text_structure.xml 65.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#BronisławDutka">Witam wszystkich, stwierdzam kworum. Porządek dzienny został państwu doręczony na piśmie. Czy są do niego uwagi? Nie ma uwag. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty. Witam wszystkich bardzo serdecznie, zwłaszcza zaproszonych gości. Przed zabieraniem głosu, proszę państwa o przedstawianie się.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#BronisławDutka">O zabranie głosu proszę pana Józefa Górnego, wiceprezesa Najwyższej Izby Kontroli. Dodam, że pełną informację o wynikach kontroli przygotowania Polski do organizacji Finałowego Turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA 2012 panie i panowie posłowie otrzymali na piśmie. Bardzo proszę panie prezesie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JózefGórny">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Na początku chcę powiedzieć, że już drugi raz prezentujemy w Sejmie informację o wynikach kontroli przygotowania Polski do organizacji EURO 2012. Poprzednio, w trzeciej dekadzie kwietnia, uczyniliśmy to na posiedzeniu Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki. Panowie przewodniczący prosili o zwięzłą informację na ten temat. Postaram się to pokrótce przedstawić.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JózefGórny">Do EURO 2012 pozostało nam ponad tysiąc dni. Czas biegnie bardzo szybko. W informacji przedstawiliśmy jak wyglądał przebieg działań, w wyniku których otrzymaliśmy prawo do organizacji tej imprezy, zarówno w Polsce, jak i na Ukrainie. Chcę powiedzieć, że tę kontrolę przeprowadziliśmy z własnej inicjatywy, ale o jej przeprowadzenie do NIK zwrócił się także Prezes Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#JózefGórny">W wyniku tych działań taka kontrola została przeprowadzona. Tę kontrolę prowadzimy równolegle z kolegami z Ukraińskiej Izby Obrachunkowej. Myślę, że w czerwcu br. zostanie sporządzona wspólna informacja obrazująca stan przygotowań w obu krajach do tej wielkiej imprezy.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#JózefGórny">W trakcie tej kontroli NIK skontrolował ponad 30 jednostek, w tym 4 ministerstwa: Sportu i Turystyki, Infrastruktury, Rozwoju Regionalnego oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji, a także Urzędy Miast, gospodarzy EURO 2012 oraz Urząd Marszałkowski województwa śląskiego, spółki celowe powołane przez Ministra Sportu i Turystyki, a więc spółkę PL 2012 oraz Narodowe Centrum Sportu, a także samorządy miast, gospodarzy EURO 2012. Skontrolowaliśmy również Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, oraz jej 6 oddziałów w tych miastach, które pretendują do roli gospodarzy mistrzostw Europy w piłce nożnej. Dokonaliśmy też kontroli w Polskich Liniach Kolejowych SA oraz w portach lotniczych w miastach, gospodarzach EURO 2012.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#JózefGórny">Kontrolę podzieliliśmy na dwa oddzielne zagadnienia. Pierwsze zagadnienie, to bezpośrednie przygotowania do EURO 2012. Badaliśmy tutaj infrastrukturę stadionową, przygotowanie centrów pobytowych i hoteli dla drużyn piłkarskich, oraz zapewnienie bezpieczeństwa na stadionach. Druga grupa dotyczyła tych zagadnień, które są związane pośrednio z organizacją EURO, a więc infrastrukturę lotniczą, drogową, kolejową, komunikacyjną, miejską i hotelową. Zwracaliśmy też uwagę na sprawę promocji miast i Polski, jako gospodarza mistrzostw.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#JózefGórny">Chcę powiedzieć, że do tej kontroli przywiązujemy ogromną wagę. Świadczy o tym fakt, że po raz pierwszy w historii NIK, program kontroli został uzgodniony z kontrolowanymi jednostkami. NIK wysłał wcześniej do kontrolowanych jednostek założenia do programu kontroli z prośbą o opinię. Odbyło się też z nimi spotkanie w siedzibie NIK. Kontrolowane jednostki przedstawiły różne swoje sugestie, które NIK uwzględnił. Ta kontrola miała więc charakter bardzo partnerski. Wszystkim nam chodziło o to, żeby nie wykazywać nieprawidłowości, tylko żeby je eliminować i unikać.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#JózefGórny">Przechodzę teraz do omówienia wyników kontroli. Na skontrolowanych 30 jednostek pozytywną ocenę uzyskało 12, a 18 też pozytywną, mimo stwierdzonych nieprawidłowości. Żadnej jednostce nie wystawiliśmy oceny negatywnej. Uważam, że to jest już bardzo pozytywne. Ta dobra ocena dotyczy zarówno zadań warunkujących przeprowadzenie EURO 2012, jak i zadań tylko pośrednio związanych z organizacją mistrzostw. Do pozytywnej oceny przyczyniło się to, że badaliśmy lata 2007–2008. Te pozytywne wyniki są na koniec 2008 roku. W okresie objętym kontrolą zostały przyjęte akty prawne oraz wycinkowe programy realizacyjne dotyczące przygotowań do EURO 2012. Jednakże, naszym zdaniem, wymagają one istotnych zmian i uzupełnień. Podjęta została również realizacja najważniejszych zadań. W wykonaniu niektórych z nich stwierdziliśmy opóźnienia, a także znaczące podwyższenie kosztów realizacyjnych, o czym jeszcze później wspomnę. Zarówno właściwi ministrowie, jak i prezydenci miast, gospodarze UERO 2012, a także inne skontrolowane jednostki podjęły niezbędne prace związane ze spełnieniem wymogów wobec UEFA, których celem jest dobre przygotowanie do mistrzostw.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#JózefGórny">Chcę z wielką satysfakcją stwierdzić bardzo dobrą współpracę kontrolowanych jednostek z kontrolerami NIK. Stwierdzone nieprawidłowości były usuwane na bieżąco. Warto to podkreślić, gdyż nie zawsze tak wygląda współpraca inspektorów NIK z przedstawicielami kontrolowanych jednostek.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#JózefGórny">Przejdę teraz do omówienia stwierdzonych nieprawidłowości, które ujawniliśmy w toku kontroli. Za najpoważniejszą nieprawidłowość uznaliśmy brak całościowego, rządowego programu przygotowań do EURO 2012. Takim dokumentem, w rozumieniu ustawy o EURO 2012 z września 2007 r. na pewno nie jest plan wieloletni, stanowiący załącznik do uchwały Rady Ministrów, gdyż dotyczy on jedynie budowy lub modernizacji stadionów. Pominięte w nim zostały pozostałe obszary przygotowań, takie jak przygotowanie lotnisk, hoteli, transport drogowy, zakwaterowanie, bezpieczeństwo, opieka medyczna, promocja, własność intelektualna, telekomunikacja oraz technologia informacyjna. Chodzi o te obszary, które są wskazane w umowie między Polskim Związkiem Piłki Nożnej i UEFA, a powstałe na podstawie gwarancji udzielonych wcześniej przez władze Rzeczpospolitej Polskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#JózefGórny">Takim planem rządowym nie jest również, w rozumieniu ustawy o EURO 2012, harmonogram prac spółki PL 2012, gdyż jest to wewnętrzny dokument i nie zawiera on oszacowania kosztów przygotowań, nie wskazuje on źródeł finansowania, w tym również wysokości kwot, które trzeba będzie wydać z budżetu państwa. Na dzień dzisiejszy nie dysponujemy takim dokumentem, który by zawierał całość zadań do wykonania, wraz z przewidywanymi szacunkami kosztowymi.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#JózefGórny">W raporcie pokontrolnym Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji zarzuciliśmy, że nie opracowano harmonogramu pracy i terminów realizacji zadań mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa podczas EURO 2012. Z kolei do Ministra Infrastruktury mieliśmy uwagi o brak weryfikacji na bieżąco programów rozwoju infrastruktury lotniczej, drogowej i kolejowej związanych z przygotowaniami do organizacji EURO 2012. W naszej ocenie istnieje duże ryzyko, że z planowanych około 3000km dróg ekspresowych i autostrad, realizowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad oraz jej oddziały, wykonanie jednej trzeciej z nich może się okazać nierealne.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#JózefGórny">Nasza kontrola w Polskich Liniach Kolejowych SA wykazała opóźnienia w realizacji 5 z 17 inwestycji dotyczących modernizacji linii kolejowych, związanych z przygotowaniami do organizacji mistrzostw. Dotyczy to, między innymi, linii kolejowej Warszawa-Gdynia, Wrocław-Poznań, oraz Rzeszów – granica z Ukrainą. Opóźnienia te wynosiły od jednego do dwudziestu czterech miesięcy. Nie zawsze były one spowodowane zaniedbaniem i winą kontrolowanych jednostek. Wynikały one także z długotrwałych procedur związanych z uzgodnieniami z zakresu ochrony środowiska, oraz udzielaniem zamówień publicznych. Stwierdziliśmy również, i to jest bardzo niepokojące, znaczny wzrost kosztów budowy lub modernizacji linii kolejowych. Ten wzrost w skontrolowanym okresie wynosił od 200% do ponad 1000% w stosunku do pierwotnych planów i zamierzeń.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#JózefGórny">Dotyczy to, między innymi, połączenia Portu Lotniczego Kraków-Balice z centrum Krakowa oraz międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice-Pyrzowice z miastami aglomeracji śląskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#JózefGórny">Pozytywnie oceniamy zaangażowanie i pierwsze efekty prac władz samorządowych we wszystkich miastach, które pretendują do roli gospodarzy mistrzostw. Taka postawa samorządów wpłynęła na generalnie pozytywną ocenę, jaką NIK wystawił przygotowaniom do organizacji EURO 2012. Przy budowie Stadionu Narodowego w Warszawie naszych inspektorów niepokoiła sprawa wciąż nierozwiązanego problemu kupców prowadzących działalność handlową na błoniach wokół Stadionu Narodowego. Według informacji Ministra Sportu i Turystyki na posiedzeniu Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki ten problem już został rozwiązany i przestał istnieć.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#JózefGórny">W Warszawie i Gdańsku stwierdziliśmy brak uzgodnionych planów wykorzystania budowanych stadionów po zakończeniu EURO 2012. Jest to bardzo niedobre, gdyż może się to wiązać z problemem zapewnienia pokrycia kosztów utrzymania tych obiektów po zakończeniu mistrzostw. W Poznaniu badaliśmy, między innymi, stan przygotowania inwestycji budowy portu lotniczego. Wyraziliśmy tam obawę, że budowa równoległej drogi kołowania, a także rozbudowa terminalu może nie zostać zrealizowana w pełni przed rozpoczęciem turnieju. Zastrzeżenia nasze wzbudził również stan zaawansowania prowadzonych inwestycji komunikacyjnych we Wrocławiu. Stwierdziliśmy opóźnienia w stosunku do terminów ustalonych w tak zwanym master planie, czyli harmonogramie przedsięwzięć infrastrukturalnych związanych z organizacją EURO 2012. Te opóźnienia wynosiły od jednego do siedmiu miesięcy. Dotyczyły one sześciu, z czternastu prowadzonych inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#JózefGórny">W zaleceniach pokontrolnych wskazywaliśmy na potrzebę wzmocnienia i koordynacji nadzoru w realizacji zadań ze strony Rady Ministrów oraz Ministra Sportu i Turystyki. W naszej ocenie konieczne jest również jednoznaczne wskazanie Ministra Sportu i Turystyki, jako organu odpowiedzialnego nie tylko za koordynacje, ale także za nadzór nad przedsięwzięciami związanymi z organizacją EURO 2012. Wskazaliśmy również, iż niezbędnym dokumentem, który stanowiłby podstawę do nadzoru i koordynacji przygotowań do EURO 2012 powinien być wspomniany już przeze mnie całościowy plan rządowy, zawierający informacje o szacowanych kosztach poszczególnych przedsięwzięć oraz o źródłach finansowania przygotowań do tych mistrzostw.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#JózefGórny">Chcę powiedzieć, że kontrole przygotowań Polski do organizacji EURO 2012 będziemy prowadzić każdego roku i na początku każdego następnego roku będziemy Wysokiej Izbie prezentować wyniki tych kontroli, przy czym pragnę podkreślić, że w dalszym ciągu będziemy to czynić w porozumieniu i we współpracy z kontrolowanymi jednostkami. Dziękuję za uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo, panie prezesie. Przystępujemy do dyskusji. Bardzo proszę o zabranie głosu panią poseł Marię Nowak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MariaNowak">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, po przeczytaniu tego raportu rodzi się wiele pytań, wątpliwości i obaw. Mieszkam w Chorzowie, mieście, które jak sądzę będzie gospodarzem mistrzostw. Na kwestię przygotowania do organizacji EURO 2012 patrzę, jako mieszkanka aglomeracji górnośląskiej. Mam kilka pytań, które bezpośrednio nawiązują do informacji przedstawionej przez NIK. Na początku pragnę podziękować za kontrolę i raport z kontroli NIK. Myślę, że to ostatnia chwila, żeby pewne problemy przyspieszyć w ich rozwiązaniu. Sądzę bowiem, że jest jeszcze wiele spraw do naprawy.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#MariaNowak">Sprawa pierwsza. Czytamy, że harmonogram działań nie został opracowany i przygotowany, mimo powołania odpowiedniego zespołu. Zespół ten nie przedstawił NIK planu pracy. Jak można nadzorować postęp prac, jeśli nie jest przyjęty harmonogram? Na stronie 6 raportu czytamy: „dotychczasowe rezultaty wskazują na potrzebę wzmocnienia nadzoru i koordynacji w realizacji działań, tak ze strony Rady Ministrów, jak i Ministra Sportu i Turystyki. W szczególności niezbędne jest uwzględnienie przyjętego przez Radę Ministrów wieloletniego planu przygotowań do organizacji EURO 2012”. W protokole są wypisane zadania i działania, które należy szczególnie nadzorować i objąć kontrolą. Ponawiam pytanie: jak można objąć kontrolą zadanie, jeśli brakuje harmonogramu działań? W odpowiedzi kontrolowanych jednostek podkreśla się, że wszystko jest dobrze, bo działania są zgodne z harmonogramem, ale tu widzimy, że tego harmonogramu nie ma.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#MariaNowak">Moje pytanie kieruję do przedstawiciela strony rządowej. Czy od czasu zakończenia kontroli NIK, coś w tym względzie zrobiono? Jeśli nic nie zrobiono, to jest to dla nas przerażające. Słyszymy zapewnienia, że wszystko jest w porządku, a tutaj się okazuje, że nie ma harmonogramu prac.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#MariaNowak">Sprawa druga. Na stronie 13 informacji NIK mamy kolejne niepokojące stwierdzenie. Dotąd nie wyegzekwowano informacji o tym, czy zachowane zostały terminy zakończenia realizacji przedsięwzięć zaplanowanych w master planie na koniec trzeciego kwartału 2008 r. Jeśli nie ma informacji co zrobiono do końca 2008 r., to jak my mamy ocenić, czy wszystko jest w porządku? Czytamy: „W ministerstwie nie były wykonywane niektóre zobowiązania wynikające z umowy o powierzenie przedsięwzięć spółce PL 2012. Nie ustanowiono osoby reprezentującej Ministra Sportu i Turystyki odpowiedzialnej za współpracę ze spółką oraz nie udzielono spółce pełnomocnictw do wykonywania powierzonych zadań w imieniu i na rzecz Skarbu Państwa”. Pytam, czy to już zostało dzisiaj naprawione, czy dalej mamy taką sytuację, jak to przedstawia kontrola NIK?</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#MariaNowak">Myślę, że inne osoby zwrócą uwagę na kolejne nieprawidłowości. Mam jeszcze dwie sprawy związane z infrastrukturą drogową. Są duże wątpliwości, czy zdążymy z budową autostrad, do czasu rozpoczęcia mistrzostw. Oprócz tego potrzebne są też drogi zapewniające bezpieczny i bezkolizyjny dojazd od autostrady do samego stadionu. Czytam, co NIK napisał na ten temat dotyczący aglomeracji górnośląskiej. Szeroko potraktowano w raporcie rejon warszawski i poznański. Natomiast, jeśli chodzi o obszar górnośląski, to napisano tylko jedno zdanie: „Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej aglomeracji wraz z infrastrukturą towarzyszącą”. Jeśli chodzi o infrastrukturę tramwajową, to dotychczas zrobiono tylko tyle, że zlikwidowano kilka trakcji w Chorzowie, Będzinie i Zabrzu. Tak się modernizuje, że po prostu likwiduje się poszczególne trakcje. Nie wiem, czy zespół na to zwrócił uwagę?</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#MariaNowak">Sprawa następna. Jeśli chodzi o stadion śląski, to chcę powiedzieć, że znajduje się on w samym centrum aglomeracji górnośląskiej. Jest zlokalizowany w Chorzowie, na granicy z Katowicami. Potrzebna jest obwodnica, o której mówimy od dłuższego czasu. Jest już projekt, wszystkie inne sprawy są też już załatwione. Można rozpocząć więc jej budowę. Chodzi o drogę krajową nr 79. Ponieważ jest to droga krajowa, słyszymy ciągle, że jest to inwestycja powiatowa. Niestety, powiat nie wybuduje takiej obwodnicy. Droga ta ma łączyć Katowice z Bytomiem, omijając centrum Chorzowa. Mówiłam już o tym kilkakrotnie, że tam znajduje się estakada zbudowana nad rynkiem w centrum Chorzowa. Jest ona w bardzo złym stanie. Ruch pojazdów jest bardzo duży i tworzą się tam korki przed każdym meczem rozgrywanym na stadionie śląskim, chociażby słynne derby śląskie Ruch Chorzów-Górnik Zabrze. Z centrum Chorzowa do stadionu na mecz jedzie się ponad godzinę, jest tam duży tłok. Wierzę, że na stadionie śląskim będą rozgrywane mecze EURO 2012. Jak chcemy ten problem rozwiązać? Nie będę zabierać państwu więcej czasu. To są problemy, które tam na miejscu muszą zostać rozwiązane. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję pani poseł. O zabranie głosu proszę panią przewodniczącą Grażynę Gęsicką.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#GrażynaGęsicka">Dziękuję, panie przewodniczący. Mam kilka pytań. Po pierwsze, nie wiem, do kogo je skierować, bo nie ma koordynatora rządowego, mającego władztwo nad tym całym procesem. Stawiam więc to pytanie, może odpowie na nie przedstawiciel Ministra Sportu i Turystyki? Otóż w 2007 r. na pierwszej liście projektów indywidualnych programu operacyjnego „Innowacyjna Gospodarka” znalazł się projekt, który miał polegać na sfinansowaniu portalu informacyjnego związanego z organizacją EURO 2012. Miało to polegać na tym, że jakiś cudzoziemiec albo Polak wchodzi na taki portal i otrzymuje tam niezbędne informacje, jak dojechać na stadion, gdzie można zjeść, gdzie są miejsca noclegowe, gdzie kupić bilet itp. Jedną z pierwszych decyzji pani minister Elżbiety Bieńkowskiej było skreślenie tego projektu, który miał być realizowany w ramach jakiegoś innego projektu. Niestety, nie pamiętam już jakiego. Planowano, że wykona go Polska Organizacja Turystyczna.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#GrażynaGęsicka">Chciałabym więc zapytać, w jakim stanie jest ten projekt? Czy już zamówiono realizację tego portalu? Czy powstał jakiś zespół współpracujący ze sobą, na przykład miast, bo rozumiem, że miasta, gospodarze powinny się w to przedsięwzięcie włączyć, żeby taka informacja jednolita znalazła się w tym portalu?</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#GrażynaGęsicka">Kolejne moje pytanie jest następujące. Czy rozpoczęto już koordynację programu pomocy medycznej? Raport NIK, jakkolwiek wnikliwy, tej sprawy nie uwzględnia. Trzecie pytanie dotyczy sprawy bezpieczeństwa. Czy opracowano odpowiedni program na ten temat, program, który obejmowałby współpracę wszystkich jednostek Policji w Polsce i za granicą?</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#GrażynaGęsicka">Wreszcie, kolejne pytanie, czy w miastach, w których odbędą się rozgrywki EURO 2012 jest jakaś oferta turystyczna dla osób przyjeżdżających na mecze? Ostatnie pytanie, jak wygląda struktura rządowa związana z zarządzaniem tymi przygotowaniami do organizacji EURO 2012? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję. Głos ma pani poseł Danuta Pietraszewska, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#DanutaPietraszewska">Mam pytanie do pana ministra. Na stronie 14 informacji NIK, w tabeli nie znalazłam inwestycji o nazwie: połączenie kolejowe Katowice-Pyrzowice, na którą to inwestycję czeka cały Śląsk. Wiem, że w budżecie były zabezpieczone środki na projekt tej inwestycji. Przetarg wyłonił wykonawcę, który czeka na zawarcie z nim umowy realizacyjnej. Projekt jest również na liście indykatywnej z zakresu infrastruktury kolejowej.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#DanutaPietraszewska">Panie ministrze, pytam w imieniu wszystkich mieszkańców Śląska, co będzie z trasą kolejową, która ma połączyć lotnisko w Pyrzowicach z Katowicami? Od tego zależy szybkie przemieszczanie się gości, którzy przybędą na EURO 2012, oraz mieszkańców całego Śląska. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję, pani poseł. Proszę o zabranie głosu pana przewodniczącego Janusza Piechocińskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JanuszPiechociński">Mamy dyskusję o inwestycjach: szczególnych, zagrożonych, zapowiadanych, realizowanych, które są na liście, albo ich nie ma. Przypominam, że tematem dzisiejszego posiedzenia obu Komisji jest zapoznanie się z informacją NIK i wnioskami wynikającymi z tej informacji. W związku z tym prosiłbym przedstawicieli rządu i spółki, żeby odnieśli się do postawionych w raporcie głównych ocen. Na jakie wnioski państwo się zgadzacie? Co uważacie, że postawione zostało kontrowersyjnie i jakie wnioski i zalecenia NIK zostaną wykorzystane w pracach nad organizacją EURO 2012?</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#JanuszPiechociński">Dobrze byłoby, żeby organizatorzy imprezy wyciągnęli z tego interesującego raportu NIK jakieś wnioski dla naszej praktyki. Na przykład, czy jest potrzebne dalsze wsparcie legislacyjne? Czy są potrzebne zmiany organizacyjne? Jakie mechanizmy mają być uruchomione w tym i przyszłym roku, żeby dopełnić program przygotowania do EURO 2012 w tych płaszczyznach, łącznie z płaszczyzną społeczną, które do tej pory były na marginesie debaty publicznej?</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#JanuszPiechociński">Koncentrowaliśmy się do tej pory na stadionach, dworcach, lotniskach, liniach kolejowych i drogach. To oczywiste. W tej chwili pojawiają się nowe zadania, które będą realizowane w tej nowej fazie. Niektórzy już dziś ubolewają, że nie prowadzi się wielkiej akcji promocyjnej na zewnątrz kraju. Zapominają o tym, że po drodze świat piłki nożnej ma mistrzostwa świata. Byłyby to duże pieniądze wydane nieadekwatnie, w stosunku do potencjalnego zysku.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#JanuszPiechociński">Proszę przedstawicieli rządu i spółki, żeby odnieśli się do zaleceń NIK. Co z tego bogatego dorobku NIK chcecie państwo wykorzystać w najbliższych miesiącach?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję panu przewodniczącemu. Proszę o zabranie głosu pana posła Witolda Klepacza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#WitoldKlepacz">Chciałem się odnieść do głosów dwóch posłanek, które podobnie jak ja, reprezentują województwo śląskie. Rzeczywiście w tabeli, o której mówiła pani poseł Danuta Pietraszewska brak jest tej inwestycji. Natomiast na stronie 46 informacji, zadanie to jest dość szczegółowo omówione, zwłaszcza w zakresie wzrostu kosztów do 1,5 mld zł. Wcześniejsza wycena tego zadania, to 1,2 mld zł. Dalej jest mowa o tym, że kolejne terminy realizacji wstępnego projektu nie są dotrzymywane.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#WitoldKlepacz">Z tego materiału wynika, że to zadanie jest bardzo zagrożone i może być w ogóle niewykonane. Tym bardziej utwierdza mnie w tym materiał, który otrzymaliśmy od Polskich Kolei Państwowych „Kolej na EURO 2012”. Tu rzeczywiście jest mowa o połączeniach kolejowych w stosunku do portów lotniczych wszystkich pozostałych miast. Natomiast Katowice i aglomeracja śląska jest pominięta. Można przypuszczać, że już założono, iż to zadanie na EURO 2012 nie zostanie zrealizowane.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#WitoldKlepacz">Chciałbym poznać przyczyny tego, że akurat Port Lotniczy Pyrzowice nie otrzyma połączenia z aglomeracją górnośląską. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję panu posłowi. Głos jeszcze chciała zabrać pani przewodnicząca Grażyna Gęsicka. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#GrażynaGęsicka">Ja mam tutaj taki materiał, który dostał pan przewodniczący Zbigniew Rynasiewicz od Ministra Infrastruktury. Z tego materiału wynika, że będą modernizowane linie kolejowe. Koszt tej modernizacji wyniesie w sumie 18 mld zł. Jest tam załączona tabelka, mówiąca o tym, jakie z tego tytułu odniesiemy korzyści. Proszę o informację na ten temat od przedstawiciela PKP. Okazuje się, że uzyski z tych remontów są jakieś dziwnie małe, na przykład linia Warszawa Centralna-Katowice. Teraz czas przejazdu wynosi 160 minut. Po modernizacji w 2012, czas przejazdu wyniesie 150 minut. Warszawa Centralna-Kraków Główny. Czas przejazdu obecnie wynosi 175 minut, a po remoncie będzie 150 minut. Katowice-Wrocław Główny, teraz 158 minut, a będzie 138 minut. Efekty to najwyżej 10–15 minut. Może źle zrozumiałam dane w tej tabeli?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Jeszcze raz głos ma pani poseł Maria Nowak. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MariaNowak">Dziękuję, panie przewodniczący. Mam jedno, krótkie pytanie. W materiałach, które otrzymaliśmy mamy wyszczególnione miasta, w których dworce będą remontowane. Nie ma tutaj dworca w Katowicach, który jest w stanie fatalnym. Nie wiem, czy to jest przeoczenie, czy istotnie nie przewiduje się remontu dworca w Katowicach na EURO 2012? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję. Głos ma jeszcze pan przewodniczący Andrzej Adamczyk. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#AndrzejAdamczyk">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Mam pytanie do panów przewodniczących obu Komisji. Z czego wynika brak obecności któregokolwiek z ministrów resortów odpowiedzialnych za realizację zadań związanych z EURO 2012? Miałem okazję uczestniczyć w posiedzeniu Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki, gdzie ten problem był omawiany i ten sam raport NIK był dyskutowany. Na tamtym posiedzeniu był obecny minister sportu i turystyki Mirosław Drzewiecki, był obecny wiceminister z Ministerstwa Infrastruktury. Był też przedstawiciel ministra finansów. Na dzisiejszym posiedzeniu nie widzę nawet dyrektora generalnego Dróg Krajowych i Autostrad. Czyżby to miało oznaczać, że w związku z potrzebą pozyskania informacji przez członków wspólnie obradujących Komisji, rząd jednak uznaje, że takiej informacji przekazanej bezpośrednio przez ministrów nie należy udzielać?</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#AndrzejAdamczyk">Zwracam się z prośbą do obu panów przewodniczących o wystosowanie zapytania w tej sprawie do Prezesa Rady Ministrów czy Marszałka Sejmu. Dlaczego rząd na dzisiejszym, ważnym posiedzeniu nie jest reprezentowany przez ministrów? Tutaj nasuwa się też pytanie, z jakim borykaliśmy się z panem przewodniczącym Wiesławem Szczepańskim, czy reprezentanci resortów posiadają formalne upoważnienia rządu, czy też są tylko uczestnikami posiedzenia, których celem jest tylko przekazanie sprawozdania werbalnego swoim przełożonym? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję panu posłowi. Głos zabierze jeszcze pan poseł Michał Wojtkiewicz. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#MichałWojtkiewicz">Bardzo krótko. Padło pytanie na temat dworców. Chciałem w związku z tym zapytać w uzupełnieniu o dworzec w Tarnowie. Rozpoczął się jego remont, Czy zostanie on ukończony do EURO 2012?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję. Jeszcze pani poseł Danuta Pietraszewska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#DanutaPietraszewska">Chciałam uzupełnić informację zawartą w raporcie NIK. Jeśli chodzi o połączenie kolejowe Katowice-Pyrzowice, to jeden z wykonawców tego zadania wygrał arbitraż i czeka teraz na podpisanie umowy na realizację projektu tej inwestycji. Jest wykonawca i chcemy, żeby zrealizował to zadanie inwestycyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję. Czy ze strony pań i panów posłów są jeszcze pytania? Nie słyszę. Naturalnie zwrócimy się z zapytaniem, jeśli chodzi o reprezentację rządu na dzisiejszym posiedzeniu. Natomiast informuję, że na posiedzeniu są reprezentanci rządu na poziomie dyrektorów departamentów Ministerstwa Sportu i Turystyki, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Finansów oraz Ministerstwa Infrastruktury.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#BronisławDutka">Proszę o odpowiedzi na zadane pytania i ustosunkowanie się do wypowiedzi państwa posłów. Czy ze strony zaproszonych gości ktoś chciałby zabrać głos? Zabierając głos, proszę o przedstawianie się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#DariuszBuza">Dariusz Buza, jestem dyrektorem Departamentu do spraw EURO 2012 Ministerstwa Sportu i Turystyki. Szanowni państwo. Wraz ze mną jest także dyrektor Departamentu Ekonomiczno-Finansowego pani Bożena Pleczeluk i wiceprezes spółki celowej PL 2012 pan Andrzej Bogucki. Posiadamy stosowne upoważnienia udzielone przez Ministra Sportu i Turystyki do prezentowania stanowiska. Są też przedstawiciele Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w obszarach nas dotyczących.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#DariuszBuza">Odnosząc się do zapytań dotyczących informacji NIK, chcę powiedzieć, że Minister Sportu i Turystyki wdrożył zalecenia sformułowane przez NIK. Przygotował stosowne dokumenty w postaci specjalnego haromonogramu prac do roku 2012. Harmonogram zawiera wszystkie zdefiniowane działania niezbędne do zrealizowania tych zadań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#BronisławDutka">Bardzo proszę o ciszę i spokój, żebyśmy mogli wysłuchać tej wypowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#DariuszBuza">Harmonogram został przygotowany przez spółkę PL 2012, został zaakceptowany przez Ministra Sportu i Turystyki w dniu 28 stycznia, a więc już po zakończeniu kontroli. W trakcie trwania kontroli trwały prace równolegle nad zgraniem wszystkich podmiotów uczestniczących w przygotowaniach i zebraniu wszystkich informacji dotyczących tych przygotowań. Dokument ten formalnie został przekazany, jako wystąpienie Ministra Sportu i Turystyki na informację pokontrolną. Obecnie znajduje się on na poziomie komitetu organizacyjnego, celem jego zaopiniowania.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#DariuszBuza">Jeśli chodzi o dalsze informacje na temat harmonogramu, to Minister Sportu i Turystyki podjął już działania zmierzające do opracowania takiego dokumentu. Pragnę zaznaczyć, że jest to wysoce skomplikowany problem, zważywszy na to, że przygotowania są prowadzone nie tylko przez stronę rządową, ale także przez stronę samorządową i prywatną. Jest duża część inwestycji ujęta w master planie, które są realizowane tylko i wyłącznie przez inwestorów prywatnych. Mamy tutaj na myśli przede wszystkim kwestię hotelową i centra pobytowe. Niemniej jednak takie działania zostaną podjęte w zakresie umożliwiającym przygotowanie takiego dokumentu.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#DariuszBuza">Jeżeli chodzi o zastrzeżenia sformułowane w postaci braku ustanowienia osoby reprezentującej Ministra Sportu i Turystyki w umowie o powierzeniu, a także nieudzielenie stosownych pełnomocnictw dla spółki PL 2012, to w znowelizowanej umowie o powierzeniu już jest taka osoba. Minister Sportu i Turystyki wdrożył to zalecenie, a brak pełnomocnictw wynikał tylko i wyłącznie z faktu niezawierania przez spółkę celową umów w imieniu Ministra Sportu i Turystyki. W momencie, gdy wystąpią przesłanki do zawarcia takiej umowy, stosowne pełnomocnictwo zostanie udzielone. Minister Sportu i Turystyki takiego pełnomocnictwa przed zawarciem umowy nie udzielił. Zostanie ono udzielone tylko w momencie wystąpienia takiej konieczności.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#DariuszBuza">Jeżeli chodzi o portal turystyczny, o który pytali państwo posłowie, to chcę powiedzieć, że jest powołany zespół roboczy składający się z przedstawicieli Polskiej Organizacji Turystycznej, koordynującej te działania i przedstawicieli spółki celowej PL 2012, który pracuje nad tą koncepcją. Tak jak słusznie zauważył pan poseł Janusz Piechociński, wychodzenie z koncepcją marketingowo-promocyjną naszego kraju przed odbyciem mistrzostw świata w piłce nożnej jest działaniem chybionym i, powiedziałbym, nawet nieoczekiwanym ze strony UEFA. W tej chwili nie ma żadnych sygnałów, żebyśmy musieli podjąć takie działania. Nie są z nami prowadzone, jako ze stroną, żadne rozmowy w tej materii. Wszystkie przedsięwzięcia zostaną podjęte dopiero po opracowaniu logotypu, maskotki i oficjalnych emblematów mistrzostw.</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#DariuszBuza">Jeśli chodzi o koordynację turystyczną w poszczególnych miastach, to chcę poinformować, że takie przygotowania są rzeczywiście prowadzone. Jest obecny dyrektor sekretariatu EURO 2012 Miasta Stołecznego Warszawy. Dzisiaj odbyło się posiedzenie podkomisji sejmowej do spraw przygotowań Polski do organizacji EURO 2012. Taka informacja była prezentowana i Warszawa pracuje nad taką koncepcją. Prace są wysoce zaawansowane.</u>
          <u xml:id="u-26.5" who="#DariuszBuza">Odpowiadając na pytanie na temat struktury zarządzającej przygotowaniami do EURO 2012 w Polsce, to pragnę poinformować, że powstał Komitet Organizacyjny pod przewodnictwem pana premiera Donalda Tuska. W skład Komitetu wchodzą najważniejsze resorty: Minister Sportu i Turystyki, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, Minister Finansów, Minister Rozwoju Regionalnego. Sekretarzem jest Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Na prawach członka Komitetu uczestniczą też prezydenci miast gospodarzy, a także marszałek województwa śląskiego, zgodnie z porozumieniem z prezydentem miasta Chorzowa. Uczestniczą także przewodniczący klubów parlamentarnych oraz przedstawiciele Polskiego Związku Piłki Nożnej, który – przypomnę – jest tylko stroną umowy organizacyjnej.</u>
          <u xml:id="u-26.6" who="#DariuszBuza">Jeżeli chodzi o pytanie dotyczące bezpieczeństwa, czy obejmuje ono tylko stadiony, czy jest ono szerzej sformułowane, to prosiłbym o udzielenie na nie odpowiedzi pana dyrektora Pawła Suchanka z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję. Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PawełSuchanek">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Jeśli chodzi o zapewnienie bezpieczeństwa w czasie EURO 2012, o co pytała pani przewodnicząca Grażyna Gęsicka, to musimy mieć świadomość, że odbywa się to w następującym układzie organizacyjnym. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, koordynator do spraw bezpieczeństwa ze spółki PL 2012, Polski Związek Piłki Nożnej, spółka celowa LOK, UEFA i jej wymogi czyli UEFA Safety Regulations, oraz inne instytucje, w tym w szczególności Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, jeśli chodzi o zabezpieczenie antyterrorystyczne.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PawełSuchanek">Minister spraw wewnętrznych i administracji Grzegorz Schetyna w styczniu 2008 r. powołał swój zespół ministerialny do koordynacji zapewnienia bezpieczeństwa, w tej części, która jest przynależna MSWiA. W skład tego zespołu wchodzą, oprócz członków poszczególnych departamentów, także szefowie służb. W szczególności dotyczy to: Komendanta Głównego Policji, Straży Granicznej, Szefa Biura Ochrony Rządu i Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej. Zespół ten ma konkretne zadania.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#PawełSuchanek">Odnosząc się do uwagi NIK, jeśli chodzi o wyniki kontroli, to należy nadmienić, że te uchybienia w postaci braku planu pracy zespołu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji zostały usunięte.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#BronisławDutka">Proszę państwa o ciszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PawełSuchanek">Odnosząc się do uwagi NIK w kwestii harmonogramu prac zespołu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, powtórzę raz jeszcze, że uchybienie to zostało usunięte. W dniu 30 stycznia taki harmonogram powstał, NIK został o tym poinformowany stosownym pismem.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PawełSuchanek">Odnosząc się do współpracy międzynarodowej, pani przewodnicząca Grażyna Gęsicka też zadała takie pytanie, dla nas najważniejszym partnerem jest UEFA. Jesteśmy z tą organizacją w kontakcie na bieżąco. Jeśli chodzi o zapewnienie bezpieczeństwa, UEFA ma swoje wymogi. Dzieli bezpieczeństwo na prywatne i publiczne. Do końca czerwca bieżącego roku planujemy przygotować zintegrowany system zapewnienia bezpieczeństwa, który będzie w sobie łączył bezpieczeństwo prywatne i bezpieczeństwo publiczne. Jesteśmy z UEFA w bieżącym kontakcie, na przykład dnia 13 maja mamy spotkanie z Markiem Timerem, który jest odpowiedzialny za ten odcinek.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#PawełSuchanek">Jeśli chodzi o część dotyczącą zabezpieczenia antyterrorystycznego, to ona została zlecona Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Powstał międzyresortowy zespół do spraw przeciwdziałania zagrożeniom terrorystycznym. Na spotkaniu zespołu była omawiana ta tematyka na EURO 2012. Była też omawiana w Komisji do Spraw Służb Specjalnych. Jesteśmy w bieżącym kontakcie z ABW. Oni przygotowują swoją część, jako podstawę. Jest to robione według wzoru realizowanego przez Austrię i Szwajcarię, gdzie niedawno odbyły się Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej. Korzystamy też z doświadczeń innych państw, w szczególności Austrii, Szwajcarii, Belgii i Holandii. Bo to są państwa, które parami organizowały podobne imprezy. Korzystamy również z doświadczeń Niemiec i Portugalii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#BronisławDutka">Kolejny raz proszę państwa o spokój, zaniechanie rozmów, w szczególności pana posła Witolda Klepacza i panią poseł Annę Sikorę. Jeszcze raz bardzo proszę o ciszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PawełSuchanek">Z inicjatywy Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji powołano też dwie grupy robocze do spraw zabezpieczenia imprez masowych w ramach Grupy G6 i w ramach Forum Salzburskiego, gdzie są omawiane te kwestie na bieżąco. Korzystamy tutaj z najnowszych ustaleń i najnowszych rozwiązań promowanych przez te gremia międzynarodowe, jeśli chodzi o bezpieczeństwo imprez masowych. Do tego jeszcze dochodzi kwestia przepisów i ich wdrażanie. To wszystko z mojej strony. Jeśli mogę jeszcze w czymś pomóc, to proszę o dalsze pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję. Kto jeszcze z zaproszonych gości chce zabrać głos? Pan? Proszę się przedstawić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#JarosławPasek">Jarosław Pasek, Ministerstwo Infrastruktury. Chciałem przeprosić, że nie ma pani minister Patrycji Wolińskiej-Bartkiewicz, ale w tym samym czasie jest posiedzenie innej Komisji, bodajże Komisji Gospodarki, gdzie omawiany jest projekt ustawy o płatnych autostradach i Krajowym Funduszu Drogowym. Jest to ustawa dotycząca zmiany finansowania budowy dróg. W związku z tym pani minister musi w tym posiedzeniu uczestniczyć.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#JarosławPasek">Jeżeli chodzi o przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury, to mam upoważnienie od pani minister Patrycji Wolińskiej. Jest też pan dyrektor Tomasz Rudnicki, zastępca dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, oraz pan dyrektor Kazimierz Peryt, odpowiedzialny za przygotowania do EURO 2012 w PKP PLK. Chciałem powiedzieć, że jeśli chodzi o raport NIK dotyczący przygotowań do EURO 2012, to Ministerstwo Infrastruktury zgłosiło zastrzeżenia do wystąpienia pokontrolnego. Kolegium NIK uwzględniło te zastrzeżenia. Jest uchwała NIK z dnia 25 lutego bieżącego roku, natomiast w tej informacji o wynikach kontroli, te zastrzeżenia z jakichś względów nie zostały wprowadzone. Myślę, że gdyby zostały wprowadzone, wymowa tego raportu, jeśli chodzi o Ministerstwo Infrastruktury, byłaby trochę inna.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#JarosławPasek">W szczególności to dotyczy tego głównego zarzutu, że nie są na bieżąco weryfikowane zadania inwestycyjne. Taka weryfikacja została przeprowadzona. Ona ma już w tej chwili odzwierciedlenie w master planie, który jest na stronach spółki PL 2012. Tam jest aktualna lista inwestycji, które – jak sądzę – zostaną zrealizowane. Wstępne listy inwestycji były zdecydowanie zbyt optymistyczne.</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#JarosławPasek">Jeżeli chodzi o inwestycje, które tutaj zostały wymienione, a dotyczą Śląska, to bardzo krótko chciałbym się do tego odnieść. Po pierwsze, tramwaje w aglomeracji śląskiej. W związku z EURO 2012 został przygotowany projekt, na który Ministerstwo Infrastruktury przeznaczyło 100 mln euro ze środków europejskich. Współfinansowanie ze strony aglomeracji śląskiej wyniesie 50%. W sumie jest to więc duży projekt, którego wartość wynosi 200 mln euro. Projekt jest na etapie prac przygotowawczych.</u>
          <u xml:id="u-34.4" who="#JarosławPasek">Jeśli chodzi o drogi krajowe w miastach na prawach powiatu, to tutaj obowiązuje ogólna zasada, że projekty są wybierane w ramach konkursu. W tej chwili są w toku dwa konkursy, zarówno na drogi w miastach na prawach powiatu poza siecią TNT, jak i w sieci TNT. Na każdy z tych konkursów zostało przeznaczone 300 mln euro. Myślę, że ten projekt został zgłoszony do „działania sześć-jeden”. To są te drogi poza siecią TNT.</u>
          <u xml:id="u-34.5" who="#JarosławPasek">Kwestia trzecia dotyczy dojazdu do lotniska w Pyrzowicach. To jest chyba najtrudniejszy problem, ponieważ zdecydowano się na koncepcję budowy, praktycznie rzecz biorąc, nowego odcinka drogi. W związku z tym koszt tego projektu, w stosunku do wstępnych przewidywań, wzrósł ponad dziesięć razy. W związku z tym ten projekt jest nadal na etapie prac przygotowawczych. Zostało przygotowane studium wykonalności tej inwestycji i ogłoszono też przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej. Na razie ten projekt nie ma zabezpieczonego finansowania i na tym polega główny problem. To tyle z mojej strony. Nie wiem, czy pan dyrektor Kazimierz Peryt chciałby jeszcze coś dodać, zwłaszcza, jeśli chodzi o to skrócenie czasu przejazdu koleją.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję. Proszę pan dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#KazimierzPeryt">Kazimierz Peryt Polskie Linie Kolejowe. W uzupełnieniu chciałbym tylko powiedzieć, że podstawowym założeniem, a zarazem kryterium zadań inwestycyjnych, które zgłaszaliśmy na EURO 2012, był fakt zakończenia inwestycji przed czerwcem 2012 r. Z założeń tego projektu wynika, że termin realizacji zadania połączenia kolejowego do lotniska w Pyrzowicach obejmuje rok 2013. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję. Czy ktoś ze strony gości pragnie zabrać jeszcze głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#JarosławOrliński">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Jarosław Orliński, zastępca dyrektora Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. Resort, który reprezentuję zajmuje się przygotowaniem największego programu operacyjnego. Jest to infrastruktura i środowisko. Natomiast pan dyrektor Konrad Makarewicz z departamentu drugiego odpowiada za koordynację w kwestiach związanych z organizacją EURO 2012, w zakresie tych programów operacyjnych, które Minister Rozwoju Regionalnego przyjął do realizacji.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#JarosławOrliński">Jeżeli chodzi o stanowisko naszego resortu na informację NIK o wynikach kontroli przygotowania Polski do organizacji Finałowego Turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012, to informacja taka znajduje się na stronie 51 tego dokumentu. Chciałbym natomiast dodać do tego informację dotyczącą portalu na EURO 2012. Ten projekt mógłby być realizowany ze środków programu operacyjnego. Na ten temat częściowo wypowiedział się już przedstawiciel Ministerstwa Sportu i Turystyki. Mogę się zadeklarować, że jeśli jest potrzeba bardziej szczegółowej informacji, to my taką informację na ręce pana przewodniczącego przekażemy.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#JarosławOrliński">Jeśli chodzi o inne projekty transportowe, które pośrednio nas dotyczą, to taką informację przedstawił już wcześniej przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury. Nie wiem, czy pan dyrektor Konrad Makarewicz chciałby przedstawić kilka informacji o tej instytucji, która koordynuje prace dotyczące EURO 2012. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#KonradMakarewicz">Dziękuję. Panie przewodniczący, panie dyrektorze, szanowni państwo. W uzupełnieniu tej informacji, którą przedstawił pan dyrektor w zakresie koordynacji działań przez Ministra Rozwoju Regionalnego, chciałem tylko powiedzieć, że zgodnie z zaleceniami NIK, Minister Rozwoju Regionalnego zaktualizował listę projektów, które są związane z organizacją EURO 2012. Ta lista została zaktualizowana w lutym bieżącego roku. Jeśli chodzi o portal promujący tę imprezę, pragnę poinformować, że instytucja zarządzająca programami „Innowacyjna Gospodarka” nie zgłosiła tego do aktualizacji tej listy w lutym, jako projekt, który byłby związany z organizacją EURO 2012. W tym momencie nie jest to projekt, który znajduje się na tej liście. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję. Powracamy do dyskusji poselskiej. Głos ma pan przewodniczący Witold Gintowt-Dziewałtowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Sprawa formalna. Po pierwsze, zaskoczyła mnie informacja, że tylko jeden wiceminister jest w Ministerstwie Infrastruktury. Po drugie, z tego co wiem, to upoważnienie do udziału w pracach Komisji, właśnie w tych sprawach, w zakresie przedkładania informacji przez poszczególne instytucje związane z rządem, może udzielać minister, a nie wiceminister. Stąd też uważam, że trzeba nieco zweryfikować informacje uzyskane od państwa. Być może, dotyczy to tylko jednego resortu. Kierownikiem resortu jest minister, a nie wiceminister i tylko on powinien wydać upoważnienie do reprezentowania. Upoważnienie, panie dyrektorze – „z upoważnienia Ministra Infrastruktury, pani podsekretarz stanu”, czyli nie minister jednak to upoważnienie podpisał.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Panie przewodniczący, w związku z tym prosiłbym jednak, żeby w sposób jednoznaczny, zgodnie z prawem wewnętrznym Sejmu egzekwować od Rady Ministrów obowiązki na niej spoczywające, również polegające na tym, że do pracy w Komisjach sejmowych deleguje się osoby upoważnione, w sposób formalny i zgodny z prawem. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję, panie przewodniczący. O zabranie głosu proszę pana posła Leonarda Krasulskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#LeonardKrasulski">Dziękuję za trafne uważam spostrzeżenia pana przewodniczącego Witolda Gintowt-Dziewałtowskiego. W uzupełnieniu, chciałbym państwa poinformować, że nieprawdą jest, że na posiedzeniu Komisji Gospodarki była pani minister z Ministerstwa Infrastruktury. Jestem członkiem tej Komisji i chcę powiedzieć, że posiedzenie Komisji Gospodarki już się dawno skończyło. Jeśli chcecie tłumaczyć zachowanie własnych ministrów, to mówcie prawdę. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję. Pani poseł Maria Nowak, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#MariaNowak">Mam krótkie pytania, będące wynikiem udzielonych odpowiedzi na moje wcześniejsze zapytania. Panie dyrektorze, powiedział pan, że harmonogram jest już opracowany. Kiedy będziemy się z nim mogli zapoznać? Myślę, że jest to bardzo ważne, żeby on jak najszybciej do nas dotarł, a szczególnie do członków naszych Komisji. Rozumiem, że harmonogram jest już opracowany, ale nie został jeszcze przyjęty. Druga sprawa dotyczy zapisów na stronie 51 informacji NIK. Czytamy tam, że właśnie przez inicjatywę JASPERS, 40 projektów otrzymało wsparcie, a 45 projektów otrzyma wsparcie jeszcze w roku 2009. Stąd wynikają moje konkretne pytania. Czy modernizacja dworca w Katowicach znajdzie się w tym pakiecie i czy, na przykład droga krajowa nr 79 będzie wśród tych projektów, które otrzymają wsparcie? Proszę o konkretne odpowiedzi, dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję. Głos ma jeszcze pani poseł Danuta Pietraszewska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#DanutaPietraszewska">W związku z wypowiedzią pana dyrektora Polskich Kolei Państwowych, chciałam zapytać raz jeszcze o budowę połączenia Katowice-Pyrzowice. Czy brano pod uwagę taką ewentualność, że można tę inwestycję realizować etapowo. Do 2012 r. potrzebne byłoby połączenie kolejowe z Bytomia do Pyrzowic. To jest w zasadzie połowa tej inwestycji. Jeśli zrezygnuje się z tego projektu, a jest podpisana umowa z wykonawcą, to ile wyniosą kary z tytułu zerwania umowy? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję. Zakończyliśmy zadawanie pytań przez posłów. Proszę o udzielenie odpowiedzi. Proszę bardzo, pan dyrektor, reprezentujący Ministerstwo Infrastruktury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#JarosławPasek">Na wstępie wyjaśniam, że chodziło o Komisję Gospodarki Senatu, bo omawiana ustawa tam się obecnie znajduje. Za te sprawy odpowiada dwóch wiceministrów w Ministerstwie Infrastruktury, pan minister Jerzy Stępień, który odpowiada za drogi i pani minister Patrycja Wolińska, która odpowiada za sprawy związane z organizacją EURO 2012 oraz za projekty unijne. Jest to bardzo ważna sprawa, bo dotyczy zmiany sposobu finansowania dróg i pani minister, niestety, musi w tym uczestniczyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję. Proszę pana dyrektora.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#DariuszBuza">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Odnosząc się do pytania pani poseł Marii Nowak, chcę poinformować, że master plan zawierający ponad 300 pozycji i zadań infrastrukturalnych jest dostępny cały czas, na stronie internetowej spółki. Natomiast, jeśli chodzi o długoterminowy harmonogram, jak zaznaczyłem, jest on niepełny, ponieważ brakuje danych finansowych. Zarówno w master planie, jak i w harmonogramie nie mamy danych finansowych, ale mapa drogowa i harmonogram są złożone w komitecie organizacyjnym. Po zaopiniowaniu przez komitet organizacyjny, mapa drogowa także będzie dostępna publicznie na stronie spółki PL 2012. Natomiast nie potrafię precyzyjnie odpowiedzieć na pytanie i określić, kiedy powstanie ten złożony dokument, uwzględniający wszystkie aspekty wyrażone w raporcie NIK, czyli pełny harmonogram obejmujący inwestycje prywatne, samorządowe i rządowe.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#DariuszBuza">Mogę tylko podkreślić, że rozpoczęliśmy zaawansowane działania zmierzające do realizacji tego przedsięwzięcia. Jest to dość duży projekt. Albo będą potrzebne narzędzia informatyczne, albo wystarczą dane, które uda się zebrać. Chcielibyśmy, żeby powstał profesjonalny i żywy dokument. Nie chodzi o to, żeby miał 48, czy 50 stron. Chodzi o to, żeby ten dokument mógł podlegać modyfikacjom, bo będzie musiał ulegać zmianom. Żeby to było profesjonalne narzędzie pracy na cztery lata, do wykorzystania. Na pewno taki dokument powstanie w tym roku, nie wiem jednak, czy zdążymy w tym półroczu. Potem taki dokument musi być poddany określonej procedurze zatwierdzenia, czyli przejść przez komitet organizacyjny. Później może ewentualnie nastąpić jego nowelizacja. Będzie bowiem wieloletnim programem inwestycyjnym zatwierdzonym przez Radę Ministrów. Ten cykl trwa więc dość długo, nie potrafię, niestety powiedzieć, ile czasu on zajmie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję. Teraz pan, proszę o przedstawienie się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#JarosławOrliński">Panie przewodniczący. Jarosław Orliński, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. Chciałem odpowiedzieć na pytanie pani poseł Marii Nowak, dotyczące wsparcia projektów ze środków inicjatywy JASPERS. Pozwolą państwo, że w kilku słowach powiem na temat samej inicjatywy JASPERS. Jest to wspólna inicjatywa Komisji Europejskiej, Europejskiego Banku Inwestycyjnego i Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju.</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#JarosławOrliński">Celem tej inicjatywy jest przede wszystkim weryfikacja dokumentów dla tak zwanych dużych projektów, czyli, na przykład dla projektów powyżej 25 mln euro w zakresie projektów związanych z ochroną środowiska, czy 50 mln euro dla pozostałych projektów.</u>
          <u xml:id="u-53.2" who="#JarosławOrliński">Domyślam się, że projekt remontu dworca kolejowego w Katowicach, czy ten projekt dotyczący Chorzowa mógłby tę kwotę 50 mln euro spełnić. Natomiast odpowiedź na pani pytanie jest taka, że jeżeli chodzi o modernizację dworca kolejowego w Katowicach i drogi krajowej nr 79, to przede wszystkim te projekty muszą mieć możliwość uzyskania wsparcia ze środków unijnych.</u>
          <u xml:id="u-53.3" who="#JarosławOrliński">Jeżeli chodzi o dworce kolejowe, to ze środków programu operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” przewidziane są tylko i wyłącznie trzy. Chodzi o projekty związane z Krakowem, Wrocławiem i Gdynią. Natomiast nie przewidujemy wsparcia ze środków unijnych, przynajmniej na obecnym etapie, projektu modernizacji dworca kolejowego w Katowicach. W związku z tym ten projekt nie może uzyskać możliwości weryfikacji dokumentacji ze środków inicjatywy JASPERS, ponieważ takiego projektu fizycznie środki unijne nie wspierają.</u>
          <u xml:id="u-53.4" who="#JarosławOrliński">Jeżeli chodzi o drugi projekt dotyczący modernizacji drogi krajowej nr 79 w Chorzowie, to tak, jak wspomniał pan dyrektor Jarosław Pasek, ten projekt znajduje się w konkursie. Nie wiem, na jakim jest obecnie etapie, jeżeli chodzi o jego sprawdzenie. W związku z tym trudno jest, żeby sprawdzać jego dokumentację przy pomocy inicjatywy JASPERS, przed wysłaniem do Komisji Europejskiej, skoro nie wiemy, czy ten projekt ma w ogóle możliwość otrzymania wsparcia ze środków unijnych. Nie wiem też, jaka jest wysokość tego projektu, czy przekracza 50 mln euro, co, jak już powiedziałem, jest warunkiem kluczowym, aby ten projekt mógł uzyskać wsparcie ze środków inicjatywy JASPERS.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Teraz pan, proszę się przedstawić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#KrzysztofGroblewski">Krzysztof Groblewski, Spółka PKP, Polskie Linie Kolejowe. W uzupełnieniu wypowiedzi dotyczącej połączenia Katowic z Pyrzowicami, chcę poinformować, że decyzją sądu z końca kwietnia bieżącego roku rozstrzygnięto, że nakazano ponowne rozpatrzenie ofert związanych z wykonaniem studium wykonalności dla połączenia Katowic z Pyrzowicami. Założenia specyfikacji były takie, że robimy opracowanie dla całości. W związku z tym odpowiedź na pytanie pani poseł jest taka, że to spowodowałoby prawdopodobnie konieczność unieważnienia tej całej dokumentacji. Ochrona środowiska i decyzja lokalizacyjna muszą być wydane dla całej linii. Możliwości „etapowania” tej inwestycji tutaj nie ma.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#KrzysztofGroblewski">Natomiast wracam do tego, że od początku nie deklarowaliśmy, że uda się tę linię wykonać do roku 2012. Było szacowanie środków potrzebnych na modernizację już istniejących linii na poziomie około 100 mln zł. Oczywiście czas dojazdu przez to będzie dłuższy, natomiast stopień skomplikowania i czas wykonania byłby znacznie krótszy, ponieważ „idziemy po istniejącym śladzie”.</u>
          <u xml:id="u-55.2" who="#KrzysztofGroblewski">Odpowiadając na pytanie na temat wydłużenia czasu przejazdu do poszczególnych aglomeracji, szczególnie do Katowic i Krakowa z Warszawy, informuję, że praktyczny efekt zakończenia modernizacji linii Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK) jest przewidziany dopiero po roku 2012. To spowoduje, że dopuszczalna prędkość pociągu wyniesie 250km/h, a nawet wpłynie na zmianę zasilania.</u>
          <u xml:id="u-55.3" who="#KrzysztofGroblewski">Natomiast te efekty, które wyliczone są i podane w tabeli mają związek z modernizacją prowadzoną w roku bieżącym z pieniędzy spółki. Dotyczy to odcinka od miejscowości Psary do Katowic i od tej samej miejscowości do Krakowa. Dodatkowym efektem będzie zakończenie modernizacji linii Warszawa-Skierniewice, na odcinku Warszawa-Grodzisk. W ten sposób będzie możliwości skrócenia czasu przejazdu z Warszawy do Krakowa i Katowic, do 2 godzin i 30 minut, dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Jeszcze pan poseł Jacek Brzezinka, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#JacekBrzezinka">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Do zadania pytania skłoniła mnie wypowiedź pana Krzysztofa Groblewskiego, przedstawiciela PLK. Mamy taką sytuację, że na projektowanie tej linii środki zostały zabezpieczone. Rozumiem, że pani poseł Danuta Pietraszewska pytała o możliwość „etapowania” wykonawstwa. To logiczne, że najpierw powstaje cały projekt, zostaje przygotowana kompletna dokumentacja na cały odcinek od Katowic, przez Chorzów, Bytom i odcinek, gdzie trwa modernizacja linii kolejowej. I nowa linia, która jest potrzebna od Bytomia do lotniska w Pyrzowicach. Natomiast powtórzę to pytanie: czy PLK rozważały taki wariant, że ten przetarg zostanie doprowadzony do końca, że zostanie podpisana umowa z wykonawcą, i że zostanie przygotowana dokumentacja? Natomiast ewentualne wykonawstwo zostanie „etapowane” i w pierwszej kolejności zostanie wybudowany odcinek od Bytomia do lotniska w Pyrzowicach z wykorzystaniem dotychczas istniejącej linii kolejowej Katowice-Chorzów– Chorzów Stary-Bytom, dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, pan Krzysztof Groblewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#KrzysztofGroblewski">Od razu odpowiadam. Kontrola NIK potwierdziła, że na to zadanie zabezpieczono kwotę 107 mln zł. W tej chwili mamy dwie oferty, które, tak jak powiedziałem, sąd nakazał rozważyć. To są oferty na wykonanie studium wykonalności. To nie jest dokumentacja techniczna i pozwolenie. Chodzi tylko o wykonanie studium wykonalności, decyzje środowiskowe i decyzje lokalizacyjne. Najtańsza oferta opiewa na 60 mln zł. W związku z tym zostaje nam 40 mln zł na linię o długości około 60 km. Rozważamy taką możliwość. Natomiast finansowanie zabezpieczy zaledwie studium wykonalności. Gdybyśmy to studium już mieli i zakończyli do roku 2010, wtedy moglibyśmy mówić o możliwości pozyskania nowych środków, bo na podstawie tego studium można występować dopiero o kolejne środki.</u>
          <u xml:id="u-59.1" who="#KrzysztofGroblewski">Podejrzewam, że będzie trudność uzyskania takich środków na zrealizowanie linii w planie „siedem-trzynaście”. Natomiast gdyby nawet udało się je wygospodarować, wtedy dopiero będzie można rozpocząć budowę, czyli albo budowę w układzie: „projektuj i buduj”, albo wykonać dokumentację i na podstawie dokumentacji realizować prace. Możliwość taką będzie można rozważyć dopiero po wykonaniu studium wykonalności, dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Czy pan prezes Józef Górny chciałby na zakończenie zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#JózefGórny">Tak. Do NIK nie było pytań. Natomiast chciałbym tylko ustosunkować się do wypowiedzi pana dyrektora Jarosława Paska z Ministerstwa Infrastruktury, który zdziwił się, że z informacji nie zostały wykreślone dwa zapisy. Mowa o nich w piśmie pana ministra. Otóż panu ministrowi została udzielona odpowiedź. My z kolei dziwimy się zdziwieniu pana dyrektora, bo te zapisy dotyczą zupełnie czego innego. Owszem, Kolegium NIK przyjęło zastrzeżenia zgłoszone przez Ministra Infrastruktury, ale one dotyczyły sposobu powołania zespołu. Natomiast te zapisy, o których mówił pan dyrektor Kazimierz Pasek wynikają dokładnie z protokołu kontroli, który podpisał pan minister bez zastrzeżeń w dniu 30 grudnia. I są to zapisy na stronie 9, 12 i 13 protokołu. Nie ma więc potrzeby dokonywać zmian w informacji o wynikach kontroli w tym zakresie. Byłoby to po prostu nieuprawnione. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#JózefGórny">Jeszcze jedna uwaga: zachęcam posłów do zapoznania się z innymi ustaleniami kontroli, to jest od strony 53 naszej informacji, gdzie przedstawiamy sposób reagowania na nasze wnioski. Sposób ten nas w pełni satysfakcjonuje, może za wyjątkiem tego programu całościowego, którego do dnia dzisiejszego nie ma, o czym zresztą już tutaj była mowa. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję panu prezesowi. Nie ma więcej pytań. Stwierdzam, że obie Komisje przyjęły informację NIK o wynikach kontroli przygotowania Polski do organizacji Finałowego Turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA 2012.</u>
          <u xml:id="u-62.1" who="#BronisławDutka">Jeszcze głos ma pan przewodniczący poseł Witold Gintowt-Dziewałtowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Panie przewodniczący, zgłaszam wniosek formalny o wystąpienie do Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej pana Bronisława Komorowskiego z uwagą, że po raz kolejny kierownicy ministerstw nie stawili się na posiedzeniach Komisji i nie skierowali na posiedzenia osób przez siebie upoważnionych, naruszając tym samym art. 153 ust. 1 regulaminu Sejmu. Moja prośba, aby pan marszałek doprowadził do egzekwowania przepisów również względem kierowników ministerstw i urzędów centralnych przychodzących, bądź kierujących w swoim zastępstwie osoby odpowiedzialne na posiedzenia Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Rozumiem, że wniosek jest do przyjęcia przez prezydium. Nie będziemy więc o nim więcej dyskutować. Stwierdzam wyczerpanie porządku obrad.</u>
          <u xml:id="u-64.1" who="#BronisławDutka">Zamykam posiedzenie wspólnie obradujących Komisji: Infrastruktury oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>