text_structure.xml
45.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#IreneuszRaś">Szanowni państwo, zaczynamy. Za listą obecności stwierdzam kworum Komisji i otwieram posiedzenie. W imieniu pań i panów posłów witam zaproszonych gości. W dniu dzisiejszym rozmawiamy o futbolu i bezpieczeństwie w tym kontekście. W związku z tym serdecznie witam pana ministra Jarosława Zielińskiego z MSWiA oraz pana ministra Jana Widerę z MSiT. Miał być z nami pan prezes Marcin Animucki, ale nie widziałem go. Ma być prezes, więc go witam. Witam przedstawicieli Polskiego Związku Piłki Nożnej – pana Bartłomieja Marksa, pana Marcina Sabata oraz Piotra Zielińskiego. Rozumiem, że to nie jest ten Piotr Zieliński z Napoli – dziś jest ważny mecz. Nazwisko dobre. Sercem dziś będziemy mimo wszystko po stronie Napoli, w meczu z Liverpoolem. Mam nadzieję, że do tego czasu posiedzenie Komisji się zakończy.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#IreneuszRaś">Szanowni państwo, w porządku obrad mamy dziś trzy punkty. Pierwszy to informacja na temat stanu przygotowań do organizacji turnieju finałowego FIFA Under 20 Mistrzostw Świata Polska 2019, rozpatrzenie informacji na temat bezpieczeństwa na stadionach podczas rozgrywania meczów piłkarskich, a w punkcie trzecim dyskusja nad propozycją inicjatywy ustawodawczej w sprawie nowelizacji ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych. Szanowni państwo, ten punkt trzeci byłby punktem drugim ze względu na to, iż po informacji PZPN przedstawię propozycję inicjatywy ustawodawczej. Jest ona de facto punktowa i związana z przygotowaniem do turnieju finałowego FIFA U-20. W trzecim punkcie rozpatrzylibyśmy informację na temat bezpieczeństwa na stadionach podczas rozgrywania meczów piłkarskich. Czy jest zgoda na taką zmianę lub inne uwagi odnośnie do porządku dziennego? Wobec braku zastrzeżeń w stosunku do tych korekt i braku innych uwag stwierdzam, że przedstawiony porządek został przez Wysoką Komisję przyjęty. Przechodzimy do jego realizacji. Bardzo proszę, głos ma pan minister Widera, który przedstawi krótkie wprowadzenie. Nie. Od razu Polski Związek Piłki Nożnej. Oddaję głos panu Marcinowi Sabatowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MarcinSabat">Serdecznie dziękuję. Panie przewodniczący, szanowni państwo…</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#IreneuszRaś">Czy możemy zgasić światło, aby było lepiej widać prezentację?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MarcinSabat">Dziękuję za zaproszenie. Postaramy się w telegraficznym skrócie przybliżyć państwu stan przygotowań do przyszłorocznego turnieju. To potężne wyzwanie logistyczne. Myślę, że w niektórych aspektach jest porównywalne z Euro 2012, zwłaszcza jeśli chodzi o liczbę drużyn i stadionów oraz meczów – których będzie 52. Jest to o wiele większa impreza. Podzieliliśmy nasze wystąpienie na trzy części. Jeśli będzie taka wola, zostawimy państwu tę prezentację, aby wszystkiego nie streszczać. To będzie 22. turniej mistrzowski do lat 20, który odbędzie się u nas. Rekordowa średnia frekwencja na tego typu turnieju została osiągnięta w Meksyku. Pewnie nie osiągniemy tych 36 tys. widzów średnio na mecz. Głównie dlatego, że FIFA zażyczyła sobie takich a nie innych stadionów – piętnastotysięczników. Chcielibyśmy przebić ten drugi wskaźnik, który mogą państwo zobaczyć zaznaczony na zielono – 7900 widzów to średnia z poprzednich mistrzostw w Korei. Pomogłaby nam w tym bardzo ta inicjatywa ustawodawcza, o czym jeszcze powiemy na zakończenie naszej prezentacji.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#MarcinSabat">Aplikacja PZPN została złożona ponad rok temu. Spotkała się z wielką przychylnością. Wygraliśmy ten konkurs i otrzymaliśmy prawa do organizacji. Wiemy, jakie federacje piłkarskie i państwa zakwalifikowały się do turnieju. Oprócz naszego kraju, jako gospodarza, to Ukraina, Francja, Portugalia, Włochy i Norwegia, ze strefy oceanii – Nowa Zelandia i Tahiti. Czekamy na pozostałe turnieje kontynentalne. Spodziewamy się takich drużyn jak Brazylia, Argentyna. Turniej będzie cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem. Wkrótce przedstawimy logo turnieju. W okolicach lutego nastąpi losowanie grup finałowych i ruszy sprzedaż biletów.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#MarcinSabat">Krótko opowiem o realizowanych projektach. Jeśli chodzi o zabezpieczenie turnieju, mam przyjemność zarządzać tym projektem. Lokalny Komitet Organizacyjny powołany przez PZPN i FIFA w strukturze związku będzie zabezpieczał sześć stadionów, wszystkie miejsca oficjalne – hotele i boiska treningowe. Zamierzamy zorganizować 52 imprezy masowe, mimo iż nadal jest to współzawodnictwo młodzieży. To rozgrywki do lat 20. Tak jak rok temu, podczas Euro U-21, zamierzamy przeprowadzić to w formie imprez masowych, czyli na wyższym poziomie zabezpieczenia. Ściśle współpracujemy z Komendą Główną Policji. Wkrótce dojdzie do szczegółowych ustaleń operacyjnych i na przełomie roku będziemy wdrażali projekt operacyjny – będziemy planowali zabezpieczenie meczów na stadionach, z pomocą stewardów i służb medycznych.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#MarcinSabat">W ramach operacji stadionowych mamy operację medialno-telewizyjną. Aktualnie przedstawiciele FIFA i PZPN wizytują stadiony i sprawdzają, co trzeba dostosować pod kątem przeprowadzenia transmisji telewizyjnych na najbliższym poziomie. Tak samo, jeśli chodzi o obsługę VIP. Pamiętamy, że rok temu na meczu w Lublinie zaszczycił nas obecnością pan prezydent. Sprawdzamy, jak trzeba dostosować te strefy. Wszystkie projekty postępują – od lipca, a w zasadzie od czerwca jeździmy po stadionach. Mecze ligowe na nich rozgrywane mają inny charakter. Inny jest układ infrastruktury tymczasowej, której nie ma na meczach ligowych, a będzie zainstalowana na mistrzostwach świata. Analogicznie strefy medialne i VIP trzeba będzie poszerzyć. Pod tym kątem wizytujemy stadiony. Jeśli chodzi o akredytację, ustalamy strefy zoningowe, podziału terenów imprezy masowej, gdzie wstęp będą mieli pracownicy turnieju. Jeśli chodzi o operacje stadionowe, jesteśmy po drugiej wizycie roboczej FIFA. Wspólnie z nimi określamy, co trzeba jeszcze dostosować na stadionach, aby operacje stadionowe przeprowadzić zgodnie z określnymi przez nich standardami.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#MarcinSabat">Przekażę teraz głos koledze Bartłomiejowi Marksowi – szefowi operacji turniejowych, czyli wszystkich elementów turnieju, które odbywają się poza stadionami. Pan Marks wyjaśni jaki jest status projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#BartłomiejMarks">Dziękuję. Gwoli uzupełnienia, operacje turniejowe nie można powiedzieć, że dzieją się poza stadionem, gdyż część z nich będzie wdrażana głównie na stadionach. Przykładem jest projekt wolontariatu. Operacje turniejowe jako proces przygotowania mają związek ze współpracą z miastami gospodarzami, głównie poza stadionami.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#BartłomiejMarks">Pierwszy z tych projektów, którymi się zajmuję, jest zakwaterowanie – a więc znalezienie miejsca pobytu dla osób związanych z turniejem, przedstawicieli organizatora, drużyn i sędziów. W idealnym świecie chcielibyśmy, aby w każdym mieście był hotel, który mógłby pomieścić wszystkie te trzy grupy. Z różnych względów, między innymi dlatego że w wielu miastach nie ma takich hoteli, jest to niemożliwe. Zmierzamy do tego, aby jak najbardziej ograniczyć liczbę oficjalnych miejsc hotelowych. Powiązany z tym projektem jest projekt boisk treningowych. W odróżnieniu od Euro 2012 i Euro U-21 drużyny nie mają możliwości wynajdywania sobie centrów pobytowych wszędzie w Polsce. Drużyny, które będą mieszkały na terenie danego miasta gospodarza, będą miały do wyboru cztery boiska. Będą one im przyznawane rotacyjnie i w ten sposób będą mogli na nich trenować. Naszym celem jest znalezienie na terenie każdego z miast czterech doskonałych boisk.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#BartłomiejMarks">Promocja i marketing to dwa kluczowe aspekty tego projektu. Po pierwsze, sama promocja turnieju – zależy nam na tym, aby jak największa liczba ludzi zapełniła stadiony, aby nie było na nich wolnych miejsc. Musimy wypromować wiedzę o tym turnieju w polskim społeczeństwie. Nie ma na to zbyt wiele czasu. Z reguły gospodarz otrzymuje informację o tym, że dostał turniej, dwa i pół roku przed jego realizacją. My dostaliśmy nieco ponad rok. W dalszym ciągu nie mamy ustalonych tak istotnych kwestii jak logotyp turnieju, który pomógłby w promocji. We współpracy z miastami będziemy starali się zachęcić dzieci i młodzież do kibicowania w tym turnieju.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#BartłomiejMarks">Druga kwestia to ochrona praw sponsorów i partnerów FIFA. Oni dają pieniądze na organizację tego turnieju. Transport turniejowy – musimy zapewnić środki do transportu dla drużyn, sędziów, osób związanych z organizacją turnieju. Będziemy potrzebować minimum 24 autokarów, kilkudziesięciu minibusów, ponad stu samochodów osobowych. Musimy też zaplanować wszystkie operacje związane z przetransportowaniem grup celowych. Ważna w tym zakresie jest współpraca z miastami. Będziemy uzgadniali z miastami wygrodzenie niektórych ulic dla celów turniejowych, aby samochody czy też autokary turniejowe mogły łatwiej podjechać. Potrzebne będzie też zapewnienie miejsc parkingowych. Współpraca z miastami w tym zakresie jest bardzo istotna.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#BartłomiejMarks">O wolontariacie wspomniałem już na początku. Musimy zagwarantować uczestnictwo ok. 1 tys. wolontariuszy z całej Polski, którzy będą wspierali poszczególne projekty – zarówno stadionowe, jak i pozastadionowe, jak transport. Istotną rolą tego projektu jest, że działa on promująco – zatrudniając wolontariuszy, promujemy wiedzę, że taki turniej się odbędzie. Każda drużyna będzie miała przydzielonego oficera łącznikowego. Podobnie sędziowie, tylko system będzie trochę inny – będzie siedmiu łącznikowych dla sędziów, których zadaniem będzie zagwarantowanie pełnej opieki i realizacji potrzeb turniejowych dla przedstawicieli drużyn i sędziów podczas trwania turnieju. Współpraca z hotelami, boiskami treningowymi, z transportem będzie zadaniem osób, które nazywamy oficerami łącznikowymi.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#BartłomiejMarks">Kolejny slajd przedstawia to, co nas czeka lub już się zaczęło. W dniu 18 września rozpoczęliśmy rekrutację wolontariuszy. Na razie przebiega ona na zasadzie online. Kandydaci mogą się rejestrować na stronie laczynaspilka.pl. Po kilku miesiącach dokonamy wstępnej selekcji i rozpoczniemy rozmowy z kandydatami, aby w okolicach marca mieć wyselekcjonowaną grupę ok. 1 tys., z rezerwą 200 wolontariuszy, którzy będą brali udział w naszym turnieju. Na początku września odbyła się druga inspekcja FIFA, o której już wspominał Marcin Sabat, w sześciu miastach gospodarzach. Podobna inspekcja, choć na trochę mniejszą skalę, ale bardziej szczegółowa, odbędzie się w styczniu. W lutym planujemy losowanie grup finałowych. Mając już wylosowane drużyny, rozpoczniemy sprzedaż biletów. W marcu i kwietniu planujemy najbardziej nasiloną akcję promocyjną. Obwieziemy puchar mistrzowski po miastach gospodarzach i regionach, które je otaczają. W kwietniu i maju odbędą się warsztaty bezpieczeństwa – centralne i stadionowe. W tym czasie prowadzone będą też inne szkolenia przedturniejowe. To wszystko z mojej strony. Przekazuję głos Piotrowi Zielińskiemu, który przedstawi sprawy dotyczące biletów.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PiotrZieliński">Można porównać U-20 z turniejem U-21, który już się odbył i był niewątpliwie wielkim sukcesem, również dzięki państwa pomocy i zmianom w ustawie o bezpieczeństwie imprez masowych. O taką samą zmianę zwracamy się do państwa ponownie. Poprzedni turniej odbywał się na sześciu stadionach, tak samo jak teraz, z jedną zmianą – dochodzą miasta Bielsko-Biała i Łódź. Ceny biletów ze względu na skalę całego turnieju sugerujmy FIF-ie jeszcze obniżyć. Przy cenie 10–20 zł są dostępne dla każdego. W przypadku U-21 było 21 meczów, a teraz będzie ich 51. Liczba drużyn wzrosła z 12 do 24. Liczba biletów wzrosła z 300 tys. na 850 tys. To dwa lub trzy razy większy turniej niż poprzedni. Mistrzostwa U-21 skończyły się bardzo dużym sukcesem. Frekwencja wyniosła ok. 80% i była najwyższa podczas wszystkich turniejów UEFA do tej pory. Będziemy chcieli uzyskać mniej więcej taką samą frekwencję. Jest to całkiem realne.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PiotrZieliński">Do transmitowania poprzedniego turnieju miało prawa 32 nadawców i był transmitowany do 150 krajów na całym świecie, na prawie wszystkich kontynentach. Zasięg oglądalności wyniósł 140 mln widzów. Ze względu na liczbę meczów mistrzostw świata transmisja dotrze do większej liczby kontynentów i większej rzeszy ludzi.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PiotrZieliński">Tak jak powiedziałem na wstępie, zwracamy się z uprzejmą prośbą o podobny wyjątek jak w przypadku turnieju UEFA Euro 2012 w Polsce U-21 na turniej FIFA U-20. Naszym celem jest zgromadzenie jak największej liczby kibiców na stadionach. Mamy ponad 800 tys. biletów do sprzedania. Będą one sprzedawane na stronie fifa.com, przez system należący do FIFA. Ludzie przyjeżdżający na te mecze młodzieżowe są bardzo spokojni. To nie tylko kibice z Polski, ale z całego świata. Taka zmiana będzie na pewno pomagała w podniesieniu frekwencji, jak to miało miejsce przy okazji poprzedniego turnieju. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję. Czy są pytania ze strony państwa posłów w odniesieniu do prezentacji przygotowań do turnieju finałowego? Głos ma pan poseł Matuszewski.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MarekMatuszewski">Panie dyrektorze, myślę, że wyrażę głos większości członków Komisji, jeśli powiem, że jesteśmy za tym, aby wprowadzić taki wyjątek jak poprzednio. Chcielibyśmy, aby nakreślił nam ten temat ktoś z prezydium, zarządu, prezes lub wiceprezes. Warto, aby zaszczycili naszą Komisję swoją obecnością i przybliżyli nam jeszcze ten temat. Chcemy to troszeczkę jeszcze zgłębić. Taka jest moja prośba.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#IreneuszRaś">Czy ktoś z państwa posłów po tej prezentacji chciałby jeszcze zabrać głos? Nie wiem, czy to był wniosek formalny.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MarekMatuszewski">Nie, to była tylko uwaga. Często posłowie rozmawiają między sobą, że czasem brakuje im pana prezesa Polskiego Związku Piłki Nożnej. Zawsze na posiedzenia naszej Komisji przychodzą wszyscy prezesi i przedstawiają posłom informacje. Proszą nas państwo o wyjątek i jesteśmy jak najbardziej za, ale życzylibyśmy sobie obecności pana prezesa.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#IreneuszRaś">Szanowni państwo, zamykam ten punkt i przechodzimy do podjęcia inicjatywy ustawodawczej. Myślę, że w momencie, gdy ten projekt trafi do Komisji, to będzie dobry czas, aby porozmawiać o nim. Procedura legislacyjna jest taka, że dziś podejmujemy inicjatywę, projekt trafi do laski marszałkowskiej, a później znów do nas, być może do jeszcze innej komisji, w zależności od decyzji pana marszałka. Wtedy ponownie odbędzie się spotkanie i proszę przekazać prośbę pana przewodniczącego.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MarcinSabat">Oczywiście przekażemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MarekMatuszewski">Panie przewodniczący, jak pamiętam, poprzednio był pan prezes. Ostatni raz chyba był przy prezentacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#IreneuszRaś">Szanowni państwo, nie przedłużając, chciałem przedstawić naszą inicjatywę ustawodawczą o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych. Mają państwo ten materiał przed sobą. Zapoznaliście się z nim. Celem przedkładanej nowelizacji o bezpieczeństwie imprez masowych jest zawieszenie przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 obecnie obowiązującej ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych w związku z organizacją turnieju finałowego FIFA U-20 Mistrzostw Świata Polska 2019. Wiemy, że będzie to organizowane w sześciu miastach – w Bielsku-Białej, Bydgoszczy, Gdyni, Lublinie, Łodzi i Tychach. Wprowadzana zmiana będzie skutkowała czasowym wyłączeniem ze stosowania przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych i umożliwi większy udział zorganizowanych grup dzieci i młodzieży szkolnej poprzez odejście od szczegółowej procedury uzyskiwania danych osobowych od każdej z osób.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#IreneuszRaś">W ten sposób ułatwione zostaną proces wymiany biletów między zorganizowanymi grupami dzieci i młodzieży i przekazywanie biletów innym osobom w przypadku sytuacji uniemożliwiającej danej osobie udział w meczu. To samo dotyczy przekazywania biletów między członkami rodziny, np. w przypadku nagłej choroby któregoś z dzieci innemu dziecku. W tym uzasadnieniu zapisane jest również, że wprowadzenie proponowanych rozwiązań umożliwi zrównanie sytuacji prawnej obywateli polskich z kibicami będącymi cudzoziemcami, wobec których w obecnym stanie prawnym na mocy art. 15 ust. 2a ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych w przypadku meczów piłki nożnej o charakterze międzynarodowym, w tym organizowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym między innymi FIFA U-20, nie obowiązują przepisy art. 15 ust. 1 i ust. 2.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#IreneuszRaś">Ponadto w uzasadnieniu proponuję, aby znalazł się zapis, iż należy podkreślić, że analogiczne rozwiązanie skutkujące czasowym zawieszeniem obowiązywania przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 zostało wprowadzone na mocy ustawy z dnia 31 sierpnia 2011 roku o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych oraz niektórych innych ustaw na potrzeby turnieju finałowego UEFA Euro 2012 oraz UEFA Euro U-21. To wszystko się sprawdziło. Nie mieliśmy żadnych negatywnych sygnałów. To powoduje, że w sposób bardziej pewny możemy dziś podjąć tę inicjatywę ustawodawczą, którą rekomenduję. Przewidywane skutki społeczno-gospodarcze i finansowe – oczywiście jest to ułatwienie udziału w charakterze kibica podczas tych imprez. Projekt nie wywołuje skutków gospodarczych, finansowych i prawnych. Zwiększy frekwencję i spowoduje – mamy nadzieję – przedstawienie pozytywnego wizerunku Polski na arenie międzynarodowej poprzez zwiększenie frekwencji, o której mówili państwo z PZPN. Rzeczywiście, frekwencja na mistrzostwach Europy do 21 lat była fenomenalna. Gdyby udało się przy okazji tych meczów uzyskać frekwencję na poziomie 75%, to byłby rekord świata. Mamy olbrzymią szansę na sukces. Liczymy też, że sukces sportowy będzie lepszy niż ten podczas mistrzostw Europy do 21 lat.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#IreneuszRaś">Ustawa nie przewiduje skutków finansowych dla mikroprzedsiębiorców. Projektowane rozwiązania nie pociągają za sobą obciążenia budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Przedstawiona propozycja zmian ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych nie wymaga wydawania aktów wykonawczych. Projektowane rozwiązanie nie jest objęte prawem Unii Europejskiej. To w małym skrócie, ale dość obszernie przeze mnie przedstawione uzasadnienie. Projektowana ustawa ma dwa artykuły i dokonuje dwóch zmian. Czy Biuro Legislacyjne zapoznało się z tą propozycją?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#SławomirOsuch">Panie przewodniczący, propozycję normatywną wypracowało Biuro Legislacyjne, dlatego też nie mamy zastrzeżeń do swojej pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję bardzo, ale musiałem zapytać. Pracujemy, jak państwo wiedzą, ściśle od wielu lat. Szanowni państwo, czy są uwagi odnośnie do propozycji nowelizacji ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych? Bardzo proszę, pan poseł Czarnecki.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzemysławCzarnecki">Wysoka Komisjo, zgadzam się z tym, że powinniśmy pomagać, jeśli chodzi o organizatorów imprez sportowych jak mistrzostwa świata U-20. Nie wiem, czy nie powinniśmy iść z tym dalej. To kwestia zachęcenia rodzin i wycieczek szkolnych do uczestnictwa w tej imprezie. Teraz rozmawiamy o konkretnej propozycji legislacyjnej. Docelowo nie wiem, czy nie warto rozszerzyć tego pomysłu również na rozgrywki ligowe. Wiadomo, że nie mówimy o meczach podwyższonego ryzyka, które rządzą się swoimi prawami. Warto wyjść naprzeciw oczekiwaniom klubów, aby walczyć o frekwencję, która od pewnego czasu nie rośnie, jeśli mówimy o meczach i rozgrywkach ligowych, szczególnie w niższych ligach. Warto zastanowić się nad pokierowaniem naszych prac w tym kierunku.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#IreneuszRaś">Myślę, że w jakiejś perspektywie będziemy pracowali nad nowelizacją przepisów prawnych w tym zakresie, o czym pewnie powie pan minister Zieliński. Wtedy zapewne głos pana posła i wnioski będą mogły być rozpatrzone przez parlament. Były takie zapowiedzi, że będziemy pracowali nad nowelizacją przepisów w zakresie organizowania imprez masowych, o jakich wspomniał pan poseł.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#IreneuszRaś">W związku z tym, że nie ma uwag, stwierdzam, że wniosek został przez Wysoką Komisję przyjęty. Kierujemy go do laski marszałkowskiej. Musimy jeszcze wybrać posła, który będzie reprezentował Komisję w dalszych pracach nad projektem. Czy są jakieś propozycje? Zaproponuję siebie. To mała zmiana, zrobię to technicznie. Czy są uwagi odnośnie do tego, abym był upoważniony do reprezentowania Komisji? Nie słyszę. Stwierdzam, że przyjęliśmy też ten wniosek.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#IreneuszRaś">Przechodzimy do punktu trzeciego – rozpatrzenia informacji na temat bezpieczeństwa na stadionach podczas rozgrywania meczów piłkarskich. Bardzo proszę, głos ma pan minister Zieliński.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JarosławZieliński">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, przepraszam, że siedzę do państwa tyłem, ale tak wyszło. Chciałbym przedstawić nieco skróconą w stosunku do tej, która została wcześniej przedłożona, ale myślę że istotną informację, zawierającą pewne dane statystyczne i porównania bezpieczeństwa na stadionach pomiędzy 2017 i 2018 rokiem. Zawsze trzeba z czymś porównać dane, aby zidentyfikować tendencje, z jakimi mamy do czynienia. Zacznę od oczywistego stwierdzenia, że bezpieczeństwo meczów piłki nożnej jako istotny element całości obszaru bezpieczeństwa i porządku publicznego w kraju, za który odpowiedzialny jest minister spraw wewnętrznych i administracji, traktowane jest przez polski rząd ze szczególną troską. Wynika to między innymi z popularności tej dyscypliny sportu, powszechności rozgrywek, a także specyfiki zagrożeń na tego typu imprezach – od związanych z zarządzaniem dużą liczbą ludzi, tłumem, bezpieczeństwem infrastruktury, poprzez niebezpieczne zakłócanie porządku publicznego, aż do incydentów o charakterze terrorystycznym. Mówię oczywiście o zagrożeniach, a niekoniecznie o występujących elementach. Zawsze jednak trzeba z tym się liczyć.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#JarosławZieliński">Z danych statystycznych Komendy Głównej Policji wynika, że w czasie rundy wiosennej sezonu piłkarskiego 2017/2018 – od 9 lutego do 13 czerwca 2018 roku – Policja prowadziła działania zabezpieczająco-ochronne w związku z 435 meczami piłki nożnej, organizowanymi jako imprezy masowe. Stanowi to spadek o 12,3% w porównaniu do analogicznego okresu 2017 roku, kiedy mieliśmy 496 meczów. Z ogólnej liczby meczów piłki nożnej zabezpieczanych w omawianym okresie 80 – a więc 18,4% – zakwalifikowano jako imprezy masowe podwyższonego ryzyka. Mieliśmy spadek w porównaniu do 2017 roku o 24 mecze mające taki status. Policja w 2018 roku skierowała 98 044 funkcjonariuszy do zabezpieczenia meczów piłki nożnej. To 11,6% mniej w porównaniu do 2017 roku, gdy mieliśmy 110 923 policjantów.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#JarosławZieliński">Z ogólnej liczby funkcjonariuszy oddelegowanych w 2018 roku do zabezpieczenia meczów piłki nożnej 39 752 było zaangażowanych w działania związane z rozgrywaniem meczów podwyższonego ryzyka – to 40,5% ogólnej ich liczby. Policjanci skierowali do działań w związku z rozgrywaniem meczów piłki nożnej w 2018 roku aż 73% sił policyjnych wyznaczonych do zabezpieczenia imprez masowych. W ramach działań policyjnych prowadzonych w związku z rozgrywaniem meczów piłki nożnej w 2018 roku wykonano 1813 zabezpieczeń przejazdów uczestników imprez, co obejmuje 92,2% ogólnej liczby wykonanych w tym czasie patroli zabezpieczających przejazdy uczestników imprez masowych. Stanowi to spadek o 19,8% w porównaniu do 2017 roku, kiedy patroli zabezpieczających było 2208. Do realizacji tego zadania w 2018 roku zaangażowano 34 762 policjantów, co w porównaniu do 2017 roku, w którym mieliśmy 38 625 funkcjonariuszy skierowanych do tych zadań, stanowi spadek o 10%. Jednocześnie w związku z przemieszczaniem się uczestników meczów piłki nożnej transportem samochodowym w 2018 roku wykonano 1652 patrole zabezpieczające, a w związku z przejazdem koleją 161 tego rodzaju patroli.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#JarosławZieliński">Statystyki w omawianym okresie pokazują spadek liczby odnotowanych przestępstw i wykroczeń popełnionych w związku z meczami piłki nożnej, co napawa optymizmem. W związku z meczami piłki nożnej, które rozegrano w 2018 roku, odnotowano 236 przestępstw – o 17,2% mniej w porównaniu do roku 2017, w którym odnotowano 285 przestępstw. W 2018 roku odnotowano 3162 wykroczenia mające związek z meczami piłki nożnej, co również stanowi spadek – w tym przypadku o 20,3% w porównaniu do 2017 roku, w którym mieliśmy 3969 wykroczeń.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#JarosławZieliński">Z uwagi na naruszenia przepisów prawa, które odnotowano w czasie rozgrywania meczów piłki nożnej w 2018 roku, Policja zatrzymała 296 osób – o 41% mniej niż w 2017 roku. Wtedy takich osób było 502. Wśród zatrzymanych znalazło się 13 nieletnich, a w 2017 roku było 6 nieletnich. Oznacza to wzrost o 116,7%, ale na małych liczbach. W 2018 roku skierowano 109 spraw dotyczących przestępstw w czasie rozgrywania meczów piłki nożnej. W 2017 roku było 97 takich spraw, co oznacza wzrost o 12,4%. Policja w związku z przeprowadzonymi meczami piłki nożnej w 2018 roku skierowała do sądów 287 wniosków w sprawach o wykroczenia, co w porównaniu do 2017 roku, gdy było 120 takich wniosków, stanowi wzrost o 139,2%. Wśród kierowanych spraw w 57 przypadkach wnioskowano o orzeczenie środka karnego w postaci zakazu wstępu na imprezy masowe – to o 4 przypadki więcej niż w 2017 roku. Jednocześnie Policja w związku z zatrzymaniami nieletnich skierowała do sądów rodzinnych i nieletnich 8 wniosków o wszczęcie postępowania wyjaśniającego – o 4 więcej niż w roku 2017. Ze względu na skierowane do sądów sprawy o przestępstwa związane z rozgrywaniem meczów piłki nożnej w 2018 roku wydano 75 prawomocnych wyroków, co w porównaniu do 2017 roku, gdy było tylko 17 orzeczeń, stanowi wzrost aż o 341%. W ramach wydanych w 2017 roku prawomocnych orzeczeń w sprawach o przestępstwa w 3 przypadkach sądy orzekły zakaz wstępu na imprezę masową połączony z obowiązkiem osobistego stawiennictwa we właściwej ze względu na miejsce zamieszkania ukaranego jednostce Policji. W 2017 roku sądy wydały taką samą liczbę orzeczeń.</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#JarosławZieliński">Szanowni państwo – chciałbym poddać pod państwa rozwagę wniosek. Mamy do czynienia z pewnym spadkiem liczby przestępstw i wykroczeń. Świadczy to o zwiększającym się bezpieczeństwie. Mamy też do czynienia ze skuteczniejszymi działaniami Policji i sądów. Przytoczone liczby o tym przekonują i tak powinno być. Działania służące zapewnieniu bezpieczeństwa podczas rozgrywania meczów piłki nożnej podejmowała również, poza Policją, Państwowa Straż Pożarna, która prowadzi nadzór nad przestrzeganiem przepisów przeciwpożarowych w obiektach i na terenach, gdzie przewidziane są tego rodzaju przedsięwzięcia. Chcę dziś trochę więcej powiedzieć o PSP, bo zwykle nam umyka ten aspekt podczas posiedzeń Komisji, a angażowane są tu dość duże siły i środki. Ten aspekt, za który odpowiada straż pożarna, jeśli chodzi o bezpieczeństwo, również jest bardzo ważny. Właściwi miejscowo komendanci powiatowi lub miejscy PSP na wniosek organizatora meczu piłki nożnej wydają stosowne opinie o niezbędnej wielkości sił i środków do zabezpieczenia imprezy masowej, o zastrzeżeniach do stanu technicznego obiektów bądź też terenu oraz o przewidywanych zagrożeniach. Wydając opinię, organy Państwowej Straży Pożarnej kierują się przedłożoną przez organizatora wymaganą dokumentacją oraz ustaleniami z lustracji obiektu bądź terenu planowanej imprezy masowej – w naszym przypadku meczu piłki nożnej. Stanowisko PSP jest jednym z czynników branych pod uwagę przed wójta, burmistrza lub prezydenta miasta właściwego ze względu na miejsce przeprowadzenia meczu piłki nożnej, będącego imprezą masową, w procesie wydawania zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej. Ponadto projekty budowlane stadionów podlegają uzgodnieniu w szczególności w właściwym komendantem wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej w sprawach dotyczących tworzenia i funkcjonowania infrastruktury wpływającej na bezpieczeństwo osób uczestniczących w meczach piłki nożnej. Dotychczas podczas posiedzeń Komisji, tak jak już wspomniałem, nie były przytaczane informacje ani dane na ten temat. W związku z tym chciałbym wskazać, że w latach 2016–2017 do komendantów powiatowych bądź miejskich PSP złożono 356 wniosków o wydanie opinii, w tym 246 wniosków o wydanie opinii dla meczów piłki nożnej, organizowanych cyklicznie.</u>
<u xml:id="u-19.6" who="#JarosławZieliński">W 47 przypadkach – to 13% ogólnej liczby – wnioski o wydanie opinii zostały złożone bez zachowania terminów określonych w ustawie. Ponadto w 39 przypadkach – czyli w 11% – do wniosków nie dołączono dokumentów, o których mowa w art. 25 ust. 2 ustawy lub załączone dokumenty wymagały uzupełnienia. Mówię o tym dlatego, aby usłyszeli o tym organizatorzy meczów piłki nożnej, aby lepiej przygotowywali dokumenty, aby nie było później z tym problemów i aby zachowane były terminy. Z ogólnej liczby wniosków o wydanie opinii 20 – 5% ogółu – złożono w trybie art. 25 ust. 1a przywołanej wyżej ustawy. To tryb przewidziany dla przypadków wyjątkowych, gdzie czas na wystąpienie z wnioskiem o zezwolenie na przeprowadzenie imprezy masowej jest skracany z 30 do 14 dni. W 10 przypadkach nie dochowano również skróconego terminu na złożenie wniosku o wydanie opinii.</u>
<u xml:id="u-19.7" who="#JarosławZieliński">Właściwi miejscowo komendanci powiatowi bądź miejscy PSP wydali łącznie, zgodnie z przepisami ustawy, 365 opinii w sprawach ochrony przeciwpożarowej meczów piłki nożnej będących imprezami masowymi. Większość wniosków – 73% – uzyskała pozytywne opinie organów Państwowej Straży Pożarnej lub opinię pozytywną z warunkami – 25%. Jedynie w ośmiu przypadkach zaopiniowano wnioski negatywnie. Dotyczyły one meczów piłki nożnej, które ostatecznie się nie odbyły. W celu ustalenia warunków ochrony przeciwpożarowej imprez masowych przedstawiciele Państwowej Straży Pożarnej przeprowadzili 263 wizje lokalne, lustracje obiektów i terenów, na których miały się odbywać tego typu przedsięwzięcia sportowe.</u>
<u xml:id="u-19.8" who="#JarosławZieliński">Zastępy Państwowej Straży Pożarnej lub Ochotniczej Straży Pożarnej, włączone do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego, w latach 2016–2017 zabezpieczały na stadionach lub innych obiektach sportowych albo na terenie przyległym 1580 meczów piłki nożnej będących imprezami masowymi. W operacje te zaangażowanych było 9036 strażaków PSP i OSP. W ramach działań PSP w związku z zabezpieczeniem meczów piłki nożnej będących imprezami masowymi wykorzystano 1809 pojazdów pożarniczych. Podczas meczów piłki nożnej miało miejsce 26 zdarzeń wymagających interwencji strażaków – pożary lub inne miejscowe zagrożenia. W 21 przypadkach odnotowano sytuację wykrycia zagrożenia na stadionie lub innym obiekcie sportowym przez system sygnalizacji pożarowej lub dźwiękowy system ostrzegawczy powstałą na skutek działań uczestników meczów piłki nożnej względnie służb organizatora, w szczególności użycia otwartego ognia, w tym odpalenia pirotechniki. Komendanci wojewódzcy PSP uzgodnili 4 projekty budowlane stadionów dotyczące tworzenia i funkcjonowania infrastruktury wpływającej na bezpieczeństwo osób uczestniczących w meczach piłki nożnej. Funkcjonariusze PSP wzięli udział w 89 posiedzeniach wojewódzkich zespołów interdyscyplinarnych do spraw bezpieczeństwa imprez masowych.</u>
<u xml:id="u-19.9" who="#JarosławZieliński">To wszystko, jeśli chodzi o działania Policji, Państwowej Straży Pożarnej, jednostek Ochotniczej Straży Pożarnej i statystyki obrazujące stan bezpieczeństwa na stadionach podczas masowych imprez sportowych. Szanowna Komisjo, analizując przypadki naruszenia przepisów prawa mające miejsce podczas rozgrywania meczów piłki nożnej w ostatnim okresie, można stwierdzić, że niezmiennie najczęściej spotykanym zjawiskiem – negatywnym – jest używanie środków pirotechnicznych w miejscu i w czasie trwania imprez masowych. Jest to kwalifikowane w polskim prawie jako przestępstwo. Zauważalny jest także trend używania środków pirotechnicznych nie tylko jako elementów oprawy, ale przede wszystkim jako przedmiotów intencjonalnie wykorzystywanych do stworzenia zagrożenia dla zdrowia i życia uczestników imprez sportowych. Ponadto uczestnicy imprez masowych, w szczególności masowych imprez sportowych, dopuszczają się nagminnie wykroczeń polegających na niestosowaniu się do regulaminu danego obiektu, gdzie odbywa się impreza masowa, a także poleceń wydawanych przez pracowników służb porządkowych lub informacyjnych. Efektem tego jest między innymi brak drożności ciągów komunikacyjnych, co bezpośrednio może wpływać na bezpieczeństwo uczestników imprezy, zwłaszcza w przypadku konieczności ewakuacji osób z obiektu sportowego.</u>
<u xml:id="u-19.10" who="#JarosławZieliński">Pragnę poinformować Wysoką Komisję, że identyfikowane zagrożenia są elementem wielu różnych prac, ale zajmuje się też nimi Rada Bezpieczeństwa Imprez Sportowych. Podejmuje ona działania na rzecz wypracowania rozwiązań zmierzających do zapewnienia bezpieczeństwa uczestników imprez masowych, tak aby stadiony stały się miejscem bezpiecznym dla kibiców, w tym rodzin z dziećmi, chcących w sposób godny i zgodny z prawem przeżywać sportowe emocje. Skład rady, którą kieruję, jest interdyscyplinarny. Tworzą ją przedstawiciele resortów zaangażowanych w sprawy bezpieczeństwa imprez sportowych, służb bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz reprezentanci podmiotów sportowych, związków sportowych i organizatorów rozgrywek, organizacji kibicowskich, a także niezależni eksperci. Skład rady obejmuje zarówno stronę społeczną, jak i organizacje sportowe. Rada, korzystając ze swoich uprawnień regulaminowych, poleciła prace nad szczegółowymi rozwiązaniami działającemu przy radzie zespołowi roboczemu składającemu się z ekspertów do spraw analizy zagadnień bezpieczeństwa meczów piłkarskich na stadionach i na trasach przemieszczania się kibiców w celu wypracowania rekomendacji dotyczących przede wszystkim zmian legislacyjnych.</u>
<u xml:id="u-19.11" who="#JarosławZieliński">Zespół wypracował już wstępne rekomendacje, których ostatecznej oceny dokona rada bezpieczeństwa imprez sportowych w swoim pełnym składzie na najbliższym posiedzeniu. Z prac zespołu i jego rekomendacji wynika, że obecne przepisy nie są doskonałe i wymagają co najmniej dalszej refleksji, ale też korekt. O niektórych z tych korekt była już mowa kilka miesięcy temu, ale nie były one jeszcze przedstawione w ostatecznym kształcie, jako propozycje. Później będą wymagały zmian w przepisach, a więc decyzji Komisji, Wysokiego Sejmu, jeśli to będzie projekt rządowy, też stanowiska rządu, i przesłania do Sejmu tego projektu. Wśród analizowanych rozwiązań znajdują się przede wszystkim zmiany legislacyjne. Może trzeba też mówić o innych działaniach organizacyjnych. Zmiany legislacyjne mają zaostrzyć… zarysowała się taka tendencja w pracach zespołu i całej rady, aby zaostrzyć kary dla osób zakłócających przebieg widowiska sportowego, zwiększyć skuteczność walki z takimi zjawiskami oraz zmobilizować organizatorów do wzmożonych wysiłków na rzecz bezpieczeństwa uczestników imprez masowych. Szczegóły i wyniki tej pracy, jak powiedziałem, zostaną niedługo przedstawione. Trudno powiedzieć dokładnie kiedy, ale można przyjąć, że wkrótce. Dlaczego wkrótce? Wymaga to jeszcze posiedzenia Rady Bezpieczeństwa Imprez Sportowych, spokojnej refleksji nad przedłożeniem zespołu ekspertów, następnie podjęcia działań legislacyjnych.</u>
<u xml:id="u-19.12" who="#JarosławZieliński">Kończąc moje wystąpienie, chciałbym wskazać Wysokiej Komisji, iż podpisane zostało rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji w sprawie wymogów technicznych, jakim powinny odpowiadać sektory, na których udostępniane będą miejsca stojące podczas meczów piłki nożnej. Wejście w życie tego rozporządzenia umożliwi organizatorom meczów piłki nożnej po spełnieniu określonych wymogów zapewniających bezpieczeństwo uczestników udostępnianie na stadionach tychże miejsc stojących. Dziękuję za wysłuchanie tego dość długiego wystąpienia. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chciałem przedstawić pełniejszy obraz tego, z czym mamy do czynienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję panu ministrowi. Bardzo proszę, otwieram dyskusję. Zapadła cisza. Może zabiorę głos, bez polemiki. Przed laską marszałkowską leży propozycja zmian, którą złożył mój Klub Parlamentarny Platforma Obywatelska. Myślę, że zapoznali się państwo z naszym pomysłem korekty przepisów ustawy z 2009 roku o bezpieczeństwie imprez masowych. Z państwa zapowiedzi wywnioskowałem, że pewne pomysły idą w tym samym kierunku. Moglibyśmy zrobić coś ponad podziałami, aby tę sytuację starać się naprawić.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#IreneuszRaś">W tej informacji z jedną rzeczą się nie zgodzę, panie ministrze – z pozytywną oceną roku 2018. Nowelizacja, którą przedłożyłem w imieniu moich koleżanek i kolegów z Platformy Obywatelskiej, wzięła się z tej sytuacji, która się po raz pierwszy objawiła w roku 2018. Przed rokiem 2009 mieliśmy do czynienia z takimi zjawiskami dość powszechnie, jak z wtargnięciem na boisko, poprzedzonym ostrzałem racami, zakończonym przerwaniem meczu. To bardzo złe sytuacje, które nie były incydentem. To zdarzyło się w Krakowie, Poznaniu, Gliwicach. To wiele sygnałów, że te grupy kibiców poczynają sobie zbyt śmiało i zaczynają wchodzić na teren rozgrywania meczów piłkarskich. To bardzo złe zjawisko. Cieszę się z zapowiedzi zmian, które przedstawił pan minister. Myślę, że są w dużej mierze zbieżne z tym, o czym mówiliśmy, ale rok 2018 do tej pory należy uważać za ten, w którym pojawiły się powtórnie pewne zjawiska, jakie wyeliminowaliśmy przez lata, po wprowadzeniu przepisów, które dedykowaliśmy przed i na mistrzostwa Europy w piłce nożnej 2012.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#IreneuszRaś">Nie chcę mówić o szczegółach, bo jesteśmy przed debatą. Jeśli będzie przedłożenie rządowe – nasze – będziemy debatowali i zastanawiali się, w jaki sposób tę sytuację naprawić i oddalić te zagrożenia. One nie tylko naruszają bezpieczeństwo osób na stadionie, ale niszczą wizerunek polskiej piłki ligowej i powodują, że na mecze piłki nożnej przychodzi mniej osób, a wybudowaliśmy piękne stadiony. To problem, z którym musimy wszyscy się zmierzyć – ekstraklasa, PZPN, strona rządząca i parlament. Bardzo proszę, głos ma pan minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JarosławZieliński">W swoim wystąpieniu przedstawiłem dane statystyczne i tendencje, które się zarysowały. Oczywiście miały miejsce sytuacje, które nie powinny się zdarzać, jak choćby to, co działo się na stadionie Lecha Poznań. To, co tam się stało, było bezpośrednim powodem naszej reakcji. Wszyscy pamiętamy, że po tym zakłóceniu porządku publicznego, wtargnięciu na murawę stadionu i interwencji Policji zwołaliśmy w trybie pilnym posiedzenie Rady Bezpieczeństwa Imprez Sportowych, aby zająć się tymi zagadnieniami. Dalsze prace wynikały z odnotowania tego zjawiska, któremu chcemy przeciwdziałać. Nie widzę tu pola do polemiki. Statystyki są lepsze niż wcześniej, ale to nie znaczy, że nie ma zagrożeń. Trzeba na nie reagować i tym się zajmujemy. Mam nadzieję – nie chcę dziś wszczynać dyskusji, bo to nie jest temat naszego spotkania, ale jednego z kolejnych posiedzeń – podpisując się pod słowami pana przewodniczącego, wyrażając wiarę w pracę nad poprawą bezpieczeństwa podczas meczów piłki nożnej i imprez sportowych ponad podziałami politycznymi, że nie tylko wszystkie podmioty polityczne, ale również wszystkie inne odpowiedzialne za organizację tych imprez sportowych zechcą wziąć na siebie pewne związane z tym obowiązki. Gdy będziemy o tym rozmawiali szczegółowo, pan przewodniczący i Wysoka Komisja będą mogli dowiedzieć się, co mam na myśli. Chodzi o to, aby nie było tak, że jednych karzemy, a inni niekoniecznie wypełniają obowiązki i nie chcą na siebie przyjąć kar. Mówię o organizatorach imprez masowych i meczów piłki nożnej. Musimy wszyscy obciążyć się pewnymi zadaniami i wtedy będzie dobrze. Nie chcę tego wątku rozwijać, bo na to będzie czas.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#IreneuszRaś">Jesteśmy przed pracą. Uważam, że pan minister powinien otrzymać informacje operacyjne od swoich służb, które w sposób łatwy mogą powiedzieć, gdzie dziś są te niuanse i dziury, które musimy wspólnie zakleić. Musimy to zrobić raz a dobrze dla dobra polskiego sportu. Jeszcze głos ma pan poseł Baszko. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#MieczysławKazimierzBaszko">Panie przewodniczący, panowie ministrowie, jeśli chodzi o bezpieczeństwo imprez masowych, pamiętamy, iż w 1998 roku wprowadzona została ta ustawa, z wieloma niewiadomymi. Z obserwacji jako działacz sportowy i z pracy w wydziałach dyscypliny piłki nożnej mogę powiedzieć, że wydział ma obecnie dużo mniej pracy w okręgach niż 10–15 lat temu. Jest poprawa, bo są drużyny pierwszoligowe. Działacze tych klubów podkreślają, że Policja bardzo sprawnie reaguje na pseudokibiców. Nie są nawet dopuszczani do stadionów. Z czym to się wiąże? Wkład pracy Policji rośnie – wielu się zajmuje tymi problemami, a wszyscy chcemy kłaść na to jeszcze większy nacisk. Aby to było możliwe, konieczne są środki finansowe. Mówimy o bezpieczeństwie, ale też udziale policjantów i służb. Jako Komisja powinniśmy udzielić wsparcia – aby środki finansowe dla Policji były coraz większe, gdyż wymagamy podwyższenia stopnia bezpieczeństwa. Nie ukrywam, PZPN też powinien współpracować i mobilizować kluby sportowe do przestrzegania zasad na stadionach. Trzeba nakładać bardzo wysokie kary – nie ma zmiłuj się. Wtedy sami działacze dogadają się z kibicami. Często jest tak, że mówią sobie – wy tu robicie burdę, my tam. Działacze klubowi i PZPN powinni wyciągnąć wielkie konsekwencje. Nie twierdzę, że nic się w tym kierunku nie robi, ale kary powinny być nałożone na kluby.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#IreneuszRaś">Oby tych kar było jak najmniej, bo pieniądze w sporcie nie są zbyt duże. Dziękuję za deklarację dalszych prac, gdy do Komisji trafią odpowiednie projekty, będziemy procedowali szczegółowo nad ich przepisami. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>