text_structure.xml 26.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#BolesławPiecha">Zanim przekażę głos panu przewodniczącemu Biernackiemu w związku ze wspólnym posiedzeniem trzech Komisji, mam komunikat dla członków Komisji Zdrowia. Jak państwo pamiętają, po pierwszym czytaniu i przeprowadzeniu dyskusji przerwaliśmy prace nad „ustawą psychiatryczną”. W związku z tym, że mamy nawał pracy, przedłużam tę przerwę do następnego posiedzenia Sejmu. O szczegółach państwa poinformuję. Dziękuję bardzo, panie przewodniczący i przekazuję panu głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Witam wszystkich państwa na kolejnym w dniu dzisiejszym wspólnym posiedzenie Komisji: Administracji i Spraw Wewnętrznych, Sprawiedliwości i Praw Człowieka oraz Zdrowia. Porządek dzienny jest państwu znany, ale go przytoczę: „Rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii oraz ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej – druk nr 3442, poselskim projekcie ustawy o obrocie i reklamie środków zawierających substancje psychotropowe i odurzające – druk nr 3444 oraz poleskim projekcie ustawy o zmianie ustawy – Prawo farmaceutyczne oraz niektórych innych ustaw – druk 3445”. Stwierdzam kworum. Przystępujemy do realizacji porządku dziennego, czyli do rozpatrzenia sprawozdania.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MarekBiernacki">Oddaję głos przewodniczącemu podkomisji, panu posłowi Wojciechowi Wilkowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#WojciechWilk">Panowie przewodniczący, Wysokie Komisje, podkomisja nadzwyczajna, której miałem zaszczyt przewodniczyć w dniu dzisiejszym, rozpatrzyła trzy projekty ustaw – rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii oraz ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, poselski projekt ustawy o obrocie i reklamie środków zawierających substancje psychotropowe i odurzające oraz poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo farmaceutyczne oraz niektórych innych ustaw. Podczas posiedzenia, które – jak powiedziałem – odbyło się dzisiaj, dokonaliśmy szczegółowej analizy przedstawionych projektów. Podkomisja zadecydowała, że projektem bazowym, nad którym pracowaliśmy, był projekt rządowy, którego pierwsze czytanie było przeprowadzone wczoraj na sali sejmowej. Odbyła się rzeczowa dyskusja, podczas której złożono siedem poprawek do tego projektu, z czego pięć zostało przyjętych, a dwie odrzucone. Wynikiem prac podkomisji jest przedłożone państwu sprawozdanie. Nie będę teraz omawiać poszczególnych artykułów, ponieważ i tak będziemy nad nimi po kolei procedować. W związku z tym, panie przewodniczący, proponuję, abyśmy przystąpili do omawiania tego sprawozdania, a w imieniu podkomisji wnoszę o jego przyjęcie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MarekBiernacki">Przystępujemy zatem do rozpatrywania sprawozdania. Moja propozycja jest taka, abyśmy rozpatrywali kolejne zmiany – każdą osobno. Tak będzie najlepiej.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#MarekBiernacki">Czy są uwagi do tytułu projektu ustawy? Nikt nie zgłasza uwag. Stwierdzam, że Komisje przyjmują tytuł ustawy.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#MarekBiernacki">Art. 1 zmiana nr 1. Czy są uwagi do zmiany nr 1 z art. 1? Nikt nie zgłasza uwag. Stwierdzam, że Wysokie Komisje przyjmują zmianę nr 1 z art. 1.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#MarekBiernacki">Zmiana nr 2. Czy są uwagi do zmiany nr 2 z art. 1? Nikt nie zgłasza uwag. Stwierdzam, że Wysokie Komisje przyjmują zmianę nr 2 z art. 1.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#MarekBiernacki">Zmiana nr 3. Czy są uwagi do zmiany nr 3 z art. 1? Nikt nie zgłasza uwag. Stwierdzam, że Wysokie Komisje przyjmują zmianę nr 3 z art. 1.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#MarekBiernacki">Zmiana nr 4. Czy są uwagi, pytania dotyczące zmiany nr 4 z art. 1? Nikt nie zgłasza uwag. Stwierdzam, że Wysokie Komisje przyjmują zmianę nr 4 z art. 1.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#MarekBiernacki">Zmiana nr 5. Czy są uwagi ze strony państwa posłów do zmiany nr 5 z art. 1? Nikt nie zgłasza uwag. Stwierdzam, że Wysokie Komisje przyjmują zmianę nr 5 z art. 1.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#MarekBiernacki">Zmiana nr 6 jest rozbudowana. Czy są uwagi do zmiany nr 6 dotyczącej art. 23 i 24? Nikt nie zgłasza uwag. Stwierdzam, że Wysokie Komisje przyjmują zmianę nr 6 z art. 1.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#MarekBiernacki">Zmiana nr 7 z art. 1. Czy są uwagi do tej zmiany ze strony państwa posłów? Nikt nie zgłasza uwag. Stwierdzam, że Wysokie Komisje przyjmują zmianę nr 7 z art. 1.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#MarekBiernacki">Zmiana nr 8. Czy są uwagi do zmiany nr 8? Proszę bardzo, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Chciałbym jeszcze raz zapytać przedstawicieli Biura Legislacyjnego o konstytucyjność wprowadzania art. 44b. Brzmi on: „Zakazuje się wytwarzania i wprowadzania do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej środków zastępczych”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Proszę o odpowiedź, panie mecenasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#RadosławRadosławski">Panie przewodniczący, Wysokie Komisje, jak już mówiliśmy, nie jesteśmy w stanie dokonać rzetelnej analizy konstytucyjności tych rozwiązań. Rozumiemy, że celem wprowadzenia zakazu jest ochrona życia lub zdrowia ludzkiego i to w pełnym zakresie usuwa wątpliwości, które mogłyby się pojawić odnośnie do niezgodności z innymi normami konstytucyjnymi.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#RadosławRadosławski">Natomiast chcielibyśmy zaproponować drobną zmianę redakcyjną w ust. 2 w art. 44c – doprecyzować odesłanie do ust. 1: „o której mowa w ust. 1” w następujący sposób: „o której mowa w art. 27c ust. 1 ustawy wymienionej w ust. 1”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Taka jest legislacyjna poprawka. Panie ministrze, czy jest zgoda na tę poprawkę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#AdamFronczak">Jak najbardziej akceptujemy taką formułę. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze uwagi do zmiany nr 8 z art. 1? Nikt nie zgłasza uwag. Stwierdzam, że Wysokie Komisje przyjmują zmianę nr 8 z art. 1.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#MarekBiernacki">Zmiana nr 9. Czy są uwagi do zmiany nr 9 z art. 1? Jest to cały rozdział. Proszę, pan poseł Smoliński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#KazimierzSmoliński">Panie przewodniczący, w podkomisji rozmawialiśmy o tym, żeby wprowadzić rozróżnienie w zależności od tego, czy wprowadza się do obrotu nieokreśloną ilość, czy znaczną ilość środka zastępczego. Jest propozycja, aby dotychczasową treść art. 52a ust. 1 oznaczyć jako 1 i dodać ust. 1a w dotychczasowej treści. Byłaby to kwota od 20.000 zł do 200.000 zł. Natomiast ust. 1a brzmiałby: „Jeżeli przedmiotem czynu określonego w ust. 1 jest znaczna ilość środka zastępczego, podlega karze pieniężnej w wysokości od 100.000 zł do 1.000.000 zł”. Chodzi o rozróżnienie, że przy znacznej ilości tego środka są wyższe kary, a przy mniejszej ilości kary są niższe, i o to, aby to ustawodawca uregulował, a nie oddawał w gestię inspekcji sanitarnej. Naszym zdaniem, to, czy jest to w gestii ustawodawcy, czy pozostawiamy to w inspekcji, która według nas nie jest przystosowana do tego, aby sama decydowała o ustanawianiu wysokości tej kary w zależności od ilości środka, są to dość znaczne zmiany ustrojowe. Taki wniosek formalny składam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MarekBiernacki">Czy to jest wniosek w formie poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#KazimierzSmoliński">Tak, jest to wniosek w formie poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#MarekBiernacki">Proszę się podpisać pod poprawką i przekazać nam, ponieważ trzeba ją przeczytać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#KazimierzSmoliński">Już przekazuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MarekBiernacki">Poproszę o stanowisko rządu w sprawie tej poprawki. Witam panią minister Ewę Kopacz. Czy mamy przytoczyć tę poprawkę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#EwaKopacz">Tak, bardzo proszę, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#MarekBiernacki">Proszę przeczytać tę poprawkę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#KazimierzSmoliński">W dotychczasowym ust. 1 sformułowanie „od 20.000 zł do 1.000.000 zł” proponujemy zastąpić sformułowaniem „od 20.000 zł do 200.000 zł” i dodać ust. 1a o treści: „Jeżeli przedmiotem czynu, o którym mowa w ust. 1 jest znaczna ilość środka zastępczego, podlega karze pieniężnej w wysokości od 100.000 zł do 1.000.000 zł”. Konsekwencją tego jest wykreślenie ust. 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Pani minister Ewa Kopacz. Proszę, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#EwaKopacz">Podtrzymuję przedłożenie rządowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#MarekBiernacki">Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#MarekBiernacki">Kto jest za przyjęciem poprawki zgłoszonej przez pana posła Kazimierza Smolińskiego? Dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#MarekBiernacki">Stwierdzam, że poprawka, przy 17 głosach za, 34 przeciw i 2 wstrzymujących się, nie zyskała akceptacji Komisji.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#MarekBiernacki">Proszę, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#BolesławPiecha">W imieniu Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość, chcę zgłosić wniosek mniejszości odnośnie do tej poprawki. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze uwagi do zmiany nr 9 z art. 1? Nikt nie zgłasza uwag. Rozumiem więc, że Wysokie Komisje przyjmują tę zmianę.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#MarekBiernacki">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 10. Czy są uwagi do zmiany nr 10? Proszę, pan poseł Smoliński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#KazimierzSmoliński">Nie mam uwag do treści art. 68, natomiast chciałbym wprowadzić zmianę nr 11. Ona się łączy z tym artykułem, ponieważ też ma charakter karny. Jest propozycja, aby wprowadzanie do obrotu było karane pozbawieniem wolności. Nie wiem, w jaki sposób pan przewodniczący chciałby nad tym procedować…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#MarekBiernacki">Teraz rozpatrujemy zmianę nr 10.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#KazimierzSmoliński">Dobrze, zgłoszę tę poprawkę jako zmianę nr 11.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#MarekBiernacki">Czy są jeszcze uwagi do zmiany nr 10? Biuro Legislacyjne, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#RadosławRadosławski">Panie przewodniczący, Wysokie Komisje, proponujemy zmianę spójnika. W tym przepisie występuje określenie „w art. 20 ust 1 i 3”. Proponujemy zamianę na „art. 20 ust. 1 lub 3” z tego względu, żeby penalizacji podlegało każde z tych zachowań z osobna, ale nie byłoby wymagane wystąpienie łączne obu przesłanek. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#MarekBiernacki">Czy jest na to zgoda rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#EwaKopacz">Tak, jest pełna zgoda.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Wysokie Komisje przyjmują zmianę nr 10.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#MarekBiernacki">Zmiana nr 11 – poprawka zgłoszona przez pana posła Kazimierza Smolińskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#KazimierzSmoliński">Proponuję, żeby wprowadzić dodatkowo art. 68a o treści: „Kto wbrew przepisom ustawy wprowadza do obrotu lub przechowuje w celu wprowadzenia do obrotu środek zastępczy, podlega karze grzywny, ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 15”.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#KazimierzSmoliński">Naszym zdaniem, wynika to z uzasadnienia przedłożonego przez stronę rządową, w którym napisano, że dokonywano konsultacji społecznych i propozycje przedłożone Wysokiej Izbie znalazły pozytywny oddźwięk – powołuję się na uzasadnienie rządowe – ale nie tylko w zakresie tych przedłożonych przepisów, ale żeby również dokonać penalizacji czynów, o których tutaj mówimy. Strona rządowa uznała jednak, że propozycje przedłożone Wysokiej Izbie powinny mieć charakter tylko administracyjnoprawny, nie karnoprawny. My uważamy jednak, że kwestia karnoprawna jest bardzo istotna, ponieważ społeczeństwo oczekuje takiego rozwiązania. Dlatego proponujmy, aby również w tym zakresie dokonać zmiany i przedstawioną poprawkę przyjąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#MarekBiernacki">Prosiłbym o ponowne przeczytanie poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#KazimierzSmoliński">Powtórzę: „Kto wbrew przepisom ustawy wprowadza do obrotu lub przechowuje w celu wprowadzenia do obrotu środek zastępczy, podlega karze grzywny, ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 15”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Panie ministrze, proszę o stanowisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#AdamFronczak">Panie przewodniczący, Wysokie Komisje, podtrzymujemy swoje pierwotne stanowisko. Nie akceptujemy tej formuły. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#MarekBiernacki">Kto jest za przyjęciem poprawki zgłoszonej przez pana posła Kazimierza Smolińskiego dotyczącej wprowadzenia zmiany nr 11? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#MarekBiernacki">Stwierdzam, że poprawka, przy 16 głosach za, 37 przeciw i 1 wstrzymującym się, nie zyskała akceptacji Komisji.</u>
          <u xml:id="u-38.3" who="#MarekBiernacki">Oddaję głos panu przewodniczącemu Piesze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#BolesławPiecha">Składam wniosek mniejszości o uznanie treści tej poprawki do rozstrzygnięcia przez Wysoką Izbę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Przystępujemy do rozpatrzenia całości art. 2 – tutaj nie ma poszczególnych zmian.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#MarekBiernacki">Czy są uwagi do art. 2? Proszę, pan poseł Marek Balicki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#MarekBalicki">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Mam uwagi do ust. 2, w którym jest mowa o zatrzymaniu produktu, który jest legalny, ale jest podejrzany o to, że może być środkiem zastępczym. Proponuję, aby – tak jak to było dyskutowane – pkt 1 brzmiał: „zatrzymuje produkt na czas dłuższy niż 18 miesięcy”, a pkt 2 brzmiał: „nakazuje zaprzestania prowadzenia działalności w pomieszczeniach lub obiektach…”, czyli zamknięcie tego sklepu czy obiektu handlowego „– na czas niezbędny do usunięcia zagrożenia, nie dłuższy niż 30 dni”.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#MarekBalicki">Wyjaśnię, dlaczego. Sklepy z „dopalaczami” zupełnie znikają, ponieważ z mocy art. 44b zakazuje się wytwarzania i wprowadzania do obrotu środków zastępczych. Czyli nie będzie sklepów z dopalaczami, a definicja środka zastępczego jest bardzo szeroka. Natomiast normalne sklepy będą działać. I może się zdarzyć, że w toku działania normalnych sklepów inspekcja sanitarna stwierdzi, że może zachodzić podejrzenie, że legalny produkt, który jest wprowadzany do obrotu na podstawie odrębnych przepisów, spełnia wymogi definicji środka zastępczego, a wtedy ten produkt jest zatrzymywany i jest prowadzone dalsze postępowanie. Zgadzam się całkowicie z badaniem, wstrzymaniem obrotu tego produktu i jego wycofaniem czy wstrzymaniem produkcji, ale zamykanie sklepu na 18 miesięcy jest nieproporcjonalne w stosunku do celu, a więc na czas przeszukania i usunięcia tego produktu, który jest zagrożony. Dlatego proponuję okres 30 dni, aby nie było zarzutów o niekonstytucyjność przepisu. Tak więc zaprzestanie działalności obejmowałoby okres do 30 dni, natomiast zatrzymanie produktów – jak jest w pkt 1 – do 18 miesięcy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#MarekBiernacki">Proszę o złożenie poprawki na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#MarekBiernacki">Panie ministrze, proszę o stanowisko rządu. Proszę, pan minister Berek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#MaciejBerek">Panie przewodniczący, Wysokie Komisje, po pierwsze, chciałbym zwrócić uwagę na to, że w art. 27c ust. 2, do którego w tej chwili zgłoszono poprawkę, jest błąd w treści sprawozdania, dlatego, że to, co jest po pkt 2, po myślniku, powinno być fragmentem pkt 2. To jest oczywiście kwestia odręcznej formy złożonej poprawki na posiedzeniu podkomisji, dlatego, że czas, o którym dyskutujemy, dotyczy nakazu zaprzestania prowadzenia działalności w pomieszczeniach, a kwestia zatrzymania produktu jest pochodną decyzji, która wynika z ust. 1, czyli zakazu obrotu, który jest określony na 18 miesięcy.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#MaciejBerek">Tak więc, po pierwsze, bardzo proszę o wprowadzenie korekty technicznej – to, co jest pod pkt 2 ma być fragmentem pkt 2. Natomiast jeżeli chodzi o czas, na który ma być wydana decyzja o zaprzestaniu prowadzenia działalności w pomieszczeniu, to dodatkowe analizy, do których rząd się zobowiązał na zakończenie posiedzenia podkomisji, wskazują, że można ten czas skrócić. Jednak doświadczenie związane z tego typu procedurami pozwala się zgodzić na okres 3 miesięcy – na czas nie dłuższy niż 3 miesiące, a nie 30 dni, o co wnosi pan poseł Balicki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#MarekBiernacki">Proszę bardzo, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo panu prezesowi za zmianę stanowiska, bośmy na ten temat bardzo długo dyskutowali. Jednak w takim razie należałoby zgłosić stosowną poprawkę. Rozumiem, że pan prezes tego zrobić nie może. Nie wiem, czy ktoś z posłów taką poprawkę złoży. Musimy przestrzegać procedur formalnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#WojciechWilk">Ja przejmę tę poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#BolesławPiecha">Wtedy ten przepis brzmiałby następująco: „nakazuje się zaprzestania prowadzenia działalności w pomieszczeniach lub obiektach służących wytwarzaniu lub wprowadzaniu produktu do obrotu…” i dalej „nie dłuższy niż 3 miesiące” – to pierwsza poprawka – i „nie dłuższy niż 30 dni” – to druga poprawka. Mielibyśmy więc do rozstrzygnięcia dwie poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#MarekBiernacki">Nie, każda poprawka jest osobno.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#BolesławPiecha">Tak, ale dwie poprawki byłyby do rozstrzygnięcia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#MarekBiernacki">Tak. Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#MaciejBerek">Jedno uzupełnienie do tego, co pan przewodniczący Piecha był łaskaw referować. Rozumiem, że tam, z racji skrótu, wypadły wyrazy: „na czas niezbędny do usunięcia zagrożenia”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#BolesławPiecha">Tak, oczywiście. To był skrót myślowy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#MarekBiernacki">Dobrze. Najpierw rozpatrzymy poprawkę zgłoszoną przez pana posła Balickiego. Proszę jeszcze raz ją przytoczyć zanim poddam ją pod głosowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#MarekBalicki">Ja teraz nie wiem, co mam napisać, ale wszystko jest w porządku, z wyjątkiem tego, co powiedział pan minister – zamiast „do 3 miesięcy” ma być „do 30 dni”. Zaraz to napiszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#MarekBiernacki">Biuro Legislacyjne, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#RadosławRadosławski">Panie przewodniczący, Wysokie Komisje, w odniesieniu do tego, co mówił pan minister, rozumiemy, że wszystkie poprawki, jak i ta, która została przyjęta przez podkomisję, ustalają czas wyłącznie do pkt 2, a pkt 1 – kolokwialnie mówiąc – pozostaje bezterminowy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#MaciejBerek">Taka jest intencja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#MarekBiernacki">Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-58.1" who="#MarekBiernacki">Kto jest za przyjęciem poprawki zgłoszonej przez pana posła Marka Balickiego? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu?</u>
          <u xml:id="u-58.2" who="#MarekBiernacki">Stwierdzam, że przy 12 głosach za, 28 przeciw i 6 wstrzymujących się, Wysokie Komisje nie zaakceptowały tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-58.3" who="#MarekBiernacki">Proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#MarekBalicki">Zgłaszam wniosek mniejszości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#MarekBiernacki">Przyjmujemy wniosek. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-60.1" who="#MarekBiernacki">Przystępujemy do głosowania nad poprawką zaproponowaną przez rząd i przejęta przez pana przewodniczącego Wilka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#WojciechWilk">Chciałbym przeczytać treść tej poprawki. Bardzo proszę, panie ministrze, aby pan śledził, czy to oddaje jej istotę.</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#WojciechWilk">„W przypadku wydania decyzji, o której mowa w ust. 1, właściwy państwowy inspektor sanitarny:</u>
          <u xml:id="u-61.2" who="#WojciechWilk">1) zatrzymuje produkt,</u>
          <u xml:id="u-61.3" who="#WojciechWilk">2) nakazuje zaprzestania prowadzenia działalności w pomieszczeniach lub obiektach służących wytwarzaniu lub wprowadzaniu produktu do obrotu na czas niezbędny do usunięcia zagrożenia, nie dłuższy niż 3 miesiące”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#MarekBiernacki">Tak jest. Kto jest za przyjęciem poprawki zgłoszonej przez pana przewodniczącego Wilka? Dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-62.1" who="#MarekBiernacki">Stwierdzam, że poprawka, przy 50 głosach za, została jednomyślnie przyjęta przez Komisje.</u>
          <u xml:id="u-62.2" who="#MarekBiernacki">Czy są jeszcze uwagi do art. 2 z przyjętą przez Komisje poprawką zgłoszoną przez pana przewodniczącego Wilka? Nikt nie zgłasza uwag. Stwierdzam, że Wysokie Komisje przyjmują art. 2.</u>
          <u xml:id="u-62.3" who="#MarekBiernacki">Art. 3. Czy są uwagi do art. 3? Nikt nie zgłasza uwag. Stwierdzam, że Wysokie Komisje przyjmują art. 3.</u>
          <u xml:id="u-62.4" who="#MarekBiernacki">Art. 4. Czy są uwagi do art. 4? Nikt nie zgłasza uwag. Stwierdzam, że Wysokie Komisje przyjmują art. 4.</u>
          <u xml:id="u-62.5" who="#MarekBiernacki">Przystępujemy do głosowania nad całością projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-62.6" who="#MarekBiernacki">Kto jest za przyjęciem projektu ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii oraz ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej? Dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto wstrzymał się od głosu? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-62.7" who="#MarekBiernacki">Stwierdzam, że przy 48 głosach za Wysokie Komisje przyjęły projekt ustawy. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-62.8" who="#MarekBiernacki">Na posła sprawozdawcę proponuję pana posła Wilka, a termin dla Ministerstwa Spraw Zagranicznych na wydanie opinii wyznaczam do godziny 18.00. Jeszcze raz wszystkim dziękuję za dzisiejszą mobilizację i ciężką pracę.</u>
          <u xml:id="u-62.9" who="#MarekBiernacki">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>