text_structure.xml
35.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#WiesławCiesielski">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych, podczas którego Komisja rozpatrzy sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2004 r. (druk nr 4063) wraz z przedstawioną przez Najwyższą Izbę Kontroli „Analizą wykonania budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej 2004 r." (druk nr 4114) w zakresie: 1) części budżetowej 58 - Główny Urząd Statystyczny, a) dochody i wydatki, b) środki specjalne, zakłady budżetowe, c) zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych, 2) części budżetowej 69 - Komisja Papierów Wartościowych i Giełd, a) dochody i wydatki, b) środki specjalne, gospodarstwa pomocnicze, c) zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych. Witam gości Komisji. Rząd reprezentuje minister Stanisław Stec. Rozpoczniemy od rozpatrzenia wykonania budżetu przez Główny Urząd Statystyczny. Witam prezesa GUS Tadeusza Toczyńskiego wraz ze współpracownikami. Proszę posła Mieczysława Jedonia o przedstawienie referatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MieczysławJedoń">Uprzejmie proszę o wysłuchanie informacji dotyczącej wykonania budżetu GUS za 2004 rok. Struktura organizacyjna służb statystyki publicznej w 2004 roku obejmowała 20 jednostek budżetowych, tj.: Centralę GUS, 16 urzędów statystycznych, zlokalizowanych w każdym województwie, Centralny Ośrodek Informatyki Statystycznej, Zakład Wydawnictw Statystycznych, Centralną Bibliotekę Statystyczną oraz dwa zakłady budżetowe, tj.: Ośrodek Szkoleń Informatycznych Statystyki (OSIS) w Radomiu, Ośrodek Szkolenia Kadr Statystyki (OSKS) w Jachrance. Dochody budżetowe. W 2004 roku zaplanowano dochody budżetowe w wysokości 3.693 tys. zł, które wykonano na kwotę 4.151 tys. zł, tj. 112,4%. Głównymi źródłami pozyskania dochodów budżetu państwa w 2004 roku były wpłaty ze środków specjalnych - kwota 2.096 tys. zł, tj. 50,5% ogółu dochodów oraz wpływy ze sprzedaży publikacji i wydawnictw statystycznych, które wyniosły 1.379 tys. zł i stanowiły 33,2%. Pozostałe dochody to m.in. dochody z najmu i dzierżawy składników majątkowych Skarbu Państwa, które wyniosły 544 tys. zł i stanowiły 13,1% ogólnej kwoty dochodów oraz wpływy z różnych dochodów (z tytułu zwrotu wydatków z roku ubiegłego dotyczących: wykorzystanych urlopów szkolnych przez osoby, z którymi rozwiązano umowy o pracę, składek za ubezpieczenia samochodów, które zostały sprzedane, należnego wynagrodzenia przysługującego płatnikowi za terminowe naliczanie i odprowadzanie świadczeń z tytułu ubezpieczenia chorobowego) na kwotę 79 tys. zł, tj. 1,9% ogółu dochodów. Wydatki budżetowe Limit wydatków budżetowych GUS na rok 2004 został ustalony w ustawie budżetowej w wysokości 256.817 tys. zł. W trakcie roku budżetowego powyższy limit został zwiększony z rezerw celowych o kwotę 405 tys. zł do łącznej wysokości 257.222 tys. zł. Wydatki budżetowe wykonano w kwocie 255.907 tys. zł, co stanowiło 99,5% planu po zmianach. W wyniku wprowadzenia planu oszczędnościowego w jednostkach sektora finansów publicznych, decyzją Ministra Finansów z dnia 20 lutego 2004 r. wprowadzona została blokada wydatków, która spowodowała ograniczenie środków dla resortu statystyki o 204 tys. zł. Ponadto na mocy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 grudnia 2004 r. w sprawie wydatków budżetu państwa, które w 2004 r. nie wygasają z upływem roku budżetowego - przeniesiono kwotę 650 tys. zł na rok 2005 z przeznaczeniem na: - modernizację holu gmachu Głównego Urzędu Statystycznego (rozdział 75001) - 450 tys. zł, - pokrycie kosztów współfinansowania łącznego projektu Phare 2003/004–679/01.05 Statystyka, w części dotyczącej kontraktu ramowego na usługi na rzecz stworzenia anglojęzycznej obsługi użytkowników portalu GUS wraz z anglojęzycznymi wersjami bazy metadanych i bazy danych publicznych - 200 tys. zł. Wykonanie wydatków łącznie z wydatkami niewygasającymi wyniosło 256.557 tys. zł, co stanowiło 99,7% budżetu po zmianach. Niewykorzystane środki budżetowe za rok 2004 w kwocie 460 tys. zł zostały terminowo zwrócone do budżetu państwa. W strukturze zrealizowanych wydatków największy udział miały wydatki w działach: 750 - Administracja publiczna - 48,2%; 720 - Informatyka - 47,7%; 150 - Przetwórstwo przemysłowe - 4%; 801 - Oświata i wychowanie - 0,1%.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MieczysławJedoń">Wydatki w dziale 750 (bez wydatków, które nie wygasły z końcem 2004 roku) wykonano w wysokości 99% planu po zmianach i wyniosły one 122.967 tys. zł, z tego: wydatki bieżące, stanowiły 96,6% wydatków ogółem w tym dziale i wykonane zostały w wysokości 118.739 tys. zł, tj. w 99,4% planu po zmianach (119.454 tys. zł) natomiast świadczenia na rzecz osób fizycznych stanowiły 2% wydatków ogółem w tym dziale i wykonane zostały w 98,5% planu po zmianach (2.518 tys. zł), tj. w kwocie 2.480 tys. zł. Wydatki majątkowe stanowiące 1,4% wydatków ogółem w tym dziale wykonano w wysokości 1.748 tys. zł, tj. w 79,4% planu po zmianach. Zrealizowane wydatki majątkowe dotyczyły budownictwa - 1.409 tys. zł i zakupów inwestycyjnych - 339 tys. zł. Wydatki działu 720 związane były z przetwarzaniem danych statystycznych, projektowaniem, programowaniem i eksploatacją systemów informatycznych. Zrealizowano je w wysokości 122.399 tys. zł, tj. 100% planu po zmianach, z tego: wydatki bieżące wyniosły 120.332 tys. zł, co stanowiło 98,3% wydatków ogółem w tym dziale, natomiast wydatki majątkowe - 1.909 tys. zł, tj. 1,6% wydatków ogółem w tym dziale. W ramach powyższej kwoty sfinansowano przebudowę rozdzielni głównych wewnętrznych linii zasilających w budynku GUS - 598 tys. zł oraz zakup sprzętu informatycznego i poligraficznego - 1.311 tys. zł. Świadczenia na rzecz osób fizycznych wyniosły 158 tys. zł, co stanowiło 0,1% wydatków ogółem w tym dziale. Wydatki działu 150 wyniosły 10.292 tys. zł, tj. 99,6% planowanych i w stosunku do ustawy budżetowej nie uległy zmianie. Przeznaczone były na druk publikacji, informacji i formularzy sprawozdawczych, opracowywanie graficzne i redakcyjno-techniczne publikacji i informacji GUS. Wydatki w grupie: wydatki bieżące wyniosły 10.217 tys. zł, tj. 99,3% wydatków ogółem w tym dziale, natomiast wydatki majątkowe wyniosły 44 tys. zł, tj. 0,4% wydatków ogółem w tym dziale. Środki finansowe przeznaczone zostały na zakup plotera wraz z oprogramowaniem do przygotowywania wydruków obrazu rastrowego dla zakładu Wydawnictw Statystycznych w Warszawie. Świadczenia na rzecz osób fizycznych wyniosły 31 tys. zł, tj. 0,3% wydatków ogółem w tym dziale. Limit wydatków na wynagrodzenia, zgodnie z ustawą budżetową na rok 2004 dla jednostek budżetowych GUS, ustalony został w wysokości 172.948 tys. zł. Natomiast w jednostkach gospodarki pozabudżetowej ustalono limit wynagrodzeń osobowych dla dwóch zakładów budżetowych na kwotę 1.752 tys. zł. Wykonanie wynagrodzeń osobowych wyniosło 161.435 tys. zł (w tym jednostki gospodarki pozabudżetowej - 1.052 tys. zł) i stanowiło 99,56% planu po zmianach. Planowany poziom zatrudnienia pracowników objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń w ustawie budżetowej na rok 2004 ustalono na 6.532 etaty. Natomiast dla pozostałych pracowników jednostek budżetowych służb statystyki publicznej ustalono wewnętrznie plan na poziomie 1.955 etatów. Zatrudnienie (według stanu na dzień 31 grudnia 2004 r.) w resorcie statystyki publicznej wyniosło 7.054 etatów, z tego w korpusie służby cywilnej - 5.256 i 1.798 pozostali pracownicy. W formach działalności pozabudżetowej w resorcie statystyki publicznej działały dwa zakłady budżetowe oraz środki specjalne występujące przy wszystkich jednostkach budżetowych. Zakłady budżetowe zrealizowały zaplanowane w ustawie budżetowej przychody w kwocie 2.736 tys. zł, tj. 76,2% planu. Natomiast zaplanowane wydatki w wysokości 2.781 tys. zł, tj. w 76,8% planu. Prace określone w art. 21 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 roku o statystyce publicznej realizowane były w formie środków specjalnych funkcjonujących w każdej jednostce budżetowej służb statystyki publicznej. Przychody środków specjalnych wyniosły 5.396 tys. zł, tj. 96,9% planu po zmianach (5.567 tys. zł). Wykonanie wydatków w ramach środka specjalnego w stosunku do planu po zmianach na 2004 rok (plan 6.967 tys. zł wyniosło 6.661 tys. zł, co stanowi 95,6%. Przedstawiam wniosek o przyjęcie przez Komisję Finansów Publicznych wykonania budżetu Głównego Urzędu Statystycznego za rok 2004.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ElżbietaRomero">Proszę o przedstawienie stanowiska Najwyższej Izby Kontroli.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#CzesławaRudzkaLorentz">Opinia NIK na temat wykonania budżetu w części 58 - GUS jest pozytywna. Jest to jeden z najlepiej wykonanych budżetów, ponieważ opinie o rzetelności i prawidłowości sprawozdań budżetowych są pozytywne. Stwierdzamy także wykonanie wniosków pokontrolnych NIK. Nasze jedyne zastrzeżenie dotyczy drobnej sprawy związanej z zasadami gospodarowania środkami specjalnymi. Chodzi o to, że nie przewidziano precyzyjnego sformułowania, z jakich źródeł będą pochodziły te środki. Uważam, że należy pamiętać o takiej sprawie wtedy, kiedy środki specjalne znikają, a pojawiają się dochody własne, którymi GUS będzie gospodarował. Podejmując decyzję o utworzeniu rachunków specjalnych należy zawsze pamiętać o zdefiniowaniu źródeł ich pochodzenia. Wyrażając stanowisko departamentu administracji publicznej NIK, chcę wrócić do sprawy, o której mówimy co roku, mając na uwadze dobrze rozumiany interes GUS. Po raz kolejny zwracam uwagę kierownictwa GUS na wyjątkowo niskie wykonanie wynagrodzenia pracowników w omawianej części budżetowej. NIK często zarzucała GUS, że nie wykonuje planowanego limitu zatrudnienia. Jednocześnie rozumieliśmy, że zakładany limit zatrudnienia nie może być wykonany, ponieważ w takim przypadku płace spadłyby jeszcze niżej. Wtedy trudno byłoby ręczyć za przyszłość tej instytucji. Zwracam uwagę, że średnia płaca w tej części spadła o 1,2%. Uważam więc, że urealnianie planowania zatrudnienia oraz wysokości środków na wynagrodzenia, który to proces rozpoczęto w 2005 r., przyniesie po pewnym czasie korzystny efekt. Jednak mówiąc o 2004 r., mamy w GUS do czynienia z podniesionym problemem. Pozytywnie oceniliśmy wykonanie zadania badawczego, o czym mowa w „Analizie...”. Chcę poinformować posłów, że NIK przymierza się do kontroli wykonania zadań badawczych za pieniądze. W przypadku GUS badaliśmy jedno zadanie badawcze. Uznaliśmy, że zadanie zostało wykonane poprawnie pod względem celowości oraz efektywności wydatkowania pieniędzy. Dodam, że opracowanie zostało wykonane za mniejsze niż wcześniej planowano pieniądze. Co prawda wydłużył się nieco czas publikacji opracowania, ale mimo tego faktu, powinniśmy dać pozytywną opinię w sprawie wykonania wspomnianego zadania. Na zakończenie wypowiedzi chcę jeszcze raz stwierdzić, że ocena wykonania budżetu w części 58 - Główny Urząd Statystyczny przez NIK jest pozytywna,</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#ElżbietaRomero">Czy posłowie chcą zgłosić uwagi lub zapytania dotyczące omawianego tematu? Nikt nie zgłosił się do dyskusji. Proszę prezesa GUS o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#TadeuszToczyński">W przedstawionym zebranym referacie poseł Mieczysław Jedoń zaprezentował bardzo wiele danych, charakteryzujących działalność GUS w zakresie wykonania budżetu, co będzie przedmiotem oceny Komisji. Chcę potwierdzić przytoczone informacje. Jednocześnie chcę poszerzyć informację na temat działalności naszej instytucji w 2004 r., by ocena posłów miała mocniejsze podstawy. Wtedy Komisja łatwiej oceni, czy GUS funkcjonował dobrze, czy źle. Uważam, że ubiegły rok nie był tak spektakularny jak rok 2003, kiedy była wydawana większość publikacji z Narodowego Spisu Powszechnego. Generalnie rzecz ujmując, w 2004 roku ugruntowaliśmy wysoką pozycję GUS, a przez to również status polskiej statystyki na arenie międzynarodowej. Przede wszystkim zostały wdrożone szacunki produktu krajowego brutto (PKB) w okresach kwartalnych z uwzględnieniem sezonowości, co wymaga podkreślenia. Trwały dalsze prace nad badaniem PKB w ujęciu regionalnym. W związku z powyższym pojawiło się wiele informacji dostępnych na szczeblu województw, powiatów i gmin. Podjęliśmy także badania związane z modyfikacją fiskalną deficytu oraz długu sektora instytucji rządowych i samorządowych, a także składania rocznych raportów do Eurostatu. Badania zostały ocenione pozytywnie. Znacznie zwiększyliśmy badania nad statystyką rynku pracy. Szczególnie wzbogaciliśmy zakres informacji. Mam na myśli podjęcie nowych badań, dotyczących rozkładu i organizacji czasu pracy oraz pracy nierejestrowanej. W ramach pierwszego badania uzyskano informacje o pracujących w różnych systemach czasu pracy, w tym o rozkładzie czasu pracujących w niepełnym wymiarze, w systemie zmianowym, w ruchomym czasie pracy, w godzinach nadliczbowych, bądź w systemie organizowanym we własnym zakresie. W tym ostatnim przypadku chodziło m.in. o czas pracy w tzw. szarej strefie. Z uwagi na narastający problem nieterminowego wypłacania wynagrodzeń w 2004 r., GUS podjął badanie stanu wypłat i zobowiązań płacowych wobec pracujących w okresach półrocznych. Ta kwestia była przedmiotem doniesień prasowych. Tym obszarem badań był zainteresowany także Sejm. Ważnym kierunkiem działalności GUS były badania warunków bytu ludności. Dlatego zrealizowano badanie budżetów gospodarstw domowych, które dostarczyło informacji o dochodach, wydatkach oraz sytuacji bytowej ludności Polski. Statystyki dotyczące edukacji objęły wszystkie formy kształcenia dzieci, młodzieży i dorosłych oraz działalność opiekuńczo-wychowawczą. W tym obszarze ukończyliśmy także badanie dotyczące ścieżek edukacyjnych Polaków. Postulat prowadzenia tych badań był kilkakrotnie zgłaszany w trakcie posiedzeń Komisji. Podjęte w 2004 r. badanie określi nam powiązanie poziomu wykształcenie z potrzebami i aspiracjami edukacyjnymi ludności, a także ukaże pewne możliwości ich realizacji. Zgodnie ze standardami Unii Europejskiej rozpoczęliśmy także obliczanie i opracowywanie bilansów kilkudziesięciu produktów rolnych i ich przetworów, jako podstawowych elementów oceny gospodarki żywnościowej. Po raz pierwszy GUS przeprowadził badania dotyczące wskaźników społeczeństwa informacyjnego.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#TadeuszToczyński">W ramach tego badania pozyskano dane o wyposażeniu w technologie informacyjno-telekomunikacyjne przedsiębiorstw i gospodarstw domowych, kierunkach wykorzystania Internetu w tych podmiotach oraz informację o obrotach w handlu elektronicznym. W 2004 r. GUS rozpoczął także prowadzenie reprezentacyjnego badania transportu towarowego, gdzie obserwujemy w cyklu miesięcznym wykorzystanie pojazdów. Ponadto od maja 2004 r. były prowadzone trzy badania dotyczące wymiany towarowej z państwami członkowskimi UE oraz z krajami niebędącymi członkami UE. Jednocześnie GUS prowadził badanie obejmujące pełny zakres informacji o obrotach towarowych Polski, wykorzystując dane z systemu INTRASTAT i z systemu informacyjnego SAD. Wdrożenie systemu statystyki wewnątrzwspólnotowego handlu towarami, zwanego INTRASTAT, do części statystyki międzynarodowego handlu towarami było konieczne w związku z przystąpieniem Polski do UE. Znaczne obciążenie wiązało się z pracami nad przygotowaniem projektu Narodowego Planu Rozwoju na lata 2007–2013, gdzie GUS zajmował się praktycznie wszystkimi Regionalnymi Programami Operacyjnymi. Integralną częścią zadań realizowanych przez GUS są prace metodologiczne. Z prowadzonych w 2004 r. prac metodologicznych na szczególną uwagę zasługuje sfinalizowanie kolejnego etapu dostosowywania metodologii rachunków narodowych do standardów UE. Efektem tych prac było opublikowanie pełnych szeregów danych za lata 1995–2002 według jednolitej metodologii, zgodnej z wymogami ESA'95. Trwają także prace nad metodologią dla potrzeb notyfikacji deficytu i długu publicznego. W tym zakresie ściśle współpracujemy, głównie z Ministerstwem Finansów oraz z Narodowym Bankiem Polskim. Chodzi o to, aby w Polsce nie powtórzyła się w tym zakresie sytuacja zaistniała w Grecji oraz we Włoszech. Według metodologii unijnej były prowadzone nowe badania dochodów i warunków życia ludności. Zajmowaliśmy się także badaniami statystycznymi dotyczącymi „szarej strefy” gospodarki oraz rolnictwem. Wprowadziliśmy bezpłatny dostęp do wszystkich informacji zamieszczanych przez GUS w Internecie. W konsekwencji znacznie ograniczone zostały nakłady publikacji na papierze. W dziedzinie współpracy międzynarodowej GUS pozostaje ważnym partnerem w relacjach z krajami Unii Europejskiej we wszystkich obszarach statystyki. Jako piąty lub szósty kraj w UE jesteśmy zobligowani do przedstawiania wszystkich informacji statystycznych, które mieszczą się w programie badań UE. W tym sensie mieścimy się w czołówce europejskiej. O ile pozostałe państwa mogą sobie pozwolić na pewne ulgi lub opóźnienia w badaniach statystycznych i ich prezentacji, o tyle te 5 lub 6 państw tworzących czołówkę europejską nie może sobie na to pozwolić. Rok 2004 był okresem szczególnie oszczędnego gospodarowania środkami publicznymi przez GUS, o czym informuje także NIK. Sądzę, że osiągnęliśmy dobrą granicę oszczędności. Przy spadku wydatków rzeczowych o 30% oraz spadku o 20% wydatków majątkowych, apel NIK o zwiększenie wysokości środków na potrzeby naszej instytucji zasługuje na poparcie. Tym bardziej, że maksymalny poziom inwestycji wyniósł około 4 mln zł, gdy w 1997 r. ta kwota wynosiła 12 mln zł. Ponadto zwiększone zostały zadania, natomiast infrastruktura specjalnie się nie zwiększyła. Dlatego też apele NIK o zwiększenie wynagrodzeń, ale także zwiększenie środków na rozbudowę infrastruktury GUS są godne uwagi.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#TadeuszToczyński">Dochody budżetowe w 2004 r. wykonano na kwotę 4.151 tys. zł, tj. 112,4% planu. Wyższe o 12,4% wykonanie planowanych dochodów w resorcie statystyki publicznej zostało spowodowane przede wszystkim zrealizowaniem dochodów w paragrafie 239 - wpływy do budżetu ze środków specjalnych. Drugim powodem wyższego wykonania planowanych dochodów była realizacja zleceń na informacje, które nie były ujęte w programie badań. Dochody z działalności wydawniczej wykonano poniżej planu. Także w przyszłym roku będą one niższe. Wynika to z faktu przeniesienia systemu komunikowania się z odbiorcami informacji głównie na Internet. Jednocześnie ograniczamy publikacje na papierze i wykonujemy je tylko dla tych odbiorców, którym ta forma przekazu jest potrzebna. W konsekwencji występowania tych tendencji, zdecydowanie rozszerzyliśmy zakres danych prezentowanych w Internecie. W ramach programu tuningowego pracujemy, we współpracy ze specjalistami ze Szwecji, nad zupełnie nowym rozwiązaniem technologicznym, które umożliwi zamieszczenie wszystkich publikacji natychmiast po ich ukazaniu się w formie papierowej. Większość środków przeznaczyliśmy na uzupełnienie wydatków rzeczowych, tzn. brakujących 30%, o czym wspomniałem poprzednio. Środek specjalny nie służył wypłatom wynagrodzeń dla pracowników GUS. Wykonanie wydatków budżetowych wyniosło łącznie 255.907 tys. zł, tj. 99,5% planu po zmianach, określonego na poziomie 257.222 tys. zł. Wydatki bieżące stanowiły 97,4% wydatków ogółem. Na te wydatki składały się m.in. wynagrodzenia wraz z pochodnymi i odpisami w kwocie 210.568 tys. zł, co oznacza 84,5% wydatków tej grupy. Jest to pozycja „sztywna”, w której nic się nie da specjalnie zaoszczędzić. Na zakupy towarów i usług w skali całego resortu wydaliśmy nieco ponad 34 mln zł, co oznacza 13,7% wydatków w tej grupie. Wydatki te dotyczyły przede wszystkim kosztów związanych z działalnością 20 jednostek budżetowych statystyki publicznej i zadań w zakresie remontów oraz współfinansowania programów realizowanych ze środków bezzwrotnych, pochodzących z UE. Ponadto były to m.in. koszty podróży służbowych oraz środki na szkolenie pracowników korpusu służby cywilnej. Wydatki inwestycyjne zrealizowano w 88,8% planu po zmianach, co stanowiło tylko 1,5% ogółu wydatków budżetu GUS. Tymczasem infrastruktura, którą musimy utrzymać i modernizować, jest olbrzymia. Niższe wykonanie planu zostało spowodowane przesunięciem terminu zakończenia modernizacji holu głównego gmachu GUS na koniec stycznia 2005 r. W związku z tym środki w wysokości 450 tys. zł dotyczące tego zadania zostały przeniesione do wydatków niewygasających z końcem 2004 r. Zatrudnienie faktyczne było o 16% mniejsze niż zatrudnienia planowane, o czym była już mowa w wystąpieniu dyrektor Czesławy Rudzkiej-Lorentz. W budżecie na 2005 r. te wielkości zostały urealnione. W konsekwencji został zmniejszony planowany poziom zatrudnienia w resorcie statystyki publicznej do 7.582 osób. Niższe wykonanie zatrudnienia w stosunku do planu nie będzie wtedy przedstawiać się statystycznie tak dramatycznie jak obecnie. Sądzę, że nie mógłbym wiele dodać do przedstawionych Komisji informacji. Jeżeli zostaną zgłoszone zapytania, wtedy chętnie na nie odpowiemy. Zwracam się z prośbą o przyjęcie wykonania budżetu GUS za 2004 rok.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#ElżbietaRomero">Czy poseł Mieczysław Jedoń jako referent tej części budżetu chce zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MieczysławJedoń">Postawiłem wniosek o przyjęcie wykonania budżetu GUS za 2004 rok.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#ElżbietaRomero">Proponuję, aby Komisja przyjęła wniosek posła referenta dotyczący przyjęcia wykonania budżetu państwa za 2004 r. w zakresie części budżetowej 58 - Główny Urząd Statystyczny. Nie zgłoszono innego wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#TadeuszToczyński">Dziękuję Komisji za przyjęcie wykonania budżetu GUS.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#ElżbietaRomero">Przechodzimy do rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu państwa za 2004 r. w zakresie części budżetowej 69 - Komisja Papierów Wartościowych i Giełd. Proszę o zabranie głosu referenta tej części posła Zbigniewa Chlebowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#ZbigniewChlebowski">Dochody budżetu państwa w omawianej części stanowiły wpływy wynikające z kar nakładanych na podmioty działające na rynku kapitałowym za nieprzestrzeganie prawa. Były to wpływy z opłat wynikających z art. 20 ustawy - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi, za udzielane zezwolenia, z tytułu wpisu do ewidencji papierów wartościowych dopuszczonych do publicznego obrotu oraz od wartości transakcji zawieranych na rynku regulowanym. Dochód tworzyły także wpływy ze sprzedaży usług, karnych odsetek oraz wpłaty z tytułu zwrotu kosztów dotyczących lat ubiegłych. Ponadto na podstawie art. 45 ustawy budżetowej na rok 2004 Komisja Papierów Wartościowych i Giełd została zobowiązana do wpłaty do budżetu państwa kwoty w wysokości 40% planowanych wpływów środków specjalnych. Plan dochodów na 2004 rok kształtował się na poziomie 24.188 tys. zł, w tym: dochody z tytułu kar 1.800 tys. zł, dochody z tytułu opłat 22.328 tys. zł oraz wpłata ze środka specjalnego 60 tys. zł. Wykonanie dochodów zgodnie ze sprawozdaniem RB - 27 w kwocie 28.813 tys. zł należy zwiększyć o kwotę 1.327 tys. zł będącą nadpłatą opłat roku 2003, którą KPWiG zwróciła z bieżących wpływów roku 2004. W rezultacie faktyczne wykonanie dochodów stanowiło kwotę 30.140 tys. zł, czyli 124,6% planowanej w ustawie budżetowej wielkości. Zatem wykonanie dochodów zrealizowano na znacznie wyższym poziomie niż zakładano w planie. W ustawie budżetowej na 2004 r. ustalono wydatki w wysokości 22.328 tys. zł. W ciągu roku wydatki zostały zwiększone o 132.854 zł, tj. do kwoty 22.460.845 zł. Zrealizowane wydatki, łącznie z wydatkami niewygasającymi w wysokości 600 tys. zł, wyniosły 21.140.928 zł, tj. 94,12% budżetu po zmianach. W porównaniu do 2003 r. wydatki zrealizowane w 2004 r. były wyższe o 940.510 zł, tj. 4,66%. Należy zauważyć, że różnica między dochodami a wydatkami w tej części budżetu jest rzeczywiście znacząca. W przeszłości w Komisji Papierów Wartościowych i Giełd znaczącą pozycją był środek specjalny. Taka sytuacja uległa zmianie, ponieważ najpierw zmieniły się zasady funkcjonowania tego środka, natomiast wiemy, że obecnie środki specjalne zostały, generalnie zlikwidowane. W 2004 roku funkcjonował jednak w Komisji środek specjalny. Podstawą prawną jego działania była ustawa - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi. Stan środków pieniężnych na początek roku 2004 wynosił 55.120 zł. W 2004 roku osiągnięto przychody z tytułu opłat egzaminacyjnych w wysokości 138.055 zł. Natomiast wydatki związane z organizacją egzaminów kształtowały się na poziomie 119.761 zł. Ponadto zgodnie z ustawą budżetową KPWiG odprowadziła kwotę 60 tys. zł, co stanowiło 40% planowanych wpływów środka specjalnego, na rachunek dochodów budżetu państwa. Na koniec roku stan środków finansowych wynosił 13.414 zł. Uważam, że realizacja budżetu w części 69 - Komisja Papierów Wartościowych i Giełd była realizowana w prawidłowy sposób. Mam na myśli realizację zarówno dochodów, wydatków, jak też środka specjalnego. Nie wnoszę żadnych, nawet najmniejszych zastrzeżeń do realizacji omawianego budżetu.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#ElżbietaRomero">Proszę o zabranie głosu przedstawiciela NIK.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#WaldemarDługołęcki">Poseł Zbigniew Chlebowski przedstawił już podstawowe dane dotyczące budżetu KPWiG. Dlatego ograniczę się do omówienia wyników kontroli NIK. W czasie kontroli nie stwierdziliśmy nieprawidłowości ani po stronie dochodów, ani po stronie wydatków. W związku z powyższym ocena NIK za wykonanie budżetu w części 69 jest pozytywna. Poseł Zbigniew Chlebowski zwrócił uwagę na przekroczenie dochodów. NIK nie kwestionowała realności planu sporządzonego przez KPWiG, a ujętego następnie w ustawie budżetowej. Chodzi o to, że wielkość wpływów do budżetu jest pochodną sytuacji na rynku finansowym. Mając na uwadze ten mechanizm, NIK nie kwestionowała przekroczenia wpływów w 2004 r. Sądzę jednak, że w przyszłości w KPWiG należałoby z różnych punktów analizować kwoty przewidywanych dochodów do budżetu. Mimo tej uwagi, NIK nie kwestionowała realności planowania. Zrealizowane w KPWiG w 2004 r. dochody wyniosły 28.812,7 tys. zł i w stosunku do ustawy budżetowej i były wyższe o 4.624,7 tys. zł, tj. 19,1%. Zaległości w realizacji tych dochodów na koniec 2004 r. wyniosły 2.785,9 tys. zł i były wyższe o 624,1 tys. zł, tj. o 28,9% od zaległości na koniec 2003 r. NIK sprawdzała prawidłowość windykacji tych zaległości przez KPWiG. W rezultacie stwierdziliśmy, że KPWiG zrobiła wszystko co mogła uczynić w sprawie tychże zaległości. Są to z reguły należności z tytułu kar nałożonych przez instytucję na podmioty, które znajdują się najczęściej w trudnej sytuacji finansowej. KPWiG ma zatem trudności z windykacją należnych kwot, ale mimo tego faktu, należności są stopniowo windykowane. W przypadku GUS była mowa o niskim, przeciętnym wynagrodzeniu. Było ono niższe w porównaniu do innych organów centralnych. W przypadku KPWiG wynagrodzenie jest znacznie wyższe. W porównaniu do 2003 r. wzrosło ono o 7,7%. Jednocześnie fluktuacja kadr w KPWiG była bardzo wysoka i wyniosła ponad 25% w 2004 r. Dodam, że NIK nie znalazła żadnych nieprawidłowości ani w zakresie kształtowania płac pracowników KPWiG, ani dotyczących odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, podatki itd. Dlatego NIK nie zgłaszała żadnych uwag w tym zakresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#ElżbietaRomero">Czy posłowie chcą zgłosić zapytania w omawianej kwestii? Ponieważ nie zgłoszono uwag ani zapytań, proszę o zabranie głosu przedstawiciela KPWiG.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JarosławKozłowski">Komisja Papierów Wartościowych i Giełd realizowała w 2004 r. pewną wizję nadzoru nad rynkiem kapitałowym, przyjętą kilka lat temu. Od połowy 2002 r. jesteśmy finansowani z rynku. Jest to pewne novum, jeżeli chodzi o finansowanie urzędów administracji państwowej w Polsce. W państwach rozwiniętych, i to nie tylko w UE, ale także prawie na całym świecie, taka zasada obowiązuje powszechnie. Założyliśmy, że chcemy zbudować w Polsce sprawny, efektywny i tani urząd dla rynku, a więc dla tych instytucji, które go utrzymują. Wydaje mi się, że ten cel jest realizowany. Wydatki KPWiG nie rosną od 2003 r., utrzymując się na tym samym poziomie 22 mln zł. Także w 2005 r. te wydatki nie powinny wzrosnąć. Tak przynajmniej planujemy. Chcę zwrócić uwagę na sprawę ważną z punktu widzenia rynku, tzn. płatników. We wrześniu 2003 r. rynek wpłacił pełną kwotę opłat na rzecz KPWiG. W 2004 r. rynek uczynił to we wrześniu, natomiast w bieżącym roku te pieniądze udało się zebrać już w maju. Takie zjawisko jest związane z poprawą koniunktury na rynku kapitałowym, o czym wspomniał niedawno dyrektor Waldemar Długołęcki. Dlatego uważam, że KPWiG realizuje konsekwentnie słuszną wizję. Z kolei odniosę się do kwestii fluktuacji kadr w naszej instytucji. Muszę przyznać, że ubiegły rok był wyjątkowy. Mimo, że z punktu widzenia wysokości zarobków KPWiG jest urzędem atrakcyjnym, to nigdy nie będziemy mogli konkurować z rynkiem. W sytuacji poprawy koniunktury w gospodarce zachodzi potrzeba zatrudnienia dobrych pracowników przez firmy tworzące ten rynek. Naturalną rzeczą jest zjawisko, że oferty pracy trafiają do pracowników KPWiG, którzy mają bardzo dobrą opinię na rynku pracy oraz wykazują się wysokimi kwalifikacjami. Dlatego też każdy, kto może sobie poprawić sytuację finansową, najczęściej podejmuje decyzję o zmianie pracy. Przy tak wysokim poziomie fluktuacji kadr w 2004 r., pracownicy, którzy pozostali w urzędzie, musieli wykonywać znacznie więcej zadań niż to wynikało z pierwotnych założeń. Chodzi głównie o to, że pracownicy odchodzący składali z reguły miesięczne wymówienie, natomiast cały cykl związany z zatrudnieniem nowego pracownika trwa około 3 miesięcy. To zaś oznacza w praktyce, że przez około 2 miesiące dany etat nie jest obsadzony, natomiast zadania przypisane do tego etatu trzeba wykonywać. Ponieważ wszystkie zadania przypisane KPWiG zostały wykonane, dlatego mogę stwierdzić, że urząd pracował ciężko, ale wszystko udało się zrealizować. Ważną sprawą, z mojego punktu widzenia, było podjęcie w ubiegłym roku. działań związanych ze wzmocnieniem nadzoru nad rynkiem kapitałowym. W tym celu dokonaliśmy zmian organizacyjnych. Powołaliśmy nowy departament, tzn. departament informacji i analiz, który zajmuje się wykrywaniem nieprawidłowości na rynku. Oddzieliliśmy więc wykrywanie nieprawidłowości od przygotowywania zawiadomień do prokuratury, wprowadzając w ten sposób zasadę „dwóch par oczu”. Takie rozwiązanie jest właściwe. Doświadczenia z ubiegłego roku dowodzą, że było to słuszne rozwiązanie. W konsekwencji poprawiła się jakość zawiadomień do prokuratury.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#JarosławKozłowski">Sądzę, że powinno to następnie zaowocować w wyrokach podejmowanych przez sądy. Inny obszar zmian organizacyjnych wiązał się z faktem wejścia Polski do UE. Dlatego musieliśmy się dostosować do nowych reguł działania. Podczas wcześniejszego posiedzenia Komisji Finansów Publicznych zwróciłem uwagę na ważną sprawę, że większość regulacji unijnych powstaje na poziomie głównych instytucji UE. Jeżeli chcemy mieć wpływ na treść powstających w Brukseli regulacji, musimy stworzyć zespół zdolnych ekspertów, dysponujących odpowiednią wiedzą i dużą siłą przebicia, by już na poziomie przygotowania ważnych dla nas regulacji, tzn. w komisjach unijnych, mogli oni kształtować powstające regulacje. Chodzi o to, by nowe regulacje były korzystne dla polskiej gospodarki oraz dla podmiotów działających w naszym kraju. Uważam, że sprawa jest naprawdę bardzo ważna. We własnym zakresie stworzyliśmy grupę radców przewodniczącego KPWiG. Muszę stwierdzić, że te osoby bardzo dobrze wykonują swoją pracę, są aktywne. Otrzymuję także podziękowania od szefów grup eksperckich. Wkład naszych pracowników jest przez nich bardzo wysoko oceniany. Bardzo ważna sprawą dla rynku kapitałowego, która wiąże się z KPWiG oraz z działalnością Komisji Finansów Publicznych, jest pakiet ustaw dotyczących rynku kapitałowego. Projekty ustaw znajdują się w Sejmie. Jest to bardzo ważna sprawa dla przyszłości polskiego rynku kapitałowego, głównie w kwestii polskiej infrastruktury. Projektowane ustawy mają zapewnić dalszy, mam nadzieję, że także szybszy rozwój polskich firm działających na rynku kapitałowym. Stoimy przed dość oczywistą alternatywą. Jeżeli nie wykorzystamy arbitrażu regulacyjnego, który został uwzględniony we wspomnianym pakiecie ustaw, wówczas zostaniemy w tyle, a część firm wyjdzie prawdopodobnie z polskiego rynku. To zaś oznacza, że nasi rodacy pracujący na rynku kapitałowym będą musieli szukać dla siebie innych zajęć.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#ElżbietaRomero">Czy poseł referujący na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych wykonanie budżetu KPWiG zamierza jeszcze zabrać głos? Ponieważ także nikt inny nie zgłasza się do dyskusji, chcę przedstawić propozycję. Otóż proponuję, aby Komisja przyjęła wykonanie budżetu KPWiG za 2004 r. Nie zgłoszono innych wniosków. Stwierdzam, że Komisja przyjęła sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za 2004 r. w zakresie części budżetowej 69 - Komisja Papierów Wartościowych i Giełd. Na zakończenie posiedzenia przypomnę, że Komisja Finansów Publicznych zbierze się w dniu dzisiejszym jeszcze dwukrotnie, tzn. o godz. 12.00 i 13.00. Zamykam posiedzenie Komisji Finansów Publicznych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>