text_structure.xml 20.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#WojciechJasiński">Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki – drugie w dniu dzisiejszym. Porządek dzienny posiedzenia przewiduje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych – druk nr 2087. Uzasadnia minister gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#WojciechJasiński">Witam państwa posłów, witam pana ministra Pietrewicza. Panie ministrze, bardzo proszę o przedstawienie projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JerzyPietrewicz">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, projekt ustawy stanowi wdrożenie części rozwiązań zawartych w dyrektywie 2009/30/WE, odnoszącej się do specyfikacji benzyn i oleju napędowego oraz wprowadzającej mechanizm monitorowania i ograniczania emisji gazów cieplarnianych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JerzyPietrewicz">Zamierzeniem ministra gospodarki była dwuetapowa implementacja przepisów tej dyrektywy. Pierwszy etap został zakończony już w roku 2012, poprzez wprowadzenie regulacji w zakresie zwiększenia z 5% do 7% dopuszczalnej ilości estrów dodawanych do oleju napędowego oraz konieczność informowania konsumentów o zawartości biokomponentów w paliwach ciekłych.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#JerzyPietrewicz">Przedmiotowy projekt ustawy stanowi drugi etap implementacji dyrektywy 2009/30/WE wprowadzając m.in. obowiązek monitorowania i redukcji emisji gazów cieplarnianych z paliw i z energii stosowanej w transporcie poprzez realizację tzw. Narodowego Celu Redukcyjnego oraz ustanawiając mechanizmy mające na celu zapewnienie monitorowania realizacji tego obowiązku. Ustawa określa wysokość NCR na poziomie 6% w 2020 r. Wartość redukcji liczona będzie od bazowego poziomu emisji gazów cieplarnianych, wyliczonego na podstawie danych za 2010 r. Projekt ustawy zakłada zwiększenie z 5% do 10% dopuszczalnej ilości biokomponentów w benzynach silnikowych. Ze względu na fakt, że nie wszystkie pojazdy mogą być dostosowane do benzyn zawierających do 10% biokomponentów, czyli do tzw. benzyny E-10, projekt ustawy zakłada, że przedsiębiorcy wprowadzający do obrotu na stacjach benzyny silnikowe E-10 będą jednocześnie zobowiązani do wprowadzenia do obrotu w okresie przejściowym, tzn. do końca 2020 r., benzyny E-5, czyli zawierającej do 5% biokomponentów.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#JerzyPietrewicz">Ponadto projekt ustawy określa obowiązek informowania konsumentów na stacjach paliwowych o zawartości dodatków metalicznych w paliwach. Zgodnie z przepisami dyrektywy, w projekcie ustawy określone zostały wymagania jakościowe dla paliw stosowanych w silnikach używanych w pływających jednostkach rekreacyjnych – poprzez rozszerzenie definicji benzyn silnikowych i olejów napędowych.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#JerzyPietrewicz">Projekt ustawy wprowadza również zmiany w ustawie o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw, które nie wynikają z konieczności implementowania przepisów unijnych, ale związane są z obszarami mającymi wpływ na funkcjonowanie systemu monitorowania i kontroli jakości paliw.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#JerzyPietrewicz">Zmiany te dotyczą przede wszystkim zadań zarządzającego systemem monitorowania i kontrolowania jakości paliw w Polsce, tj. prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, oraz kontroli jakości paliw, realizowanej przez Inspekcję Handlową.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#JerzyPietrewicz">Projektowana regulacja będzie miała wpływ na kilka grup podmiotów gospodarczych, przede wszystkim na podmioty realizujące NCR. Podmiotem realizującym NCR jest każdy podmiot, w tym również mający siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium RP, wykonujący działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania, importu lub nabycia wewnątrzwspólnotowego paliw ciekłych, biopaliw ciekłych, gazu skroplonego, sprężonego gazu ziemnego lub skroplonego gazu ziemnego, który sprzedaje je lub zbywa w innej formie na terytorium RP, bądź też zużywa na potrzeby własne, jak też przedsiębiorstwa energetyczne wykonujące działalność gospodarczą w zakresie obrotu energią elektryczną przeznaczoną do zasilania pojazdów wyposażonych w silniki elektryczne, poprzez konieczność realizacji redukcji gazów cieplarnianych w cyklu życia paliw oraz składanie sprawozdań rocznych w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#JerzyPietrewicz">Przedmiotowa regulacja oddziałuje także na przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą w zakresie wprowadzania do obrotu na stacjach paliwowych paliw ciekłych, czyli tzw. stacyjników, poprzez zobowiązanie ich do równoczesnego wprowadzania do obrotu, obok benzyn silnikowych E-10, benzyn silnikowych E-5 w okresie przejściowym, do grudnia 2020 r.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#JerzyPietrewicz">Kolejnym podmiotem jest prezes Urzędu Regulacji Energetyki, który będzie włączony w realizację obowiązków wynikających z ustawy w zakresie weryfikacji sprawozdań przedkładanych przez podmioty zobowiązane do realizacji NCR oraz sporządzanie i przedstawianie Radzie Ministrów corocznych zbiorczych raportów dla Komisji Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#JerzyPietrewicz">Kolejnym podmiotem jest prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz wojewódzkie inspektoraty Inspekcji Handlowej, które będą miały zwiększony zakres obowiązków wynikających z wyznaczania ewentualnych kar, nakładanych przez inspekcje handlowe w drodze decyzji administracyjnych w ramach prowadzonych kontroli.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#JerzyPietrewicz">Generalnie przewidujemy, że wprowadzenie przepisów projektu ustawy nie spowoduje wzrostu wydatków budżetu państwa. Nowe obowiązki nałożone na URE i inspekcje handlowe, wynikające z przepisów ustawy, będą realizowane w ramach posiadanych zasobów kadrowych i finansowych. Wejście w życie przepisów ustawy będzie generować dla przedsiębiorców realizujących NCR koszty związane z realizacją nałożonego obowiązku. Ten wzrost kosztów może wynikać z konieczności wprowadzania systemu redukcji emisji gazów cieplarnianych oraz z przygotowywania corocznych sprawozdań w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#JerzyPietrewicz">Jednocześnie przewidujemy w ustawie możliwość przekazywania sprawozdań w formie elektronicznej, co dodatkowo ułatwi pracę i zmniejszy koszty realizacji tego obowiązku.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#JerzyPietrewicz">Generalnie sądzimy, że obciążenia sprawozdawcze nie będą szczególnie uciążliwe. W przypadku większych podmiotów może wiązać się to, na przykład, ze zmianą czy też aktualizacją systemu informatycznego służącego do zbierania i przetwarzania danych na potrzeby sprawozdawczości.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#JerzyPietrewicz">Należy podkreślić, że obowiązek realizacji NCW – mówię tu o NCW, a nie NCR – wymaga od przedsiębiorców do tego zobowiązanych m.in. dodawania do paliw ciekłych biokomponentów oraz stosowania biopaliw ciekłych. Część przedsiębiorców zobowiązanych do realizacji NCR będzie równocześnie zobowiązana do realizacji NCW. Dlatego też zakłada się, iż nie będą one w zasadzie obciążone dodatkowymi kosztami administracyjnymi z tego tytułu. Przypominam, że jeszcze niedawno, na tej sali, prezentowaliśmy ustawę o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, gdzie cały problem koncentrował się wokół wskaźników zrównoważonego rozwoju i NCW. Dzisiaj, w tej ustawie, mówimy głównie o NCR, natomiast realizacja NCR i realizacja NCW w zasadzie na siebie się nakładają. Dlatego też zakładamy m.in., że realizacja NCW jest takim działaniem, które tylko w niewielkim zakresie wpłynie dodatkowo na koszty wiązane z wykonywaniem tej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#JerzyPietrewicz">Na zakończenie chciałbym zaznaczyć, że wdrożenie przepisów dyrektywy 2009/30/WE do polskiego porządku prawnego jest niezwykle istotne z punktu widzenia konieczności realizacji zobowiązań Polski wynikających z członkostwa w UE. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję bardzo panu ministrowi. Otwieram debatę. Proszę bardzo, kto z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. A kto z gości chciałby się wypowiedzieć? Proszę bardzo, proszę się przedstawić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#LeszekWieciech">Leszek Wieciech, Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego. Panie przewodniczący, panowie posłowie, my, tradycyjnie już, przekazaliśmy nasze oceny przepisów zawartych w projekcie. Szereg z nich budzi nasze wątpliwości również punktu widzenia zgodności z dyrektywą. Chodzi przede wszystkim o zapisy związane z definicjami. Będę wdzięczny za pochylenie się nad naszymi propozycjami. Oczywiście, w przypadku każdego punktu jesteśmy w stanie w gronie eksperckim udzielić wszelkich wyjaśnień. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze ktoś się zgłasza? Proszę, pan ma głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MarekOdyniec">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, zostałem zobowiązany przez prezesa URE, by naświetlić Wysokiej Komisji problem wparcia finansowo-kadrowego dla naszego urzędu w związku z realizacją tej ustawy. W okresie kilku ostatnich tygodni mówimy o kolejnej już ustawie nakładającej nowe obowiązki na URE. Tym razem jest to nie tylko sprawozdawczość. To jest rozliczenie zupełnie nowego obowiązku jeśli chodzi o ograniczenie emisji gazów cieplarnianych. Nie tak dawno Wysoka Komisja pochylała się nad inną nowelizacją ustawy o biopaliwach, w której obowiązek rozliczania NCW również został rozbudowany. Także tych zadań jest więcej. To nie jest jedyny przepis, który się zmienił w ostatnich tygodniach, skutkujący kolejnymi obciążeniami dla mojego urzędu. Chciałbym uwrażliwić Wysoką Komisję na ten problem. Nasz budżet, nasze środki osobowe, nie są z gumy, nie da się ich w nieskończoność rozciągać, są na wyczerpaniu. Podaję to pod rozwagę Wysokiej Komisji. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję bardzo. Pan poseł Najder, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JacekNajder">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, pragnę również przychylić się do tego głosu płynącego ze strony URE. Swego czasu, referując budżet URE, zgłaszaliśmy wniosek o zwiększenie tego budżetu. To zostało, zdaje się, potraktowane z lekka po macoszemu. Wszyscy mamy wysoką świadomość tego, jak istotny jest to urząd, jak wielką rolę odgrywa w kształtowaniu polityki energetycznej. To jest kwestia, którą, jak myślę, przy okazji powinniśmy rozpatrzeć. To, po pierwsze.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#JacekNajder">Po drugie, mam pytanie odnoszące się do ustawy. W definicji paliw jest określone, że są to również paliwa ze sprężonego gazu ziemnego – CNG, jak również ze skroplonego gazu – LNG. Natomiast z jakichś powodów gaz ziemny, jako taki, nie został objęty tą ustawą. Chciałbym zwrócić uwagę na to, że jest pilna potrzeba uregulowania jakości i badania gazu ziemnego. W mojej ocenie i wedle mego stanu wiedzy, niestety, nie ma właściwego nadzoru nad jakością gazu ziemnego. Moi koledzy również interpelowali w tej sprawie. Chodzi o to, żeby objąć gaz ziemny monitoringiem, zewnętrzną kontrolą, tak jak to przewiduje ta ustawa. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze ktoś chciałby zabrać głos? Nie widzę. Panie ministrze? Przynajmniej proszę odnieść się do ostatniej wypowiedzi, do głosu pana posła Najdera.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JerzyPietrewicz">Panie przewodniczący, szanowni państwo, może odpowiem w kolejności odwrotnej do zadawanych pytań. Ustawa o monitorowaniu i kontrolowaniu jakości paliw dotyczy wyłącznie paliw wykorzystywanych w transporcie. Gaz ziemny musi zostać najpierw skroplony, by mógł być tak wykorzystywany. Dlatego też poza przedmiotem rozważań tej ustawy pozostaje gaz ziemny, jako taki, natomiast mamy do czynienia z gazem skroplonym – LPG, sprężonym gazem ziemnym – CNG, czy skroplonym gazem ziemnym – LNG.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#JerzyPietrewicz">Jeśli chodzi o problem podniesiony przez URE, to w jakiejś mierze rozumiemy kwestię ograniczeń kadrowych występujących po stronie Urzędu, bo jest to nowe zadanie. W związku z tym wymaga ono odpowiedniego przygotowania. Jednak co do argumentacji, która z tym się wiąże, to w ślad za Ministerstwem Finansów chciałbym wskazać kilka aspektów.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#JerzyPietrewicz">Po pierwsze, jeśli chodzi o monitorowanie, o kwestię sprawozdawczości związanej ze wskaźnikami, to zarówno podmioty, jak i zakres sprawozdawczości, pokrywają się w przypadku NCR i NCW z ustawą o biokomponentach, biopaliwach ciekłych, bo to jest jakby inna strona tego samego zagadnienia związanego z biopaliwami. Dlatego zakres tych obowiązków sprawozdawczych nie będzie znacząco duży.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#JerzyPietrewicz">Po drugie, jeśli wczytamy się w treść ustawy, to okaże się, że to, co wnosi ta ustawa, to wprowadzenie NCR w postaci 6% w 2020 r. To nakazuje nam dyrektywa i my to wprowadzamy. Jednocześnie, zarówno UE, jak i my, nie mamy jeszcze metodologii liczenia tego NCR. W związku z tym, dopóki UE nie określi tej metodologii, siłą rzeczy my też nie będziemy mogli jej wprowadzić, chyba, że zechcemy zastosować własną „twórczość”, którą potem trzeba będzie zmienić pod wpływem sugestii płynących z UE. Praca taka byłaby dodatkowa i być może zbyteczna. Dlatego, dopóki nie ma metodologii liczenia, nie ma specjalnie co sprawozdawać, bo nic nie będzie liczone. Te obowiązki, które się pojawią po stronie URE, wystąpią w przyszłości, a nie teraz.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#JerzyPietrewicz">Odnosząc się do uwag POPiHN chcę stwierdzić, że różnimy się w opiniach. Dyskutowaliśmy o pewnych elementach dotyczących definicji związanych z paliwami. To, czym kierowaliśmy się jako Ministerstwo Gospodarki, to fakt, że przy paliwach transportowych trzeba uwzględnić szereg aspektów, a więc nie tylko te stricte motoryzacyjne, ale również dotyczące ochrony środowiska, wpływu na zdrowie ludzi, prawidłowej pracy silników zamontowanych w pojazdach. W związku z tym, uwzględniając całą złożoność tych problemów i okoliczności, przedstawiamy takie, a nie inne definicje paliw, które to definicje z innego punktu widzenia mogłyby inaczej wyglądać. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję panu ministrowi. Proszę, jeszcze pan ma głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JarosławCendrowski">Jarosław Cendrowski, Grupa LOTOS. Chciałbym się zgodzić z panem ministrem, że nie mamy metodologii wyliczania NCR. Jednak ustawa przewiduje kary za niewykonanie NCR i branża będzie w bardzo trudnej sytuacji, nie wiedząc, jak wyliczyć cel, ale mając świadomość istnienia kar.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#JarosławCendrowski">Chciałbym zwrócić uwagę na pewną rzecz. Niedawno rozmawialiśmy na temat zbyt wysokich kar za niewykonanie NCW. Kara za niewykonanie NCR, którą wprowadza ta ustawa, jest tysiąckrotnie – tu nie ma pomyłki – tysiąckrotnie wyższa niż cena CO2 na rynku ETS. Bardzo chciałbym zwrócić uwagę panów posłów na tę sytuację. I to jest jedna rzecz, o której chciałem powiedzieć.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#JarosławCendrowski">Druga kwestia, którą chciałem poruszyć, to taka, żebyśmy mieli świadomość, w jakim momencie debatujemy nad tą nowelizacją ustawy. Implementujemy dyrektywę, która była wprowadzana w 2009 r., a więc przed 5 laty. Tymczasem Komisja Europejska wydała komunikat z 22 stycznia 2014 r., w którym nie uważa za stosowne, aby cele w zakresie redukcji emisji w transporcie, a więc NCR, który będziemy implementować, oraz NCW – udziału energii odnawialnej w transporcie, były stosowane po roku 2020 w UE. Powinniśmy więc mieć świadomość, w jakiej rzeczywistości jesteśmy. Sytuacja w Europie się zmieniła. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję. Proszę, pan poseł Naimski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PiotrNaimski">Panie przewodniczący, panie ministrze, chciałem się odnieść do głosu, który przed chwilą usłyszeliśmy. Mam pytanie do pana ministra: czy ta ustawa, ten wniosek implementacyjny nie wydaje się być zawieszony w próżni? Mamy do czynienia z produkcją legislacji wynikającej z czysto biurokratycznego podejścia. Brak w tym zdrowego rozsądku, panie ministrze. W związku z tym być może rząd mógłby to przemyśleć, wycofać ten projekt i poczekać na to, co będzie się dalej działo z dyrektywą, która nie była implementowana, ale która przestaje być wiążąca? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#WojciechJasiński">Czy jeszcze ktoś chce zabrać głos? Nie. Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JerzyPietrewicz">Odpowiadając na pytanie pana posła Naimskiego powiem, że dotychczas dyskusja dotyczyła tylko NCR. Natomiast ustawa nie wprowadza jedynie NCR. To tylko jeden z elementów tej ustawy, która wprowadza chociażby obowiązek stosowania paliwa E-10, a więc rozszerza możliwości zastosowania biokomponentów w zakresie benzyn silnikowych.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#JerzyPietrewicz">Jeśli chodzi o poprzednie pytanie – o względność celów, które mogą obowiązywać, to przecież jest to perspektywa lat po 2020 r. W związku z tym, być może, te cele okażą się rzeczywiście zupełnie inne. Dyrektywa wyznacza datę 2020 r. i w tym horyzoncie czasowym określa cele redukcyjne, które w związku z tym implementujemy do prawa polskiego. Co będzie dalej, to określą kolejne akty prawne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję. Szanowni państwo, nie ma więcej głosów w dyskusji. W takim razie zamykam pierwsze czytanie. Proponuję, aby do opracowania sprawozdania powołać podkomisję. Bardzo proszę Kluby o zgłaszanie kandydatów. W imieniu Klubu Prawo i Sprawiedliwość zgłaszam pana przewodniczącego Maksa Kraczkowskiego i pana posła Grzegorza Tobiszowskiego. Proszę bardzo – z Klubu Twój Ruch pan Jacek Najder. Proszę bardzo, pan poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#KrzysztofGadowski">W imieniu Klubu Platforma Obywatelska zgłaszam posłów: Piotra Cieślińskiego, Artura Gieradę i Krzysztofa Gadowskiego. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#WojciechJasiński">Pan Kasprzak – z Klubu PSL. Nie ma więcej zgłoszeń?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JacekNajder">Chciałbym w imieniu Klubu Twój Ruch zgłosić jeszcze kolegę Borkowskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#WojciechJasiński">Czy są jeszcze jakieś kandydatury? Jest osiem osób. Szanowni państwo, czy przeciwko zaproponowanemu składowi podkomisji ktoś oponuje? Nie widzę, w związku z tym stwierdzam, że Komisja powołała podkomisję, w skład której wchodzą panowie: Kraczkowski, Tobiszowski, Najder, Cieśliński, Gierada, Gadowski, Kasprzak i Borkowski – Jerzy Borkowski.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#WojciechJasiński">Szanowni państwo, po zakończeniu posiedzenia bardzo proszę członków podkomisji o podejście do stołu prezydialnego, ukonstytuujemy się.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#WojciechJasiński">W związku z wyczerpaniem porządku dziennego zamykam posiedzenie. Dziękuję wszystkim za obecność.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>