text_structure.xml 24.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dzień dobry państwu. Chciałabym otworzyć posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Poproszę państwa posłów o podpisywanie się i również ostatnich wchodzących o zamknięcie drzwi.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#KrystynaSkowrońska">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje zaopiniowanie wniosku Ministra Finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej z poz. 71. Czy są inne uwagi do porządku dziennego ze strony państwa posłów? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#KrystynaSkowrońska">Wobec niezgłoszenia wniosków do porządku dziennego stwierdzam jego przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#KrystynaSkowrońska">Przystępujemy zatem do realizacji porządku dziennego. Proszę o przedstawienie wniosku dotyczącego zmiany przeznaczenia kwoty 20.000 tys. zł w ramach rezerwy celowej w poz. 71 – Finansowanie lokalnych centrów rozwoju kapitału społecznego, tak zwanych Świetlików.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#KrystynaSkowrońska">Przed prezentacją wniosku chciałabym w imieniu pań i panów posłów przywitać przedstawicieli naczelnych organów administracji państwowej i innych urzędów i instytucji, państwa, którzy przybyli na dzisiejsze posiedzenie: panią minister Hannę Majszczyk podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów a także pana ministra Marka Buciora podsekretarza stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#KrystynaSkowrońska">Nie wiem, kto z państwa? Pani minister Majszczyk prezentuje wniosek? Pani minister, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#HannaMajszczyk">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo! Tak, jak pani przewodnicząca zaznaczyła w opisie wniosku skierowanego przez Ministra Finansów do Wysokiej Komisji, w rezerwach celowych w budżecie państwa na rok 2012 została przewidziana rezerwa w poz. 71 dotycząca finansowania lokalnych centrów rozwoju społecznego, tak zwanych Świetlików. Rezerwa ta została zaplanowana w wysokości 150.000 tys. zł. Bieżące analizy i założenia dotyczące budowy tych Świetlików wskazują, że program ten co do zasady w pełni przesunie się na rok 2013, tymczasem wskutek podejmowania różnych działań w zakresie aktywności osób starszych został przygotowany w ministerstwie pracy i przyjęty przez rząd 24 sierpnia bieżącego roku rządowy program na rzecz aktywności społecznej osób starszych na lata 2012–2013. W związku z powyższym, że rezerwa w wysokości, o której powiedziałam przed chwilą, nie będzie w tym roku tak wykorzystana, zwracamy się do Wysokiej Komisji z uprzejmą prośbą o pozytywne zaopiniowanie zmiany przeznaczenia części kwoty zawartej w tej rezerwie w wysokości 20.000 tys. zł po to, aby właśnie ten program, o którym wspomniałam, jeszcze w tym bieżącym roku ruszył i został sfinansowany właśnie ze środków pochodzących z przeznaczenia z tej rezerwy. Jeżeli chodzi o dalsze informacje dotyczące samego programu, jeżeli byście państwo sobie życzyli, to tu poprosiłabym w szczegółach przedstawicieli ministerstwa pracy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#KrystynaSkowrońska">Myślę, że w sytuacji, kiedy będą pytania państwa posłów, to, nie wiem… Jestem wyrazicielem części sali, czy państwo uważacie, że dodatkowa informacja ze strony pana ministra Buciora w tym miejscu jest potrzebna czy…? Ja wolałabym otworzyć dyskusję i wysłuchać odpowiedzi pana ministra na zadane pytania. I taką propozycję składam, że w ten sposób byśmy procedowali. A więc otwieram dyskusję. Kto z państwa posłów chciałby zabrać głos? Pani poseł Rafalska. Pani poseł, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ElżbietaRafalska">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, panie ministrze! Proszę pana ministra Buciora o udzielenie bardziej szczegółowej informacji o tym, jaki jest stopień realizacji tego programu Świetlików. Pamiętam, jak była prezentacja tego programu, to niemalże był on porównywalny do takiego projektu, o którym Platforma Obywatelska też mówi, że był cywilizacyjny, a więc do Orlików. Rozbudzono tu też duże oczekiwania społeczne, a z tego, co zrozumiałam po wstępie pani minister Majszczyk, rozumiem, że jego stopień zaawansowania jest niemalże zerowy, więc bardzo proszę o to, czy do końca tego roku wpłynęły propozycje, jaki może być stopień wykorzystania tych pieniędzy. To jest pierwsze pytanie, bo ja rozumiem, że ten projekt …</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#ElżbietaRafalska">I teraz pytanie o ten drugi program, rządowy program na rzecz aktywności społecznej osób starszych, bo niewiele na ten temat wiemy. Chociaż kilka zdań, w jaki sposób będą dzielone środki, do kogo jest skierowana oferta, poprzez kogo będą dystrybuowane środki, czy przez powiatowe urzędy pracy, czy przez – nie wiem – powiatowe centra pomocy rodzinie? Bliżej coś na ten temat. I czy kwota 20.000 tys. zł to będzie ta jedyna kwota, która jest przeznaczona na realizację tego programu w ramach tegorocznej realizacji tego programu zwiększenia aktywności zawodowej osób starszych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#KrystynaSkowrońska">Innych głosów nie widzę. Panie ministrze, uprzejmie proszę o udzielnie odpowiedzi na pytania, albo podzielenie się, kto z państwa odpowiada?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MarekBucior">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca. Po pierwsze, głos oddam przedstawicielowi Ministerstwa Rozwoju Regionalnego ze względu na to, że to ministerstwo realizuje program Świetlików, a nie Ministerstwo Pracy. A w kwestii naszego programu oddam głos panu dyrektorowi Więckiewiczowi. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MichałPtaszyński">Serdecznie dziękuję. Pani przewodnicząca, szanowni państwo! Ptaszyński Michał, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Departament Koordynacji i Wdrażania Regionalnych Programów Operacyjnych. Rzeczywiście, można powiedzieć, że my w jakiejś mierze odpowiadamy za ten program, aczkolwiek nie ukrywam, że kulisy w ogóle pojawienia się tych środków w budżecie państwa… Jak gdyby tutaj kwestia taka była, że nie Ministerstwo Rozwoju Regionalnego do końca zgłaszało te pieniądze, natomiast kwestia jest taka, proszę państwa, że rzeczywiście myśleliśmy dosyć długo, bo właściwie już od dwóch lat, o realizacji tego programu. Kwestia oczywiście oparła się o środki finansowe dlatego, że program miał być zrobiony, miał być realizowany w dosyć dużej kwocie, natomiast zdajemy sobie sprawę z sytuacji budżetu państwa, zdajemy sobie sprawę z tego, że jest nałożona na nas procedura nadmiernego deficytu, w związku z tym jak gdyby tutaj uznajemy, że są obecnie bardziej priorytetowe zadania do zrealizowania i te pieniądze, które znalazły się w budżecie, te 150.000 tys. zł, nie podjęliśmy decyzji, żeby te środki wykorzystywać.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#MichałPtaszyński">Tak, jak wspomniałem, nałożyło się na to bardzo wiele czynników. Chciałbym zwrócić uwagę na to, że równolegle jak gdyby realizowany jest taki komplementarny program z PROW-u – Odbudowa i rozwój wsi. Ten komponent ma około 600.000 tys. euro. Dziś realizacja jest na poziomie 1.000.000 tys. zł. Podobne zadania są realizowane właśnie na terenach wsi, związane z odbudową i przebudową świetlic, ośrodków kultury na wsiach. W związku z tym tam jest kwota finansowania do 500 tys. zł, więc znacząco te potrzeby rzeczywiście są realizowane. Z drugiej strony też mamy świadomość tego, z jakimi problemami demograficznymi zmaga się Polska. Mamy świadomość tego, ile infrastruktury rzeczywiście jest w jednostkach samorządu terytorialnego w gminach niewykorzystanej i niezagospodarowanej, w związku z tym ten nasz projekt, który powstał – cała koncepcja powstała w troszkę innych realiach – na przełomie 2009 i 2010 r., dosyć drogi, ale z myślą taką, że późniejsze utrzymanie będzie stosunkowo nieduże, niewielkie, ten projekt jak gdyby troszkę się nam zdezaktualizował. W związku z tym nie podjęliśmy takiej decyzji, żeby wdrażać i realizować ten projekt.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#MichałPtaszyński">Oczywiście, nie mogę jednoznacznie powiedzieć, że wycofujemy się z jego realizacji dlatego, że mamy nadzieję, że te realia się zmienią. Tutaj jak gdyby jesteśmy w stałym kontakcie z marszałkami – rozmawiamy, bo oni też mieli partycypować w wydatkowaniu tego, natomiast na ten moment mamy świadomość, że też ze strony gmin, które miały w 10% wydatkować środki na realizację tych Świetlików, a później kwestia utrzymania tego – byłoby to bardzo duże obciążenie dla nich samych, w związku z tym tutaj zainteresowanie samym programem też znacząco zmalało. Dziękuję uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#KrystynaSkowrońska">Bardzo proszę jeszcze o kontynuowanie, bo tak pan minister Bucior zapowiedział. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#KrzysztofWięckiewicz">Pani przewodnicząca, szanowni państwo! Program aktywizacji osób starszych jest pokłosiem szerokiej dyskusji, która właściwie zainaugurowana została na Pierwszym Kongresie Uniwersytetów Trzeciego Wieku, ale też brzmiała w czasie Drugiego Kongresu Demograficznego, a jest efektem także dyskusji w środowisku na temat tego, co po okresie pracy w okresie przejścia na emeryturę ludzie starsi mogą poprzez ofertę programową z czasem wolnym, z aktywnością własną, ze zdrowiem czynić. Więc, krótko mówiąc, program powstał jako ten, który jest komplementarny w stosunku do Programu 50+ i wszystkich towarzyszących rynkowi pracy przedsięwzięć. Podstawowym celem tego programu jest aktywność ludzi starszych, przy czym – co jest bardzo istotne – w zakresie jakości i poziomu życia, gdzie pojawia się bardzo ważna kategoria „życie godne osób starszych”. W tym zakresie powstały priorytety, które tak naprawdę konsumują ten wymóg tworzenia warunków dla godnego życia osób starszych.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#KrzysztofWięckiewicz">Po pierwsze, jest to priorytet dotyczący edukacji osób starszych z dominacją oczywiście, ale chciałbym wyraźnie powiedzieć, nie tylko i nie wyłącznie, działalności uniwersytetów trzeciego wieku. Chodzi o edukację permanentną, w której ludzie starsi są gotowi przekazywać swoją wiedzę, ale także chłonąć wiedzę, która potrzebna jest im do nowych wyzwań związanych, no, z nowoczesnością, która się pojawia w naszym kraju.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#KrzysztofWięckiewicz">Drugi priorytet jest bardzo istotny, ponieważ on wiąże aktywność ludzi starszych z aktywnością na rzecz działań międzypokoleniowych, a więc młodzi – starzy, ale w rozumieniu jakości życia i wiązania tych elementów ze sobą w taką zintegrowaną całość. Bardzo ważna międzypokoleniowa formuła aktywności osób starszych i młodszych może spowodować w szczególności w środowiskach lokalnych kształtowanie nowego ładu społecznego opartego o więzi.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#KrzysztofWięckiewicz">Trzeci priorytet bardzo istotny to jest kwestia partycypacji osób starszych w życiu publicznym. Proszę pamiętać, że jest to grupa społeczna podmiotowo traktowana, która może stanowić poprzez swoje doświadczenia o charakterze społeczno-politycznym ważny podmiot tego życia wpływającego na procesy decyzyjne, i aktywizacja w tym zakresie jest bardzo istotna.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#KrzysztofWięckiewicz">Wreszcie czwarty priorytet niezwykle ważny, który wiąże się z takim wskaźnikiem przeciętnego dalszego trwania życia w zdrowiu, to jest kwestia usług społecznych na rzecz osób starszych. Ten priorytet uruchamia działania, które ze względu na specyfikę wieku trzeciego, wieku po aktywności zawodowej, wymagają szczególnych rozwiązań, szczególnych działań. I tutaj trzeci sektor, sektor pozarządowy, jest właściwym adresatem tego rodzaju środków na określone przedsięwzięcia.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#KrzysztofWięckiewicz">Proszę państwa, program jest programem dotacyjnym. W tym roku, jeśli Wysoka Komisja podejmie decyzję o alokacji środków, zostanie ogłoszony niezwłocznie konkurs na dwa lata funkcjonowania tego programu, w którego pierwszym roku 20.000 tys. zł byłoby rozdysponowane na działania o charakterze wspierającym priorytety ze szczególnym podkreśleniem tego wątku edukacyjnego. Konkurs byłby i jest przygotowany i cały program w oparciu o szerokie bardzo konsultacje społeczne: z Radą Działalności Pożytku Publicznego, z organizacjami seniorskimi, zakończony konferencją uzgodnieniową z organizacjami i konsensusem. Wszyscy oczekują na ogłoszenie konkursu. To nastąpi niebawem, ale w tym czasie już trwają działania o charakterze informacyjnym, które do środowisk zainteresowanych informacją trafiają.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#KrzysztofWięckiewicz">Dodam tylko, co jest bardzo, istotne, że procedura konkursowa oparta jest na przepisach ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, i przypomina, co jest też ważne dla państwa posłów, procedurę funduszu inicjatyw obywatelskich, gdzie wnioski będą składane w trybie online (generatorze). To jest przyjazna procedura. Przewidziany jest ekspercki system oceny wniosków, a zatem sektor pozarządowy, wiedząc, znając Fundusz Inicjatyw Obywatelskich, będzie miał stosunkowo dużą łatwość absorpcji środków.</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#KrzysztofWięckiewicz">Dodam tylko, że novum pewnym w tym programie jest możliwość zawierania partnerstw, w szczególności przez uniwersytety trzeciego wieku, które nie mają osobowości prawnej, z tymi, którzy tę osobowość prawną mają, po to, żeby wspólnie – tak również przewiduje ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie – realizować przedsięwzięcia. Takich partnerstw wedle naszego rozeznania zawiąże się sporo. I to też jest element pokazujący, że można w zintegrowany sposób rozwiązywać problemy osób starszych. Tyle pokrótce, jeśli chodzi o program z punktu widzenia celu, priorytetów, zakresu oraz pewnego harmonogramu.</u>
          <u xml:id="u-9.8" who="#KrzysztofWięckiewicz">Dodam jeszcze, i to jest bardzo istotne, na zakończenie, że program ten przewiduje komponent systemowy, a więc dotacyjny program zawiera w sobie element prac z udziałem sektora pozarządowego administracji publicznej: samorządowej i rządowej, nad długofalową polityką na rzecz seniorów. Te rozwiązania systemowe będą integralną częścią także tego programu, gdzie środki wydzielone na rozwiązania systemowe są także uwzględnione.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#KrystynaSkowrońska">Pani poseł Rafalska i pan poseł Kowalczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#ElżbietaRafalska">Ja tylko pana dyrektora chciałam dopytać. Ponieważ czasookres funkcjonowania programu to jest 2012–2013 r., czy organizacje pozarządowe rozliczają się w 2013 r.? Czy rok budżetowy jest tu rokiem rozliczeniowym na 20.000 tys. zł? W jakich częściach jak gdyby klasyfikacji budżetowej ten program jest realizowany, bo nie rozumiem? Czy program powstał w ramach… Poprzez jaką część budżetu są wydatkowane i realizowane te środki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#KrystynaSkowrońska">I pan poseł Kowalczyk. Panie dyrektorze chwileczkę, jeszcze pan poseł Kowalczyk. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#HenrykKowalczyk">Pani przewodnicząca, rzeczywiście przeznaczenie 20.000 tys. zł, wydaje mi się, na tak przygotowany program, który poniekąd też mogę traktować jako kontynuację ówczesnego takiego projektu poakcesyjnego Programu Wsparcia Rozwoju Obszarów Wiejskich, z którego właśnie były finansowane: ta aktywność emerycka, dla której rzeczywiście w tym momencie zabrakło źródeł finansowania. I znakomicie, że to powstaje i uzupełnia ten ślad.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#HenrykKowalczyk">Natomiast nieodparcie nasuwa mi się komentarz do wypowiedzi przedstawiciela Ministerstwa Rozwoju Regionalnego dotyczący programu Świetlików. Ten skok cywilizacyjny jest totalną kompromitacją! Panie dyrektorze, pomijam to, że pan myli program PROW – nie odbudowa, tylko odnowa i rozwój wsi, to jest raz. Pieniądze z tego są praktycznie wyczerpane, czyli zakontraktowane. Są jeszcze pewne oczywiście realizacje. Nie wszystkie, ponieważ ilość ich nie wystarczała na wszystkie elementy, więc nie zostały wszystkie potrzeby zaspokojone w ramach tego Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Oczywiście samorządy liczyły na wsparcie w ramach tego programu, szczególnie na kontynuację, natomiast podejście i stanowisko Ministerstwa Rozwoju Regionalnego do tego programu jest jak gdyby dowodem na to, jak Ministerstwo Rozwoju Regionalnego traktuje sprawy wsi. Dla mnie to jest, powiedzmy, takie traktowanie po macoszemu obszarów wiejskich przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, co jest dowodem dla tego programu. Ponieważ i tak nic z tego nie będzie przy tym podejściu Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, to może rzeczywiście warto się jeszcze zastanowić, czy nie więcej niż te 20.000 tys. zł przeznaczyć z tej rezerwy, bo przy tym podejściu to złotówki ministerstwo nie wyda na te Świetliki, z tego rozumiem, więc może właśnie na aktywność emerytów rzeczywiście dałoby się wydać i ta aktywność mogłaby być finansowana, która została rozbudzona, przypomnę, tym poakcesyjnym Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich. Myślę, że jest to dobre posunięcie, ale nawet za mało w tej sytuacji, że tam nic nie wydano, i z tej informacji wygląda na to, że chyba nic nie będzie wydane. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#KrystynaSkowrońska">Kolejno poproszę panią minister Majszczyk o odpowiedź i jeśli resort polityki społecznej, to w drugiej kolejności. Pani minister Majszczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#HannaMajszczyk">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo! Chciałabym może na wstępie odnieść się do wystąpienia pana posła dlatego, że chciałabym zwrócić uwagę, że ten program przyjęty przez rząd, o którym mówił pan dyrektor, nie jest jedynym programem realizowanym na rzecz osób starszych, mówiąc w dużym uproszczeniu. Idą nie tylko z tego programu operacyjnego dotyczącego wsi, ale również z programów operacyjnych Kapitał Ludzki. I tam duże kwoty oprócz tego, że są duże środki unijne – ja w tej chwili nie chciałabym przekłamać kwoty – ale oprócz tego że są znaczne środki unijne, idzie również współfinansowanie krajowe, a zatem komponent przygotowany teraz w ramach tego programu jest jakby zaadresowaniem tych działań pod kątem właśnie takich celów, jakie chce się w tym programie konkretnie osiągnąć obok tego, co dzieje się normalnie poprzez udział w zakresie współfinansowania.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#HannaMajszczyk">Chciałabym również zwrócić uwagę, że pewne środki idą również przez dotacje udzielane przez ministerstwo nauki wtedy, kiedy właśnie partnerem do prowadzenia tak zwanych uniwersytetów trzeciego wieku są uczelnie wyższe finansowane przez naukę, przez szkolnictwo wyższe, przepraszam. Mówię o Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, ale oczywiście w części – Szkolnictwo wyższe. Także tu to, o czym mówimy, to nie jest jedyne działanie. Jest to jeden z komponentów i elementów innych działań związanych właśnie z osobami w wieku starszym. I teraz może poprosiłabym jeszcze o szczegółową odpowiedź pana dyrektora. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#KrzysztofWięckiewicz">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, szanowni państwo, pani poseł, myśmy zrobili rozpoznanie absorpcyjne organizacji, które mając stosunkowo mało czasu do końca roku, będą musiały wydać środki w wysokości 20.000 tys. zł. Mogę zapewnić po szerokiej konsultacji, tak – dadzą radę. System rozliczeń – wynika to z ustawy o finansach publicznych jak i ze sprawozdawczości dotyczącej pożytku publicznego – jest trzydziestodniowy, więc warunkiem przyznanie drugiej transzy, bo to jest dwuletni program dla tych organizacji, które wystartują w konkursie, jest częściowe rozliczenie się. I to jest możliwe, tak ustaliliśmy, ale też przypominam, że ta druga część finansów – w ślad za panem posłem, który powiedział, że to źródło się gdzieś tam wyczerpało – jest 40.000 tys. zł na przyszły rok. Ta długofalowa polityka będzie zakładać – tutaj wypracujemy pewne rozwiązania – stały mechanizm finansowania przedsięwzięć na rzecz osób starszych, w szczególności w tym kontekście jakości życia i godnego życia. Więc mamy takie rozeznanie. Zresztą organizacje wskazały nawet poprzez symulacje, że te 20.000 tys. zł to jest właściwa kwota na ten rok i że zdołają ją rozliczyć po to, żeby drugą transzę w wysokości już 40.000 tys. zł na rok przyszły wykorzystać. Damy sobie radę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję bardzo. Na zadane pytania zostały udzielone odpowiedzi. Chciałabym zatem… Jeszcze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PiotrŚliwonik">Pani przewodnicząca, może jeszcze dwa słowa na temat …</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#KrystynaSkowrońska">Proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PiotrŚliwonik">… z jakiej części będą ponoszone wydatki. Otóż, ten rządowy program na rzecz aktywności społecznej osób starszych zarówno w 2012 r. jak i w 2013 r. będzie realizowany poprzez część 44 – Zabezpieczenie społeczne, i dział 853 – Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej, i rozdział – Pozostała działalność. Także to tyle, jeżeli chodzi o konkretne miejsce usytuowania w budżecie tych wydatków. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#KrystynaSkowrońska">Jeszcze przedstawiciel Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. Tak czy nie? Nie. Dziękujemy bardzo. Taki był sygnał. A zatem po udzieleniu odpowiedzi na zadane pytania państwa posłów chciałabym zaproponować Komisji przyjęcie opinii Komisji Finansów Publicznych do Ministra Finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej uchwalonej na posiedzeniu w dniu 30 sierpnia 2012 r.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#KrystynaSkowrońska">„Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 30 sierpnia 2012 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Finansów z dnia 29 sierpnia 2012 r. dotyczący zmiany przeznaczenia kwoty 20.000 tys. zł z rezerwy celowej poz. 71 – Finansowanie lokalnych centrów rozwoju kapitału społecznego, tak zwanych Świetlików, zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2012. Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 154 ust. 9 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycję przeznaczenia wyżej wymienionej kwoty na realizację rządowego programu na rzecz aktywności społecznej osób starszych na lata 2012–2013, przyjętego przez Radę Ministrów uchwałą z dnia 24 sierpnia 2012 r.”.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#KrystynaSkowrońska">Czy jest sprzeciw państwa posłów przyjęcia tej ustawy. Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#KrystynaSkowrońska">A zatem przez aklamację przyjęliśmy tę opinię. Dziękuję bardzo państwu posłom za udział w posiedzeniu, naszym gościom: pani minister, panu ministrowi i osobom towarzyszącym również, sekretariatowi. Zamykam posiedzenie Komisji Finansów Publicznych.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>