text_structure.xml
52.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejSzlachta">Dzień dobry. Witam państwa. Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#AndrzejSzlachta">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje zaopiniowanie wniosku szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w sprawie zmian w planie finansowym Polskiej Agencji Kosmicznej na rok 2018, zaopiniowanie wniosku prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie zmian w planie finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2018, w pkt 3 zaopiniowanie wniosku ministra rolnictwa i rozwoju wsi w sprawie zmian w planie finansowym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na rok 2018 i w pkt 4 rozpatrzenie projektu harmonogramu prac komisji sejmowych nad sprawozdaniem z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2017 r. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#AndrzejSzlachta">Wobec niezgłoszenia wniosków do porządku dziennego stwierdzam przyjęcie porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#AndrzejSzlachta">Jest prośba, aby w pierwszym punkcie rozpatrzyć zaopiniowanie wniosku prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia ze względu na konieczność udziału pana ministra w innym posiedzeniu. Bardzo proszę o przedstawienie wniosku prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#AndrzejSzlachta">Podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia Zbigniew J. Król:</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#AndrzejSzlachta">Panie przewodniczący, dzień dobry. Szanowni państwo, Zbigniew Król, podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia. Chcielibyśmy poprosić Wysoką Komisję o modyfikację tego planu. Jeśli pan przewodniczący pozwoli, o zaprezentowanie tej zmiany poproszę prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia – pana Andrzeja Jacynę.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AndrzejJacyna">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, jak corocznie Narodowy Fundusz Zdrowia przedkłada propozycje zmian, związanych głównie ze zwiększeniem przychodów ze składek. Dlatego...</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejSzlachta">Przepraszam bardzo, chciałbym jeszcze uzupełnić i powitać przedstawiciela Ministerstwa Finansów – pana Leszka Skibę, podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów. Witamy pana ministra. Przepraszam bardzo, że w takiej kolejności. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AndrzejJacyna">Przedmiotem planowanej zmiany planu finansowego jest zwiększenie planowanych przychodów łącznie o kwotę 569 193 tys. zł oraz zmiany wewnątrz struktury planu finansowego polegające na uruchomieniu dodatkowych środków finansowych, tak żeby zwiększyć kwotę środków przeznaczonych na świadczenia medyczne łącznie do wysokości 999 000 tys. zł. Szczegóły tej zmiany przedstawi dyrektor Departamentu Finansowego pan Jarnutowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#DariuszJarnutowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, przedmiotem zmiany planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2018 jest, tak jak już wspomniał pan prezes, przede wszystkim zwiększenie planowanych przychodów ze składki należnej brutto w roku planowania, w tym przekazywanej za pośrednictwem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, o 571 291 tys. zł oraz zmniejszenie planowanych przychodów ze składki przekazywanej za pośrednictwem Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego o 55 679 tys. zł. Przesłanką dla zmiany planowanych przychodów ze składek na ubezpieczenie zdrowotne są wyniki aktualizacji prognozy przychodów na rok 2018, która została sporządzona w ramach prac nad przygotowaniem prognozy na lata 2019–2021. Również te wyższe niż planowane przychody potwierdzają osiągnięte wyniki przychodów ze składek za cztery miesiące roku 2018, które były wyższe o 180 000 tys. zł, niż planowano.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#DariuszJarnutowski">Kolejnym elementem zmiany planu jest zmiana w zakresie planowanych kosztów poboru i ewidencjonowania składek. Ta zmiana jest pochodną zwiększenia przychodów ze składek, ponieważ zgodnie z ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej art. 8 ust. 1 stanowi, że Zakład Ubezpieczeń Społecznych i Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego są zobowiązane do potrącania kosztów poboru i ewidencjonowania składek od tej części składek, która nie została przekazana do Narodowego Funduszu Zdrowia i zidentyfikowana w zakresie wpłat. Konsekwencją zmiany planowanych przychodów jest zmiana planowanych kosztów świadczeń opieki zdrowotnej łącznie o 669 407 tys. zł, w tym w oddziałach wojewódzkich o 999 406 tys. zł, natomiast następuje zmniejszenie planowanych kosztów świadczeń opieki zdrowotnej w centrali. Jest to zmiana w zakresie pozycji – Rezerwa na koszty świadczeń w zakresie opieki transgranicznej polegająca na wyrównaniu do przewidywanego poziomu realizacji w roku 2018.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#DariuszJarnutowski">Podział środków pomiędzy oddziały wojewódzkie został dokonany zgodnie z art. 124 ust. 8 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, czyli zgodnie z algorytmem podziału środków. Kwoty przypadające poszczególnym oddziałom są wymienione w materiale. Dyrektorzy oddziałów wojewódzkich na podstawie informacji o przyznanych im kwotach podzielili te środki pomiędzy poszczególne rodzaje świadczeń. Największa kwota przeznaczona jest na leczenie szpitalne (to jest ponad 564 000 tys. zł) w dalszej kolejności na ambulatoryjną opiekę specjalistyczną (177 000 tys. zł) oraz na zaopatrzenie w wyroby medyczne i ich naprawdę (138 500 tys. zł).</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#DariuszJarnutowski">Pozostałe elementy zmiany planu finansowego są zmianami dostosowującymi plan finansowy do przewidywanego wykonania. Są to zwiększenie pozostałych przychodów o kwotę 45 424 tys. zł, zmniejszenie pozostałych kosztów o kwotę 76 879 tys. zł, zwiększenie przychodów finansowych o kwotę 8157 tys. zł oraz zmniejszenie planowanych kosztów finansowych o kwotę 24 667 tys. zł. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję panu dyrektorowi za przedstawienie wniosku. Otwieram dyskusję. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#ZofiaCzernow">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chciałabym zapytać, w którym miejscu tego planu finansowego, który jest w trakcie zmian, znajdują się wydatki związane z ustawą, którą Sejm ostatnio uchwalił, dotyczącą zwiększenia dostępności dla osób niepełnosprawnych, bo to zwiększenie według tego, co widoczne jest w tym zestawieniu, to przede wszystkim zwiększenie kosztów administracyjnych, natomiast ja nie widzę tych kwot na zwiększenie dostępności dla osób niepełnosprawnych, zarówno jeśli chodzi o rehabilitację, jak i środki pomocnicze. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję, pani poseł. Czy są jeszcze jakieś pytania? Pani przewodnicząca Gabriela Masłowska, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#GabrielaMasłowska">Panie ministrze, czy w związku z tym, że Narodowy Fundusz Zdrowia i jego oddziały uzyskają tak znaczne dodatkowe środki, przewidziano również środki na świadczenia, które polegają na fizjoterapii domowej? Mamy od dawna takie zgłoszenia, że istnieje taka potrzeba. Są również możliwości realizowania tego typu usług, zwłaszcza na obszarach wiejskich. Na przykład Lubelski Oddział Narodowego Funduszu Zdrowia tłumaczył się tym, że nie wystarcza środków na tego typu zadania i jeżeli będą zwiększone środki, to być może w połowie tego roku zostaną one uruchomione. Ja tutaj nie widzę, być może to jest zbyt szczegółowe świadczenie, ale w tym planie po zmianach nie widzę, żeby były zwiększone środki na tego typu działania. Czy pacjenci oraz ci, którzy świadczą tego typu usługi, mogą liczyć na to, że takie umowy będą zawierane w drugiej połowie roku? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję pani przewodniczącej. Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze... Pan poseł Jarosław, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JarosławUrbaniak">Dziękuję serdecznie. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chciałbym zapytać o dwie sprawy. Dużo się mówiło o wzroście składki, o wzroście przychodów ze składki. Jeżeli wczytać się w dokumenty, to nietrudno zauważyć, że mamy spadek składki z KRUS. Chciałbym usłyszeć chociaż kilka słów na ten temat, bo to niebagatelna kwota, ponad 55 000 tys. zł. Procentowo, biorąc pod uwagę niewielką składkę KRUS-owską, to rzeczywiście poważna sprawa.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#JarosławUrbaniak">Druga sprawa. Mówimy cały czas, to znaczy państwo mówią o tym, że jest wzrost składki i że w związku z tym trzeba zmienić plan finansowy, natomiast ja chciałbym zapytać, dlaczego za wzrostem składki idzie dużo większy wzrost kosztów – o ponad 150 000 tys. zł? To jest zastanawiające. Państwo przy okazji tego, że poprawiacie plan finansowy, ponieważ jest większa składka, drastycznie zwiększacie koszty. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję. Czy ktoś z pań i panów posłów chciałby jeszcze zabrać głos? Wystąpienie pana posła Urbaniaka zamyka serię pytań. Bardzo proszę pana prezesa albo pana dyrektora o udzielenie odpowiedzi. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#AndrzejJacyna">Jeżeli chodzi o pytanie dotyczące rehabilitacji w trybie domowym, to na drugie półrocze planujemy łącznie środki finansowe w kwocie 450 000 tys. zł, z czego 225 000 tys. zł chcemy uruchomić z rezerwy ogólnej na pokrycie kosztów w trzecim kwartale. Ta propozycja dotycząca uruchomienia rezerwy ogólnej została przesłana do ministrów, którzy w tej sprawie podejmą decyzję. Jesteśmy na etapie procedowania tej zmiany. W ramach rezerwy ogólnej na trzeci kwartał przewidujemy 225 000 tys. zł. W tej kwocie powinniśmy uwzględnić również potrzeby opieki domowej jak również chcemy ogłosić uzupełniające konkursy ofert tam, gdzie dzisiaj dostępność tych świadczeń jest zerowa. Dotychczasowe środki finansowe na rehabilitację nie pozwalały na zrealizowanie tych planów. Uruchomienie środków, głównie z rezerwy ogólnej, pozwoli te świadczenia uzupełnić tak, żeby poprawiła się zarówno dostępność, jak i ilość świadczeń. Świadczenia dedykowane dla osób z ustawy za życiem i z ustawy o szczególnych uprawnieniach dotyczących osób niepełnosprawnych w znacznym stopniu będą wydzielone w planach finansowych umów i będzie to odrębna ścieżka finansowa, tak żeby te środki były dedykowane, żeby zarówno świadczeniodawcy, jak i ubezpieczeni widzieli te środki. One, podobnie jak to jest w przypadku karty DiLO, będą traktowane jako do pokrycia do wysokości wykonania, czyli będą nielimitowane i będą uzupełniane co kwartał na wniosek świadczeniodawcy.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#AndrzejJacyna">Jeżeli chodzi o koszty poboru, to łączne koszty poboru wynoszą 150 000 tys. zł, natomiast ta zmiana jest w wysokości 1332 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#AndrzejJacyna">Jeżeli chodzi o wzrost kosztów, to są to wyłącznie wzrosty w pozycji – Koszty świadczeń opieki zdrowotnej i one wynoszą 999 000 tys. zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję. Wobec braku kolejnych pytań zamykam dyskusję i proponuję przyjęcie opinii Komisji Finansów Publicznych do prezesa Narodowego... Proszę? Przepraszam, pan przewodniczący dopiero wszedł i chciałby dopytać. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#GrzegorzDługi">Panie ministrze, mam pytanie związane z pozycją dotyczącą kosztów administracyjnych, bo koszt działania NFZ wynosi poniżej 1% tego, czym on obraca, i to się zupełnie nie zmienia. Tym kosztem administracyjnym są również wynagrodzenia pracowników NFZ, więc ja się pytam... Rozumiem, że to jest wspaniały wynik. Nawet gdzieś tam pisałem, że NFZ utrzymuje się za 1%, a Unia Europejska za 6% – tyle potrzebuje, żeby to samo rozdzielić. Mówię o procentach. Czy kierownictwo nie ma odrobiny odwagi, żeby jednak zwiększyć te koszty, żeby jednak zadbać o właściwe kadry w NFZ? Przecież trzymanie na głodzie przez dłuższy czas kadr w Narodowym Funduszu Zdrowia jest ryzykowne. Wobec tego czy państwo planujecie troszeczkę odwagi, żeby nie iść populistycznie i zwiększyć również tę pozycję?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo proszę o udzielenie odpowiedzi w tym temacie. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#AndrzejSzlachta">Podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia Zbigniew J. Król:</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#AndrzejSzlachta">Ta zmiana dotyczy sytuacji, kiedy mamy inne prognozy i zmieniamy w ciągu roku określone pozycje, które również wynikają z planowania w ubiegłym roku.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#AndrzejSzlachta">Jeżeli chodzi o sytuację, o której mówi pan poseł, to rzeczywiście – nie pamiętam – to jest 1% całości. Dobrze, tylko to jest taka rzecz, która nie tyle wymaga odwagi, co wymaga dokładnej i rzetelnej analizy, w jaki sposób to będzie wpływać na dobro pracowników. Ja nie mam takiego przekonania albo poczucia – mam wręcz pewność, że w NFZ, w centrali i oddziałach, pracują dobrzy specjaliści i w wielu miejscach wybitni eksperci. W związku z tym utrzymywanie tego poziomu nie powinno być zaburzane. Coś, co chcemy na pewno zmieniać, to jest element dotyczący analizowania efektu finansowania określonych świadczeń. Rzeczywiście taką decyzję już podjęliśmy. Ona uwzględnia zwiększenie liczby osób zatrudnionych w tej części kontrolowania wydatków i uzyskiwania efektów określonych świadczeń, bo kiedy analizujemy sytuację finansową NFZ na przestrzeni 2017 r., to budżet został podwojony, a czy efekty zostały – że tak powiem – skonsumowane? Pewnie jeszcze dużo rzeczy przed nami do zrobienia. Nie boimy się takich decyzji, które przyniosą ten efekt, ale chcielibyśmy widzieć po prostu namacalny efekt.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję bardzo. Myślę, że po tych wyjaśnieniach możemy przejść do... Jeszcze pan poseł Jarosław Urbaniak, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JarosławUrbaniak">Panie przewodniczący, trzeba zachować powagę Komisji. Zadałem pytanie w sprawie pierników, a uzyskałem odpowiedź w sprawie wiatraków. Dokument, który otrzymaliśmy, tabela nr 1 – żeby była jasność – projekt zmiany planu finansowego NFZ na 2018 r., pozycja 1: składka należna brutto w roku planowanym, pozycja 1.2 w kolumnie: różnica, jest 55 679 tys. zł, a nie 1000 tys. zł. I o to pytałem. Dlaczego składka KRUS-owska spadła aż o 55 000 tys. zł?</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#JarosławUrbaniak">Druga kwestia, o którą pytałem, to pozycja C: wynik na działalności, czyli wzrost składki minus koszty: minus 155 127 tys. zł. A więc przychodzicie państwo tutaj i mówicie, że trzeba poprawić plan finansowy NFZ, ponieważ jak co roku wzrosła składka, a tak naprawdę przychodzicie ze wzrostem kosztów i to ogromnym, bo przekraczającym o 155 000 tys. zł wzrost składki. I to jest poważne pytanie, a nie że ktoś mi odpowie, że będzie więcej świadczeń. To jest bardzo poważne pytanie, dlaczego tak bardzo wzrastają u was koszty?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#AndrzejSzlachta">W takim razie proszę jeszcze raz...</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JarosławUrbaniak">Jak to które? Wszystkie. Pan ma odpowiedzieć na poziomie ogólnym, a nie szczegółowym. W szczegółach to my się zakapućkamy. Jest wzrost o 155 000 tys. zł. Dlaczego podjęto taką decyzję, że przy okazji wzrostu składki, który nastąpił jak co roku, państwo wykorzystujecie tę sytuację i wzrastają w sposób lawinowy koszty? To nie jest pytanie o pozycję 1.1.3.4, tylko to jest pytanie o wynik jako całości. Państwo jesteście na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych Sejmu RP i chcecie, żebyśmy zaopiniowali zmianę waszego planu finansowego, więc odpowiedzcie na podstawowe pytania, po co tu przychodzicie. Nie mówcie o tym, że w związku z tym, że wzrosła ściągalność składki, tylko odpowiedzcie, dlaczego podnosicie koszty.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję. Zanim poproszę o udzielenie odpowiedzi, zgłaszał się jeszcze pan poseł Tadeusz Cymański. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#TadeuszCymański">Tak, myślę, że to jest dobry moment, dobra okazja, bo nie chciałbym tego tak ujmować, ale mam już dosyć słuchania bez końca o ZUS, NFZ i innych instytucjach tej z gruntu fałszywej, lansowanej przez wiele lat takiej oto tezy, że całe ogromne armie urzędników zżerają pieniądze podatników. To jest kłamstwo i bzdura. Dlatego chciałbym, żeby pan prezes Jacyna teraz przez moment edukacyjnie oświecił serca i umysły nasze i powiedział, ile wynoszą koszty, o których teraz powiedziałem, a więc urzędników – koszty osobowe, koszty materialne. Ile to jest w ujęciu procentowym i jak to się ma do działania podobnych instytucji w najbardziej efektywnych ekonomicznie i nowoczesnych państwach Zachodu? To jest bardzo sprytne żerowanie na tej neoliberalnej teorii. Cały czas od 20 lat się mówi, że przeżerają pieniądze. ZUS przecież wcale nie jest drogą instytucją i trzeba to wyraźnie powiedzieć. Ile tam ludzi pracuje? Ja nawet u lekarzy spotkałem – z przykrością to mówię – takie teorie, że 10–15% pożera NFZ, a nie ma pieniędzy na lekarstwa, nie ma pieniędzy na leczenie, nie ma na procedury. Przecież trzeba temu zadać kłam, bo nie możemy tutaj pozwolić sobie na pytania w stylu tabloidów. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#AndrzejSzlachta">Przepraszam, dołączyła do nas pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska i prosi w takim ekstraordynaryjnym trybie o dołączenie do serii pytań. Bardzo proszę, pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#KrystynaSkowrońska">Bardzo przepraszam – dziękuję panu przewodniczącemu – ale na sali plenarnej procedowana jest ustawa o finansach publicznych. Tak jak pan minister uczestniczyłam w tej debacie. Jeśli chodzi o zmianę planu finansowego, to nie wiem, jeśli moje pytanie powtórzy się, to z góry przepraszam. Po pierwsze, chciałabym – szumnie zapowiadana była zmiana planu finansowego – zapytać pana ministra zdrowia, jak będzie zapewniona dostępność w zakresie rehabilitacji osób niepełnosprawnych i innych osób.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#KrystynaSkowrońska">Druga sprawa dotyczy między innymi strajku lekarzy rezydentów i przygotowywanego projektu w tej sprawie. W jaki sposób podpisane uzgodnienie z rezydentami będzie skutkowało w zakresie poprawy warunków pracy i płacy rezydentów i innych lekarzy? Podnosi się tam uwagę związaną między innymi z zatrudnianiem... z jednym miejscem zatrudnienia w podmiocie publicznym. To jest sprawa niezwykle ważna.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#KrystynaSkowrońska">I ostatnie pytanie. Ile wynosi dług publicznych placówek ochrony zdrowia? Minister zdrowia powinien posiadać taką informację, ile na dzisiaj wynosi zadłużenie, czyli zobowiązania wymagalne i wszystkie zobowiązania. To są moje pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję pani przewodniczącej. Intuicyjnie domyślam się, że na te pytania będzie trudno teraz odpowiedzieć. Jest formuła odpowiedzi na piśmie, ale bardzo proszę o udzielenie odpowiedzi w tym zakresie, w którym można. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#AndrzejSzlachta">Podsekretarz stanu w MZ Zbigniew J. Król:</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, pani poseł, na pierwsze pytanie dotyczące rehabilitacji oraz tej ustawy o osobach niepełnosprawnych w znacznym stopniu odpowiedź została udzielona przez pana prezesa, natomiast jeżeli chodzi o rezydentów, to w tej chwili procedowana jest ustawa sześcioprocentowa, która zawiera jak gdyby te elementy związane z podpisanymi porozumieniami. Minister Szumowski jest w stałym kontakcie z rezydentami czy z przedstawicielami rezydentów, żeby te uzgodnienia doprowadzić do końca, i one zostaną doprowadzone do końca.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#AndrzejSzlachta">Trzecie pytanie dotyczyło zadłużenia szpitali publicznych. Na ten moment nie ma takich danych. Ministerstwo zdrowia posiada szacunkowe informacje z poprzedniego roku. Te informacje mówią o zadłużeniu w wysokości ponad 10 000 000 tys. zł, natomiast prześlę na piśmie zestawienie, które było publikowane w końcu marca tego roku za poprzedni rok. Ja muszę lecieć, bo z kolei mam posiedzenie komisji w sprawie raportu NIK.</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Jednocześnie przepraszam za faux pas, że umknęła mi obecność pana ministra. Witam oficjalnie pana Zbigniewa Króla – podsekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia. Bardzo dziękujemy za aktywny udział. Ze względu na obowiązki...</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#KrystynaSkowrońska">Zanim pan minister ucieknie, poprosiłabym, żeby odpowiedzi na te pytania udzielić w krótkim terminie – niezwłocznie, ponieważ w następnym tygodniu będziemy mieć wykonanie budżetu za rok 2017 i warto by było oprzeć się o wiarygodne dane i popatrzeć, jak wygląda trend.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#AndrzejSzlachta">Dobrze. Dziękuję. I jeszcze ostatnie pytanie w tej formule. Pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#GabrielaMasłowska">Panie ministrze, skoro będzie odpowiedź na piśmie na temat ogólnego zadłużenia szpitali, które mamy, to... Ja rozumiem, ale jeżeli będzie odpowiedź na piśmie, to proszę jednocześnie zawrzeć informację, jakie kwoty przeznaczył obecny rząd na zapłatę szpitalom za nadwykonania, bo poszły tam ogromne kwoty. Chcemy to również wiedzieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękujemy panu ministrowi za obecność i bardzo prosimy o udzielenie odpowiedzi na pozostałe pytania, jeżeli one nie są objęte planowaną odpowiedzią na piśmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#AndrzejJacyna">Można jeszcze ustosunkować się do pana pytania w sprawie zwiększenia kosztów administracyjnych, ponieważ przygotowaliśmy ten plan finansowy i nie możemy zidentyfikować, gdzie pan to widzi, ponieważ faktycznie zwiększamy koszty związane z udzielaniem świadczeń zdrowotnych, ale to chyba nie było treścią pana pytania, ponieważ zwiększamy koszty świadczeń zdrowotnych o prawie 1 000 000 tys. zł w oddziałach, zmniejszając o 329 000 tys. zł w centrali. Jednocześnie nie zmieniamy w ogóle kosztów administracyjnych. Pozostałe koszty są zmniejszane o prawie 77 000 tys. zł. To są rzeczywiste koszty. Zmniejszane są również koszty finansowe. Przychody podwyższamy, więc nie widzimy tego, nie jesteśmy w stanie tego znaleźć.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#AndrzejJacyna">Jeśli chodzi o koszty administracyjne, to planowane koszty na ten rok stanowią 0,93% planowanych kosztów ogółem. W ubiegłym roku wykonanie wyniosło 0,83%. Wykonanie wszystkich kosztów administracyjnych Narodowego Funduszu Zdrowia od kilku lat jest poniżej 1%. Wynagrodzenia stanowią około połowy tych kosztów, czyli stanowią poniżej 0,5% przychodów i kosztów Narodowego Funduszu Zdrowia. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję bardzo. W związku z tym mamy już jasność.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#JarosławUrbaniak">Nie, nie. A na moje pytanie? Bo to była odpowiedź na pytanie pana posła Cymańskiego, który mówił o kosztach administracyjnych. Ja o kosztach administracyjnych... Ani razu nie padły wyrazy „koszty administracyjne”.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#AndrzejJacyna">A o jakich kosztach pan mówi, bo nie jesteśmy w stanie...</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#AndrzejSzlachta">Pan poseł Urbaniak rzeczywiście mówił o kosztach...</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#JarosławUrbaniak">O kosztach ogólnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#AndrzejSzlachta">...ale pan prezes...</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#GrzegorzDługi">Kolega Błażej chyba odkrył, o co chodzi. Myślę, że pan poseł Urbaniak ma na myśli wynik z działalności. Prawdopodobnie o to chodzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#JarosławUrbaniak">Ja to wskazałem, że chodzi o lit. c), czyli te 155 000 tys. zł, które są różnicą między wzrostem kosztów a wzrostem spływu składki. Dlaczego państwo podejmujecie teraz taką decyzję i tak drastycznie podnosicie koszty NFZ? W mojej ocenie to jest decyzja polityczna, bo te pieniądze najwyraźniej były, ale wy rzucacie je teraz przed wyborami samorządowymi. Teraz będziecie dawali szpitalom – fajnie. A co ci, którzy chorowali w pierwszym kwartale, mają powiedzieć na ten temat?</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#AndrzejSzlachta">Myślę, że wyjaśnienia pana prezesa były czytelne. Rozróżniamy koszty administracyjne, koszty leczenia i kiedy te koszty leczenia wzrastają, powinniśmy być z tego zadowoleni. W związku z tym kończymy dyskusję.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#AndrzejSzlachta">Przechodzimy do opinii nr 165 Komisji Finansów Publicznych do prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie projektu zmian w planie finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2018 uchwalonej na posiedzeniu 5 czerwca 2018 r.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#AndrzejSzlachta">„Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 5 czerwca 2018 r. rozpatrzyła wniosek prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 30 maja 2018 r. dotyczący projektu zmian w planie finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2018.</u>
<u xml:id="u-39.3" who="#AndrzejSzlachta">Komisja Finansów Publicznych pozytywnie opiniuje zmiany planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2018 przedstawione we wniosku”.</u>
<u xml:id="u-39.4" who="#AndrzejSzlachta">Czy jest sprzeciw?</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#JarosławUrbaniak">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#AndrzejSzlachta">Jest sprzeciw. Musimy przeprowadzić głosowanie. Bardzo proszę sekretariat. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem opinii nr 165? Kto jest za jej przyjęciem? Dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał? Dziękuję. Proszę o ogłoszenie wyników głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#JakubKrowiranda">Za 22 głosy, 6 przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#AndrzejSzlachta">Komisja pozytywnie zaopiniowała wniosek prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia. To była opinia nr 165. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#AndrzejSzlachta">Przechodzimy do zaopiniowania wniosku szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w sprawie zmian w planie finansowym Polskiej Agencji Kosmicznej na rok 2018.</u>
<u xml:id="u-43.2" who="#AndrzejSzlachta">Witam pana Pawła Szrota – sekretarza stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Proszę o przedstawienie wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PawełSzrot">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chciałbym przede wszystkim podziękować panu przewodniczącemu za dokonanie pewnych modyfikacji w porządku obrad. Bardzo przeciągnęło i opóźniło się posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Rodziny, w którym uczestniczyłem. Jeszcze raz bardzo serdecznie dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#AndrzejSzlachta">Wszystko przebiegło zgodnie z przyjętym tutaj stanowiskiem Komisji. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PawełSzrot">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych chciałbym dzisiaj państwa prosić o pozytywne zaopiniowanie projektu zmian w planie finansowym Polskiej Agencji Kosmicznej na 2018 r. Wszystkie szczegóły dotyczące proponowanych zmian mają państwo przedstawione w dostarczonych materiałach. Syntetycznie powiem tylko o kilku najważniejszych zagadnieniach związanych z tym wnioskiem.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#PawełSzrot">W związku z podpisaniem umowy o dofinansowaniu projektu pomiędzy skarbem państwa, w imieniu którego działa Centrum Projektów Polska Cyfrowa, a Instytutem Meteorologii i Gospodarki Wodnej Polska Agencja Kosmiczna została partnerem tegoż instytutu w realizacji wyżej wymienionego projektu. Zgodnie z umową o partnerstwie agencji zostaną przydzielone dodatkowe środki z Unii Europejskiej w wysokości 233 tys. zł na 2018 r. Podstawowa modyfikacja w zakresie planu finansowego dotyczy właśnie wpisania tej kwoty środków Unii Europejskiej po stronie przychodów.</u>
<u xml:id="u-46.2" who="#PawełSzrot">Projekt zmiany planu finansowego w ujęciu memoriałowym jak i wydatkowym polega dodatkowo na zwiększeniu wysokości przychodów i kosztów oraz dochodów i wydatków Polskiej Agencji Kosmicznej o kwotę 50 tys. zł oraz na dokonaniu przesunięć wewnętrznych w obrębie poszczególnych pozycji wydatków oraz kosztów mających na celu urealnienie poszczególnych pozycji planu. Proponowane zmiany są niezbędne z uwagi na konieczność dostosowania planu do aktualnych potrzeb agencji, a kwoty ogółem otrzymywane w formie dotacji z budżetu państwa nie ulegają zmianie podobnie jak proponowane zmiany nie powodują zwiększenia zobowiązań Polskiej Agencji Kosmicznej ani nie pogorszą planowanego wyniku finansowego, co jest wypełnieniem zapisów art. 21 ust. 6 ustawy o finansach publicznych.</u>
<u xml:id="u-46.3" who="#PawełSzrot">Panie przewodniczący, chciałbym pana jeszcze prosić o zgodę na udzielenie głosu prezesowi Polskiej Agencji Kosmicznej – panu Bronie, który przedstawiłby w syntetyczny sposób kilka szczegółów dotyczących tego projektu, jeśli mogę prosić.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo proszę. Witamy pana prezesa, pana doktora. Bardzo prosimy o przedstawienie swojego uzupełniającego stanowiska.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#GrzegorzBrona">Dziękuję, panie przewodniczący, dziękuję, szanowna Komisjo, za rozpatrzenie, mam nadzieję – pozytywne, naszego wniosku. Jest to pierwszy rok, w którym agencja nie tylko czerpie z budżetu państwa, ale również z prowadzonej własnej działalności, jak również z funduszy przyznanych przez Unię Europejską. To, co mówił pan minister, należy uszczegółowić, że projekt, który agencja w tej chwili będzie prowadziła, jest projektem, którego głównym beneficjentem jest Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej – Państwowy Instytut Badawczy. Agencja jest podwykonawcą na kwotę w bieżącym roku 233 tys. zł brutto. Pozostałe zmiany dotyczą kwoty w wysokości 50 tys. zł brutto i dotyczą prowadzonej własnej działalności – między innymi współpracy z uczelniami wyższymi, dla których agencja jest podwykonawcą pewnych usług. I to tyle. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję, panie prezesie. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z pań i panów posłów chciałby zabrać głos? Nie słyszę. Proponuję zatem... Jest pytanie pani przewodniczącej, bardzo proszę. O, przepraszam, nie zauważyłem – pan poseł Jarosław Urbaniak, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#JarosławUrbaniak">Dziękuję, panie przewodniczący. Panie ministrze, panie prezesie, krótkie pytanie – gdzie tu znajdę nagrody i ile one wynosiły?</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PawełSzrot">Panie przewodniczący, nie ma nagród.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#GrzegorzBrona">Nie ma tutaj nagród.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo proszę, głos ma pan prezes. Bardzo proszę, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#GrzegorzBrona">Ja mam przyjemność prowadzenia agencji od trzech miesięcy. W tym okresie nie przyznałem żadnej nagrody.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#JarosławUrbaniak">Ale mamy rok budżetowy 2018, czerwiec, więc chciałbym zapytać, czy w tym roku przyznano nagrody i czy w zeszłym, 2017 r., przyznano nagrody.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#Głoszsali">Ciekawość to pierwszy stopień do piekła.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#AndrzejSzlachta">Panie pośle, nie było nagród dla kierownictwa Polskiej Agencji Kosmicznej. Myślę, że odpowiedź pana ministra i pana prezesa Grzegorza Brony jest... Nie, tylko odpowiedź została przedstawiona i myślę, że sprawę nagród możemy zakończyć.</u>
<u xml:id="u-58.1" who="#AndrzejSzlachta">Proponuję w związku z tym... Przepraszam bardzo. Przedstawiam państwu opinię nr 166 Komisji Finansów Publicznych do szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w sprawie zmian w planie finansowym Polskiej Agencji Kosmicznej uchwaloną na posiedzeniu w dniu 5 czerwca 2018 r.</u>
<u xml:id="u-58.2" who="#AndrzejSzlachta">„Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 5 czerwca 2018 r. rozpatrzyła wniosek szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów z 10 kwietnia 2018 r. dotyczący zmian w planie finansowym Polskiej Agencji Kosmicznej na rok 2018. Komisja Finansów Publicznych opiniuje pozytywnie propozycje zmian planu finansowego Polskiej Agencji Kosmicznej na rok 2018 przedstawione we wniosku”.</u>
<u xml:id="u-58.3" who="#AndrzejSzlachta">Czy jest sprzeciw? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-58.4" who="#AndrzejSzlachta">Wniosek został pozytywnie zaopiniowany przez Komisję. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PawełSzrot">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję bardzo panu ministrowi i panu prezesowi. Przechodzimy do pkt 3 – zaopiniowanie wniosku ministra rolnictwa i rozwoju wsi w sprawie zmian w planie finansowym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na rok 2018.</u>
<u xml:id="u-60.1" who="#AndrzejSzlachta">Witam bardzo serdecznie pana Jacka Boguckiego – sekretarza stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi wraz z towarzyszącymi panu pracownikami resortu. Bardzo proszę, panie ministrze, o przedstawienie wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#JacekBogucki">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, we wniosku dotyczącym zmian w planie finansowym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przewidzieliśmy uruchomienie 15 000 tys. zł z rezerwy celowej budżetu państwa na jedno z działań wspierających rolników na obszarach objętych afrykańskim pomorem świń w postaci nieoprocentowanych pożyczek na sfinansowanie nieuregulowanych zobowiązań cywilnoprawnych dla producentów świń. Po tej zmianie dotychczasowa kwota 41 500 tys. zł przeznaczona na ten cel zwiększy się do kwoty 56 500 tys. zł. I to jest zasadnicza zmiana w tym planie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję. Przechodzimy do dyskusji i zadawania pytań. Zgłosiła się pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#KrystynaSkowrońska">Panie przewodniczący, raz jeszcze chciałabym poprosić pana ministra o uzasadnienie sprawy zaciągnięcia pożyczek na spłatę zobowiązań cywilnoprawnych. Z jakiego tytułu te zobowiązania powstały? Dlaczego one są wyższe? Przecież określiliśmy poprzednio wielkość zobowiązań cywilnoprawnych i sposób ich zaspokojenia, a w tym przypadku jest to kwota znacząca. To po pierwsze.</u>
<u xml:id="u-63.1" who="#KrystynaSkowrońska">Po drugie, korzystając z tego, że pan minister jest na tym posiedzeniu, chciałabym zapytać, jak państwo przygotowujecie się do kolejnej perspektywy finansowej w zakresie rozmów z Komisją Europejską w sprawie nowego budżetu w zakresie dopłat bezpośrednich? Jeśli pan minister nie udzieli mi odpowiedzi na moje drugie pytanie, to chciałabym poprosić o odpowiedź pisemną, kiedy, jak i z kim rozmawiano, bo to jest informacja publiczna, w zakresie tego, co deklarowano w wyborach – zrównania dopłat bezpośrednich dla polskich rolników z dopłatami dla rolników europejskich.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#AndrzejSzlachta">Pani przewodnicząca, pytanie ma charakter trochę futurologiczny, bo mówimy w tej chwili o zmianie budżetowej. Ale bardzo proszę pana ministra.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#KrystynaSkowrońska">Korzystając ze sposobności...</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#AndrzejSzlachta">Dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#KrystynaSkowrońska">...zadałam to pytanie, żeby już nie pisać do pana ministra.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#AndrzejSzlachta">Dobrze, ale koncentrujemy się na zmianach budżetowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#KrystynaSkowrońska">Budżet będzie realizował te dopłaty, więc może je tak na dzisiaj... Chciałabym prosić pana przewodniczącego Szewczaka... ja panu przewodniczącemu Szewczakowi dzisiaj nie przeszkadzałam. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#AndrzejSzlachta">Dobrze. Dziękuję pani przewodniczącej. Bardzo proszę pana ministra albo panią dyrektor o udzielenie... Jeszcze uzupełnienie? Nie. Jest kolejne pytanie, tak? Bardzo proszę, pan poseł Jarosław Urbaniak.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#JarosławUrbaniak">Zauważam taki wzrost kosztów w pozycji – Pomoc finansowa z pozostałych tytułów, czyli jak to w budżetach bywa, kieszeń ogólna. Chciałbym się dowiedzieć, co w tej kieszeni ogólnej jest, jeśli chodzi o te 15 000 tys. zł? Przy tych drobnych zmianach to jest poważna kwota.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję. Czy jeszcze ktoś z państwa, żeby pan minister mógł odpowiedzieć blokiem? Nie słyszę. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#JacekBogucki">Odpowiadając na pytanie pierwsze, które łączy się z ostatnim pytaniem, dotyczącym wsparcia dla producentów świń na terenach objętych afrykańskim pomorem świń, wśród działań wspierających realizowane jest od końca ubiegłego roku wsparcie w postaci nieoprocentowanych pożyczek dla producentów świń, którzy ze względu na wystąpienie afrykańskiego pomoru świń mają nieuregulowane zobowiązania cywilnoprawne. Uruchomienie tego działania wynikało z wniosków rolników i oceny sytuacji w zakresie wpłacania rolnikom wsparcia wyrównującego utratę dochodów. To wsparcie wypłacane jest w okresach kwartalnych, półrocznych lub rocznych w zależności od tego, jak wniosek jest składany przez rolnika. W związku z tym rolnik otrzymuje rekompensatę utraconych dochodów z opóźnieniem kilkumiesięcznym. Żeby zapewnić płynność finansową tych gospodarstw na tym obszarze, zdecydowaliśmy się na uruchomienie dodatkowego wsparcia w postaci nieoprocentowanych pożyczek. Jest to zgodne z par. 13n rozporządzenia Rady Ministrów z 27 stycznia 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Rolnik składa odpowiedni wniosek oraz dokumenty potwierdzające istnienie zobowiązania i na tej podstawie uruchamiana jest pożyczka. Tylko tego działania dotyczy ta kwota 15 000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-73.1" who="#JacekBogucki">Jeśli chodzi o wspólną politykę rolną, to kilka dni temu otrzymaliśmy wstępną propozycję Komisji Europejskiej dotyczącą podziału budżetu między innymi na płatności bezpośrednie i całą Wspólną Politykę Rolną dla poszczególnych krajów. W związku z tym odbędą się rozmowy w tym zakresie. Rozumiem, że panią przewodniczącą interesują również wcześniejsze wystąpienia, wcześniejsze rozmowy dotyczące planowania przygotowań do budżetu, więc zgodnie z wnioskiem pani przewodniczącej przekażemy informacje na piśmie, ponieważ nie chciałbym... Z pamięci nie jestem w stanie, szczególnie że to nie jest w moim zakresie obowiązków. Większość tych działań prowadzi minister Jurgiel albo minister Zarudzki, więc ani dat, ani szczegółów rozmów w tej chwili z pamięci nie jestem w stanie przedstawić.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję panu ministrowi. Pani przewodnicząca chce jeszcze uzupełnić swoją wypowiedź? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#KrystynaSkowrońska">Znając dokładność pana ministra Boguckiego, chciałabym jednak uściślić. Te zobowiązania cywilnoprawne wynoszą 15 000 tys. zł i dotyczą bezpłatnych pożyczek, tak? Nieoprocentowanych, przepraszam. Dobrze. W tym kontekście, jeżeli mówimy o utraconych dochodach osób, które mają do zapłacenia określone zobowiązania, to to jest rodzaj wsparcia. Chciałabym jedną rzecz. Niezwykle ważne jest rozprzestrzenianie się ognisk choroby ASF oraz określenie ich obszaru. Czy w tym zakresie pan minister może nam powiedzieć, ile jest tych ognisk i o ile mniej od ostatniego zapytania, czyli na przestrzeni roku? Dlaczego ja o to pytam? To ma bezpośredni związek z umieszczeniem tej pozycji i określeniem dzisiaj jej wielkości. Dlatego jeżeli będzie nam spadało, to będziemy zadowoleni, bo rząd w swoim planie finansowym, jak państwo otworzyli taką pozycję w ARiMR, nie będzie zwiększał wydatków w tym zakresie. Więc dla nas to jest istotne. Państwo nie powinniście być zdziwieni tym, że zadaję takie pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#AndrzejSzlachta">Tak, tak to rozumiemy, jeśli chodzi o tę sytuację. I jeszcze pan poseł Urbaniak również chce dopytać? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#JarosławUrbaniak">Chciałbym dopytać właśnie w tej kwestii, bo mamy zwiększenie z 70 do 85 000 tys. zł. Mamy połowę roku. Chciałbym zapytać, ile z tych 75 000 tys. zł tych nieoprocentowanych pożyczek udało się już udzielić – na jaką kwotę i ilu osobom?</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#AndrzejSzlachta">Jeszcze pan przewodniczący Jan Szewczak, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#JanSzewczak">Oczywiście pani poseł Krystyna Skowrońska ma rację, że sprawa ASF jest bardzo ważną sprawą, ale wydaje mi się, że to jest tak duża tematyka – częściowo już poświęciliśmy jej trochę uwagi, ale na pewno będziemy musieli o tym porozmawiać z przedstawicielami rządu – że to jest trochę oddzielne zagadnienie, które tutaj nie jest jakby przedmiotem opinii. To jest duże i rzeczywiście ważne zagadnienie, natomiast obawiam się, że będziemy jeszcze kilkakrotnie dokonywać różnych zmian w planach finansowych w kontekście ASF. To jest możliwe, bo problem oczywiście nie jest rozwiązany. Wydaje mi się jednak... Nie włączałbym dzisiaj tego do debaty poświęconej dzisiejszej opinii, bo to jest oddzielna, oczywiście poważna – według mnie – kwestia. Tak, nie włączałbym, słusznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#AndrzejSzlachta">To wywołuje kolejne pytania, ale bardzo bym prosił, pani przewodnicząca, żebyśmy zmierzali do przyjęcia opinii.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję za ten dzisiejszy wersal w tych pytaniach i w tym celebrowaniu dzisiejszego posiedzenia Komisji – tak mogłabym powiedzieć – jednak uważam, że... Moje pytanie dotyczyło dużego poziomu ogólności. Zgadzam się, że możemy o tym rozmawiać i o skutkach, ale chodzi o duży poziom ogólności. Żebyśmy pozostali w tym klimacie, poproszę o udzielenie odpowiedzi na piśmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#AndrzejSzlachta">Bardzo dziękujemy za tę życzliwość. Panie ministrze, proszę dopiąć już pytania, które zostały zadane, żebyśmy mogli przyjąć opinię. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#JacekBogucki">Jeśli chodzi o kwestię pożyczek, to do tej pory udzielono 236 pożyczek na kwotę 41 275 tys. zł. Ta kolejna kwota wynika ze złożonych w ostatnim czasie przez rolników wniosków, które czekają na rozpatrzenie. Tę rezerwę uruchamiamy sukcesywnie w zależności od potrzeb.</u>
<u xml:id="u-83.1" who="#JacekBogucki">Jeśli chodzi o kwestię ognisk afrykańskiego pomoru świń, to jeśli się nie mylę, w tym roku było sześć ognisk, natomiast jeśli chodzi o obszary objęte afrykańskim pomorem świń, to tak naprawdę od przypadków jeszcze z okresu, kiedy w ubiegłym roku pojawiły się te ogniska w województwie mazowieckim, w okolicach Warszawy, nowych obszarów pojawiania się choroby nie ma, aczkolwiek następuje przesuwanie się i powiększanie się dotychczasowych obszarów w stopniu stosunkowo niewielkim – na pewno nie w takim, jak przewidywali specjaliści jeszcze kilka lat temu, że choroba będzie rozprzestrzeniała się z prędkością od 100 do 300 km rocznie. Obecne środki – zarówno te, które już są przewidziane w budżecie, jak i zaplanowane w rezerwach – wystarczają na to, aby tę pomoc, która jest przewidziana, uruchamiać. To jest pomoc polegająca zarówno na rekompensowaniu strat, jak i udzielaniu wsparcia weterynaryjnego oraz udzielaniu tych pożyczek, o których dzisiaj mówimy.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#AndrzejSzlachta">Dziękuję panu ministrowi za te wyjaśnienia i za te odpowiedzi. Myślę, że możemy przystąpić do przyjęcia opinii.</u>
<u xml:id="u-84.1" who="#AndrzejSzlachta">„Opinia nr 167 Komisji Finansów Publicznych do ministra rolnictwa i rozwoju wsi w sprawie zmian w planie finansowym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa uchwalona na posiedzeniu w dniu 5 czerwca 2018 r.</u>
<u xml:id="u-84.2" who="#AndrzejSzlachta">Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 5 czerwca 2018 rozpatrzyła wniosek ministra rolnictwa i rozwoju wsi z dnia 28 maja 2018 r. dotyczący zmian w planie finansowym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na rok 2018. Komisja Finansów Publicznych pozytywnie opiniuje propozycje zmian planu finansowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na 2018 r. przedstawione we wniosku”.</u>
<u xml:id="u-84.3" who="#AndrzejSzlachta">Czy jest sprzeciw? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-84.4" who="#AndrzejSzlachta">Opinia została przyjęta. Dziękuję państwu – panu ministrowi i pani dyrektor.</u>
<u xml:id="u-84.5" who="#AndrzejSzlachta">Przystępujemy do ostatniego punktu dzisiejszego posiedzenia – rozpatrzenie projektu harmonogramu prac komisji sejmowych nad sprawozdaniem z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2017 r.</u>
<u xml:id="u-84.6" who="#AndrzejSzlachta">Państwo posłowie otrzymali ten harmonogram. Czy są jakieś uwagi, pytania lub propozycje? Bardzo proszę, koleżanki i... O, jest koleżanka Ewa Szymańska. Bardzo proszę o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#EwaSzymańska">Panie przewodniczący, ja mam pytanie, czy został już ustalony harmonogram posiedzeń Komisji Finansów Publicznych? Pytam w związku z tym, że od jakiegoś czasu mamy zmieniony harmonogram posiedzeń Sejmu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#AndrzejSzlachta">Proszę państwa, mamy harmonogram prac Komisji Finansów Publicznych, który jest projektem wstępnym. On został paniom i panom posłom przedstawiony. Nie wiem, czy pani poseł ma ten harmonogram?</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#EwaSzymańska">Tak, mam, ale tu są na przykład prace w Komisji Finansów Publicznych od 19 do 25 czerwca. Czy mam rozumieć, że codziennie będzie posiedzenie? Tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#AndrzejSzlachta">Tak. Wyznaczyliśmy ten przedział, ale 18 czerwca, w poniedziałek, nie będzie posiedzenia, bo wiem, że część z państwa bierze udział w takiej cyklicznej konferencji, która odbywa się w Sopocie, więc stwarzamy państwu możliwość udziału. Planujemy 19 czerwca rozpocząć prace w komisjach sejmowych około godziny 14.00. Te prace będą trwały do 21 czerwca. Ze względu na rozliczne obowiązki związane z zakończeniem roku szkolnego były prośby, żeby 22 czerwca posiedzenia nie odbywały się. Również to uszanujemy. Bardzo proszę, czy są jeszcze jakieś propozycje?</u>
<u xml:id="u-88.1" who="#AndrzejSzlachta">Jeżeli nie, to rozumiem, że harmonogram prac Komisji Finansów Publicznych i innych komisji sejmowych nad sprawozdaniem z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2017 r. został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-88.2" who="#AndrzejSzlachta">Na tym kończymy posiedzenie. Dziękuję państwu za obecność. Do widzenia. Spotykamy się o godzinie 12.00. Dziękujemy również naszym gościom.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>