text_structure.xml 31.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#CzesławBielecki">Otwieram posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych. Witam posłów oraz ministra spraw zagranicznych Bronisława Geremka. Porządek dzienny został państwu przedstawiony. Jeżeli nie ma uwag do porządku dziennego, uznaję, że został on przyjęty. Punkt pierwszy obrad przewiduje zapoznanie się z tezami exposé ministra spraw zagranicznych. Proszę przedstawicieli prasy o opuszczenie sali. Oddaję głos panu ministrowi spraw zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Po przerwie.)</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#CzesławBielecki">Przystępujemy do drugiego punktu porządku dziennego, obejmującego przesłuchania kandydatów na ambasadorów - pana Andrzeja Michała Łupiny i pana Mariusza Maszkiewicza. Proszę pana ministra o przedstawienie pierwszej kandydatury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#BronisławGeremek">Przedstawiam państwu kandydaturę pana Andrzeja Łupiny. Otrzymali państwo notkę biograficzną. Pan Łupina urodził się w 1946 r. w Lublinie. Maturę zdał w Lublinie, a następnie podjął studia na Wydziale Handlu Zagranicznego SGPiS w Warszawie. W latach 1971–1973 odbywał studia na Wydziale Ekonomii w Uniwersytecie im. Marii Skłodowskiej-Curie. Podjął też studia w Akademii Dyplomatycznej w Wiedniu, zakończone pracą dyplomową na temat stosunków polsko-austriackich.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#BronisławGeremek">W 1975 r. pan Łupina odbywał staż w Szkole Administracji Państwowej w Paryżu. W 1988 r. uzyskał doktorat z ekonomii w Uniwersytecie im. Marii Skłodowskiej-Curie, dotyczący społeczno-ekonomicznych aspektów ruchu ekologicznego.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#BronisławGeremek">Pan Andrzej Łupina pracował w Instytucie Kształtowania Środowiska w Warszawie. Był konsultantem programu „Środowisko” Organizacji Narodów Zjednoczonych. Był wykładowcą na różnych konferencjach i spotkaniach. Był ekspertem Komisji Habitat w Nairobi. W latach 1990–1996 był ambasadorem RP w Zairze, Kongu i Gabonie. Po powrocie do kraju był doradcą ministra w Departamencie Stosunków Ekonomicznych MSZ.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#BronisławGeremek">Pan Łupina jest autorem prac naukowych z różnych dziedzin. W notatce biograficznej podana jest jego znajomość języków obcych.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#BronisławGeremek">Chciałbym rekomendować Komisji kandydaturę pana Andrzeja Łupiny z pełnym przekonaniem, że jest to dyplomata doświadczony i człowiek, któremu z pełnym zaufaniem można powierzyć reprezentowanie interesów Rzeczypospolitej. Także moja obserwacja z okresu parlamentarnego, działania pana ambasadora Łupiny pozwala mi z pełnym przekonaniem sformułować tę opinię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#CzesławBielecki">Zwracam się do pana Andrzeja Łupiny z prośbą o przedstawienie koncepcji prowadzenia polityki na stanowisku ambasadora.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AndrzejŁupina">Chciałbym ograniczyć się w swojej wypowiedzi do spraw metodycznych, pomijając kwestie geograficzno-fizyczne. W fazie pytań będę mógł wniknąć w sprawy bardziej szczegółowe.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#AndrzejŁupina">Po dwóch latach pracy w MZS w Departamencie Stosunków Ekonomicznych mówię o moich planach, dotyczących kraju, który w pewnym sensie stanowi przedłużenie misji, jaką odbywałem przez prawie 6 lat w Zairze, Kongu i Gabonie. Jest to bowiem kraj afrykański, należący do grupy krajów Trzeciego Świata. Oczywiście, nie można tych analogii snuć w nieskończoność, są podobieństwa, są i różnice. Jeśli spojrzymy na mapę Afryki i mapę Europy, to okazuje się, że Algeria już przez samo swoje położenie i wymiary, stanowi bardzo ważny element bezpieczeństwa naszego kontynentu i stabilizacji w regionie Afryki Północnej i Bliskiego Wschodu.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#AndrzejŁupina">Jest to kraj o bardzo dużym znaczeniu, czego dowody dostarcza polityka krajów wysoko rozwiniętych, głównie Unii Europejskiej, Stanów Zjednoczonych i Japonii. Uważa się, że sytuacja w Algerii jest kluczem do stabilizacji w regionie Morza Śródziemnego i wpływa bezpośrednio na sytuację w Europie. Z drugiej strony sytuacja w Algerii ma bardzo duże znaczenie, jeśli chodzi o stabilizację na całym kontynencie afrykańskim i promieniuje na sytuację na Bliskim Wschodzie.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#AndrzejŁupina">Jest to kraj, który w kręgach opinii publicznej jest być może oceniany wyłącznie poprzez pryzmat krwawych wydarzeń, które tam mają miejsce od dłuższego czasu, natomiast jego znaczenie bardzo wybiega poza kwestię konfliktu zbrojnego, jaki tam ma miejsce, i działań terrorystycznych.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#AndrzejŁupina">Algieria stanowi wyzwanie dla Europy i jeśli dobrze interpretuję zamiary pana ministra Geremka, stanowi wyzwanie dla dyplomacji polskiej. Zamiarem Ministerstwa Spraw zagranicznych jest, aby polska dyplomacja na tym terenie, w sposób bardziej kreatywny uczestniczyła w działaniach dyplomacji Unii Europejskiej zmierzający do przeprowadzenia Algerii w sposób możliwie bezkrwawy do modelu gwarantującego ustabilizowanie się sytuacji. Próbuje się w pewnym sensie obłaskawić sytuację, jaka panuje w Algerii, wciągnąć Algierię w ramy polityki europejskiej. Wiem, że Unia Europejska liczy na dyplomację niektórych krajów Europy Środkowo-Wschodniej, w szczególności zaś na dyplomację polską, choćby z tej racji, że Polska ma tam bardzo dobrą prasę i doskonałe tradycje współpracy. Współpraca między Polską a Algierią nie jest obciążana bagażem historycznych zaszłości, co powoduje, że jesteśmy na tym terenie widziani jako interesujący partner.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#AndrzejŁupina">Nie chcę być posądzony o megalomanię i mówić o ambicjach dotyczących ewentualnych mediacji w przyszłości, ale wiem, że polska dyplomacja już w przeszłości stawała przed pewnymi wyzwaniami, wykraczającymi poza ramy polityki bilateralnej czy polityki zogniskowanej wyłącznie na swoich własnych interesach.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#AndrzejŁupina">Polityka Polski w stosunku do obszarów objętych konfliktami charakteryzowała się daleko posuniętym zrozumieniem wielu problemów natury globalnej czy regionalnej. Nasze siły wojskowe i nasi obserwatorzy są obecni na wielu terenach objętych sytuacjami konfliktowymi. Jest to zresztą przyszłość dyplomacji. Działania te należy zsynchronizować z klasyczną bilateralną dyplomacją.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#AndrzejŁupina">Jeśli chodzi o zadania polskiej placówki w Algierii, to konieczne jest podjęcie pracy metodologicznej, dotyczącej roli polskiej dyplomacji w rozwiązywaniu problemów o charakterze globalnym i regionalnym, podkreślenie wymiaru ekonomicznego poprzez wykorzystanie doświadczeń, jakie zebrałem z powodzeniem podczas swojego pobytu na trudnym i dosyć dziewiczym terenie w Afryce Centralnej.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#AndrzejŁupina">W wysiłku zharmonizowanym z Unią Europejską bardzo silnie powinien być uwidoczniony wymiar parlamentarny i stosunki międzyparlamentarne. Mam nadzieję, że w przyszłości w polskim Sejmie powstanie grupa parlamentarna polsko-algierska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#CzesławBielecki">Otwieram fazę pytań do kandydata.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MarianPiłka">Jak pan wyobraża sobie stosunki gospodarcze polsko-algierskie? Jaki jest ich stan obecny i jakie są szanse na rozwój?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejŁupina">Obecne stosunki polsko-algierskie są zdumiewająco dobre jak na stan, w jakim znajduje się państwo algierskie. Od kilku lat obroty kształtują się na poziomie 100 mln dolarów. Sprawia to, że Algieria jest jednym z czołowych naszych partnerów w tym regionie. Algierię wymienia się obok Maroka, RPA, Izraela i Egiptu.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#AndrzejŁupina">Chodzi o to, żeby nie zepsuć tego, co udało nam się osiągnąć, a dążyć do dalszego rozwoju wymiany gospodarczej. Polska może osiągnąć pewne korzyści z sytuacji politycznej, w jakiej obecnie znajduje się rząd algierski. Z wielu względów nasz kraj jest pożądanym partnerem dla rządu algierskiego. Dzięki temu możemy w sposób bardziej skuteczny prowadzić politykę gospodarczą. Możemy uzyskiwać zamówienia, które w normalnych warunkach pełnej stabilizacji i funkcjonowania konkurencji międzynarodowej byłoby trudno uzyskać.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#AndrzejŁupina">Możemy robić dobre interesy gospodarcze w sytuacji konfliktu wewnętrznego w Algierii. Jestem przekonany, że możliwe jest zwiększenie obrotów handlowych między Polską a Algierią. Głównym kierunkiem, w jakim polska polityka handlowa powinna przejawiać aktywność, jest zróżnicowanie naszej oferty eksportowej oraz rozwiązanie kwestii tzw. montażu finansowego, czyli kwestii różnych wariantów finansowania transakcji handlowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#CzesławBielecki">Czy są jeszcze pytania do kandydata? Jeżeli nie, proszę pana ministra o przedstawienie drugiej kandydatury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#BronisławGeremek">Chciałbym przedstawić Komisji kandydaturę pana Mariusza Maszkiewicza na stanowisko ambasadora Polski w Mińsku.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#BronisławGeremek">Pan Mariusz Maszkiewicz jest z wykształcenia religioznawcą. Studiował na Wydziale Filozoficzno-Historycznym Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prowadził wykłady z filozofii i religioznawstwa w Uniwersytecie w Getyndze. Obronił pracę doktorską z zakresu socjologii religii w 1993 r. Jest autorem prac w tej dziedzinie, zwłaszcza prac o prawosławiu rosyjskim po rewolucji 1917 r. Pisał także zarówno w prasie podziemnej, jak i legalnej o problematyce zarówno socjologii religii, jak i problematyce literackiej.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#BronisławGeremek">Pan Maszkiewicz był pracownikiem niezależnego regionalnego pisma „Dyskurs” w Częstochowie. Kierował biurem wyborczym „Solidarności” w Częstochowie w 1989 r. Był pracownikiem naukowym w Instytucie Religioznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego. Pracował w Urzędzie Miasta w Częstochowie.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#BronisławGeremek">Od 1990 r. podjął pracę w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. Pełnił funkcję kierownika wydziału ds. Polonii w Departamencie Konsularnym i Wychodźstwa MSZ. We wrześniu 1991 r. został chargé d'affaires na Litwie i organizował pracę nowej polskiej ambasady w Wilnie. W latach 1992–1994 był zastępcą ambasadora w Wilnie jako radca - minister pełnomocny. W 1994 r. został konsulem generalnym w Grodnie. Był pierwszym konsulem w Grodnie. W 1997 r. wrócił do centrali MSZ, gdzie pracuje w Departamencie Europa-Wschód. Dodam, że oprócz języków wykazanych w notce biograficznej, pan Maszkiewicz zna język litewski i białoruski.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#BronisławGeremek">Moja znajomość pana Mariusza Maszkiewicza pozwala mi z wielkim przekonaniem proponować Komisji tę właśnie kandydaturę na stanowisko ambasadora Polski w Mińsku. Jestem przekonany, że pan Maszkiewicz ma znakomite przygotowanie do prowadzenia trudnej misji w Mińsku. Chciałbym prosić państwa o udzielenie poparcia tej kandydaturze, wyrażając pełne przekonanie ministra spraw zagranicznych, że jest to bardzo dobry kandydat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#CzesławBielecki">Proszę teraz pana Mariusza Maszkiewicza o przedstawienie swojej wizji pracy w Białorusi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MariuszMaszkiewicz">Polska misja w Białorusi jest bardzo trudna i odpowiedzialna. Będę reprezentować Polskę w kraju, który przeżywa ogromne trudności, w kraju, który jest wprawdzie sąsiadem, ale dla wielu Białorusinów Polska jest daleką zagranicą. Bliską zagranicą dla Białorusi jest Tadżykistan i Uzbekistan, natomiast Polska jest krajem dalekim. Trzeba przełamywać bariery i stereotypy. Oczywiście obywatele białoruscy polskiego pochodzenia, zamieszkujący zwłaszcza region Grodna i Brześcia czują więź z Polską. Natomiast obywatele białoruscy rosyjskojęzyczni traktują Polskę jako kraj daleki.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#MariuszMaszkiewicz">Chcę, aby ambasada polska była otwarta na współpracę ze wszystkimi kręgami społecznymi. Program aktywności polskiego ambasadora wynika z aktywności wszystkich organów wykonawczych, które mają do tego uprawnienia konstytucyjne, oraz z działań społecznych i gospodarczych. Obrazu Polski, jako kraju sąsiedzkiego nie kształtuje wyłącznie polska placówka, ale jest to wysiłek wielu podmiotów. Rolą ambasadora jest koordynowanie działań i pokazanie naszego kraju od jak najlepszej strony.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#MariuszMaszkiewicz">Narzędzi do realizacji celu, jakim jest kształtowanie obrazu Polski jako partnera Białorusi, jest wiele. W sprawach kontaktów politycznych uważam, że z braku możliwości utrzymywania stosunków na najwyższym szczeblu państwowym, konieczne jest utrzymywanie głębszych i poszerzonych relacji z różnymi środowiskami politycznymi. Zachęcam do aktywności partyjnej, politycznej różnych środowisk polskich. Kontakty między organizacjami, partiami i środowiskami od lewicy po prawicę są bardzo istotne dla umocnienia przekonania, że pluralizm polityczny jest wartością najważniejszą dla życia politycznego państwa.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#MariuszMaszkiewicz">Byłoby dużym sukcesem, gdyby udało się namówić władze i opozycję do dialogu politycznego, choć dla wielu białoruskich rozmówców temat „okrągłego stołu” jest daleką i mało realną perspektywą.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#MariuszMaszkiewicz">Ograniczone kontakty z władzami nie zwalniają z konieczności podejmowania wysiłków, jeśli chodzi o współpracę sąsiedzką przy rozwiązywaniu problemów gospodarczych, granicznych, komunikacyjnych, ochrony środowiska, dotyczących wspólnego dziedzictwa kultury. Mam tu na myśli obchody 200-lecia urodzin Adama Mickiewicza.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#MariuszMaszkiewicz">Nie bez znaczenia jest fakt, że posiadamy kilkadziesiąt umów z Białorusią. Wiele z nich nie doczekało się realizacji.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#MariuszMaszkiewicz">Wydarzenia polityczne na Białorusi po 1996 r. napawają niepokojem. Wszyscy w kraju jesteśmy zgodni co do oceny sytuacji na Białorusi. Przez 3 lata swojej pracy na Grodzieńszczyźnie miałem okazję poznać ludzi i wiem, że w ludziach tkwi ogromny potencjał, a także pragnienie swobód demokratycznych. Napawa to nadzieją, że na Białorusi w krótkim czasie nastąpią istotne przemiany. Mam nadzieję, że będę świadkiem tych przemian.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#MariuszMaszkiewicz">Chciałbym wspierać działania mające na celu zwiększenie wymiany gospodarczej. Mam na myśli promocję polskiej gospodarki na Wschodzie. Wiem, że w br. Ministerstwo Gospodarki przeznaczyło specjalne środki ze swojego budżetu na promocję imprez handlowych, targów, na promocję polskich przedsiębiorstw w Mińsku.</u>
          <u xml:id="u-11.8" who="#MariuszMaszkiewicz">Będę dążył do tego, żeby strona białoruska korzystając z pomocy polskich placówek zwiększyła swoje kontakty z województwami przygranicznymi i energiczniej włączyła się do współpracy w ramach euroregionów Niemen i Bug, zwłaszcza w sferze gospodarczej i samorządowej.</u>
          <u xml:id="u-11.9" who="#MariuszMaszkiewicz">Dużą wagę w swojej aktywności na Białorusi będą przywiązywał do współpracy z tamtejszymi organizacjami polskimi. Za priorytetowe uważam kwestie rozwoju oświaty polskojęzycznej, szkół polskich. Uważam, że Polak na Białorusi powinien być lojalnym obywatelem państwa, swojej ojczyzny, a inspiracje do dobrych obywatelskich działań ma prawo czerpać z macierzy, z jej kultury duchowej i materialnej.</u>
          <u xml:id="u-11.10" who="#MariuszMaszkiewicz">Za jedno z najważniejszych zadań uznaję pomoc w rozwoju działalności Instytutu Kultury Polskiej. Jest to bardzo istotne, ponieważ elity białoruskie, środowiska kulturalne, naukowe są spragnione kontaktów z Polską.</u>
          <u xml:id="u-11.11" who="#MariuszMaszkiewicz">Personel placówki musi utrzymywać dobre kontakty nie tylko z władzami, z oficjalnymi przedstawicielami administracji, ale również z różnymi środowiskami opozycyjnymi, a także z korpusem dyplomatycznym po to, aby tworzyć korzystny obraz relacji Polski z tym państwem. Polska placówka dyplomatyczna będzie wspierała - o ile będzie to konieczne - prace grupy doradczo-obserwacyjnej OBWE w Mińsku.</u>
          <u xml:id="u-11.12" who="#MariuszMaszkiewicz">Mam nadzieję, że tak zarysowane cele mojej misji i sposoby ich realizacji uda mi się wypełnić podczas mojej pracy w stolicy Białorusi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#CzesławBielecki">Proszę o zadawanie pytań kandydatowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#AntoniKobielusz">Z wypowiedzi pana wnoszę, że obszar politycznej działalności ambasadora jest bardzo wyraźnie sprecyzowany. Mało mówił pan o działalności gospodarczej. Chciałbym zapytać, jaką pan ma koncepcję kontaktów z ludźmi biznesu na Białorusi. Jak pan widzi możliwość zacieśnienia współpracy gospodarczej polsko-białoruskiej? Jak ocenia pan obecny stan prawny, jeśli chodzi o ochronę obrotu gospodarczego z partnerami białoruskimi? Handel z Białorusią jest jeszcze obarczony dużym ryzykiem.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#AntoniKobielusz">Prosiłbym, żeby zechciał pan sprecyzować polski interes na Białorusi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#MariuszMaszkiewicz">Jeśli chodzi o kontakty biznesowe, chciałbym w większym zakresie móc realizować to, co robiłem już w Grodnie jako konsul generalny. Często organizowałem spotkania i misje również w siedzibie konsulatu. Była to formuła spotkań branżowych poszczególnych przedsiębiorców. Uczestnicy byli z tego bardzo zadowoleni. Kontakty nie dotyczyły wielkich gałęzi przemysłu, ale cieszyły się zainteresowaniem, zwłaszcza w rejonach przygranicznych. Mam nadzieję, że będę mógł kontynuować tę działalność również na podstawie nowej formuły funkcjonowania aparatu ekonomicznego w strukturze ambasady.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#MariuszMaszkiewicz">Imprezy promocyjne organizowane przez polskie podmioty gospodarcze zawsze muszą mieć odpowiednie wsparcie ze strony ambasady, czy to w formie patronatu, czy technicznej pomocy.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#MariuszMaszkiewicz">Jeśli chodzi o stan prawny stosunków gospodarczych, to zawarliśmy umowę o ochronie inwestycji, umowę na temat wzajemnych rozliczeń dwuwalutowych bez konieczności posługiwania się walutami obcymi.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#MariuszMaszkiewicz">Od kilku lat śledzę problem promocji polskiego eksportu na rynki wschodnie. Minister Olechowski miał bardzo szeroko zakrojony program wspierania eksportu na Wschód poprzez różnego rodzaju ubezpieczenia. W jakimś sensie jest to realizowane. Nie jest to zadanie wyłącznie dla ambasadora. Musi to być wysiłek wielu podmiotów w kraju. Ambasador może najwyżej dobrze informować o stanie bieżącym.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#MariuszMaszkiewicz">Mamy pozytywne saldo w obrotach handlowych z Białorusią. Tendencja ta dotyczy naszej wymiany ze wszystkimi krajami Europy Wschodniej. Jest to bardzo pozytywne zjawisko.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#MariuszMaszkiewicz">Kwestia polskiego interesu na Białorusi. Myślę, że na Białorusi nietrudno zaoferować polski towar. Wystarczy trochę energii i przedsiębiorczości. Polskie towary mogą być tam w większym zakresie obecne niż do tej pory. Mogłyby być wspólnie produkowane z naszymi partnerami białoruskimi. Niestety, liczba przedsiębiorstw polsko-białoruskich i polskich na Białorusi z roku na rok maleje. To nie jest wina naszego państwa i tego, że za słabo działamy, tylko jest to wina sytuacji prawnej, jaką tworzą najwyższe władze państwa białoruskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#DanutaGrabowska">Miałam przyjemność obserwowania pańskiej działalności jako konsula w Grodnie, wtedy kiedy staraliśmy się o budowę polskiej szkoły. Była to bardzo pozytywna działalność, choć podejmowana niezwykle dyskretnie. Dobrze to przysłużyło się polskim interesom.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#DanutaGrabowska">Dochodzą do mnie bardzo niepokojące wieści, że obecnie hamuje się nabór dzieci do klas pierwszych tej właśnie szkoły polskiej w Grodnie, wybudowanej zresztą za polskie pieniądze. Musimy pamiętać o tym, że na Grodzieńszczyźnie żyje duża liczba Polaków. Władze białoruskie podawały, że na 263 tys. mieszkańców Grodna 60 tys. stanowili Polacy. Ksiądz natomiast mówił o 100 tys. Polaków i w tym momencie bardziej wierzyłam jego księgom.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#DanutaGrabowska">Jak będzie pan współpracował ze Związkiem Polaków na Białorusi? Od pewnego czasu Polacy na Białorusi zaczęli kłócić się ze sobą.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#DanutaGrabowska">Jakie podejmie pan działania na rzecz tego, by władze białoruskie wywiązywały się z dwustronnej przecież umowy, dotyczącej praw mniejszości narodowych. Strona polska realizuje bardzo dokładnie program kształcenia obywateli polskich pochodzenia białoruskiego, niezależnie od ekipy sprawującej władzę w Ministerstwie Edukacji Narodowej. Musimy starać się egzekwować to, do czego strona białoruska zobowiązała się w umowie. Argument braku funduszu podnoszony przez stronę białoruską nie może znajdować u nas zrozumienia. Polska też nie jest krajem bogatym, a stara się wywiązywać z zobowiązań.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#DanutaGrabowska">Jaką zamierza pan podjąć działalność na rzecz kultywowania języka polskiego? Czy planuje się jakieś działania związane z obchodami rocznicy urodzin Adama Mickiewicza? Sądzę, że ta sfera aktywności ambasadora polskiego na Białorusi jest szczególnie ważna ze względu na wielokulturowość Białorusi i na fakt, że żyje tam tak wielu Polaków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MariuszMaszkiewicz">Jako konsul generalny miałem bardzo dobre relacje ze Związkiem Polaków na Białorusi. Myślę, że będę mógł kontynuować tę współpracę.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#MariuszMaszkiewicz">Jeśli chodzi o rozbieżności między Związkiem Polaków na Białorusi a Polską Macierzą Szkolną, to chciałbym powiedzieć o bardzo pozytywnym wydarzeniu. Otóż w Ministerstwie Oświaty Białorusi działa komisja zajmująca się mniejszościami etnicznymi w sprawach oświatowych. Przewodniczący tej komisji zaproponował, żeby wykluczyć Związek Polaków na Litwie z udziału w obradach, ponieważ Polska Macierz Szkolna w większym stopniu zajmuje się sprawami oświatowymi. Wówczas przedstawiciel Polskiej Macierzy Szkolnej powiedział: „Tak być nie może. Nie będziecie nas skłócać”. Podjęto decyzję, że to Związek Polaków na Białorusi będzie reprezentował interesy wszystkich polskich organizacji.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#MariuszMaszkiewicz">Współpraca organizacji polonijnych na Białorusi trwa mimo różnicy stanowisk w wielu kwestiach.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#MariuszMaszkiewicz">Jeśli chodzi o egzekwowanie umów zawartych z Białorusią, dotyczących kwestii oświatowych, to nie mogę rzucać słów na wiatr. Daję słowo, że będę pracował nad tym, żeby były one egzekwowane. Polacy na Białorusi z goryczą obserwują, że Polska opiekuje się mniejszością białoruską, natomiast państwo białoruskie nie wypełnia swoich zobowiązań wobec obywateli polskiego pochodzenia. Musimy w sposób delikatny uświadamiać władzom białoruskim, że są to standardy, które obowiązują we współczesnym świecie i że władze białoruskie powinny ich przestrzegać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#MarianPiłka">W jakim zakresie Polska może wpłynąć na rzecz utrzymania odrębności państwowej Białorusi?</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#MarianPiłka">Czy możliwe jest retransmitowanie programu polskiej telewizji na Białoruś?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#MariuszMaszkiewicz">Polska jest dla Białorusi ważnym partnerem międzynarodowym. Będę dążył do tego, żeby rola Polski w białoruskiej polityce zagranicznej rosła i żeby nasz głos był brany pod uwagę. Dotychczas realizujemy koncepcję ograniczonego dialogu z władzami i podtrzymywania aspiracji niepodległościowych i demokratycznych na Białorusi. Jest to wysiłek wielopłaszczyznowy i rozłożony na lata. Jestem przekonany co do tego, że o Białorusi, jako o państwie samodzielnym nigdy nie będziemy mówili w czasie przeszłym.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#MariuszMaszkiewicz">Jeśli chodzi o retransmisję programów telewizji polskiej, to wiem, że istnieją inicjatywy retransmisji programów satelitarnych w ramach osiedlowych systemów kablowych. Część Grodzieńszczyzny odbiera program Telewizji Polonia nadawany z Wilna. W przypadku innych ośrodków odbieranie polskich programów możliwe będzie tylko dzięki aktywności środowisk polskich. Nasza pomoc może przejawiać się w formie darowizn sprzętu. Inicjatywy, które były podejmowane w tym zakresie powinny być kontynuowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#WaldemarPawłowski">Wielu Polaków żyjących na Białorusi jest wyznania katolickiego. Wiadomo, że stosunki między kościołem a państwem nie układają się najlepiej. Jak pan jako ambasador mógłby wpłynąć na poprawę stosunków między państwem a kościołem na Białorusi?</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#WaldemarPawłowski">Jak pan ocenia inicjatywę mniejszości białoruskiej w Polsce oraz Polaków zorganizowania w Białymstoku sympozjum Polska - Białoruś, które zostało silnie skrytykowane przez prezydenta Łukaszenkę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#MariuszMaszkiewicz">Czy ambasador ma prawo wtrącać się w sprawy koncesyjne? Nie sądzę. Trzeba mieć dobre kontakty zarówno z cerkwią, jak i z kościołem katolickim i mogę zadeklarować, że będę starał się je utrzymywać. Jeśli chodzi o seminarium białostockie, to sądzę, że stronie białoruskiej potrzebne było jakieś wydarzenie do tego, żeby można było wyrazić niezadowolenie. uważam, że tego typu inicjatywy są bardzo pożyteczne i tak zresztą zostały ocenione przez stronę białoruską, która brała udział w spotkaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#CzesławBielecki">Ogłaszam teraz krótką przerwę. Proszę o pozostanie w sali pana ministra oraz posłów.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#komentarz">(Po przerwie.)</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#CzesławBielecki">Chciałbym poinformować pana Andrzeja Łupinę i pana Mariusza Maszkiewicza, że obie panów kandydatury zostały przez Komisję zaopiniowane jednogłośnie pozytywnie. Chciałbym podziękować panom za prezentację i panu ministrowi za przedstawienie obu kandydatur. Zamykam drugi punkt porządku obrad.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#CzesławBielecki">W trzecim punkcie obejmującym sprawy różne chciałbym poinformować, że najbliższe posiedzenie Komisji odbędzie się 17 marca br.</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#CzesławBielecki">18 lutego podpisaliśmy wspólne porozumienie szefów Komisji Obrony Narodowej i Komisji Spraw Zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej, Węgier i Republiki Czeskiej, które obejmuje koordynowanie działań związanych z akcesją do NATO i po akcesji do NATO. Jest to częściowa restytucja inicjatywy wyszehradzkiej. Dysponuję angielskim tekstem tego wspólnego porozumienia.</u>
          <u xml:id="u-21.5" who="#CzesławBielecki">Dokument ten dość jasno skłania Czechów i Węgrów do wspólnej polityki wobec Słowacji. Jesteśmy jedynym krajem, który nie ma zadrażnień ze Słowacją, które utrudniałyby nam wciąganie Słowaków do współpracy.</u>
          <u xml:id="u-21.6" who="#CzesławBielecki">Punkt trzeci porozumienia stwierdza, że tylko bezpieczna i silna Europa centralna może rozwijać swoje stosunki przyjaźni i współpracy z Rosją i Ukrainą.</u>
          <u xml:id="u-21.7" who="#CzesławBielecki">Angielski tekst dokumentu został rozesłany przez Węgrów do wszystkich krajów członkowskich NATO. W najbliższym czasie otrzymają państwo polskie tłumaczenie dokumentu. Czy mają państwo jakieś uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#WłodzimierzKonarski">Chciałbym przedstawić sugestię, żeby prezydium Komisji zechciało poprosić ministra prezentującego kandydatów na ambasadorów, aby nie powtarzał informacji zawartych w notkach biograficznych, ale uzupełnił je o nowe dane. Byłoby wskazane, żeby minister zechciał scharakteryzować sylwetkę kandydata, jego umiejętności, ocenę jego predyspozycji. W interesie nas wszystkich jest to, żebyśmy wiedzieli więcej na temat kandydatów przedstawianych na forum Komisji.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#WłodzimierzKonarski">Proszę to przyjąć nie jako wniosek formalny, lecz jako sugestię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#CzesławBielecki">Zgadzam, że resort musi określić kryteria doboru kadr do służby dyplomatycznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#AntoniKobielusz">W Komisji poprzedniej kadencji dobrym obyczajem było to, że posłowie mieli możliwość wypowiedzenia się na temat kandydatur przed głosowaniem. Rozumiem, że dzisiaj nic się nie stało, ponieważ gdyby ktoś z posłów chciał zabrać głos, to zasygnalizowałby to. Postulowałbym jednak zapewnienie możliwości wymiany zdań na temat kandydatur w przyszłości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#CzesławBielecki">Czy są jeszcze jakieś uwagi? Jeżeli nie, to dziękuję za udział w obradach i zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>