text_structure.xml
15.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MarekBiernacki">Otwieram posiedzenie Komisji, na którym zajmiemy się rozpatrzeniem uchwały Senatu o stanowisku w sprawie ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją zadań przez Policję. Czy na posiedzeniu obecny jest przedstawiciel Senatu? Nie jest obecny.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MarekBiernacki">Wobec tego przystępujemy do rozpatrywania uchwały Senatu. Proszę pana dyrektora, który został uprawniony do reprezentowania rządu, o omówienie wprowadzonych przez Senat poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JacekZalewski">Panie przewodniczący, szanowni państwo! Po zapoznaniu się z uchwałą Senatu RP rząd nie zgłaszał uwag do żadnej z trzech poprawek, które konsumują to, co resort spraw wewnętrznych i administracji chciał, ażeby w tej ustawie było zapisane.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MarekBiernacki">Proszę o omówienie poprawki nr 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JacekZalewski">Poprawka nr 1 dotyczy możliwości powoływania na zastępcę komendanta wojewódzkiego i Komendanta Stołecznego Policji do spraw służb wspomagających działalność Policji osoby niebędącej policjantem. W pierwotnej wersji była mowa o powoływaniu na to stanowisko członka korpusu służby cywilnej, ale po przeprowadzeniu dyskusji z udziałem m.in. przedstawicieli służby cywilnej uznaliśmy, że takie sformułowanie będzie bardziej właściwe, dlatego że o powołaniu danej osoby nie powinien decydować jej status zawodowy, ale posiadane kwalifikacje i wiedza merytoryczna. Z grona kandydatów na zastępcę komendanta wojewódzkiego i Komendanta Stołecznego Policji nie chcemy wykluczać ani policjantów, ani też osób, które pochodzą spoza służby cywilnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#RyszardKalisz">Czyli rząd popiera tę poprawkę Senatu?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JacekZalewski">Tak, rząd popiera tę poprawkę Senatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#RyszardKalisz">Czy ktoś zgłasza sprzeciw? Pan przewodniczący Zieliński ma pytanie – proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JarosławZieliński">Dziękuję. Chciałbym prosić o wytłumaczenie, jaki w takim razie będzie tryb powoływania danej osoby na stanowisko zastępcy komendanta wojewódzkiego i Komendanta Stołecznego Policji? W przypadku kiedy mamy do czynienia z oficerami Policji czy członkami służby cywilnej, to wszystko jest jasne, ale skoro kandydatem na te stanowiska może być ktokolwiek inny, to w jakim trybie taka osoba będzie powoływana i jakie kryteria będzie musiała spełnić? Poprawka tej kwestii oczywiście nie rozstrzyga, dlatego jak to będzie funkcjonowało w kontekście całej ustawy?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#RyszardKalisz">Panie dyrektorze, proszę zaczekać z odpowiedzią, bo do zadania pytania zgłosił się jeszcze pan poseł Górski. Czy ktoś jeszcze ma pytania? Nie, w takim razie proszę, pan poseł Górski.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#ArturGórski">Rozumiem, że jesteśmy przy poprawce nr 1?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#RyszardKalisz">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#ArturGórski">Według mnie bardzo niepokojąca jest zmiana polegająca na wykreśleniu z art. 4 słów o możliwości powoływania członków korpusu służby cywilnej i zastąpieniu ich wyrazami: „można powołać także osoby niebędące policjantami”. Dlaczego? Dlatego że członkowie korpusu służby cywilnej są po pierwsze – apolityczne, a po drugie – kompetentne, przygotowane do pełnienia różnego rodzaju obowiązków o charakterze administracyjnym, tymczasem wprowadzając poprawkę otwieramy – można powiedzieć – swoistą puszkę Pandory. Stwarzamy w ten sposób możliwość powoływania osób ściśle politycznych, bo osoby niebędące policjantami to osoby cywilne, które mogą być byłymi funkcjonariuszami partyjnymi, mogą być związane z jakimiś partiami politycznymi, które w danym momencie chcą mieć wpływ na Policję. Powiem szczerze, że zaproponowane rozwiązanie budzi olbrzymi niepokój i ja osobiście jestem przeciwko wprowadzeniu tej poprawki, dlatego że jako członek Rady Służby Cywilnej twierdzę, że członkowie korpusu służby cywilnej, niezależnie od tego, czy będą to pracownicy, czy urzędnicy, spełniają wymóg apolityczności i posiadają odpowiednie kompetencje, a w tym przypadku, jak myślę, są to sprawy kluczowe i nimi powinniśmy się kierować. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#RyszardKalisz">Dziękuję. Czy są jeszcze jakieś pytania? Nie widzę. Proszę, panie dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JacekZalewski">Chciałbym króciutko odnieść się do pytań panów posłów. Oczywiście nie zamykamy członkom korpusu służby cywilnej drogi do objęcia stanowiska zastępcy komendanta wojewódzkiego i Komendanta Stołecznego Policji, tylko po prostu rozszerzamy katalog osób, które mogłyby tę funkcję pełnić. Nie chciałbym odnosić się do kwestii politycznych, bo jako policjant jestem poza polityką, natomiast proszę pamiętać o tym, że zachowując możliwość powoływania na to stanowisko członków korpusu służby cywilnej, nie moglibyśmy np. powołać nikogo z grona naukowców, a nie można wykluczyć, że również taka osoba…</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#RyszardKalisz">Panie i panowie posłowie, proszę o spokój. Mamy do rozpatrzenia kilka poprawek, ale niezwykle ważnych, i skoro już jesteście na sali, to proszę o powstrzymanie się od rozmów, chyba że chcecie wypowiedzieć się w sprawie będącej przedmiotem dzisiejszego posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#RyszardKalisz">Proszę bardzo, panie dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JacekZalewski">Pozostawienie tego przepisu w poprzednim kształcie uniemożliwiłoby objęcie stanowiska zastępcy przez osobę ze środowiska naukowego. Natomiast jeżeli chodzi o zajmowanie stanowisk komendantów, zastępców komendantów do poziomu komend powiatowych, jak również naczelników, zastępców naczelników, to zgodnie z wytycznymi Komendanta Głównego Policji stanowiska te są obsadzane w drodze konkursu. Tak samo będzie w przypadku stanowiska zastępcy komendanta do spraw wspomagających działania Policji.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#RyszardKalisz">Dziękuję bardzo. Pan poseł Górski chce jeszcze wypowiedzieć się ad vocem, a potem pan poseł Zieliński. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#ArturGórski">Panie komendancie, powiem szczerze, że pana odpowiedź mnie nie satysfakcjonuje, ale pierwotnie w projekcie przedłożonym przez Policję była mowa o członkach korpusu służby cywilnej. Czy to znaczy, że czegoś nie przewidzieliście? Proszę mi powiedzieć, jaka była intencja przywołania w ustawie członków korpusu służby cywilnej, dlatego że dla mnie wydaje się ona czytelna: kompetencje, doświadczenie, apolityczność. W jednym sformułowaniu, odnoszącym się do członków korpusu służby cywilnej, zamyka się jakby wiele cech, które gwarantują wysoką jakość pracy osoby pełniącej funkcję zastępcy komendanta wojewódzkiego i Komendanta Stołecznego Policji, natomiast otwarcie katalogu spowodowane wprowadzeniem zaproponowanej poprawki sprawi, że będzie istniało naprawdę duże niebezpieczeństwo powołania na to stanowisko osób nieodpowiednich – nie chcę tu używać mocniejszych słów. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JarosławZieliński">Stanowiska, które po ewentualnym przyjęciu poprawki byłyby w tym trybie pod rządami ustawy obsadzane, są bardzo ważne, jednak nie istnieją kryteria, którymi komendant musiałby się kierować przy powoływaniu na stanowisko zastępcy komendanta wojewódzkiego i Komendanta Stołecznego Policji. Zgadzam się z tym, co powiedział pan poseł Górski, wyrażając obawę, że ten katalog otwiera się zbyt mocno, a kryteriów brak. Konkurs to jest tok postępowania, a kryteria nie są zdefiniowane. Chciałbym zapytać pana dyrektora, czy Senat, dyskutując nad tą poprawką, zatrzymał się nad poruszaną przeze mnie kwestią, czyli czy zastanawiał się nad tym, jak pod rządami takiego przepisu będą wyglądały kryteria, które muszą spełnić kandydaci na zastępców komendantów do spraw logistycznych, a które nie są określane w ustawie? Bo tak naprawdę oznacza to, że w sytuacji skrajnej – celowo to przejaskrawiam – każdy może zostać zastępcą komendanta do spraw logistycznych, a to chyba jest dość niebezpieczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#RyszardKalisz">Drodzy państwo, biorąc pod uwagę wypowiedzi panów posłów Zielińskiego i Górskiego, jak rozumiem, jest sprzeciw co do pozytywnej opinii… Pan dyrektor udzieli jeszcze odpowiedzi, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JacekZalewski">Króciutko odniosę się do tego, co powiedział pan poseł Górski. Oczywiście projekt nie jest rządowy, jest to projekt Komisji Nadzwyczajnej „Przyjazne Państwo” do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji – to po pierwsze. Po drugie, dzisiaj na dobrą sprawę w przypadku powoływania komendantów wojewódzkich też nie ma określonych ustawowo kryteriów, natomiast nie wyobrażamy sobie chyba, proszę państwa, sytuacji, że na stanowisko wiążące się z odpowiedzialnością i finansową, i gospodarczą w drodze konkursu wyłoniona będzie osoba nieposiadająca stosownych kompetencji. To jest tak jakby komendant wojewódzki wydał na siebie wyrok…</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#RyszardKalisz">Panie dyrektorze, pytanie pana posła Górskiego – zresztą zasadne – dotyczyło tego, czy MSWiA akceptowało pierwotną wersję art. 4 pkt 2, gdzie znajdowało się sformułowanie: „można powoływać także członków korpusu służby cywilnej”.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#JacekZalewski">Pierwotna wersja była akceptowana, natomiast podczas dyskusji senackiej uznaliśmy, że rozwiązanie, które wprowadza poprawka, jest bardziej korzystne i otwarte i za takim rozwiązaniem resort spraw wewnętrznych i administracji się opowiada.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#RyszardKalisz">Dziękuję bardzo. Czy jest sprzeciw ze strony panów posłów?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#JarosławZieliński">Wnoszę o przegłosowanie poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#RyszardKalisz">Szanowne panie i panowie posłowie, przystępujemy do głosowania. Głosowanie jest alternatywne, czyli ten kto głosuje za – jest za przyjęciem poprawki, a kto głosuje przeciw – jest za jej odrzuceniem. Oczywiście jest to rekomendacja naszych Komisji dla Sejmu.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#RyszardKalisz">Kto z pań i panów posłów jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia senackiej poprawki nr 1? Proszę o podniesienie ręki do góry. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#RyszardKalisz">Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawki nr 1, przy 21 głosach za, 16 przeciwnych i 2 wstrzymujących się.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#RyszardKalisz">Przystępujemy do rozpatrywania senackiej poprawki nr 2. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos w sprawie poprawki nr 2? Proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#GrzegorzKozubski">Nie można się w pełni zgodzić z argumentacją Senatu, który w uzasadnieniu napisał, że nieprzyjęcie poprawki spowoduje, że praktycznie każdy prokurator będzie uprawniony do dokonywania działań, o których mowa. Ponieważ w ustawie o pracownikach sądów i prokuratury jest przepis, który mówi o tym, co rozumiemy przez pojęcie prokurator – chodzi tu o dyrektora generalnego w Ministerstwie Sprawiedliwości, który nawiązuje umowy z urzędnikami, prokuratora apelacyjnego w prokuraturze apelacyjnej, prokuratora okręgowego w prokuraturze okręgowej rejonowej i wojskowego prokuratora okręgowego w prokuraturze wojskowej – zatem jest to określone. Sytuacja byłaby cokolwiek – powiedzmy sobie – dziwna, gdybyśmy mówili tylko o prezesie, którego bliżej nie określamy, natomiast doprecyzowalibyśmy prokuratora. Naszym zdaniem to doprecyzowanie nie jest konieczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#RyszardKalisz">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Nie widzę. Czy jest sprzeciw wobec rekomendowania Sejmowi przyjęcia senackiej poprawki nr 2? Nie widzę, zatem Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawki nr 2.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#RyszardKalisz">Przystępujemy do rozpatrywania poprawki nr 3. Czy ktoś z państwa posłów albo pan dyrektor czy przedstawiciele MSWiA chcieliby się wypowiedzieć w sprawie tej poprawki? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#RyszardKalisz">Czy jest sprzeciw wobec rekomendowania Sejmowi przyjęcia senackiej poprawki nr 3? Nie widzę, zatem przyjmujemy poprawkę. Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawki nr 3.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#RyszardKalisz">Czy pan poseł Kaczor wyraża zgodę na pozostanie sprawozdawcą nad projektem ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją zadań przez Policję?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#RomanKaczor">Wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#RyszardKalisz">Czy jest sprzeciw co do wyboru pana posła Kaczora jako sprawozdawcy? Nie widzę, zatem pan poseł Kaczor pozostaje sprawozdawcą.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#RyszardKalisz">Termin dla UKIE?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#AnnaPilarska">Mamy opinię UKIE.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#RyszardKalisz">Stwierdzam więc, że wyczerpaliśmy porządek dzienny naszego posiedzenia. Zamykam wspólne posiedzenie Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka i Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>