text_structure.xml 24.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#UrszulaAugustyn">Dzień dobry. Otwieram posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Bardzo serdecznie witam naszych dzisiejszych gości, pana ministra edukacji Przemysława Krzyżanowskiego, rzecznika praw dziecka, pana ministra Marka Michalaka. Witam serdecznie naszych znakomitych gości z Łodzi. Witam panią poseł wnioskodawcę do dzisiejszego projektu, państwa posłów, członków Komisji Edukacji oraz pozostałych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#UrszulaAugustyn">W dzisiejszym porządku obrad mamy do rozpatrzenia uchwałę, którą pani marszałek po zasięgnięciu opinii Prezydium Sejmu, skierowała do naszej Komisji w dniu 28 sierpnia. Jest to pierwsze czytanie poselskiego projektu uchwały w sprawie ustanowienia dnia 20 września Ogólnopolskim Dniem Przedszkolaka (druk nr 1663). Porządek dzienny obejmuje pierwsze czytanie tego projektu. Czy ktoś z państwa wnosi jakieś zastrzeżenia do takiego porządku? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#UrszulaAugustyn">Sądzę, że możemy spokojnie rozpocząć procedowanie. Proszę o uzasadnienie projektu uchwały przedstawiciela wnioskodawców, panią poseł Małgorzatę Niemczyk. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MałgorzataNiemczyk">Dzień dobry. Dziękuję bardzo pani przewodnicząca. Panie ministrze, panie rzeczniku, szanowni państwo, chodzi o ustanowienie 20 września dniem przedszkolaka. Nie ma takiego dnia w naszym systemie prawnym podkreślającego wagę edukacji przedszkolnej i rolę małego dziecka w życiu społeczności oraz rangę tego, aby do takiego dziecka podchodzić z należytym szacunkiem, abyśmy my wszyscy dorośli w należyty, jak najbardziej solidny i fundamentalny sposób dostrzegali edukację przedszkolną. Także dostrzegali rolę tej edukacji w życiu społecznym, rolę wieku przedszkolnego w kształtowaniu osobowości dzieci. Nasz system prawny do tej pory w należyty sposób nie wyrażał szacunku dla dzieci w tym wieku. Dzień Edukacji Narodowej jest dniem całej społeczności, która zajmuje się również edukacją przedszkolną, ale i edukacją związaną z wychowaniem. W ustanowieniu dnia przedszkolaka chodzi przede wszystkim o podkreślenie roli małego dziecka, zintegrowanie całej społeczności, która zajmuje się tą edukacją, aby ci ludzie mogli wymieniać m.in. swoje doświadczenia, aby poprzez ustanowienie tego dnia ważny był cały wysiłek intelektualny, jaki jest podejmowany. To, co wlewamy w dziecko w najbardziej chłonnym wieku pomiędzy 3 a 6 rokiem życia, później to dziecko nam to odda. Uprzejmie proszę szanowną Komisję o pozytywne zaopiniowanie tej uchwały. Szczegółowe uzasadnienie jest podpięte pod tę uchwałę. Poprosiłabym o ewentualne pytania, jeśli takowe będą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#UrszulaAugustyn">Dziękuję bardzo pani poseł. Otwieram dyskusję. Najpierw poprosimy o wypowiedź panów ministrów i zaraz przejdziemy do państwa posłów. Bardzo dziękuję za zgłoszenie. Pan minister Krzyżanowski, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrzemysławKrzyżanowski">Dziękuję serdecznie. Pani przewodnicząca, szanowni państwo, jako Ministerstwo Edukacji Narodowej jak najbardziej wspieramy bardzo słuszną inicjatywę. Wspieramy szczególnie z tego względu, że aktualnie są prowadzone prace dotyczące upowszechniania wychowania przedszkolnego. Widać, że daje to znakomite efekty. Sytuacja dotycząca wzrostu populacji dzieci w wieku od 3 do 5 lat, które uczestniczą w wychowaniu przedszkolnym, jest znaczna i założone przez MEN i rząd polski osiągnięcie pewnych wskaźników, które przybliżą nas do ogólnoeuropejskich wskaźników, będzie, a tak sądzimy, do osiągnięcia w bardzo szybkim czasie. To wszystko, co wydarzyło się w ramach przygotowywanej ustawy dotyczącej dania możliwości i obowiązku przez jednostki samorządu terytorialnego, by od 1 września 2015 r. zapewnić miejsca dla czteroletnich dzieci i 2 lata później, czyli w 2017 r., zapewnić miejsca dla dzieci trzyletnich w systemie wychowania przedszkolnego, zmierza ku głównemu zamierzeniu, które spowoduje wzrost wychowania przedszkolnego i objęcie coraz większej populacji dzieci w tym wieku wychowaniem przedszkolnym.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PrzemysławKrzyżanowski">Takie inicjatywy, które zostały przedstawione przez panią poseł, co czytamy w uzasadnieniu, mają już dosyć duży zasięg. Dużo miast przyłączyło się do tej inicjatywy. Myślę, że wszelkie działania, które przede wszystkim będą promowały wychowanie przedszkolne na terenie naszego kraju i przekonywały do wychowania przedszkolnego są jak najbardziej uzasadnione. Są to bardzo szczytne cele. Tyle, jeżeli chodzi o stanowisko Ministerstwa Edukacji Narodowej. Dziękujemy serdecznie za projekt, który dzisiaj został postawiony na posiedzeniu Komisji sejmowej. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#UrszulaAugustyn">Dziękuję bardzo. Pan minister Michalak, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MarekMichalak">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, poselski projekt z 26 lipca jak najbardziej zasługuje na poparcie. Wypełnia on całkowicie wniosek, który złożyłem 20 czerwca do Komisji polityki społecznej oraz Komisji edukacji, zwracając uwagę na wyjątkowość tego czasu, w jakim dziecko objęte jest edukacją przedszkolną. My tu popieramy pewien pomysł, a inicjatorami są dyrektorzy łódzkich przedszkoli miejskich i Polski Komitet Światowej Organizacji Wychowania Przedszkolnego, którzy celebrują ten nieogłoszony dzień od wielu lat. On dzisiaj ma bardzo duży zasięg. Jest bardzo poważnie traktowany. Jest bardzo radosny dla dzieci. To jakby drugi albo trzeci Dzień Dziecka, zwracający uwagę z kolei na wagę czasu edukacji przedszkolnej, wychowania przedszkolnego oraz konieczność rozwijania i pogłębiania tego tematu. Bardzo cieszę się i dziękuję, że posłowie podjęli ten temat i złożyli projekt tej uchwały. Oczywiście, będę bardzo wdzięczny za jego przyjęcie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#UrszulaAugustyn">Dziękuję bardzo. Chciałam jeszcze raz podkreślić, że to właśnie pan minister, rzecznik praw dziecka, zdecydował się skierować taką propozycję, żeby szczególne święto edukacji, czyli święto przedszkolaków, było usankcjonowane uchwałą parlamentu. Bardzo proszę, pan poseł Żyżyński. Udzielam panu głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JerzyŻyżyński">Dziękuję bardzo. Powinienem powiedzieć – piękna inicjatywa. Chciałem zwrócić uwagę, że parę dni temu czytałem taką informację, że jakiś, nie pamiętam imienia, Jasio, czy Maciek z Podkowy Leśnej strasznie popłakał się, ponieważ nie będzie w tym roku tak dużo zajęć dodatkowych, na które czekał, z cyklu „Mały Einstein”, które rozwijały jego zainteresowania. Taki malutki, a miał takie zainteresowania. Jest problem z tymi dodatkowymi zajęciami. Pytam się, czy dzieci potrzebują dnia przedszkolaka, czy po prostu sensu? Może w polityce byśmy się tym zajęli. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#UrszulaAugustyn">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa jeszcze? Pan poseł Terlecki, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#RyszardTerlecki">Rozumiem, że to jest jakiś żart, który dzisiaj słyszymy na sali. Rzeczywiście, sytuacja jest fatalna. Miejsc w przedszkolach brakuje. Zajęcia są likwidowane. Rodziców straszy się, że nie mogą dzieciom zapewnić dodatkowych zajęć, a państwo opowiadacie o jakimś dniu przedszkolaka. To jest jakaś komedia kompromitująca to gremium, które rozważa na ten temat. Do tego zagania się jeszcze przedszkolaków do szkoły często wbrew woli rodziców. Wydaje mi się, że jest nieporozumieniem, w takim momencie i przez takie środowisko polityczne, ustanawianie dnia przedszkolaka. Skądinąd jest to bardzo piękna i słuszna idea, tylko nie w państwa wykonaniu i ustach. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#UrszulaAugustyn">Dziękuję bardzo. Pan poseł Marek Pietrzczyk, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#LucjanMarekPietrzczyk">Pani przewodnicząca, szanowna Komisjo, szanowni państwo, oczywiście nawet z najpiękniejszej inicjatywy zrobimy strasznie wielką politykę. Przypomnę szanownym państwu, że stosowanie zasad wielkiej polityki wobec małych dzieci nigdy nie sprawdziło się.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#LucjanMarekPietrzczyk">Mam też taką refleksję. Proszę mi wybaczyć, ale powiem w przeciwieństwie do wielu osób, które tak wiele mówią na temat przedszkolaków i oświaty przedszkolnej, podstawowej, gimnazjalnej oraz ponadgimnazjalnej. Znam się na tym i mogę powiedzieć, że znam się dobrze. Jaką chciałem podzielić się refleksją? Otóż nie tak dawno otrzymywałem potężne liczby informacji, które mówiły o tym, że jest wręcz niedopuszczalne czynienie zajęć dodatkowych w przedszkolach, ponieważ nie wszystkie dzieci mogą korzystać, bo nie wszystkich rodziców na to stać. Były to straszliwe głosy – uwaga, padające ze strony obecnej opozycji – jak tak można robić, że dzielimy dzieci na gorsze i lepsze, tylko dlatego… Czy już mogę? Czy pan poseł pozwoli? To brzmiało bardzo groźnie. Zgadzałem się, że nie można dzielić na lepsze i gorsze tylko dlatego, że rodziców stać, bądź nie stać na dane zajęcia. Chciałem też państwu powiedzieć, że doszliśmy do jakiejś dziwnej sytuacji, gdzie twierdzimy, że tak naprawdę w przedszkolach pracują osoby niewykształcone, nieprzygotowane do prowadzenia zajęć ruchowych i językowych. Przypominam, i to koledzy powinni wiedzieć, a jak nie, to proszę sprawdzić, jak wygląda obecnie kształcenie nauczycieli przedszkoli. Bardzo często jest to połączone z dodatkowymi kwalifikacjami, np. językiem angielskim. Proszę sprawdzić, że w przedszkolach na tym poziomie dzieciaki mogą być nauczane. Tak to trzeba powiedzieć. Tam, gdzie mówimy o wychowaniu, to dzieci mogą być nauczane języka angielskiego przez nauczycieli, nauczycielki w przedszkolach. Również chciałem zakomunikować państwu, którzy nie wierzą – możecie to sprawdzić – że wszyscy, którzy mają uczyć i wychowywać małe dzieci, są przygotowani do zajęć ruchowych. Chciałem autorytatywnie stwierdzić - tu jestem skłonny prowadzić poważną dyskusję – że tym małym dzieciakom potrzebne są zajęcia ruchowe, a nie jakieś wyszukane formy ruchu, jak np. taekwondo. Jeżeli, panie i panowie, chcecie uczyć trzyletnie dzieci taekwondo, to ja gratuluję. Uważam, że te dzieci trzeba zajmować zajęciami gimnastycznymi i lekkoatletycznymi.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#LucjanMarekPietrzczyk">Konkludując, jestem tym zaskoczony. Teraz to oczywiście mówię bardzo żartobliwie, że nagle okazało się, że my nie pozwalamy dzieciom mieć zajęć dodatkowych. Kiedyś był to szok, bo jedne dzieci mogły mieć te zajęcia, a inne nie, i dzieliliśmy te dzieci. Proszę państwa, zdecydujmy się na coś, bo jednak godność poselska, to godność wymagająca powagi. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#UrszulaAugustyn">Dziękuję. Bardzo proszę, pan poseł Czarnecki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#WitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca. Mogę powiedzieć, że nie znam się na tych sprawach tak dobrze, jak kolega poseł, mój przedmówca. Cały czas pracowałem, ale w szkolnictwie wyższym. Tym niemniej słucham głosów, które docierają do mnie z tamtego środowiska. Głosy są niepokojące. Dzwoniło do mnie wielu dyrektorów. Mówili, że byli zaskoczeni sposobem wprowadzania zmian w funkcjonowaniu publicznych przedszkoli. Nie rozumieją o co chodzi. Z jednej strony, chcielibyśmy, żeby przedszkola uczyły, kształtowały, wychowywały młodzież, czy jeszcze dzieci, a z drugiej, odbieramy dyrektorom przedszkoli taką szansę. Fakt, że możemy wprowadzić dodatkowe zajęcia w godzinach wieczornych, kiedy dzieci już nie ma, jest po prostu dla nich niezrozumiały. Wielu dyrektorów dobrze funkcjonujących przedszkoli mówi – o co tutaj chodzi. Czy chcemy doprowadzić do tego, że przedszkola publiczne mają być nieatrakcyjne i mają być przedszkolami, do których nie chcemy posyłać dzieci, bo będą przedstawiały bardzo ograniczoną ofertę dla wychowanków. Tego nie rozumiem, bo rzeczywiście w świetle tego, co się wydarzyło, a to nie jest mój głos, tylko głosy dyrektorów. Zupełnie zrozumiała jest wypowiedź pana posła Terleckiego, który mówił, jak to jest, że, z jednej strony, chcemy uczcić dzień przedszkolaka. To nie jest nic złego. Z drugiej strony, serwujemy takie rozwiązania, które są absolutnie nie do przyjęcia, dla tych, którzy zajmują się wychowaniem przedszkolnym. Ja tego też nie rozumiem. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#UrszulaAugustyn">Dziękuję bardzo. Czy ktoś jeszcze? Bardzo proszę, pan poseł Rząsa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MarekRząsa">Chciałbym zadać pytanie kolegom posłom, którzy wypowiadali się przede mną. Czy znają przypadki, aby w godzinach pracy szkoły zgodnie z podstawą programową były prowadzone płatne zajęcia dodatkowe?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#UrszulaAugustyn">Dziękuję. Pan poseł Pietrzczyk prosił, ale już króciutko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#LucjanMarekPietrzczyk">Bardzo krótko, bo mam wrażenie, że odeszliśmy od tematu. Mówiliśmy – i to jest celem naszego dzisiejszego spotkania – o dniu przedszkolaka, co jest piękne, pozytywne i proponowałbym nam wszystkim, abyśmy zajęli się tymi małymi dziećmi. Czy godne jest ich uhonorowanie w ten sposób, że będą miały dzień przedszkolaka?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#UrszulaAugustyn">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z gości? Bardzo proszę o przedstawienie się do protokołu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#ElżbietaJaśkiewicz">Pani przewodnicząca, panie ministrze, panie rzeczniku, szanowni państwo, panie i panowie posłowie, nazywam się Elżbieta Jaśkiewicz. Jestem dyrektorem Przedszkola Miejskiego nr 10 w Łodzi. Przyjechałam tutaj wraz z koleżanką, żeby przedstawić państwu nasz projekt, który funkcjonuje w Łodzi od 2010 r. W 2009 r. wyniknęła taka inicjatywa na spotkaniu dyrektorów o zorganizowaniu święta dla naszych podopiecznych. Od 2010 r. ten projekt odbywa się rokrocznie w różnych miejscach naszego miasta. W 2011 r. zaprosiliśmy na nasze obchody przedstawicieli OMEP-u, którzy również włączyli się w nasze działania. W tej chwili w nasze działania włączają się miasta z całego kraju. Dzień przedszkolaka jest nierozerwalnie związany z naszym hymnem, logotypami, które powstały na potrzeby projektu i są udostępnione wszystkim zainteresowanym.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#ElżbietaJaśkiewicz">Dlaczego wrzesień i dlaczego ta data? Wrzesień jest miesiącem, kiedy rozpoczyna się nowy rok szkolny. W przedszkolach w całej Polsce jest to ważny miesiąc zarówno dla dzieci, rodziców, nauczycieli, jak i wszystkich pracowników. Wrzesień każdego roku to jest jakby początek nowego etapu w życiu wielu małych Polaków i ich rodziców. We wrześniu wita się nowych przedszkolaków. Wprowadza się programy adaptacyjne oraz organizuje się szereg uroczystości. Jest to m.in. pasowanie na przedszkolaka. Ten mały przedszkolak, który zawitał w nasze progi 1 września, po tych dwóch, trzech tygodniach jest dumny, kiedy w dniu przedszkolaka zostaje pasowany na przedszkolaka, kiedy może odśpiewać swój hymn, kiedy integruje się ze wszystkimi, kiedy możemy wyjść z dziećmi na zewnątrz i pokazać całemu miastu, osiedlu, jak radośnie, fajnie jest przebywać w przedszkolu. Dla nas, inicjatorów tego pomysłu, dzień przedszkolaka, czyli 20 września, to przede wszystkim święto dzieci. Małe dziecko nie zrozumie święta pod hasłem „Dzień Wychowania Przedszkolnego”. Dla dziecka uczęszczającego do przedszkola dzień przedszkolaka jest jego świętem. Naszym dzieciakom kojarzy się to również z wypuszczeniem w niebo balonów, które wznoszą ich marzenia, pragnienia, aby wszystkim nam było lepiej. Dlatego prosiłabym bardzo państwa o poparcie tej uchwały, bo chcielibyśmy, aby wszystkie przedszkolaki w całym kraju świętowały jednego dnia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#UrszulaAugustyn">Dziękuję bardzo. Pan poseł Terlecki, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#RyszardTerlecki">Oczywiście, popieramy ten pomysł. Chodzi mi tylko o to, że irytujące jest, że ministerstwo popiera ten pomysł, bo wydaje mi się, że nie ma do tego tytułu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#UrszulaAugustyn">Dziękuję bardzo. Chciałam udzielić sobie głosu na zakończenie. Proszę państwa, myślę, że w tej dyskusji pominęliśmy jeszcze jeden ważny element, wątek. Mianowicie chodzi o wszystkich tych, którzy zajmują się wychowaniem przedszkolnym, czyli nauczycieli. Myślę, że absolutnie głosem sprawiedliwości jest powiedzieć, że mamy znakomitą kadrę nauczycieli w przedszkolach. Są to ludzie świetnie przygotowani do swojej roli. Są bardzo dobrze wykształceni. Powinno nam to w pewnym sensie uargumentować, czy też zakończyć dyskusję na temat tego, że nie ma zajęć dodatkowych. To nieprawda. Dzieci przychodzą do przedszkola nie po to, aby nudzić się. Dzieci w przedszkolu dzięki swoim znakomitym nauczycielom są edukowane bez względu na to, czy są to godziny bezpłatne dla rodziców, czy płatne 1 zł. Dzieci mają ogromną ofertę zaproponowaną z roku na rok. Te oferty rozwijają się i są realizowane coraz lepiej. Proszę pamiętać o tym, że mamy coraz mniej dzieci. Niż demograficzny, który odbija się na wszystkich typach szkół, odbija się także na przedszkolach. Proszę mi wierzyć, że w wielu miastach widać konkurencję między placówkami o to, żeby zachęcić rodziców do zapisania dziecka do wybranego przedszkola. Wybranego to znaczy, że do takiego, które ma najszerszą, najlepszą i najlepiej realizowaną ofertę. Proszę także pamiętać o tym, że niż ma także swoje prawa. To oznacza, że jest wiele takich miast, miejscowości, gdzie formy wychowania przedszkolnego w zasadzie mogłyby pochłonąć jeszcze trochę dzieci. Tylko, że brakuje tych dzieci. Są także takie miejsca, gdzie powinno być ich więcej. Szczególnie chodzi o wielkie metropolie, gdzie skupisko ludzi jest największe. Przypomnę, że w poprzedniej kadencji uchwaliliśmy ustawę o alternatywnych formach wychowania przedszkolnego. Są klubiki, przedszkola organizowane w różny sposób tak, żeby wyjść naprzeciw samorządom, które nie zawsze potrzebują postawienia dużego budynku po to, żeby realizować edukację przedszkolną. Chciałam to potraktować jako mój głos w dyskusji. Chciałabym podkreślić, że, po pierwsze, kadra, która pracuje w przedszkolach, jest naprawdę znakomita. Ona sobie doskonale poradzi z problemami zajęć dodatkowych. Po drugie, ogłoszenie dnia przedszkolaka przyczyni się do tego, że opinia publiczna zwróci uwagę, jak ważna i istotna jest edukacja przedszkolna. Taki cel powinien nam przyświecać.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#UrszulaAugustyn">Skoro nie ma innych głosów, to zamykam dyskusję. Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania. Przejdźmy do projektu uchwały, która zapisana jest w druku 1663.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#UrszulaAugustyn">Czy ktoś z państwa ma uwagi do tytułu uchwały? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#UrszulaAugustyn">Czy ktoś z państwa na uwagi do treści uchwały? Bardzo proszę, pani poseł Niemczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#MałgorzataNiemczyk">Chciałabym złożyć dwie autopoprawki ze względu na błędy, które się pojawiły. W pierwszym akapicie wyraz „Rzeczpospolitej” zastąpić wyrazem „Rzeczypospolitej” oraz po wyrazie „września” skreślić wyraz „w”. Natomiast druga poprawka proponuje w akapicie drugim wyrazy „Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka” zastąpić wyrazami „ustanowienie Ogólnopolskiego Dnia Przedszkolaka”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#UrszulaAugustyn">Czy Biuro Legislacyjne coś nam podpowie i pomoże?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PiotrŚwiat">Dziękuję, pani przewodnicząca. Piotr Świat, Biuro Legislacyjne. Te poprawki odpowiadają uwagom językoznawców, które zostały złożone. Nie można mieć więcej uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#UrszulaAugustyn">Rozumiem, że wyczyściliśmy językowo tekst. Rozumiem, że teraz jest poprawny i piękny oraz bardzo dobrze brzmi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PiotrŚwiat">Są to dwie poprawki i powinny zostać przyjęte osobno.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#UrszulaAugustyn">Bardzo proszę panią poseł, aby zgłosić je na piśmie. Dobrze. Już są gotowe. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia pierwszej poprawki? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#UrszulaAugustyn">Przyjmujemy pierwszą poprawkę.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#UrszulaAugustyn">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia drugiej poprawki? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#UrszulaAugustyn">Przyjmujemy drugą poprawkę.</u>
          <u xml:id="u-29.4" who="#UrszulaAugustyn">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia pełnego tekstu uchwały, łącznie ze zgłoszonymi i przyjętymi poprawkami? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-29.5" who="#UrszulaAugustyn">Stwierdzam, że Komisja przyjęła projekt uchwały, który od momentu przegłosowania przez parlament dzień 20 września będzie traktował jako Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka. Dziękuję bardzo. Poseł sprawozdawca. Serdecznie polecam i proponuję panią poseł Kopaczewską. Czy są inne kandydatury? Nie ma. Czy pani poseł zgadza się?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#DomicelaKopaczewska">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#UrszulaAugustyn">Wybraliśmy posła sprawozdawcę. Dziękuję serdecznie. Stwierdzam, że Komisja zakończyła rozpatrywanie porządku dziennego. Zechce pan mówić do mikrofonu, żebyśmy mogli zaprotokołować. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#DariuszPiontkowski">Pani przewodnicząca, mam propozycję, aby w przyszłości tego typu uchwały łączyć z innymi posiedzeniami Komisji, a nie zmuszać członków do przyjazdu wcześniej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#UrszulaAugustyn">Panie pośle, to była decyzja prezydium. Myślę, że z prezydium nikt nie będzie dyskutował. Pan ma swojego przedstawiciela w prezydium. Proszę mu zgłosić taką uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#DariuszPiontkowski">Mam prawo zgłosić taką uwagę. Tylko tyle robię i nic poza tym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#UrszulaAugustyn">Mam prawo panu przypomnieć, że ma pan swojego przedstawiciela w prezydium. Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie Komisji. Protokół z posiedzenia wraz z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu będzie do wglądu w sekretariacie Komisji. Dziękuję.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>