text_structure.xml 20.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JózefZych">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich obecnych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JózefZych">Prezydium Komisji proponuje, żebyśmy na dzisiejszym posiedzeniu rozpatrzyli plan pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2001 r. W końcowej części posiedzenia ustosunkujemy się do tego planu w opinii Komisji. Przypomnę, że marszałek Sejmu skierował 29 grudnia 2000 r. projekt planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2001 r. do naszej Komisji w celu zaopiniowania. Prosił o przedstawienie stanowiska do 19 stycznia 2001 roku. Rozpatrzenie projektu na dzisiejszym posiedzeniu pozwoli nam na dotrzymanie terminu, który zaproponował marszałek Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JózefZych">Czy ktoś z państwa ma uwagi do porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń. Uznaję, że porządek obrad został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#JózefZych">Zgodnie z tradycją najpierw poproszę pana prezesa o krótkie zreferowanie problemów związanych z planem pracy Najwyższej Izby Kontroli na przyszły rok. Wszyscy posłowie otrzymali projekt na piśmie. Później krótko przedstawię stanowisko prezydium Komisji. Następnie odbędzie się dyskusja. W końcowej fazie sformułujemy wnioski do opinii Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#JózefZych">Proszę pana prezesa o przedstawienie planu pracy NIK na 2001 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JanuszWojciechowski">Przedstawiamy państwu plan pracy, który został uchwalony przez kolegium Najwyższej Izby Kontroli w grudniu ubiegłego roku. Plan pracy powstał na podstawie analizy wielu sygnałów i propozycji. Zawsze z największą uwagą traktujemy sygnały, które napływają do nas z Sejmu. Wśród nich znajdują się propozycje komisji sejmowych. Wnioski formułowane są także w trakcie debat na posiedzeniach plenarnych Sejmu oraz na posiedzeniach komisji. Jest to zawsze pierwsze źródło naszej inspiracji.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JanuszWojciechowski">Przy formułowaniu planu pracy bierzemy także pod uwagę wyniki wcześniej prowadzonych kontroli. Niektóre tematy podejmujemy ponownie. Często zdarza się, że przeprowadzenie kontroli powoduje potrzebę pogłębienia niektórych tematów lub zbadania podobnych zagadnień. To także jest źródłem naszej inspiracji przy opracowywaniu planu pracy. Analizujemy także sygnały prasowe i skargi.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#JanuszWojciechowski">Rozumiem, że w dzisiejszej dyskusji największe znaczenie będą miały sygnały napływające do nas z parlamentu. Sprawa ta była przedmiotem debaty na posiedzeniu Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. Przedstawiliśmy krótką informację, w której podajemy, w jaki sposób uwzględnione zostały w naszym planie pracy propozycje sformułowane przez komisje sejmowe.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#JanuszWojciechowski">W planie pracy na 2001 r. zamieściliśmy 78 różnych tematów kontroli. Rozpatrzyliśmy wszystkie sugestie, które napłynęły do nas z Komisji w sprawie tematów kontroli. W tej sprawie sugestie zgłosiło 13 komisji. Dotyczyły one 46 tematów. W uchwalonym przez kolegium NIK planie pracy wykorzystane zostały bezpośrednio 33 sugestie komisji. Przyjęliśmy wprost 33 tematy, chociaż w niektórych przypadkach tytuł kontroli został nieco zmieniony. Można powiedzieć, że propozycje Sejmu zostały uwzględnione w bardzo szerokim zakresie.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#JanuszWojciechowski">Od razu wyjaśnię, że w 10 przypadkach propozycje komisji dotyczyły problemów, które wcześniej zostały objęte prowadzonymi kontrolami. Komisje mogły o tym nie wiedzieć, gdyż nie przekazaliśmy jeszcze do Sejmu informacji o wynikach tych kontroli. Z tego powodu uznaliśmy, że nie ma potrzeby wprowadzania tych tematów do naszego planu pracy.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#JanuszWojciechowski">Nie będę wymieniał szczegółowo wszystkich propozycji. Zostały one zawarte w materiałach, które przekazaliśmy Komisji. Przypomnę, że nasz plan pracy koncentruje się na zagadnieniach, które kolegium Najwyższej Izby Kontroli uznało za najważniejsze. W planie pracy zamieszczono blok kontroli, które dotyczą szeroko rozumianej sfery finansów publicznych. Jest to zawsze obszar głównego zainteresowania Najwyższej Izby Kontroli. Zaplanowano także kontrole gospodarowania majątkiem publicznym, w tym prywatyzacji.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#JanuszWojciechowski">W dalszym ciągu interesować nas będą sprawy związane z wdrażaniem reform ustrojowych. W tym obszarze zamierzamy przeprowadzić dość istotną kontrolę dotyczącą sprawy, która ostatnio stała się przedmiotem publicznej dyskusji. Dotyczy ona tego czy w Polsce wzrasta zatrudnienie w administracji, czy nie. W ramach tej kontroli będziemy chcieli porównać zmiany w kompetencjach organów państwowych ze zmianami w zatrudnieniu.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#JanuszWojciechowski">Sprawdzimy, czy zmniejszenie zakresu zadań spowodowało adekwatne zmiany w zatrudnieniu. Może się zdarzyć, że zadania zostały przekazane, jednak nadal utrzymywane są struktury i komórki organizacyjne, które kiedyś te zadania realizowały. Sprawa ta była przedmiotem dyskusji medialnej w ubiegłym tygodniu. Sformułowano zarzut pod adresem Najwyższej Izby Kontroli, że formułując opinię o wzroście zatrudnienia w administracji publicznej popełniono pomyłkę.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#JanuszWojciechowski">Mogę państwa zapewnić, że w tym przypadku nie popełniono żadnej pomyłki. Przy analizie wykonania budżetu państwa posługiwaliśmy się danymi zbiorczymi, które pochodziły z oficjalnych biuletynów Głównego Urzędu Statystycznego. Te dane zostały potwierdzone wynikami badań prowadzonych przez Najwyższą Izbę Kontroli. W wielu kontrolach zwracano uwagę na wzrost zatrudnienia. Na poparcie naszego twierdzenia mamy odpowiednie dowody. Nie może być mowy o tym, że Najwyższa Izba Kontroli popełniła pomyłkę.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#JanuszWojciechowski">Na pewno wzrost zatrudnienia można oceniać różnie. Nastąpił np. wzrost zatrudnienia w Policji o 2000 osób. Uważamy, że jest to zjawisko pożądane. Na pewno wrócimy do tego problemu. Przewidzieliśmy przeprowadzenie w tej sprawie kontroli w przyszłym roku.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#JanuszWojciechowski">Już tradycyjnie badana będzie działalność państwa w rozwiązywaniu najważniejszych problemów społecznych. Przeprowadzimy kontrolę wydatkowania środków na zwalczanie bezrobocia i pomoc społeczną. Kilka kontroli dotyczyć będzie procesów integracyjnych. We wszystkich kontrolach brane będą pod uwagę działania antykorupcyjne. Przygotowana została specjalna metodyka działania w tym obszarze. Na tej podstawie będziemy dokonywać ocen różnych instytucji publicznych pod kątem występowania w nich zagrożenia korupcją. Będziemy badać, czy w instytucjach nie występują mechanizmy korupcjogenne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JózefZych">W imieniu prezydium Komisji chcę podkreślić, że zarówno w planie pracy Najwyższej Izby Kontroli jak i w przedstawionym przez nią uzasadnieniu trafnie wskazano, iż w 2001 r., a także w 2002 r. będziemy mieli do czynienia z kontynuacją tematów, które zostały rozpoczęte w latach poprzednich. Dotyczy to np. prywatyzacji i reform państwa. Sprawy te nie dotyczą tylko jednego roku, są nadal kontynuowane.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#JózefZych">Na posiedzeniach Komisji często zwracano uwagę na to, że wyniki kontroli NIK powinny umożliwiać ocenę mechanizmów występujących w stwierdzonych nieprawidłowościach oraz ustalenie ich przyczyn. Dzięki temu Sejm i inne organy państwa miałyby dobry obraz sytuacji, która występuje w naszym państwie. Ostatnio często podnoszone są problemy dotyczące sytuacji korupcjogennych. Można powiedzieć, że w tym zakresie sytuacja jest różna w różnych dziedzinach gospodarki. Jest to zagadnienie niezwykle istotne.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#JózefZych">W planie pracy przewidziane zostały priorytetowe kierunki prowadzenia kontroli w latach 2000–2002. Priorytetem objęto 7 zagadnień, które zostały szczegółowo rozbite na konkretne tematy. Prezydium Komisji uważa, że niektóre dziedziny, uwzględnione w planie kontroli, wymagać będą bardziej szczegółowego potraktowania.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#JózefZych">Wśród tematów kontroli przewidziano np. badanie stanu przygotowań do prywatyzacji PKO BP. Przypomnę, że 10 maja 2000 r. Sejm podjął uchwałę, w której zwrócił się do rządu o przedstawienie koncepcji prywatyzacji PKO BP, BGŻ SA oraz PZU SA. Kilka tygodni temu rząd przedstawił informację na ten temat. Najwięcej zastrzeżeń zgłoszono do programu przygotowania prywatyzacji BGŻ SA. Warto zastanowić się nad tym, czy zaplanowana kontrola PKO BP nie powinna także obejmować przygotowania BGŻ SA do prywatyzacji.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#JózefZych">Rząd przedstawił w tej sprawie uspokajające wyjaśnienia. Zapowiedział, że 60 proc. akcji BGŻ SA powinny otrzymać banki spółdzielcze. Uważamy, że warto bliżej przyjrzeć się temu zagadnieniu.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#JózefZych">Zdaniem prezydium Komisji na szczególne potraktowanie zasługuje również problem reformy służby zdrowia. Ten problem także został ujęty w planie pracy NIK. Zaplanowano badanie funkcjonowania szpitali klinicznych, podległych ministrowi zdrowia, w warunkach reformy ochrony zdrowia. Jednak w tym zakresie leży zagadnienie, które ostatnio bulwersuje całe społeczeństwo. Niezadowolenie wzbudzają umowy zawierane przez kasy chorych ze szpitalami, w tym szpitalami klinicznymi.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#JózefZych">Mogę podać przykład kliniki onkologicznej w Gliwicach, która dysponuje znakomitymi urządzeniami i możliwościami leczniczymi. Kasa chorych w Katowicach zajęła w tej sprawie dość dziwne stanowisko. Zawarła umowy ze szpitalami, które dysponują przestarzałym sprzętem i nie mają tak dobrych możliwości diagnozowania jak klinika w Gliwicach. Powoduje to ograniczenie możliwości leczenia. Nie ma możliwości wykorzystania miejsc, którymi dysponuje klinika w Gliwicach.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#JózefZych">Sądzimy, że warto zająć się badaniem umów zawieranych przez kasy chorych ze szpitalami i innymi placówkami zdrowotnymi, a także realizacji tych umów. Na pewno warto także zwrócić uwagę na problem gospodarowania mieniem państwowym i mieniem samorządu terytorialnego, zwłaszcza w zakresie wywłaszczania nieruchomości. Ten problem został uwzględniony w planie pracy.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#JózefZych">W przypadku, gdy zachodzi potrzeba zagospodarowania nieruchomości na cele publiczne, ustawa przewiduje możliwość wywłaszczenia. W wielu miejscowościach podjęto próbę założenia instalacji gazowych. W związku z tym pojawiły się spory, które ciągnęły się przez wiele lat. Problem dotyczy zagospodarowania lokalnych złóż gazu. Przedsiębiorstwo „Piknik” nie mogło poradzić sobie z tym problemem.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#JózefZych">Ostatnio bardzo znana jest sprawa, która dotyczy gazociągu i usytuowanego przy nim światłowodu. W tej sprawie mamy nawet spór międzynarodowy. Mamy także inny problem. Przedsiębiorstwo Gazu i Nafty jest w Polsce monopolistą. Zawarło ono spółkę z Niemcami. W ramach tej spółki Niemcy wchodzą z konkurencyjną działalnością na teren województw zachodnich, gdzie niedostatecznie rozwinięta jest sieć gazowa.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#JózefZych">Te sprawy powinny zostać zbadane. Musimy dowiedzieć się, dlaczego przedsiębiorstwo, które powinno dbać o wykorzystanie złóż lokalnych robi coś dokładnie odwrotnego. Chociaż mamy własny gaz, będziemy go sprowadzać z Niemiec. Można powiedzieć, że w przyszłości spowoduje to poważne ograniczenie możliwości wykorzystania naszych lokalnych złóż gazu.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#JózefZych">Najwyższa Izba Kontroli zwróciła także uwagę na problem bezpieczeństwa wewnętrznego. W tej chwili jest to niezwykle istotny problem. Podejmowane są różnego rodzaju działania w sprawach dotyczących bezpieczeństwa. Do Sejmu wpłynęły projekty nowelizacji Kodeksu karnego, Kodeksu karnego wykonawczego oraz Kodeksu postępowania karnego. Zmianie ma ulec także prawo o wykroczeniach. Uważamy, że badanie tych zagadnień jest niezwykle istotne. Szczególnie dotyczy to działań Policji oraz przestrzegania prawa.</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#JózefZych">Prezydium Komisji uważa, że ważną sprawą jest podjęcie badań funkcjonowania systemu egzekwowania ubezpieczeń obowiązkowych. W tej chwili mamy wielu różnych ubezpieczycieli. W tym zakresie mamy wiele skarg. Można powiedzieć, że nie ubywa ich. Liczba skarg ciągle się zwiększa. Okazuje się, że przy ubezpieczeniach obowiązkowych łatwo jest pobierać składki w trybie administracyjnym. Znacznie gorzej jest z likwidacją szkód, które powstają w zakresie tych ubezpieczeń. Bardzo duża liczba skarg dotyczy ubezpieczeń komunikacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-3.13" who="#JózefZych">Ubezpieczenia w tym zakresie prowadzone są nie tylko przez PZU SA i Wartę SA, ale także przez inne zakłady ubezpieczeń, które uzyskały w tym zakresie uprawnienia. Jest to bardzo istotny problem, który dotyczy także rolników. Wśród ubezpieczeń obowiązkowych przewidziane zostały także ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej rolników. Muszą oni także ubezpieczać budynki.</u>
          <u xml:id="u-3.14" who="#JózefZych">Istotnym problemem są także przekształcenia własnościowe w sektorze energetycznym. Zaplanowano przeprowadzenie kontroli tworzenia zasobów obowiązkowych paliw w Polsce w latach 1998–2000, gospodarowania nimi, a także funkcjonowania rynku energii cieplnej. W tym obszarze mamy do czynienia z mniej lub bardziej uzasadnionymi podwyżkami cen nośników energii. To zagadnienie jest niezwykle istotne ze społecznego punktu widzenia.</u>
          <u xml:id="u-3.15" who="#JózefZych">Nie mamy wątpliwości, że przy konstruowaniu planu pracy Najwyższa Izba Kontroli korzystała ze swoich bogatych doświadczeń. Plan został zbudowany podobnie jak w poprzednich latach. Trudno jest mieć zastrzeżenia do zaproponowanego układu planu pracy. Dla naszej Komisji najważniejsze jest to, żeby przeprowadzane kontrole, także doraźne - jeśli zajdzie taka potrzeba - przynosiły odpowiednie efekty.</u>
          <u xml:id="u-3.16" who="#JózefZych">Jeszcze w styczniu odbędzie się w Sejmie spotkanie przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli i prokuratury z członkami naszej Komisji. Na tym spotkaniu będziemy dyskutować o wykorzystaniu przez prokuraturę materiałów i wniosków, które kierowane są do niej przez Najwyższą Izbę Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-3.17" who="#JózefZych">Prezydium Komisji uważa, że plan pracy przedłożony przez Najwyższą Izbę Kontroli zasługuje na pozytywną opinię. Zgłaszam taki wniosek.</u>
          <u xml:id="u-3.18" who="#JózefZych">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ZdzisławKałamaga">Plan pracy Najwyższej Izby Kontroli rozpatrujemy po raz trzeci. Można powiedzieć, że plan pracy na 2001 r. jest najbardziej szczegółowy z planów, które ocenialiśmy do tej pory, a także najbardziej precyzyjny. Jest dla mnie miłym zaskoczeniem, że kierownictwo Najwyższej Izby Kontroli uwzględniło propozycje zgłaszane przez komisje sejmowe. Uzyskaliśmy precyzyjną informację o tematach, które zostały uwzględnione w planie pracy.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#ZdzisławKałamaga">W planie pracy nie znalazłem propozycji zbadania sposobu wydawania środków przeznaczonych na restrukturyzację w gospodarce narodowej. Wiem, że jest to trudna sprawa, także pod względem metodologii pracy kontrolnej. Sądzę, że ten temat należałoby uwzględnić w planie pracy, ze szczególnym uwzględnieniem restrukturyzacji górnictwa i hutnictwa. Na pewno tego typu kontroli nie będzie prowadził Departament Gospodarki Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#ZdzisławKałamaga">Zajmuję się problemami restrukturyzacji hutnictwa. Wiem, że nastąpiły zmiany w realizacji przyjętych programów rządowych. Dotyczą one poszczególnych hut. Nie ma spójności w podejmowanych decyzjach. Sądzę, że można dopatrzyć się wielu nieprawidłowości, a może nawet nadużyć przy wydatkowaniu publicznych pieniędzy w tym obszarze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JózefZych">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#JózefZych">Proszę pana prezesa o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JanuszWojciechowski">Chcę zwrócić uwagę, że w planie pracy dość mocno wyeksponowane zostały tematy, które dotyczą restrukturyzacji gospodarki. Departament Skarbu Państwa przewiduje przeprowadzenie kontroli pt. „Restrukturyzacja i przekształcenia własnościowe w hutnictwie żelaza i stali”. Ta sprawa będzie dokładnie zbadana. Nasza delegatura w Katowicach przeprowadzi kontrolę pt. „Restrukturyzacja finansowa i techniczna górnictwa węgla kamiennego”. Mogę powiedzieć, że dostrzegamy potrzebę zajęcia się tymi problemami. Sugerowane przez pana posła tematy zostały ujęte w naszym planie pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JózefZych">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#JózefZych">W tej sytuacji przedstawię państwu projekt opinii Komisji. Prezydium Komisji proponuje, żebyśmy przyjęli opinię nr 15 w brzmieniu: „Opinia nr 15 Komisji do Spraw Kontroli Państwowej dla prezydium Sejmu w sprawie planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2001 r.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#JózefZych">Marszałek Sejmu skierował w dniu 29 grudnia 2000 r. plan pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2001 r. do Komisji do Spraw Kontroli Państwowej w celu wydania opinii. Komisja na posiedzeniu w dniu 11 stycznia 2001 r., po rozpatrzeniu przedłożonego dokumentu, a także wysłuchaniu wystąpienia i wyjaśnień prezesa Najwyższej Izby Kontroli, postanawia zaopiniować pozytywnie plan pracy NIK na 2001 r.”.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#JózefZych">Czy ktoś z państwa ma uwagi do tego projektu? Nie widzę zgłoszeń. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu opinii w zaproponowanym brzmieniu? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#JózefZych">Uznaję, że opinia została przyjęta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JanuszWojciechowski">Chcę podziękować Komisji za pozytywną ocenę naszego planu pracy. Muszę stwierdzić, że przygotowanie planu było łatwiejsze dzięki temu, że sporo czasu poświęciliśmy na zbieranie propozycji, które miały być w nim uwzględnione. Wtedy odbyła się dyskusja, która była bardzo przydatna.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#JanuszWojciechowski">Z przyjemnością usłyszałem o tym, że zauważyli państwo nową jakość w naszym planie pracy, dotyczącą m.in. jego szczegółowości. Chcę zwrócić uwagę, że planowi pracy towarzyszy dość dokładny i profesjonalnie przygotowany plan operacyjny. Został on przygotowany dzięki utworzeniu - m.in. w wyniku sugestii Komisji - Departamentu Strategii Kontroli. Wysiłki podjęte przez kierownictwo tego Departamentu spowodowały, że mamy nową jakość w planowaniu. Cieszę się, że Komisja to dostrzegła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JózefZych">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#JózefZych">Opinia została przyjęta. Na tym wyczerpaliśmy porządek dzisiejszych obrad. Dziękuję państwu za udział w obradach.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#JózefZych">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>