text_structure.xml 67.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#WitoldCzarnecki">Otwieram 150. posiedzenie Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii. Serdecznie witam państwa posłów i zaproszonych gości. Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#WitoldCzarnecki">Porządek posiedzenia przewiduje rozpatrzenie informacji o stanie przygotowań do wprowadzenia e-usług: PESEL, CEPiK, OST-112, PŁATNIK oraz informatyzacji urzędów pracy. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie ma uwag, zatem stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#WitoldCzarnecki">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Poproszę o zabranie głosu podsekretarza stanu w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji pana Romana Dmowskiego. Pan minister pełni funkcję koordynatora wszystkich działań związanych z informatyzacją kraju we wszystkich obszarach działania instytucji państwa. Proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#RomanDmowski">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Szanowni państwo, materiał został państwu przesłany wcześniej. Chciałbym zatem zreferować w skrócie informacje dotyczące systemów będących przedmiotem zainteresowania Komisji. W pierwszej kolejności kilka słów o projekcie pl.ID, który jest kontynuacją wieloletnich działań związanych z modernizacją rejestru PESEL oraz systemu obsługującego dowody osobiste. Istotny jest nowy komponent – Baza Usług Stanu Cywilnego. Od lutego 2013 r. projekt jest w pełni koordynowany przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, a realizowany jest przez Centralny Ośrodek Informatyki. W ramach projektu pl.ID planowane jest uruchomienie czterech usług bazujących na bezpośrednim dostępie do Systemu Rejestrów Państwowych, umożliwiających: sprawdzenie własnych danych w rejestrze PESEL, sprawdzenie danych w Rejestrze Dowodów Osobistych, sprawdzenie ważności dowodu osobistego oraz sprawdzenie czy dowód osobisty jest gotowy do odbioru. Wymieniłem przykładowe usługi, bo zakres projektu jest znacznie szerszy. To są usługi, które z pewnością będą interesowały obywateli, więc o nich wspomniałem.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#RomanDmowski">W dniu 1 marca br. planowane jest uruchomienie Systemu Rejestrów Państwowych, czyli głównych komponentów projektu pl.ID. Wraz z uruchomieniem Systemu Rejestrów Państwowych oraz wejściem w życie ustawy o ewidencji ludności, ustawy o dowodach osobistych oraz ustawy – Prawo o aktach stanu cywilnego zostanie uruchomiona platforma obywatel.gov.pl, zawierająca możliwość wglądu online do wymienionych przeze mnie usług.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#RomanDmowski">Kolejny projekt to CEPiK 2.0, który stanowi modernizację dotychczasowego rozwiązania. Przypomnę, że CEPiK to system zawierający ewidencję pojazdów i kierowców. Zadanie związane z modernizacją CEPiK pozwoli wprowadzić bardziej efektywne zarządzanie informacjami zawartymi w ewidencjach, a także wdrożyć nowe usługi w celu udostępnienia danych gromadzonych w tych ewidencjach dla ludności, gospodarki oraz sektora publicznego.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#RomanDmowski">Należy wskazać, że do udostępnienia wszystkich usług, które są przewidziane w projekcie CEPiK 2.0, niezbędne jest dokonanie zmian w ustawie – Prawo o ruchu drogowym. Zgodnie z przyjętym harmonogramem prac legislacyjnych, 4 stycznia 2016 r. powinna wejść w życie zmieniona ustawa – Prawo o ruchu drogowym. Proponowane zmiany mają charakter kompleksowy, co pozwoli na uruchamianie kolejnych usług oczekiwanych przez obywateli.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#RomanDmowski">Ministerstwo Spraw Wewnętrznych realizuje również projekt OST-112. Jest to ogólnopolska sieć teleinformatyczna, która została zbudowana na potrzeby obsługi numeru telefonu alarmowego 112, a precyzyjniej mówiąc, na potrzeby systemu informatycznego powiadamiania ratunkowego. Do sieci OST-112 dołączone są wszystkie jednostki Policji, 336 jednostek Państwowej Straży Pożarnej, 45 skoncentrowanych dyspozytorni Państwowego Ratownictwa Medycznego, 17 wojewódzkich centrów powiadamiania ratunkowego oraz 16 wojewódzkich centrów zarządzania kryzysowego urzędów wojewódzkich. Przy wykorzystaniu sieci OST-112 funkcjonuje system łączności rządowej, wykorzystywany do zapewnienia łączności pomiędzy najważniejszymi podmiotami administracji rządowej.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#RomanDmowski">W 2015 r. zostaną zrealizowane kolejne zadania dotyczące sieci OST-112. Zostały one precyzyjnie zdefiniowane w ustawie o systemie powiadamiania ratunkowego. Nastąpi również zakończenie podłączenia do sieci OST-112 ok. 30 jednostek Państwowej Straży Pożarnej. W fazie końcowych uzgodnień znajduje się projekt wykorzystania sieci OST-112 na potrzeby Urzędu do Spraw Cudzoziemców. Istotną rolę odegra sieć w ramach uruchamianego w marcu systemu pl.ID. Sieć zapewni dostęp do usług wykorzystujących System Rejestrów Państwowych, a w drugiej połowie bieżącego roku dostęp do usług CEPiK.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#RomanDmowski">Chciałbym powiedzieć państwu o systemie PŁATNIK przygotowanym przez ZUS. Program PŁATNIK funkcjonuje już od wielu lat. Dedykowany jest płatnikom składek, aby łatwo i sprawnie tworzyć dokumenty ubezpieczeniowe. Aktualnie z programu korzysta ponad 1 mln płatników składek, co przekłada się dokumenty dla ponad 15 mln ubezpieczonych. Nowe funkcjonalności zostały wprowadzone w programie nazwanym roboczo „Interaktywny Płatnik Plus”. Jest to nowa platforma komunikacji między płatnikami składek a ZUS.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#RomanDmowski">Chodzi o doprowadzenie do spójności danych ewidencjonowanych na kontach płatników składek oraz osób ubezpieczonych z danymi w kartotekach, jakie posiada płatnik. Ponadto celem wdrożenia programu jest uruchomienie dodatkowych usług związanych z weryfikacją dokumentów zarówno w ZUS, jak i u płatników składek korzystających z programu. Zależy nam na tym, aby podnieść, a następnie utrzymać prawidłową jakość przekazywanych do zakładu dokumentów, przyspieszyć obieg dokumentów, a tym samym zapewnić poprawne dane ewidencjonowane na kontach płatników i ubezpieczonych.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#RomanDmowski">Główne korzyści związane z uruchomieniem nowej wersji PŁATNIKA to umożliwienie płatnikowi pełnej weryfikacji zestawu dokumentów jeszcze przed wysyłką dokumentów do zakładu, skrócenie czasu, w którym ZUS udostępni płatnikowi informacje o wyniku przetwarzania dokumentów, przekazywanie płatnikom informacji zgromadzonych na kontach płatnika ubezpieczenia i ubezpieczonych, zapewnienie automatycznej dystrybucji nowych parametrów oprogramowania oraz aktualizacja danych w kartotekach osób ubezpieczonych na podstawie danych zewidencjonowanych na indywidualnych kontach.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#RomanDmowski">Program „Interaktywny Płatnik Plus” jest wdrażany etapami od maja 2014 r. Na dzień dzisiejszy do programu zostało włączonych ok. 100 tys. płatników. W 2015 r. zakład będzie kontynuował wdrożenie program. Płatnicy składek włączani do programu na obecnym etapie są objęci wsparciem ze strony ZUS. Obejmuje ono indywidualne wizyty wdrożeniowe w siedzibach płatników składek, prowadzenie szkoleń i udostępnienie przygotowanych wcześniej materiałów poświęconych temu zagadnieniu.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#RomanDmowski">Kolejnym produktem, z którym ZUS wychodzi naprzeciw oczekiwaniom płatników, jest aplikacja ePłatnik, która stanowi część Platformy Usług Elektronicznych (PUE). Platforma funkcjonuje od 2012 r. Aplikacja ePłatnik jest internetowym odpowiednikiem programu Płatnik Plus, który jest przeznaczony dla małych i średnich przedsiębiorców, zatrudniających do 100 ubezpieczonych. Warunkiem pracy w tej aplikacji jest zarejestrowanie klienta na platformie usług, nadanie uprawnień do roli płatnika oraz aktywowanie aplikacji dla płatnika. Obecnie z aplikacji ePłatnik korzysta 87.700 płatników, którzy wysyłają przeciętnie 58 tys. dokumentów miesięcznie.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#RomanDmowski">Teraz przedstawię informację o wielu systemach, które związane są z informatyzacją urzędów pracy. Na potrzeby funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz realizacji ich statutowych zadań minister pracy przygotował i udostępnił kilkanaście platform narzędzi informatycznych. Mogę wymienić Centralną Bazę Ofert Pracy, Wortal Publicznych Służb Zatrudnienia, oprogramowanie Syriusz, Rejestr Instytucji Szkoleniowych, aplikację Monitoring Zawodów Nadwyżkowych i Deficytowych, aplikację Zatrudnienie Cudzoziemców, która wspiera obsługę wniosków o wydanie zezwoleń na wykonywanie pracy przez cudzoziemców w Polsce w ramach zatrudnienia indywidualnego, a także obsługę wniosków o przedłużenie zezwoleń na pracę cudzoziemców.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#RomanDmowski">WUP-Viator to system teleinformatyczny, który wspiera realizację zadań na poziomie wojewódzkich urzędów pracy. Mamy także Aplikację Centralną – centralny zbiór danych umożliwiający identyfikację beneficjentów instytucji rynku pracy oraz wymianę informacji dotyczących historii świadczeń. Funkcjonuje również Centralny System Analityczno-Raportowy, który umożliwia przeprowadzanie przekrojowych analiz dotyczących rynku pracy. Dysponujemy narzędziem komunikacyjnym Broker SI PSZ, który służy do wymiany danych i komunikatów pomiędzy aplikacjami klienckimi oraz systemami zewnętrznymi. Kwestionariusz Zainteresowań Zawodowych to oprogramowanie wspierające pracę doradców zawodowych. Działa również Krajowy Rejestr Podmiotów Prowadzących Agencje Zatrudnienia. Platforma e-learning zapewnia pracownikom dostęp do dedykowanych dla nich szkoleń o charakterze merytorycznym.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#RomanDmowski">Chciałbym wspomnieć o głównym dokumencie strategicznym, który wyznacza na najbliższe lata działania w obszarze informatyzacji państwa. Jest to „Program Zintegrowanej Informatyzacji Państwa do 2020 r.”. Dokument opisuje obecny stan usług publicznych w kraju, ale również wskazuje, jakiego typu działania przewidujemy w najbliższych latach, aby budować spójny system skoncentrowany na potrzebach obywateli. Chcemy, aby obywatel nie musiał zastanawiać się, gdzie szukać potrzebnych usług i uczyć się różnych systemów informatycznych. Chodzi o to, żeby wszystko było w sposób przyjazny dostępne dla obywatela.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#RomanDmowski">Celem programu jest zapewnienie współpracy istniejących oraz nowych systemów teleinformatycznych administracji publicznej i eliminacja powielających się dotychczas funkcjonalności. W programie ustalono mierniki, które pozwolą monitorować, czy cele programu są osiągane. Przykładowe mierniki to odsetek obywateli i przedsiębiorców korzystający z e-usług administracji publicznej, a także poziom satysfakcji użytkowników.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#RomanDmowski">Wychodząc od diagnozy stanu informatyzacji na dziś, w programie pokazano cele do osiągnięcia i sposoby ich realizacji, a także propozycje działań pozwalających monitorować efektywność osiągania rezultatów. Dotychczas proces informatyzacji charakteryzował się rozwiązaniami wyspowymi, które odpowiadały zapotrzebowaniu poszczególnych sektorów administracji publicznej, jednak nie zapewniały dostatecznej interoperacyjności systemów. Ważne jest wprowadzenie nowego instrumentu planowania i koordynacji informatyzacji. Dlatego program został ustanowiony w drodze uchwały Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#RomanDmowski">„Program Zintegrowanej Informatyzacji Państwa” jest obok Narodowego Planu Szerokopasmowego dokumentem wykonawczym dla strategii rozwoju, czyli Strategii Sprawne Państwo 2020. Dokument ten odgrywa też istotną rolę przy planowaniu wydatków współfinansowanych przez Unię Europejską w perspektywie 2014–2020. Jest ściśle powiązany z Programem Operacyjnym „Polska Cyfrowa”. Pełna treść programu jest dostępna na stronach Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji. Zachęcam do zapoznania się z jego treścią. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#WitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo, panie ministrze. Poproszę teraz podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych pana Tomasza Szubielę o dalsze zreferowanie tematu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#TomaszSzubiela">Panie przewodniczący, szanowna Komisjo. Nie będę powtarzał informacji przekazanych przez pana ministra Dmowskiego. Moja wypowiedź będzie miała charakter uzupełniający. Oprócz pierwszych czterech e-usług związanych z PESEL-em, które zostaną udostępnione 1 marca, planowane jest również uruchomienie szeregu usług umożliwiających złożenie wniosku za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#TomaszSzubiela">Obywatele uzyskają możliwość, po spełnieniu warunków formalnych, np. uiszczeniu opłaty skarbowej, złożenia wniosku za pośrednictwem platformy ePUAP w celu uzyskania danego zaświadczenia lub wszczęcia sprawy dowodowej. Możliwe będzie wnioskowanie o wydanie dowodu osobistego, zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego, wnioskowanie o udostępnienie danych w trybie jednostkowym z Rejestru Dowodów Osobistych, wnioskowanie o udostępnienie danych w trybie pełnej teletransmisji danych z RDO, wnioskowanie o udostępnienie danych w trybie ograniczonej teletransmisji, wnioskowanie o udostępnienie dokumentacji związanej z dowodem osobistym, wnioskowanie o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego, zgłaszanie wymeldowania z miejsca pobytu stałego, z miejsca pobytu czasowego, zgłaszanie wyjazdu poza granice RP, wnioskowanie o udostępnienie danych z rejestru mieszkańców, wnioskowanie o udostępnienie danych z rejestru PESEL, wnioskowanie o wydanie zaświadczenia o stanie cywilnym.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#TomaszSzubiela">Powyższe usługi planujemy uruchomić jako usługi centralne, to znaczy realizowane za pośrednictwem ePUAP. W ramach realizacji projektu pl.ID przygotowywana jest także platforma e-usług pod nazwą obywatel.gov.pl. Pozwoli ona na udostępnienie usług, na wgląd online do rejestrów. Będzie także zawierała odniesienia i informacje na temat usług, które zostaną udostępnione na platformie ePUAP.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#TomaszSzubiela">Jakie są postępy prac? W dniu 30 stycznia br. podpisaliśmy porozumienie z Ministerstwem Administracji i Cyfryzacji w zakresie przygotowania i publikowania na platformie ePUAP usług opartych na trybie wnioskowania. Jak wspomniałem, 1 marca planowane jest uruchomienie SRP. Wraz z uruchomieniem SRP i wejściem w życie ustawy o ewidencji ludności będą dostępne usługi wglądu online. W dniu 1 czerwca 2015 r. planowane jest uruchomienie usług świadczonych na podstawie wniosku. Będą one powiązane z platformą obywatel.gov.pl.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#TomaszSzubiela">Jeśli chodzi o CEPiK 2.0, dotychczas zostały zrealizowane takie usługi jak historia pojazdu. Liczba odsłon wynosi ponad 8 mln, a liczba unikalnych użytkowników 1,25 mln osób. Usługa bezpieczny autobus ma prawie 1 mln odsłon i ok. 100 tys. unikalnych użytkowników. Należy podkreślić, że w ramach CEPik 2.0 projektowane są kolejne e-usługi – „sprawdź informację o punktach karnych”, „sprawdź moje uprawnienia”, „udostępnij dane pracodawcy” (pozwoli na weryfikację uprawnień kierowcy), „sprawdź szkołę jazdy” (pozwoli na ocenę jakości kształcenia szkół jazdy przez kursantów).</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#TomaszSzubiela">Jeśli chodzi o postęp prac, aktualnie trwają prace programistyczne nad usługami w ramach projektu CEPiK 2.0. Zgodnie z założeniami oraz przyjętymi etapami prac, usługi będą realizowane pod względem technicznym do końca 2015 r. Pozostałe usługi, związane z możliwością powiadamiania kierowców o ważnych terminach, będą realizowane do końca 2016 r. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#WitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo, panie ministrze. Poproszę teraz panią podsekretarz stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej Małgorzatę Marcińską. Proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MałgorzataMarcińska">Nie będę powtarzać przedstawionych już informacji. Wspomnę o innych systemach i aplikacjach, które wdrożyliśmy, oraz o funkcjonalnościach, które pomagają naszym urzędom pracy realizować ustawę o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Mam na myśli system umożliwiający rejestrację bezrobotnych i poszukujących pracy przez internet. Na stronie praca.gov.pl możemy w tym systemie udostępniać usługi elektroniczne umożliwiające m.in. zgłoszenie ofert pracy przez pracodawcę, złożenie oświadczenia o zamiarze powierzenia wykonywania pracy obywatelom innych krajów. Ten system został uruchomiony w maju 2013 r. Od lipca 2014 r. funkcjonuje zmodernizowany ogólnopolski portal z ofertami pracy – Centralna Baza Ofert Pracy. Na portalu publikujemy oferty staży pracy i przygotowania zawodowego dorosłych, informacje o giełdach pracy, targach pracy, szkoleniach, spotkaniach informacyjnych, poradach zawodowych, które organizowane są przez urzędy pracy. Do dzisiaj odnotowaliśmy prawie 7 mln wejść.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#MałgorzataMarcińska">Pragnę również wspomnieć o stronie Publicznych Służb Zatrudnienia. W ramach Wortalu PSZ urzędy pracy mają możliwość publikowania ich własnych stron internetowych. Gwarantuje to jednolitość wyglądu tych stron. Obywatel wie, jak może się poruszać, niezależnie od tego, jakiego urzędu stronę odwiedza. Produkcyjnie uruchomiliśmy tę stronę w listopadzie 2014 r. Na tę chwilę mamy 3 mln wejść na stronę. W ramach Wortalu funkcjonuje 11 stron wojewódzkich urzędów pracy i 18 stron powiatowych urzędów pracy. Od niedawna zapewniamy wymianę drogą elektroniczną danych pomiędzy ZUS a powiatowymi i wojewódzkimi urzędami pracy.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#MałgorzataMarcińska">Pozostałe systemy informatyczne, o których wspomniał pan minister Dmowski, zostały przez pana ministra dokładnie scharakteryzowane. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#WitoldCzarnecki">Dziękuję pani minister. Otwieram dyskusję. Kto z państwa posłów chciałby zabrać głos? Pan przewodniczący Elsner, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#WincentyElsner">Mam dylemat co do Syriusza. Dla kogo zostało przygotowane to oprogramowanie? Pan przewodniczący wyczytał, że jedynie dla powiatowych urzędów pracy, natomiast pan minister mówił, że jest dostępne generalnie dla obywateli.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#WincentyElsner">Zainteresowała mnie również aplikacja „Monitoring zawodów nadwyżkowych i deficytowych”. Zawód posła jest na pewno nadwyżkowy, ale chciałem dowiedzieć się, jakie zawody są deficytowe. Niestety, aplikacja jest niedostępna dla osób posługujących się systemami Apple, ponieważ wykorzystuje technologię Flash.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#WincentyElsner">Dlaczego ministerstwo, przygotowując aplikację, wykorzystuje technologie, które w istotny sposób ograniczają jej dostępność dla obywateli? Próbowałem się zalogować, ale Flash jest nieobsługiwany. Istnieje szereg innych technologii, które są obsługiwane przez wszystkie systemy. Bardzo proszę o odpowiedź na piśmie. Rozumiem, że niekoniecznie pan minister może być zorientowany w szczegółach technicznych.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#WincentyElsner">Drugie pytanie kieruję do pani Małgorzaty Marcińskiej. Dotyczy ono Centralnej Bazy Ofert Pracy. Od czasu uruchomienia systemu produkcyjnie, czyli od 24 lipca 2014 r., odnotowano prawie 7 mln wejść na stronę. To jest jednak mało miarodajne. Wiadomo, że istnieje relatywnie duże bezrobocie i ludzie szukają pracy. Pytanie brzmi, ile w tym czasie zamieszczono ofert pracy na stronach tego portalu.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#WincentyElsner">Trzecie pytanie dotyczy programu Płatnik Plus. Dotychczas warunkiem korzystania z programu było pozyskanie bezpiecznego podpisu, co wiązało się z kosztami. Czy w programie Płatnik Plus istnieje możliwość wykorzystania zaufanego profilu ePUAP?</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#WincentyElsner">Zmorą wielu klientów ZUS jest otrzymywanie wielu zaświadczeń o niezaleganiu z płatnościami ZUS. Są one konieczne przy wszelkiego rodzaju operacjach finansowych, jak chociażby zaciąganie zobowiązań w bankach. Dotychczas sprawdzanie stanu zaległości dokonywane było odręcznie i wymagało oczekiwania w terminie ustawowym do 30 dni. Czy Płatnik Plus pozwala online uzyskać zaświadczenie o stanie zaległości bądź o niezaleganiu z płatnościami w ZUS? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#WitoldCzarnecki">Dziękuję panu przewodniczącemu. Do zadania pytania zgłosił się pan poseł Dariusz Piontkowski. Proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#DariuszPiontkowski">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Ostatnie pytanie o zaświadczenia było niezmiernie istotne. Do mnie również tego typu sygnały docierały.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#DariuszPiontkowski">Chciałbym zadać pytania dotyczące systemu pl.ID i kontrowersji, które w ostatnim czasie pojawiały się także w mediach. Trudno znaleźć lepsze miejsce na wyjaśnienie tych kontrowersji. Pierwsza wątpliwość dotyczyła umieszczania adresu w nowym dowodzie osobistym. Ministerstwo prezentowało różne opinie. Jeszcze kilka tygodni temu przedstawiciel MSW mówił, że adres jest potrzebny. Co więc zdecydowało, że ostatecznie nie będzie adresu w nowych dowodach osobistych?</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#DariuszPiontkowski">Drugi element z tym związany. Jak brak adresu w nowym dowodzie osobistym wpłynie na kontakty obywatela z innymi instytucjami? W mediach najczęściej mówi się o bankach i umowach pomiędzy klientem a bankiem oraz o kontaktach pomiędzy wymiarem sprawiedliwości a osobami w różny sposób z nim związanymi.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#DariuszPiontkowski">Jeden z przedstawicieli MSW mówił, że system będzie na bieżąco umożliwiał uaktualnienie danych przez samego obywatela, choćby związanych z wymeldowaniem z dotychczasowego miejsca zamieszkania. Jak dotychczas obywatele to realizowali? Czy wiara w to, że obywatel będzie sam informował wszystkie instytucje o zmianie miejsca zamieszkania, pozwoli na właściwą identyfikację miejsca przebywania czy zameldowania obywatela? Jest to istotne chociażby z punktu widzenia prowadzenia postępowań przed wymiarem sprawiedliwości.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#DariuszPiontkowski">Kilka miesięcy temu, gdy informowano po raz kolejny o przesunięciu terminu wprowadzenia nowego dowodu osobistego, pojawiła się informacja ze strony samorządów, iż mają one utrudniony dostęp do bazy danych. Czy w tej sprawie coś się zmieniło? Czy kontrowersje zostały już zlikwidowane?</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#DariuszPiontkowski">Kilka dni temu pojawiła się w mediach informacja, że MSW nie dopełniło obowiązku poinformowania odpowiednich struktur Unii Europejskiej o wprowadzeniu nowego dokumentu. To może uniemożliwić swobodne podróżowanie z tym nowym dokumentem poza granice Polski. Czy państwo mogliby tę sprawę wyjaśnić? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#WitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo. Pozwolę sobie udzielić głosu. W informacji przygotowanej przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji jest fragment poświęcony e-administracji w oczach internautów w 2014 r. Tę kwestię pan minister pominął w swoim wystąpieniu. Mam pytanie, dlaczego przeprowadzano te badania. Przecież najłatwiej można sprawdzić aktywność obywateli przez stały monitoring ludzi korzystających z e-usług. Nie widzę powodu, dla którego miałoby się przeprowadzać takie badania, zapewne kosztowne. Zbadano 5 tys. internautów. Ponadto nie wiem, o czym miałyby świadczyć te badania. To jest niereprezentatywna próba. Interesuje nas korzystanie ogółu obywateli z e-usług, a nie obywateli najbardziej aktywnych.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#WitoldCzarnecki">Jeśli rzeczywiście 57% obywateli korzystałoby z e-usług, byłby to wskaźnik zadowalający. Z całą pewnością tak nie jest. Badania wydają się kompletnie niemiarodajnie i niepotrzebne. Interesowałaby nas informacja na podstawie monitoringu.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#WitoldCzarnecki">Czy są jeszcze pytania ze strony posłów? Nie ma więcej pytań. Proszę zatem o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#TomaszSzubiela">Pierwsze pytanie dotyczyło adresu w nowym dowodzie osobistym. Adresu nie będzie. Decyzja nie była podejmowana pod wpływem chwili. Nie było żadnych wahań. Już dawno podjęto decyzję, że w nowym dowodzie nie będzie adresu. Wpływ braku adresu na sprawy obywatelskie, w których występują różne instytucje zewnętrzne. Podany został przykład banku. Urzędy będą miały dostęp do bazy PESEL. Nie będą miały potrzeby weryfikowania adresu na podstawie dowodu osobistego. Dowód osobisty jest dokumentem służącym stwierdzeniu tożsamości, a nie weryfikacji adresu.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#TomaszSzubiela">Podobna sytuacja podłączenia do systemu dotyczy innych instytucji zewnętrznych. Niektóre z nich są zintegrowane. Z niektórymi integrujemy się w tym tygodniu. Pozostajemy w stałym kontakcie zarówno ze Związkiem Banków Polskich, jak i z innymi instytucjami finansowymi. Rozmawiamy o sposobie pracy w tej nowej rzeczywistości, która nastanie z dniem 1 marca. Obawy dotyczą nie tego, czy pojawią się zakłócenia, tylko jak szybko do nowej rzeczywistości przystosują się osoby, które bezpośrednio pracują z obywatelem.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#TomaszSzubiela">W kwestii dostępu do bazy poprosiłbym o udzielenie odpowiedzi przedstawiciela Centralnego Ośrodka Informatyki. Poproszę o informację, jak zorganizowany jest dostęp do środowisk systemowych dla gmin.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#TomaszSzubiela">Odpowiadam na pytanie dotyczące obowiązku notyfikacji dowodu osobistego i ewentualnych zakłóceń w podróży. Nie istnieje obowiązek notyfikacji dowodu osobistego. Dowód może być wykorzystywany jako dokument podróży. Poproszę o informację dyrektora Departamentu Ewidencji Państwowych Romana Kusyka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#WitoldCzarnecki">Proszę, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#RomanKusyk">Dzień dobry. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Notyfikacji w UE podlegają dokumenty, które są wymienione w decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1105/2011/UE z 25 października 2011 r. w sprawie wykazu dokumentów podróży, które uprawniają posiadacza do przekraczania granic zewnętrznych i mogą być wizowane oraz w sprawie ustanowienia mechanizmu sporządzania takiego wykazu.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#RomanKusyk">Ponieważ dowód osobisty nie upoważnia do przekraczania granic zewnętrznych, nie jest formalnie uznawany jako dokument podróży. Nie podlega formalnemu obowiązkowi notyfikacji w UE. W praktyce przyjęło się, że dokumenty tożsamości stosowane w poszczególnych krajach są przekazywane innym krajom członkowskim. Dopełniliśmy tej dobrej praktyki. W dniu 13 lutego na posiedzeniu grupy roboczej granice – fałszywe dokumenty odbyła się prezentacja nowego dowodu osobistego, jego wzoru i zastosowanych zabezpieczeń.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#RomanKusyk">Wzór nowego dowodu osobistego przekazaliśmy również do stałego przedstawicielstwa RP przy Unii Europejskiej z prośbą o przekazanie przedstawicielstwom pozostałych państw członkowskich. Przekazaliśmy także wzór dowodu osobistego do prezentacji w portalach internetowych administrowanych przez UE. Są to ogólnodostępny portal PRADO oraz serwis iFADO dostępny dla służb granicznych, służb porządku publicznego i innych organów administracji upoważnionych przez krajowego administratora. Dowód powinien być tam niezwłocznie opublikowany. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#WitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MarcinMalicki">Co do kwestii dostępności systemu w gminach, jest on dostępny od sierpnia 2014 r. Od momentu udostępnienia gminom system jest cały czas dostępny. W tym czasie był poprawiany, modyfikowany, zmieniany, również na podstawie wniosków i testów realizowanych z udziałem gmin. Jeśli występują przerwy, to tylko o charakterze technicznym, kiedy wgrywamy nową wersję czy przeprowadzamy konserwację sprzętu. Są to przerwy nie dłuższe niż kilka godzin.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#MarcinMalicki">W grudniu w środowisku szkoleniowym został przeprowadzony egzamin. Urzędnicy mieli do wykonania zadania w zakresie modułów, w których pracują. Jest to środowisko, w którym nie ma danych produkcyjnych, nie ma danych obywateli. Są dane fikcyjne, tworzone przez osoby szkolące się, które mogą bezpiecznie wdrażać się do pracy w nowym systemie. Pracownicy ewidencji ludności mieli wykonać zadania z obszaru PESEL, meldunku. Pracownicy wydziału dowodów osobistych realizowali zadania z zakresu wydawania dowodów osobistych. Pracownicy urzędów stanu cywilnego otrzymali zadania w zakresie przetwarzania akt stanu cywilnego.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#MarcinMalicki">Egzamin zdawało kilka tysięcy osób. W grudniu system nie był jeszcze optymalizowany pod kątem wydajności i dla części osób zdawanie egzaminu było utrudnione, bo system zwalniał, co było niedogodne. Na podstawie wniosków wyciągniętych z egzaminu wprowadziliśmy szereg korekt dotyczących wydajności. W styczniu odbyła się druga edycja egzaminu. Kolejnych kilka tysięcy osób zdało egzamin. Łącznie mamy ponad 19 tys. zdanych egzaminów przez 10 tys. unikalnych osób. System jest w dalszym ciągu dostępny. W trybie codziennym urzędnicy, którzy mają czas między swoimi obowiązkami, wchodzą do systemu i wykonują zadania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#WitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo. Może pan minister zechce zabrać głos? Nie usłyszałem odpowiedzi na moje pytanie dotyczące badania internautów. Można to robić, monitorując aktywność obywatelską.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#RomanDmowski">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Szanowni państwo, w materiale przesłanym Komisji zanalizowaliśmy tylko wycinek wyników badań. Badanie obejmuje szeroki zakres spraw związanych z internetem. Jest dla nas cennym źródłem informacji o tym, jakiego typu kwestie są ważne dla użytkowników. Pragnę doprecyzować, że badanie zostało przeprowadzone w grupie użytkowników internetu. Rzeczywiście to już na starcie wpływa na to, iż znajomość ePUAP jest znacznie większa, niż gdybyśmy objęli badaniem cały przekrój społeczeństwa. Żeby nie generować kosztów, zdecydowaliśmy się na badanie wśród internautów.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#RomanDmowski">Zakres badań dotyczy preferencji, obserwacji, ocen tego, co można znaleźć w internecie. Oprócz informacji związanych bezpośrednio z jakością serwisów świadczonych przez administrację publiczną, zadajemy pytanie na temat instytucji i obiektów kultury dostępnych w internecie, polityki prywatności i bezpieczeństwa. Dla nas badania są niezwykle cenne. Przeprowadzane są cyklicznie od kilku lat. Dzięki temu możemy również przeprowadzać analizy, jak pewne obszary się zmieniają na lepsze lub na gorsze. To jest podstawa do podejmowania decyzji. Nie można podejmować ich, kierując się intuicją.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#RomanDmowski">Bardzo cenna jest dla nas odpowiedź na pytanie – jakiego typu informacji użytkownicy poszukują na stronach instytucji publicznych? Okazuje się, że badani nie interesują się raportami, danymi statystycznymi. Nie zabierają głosu w dyskusji. Interesuje ich, jak daną sprawę załatwić, jak uzyskać dane adresowe, kontaktowe, o godzinach funkcjonowania instytucji, informacje o prawach i obowiązkach wynikających z przepisów prawnych. To pokazuje, które obszary należy wspierać, wzmacniać, doprecyzowywać, aby zapewnić satysfakcję obywatelowi. Podkreślam, że w materiale zawarliśmy zaledwie wycinek z badania, które obejmuje praktycznie wszystkie aspekty związane z administracją. Jest ono nakierowane na uzyskanie od użytkowników odpowiedzi na pytania, w jakich obszarach oczekują informacji, a które obszary są dla nich mniej ważne. To pozwala nam planować działania. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#WitoldCzarnecki">Dziękuję, panie ministrze. Ze swej strony uzupełnię, że urzędnik, który monitoruje aktywność obywateli, wie, o czym mówi. Przypadkowy internauta może nie rozumieć pytań, nie rozumieć funkcjonowania instytucji. Jego odpowiedzi są niewiarygodne. Podtrzymuję, że te badania nie miały wielkiego sensu. Interesuje mnie, jaki był koszt przeprowadzenia badań? Zgłasza się pan przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#WincentyElsner">Nie otrzymałem odpowiedzi na żadne ze swoich pytań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PawełJaroszek">Panie przewodniczący, bardzo chętnie odpowiem na te pytania. Dziękuję za pytania, które dają mi możliwość pochwalenia mojej instytucji.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PawełJaroszek">Co do możliwości uzyskania w formie elektronicznej zaświadczenia o niezaleganiu z opłatą składek, testy funkcjonalności rozpoczęliśmy w 2012 r., a wdrożyliśmy produkcyjnie w II kwartale 2013 r. W II kwartale wydaliśmy 547 zaświadczeń o niezaleganiu, w III kwartale 694, w IV kwartale 801, w I kwartale 2014 r. – 2046 zaświadczeń.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PawełJaroszek">Długie oczekiwanie na wydanie zaświadczenia należy już do przeszłości. Obecnie ponad 90% zaświadczeń o niezaleganiu wydawanych jest od ręki.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#PawełJaroszek">Odnosząc się do pytań dotyczących Płatnika Plus, chciałbym przytoczyć słowa ministra Dmowskiego, że de facto funkcjonują dwie formy PŁATNIKA dedykowane naszym klientom. IPP dedykowany jest większym klientom. Ten program, zgodnie z art. 47a ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, jako oprogramowanie stricte interfejsowe, wymaga stosowania bezpiecznego podpisu. Natomiast ZUS, zdając sobie sprawę, że dla części małych płatników jest to kłopot i wydatek, uruchomił w ramach platformy usług elektronicznych Płatnik. Mogą z niego korzystać płatnicy zatrudniający albo opłacający składki za 100 ubezpieczonych. Mamy ponad 90 tys. płatników korzystających z tego sposobu. W tym programie można się identyfikować na pośrednictwem ePUAP. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#WincentyElsner">Jeśli można, chciałbym dopytać o zaświadczenia. Dobrze, że tak wiele jest wydawanych od ręki. Z kontekstu pana wypowiedzi wynika, że obecnie Płatnik Plus jest nadal jedynie pośrednikiem pomiędzy klientem ZUS a urzędnikiem, który otrzymuje zlecenie wydania zaświadczenia o niezaleganiu. Nie odbywa się to w systemie online.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PawełJaroszek">Nie jest to możliwe w systemie online. Składamy wniosek o wydanie zaświadczenia w systemie Płatnik. Zaświadczenie drogą zwrotną jest dostarczone płatnikowi. Jeśli komuś bardzo zależy na czasie, może udać się do najbliższej placówki ZUS, których mamy 325 w skali kraju, i od ręki otrzymać zaświadczenie, jeśli nie występują przesłanki wymagające postępowania wyjaśniającego.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PawełJaroszek">Gdyby ktoś z państwa chciał założyć sobie taki profil na platformie usług elektronicznych, to zapraszam. Obecnie mamy ponad 942 tys. profili. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#WitoldCzarnecki">Pani minister, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#MałgorzataMarcińska">Powiem o liczbie ofert w CBOP. Jeśli pan przewodniczący pozwoli, dyrektor Departamentu Informatyki Marek Kulawczyk przedstawi informację o Syriuszu. Każdego dnia na stronie Centralnej Bazy Ofert Pracy dostępnych jest 10–27 tys. ofert pracy. Ta liczba uzależniona jest od sezonu. Mniej ofert jest w okresie zimowym, więcej w sezonie wiosenno-letnim. Pracodawcy oferują 30–86 tys. wolnych miejsc pracy. Na dzień dzisiejszy jest to 20 tys. ofert pracy i 52 tys. miejsc pracy. Dziękuję uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#WitoldCzarnecki">Dziękuję, pani minister. Pan przewodniczący Piotr Tomański, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PiotrTomański">Bardzo dziękuję. Dobrze, że dowody osobiste nie będą zawierać adresu zamieszkania. Czy adres zameldowania musimy zgłaszać w urzędzie gminy, a może w innej instytucji?</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PiotrTomański">Jak informujecie państwo społeczeństwo? Czy prowadzicie akcję informacyjną, żeby ludzie wiedzieli, co powinni zrobić po zmianie adresu zamieszkania? Ludzie przemieszczają się coraz częściej. Czy będą wiedzieli, co mają zrobić i gdzie się udać?</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PiotrTomański">Służby unijne powinny wiedzieć, jak wygląda wzór dowodu. Jeśli okaże się, że policjant na drodze nie będzie dysponował takim wzorem, to polski obywatel nie mógłby podróżować na terenie UE. Jeśli wątpliwości zostały rozwiane, jest to ważne dla wszystkich, którzy podróżują.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#PiotrTomański">Nie korzystam z e-usług dla załatwiania spraw w urzędzie. Jestem tradycjonalistą. Cieszę się jednak, że wprowadzonych zostało tyle zmian istotnych dla obywateli. W jaki sposób uiszcza się opłaty skarbowe? W niektórych przypadkach opłaty skarbowe nie są pobierane. Może Komisja wystąpiłaby z wnioskiem, że wszystkie sprawy załatwiane przez internet były zwolnione z opłat skarbowych. To ułatwi składanie wniosków o różnego typu dokumenty. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#WitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo. Pan przewodniczący Elsner.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#WincentyElsner">Proszę o odpowiedź jeszcze na dwa pytania. Pierwsze dotyczy usługi OST-112, czyli ogólnopolskiej sieci telefonu alarmowego nr 112. Pamiętam, że w opublikowanym kilka lat temu raporcie ministra Boniego „Państwo 2.0” była to jedna z usług najbardziej krytykowanych, jeśli chodzi o stopień zaawansowania. OST-112 funkcjonuje na trzech płaszczyznach – informatycznej, realnej infrastruktury dostępu do centrów powiadamiania ratunkowego, centrów powiadamiania ratunkowego, w których ktoś musi odebrać nasz telefon.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#WincentyElsner">Jaki jest stopień zaawansowania prac na każdej z tych trzech płaszczyzn? Jeśli chodzi o infrastrukturę informatyczną, sprawa nie budziła zastrzeżeń. Kiedy raport był publikowany, brakowało powiązania centrów sieciami teleinformatycznymi. Istotna część wojewódzkich centrów jeszcze nie funkcjonowała.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#WincentyElsner">Drugie pytanie dotyczy usługi PESEL. Do bazy PESEL będą miały dostęp instytucje komercyjne. Czy będzie to wyłącznie dostęp pasywny, to znaczy można będzie sprawdzić zgodność podanych przez obywatela danych teleadresowych z zawartością bazy PESEL? Czy w pewnych przypadkach możliwy będzie szerszy dostęp? Czy składając zapytanie poprzez numer PESEL, będzie można otrzymać w odpowiedzi dane obywatela? Wiemy, że PESEL jest ciągiem liczb, który da się generować, rozszyfrować. Czy nie ma niebezpieczeństwa, że osoby nieuprawnione będą mieć dostęp do danych obywateli? Jest to pytanie nie tylko do przedstawicieli ministerstw, ale również do przedstawiciela GIODO. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#WitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo panu przewodniczącemu. Pan poseł Dariusz Piontkowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#DariuszPiontkowski">Mam jeszcze jedno krótkie pytanie. Przedstawiciel MSW mówił i pilotażu nowego systemu elektronicznego. Czy taki pilotaż był przeprowadzony? Jeśli tak, to na jakiej próbie gmin i jakie były jego efekty? Chodzi o system zawierający dane PESEL, akty stanu cywilnego, dowody osobiste.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#WitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo. Poproszę o zabranie głosu stałego doradcę Komisji pana dr. Radosława Nielka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#RadosławNielek">Dziękuję, panie przewodniczący. Szczerze mówiąc, nie jestem fetyszystą badań i ich wyników, zwłaszcza kiedy metodologia nie jest do końca jasna. Pan minister Dmowski podkreślił znaczenie przeprowadzonych badań dla podejmowania decyzji przez ministerstwo, dlatego pozwoliłem sobie przyjrzeć się bliżej wynikom badań. Ponad połowa z 5 tys. internautów próbowała załatwić sprawy urzędowe przez internet. Być może ich próby nie zakończyły się pomyślnie. Tego nie wiemy.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#RadosławNielek">Ministerstwo chwali się tym, że 57% miało pozytywne doświadczenia. Rozumiem, że 57% połowy badanych miało pozytywne doświadczenia, a nie 57% wszystkich internautów. Dalej pytaliśmy bowiem tylko internautów, którzy podjęli jakiekolwiek próby. Tak naprawdę powinniśmy pytać tylko tych, którzy przeprowadzili jakąkolwiek transakcję. Tylko ich jest sens pytać o to, jaki jest efekt transakcji i czy są z niego zadowoleni.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#RadosławNielek">Ewidentnie w projekcie badania brakuje pytania osób, które faktycznie skorzystały z e-usług. Kwestionariusz powinien pojawiać się dla osób, które skorzystały z usługi. Wtedy można pytać o ich poziom satysfakcji. Pytanie 5 tys. osób w internecie, które zgodziły się wziąć udział w ankiecie, może być pułapką. Jeśli traktowalibyśmy wyniki jako przyczynkarskie, moglibyśmy dostrzec pewien trend. Jeśli jednak badania stanowią podstawę do podejmowania decyzji, to metodologia badań powinna być solidna, żeby decyzje były rozsądne.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#RadosławNielek">Przeglądając dokumenty, starałem się dowiedzieć, jak popularne są te usługi i czy odnoszą sukces. Usługi związane z ZUS są specyficzne ze względu na rygory prawne, które wymagają od określonych grup podmiotów korzystania z e-usług. ZUS ma zatem łatwiej w zachęcaniu ludzi do korzystania z nich. Nie udało mi się pozyskać takiej wiedzy z tych dokumentów.</u>
          <u xml:id="u-33.4" who="#RadosławNielek">Mamy zestaw wyników wskazujących, że np. stronę „Bezpieczne Auto” wyświetlono milion razy w ciągu 7 miesięcy. Zaobserwowaliśmy osiemdziesiąt kilka tysięcy unikalnych użytkowników. Każdy, kto trochę zajmuje się np. marketingiem w internecie, wie, że liczenie unikalnych użytkowników na stronach i agregowanie ich w ciągu kilku miesięcy nie ma sensu. Występuje zjawisko kasowania cookies. Urządzenia mobilne trudno identyfikować jako unikalnych użytkowników. To nam nic nie daje. Gdybyśmy wiedzieli, jak to wygląda w perspektywie konkretnych miesięcy, byłaby to bardziej cenna informacja.</u>
          <u xml:id="u-33.5" who="#RadosławNielek">Kompletnie nie rozumiem braku liczby zapytań, które zostały wykonane. Nie chodzi o to, żeby ktoś wszedł na stronę, tylko żeby wpisał dane i kliknął szukaj. Te dane są dostępne w serwerach. Pozwoliłyby zorientować się, czy dana usługa odniosła sukces, czy niekoniecznie. Jeśli niekoniecznie, to co powinniśmy zrobić, żeby ją usprawnić.</u>
          <u xml:id="u-33.6" who="#RadosławNielek">Mamy portale jak „Bezpieczny Autobus”, czy „Historia Pojazdu”. Każdy z nich to oddzielna marka, którą tworzymy i promujemy, jako administracja publiczna. Ludzie muszą ją znać, żeby do niej trafić. Czy taka jest strategia ministerstwa, czy strategią jest raczej agregowanie wszystkich usług w ramach jednej platformy? Może ten dualizm stanowi realizację jakiegoś planu? Może będziemy jednocześnie agregować usługi i udostępniać je na poszczególnych, oddzielnych platformach pod odrębnymi adresami? To może mieć sens, choć im więcej adresów, tym więcej wysiłku trzeba włożyć w ich promocję. Z drugiej strony usługa „Historia Pojazdu” jest prosta, gdyż widzimy tylko jedną stronę.</u>
          <u xml:id="u-33.7" who="#RadosławNielek">Byłoby pożądane, aby ministerstwo analizowało, ile osób korzysta z usług, a nie ile osób odwiedza główną stronę danej usługi. Żeby te dane mówiły cokolwiek także posłom i opinii publicznej, musielibyśmy wiedzieć nie tylko, ile osób korzysta z usługi, ale jaki to jest procent zrealizowanych usług. Jestem skłonny założyć się, że usługa zgłaszania powrotu z wyjazdu za granicę RP trwającego dłużej niż 6 miesięcy nigdy nie odniesie ogromnego sukcesu w liczbach bezwzględnych również dlatego, że choć istnieje taki obowiązek, jest on martwy. Żeby wiedzieć, ile procent usług zinternetyzowaliśmy, powinniśmy mieć wiedzę, ile świadczonych jest w formie papierowej, a ile w elektronicznej.</u>
          <u xml:id="u-33.8" who="#RadosławNielek">Realizujemy pewne usługi, które są automatyczną modyfikacją bazy danych. Pytanie -jaka jest rola urzędników w realizacji takiej usługi? Niekiedy usługa polega na zmianie zapisu w konkretnej bazie danych. Dane zostały wprowadzone elektronicznie, więc co mają robić urzędnicy? Czy urzędnik otrzymuje wydruk i jeszcze raz wprowadza dane do bazy, czy tylko zatwierdza nowe dane? Być może urzędnik nie jest potrzebny do zatwierdzania, bo jest w stanie sprawdzić tylko zgodność z danymi PESEL. To samo jest w stanie zrobić system. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#WitoldCzarnecki">Dziękuję. Pan przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#WincentyElsner">Jeszcze jedno krótkie pytanie, dotyczące CEPiK. Największą bolączką tego systemu po zintegrowaniu danych dotyczących ewidencji pojazdów, w szczególności na poziomie gminnym i powiatowym, do szczebla centralnego, była niespójność bazy ze stanem faktycznym. Czy obecnie bazia danych CEPiK 2.0 jest spójna i wiarygodna? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#WitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo. Poproszę przedstawicieli resortów o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#RomanDmowski">Dziękuję bardzo. Chciałbym się odnieść do pytania dotyczącego systemu informatycznego powiadamiania ratunkowego związanego z siecią OST-112. Obecnie wszystkie najważniejsze elementy systemu funkcjonują. Wydaje mi się, że od stycznia 2014 r. wszystkie elementy związane z obsługą telefonu nr 112 działają w pełni. Oznacza to, że obsługa telefonu nr 112 realizowana jest na terenie całego kraju. Ośrodki połączone są ze sobą systemem informatycznym, siecią teleinformatyczną. Mamy pewne obserwacje i badania. Pokazują one znaczącą poprawę jakości obsługi zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#RomanDmowski">Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że zgłoszenia najczęściej są składane w dramatycznych sytuacjach. Zbadaliśmy parametr – średni czas oczekiwania na odbiór telefonu, który w ciągu roku zmniejszył się dwukrotnie. Przed wprowadzeniem systemu OST-112 średni czas wynosił 28 sekund, teraz wynosi 11 sekund. To są tylko liczby, ale za tym stoi praktyczna korzyść wynikająca z wprowadzenia centrów powiadamiania ratunkowego, w których przeszkoleni operatorzy odbierają telefony.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#RomanDmowski">Praktyka pokazuje, że mamy bardzo dużo fałszywych, czasami głupich zgłoszeń. Statystyki są przerażające – 83% wszystkich telefonów odebranych przez operatorów to zgłoszenia fałszywe. Jaka jest korzyść z elementu pośredniczącego w postaci centrów powiadamiania? Przed wejściem w życie tego systemu fałszywe zgłoszenia odbierali dyspozytorzy w pogotowiu ratunkowym, oficerowie dyżurni straży pożarnej lub policji. Nie mogli w tym czasie odebrać drugiego telefonu. Musieli obsługiwać te fałszywe zgłoszenia. Teraz zgłoszenia obsługiwane są w wojewódzkich centrach powiadamiania. Dopiero prawdziwe zgłoszenie jest przekierowywane do policji, straży pożarnej, do dyspozytorni medycznej. Jest to wymierna korzyść, która przekłada się na mierzalne parametry.</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#RomanDmowski">Pozostał element, który jest realizowany w ramach SIPR. Chodzi o rozbudowę infrastruktury technicznej, która umożliwi powiększenie pojemności rejestrowania rozmów telefonicznych. Ważne jest bowiem, żeby każda rozmowa była rejestrowana. Teraz prace koncentrują się na tym, aby doposażyć infrastrukturę, zwiększyć pojemność masową, a także rozbudować centrum zapasowe, aby zapewnić bardzo wysoką niezawodność systemu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#WitoldCzarnecki">Dziękuję panu ministrowi. Udzielę głosu panu dr. Iszkowskiemu, prezesowi Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#WacławIszkowski">Dzień dobry państwu. W dyskusji była mowa o badaniu, jak internauci korzystają z e-usług. Chcę państwu przytoczyć interesujące dane. Jest najnowsza publikacja GUS „Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych”. Można mieć pewność, że badania przeprowadzono jak najbardziej profesjonalnie. Tablica 51 na str. 149 uwzględnia osoby korzystające z usług administracji publicznej za pomocą Internetu w ciągu ostatnich 12 miesięcy.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#WacławIszkowski">Mamy dane za rok 2014, w odniesieniu do osób w wieku 16–74 lata. W 2014 r. wskaźnik osób korzystających z e-usług wyniósł 27%, w 2013 r. było to 23%. 20% tych osób wyszukiwało informacji na stronach, 17% pobierało formularze urzędowe, 15% wysyłało wypełnione formularze. W 2013 r. 11% osób wysyłało wypełnione formularze. W Niemczech ten wskaźnik wynosił 14%, w Estonii 30%, w Danii 66%. Za nami jest Rumunia – 2%, Bułgaria – 8%, Węgry 17%, Włochy – 10%. Widać, że mamy wiele do zrobienia, żeby dogonić inne kraje. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#WitoldCzarnecki">Bardzo dziękuję. Proszę o dalsze odpowiedzi na pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#TomaszSzubiela">Mam nadzieję, że uda mi się nie pominąć żadnego z poruszonych zagadnień. Prowadzimy akcję informacyjną. Kwestia informacji dotyczącej zawartości treściowej dowodu osobistego została przesądzona w przepisach. Nie zamierzamy jej nagle przerwać. Jeszcze po wdrożeniu systemu będzie ona prowadzona przez kilka miesięcy. Chcemy to zrobić efektywnie finansowo. Sama wymiana dowodu osobistego nie ma charakteru masowego. Zgadzam się, że komunikacji nigdy dosyć. Im więcej informacji, tym mniej nieporozumień.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#TomaszSzubiela">Policjant na drodze gdzieś za granicą weryfikujący obywatela z nowym dowodem. Weryfikacja nie będzie się niczym różnić od dotychczasowej. Policjant nie ma ze sobą zestawu dokumentów, które są obowiązujące w UE. Dokumenty są weryfikowanie przy użyciu wszystkich dostępnych w XXI wieku środków komunikacji. Policjant może ustalić, czy dany dowód został wydany i czy dokument jest prawdziwy.</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#TomaszSzubiela">Co do opłat skarbowych, nie jestem pewny, kto jest właścicielem merytorycznym tej sprawy. Obawiam się, że w zależności od usługi, może być różny dysponent. Logiczne jest, że jeśli usługa nie będzie wymagała obsługi urzędnika, to powinna być co najmniej tańsza.</u>
          <u xml:id="u-41.3" who="#TomaszSzubiela">Nie jest konieczna wizyta w urzędzie gminy w celu podania adresu. Od posiadacza nowego dowodu osobistego nie jest wymagane podejmowanie żadnych dodatkowych działań.</u>
          <u xml:id="u-41.4" who="#TomaszSzubiela">Jeśli chodzi o dostęp do bazy PESEL, być może wyraziłem się zbyt kolokwialnie. Oczywiście nie będzie to otwarty dostęp. Są to dane, które podlegają ochronie. Każdorazowo ustalamy warunki z GIODO. Czasami będzie to tryb do odczytu. W przypadku banków następuje zero-jedynkowe sprawdzenie informacji. Zastanawiamy się, jak zgodnie z przepisami prawa umożliwić dostęp, aby uniknąć niedogodności ze względu na niską jakość danych.</u>
          <u xml:id="u-41.5" who="#TomaszSzubiela">Co do pilotażu, odpowiedź podzieliłbym na dwie części. Był rozważany pilotaż techniczny. Taki był mój pomysł i przewodniczącego Czajkowskiego, ale problem nas przerósł. Możemy wyróżnić trzy modele wdrożenia: ostre, w którym zaczyna działań nowy system, a stary jest wygaszony; równoległe, kiedy przez pewien czas utrzymuje się stare systemy; pilotażowe, które pozwala wyciągnąć wnioski i sprawdzić aspekty funkcjonowania nowego systemu. Staramy się godzić świat techniczny ze światem formalnym. Nie mieliśmy możliwości przeprowadzenia zgodnie z prawem pilotażu. Mieliśmy wytypowane dwie gminy – dużą i małą. Po pierwsze, sensowność pilotażu została podważona, gdyż udostępnilibyśmy bazę danych w trybie do odczytu. Po drugie, były powody ze względu na komponent niejawny. Żeby to pytanie nie pozostało bez odpowiedzi w zakresie celów badania pilotażowego, za chwilę poproszę pana dyrektora Malickiego, żeby powiedział o testach, jakie przeprowadzaliśmy. Pozwoliły nam one w inny sposób osiągnąć te same cele. Poprosiłbym również, żeby pan dyrektor zechciał opowiedzieć o „Bezpiecznym Autobusie”. Wszystkie te dane zbieramy i analizujemy na bieżąco.</u>
          <u xml:id="u-41.6" who="#TomaszSzubiela">Obywatel.gov.pl to miejsce, w którym będziemy starali się integrować e-usługi. Najlepiej jest dawać obywatelowi wybór, żeby korzystał z miejsca, które wydaje mu się najbardziej przyjazne i najwygodniejsze. Jeśli ktoś będzie chciał, skorzysta z tego miejsca, żeby pozyskać informacje, w jaki sposób załatwiać pewne sprawy. W tym samym miejscu może skorzystać z e-usługi albo zostanie przekierowany do miejsca, gdzie realizuje się dany proces.</u>
          <u xml:id="u-41.7" who="#TomaszSzubiela">W kwestii OST-112 i centrum powiadamiania ratunkowego poprosiłbym o możliwość odpowiedzenia na piśmie. To nie jest mój chleb powszedni, a nie chciałbym powiedzieć czegoś, co mój kolega będzie musiał dementować.</u>
          <u xml:id="u-41.8" who="#TomaszSzubiela">Jeśli chodzi o CEPiK 2.0 i jakość danych, poprosiłbym pana dyrektora Kusyka o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#WitoldCzarnecki">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Poproszę pana dyrektora Malickiego, a potem pana dyrektora Kusyka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#MarcinMalicki">Jeśli chodzi o testy, o których mówił pan minister, na wszelkie możliwe sposoby weryfikowaliśmy system, także z udziałem użytkowników. Nie można tego nazwać pełnym pilotażem. Nie mamy do czynienia z sytuacją, jaka wydarzyła się w PKW, kiedy to urzędnicy zobaczyli system na 3 tygodnie przed jego uruchomieniem. Gminy na różne sposoby stykają się z systemem od lipca. W lipcu rozpoczęły się bezpośrednie szkolenia, w sierpniu szkolenia online. Od tamtej pory system jest cały czas dla nich dostępny. Na bieżąco są powiadamiani o tym, co się w nim zmienia.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#MarcinMalicki">System przeszedł testy funkcjonalne w MSW. Ponadto wyselekcjonowana, szeroka grupa użytkowników z gmin realizowała testy zewnętrzne systemu. W określonym trybie przechodziła określone scenariusze testowe i zgłaszała uwagi. Były one gromadzone w jednym systemie do monitorowania tego rodzaju zgłoszeń, analizowane i implementowane. Odbyło się to w drugiej połowie zeszłego roku. Ponadto system przeszedł testy bezpieczeństwa zarówno z udziałem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, jak i z udziałem zewnętrznego audytora. Kod źródłowy systemu również był audytowany przez zewnętrznego audytora. System przeszedł również testy wydajnościowe według ustalonych w branży standardów testów automatycznych, symulujących obciążenie. Były to testy wydajnościowe, obciążeniowe i przeciążeniowe. Wszystkie wypadły pomyślnie dla systemu.</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#MarcinMalicki">Jeśli chodzi o pytanie dotyczące danych z usług, takie dane o liczbie sprawdzeń w bazie są regularnie komunikowane przez MSW. Wydaje mi się, że dziś również były podane.</u>
          <u xml:id="u-43.3" who="#MarcinMalicki">Co do usługi „Historia Pojazdu”, prawidłowych zapytań do bazy było 921 tys., a sprawdzeń autobusów 143 tys.</u>
          <u xml:id="u-43.4" who="#MarcinMalicki">Nie zgodziłbym się z opinią, że statystyki nic nie dają. Warto zwrócić uwagę na relacje pomiędzy liczbą użytkowników a sprawdzeniami pojazdów. Pokazują one, że usługa jest dobrze zaprojektowana, bo ok. 80% użytkowników dokonuje prawidłowego sprawdzenia. Użytkownicy nie gubią się i załatwiają sprawę. Dane na temat użytkowników dotyczące odsłon są stosowane powszechnie na rynku interaktywnych. Zgadzam się, że „ciasteczka” mogą być kasowane i nie daje to informacji 1:1, ale daje wystarczająco przybliżoną informację na temat trendów.</u>
          <u xml:id="u-43.5" who="#MarcinMalicki">Gdyby było zainteresowanie z państwa strony pogłębionymi statystykami w ujęciu czasowym, z podziałem na miesiące, to oczywiście możemy je przedstawić.</u>
          <u xml:id="u-43.6" who="#MarcinMalicki">Co do agregacji usług w ramach jednego serwisu, jak wspomniał pan minister, jest to planowane. Strategia przyjęta w MSW była iteracyjna. Pomni różnych doświadczeń wielkich projektów usługowych, wieloletnich, które są uruchamianie po długim czasie, przyjęliśmy strategię szybkiego uruchamiania usług i weryfikowania ich w realnym użyciu. Najpierw zdecydowaliśmy się wraz z MSW uruchomić pojedyncze usługi, a potem w ramach dochodzenia kolejnych agregować je w ramach serwisu obywatel.gov.pl. Dzięki temu nie zaczynamy od tworzenia wielkiej konstrukcji pustej w środku, tylko najpierw dostarczamy realną wartość i na jej podstawie tworzymy coś zbiorczego.</u>
          <u xml:id="u-43.7" who="#MarcinMalicki">Usługi „Historia Pojazdu” i „Bezpieczny Autobus” zostaną przeniesione w tym roku na platformę obywatel.gov.pl. Ponieważ same domeny są łatwo zapamiętywane, zostaną zachowane i będą tam kierowały, żeby nie wprowadzać zamieszania wśród użytkowników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#WitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo panu dyrektorowi. Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#RomanKusyk">Dziękuję panu przewodniczącemu za poruszenie tematu jakości danych CEPiK. Poprawa jakości danych jest jednym z fundamentalnych założeń projektu CEPiK 2.0. Obecnie jakość danych nie jest doskonała. Składa się na to wiele przyczyn. Po pierwsze, luki prawne – brak sankcji czy skutecznego mechanizmu wymuszającego wyrejestrowanie pojazdu przez właściciela po zbyciu. Po drugie – niedoskonałość samego systemu. Grzechem pierworodnym była masowa, bez odpowiedniej weryfikacji, migracja danych z wojewódzkich ewidencji pojazdów.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#RomanKusyk">Na marginesie pragnę powiedzieć, że często jesteśmy atakowani za to, że nowa baza usług stanu cywilnego jest pusta i nie migrujemy masowo aktów stanu cywilnego z aplikacji, które są użytkowane w urzędach stanu cywilnego. Ale co by się stało, gdybyśmy dopuścili taką masową, bez odpowiedniej weryfikacji, migrację dokumentów, które są podstawą ustalania tożsamości człowieka?</u>
          <u xml:id="u-45.2" who="#RomanKusyk">Mechanizm wprowadzania danych do CEPiK nie jest doskonały. Z jednej strony obowiązuje zasada, że bardzo dużo danych można wprowadzić w sposób dowolny. Z drugiej strony, w ciągu ewidencyjnego życia samochodu kilkadziesiąt różnych podmiotów wprowadza informacje o nim. Są to starostwa, policja, zakłady ubezpieczeniowe. Te informacje można wprowadzać w sposób dowolny. Oczywiście działamy na rzecz bieżącej poprawy jakości danych. Współpracujemy zarówno ze starostwami, jak i z Ubezpieczeniowym Funduszem Gwarancyjnym. W ciągu dwóch ostatnich lat udało nam się znacząco podnieść poziom dowiązania polis OC do pojazdów zarejestrowanych w CEPiK.</u>
          <u xml:id="u-45.3" who="#RomanKusyk">Diametralną zmianę przyniesie dopiero nowy system. Chcemy maksymalnie oprzeć się na słownikach wprowadzania danych, żeby użytkownik miał możliwość skorzystania tylko z danych zdefiniowanych w systemie, a nie w dowolny sposób wprowadzanych, np. w zakresie danych technicznych czy marek pojazdów. Zamierzamy wprowadzić zasadę: pobierz dane, a następnie modyfikuj. Podmiot, który będzie zasilał ewidencję, najpierw będzie musiał sprawdzić, czy dany pojazd jest w ewidencji, pobrać jego referencyjne dane, a następnie zmodyfikować je i zapisać.</u>
          <u xml:id="u-45.4" who="#RomanKusyk">Trzeci mechanizm polega na oflagowywaniu nieprawidłowości. Użytkownicy korzystający z ewidencji, kiedy dostrzegą nieprawidłowe dane w systemie, np. diagnosta w czasie badań, będą mogli je oflagować. Danych nie będzie można poprawić, ale zostaną w systemie zaznaczone jako potencjalnie niewłaściwe. Administrator systemu bądź podmioty zobowiązane do aktualizacji danych w CEPiK będą mogły te dane zweryfikować i skorygować.</u>
          <u xml:id="u-45.5" who="#RomanKusyk">Efektem wprowadzenia w ubiegłym roku e-usług „Historia Pojazdu” i „Bezpieczny Autobus” było to, że po raz pierwszy udostępniliśmy dane zgromadzone w CEPiK każdemu zainteresowanemu. Jeśli ktoś stwierdzi, że dane są niezgodne z rzeczywistym stanem, może podjąć stosowne działania, np. informując nas czy zgłaszając się do starostwa. Otrzymujemy takie zgłoszenia, np. w zakresie aktualności polis, aktualności informacji o badaniach technicznych, odczytu stanu licznika. Właściciele pojazdów zgłaszali nam, że dane w CEPiK są inne niż na zaświadczeniu z badania technicznego. Zazwyczaj było tak, że diagnosta wpisujący dane do systemu popełniał błąd. Gdyby dostęp do danych nie był powszechny, błędne dane pozostałyby niezweryfikowane w systemie. Zgromadzone dane nie odpowiadałyby rzeczywistości. Jakość danych w CEPiK jest dla nas wskazówką, jak w poprawny sposób migrować dane z innych systemów. Jest to istotny cel CEPiK 2.0. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#WitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo panu dyrektorowi. Do dyskusji zgłosił się pan Marian Noga prezes Polskiego Towarzystwa Informatycznego. Proszę uprzejmie, panie prezesie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#MarianNoga">Dzień dobry państwu. Chciałbym zwrócić uwagę na następujący fakt. Większość systemów ma na celu ułatwienie komunikacji obywatel – administracja. Czy rzeczywiście obie te grupy są zainteresowane obiegiem elektronicznym dokumentów? Obywatel raczej tak. Otwarte postaje pytanie, czy administracja chce tego używać.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#MarianNoga">Dwa lata temu zorganizowaliśmy konferencję „Stan Internetu w Polsce”, podczas której przedstawione były wyniki badań w aglomeracji warszawskiej. Przeprowadzono szczegółową ankietę, ale przytoczę państwu jedno pytanie – jaki jest obieg dokumentów w pani/pana instytucji – papierowy czy elektroniczny? 70% odpowiedziało, że papierowy. Kolejne pytanie brzmiało: jaki obieg dokumentów preferowalibyście w przyszłości? 70% odpowiedziało, że papierowy. Urzędnikom łatwiej jest posługiwać się papierem. Napisze dokument, wsadzi go do koperty i wyśle. Z dokumentem elektronicznym zaczynają się problemy, np. czy obywatel odebrał mejl. Polecałbym państwu, żebyście ten aspekt wzięli pod uwagę i zastanowili się, jak zmienić tę sytuację.</u>
          <u xml:id="u-47.2" who="#MarianNoga">Pomijam kwestię obiegu dokumentów urzędnik – urzędnik. Preferowany jest również obieg papierowy. Minister Boni zwracał uwagę, że elektroniczny obieg dokumentów pomiędzy instytucjami jest praktycznie niemożliwy, poza wysyłaniem mejli. Miało to zostać zmienione. Nie wiem, jaki jest stan obecny. Był pomysł zbudowania wspólnej bazy dla administracji, która ułatwiłaby posługiwanie się elektronicznym obiegiem dokumentów. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#WitoldCzarnecki">Dziękuję panu prezesowi. Więcej zgłoszeń nie ma. Zamykam dyskusję. Dziękuję państwu za udział w obradach. Stwierdzam, że porządek dzienny został wyczerpany.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#WitoldCzarnecki">Zamykam posiedzenie Komisji. Protokół z posiedzenia wraz z załączonym zapisem jego przebiegu jest do wglądu w sekretariacie Komisji, w Kancelarii Sejmu.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>