text_structure.xml
24.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#StefanNiesiołowski">Dzień dobry państwu. Otwieram posiedzenie Komisji. Chciałem bardzo serdecznie przywitać zaproszonych gości: pana ministra profesora Stanisława Kozieja szefa Biura Bezpieczeństwa Narodowego, pana pułkownik Mariusza Tomaszewskiego dyrektora Departamentu Prawnego Ministerstwa Obrony Narodowej – oczywiście – wszystkich posłów, gości i media. Bardzo serdecznie witam. Proszę państwa, chciałem też bardzo i szczególnie serdecznie przywitać dwóch nowych członków Komisji. To jest duża sala i nie widzę, czy panowie są. Już widzę. Jest to pan poseł Artur Dębski. Witamy pana posła. I pan poseł Piotr Van Coghen. Przepraszam, Van der Coghen. Bardzo przepraszam. Tak się pan nazywa, że trzeba zmienić nazwisko. Bardzo przepraszam, że je przekręciłem. Bardzo serdecznie witam.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#StefanNiesiołowski">Proszę państwa, porządek dzienny został rozdany. Czy są uwagi? Jeżeli nie ma, to rozumiem, że porządek dzienny został przyjęty. Na wstępie proszę przewodniczącą podkomisji panią Jadwigę Zakrzewską o przedstawienie sprawozdania. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JadwigaZakrzewska">Panie przewodniczący, koleżanki i koledzy posłowie, panowie ministrowie, odbyliśmy dwa posiedzenia podkomisji. Na pierwszym posiedzeniu posłowie zadali kilka pytań uznając, że pewne zapisy były kontrowersyjne. W szczególności dotyczyło to czasu wojny, tzn. rozpoczęcia i zakończenia czasu wojny. W związku z powyższym zwróciłam się do Biura Legislacyjnego Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Biura Bezpieczeństwa Narodowego i Ministerstwa Obrony Narodowej o spotkanie w celu wyjaśnienia tych kontrowersyjnych zapisów i ustalenia jednego, wspólnego stanowiska. W wyniku tego spotkania ustalono kompromisowe zapisy, które mają państwo przed sobą w sprawozdaniu, odpowiadające stanowisku rządu.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JadwigaZakrzewska">Nie było głosów przeciwnych. Było tylko kilka głosów wstrzymujących się. W przypadku szczegółowych pytań będę prosiła o pomoc przedstawicieli Biura Bezpieczeństwa Narodowego, ministra obrony narodowej i Biura Legislacyjnego. Dziękuję za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#StefanNiesiołowski">Dziękuję bardzo. Proszę państwa, w takim razie, ponieważ jest dość późno i wszyscy jesteśmy już trochę zmęczeni…</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JadwigaZakrzewska">Przepraszam. Nie powiedziałam, że w wyniku ustaleń podkomisji prosilibyśmy, żeby wysoka Komisja przyjęła nasze sprawozdanie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#StefanNiesiołowski">To jest oczywiste. Proponuję od razu przejść do procedowania i procedurę taką, jak zawsze. Państwo mają przed sobą sprawozdanie podkomisji. Rozumiem, że sprawozdanie mają wszyscy posłowie i nie ma uwag do tej propozycji.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#StefanNiesiołowski">W takim razie przystępujemy do rozpatrzenia art. 1. Zmiana nr 1. Czy są uwagi? Nie ma uwag. Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi? Nie ma uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#SławomirOsuch">Panie przewodniczący, jeżeli chodzi o sprawozdanie podkomisji, to wszystkie uwagi Biura Legislacyjnego zostały uwzględnione w sprawozdaniu. Tak więc my generalnie nie zgłaszamy uwag do tekstu sprawozdania podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#StefanNiesiołowski">Rozumiem, że mogę w ogóle nie pytać. Umówmy się tak, że jeżeli będzie jakaś uwaga do przebiegu dyskusji, to poprosi pan o głos. Tak? Ja nie będę pytał. To samo dotyczy Biura Bezpieczeństwa Narodowego. Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#StefanNiesiołowski">Witamy pana ministra Macieja Jankowskiego. Witamy serdecznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MaciejJankowski">Przepraszam za spóźnienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#StefanNiesiołowski">Proszę bardzo, czy w takim razie możemy głosować nad zmianą nr 1, czy jest ona przyjęta przez aklamację? Jeżeli jest aklamacja, to w takim razie zmiana nr 2. Proszę bardzo. To samo.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#StefanNiesiołowski">Zmiana nr 3. Nie ma uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#StanisławWziątek">Ja mam tylko pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#StefanNiesiołowski">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#StanisławWziątek">Dziękuję, panie przewodniczący. Chciałbym tylko zapytać, czy coś uległo zmianie od czasu naszej ostatniej dyskusji w zakresie wyznaczania osoby, która ma się przygotowywać do objęcia funkcji, czy stanowiska naczelnego dowódcy sił zbrojnych?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#StefanNiesiołowski">Rozumiem, że pani przewodnicząca Zakrzewska. Tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JadwigaZakrzewska">Nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#StefanNiesiołowski">Pan minister Jankowski, tak? Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MaciejJankowski">Jeżeli chodzi o wyznaczanie, to w czasie prac podkomisji żadne zmiany nie zostały wprowadzone. W stosunku do pierwotnego projektu został tam tylko zmieniony sposób szkolenia tej osoby, która będzie wyznaczona. A mianowicie podkomisja uznała – co zresztą bardzo pozytywnie oceniamy – że będzie to robione z pozycji Ministra Obrony Narodowej. Minister będzie organizował system kształcenia, szkolenia i przygotowywania.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#StanisławWziątek">Jeżeli pan pozwoli, panie przewodniczący, ponieważ właśnie ten aspekt budził ogromne emocje i duże wątpliwości, dotyczące z jednej strony wyznaczania, a z drugiej strony przygotowywania się tej osoby do objęcia w perspektywie tej funkcji. W związku z tym chodzi o to, jak państwo sobie to wyobrażacie – bo te niejasności w sytuacji, jeśli to się nie zmieniło, nadal pozostały – że osoba, która ma być wyznaczona, ale wyznaczona jeszcze nie jest, uczestniczy w różnego rodzaju spotkaniach, w strategicznych grach? Tak naprawdę nie wiadomo, w jakim charakterze.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#StefanNiesiołowski">Proszę bardzo, przedstawiciel Ministerstwa Obrony Narodowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#AnnaElżbietaSobecka">Jeszcze ja. Czy mogę?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#StefanNiesiołowski">Poproszę o odpowiedź na to pytanie. Za chwilę pani posłanka Sobecka. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#MaciejJankowski">Nie bardzo rozumiem pytanie, bo sytuacja jest dość klarowna. A mianowicie osoba, która jest wyznaczona, przygotowuje się do realizacji zadań wynikających z kompetencji naczelnego dowódcy. Te przygotowania obejmują – i tutaj jest wymieniony w szczególności – udział w strategicznych grach i ćwiczeniach obronnych, planowanie użycia sił zbrojnych itd. Mówiłem jedynie o takiej zmianie formalnej, a mianowicie w pierwotnym projekcie przewidziana była ustawowa delegacja do określenia sposobu przygotowywania. W czasie prac podkomisji przyjęto takie rozwiązanie, iż ustawowo jest określone, w jaki sposób przygotowuje się osoba wyznaczona. Natomiast sposób przeprowadzania strategicznych gier i ćwiczeń obronnych jest w ramach dotychczasowych kompetencji Ministra Obrony Narodowej. Tak więc tutaj sytuacja jest dość klarowna.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#StanisławWziątek">Doprecyzuję swoje pytanie. Czy mówimy o osobie, która jest wyznaczona i się przygotowuje, czy o osobie, która ma być wyznaczona i się przygotowuje?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#StanisławKoziej">Mówimy o osobie, która będzie wskazana jako…</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#StanisławWziątek">W jakim charakterze ona występuje?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#StanisławKoziej">Nie, nie. Jeśli osoba nie jest wskazana, to po prostu jej nie ma i nie ma się kto przygotowywać. Dopiero od tego momentu, kiedy na wniosek premiera prezydent wskaże osobę przewidzianą do mianowania na stanowisko naczelnego dowódcy, ta osoba ma się przygotowywać do pełnienia funkcji naczelnego dowódcy. Jeżeli nie będzie jeszcze wskazana, to nie ma się kto przygotowywać. Większość tych funkcji, które są przewidziane dla naczelnego dowódcy, w czasie pokoju wykonuje dowódca operacyjny.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#StefanNiesiołowski">Dziękuję bardzo, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#StanisławWziątek">Przepraszam bardzo. Pytam nie dlatego, żebym nie rozumiał tego, co panowie do mnie mówicie tylko, żeby dobrze zrozumieć charakter tej osoby i jej rolę w procesie tego przygotowywania. Mówimy tutaj o tym, że ta osoba ma uczestniczyć w grach. I teraz, jaką ona będzie mogła pełnić rolę? Będzie mogła wydawać polecenia, czy będzie siedziała i przysłuchiwała się temu co się dzieje?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#StanisławKoziej">We wszystkich ćwiczeniach i różnych grach wszyscy ćwiczący występują w określonych rolach. Osoba przewidziana do mianowania na naczelnego dowódcę powinna występować w ćwiczeniach w roli naczelnego dowódcy, żeby się w tej funkcji ćwiczyć. Taka jest istota gier i ćwiczeń. Pełniący obowiązku dowódcy korpusu ćwiczy się w roli dowódcy korpusu itd. Często są takie treningi czy gry, w których osoby przewidziane do powołania na stanowiska dowódców np. na czas wojny, są powoływane z innych dowództw na stanowiska np. w Dowództwie Operacyjnym, które rozwija się na czas wojny. Są to osoby, które na co dzień znajdują się np. w szkole. Na przykład w Akademii Obrony Narodowej jest oficer, który na czas wojny ma przydział mobilizacyjny, zgodnie z którym będzie dowódcą batalionu czy dowódcą brygady. W związku z tym bierze się go na ćwiczenia i ćwiczy on w roli dowódcy brygady czy batalionu.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#StanisławKoziej">Tak samo osoba wskazana i przewidziana do objęcia stanowiska naczelnego dowódcy, jeśli będą ćwiczenia, w których występuje naczelne dowództwo, to w sposób oczywisty powinna ćwiczyć jako naczelny dowódca i być przez prezydenta wspólnie z szefem Sztabu Generalnego Wojska Polskiego ćwiczona w tej roli. Ta osoba musi występować w tej roli, podejmować decyzje, meldować, organizować współdziałanie itd.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#StefanNiesiołowski">Dziękuję bardzo panu ministrowi. Pani posłanka Sobecka.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#AnnaElżbietaSobecka">Dziękuję, panie przewodniczący. Panie ministrze, uważam że plan mianowania naczelnego dowódcy sił zbrojnych dopiero w chwili, gdy zaistnieje sytuacja uzasadniająca wprowadzenie stanu wojny, należy uznać za zupełnie nieprzemyślany. Czy to znaczy, że pojawi się stanowisko kandydata na naczelnego dowódcę sił zbrojnych? Jaka będzie jego pozycja w czasie pokoju? Jakie będę procedury przyjmowania przez niego roli naczelnego dowódcy, jeśli w sposób niezwykle dynamiczny, szybki wejdziemy w stan wojny? Teraz ja mówię. Obawiam się, że zanim to skutecznie nastąpi, może to być źródłem bałaganu decyzyjnego, szczególnie w sytuacji braku pełnej zgodności między Radą Ministrów, a Prezydentem Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#AnnaElżbietaSobecka">Zrozumiała jest próba uregulowania sytuacji funkcjonariuszy służb mundurowych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Ministrowi Sprawiedliwości w stanie wojny. Ale ustawowo, a nie w dokumentach planistycznych na czas wojny, powinna być precyzyjnie uregulowana podległość tych służb konstytucyjnym członkom Rady Ministrów. Ponadto poprzez tę ustawę próbuje się wzmocnić rolę Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, jednocześnie osłabiając określoną w konstytucji rolę Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, podporządkowując władzę rządową prezydentowi. Tyle mam do powiedzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#StefanNiesiołowski">Przepraszam panią poseł, ale to jest cała istota ustawy. Rozumiem, że pani jest przeciw całej ustawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#AnnaElżbietaSobecka">Tak, jestem przeciw ustawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#StefanNiesiołowski">To da pani temu wyraz w głosowaniu. Oczywiście, każdy może zapytać tylko, że to jest kwestionowanie całej ustawy. Dobrze, w takim razie proszę bardzo, pan…</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#AnnaElżbietaSobecka">Ustawa jest, panie przewodniczący, niekonstytucyjna, toteż budzi to moje bardzo poważne wątpliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#StefanNiesiołowski">Oczywiście, dyskutujemy. Proszę bardzo, pan minister Jankowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#MaciejJankowski">Chciałem tylko zwrócić uwagę, że pani poseł nie tyle kwestionuje projekt tej ustawy, tylko ustawę obecnie obowiązującą, bo ona mówi, że Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej sprawując zwierzchnictwo nad siłami zbrojnymi wskazuje, na wniosek Prezesa Rady Ministrów, osobę przewidzianą do mianowania na stanowisko naczelnego dowódcy sił zbrojnych. Natomiast o samym powołaniu naczelnego dowódcy sił zbrojnych mówi konstytucja. Tak więc właściwie to co nie podoba się pani poseł i co pani krytykuje, nie jest materią naszego projektu, tylko obowiązującego ustawodawstwa, w tym ustawodawstwa konstytucyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#StefanNiesiołowski">Dziękuję. Pan poseł Jach.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#MichałJach">Dziękuję, panie przewodniczący. To jest taka dosyć ułomna konstrukcja prawna, którą projektodawca tutaj zaproponował, ponieważ ten zapis nie przesądza o tym, kto będzie naczelnym dowódcą w momencie, kiedy już będzie można go wyznaczyć. Ten zapis nie stanowi gwarancji, że osoba wyznaczona na kandydata będzie powołana zgodnie z art. 134 konstytucji. Tak więc to jest takie połowiczne rozwiązanie. Powinno się raczej pomyśleć – szczególnie w takiej sytuacji, w jakiej jesteśmy w tej chwili – ażeby doprowadzić w Polsce do takiej sytuacji prawnej, w tym także popracować nad konstytucją, żeby można było zmienić ten – powiedzmy kolokwialnie – nieszczęśliwy zapis art. 134 ust. 4. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#StefanNiesiołowski">Dziękuję bardzo panu posłowi. Czy są inne uwagi? Jeżeli nie ma, to poddaję zmianę nr 1 pod głosowanie. Przepraszam, zmiana nr 1 już przeszła.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#StefanNiesiołowski">W takim razie to jest zmiana nr 3 do art. 1. Kto jest za taką wersją, jaka jest w przedłożeniu podkomisji? (13) Kto jest przeciw? (2) Dwa głosy przeciw. Kto się wstrzymał? (5). Ogłaszam wyniki, za przyjęciem wersji podkomisji 13 osób, 2 przeciw, 5 się wstrzymało. Zmiana nr 3 przeszła.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#StefanNiesiołowski">Zmiana nr 4. Czy są uwagi? Jeżeli nie ma, to zmiana nr 4 przechodzi jednomyślnie.</u>
<u xml:id="u-39.3" who="#StefanNiesiołowski">Zmiana nr 5. Również. Rozumiem, że zmiana nr 5 przechodzi jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-39.4" who="#StefanNiesiołowski">Zmiana nr 6.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#BartoszKownacki">Przepraszam.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#StefanNiesiołowski">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#BartoszKownacki">Panie marszałku, ja tylko pozwolę sobie zabrać głos. Po prostu nie ma sensu, żebyśmy debatowali nad każdym z punktów, skoro uważamy tę ustawę za złą. Po prostu będzie możliwość wyrażenia tego w końcowym głosowaniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#StefanNiesiołowski">Panie przewodniczący, musimy debatować.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#BartoszKownacki">Nie chciałbym tylko, żeby odnieśli państwo przeświadczenie, że po prostu akceptujemy te zmiany. Na końcu będzie głosowana całość.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#StefanNiesiołowski">Oczywiście, ale co w takim razie pan proponuje? Jaki inny tryb?</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#BartoszKownacki">Chciałbym tylko, żeby miał pan tego świadomość.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#StefanNiesiołowski">Mam tego pełną świadomość, panie przewodniczący. Mam pełną świadomość tego, że część posłów nie akceptuje tej ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#BartoszKownacki">Tak więc nie ma konsensu.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#StefanNiesiołowski">Chyba nie chcecie głosować każdej zmiany.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#BartoszKownacki">Nie, nie chcemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#StefanNiesiołowski">No dobrze, ale ja muszę to przeprowadzić tak, jak trzeba.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#BartoszKownacki">Mówię o tym tylko dla formalności.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#StefanNiesiołowski">Dobrze. W porządku. W takim razie inna formuła. Co do tego nie ma w tym momencie zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#StefanNiesiołowski">Zmiana nr 6 już była. Nie była, przepraszam. W takim razie zmiana nr 6 do art. 1. Rozumiem, że jest tu taka sama sytuacja. W tym momencie nie ma do tej zmiany zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-53.2" who="#StefanNiesiołowski">Artykuł 2. Czy są uwagi? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-53.3" who="#StefanNiesiołowski">Artykuł 3? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-53.4" who="#StefanNiesiołowski">Artykuł 4? Również nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-53.5" who="#StefanNiesiołowski">Artykuł 5? I art. 6 – ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.</u>
<u xml:id="u-53.6" who="#StefanNiesiołowski">Rozumiem, że w takim razie przystępujemy do głosowania nad całością ustawy. Czy taka forma może być, panie przewodniczący? Tak. Dobrze.</u>
<u xml:id="u-53.7" who="#StefanNiesiołowski">W takim razie uprzejmie proszę posłów z Komisji o podniesienie rąk. Kto jest za przyjęciem całej ustawy w wersji proponowanej przez podkomisję? (13) Kto jest przeciw? (5) Kto się wstrzymał? (2). Ogłaszam wyniki. Za przyjęciem ustawy jest 13 posłów, 5 posłów jest przeciw, 2 osoby się wstrzymały.</u>
<u xml:id="u-53.8" who="#StefanNiesiołowski">Chciałem zaproponować na sprawozdawcę Komisji panią przewodniczącą Jadwigę Zakrzewską. Czy są inne kandydatury? Jeżeli nie ma, to czy jest powszechna zgoda, czy głosujemy? Jeżeli nie ma sprzeciwu, to w takim razie rozumiem, że pani przewodnicząca będzie sprawozdawcą. Gratuluję pani przewodniczącej.</u>
<u xml:id="u-53.9" who="#StefanNiesiołowski">Proszę państwa, jeszcze jedna uwaga. Być może tutaj też czeka nas głosowanie. Pragnę państwa poinformować, że z dniem 1 lutego 2015 r. weszła w życie nowelizacja regulaminu Sejmu wprowadzająca nowe zasady zasięgania opinii Ministra Spraw Zagranicznych na temat zgodności z prawem Unii Europejskiej efektów prac sejmowych na kolejnych etapach procedury ustawodawczej. Dotychczasowy kategoryczny wymóg zasięgnięcia opinii na temat każdego projektu został zastąpiony uprawnieniem, z którego komisja może korzystać wedle własnej oceny. Procedowany przez Komisję projekt nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej. Chciałbym jednak zwrócić się do przedstawicieli pana prezydenta oraz Rady Ministrów z pytaniem, czy zachodzi obawa, że sprawozdanie podkomisji może być sprzeczne z prawem Unii Europejskiej i czy zasadne jest wystąpienie do Ministerstwa Spraw Zagranicznych o opinię w tym zakresie?</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#MichałJach">Mam pytanie. Czy to już sprawy różne, panie przewodniczący?</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#StefanNiesiołowski">Nie. Sprawy różne będą omawiane w następnym punkcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#MichałJach">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#StefanNiesiołowski">Czy w takim razie ktoś w tej sprawie chce zabrać głos? Nie ma konieczności zwracania się do MSZ. Nikt o to nie występuje. Tylko pytam. W takim razie nie zwracamy się o opinię. Proszę bardzo, sprawy różne.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#MaciejJankowski">Chciałem podziękować wysokiej Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#StefanNiesiołowski">Jeszcze pan minister Jankowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#MaciejJankowski">Chciałem w imieniu ministra obrony narodowej podziękować wysokiej Komisji. To jest bardzo ważny projekt. Tak więc dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#StefanNiesiołowski">Bardzo dziękuję panu ministrowi. Pan poseł Jach.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#MichałJach">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Panie ministrze, mam pytanie. Na posiedzeniu Komisji w grudniu zadałem dwa pytania pani minister Oczkowicz. Pani minister zobowiązała się odpowiedzieć mi na piśmie. Pytania dotyczyły zmian w Wojskach Specjalnych oraz ćwiczenia sprawdzającego funkcjonowanie nowego systemu kierowania i dowodzenia. Zresztą jest to zapisane w stenogramie. Dotychczas nie otrzymałem odpowiedzi. Pani minister zobowiązała się, ale prawdopodobnie zapomniała, więc bardzo prosiłbym o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#StefanNiesiołowski">Mam tę odpowiedź, panie pośle. Pani minister przysłała odpowiedź na piśmie. Ponieważ jest to sprawa niejawna, będzie omawiana na posiedzeniu niejawnym naszej Komisji. Odpowiedź jest niejawna, ponieważ sprawa była niejawna. I będzie przekazana panu posłowi w trybie niejawnym.</u>
<u xml:id="u-63.1" who="#StefanNiesiołowski">Czy są jeszcze inne pytania? Jeżeli nie ma, to dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>