text_structure.xml 34.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#ZgromadzeniaNarodowego">Regulamin Zgromadzenia Narodowego zwołanego w celu wysłuchania orędzia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#ZgromadzeniaNarodowego">W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Henryk Pajdała dyrektor Biura Komisji Sejmowych; Agnieszka Kalinowska-Wójcik, Jolanta Szymańska – z sekretariatu Komisji w Biurze Komisji Sejmowych; Jakub Zabielski – legislator z Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu oraz Wojciech Miller, Przemysław Sadłoń – legislatorzy z Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#EwaKopacz">Otwieram pierwsze posiedzenie Komisji Regulaminowej Zgromadzenia Narodowego zwołane na podstawie art. 20 ust. 2 regulaminu Sejmu w celu przygotowania projektu uchwały Zgromadzenia Narodowego: Regulamin Zgromadzenia Narodowego zwołanego w celu wysłuchania orędzia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#EwaKopacz">Na podstawie listy obecności członków Komisji stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#EwaKopacz">Przypominam, że zgodnie z decyzją Zgromadzenia Narodowego, podczas obecnych obrad będziemy stosowali odpowiednio i w niezbędnym zakresie przepisy regulaminu Sejmu. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje: w pkt 1 – wybór prezydium Komisji, w pkt 2, który poprowadzi nowo wybrany przewodniczący – przygotowanie projektu uchwały Zgromadzenia Narodowego: Regulamin Zgromadzenia Narodowego zwołanego w celu wysłuchania orędzia Prezydenta RP.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#InformujężezazgodąKonwentuSeniorówSejmuiKonwentuSeniorówSenatuprzygotowanyzostałwstępnyprojektuchwałyZgromadzeniaNarodowego">Regulamin Zgromadzenia Narodowego zwołanego w celu wysłuchania orędzia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Materiał ten został państwu dostarczony.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#InformujężezazgodąKonwentuSeniorówSejmuiKonwentuSeniorówSenatuprzygotowanyzostałwstępnyprojektuchwałyZgromadzeniaNarodowego">Przystępujemy do realizacji pkt 1 porządku dziennego. Przypominam, że zgodnie z art. 163a ust. 1 regulaminu Sejmu uchwały Komisji zapadają większością głosów w obecności co najmniej 1/3 liczby członków Komisji. Komisja, na podstawie art. 20 ust. 3 regulaminu Sejmu, powołuje i odwołuje członków prezydium większością głosów w głosowaniu jawnym. Jawne głosowanie odbywa się przez podniesienie ręki i obliczenie głosów przez sekretarzy Komisji. Głosowanie przeprowadzimy według zasady: kto jest za, kto jest przeciw, kto się wstrzymał od głosu. Wybór zostanie dokonany, jeżeli kandydat na daną funkcję uzyska zwykłą większość głosów, tzn. więcej głosów za niż przeciw. Głosy wstrzymujące się nie będą brane pod uwagę.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#InformujężezazgodąKonwentuSeniorówSejmuiKonwentuSeniorówSenatuprzygotowanyzostałwstępnyprojektuchwałyZgromadzeniaNarodowego">Przystępując do wyboru przewodniczącego Komisji, zwracam uwagę, że w przypadku zgłoszenia większej liczby kandydatów uzyskanie przez pierwszego w kolejności kandydata zwykłej większości głosów spowoduje jego wybór na przewodniczącego Komisji. Głosowanie na pozostałe kandydatury stanie się bezprzedmiotowe.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#InformujężezazgodąKonwentuSeniorówSejmuiKonwentuSeniorówSenatuprzygotowanyzostałwstępnyprojektuchwałyZgromadzeniaNarodowego">Czy powyższe zasady głosowania i wynikające z nich konsekwencje są jasne dla wszystkich państwa posłów i senatorów? Rozumiem, że tak, ponieważ nie słyszę żadnych głosów w tej sprawie. Czy ktoś spośród posłów i senatorów ma jakieś wątpliwości i chciałby je zgłosić? Nie słyszę zgłoszeń. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#InformujężezazgodąKonwentuSeniorówSejmuiKonwentuSeniorówSenatuprzygotowanyzostałwstępnyprojektuchwałyZgromadzeniaNarodowego">Przystępujemy do zgłaszania kandydatur na przewodniczącego Komisji. Pan poseł Pahl, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#WitoldPahl">Pani marszałek, szanowni państwo posłowie i senatorowie, w imieniu Klubu Parlamentarnego Platformy Obywatelskiej oraz Klubu Parlamentarnego Polskiego Stronnictwa Ludowego zgłaszam kandydaturę pana posła Józefa Zycha, wybitnego prawnika, współtwórcę obecnie obowiązującego regulaminu, osobę cieszącą się olbrzymim autorytetem wśród parlamentarzystów. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#EwaKopacz">Bardzo dziękuję. Czy są inne kandydatury? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#EwaKopacz">Czy pan poseł Józef Zych wyraża zgodę na kandydowanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JózefZych">Tak, wyrażam zgodę, pani marszałek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#EwaKopacz">Dziękuję. Stwierdzam, że na funkcję przewodniczącego Komisji została zgłoszona tylko jedna kandydatura. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#EwaKopacz">Kto jest za wyborem posła Józefa Zycha na funkcję przewodniczącego Komisji Regulaminowej Zgromadzenia Narodowego? (29) Kto jest przeciw? (0) Kto się wstrzymał? (0) Dziękuję. Stwierdzam, że przewodniczącym Komisji został wybrany poseł Józef Zych.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#EwaKopacz">Gratuluję wyboru, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#EwaKopacz">Przystępujemy do wyboru zastępców przewodniczącego Komisji. Za zgodą Prezydiów, jak i Konwentów Sejmu i Senatu rekomenduję państwu wybór dwóch wiceprzewodniczących, przy czym jeden z nich powinien reprezentować Izbę Wyższą. Czy jest sprzeciw wobec takiej propozycji? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#EwaKopacz">Proszę o zgłaszanie kandydatur na funkcję wiceprzewodniczących Komisji. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#ElżbietaWitek">Zgłaszam kandydaturę pana posła Stanisława Piotrowicza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#EwaKopacz">Czy pan poseł Piotrowicz wyraża zgodę na kandydowanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#StanisławPiotrowicz">Tak, wyrażam zgodę, panie marszałek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#EwaKopacz">Dziękuję. Proszę o zgłaszanie kolejnych kandydatur. Proszę, panie senatorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#AndrzejMisiołek">Dziękuję, pani marszałek. Zgłaszam kandydaturę pana senatora Łukasza Abgarowicza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#EwaKopacz">Czy pan senator Abgarowicz wyraża zgodę na kandydowanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#ŁukaszAbgarowicz">Tak, wyrażam zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#EwaKopacz">Dziękuję bardzo. Czy są inne zgłoszenia? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#EwaKopacz">W związku ze zgłoszeniem ustalonej liczby kandydatów na funkcję zastępców przewodniczącego Komisji proponuję dokonanie wyboru w głosowaniu łącznym. Czy jest sprzeciw wobec zaproponowanej formy głosowania? Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#EwaKopacz">Kto jest za wyborem zgłoszonych kandydatów na funkcję zastępców przewodniczącego Komisji Regulaminowej Zgromadzenia Narodowego? (31) Kto jest przeciw? (0) Kto się wstrzymał od głosu? (0) Dziękuję. Stwierdzam, że zastępcami przewodniczącego Komisji zostali wybrani: pan poseł Stanisław Piotrowicz i pan senator Łukasz Abgarowicz.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#EwaKopacz">Gratuluję panom wyboru.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#EwaKopacz">Proszę pana przewodniczącego Zycha o przejęcie prowadzenia obrad Komisji. Zgodnie z regulaminem, nowo wybrane prezydium poprowadzi dalszą część posiedzenia poświęconą przygotowaniu projektu uchwały Zgromadzenia Narodowego: Regulamin Zgromadzenia Narodowego zwołanego w celu wysłuchania orędzia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JózefZych">Szanowni państwo, na wstępie chciałbym bardzo serdecznie podziękować za wybór na funkcję przewodniczącego. Pozwolę sobie w tym momencie przypomnieć, że jest to drugi raz, kiedy przychodzi mi przewodniczyć pracom Komisji Regulaminowej Zgromadzenia Narodowego. Pierwszy raz miał miejsce przed uchwaleniem Konstytucji z dnia 2 kwietnia 1997 r. Wówczas nasze prace były faktycznie skomplikowane, ponieważ musieliśmy przygotować cały regulamin dotyczący przebiegu prac nad ustawą zasadniczą, ustalić procedurę głosowań itd. To tyle tytułem wspomnień.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#WstępnyprojektuchwałyZgromadzeniaNarodowego">Regulamin Zgromadzenia Narodowego zwołanego w celu wysłuchania orędzia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, został państwu dostarczony. Proponuję, abyśmy ten projekt potraktowali jako projekt bazowy. Jeżeli państwo się z tym zgodzicie i nie usłyszę sprzeciwu, to wstępny projekt uchwały przyjmiemy za bazowy do dalszych prac Komisji. Sprzeciwu nie słyszę. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#WstępnyprojektuchwałyZgromadzeniaNarodowego">Proszę państwa, proponuję, abyśmy nad tym projektem pracowali w sposób analogiczny do tego, jak wygląda praca nad projektami aktów prawnych w komisjach sejmowych. Ma w tym miejscu pełne zastosowanie regulamin Sejmu. Od strony proceduralnej nasza praca będzie wyglądała tak, że każdorazowo będę stawiał pytanie, czy są jakieś zastrzeżenia lub uwagi do poszczególnych artykułów projektu uchwały, a następnie będziemy je kolejno omawiać i rozpatrywać, jeżeli wspomniane zastrzeżenia wystąpią.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#WstępnyprojektuchwałyZgromadzeniaNarodowego">A zatem, szanowni państwo, czy są zastrzeżenia lub uwagi do tytułu uchwały? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła tytuł uchwały.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#WstępnyprojektuchwałyZgromadzeniaNarodowego">Czy są uwagi do treści art. 1? Nie ma uwag. Stwierdzam, że art. 1 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#WstępnyprojektuchwałyZgromadzeniaNarodowego">Czy są uwagi do treści art. 2? Pan poseł Kłopotek, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#EugeniuszKłopotek">Panie przewodniczący, szanowni państwo, wydaje mi się, że powinniśmy trzymać się jednolitego nazewnictwa w treści uchwały. Mam na myśli określenie urzędu Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. W tytule uchwały i w art. 1 występuje określenie „Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej”, ale w art. 2 pkt 2 jest już tylko „Prezydent Rzeczypospolitej”. Moim zdaniem, powinniśmy być konsekwentni i również tam używać określenia „Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej”. Inaczej mówiąc, proponuję, aby w art. 2 pkt 2 dopisać słowo „Polskiej”, jako dopełnienie pełnej nazwy urzędu Prezydenta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JózefZych">Zgadzam się. Jest to trafna uwaga.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#EugeniuszKłopotek">Podobna sytuacja występuje w art. 5. Obecnie jest tam napisane „Prezydent Rzeczypospolitej”. Proponuję, aby zapisać tu także „Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej”, konsekwentnie tak samo, jak w innych miejscach uchwały.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JózefZych">Szanowni państwo, wydaje mi się, że pan poseł Kłopotek ma rację. Proponuję uznać tę uwagę i we wszystkich miejscach stosować nomenklaturę „Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej”.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#JózefZych">Czy są jakieś inne uwagi dotyczące art. 2? Nie słyszę. Stwierdzam, że art. 2 został przyjęty wraz z poprawką.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#JózefZych">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 3. Czy do treści tego artykułu są uwagi? Ponownie pan poseł Kłopotek, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#EugeniuszKłopotek">Mam pewne wątpliwości związane z tym artykułem i bardzo proszę o ich wyjaśnienie. Artykuł wymienia konkretne osoby, np. członków Rady Ministrów, pierwszego prezesa Sądu Najwyższego, prezesa Trybunału Konstytucyjnego, prezesa Najwyższej Izby Kontroli, prezesa Narodowego Banku Polskiego itd. Rozumiem, że wstęp na salę obrad Zgromadzenia Narodowego posiada fizycznie tylko osoba, która sprawuje wymienioną funkcję, a nie jej zastępca. Czy moje rozumowanie jest prawidłowe?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#JózefZych">Tak, panie pośle. Chodzi o osoby, które sprawują wymienione funkcje.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#JózefZych">Czy są inne uwagi do treści art. 3? Proszę, panie senatorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PiotrZientarski">Dziękuję, panie przewodniczący. Mam uwagę do art. 2. Wprawdzie jesteśmy już nieco dalej w pracach nad projektem, ale zastanawiam się nad pewną kwestią związaną z systematyką. Art. 2 pkt 1 stwierdza, że obradom Zgromadzenia Narodowego przewodniczy marszałek Sejmu. To jest rzecz oczywista, ale w art. 7 uchwały znajduje się zapis, że w zastępstwie marszałka Sejmu jego czynności przewidziane w uchwale wykonuje marszałek Senatu. Moim zdaniem, byłoby lepiej, gdyby treść art. 7 została przeniesiona jako pkt 2 do art. 2. Art. 7 w takim przypadku wypadłby w ogóle z treści projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#JózefZych">Czy są inne opinie na ten temat? Nie słyszę. Proponuję, żebyśmy uwzględnili propozycję pana senatora. Jest ona logiczna i porządkuje przepisy uchwały. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#JózefZych">Na moment wróciliśmy do art. 2, ale przypominam, że byliśmy już przy art. 3. Czy oprócz wyjaśnionych już wątpliwości pana posła Kłopotka są jakieś inne uwagi do treści tego artykułu? Nie słyszę. Stwierdzam, że art. 3 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#JózefZych">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 4. Czy są uwagi do art. 4? Nie ma uwag. Stwierdzam, że art. 4 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#JózefZych">Przechodzimy do treści art. 5? Czy są uwagi do tego artykułu? Proszę, poseł Kłopotek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#EugeniuszKłopotek">Chcę poddać państwu pod rozwagę pewną kwestię. Nie wiem, czy powinniśmy to zrobić, czy też nie, ale proponuję się zastanowić nad tym, czy nie należałoby dopisać pkt 2 w art. 5, który stwierdzałby, że po wygłoszeniu orędzia przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej nie przewiduje się wystąpień w imieniu klubów i kół poselskich oraz dyskusji. Poddaję pod dyskusję, czy wprowadzenie takiego przepisu jest potrzebne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#JózefZych">Jaka jest opinia członków Komisji na ten temat? Pan poseł Budka, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#BorysBudka">Panie przewodniczący, szanowni państwo, wydaje mi się, że kwestię poruszoną przez pana posła Kłopotka przesądza art. 140 Konstytucji RP, który mówi wyraźnie, że nad orędziem nie przeprowadza się debaty. Rozumiem, że intencją pana posła było to, aby nie pojawiły się w tej kwestii żadne wątpliwości. Ponieważ jednak nie może być inaczej niż stanowi konstytucja, uważam, że wystarczający jest zakaz płynący wprost z ustawy zasadniczej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#JózefZych">Szanowni państwo, w trakcie prac legislacyjnych zetknąłem się z różnymi poglądami i opiniami. Pan poseł Budka ma oczywiście całkowitą rację co do tego, że konstytucja jest aktem nadrzędnym, ale zdarzały się jednak przypadki, że dla jasności sprawy podkreślano jakieś obowiązujące rozwiązanie również w innym akcie prawnym, nierzadko przenosząc zapis w analogicznej treści, w jakiej występował wcześniej w akcie wyższego rzędu.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#JózefZych">Słucham państwa dalszych opinii. Pan poseł Suski, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#MarekSuski">Uważam, że zapis, o którym rozmawiamy, powinniśmy umieścić w regulaminie. Zdarzały się bowiem różne sytuacje. Przypominam sobie, że kiedyś po wystąpieniu prezydenta Lecha Kaczyńskiego jeden z posłów wskoczył na mównicę i zaczął zgłaszać jakieś pomysły w trybie formalnym. Dlatego uważam, że propozycja posła Kłopotka mogłaby znaleźć swój wyraz w treści art. 5. Jeżeli z takiego przepisu zrezygnujemy, to nie jest wykluczone, że ponownie ten sam lub jakiś inny poseł wskoczy na mównicę i będzie zgłaszał takie lub inne wnioski formalne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#JózefZych">Pan senator Zientarski, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PiotrZientarski">Panie przewodniczący, zastanawiam się, co zrobić, aby nie powielać w regulaminie treści zawartych w konstytucji. Może należałoby zapisać, że nie tylko wyłączona jest debata, co reguluje już konstytucja, ale także nie dopuszcza się do wygłaszania oświadczeń, zadawania pytań i zgłaszania wniosków formalnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#JózefZych">Rozumiem, że intencją jest doprecyzowanie.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#JózefZych">Szanowni państwo, została zgłoszona propozycja zamieszczenia w regulaminie przepisu o treści zbliżonej do następującej: nie przeprowadza się debaty, nie przewiduje zapytań ani zgłaszania wniosków formalnych po wysłuchaniu orędzia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Inaczej mówiąc, rezygnuje się w tym przypadku z atrybutów stanowiących o debacie.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#JózefZych">Kto z członków Komisji jest za przyjęciem zgłoszonej poprawki? Widzę zgłoszenie ze strony Biura Legislacyjnego, ale ponieważ zarządziłem już głosowanie, to najpierw dokonamy tego aktu, a później udzielę głosu panu mecenasowi. 30 głosów za. Kto jest przeciw? (0) Kto się wstrzymał od głosu? (2) Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#JózefZych">Zgodnie z zapowiedzią udzielam głosu panu mecenasowi. Czy Biuro Legislacyjne miało jakieś uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzemysławSadłoń">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Przemysław Sadłoń, Biuro Legislacyjne Kancelarii Sejmu. Przede wszystkim chciałbym się odnieść do dyskusji dotyczącej potrzeby zamieszczania w uchwale przepisu w sprawie zakazu przeprowadzania debaty po wygłoszeniu orędzia przez Prezydenta Rzeczypospolitej. Naszym zdaniem, taki przepis w regulaminie Zgromadzenia Narodowego nie jest potrzebny m.in. ze względów, na które zwrócił uwagę pan poseł Budka.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PrzemysławSadłoń">Druga kwestia, która skłoniła mnie do zabrania głosu, była następująca. Chodzi o to, że zanim przystąpiliście państwo do głosowania nad poprawką chcieliśmy, jako Biuro Legislacyjne, uzyskać pewność w kwestii ostatecznego brzmienia tejże poprawki. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#JózefZych">Panie mecenasie, po pierwsze, głosowaliśmy nad poprawką dotyczącą tego, że nie przeprowadza się debaty, nie zadaje się pytań, nie ma oświadczeń i nie zgłasza się wniosków po orędziu Prezydenta Rzeczypospolitej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzemysławSadłoń">Bardzo chcielibyśmy jednak poznać konkretną treść tej poprawki, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#JózefZych">Panie mecenasie, jeśli tak pan stawia sprawę, to bardzo proszę, aby w tym duchu, w jakim dokonaliśmy głosowania, przygotowali panowie precyzyjnie sformułowaną treść poprawki. Tak rozumiem bowiem pomoc ze strony Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#EugeniuszKłopotek">Bardzo słusznie, panie przewodniczący. Kto tu w końcu jest dla kogo?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#JózefZych">Przypominam tylko, że poprawka przeszła zdecydowaną większością głosów, niemal jednogłośnie, bez głosów przeciw, przy zaledwie dwóch osobach wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#JózefZych">Art. 5 został przyjęty wraz z poprawką. Przystępujemy do rozpatrzenia art. 6. Czy są uwagi do treści art. 6? Uwag nie ma. Stwierdzam, że art. 6 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#JózefZych">Przechodzimy do art. 7. Treść tego artykułu została wcześniej dołączona jako dodatkowy punkt do art. 2, czyli nie interesuje już nas w tej chwili. Przystępujemy do rozpatrzenia kolejnego artykułu. Pierwotnie w projekcie był to art. 8, ale po zmianie będzie to art. 7. Czy są uwagi do jego treści? Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#KrzysztofBrejza">Mam wątpliwość natury technicznej. Zastanawiam się, czy wymieniony w tym artykule regulamin Sejmu nie powinien być zapisany z wielkiej litery? We wszystkich aktach normatywnych jest on pisany wielką literą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#JózefZych">Rzeczywiście, regulamin, gdy mówimy o Regulaminie Sejmu, jest nazwą własną i w takim przypadku chyba faktycznie powinien być zapisywany wielką literą. Rozumiem, że jest zgoda członków Komisji na przyjęcie zasady, że kiedy piszemy o Regulaminie Sejmu, stosujemy wielkie litery, ponieważ mamy do czynienia z nazwą własną. Nie słyszę sprzeciwu. Dziękuję. Art. 7 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#JózefZych">Przechodzimy do art. 9 według pierwotnej nomenklatury, który teraz jest art. 8. Czy są jakieś uwagi do treści tego artykułu? Nie ma uwag. Dziękuję. Art. 8 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#JózefZych">Pozostał nam do rozpatrzenia ostatni artykuł uchwały. Pierwotnie oznaczony jako art. 10, teraz – po wprowadzonych zmianach – jest to art. 9. Jego treść jest chyba sprawą oczywistą, ale zapytam, czy macie państwo do niej jakieś uwagi? Bardzo proszę, pan poseł Wontor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#BogusławWontor">Panie marszałku, Wysoka Komisjo, wydaje mi się, że skoro wcześniej byliśmy bardzo skrupulatni, jeśli chodzi o nomenklaturę, to również w treści pierwotnego art. 9 powinniśmy zapisać „Kancelaria Sejmu RP” zamiast dotychczasowego zapisu „Kancelaria Sejmu”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#JózefZych">Proszę państwa, gdybyśmy chcieli być bardzo precyzyjni i drobiazgowi, to Sejm jest również Sejmem Rzeczypospolitej, ale nawet nie używając pełnego określenia doskonale wiemy, o jaki organ państwa chodzi.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#JózefZych">Czy pan poseł Wontor podtrzymuje swoją propozycję?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#BogusławWontor">Nie, panie przewodniczący. Wycofuję się ze złożonej propozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#JózefZych">Dziękuję. Jesteśmy zatem ponownie przy ostatnim artykule projektu uchwały. Bardzo proszę, pan poseł Suski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#MarekSuski">Mam pytanie dotyczące treści tego artykułu. Stanowi ona bowiem, że uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia. Czy należy rozumieć przez to, że zostanie ona ogłoszona w Monitorze Polskim? A może sensowniej będzie dokonać zmiany i zapisać, że uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia? Inaczej będziemy musieli czekać do jej ogłoszenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#JózefZych">Myślę, że sensowny będzie zapis „z dniem podjęcia przez Zgromadzenie Narodowe”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#MarekSuski">Jeżeli pozostaniemy przy pierwotnej wersji, czyli z dniem głoszenia, to będziemy musieli czekać na zakończenie druku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#JózefZych">Ma pan rację, panie pośle. Lepszym rozwiązaniem będzie przyjęcie, że uchwała wchodzi w życie w momencie, kiedy przyjmuje ją Zgromadzenie Narodowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#MarekSuski">Dlatego proponuję dokonać zmiany w tym artykule i zamiast „z dniem ogłoszenia” zapisać „z dniem podjęcia”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#JózefZych">Pan poseł Piotrowicz, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#StanisławPiotrowicz">Dziękuję, panie przewodniczący. Miałem jedną drobną uwagę, ale została ona już wcześniej wyjaśniona. Chodziło mi o art. 5 i sformułowanie dotyczące Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Ta sprawa jest już uregulowana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#JózefZych">Rozumiem. Pan poseł Wontor po raz kolejny, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#BogusławWontor">Panie marszałku, Wysoka Komisjo, jeżeli idziemy dalej w naszych poprawkach w tym duchu, o którym mówił kolega Suski, to proponowałbym, aby w ostatnim artykule zapisać „z chwilą podjęcia”. Uważam, że określenie „z dniem podjęcia” można różnie interpretować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#JózefZych">Proszę państwa, można dopatrzyć się pewnych różnic semantycznych w tych określeniach, ale w omawianym przypadku regulamin wejdzie w życie w tym momencie, w którym zostanie uchwalony przez Zgromadzenie Narodowe. Nie występuje ani vacatio legis, ani nie trzeba uchwały publikować w odpowiednich wydawnictwach itd. Moim zdaniem, najwłaściwszym zapisem byłoby określenie „w chwili uchwalenia” lub „w chwili podjęcia”.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#JózefZych">Czyli, które określenie uważacie państwo za najbardziej właściwe? „Z dniem podjęcia”? Dobrze. Zgoda.</u>
          <u xml:id="u-55.2" who="#JózefZych">Biuro Legislacyjne poprosiło o głos. Bardzo proszę, panie mecenasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PrzemysławSadłoń">Chcę się ustosunkować do dyskusji odnośnie do treści pierwotnego art. 10. Zdaniem Biura Legislacyjnego obie formuły, tzn. „z dniem ogłoszenia” i „z dniem podjęcia”, są dopuszczalne. Chciałbym przy tej sposobności wskazać na praktykę w zakresie zmian dokonywanych w regulaminie Sejmu. Zdarza się, że w przepisie regulującym wejście w życie wprowadzanych zmian stosuje się wymiennie jedną lub drugą wspomnianą formułę.</u>
          <u xml:id="u-56.1" who="#PrzemysławSadłoń">I druga uwaga, jeśli chodzi o propozycję, która się pojawiła w dyskusji i sprowadzała do stwierdzenia, że uchwała wchodzi w życie „z dniem podjęcia”, to jest ona jak najbardziej dopuszczalna, natomiast mielibyśmy wątpliwości odnośnie proponowanej formuły „z chwilą podjęcia”. Tej formuły nie używa się w aktach normatywnych, dlatego proponowalibyśmy, aby Wysoka Komisja dokonała wyboru pomiędzy formułą „z dniem ogłoszenia” lub „z dniem podjęcia”. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#JózefZych">Dziękuję, panie mecenasie.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#JózefZych">Szanowni państwo, wydaje mi się, że istotniejsza jest sprawa, kiedy faktycznie uchwała wejdzie w życie. Jest to ważniejszy aspekt niż kwestia czysto prawna. Od strony prawnej nie ma wielkiego znaczenia, którą opcję wybierzemy. Jeśli proponowaliśmy sformułowanie „z chwilą podjęcia”, to wiadomo, że mielibyśmy jasność w tej kwestii niemal co do minuty. Nie mam jednak nic przeciwko przyjęciu sformułowania „z dniem podjęcia”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#EugeniuszKłopotek">Czyli jak ostatecznie ma brzmieć zapis tego artykułu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#JózefZych">Pan mecenas zwrócił nam uwagę, że stosuje się zarówno jedną, jak i drugą formułę. Jest to prawda, przy czym ogłoszenie może nam sugerować, iż jest wymagana specjalna publikacja, chyba że przyjmiemy, że ogłoszeniem będzie sprawozdanie z posiedzenia Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#EugeniuszKłopotek">Panie marszałku, to wreszcie która wersja jest przez nas proponowana?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#JózefZych">„Z dniem podjęcia”, panie pośle. Czy ktoś jest innego zdania? Nie widzę. Oznacza to, że nie musimy rozstrzygać sprawy w głosowaniu.</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#JózefZych">Pan senator Borowski, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#MarekBorowski">Czy należy rozumieć, że uchwała nie podlega w takim razie ogłoszeniu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#JózefZych">Biuro Legislacyjne, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PrzemysławSadłoń">Bez względu na to, którą formułę państwo wybierzecie, Regulamin Zgromadzenia Narodowego będzie podlegał ogłoszeniu. Zostanie on opublikowany w Monitorze Polskim. Ten wymóg nakłada ustawa o ogłaszaniu aktów normatywnych oraz niektórych innych aktów prawnych.</u>
          <u xml:id="u-64.1" who="#PrzemysławSadłoń">Chciałbym jeszcze zwrócić państwu uwagę na jedną rzecz. Regulamin Zgromadzenia Narodowego z roku 2000, które zostało zwołane w celu złożenia przysięgi przez nowo wybranego prezydenta, zawiera w § 12 przepis o wejściu w życie tego aktu, który brzmiał następująco: „Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#JózefZych">Dziękuję bardzo. Rzeczywiście, pouczająca dyskusja, proszę państwa.</u>
          <u xml:id="u-65.1" who="#JózefZych">Pan senator Pociej, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#AleksanderPociej">Mam pytanie do pana z Biura Legislacyjnego. Powiedział pan, że uchwała zostanie ogłoszona. Czy może nam pan powiedzieć kiedy i gdzie to nastąpi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PrzemysławSadłoń">Uchwała będzie ogłoszona w Monitorze Polskim, a powinno to nastąpić niezwłocznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#AleksanderPociej">Ale konkretnie kiedy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PrzemysławSadłoń">Ta sprawa leży w gestii Prezesa Rady Ministrów. Marszałek Sejmu przekaże uchwałę do ogłoszenia…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#AleksanderPociej">Jeżeli to nastąpi przed 4 czerwca, to nie mamy problemu, ale gdyby ten termin z jakiegokolwiek powodu się przesunął, to jeśli zapiszemy „z dniem ogłoszenia”, będziemy mieli problem w przypadku, gdy ogłoszenie nastąpi po tej dacie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#JózefZych">Szanowni państwo, istotnie, jeśli przyjmiemy taki przepis, to możemy mieć kłopot. Aby tego uniknąć, proponuję pozostać przy wniosku pana posła Suskiego, który przedstawił formułę „z dniem podjęcia”.</u>
          <u xml:id="u-71.1" who="#JózefZych">Kto z członków Komisji jest za przyjęciem tej poprawki? (30) Kto jest przeciw? (0) Kto się wstrzymał od głosu? (0) Dziękuję. Stwierdzam, że poprawka uzyskała akceptację Komisji.</u>
          <u xml:id="u-71.2" who="#JózefZych">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia pierwotnego art. 10, po zmianach będzie to art. 9. Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że artykuł został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-71.3" who="#JózefZych">Zanim przejdziemy do głosowania całości uchwały wraz z przyjętymi zmianami, chcę zapytać szanownych państwa, czy ktoś ma jakieś uwagi do całości dokumentu? Nie ma uwag. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-71.4" who="#JózefZych">Poddaję pod głosowanie całość uchwały. Kto z członków Komisji jest za przyjęciem projektu uchwały Zgromadzenia Narodowego Regulamin Zgromadzenia Narodowego zwołanego w celu wysłuchania orędzia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej wraz z przyjętymi poprawkami? (31) Kto jest przeciw? (0) Kto się wstrzymał? (0) Dziękuję. Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie przyjęła projekt uchwały.</u>
          <u xml:id="u-71.5" who="#JózefZych">Na tym zakończyliśmy wykonywanie powierzonych nam czynności. Pozostaje nam jeszcze wybór sprawozdawcy Komisji. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to sam podejmę się zreferowania projektu uchwały przed Zgromadzeniem Narodowym. Sprzeciwu nie słyszę. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-71.6" who="#JózefZych">Zamykam posiedzenie Komisji Regulaminowej Zgromadzenia Narodowego.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>