text_structure.xml 24 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dzień dobry państwu. Państwa posłów proszę o zajmowanie miejsc. Państwa ministrów proszę o zajmowanie miejsc.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#KrystynaSkowrońska">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Stwierdzam kworum. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w trakcie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości (druk sejmowy nr 3352 i 3486), w pkt 2 rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w trakcie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych (druki nr 3361 i 3456) oraz w pkt 3 rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o rynku kapitałowym (druki nr 3230 i 3468).</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#KrystynaSkowrońska">Chciałabym od razu zasugerować, żeby zaproponowany pkt 3 dotyczący projektu ustawy o zmianie ustawy o nadzorze nad rynkiem kapitałowym był rozpatrywany jako punkt pierwszy. Czy są uwagi państwa posłów do porządku dziennego i kolejności rozpatrywania poprawek? Nie słyszę uwag do porządku dziennego. Wobec niezgłoszenia wniosków do porządku dziennego stwierdzam jego przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#KrystynaSkowrońska">W imieniu pań i panów posłów chciałabym przywitać uczestniczących w posiedzeniu przedstawicieli naczelnych organów administracji państwowej oraz innych urzędów i instytucji państwowych. Witam serdecznie panią Izabelę Leszczynę – sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, a także panią minister Dorotę Podedworną-Tarnowską – podsekretarz tanu w Ministerstwie Finansów, i panią minister Hannę Majszczyk – podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, a także osoby państwu towarzyszące.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#KrystynaSkowrońska">Rozpoczynając zatem od pkt 3, chciałabym poinformować, że w dniu 10 czerwca na posiedzeniu plenarnym Sejmu odbyło się drugie czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o nadzorze nad rynkiem kapitałowym oraz niektórych innych ustaw, zawartego, jak wcześniej mówiłam, w drukach nr 3230 i 3468. W czasie drugiego czytania zgłoszono dwie poprawki. Sejm skierował ustawę wraz z poprawkami do Komisji w celu przygotowania dodatkowego sprawozdania. Biuro Legislacyjne sugeruje, aby poprawki nr 1 i 2 rozpatrzyć łącznie.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#KrystynaSkowrońska">Chciałabym zaproponować sposób rozpatrywania poprawek: przedstawienie uzasadnienia przez posła wnioskodawcę, stanowisko rządu, jeżeli będą uwagi Biura Legislacyjnego, to wysłuchamy tych opinii, głosy za i przeciw oraz głosowanie poprawek. Czy jest sprzeciw wobec propozycji rozpatrywania poprawek? Nie słyszę. Wobec niezgłoszenia propozycji dotyczących sposobu rozpatrywania poprawek innych, niż zaproponowałam, stwierdzam, że będziemy w ten sposób procedować poprawki. Uprzejmie zatem proszę pana posła Killiona Munyamę o przedstawienie poprawek w imieniu Klubu Platforma Obywatelska. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#KillionMunyama">Dziękuję, pani przewodnicząca. Zgodnie z tym, co zostało przedstawione, poprawki nr 1 i 2, będziemy rozpatrywać łącznie. Mianowicie po art. 7 należałoby dodać art. 7a w brzmieniu:</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#KillionMunyama">„W ustawie z dnia 22 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym w art. 4 ust. 2 otrzymuje brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#KillionMunyama">»2. Komisja przedstawia Prezesowi Rady Ministrów coroczne sprawozdanie ze swojej działalności w terminie do dnia 31 lipca następnego roku. Sprawozdanie jest jawne i obejmuje w szczególności zestawienie wszystkich poniesionych w roku budżetowym kosztów działalności Komisji i Urzędu, w podziale na obszary nadzoru określony w art. 1 ust. 2, wraz z liczbą oraz zakresem czynności nadzorczych, w tym także kosztów administracyjnych«”.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#KillionMunyama">To głównie wynika z tego, że rok sprawozdawczy oczywiście kończy się w lipcu, w związku z tym mówimy, że ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2016 r. z wyjątkiem właśnie art. 7a, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2017 r. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#KrystynaSkowrońska">Chodzi nam więc o to, panie pośle, że jeżeli Komisja będzie rozpatrywać sprawozdanie z wykonania budżetu albo projekt budżetu na kolejny rok, a rozpatrujemy sprawozdanie Komisji Nadzoru Finansowego, to będziemy mieli taką informację. Taka jest intencja, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#KillionMunyama">Tak, pani przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#KrystynaSkowrońska">Stanowisko rządu, pani minister Izabela Leszczyna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#IzabelaLeszczyna">Dziękuję, pani przewodnicząca. Stanowisko rządu wobec tej poprawki jest pozytywne. Z jednej strony mamy świadomość, że to są dodatkowe obciążenia sprawozdawcze, ale z drugiej strony to wpisuje się w to, co także robimy w Ministerstwie Finansów, co polega na pewnej standaryzacji usług publicznych. Myślę, że służy to transparentności, przejrzystości i takie instytucje publiczne powinny być. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#KrystynaSkowrońska">Chciałabym zapytać państwa posłów, czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia tej poprawki? Nie słyszę. Stwierdzam zatem, że te dwie poprawki nr 1 i 2, które zostały zaproponowane do tego projektu, zostały przyjęte i jednomyślnie zaopiniowane przez Komisję pozytywnie. W ten sposób rozpatrzyliśmy poprawki. Komisja musi wybrać sprawozdawcę, który przedstawi to sprawozdanie na posiedzeniu plenarnym Sejmu. Bardzo proszę, pan przewodniczący Paweł Arndt.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PawełArndt">Proponuję, aby sprawozdawcą Komisji pozostała pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska tak, jak to było na poprzednim etapie prac.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję bardzo. Wyrażam zgodę. Pytam również, czy są inne propozycje? Nie słyszę. Wobec niezgłoszenia innych propozycji chciałabym zapytać, czy jest sprzeciw, abym pełniła funkcję posła sprawozdawcy? Nie słyszę. Dziękuję bardzo za zaufanie. W związku z tym stwierdzam, że zostałam wybrana sprawozdawcą Komisji, który przedstawi dodatkowe sprawozdanie Sejmowi.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#KrystynaSkowrońska">W ten sposób zrealizowaliśmy punkt dotyczący rozpatrzenia poprawek zgłoszonych do poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o nadzorze nad rynkiem kapitałowym. Dziękuję bardzo. Oddaję przewodnictwo panu przewodniczącemu Pawłowi Arndtowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PawełArndt">Przystępujemy zatem do realizacji pkt 2 porządku dziennego. W dniu 10 czerwca na posiedzeniu plenarnym Sejmu odbyło się drugie czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości (druki nr 3352 i 3486). W trakcie drugiego czytania zgłoszono jedną poprawkę. Sejm skierował ustawę wraz z poprawką do Komisji w celu przygotowania dodatkowego sprawozdania. Proponuję, aby rozpatrywanie tej poprawki odbywało się tak, jak poprzednio. W związku z tym bardzo proszę posła zgłaszającego poprawkę – poprawkę zgłosił Klub PSL – pana przewodniczącego Łopatę o jej przedstawienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JanŁopata">Bardzo dziękuję. Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, mówiąc szczerze, wsłuchując się we wczorajsze posiedzenie Komisji Finansów Publicznych i podzielając w jakiejś części argumentację, w szczególności jeśli chodzi o Społeczną Krajową Sieć Ratunkową, zaproponowaliśmy rozwiązanie może minimalnie wychodzące naprzeciw uzasadnionym, wydaje się, propozycjom, ale jednak idące naprzeciw, a polegające na tym, że proponujemy, żeby w art. 6 dodawanym do ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (konkretnie art. 10a ust. 1 pkt 5) podwoić kwotę, czyli 50 tys. zł zastąpić kwotą 100 tys. zł. Cel jest wiadomy – chodzi o powiększenie, poszerzenie tej grupy obejmującej uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów do kwoty 100 tys. zł rocznie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję. Poproszę o stanowisko rządu. Bardzo proszę, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#DorotaPodedwornaTarnowska">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, stanowisko rządu w zakresie tej poprawki jest pozytywne. Tak, jak powiedział pan poseł, zwiększenie limitu przychodów do kwoty 100 tys. zł spowoduje objęcie nowymi regulacjami dodatkowo około 8 tys. organizacji pozarządowych. Chciałabym jeszcze podkreślić, że są to jedyne osoby prawne, które są wyjęte spod uregulowań ustawy o rachunkowości.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#DorotaPodedwornaTarnowska">Jest to bardzo duża zmiana systemowa, którą obiecaliśmy w ubiegłym roku w trakcie procedowania pierwszej transzy transpozycji dyrektywy w zakresie uproszczeń w sprawozdawczości i w księgowości podmiotów. Ta zmiana wpisuje się doskonale w działania deregulacyjne rządu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję pani minister. Czy ktoś z państwa chciałby w tej sprawie wypowiedzieć się? Czy ktoś z państwa posłów? Pan prezes? Ale bardzo proszę króciutko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JerzyPłókarz">Jerzy Płókarz, Społeczna Krajowa Sieć Ratunkowa. Serdecznie dziękujemy panu posłowi. Podziękowaliśmy już publicznie na naszych stronach internetowych – mamy wiele tysięcy ratowników zrzeszonych na terenie Lubelszczyzny.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#JerzyPłókarz">Bardzo króciutko i zwięźle, ale bardzo prosiłbym o 60 sekund możliwości wypowiedzenia się i uzasadnienia, bo jest dobry krok, ale niewielka tylko liczba organizacji z niego skorzysta. Twierdzenie, że przecież połowa organizacji otrzyma zwolnienie, należy uznać za nieco chybione. Postępowanie takie pozbawia szacunku do działalności społecznej. Należy pamiętać, że ta ponad połowa stowarzyszeń, której wnioskowane zwolnienie ma dotyczyć, to głównie te organizacje, które praktycznie zawiesiły swoją działalność właśnie z uwagi na nader restrykcyjne przepisy i nie wznowią jej przy limicie 50 tys. zł czy nawet 150 tys. zł. Bowiem w dzisiejszych czasach rzeczywiste koszty prowadzenia takiej członkowskiej organizacji są bardzo wysokie – sięgają kilkuset tysięcy złotych: utrzymanie biura, czynsz, opłaty telefoniczne, sprzęt, transport, prąd i wiele, wiele innych. Zatem byłaby to syzyfowa praca. Jeżeli ma być limit, to powinien on być na takim poziomie, aby taka organizacja mogła rzeczywiście rozwinąć się i zajmować się działaniami na rzecz społeczeństwa, a nie tylko spełnianiem wymogów nadmiernej biurokracji. Limit nie powinien hamować rozwoju takiej organizacji i wywoływać wśród społeczników takiego przeświadczenia, że nie warto rozwijać działalności, bo przysporzy to tylko nadmiernych problemów. Prowadzenie przez…</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#JerzyPłókarz">Strona rządowa używa określenia małych organizacji. Pytamy, jaką miarą mierzonych? Czy wielkością pieniędzy pobranych finansowań, czy liczbą członków, czy też wartością niepokrytych z dotacji działań danej organizacji na rzecz społeczeństwa? Ministerstwo Finansów pisze: „małych”, i pisze: „50 tys. zł przychodu”. Są stowarzyszenia, które mają kilkanaście tysięcy członków i przychód poniżej 50 tys. zł, a wartość społecznych działań na rzecz ogółu społeczeństwa można śmiało szacować na kilkanaście milionów złotych rocznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PawełArndt">Panie prezesie, bardzo dziękuję. Mówiliśmy o tym ostatnio. Ostatnie dwa zdania, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JerzyPłókarz">Tak jest, ostatnie dwa zdania. Prowadzenie przez organizacje… Dlaczego nie może być normalnie? Powinny obowiązywać tylko takie formalności, które są naprawdę niezbędne. Prowadzenie ewidencji przychodów i kosztów spokojnie starczy na zapewnienie pełnej kontroli tych stowarzyszeń. My nigdy nie mamy czasu, żeby ustosunkować się, ale gdyby Ministerstwo Finansów przedstawiło obawy, że mogłoby to negatywnie skutkować, to jestem w stanie merytorycznie wykazać, że ta obawa jest zbędna. Nigdy nie daje się nam takiej szansy. Nigdy nie znamy argumentów. Jeżeli postawić by ten argument i dać mi 60 sekund na odpowiedź na ten argument, to…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PawełArndt">Dobrze. Panie prezesie, dziękuję bardzo. Chciałbym tylko pana poinformować, że tę poprawkę możemy w tej chwili albo zaopiniować pozytywnie, albo zaopiniować negatywnie. Innej możliwości nie mamy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JerzyPłókarz">Nie można zwiększyć limitu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PawełArndt">Panie prezesie, poprawka jest jaka jest. Pani minister chce odpowiedzieć na te pańskie uwagi. Jednak może jeszcze pani poseł Zuba, wtedy pani minister odpowie pewnie na jedne i drugie wątpliwości. Bardzo proszę, pani poseł Maria Zuba.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#MariaZuba">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, mam pytanie, w zasadzie prośbę do pani minister. Rzeczywiście te wyjaśnienia są zdawkowe, a tutaj cel jest jakby oczywisty, żeby ułatwić działalność zarówno podmiotom gospodarczym jak również organizacjom pozarządowym i różnym stowarzyszeniom. Stąd też moja prośba, aby pani minister – nie oczekuję, że dzisiaj, bo jakby zamykamy już temat – przygotowała dla mnie na piśmie i przesłała mi wnikliwą analizę i wnikliwe uzasadnienie stanowiska rządu w tej sprawie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję. Bardzo proszę, pani minister Dorota Podedworna-Tarnowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#MariaZuba">Pani minister, żeby było jasne, stanowisko w sprawie wystąpienia tego stowarzyszenia i poprawek, które to stowarzyszenie przedłożyło nam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję pani poseł. Pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#DorotaPodedwornaTarnowska">Dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, w zasadzie chciałabym odnieść się tylko do jednej kwestii, którą poruszył pan prezes, że tymi działaniami zabijamy de facto przedsiębiorczość, proobywatelskość i zakładanie tego typu organizacji. Według danych, które mamy z Krajowego Rejestru Sądowego, jak również z danych GUS, w okresie od 2005 r. do 2013 r. pomimo tego, że nie było uproszczeń, które wprowadzamy właśnie tymi dobrymi przepisami, odnotowaliśmy przyrost liczby organizacji pozarządowych ujętych w rejestrze KRS o 37%. Był to wzrost o ponad 23 tys. podmiotów. Można więc powiedzieć, że księgowość nie jest karą, o jakiej wczoraj mówił pan prezes, która hamowałaby rozwój tego typu organizacji.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#DorotaPodedwornaTarnowska">Jeżeli natomiast chodzi o pytanie pani poseł Zuby, oczywiście takie wyjaśnienie przygotujemy dla szanownej pani poseł. Przypomnę jeszcze, że według naszych szacunków, które wczoraj prezentował pan dyrektor Więckiewicz z Ministerstwa Pracy, podwyższenie tego limitu do 100 tys. zł – ja powiedziałam o liczbie organizacji, wspominając o liczbie 8 tys. – spowoduje, że aż 77% organizacji pozarządowych będzie mogło z tych uproszczeń skorzystać. Tak jak wczoraj na posiedzeniu Komisji odpowiadałam, pan prezes występuje tylko i wyłącznie o zwolnienia z pełnej rachunkowości dla stowarzyszeń. Projekt rządowy obejmuje wszystkie organizacje pozarządowe, nie tylko stowarzyszenia, a więc obejmuje szerszy krąg podmiotów. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję. Proszę państwa, musimy zaopiniować tę poprawkę. Proponuję, abyśmy pozytywnie zaopiniowali tę poprawkę. Czy jest sprzeciw, aby ta poprawka uzyskała pozytywną rekomendację Komisji Finansów Publicznych? Nie ma sprzeciwu. Stwierdzam, że poprawka została pozytywnie zaopiniowana przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PawełArndt">Jak zwykle musimy wybrać jeszcze posła sprawozdawcę. Proponuję, aby posłem sprawozdawcą pozostał pan poseł Zbigniew Konwiński – dotychczasowy sprawozdawca tego projektu. Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#ZbigniewKonwiński">Tak, wyrażam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PawełArndt">Czy są inne kandydatury? Nie ma. Czy jest sprzeciw wobec propozycji powierzenia panu posłowi Konwińskiemu funkcji posła sprawozdawcy? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja wybrała pana posła Zbigniewa Konwińskiego na sprawozdawcę Komisji.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PawełArndt">Proszę państwa, przystępujemy do realizacji trzeciego punktu porządku dziennego. W dniu 10 czerwca na posiedzeniu plenarnym Sejmu odbyło się drugie czytanie senackiego projektu ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych (druki nr 3361 i 3456). W trakcie drugiego czytania zgłoszono dwie poprawki. Sejm skierował ustawę wraz z poprawkami do Komisji w celu przygotowania dodatkowego sprawozdania. Rozpatrywanie poprawek będzie się odbywało w porządku przyjętym w poprzednich punktach.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#PawełArndt">Proszę państwa, dwie poprawki zostały zgłoszone przez Klub Platforma Obywatelska. Pozwolą państwo, że zarekomenduję je. W pierwszej poprawce mamy właściwie przepis przejściowy, który ma na celu umożliwienie jednorazowego przeniesienia z funduszu instytucji gospodarki budżetowej na fundusz zapasowy zysków pozostających w dyspozycji tych instytucji. Umożliwi to wykorzystanie funduszu zapasowego na pokrycie między innymi ewentualnych strat netto instytucji gospodarki budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#PawełArndt">Punkt 2, czy poprawka druga, to jest zapis o wejściu w życie ustawy z dniem 1 stycznia. To przede wszystkim umożliwi zachowanie w roku 2015 dotychczasowych zasad planowania sprawozdawczości. Bardzo proszę panią minister Hannę Majszczyk o opinię rządu na temat poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#HannaMajszczyk">Opiniujemy pozytywnie obie te poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję. Czy ktoś z państwa chciałby w tej sprawie zabrać głos? Pani poseł Maria Zuba.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#MariaZuba">Pani minister, proszę powiedzieć szerzej, czym ministerstwo kieruje się, pozytywnie opiniując tę poprawkę? Jaki jest cel i takie szersze uzasadnienie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PawełArndt">Bardzo proszę, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#HannaMajszczyk">Dziękuję bardzo. Pani poseł, tak, jak pan przewodniczący zechciał powiedzieć, omawiając te poprawki, pierwsza z nich ma charakter przejściowy, bo jakby sama zmiana, która powoduje i która prowadzi do tego, że zyski wypracowane przez instytucje gospodarki budżetowej będą odnoszone na fundusz zapasowy – ta reguła jest wprowadzana zgodnie z rekomendacją NIK – ale pamiętajmy, że przez te parę lat te jednostki funkcjonują i one odnosiły te zyski na fundusz założycielski. W momencie, kiedy weszłyby w życie te nowe przepisy, to de facto nie byłoby żadnej możliwości wykorzystania tych środków – one byłyby tam praktycznie zamrożone na zawsze lub do ewentualnej innej zmiany przepisów. Wydaje się, że to nie jest rozwiązanie, które chcielibyśmy osiągnąć, dlatego uważamy, że ta poprawka jest jak najbardziej słuszna. Ona daje możliwość wykorzystania w świetle nowych przepisów tego zysku.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#HannaMajszczyk">Druga poprawka dotycząca wprowadzenia w życie w roku 2016, a nie w terminie 14 dni, też zasługuje na pozytywną ocenę, ponieważ brak tych przepisów precyzujących, jak powinny być właściwie robione odpisy na te fundusze czy też brak tych przepisów, które mogłyby powodować racjonalne odpisy na fundusz zapasowy, a nie na fundusz założycielski, biorąc pod uwagę, że mamy połowę roku i że jednostki gospodarki budżetowej w określony sposób zaplanowały już rozdysponowanie tych środków w trakcie roku, mógłby być pewnym utrudnieniem dla nich, gdybyśmy mieli to wprowadzić w ciągu 14 dni po dniu ogłoszenia.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#HannaMajszczyk">Więc obie te poprawki wychodzą jak gdyby naprzeciw takiemu racjonalnemu podejściu do zamknięcia tego roku według tych zasad, które obowiązują. To daje możliwość przeprowadzenia od początku roku takiej już pełnej zmiany i włączenia tych zysków do funduszu zapasowego. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#MariaZuba">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PawełArndt">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nikt nie zgłasza się. Proponuję, aby Komisja pozytywnie zaopiniowała przedstawione poprawki. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że tak się właśnie stało. Sprzeciwu nie ma. Stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała poprawki.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PawełArndt">Jak zwykle musimy jeszcze wybrać posła sprawozdawcę. Dotychczasowym sprawozdawcą był pan poseł Zenon Durka. Proponuję, aby pozostał nim i na tym etapie prac. Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#ZenonDurka">Wyrażam zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PawełArndt">Czy są inne kandydatury? Czy jest sprzeciw wobec propozycji powierzenia panu posłowi Zenonowi Durce funkcji posła sprawozdawcy? Nie słyszę. Stwierdzam, że pan poseł Zenon Durka został wybrany sprawozdawcą Komisji.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PawełArndt">Proszę państwa, na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia. Informuję, że protokół z posiedzenia z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu będzie wyłożony do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Dziękuję bardzo Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>