text_structure.xml 23.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JakubRutnicki">Otwieram posiedzenie Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki. Stwierdzam kworum. Czy są jakieś uwagi odnośnie do porządku obrad? Nie słyszę. Możemy rozpocząć posiedzenie Komisji. Witam pana ministra i zaproszonych gości. Witam oczywiście panów posłów. Jedna techniczna uwaga – większość członków Komisjo o godzinie 16.50 będzie kierowało się do PKOl, więc prosimy o szybkie wystąpienia, abyśmy mogli wszyscy pogratulować w dniu dzisiejszym naszym wspaniałym olimpijczykom.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JakubRutnicki">Możemy przejść do porządku dziennego – informacji na temat realizacji zadań w obszarze sportu akademickiego. Temat przedstawi minister sportu i turystyki. Panie ministrze, oddaję panu głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JanWidera">Panie przewodniczący, szanowna Komisjo, dokładnie i szczegółowo opisaliśmy informacje na temat realizacji zadań w obszarze sportu akademickiego. Myślę, że posłowie zapoznali się z tym tematem. W związku z tym, że czas nas nagli, powiem tylko kilka słów wstępu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JakubRutnicki">Mamy 45 minut.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JanWidera">Myślę że wypowiem się w 5 minut, a 40 minut będzie trwała dyskusja i ewentualne pytania.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#JanWidera">Upowszechnianie sportu w środowisku akademickim jest jednym z głównych zadań z obszaru sportu powszechnego, realizowanych przez Ministerstwo Sportu i Turystyki. Środowisko akademickie to społeczność licząca ponad 1,5 mln studentów z ponad 450 publicznych i niepublicznych uczelni na terenie całego kraju, która buduje swój kapitał społeczny i zawodowy, istotny z punktu widzenia rozwoju państwa.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#JanWidera">Szanowna Komisjo, sport akademicki jest finansowany ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej i można podzielić go na 2 części – powszechny sport akademicki, który zdecydowanie wspomagamy i aktywizujemy studentów oraz sport wyczynowy, który realizowany jest w ramach akademickich centrów szkolenia sportowego. Obie kategorie sportu są dla nas bardzo ważne. Jeśli mówimy o ACSS, należy wspomnieć, że prawie 22% reprezentacji olimpijskiej stanowią akademicy. Zdobyli oni 3 medale olimpijskie – jeden w kajakarstwie i dwa w wioślarstwie.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#JanWidera">Myślę, że nie będę wymieniał liczb. Te ogólne informacje wystarczą do podjęcia dyskusji i zadawania pytań na ten temat. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JakubRutnicki">Dziękuję, panie ministrze. Czy ktoś z ministerstwa chciałby uzupełnić? Pan dyrektor? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#DariuszBuza">Panie przewodniczący, szanowna Komisjo, chciałbym odnieść się do zadań sportu akademickiego realizowanych w obszarze sportu powszechnego, uszczegóławiając słowa pana ministra. Pragnę pokazać potencjał i zasięg tego programu. W naszej części został podzielony na kilka komponentów: rozgrywki międzyuczelniane – regionalne i środowiskowe, dofinansowujemy 17 lig międzyuczelnianych, co daje 458 oddzielnych turniejów i zawodów dla poszczególnych dyscyplin sportowych; przygotowanie i udział w zawodach, czyli wspieranie działalności sekcji sportowych. Ministerstwo w tym zakresie wspiera 2647 sekcji sportowych, które prowadzą zajęcia dla 40 tys. studentów. Jeśli chodzi o akademickie mistrzostwa Polski oraz inne imprezy centralne, to te pierwsze rozgrywane są w 42 sportach. Mamy rocznie 76 zawodów rangi mistrzowskiej. Są też inne wydarzenia, takie jak Igrzyska Studentów Pierwszego Roku, akademickie puchary Polski i festiwale sportowe, szkolenia wolontariuszy-studentów, którzy potem biorą udział w działalności AZS, wymiana międzynarodowa oraz wydawnictwa, czyli promowanie sportu akademickiego. Jest specjalne wydawnictwo poświęcone tej kwestii.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#DariuszBuza">Pragnę również zwrócić uwagę na jedno wydarzenie. To sporty zimowe – AZS Winter Cup, czyli zawody w narciarstwie, snowboardzie, w skokach dla dzieci i młodzieży oraz młodzieży akademickiej. W bieżącym roku byliśmy partnerem wydarzenia Mazury Curling Festival – to było największe w 2016 wydarzenie curlingowe w Polsce. Udział wzięło w nim 36 drużyn z całej Europy. Odbyły się również regaty wioślarskie w Krakowie. W maju tego roku odbyły się regaty wioślarskie w Warszawie. Wystąpiło 36 osad z Polski i całej Europy. To były bardzo duże wydarzenia. Przywracamy pewne tradycje z udziałem naszego partnera akademickiego. Stawiamy na sporty, które w środowisku akademickim na świecie i nie tylko są głęboko zakorzenione. Staramy się je wzmacniać budując ścieżkę rozwoju kariery dla studentów, sportowców i nie tylko.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#DariuszBuza">To wszystko z mojej strony. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#WojciechKudlik">Panie przewodniczący, chciałem opowiedzieć o jeszcze jednym obszarze, który jest bardzo ważny, od strony sportu wyczynowego, w sporcie akademickim. Chodzi o przygotowanie i udział w akademickich mistrzostwach świata. Ministerstwo w tym roku przeznaczyło 2 mln zł na realizację wspomnianego zadania. Zaplanowano udział akademickiej reprezentacji Polski w 19 imprezach rangi mistrzostw świata. W pierwszym półroczu startowaliśmy w 7 takich imprezach. Uczestniczyło w nich łącznie 107 osób, w tym 83 zawodników i zawodniczek. Efektem tych startów było zdobycie 40 medali – 19 złotych, 12 srebrnych i 9 brązowych. To pokaźna liczba. W drugiej połowie roku pozostało nam jeszcze 12 imprez. Myślę, że efekt tych startów będzie podobny. Dziękuję uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JakubRutnicki">Dziękuję. Jest z nami również pan Dariusz Piekut. Mam nadzieję, że również coś usłyszymy z jego strony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#DariuszPiekut">Szanowni państwo, mam przyjemność być wiceprezesem Akademickiego Związku Sportowego. Aby zobrazować skalę działań i wsparcie ze strony ministerstwa tego co robimy przede wszystkim w sporcie powszechnym, jeśli chodzi o potencjał wygenerowany przez AZS na uczelniach wśród studentów, chciałem zaprezentować krótki film. Co prawda prezentuje on działania AZS Warszawa, ale pragnę zwrócić uwagę, że w całej Polsce mamy 17 takich organizacji i skala działań jest adekwatna w każdym województwie i środowisku. Jeśli państwo pozwolą, zaprezentuje ten krótki materiał, który przedstawi dane liczbowe.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#DariuszPiekut">Prezentacja filmowa działań AZS Warszawa wśród studentów wraz z komentarzem.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#DariuszPiekut">Akademickie mistrzostwa polski to największy cykl rozgrywek, które AZS prowadzi w środowisku akademickim. Ponad 16 tys. studentów bezpośrednio uczestniczy w tych rozgrywkach. Jak widać, radzimy sobie w różnych sytuacjach. Wydarzenia mają absolutnie akademicki charakter, na miarę studentów. Utrzymuje się dobra atmosfera, zabawa, a przede wszystkim rywalizacja sportowa. Udział biorą przede wszystkim uczelnie, które walczą o punkty, do niedawna uwzględniane w rankingu szkół wyższych. Oto jedna z dyscyplin, która w zasadzie najbardziej rozwinęła się w AZS – ergometr wioślarski. Co roku na zawodach jest ponad 700 osób.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#DariuszPiekut">Na zawodach w żeglarstwie było ponad 100 osad i załóg – to były duże regaty, widowiskowe.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#DariuszPiekut">Teraz mogą państwo zobaczyć rozgrywki środowiskowe.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#DariuszPiekut">Oto jeden z dodatkowych cykli, o których była mowa – AZS Winter Cup, czyli zawody narciarskie. Udało się nam pozyskać sponsorów spoza struktur rządowych i samorządowych. Tak wygląda AZS-owski klimat. Nagrodą główną w tym cyklu jest samochód osobowy, dzięki sponsorowi, co dodaje prestiżu wydarzeniu.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#DariuszPiekut">Mamy ofertę dla studentów pierwszego roku – Igrzyska Studentów Pierwszego Roku. Tylko tacy, którzy pierwszy raz są na studiach mają prawo startu. Mobilizacja jest jeszcze większa, niż chociażby na igrzyskach olimpijskich, które są co 4 lata. Można wystartować tylko raz w życiu. Jest to też jedyna impreza AZS, w której gdzie startują rektorzy. Można zobaczyć rektorów uczelni w dresach, krótkich spodenkach. Dla studentów jest to czasami duże przeżycie. W ramach Igrzysk Studentów Pierwszego Roku organizujemy eliminacje we wszystkich środowiskach. Raz w roku odbywa się finał, na który przyjeżdża prawie 900 osób.</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#DariuszPiekut">Regaty ósemek wioślarskich na Wiśle – to wizualizacja z ubiegłego sezonu. Zawody odbyły się w tym roku. Uczestniczyło 36 ósemek. To wynik imponujący. Mogą co prawda zobaczyć państwo jedynie wyścig uniwerku z politechniką, który był rozegrany po raz 65.</u>
          <u xml:id="u-9.8" who="#DariuszPiekut">Oto sekcja, do której utworzenia zainspirowało nas Ministerstwo Sportu i Turystyki – Test Coopera dla Wszystkich. Od pięciu lat prawie 100 tys. ludzi przebiegło test Coopera pod naszym szyldem. Oto pan dyrektor w poprzedniej odsłonie – jak był starszy. Mamy też ofertę dla dzieci.</u>
          <u xml:id="u-9.9" who="#DariuszPiekut">Korzystając z naszych możliwości i dorobku, odbywają się zawody takie jak „Od młodzika do olimpijczyka” w pływaniu, w których regularnie, w każdej edycji startuje około 1000 dzieci z całej Polski. Niedługo roześlemy kolejne zaproszenia.</u>
          <u xml:id="u-9.10" who="#DariuszPiekut">Oto kolejna oferta, tym razem skierowana do dzieci z domów dziecka, z ośrodków wychowawczych – ligi integracyjne. To ciąg zawodów, w czasie których integrujemy różne środowiska dzieci i młodzieży. Ponad 30 ośrodków z okolic warszawy startuje w tych zawodach. To bardzo cenna inicjatywa, która oprócz wyników sportowych buduje potencjał wychowawczy.</u>
          <u xml:id="u-9.11" who="#DariuszPiekut">Teraz mogą zobaczyć państwo akademicką ofertę dla licealistów – z SKS do AZS. To sygnał, że zapraszamy na studia i środowisko akademickie ma ofertę dla licealistów, aby nie rezygnowali z kariery sportowej, którą rozpoczęli na poprzednim etapie kształcenia. Impreza składa się z eliminacji rozgrywanych w różnych miastach i jednego finału, akurat tak się składa, że w Warszawie. Warszawa ma pewien magnetyzm dla ludzi spoza tego miasta. Często są to osoby, które jeszcze nigdy nie były w stolicy.</u>
          <u xml:id="u-9.12" who="#DariuszPiekut">To jedna z ofert sportu powszechnego – maraton fitness, regularnie rozgrywany, w którym uczestniczy ponad 1000 osób.</u>
          <u xml:id="u-9.13" who="#DariuszPiekut">Ostatni w tym filmie obraz to rajd miejski. To takie sportowe podchody w przestrzeni miejskiej. Chcemy pokazać, że można uprawiać sport, również wykorzystując to, co daje nam miasto. Odbyło się to w dniu 9 listopada w ubiegłym roku.</u>
          <u xml:id="u-9.14" who="#DariuszPiekut">Atmosfera, zabawa, sport, to słowa-hasła, które przyświecają AZS. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JakubRutnicki">Dziękuję bardzo. Panie prezesie, pewnie wszyscy życzylibyśmy sobie, aby sport akademicki coraz bardziej się rozwijał. Myślę, że wzór amerykański to nie tylko nasze marzenie, aby było później tylu ewentualnych olimpijczyków. Otwieram dyskusję. Głos ma pan poseł Adam Korol, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#AdamKorol">Również jestem AZS-iakiem. Chciałby się powiedzieć, że trochę dużo jest wioślarstwa – szczególnie na tym filmie – z czego się cieszymy. Ergometr wioślarski to podstawowe urządzenie dla każdego uprawiającego tę dyscyplinę. Chciałem wypowiedzieć się krótko. Program ACSS jest bardzo ważny i potrzebny klubom zrzeszonym przy uczelniach sportowych. Mam prośbę. Czy dałoby się rozstrzygać konkursy szybciej, aby pieniądze trafiały do poszczególnych ACSS? Z reguły trwa to dość długo i pieniądze spływają późno. Czy wzorem tego, co ministerstwo zrobiło w tym roku, bo pieniądze na początku roku trafiły to polskich związków sportowych, dałoby się analogicznie załatwić to w przypadku akademickich centrów szkolenia sportowego? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JakubRutnicki">Dziękuję bardzo. Wiele wioseł chcielibyśmy jeszcze dodać, jeśli chodzi o frekwencję nad brzegami Wisły, ale to jeszcze przed nami. Głos chciał zabrać pan poseł Ołdakowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#AdamOłdakowski">Dziękuję, panie przewodniczący. Naprawdę fajnie wszystko na tym filmie wyglądało. Trochę niepokoi mnie, że przy tak dużej grupie studentów osiągnięto jedynie 3 medale olimpijskie. Przy tak dużej grupie młodych ludzi to chyba bardzo mało. Coś trzeba zrobić w tym względzie, aby to co robicie wpływało na sport przynoszący sukcesy w skali naszego kraju. Myślę, że potencjał na uczelniach nie jest wykorzystany tak, aby odzwierciedlał się w liczbie medali olimpijskich i mistrzostw Europy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JakubRutnicki">Dziękuję bardzo. Nie słyszę kolejnych zgłoszeń. Wypowie się pan minister, czy od razu oddamy głos panu prezesowi? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#BogusławGałązka">Dziękuję bardzo. Chciałem powiedzieć, że zabrakło mi jednej kwestii. AZS wprowadził niedawno tematykę sportu niepełnosprawnych studentów. Myślę, że skala tego jest coraz większa. Rozmawialiśmy na temat potencjału uczelni. Badania, które niedawno przedstawiono w Poznaniu, jakie przeprowadziła pani doktorantka, na temat tego, co dzieje się z niepełnosprawnymi studentami, wskazały czytelną informację – masz zwolnienie lekarskie, to nie musisz uprawiać sportu i brać udziału w zajęciach kultury fizycznej. Jako PFRON chcielibyśmy przeprowadzić takie badania w szerszej skali. Jeśli chodzi o udział w imprezach, niepełnosprawnych uczestniczy w nich wielu. Zabrakło mi materiału dotyczącego sportu niepełnosprawnych. Chciałbym, aby pan Dariusz Piekut przedstawił informacje na ten temat, jak ten sport wygląda w AZS.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JakubRutnicki">Dziękuję. Panie ministrze, zabierze pan głos, czy od razu odpowie pan prezes?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JanWidera">Panie pośle, pracujemy nad tym i postaramy się, aby w przyszłym roku pieniądze przekazać również ACSS. Jeśli chodzi o potencjał akademików, ma pan rację, bo tego nigdy za wiele, ale jeśli spojrzymy na tabele, to jest 34 zawodników szkolonych w ośrodkach ACSS i zdobyli oni 3 medale olimpijskie. Jeśli zaczniemy rozliczać związki sportowe, AZS najprawdopodobniej byłby w lepszej pozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#AdamOłdakowski">Czy to nie jest efekt tego, że wcześniej w szkołach średnich i gimnazjach była plaga zwolnień? Niedawno, może dwa lata temu, zaczęto akcję, aby dzieci żyły bardziej sportowo. Później dzieci, które nie miały praktycznie WF w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum, trafiają na studia. Jak one się mają tam rozwijać? Akcję zaczęto zbyt późno, aby młodzież obecnie na studiach była przygotowana do uprawiania sportu na wyższym poziomie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JakubRutnicki">Panie pośle, myślę, że jeśli dzieciom pokażemy, co znaczy aktywność fizyczna, już na etapie akademickim uzyskamy rezultaty. Oczywiście, jeśli ktoś nie uprawiał sportu do 18–20 roku życia, to trudno będzie mu do niego wrócić. Wiele osób w późniejszym wieku zaczyna uprawiać sport. Głos chciał jeszcze zabrać pan poseł Korol.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#AdamKorol">Odniosę się do słów pana posła. ACSS zostały stworzone jako zaplecze reprezentacji – taki był zamysł. Medale, które zdobyli akademicy wynikają bardziej z przygotowania prowadzonego przez polskie związki sportowe. Program ACSS – nie pamiętam, czy kosztuje 12 czy 14 mln zł. To nie są ogromne pieniądze. To służy temu, abyśmy nie pogubili gdzieś tych zawodników. Nie wszyscy w danym roku załapią się do pierwszej reprezentacji. Jeśli nie zrobią tego w tym, to może w następnym. Po to został stworzony program ACSS, abyśmy nie pogubili tych zawodników. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JakubRutnicki">Dziękuję. Panie prezesie, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#DariuszPiekut">Jeśli mogę, pragnę jedynie dodać, że cały czas pracujemy nad tym, aby sport akademicki miał taki status, jak w innych krajach. Dopracowujemy nowy wariant porozumienia pomiędzy Ministerstwem Sportu i Turystyki a Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Na etapie prac udało się nam rozszerzyć zakres współpracy o nazwie – program dwutorowej kariery sportowców. To bardzo ważny element, aby wspierać studiujących i trenujących, stwarzać im jak najlepsze warunki. Program ACSS był naszym pomysłem, aby zawodnikom stwarzać warunki optymalne do trenowania w miejscu zamieszkania i studiowania tej specjalności, która znajduje się w ich kręgu zainteresowań, aby nie było to zmuszanie do studiowania na AWF. Absolutnie nie umniejszam roli AWF w polskim sporcie, ale coraz częściej młodzi ludzie chcą być dobrymi sportowcami, ale jednocześnie chcą być prawnikami, lekarzami, czy chociażby pedagogami. Stąd ten pomysł. Myślę, że uda się nam wypracować formułę wspierania w tym obszarze. Zakładamy, że będzie ona miała przełożenia na to, aby jeszcze więcej młodych ludzi miało stworzone warunki do trenowania i rozwoju intelektualnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#JakubRutnicki">Dziękuję. Pan prezes poruszył temat kariery dwutorowej. Pojawiła się kwestia rozstrzygnięcia – były na to przeznaczone środki. Nie jestem pewien, jak to się zakończyło. Oczywiście, jest to kwestia absolutnie kluczowa. Jeśli młodemu zawodnikowi pokażemy ścieżkę kariery, to go zachęci. Współpraca z uczelniami, stypendia, to rzecz kluczowa. Panie ministrze, czy mamy informacje na ten temat?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#JanWidera">Odpowiem, panie przewodniczący. W tym roku przeznaczamy na ten program 800 tys. zł. Konkurs został nierozstrzygnięty, ponieważ żaden oferent nie spełnił oczekiwań. Jedna z ofert przewidywała przeznaczenie 70% środków na promocję. Nie chcieliśmy, aby pieniądze były wydane w próżnię, a nie na studentów. Pieniądze są i prawdopodobnie przejdą na przyszły rok. Być może, jeśli w tym roku będzie jakaś konkretna oferta, coś się uda zrealizować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#JakubRutnicki">Jeśli można wiedzieć, kto tę ofertę złożył? Czy chcecie jednego ogólnopolskiego operatora? Jak to ma wyglądać?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#JanWidera">Przede wszystkim Zarząd Główny AZS.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#JakubRutnicki">Przedstawiona oferta państwa nie satysfakcjonowała?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#JanWidera">Przy 70% na promocję i 30% na projekt, nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#JakubRutnicki">Czy jest możliwość podzielenia tej kwoty na różnych operatorów? Tak można by to rozwiązać?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#JanWidera">Oczywiście.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#JakubRutnicki">Czy na prezes chciałby coś dodać?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#DariuszPiekut">Jako AZS występujemy z ofertą, mamy wypracowane rozwiązania, porozumienia z rektorami i czekamy na sygnał z ministerstwa. Na pewno będziemy reagowali. Dlatego wspomniałem o porozumieniu, które pojawiło się również dzięki panu ministrowi, aby we współpracę na rzecz sportu akademickiego ministerstw wpisać karierę dwutorową sportowców, jako bardzo ważny element. Liczymy na to, że stworzenie procedur umożliwi uruchomienie programów. Jeśli chodzi o stypendia, to bardzo ważną rolę mają do odegrania rektorzy uczelni, a w zasadzie ustawa o szkolnictwie wyższym, która w pewnym momencie zepsuła atmosferę prosportową, uzależniając wysokość stypendiów na danych wydziałach od różnego rodzaju wyników. Zdarza się tak, że drużyna przyjeżdża z zawodów i na jednym wydziale student dostaje stypendium, a na innym nie, bo udział procentowy nie do końca na to pozwala. To jest pewna niesprawiedliwość.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#DariuszPiekut">Jeśli chodzi o wychowanie fizyczne, o którym panowie wspomnieli, motto naszej działalności jest wychowanie fizyczne na uczelni – obowiązkowe w uczestnictwie, dobrowolne w wyborze. Staramy się stwarzać jak najszerszą ofertę – od aerobiku, po żeglarstwo, przez wszystkie sporty. Kluby prowadzą na uczelniach sekcje w wielu dyscyplinach, aby jak największa liczba osób uczestniczyła w zajęciach. Akcja od młodzika do olimpijczyka to program promocyjny ministerstwa, w ramach akcji – „Stop zwolnieniom z WF-u”. Próbujemy się w to wpisywać i jako AZS stwarzać jak najlepszą ofertę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#JakubRutnicki">Dziękuję bardzo. Myślę, że kwestia dotycząca kariery dwutorowej, to temat do dyskusji. Chodzi o to, abyśmy nie wydali tych pieniędzy tylko dlatego że są, ale rozsądnie. Jest wielu zawodników, ale tych, którzy mogą być profesjonalistami, nie aż tak dużo. Często później może to powodować problemy i dramaty ludzkie.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#JakubRutnicki">Czy jeszcze ktoś z szanownych panów posłów chce zabrać głos? Nie słyszę. Szybko nam dziś poszło. Panie ministrze, panie prezesie, bardzo dziękuję. Współpraca, czy spotkanie z panem ministrem Gowinem byłoby ważne, aby wszystkie wspólne projekty dobrze zsynchronizować. Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#JakubRutnicki">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>