text_structure.xml
48.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#OpiniaKomisjiKontroliPaństwowejorazKomisjiSamorząduTerytorialnegoiPolitykiRegionalnejoczęścibudżetowejRegionalneIzbyObrachunkowe">a) dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#OpiniaKomisjiKontroliPaństwowejorazKomisjiSamorząduTerytorialnegoiPolitykiRegionalnejoczęścibudżetowejRegionalneIzbyObrachunkowe">b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6,</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#OpiniaKomisjiKontroliPaństwowejorazKomisjiSamorząduTerytorialnegoiPolitykiRegionalnejoczęścibudżetowejRegionalneIzbyObrachunkowe">2. Opinia Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych o:</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#OpiniaKomisjiKontroliPaństwowejorazKomisjiSamorząduTerytorialnegoiPolitykiRegionalnejoczęścibudżetowejRegionalneIzbyObrachunkowe">a) części budżetowej 16 – Kancelaria Prezesa Rady Ministrów:</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#OpiniaKomisjiKontroliPaństwowejorazKomisjiSamorząduTerytorialnegoiPolitykiRegionalnejoczęścibudżetowejRegionalneIzbyObrachunkowe">– dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#OpiniaKomisjiKontroliPaństwowejorazKomisjiSamorząduTerytorialnegoiPolitykiRegionalnejoczęścibudżetowejRegionalneIzbyObrachunkowe">– wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6,</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#OpiniaKomisjiKontroliPaństwowejorazKomisjiSamorząduTerytorialnegoiPolitykiRegionalnejoczęścibudżetowejRegionalneIzbyObrachunkowe">– dotacje podmiotowe i celowe z zał. nr 8;</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#OpiniaKomisjiKontroliPaństwowejorazKomisjiSamorząduTerytorialnegoiPolitykiRegionalnejoczęścibudżetowejRegionalneIzbyObrachunkowe">b) części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 20;</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#OpiniaKomisjiKontroliPaństwowejorazKomisjiSamorząduTerytorialnegoiPolitykiRegionalnejoczęścibudżetowejRegionalneIzbyObrachunkowe">c) planie finansowym instytucji gospodarki budżetowej z zał. nr 12 Centrum Usług Wspólnych;</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#OpiniaKomisjiKontroliPaństwowejorazKomisjiSamorząduTerytorialnegoiPolitykiRegionalnejoczęścibudżetowejRegionalneIzbyObrachunkowe">d) planach finansowych państwowych osób prawnych z zał. nr 14:</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#OpiniaKomisjiKontroliPaństwowejorazKomisjiSamorząduTerytorialnegoiPolitykiRegionalnejoczęścibudżetowejRegionalneIzbyObrachunkowe">– Ośrodka Studiów Wschodnich im. Marka Karpia,</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#OpiniaKomisjiKontroliPaństwowejorazKomisjiSamorząduTerytorialnegoiPolitykiRegionalnejoczęścibudżetowejRegionalneIzbyObrachunkowe">– Instytutu Zachodniego im. Zygmunta Wojciechowskiego;</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#OpiniaKomisjiKontroliPaństwowejorazKomisjiSamorząduTerytorialnegoiPolitykiRegionalnejoczęścibudżetowejRegionalneIzbyObrachunkowe">e) trzyletnim planie limitu mianowań urzędników w służbie cywilnej na lata 2017–2019;</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#OpiniaKomisjiKontroliPaństwowejorazKomisjiSamorząduTerytorialnegoiPolitykiRegionalnejoczęścibudżetowejRegionalneIzbyObrachunkowe">f) części budżetowej 75 – Rządowe Centrum Legislacji:</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#OpiniaKomisjiKontroliPaństwowejorazKomisjiSamorząduTerytorialnegoiPolitykiRegionalnejoczęścibudżetowejRegionalneIzbyObrachunkowe">– dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#OpiniaKomisjiKontroliPaństwowejorazKomisjiSamorząduTerytorialnegoiPolitykiRegionalnejoczęścibudżetowejRegionalneIzbyObrachunkowe">– wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6;</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#OpiniaKomisjiKontroliPaństwowejorazKomisjiSamorząduTerytorialnegoiPolitykiRegionalnejoczęścibudżetowejRegionalneIzbyObrachunkowe">g) części budżetowej 17 – Administracja publiczna:</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#OpiniaKomisjiKontroliPaństwowejorazKomisjiSamorząduTerytorialnegoiPolitykiRegionalnejoczęścibudżetowejRegionalneIzbyObrachunkowe">– dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#OpiniaKomisjiKontroliPaństwowejorazKomisjiSamorząduTerytorialnegoiPolitykiRegionalnejoczęścibudżetowejRegionalneIzbyObrachunkowe">– wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6,</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#OpiniaKomisjiKontroliPaństwowejorazKomisjiSamorząduTerytorialnegoiPolitykiRegionalnejoczęścibudżetowejRegionalneIzbyObrachunkowe">– dotacje celowe z zał. nr 8;</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#OpiniaKomisjiKontroliPaństwowejorazKomisjiSamorząduTerytorialnegoiPolitykiRegionalnejoczęścibudżetowejRegionalneIzbyObrachunkowe">h) części budżetowej 42 – Sprawy wewnętrzne:</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#OpiniaKomisjiKontroliPaństwowejorazKomisjiSamorząduTerytorialnegoiPolitykiRegionalnejoczęścibudżetowejRegionalneIzbyObrachunkowe">– dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#OpiniaKomisjiKontroliPaństwowejorazKomisjiSamorząduTerytorialnegoiPolitykiRegionalnejoczęścibudżetowejRegionalneIzbyObrachunkowe">– wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6,</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#OpiniaKomisjiKontroliPaństwowejorazKomisjiSamorząduTerytorialnegoiPolitykiRegionalnejoczęścibudżetowejRegionalneIzbyObrachunkowe">– dotacje podmiotowe i celowe z zał. nr 8;</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#OpiniaKomisjiKontroliPaństwowejorazKomisjiSamorząduTerytorialnegoiPolitykiRegionalnejoczęścibudżetowejRegionalneIzbyObrachunkowe">i) części budżetowej 43 – Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne:</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#OpiniaKomisjiKontroliPaństwowejorazKomisjiSamorząduTerytorialnegoiPolitykiRegionalnejoczęścibudżetowejRegionalneIzbyObrachunkowe">– dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#OpiniaKomisjiKontroliPaństwowejorazKomisjiSamorząduTerytorialnegoiPolitykiRegionalnejoczęścibudżetowejRegionalneIzbyObrachunkowe">– wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6,</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#OpiniaKomisjiKontroliPaństwowejorazKomisjiSamorząduTerytorialnegoiPolitykiRegionalnejoczęścibudżetowejRegionalneIzbyObrachunkowe">– dotacje podmiotowe i celowe z zał. nr 8;</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#OpiniaKomisjiKontroliPaństwowejorazKomisjiSamorząduTerytorialnegoiPolitykiRegionalnejoczęścibudżetowejRegionalneIzbyObrachunkowe">j) części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 4, 9, 13, 14, 22, 69, 72, 74 i 76;</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#OpiniaKomisjiKontroliPaństwowejorazKomisjiSamorząduTerytorialnegoiPolitykiRegionalnejoczęścibudżetowejRegionalneIzbyObrachunkowe">k) części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działów:</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#OpiniaKomisjiKontroliPaństwowejorazKomisjiSamorząduTerytorialnegoiPolitykiRegionalnejoczęścibudżetowejRegionalneIzbyObrachunkowe">– 750 – Administracja publiczna:</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#OpiniaKomisjiKontroliPaństwowejorazKomisjiSamorząduTerytorialnegoiPolitykiRegionalnejoczęścibudżetowejRegionalneIzbyObrachunkowe">– dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#OpiniaKomisjiKontroliPaństwowejorazKomisjiSamorząduTerytorialnegoiPolitykiRegionalnejoczęścibudżetowejRegionalneIzbyObrachunkowe">– wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6,</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#OpiniaKomisjiKontroliPaństwowejorazKomisjiSamorząduTerytorialnegoiPolitykiRegionalnejoczęścibudżetowejRegionalneIzbyObrachunkowe">– 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa:</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#OpiniaKomisjiKontroliPaństwowejorazKomisjiSamorząduTerytorialnegoiPolitykiRegionalnejoczęścibudżetowejRegionalneIzbyObrachunkowe">– dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#OpiniaKomisjiKontroliPaństwowejorazKomisjiSamorząduTerytorialnegoiPolitykiRegionalnejoczęścibudżetowejRegionalneIzbyObrachunkowe">– wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6,</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#OpiniaKomisjiKontroliPaństwowejorazKomisjiSamorząduTerytorialnegoiPolitykiRegionalnejoczęścibudżetowejRegionalneIzbyObrachunkowe">– dotacje celowe z zał. nr 8;</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#OpiniaKomisjiKontroliPaństwowejorazKomisjiSamorząduTerytorialnegoiPolitykiRegionalnejoczęścibudżetowejRegionalneIzbyObrachunkowe">l) zadaniach z zakresu administracji rządowej i inne zadania zlecone jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami w części 85 – budżety wojewodów z zał. nr 7;</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#OpiniaKomisjiKontroliPaństwowejorazKomisjiSamorząduTerytorialnegoiPolitykiRegionalnejoczęścibudżetowejRegionalneIzbyObrachunkowe">ł) dotacjach podmiotowych z zał. nr 9;</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#OpiniaKomisjiKontroliPaństwowejorazKomisjiSamorząduTerytorialnegoiPolitykiRegionalnejoczęścibudżetowejRegionalneIzbyObrachunkowe">m) programach wieloletnich w układzie zadaniowym z zał. nr 10;</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#OpiniaKomisjiKontroliPaństwowejorazKomisjiSamorząduTerytorialnegoiPolitykiRegionalnejoczęścibudżetowejRegionalneIzbyObrachunkowe">n) planie finansowym instytucji gospodarki budżetowej z zał. nr 12 – Centrum Usług Logistycznych;</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#OpiniaKomisjiKontroliPaństwowejorazKomisjiSamorząduTerytorialnegoiPolitykiRegionalnejoczęścibudżetowejRegionalneIzbyObrachunkowe">o) planach finansowych państwowych funduszy celowych z zał. nr 13:</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#OpiniaKomisjiKontroliPaństwowejorazKomisjiSamorząduTerytorialnegoiPolitykiRegionalnejoczęścibudżetowejRegionalneIzbyObrachunkowe">– Funduszu Wsparcia Policji,</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#OpiniaKomisjiKontroliPaństwowejorazKomisjiSamorząduTerytorialnegoiPolitykiRegionalnejoczęścibudżetowejRegionalneIzbyObrachunkowe">– Funduszu Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego,</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#OpiniaKomisjiKontroliPaństwowejorazKomisjiSamorząduTerytorialnegoiPolitykiRegionalnejoczęścibudżetowejRegionalneIzbyObrachunkowe">– Funduszu Wsparcia Straży Granicznej,</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#OpiniaKomisjiKontroliPaństwowejorazKomisjiSamorząduTerytorialnegoiPolitykiRegionalnejoczęścibudżetowejRegionalneIzbyObrachunkowe">– Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej.</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#OpiniaKomisjiKontroliPaństwowejorazKomisjiSamorząduTerytorialnegoiPolitykiRegionalnejoczęścibudżetowejRegionalneIzbyObrachunkowe">W posiedzeniu udział wzięli: Beata Kempa szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów wraz ze współpracownikami, Jarosław Zieliński sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji ze współpracownikami, Hanna Majszczyk podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów wraz ze współpracownikami, Dobrosław Dowiat-Urbański szef Służby Cywilnej wraz ze współpracownikami, Piotr Suszyński p.o. prezesa Polskiej Agencji Kosmicznej wraz ze współpracownikami, Krzysztof Hejduk zastępca Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej wraz ze współpracownikami, Helena Michalak zastępca Komendanta Głównego Policji wraz ze współpracownikami, Tomasz Dobrowolski wiceprezes Rządowego Centrum Legislacji wraz ze współpracownikami, Jacek Lipski zastępca szefa Biura Ochrony Rządu wraz ze współpracownikami, Marek Małkowski zastępca Komendanta Głównego Straży Granicznej wraz ze współpracownikami, Mirosława Grabowska dyrektor Centrum Badania Opinii Społecznej, Anna Tyniec dyrektor Centrum Usług Wspólnych wraz ze współpracownikami, Elżbieta Zaleska wicedyrektor Ośrodka Studiów Wschodnich im. Marka Karpia, Ryszard Zajączkowski zastępca przewodniczącego Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych, Dariusz Zielecki wicedyrektor Departamentu Administracji Publicznej Najwyższej Izby Kontroli wraz ze współpracownikami.</u>
<u xml:id="u-1.47" who="#OpiniaKomisjiKontroliPaństwowejorazKomisjiSamorząduTerytorialnegoiPolitykiRegionalnejoczęścibudżetowejRegionalneIzbyObrachunkowe">W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Ksenia Angierman-Kozielska, Michał Nowak, Anna Woźniak – z sekretariatu Komisji w Biurze Komisji Sejmowych; Hanna Magdalińska, Jacek Markiewicz – legislatorzy z Biura Legislacyjnego; Zofia Szpringer – kierownik Zespołu Analiz Finansowych i Budżetu Państwa w Biurze Analiz Sejmowych; oraz Łukasz Wilamowski – specjalista do spraw dokumentacji prasowej w Biurze Prasowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JacekSasin">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JacekSasin">Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JacekSasin">Informuję państwa, że porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje w pkt 1 rozpatrzenie wniosku i poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2017 (druki nr 917 i 949), w pkt 2 zaopiniowanie wniosku Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej w sprawie zmiany planu finansowego Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej na rok 2016 i w pkt 3 rozpatrzenie opinii Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych oraz Komisji do Spraw Kontroli Państwowej i Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej o rządowym projekcie ustawy budżetowej na rok 2017 (druk nr 881). Czy są uwagi państwa do porządku dziennego? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JacekSasin">W związku z tym, stwierdzam przyjęcie porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JacekSasin">Witam serdecznie na posiedzeniu Komisji panią minister Hannę Majszczyk – podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów – serdecznie witam panią minister – pana Krzysztofa Hejduka – zastępcę Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej. Witam również panią Helenę Michalak – zastępcę Komendanta Głównego Policji. Również witam panią komendant. Lista gości jest cały czas uzupełniana. Szanowni państwo, witam również pana Piotra Suszyńskiego – pełniącego obowiązki prezesa Polskiej Agencji Kosmicznej – witam, pana Dobrosława Dowiat-Urbańskiego – szefa Służby Cywilnej – witam również, pana Tomasza Dobrowolskiego – wiceprezesa Rządowego Centrum Legislacji – również witam pana, i pana Jacka Lipskiego – zastępcę szefa Biura Ochrony Rządu. Nie mam na liście, ale witam również pana dyrektora Buławę – dyrektora generalnego Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Witam bardzo serdecznie wszystkich państwa oraz towarzyszące państwu osoby.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#JacekSasin">Przechodzimy do realizacji pierwszego punktu porządku dziennego. Informuję państwa, że dzisiaj na posiedzeniu plenarnym Sejmu odbyło się drugie czytanie projektu ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2017 (druki nr 917 i 949). W czasie drugiego czytania zgłoszono wniosek o odrzucenie tego projektu ustawy oraz 3 poprawki. Sejm skierował ustawę wraz z wnioskiem i poprawkami do Komisji w celu przygotowania dodatkowego sprawozdania. Rozpatrywanie wniosku i poprawek będzie odbywało się w następującym porządku – tradycyjnie zresztą, jak zawsze w takiej sytuacji – uzasadnienie posła zgłaszającego wniosek lub poprawkę, następnie przedstawienie stanowiska rządu, ewentualne uwagi przedstawicieli Biura Legislacyjnego dotyczące konsekwencji wynikających z wniosku lub poprawki, głosy za i przeciw wnioskowi lub poprawce, również opcjonalnie, bo nie jest to bezwzględny wymóg, i głosowanie wniosku lub poprawki.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#JacekSasin">Bardzo serdecznie witam, kontynuując odczytywanie listy gości, panią Beatę Kempę – szefową Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Bardzo nam miło móc powitać panią minister na posiedzeniu naszej Komisji.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#JacekSasin">Szanowni państwo, czy jest akceptacja? Czy ktoś z państwa zgłasza sprzeciw wobec przedstawionego przed chwilą sposobu procedowania wniosku i poprawek? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#JacekSasin">Stwierdzam, że Komisja ten sposób procedowania przyjęła.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#JacekSasin">W pierwszej kolejności przystępujemy do rozpatrzenia wniosku o odrzucenie projektu ustawy w całości. Ten wniosek został zgłoszony przez Klub Parlamentarny Platforma Obywatelska. Czy ktoś z państwa posłów będzie uzasadniał ten wniosek? Nie widzę takiej chęci. W związku z tym z obowiązku zapytam przedstawiciela rządu, bo – jak rozumiem – w sprawie tego wniosku nie może być inne stanowisko niż negatywne?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#HannaMajszczyk">Stanowisko jest negatywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JacekSasin">Dziękuję bardzo, pani minister. Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w dyskusji? Nie słyszę. W związku z tym przechodzimy do głosowania tego wniosku. Szanowni państwo, kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem wniosku o odrzucenie procedowanego projektu ustawy w całości, proszę o podniesienie ręki. Bardzo dziękuję. Kto jest przeciw? Bardzo dziękuję. Kto wstrzymał się od głosu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AnnaWoźniak">5 głosów za, 15 przeciw 1 wstrzymujący się.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję. Stwierdzam, że ten wniosek nie został pozytywnie zaopiniowany przez Komisję.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JacekSasin">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawek. Zostały zgłoszone, jak już powiedziałem, trzy poprawki. Dwie z nich będą głosowane, to znaczy, rozpatrywane łącznie. Przechodzimy do omówienia poprawki pierwszej. Czy ktoś z wnioskodawców... To jest poprawka zgłoszona przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Czy pan poseł Kosztowniak będzie uzasadniał tę poprawkę? Pan poseł nie widzi takiej potrzeby, tak? Pani minister, proszę o opinię w sprawie poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#HannaMajszczyk">Opinia jest pozytywna.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JacekSasin">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawie poprawki? Nie słyszę. Przechodzimy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki pierwszej, proszę o podniesienie ręki. Bardzo dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję bardzo. Kto wstrzymał się od głosu? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AnnaWoźniak">18 głosów za, 7 przeciw, 1 wstrzymujący się.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję. Stwierdzam, że poprawka pierwsza została pozytywnie zaopiniowana przez Komisję. Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki drugiej łącznie z poprawką trzecią. Rozumiem, że pan poseł nie będzie przedstawiał uzasadnienia tej poprawki. Pani minister, bardzo proszę o opinię.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#HannaMajszczyk">Opinia jest pozytywna.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JacekSasin">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa albo Biuro Legislacyjne chciałoby zabrać głos? Nie widzę takiej chęci. W takim razie przechodzimy do głosowania poprawki drugiej łącznie z poprawką trzecią. Kto z państwa jest za pozytywnym zaopiniowaniem obu tych poprawek, proszę o podniesienie ręki. Bardzo dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję bardzo. Kto wstrzymał się od głosu? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#AnnaWoźniak">18 głosów za, 7 przeciw, 1 wstrzymujący się.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję. Stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała poprawkę drugą i poprawkę trzecią.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#JacekSasin">Na tym kończymy rozpatrywanie poprawek. Pozostaje jeszcze jeden obowiązek Komisji, mianowicie wybór posła sprawozdawcy. Proponuję – ponieważ Komisja wskazała moją osobę jako posła sprawozdawcę tego projektu – żebym w dalszym ciągu to ja był sprawozdawcą tej ustawy na posiedzeniu plenarnym Sejmu. Czy ktoś z państwa jest przeciwny tej propozycji? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#JacekSasin">W związku z tym stwierdzam, że Komisja wybrała moją osobę na sprawozdawcę Komisji. Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#JacekSasin">Przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad. Zanim przejdziemy do procedowania, w międzyczasie dotarł do nas pan minister Jarosław Zieliński – sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji. Bardzo serdecznie pana ministra witam. Myślę, że stało się to w dobrym momencie, ponieważ będziemy w tej chwili zajmować się procedowaniem wniosku Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej w sprawie zmiany planu finansowego Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej na rok 2016. Bardzo serdecznie proszę pana komendanta o przedstawienie tego wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#KrzysztofHejduk">Panie przewodniczący, szanowni państwo, drodzy posłowie, bardzo proszę o wydanie pozytywnej opinii w sprawie zmiany planu finansowego Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej w zakresie, po pierwsze, zwiększenia przychodów o kwotę per saldo 948 tys. zł do kwoty 73 827 tys. zł, po drugie zwiększenia kosztów o kwotę per saldo 948 tys. zł do kwoty 75 240 tys. zł, z tego na zwiększenie wydatków na realizację zadań inwestycyjnych i modernizacyjnych o kwotę 250 tys. zł do kwoty 61 128 tys. zł i zwiększenie wydatków bieżących o kwotę per saldo 698 tys. zł do kwoty 14 112 tys. zł, oraz na przeniesieniu przychodów i kosztów pomiędzy poszczególnymi pozycjami planu. Nadmieniam, że Minister Finansów wyraził zgodę na dokonanie przedmiotowych zmian w piśmie z dnia 21 października 2016 r.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#KrzysztofHejduk">Uzasadnienie. Wnioskowane przez dysponentów Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej zmiany przeznaczone zostaną na wydatki inwestycyjne i modernizacyjne, w tym między innymi na dofinansowanie zakupu samochodów pożarniczych i sprzętu specjalistycznego, a także rozbudowę, modernizację i budowę obiektów Państwowej Straży Pożarnej, i po drugie, na wydatki bieżące jednostek Państwowej Straży Pożarnej, w tym między innymi na zakup paliwa, odzieży specjalnej, środków ochrony indywidualnej, wyposażenia dla jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej, przeglądy i konserwacje, remonty sprzętu i obiektów PSP, po drugie, na pokrycie wydatków związanych z organizacją szkoleń dla rzeczoznawców oraz inspektorów ochrony przeciwpożarowej zgodnie z ustawą z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#KrzysztofHejduk">Przedstawiając powyższe, uprzejmie proszę Wysoką Komisję o wydanie pozytywnej opinii w sprawie zmian planu finansowego Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej na rok 2016 umożliwiających dysponentom realizację planowanych przychodów i wydatków Funduszu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję, panie komendancie. Otwieram dyskusję w sprawie tego wniosku. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#JacekSasin">W związku z tym, proponuję przejście do procedury przyjęcia opinii. Proponuję Wysokiej Komisji przyjęcie opinii w następującym brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#JacekSasin">Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 3 listopada 2016 r. rozpatrzyła wniosek Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej z dnia 24 października 2016 r. dotyczący zmian w planie finansowym Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej na rok 2016.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#JacekSasin">Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 29 ust. 9 i 12 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycje zmian planu finansowego Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej na rok 2016 przedstawione we wniosku”.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#JacekSasin">Czy ktoś z państwa posłów jest przeciwny przyjęciu opinii Komisji w takim brzmieniu? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#JacekSasin">Stwierdzam, że Komisja opinię przyjęła.</u>
<u xml:id="u-16.6" who="#JacekSasin">Przechodzimy do kolejnego punktu porządku dziennego – rozpatrzenie opinii Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych oraz Komisji do Spraw Kontroli Państwowej i Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej o rządowym projekcie ustawy budżetowej na rok 2017 (druk nr 881).</u>
<u xml:id="u-16.7" who="#JacekSasin">Szanowni państwo, ponieważ w dalszym ciągu nie dotarł na posiedzenie Komisji, jak widzę, poseł, który ma referować pierwszy z punktów, czyli opinię Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych – mam na myśli pana posła Siarkę, którzy rzeczywiście zapowiedział, że ze względu na inne obowiązki dopuszcza chwilę spóźnienia na posiedzenie Komisji – proponuję, żebyśmy w pierwszej kolejności zajęli się opinią Komisji do Spraw Kontroli Państwowej oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej o części budżetowej 80 – Regionalne Izby Obrachunkowe. Nie słyszę głosów sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-16.8" who="#JacekSasin">W związku z tym przechodzimy do rozpatrzenia opinii w tym zakresie. Proszę panią poseł Elżbietę Stępień o przedstawienie opinii Komisji do Spraw Kontroli Państwowej oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Proszę bardzo, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#ElżbietaStępień">Szanowni państwo posłowie, pani minister, zaproszeni goście, działalność regionalnych izb obrachunkowych koncentruje się na kontroli i nadzorze gospodarki finansowej oraz zamówień publicznych w odniesieniu do jednostek samorządu terytorialnego, ich związków i stowarzyszeń, samorządowych jednostek organizacyjnych oraz innych podmiotów w zakresie wykorzystania przez nie dotacji przyznawanych z budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Celem jest zapewnienie płynności i stabilności finansowej tych jednostek.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#ElżbietaStępień">Przechodząc do analizy, analiza opiera się o informacje o projekcie ustawy budżetowej na rok 2017 przygotowane przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, opinię wydaną przez Biuro Analiz Sejmowych w układzie klasyfikacji budżetowej, jak również w budżecie zadaniowym, z uwzględnieniem druku sejmowego nr 881.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#ElżbietaStępień">Na rok 2017 zaplanowano osiągnięcie dochodów w wysokości 2835 tys. zł. Jest to o 9,2% mniej od dochodów zaplanowanych w ustawie budżetowej na 2016 r. Jak wiadomo, głównym źródłem dochodów są wpływy z działalności szkoleniowej, instruktażowej i informacyjnej prowadzonej w ramach swojej działalności oraz z tytułu zwrotu kosztów orzeczonych przez regionalne komisje orzekające w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych, a także z tytułu sprzedaży środków trwałych.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#ElżbietaStępień">Zaplanowane wydatki na 2017 r. to 123 413 tys. zł. Są one wyższe od zaplanowanych w ustawie budżetowej na rok 2016 o 2,2%. Największą część planowanych wydatków stanowią wydatki płacowe wraz z pochodnymi w wysokości 99 486 tys. zł, co stanowi 80,6% ogółu wydatków. Dynamika płac dla tej instytucji wyniosła w latach poprzednich około 3%. I tutaj chciałabym również szczególnie zwrócić państwa uwagę, czy nie byłoby wskazane, aby tę dynamikę utrzymać i podążać w celu zrównoważenia płac z innymi izbami. W takim przypadku konieczne byłoby przesunięcie około 2000 tys. zł na wydatki płacowe izby, aby również zachować tę dynamikę, która była zachowana w poprzednich latach i w poprzednich okresach sprawozdawczych, przy założeniu utrzymania dotychczasowego zatrudnienia na poziomie 1419 etatów. Utrzymanie powyższego wzrostu dałoby szansę na zatrzymanie wartościowych jak również doświadczonych pracowników w związku z tym, że wskazujemy im długofalową strategię zrównania płac izby z innymi organami kontrolnymi państwa. Wyraża się to równocześnie w tak zwanej trosce o kadrę. W związku z tym chciałabym, powiedzieć, że zauważalny jest bardzo niski poziom wydatków na pomoce dydaktyczne. W tym przypadku jest to kwota około 1 tys. zł – wydatki na książki. Biorąc pod uwagę doszkalanie pracowników, wydaje mi się, że ta kwota jest znacząco za niska. Ilość zakupywanych samochodów na przestrzeni ostatnich lat utrzymuje się na podobnym poziomie, to jest 6–7 aut rocznie, co jest absolutnie związane z amortyzacją i zużyciem aut w poszczególnych jednostkach.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#ElżbietaStępień">W części dotyczącej budżetu zadaniowego realizowane jest przez RIO zadanie poprawy funkcjonowania gospodarki finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego, na wykonanie którego przewidziano kwotę 123 413 tys. zł. W 2017 r. jako miernik stopnia realizacji tego zadania przyjęto 1214 jednostek samorządu terytorialnego. Planowane dochody i wydatki budżetu państwa w części 80 – Regionalne Izby Obrachunkowe, w układzie klasyfikacji budżetowej nie budzą zastrzeżeń. W zakresie budżetu zadaniowego przy wskazanym mierniku również nie budzą zastrzeżeń. Komisja do Spraw Kontroli Państwowej opiniuje pozytywnie plan budżetu na 2017 r. Regionalnych Izb Obrachunkowych.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#ElżbietaStępień">Chciałabym również zwrócić taką osobistą uwagę o uwzględnienie przesunięcia kwoty z rezerwy celowej na wynagrodzenia osób nieobjętych mnożnikowym systemem wynagrodzeń. One naprawdę są znacząco odbiegające od wynagrodzeń w pozostałych izbach. Stąd też pozwoliłam sobie przygotować osobiście we współpracy z koleżanką – panią Bożeną Szydłowską, taką poprawkę do projektu ustawy budżetowej na 2017 r. Bardzo dziękuję za wysłuchanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JacekSasin">Dziękuję bardzo, pani poseł. Proszę o przedstawienie koreferatu panią poseł Bożenę Szydłowską.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#BożenaSzydłowska">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, pani poseł sprawozdawca bardzo wnikliwie przedstawiła zarówno dochody jak i wydatki Regionalnych Izb Obrachunkowych. Nie będę państwa zanudzała tymi samymi cyframi. Ponieważ dysponentem tej części budżetowej jest Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji na posiedzeniu Komisji do Spraw Kontroli Skarbowej przedstawiciel pana ministra uczestniczył. Planowane dochody i wydatki budżetu państwa w części 80 – Regionalne Izby Obrachunkowe, nie budzą zastrzeżeń, ale przychylam się do wniosku pani poseł sprawozdawcy, abyśmy jako Komisja Finansów Publicznych przyjęli poprawkę zwiększającą środki na wynagrodzenia w kwocie 2000 tys. zł. Chciałabym jeszcze tylko zaznaczyć, że jako poseł koreferent uczestniczyłam w posiedzeniu Komisji Kontroli Państwowej, ponieważ jestem równocześnie członkiem tej Komisji. Muszę powiedzieć, że nie miałyśmy możliwości ze względu na sposób prowadzenia posiedzenia Komisji zgłoszenia tej poprawki na posiedzeniu Komisji do Spraw Kontroli Państwowej, żeby to była poprawka Komisji. Wobec tego mamy tutaj przygotowaną poprawkę. Uprzejmie proszę pana przewodniczącego o przyjęcie tej poprawki. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję, pani poseł. Może przy tej okazji, ponieważ pojawiła się poprawka, przedstawię takie informacje ogólne o poprawkach, bo spodziewam się, że mogą pojawić się kolejne poprawki. Szanowni państwo, Prezydium Komisji przyjęło, że poprawki będą mogły być składane do 28 listopada do godziny 16.00 do sekretariatu Komisji. Proszę bardzo o dotrzymanie tego terminu. Natomiast rozstrzygniecie wszystkich poprawek nastąpi na posiedzeniu Komisji w dniu 1 grudnia 2016 r. To również dotyczy tej poprawki, która została złożona. Tak, pani poseł? Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#ElżbietaStępień">Korzystając z tej okazji, że zaszczyciła nas swoją obecnością pani minister, chciałabym, aby pani minister zwróciła uwagę na tę kwestię. Byłabym za to bardzo wdzięczna. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję. Szanowni państwo, czy są jeszcze jakieś wystąpienia lub pytania w tej sprawie. To znaczy, nie w sprawie poprawki, tylko w sprawie tej części budżetowej, którą omawiamy. Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#JacekSasin">W związku z tym zamykam omawianie części... Tak, ale pani minister nie... Rozumiem, że pani poseł kierowała to do pani minister Kempy, a pani minister chciała właśnie wyjaśnić, że chyba nie jest dobrym adresatem.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#BeataKempa">Przepraszam, pani poseł, bardzo chętnie, ale nie jest to w zakresie moich kompetencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JacekSasin">Rozumiem...</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#BeataKempa">Pani poseł, wszystko w ramach kompetencji – tego się trzymajmy.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#JacekSasin">Rozumiem, że pani poseł jakby w uznaniu pozycji pani minister w rządzie chciała uzyskać tutaj... Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#JacekSasin">Szanowni państwo, przechodzimy w związku z tym do rozpatrzenia kolejnych części budżetowych. Będziemy omawiać opinię Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych o częściach budżetowych 16, o planie finansowym instytucji gospodarki budżetowej z załącznika nr 12 – Centrum Usług Wspólnych, planach finansowych państwowych osób prawnych z załącznika nr 14, trzyletnim planie limitu mianowań urzędników służby cywilnej na lata 2017–2019, części budżetowej 75 – Rządowe Centrum Legislacji, części budżetowej 17 – Administracja publiczna, części budżetowej 42 – Sprawy wewnętrzne, części budżetowej 43 – Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne, części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie poz. 4, 9, 13, 14, 22, 69, 72, 74 i 76, części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działu 750 – Administracja publiczna, 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa, zadaniach z zakresu administracji rządowej i innych zadaniach zleconych jednostkom samorządu terytorialnego innymi ustawami w części 85 – Budżety wojewodów, z załącznika nr 7, dotacjach podmiotowych z załącznika nr 9, programach wieloletnich w układzie zadaniowym z załącznika nr 10, planie finansowym instytucji gospodarki budżetowej z załącznika nr 12 – Centrum Usług Logistycznych, i planach finansowych państwowych funduszy celowych z załącznika nr 13. Ponieważ w dalszym ciągu na posiedzenie Komisji nie dotarł pan poseł Edward Siarka, który, jak zostałem poinformowany, musi przebywać na posiedzeniu Komisji Regulaminowej, w tym samym czasie, ponieważ również tam jest zobowiązany do zabrania głosu, proponuję wysłuchać koreferatu pana posła Łukasza Schreibera w nadziei, że informacje, które pan poseł nam przekaże, będą wystarczające dla państwa posłów, żeby podjąć decyzje w sprawie tych omawianych części budżetowych. Bardzo proszę pana posła o przedstawienie koreferatu do opinii Komisji Spraw Wewnętrznych i Administracji.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#ŁukaszSchreiber">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, nie wiem, czy w związku z tym jest oczekiwanie, żebym był bardzo szczegółowy?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#JacekSasin">Może nie bardzo szczegółowy, ale może żeby to nie był jednozdaniowy koreferat.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#ŁukaszSchreiber">Tak. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, spróbuję przedstawić w takim ogólnym zarysie najważniejsze z tych części. Jeśli chodzi o kwestię związaną z częścią 42 – Sprawy wewnętrzne, dochody zaplanowane zostały...</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#JacekSasin">Przepraszam, panie pośle, jesteśmy w tej szczęśliwej sytuacji, że pojawił się pan poseł Siarka, więc będzie mógł wyręczyć pana posła w szczegółowym przedstawieniu opinii Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#ŁukaszSchreiber">Dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#JacekSasin">Panie pośle, to się nazywa wyczucie – pojawił się pan w odpowiednim momencie. Bardzo prosimy pana posła o przedstawienie opinii Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych w sprawie wymienionych przeze mnie przed chwilą części budżetowych. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#EdwardSiarka">Panie przewodniczący, pani minister, szanowni państwo, bardzo serdecznie przepraszam, ale na Komisji Regulaminowej przedstawiałem budżet Kancelarii Sejmu w zastępstwie pani Szczypińskiej, która nie mogła być obecna...</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#JacekSasin">Właśnie przedstawiłem już to usprawiedliwienie. Komisja przyjęła je ze zrozumieniem.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#EdwardSiarka">Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych na posiedzeniu w dniu 20 października rozpatrzyła projekt budżetu w części 42 – Sprawy wewnętrzne. Jeżeli idzie o dochody w tej części budżetowej, zaplanowano je w wysokości 58 995 tys. zł. Podobnie jak w latach poprzednich ten budżet, czy dochody w tej części budżetowej realizowane są w czterech działach, z tym że jest taka zmiana w stosunku do roku poprzedniego, że w tej części budżetowej nie mamy przewidzianych dochodów z Wytwórni Papierów Wartościowych w wysokości 45 000 tys. zł. Stąd duża różnica, jeżeli chodzi o kwestię wysokości zaplanowanych dochodów, bo one w poprzednim roku, w 2015 r. wyniosły 104 696 tys. zł. Na rok 2017 nie przewiduje się tutaj w tej części budżetowej dochodów z Wytwórni Papierów Wartościowych. Jeżeli chodzi o część dochodową tej części, Komisja pozytywnie zaopiniowała bez uwag dochody części 42.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#EdwardSiarka">Jeżeli idzie o wydatki budżetowe części 42, to wydatki na 2017 r. zaplanowano w kwocie 20 494 812 tys. zł wraz ze środkami europejskim w wysokości 76 258 tys. zł. Wydatki te tradycyjnie realizowane są w 7 działach, z których największy to Bezpieczeństwo publiczne i Obowiązkowe ubezpieczenie społeczne, które stanowią razem 96,6% wydatków tej części budżetowej.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#EdwardSiarka">Teraz krótko o poszczególnych działach. Dział – Administracja publiczna. Zaplanowano tutaj wydatki w wysokości 460 147 tys. zł. Są to wydatki na utrzymanie urzędów naczelnych i centralnych organów administracji rządowej, czyli generalnie Ministerstwo, w kwocie 191 219 tys. zł, Centrum Personalizacji Dokumentów – 233 324 tys. zł (tu jest wzrost wydatków w stosunku do poprzedniego roku o 4,6%), i Urząd do Spraw Cudzoziemców – 35 604 tys. zł (tutaj mamy spadek wydatków o 8,7%).</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#EdwardSiarka">Jeżeli chodzi o dział 752 – Obrona Narodowa, to plan wydatków to 292 tys. zł. Tutaj też mamy spadek w stosunku do roku poprzedniego, ponieważ 2015 r. był nietypowy w związku z przygotowaniem szczytu NATO w Polsce.</u>
<u xml:id="u-35.4" who="#EdwardSiarka">Dział 753 – Obowiązkowe ubezpieczenie społeczne, czyli świadczenia emerytalno-rentowe i inne dla funkcjonariuszy policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu. Przewidziano tutaj wydatki w wysokości 8 523 490 tys. zł. Przewiduje się, że w roku 2017 te świadczenia emerytalno-rentowe pobierać będzie 206,5 tys. funkcjonariuszy. W stosunku do roku poprzedniego jest to wzrost o 1,5 tys. świadczeń tego rodzaju, które są przewidziane na 2017 r.</u>
<u xml:id="u-35.5" who="#EdwardSiarka">Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa to ten największy dział. Mamy tutaj zaplanowaną kwotę 11 272 856 tys. zł, w tym budżet środków europejskich – 76 177 tys. zł. W stosunku do 2016 r. jest to wzrost o 3030 147 tys. zł (1,5%).</u>
<u xml:id="u-35.6" who="#EdwardSiarka">Jeżeli chodzi o najważniejsze pozycje, które są związane z realizacją zadań przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, na komendy powiatowe Policji przewidziano 6 017 197 tys. zł, komendy wojewódzkie Policji – 2 189 857 tys. zł, Straż Graniczną – 1 459 156 tys. zł, Komendę Główną Policji – 329 544 tys. zł, jednostki terenowe Policji – 325 707 tys. zł, Biuro Ochrony Rządu – 232 884 tys. zł, Centralne Biuro Śledcze – 214 322 tys. zł, pozostała działalność – 166 716 tys. zł. Następnie mamy ochotnicze straże pożarne. To jest ta dotacja, która też posłów interesuje. Ona jest utrzymana na tym samym poziomie, co w roku 2016, czyli 36 000 tys. zł. Z tym, że na wydatki w ramach dotacji jest przewidziane 14 884 tys. zł, natomiast pozostała kwota – 21 156 tys. zł, to wydatki majątkowe. Ratownictwo górskie i wodne. Zaplanowano tutaj kwotę 14 605 tys. zł. Jest to wzrost o 7,5%. Jest to związane z tym, że przewiduje się dodatkowe środki na usprawnienie funkcjonowania śmigłowca, którym dysponuje TOPR. Zadania z zakresu zarządzania kryzysowego w tym dziale to 7672 tys. zł. Jeżeli chodzi o dotacje do krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego, to on też jest na podobnym poziomie, jak w roku 2016, czyli generalnie zamknie się kwotą 73 000 tys. zł z tym, że dotacja na krajowy system (to, co trafia na konta ochotniczych straży pożarnych) to jest kwota 26 095 tys. zł. Reszta to są wydatki majątkowe, którymi dysponuje Komendant Główny Straży Pożarnej. Jeżeli teraz chodzi o następną pozycję w tych wydatkach, czyli Centrum Obsługi Projektów Europejskich, to przewiduje się tam wydatki w kwocie 46 742 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-35.7" who="#EdwardSiarka">Szkolnictwo wyższe. W tym dziale przewiduje się wydatki w kwocie 108 812 tys. zł. Są to dotacje dla Szkoły Głównej Służby Pożarniczej i Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie. Są to wydatki bieżące, jak również świadczenia dla osób fizycznych i wydatki majątkowe w tych dwóch szkołach.</u>
<u xml:id="u-35.8" who="#EdwardSiarka">Dział 851 – Ochrona zdrowia. Plan wydatków przewiduje tutaj kwotę 69 223 tys. zł. Jest ona wyższa od zaplanowanej w zeszłym roku o 27%.Wiadomo, że chodzi o szpital MSW.</u>
<u xml:id="u-35.9" who="#EdwardSiarka">I wreszcie dział 852 – Pomoc społeczna. Wydatki zaplanowano tutaj w wysokości 60 022 tys. zł. Są to środki na pomoc dla cudzoziemców, czyli utrzymanie tych czterech ośrodków, które mamy w Polsce, wynajęcie dodatkowych i wszystkie sprawy związane z utrzymaniem tych osób, które w tych ośrodkach przebywają.</u>
<u xml:id="u-35.10" who="#EdwardSiarka">Jeżeli chodzi o fundusze celowe, przychody Funduszu Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego to 3065 tys. zł. Fundusz się bilansuje. Mówię o tym, bo to państwa też interesuje. Jeżeli chodzi o Fundusz Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej, przewidziano tutaj przychody w kwocie 73 890 tys. zł. Ten Fundusz również się bilansuje. Jeżeli idzie o Centrum Usług Logistycznych, to jest to jednostka wspierająca Policję logistycznie i technicznie. Centrum Usług Logistycznych również bilansuje swoje przychody i wydatki.</u>
<u xml:id="u-35.11" who="#EdwardSiarka">Część budżetowa 85 – Budżety wojewodów, w zakresie ochrony przeciwpożarowej. Tutaj dochody na 2017 r. zaplanowano w wysokości 2444 tys. zł. Są to jak zwykle wynajmy pomieszczeń, dzierżawy, różne drobne kwoty. Komisja pozytywnie zaopiniowała tę część budżetową po stronie dochodów.</u>
<u xml:id="u-35.12" who="#EdwardSiarka">Jeżeli idzie o wydatki w części 85, na Państwową Straż Pożarną i obronę cywilną zaplanowano kwotę w wysokości 2 347 367 tys. zł. W tej kwocie jedynie 24 076 tys. zł to jest obrona cywilna. Reszta to środki na utrzymanie komend wojewódzkich Państwowej Straży Pożarnej i komend powiatowych Państwowej Straży Pożarnej. Komisja bez zastrzeżeń zaopiniowała tę część budżetu.</u>
<u xml:id="u-35.13" who="#EdwardSiarka">Dotacje celowe. Przeciwdziałanie i usuwanie skutków klęsk żywiołowych – kwota 1 000 000 tys. zł. Następnie pozycja 9 – środki na system wsparcia dowodzenia państwowego ratownictwa medycznego – 27 533 tys. zł, pozycja 13 – Pomoc dla repatriantów – 30 000 tys. zł. To jest to, co otrzymują gminy w sytuacji, kiedy zdecydują się na sprowadzenie repatriantów z Kazachstanu. Pozycja 14 – Pomoc dla społeczności romskiej – 10 000 tys. zł. To jest edukacja, praca, mieszkanie i zdrowie. Pozycja 20 – środki na szkolenia i wynagrodzenia nowo mianowanych urzędników służby cywilnej, głównie w Urzędzie Patentowym – 3950 tys. zł, pozycja 22 – Budowa i utrzymanie przejść granicznych. To jest kwota 49 612 tys. zł. Podobnie jak w zeszłych latach, z tym że wydatki bieżące to kwota 24 612 tys. zł, a wydatki majątkowe 25 000 tys. zł. Pozycja 69 – środki na realizację programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i BOR – 280 000 tys. zł, w tym na wynagrodzenia 136 700 tys. zł. Pozycja 72 – Program ograniczenia przestępczości „Razem bezpieczniej” – 5000 tys. zł, pozycja 74 – Środki na realizację przedsięwzięć związanych z przeciwdziałaniem i zwalczaniem korupcji – 2000 tys. zł, i pozycja 76 – Środki dla Policji na realizację zadań związanych z udzielaniem ochrony i pomocy dla pokrzywdzonego i świadka – 22 907 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-35.14" who="#EdwardSiarka">Komisja we wszystkich tych częściach i pozycjach wnosi o pozytywne zaopiniowanie projektu budżetu bez poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję, panie pośle, za niezwykle wyczerpujący referat. Poproszę pana posła Schreibera o bardziej skrótowe może przedstawienie koreferatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#ŁukaszSchreiber">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, rzeczywiście myślę, że po tak szczegółowym referacie nie ma potrzeby przedstawiania jakiegoś niezwykle drobiazgowego referatu. Powiem tylko tyle, że te moje wnioski są w zasadzie zbieżne z tym, co przedstawił pan poseł. Ja również więc wnoszę o pozytywne zaopiniowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#JacekSasin">Bardzo dziękuję. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawie omawianych części budżetowych? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#JacekSasin">W związku z tym stwierdzam zamknięcie dyskusji w tej części, a tym samym zamknięcie posiedzenia Komisji w związku z wyczerpaniem porządku obrad. Bardzo serdecznie państwu dziękuję.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>