text_structure.xml 25.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MarekOlewiński">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Pani minister Irena Ożóg zwróciła się do mnie z prośbą, aby Komisja w pierwszej kolejności rozpatrzyła poprawkę, którą Senat zgłosił do ustawy zmieniającej ustawę o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, ustawę o oznaczaniu wyrobów znakami skarbowymi akcyzy oraz ustawę - Kodeks karny skarbowy. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przychyliła się do prośby pani minister. Sprzeciwu nie słyszę. Proszę panią minister o opinię na temat poprawki Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#IrenaOżóg">Poprawka ma charakter legislacyjny. Usuwa ona sprzeczność pomiędzy przepisem art. 54 ust. 1 nowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, a zmianą nr 11 w ustawie nowelizującej, polegającej na dodaniu w tym artykule nowego ust. 5. Zasadność tej poprawki jest oczywista i dlatego proszę aby Komisja zarekomendowała jej przyjęcie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MarekOlewiński">Czy ktoś z posłów chciałby zabrać głos w sprawie tej poprawki? Nikt się nie zgłosił. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki? Stwierdzam, że Komisja 19 głosami za, przy 4 przeciwnych i braku wstrzymujących się, rekomenduje przyjęcie uchwalonej przez Senat poprawki do ustawy zmieniającej ustawę o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, ustawę o oznaczeniu wyrobów znakami skarbowymi akcyzy oraz ustawę - Kodeks karny skarbowy. Przekazuję prowadzenie obrad panu posłowi Stanisławowi Stecowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#StanisławStec">Przechodzimy do rozpatrzenia poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających. Posłów wnioskodawców reprezentuje pani posłanka Krystyna Skowrońska. Proszę, aby pani posłanka zapoznała Komisję z uzasadnieniem tego projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#KrystynaSkowrońska">25 lipca br. został złożony do laski marszałkowskiej rządowy projekt nowelizacji ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających. Zdaniem projektodawcy, zaproponowane zmiany umożliwią bankom spółdzielczym funkcjonowanie w nowych warunkach. Tymczasem projekt rządowy nie jest odpowiedzią na postulaty i potrzeby środowiska spółdzielczości bankowej, a nawet można powiedzieć, że w pewien sposób ogranicza ich suwerenność. Po to, abyśmy mieli świadomość, jakiej materii dotyczą regulacje, proponowane przez grupę posłów wnioskodawców, podam kilka danych. W Polsce działalność prowadzi 605 banków spółdzielczych, które - oprócz Spółdzielczego Banku Rzemiosła w Warszawie i Krakowskiego Banku Spółdzielczego - są zrzeszone w trzech bankach, tj. w Banku Polskiej Spółdzielczości SA, Mazowieckim Banku Regionalnym SA i Gospodarczym Banku Wielkopolskim SA. Suma bilansowa banków spółdzielczych stanowi 4,7 proc. sumy bilansowej sektora bankowego w Polsce, udział w kredytowaniu podmiotów niefinansowych - 6,3 proc., aktywa netto na koniec czerwca 2002 r. - 4,2 proc. Zyski wypracowywane przez banki spółdzielcze to 10,8 proc. zysków sektora bankowego. Banki spółdzielcze aktywnie współpracują z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w zakresie udzielania kredytów preferencyjnych. Są one pośrednikiem w udzielaniu polskim rolnikom tej formy pomocy. Chcę podkreślić, że prowadzą tą działalność mimo spadku jej rentowności, traktując ją jako swego rodzaju misję. Omówię teraz najważniejsze regulacje prawne, zawarte w poselskim projekcie ustawy. Zmiana nr 5, dotycząca art. 5 ust. 1, wynika z oceny, że ograniczenie zakresu terytorialnego działalności banków spółdzielczych w stopniu, w jakim czyni to obecnie obowiązująca ustawa, jest niezasadne. Wnioskodawcy proponują, aby obszar działania banku spółdzielczego uzależnić od stanu jego funduszy własnych w następujący sposób: - równowartość w złotych do 1 mln euro - teren powiatu, w którym znajduje się siedziba banku spółdzielczego oraz teren powiatów, w których znajdują się jego placówki, - równowartość w złotych więcej niż 1 mln euro, ale mniej niż 5 mln euro - teren województwa, w którym znajduje się siedziba banku spółdzielczego oraz teren województw, w którym znajdują się jego placówki, - równowartość w złotych co najmniej 5 mln euro - obszar całego kraju. Bank spółdzielczy, który nie zakwalifikuje się, ze względu na za niskie fundusze własne do drugiej lub trzeciej grupy, będzie mógł prowadzić działalność na terenie powiatów sąsiadujących z powiatem, w którym znajduje się jego siedziba, jeśli na to wyrazi zgodę bank zrzeszający, z którym zawarł umowę zrzeszenia, bądź na terenie innych powiatów za zgodą Komisji Nadzoru Bankowego. Zmiana nr 6 polega na poszerzeniu zakresu czynności bankowych wykonywanych przez banki spółdzielcze. Obecne rozwiązanie w znacznym stopniu zmniejsza ich atrakcyjność, czyniąc je tym samym mniej konkurencyjnymi w porównaniu do innych banków krajowych i zagranicznych, a przecież banki spółdzielcze działają na podstawie ustawy - Prawo bankowe i podlegają tym samym zasadom ostrożnościowym co inne banki. Zdaniem wnioskodawców bankom spółdzielczym należy umożliwić wykonywanie wszystkich czynności bankowych, przewidzianych w ustawie - Prawo bankowe. Nie wpłynie to negatywnie na szeroko rozumiane bezpieczeństwo obrotu, gdyż statut banku spółdzielczego, wraz z wymienionym w nim katalogiem czynności bankowych, jest zatwierdzany przez Komisję Nadzoru Bankowego.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#KrystynaSkowrońska">Gdyby zachodziło podejrzenie, że bank nie jest dostatecznie przygotowany do wykonywania danej czynności bankowej, to wówczas Komisja nie zatwierdzi jego statutu. W zmianie nr 8 wnioskodawcy wyrazili swoje stanowisko - odmienne od zajmowanego przez rząd - iż przynależność banków spółdzielczych do związków rewizyjnych może być jedynie dobrowolna. Argumenty, przemawiające za takim rozwiązaniem przedstawię w końcowej części wystąpienia. Zmiana nr 10, polegająca na skreśleniu art. 18 ustawy nowelizowanej, jest konsekwencją przyjęcia przez Radę Ministrów dokumentu pt. Zarys strategii wobec banków z bezpośrednim i pośrednim udziałem Skarbu Państwa na tle sektora bankowego w Polsce. W tym dokumencie określona została rola Banku Gospodarki Żywnościowej SA, jako banku działającego głównie na obszarach wiejskich, uczestniczącego we wspieraniu wielofunkcyjnego rozwoju wsi i rolnictwa. Zmiana nr 12 ma na celu wprowadzenie do Rady Bankowego Funduszu Gwarancyjnego reprezentacji banków spółdzielczych. Wnioskodawcy proponują, aby dwóch członków Rady powoływał i odwoływał Krajowy Związek Banków Spółdzielczych. Zmiana nr 15 polega na skreśleniu art. 31 w ustawie nowelizowanej, który określa sposób powoływania zarządu banku spółdzielczego. Za tą zmianą przemawia argument, iż ustawowe nakazanie ponownego powołania prawnie działającego organu banku jest sprzeczne z zasadą swobodnego działania podmiotu gospodarczego. Zmiana nr 18, dotycząca art. 35 ustawy nowelizowanej, ma na celu dokładniejsze określenie regulacji zawartych w ust. 1–3 oraz rozszerzenie zakresu pomocy finansowej Bankowego Funduszu Gwarancyjnego na podejmowane przez banki spółdzielcze i banki zrzeszające przedsięwzięcia inwestycyjne, w szczególności na przedsięwzięcia wymienione w dodanym ust. 4. Chcę poinformować Komisję, jakimi przesłankami kierowali się wnioskodawcy proponując regulację prawną, dotyczącą konsolidacji sprawozdań finansowych, odmienną od zamieszczonej w rządowym projekcie nowelizacji ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających. W przedłożeniu rządowym przewiduje się sporządzenie sprawozdania finansowego banku zrzeszającego i zrzeszonych w nim banków spółdzielczych. Urząd uznał, że powinny być realizowane następujące zasady: solidarnej odpowiedzialności każdego banku spółdzielczego za zobowiązania wchodzących w skład zrzeszenia banków spółdzielczych i banku zrzeszającego, jednego limitu koncentracji kredytów dla całej grupy oraz wzajemnego gwarantowania bieżącej płynności. Takie rozwiązania są kuriozalne, gdyż banki spółdzielcze byłyby zmuszone do stosowania regulacji, które nie są przewidziane ani w Kodeksie spółek handlowych ani w ustawie - Prawo spółdzielcze. Należy zauważyć, że zgodnie z art. 301 par. 5 Kodeksu spółek handlowych, w przypadku spółek akcyjnych - w takiej formie funkcjonują banki zrzeszające - akcjonariusze, czyli w tym przypadku banki spółdzielcze, nie odpowiadają za zobowiązania spółki. Każdy z banków spółdzielczych posiada osobowość prawną i zgodnie z art. 1 par. 1 ustawy - Prawo spółdzielcze, prowadzi działalność gospodarczą w interesie swoich członków. Odpowiedzialność członków w pokrywaniu strat spółdzielni ograniczona jest do wysokości zadeklarowanych udziałów (ustawa - Prawo spółdzielcze art. 19 par. 2). Zaproponowane przez rząd rozwiązania zrodzą wiele negatywnych konsekwencji. Uniemożliwią pojedynczym bankom spółdzielczym zarządzanie płynnością finansową i ryzykiem bankowym oraz obiektywną ocenę jakości pracy zarządów banków przez właścicieli i przez nadzór bankowy.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#KrystynaSkowrońska">Godzą one w istotę gospodarki rynkowej, gdyż niwelują wszelką motywację każdego uczestnika grupy, zarówno banku zrzeszającego, jak i poszczególnych banków spółdzielczych do lepszej i efektywniejszej pracy. Wymieniając zmianę nr 8 zapowiedziałam, iż przedstawię argumenty wnioskodawców, którzy są przeciwni obligatoryjnej przynależności banków spółdzielczych do związku rewizyjnego. Takie rozwiązanie pozbawia banki spółdzielcze swobodnego wyboru audytora - swobodnego dostępu do rynku usług audytorskich, na którym od 1999 r. występuje znaczna nadwyżka podaży nad popytem, skutkująca tanieniem tych usług. Natomiast banki spółdzielcze zdane na związki rewizyjne, jako audytorów, płacą im nie tylko za badanie bilansu, ale także płacą na ich rzecz składki. Warto dodać, że związki rewizyjne od samego początku nie cieszyły się opinią dobrego audytora. Przypomnę, iż w 1990 r. największy związek rewizyjny popełnił błędy przy weryfikacji wyników finansowych banków spółdzielczych. Jeszcze raz chcę podkreślić, że materia, której dotyczą projektowane regulacje prawne, jest specyficzna. Banki spółdzielcze mają 140 letnią historię i na przestrzeni tych lat udowodniły swoją przydatność dla środowisk lokalnych. W ostatnich latach przeprowadziły wiele zmian, które przede wszystkim polegały na zwiększeniu funduszy własnych, lepszym zarządzaniu aktywami, zmniejszeniu udziału kredytów nieregularnych i straconych w portfelu kredytowym. Wobec spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych stosowane są łagodniejsze normy. Nie tworzą one rezerw obowiązkowych i nie są poddawane nadzorowi bankowemu, a mimo tego jesteśmy zadowoleni z ich funkcjonowania. Banki spółdzielcze wpisały się w gospodarkę rynkową, wypełniając ten jej segment, którego banki komercyjne nie uwzględniają w swojej strategii. Dzięki funkcjonowaniu banków spółdzielczych rolnicy i środowiska lokalne mają dostęp do kredytów preferencyjnych. Spośród produktów bankowych nie wybierają tylko tych, które są najbardziej zyskowne, lecz świadczą kompleksowe usługi bankowe. Są to argumenty przemawiające za wprowadzeniem uregulowań prawnych, które umożliwią bankom spółdzielczym umocnienie swojej pozycji w systemie bankowym. W imieniu wnioskodawców wnoszę o skierowanie do podkomisji poselskiego projektu nowelizacji ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających. Mam nadzieję, że na podstawie tego projektu i projektu rządowego zostaną wypracowane dobre rozwiązania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#StanisławStec">Podzielam opinię pani posłanki o znaczeniu banków spółdzielczych dla lokalnych środowisk i ich udziale w rozwiązywaniu problemów rolników. Otwieram dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#AnitaBłochowiak">Treść projektu, który jest przedmiotem obrad, niczym nie różni się - nawet znaki interpunkcyjne są w tych samych miejscach - od treści projektu złożonego do laski marszałkowskiej przez grupę posłów z PSL i SLD przed wakacjami. Uważam, że prezydium Komisji powinno wyjaśnić, dlaczego ten projekt nie został skierowany do Komisji, natomiast otrzymaliśmy projekt o takiej samej treści, ale podpisany przez innych posłów. Chcę także poinformować Komisję, że w Ciechocinku odbyło się spotkanie przedstawicieli banków spółdzielczych i Związku Banków Polskich z podsekretarzem stanu w Ministerstwie Finansów, który reprezentował rząd, na temat rządowego projektu nowelizacji ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających. Na tym spotkaniu omawiany był także poselski projekt nowelizacji ustawy, których autorami jest grupa posłów z PSL i SLD. W wyniku przeprowadzonej dyskusji została sporządzona lista postulatów, które - zdaniem przedstawicieli banków spółdzielczych - powinny być uwzględnione podczas dalszych prac nad nowelizacją ustawy. Mam nadzieję, że trafią one pod obrady podkomisji. Dodam, że część tych postulatów została zaaprobowana przez przedstawiciela rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#StanisławStec">Upewniłem się u sekretarza Komisji, że projekt, a którym mówiła pani posłanka, nie został skierowany przez marszałka Sejmu do Komisji Finansów Publicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#RyszardMaraszek">Chcę zapytać pana ministra Jana Czekaja, czy w krajach członkowskich Unii Europejskich przynależność banków spółdzielczych do związków rewizyjnych jest obligatoryjna, czy dobrowolna? Pani posłanka Krystyna Skowrońska tłumacząc, dlaczego posłowie wnioskodawcy zaproponowali dobrowolną przynależność banków spółdzielczych do związków rewizyjnych, odniosła się tylko do ich funkcji, jako audytora, podczas gdy wykonują one na rzecz instytucji zrzeszonych różnego rodzaju działalność. Mam na myśli przede wszystkim prowadzone lustracje i szkolenia. Chcę zapytać panią posłankę, czy i na jakich zasadach byłaby prowadzona ta działalność wobec banku spółdzielczego, który nie będzie zrzeszony w związku rewizyjnym. Projektodawcy uzależniają obszar działalności banków spółdzielczych od wysokości funduszy własnych. W związku z tym proszę pana ministra o poinformowanie Komisji, ile banków spółdzielczych posiada fundusze własne w wysokości będącej równowartością w złotych: do 1 mln ero, ponad 1 mln euro ale mniej niż 5 mln euro i nie mniej niż 5 mln euro? Czy - zdaniem pana ministra - banki, których fundusze własne są niższe niż równowartość w złotych 1 mln euro, zdążą osiągnąć minimalny limit, o którym mowa w ustawie nowelizowanej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#WitoldHatka">Często w wystąpieniach sejmowych posłowie z lewej i prawej strony sceny politycznej „drą szaty” z tego powodu, że polskie banki komercyjne zostały sprzedane obcemu kapitałowi. Sądzę, że nikt nie chce, aby ten błąd został powtórzony w odniesieniu do banków spółdzielczych. Dlatego kieruję do pani posłanki Krystyny Skowrońskiej następujące pytanie. Czy są przewidziane uregulowania prawne ograniczające swobodne współdziałanie sektora banków spółdzielczych z kapitałem zagranicznym?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JózefGruszka">Domagam się wyjaśnienia, dlaczego poselski projekt ustawy, autorstwa grupy posłów z PSL i SLD, nie został skierowany do Komisji. Jeśli chodzi o projekt, który prezentowała pani posłanka Krystyna Skowrońska, to chcę powiedzieć, że już sam fakt jego pojawienia się świadczy o tym, że w sektorze banków spółdzielczych jest wiele problemów, które powinny być jak najszybciej rozwiązane. Dlatego proponuję skierować projekt do podkomisji, aby bezzwłocznie podjęła prace nad tym i rządowym projektem ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MarekOlewiński">Czy ktoś jeszcze chce zabrać głos w dyskusji? Nikt się nie zgłosił. Proszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi na pytania posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JanCzekaj">Rozpocznę od sprostowania, bowiem rządowy projekt nowelizacji ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających nie zawiera regulacji dotyczących przynależności banków spółdzielczych do związków rewizyjnych. Obowiązkowa ich przynależność do tych związków wynika z obowiązującej ustawy, natomiast autorzy poselskiego projektu ustawy nowelizującej zaproponowali, aby przynależność była fakultatywna. W krajach Europy Zachodniej są stosowane oba rozwiązania i np. w Niemczech przynależność banków spółdzielczych do związków rewizyjnych jest obowiązkowa. Odpowiadam na pytanie dotyczące struktury banków spółdzielczych pod względem wysokości funduszy własnych w przeliczeniu na euro. Według stanu z września 2002 r., w Polsce funkcjonowało 606 banków spółdzielczych. Fundusze własne poniżej 300 tys. euro posiadało 12 banków, od 300 do 500 tys. euro - 196 banków, od 500 do 1 mln euro - 226 banków, powyżej 1 mln euro - 172 banki i 2 banki powyżej 500 mln euro. Czy część banków będzie w stanie spełnić wymagania unijne? Będzie to zależało od wielu czynników. Mamy nadzieję, że banki uzupełnią fundusze własne, ponieważ uzyskują one dobre wyniki finansowe. Rząd wychodzi z założenia, że istniejąca sieć banków spółdzielczych nie powinna ulec zmniejszeniu. Sądzę, że pomyślimy o jakiejś formie pomocy w tym zakresie, ale jeszcze nie będę szczegółowo wypowiadał się na ten temat. W dyskusji poruszona została kwestia ochrony banków spółdzielczych przed konkurencją dużych banków krajowych. Nie możemy wprowadzić zakazu konkurencji na danym terenie bądź w określonych sferach działalności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#WitoldHatka">Nie tego dotyczyło moje pytanie. Chodziło mi o regulacje prawne, które uniemożliwią wykupywanie banków spółdzielczych przez kapitał zagraniczny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JanCzekaj">Są stosowane pewne ograniczenia co do możliwości przejęcia banków zrzeszających. Akcjonariusze tych banków, którzy nie są bankami spółdzielczymi, nie mogą wykonywać prawa głosu z więcej niż 25 proc. akcji. To rozwiązanie wydaje się być wystarczające dla przeciwdziałania przejmowaniu tych struktur przez kapitał krajowy lub zagraniczny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MarekOlewiński">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w dyskusji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#DariuszTwardowski">Uzupełnię informację podaną przez pana ministra, gdyż odpowiedź na pytanie, czy w krajach członkowskich Unii Europejskich przynależność banków spółdzielczych do związków rewizyjnych jest obligatoryjna czy fakultatywna, brzmi: w tych krajach, w których są związki rewizyjne, to przynależność do nich jest obligatoryjna, natomiast w innych krajach obowiązuje konsolidacja, którą pani posłanka Krystyna Skowrońska nazwała rozwiązaniem kuriozalnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#MarekOlewiński">Na tym kończymy dyskusję nad poselskim projektem ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających. Oddaję głos pani posłance Krystynie Skowrońskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#KrystynaSkowrońska">Odnosząc się do wypowiedzi pani posłanki Anity Błochowiak chcę przypomnieć, że w Sejmie funkcjonuje Parlamentarny Zespół Bankowości Spółdzielczej, który opracował projekt ustawy. W skład zespołu wchodzą posłowie z różnych klubów poselskich. Spotkanie, które miało miejsce w Ciechocinku, było formą konsultacji, a postulaty, które zostały wówczas sformułowane, są stanowiskiem określonej grupy uczestników tego spotkania. Pan poseł Ryszard Maraszek pytał, na jakich zasadach będzie przeprowadzana lustracja banków spółdzielczych, gdyby przynależność banków spółdzielczych do związków rewizyjnych była nieobowiązkowa. Otóż zgodnie z ustawą - Prawo spółdzielcze, spółdzielnie, które nie przynależą do związku rewizyjnego muszą raz na trzy lata poddać się obowiązkowej lustracji. Skro pan minister powiedział, że rząd pomyśli o jakiejś formie pomocy dla banków spółdzielczych, to chcę przypomnieć, że w okresie transformacji dokapitalizowane zostały banki wyodrębnione z Narodowego Banku Polskiego i dwa razy został dokapitalizowany Bank Gospodarki Żywnościowej, ale nie banki spółdzielcze, choć w poprzednim ustroju gospodarczym funkcjonowały one na takich samych zasadach, jak BGŻ. Banki spółdzielcze uzyskały tylko dwukrotnie możliwość zwolnienia z płacenia podatków. Zgodnie z dyrektywą Unii Europejskiej, fundusze własne banku spółdzielczego powinny wynosić równowartość w złotych 1 mln euro. Banki, które nie osiągnęły tego pułapu realizują programy zwiększenia funduszy własnych i są w tym zakresie kontrolowane przez nadzór bankowy. W swoim wystąpieniu nie odniosłam się do propozycji zawartej w przedłożeniu rządowym, aby 1/4 składu rady banku zrzeszającego stanowili prezesi zarządów lub pracownicy banków spółdzielczych. Uważam bowiem, że na ten temat należy przeprowadzić szczegółową dyskusję na forum podkomisji, z udziałem przedstawicieli banków zrzeszających, którzy powiedzą, jaki wpływ na ich funkcjonowanie miała sytuacja, iż do rady nadzorczej wchodzili tzw. społecznicy. Pan poseł Witold Hatka pytał, czy przewiduje się regulacje prawne ograniczające współpracę banków spółdzielczych z kapitałem zagranicznym. Banki te są pod rządami ustawy - Prawo spółdzielcze, które chroni przed przenikaniem kapitału zagranicznego do sektora spółdzielczego, w tym do banków spółdzielczych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#WojciechJasiński">Chcę poinformować Komisję, że podkomisja jutro rozpocznie pracę nad rządowym projektem nowelizacji ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających. Nie przystępowaliśmy wcześniej do prac nad tym projektem na prośbę pani posłanki Krystyny Skowrońskiej i za zgodą przewodniczącego Komisji. Czekaliśmy bowiem na skierowanie do podkomisji projektu poselskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JanCzekaj">Uzupełnię swoją poprzednią wypowiedź, bowiem nie mogę pozostawić bez komentarza opinii wyrażonej przez panią posłankę Krystynę Skowrońską, że spółdzielcze kasy oszczędnościowo kredytowe znajdują się w lepszej sytuacji niż banki spółdzielcze, bo nie są poddane nadzorowi bankowemu. Nie zgadzam się z tą opinią. Nadzór bankowy odegrał w systemie bankowym ważną rolę. Jego obecna kondycja wynika m.in. z tego, że mamy sprawnie działający nadzór bankowy. Nie jest całkowicie prawdziwe stwierdzenie, że banki spółdzielcze nie otrzymały pomocy od państwa. W połowie lat dziewięćdziesiątych zostały wyemitowane obligacje restrukturyzacyjne, które były wykorzystane m.in. na zakup przez BGŻ, za pośrednictwem banków regionalne, złych długów banków spółdzielczych. Na ten cel wykorzystano ponad 200 mln zł. Być może ta kwota nie była adekwatna do potrzeb, ale nie można powiedzieć, że banki spółdzielcze nie skorzystały z pomocy państwa. Banki spółdzielcze korzystają z Bankowego Funduszu Gwarancyjnego. W latach 1995–2002 więcej pobierały z tego Funduszu niż wynosiły ich wpłaty na jego rzecz, co też jeż jest formą pomocy dla sektora bankowości spółdzielczej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#StanisławStec">Zgadzam się z oceną roli nadzoru bankowego. Chciałbym jednak, abyśmy nie zapomnieli o przypadku Banku Staropolskiego w Poznaniu, w którym nadzór bankowy nie dopełnił swojego obowiązku. Przystępujemy do głosowania. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła wniosek o skierowanie projektu poselskiego do podkomisji stałej do spraw systemu bankowego i polityki pieniężnej. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja skierowała do podkomisji poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>