text_structure.xml
43.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PawełPudłowski">Dzień dobry, witam państwa bardzo serdecznie.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PawełPudłowski">Otwieram posiedzenie Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PawełPudłowski">Witam panie i panów posłów oraz zaproszonych gości.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PawełPudłowski">Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PawełPudłowski">Porządek dzisiejszego posiedzenia obejmuje rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2017 (druk nr 881) w zakresie działania Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PawełPudłowski">Powyższy porządek i materiał posłowie otrzymali. Czy są jakiej uwagi do niego?</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PawełPudłowski">Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny posiedzenia bez zmian.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PawełPudłowski">Proponuję po kolei rozpatrywać części budżetowe a po przedstawieniu każdej z nich przeprowadzimy dyskusję i głosowanie. Czy jest sprzeciw wobec takiego procedowania?</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PawełPudłowski">Nie słyszę, więc będziemy pracować właśnie w taki sposób.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#PawełPudłowski">Przystępujemy do rozpatrzenia części budżetowej 27 – Informatyzacja. Bardzo proszę ministerstwo o jej przedstawienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PawełMajewski">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PawełMajewski">Szanowni państwo, w swoim wystąpieniu zasygnalizuję tylko niektóre wielkości, ponieważ szczegółowe informacje z tego zakresu szanowna Komisja już otrzymała.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PawełMajewski">Planowane na 2017 rok dochody budżetowe w części 27 – Informatyzacja wynoszą 34 tys. zł. To jest podobny poziom jak w roku 2016, były w nim zaplanowane dochody w wysokości 32 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PawełMajewski">Wielkość wydatków zaplanowano na kwotę 633 261 tys. zł, z tego wydatki budżetu państwa stanowią 171 430 tys. zł, natomiast wydatki budżetu ze środków europejskich wynoszą 461 831 tys. zł. Wydatki realizowane przez ministerstwo wynoszą 144 471 tys. zł oraz, przez jednostkę budżetową podległą ministrowi cyfryzacji – Centrum Projektów Polska Cyfrowa stanowią 488 790 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PawełMajewski">Z kwoty 171 430 tys. zł ujętej w wydatkach budżetu państwa, na współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej przypada 35 096 tys. zł, to jest 20,5% planu. Dotacje będą stanowić 4290 tys. zł, to jest 2,5% planu, świadczenia na rzecz osób fizycznych to jest kwota 66 tys. zł, wydatki bieżące wyniosą 113 701 tys. zł, to jest 66,3% planu, natomiast wydatki majątkowe: 18 277 tys. zł czyli 10,7% planu.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PawełMajewski">W roku 2016 zaplanowano dotacje celowe dla Instytutu Łączności Państwowego Instytutu Badawczego w kwocie 4 290 tys. zł, między innymi na pomiary pól elektromagnetycznych wytwarzanych przez stacje bazowe telefonii komórkowej, weryfikację możliwości wykorzystania koncepcji białych plam widma dla bezprzewodowej transmisji danych na terenie Polski oraz wsparcie w zakresie nowych propozycji zagospodarowania pasm widma radiowego dla usług mobilnych 5G.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PawełMajewski">W ramach wydatków bieżących wynagrodzenia z pochodnymi stanowią 41 426 tys. zł, to jest 36,4% planu. Natomiast pozostała kwota, to jest 72 275 tys. zł, przeznaczona zostanie m.in. na realizację zadań zapewnienia technicznego utrzymania systemów działania związanych z cyberbezpieczeństwem oraz na zakup towarów i usług, na delegacje służbowe krajowe i zagraniczne, szkolenia pracowników, różne opłaty i składki, wynagrodzenia bezosobowe itp.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PawełMajewski">W ramach wydatków majątkowych przewiduje się m.in. inwestycję budowlaną w wysokości 8145 tys. zł, w ramach której przewiduje się realizację zadań związanych z budynkiem położonym przy ul. Królewskiej 27 w Warszawie, czyli siedzibą Ministerstwa Cyfryzacji a także zakupy inwestycyjne w wysokości 10 132 tys. zł, przeznaczonych m.in. na zakup systemu, sprzętu i oprogramowania informatycznego w związku z realizacją zadań w zakresie cyberbezpieczeństwa, modernizację zintegrowanej infrastruktury rejestrów oraz systemów rejestrów państwowych.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PawełMajewski">Na finansowanie i współfinansowanie projektu z udziałem środków Unii Europejskiej przewiduje się kwotę 496 927 tys. zł, w tym budżet państwa stanowi 35 096 tys. zł a budżet środków europejskich – 461 831 tys. zł, z tego kwota 17 257 tys. zł ma być przeznaczona dla ministerstwa na realizację projektu działanie 3.4 „Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych” oraz projektu redukcji kosztów dla budowy sieci szerokopasmowych a także na realizację zadań, jakie będzie pełniło ministerstwo jako instytucja umowy partnerstwa. Zaś Centrum Projektów Polska Cyfrowa zostanie przyznana kwota 479 670 tys. zł m.in. na realizację zadań wynikających z pełnienia przez centrum roli instytucji pośredniczącej w odniesieniu do projektów realizowanych w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy oraz na realizację zadań w związku z pełnieniem funkcji instytucji pośredniczącej dla Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PawełMajewski">Na wynagrodzenia, w części 27, zaplanowano środki w wysokości 46 563 tys. zł oraz na pochodne od wynagrodzeń w wysokości 9142 tys. zł. Będą one przeznaczone na sfinansowanie prognozowanego średniorocznego poziomu zatrudnienia niemal 610 osób, z tego 387 członków korpusu służby cywilnej, 6 osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, 215,5 osób nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń oraz 1 wynagrodzenie funkcjonariusza.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PawełMajewski">To tyle w tej części, dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PawełPudłowski">Bardzo dziękuję, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PawełPudłowski">Zanim otworzymy dyskusję, zostanie przedstawiony koreferat.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PawełPudłowski">Bardzo proszę, pan poseł Jerzy Bielecki.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JerzyBielecki">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JerzyBielecki">Szanowni państwo, miało być mało dokładnie, ale przedstawiciel ministerstwa bardzo precyzyjnie omówił informację w zakresie części 27 – Informatyzacja. Dodatkowo otrzymaliśmy opinię Biura Analiz Sejmowych, która jest pozytywna. Również proponowałbym, aby Komisja przyjęła pozytywną opinię do tej informacji.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#JerzyBielecki">Można jeszcze byłoby dodać parę słów o budżecie zadaniowym, który znalazł się w informacji. Budżet zadaniowy został zaplanowany w pięciu funkcjach: funkcja 2, bezpieczeństwo wewnętrzne i porządek publiczny – 339 tys. zł; funkcja 6,polityka gospodarcza kraju – 19 706 tys. zł; funkcja 11, bezpieczeństwo zewnętrzne i nienaruszalność granic – 36 tys. zł; funkcja 16, sprawy obywatelskie, w ramach której na administrację publiczną i obsługę administracyjną obywatela (zadanie 16.1) przeznaczono 45 094 tys. zł, natomiast na zadanie 16.5 – informatyzacja działalności i budowa społeczeństwa informatycznego kwotę 73 307 tys. zł. Ostatnia jest funkcja 17, zadanie 17.2 – koordynacja, zarządzanie i wdrażanie realizacji programów operacyjnych polityki spójności oraz pozostałych programów finansowanych z udziałem niepodlegających zwrotowi środków pomocowych. Wartość tego zadania wynosi 494 752 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#JerzyBielecki">Tak, że informacja została przedstawiona bardzo czytelnie i wyczerpująco. Dlatego proponuję przegłosować pozytywną opinię dla Komisji Finansów Publicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PawełPudłowski">Bardzo dziękuję, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PawełPudłowski">Otwieram dyskusję, kto z państwa chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PawełPudłowski">Pani przewodnicząca Bubula, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#BarbaraBubula">Chcę zapytać o dwie sprawy.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#BarbaraBubula">Jedna dotyczy drobnej kwoty, ale jednak niepodanej dokładnie w informacji. Chodzi o dotacje dla Instytutu Łączności. Sprawa jest związana z dyskusją toczącą się nad jedną z ważnych ustaw na jednym z posiedzeń Komisji, mianowicie chodzi o pomiary pól elektromagnetycznych wytwarzanych przez stacje bazowe telefonii komórkowej. Zagadnienie znajduje się na stronie piątej w informacji o projekcie ustawy budżetowej w części 27.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#BarbaraBubula">Chcę zapytać o wartość rzeczową tego konkretnego punktu, wymienionego pośród wielu innych, na które została przeznaczona sumaryczna kwota 4000 tys. zł. Czy to jest wystarczająca kwota w stosunku do zapotrzebowania na tego typu badania? Czy jest to jedyna instytucja, która będzie takie badania przeprowadzała na zlecenie państwa polskiego? To jest pierwsze pytanie.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#BarbaraBubula">Natomiast druga kwestia jest następująca: nie wiem, czy o Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców możemy mówić teraz, czy będzie ta kwestia dopiero poruszana w osobnym punkcie porządku?</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#BarbaraBubula">Rozumiem. W takim razie póki co zadałam tylko jedno pytanie.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#BarbaraBubula">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PawełPudłowski">Dziękuję, pani przewodnicząca.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PawełPudłowski">Czy są inne pytania?</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PawełPudłowski">Jeśli nie ma to, bardzo proszę, o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MichałWidelski">Dzień dobry państwu, Michał Widelski.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#MichałWidelski">Jeśli chodzi o pomiary pól elektromagnetycznych to w kwocie dotacji, którą mamy przewidzianą na przyszły rok tj. 4290 tys. zł, na wspomniane zadanie jest szacowana kwota około 3000 tys. zł. Przy tym, biorąc pod uwagę ogólne zadania, które Instytut Łączności ma zrealizować dla ministerstwa, być może dotację dla instytutu jeszcze zwiększymy, jednak musimy te rzeczy jeszcze dobrze wyliczyć i oszacować.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#MichałWidelski">Nawet dzisiaj rozmawiałem z panem dyrektorem Żurkiem (który jest obecny na Sali), jakie produkty będą wytworzone i kiedy, mniej więcej, zostaną one dostarczone. Jeśli więc chodzi o czas to spodziewamy się, że będzie to mniej więcej w połowie roku.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#MichałWidelski">Natomiast w tym miejscu przekażę głos panu dyrektorowi, żeby opowiedział coś więcej na ten temat, który jest w centrum uwagi wielu osób.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JerzyŻurek">Dzień dobry państwu, Jerzy Żurek, Instytut Łączności.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#JerzyŻurek">Temat jest bardzo istotny i rozległy. Tak naprawdę, jeżeli chodzi o środki przeznaczone na realizację planu, to mogłyby być dużo większe. Wydaje się, że mamy odpowiednie kompetencje ku realizacji zadania w tym obszarze. Posiadamy aż dwa laboratoria akredytowane do tego rodzaju pomiarów a także posiadamy największe laboratorium wzorcujące przyrządy pomiarowe, a w sumie chyba jedyne działające w takiej formule w Polsce.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#JerzyŻurek">Zadania przyszłoroczne, tak naprawdę, są częścią dłuższego planu, zaplanowanego na kilka lat. Przez wiele lat działania w tym obszarze były zaniedbywane. To, co będziemy realizować w przyszłym roku, jest kontynuacją działań pilotażowych, które rozpoczęliśmy już w tym roku. Działania obejmują badanie dokumentacji i to zarówno dokumentacji środowiskowej-radiowej, jak i pozwoleń radiowych. Badania dotyczą także przeglądu procedur pomiarowych i norm pomiarowych, ponieważ niedługo te normy będą – po prostu – zmieniane, ulepszane, będą bardziej dokładne. Nasze działania dotyczą bezpośredniej realizacji pomiarów.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#JerzyŻurek">Państwo może nie do końca widzą ogrom tych zadań, ale proszę mi wierzyć, że – jeśli chcemy to zrobić dobrze, wyciągnąć odpowiednie wnioski i ulepszyć system monitoringu pól elektromagnetycznych – to, naprawdę, musimy przejrzeć setki tysięcy stron dokumentacji oraz zrealizować dosłownie miliony punktów pomiarowych. Mogę powiedzieć, że celem tego dosyć złożonego i rozległego planu jest zbudowanie systemu monitoringu widma w Polsce. Na ten moment (mimo, że mamy pewne obowiązki biurokratyczne i gromadzona jest dosyć szczegółowa dokumentacja środowiskowa) to, tak naprawdę, gromadzone informacje są bardzo trudno dostępne i trudno z nich wyciągać jakiekolwiek wnioski. Dzieje się to chociażby z tej przyczyny, że są one najczęściej składane w formie papierowej w urzędach miejskich czy uprawnionych urzędach powiatowych. Zajmują one ogromne przestrzenie i praktycznie informacja jest niedostępna.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#JerzyŻurek">Tak, że wydaje się, że nasz plan jest dość sensowny, zaproponowałem go jeszcze na początku tego roku pani minister Annie Streżyńskiej. Plan obejmuje wiele innych aspektów, nie tylko te, które wymieniłem. Na przykład są to takie aspekty jak szkolenia czy kampanie informacyjne. Naprawdę, jest co w tym obszarze robić.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#JerzyŻurek">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PawełPudłowski">Bardzo dziękuję, panie dyrektorze.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PawełPudłowski">Z jeszcze jednym pytaniem zgłosiła się pani przewodnicząca Bubula, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#BarbaraBubula">Bardzo przepraszam, że znowu do tego nawiążę, ale myślę, że sprawa jest bardzo ważna dla społeczeństwa. W związku z tym mam pytanie zarówno do ministerstwa, jak i do instytutu.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#BarbaraBubula">Czy państwo obliczyli optymalną wysokość potrzeb rocznych na realizację wymienionych zadań? Czy wspomniane 3 mln zł stanowią 60% potrzeb, a może, 5% potrzeb? Będzie dla nas bardzo istotna, chociażby z grubsza podana, informacja.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#BarbaraBubula">Rozumieją państwo, że w trakcie debaty nad nowelizacją megaustawy pewne zobowiązania dotyczące wsparcia kontroli widma, czy może smogu elektromagnetycznego, padły. Dlatego chcielibyśmy wiedzieć, jak duży postęp zrobiliśmy na tej drodze.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#BarbaraBubula">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PawełPudłowski">Dziękuję bardzo pani przewodniczącej.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PawełPudłowski">Czy mogę prosić o uszczegółowienie odpowiedzi?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JerzyŻurek">Tak, oczywiście.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#JerzyŻurek">Zadania u nas są bardzo szczegółowo wymiarowane. Musielibyśmy teraz wydobyć dokument, który rozpisuje to na poszczególne działania a wręcz na pojedyncze godzin, które będą realizowane przez poszczególnych pracowników.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#JerzyŻurek">Nie jest to oczywiście maksimum środków, które moglibyśmy na ten cel skonsumować. Jak pan dyrektor Widelski zasygnalizował, będziemy chcieli dokonać pewnej korekty w związku z innymi pilnymi tematami. Natomiast działanie, o którym mówimy, jest bardzo precyzyjnie przemyślane i zaplanowane.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#JerzyŻurek">Może jeszcze tutaj dodam do poprzedniej części mojej wypowiedzi, że w tym roku realizowany przez nas plan pilotażowy obejmuje analizę 60 lokalizacji sieci bazowych w Rzeszowie i 240 w Krakowie. Na podstawie analizy dokumentacji dokonamy pomiarów pilotażowych pól pochodzących od 100 stacji bazowych.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#JerzyŻurek">Postaram się państwu uzmysłowić, jakiej skali jest to zadanie. W 240 lokalizacjach w Krakowie jest zainstalowanych około 2000 instalacji radiowych. Każda instalacja posiada swoją dokumentację środowiskową i przypisane sobie pozwolenie radiowe. Taka dokumentacja środowiskowa średnio obejmuje około 20 stron dokumentów formatu A4. Żeby tak naprawdę móc tę zadeklarowaną liczbę dokumentów przejrzeć to musiałem oddelegować kilku pracowników ze skanerem do Urzędu Miasta Krakowa, ponieważ nikt nie był w stanie skopiować nam tej dokumentacji czy przesłać jej w jakiejś innej formie.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#JerzyŻurek">Tak więc zadanie naprawdę jest ogromne. Naszym celem na ten rok jest kontynuowanie tych prac, zweryfikowanie procedur pomiarowych i zweryfikowanie norm.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#JerzyŻurek">Na marginesie chciałbym wskazać, że pola elektromagnetyczne dla różnych podmiotów w Rzeczypospolitej Polskiej, które instalują instalacje radiowe, mierzy 85 certyfikowanych, akredytowanych laboratoriów. Kilkanaście z tych firm to są firmy średniej wielkości, pozostałe to są firmy małe, kilkuosobowe.</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#JerzyŻurek">Natomiast, kontynuując jeszcze przedwojenne tradycje, mamy laboratoria doskonale wyposażone, jak już wspomniałem, zdolne do kalibracji np. przyrządów. Wszyscy upatrują w nas ośrodek i laboratorium wiodące, które właśnie będzie liderem, zarówno jeśli chodzi o procedury, jak i normy pomiarowe, czy kalibrację przyrządów, czy weryfikację pomiarów przeprowadzanych przez inne podmioty. Tak, że zadanie – naprawdę – jest gigantyczne.</u>
<u xml:id="u-13.8" who="#JerzyŻurek">Konkludując, zapewne bylibyśmy w stanie skonsumować w tym działaniu większe środki. Jak pan dyrektor Widelski wspomniał, w szczegółach to pewnie zaprezentujemy w przyszłości.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PawełPudłowski">Bardzo dziękuję, panie dyrektorze.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PawełPudłowski">Zamykam dyskusję, przechodzimy wobec tego do zaopiniowania części 27. Pan poseł Jerzy Bielecki zgłosił wniosek o pozytywne zaopiniowanie tej części. Czy jest sprzeciw wobec wniosku?</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PawełPudłowski">Nie słyszę, więc stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała tę część budżetu.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PawełPudłowski">Przechodzimy do części budżetowej nr 76 – Urząd Komunikacji Elektronicznej. O zreferowanie bardzo proszę prezesa UKE, pana Marcina Cichego.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MarcinCichy">Panie przewodniczący, szanowni państwo, dziękuję bardzo za możliwość prezentacji budżetu na rok 2017.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#MarcinCichy">Dochody zostały zaplanowane w wysokości 771 584 tys. zł. W to wliczamy wpływy z opłat za koncesje i licencje, głównie UMTS, to jest 360 108 tys. zł. Wliczamy także wpływy z różnych innych opłat w wysokości 411 474 tys. zł, z czego opłaty telekomunikacyjne stanowią ponad 19 000 tys. zł, opłaty za prawo wykorzystywania zasobów numeracji – ponad 85 000 tys. zł, opłaty za prawa do dysponowania częstotliwością rezerwacji – ponad 306 000 tys. zł oraz opłaty za przeprowadzenie egzaminu i wydawanie świadectw operatorów urządzeń radiowych – 380 tys. zł. Są także wpływy z najmu i dzierżawy składników majątkowych w wysokości 2 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#MarcinCichy">Wydatki budżetowe na rok 2017 planujemy w wysokości 111 240 tys. zł. Kwota ta obejmuje wydatki bieżące majątkowe w dziale 600 w wysokości 98 113 tys. zł, wydatki bieżące w dziale 752 – obrona narodowa w kwocie 40 tys. zł oraz współfinansowanie projektów z udziałem środków unijnych w kwocie 13 087 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#MarcinCichy">W wydatkach bieżących, wynoszących 89 836 tys. zł, największą pozycję stanowią wynagrodzenia z pochodnymi, to jest kwota 56 290 tys. zł. Drugą pozycję stanowią wydatki planowane w grupie wydatków bieżących w wysokości 28 272 tys. zł, które obejmują: opłaty czynszowe, zakup usług pozostałych, zakup analiz opinii i ekspertyz, zakup materiałów i wyposażenia, opłaty za zużycie energii.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#MarcinCichy">Na naprawę aparatury pomiarowej systemów antenowych, sprzętu komputerowego, ruchomych stacji pomiarowych i przeprowadzenie remontów w siedzibach urzędu stanowiących własność Skarbu Państwa, zaplanowaliśmy kwotę 1076 tys. zł. Podróże służbowe związane z prowadzeniem działań kontrolnych oraz wyjazdów ekip pomiarowych oszacowano na poziomie 320 tys. zł, zaś podróże służbowe zagraniczne zaplanowano na kwotę 900 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#MarcinCichy">Planowane wydatki w tym paragrafie są niższe od zaplanowanych w 2015 r. o kwotę 400 tys. zł i, od zaplanowanych w roku 2016, o kwotę 120 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#MarcinCichy">Na szkolenia powszechne, specjalistyczne oraz w ramach indywidualnych programów rozwoju zawodowego około 580 członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w UKE, została zaplanowana kwota 804 tys. zł. Środki na finansowanie inwestycji wynoszą 8277 tys. zł, na co składa się przede wszystkim przebudowa budynku i zagospodarowanie terenu na potrzeby siedziby delegatury w Łodzi w kwocie 4 tys. zł; zadania inwestycyjne w obiekcie infrastruktury w Boruczy – 800 tys. zł, dotyczące przebudowy i modernizacji i remontu jednego z budynków gospodarczych; na budowę sieci monitoringu w województwie podlaskim i lubelskim w rejonie przygranicznym przewidziano 1400 tys. zł. Sieć monitoringu ma być oparta na bazie urządzeń klasy uniwersalny system monitorujący, działający w paśmie 20 MHz – 3,6 GHz, wykorzystujący dwie anteny zbiorcze. Aparatura kontrolno-pomiarowa to jest koszt 1277 tys. zł, natomiast infrastruktury informatycznej – 800 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#MarcinCichy">Wydatki w zakresie programów realizowanych z udziałem środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014–2020 stanowią kwotę w wysokości 13 087 tys. zł. W tym, mamy elementy składowe jak zarządzanie projektem, wspieranie specjalistyczne UKE dla pierwszej osi priorytetowej „Powszechny dostęp do szybkiego Internetu” – kwota 2845 tys. zł oraz budowa punktu informacyjnego do spraw telekomunikacji przy prezesie UKE – kwota 10 242 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-15.8" who="#MarcinCichy">To jest pokrótce przedstawiony plan budżetu, szczegółowe informacje przekazaliśmy państwu w dość szerokim materiale. Jesteśmy gotowi przedstawić dodatkowe informacje, jeżeli jest taka potrzeba.</u>
<u xml:id="u-15.9" who="#MarcinCichy">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PawełPudłowski">Bardzo dziękuję, panie prezesie.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PawełPudłowski">Koreferentem również zgodził się zostać pan poseł Jerzy Bielecki, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JerzyBielecki">Panie przewodniczący, szanowny panie prezesie, szanowni państwo, po wysłuchaniu informacji przedstawionej przez pana prezesa UKE na temat projektu budżetu na 2017 r. w części 76, a także po zapoznaniu się z opinią Biura Analiz Sejmowych, proponuję również przyjąć pozytywną opinię.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#JerzyBielecki">Pan prezes dość szczegółowo przedstawił informację, w materiale otrzymanym przez Komisję mamy jeszcze bardziej wyczerpujące dane. W materiale jest m.in. podział na wydatki bieżące, na wydatki majątkowe, z wydzieleniem dotacji unijnych. W zasadzie wszystko jest przedstawione.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#JerzyBielecki">Nie chciałbym się powtarzać, tak że sugeruję przyjęcie pozytywnej opinii Komisji.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#JerzyBielecki">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PawełPudłowski">Bardzo dziękuję, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PawełPudłowski">Otwieram dyskusję. Kto z pań lub panów posłów chciałby zabrać głos? Może ktoś z gości?</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#PawełPudłowski">Nie słyszę, wobec tego przechodzimy do zaopiniowania części 76. Pan poseł Jerzy Bielecki zgłosił wniosek o pozytywne zaopiniowanie tej części. Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania części 76?</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#PawełPudłowski">Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała rządowy projekt ustawy budżetowej część 76.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#PawełPudłowski">Przechodzimy do części budżetowej 83 – Rezerwy celowe w zakresie pozycji 29.</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#PawełPudłowski">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PawełMajewski">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PawełMajewski">Szanowni państwo, rezerwa celowa pod pozycją 29 zawiera środki przeznaczone na informatyzację, rozwój społeczeństwa informacyjnego oraz upowszechnienie szerokopasmowego dostępu internetowego. Podobnie jak w zeszłym roku, to jest kwota 15 000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PawełMajewski">Środki ujęte w rezerwie zaplanowane zostały na finansowanie zajęć związanych z informatyzacją, w tym na:</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#PawełMajewski">– finansowanie działań dotyczących wykorzystania otwartych danych publicznych w produktach lub usługach oraz wsparcie narzędzi rozwoju kompetencji cyfrowych społeczeństwa i podniesienie poziomu wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych przez obywateli,</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#PawełMajewski">– finansowanie wydatków związanych ze świadczeniem usług przyłączania do sieci w celu zapewnienia korzystania z usług szerokopasmowego dostępu do internetu,</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#PawełMajewski">– dofinansowanie projektów informatycznych o publicznym zastosowaniu lub przedsięwzięć wspierających rozwój społeczeństwa informacyjnego,</u>
<u xml:id="u-19.6" who="#PawełMajewski">– finansowanie wydatków związanych z realizacją inicjatywy „Obywatel”, działającej jako portal administracji rządowej;</u>
<u xml:id="u-19.7" who="#PawełMajewski">– a także finansowanie wydatków związanych z funkcjonowaniem systemów teleinformatycznych na realizację zadań z zakresu usług związanych z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym, w związku z ustawą o usługach zaufania i identyfikacji elektronicznej.</u>
<u xml:id="u-19.8" who="#PawełMajewski">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PawełPudłowski">Dziękuję panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PawełPudłowski">Bardzo proszę pana posła Jerzego Bieleckiego o koreferencję.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JerzyBielecki">Panie przewodniczący, szanowni państwo, rezerwa celowa w części 83 w zakresie pozycji 29 została bardzo dokładnie omówiona. Wydaje się, że nie można nic w tym zakresie już dodać. Informacja została przedstawiona na dwóch kartkach w materiale, dlatego nie będę już jej powtarzał.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#JerzyBielecki">Proponuję przyjąć pozytywną opinię.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#JerzyBielecki">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PawełPudłowski">Dziękuję, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PawełPudłowski">Przechodzimy do dyskusji. Czy ktoś z państwa chciałby zadać pytanie lub podzielić się komentarzem?</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#PawełPudłowski">Jeśli nikt się nie zgłasza to zamykam dyskusję.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#PawełPudłowski">Przechodzimy do zaopiniowania części 83 w zakresie pozycji 29. Pan poseł Jerzy Bielecki zgłosił wniosek o pozytywne zaopiniowanie tej części. Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania części 83 w zakresie pozycji 29?</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#PawełPudłowski">Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała tę część budżetu.</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#PawełPudłowski">Przechodzimy w takim razie do dyskusji na temat planu finansowego instytucji gospodarki budżetowej z załącznika nr 12, który dotyczy Centralnego Ośrodka Informatyki, oraz planu finansowego państwowego funduszu celowego z załącznika nr 13, dotyczącego Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców.</u>
<u xml:id="u-22.6" who="#PawełPudłowski">Bardzo proszę pana ministra o zreferowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PawełMajewski">Panie przewodniczący, przychody Centralnego Ośrodka Informatyki oszacowano na poziomie 119 105 tys. zł. Na wspomnianą kwotę składają się przychody z prowadzonej przez instytucję działalności, to jest 118 705 tys. zł, oraz odsetki od środków przekazanych w zarządzanie Ministrowi Finansów, to jest 400 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PawełMajewski">Wysokość przychodów na 2017 r. oszacowano przede wszystkim na podstawie zawartych umów, w tym m.in. na utrzymanie systemu rejestrów państwowych, administrowanie zintegrowaną infrastrukturą rejestrów, utrzymanie, serwis i eksploatację systemu Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, świadczenie usług związanych z prowadzeniem tej ewidencji, świadczenie usług zapewniające poprawne i nieprzerwane funkcjonowanie e-PUAP, utrzymanie i eksploatację systemu świadczących usługi certyfikacyjne CSCA, PKD, CVCA i DVCA, czy na budowę i wdrożenie systemów wymiany certyfikatów single point of contact.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#PawełMajewski">Koszty na 2017 r. zaplanowano w wysokości 118 705 tys. zł. W 2017 r. Centralny Ośrodek Informatyki przewiduje uzyskanie zysku brutto w kwocie 400 tys. zł. Na koniec 2017 r. zaplanowano środki obrotowe w wysokości 46 311 tys. zł, w tym: środki pieniężne w wysokości 39 312 tys. zł, należności w wysokości 6661 tys. zł oraz zapasy w wysokości 338 tys. zł. Planowany stan zobowiązań wynosi 24 501 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#PawełMajewski">Przejdę teraz do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Planowany stan funduszu na początek 2017 r. wyniesie 256 781 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#PawełMajewski">Zgodnie z projektem planu na 2017 r. prognozuje się uzyskanie przychodów w wysokości 128 924 tys. zł z następujących tytułów: przychody z opłat pobieranych za udostępnienie danych lub informacji z centralnej ewidencji pojazdów i centralnej ewidencji kierowców to 1500 tys. zł, natomiast przychody z opłat ewidencyjnych – 123 424 tys. zł, z tego: umowy OC – 100 940 tys. zł, wpis terminu kolejnego badania technicznego – 13 500 tys. zł, opłaty za wydanie dowodu rejestracyjnego – 2400 tys. zł, pozwolenia czasowego – 2350 tys. zł, tablic rejestracyjnych – 1700 tys. zł, nalepki kontrolnej – 1350 tys. zł a pozostałe wynoszą 1184 tys. zł. Z kolei odsetki od środków przekazanych Ministrowi Finansów w zarządzanie wynoszą 4000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#PawełMajewski">Na 2017 r. zaplanowano koszty w wysokości 116 945 tys. zł. Przede wszystkim składają się na to koszty własne w wysokości 98 945 tys. zł, m.in. na zakup usług związanych z utrzymaniem, serwisowaniem i eksploatacją, modernizacją i rozwojem Systemu Informatycznego Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, eksploatacją i rozwojem sieci WAN, zakup usług w obszarze wykonywania czynności materialno-technicznych związanych z przygotowaniem odpowiedzi na wnioski i zapytania kierowane do centralnej ewidencji kierowców i centralnej ewidencji pojazdów, koszty inwestycyjne w wysokości 15 500 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-23.6" who="#PawełMajewski">Planowany stan funduszu na koniec 2017 r. wyniesie 268 760 tys. zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PawełPudłowski">Bardzo dziękuję, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PawełPudłowski">Proszę pana posła Jerzego Bieleckiego o koreferencję tej części.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#JerzyBielecki">Panie przewodniczący, szanowni państwo, w przypadku obu planów finansowych Centralnego Ośrodka Informatyki oraz Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców również proponuję przyjąć pozytywne opinie.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#JerzyBielecki">Projekt Centralnego Ośrodka Informatyki zakłada, że w 2017 r. osiągnie on wynik finansowy brutto 400 tys. zł i będzie on o 111% wyższy niż planowany wynik w 2016 r. Łączna kwota wydatków Centralnego Ośrodka Informatyki ma wynieść 119 105 tys. zł, czyli o 31 000 tys. zł więcej niż w 2016 r. Przychody również mają być o ponad 31 000 tys. zł wyższe. Tak że to świadczy o dobrym przygotowaniu planu finansowego.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#JerzyBielecki">W przypadku Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców również przychody będą wyższe o ponad 6,2% niż w 2016 r. Wynik funduszu wzrośnie o 4,7%. Są to dane z Biura Analiz Sejmowych.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#JerzyBielecki">W związku z powyższym proponuję w obu przypadkach przyjąć pozytywną opinię.</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#JerzyBielecki">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PawełPudłowski">Bardzo dziękuję, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PawełPudłowski">Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#PawełPudłowski">Pani przewodnicząca Bubula, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#BarbaraBubula">Szanowni państwo, z otrzymanych informacji dotyczących Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców wynika, że planowany stan tego funduszu na koniec 2017 r. wyniesie blisko 270 000 tys. zł, podczas gdy roczne koszty funkcjonowania wynoszą około 117 000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#BarbaraBubula">W związku z tym, chciałabym zgłosić wniosek racjonalizatorski. Nie znam szczegółowo sposobu zbierania środków na utrzymanie funduszu, ale domyślam się, że są to opłaty wnoszone przez kierowców w momencie rejestracji pojazdów, jak również opłaty za wydawanie prawa jazdy. Można sobie wyobrazić (chciałabym się zgłosić jako pomysłodawca tej idei), że państwo polskie przez dwa lata mogłoby w związku z tym takich opłat nie pobierać.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#BarbaraBubula">Czy się mylę? Jeśli tak, to proszę o sprostowanie tego.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#BarbaraBubula">Natomiast nie można w nieskończoność powiększać funduszu. Dobrze, że wydatki są trochę mniejsze niż wpływy, ale nie jest dobrze, jeśli po latach okazuje się, że fundusz rośnie i rośnie do niewyobrażalnych rozmiarów.</u>
<u xml:id="u-27.4" who="#BarbaraBubula">Tak więc proszę o ewentualny komentarz do sytuacji narastania stanu funduszu z kolejnymi latami.</u>
<u xml:id="u-27.5" who="#BarbaraBubula">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PawełPudłowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PawełPudłowski">Czy są inne pytania lub komentarze?</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#PawełPudłowski">Nie ma, proszę wobec tego ministerstwo o ustosunkowanie się na razie do tego pytania, a być może, za chwilę do poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PawełMajewski">Panie przewodniczący, poproszę o odpowiedź dyrektora generalnego, natomiast wydaje się, że warto poczekać, aż będzie upłynie na przykład okres 10 lat pobierania opłat. To byłoby bardziej sprawiedliwe.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#MichałWidelski">Szanowni państwo, rzeczywiście taka sytuacja występuje i jest odzwierciedlana w planach finansowych. Zakładamy, że przychody będą większe na tyle, że tych środków na rachunkach pojawi się więcej.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#MichałWidelski">Natomiast zaniechanie poboru pewnych opłat nie jest taką prostą sprawą, to wymaga zmiany w przepisach powszechnie obowiązujących. Należy spojrzeć w sposób ogólny na te sprawy. Fundusz – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców był referowany zaraz po planie Centralnego Ośrodka Informatyki. Dlatego posłużę się przykładem. Jest też trochę tak, że w jednym miejscu (jeżeli patrzymy chociażby na działalność Centralnego Ośrodka Informatyki) mamy pewne nadwyżki, jednak – patrząc gdzieś na drugą stronę bilansu – czasem zdarza się, że pojawiają się takie punkty, gdzie „kołderka jest jednak trochę krótsza” i brakuje pieniędzy.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#MichałWidelski">Tym samym wydaje się słuszne to, co powiedział pan minister – zobaczmy, jak ta tendencja będzie wyglądała dalej w czasie. Nie wiemy, ile osób wystąpi z którymi wnioskami i ile opłat państwo naliczy. Możemy sobie pewne rzeczy szacować. Jeśli tendencja będzie na tyle trwałą, że będziemy w stanie odpowiedzialnie powiedzieć, że fundusz może utrzymać się w ciągu kilku następnych lat, to inaczej będziemy przygotowywać plan budżetowy. Natomiast podejmowanie takich działań – w zasadzie, po jednym roku – byłoby przedwczesne.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#MichałWidelski">Może poproszę o uzupełnienie panią dyrektor Cabańską.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#DorotaCabańska">Dzień dobry państwu.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#DorotaCabańska">Panie przewodniczący, państwo posłowie, jak pan dyrektor generalny powiedział, na dzień dzisiejszy mamy w ustawie – Prawo o ruchu drogowym określone zarówno zasady, jak i tryb funkcjonowania Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#DorotaCabańska">Tak, generalnie jest określona wysokość minimalnej opłaty od czynności związanej z wydaniem dokumentów i rejestracją pojazdów. Również opłaty są związane z przeprowadzaniem badania technicznego, jak i wydaniem polisy OC.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PawełPudłowski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#PawełPudłowski">Pamiętam, że pani przewodnicząca miała taki „apetyt” już w zeszłym roku. Już w zeszłym roku odbywał się rozmowa, co się dzieje z rezerwą. Może 10 lat to za długi okres, ale sygnalizujemy wobec tego, że mielibyśmy taką ochotę w przyszłym rok. Moglibyśmy chociaż na jeden rok zwolnić osoby, które ubiegają się o te rzeczy.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#PawełPudłowski">Zbudujmy trochę „tkanki tłuszczowej”, ale jest propozycja i pomysł, żeby zająć się tym w przyszłym roku. Tak, że proszę przy przyszłorocznym projekcie budżetu zastanowić się, czy byłaby taka możliwość. Będziemy o tym pamiętać, jeżeli jeszcze tu będziemy.</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#PawełPudłowski">Bardzo dziękuję za odpowiedzi na te pytania.</u>
<u xml:id="u-32.4" who="#PawełPudłowski">Czy są jeszcze jakieś pytania? Jeśli nie ma to zamykam dyskusję.</u>
<u xml:id="u-32.5" who="#PawełPudłowski">Pan poseł Jerzy Bielecki zaproponował, żeby pozytywnie zaopiniować rządowy projekt ustawy budżetowej w zakresie Centralnego Ośrodka Informatyki oraz Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia wniosku?</u>
<u xml:id="u-32.6" who="#PawełPudłowski">Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjmuje wobec tego wniosek.</u>
<u xml:id="u-32.7" who="#PawełPudłowski">Proponuję, żeby opinię Komisji na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych przedstawił pan poseł Jerzy Bielecki. Czy pan poseł zgadza się?</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#JerzyBielecki">Tak, zgadzam się.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PawełPudłowski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#PawełPudłowski">Czy jest sprzeciw?</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#PawełPudłowski">Nie słyszę. Stwierdzam, że pan poseł Jerzy Bielecki został upoważniony do przedstawienia opinii naszej Komisji na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#PawełPudłowski">Proponuję, żeby Komisja upoważniła prezydium Komisji do ostatecznego zredagowania opinii. Czy jest sprzeciw?</u>
<u xml:id="u-34.4" who="#PawełPudłowski">Nie słyszę, dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-34.5" who="#PawełPudłowski">Stwierdzam, że porządek dzienny został wyczerpany.</u>
<u xml:id="u-34.6" who="#PawełPudłowski">Protokół posiedzenia z załączonym zapisem jego przebiegu będzie do wglądu w sekretariacie Komisji, w Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-34.7" who="#PawełPudłowski">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-34.8" who="#PawełPudłowski">Życzę państwu udanego wieczoru.</u>
<u xml:id="u-34.9" who="#PawełPudłowski">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>