text_structure.xml 4.94 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MarekSawicki">Otwieram posiedzenie Komisji Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Porządek dzienny posiedzenia przewiduje rozpatrzenie projektu dezyderatu nr 10 Komisji w sprawie wprowadzenia do minimum programowego nauczania elementów wiedzy konsumenckiej. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawie porządku? Nie widzę. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#MarekSawicki">Podczas posiedzenia wyjazdowego Komisji w Legnicy pojawiły się problemy związane z oceną wiedzy konsumenckiej. Stąd zrodził się pomysł zajęcia się kwestią edukacji konsumenckiej. Przypomnę, że art. 33 ustawy z 15 grudnia 2000 r. o ochronie konkurencji i konsumentów nakłada tego rodzaju obowiązki na ministra edukacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#WojciechKsiążek">Program związany z edukacją konsumencką pojawia się w podstawie programowej dla liceum profilowanego w przedmiocie „Przedsiębiorczość”. Oznacza to, że we wszystkich liceach typu akademickiego i profilowanych ta problematyka musi być podejmowana. W tym roku będą przygotowane programy nauczania dla nauczycieli, jak również inne materiały, w tym podręczniki, z których będzie można skorzystać przy omawianiu tej problematyki. Od 1 września 2002 r., kiedy zaczną funkcjonować nowe licea, zreformowane szkoły ponadgimnazjalne, przewidujemy wprowadzenie do ich programów nauczania tę problematykę. Natomiast w gimnazjum będzie wprowadzony przedmiot „Wychowanie do aktywnego udziału w życiu gospodarczym”, który wstępnie ma przygotować młodych ludzi, szczególnie z terenów wiejskich, do świadomego udziału w życiu gospodarczym. W tym przedmiocie planujemy takie tematy jak „Zdolność do zarządzania własnymi pieniędzmi”, „Wybrane zagadnienia z etyki życia gospodarczego”, „Historia pieniądza i jego najważniejsze funkcje”, „Najważniejsze zasady racjonalnego gospodarowania”, „Gospodarstwo domowe - zarządzanie własnymi pieniędzmi”. W drugim przedmiocie, który nazywa się edukacja medialna, planujemy zwrócenie uwagi na uświadomienie roli massmediów, stosowanych przez nie środków i zabiegów socjotechnicznych, jak również na omówienie komunikatów informacyjnych i perswazyjnych. W liceum także jest przewidziana edukacja medialna, gdzie staramy się uczulić i przygotować młodego człowieka do właściwego odbioru komunikatów medialnych. W związku z tym przygotowując proces nauczania w reformowanej szkole, poczynając od gimnazjum, zaczynamy wstępnie przekazywać informacje młodym ludziom, jak znajdować się nie tylko na rynku pracy, lecz także jak rozumieć komunikaty medialne dotyczące obrotu pieniądza. W liceum wprowadzamy obowiązek przekazu przez każdą szkołę problematyki związanej z ochroną praw konsumentów. W liceum profilowanym w przedmiocie „Wiedza o społeczeństwie” jest przewidziany moduł „Edukacja prawna”, w którym są zawarte bliższe informacje o tym, w jaki sposób człowiek powinien się poruszać w dzisiejszym świecie, korzystając ze swoich praw.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#WojciechKsiążek">W tym roku skupiamy się na przygotowaniu programów nauczania dla nauczycieli do tych przedmiotów i na znalezieniu wydawcy. Gdyby na rynku pojawiła się oferta ze strony stowarzyszeń konsumenckich, ministerstwo mogłoby zakupić lub partycypować w zakupie programów nauczania.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#WojciechKsiążek">Podsumowując: moim zdaniem, temat podejmowany przez państwa jest niezwykle ważny. Do tej pory wiedza prawnokonsumencka jest w niewielkim stopniu propagowana i dlatego ten element wiedzy powinien występować w edukacji szkolnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MarekSawicki">Czy ktoś z państwa chce zabrać głos w sprawie projektu dezyderatu bądź odnieść się do wypowiedzi pana ministra? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#MarekSawicki">Proponowałbym zmienić ostatni akapit projektu dezyderatu, który miałby następujące brzmienie: „Komisja sugeruje wprowadzenie do minimum programowego (na poziomie gimnazjów oraz szkół średnich ponadgimnazjalnych) elementów wiedzy konsumenckiej koniecznej do kształtowania świadomych postaw konsumenckich, racjonalnych zachowań rynkowych oraz do korzystania z dostępnych informacji”. Czy ktoś z państwa ma uwagi do tej zmiany? Nie widzę. Czy ktoś z państwa jest przeciwny przyjęciu dezyderatu? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła dezyderat nr 10. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>