text_structure.xml
82.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
583
584
585
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
596
597
598
599
600
601
602
603
604
605
606
607
608
609
610
611
612
613
614
615
616
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#GabrielJanowski">Otwieram posiedzenie połączonych Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Porządek dzienny posiedzenia został państwu dostarczony. Czy ktoś z państwa ma uwagi do porządku dziennego? Nie widzę. A zatem przystępujemy do jego realizacji. Przypominam państwu, że do tej pory rozpatrzyliśmy art. 1–14. Przechodzimy do omówienia art. 15.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#GabrielJanowski">Bardzo proszę posła sprawozdawcę o przedstawienie treści art. 15.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MarianDembiński">Podkomisja proponuje dwa warianty art. 15. W wariancie nr 1 art. 15 otrzymuje następujące brzmienie:</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MarianDembiński">„Art. 15. Producentowi wytwarzającemu produkty rolnictwa ekologicznego lub realizującemu program przestawiania gospodarstwa rolnego na produkcję metodami ekologicznymi przysługuje dotacja przedmiotowa na zasadach określonych w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw rolnictwa oraz ministra właściwego do spraw rozwoju wsi w sprawie określenia stawek dotacji w rolnictwie, wydanym na podstawie ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 155, poz. 1014, z 1999 r. nr 38, poz. 360, nr 49, poz. 485, nr 70, poz. 778 i nr 110, poz. 1255 oraz z 2000 r. nr 6, poz. 69 i Nr 12, poz. 136)”.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MarianDembiński">W wariancie nr 2 art. 15 otrzymuje następujące brzmienie:</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#MarianDembiński">„Art. 15. 1. Producentowi realizującemu program przestawiania gospodarstwa rolnego na produkcję metodami ekologicznymi, a następnie wytwarzającemu produkty rolnictwa ekologicznego przysługuje dotacja przedmiotowa na zasadach określonych w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw rolnictwa oraz ministra właściwego do spraw rozwoju wsi w sprawie określenia stawek dotacji dla ekologicznych gospodarstw rolnych, wydanym na podstawie ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych (Dz.U. nr 155, poz. 1014, z 1999 r. nr 38, poz. 360, nr 49, poz. 485, nr 70, poz. 778 i nr 110, poz. 1255 oraz z 2000 r. nr 6, poz. 69 i nr 12, poz. 136)”.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#MarianDembiński">2. Dotacja przysługuje przez okres:</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#MarianDembiński">a) roku producentowi realizującemu program przestawiania gospodarstwa rolnego na produkcję metodami ekologicznymi, dotacja jest wypłacana w roku poprzedzającym uzyskanie certyfikatu zgodności,</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#MarianDembiński">b) 3 lat producentowi wytwarzającemu produkty rolnictwa ekologicznego”.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#MarianDembiński">Warianty wynikają z rozbieżnych stanowisk rządu oraz Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu. Przedstawię państwu fragment opinii nadesłanej z Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu:</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#MarianDembiński">„Zbyt dalekim eufemizmem jest przyjmowanie nawet na użytek przepisów ustawy, że określenie „przedsiębiorca produkujący produkty rolnictwa ekologicznego”, w istocie przecież oznaczające rolnika, jest tożsame z podmiotem wykonującym zadania na rzecz rolnictwa”.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#MarianDembiński">Mamy tutaj także analizę brzmienia art. 16 ustawy budżetowej na rok 2000, z którego wynika, że ustalone były dotacje przedmiotowe na finansowanie kosztów niektórych zadań w zakresie produkcji rolnej metodami ekologicznymi. Projektowane brzmienie art. 21 ustawy budżetowej na rok 2001 jest następujące: „Ustala się dotacje podmiotowe na dofinansowanie kosztów niektórych zadań wykonywanych na rzecz rolnictwa w zakresie:”,”[...] 6) rolnictwa ekologicznego”.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#MarianDembiński">„Brakuje także wystarczającego stwierdzenia w obowiązujących przepisach, a przede wszystkim zgodnego z art. 92 Konstytucji RP umocowania ustawowego do wypłacania przedsiębiorcy-rolnikowi dotacji do 1 ha upraw ekologicznych jak stwierdzał to projektodawca w uzasadnieniu projektu ustawy o rolnictwie ekologicznym”.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#MarianDembiński">Musimy dokonać wyboru. Możemy przyjąć propozycję rządu, narażając się na to, że ten zapis może zostać podważony. Konstytucja wymaga, aby z ustawie znajdowała się wyraźna delegacja do wydania rozporządzenia. Możemy również dopisać w ustawie o finansach publicznych, że „Ustala się dotacje podmiotowe na dofinansowanie kosztów niektórych zadań wykonywanych na rzecz rolnictwa w zakresie:”,”[...] 6) rolnictwa ekologicznego”.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#MarianDembiński">Przypominam, że podczas poprzedniego posiedzenia połączonych Komisji rząd zobowiązał się do dostarczenia nowego brzmienia art. 15.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#GabrielJanowski">Rzeczywiście, sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi pan Zbigniew Chrzanowski przesłał do Komisji proponowany zapis art. 15 wraz z uzasadnieniem. Czy przedstawiciel Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#RyszardBrzezik">Sądzę, że nowo proponowany zapis art. 15 jest bardziej precyzyjny i usuwa wątpliwości, które pojawiły się w przypadku poprzedniego brzmienia tego artykułu. Brzmienie proponowanego zapisu jest następujące: „Art. 15. Producentowi wytwarzającemu produkty rolnictwa ekologicznego lub realizującemu program przestawiania gospodarstwa rolnego na produkcję metodami ekologicznymi przysługuje dotacja przedmiotowa na podstawie art. 72 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 155, poz. 1014, z 1999 r. nr 38, poz. 360, nr 49, poz. 485, nr 70, poz. 778 i nr 110, poz. 1255 oraz z 2000 r. nr 6, poz. 69 i nr 12, poz. 136)”.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#RyszardBrzezik">Myślę, że ten zapis jest zgodny z duchem ustawy o finansach publicznych oraz Konstytucji RP.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#GabrielJanowski">Czy ktoś z państwa chciałby się ustosunkować do wypowiedzi pana ministra Ryszarda Brzezika?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#WojciechZarzycki">Czym się różni nowy zapis art. 15 od wcześniejszej propozycji rządu? Wydaje mi się, że lepiej będzie, jeśli minister właściwy w drodze wydania rozporządzenia określi stawki dotacji dla gospodarstw ekologicznych. A zatem nie piszmy, że minister „może określić stawki”, ale zaznaczmy wyraźnie, kto to ma zrobić. Uważam, że zapis zaproponowany w wariancie drugim jest lepszy.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MarianDembiński">Chciałbym państwu zwrócić uwagę na to, że mamy do wyboru dwa warianty art. 15. Możemy przyjąć wersję zaproponowaną przez rząd. W przypadku przyjęcia wariantu nr 2 musimy dopisać art. 30a, w którym znajduje się odniesienie do ustawy o finansach publicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PiotrKrutul">Chciałbym przypomnieć, że podczas poprzedniego posiedzenia połączonych Komisji zgłaszałem wniosek, aby przed słowem „producentowi” dodać wyrazy „rolnikowi i”. Wówczas brzmienie art. 15 byłoby następujące: „Art. 15. Rolnikowi i producentowi wytwarzającemu produkty rolnictwa ekologicznego lub realizującemu program przestawiania gospodarstwa rolnego na produkcję metodami ekologicznymi przysługuje dotacja przedmiotowa na zasadach określonych w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw rolnictwa oraz ministra właściwego do spraw rozwoju wsi w sprawie określenia stawek dotacji w rolnictwie, wydanym na podstawie ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 155, poz. 1014, z 1999 r. nr 38, poz. 360, nr 49, poz. 485, nr 70, poz. 778 i nr 110, poz. 1255 oraz z 2000 r. nr 6, poz. 69 i nr 12, poz. 136)”.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JanWyrowiński">Definicja producenta jest jednoznacznie zapisana w art. 2. Według tego zapisu słowo „producent” oznacza „osobę fizyczną lub osobę prawną produkującą, przetwarzającą lub wprowadzającą do obrotu produkty rolnictwa ekologicznego”. Ta definicja obejmuje każdego, kto produkuje, przetwarza lub wprowadza do obrotu produkty rolnictwa ekologicznego.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MarianDembiński">Od momentu, w którym zaczęła obowiązywać nowa konstytucja, musimy pisać ustawy w taki sposób, aby zawierały one delegacje do wydawania rozporządzeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#HalinaNowinaKonopka">Nie zgadzam się z opinią pana posła Jana Wyrowińskiego. Kwestia nie prowadzania do ustawy słowa „rolnik” była już dyskutowana. Ten problem nie został rozwiązany.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#HalinaNowinaKonopka">Określenie „producent” obejmuje tylko tę osobę, która coś produkuje. Pomija się tutaj rolnika oraz tę osobę, która wprowadza produkty ekologiczne do obrotu. Ten ostatni może być określony mianem „przedsiębiorca”. Gdyby zastosowano takie określenie, można by uznać, że zastępuje ono wszystkie inne pojęcia. Jednak to nie może być wyraz „producent”, ponieważ to słowo odnosi się tylko do jednego rodzaju działalności polegającej na przetwarzaniu produktów ekologicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JanWyrowiński">To jest kwestia znaczenia pojęcia, które umieszcza się w słowniczku. W art. 2 projektu ustawy precyzyjnie określa się, kto jest „producentem” w rozumieniu ustawy. W związku z tym nie należy mieć tutaj żadnych obaw. Być może niepotrzebnie użyto akurat wyrazu „producent”, ale w tej chwili to pojęcie jest już dokładnie zdefiniowane w słowniczku. Pod tym pojęciem kryją się wszystkie rodzaje działalności wymienione przez panią posłankę Halinę Nowinę-Konopkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#RyszardBrzezik">Chciałbym się ustosunkować do wypowiedzi pana posła Wojciecha Zarzyckiego. Zaproponowane przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi nowe brzmienie art. 15 mówi o dotacjach wypłacanych na podstawie art. 72 ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych. W art. 72 znajduje się delegacja dla ministra właściwego do spraw rolnictwa, który w porozumieniu z ministrem finansów ustala odpowiednie stawki. A zatem tok dalszego postępowania z dotacjami jest określony w ustawie o finansach publicznych.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#RyszardBrzezik">Jeśli chodzi o pojęcie „producenta”, to art. 2 projektu ustawy mówi jasno, że jest to „osoba fizyczna lub osoba prawna produkująca, przetwarzająca lub wprowadzająca do obrotu produkty rolnictwa ekologicznego”. Dalej definiuje się produkt rolnictwa ekologicznego jako „płody rolne nieprzetworzone oraz produkty z nich powstałe, w tym także zwierzęta oraz produkty i przetwory pochodzenia zwierzęcego, które zostały wyprodukowane metodami ekologicznymi”.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#RyszardBrzezik">A zatem czytając te dwie definicje razem nie sposób nie dostrzec, że chodzi tutaj o rolnika. Gdybyśmy zapisali w ustawie słowo „rolnik”, to trzeba by tu umieścić definicję rolnika. Zwykle pod pojęciem „rolnika” rozumie się osobę płacącą podatek rolny. Po co mamy używać tej zastępczej definicji, skoro w projekcie ustawy znajduje się bardzo szerokie pojęcie „producenta”.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#HalinaNowinaKonopka">Nie rozumiem, dlaczego nie można użyć sformułowania „rolnik”.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#RyszardBrzezik">Jak już powiedziałem, sformułowanie „rolnik” nie jest prawnie zdefiniowanym pojęciem.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#GabrielJanowski">W prawodawstwie jest zdefiniowane pojęcie „rolnik” i wiadomo, co się za nim kryje. Tak jak powiedział pan minister Ryszard Brzezik, można odwołać się do definicji, która mówi, że jest to płatnik podatku rolnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#StanisławMasternak">Myślę, że niepotrzebnie prowadzimy tę dyskusję. Rolnik jest producentem produktów rolnych. W art. 2 definicje „producenta” i „produktu rolnictwa ekologicznego” wzajemnie się uzupełniają. Nie widzę tutaj żadnego zagrożenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#WładysławSkrzypek">Nie rozumiem, dlaczego boimy się używać słowa „rolnik”. Czy to pojęcie będzie nam tu w czymś przeszkadzać? Ustawa również po wprowadzeniu tego sformułowania będzie jasna i czytelna.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MarianDembiński">Uważam, że w ustawie o rolnictwie ekologicznym powinniśmy zapisać, kogo ona dotyczy. Ta ustawa dotyczy głównie rolników. W związku z tym chciałbym zaproponować następujący zapis w art. 2: „2) producent - rolnik lub osoba prawna produkująca, przetwarzająca lub wprowadzająca do obrotu produkty rolnictwa ekologicznego”.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#StanisławMasternak">Jeżeli sformułujemy tę definicję w taki sposób, jaki proponuje pan poseł Marian Dembiński, to musimy pamiętać o tym, że rolnikiem jest osoba, która posiada więcej niż 1 ha ziemi. Co w takiej sytuacji stanie się na przykład z właścicielami pasiek? Miód również może być rolniczym produktem ekologicznym. W przypadku przyjęcia takiego rozwiązania, te osoby zostaną wyeliminowane z ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#WojciechZarzycki">Proponuję, aby zakończyć tę dyskusję i przystąpić do głosowania. Opowiadam się za przyjęciem wariantu drugiego art. 15 wraz z konsekwencjami w art. 30a.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#GabrielJanowski">Jakie jest w tej kwestii stanowisko podkomisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#MarianDembiński">Uważam, że należy przyjąć wariant nr 2.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Proponuję, aby w obu wersjach głosować nad przedłożeniem rządowym dostarczonym dzisiaj Komisji. Mam na myśli następujący zapis: „Art. 15. Producentowi wytwarzającemu produkty rolnictwa ekologicznego lub realizującemu program przestawiania gospodarstwa rolnego na produkcję metodami ekologicznymi przysługuje dotacja przedmiotowa na podstawie art. 72 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 155, poz. 1014, z 1999 r. nr 38, poz. 360, nr 49, poz. 485, nr 70, poz. 778 i nr 110, poz. 1255 oraz z 2000 r. nr 6, poz. 69 i nr 12, poz. 136)”.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Z tym że w wariancie drugim będziemy rozpatrywać art. 30a.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#JanWyrowiński">Właśnie chciałem zgłosić wniosek zmierzający do takiego trybu postępowania Komisji, jaki zaproponowała przedstawicielka Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu. Moim zdaniem odwoływanie się do rozporządzenia jest złe. W związku z tym musimy się odwołać do zapisów ustawy o finansach publicznych.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#JanWyrowiński">Proponuję, aby w wariancie drugim art. 15 otrzymał następujące brzmienie:</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#JanWyrowiński">„1. Producentowi wytwarzającemu produkty rolnictwa ekologicznego lub realizującemu program przestawiania gospodarstwa rolnego na produkcję metodami ekologicznymi przysługuje dotacja przedmiotowa na podstawie art. 72 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 155, poz. 1014, z 1999 r. nr 38, poz. 360, nr 49, poz. 485, nr 70, poz. 778 i nr 110, poz. 1255 oraz z 2000 r. nr 6, poz. 69 i nr 12, poz. 136)”.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Na poprzednim posiedzeniu Komisje przegłosowały wykreślenie z wariantu drugiego ust. 2. W związku z tym art. 15 nie będzie zawierał ustępów.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#GabrielJanowski">A zatem w art. 15 nie ma ust. 2, ponieważ został wykreślony.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#HalinaNowinaKonopka">Czy ten zapis nie oznacza, że osobie, która wprowadza ten produkt do handlu, przysługuje dopłata? Czy chodzi o to, aby te osoby również otrzymały dopłatę? Czy tę dopłatę ma otrzymać tylko producent rolny? W świetle definicji zawartej w art. 2 dopłata przysługiwałaby wszystkim.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#JanWyrowiński">W art. 2 znajduje się następujący zapis: „producent - osoba fizyczna lub osoba prawna produkująca, przetwarzająca lub wprowadzająca do obrotu produkty rolnictwa ekologicznego”. Jeżeli w ustawie mówimy o producencie i odwołujemy się tylko do części tej definicji, to ściśle określamy, o kogo nam chodzi. W art. 15 zapis mówi o producencie wytwarzającym produkty rolnictwa ekologicznego.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#HalinaNowinaKonopka">Jaki zapis pozwala nam na rozdzielenie tych trzech członów definicji pojęcia „producent”?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#JanWyrowiński">Gdyby w art. 15 nie było słów „Producentowi wytwarzającemu produkty rolnictwa ekologicznego...”, to byłoby tak, jak sugeruje pani posłanka Halina Nowina-Konopka. Jednak w momencie, gdy odwołujemy się do części definicji, to nie ma takiego zagrożenia. Chodzi tutaj wyłącznie o producenta, który wytwarza produkty rolnictwa ekologicznego.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#RyszardBrzezik">Jeszcze raz odczytajmy proponowane brzmienie art. 15: „Producentowi wytwarzającemu produkty rolnictwa ekologicznego lub realizującemu program przestawiania gospodarstwa rolnego na produkcję metodami ekologicznymi przysługuje dotacja przedmiotowa na podstawie art. 72 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 155, poz. 1014, z 1999 r. nr 38, poz. 360, nr 49, poz. 485, nr 70, poz. 778 i nr 110, poz. 1255 oraz z 2000 r. nr 6, poz. 69 i nr 12, poz. 136)”.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#RyszardBrzezik">Jak państwo widzicie, chodzi wyłącznie o producenta wytwarzającego. Podmioty, które przetwarzają lub wprowadzają do obrotu produkty rolnictwa ekologicznego, nie otrzymają dotacji. To jest ustawa o rolnictwie ekologicznym, a nie o handlu lub innych etapach dystrybucji. Oczywiście producent może przetwarzać te ekologiczne płody rolne i wprowadzać je do obrotu, ale ta działalność nie jest objęta dotacją.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#GabrielJanowski">Pojęcie „producent” obejmuje podmiot, który produkuje, przetwarza i wprowadza do obrotu produkty ekologiczne. Natomiast dotacja jest przyznawana tylko producentowi wytwarzającemu produkty rolnictwa ekologicznego lub realizującemu program przetwarzania gospodarstwa rolnego na produkcję metodami ekologicznymi. A zatem osoba wprowadzająca te produkty do handlu lub przetwarzająca ekologiczne płody rolne tej dotacji nie otrzyma.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#StanisławMasternak">Czy w takim razie nie należałoby dopisać, że chodzi o producenta wytwarzającego produkty nieprzetworzone?</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#JanWyrowiński">Wystarczy, że w art. 2 definiuje się produkt rolnictwa ekologicznego w następujący sposób: „płody rolne nieprzetworzone oraz produkty z nich powstałe, w tym także zwierzęta oraz produkty i przetwory pochodzenia zwierzęcego, które zostały wyprodukowane metodami ekologicznymi”.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PiotrKrutul">Podtrzymuję swój wniosek, aby zmienić brzmienie art. 15 poprzez dodanie wyrazów „Rolnikowi i” przed słowem „producentowi”. Wówczas treść art. 15 będzie następująca: „Rolnikowi i producentowi wytwarzającemu produkty rolnictwa ekologicznego...” itd.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#PiotrKrutul">Chciałbym także powiedzieć, że w czerwcu 1999 r Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przygotowało dokument o ekologizacji obszarów wiejskich, w którym występuje pojęcie „rolnik ekologiczny”. W takim razie chciałbym wiedzieć, co kryje się pod tym pojęciem? Dlaczego wstydzimy się użycia wyrazu „rolnik”?</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#GabrielJanowski">Pan poseł Piotr Krutul podtrzymuje swój wniosek dotyczący zmiany zapisu art. 15. Komisje muszą teraz zdecydować o tym, czy przyjmą wersję zapisu z przedłożenia rządowego, którą przejął pan poseł Jan Wyrowiński, czy też zostanie zaakceptowany wariant drugi w wersji zaproponowanej przez podkomisję.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#JanWyrowiński">Przypominam, że na poprzednim posiedzeniu połączonych Komisji zdecydowaliśmy o wykreśleniu ust. 2 z art. 15 wariant nr 2. Pozostaje nam tylko przeprowadzenie głosowania nad fragmentem art. 15, który do tej pory był oznaczony jako ust. 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#GabrielJanowski">O tym właśnie mówiłem. Trzeba jednak pamiętać o tym, że ten fragment różni się nieco od zgłoszonego dzisiaj przez rząd nowego brzmienia art. 15.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#MarianDembiński">Chciałbym przypomnieć, że Komisje wyraziły już zgodę na przyjęcie wersji zaproponowanej przez rząd. Pozostaje nam tylko podjęcie decyzji w sprawie wniosku posła Piotra Krutula i dopisania art. 30a. W tej chwili najważniejsze jest to, czy Komisje zdecydują się przyjąć art. 30a, w którym zapisane jest, jakie zmiany wprowadzimy do ustawy o finansach publicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#GabrielJanowski">W zaproponowanym przez rząd brzmieniu art. 15 pojawia się tylko pewne stwierdzenie, które chcemy doprecyzować w art. 30a. Czy dobrze zrozumiałem intencję pana posła sprawozdawcy?</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#RyszardBrzezik">Dysponuję opinią prawną, która mówi, że złożona przez rząd propozycja brzmienia art. 15 nie wymaga doprecyzowania w ustawie o finansach publicznych. Opowiadam się przeciwko wprowadzaniu tych zmian. Nowe przedłożenie rządowe w kwestii art. 15 usuwa wszystkie wątpliwości, które do tej pory się pojawiły. Dlatego bardzo proszę o przyjęcie tej wersji art. 15.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#GabrielJanowski">Rozumiem, że powinniśmy głosować nad przyjęciem art. 15 wariant nr 2 wraz z art. 30a oraz odrębnie propozycję zapisu z przedłożenia rządowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#JanWyrowiński">Myślę, że w pierwszym głosowaniu powinniśmy zdecydować o treści art. 15. W tym przypadku niezależnie od tego, czy potem przyjmiemy art. 30a, art. 15 powinien zostać zapisany tak jak to proponuje rząd. Po podjęciu tej decyzji możemy przystąpić do drugiego głosowania w kwestii przyjęcia art. 30a.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#GabrielJanowski">Wydaje mi się, że rząd nie jest zainteresowany przyjęciem art. 15 w tej wersji łącznie z art. 30a.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#RyszardBrzezik">Po przyjęciu art. 30a w ustawie o finansach publicznych pojawia się pojęcie „ekologicznego gospodarstwa rolnego”, które nie jest tam zdefiniowane. Ponadto po raz kolejny powtarzam, że jeśli Komisja przyjmie art. 15 w wersji proponowanej przez rząd, nie będzie żadnej potrzeby wprowadzania zmian w ustawie o finansach publicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#GabrielJanowski">Jaka jest w tej kwestii opinia posła sprawozdawcy?</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#MarianDembiński">Uważam, że powinniśmy postąpić tak jak powiedział pan minister Ryszard Brzezik. To znaczy Komisje powinny najpierw głosować nad treścią art. 15 w wersji zaproponowanej przez rząd, a dopiero potem zdecydujemy o dopisaniu art. 30a.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#JanWyrowiński">Jeżeli jest zgoda w kwestii kolejności głosowania, to poprawkę zgłoszoną przez pana posła Piotra Krutula należy przegłosować jako pierwszą.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#JózefGórny">Jeśli zostanie przyjęta poprawka zgłoszona przez pana posła Piotra Krutula, to jak należy rozumieć sformułowanie „Rolnikowi i producentowi”. Pojęcie „producent” jest zdefiniowane w słowniczku w art. 2. Mówi się tam, że jest to osoba fizyczna lub osoba prawna. Rolnik jest przecież osobą fizyczną. Jeżeli tam dopiszemy słowo „rolnik”, to ten zapis straci sens.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Przyjęcie poprawki zgłoszonej przez pana posła Piotra Krutula będzie skutkowało koniecznością uzupełnienia słowniczka o definicję rolnika.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#JanWyrowiński">Propozycja zgłoszona przez pana posła Piotra Krutula pozbawia osoby prawne możliwości otrzymywania dotacji. W tej chwili produkcją ekologiczną zajmują się także stowarzyszenia lub inne organizacje. W definicji mówiącej o rolniku - producencie chodzi wyłącznie o osobę fizyczną.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#GabrielJanowski">Moim zdaniem pan poseł Jan Wyrowiński nie ma racji. Jedno nie wyklucza drugiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#MarianDembiński">Przypominam, że zgłaszałem propozycję zmiany definicji producenta, znajdującej się w art. 2. Proponuję następujące brzmienie tej definicji: „producent - rolnik lub osoba prawna produkująca, przetwarzająca lub wprowadzająca do obrotu produkty rolnictwa ekologicznego”.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#ZdzisławPupa">Jeśli przyjmiemy poprawkę zgłoszoną przez pana posła Piotra Krutula, co będzie z osobami, które wytwarzają produkty ekologiczne, ale rolnikami nie są, ponieważ nie są płatnikami podatku rolnego? Niektóre z tych osób mają małe działki 20–30-arowe lub mają przedsiębiorstwo.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#HalinaNowinaKonopka">Uważam, że wystarczy, jeśli zapiszemy to w taki sposób „rolnik osoba fizyczna lub prawna produkująca...”. To określenie obejmuje wszystkie kategorie.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#MarianDembiński">W ustawie o ubezpieczeniu społecznym rolników w art. 6 jest zapisana definicja pojęcia „rolnik”. Przez to pojęcie „rozumie się osobę fizyczną prowadzącą na własny rachunek działalność rolniczą...”. Dlatego proponowałem, aby w słowniczku w miejsce określenia „osoba fizyczna” zapisać słowo „rolnik”.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#GabrielJanowski">Jaka jest w tej kwestii opinia rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#RyszardBrzezik">Uważam, że definicja producenta jako osoby fizycznej lub osoby prawnej produkującej, przetwarzającej lub wprowadzającej do obrotu produkty rolnictwa ekologicznego, obejmuje także rolnika, ale go nie wymienia z nazwy. Oczywiście można wprowadzić tutaj pojęcie „rolnik”, ale trzeba by to pojęcie zdefiniować. Należałoby wówczas zapisać, że chodzi o rolnika w rozumieniu ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników lub rolnika w rozumieniu ustawy o podatku rolnym itd.</u>
<u xml:id="u-59.1" who="#RyszardBrzezik">A zatem nie mam nic przeciwko używaniu słowa „rolnik”, ale to pojęcie w sensie prawnym jest różnie definiowane. Na przykład w rozumieniu ustawy o podatku rolnym to pojęcie oznacza wszystkich producentów rolnych, którzy posiadają więcej niż 1 ha gruntu. Uważam, że zupełnie nielogiczne jest przeciwstawianie sformułowania „osoby fizycznej” pojęciu „rolnik”.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Podtrzymuje swoją prośbę, aby w przypadku przyjęcia poprawki zgłoszonej przez pana posła Piotra Krutula zdefiniować w słowniczku pojęcie „rolnik”.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#GabrielJanowski">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa opowiada się za tym, aby w art. 15 dodać słowa „Rolnikowi lub” W głosowaniu 16 posłów opowiedziało się za przyjęciem wniosku posła Piotra Krutula, 2 było przeciw, 5 posłów wstrzymało się od głosu. Stwierdzam, że połączone Komisje przyjęły poprawkę zgłoszoną przez pana posła Piotra Krutula do art. 15.</u>
<u xml:id="u-61.1" who="#GabrielJanowski">Przystępujemy do głosowania nad nową treścią art. 15 w następującym brzmieniu: „Rolnikowi lub producentowi wytwarzającemu produkty rolnictwa ekologicznego lub realizującemu program przestawiania gospodarstwa rolnego na produkcję metodami ekologicznymi przysługuje dotacja przedmiotowa na podstawie art. 72 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 155, poz. 1014, z 1999 r. nr 38, poz. 360, nr 49, poz. 485, nr 70, poz. 778 i nr 110, poz. 1255 oraz z 2000 r. nr 6, poz. 69 i nr 12, poz. 136)”?</u>
<u xml:id="u-61.2" who="#GabrielJanowski">W głosowaniu 20 posłów opowiedziało się za przyjęciem nowego brzmienia art. 15, nikt nie był przeciw, 2 posłów wstrzymało się od głosu. Stwierdzam, że połączone Komisje przyjęły art. 15 w nowym brzmieniu.</u>
<u xml:id="u-61.3" who="#GabrielJanowski">Nadal musimy rozstrzygnąć kwestię dopisania art. 30a. Jakie jest w tej sprawie stanowisko rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#RyszardBrzezik">Już przedstawiałem to stanowisko. Moim zdaniem oraz przedstawicieli Ministerstwa Finansów po przyjęciu proponowanej przez rząd wersji art. 15, nie ma potrzeby przyjmowania art. 30a. Art. 72 ustawy o finansach publicznych odsyła do rozporządzenia ministra właściwego do spraw rolnictwa, który określi stawki dopłat.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#WojciechZarzycki">Myślę, że art. 30a jest niezbędny, ponieważ dokładnie określa, co w tej dotacji powinno się znaleźć. Ponadto ważny jest tutaj zapis mówiący, że „Minister właściwy do spraw rolnictwa oraz minister właściwy do spraw rozwoju wsi w porozumieniu z ministrem finansów, w drodze rozporządzenia, określi stawki dotacji przyznawane na każdy hektar upraw ekologicznego gospodarstwa rolnego, szczegółowe zasady i tryb udzielania oraz rozliczania tych dotacji przeznaczonych dla producenta realizującego program przestawiania gospodarstwa rolnego na produkcję metodami ekologicznymi i dla producenta wytwarzającego produkty rolnictwa ekologicznego biorąc pod uwagę rodzaj i powierzchnię upraw ekologicznych lub rodzaj i powierzchnię upraw podlegającą programowi przestawiania na produkcję metodami ekologicznymi, poprawę stanu izolacji gospodarstwa rolnego od źródeł szkodliwych zanieczyszczeń”.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#RyszardBrzezik">Rozumiem, że w ustawie o finansach publicznych w art. 72 ust. 1 po pkt. 4 dodaje się pkt 4a w brzmieniu: „4a) ekologicznych gospodarstw rolnych”. A zatem w ustawie o finansach publicznych nie definiuje się pojęcia „ekologicznych gospodarstw rolnych”. Musielibyśmy znowu myśleć o zamieszczeniu odesłania do innej ustawy, w której się to pojęcie definiuje.</u>
<u xml:id="u-64.1" who="#RyszardBrzezik">Uważam, że nie ma potrzeby dopisywania art. 30a. Przypominam, że w przyjętym przed chwilą art. 15 znajduje się zapis, który wprost odsyła do art. 72 ustawy o finansach publicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#WojciechZarzycki">Art. 30 mówi o czymś innym. Jeszcze raz przytaczam treść art. 30a ust. 5a: „Minister właściwy do spraw rolnictwa oraz minister właściwy do spraw rozwoju wsi w porozumieniu z ministrem finansów, w drodze rozporządzenia, określi stawki dotacji przyznawane na każdy hektar upraw ekologicznego gospodarstwa rolnego, szczegółowe zasady i tryb udzielania oraz rozliczania tych dotacji przeznaczonych dla producenta realizującego program przestawiania gospodarstwa rolnego na produkcję metodami ekologicznymi i dla producenta wytwarzającego produkty rolnictwa ekologicznego biorąc pod uwagę rodzaj i powierzchnię upraw ekologicznych lub rodzaj i powierzchnię upraw podlegającą programowi przestawiania na produkcję metodami ekologicznymi, poprawę stanu izolacji gospodarstwa rolnego od źródeł szkodliwych zanieczyszczeń”.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#RyszardBrzezik">Jednak w art. 72 ustawy o finansach publicznych, na który się powołujemy w art. 15, jest zapisane w ust. 5, że „minister właściwy do spraw rolnictwa oraz minister właściwy do spraw rozwoju wsi, w porozumieniu z ministrem finansów ustala w drodze rozporządzenia stawki dotacji, o których mowa w ust. 1 pkt. 4” itd. Odwołujemy się właśnie do tego ustępu.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#GabrielJanowski">Wydaje mi się, że proponowany zapis znajdujący się w art. 30a jest bardziej precyzyjny.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Chciałabym państwu przypomnieć, na czym polega spór. Chodzi o uznanie, czy podmioty wykonujące zadania na rzecz rolnictwa, to są rolnicy i producenci wytwarzający produkty rolnictwa ekologicznego i realizujący program przestawiania gospodarstw. Mamy dwie opinie. Pierwsza pochodzi od ekspertów rządu. Druga została wydana przez Biuro Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-68.1" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Biuro Studiów i Ekspertyz stoi na stanowisku, że pojęcie „przedsiębiorcy produkującego produkty rolnictwa ekologicznego” nie jest tożsame z podmiotem wykonującym zadania na rzecz rolnictwa. Natomiast w opinii ekspertów rządu czytamy: „Projekt art. 15 ustawy o rolnictwie ekologicznym określa zadania, na jakie mogą być przyznawane dotacje przedmiotowe (wytwarzanie produktów rolnictwa ekologicznego lub realizacja programu przestawiania gospodarstwa rolnego na produkcję metodami ekologicznymi). Będą to zatem zadania wykonywane, przy zachowaniu wymogów ustawowych, przez producentów na rzecz rolnictwa ekologicznego.</u>
<u xml:id="u-68.2" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Komisje muszą teraz zważyć, która grupa ekspertów ma rację. Jeżeli rację mają eksperci z Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu, to bez nowelizacji ustawy o finansach publicznych zachodzi niewypełnienie zapisów Konstytucji RP - art. 92. Jeśli państwo uznacie racje rządu, to uznamy, że rolnicy i producenci wytwarzający na rzecz rolnictwa są podmiotami wykonującymi zadania na rzecz rolnictwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#RyszardBrzezik">Jeśli zrobimy pełen wyłom i dopiszemy słowa „rolnictwa ekologicznego”, to minister rolnictwa i rozwoju wsi nie będzie mógł udzielać dotacji gospodarstwom nasiennym i hodowlanym, ponieważ przyjmując taką interpretację w tych przypadkach również nie mamy żadnego umocowania w ustawie. Można przecież prawnie udowodnić, że gospodarstwo nasienne nie jest podmiotem, który produkuje na rzecz rolnictwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#MarianDembiński">Ten spór toczy się już od trzech miesięcy. Sądzę, że trzeba wreszcie ten problem rozwiązać poprzez głosowanie. Chciałbym także powiedzieć, że w art. 72 ustawy o finansach publicznych znajduje się zapis, który mówi o różnych podmiotach wykonujących zadania na rzecz rolnictwa.</u>
<u xml:id="u-70.1" who="#MarianDembiński">Uważam, że rolnictwo ekologiczne nie jest podmiotem, który wykonuje zadania na rzecz rolnictwa. Jeżeli Biuro Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu twierdzi, że „w art. 22 nie ma wyraźnego stwierdzenia o skutkach finansowych wejścia w życie ustawy”, to musimy zdecydować o ingerowaniu w ustawę o finansach publicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#RyszardBrzezik">Rozumiem, że w ten sposób pan poseł Marian Dembiński stwierdził wyższość ciał legislacyjnych Sejmu nad organami rządowymi. Z całą pokorą przyjmuję ten werdykt pana posła.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#JanWyrowiński">Uważam, że jeśli chcemy wprowadzić art. 30a, to w pkt. 4a tego artykułu trzeba napisać: „ekologicznych gospodarstw rolnych w rozumieniu ustawy o rolnictwie ekologicznym”. W ustawie o finansach publicznych nie występuje pojęcie „ekologicznych gospodarstw rolnych”.</u>
<u xml:id="u-72.1" who="#JanWyrowiński">W ust. 5a, również jest mowa o wielu pojęciach, które nie istnieją w ustawie o finansach publicznych. One są zdefiniowane w omawianym przez nas projekcie ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#BogumiłBorowski">Popieram wniosek pana posła Jana Wyrowińskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#GabrielJanowski">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły wniosek posła Jana Wyrowińskiego. Sprzeciwu nie słyszę. Proszę przedstawicielkę Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu, aby wprowadziła odpowiednie zmiany do art. 30a.</u>
<u xml:id="u-74.1" who="#GabrielJanowski">Przystępujemy do głosowania nad art. 30a. Kto z państwa opowiada się za przyjęciem art. 30a? W głosowaniu 11 posłów opowiedziało się za przyjęciem art. 30a, 3 było przeciw, jeden poseł wstrzymał się od głosu. Stwierdzam, że Komisje przyjęły art. 30a.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#RyszardBrzezik">Istnieje uchwała Rady Ministrów, która mówi, że w przypadku gdy projekt ustawy przedłożony przez rząd jest zmieniany w kierunku sprzecznym z intencjami rządu, to ten projekt wraca pod obrady Rady Ministrów. Czy taka była intencja Komisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#PiotrKrutul">Czy ustawa o paliwie rolniczym została wstrzymana z tego samego powodu?</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#GabrielJanowski">To nie był rządowy projekt ustawy. Przechodzimy do omówienia rozdziału trzeciego - „Kontrola i certyfikacja”. Przystępujemy do rozpatrzenia art. 16.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#JanWyrowiński">Chciałbym się jeszcze odnieść do wypowiedzi pana ministra Ryszarda Brzezika. W świetle tego, co powiedział pan minister, istnieje groźba, że rząd wycofa projekt ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#GabrielJanowski">Istnieje opinia Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu. W świetle tej opinii połączone Komisje postąpiły słusznie. Zanim rząd podejmie decyzję o wycofaniu z Sejmu projektu ustawy, powinien się zapoznać z naszymi argumentami.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#MarianDembiński">Chciałbym przytoczyć państwu pewien fragment ustawy dotyczącej realizacji obowiązków rządu wobec Sejmu: „Jeżeli przedstawiciel rządu w toku prac parlamentarnych stwierdzi, że zachodzi obawa podjęcia rozstrzygnięć sprzecznych ze stanowiskiem rządu, wyrażonym w projekcie dokumentu rządowego lub pociągającym za sobą dodatkowe skutki finansowe dla budżetu państwa, zawiadamia o tym niezwłocznie prezesa Rady Ministrów za pośrednictwem sekretarza, przedstawiając jednocześnie własną ocenę oraz wnioski co do potrzeby podtrzymania zmiany w tym zakresie stanowiska rządu”.</u>
<u xml:id="u-80.1" who="#MarianDembiński">Myślę, że przyjęty przez Komisje zapis nie stanowi zagrożenia dla budżetu państwa, a tego rząd obawia się najbardziej. Art. 30a doprecyzowuje jedynie sposób przyznawania dotacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#RyszardBrzezik">Stanowisko, które prezentowałem, powstało w wyniku prac rządu. Jeśli minister finansów podczas długich i żmudnych prac nad ustawą wyraził zgodę na użycie pewnych sformułowań, to nie mogę w tej chwili jednostronnie zmienić tych ustaleń. Zobowiązano mnie do powiadomienia państwa, że nie należy dokonywać zmian w ustawie o finansach publicznych, ponieważ byłoby to przedsięwzięcie precedensowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#JanWyrowiński">W takim razie zgłaszam wniosek mniejszości o odrzucenie art. 30a. To daje możliwość powrotu do przedłożenia rządowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#GabrielJanowski">Przyjąłem do wiadomości wniosek zgłoszony przez pana Jana Wyrowińskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#RyszardBrzezik">W jakiej wersji został przyjęty art. 30a?</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#GabrielJanowski">Art. 30a został przyjęty w wersji zaproponowanej przez podkomisję.</u>
<u xml:id="u-85.1" who="#GabrielJanowski">Jak już powiedziałem, przystępujemy do rozpatrzenia art. 16. Proszę posła sprawozdawcę o omówienie proponowanych przez podkomisję zmian.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#MarianDembiński">Podkomisja proponuje dwa warianty art. 16:</u>
<u xml:id="u-86.1" who="#MarianDembiński">„Art. 16. 1. Płody rolne nieprzetworzone oraz produkty z nich powstałe, w tym także zwierzęta oraz produkty i przetwory pochodzenia zwierzęcego wprowadza się do obrotu jako produkty rolnictwa ekologicznego, jeżeli uzyskały certyfikat zgodności”.</u>
<u xml:id="u-86.2" who="#MarianDembiński">W tym miejscu w wariancie nr 1 dodaje się ust. 1a o następującej treści: „1. Obowiązek uzyskania certyfikatu zgodności nie dotyczy produktów rolnictwa ekologicznego oznakowanych w sposób określony w załączniku do ustawy”. W wariancie nr II podkomisja proponuje skreślić ust. 1a. Pozostałe ustępy art. 16 pozostają w dotychczasowym brzmieniu.</u>
<u xml:id="u-86.3" who="#MarianDembiński">Pan poseł Jan Zaciura proponował, aby wprowadzić ten zapis do czasu, kiedy nie będzie zasady wzajemności między Unią Europejską a Polską. Jeżeli przyjmiemy wniosek pana posła Jana Zaciury, będziemy musieli skreślić art. 24 ust. 5.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#StanisławMasternak">Nie wiem, czy dobrze zrozumiałem intencję wnioskodawcy. Jeśli przyjmiemy pierwszy wariant art. 16, to zgodzimy się na to, że uznajemy orzeczenia zagranicznych podmiotów wydających certyfikaty.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#MarianDembiński">Chciałbym wyjaśnić, że poprawkę oprócz posła Jana Zaciury wniósł także pan poseł Stanisław Masternak. W art. 24 ust. 5 mówi się, że „produkty rolnictwa ekologicznego pochodzące z krajów Unii Europejskiej są oznakowane w sposób określony w załączniku do ustawy”. Jeżeli przyjmiemy wariant nr 2, będziemy musieli skreślić ust. 5 w art. 24.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#StanisławMasternak">Moje wątpliwości dotyczą czegoś innego. Chodzi o to, że jeśli Komisje przyjmą wariant nr 1 art. 16, to kraje Unii Europejskiej nie będą uznawać naszych podmiotów wydających certyfikaty, natomiast produkty z tych krajów będą wchodziły na nasz rynek z certyfikatami podmiotów zagranicznych. Dlatego uważam, że aby zachować zasadę wzajemności, należy odrzucić wariant nr 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#GabrielJanowski">Czy ust. 1 nie jest wystarczająco klarowny bez zapisów z ust. 1a?</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#StanisławMasternak">Właśnie dlatego proponuję, aby odrzucić wariant nr 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#MarianDembiński">Moim zdaniem zapisy znajdujące się w art. 16 ust. 1 są wystarczające.</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#JerzyMadej">Art. 24 ust. 3 mówi, że „produkty rolne pochodzące z zagranicy są oznakowane etykietą i wprowadzone do obrotu jako produkty rolnictwa ekologicznego, jeżeli zostały wyprodukowane lub przetworzone zgodnie z wymaganiami określonymi w ustawie i uzyskały certyfikat zgodności”. To oznacza, że nie można importować żadnych produktów z zagranicy, które nie uzyskały polskiego certyfikatu zgodności.</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#GabrielJanowski">O ile dobrze zrozumiałem, taka była właśnie intencja podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#WiesławWawiernia">Istotą prac nad ustawą jest dostosowanie polskiego prawa do wymogów Unii Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#GabrielJanowski">Nie mogę się z panem zgodzić. Istotą prac Komisji jest wypracowanie oryginalnych, polskich rozwiązań niekoniecznie sprzecznych z tymi, które obowiązują w Unii Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#WiesławWawiernia">Chodzi przecież o to, aby polskie produkty ekologiczne poprzez polski system kontroli były eksportowane do krajów Unii Europejskiej. Jeżeli przyjmiemy zasady funkcjonowania systemu kontroli, jakie obowiązują w Unii Europejskiej, to niepotrzebne jest wymaganie, aby produkty importowane przechodziły jeszcze raz kontrolę w Polsce.</u>
<u xml:id="u-97.1" who="#WiesławWawiernia">Proszę zobaczyć, jak wygląda załącznik do projektu ustawy, w którym wymienione są oznakowania na produktach rolnictwa ekologicznego objętych systemem kontroli w Unii Europejskiej. W Unii Europejskiej obowiązuje zasada, że wszystkie produkty, które są oznaczone w taki sposób, nie wymagają stosowania dalszych procedur kontrolnych. W projekcie ustawy idziemy jeszcze dalej, ponieważ chcemy się znaleźć na liście krajów trzecich, eksporterów produktów ekologicznych. Chodzi o to, aby polskie jednostki certyfikujące również zostały umieszczone na tej liście. Dzięki temu nasze produkty będą mogły zaistnieć na rynku Unii Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#PiotrKrutul">W układzie stowarzyszeniowym Polski z Unią Europejską w dziale rolnictwo na stronie 13 w art. 20 pkt. 5 mówi się rzecz następującą: „Biorąc pod uwagę wielkość wzajemnego handlu produktami rolnymi i szczególną wrażliwość zasady wspólnej polityki rolnej Wspólnoty, rolę rolnictwa w polskiej gospodarce oraz wyniki wielostronnych rokowań handlowych w ramach układu ogólnego w sprawie taryf celnych i handlu Polska i Wspólnota będą w Radzie Stowarzyszenia regularnie analizować możliwości wzajemnego udzielania sobie, w sposób uporządkowany oraz w oparciu o zasadę wzajemności, dalszych koncesji na poszczególne produkty. W tym kontekście szczególna uwaga będzie poświęcana produktom rolnym wyprodukowanym w oparciu o metodę naturalną”.</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#JerzyMadej">Jeżeli skreślimy ust. 1a, to Unia Europejska natychmiast stwierdzi, że nasze produkty muszą odpowiadać ich certyfikatom. Jeśli my nie będziemy honorować certyfikatów wydawanych przez podmioty działające w Unii Europejskiej, to Unia Europejska nie będzie uznawać naszych certyfikatów. Wtedy nie będzie możliwe eksportowanie z Polski produktów ekologicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#StanisławMasternak">Właśnie odrzucenie zapisu z ust. 1a umożliwi nam podjęcie rozmów na zasadzie wzajemności. Jeżeli jednak przyjmiemy wariant nr 1 art. 16, to nie będziemy mieli wpływu na te ustalenia. Wówczas Polska będzie uznawać unijne certyfikaty, ale Unia Europejska nie uzna naszych.</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#GabrielJanowski">Wydaje mi się, że dzisiaj jest taka praktyka, że certyfikaty wydane przez Unię Europejską otwierają drogę naszym produktom na tamte rynki. Czy po przyjęciu art. 16 w wersji zapisanej w wariancie nr 1 polskie jednostki certyfikujące zostaną wpisane na listę, która znajduje się w załączniku do ustawy?</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#WiesławWawiernia">To nastąpi w momencie przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Lista obejmuje tylko podmioty z krajów Unii Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#GabrielJanowski">Chodzi o to, aby ta ustawa stworzyła dobre warunki do eksportu produktów ekologicznych. Przechodzimy do głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#JerzyMadej">Chciałbym najpierw wiedzieć, czego to głosowania będzie dotyczyć. Warianty dotyczą ust. 1a, tymczasem państwo cały czas mówicie o ust. 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#GabrielJanowski">To dlatego, że nie przyjęliśmy jeszcze ust. 1. Kto z państwa jest za przyjęciem ust. 1 w art. 16 w wersji zaproponowanej przez podkomisję? W głosowaniu posłowie jednomyślnie opowiedzieli się za przyjęciem ust. 1 w art. 16.</u>
<u xml:id="u-105.1" who="#GabrielJanowski">Przystępujemy do głosowania w kwestii przyjęcia art. 16 ust. 1a. Kto z państwa jest za przyjęciem ust. 1a w art. 16? W głosowaniu jeden poseł opowiedział się za przyjęciem ust. 1a, 8 było przeciw, jeden poseł wstrzymał się od głosu. Stwierdzam, że Komisje odrzuciły ust. 1a w art. 16.</u>
<u xml:id="u-105.2" who="#GabrielJanowski">Przystępujemy do rozpatrzenia ust. 2. Jego treść jest następująca: „2. Certyfikaty zgodności są wydawane tylko przez upoważnione jednostki certyfikujące”. Czy ktoś z państwa ma jakieś uwagi do ust. 2?</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#MarianDembiński">Podkomisja wnosi o przyjęcie pozostałych zapisów art. 16 bez zmian. O ile pamiętam rząd zgłosił jedną poprawkę do ust. 3.</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">W ust. 3 oraz w ust. 4 należy dodać wyrazy „przeprowadzenia kontroli”. Wówczas treść tych zapisów będzie następująca:</u>
<u xml:id="u-107.1" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">„3. Upoważnienia do przeprowadzania kontroli i wydawania certyfikatów zgodności, udziela na wniosek zainteresowanej jednostki certyfikującej, w drodze decyzji administracyjnej:</u>
<u xml:id="u-107.2" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">1) minister właściwy do spraw rolnictwa - w zakresie produkcji rolnej oraz pozyskiwania dziko rosnących roślin lub ich części,</u>
<u xml:id="u-107.3" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">2) minister właściwy do spraw rynków rolnych - w zakresie przetwórstwa produktów rolnictwa ekologicznego.</u>
<u xml:id="u-107.4" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">4. Jednostka certyfikująca może zostać upoważniona do przeprowadzania kontroli i wydawania certyfikatów zgodności, jeżeli:</u>
<u xml:id="u-107.5" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">1) posiada plan kontroli obejmujący szczegółowy opis działań kontrolnych i procedur rozpatrywania zastrzeżeń do ustaleń dokonanych w toku kontroli,</u>
<u xml:id="u-107.6" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">2) zatrudnia wykwalifikowanych pracowników posiadających praktykę w zakresie produkcji metodami ekologicznymi,</u>
<u xml:id="u-107.7" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">3) zapewnia obiektywne i rzetelne warunki przeprowadzania kontroli u producentów”.</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#JerzyMadej">Uważam, że ta propozycja jest słuszna. Ja bym jeszcze dodał słowo „cofania” - dalej w art. 23 ust. 3 piszemy, że jednostka certyfikująca może cofnąć certyfikat. A zatem proponuję, aby ust. 3 i 4 otrzymały następujące brzmienie:</u>
<u xml:id="u-108.1" who="#JerzyMadej">„3. Upoważnienia do przeprowadzania kontroli, wydawania i cofania certyfikatów zgodności, udziela na wniosek zainteresowanej jednostki certyfikującej, w drodze decyzji administracyjnej:</u>
<u xml:id="u-108.2" who="#JerzyMadej">1) minister właściwy do spraw rolnictwa - w zakresie produkcji rolnej oraz pozyskiwania dziko rosnących roślin lub ich części,</u>
<u xml:id="u-108.3" who="#JerzyMadej">2) minister właściwy do spraw rynków rolnych - w zakresie przetwórstwa produktów rolnictwa ekologicznego.</u>
<u xml:id="u-108.4" who="#JerzyMadej">4. Jednostka certyfikująca może zostać upoważniona do przeprowadzania kontroli, wydawania i cofania certyfikatów zgodności, jeżeli:</u>
<u xml:id="u-108.5" who="#JerzyMadej">1) posiada plan kontroli obejmujący szczegółowy opis działań kontrolnych i procedur rozpatrywania zastrzeżeń do ustaleń dokonanych w toku kontroli,</u>
<u xml:id="u-108.6" who="#JerzyMadej">2) zatrudnia wykwalifikowanych pracowników posiadających praktykę w zakresie produkcji metodami ekologicznymi,</u>
<u xml:id="u-108.7" who="#JerzyMadej">3) zapewnia obiektywne i rzetelne warunki przeprowadzania kontroli u producentów”.</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#GabrielJanowski">Myślę, że ta uwaga jest słuszna. Proponuję, aby zgodnie z sugestią przedstawicielki Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu uzupełnić zapisy w art. 16 ust. 3 i 4 słowami „przeprowadzania kontroli”. Popieram także wniosek posła Jerzego Madeja, aby dodać tutaj zapis o możliwości cofania certyfikatów. Czy ktoś z państwa ma uwagi do tych propozycji?</u>
</div>
<div xml:id="div-110">
<u xml:id="u-110.0" who="#StanisławMasternak">Myślę, że pan poseł Jerzy Madej myli pewne pojęcia. W art. 16 mów się o jednostce certyfikującej. Art. 23 ust. 3 dotyczy innej sytuacji, w której certyfikat jest cofnięty na podstawie decyzji Inspekcji Skupu i Przetwórstwa Artykułów Rolnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-111">
<u xml:id="u-111.0" who="#JerzyMadej">Przepraszam bardzo chodziło mi o art. 20 ust. 2, w którym mówi się, że „w razie stwierdzenia w toku kontroli, że producent narusza przepisy ustawy lub utrudnia prowadzenie kontroli, upoważniona jednostka certyfikująca może cofnąć wydany wcześniej certyfikat zgodności”.</u>
</div>
<div xml:id="div-112">
<u xml:id="u-112.0" who="#GabrielJanowski">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że połączone Komisje przyjęły art. 16 wraz z zaproponowanymi zmianami. Sprzeciwu nie słyszę. Przystępujemy do rozpatrzenia art. 17. Czy ktoś z państwa ma jakieś uwagi do art. 17?</u>
</div>
<div xml:id="div-113">
<u xml:id="u-113.0" who="#TadeuszPawlus">Czy w projekcie ustawy jakimś miejscu mówi się o stanie zdrowia rolnika lub producenta?</u>
</div>
<div xml:id="div-114">
<u xml:id="u-114.0" who="#MarianDembiński">W tej ustawie nie ma takiego zapisu. Jeżeli pan poseł uważa, że taki zapis jest konieczny, to proszę zgłosić wniosek.</u>
</div>
<div xml:id="div-115">
<u xml:id="u-115.0" who="#RyszardBrzezik">Ta sprawa jest uregulowana w innych ustawach. Myślę tutaj o ustawach dotyczących warunków zdrowotnych produkcji żywności. Tutaj nie mówi się o produkcji żywności, ale o produkcji płodów rolnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-116">
<u xml:id="u-116.0" who="#GabrielJanowski">Czy są inne uwagi do art. 17? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że połączone Komisje przyjęły art. 17 w wersji zaproponowanej przez podkomisję. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-116.1" who="#GabrielJanowski">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 18. Czy ktoś z państwa ma jakieś uwagi do art. 18? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że połączone Komisje przyjęły art. 18 w wersji zaproponowanej przez podkomisję. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-116.2" who="#GabrielJanowski">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 19. Czy ktoś z państwa ma jakieś uwagi do art. 19? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że połączone Komisje przyjęły art. 19 w wersji zaproponowanej przez podkomisję. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-116.3" who="#GabrielJanowski">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 20. Czy ktoś z państwa ma jakieś uwagi do art. 20? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że połączone Komisje przyjęły art. 20 w wersji zaproponowanej przez podkomisję. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-116.4" who="#GabrielJanowski">Przechodzimy do omówienia art. 21. Czy ktoś z państwa ma jakieś uwagi do art. 20?</u>
</div>
<div xml:id="div-117">
<u xml:id="u-117.0" who="#JerzyMadej">W art. 21 ust. 1 mówi się, że „w celu uzyskania certyfikatu zgodności zainteresowany producent występuje do upoważnionej jednostki certyfikującej z pisemnym wnioskiem zawierającym:</u>
<u xml:id="u-117.1" who="#JerzyMadej">1) informację o zakresie i rodzaju prowadzonej działalności dotyczącej produktów rolnictwa ekologicznego,</u>
<u xml:id="u-117.2" who="#JerzyMadej">2) zgodę na przeprowadzanie przez jednostkę certyfikującą odpłatnej kontroli według planu kontroli, o którym mowa w ar. 16 ust. 4 pkt. 1”.</u>
<u xml:id="u-117.3" who="#JerzyMadej">Chciałbym zapytać, kto płaci za przeprowadzenie tej kontroli? W art. 22 w ust. 1 mówi się, że „certyfikat zgodności jest wydawany na okres 12 miesięcy”. Czyli tych kontroli będzie bardzo dużo. Kto za to będzie płacił?</u>
</div>
<div xml:id="div-118">
<u xml:id="u-118.0" who="#RyszardBrzezik">Kontrole są przeprowadzane przez jednostki certyfikujące. Wszystkie tego typu inspekcje i kontrole są finansowane ze środków publicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-119">
<u xml:id="u-119.0" who="#GabrielJanowski">Czy są inne uwagi do art. 21? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że połączone Komisje przyjęły art. 21 w wersji zaproponowanej przez podkomisję. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-119.1" who="#GabrielJanowski">Przechodzimy do omówienia art. 22. Czy ktoś z państwa ma jakieś uwagi do art. 22?</u>
</div>
<div xml:id="div-120">
<u xml:id="u-120.0" who="#PiotrKrutul">Ile kosztuje uzyskanie certyfikatu? W budżecie państwa na rok 2001 przeznaczono na ten cel o 1 mln zł mniej niż w roku ubiegłym. Czy to będzie miało wpływ na funkcjonowanie jednostek certyfikujących czy też na rolników, którzy zajmują się produkcją produktów ekologicznych? Czy certyfikat może być wydawany na okres trzech lat?</u>
</div>
<div xml:id="div-121">
<u xml:id="u-121.0" who="#RyszardBrzezik">Wydanie certyfikatu kosztuje od 300 do 600 zł w zależności od wielkości gospodarstwa. Nie mam przy sobie danych dotyczących planowanych wydatków w zakresie wspierania rolnictwa ekologicznego w 2001 r. Te środki zostały zmniejszone, ale ciągle nie mamy pewności, czy proces legislacyjny będzie na tyle szybki, aby te przepisy weszły w życie 1 stycznia 2001 roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-122">
<u xml:id="u-122.0" who="#JerzyMadej">Chciałbym wrócić do kosztów przeprowadzania kontroli. Proszę zwrócić uwagę na art. 21 ust. 1 pkt 2. Mówi się tutaj, że zainteresowany producent występuje do upoważnionej jednostki certyfikującej z pisemnym wnioskiem zawierającym miedzy innymi „zgodę na przeprowadzanie przez jednostkę certyfikującą odpłatnej kontroli według planu kontroli, o którym mowa w ar. 16 ust. 4 pkt. 1”. To rolnik będzie płacił za tę kontrolę.</u>
</div>
<div xml:id="div-123">
<u xml:id="u-123.0" who="#RyszardBrzezik">To jest przypadek, w którym kontrola jest przeprowadzana na wniosek zainteresowanego.</u>
</div>
<div xml:id="div-124">
<u xml:id="u-124.0" who="#JerzyMadej">Jeżeli certyfikat wydaje się na okres jednego roku, to rolnik będzie musiał zapłacić za taką kontrolę co roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-125">
<u xml:id="u-125.0" who="#PiotrKrutul">Pytałem o możliwość przedłużenia ważności certyfikatu do 36 miesięcy. Co ile lat wydaje się taki certyfikat w Unii Europejskiej?</u>
</div>
<div xml:id="div-126">
<u xml:id="u-126.0" who="#RyszardBrzezik">Certyfikat jest tam wydawany raz w roku. Proszę pamiętać o tym, że te certyfikaty dotyczą różnego rodzaju produkcji. Częstotliwość wydawania koncesji wynika z długości cyklu produkcyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-127">
<u xml:id="u-127.0" who="#JerzyMadej">Jeżeli zależy nam na tym, żeby jak największa liczba rolników prowadziła produkcję ekologiczną, to może trzeba skreślić w art. 21 ust. 1 pkt 2. Wtedy ta kontrola nie będzie odpłatna.</u>
</div>
<div xml:id="div-128">
<u xml:id="u-128.0" who="#JanWyrowiński">Łatwiej jest pokryć te koszty poprzez dotację niż przez dofinansowywanie działalności jednostek certyfikujących. Jednostki certyfikujące działają na własny rachunek. Ponadto na rynku będzie konkurencja, co może wpłynąć na obniżenie tych opłat. System dotacji dla rolnika ma rozwiązać problem pokrycia kosztów związanych z kontrolami w zakresie certyfikatów. W tej chwili jest tak, że rolnicy sami muszą płacić za przeprowadzenie kontroli. Dopiero ta ustawa da im możliwość uzyskania dotacji i pokrycia z tych środków kosztów związanych z wydaniem certyfikatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-129">
<u xml:id="u-129.0" who="#GabrielJanowski">Czy ktoś z państwa ma jeszcze uwagi do art. 22? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że połączone Komisje przyjęły art. 22 w wersji proponowanej przez podkomisję. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-129.1" who="#GabrielJanowski">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 23. Czy ktoś z państwa ma jakieś propozycje zmian do art. 23?</u>
</div>
<div xml:id="div-130">
<u xml:id="u-130.0" who="#JerzyMadej">Mam wątpliwości dotyczące ust. 3, który ma następujące brzmienie:</u>
<u xml:id="u-130.1" who="#JerzyMadej">„3. W przypadku cofnięcia jednostce certyfikującej upoważnienia uprawnienia do prowadzenia kontroli u producentów oraz do cofania certyfikatów zgodności przyjmuje, na czas trwania ważności certyfikatu zgodności, Inspekcja Skupu i Przetwórstwa Artykułów Rolnych”.</u>
<u xml:id="u-130.2" who="#JerzyMadej">Tutaj nie wspomina się nic o wydawaniu certyfikatów. Czy to oznacza, że cofnięte może być tylko uprawnienie do prowadzenia kontroli i do cofania certyfikatów, a do wydawania nie?</u>
</div>
<div xml:id="div-131">
<u xml:id="u-131.0" who="#MarianDembiński">Chodzi tutaj o specyficzną sytuację, w której jednostka certyfikująca cofa certyfikat zgodności.</u>
</div>
<div xml:id="div-132">
<u xml:id="u-132.0" who="#JerzyMadej">Proponuję, aby art. 23 ust. 3 otrzymał następujące brzmienie:</u>
<u xml:id="u-132.1" who="#JerzyMadej">„3. W przypadku cofnięcia jednostce certyfikującej upoważnienia, o którym mowa w art. 16 ust. 3 i 4, uprawnienia do prowadzenia kontroli u producentów oraz do cofania certyfikatów zgodności przyjmuje, na czas trwania ważności certyfikatu zgodności, Inspekcja Skupu i Przetwórstwa Artykułów Rolnych”.</u>
</div>
<div xml:id="div-133">
<u xml:id="u-133.0" who="#ZdzisławPupa">Czy ktoś z państwa ma jakieś uwagi do poprawki zgłoszonej przez pana posła Jerzego Madeja? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że połączone Komisje przyjęły art. 23 wraz z poprawką zgłoszoną przez posła Jerzego Madeja. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-133.1" who="#ZdzisławPupa">Przechodzimy do omówienia rozdziału czwartego - „Znakowanie, przechowywanie i transport produktów rolnictwa ekologicznego”. Czy ktoś z państwa ma jakieś uwagi do art. 24?</u>
</div>
<div xml:id="div-134">
<u xml:id="u-134.0" who="#JanWyrowiński">Chciałbym zgłosić wniosek mniejszości dotyczący kwestii, która wiąże się z istnieniem załącznika, w którym wymienione są oznakowania na produktach rolnictwa ekologicznego objętych systemem kontroli w Unii Europejskiej. Ten wniosek dotyczy ust. 5 art. 24, jak i odrzuconych już przez komisję zapisów w art. 16. Myślę, że do tej sprawy wrócimy na posiedzeniu plenarnym, ponieważ ta decyzja ma ogromne znaczenie z punktu widzenia polskiego rolnictwa ekologicznego.</u>
</div>
<div xml:id="div-135">
<u xml:id="u-135.0" who="#MarianDembiński">W związku z tym, że w art. 16 Komisje przyjęły wariant nr 2, w art. 24 skreślamy ust. 5. Poseł Jan Wyrowiński musi konsekwentnie zgłaszać wnioski mniejszości.</u>
</div>
<div xml:id="div-136">
<u xml:id="u-136.0" who="#ZdzisławPupa">Czy są inne uwagi do art. 24? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że połączone Komisje przyjęły art. 24 wariant nr 2. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-136.1" who="#ZdzisławPupa">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 25. Czy ktoś z państwa ma jakieś uwagi do art. 25? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że połączone Komisje przyjęły art. 25 w wersji zaproponowanej przez podkomisję. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-136.2" who="#ZdzisławPupa">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 26. Czy ktoś z państwa ma jakieś uwagi do art. 26? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że połączone Komisje przyjęły art. 26 w wersji zaproponowanej przez podkomisję. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-136.3" who="#ZdzisławPupa">Przechodzimy do omówienia rozdziału piątego - „Przepis karny”. Czy ktoś z państwa ma jakieś uwagi lub propozycje zmian do art. 27?</u>
</div>
<div xml:id="div-137">
<u xml:id="u-137.0" who="#JerzyMadej">Art. 27 w wersji proponowanej przez podkomisję ma następujące brzmienie:</u>
<u xml:id="u-137.1" who="#JerzyMadej">„Art. 27. 1. Kto:</u>
<u xml:id="u-137.2" who="#JerzyMadej">1) wprowadza do obrotu jako produkty rolnictwa ekologicznego artykuły spożywcze i zwierzęta, które zostały wyprodukowane, wyhodowane, pozyskane lub przetworzone niezgodnie z warunkami wymaganymi w produkcji metodami ekologicznymi,</u>
<u xml:id="u-137.3" who="#JerzyMadej">2) zamieszcza na etykiecie lub opakowaniu środka spożywczego, który nie został wyprodukowany lub przetworzony metodami ekologicznymi, napisy zawierające określenie, że ten środek jest produktem rolnictwa ekologicznego,</u>
<u xml:id="u-137.4" who="#JerzyMadej">3) przechowuje lub transportuje produkty rolnictwa ekologicznego nieopakowane lub nieoznakowane zgodnie z art. 26,</u>
<u xml:id="u-137.5" who="#JerzyMadej">- podlega karze grzywny.</u>
<u xml:id="u-137.6" who="#JerzyMadej">2. W przypadkach określonych w ust. 1 orzekanie następuje w trybie przepisów o postępowaniu w sprawach o wykroczenia”.</u>
<u xml:id="u-137.7" who="#JerzyMadej">Jak państwo widzicie, w ust. 1 mówi się o artykułach spożywczych, zwierzętach itd. To nie muszą być tylko artykuły spożywcze lub zwierzęta. To mogą być półprodukty lub surowce.</u>
</div>
<div xml:id="div-138">
<u xml:id="u-138.0" who="#WiesławWawiernia">Chodzi tutaj o produkty spożywcze obecne na rynku. To są wszystkie produkty, które mogą zostać oznaczone fałszywie etykietą „produkt ekologiczny”. Pan poseł Jerzy Madej ma rację w jednej kwestii - do zapisu można dodać wyrazy „środki żywienia zwierząt”. Czy dobrze odczytałem intencje pana posła?</u>
</div>
<div xml:id="div-139">
<u xml:id="u-139.0" who="#JerzyMadej">Myślałem raczej o półproduktach lub surowcach. Czy na przykład ziarno zbożowe jest produktem spożywczym? Jeżeli mówimy o produktach spożywczych, to myślimy o żywności dla ludzi. Rozumując w ten sposób ziarno zbożowe nie jest produktem spożywczym. W zapisie wyodrębniono tylko zwierzęta, a przecież są jeszcze inne produkty, których nie można zakwalifikować do produktów spożywczych.</u>
</div>
<div xml:id="div-140">
<u xml:id="u-140.0" who="#StanisławMasternak">Myślę, że słusznie wyodrębniono tutaj zwierzęta. W ustawie we wcześniejszych artykułach mówi się o tym, jakie wymogi muszą spełniać gospodarstwa specjalizujące się w hodowli zwierząt.</u>
</div>
<div xml:id="div-141">
<u xml:id="u-141.0" who="#RyszardBrzezik">Proponuję następujące brzmienie art. 27 ust. 1 pkt. 1:</u>
<u xml:id="u-141.1" who="#RyszardBrzezik">„1) wprowadza do obrotu jako produkty rolnictwa ekologicznego produkty, które zostały wyprodukowane, wyhodowane, pozyskane lub przetworzone niezgodnie z warunkami wymaganymi w produkcji metodami ekologicznymi,”.</u>
</div>
<div xml:id="div-142">
<u xml:id="u-142.0" who="#StanisławMasternak">Proponuję, abyśmy wykreślili słowa „artykuły spożywcze i zwierzęta”. Wtedy pod pojęciem „produkty” będą się mieściły wszystkie potrzebne kategorie.</u>
</div>
<div xml:id="div-143">
<u xml:id="u-143.0" who="#RyszardBrzezik">W ust. 1 należy dodać jeszcze wyraz „produkty”. Wtedy treść tego ustępu będzie następująca: „1) wprowadza do obrotu jako produkty rolnictwa ekologicznego produkty, które zostały wyprodukowane, wyhodowane, pozyskane lub przetworzone niezgodnie z warunkami wymaganymi w produkcji metodami ekologicznymi,”.</u>
</div>
<div xml:id="div-144">
<u xml:id="u-144.0" who="#ZdzisławPupa">Czy ktoś z państwa ma jakieś uwagi do tej propozycji?</u>
</div>
<div xml:id="div-145">
<u xml:id="u-145.0" who="#JerzyMadej">Mam uwagi do treści pkt. 3. Podkomisja proponuje następujące brzmienie pkt. 3: „przechowuje lub transportuje produkty rolnictwa ekologicznego nieopakowane lub nieoznakowane zgodnie z art. 26,”.</u>
<u xml:id="u-145.1" who="#JerzyMadej">To jest niepoprawne ze względów językowych. Proponuję, aby zapisać to w sposób następujący: „przechowuje lub transportuje produkty rolnictwa ekologicznego opakowane lub oznakowane niezgodnie z art. 26,”.</u>
</div>
<div xml:id="div-146">
<u xml:id="u-146.0" who="#ZdzisławPupa">Wydaje mi się, że to jest słuszna uwaga.</u>
</div>
<div xml:id="div-147">
<u xml:id="u-147.0" who="#WojciechZarzycki">Tu jest mowa o tym, że osoba, która wykonuje czynności zapisane w pkt. 1–3 podlega karze grzywny. Gdzie jest zapisana wysokość tej grzywny?</u>
</div>
<div xml:id="div-148">
<u xml:id="u-148.0" who="#ZdzisławPupa">Proszę przeczytać ust. 2 art. 27, który mówi, że „w przypadkach określonych w ust. 1 orzekanie następuje w trybie przepisów o postępowaniu w sprawach o wykroczenia”.</u>
<u xml:id="u-148.1" who="#ZdzisławPupa">Czy ktoś z państwa ma jeszcze jakieś pytania do art. 27? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że połączone Komisje przyjęły art. 27 z zaproponowanymi zmianami. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-148.2" who="#ZdzisławPupa">Przystępujemy do omówienia rozdziału szóstego - „Zmiany w przepisach obowiązujących”. Czy ktoś z państwa ma jakieś uwagi do art. 28? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że połączone Komisje przyjęły art. 28 w wersji zaproponowanej przez podkomisję. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-148.3" who="#ZdzisławPupa">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 29. Czy ktoś z państwa ma jakieś uwagi do art. 29? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że połączone Komisje przyjęły art. 29 w wersji zaproponowanej przez podkomisję. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-148.4" who="#ZdzisławPupa">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 30. Czy ktoś z państwa ma jakieś uwagi dotyczące art. 30? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-148.5" who="#ZdzisławPupa">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że połączone Komisje przyjęły art. 30 w wersji zaproponowanej przez podkomisję. Sprzeciwu nie słyszę. Przypominam, że Komisje przyjęły wcześniej art. 30a.</u>
<u xml:id="u-148.6" who="#ZdzisławPupa">Przystępujemy do omówienia rozdziału siódmego - „Przepisy: przejściowy i końcowy”. Czy ktoś z państwa ma jakieś uwagi do art. 31?</u>
</div>
<div xml:id="div-149">
<u xml:id="u-149.0" who="#JerzyMadej">Nie bez powodu poruszałem sprawę ważności certyfikatów. W art. 31 czytamy, że „obowiązek uzyskania certyfikatu zgodności nie dotyczy producentów, którzy w dniu wejścia w życie ustawy wytwarzają produkty rolnictwa ekologicznego i posiadają ważny atest”.</u>
<u xml:id="u-149.1" who="#JerzyMadej">Czy ci producenci posiadają ten atest bezterminowo?</u>
</div>
<div xml:id="div-150">
<u xml:id="u-150.0" who="#RyszardBrzezik">Ten atest jest ważny tylko przez dwanaście miesięcy.</u>
</div>
<div xml:id="div-151">
<u xml:id="u-151.0" who="#ZdzisławPupa">Czy ktoś z państwa ma inne pytania dotyczące art. 31? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że połączone Komisje przyjęły art. 31 w wersji zaproponowanej przez podkomisję. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-151.1" who="#ZdzisławPupa">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 32. Czy ktoś z państwa ma jakieś uwagi dotyczące art. 32?</u>
</div>
<div xml:id="div-152">
<u xml:id="u-152.0" who="#JerzyMadej">Art. 32 mówi, że „ustawa wchodzi w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia z wyjątkiem art. 3 ust. 1 pkt 3, który wchodzi w życie po upływie czterech lat od dnia ogłoszenia”. W art. 3 znajduje się definicja, a zatem zawieszenie tego zapisu jest tylko zawieszeniem definicji, a nie czynności. W art. 3 mówi się, na czym polega produkcja ekologiczna.</u>
</div>
<div xml:id="div-153">
<u xml:id="u-153.0" who="#MarianDembiński">W art. 3 rzeczywiście znajduje się definicja rolnictwa ekologicznego. Proszę jednak przeczytać, czego ta definicja dotyczy. Na przykład wyprodukowanie materiału siewnego trwa trzy lata.</u>
</div>
<div xml:id="div-154">
<u xml:id="u-154.0" who="#JerzyMadej">Nie kwestionuję merytorycznej zasadności tego opóźnienia. Chodzi o dobranie właściwego zapisu zgodnego z wymaganiami legislacyjnymi.</u>
</div>
<div xml:id="div-155">
<u xml:id="u-155.0" who="#ZdzisławPupa">Bardzo proszę przedstawicielkę Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu o opinię w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-156">
<u xml:id="u-156.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Nie widzę w art. 32 żadnych niezgodności legislacyjnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-157">
<u xml:id="u-157.0" who="#ZdzisławPupa">Czy ktoś z państwa ma inne pytania dotyczące art. 32? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że połączone Komisje przyjęły art. 32 w wersji zaproponowanej przez podkomisję. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-158">
<u xml:id="u-158.0" who="#JanWyrowiński">Przypominam, że Komisje powinny jeszcze zdefiniować pojęcie „rolnik”.</u>
</div>
<div xml:id="div-159">
<u xml:id="u-159.0" who="#ZdzisławPupa">Czy możemy przyjąć, że rolnik jest tą osobą, która jest płatnikiem podatku rolnego? Czy ktoś z państwa ma inne propozycje? Nie widzę. Bardzo proszę przedstawicielkę Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu o sformułowanie odpowiedniej definicji na bazie mojej propozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-160">
<u xml:id="u-160.0" who="#MarianDembiński">Chciałbym jeszcze przypomnieć, że złożyłem wniosek o wprowadzenie zmiany do art. 2, w miejscu, w którym definiuje się pojęcie „producent”. Proponuję, aby sformułowanie „osoba fizyczna” zastąpić wyrazem „rolnik”.</u>
</div>
<div xml:id="div-161">
<u xml:id="u-161.0" who="#JanWyrowiński">Uważam, że w tej kwestii powinna się wypowiedzieć przedstawicielka Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu. Jeżeli w słowniczku znajduje się już definicja rolnika, to po co jeszcze zmieniać definicję producenta.</u>
</div>
<div xml:id="div-162">
<u xml:id="u-162.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Jeżeli w całym tekście ustawy nie chcemy zmieniać zapisów dotyczących pojęcia „producent”, to należy w słowniczku w definicji „producenta” zastąpić wyrazy „osoba fizyczna” wyrazem „rolnik”.</u>
</div>
<div xml:id="div-163">
<u xml:id="u-163.0" who="#JanWyrowiński">Czy przy użyciu takiego sformułowania nie wyeliminujemy działkowiczów z działania tej ustawy?</u>
</div>
<div xml:id="div-164">
<u xml:id="u-164.0" who="#ZdzisławPupa">Nie wyeliminujemy działkowiczów, ponieważ mówi się tutaj o „rolniku i producencie”.</u>
</div>
<div xml:id="div-165">
<u xml:id="u-165.0" who="#RyszardBrzezik">Wydaje mi się, że tu jest jakaś sprzeczność. W zapisie mówi się o „rolniku i producencie”. Sądzę, że te dwa pojęcia należy zdefiniować oddzielnie. Komisja przyjęła zapis w następującym brzmieniu „rolnik lub producent”.</u>
</div>
<div xml:id="div-166">
<u xml:id="u-166.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Wtedy w definicji producenta nie ma pojęcia „rolnik”. Wówczas w całej ustawie oddzielnie funkcjonowałoby pojęcie „producenta”. Pojęcie „rolnik” występowałoby tylko i wyłącznie w art. 15 mówiącym o dotacjach.</u>
</div>
<div xml:id="div-167">
<u xml:id="u-167.0" who="#ZdzisławPupa">Rozumiem, że musimy w całej ustawie konsekwentnie wprowadzić zmiany.</u>
</div>
<div xml:id="div-168">
<u xml:id="u-168.0" who="#JanWyrowiński">Rozumiem, że w słowniczku pojawią się oddzielnie pojęcia „rolnik” i „producent”. W związku z tym we wszystkich zapisach przed słowem „producent” należy dodać wyrazy „rolnik lub”.</u>
</div>
<div xml:id="div-169">
<u xml:id="u-169.0" who="#MarianDembiński">W takim razie wycofuję swój wniosek o wprowadzenie zmian w art. 2.</u>
</div>
<div xml:id="div-170">
<u xml:id="u-170.0" who="#ZdzisławPupa">Czy ktoś z państwa na jeszcze jakieś uwagi do projektu ustawy o rolnictwie ekologicznym? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że połączone Komisje przyjęły projekt ustawy wraz z poprawkami zgłoszonymi podczas dyskusji. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-170.1" who="#ZdzisławPupa">Posłem sprawozdawcą był do tej pory pan Marian Dembiński. Zgłaszam ponownie tę kandydaturę. Czy są inne propozycje?</u>
</div>
<div xml:id="div-171">
<u xml:id="u-171.0" who="#WojciechZarzycki">Popieram tę kandydaturę.</u>
</div>
<div xml:id="div-172">
<u xml:id="u-172.0" who="#ZdzisławPupa">Ponawiam moje pytanie - czy są inne propozycje? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że połączone Komisje zaakceptowały tę kandydaturę. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-172.1" who="#ZdzisławPupa">Proponuję tygodniowy termin na wydanie opinii przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej. Zamykam posiedzenie połączonych Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>