text_structure.xml
11.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PiotrPawełBauć">Serdecznie witam wszystkich przybyłych na posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Otwieram posiedzenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PiotrPawełBauć">Informuję, że Marszałek Sejmu, po zaciągnięciu opinii prezydium Sejmu, skierował do Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży, do pierwszego czytania, poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym (druk nr 3450).</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PiotrPawełBauć">Porządek dzienny posiedzenia obejmuje pierwsze czytanie projektu z druku nr 3450. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny posiedzenia bez zmian.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PiotrPawełBauć">Przystępujemy do realizacji porządku. Proszę przedstawiciela wnioskodawców – panią poseł Domicelę Kopaczewską, o przedstawienie uzasadnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#DomicelaKopaczewska">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, w imieniu wnioskodawców mam przyjemność przedstawić propozycję zmian w ustawie – Prawo o szkolnictwie wyższym, polegających na tym, iż w art. 11 ust. 3 pkt 2 lit. b) tiret pierwsze ustawy z 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym, zmiana polega na wykreśleniu wyrazów „o profilu praktycznym”.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#DomicelaKopaczewska">Uzasadnienie. Skąd ta zmiana? Przepisy art. 11 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, w brzmieniu nadanym ustawą z 11 lipca 2014 r., określający warunki niezbędne do uzyskania uprawnienia do prowadzenia studiów o profilu ogólnoakademickim na określonym kierunku i poziomie kształcenia przez podstawową jednostkę organizacyjną uczelni nieposiadającą uprawnień do nadawania stopni naukowych w obszarze i dziedzinie, do których przyporządkowany jest kierunek studiów.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#DomicelaKopaczewska">Jednym z tych warunków jest uzyskanie, co najmniej, pozytywnej oceny jakości kształcenia Polskiej Akademii Akredytacyjnej na prowadzonych na tym kierunku studiach pierwszego lub drugiego stopnia o profilu praktycznym.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#DomicelaKopaczewska">Warunek ten znajduje jednak zastosowanie również w odniesieniu do kierunków studiów o profilu ogólnoakademickim, prowadzonych przez te jednostki jeszcze przed wejściem w życie ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. W związku z tym, w czasie obowiązywania tych przepisów pojawiły się wątpliwości interpretacyjne co do oceny tych zapisów i żeby tych wątpliwości już nie było, choć Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przedstawiło taką wykładnię, aby nie było tych wątpliwości, dlatego też proponujemy wykreślenie słów „o profilu praktycznym”.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#DomicelaKopaczewska">Literalne brzmienie przepisu wskazuje, że podstawowe jednostki organizacyjne uczelni nieposiadające uprawnień do nadawania stopni naukowych w obszarze i dziedzinie, do których przyporządkowany jest kierunek studiów, które chciałyby kontynuować nauczanie na profilu ogólnoakademickim, zatrudniały wymaganą kadrę i prowadzą badania naukowe, powinny, mimo tego, zmienić profil kształcenia na praktyczny i dopiero po pozytywnej ocenia profilu praktycznego przez Polską Komisję Akredytacyjną, będą mogły ponownie wystąpić o nadanie uprawnienia do prowadzenia studiów o profilu ogólnoakademckim.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#DomicelaKopaczewska">Taki schemat postępowania nie jest do końca racjonalny i niepotrzebnie komplikuje sytuację tym jednostkom, które chcą prowadzić studia na profilu ogólnoakademickim. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PiotrPawełBauć">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę panią minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#DariaLipińskaNałęcz">Pragnę podziękować państwu posłom za wniesienie tej nowelizacji, ponieważ ona rzeczywiście wychodzi na wprost oczekiwaniom środowiska akademickiego i eliminuje jeden z etapów. Wydaje nam się, że rzeczywiście zbędny. Uczelnie nie będą musiały przeprofilowywać studiów w trakcie ich realizacji. Będą mogły zostać przy profilu ogólnoakademickim jeśli spełniają pozostałe elementy, tzn. jeśli zatrudniają odpowiednią liczbę kadry przypisaną do minimum kadrowego i jeżeli prowadzą badania naukowe.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#DariaLipińskaNałęcz">Czyli te dwa elementy wydają się nam ważniejsze. Dlatego wydaje się, że warunki dla prowadzenia studiów na profilu ogólnoakademickim zostaną zachowane i nie ma potrzeby wycofywać się w profil praktyczny, de facto na chwilę, jeżeli uczelnia chciałaby realizować profil ogólnoakademicki.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#DariaLipińskaNałęcz">Tak że dziękujemy za wniesienie tej poprawki i zdajemy sobie sprawę, że ona wynikła też z naszych różnych interpretacji, którymi próbowaliśmy postępować właśnie tą drogą, ale jednoznaczność prawna jest chyba lepsza. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PiotrPawełBauć">Dziękuję bardzo. Czy są pytania lub jakieś wnioski? Czy Biuro Legislacyjne ma jakieś uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MariaIwaszkiewicz">Nie, Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PiotrPawełBauć">Nie widzę zgłaszających się osób, zatem dyskusję nie tyle zamykam, co się nie odbyła.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PiotrPawełBauć">Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania projektu ustawy z druku nr 3450. Stwierdzam, że nie zgłoszono wniosku o przeprowadzenie wysłuchania publicznego.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PiotrPawełBauć">Czy jest sprzeciw wobec wniosku o szczegółowe rozpatrzenie projektu ustawy z druku nr 3450? Nie słyszę sprzeciwu. W takim razie przystępujemy do pracy.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PiotrPawełBauć">Czy jest sprzeciw do tytułu ustawy? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła tytuł.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PiotrPawełBauć">Czy jest sprzeciw do art. 1 ustawy? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 1 ustawy.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#PiotrPawełBauć">Czy jest sprzeciw do art. 2 ustawy? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 2 ustawy.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#PiotrPawełBauć">Czy jest sprzeciw do przyjęcia całości ustawy? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła zaproponowany projekt ustawy.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#PiotrPawełBauć">Pytanie do przedstawicieli rządu w sprawie wykonywania prawa Unii Europejskiej – czy jest potrzebne zapytanie skierowane do MSZ?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#DariaLipińskaNałęcz">Nie ma takiej potrzeby. Prawo Unii Europejskiej nie reguluje kwestii związanych ze szkolnictwem wyższym, w tym związanych z profilami kształcenia. Tak że nie ma takiej potrzeby.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PiotrPawełBauć">Czy są jakieś inne głosy w tej sprawie? Nie słyszę. Nie będziemy…</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PiotrPawełBauć">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#EdwardJezierski">Edward Jezierski. Profesor nauk technicznych. Wieloletni prodziekan, prorektor. Obecnie Rada Główna Nauki i Szkolnictwa Wyższego.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#EdwardJezierski">Szanowni państwo. Ja oczywiście do tego szczegółowego, omawianego dziś zagadnienia, nie mam uwag. Natomiast martwi mnie jedna rzecz, mianowicie – jak ustawicznie komplikuje się nasze prawo o szkolnictwie wyższym. Przygotowałem informację na temat tego, ile było tych wersji art. 11. Były już cztery. W tej chwili jest piąta.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#EdwardJezierski">Ta ostatnia – czwarta, jest cztery razy obszerniejsza od pierwszej z 2005 r., natomiast Prawo o szkolnictwie wyższym, liczbą znaków w tej chwili już dwukrotnie przewyższa to, co było w 2005 r. To jest problem, który znakomicie komplikuje uczelniom życie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PiotrPawełBauć">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, pan profesor poseł Bernacki.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#WłodzimierzBernacki">Dziękuję, panie przewodniczący, za udzielenie głosu. Nawiązując do słów pana profesora chciałbym zwrócić uwagę, że do ustawy przyjętej przez Sejm, tej obecnie obowiązującej, legislatorzy kancelarii Senatu zgłosili ponad 70 poprawek o charakterze czysto formalnym, legislacyjnym. Zwrócono uwagę, że właśnie w owym art. 11 znajduje się jeszcze kilka uchybień.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#WłodzimierzBernacki">To jedno uchybienie udało się dziś naprawić w pierwszym czytaniu, ale pamiętajmy, że przed nami jest siedemdziesiąt kilka wskazań legislatorów senackich, do których my również się przyłączamy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PiotrPawełBauć">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze jakieś głosy? Bardzo proszę, pan profesor.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JerzyŻyżyński">Chciałbym potwierdzić to, co mówi pan profesor, bo świat nauki bardzo źle odbiera tę nową ustawę o szkolnictwie wyższym. Zbiurokratyzowanie świata nauki, który potrzebuje, niestety, trochę innego prawa. Zamiast poprawiania mamy, ciągle, psucie prawa.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#JerzyŻyżyński">Powiem jeszcze na marginesie, pani minister, że ja w swoim dziekanacie powiedziałem, że odmawiam stosowania się do programów antyplagiatowych, ponieważ partactwo tych programów antyplagiatowych jest, po prostu, nieszczęściem i nie możemy ludziom nieprofesjonalnym, delikatnie mówiąc, dawać zarabiać grube pieniądze.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#JerzyŻyżyński">To, co zostało napisane w sprawie antyplagiatów, tak na marginesie mówiąc, to musi być zmienione. Plagiat jest złem. To jest sprawa oczywista, ale to, co narobiliście – w związku z tym – w tym prawie, jest po prostu horrorem. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PiotrPawełBauć">Myślę, że pan profesor nie dziękuje za ten horror, tylko za głos. Czy jeszcze? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PiotrPawełBauć">W takim razie zamykamy. Należy teraz wyznaczyć sprawozdawcę. Bardzo proszę o propozycje posła-sprawozdawcy. Bardzo proszę, pani poseł Hall.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#KatarzynaHall">Chciałabym zaproponować panią poseł Kopaczewską.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PiotrPawełBauć">Czy pani poseł się zgadza? Czy jest sprzeciw? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja wybrała na posła-sprawozdawcę panią poseł Kopaczewską.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PiotrPawełBauć">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia. Zamykam posiedzenie. Dziękuję bardzo. Informuję, że protokół posiedzenia z załączonym pełnym zapisem przebiegu będzie do wglądu w sekretariacie Komisji w kancelarii Sejmu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>