text_structure.xml
73.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JacekSasin">Dzień dobry państwu. Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Stwierdzam kworum, które umożliwia nam skuteczne obradowanie. Jednocześnie przepraszam wszystkich państwa, gości zaproszonych na posiedzenie Komisji, z powodu dość pokaźnego opóźnienia – ponad trzy kwadranse. Było ono spowodowane opóźnieniem w obradach Sejmu.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JacekSasin">Informuję państwa, iż propozycja porządku dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2018, druk nr 1876, w zakresie opinii poszczególnych Komisji. W tym przypadku, na dzisiejszym posiedzeniu planujemy rozpatrzenie trzech opinii – Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych, Komisji Obrony Narodowej i Komisji do Spraw Służb Specjalnych.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JacekSasin">Czy są uwagi państwa posłów do porządku dziennego? Nie widzę zgłoszeń. W związku z tym, stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#JacekSasin">Przejdę do powitania gości, których jest na tym posiedzeniu dużo, i to znamienitych. Tradycyjnie zacznę od powitania pani minister Teresy Czerwińskiej, podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów. Pani minister w debatach budżetowych gra czołową rolę i bardzo dziękuję, że jest z nami również w tej chwili. Witam serdecznie pana ministra Pawła Szrota, sekretarza stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Witam serdecznie pana Michała Dworczyka, sekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej. Witam serdecznie pana Dobrosława Dowiata-Urbańskiego, szefa Służby Cywilnej – kłaniam się. Witam pana Tomasza Dobrowolskiego, wiceprezesa Rządowego Centrum Legislacji. Witam serdecznie panią Helenę Michalak, zastępcę komendanta głównego Policji i pana Krzysztofa Hajduka, zastępcę komendanta Państwowej Straży Pożarnej. Witam serdecznie pana komendanta. Witam pana Marka Małkowskiego, zastępcę komendanta głównego Straży Granicznej. Witam pana Jarosław Steca, szefa Zarządu Planowania Rzeczowego WP – kłaniam się – i pana Dominika Dudę, wiceszefa Agencji Wywiadu. Serdecznie witam. Witam również wszystkich państwa. Jest dzisiaj państwa tak bogata reprezentacja, że obawiam się, iż kogoś pominąłem, ale witam bardzo serdecznie wszystkich, również państwa niewymienionych z nazwiska. Ciszę się, że państwo są dzisiaj z nami, bo to nam na pewno ułatwi pracę.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#JacekSasin">Przystępujemy do rozpatrzenia porządku dziennego. Nie będę po raz kolejny powtarzać sposobu procedowania. Ten sposób jest analogiczny, jak we wszystkich naszych pracach nad budżetem. Zatem, jeśli nie usłyszę sprzeciwu ze strony członków Komisji, uznam, że w ten sam sposób będziemy procedować również dzisiaj. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#JacekSasin">Przystępujemy do rozpatrzenia opinii Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Bardzo proszę przedstawiciela Komisji, pana posła Edwarda Siarkę, o zreferowanie opinii Komisji w zakresie właściwych części budżetowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#EdwardSiarka">Dziękuję. Panie przewodniczący, szanowni państwo, Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych na posiedzeniu w dniu 26 października rozpatrzyła projekt budżetu na 2018 r. w zakresie: części 16 – Kancelaria Prezesa Rady Ministrów; części 17 – Administracja publiczna; części 42 – Sprawy wewnętrzne; części 43 – Wyznania religijne; części 75 – Rządowe Centrum Legislacji; części 83 – Rezerwy celowe w przypisanych pozycjach; części 85 – Budżety wojewodów, w zakresie działów 750 i 754 oraz środków Unii Europejskiej; planu finansowego instytucji gospodarki budżetowej – Centrum Usług Wspólnych i Centrum Usług Logistycznych oraz planów finansowych państwowych funduszy celowych z zał. nr 13, to jest Funduszu Wspierania Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, Funduszu Rekompensacyjnego, Funduszu Wsparcia Policji, Funduszu Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego, Funduszu Wsparcia Straży Granicznej i Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej oraz planów finansowych państwowych osób prawnych – Ośrodka Studiów Wschodnich im. Marka Karpia, a także trzyletniego planu limitu mianowania urzędników w służbie cywilnej na lata 2018–2020. Po przeanalizowaniu otrzymanych dokumentów, Komisja wnosi o wprowadzenie jednej poprawki, w załączniku nr 2, w części 83 – Rezerwy celowe, w poz. 19 – są to rezerwy płacowe na zmiany organizacyjne i nowe zadania, w tym na składki przechodzące z 2017 r. Zmniejszyć wydatki w tej części o kwotę 819 tys. zł z przeznaczeniem na zwiększenie wydatków w części 16 – Kancelaria Prezesa Rady Ministrów na dotację podmiotową dla Krajowej Szkoły Administracji Publicznej – dotacje i subwencje. Jednocześnie zmniejszyć wydatki w poz. 19… OK., powiedziałem wszystko. Nic więcej w tej materii, żebym nie pomącił treści tej poprawki.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#EdwardSiarka">Natomiast teraz postaram się pokrótce przedstawić najważniejsze pozycje budżetowe w poszczególnych częściach. I tak, w części budżetowej 16 – Kancelaria Prezesa Rady Ministrów przewidziano dochody i wydatki na poziomie odbiegającym od poziomu z lat poprzednich, dlatego, że – co musimy pamiętać – kancelaria przejęła pracowników i mienie po zlikwidowanym Ministerstwie Skarbu Państwa. Zatem dochody w tej części budżetowej na 2018 r. zaplanowano w wysokości 514 832 tys. zł. To są wpływy z najmu i innych opłat, które były również w latach poprzednich, natomiast te 514 832 tys. zł to dywidenda z akcji PZU SA.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#EdwardSiarka">Wydatki w tej części budżetowej zaplanowano w wysokości 175 311 tys. zł, w tym, w dziale administracja publiczna wzrastają one o 7,1% w stosunku do roku 2017 i wynoszą 161 067 tys. zł, co jest związane z przejęciem pracowników i zadań po Ministerstwie Skarbu Państwa. Natomiast dotacje w tym dziale zaplanowano w wysokości 21 133 tys. zł, czyli podobnej jak w latach poprzednich. Dla Ośrodka Studiów Wschodnich – 9205 tys. zł, dla Krajowej Szkoły Administracji Publicznej – 8228 tys. zł, dla Instytutu Zachodniego im. Zygmunta Wojciechowskiego – 3500 tys. zł. Dotację dla CBOS zaplanowano w wysokości 4888 tys. zł, a dla Polskiej Agencji Kosmicznej w kwocie 9566 tys. zł. Zaplanowane zatrudnienie w kancelarii wzrasta o 55 etatów, do 686 osób. Jest to wynik – jak powiedziałem – przeniesienia pracowników z Ministerstwa Skarbu Państwa.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#EdwardSiarka">Jeśli chodzi o kolejną część budżetową, czyli 75 – Rządowe Centrum Legislacji, tutaj dochody są wyższe o 14,9% i wynoszą 524 tys. zł. Natomiast wydatki w tej części budżetowej zaplanowano w wysokości 26 808 tys. zł i są one podobne – minimalnie wyższe o 0,3% – do wydatków roku 2017.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#EdwardSiarka">Część budżetowa 17 – Administracja publiczna. Plan przewiduje dochody na podobnym poziomie, chociaż wyższe w stosunku do 2017 r., w wysokości 15 tys. zł. To są niewielkie kwoty. Natomiast plan wydatków przewiduje 36 225 tys. zł. Mają być one niższe o 12,6% w stosunku do 2017 r. Budżet środków europejskich w tej części budżetowej to 24 052 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#EdwardSiarka">W tej części budżetowej realizowane będą zadania, które posłów interesują. Są one zapisane również w części 83 – Rezerwy celowe. Tutaj mamy pozycję czwartą – przeciwdziałanie skutkom klęsk żywiołowych. Na 2018 r. zapisano kwotę 1 235 000 tys. zł. Jest ona znacznie wyższa od kwoty z roku 2017 r.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#EdwardSiarka">Następna pozycja, dziewiąta – system powiadamiania ratunkowego. Przewidziano dotację 25 405 tys. zł. W pozycji 23 – program oświęcimski przewidziano na 2018 r. dotację w wysokości 13 243 tys. zł. W pozycji 51 – zwrot części wydatków funduszu sołeckiego przewidziano kwotę 135 500 tys. zł. W ramach tej części budżetowej obsługiwany jest też Fundusz Rekompensacyjny, którego przychody w 2018 r. przewidziano na poziomie 365 550 tys. zł, a koszty zaplanowano w wysokości 410. W przypadku funduszy, państwa generalnie interesuje bilans.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#EdwardSiarka">Jeśli chodzi o część budżetową 43 – Wyznania religijne, tutaj są niewielkie dochody – 6 tys. zł. Zaplanowane wydatki to 164 761 tys. zł. W 85% są to wydatki na Fundusz Kościelny, w tym 129 000 tys. zł na ubezpieczenia emerytalno-rentowe i 11 000 tys. zł na ochronę zabytków.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#EdwardSiarka">W najpotężniejszym budżecie, który omawiała Komisja, czyli części 42, mamy zaplanowane dochody w wysokości 118 022 tys. zł. One też są wyższe w stosunku do 2017 r. prawie o połowę. Wynika to z dywidendy z Wytwórni Papierów Wartościowych, które wpływają do tej części budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#EdwardSiarka">Jeżeli chodzi o wydatki w tej części budżetowej, to zostały one zaplanowane w wysokości 20 550 624 tys. zł. Z tej kwoty 92 423 tys. zł to budżet środków europejskich. Największą pozycję w tej części budżetowej stanowią wydatki w dziale 754, czyli bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa, oraz wydatki w dziale 753 – Obowiązkowe ubezpieczenie społeczne, gdzie przewidziano wypłatę świadczeń emerytalno-rentowych dla 212 tys. funkcjonariuszy w kwocie 8 252 000 tys. zł. Jeśli chodzi o plan finansowy poszczególnych funduszy, czyli…</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JacekSasin">Bardzo przepraszam, panie pośle. Jeśli mógłbym coś zasugerować, bo treść my wszyscy mamy. Gdyby może bardziej skrótowo…</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#EdwardSiarka">OK. Mocno się staram. Zarówno Centrum Usług Wspólnych, jak i poszczególne fundusze modernizacyjne również się bilansują, co jest najważniejsze. Ich przychody i koszty nie różnią się znacząco od tych z lat poprzednich.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#EdwardSiarka">Jeśli chodzi o budżety wojewodów w zakresie Państwowej Straży Pożarnej i obrony cywilnej, zarówno dochody, jak i wydatki, mamy na podobnym poziomie jak w latach poprzednich. Przypomnę tylko, odnośnie do kwestii zatrudnienia, że wzrasta po stronie służb zatrudnienie w Państwowej Straży Pożarnej i Straży Granicznej.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#EdwardSiarka">Jeśli chodzi o rezerwy celowe, mamy nową pozycję, 90. Jest to uzupełnienie wydatków przeznaczonych na realizację programu modernizacji sił zbrojnych – zakup sprzętu transportowego, uzbrojenia i łączności, wyposażenia funkcjonariuszy – na kwotę 395 000 tys. zł. Jak powiedziałem, Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych pozytywnie zaopiniowała poszczególne części budżetowe z tą jedną poprawką, którą zaprezentowałem na początku swojego wystąpienia. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję, panie pośle. Zanim przejdziemy do prezentacji koreferatu, chciałbym jeszcze przeprosić za swoje niedopatrzenie i powitać serdecznie panią minister Renatę Szczęch, podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji. Pani minister, mieliśmy nawet okazję przywitać się przed posiedzeniem Komisji, a potem takie uchybienie z mojej strony. Bardzo serdecznie panią witam, szczególnie w nowej roli, od niedawna. Mam nadzieję, że będziemy często się spotkać na posiedzeniach Komisji.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#JacekSasin">Przechodzimy w takim razie do przedstawienia koreferatu. Bardzo proszę pana posła Łukasza Schreibera o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ŁukaszSchreiber">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, myślę, że po takim referacie śmiało mogę ograniczyć się do kilku krótkich zdań, żeby się nie powtarzać. Jeżeli chodzi o część 16 – Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, najważniejszą rzeczą, która się dokonała i o której mówił pan poseł, jest przejęcie przez KPRM dawnego Ministerstwa Skarbu państwa. Warto też zwrócić uwagę na wzrost przychodów o ponad 22% w Centrum Obsługi Administracji Rządowej – to jest dawne CUW. Planowane tam zatrudnienie jest mniejsze o dwadzieścia kilka etatów niż w roku poprzednim. Z kolei, takie instytucje jak PAK, OSW, CBOS czy KSAP mają budżety, które są podobne do tych z roku 2016, a niektóre nawet nieco niższe. Ich aktywność chyba też nie ulega żadnej wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#ŁukaszSchreiber">Jeżeli chodzi o część 42, to dochody, które zaplanowano na rok 2018, są także porównywalne z tymi z lat poprzednich. Natomiast, w rezerwie celowej jest kilka nowych rzeczy, o których można wspomnieć. Przede wszystkim, pomoc dla repatriantów. Jest tu kwota w wysokości ponad 50 000 tys. zł. Ona jest stosunkowo wyższa niż w latach poprzednich. Wpływ na to ma także polityka państwa, która trochę zmienia pod tym względem pewne wektory. Jest również modernizacja i utrzymanie przejść granicznych. Zaplanowana kwota to 56 000 tys. zł. Są także środki na realizację „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu”. Jest to ponad 350 000 tys. zł w ramach rezerwy. Zwiększają się także środki na zwalczanie korupcji, między innymi w BOR. Zostały też przeznaczone środki na realizację programu „Razem bezpieczniej” w wysokości 6000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#ŁukaszSchreiber">Jeżeli chodzi o część 17 – Administracja publiczna, w projekcie budżetu na rok 2018 zaplanowane dochody są nieco wyższe, ale kwoty są bardzo małe. Natomiast, jeżeli chodzi o wydatki Rządowego Centrum Legislacji w odniesieniu do przeciętnego wynagrodzenia, to wzrasta ono w niewielkim stopniu. Może warto jeszcze powiedzieć, że nie przewidziano kwot stanowiących wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, a pomniejszono kwotę w grupie wydatków bieżących na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Z kolei, ona pozostała niezmieniona w stosunku do roku obecnego, 2017. I ja również chciałbym rekomendować Wysokiej Komisji pozytywną ocenę, jeśli chodzi o wykonanie budżetu we wszystkich tych częściach. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Pani przewodnicząca Skowrońska, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KrystynaSkowrońska">Chciałabym poprosić przy tej prezentacji, bo rozmawialiśmy o projekcie budżetu w części 16 – Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, w sprawie projektu wydatków dotyczących zatrudnienia i wynagrodzenia… Przepraszam. W tym zakresie mamy zwiększenie wynagrodzeń dla osób nieobjętych mnożnikowym systemem wynagrodzeń o 13%. W przypadku osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe – wzrost o 16%. To jest zdecydowanie największa dynamika wzrostu wynagrodzeń. Chciałabym więc zapytać, jakie są powody, że konstrukcja budżetu opiera się w zasadzie na wskaźnikach, czyli, między innymi dotyczącym inflacji albo określonym wskaźniku wzrostu wynagrodzeń. W tym przypadku tego nie ma.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#KrystynaSkowrońska">Oprócz tego chciałabym zapytać, ile w tym jest premii dla pracowników, dla osób zatrudnionych i w jaki sposób są one przyznawane. Żeby to porównać, poprosiłabym o udzielenie odpowiedzi na pytanie, ile nagród, dodatkowych wynagrodzeń, otrzymały osoby objęte mnożnikowym systemem wynagrodzeń oraz osoby zajmujące kierownicze stanowiska. Jeśli bowiem pamiętamy sposób ustalania wynagrodzeń, to w tym zakresie obowiązują przepisy. Była próba dokonania ich zmiany, ale tej zmiany nie przeprowadzono. Zatem, podstawą jest płaca i określony wskaźnik mnożnikowy. Skąd – pytam raz jeszcze – tak duży wzrost płac w tej grupie osób? W żadnej innej grupie osób nie ma tak dużego zwiększenia wynagrodzenia. To, po pierwsze. Nie rozpraszam się zadawaniem wielu pytań, bo to pytanie jest najważniejsze.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#KrystynaSkowrońska">A po drugie, od lat próbuję to pokazać albo zainteresować wszystkich tym, co dotyczy, między innymi, Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej – tak jak mieliśmy Fundusz Wsparcia Policji – ale innych kryteriów dokonywania zmian. Przy Funduszu Wsparcia Policji mamy pewien automatyzm. Pani minister, to do pani. To nie zarzut, ale chodzi o dopracowanie się jakiejś wspólnej metody. W przypadku Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej każdorazowo musimy dysponować określone środki. Rozmawiamy o ważnych rzeczach, a tu są, na przykład, darowizny na rzecz PSP. To są darowizny samorządów. Gdyby tę rzecz ujednolicić, byłoby zdecydowanie sprawniej działać i – jak myślę – nie byłoby kłopotu przy zachowaniu podobnego mechanizmu, jaki funkcjonuje w przypadku Funduszu Wsparcia Policji. To jest tylko uwaga, bo może czegoś takiego się dopracujemy. Jest już czas. Nie udało się to, ale zdecydowanie ułatwiłoby działanie. To jest tylko potwierdzająca decyzja Komisji. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję. Czy ktoś z państwa posłów jeszcze w tej sprawie? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#JacekSasin">Bardzo proszę o udzielenie odpowiedzi. Sądzę, że pan minister Szrot w pierwszej części. Prawda? Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PawełSzrot">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, Wysoka Komisjo, już odpowiadam na pytania pani przewodniczącej Skowrońskiej. Odnośnie do kwoty nagród i dodatkowego wynagrodzenia – bo chodzi łącznie o „trzynastkę” – to tu nic się nie zmienia w stosunku do skali środków przeznaczonych na ten cel z poprzednich budżetów, to jest 3% na nagrody i 8,5% na dodatkowe wynagrodzenia, „trzynastkę”. Tutaj nie nastąpiła żadna progresja. Jeśli chodzi o zwiększenie środków…</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#KrystynaSkowrońska">Zostaje jeszcze 5%, panie ministrze…</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JacekSasin">Może niech pani pozwoli panu ministrowi kontynuować. Wszystko zostanie wyjaśnione.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PawełSzrot">Jeśli chodzi o wzrost kwoty przeznaczonej na wynagrodzenia w tak zwanej erce, czyli na kierowniczych stanowiskach w administracji państwowej, to tutaj oczywiście nie ma żadnych kwotowych podwyżek dla osób pełniących te funkcje, natomiast jest pewne zwiększenie wynagrodzeń związane z powołaniem nowych instytucji, takich jak Rada do Spraw Spółek czy komisja egzaminacyjna do przeprowadzania egzaminów na kandydatów na członków organów nadzorczych. To wiąże się z reformą systemu nadzoru nad spółkami Skarbu Państwa i to zwiększenie wynika przede wszystkim z tego, pani przewodnicząca. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję. Może najpierw poprosimy panią minister w sprawie straży pożarnej. Czy pani minister chciałaby zabrać głos? Tak. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#RenataSzczęch">Dziękuję bardzo. Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, ja mogę powiedzieć tylko tyle, że ten problem dostrzegamy. Ja jestem w resorcie od początku czerwca i już w lipcu podjęliśmy analizę, jeśli chodzi o uelastycznienie pewnych rozwiązań w zakresie ustawy o finansach publicznych. Zatem ten problem – to co podniosła pani przewodnicząca – uwzględniamy w naszych planach, jeśli chodzi o zmianę ustawy o finansach publicznych. Nie chciałabym mówić więcej, bo na razie jesteśmy w trakcie prac wewnętrznych, ale myślę, że ten temat rzeczywiście podejmiemy. Dziękuję za zwrócenie uwagi.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję, pani minister. Pani przewodnicząca, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#KrystynaSkowrońska">Prosiłabym jednak pana ministra, który reprezentuje KPRM, o wyjaśnienie, bo powiedziano, że jest 3% na nagrody, 8,5% rachunkiem składanym na trzynastą pensję, ale mamy dynamikę wzrostu wynagrodzeń 116,3%. Na przykład, w przypadku żołnierzy i funkcjonariuszy nie ma takiego zwiększenia. Ponadto, nie ma w przypadku osób, które nie są objęte mnożnikowym systemem wynagrodzeń, czyli jest regres, bo dynamika wnosi 90%, nie osiągamy więc poprzedniego poziomu. Członkowie korpusu służby cywilnej – 98,6%. Razem składa się to na 100%. W tej części, jeśli chodzi o wynagrodzenia w projekcie planu, w tym zakresie mamy zwiększenie. Porosiłabym, żeby tak to czytać, bo państwo dołączyli załącznik 1 do materiału. Jednak, jeśli chodzi o odpowiedź pana ministra, jest rzeczą normalną, że w każdej kadencji KPRM znajduje się w centrum szczególnego zainteresowania – tak bywało w przeszłości, i tak jest teraz, to nie jest nic nowego. Jednak jest coś nowego, bo w gronie innych pracowników nie ma tej dynamiki, natomiast jest w gronie kadry, czyli osób objętych mnożnikowym systemem wynagrodzeń. Nie jestem przekonana, panie ministrze, że komisja egzaminacyjna jest objęta mnożnikowym systemem wynagrodzeń. Nie jestem! A zatem, poprosiłabym o rzetelną, prawdziwą odpowiedź, a nie odpowiedź w skrócie, na potrzeby Komisji, żeby nam powiedzieć. Ja bym jednak raz jeszcze poprosiła pana ministra o odpowiedź, ale na piśmie, panie przewodniczący, bo myślę, że to państwa również będzie interesować. Nie może nam minister mówić, że powołano komisję. Ona nie jest w tej grupie. Ona nie jest w tej tabeli, właśnie w tej kolumnie. A zatem, nie można w ten sposób powiedzieć i pokazać, że my nie umiemy czytać. My umiemy czytać…</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JacekSasin">Pani przewodnicząca, rozumiem, że pan minister dawał tylko przykład tej komisji jako jednego z podmiotów…</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#KrystynaSkowrońska">Ale to był zły przykład i proszę nie próbować bronić pana ministra…</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JacekSasin">Ja nie mam zamiaru bronić pana ministra, bo pan minister znakomicie sam się wybroni. Zresztą, nie sądzę, żeby potrzebował obrony w tym przypadku, ale w razie czego jest na sali minister obrony, to może bardziej by obronił…</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#KrystynaSkowrońska">Zobaczymy, czy się obroni…</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MichałDworczyk">Zawsze do usług, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#JacekSasin">Dziękuję bardzo. Dlatego też myślę, że pan minister wyjaśnił tę sprawę i zarzuty pani przewodniczącej nie są sprawiedliwe. Widzę jednak, że pan minister chciałby uzupełnić, a szczegółowo na piśmie…</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#KrystynaSkowrońska">Panie przewodniczący, może pan jeszcze pozwoli. Formalnie sprecyzuję…</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#JacekSasin">Pani przewodnicząca, czy pan minister nie odpowiedział w pełni na to pytanie…</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#KrystynaSkowrońska">Oczywiście...</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#JacekSasin">Dajmy więc szansę panu ministrowi…</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#KrystynaSkowrońska">I dał błędną odpowiedź. I proszę, żeby pan nie recenzował mojej wypowiedzi. Byłoby lepiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#JacekSasin">Pani przewodnicząca, my nie jesteśmy na egzaminie, żeby oceniać, czy ktoś podał błędną odpowiedź, czy prawidłową. Pozwólmy więc panu ministrowi uzupełnić swoją odpowiedź, zgodnie z pani oczekiwaniem. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PawełSzrot">Panie przewodniczący, dziękuję. Pani przewodniczącej oczywiście udzielę odpowiedzi na piśmie w przyjętym trybie, chciałbym tylko sprecyzować. Pani pytała o tak zwane mnożniki i nie mnożniki. Jeśli chodzi o nie mnożniki, wymieniłem te dwa przykłady. Jeśli zaś chodzi o wynagrodzenia mnożnikowe, to chciałbym wskazać, że dostaliśmy etaty związane z likwidacją Ministerstwa Skarbu Państwa i zwiększenie w tym zakresie obejmuje też te etaty. Udzielimy odpowiedzi na piśmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję. Czy pani przewodnicząca chciałaby jeszcze dopytać? Tak. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#KrystynaSkowrońska">Po pierwsze, poprosiłabym pana przewodniczącego – ja potrafię dopytać, jeśli pan nie będzie mi przerywać mojego wystąpienia. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#JacekSasin">Zapytać, a nie wyrażać swoje oceny, bo to nie ma sensu…</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#KrystynaSkowrońska">Proszę nie komentować…</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#JacekSasin">Mam prawo do komentowania, pani przewodnicząca, tak samo jak pani.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#KrystynaSkowrońska">To proszę powiedzieć, że pan nie komentuje, tylko się nie zgadza, bo... I będzie zrozumiałe. A do pana ministra – panie ministrze, prosiłam, bo nie wskazują państwo we wcześniejszym materiale opisowym, ile osób państwo przyjęli. Ta dynamika jest wskazana w załączniku 1, dotyczącym wynagrodzeń mnożnikowych i regres dotyczący osób nieobjętych systemem mnożnikowym. Bardzo będę wdzięczna za udzielenie odpowiedzi na piśmie w nieodległym terminie, żeby można było to rozczytać w przypadku uwzględnienia tego, co państwo piszą…</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#JacekSasin">Pani przewodnicząca, jeszcze przed pani wystąpieniem pan minister zadeklarował odpowiedź na piśmie. Mam więc nadzieję, że ta odpowiedź panią usatysfakcjonuje. Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#JacekSasin">Szanowni państwo, ponieważ nie ma więcej pytań w tej sprawie, zamykam omawianie projektu ustawy budżetowej w zakresie dotyczącym Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych i przystępujemy do rozpatrzenia opinii Komisji Obrony Narodowej. Bardzo proszę przedstawiciela Komisji, pana posła Leszka Dobrzyńskiego, o zreferowanie opinii Komisji w zakresie właściwych części budżetowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#LeszekDobrzyński">Panie przewodniczący, szanowni państwo, powiem w skrócie, ponieważ państwo mają to sprawozdanie przed sobą. Komisja, na posiedzeniu w dniu 26 października, dyskutowała o projekcie budżetowym na rok 2018, dotyczącym resortu obrony narodowej. Projekt po dyskusji został zaopiniowany pozytywnie. Dodam tylko, że Komisja stwierdziła, że limit wydatków obronnych na… Może chwilkę zaczekamy.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#JacekSasin">Panie pośle, chwileczkę, bo duża część osób opuszcza salę, co powoduje, że niewiele słyszymy.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#LeszekDobrzyński">Komisja stwierdziła, że limit wydatków obronnych na rok 2018 został ustalony zgodnie z formułą kształtowania tych wydatków określoną w ustawie z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, czyli w wysokości 2% od przewidywanego wykonania projektu PKB na rok 2018, a więc 41 144 000 tys. zł. Gwarantuje to realizację postanowień art. 7 ust. 3 wyżej wymienionej ustawy, to jest udział na poziomie nie niższym niż 20% wydatków obronnych.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#LeszekDobrzyński">Może dodam jeszcze, że Komisja pozytywnie oceniła strukturę budżetu MON. Stwierdziła, że te wydatki pozwalają na realizację zasadniczych celów, to jest: umacnianie systemu obronnego państwa, reformę systemu kierowania obronnością oraz zwiększenie integracji z systemem niemilitarnym; rozwój strategicznych zdolności do reagowania na pojawiające się zagrożenia i przeciwdziałania zaskoczeniu militarnemu; wzmocnienie zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych RP do prowadzenia samodzielnych oraz sojuszniczych działań obronnych; osiągnięcie zaplanowanej struktury Sił Zbrojnych RP; modernizację techniczną tych sił zbrojnych; osiągnięcie przez jednostki wojskowe wyższych standardów wyszkolenia i wyposażenia technicznego; rozbudowę potencjału wojskowego jednostek dyslokowanych na wschodzie kraju; realizację zadań sojuszniczych wynikających z decyzji podjętych na Szczycie NATO w Warszawie; formowanie Wojsk Obrony Terytorialnej; stworzenie warunków do rozwinięcia i funkcjonowania na terytorium Polski systemu obrony przeciwrakietowej; rozbudowę infrastruktury wojskowej w celu sprawnego przyjęcia Sojuszniczych Sił Wzmocnienia NATO na terytorium Polski; rozwój bezpieczeństwa cybernetycznego, obrony cyberprzestrzeni i kryptologii oraz zwiększenie partycypacji społeczeństwa w dziedzinach resortu obrony narodowej na rzecz wzmocnienia systemu obronności państwa.</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#LeszekDobrzyński">Komisja zaproponowała wprowadzenie jednej poprawki. Jest to poprawka związana z rozszerzeniem katalogu wpływów do Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych o środki wnoszone przez inne państwa członkowskie Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego. Jest to zmiana tabeli nr 9 „Plan finansowy Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych” w załączniku nr 13. Ta tabela i projekt owej zmiany są dołączone do naszej opinii. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję. Bardzo proszę pana posła Artura Sobonia o przedstawienie koreferatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#ArturSoboń">Panie przewodniczący, nawiązując do referatu przedstawiciela Komisji Obrony Narodowej, chcę powiedzieć, że rzeczywiście jest tak, iż zaplanowane środki zabezpieczają te cele, które MON postawiło sobie na rok 2018. Nie będę tych celów ponownie przytaczać. Powiem tylko, że po raz pierwszy mamy do czynienia z zastosowaniem nowej ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych RP, dzięki czemu 2% PKB będzie liczone od PKB roku planistycznego, a więc, według metodologii NATO, co w praktyce oznacza PKB liczone od 1 938 000 000 tys. zł, czyli od 2 057 000 000 tys. zł w roku 2018. Zatem, ten wzrost jest taki, jak powiedział referent.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#ArturSoboń">Ta poprawka o włączeniu dochodów z inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego do Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych jest zasadna. Limity, które są istotne, czyli limit wydatków związanych z realizacją badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie obronności państwa gwarantuje udział tych wydatków na poziomie nie niższym niż 2,5% wydatków obronnych. Podobnie, jeśli chodzi o wydatki majątkowe o charakterze obronnym, we wszystkich częściach budżetu państwa zabezpieczono środki w wysokości 11 317 000 tys. zł, a tym samym udział tych wydatków w wydatkach obronnych wyniesie 27,5% całości wydatków, znacznie przekraczając realizację tego udziału na poziomie nie niższym niż 20% wydatków obronnych.</u>
<u xml:id="u-42.2" who="#ArturSoboń">Tym, o czym – moim zdaniem – nie wchodząc w szczegóły warto powiedzieć, jest to, że wydatki na programy operacyjne w roku 2018 będą dotyczyć zarówno systemu obrony powietrznej – śmigłowców, zintegrowanych systemów wsparcia dowodzenia oraz obrazowania pola walki, jak i zakupu sprzętu i urządzeń systemów dowodzenia i łączności, modernizacji wojsk pancernych i zmechanizowanych, zwalczania zagrożeń na morzu, rozpoznania obrazowego i satelitarnego, indywidualnego wyposażenia uzbrojenia żołnierzy Tytan, modernizacji wojsk rakietowych i artylerii, symulatorów i trenażerów, kołowych transporterów opancerzonych Rosomak oraz pozyskania przeciwpancernych pocisków Spike do KTO Rosomak. Niemniej ważny od wymienionych jest program wieloletni „Zabezpieczenie transportu powietrznego najważniejszych osób w państwie”. Zabezpieczono także środki na wszystkie rodzaje sił zbrojnych – nie będę już przytaczać szczegółów – a także na wojska terytorialnej służby wojskowej.</u>
<u xml:id="u-42.3" who="#ArturSoboń">Warto zatem powiedzieć, że jest to budżet, w którym mamy 2% PKB w budżecie państwa według metodologii NATO, ponad 10% pieniędzy więcej w polskim budżecie na obronę narodową niż w roku bieżącym oraz większe środki na modernizację techniczną niż w roku 2017, co zapewnia armię nie tylko bardziej liczną, ale także bardziej nowoczesną. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#JacekSasin">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Pani przewodnicząca Skowrońska, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#KrystynaSkowrońska">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, zgoda, że przyjęto w założeniach 2% PKB odnośnie do roku bieżącego planistycznego. Ja podnosiłam uwagę, że to będzie w stosunku do złożonej prognozy. Jednak nie usłyszałam nadzwyczajnego zadowolenia ani w referacie, ani w koreferacie. A ponieważ będziemy mówić o programie dowodzenia i systemie wsparcia, chciałabym zapytać konkretnie o program śmigłowcowy. Pytam od października ubiegłego roku. Pan minister złożył deklarację odpowiedniego prowadzenia zakupów, w roku 2016 – 8 i kolejne. Pytałam w tym zakresie poprzez interpelację. Bardzo trudno było ministrowi odpowiedzieć, bo najpierw była zwłoka, potem prosił o wydłużenie czasu, a na koniec napisał, że jest to tajne. Ja rozumiem, że procedura dotycząca zakupu może być objęta klauzulą niejawną czy tajną, w zależności od tego, jaka jest – nie mówię o Berczyńskim, który miał dostęp do wszystkich klauzul – ale nie o to pytam. Ja pytam, kiedy będą śmigłowce w polskiej armii. Kiedy wreszcie resort wydatkuje na to pieniądze, bo minister doskonale powinien sobie zdawać sprawę z tego – wiceministrowie również – że resursy na samoloty się kończą, że tego już nie można remontować... Śmigłowce. Mówię o śmigłowcach.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#JacekSasin">Śmigłowiec a samolot to coś innego.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#KrystynaSkowrońska">Wiem, proszę pana. Panie przewodniczący, mój teść był pilotem doświadczalnym, a zatem na samolotach się znam. I o zakup samolotów, o program śmigłowcowy chciałabym zapytać. Kiedy on się zakończy i jakie środki w roku 2018 i w kolejnej perspektywie założyli państwo w tym projekcie?</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#KrystynaSkowrońska">Chciałabym też zapytać o rzeczy bardzo drobne. O zakończenie prac podkomisji smoleńskiej. Podkomisja smoleńska to wydatki z budżetu Ministra Obrony Narodowej, a zatem chciałabym zapytać, w jakiej wysokości te wydatki są zaplanowane na rok 2018, a także, czy i kiedy państwo prognozują zakończenie pracy podkomisji smoleńskiej. W ciągu roku otrzymujemy z mediów bardzo różne, nawet śmieszne informacje w zakresie pracy podkomisji. Mówię o jej członkach i sposobie argumentowania. Nie mówię o problemie. Jeśli chodzi o problem, pochylaliśmy się nad grobami tych, którzy zginęli w tym wypadku lotniczym, ale chcielibyśmy wiedzieć, ile jeszcze za pieniądze podatnika, na koszt polskiej armii, będzie funkcjonować ta podkomisja. Chciałabym zadać to pytanie również paniom i panom posłom w tej Komisji, bo my będziemy rozstrzygać o wydatkach – jak powiedział pan poseł Soboń – o 10% wyższych niż zaplanowane na rok 2010, ale te wydatki powinny być racjonale.</u>
<u xml:id="u-46.2" who="#KrystynaSkowrońska">Chcę zapytać pana ministra o informację, która pojawiła się mediach, że to minister obrony narodowej będzie rozdawać pieniądze na budowę pomników z okazji stulecia odzyskania niepodległości. Podobno o około 300 tys. zł na jeden pomnik będą mogły się ubiegać samorządy, które będą musiały mieć wkład własny. Jeśli już mówimy o szanowaniu tradycji, to rozmawiamy i każdy resort na wyścigi próbuje znaleźć klucz do tego, żeby jeździć w teren. Te 200 czy 300 pomników w całej Polsce dotyczących stulecia odzyskania niepodległości to jest ważne, ale może lepiej byłoby te pieniądze przeznaczyć na renowację grobów, mogił tych, którzy walczyli o naszą niepodległość, bo również jest to wyraz szacunku dla naszej niepodległości i walki o tę niepodległość. Bardzo bym chciała prosić o szczegółową informację w zakresie budowy pomników i podstawy prawnej, bo z tego wynika, że minister w 2016 r. dał ministrowi spraw wewnętrznych i administracji pieniądze przy nowelizacji budżetu. Przy nowelizacji budżetu na rok 2017 daje 400 000 tys. zł. A do pana posła Sobonia – bo nie wyczułam krytyki w tym materiale, i nie dziwię się, bo skąd – może porozmawiajmy o racjonalności wydatkowania środków.</u>
<u xml:id="u-46.3" who="#KrystynaSkowrońska">I ostatnie pytanie. Ile w tej grupie wydatków przewidują państwo tak zwanych zaliczek. Rozmawialiśmy o tym przy omawianiu wykonania budżetu. Zaliczkowanie to jest wydatkowanie środków z taką różnicą, że nie ma sprzętu dla polskiej armii. Ja nie będę o tym mówić, bo myślę, że tym powinna się zajmować Komisja Obrony Narodowej, ale jednak muszę zapytać, ile państwo przewidują nominacji na wyższe stopnie oficerskie i generalskie, bo to pociąga za sobą konsekwencje płacowe. Na systemie dowodzenia pewnie niewiele osób doskonale się zna, więc o to nie pytam – pan minister Dworczyk się uśmiecha, więc nie zadam tego pytania, żeby państwo nie krytykowali – ale są specjaliści, którzy działania resortu w tym zakresie bardzo mocno krytykują.</u>
<u xml:id="u-46.4" who="#KrystynaSkowrońska">I cieszę się, że jest pan minister Dworczyk, bo pan minister Kownacki…</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#MichałDworczyk">To dla mnie zaszczyt.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#KrystynaSkowrońska">I vice versa. Jednak panu ministrowi Kownackiemu, który udzielił mi odpowiedzi, poprosiłabym przekazać, panie ministrze, że ja pytam, bo mam takie prawo ustawowe. Pan minister ma obowiązek ustawowy odpowiedzieć mi w wyznaczonym terminie. Na pięć zdań odpowiedzi, której udzielił, wydłużenie czasu, żeby mógł taką odpowiedź sformułować, to – tak uważam – duże nieporozumienie…</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#JacekSasin">Pani przewodnicząca, bardzo bym prosił, żeby jednak przekazywać swoje opinie innym osobom, nawet jeśli są to ministrowie …</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#KrystynaSkowrońska">A gdzie ja mam to robić? Ja pytam…</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#JacekSasin">Myślę, że pan minister Dworczyk chętnie się z panią spotka…</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#KrystynaSkowrońska">Ja dziękuję za spotkanie…</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#JacekSasin">…żeby pani mogła to przekazać…</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#KrystynaSkowrońska">Ja nie mam czasu…</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#JacekSasin">…a nie wykorzystywać moment posiedzenia komisji sejmowej…</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#KrystynaSkowrońska">Pan nie zrozumiał…</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#JacekSasin">…poważne miejsce, do przekazywania własnych opinii…</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#KrystynaSkowrońska">Pan nie zrozumiał, w poważnym miejscu…</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#JacekSasin">…i w sprawie niezwiązanej z tym, o czym rozmawiamy.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#KrystynaSkowrońska">Rozmawiamy o programie śmigłowcowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#JacekSasin">Pani przewodnicząca, bardzo proszę o zachowanie powagi tej Komisji, naprawdę, bo mam wrażenie, że pani chce sprowadzić te obrady do absurdu. Przekazywanie przez pana ministra drugiemu ministrowi opinii na ten temat, jak pani powinien odpowiadać, to naprawdę nie mieści się w regule obrad Komisji. Bardzo panią proszę, pani przewodnicząca, żeby pani nie próbowała ośmieszyć tej Komisji, nas wszystkich i siebie przy okazji, bo to, co pani robi, naprawdę chwilami zakrawa na pewną śmieszność. Bardzo proszę zadawać merytoryczne pytania, związane z tym, o czym rozmawiamy.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#KrystynaSkowrońska">Zmierzam do końca. Raz jeszcze pana przewodniczącego proszę – za swoją wypowiedź i jej ocenę odpowiadam ja, a nie pan…</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#JacekSasin">Nie, ja też mam prawo do oceny, szanowna pani…</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#KrystynaSkowrońska">I proszę się za mnie nie wstydzić…</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#JacekSasin">Rzeczywiście, czasami się wstydzę, bo prowadzę to posiedzenie Komisji, a pani zamienia je chwilami w cyrk. Proszę odnieść się do sprawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#KrystynaSkowrońska">Ja mówię o programie śmigłowcowym. Ja mówię o deklaracjach ministra obrony narodowej…</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#JacekSasin">To proszę o tym mówić.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#KrystynaSkowrońska">Ja mówię o tym, że na interpelację poselską, zgodnie z ustawą o wykonywaniu mandatu posła…</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#JacekSasin">Nie rozmawiamy o interpelacjach w tej chwili…</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#KrystynaSkowrońska">…w zakresie programu śmigłowcowego, o który pytałam, najpierw nie otrzymałam odpowiedzi, a potem otrzymałam ją i mówię, jaka była. To jest program śmigłowcowy, który został przyjęty. Ten resort unieważnił program śmigłowcowy i cały przetarg... Ja nie mówię, czy to szczęście, czy nieszczęście. Zmieniły się realia i pytam o nowe deklaracje, które padły. Ja pytam o to, czy w projekcie budżetu – a także, kiedy i ile – będą wydatki na program śmigłowcowy, bo na tym mi zależy. Jak powiedziałam, naszym śmigłowcom kończą się resursy i nie będzie ich już można remontować i używać do ćwiczeń, a co gorsza, w sytuacji, kiedy byłyby potrzebne do obrony. To, po pierwsze.</u>
<u xml:id="u-70.1" who="#KrystynaSkowrońska">I po drugie. Dla nas powinno to być ważne. Ja nie wypowiadam się o systemie dowodzenia. Ja pytałam o wszystkie elementy finansowe, na które składają się program śmigłowcowy, zakupy w 2018 r., koszty podkomisji smoleńskiej i termin jej zakończenia, nominacje na wyższe stopnie oficerskie i generalskie oraz konsekwencje w tym zakresie dotyczące wynagrodzeń i budowy pomników. Wszystko było na miejscu. I to ja odpowiadam za swoją wypowiedź. Ja odpowiadam przed swoimi wyborcami, w jaki sposób o tym mówię, i proszę mi nie przeszkadzać. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję. Pani przewodnicząca, ja odpowiadam za to – może to wyjaśnijmy, bo to nam wszystkim ułatwi pracę w przyszłości – żebyśmy na posiedzeniu Komisji rozmawiali na tematy, które są przedmiotem obrad Komisji, a nie o tym, jak pani ktoś odpowiedział na pismo w sprawie być może ważnej – nie wiem, czego to pismo dotyczyło – ale to są inne tematy...</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#KrystynaSkowrońska">Zakupu śmigłowców dla wojska.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#JacekSasin">Dziękuję bardzo. Nie możemy na posiedzeniu Komisji załatwiać wszystkich swoich prywatnych spraw związanych ze swoim funkcjonowaniem jako posła.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#KrystynaSkowrońska">To nie jest moja prywatna sprawa.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#JacekSasin">To niech pani to wyjaśni. Proszę to wyjaśnić w trybie przewidzianym dla tych spraw. Powtórzę jeszcze raz – Komisja Finansów Publicznych, i żadna komisja, nie jest Hyde Parkiem, gdzie na każdy temat można zabierać głos i wyrażać swoje poglądy…</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#KrystynaSkowrońska">A gdzie mam to zrobić?</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#JacekSasin">Nie wiem, ale nie na posiedzeniu Komisji. Niech pani zwoła briefing i niech pani do tego się odniesie. Są różne możliwości. Komisja zajmuje się konkretnymi sprawami, które leżą w jej kompetencjach. Nie jest kompetencją Komisji Finansów Publicznych ustalanie, w jakim trybie minister ma odpowiadać na pani interpelację. Tutaj tymi sprawami po prostu się nie zajmujemy. Kiedy zadaje pani merytoryczne pytania – czy każdy poseł – nigdy nie przerywam. Pani te pytania zadawała, nie przerywałem pani…</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#KrystynaSkowrońska">Ponieważ się przygotowałam.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#JacekSasin">Bardzo się cieszę. Chodzi tylko o to, żeby zajmować się sprawami, którymi mamy się zajmować jako Komisja i do których mamy kompetencje.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#KrystynaSkowrońska">Proszę mi pokazać, w którym miejscu nie zajęłam się…</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#JacekSasin">W tej sprawie, w której interweniowałem, czyli omawianiu trybu odpowiedzi na pani interpelację…</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dlaczego pan wczoraj nie przeszkodził prokuratorowi generalnemu, który opowiadał o rzeczach niezwiązanych z posiedzeniem Komisji…</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję. Odpowiadał na pani pytania. Pani przewodnicząca, jeśli pani zadaje pytania niezwiązane z posiedzeniem Komisji, to przedstawiciel udziela takich odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-83.1" who="#JacekSasin">Mamy pytanie. Czy ktoś z państwa chciał jeszcze zadać jakieś pytanie? Bardzo proszę, pan poseł Soboń zgłaszał się jako pierwszy. Nie, po kolei. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#ArturSoboń">Muszę odnieść się do tego, o czym powiedziała pani poseł Skowrońska, w tym obszarze, w którym wskazała na mnie. Pan minister zapewne odpowie szczegółowo, jeśli chodzi o kwoty i plany w projekcie budżetu na rok 2018. Już naprawdę bez złośliwości, pani poseł – pani jest z Mielca, ja ze Świdnika, więc oboje mamy kompetencje do wypowiadania się w sprawach śmigłowcowych – muszę jednak powiedzieć to, co pani poseł zapewne wie. W polskiej armii służą obecnie 244 śmigłowce. Czy mam wymienić wszystkie typy śmigłowców, jakie znajdują się dzisiaj w polskich siłach zbrojnych?</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#JacekSasin">Ja jednak bardzo bym prosił, panie pośle, o przejście do rzeczy.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#ArturSoboń">To jest odpowiedź na pytanie, czy w polskich siłach zbrojnych są dzisiaj śmigłowce. Otóż, są. Są uzupełniane i docelowo powinno ich być około 270. Są uzupełniane w postępowaniach przetargowych na nowe śmigłowce.</u>
<u xml:id="u-86.1" who="#ArturSoboń">Pani poseł doskonale wie, jakie są postępowania przetargowe, które w tej chwili się toczą. Pani poseł doskonale wie, jak zakończyły się programy śmigłowcowe za waszych rządów – nie zakończyły się zakupem żadnego śmigłowca, który był planowany przez poprzednie kierownictwo MON. Pani poseł też doskonale wie, na czym polega modernizacja w przypadku śmigłowca, że mamy do czynienia z faktyczną zmianą wszystkiego poza skorupą. W związku z tym nie można bagatelizować również tego, że w pierwszej kolejności MON szuka rozwiązań, które, z punktu widzenia zasady koszt-efekt, mają priorytetowe znaczenie, jednocześnie uzupełniając śmigłowce różnych wersji, także te, które według strategicznego przeglądu obronnego są najważniejsze, czyli śmigłowce uderzeniowe.</u>
<u xml:id="u-86.2" who="#ArturSoboń">Muszę jednak powiedzieć jedną rzecz, która dla moich koleżanek i kolegów z Platformy będzie pewnie trudna do przyjęcia, ale jest zasadnicza. To znaczy, poprzedni przetarg na Caracale nie był odpowiedzią na oczekiwania polskiej armii, tylko odpowiedzią na polityczne oczekiwania polskiego rządu i oczekiwania jednego z producentów. Rozpoczynając przetarg na 26 maszyn byliśmy bliżsi oczekiwań armii niż kończąc go na 70 maszynach, choć, gdy zabrakło pieniędzy, skończyło się na 50. Zatem dzisiaj zarzucanie nas bezustannie pytaniem, gdzie jest tych 70 czy 50 maszyn, jest całkowicie irracjonalne z punktu widzenia potrzeb polskich sił zbrojnych, bo to nie było odpowiedzią na potrzeby wojska. Było realizacją elementu strategicznego kontraktu z jednym z producentów, czyli firmą Airbus. W tym sensie, to, co mówił w książce „Generałowie” były szef Inspektoratu Uzbrojenia, pan generał Duda…</u>
<u xml:id="u-86.3" who="#ArturSoboń">Pani poseł, jeśli pani posłucha, zacytuję pani poprzedniego szefa Inspektoratu Uzbrojenia, generała Adama Dudę. „Moim zdaniem, gra toczyła się nie o te 26 – jak ustalono początkowo – czy 70 śmigłowców – jak zdecydowano później. Firma, która wygrałaby ten przetarg, właściwie zdominowałaby nie tylko dostawy dla wojska, ale pośrednio również rynek cywilny”. Ja bym te słowa traktował poważnie…</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#JacekSasin">Panie pośle, bardzo proszę…</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#ArturSoboń">Ja rozumiem, że pani poseł traktuje je poważnie…</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#JacekSasin">Panie pośle, przepraszam pana bardzo…</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#ArturSoboń">To ma znaczenie również w kontekście wydatków na…</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#JacekSasin">Nie, przepraszam pana bardzo. Nie jest przedmiotem dzisiejszych obrad Komisji omawianie przetargu i zamówienia, które nie doszło do skutku, a które nie jest ujęte w przyszłorocznym budżecie MON. Naprawdę…</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#ArturSoboń">Odniosłem się tylko do…</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#JacekSasin">Prosiłbym, żeby państwo tę dyskusję pomiędzy człowiekiem z Mielca a człowiekiem ze Świdnika toczyli poza Komisją. Dobrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#ArturSoboń">Zamykam ten wątek. Mam nadzieję, że był on pouczający.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#JacekSasin">Naprawdę nie jest naszą rolą prowadzenie tu nauczania. Nie miejsce do tego na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Bardzo proszę, pani poseł Leszczyna.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#IzabelaLeszczyna">Panie przewodniczący, zanim zadam pytanie, chciałabym po raz kolejny wyrazić oburzenie na pana komentarze dotyczące wypowiedzi posłów… Nie wzywaj imienia pana boga swego nadaremno…</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#JacekSasin">Nie jest to lekcja religii. Naprawdę, bardzo proszę…</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#IzabelaLeszczyna">Panie przewodniczący, po raz kolejny wyrażam oburzenie na pana komentarze dotyczące wypowiedzi posłów…</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#JacekSasin">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#IzabelaLeszczyna">Gdyby pan był łaskaw spojrzeć do stenogramów z posiedzeń Komisji Finansów Publicznych, w których pan nie uczestniczył, bo nie był jej członkiem, w poprzedniej kadencji, na to, co wygadywali pańscy koledzy z Prawa i Sprawiedliwości, a pani przewodnicząca Skowrońska ani nigdy nie odbierała im głosu, ani złośliwie, niegrzecznie, wręcz bezczelnie nie komentowała ich wypowiedzi. Zalecam. To będzie dla pana naprawdę pouczająca lektura.</u>
<u xml:id="u-100.1" who="#IzabelaLeszczyna">Na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych rozmawiamy dzisiaj o budżecie MON. Co prawda, pan minister Dworczyk dzisiaj rano w stacji TVN24 powiedział, że on nie zajmuje się Caracalami i nie wie, kiedy Caracale, czy jakiekolwiek inne śmigłowce, będą kupowane, czy nie i czy śmigłowce w ogóle są polskiej armii potrzebne, czy nie, ale, panie ministrze, myślę, że potrafi pan odpowiedzieć na takie pytanie jako wiceminister obrony narodowej, czy pana zdaniem brak śmigłowców polską armię osłabia, czy wzmacnia. O odpowiedź na to pytanie poproszę.</u>
<u xml:id="u-100.2" who="#IzabelaLeszczyna">Mam także kolejne pytania. Mówimy o pieniądzach. Kiedy pani przewodnicząca Skowrońska zaczęła pytać o podkomisję smoleńską ministra Macierewicza, pan dziwnie się zdenerwował i zaczął jej przerywać mówiąc, że to jest nie na temat. Mam więc pytanie, czy podkomisja smoleńska była finansowana z budżetu MON. Czy podkomisja smoleńska nadal pracuje? Ile kosztowała nas ona w roku 2016, a ile w roku 2017? Czy i jakie środki zaplanowali państwo na ten cel na rok 2018?</u>
<u xml:id="u-100.3" who="#IzabelaLeszczyna">I kolejne pytanie. Kiedy MON zamierza kupić, i czy w ogóle zamierza kupić śmigłowce? Jakie środki zaplanowali państwo na ten cel w budżecie na 2018 r.?</u>
<u xml:id="u-100.4" who="#IzabelaLeszczyna">A jeśli ktoś robi cyrk z armii, panie przewodniczący, to jest to minister Macierewicz, o czym przekonał się nawet prezydent Andrzej Duda. Tę naprawdę żenującą sytuację obserwują nie tylko posłowie Sejmu, ale także cała opinia publiczna. Pani przewodnicząca nie robi z Komisji cyrku. Cyrk z państwa polskiego robicie wy, Prawo i Sprawiedliwość, w zasadzie w każdym obszarze działania…</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#JacekSasin">Bardzo pani dziękuję za te opinie. One są na pewno bardzo cenne dla nas wszystkich. Bardzo dziękuję…</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#IzabelaLeszczyna">Nie, panie przewodniczący, ja jeszcze nie skończyłam.</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#JacekSasin">Jeszcze pytanie. To proszę przejść do pytań w takim razie.</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#IzabelaLeszczyna">I ostatnia rzecz. Jeśli poseł Komisji Finansów Publicznych zadaje pytanie ministrowi obrony narodowej o śmigłowce i dostaje odpowiedź niesatysfakcjonującą, to posiedzenie Komisji Finansów Publicznych jest najlepszym miejscem, żeby zwrócić się do wysokiego urzędnika, członka kierownictwa MON, pana ministra Dworczyka, z prośbą o przekazanie informacji drugiemu członkowi kierownictwa, że posłowi, panie pośle, należy się odpowiedź pełna, precyzyjna, a nie zdawkowa i lekceważąca. I naprawdę miejsce na takie dyskusje jest właśnie na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#JacekSasin">Bardzo pani dziękuję za ten wykład, pani poseł, ale mam inne zdanie na ten temat, do czego służy Komisja Finansów Publicznych. Muszę pani powiedzieć, że ja rozumiem, iż pani uważa, że najlepszą przewodniczącą byłaby pani poseł Skowrońska. Jeśli państwo wygrają wybory, to będą mogli wtedy wskazać takiego przewodniczącego, a na razie muszą państwo, i pani poseł, męczyć się ze mną. Nic na to pani nie poradzę, po prostu…</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#KrystynaSkowrońska">Prosimy, żeby to były lżejsze męki.</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję. Będę korzystać ze swoich uprawnień w tym celu, aby te obrady były prowadzone zgodnie z przyjętym porządkiem obrad, a nie były forum dyskusyjnym na każdy temat, który państwu akurat w tym momencie podoba się prezentować. Bardzo dziękuję. To jako odpowiedź do pani z mojej strony. Bardzo proszę, pan przewodniczący Szewczak.</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#JanSzewczak">Proszę państwa, ja się dziwię pani Leszczynie i pani Skowrońskiej, bo wydaje się, że… Pani poseł. Tak, oczywiście. Chyba to jest oczywiste, że mówimy w tej chwili o posłach.</u>
<u xml:id="u-108.1" who="#JanSzewczak">Myślę, że niepotrzebnie państwo… Ja się dziwię, że ministrowie czasami chcą odpowiadać na państwa pytania, bo są nacechowane agresją, często brakiem dobrych manier, kultury osobistej i w przypadku pani Skowrońskiej…</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#JacekSasin">Panie przewodniczący, do rzeczy…</u>
</div>
<div xml:id="div-110">
<u xml:id="u-110.0" who="#JanSzewczak">Właśnie, do rzeczy. Ja nie rozumiem, co tak śmiesznego jest w doniesieniach o pracy podkomisji smoleńskiej. Mnie się wydaje, że tam nie ma w ogóle śmiesznych rzeczy. Tak samo nie rozumiem, dlaczego państwo insynuują, czy może sugerują, że na tę podkomisję nie powinny być wydawane pieniądze publiczne czy MON. A jakie mają być wydawane? Sorosa, prywatne, czy jakie? Naprawdę próbujmy „skracać” te niepotrzebne złośliwości. Ja rozumiem, że chcą państwo wiedzieć, z czego wynika liczba tych śmigłowców, ale niepotrzebnie – według mnie – aż tyle jadu i złośliwości wplata się w te pytania czy wypowiedzi. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-111">
<u xml:id="u-111.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję. Bardzo proszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-112">
<u xml:id="u-112.0" who="#KrystynaSkowrońska">Wniosek formalny.</u>
</div>
<div xml:id="div-113">
<u xml:id="u-113.0" who="#JacekSasin">To najpierw udzieli dopowiedzi pan minister, a później będziemy rozpatrywać wnioski formalne. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-114">
<u xml:id="u-114.0" who="#MichałDworczyk">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, postaram się odnieść do wszystkich poruszonych tematów, przy czym skupię się na przyszłorocznym budżecie, bo – jak rozumiem – taki jest temat dzisiejszego posiedzenia Komisji. Przede wszystkim, chciałbym podziękować pani przewodniczącej i pani poseł Leszczynie za to, że używają panie nazwy „śmigłowce”, dlatego, że walczę o to, żeby używana była polska nazwa: śmigłowiec”, a nie „helikopter”. Zacznę więc od podziękowań.</u>
<u xml:id="u-114.1" who="#MichałDworczyk">Jeżeli mówimy o tym, ile i jakie środki zostały zaplanowane na przyszły rok na zakup śmigłowców, to jest to 900 000 tys. zł, natomiast do 2020 r. jest to suma blisko 7 000 000 tys. zł. Pani przewodnicząca pytała o to, kiedy nastąpią rozstrzygnięcia w sprawie wyłonienia śmigłowców dla polskiego wojska. Przypomnę, że w tej chwili toczą się dwa postępowania, dzięki którym mają być pozyskane śmigłowce ratownicze oraz śmigłowce dla sił specjalnych. Oba te postępowania powinny zakończyć się na przełomie tego i następnego roku, czyli w grudniu 2017 r. lub styczniu roku 2018.</u>
<u xml:id="u-114.2" who="#MichałDworczyk">Jeśli chodzi o pytanie dotyczące awansów generalskich, to jest to pytanie do pana prezydenta, ponieważ to głowa państwa ma w swoich prerogatywach mianowanie na stopnie generalskie. Natomiast, mogę panią przewodniczącą uspokoić, że środki budżetowe na wynagrodzenia osobowe – a rozumiem, że o to chodziło, tego dotyczyło pytanie – są w budżecie MON zarezerwowane.</u>
<u xml:id="u-114.3" who="#MichałDworczyk">Jeśli chodzi o pani stwierdzenie, że polskie siły zbrojne się nie modernizują, to nie wchodząc w szczegóły muszę wyrazić swoje zdumienie, że tak doświadczona parlamentarzystka tego rodzaju stwierdzenia wygłasza, ponieważ wystarczy zwrócić uwagę na ostatnie tygodnie, kiedy również media donosiły, że do jednostek wojska polskiego dostarczane są najnowocześniejsze armatohaubice Kraby, moździerze Raki, nowoczesne karabiny MSBS. Jeżeli pani przewodnicząca ma takie życzenie, to z przyjemnością zapraszam do 12 Brygady Zmechanizowanej, gdzie ostatnio trafił nowy sprzęt. Mogę z przyjemnością towarzyszyć pani przewodniczącej, żeby pani przewodnicząca przekonała się, że ten nowoczesny sprzęt do polskich sił zbrojnych trafia.</u>
<u xml:id="u-114.4" who="#MichałDworczyk">Jeśli chodzi o wydatki na podkomisję smoleńską, to na ten rok zapreliminowana była kwota 6180 tys. zł. Wszystko wskazuje na to, że ta kwota nie zostanie zrealizowana. To znaczy, że będą to wydatki o wiele niższe. Natomiast resort nie przewiduje zwiększenia tej kwoty w roku przyszłym, czyli też jest zaplanowana kwota na poziomie 6000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-114.5" who="#MichałDworczyk">Jeśli chodzi o pomniki upamiętnienia, to zgadzam się z panią przewodniczącą, że to jest szalenie istotna kwestia. Pamięć o historii oręża polskiego, dbałość o tradycję, budowanie esprit de corps polskiego wojska jest bardzo ważna, natomiast tego rodzaju wydatków, jak pani precyzyjnie określiła, w budżecie na rok przyszły nie ma. Znajdują się środki przewidziane na dofinansowanie różnego rodzaju inicjatyw o charakterze memoratywnym, o charakterze wspierania organizacji działających na rzecz upamiętniania historii polskiego oręża. Te środki są każdego roku przekazywane organizacjom pozarządowym, stowarzyszeniom i fundacjom. W tym roku była to kwota 16 000 tys. zł, a w przyszłym roku będzie to kwota 18 000 tys. zł. Ten wzrost o 2000 tys. zł wynika z setnej rocznicy odzyskania niepodległości.</u>
<u xml:id="u-114.6" who="#MichałDworczyk">Pani poseł Leszczyna pytała o plany wydatków na śmigłowce. Już odpowiedziałem na to pytanie. Odnośnie do podkomisji też odpowiedziałem. Jeśli chodzi o dywagacje na temat cyrkowego charakteru posiedzenia, to nie będę się odnosić do tej uwagi. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-115">
<u xml:id="u-115.0" who="#JacekSasin">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca Skowrońska, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-116">
<u xml:id="u-116.0" who="#KrystynaSkowrońska">Pan minister nie odpowiedział na ważne pytanie dotyczące budżetu. Ile będzie zaliczek przy zakupach dla armii? Jak będzie wyglądać proporcja zaliczki do ceny zakupu? Akurat pana ministra Dworczyka nie było, kiedy omawialiśmy w Komisji wykonanie budżetu za rok 2016, a w tym zakresie były zgłaszane uwagi zarówno Komisji Obrony Narodowej, jak i Komisji Finansów Publicznych. W państwa materiale wskazywano, że ponad 5 000 000 tys. zł to były środki przeznaczone na zaliczki i nie potrafiono nam odpowiedzieć, w jakim zakresie nastąpi dostawa sprzętu w związku z zawartymi umowami na zakup sprzętu, gdzie jednym z elementów było zaliczkowanie. Poprosiłabym zatem o taką odpowiedź.</u>
<u xml:id="u-116.1" who="#KrystynaSkowrońska">I chciałabym zapytać pana przewodniczącego, bo jednak panu przewodniczącemu Szewczakowi pan nie przerywał, nie przeszkadzał, nie komentował… A jednak w pana wypowiedzi nie było żadnego pytania o budżet obrony narodowej ani przeszły, ani przyszły, ani bieżący.</u>
</div>
<div xml:id="div-117">
<u xml:id="u-117.0" who="#JacekSasin">Bardzo pani dziękuję. Odpowiemy sobie na to pytanie poza posiedzeniem Komisji. Bardzo proszę, pan poseł Urbaniak.</u>
</div>
<div xml:id="div-118">
<u xml:id="u-118.0" who="#JarosławUrbaniak">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-119">
<u xml:id="u-119.0" who="#JacekSasin">Rezygnuje pan z zabrania głosu. Czy tak? Dziękuję. Bardzo proszę, panie ministrze. Czy mógłby pan uzupełnić?</u>
</div>
<div xml:id="div-120">
<u xml:id="u-120.0" who="#MichałDworczyk">Tak, oczywiście. Panie przewodniczący, pani przewodnicząca, z najwyższą przyjemnością uzupełniam, jednocześnie przepraszając, ponieważ za chwilę muszę znaleźć się na sali plenarnej. Będzie to więc moja ostatnia odpowiedź. Zostaną oficerowie. Jeżeli będą jeszcze jakieś pytania, to panowie pułkownicy są gotowi do odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-120.1" who="#MichałDworczyk">Otóż, zgodnie z ustawą, jeżeli chodzi o zaliczki, możemy przeznaczać do 33% kosztów ogólnego wydatku. Przy czym, nie jesteśmy w stanie w tej chwili tego przewidzieć, dlatego, że to zależy od postępowań, które będą toczone w przyszłym roku. Natomiast, jeśli chodzi o zaliczki w ogóle – bo rozumiem, że pytanie było nieco szersze – to mogę powiedzieć, że w tej chwili mamy w zaliczkach – jeśli tak można powiedzieć – zamrożone czy zainwestowane środki w kwocie blisko 9 000 000 tys. zł – 8 949 000 tys. zł – przy czym trzeba wyraźnie powiedzieć, że z tej kwoty 1 260 000 tys. zł to są zaliczki z roku 2017, natomiast wszystkie pozostałe zaliczki, czyli ponad 7 000 000 tys. zł, są z czasów Platformy Obywatelskiej i PSL. Są to nierozliczone środki ze względu na to, że te postępowania nie zostały ukończone i są z nimi różnego rodzaju problemy. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-121">
<u xml:id="u-121.0" who="#JacekSasin">Dziękuję bardzo. Czy w tej kwestii jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. W związku z tym, stwierdzam zakończenie omawiania projektu ustawy budżetowej na 2018 r. w zakresie dotyczącym Komisji Obrony Narodowej.</u>
<u xml:id="u-121.1" who="#JacekSasin">Przystępujemy do rozpatrzenia opinii Komisji do Spraw Służb Specjalnych. Bardzo proszę przedstawiciela Komisji, pana posła Jarosława Krajewskiego, o zreferowanie opinii Komisji w tym zakresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-122">
<u xml:id="u-122.0" who="#JarosławKrajewski">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, panie posłanki i panowie posłowie, szanowni państwo, chciałbym wygłosić zarówno referat, jak i koreferat, ponieważ również taką rolę w imieniu Komisji Finansów Publicznych otrzymałem.</u>
<u xml:id="u-122.1" who="#JarosławKrajewski">Chciałbym przedstawić opinię Komisji do Spraw Służb Specjalnych w sprawie projektu ustawy budżetowej na rok 2018. Komisja, na posiedzeniach w dniach 25 i 26 października br. rozpatrzyła projekt ustawy budżetowej w zakresie: części budżetowej 29 – Obrona narodowa, w zakresie rozdziałów Służba Wywiadu Wojskowego i Służba Kontrwywiadu Wojskowego; części budżetowej 56 – Centralne Biuro Antykorupcyjne; części budżetowej 57 – Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego; części budżetowej 59 – Agencja Wywiadu oraz części budżetowej 83 – Rezerwy celowe w zakresie pozycji 8, 56 i 74.</u>
<u xml:id="u-122.2" who="#JarosławKrajewski">Po zapoznaniu się z przedstawionym dokumentem oraz po uzyskaniu informacji i dodatkowych wyjaśnień ze strony przedstawiciela MON i szefów Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Służby Kontrwywiadu Wojskowego i Służby Wywiadu Wojskowego oraz w wyniku przeprowadzonej dyskusji, Komisja wnosi o przyjęcie projektu budżetu państwa na 2018 r. w częściach 29, 57 i 83 w zakresie poz. 8, 56 i 74 w wersji przedłożonej przez Radę Ministrów. Komisja wnosi również o zwiększenie budżetu w części 56 – Centralne Biuro Antykorupcyjne o kwotę 68 350 tys. zł, z przeznaczeniem na cele remontowe i inwestycyjne oraz rozwój systemów teleinformatycznych. W zakresie części 59 wnosimy o zwiększenie środków dla Agencji Wywiadu o kwotę 24 214 tys. zł, z przeznaczeniem na zwiększenie planu zatrudnienia oraz realizację inwestycji majątkowych. Jako źródło finansowania powyższych kwot Komisja wskazuje część budżetową 83 – Rezerwy celowe, poz. 8 „Współfinansowanie projektów realizowanych z udziałem środków europejskich (…) oraz rozliczeń programów i projektów finansowanych z udziałem środków z UE”.</u>
<u xml:id="u-122.3" who="#JarosławKrajewski">Chciałbym też nadmienić, że posiedzenia Komisji do Spraw Służb Specjalnych były zamknięte i niejawne. Jeszcze tylko jedno zdanie. Chciałbym podkreślić, że ta pozytywna opinia i wnioski o zwiększenie środków były podjęte jednogłośnie przez Komisję do Spraw Służb Specjalnych. Myślę, że to jest dobra informacja, jeśli chodzi o wskazanie tej potrzeby zwiększenia środków dla dwóch ważnych służb specjalnych w przyszłym roku. Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-123">
<u xml:id="u-123.0" who="#JacekSasin">Bardzo panu posłowi dziękuję. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej kwestii? Nie widzę zgłoszeń. W związku z tym, zamykam omawianie projektu ustawy w zakresie dotyczącym Komisji do Spraw Służb Specjalnych.</u>
<u xml:id="u-123.1" who="#JacekSasin">To oznacza, że wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji. Zamykam posiedzenie Komisji. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>