text_structure.xml
30.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#TadeuszMazowiecki">Otwieram posiedzenie Komisji, w którym uczestniczą przedstawiciele Senatu i odpowiadającej za sprawy ochrony środowiska komisji sejmowej. Witam panów przewodniczących i wszystkich posłów. Szczególnie witam zaś naszych gości.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#TadeuszMazowiecki">Pani komisarz Wallstrom dołączy do nas za chwilę. W tym czasie proszę o zabranie głosu przewodniczącą komisji środowiska Parlamentu Europejskiego i zapoznanie nas z pracami nad ochroną środowiska prowadzonymi przez parlamentarzystów Unii.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#CarolineJackson">To nieoczekiwana przyjemność rozpocząć spotkanie z polskimi parlamentarzystami.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#CarolineJackson">W Parlamencie Europejskim zasiada 626 eurodeputowanych. Oczekuję, że niektórzy z was staną się członkami tego organu już wkrótce. Członkostwo narodowe zależy mniej więcej od liczby ludności danego kraju. Z największego kraju mamy więc 87 deputowanych w Parlamencie Europejskim.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#CarolineJackson">Komisja środowiska liczy 60 członków i jest to jedna z najliczniejszych komisji. W trakcie posiedzeń posługujemy się elektronicznym systemem liczenia głosów i korzystamy na ogół z największych sal przy organizacji posiedzeń. W trakcie nich dyskusja tłumaczona jest symultanicznie na 11 języków. Czasami w parlamencie trudno zorganizować odpowiednią liczbę tłumaczy, np. niełatwo znaleźć tłumaczy z greckiego na duński. Praca w takich warunkach praca przysparza często wielu kłopotów, nie zawsze przebiega szybko.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#CarolineJackson">Eurodeputowani będą głosować nad polskim członkostwem w Unii Europejskiej. Ponad 314 deputowanych musi opowiedzieć się za przyjęciem państwa do Unii. Parlament Europejski jest głosem mieszkańców wspólnoty. Ma w ich imieniu decydować o kształcie nowego ustawodawstwa. Możemy zmieniać projekty przychodzące z Komisji Europejskiej, nadając im odpowiedni dla wszystkich kształt. Mamy też możliwość zawetowania projektów.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#CarolineJackson">Parlament posiada w tej chwili ogromną władzę wobec wspólnego rynku, polityki środowiskowej i wielu dziedzin życia. Możemy współdecydować wraz z Radą Ministrów o kierunkach polityki. Przeprowadzamy wiele spotkań z ministrami Unii w celu uzgadniania wspólnego stanowiska w konkretnych kwestiach. Jeśli nie osiągamy kompromisu, możemy podjąć decyzję o odrzuceniu projektu. Niedawno tak uczyniliśmy w odniesieniu do projektu regulacji dotyczącej biotechnologicznych innowacji. Nie jest powszechnie wiadome, że Parlament Europejski posiada taką władzę. Mieszkańcom Unii trudno zapoznać się z zasadami funkcjonowania systemu decyzyjnego Unii. Mamy np. możliwość kreowania budżetu unijnego, zwłaszcza w odniesieniu do programu LIFE. Jest on jedną z szans środowiskowych, z których Polska będzie mogła skorzystać. Toczymy spór z Radą Ministrów, ponieważ parlamentarzyści chcą dodać 200 mln euro na 2000 rok do programu LIFE.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#CarolineJackson">Rozpatrywane w tej chwili przez Parlament Europejski programy są bardzo ważne dla Polski. Niedługo zajmiemy się szóstym programem działania środowiskowego Unii Europejskiej. Po raz pierwszy będzie on dotyczyć także waszego kraju. Program będzie bowiem wdrażany, gdy Polska będzie już członkiem Unii, choć daty nie mogę podać. Pani komisarz Wallstrom w czasie prowadzonych tu rozmów z ministrami i przedstawicielami organizacji pozarządowych chce m.in. usłyszeć, jakie uwagi i oczekiwania wiąże Polska z tym programem, zanim zostanie on ostatecznie zredagowany.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#CarolineJackson">Parlament zajmuje się też projektami dyrektyw dotyczących ram wodnych i odpadów. Będzie to bardzo ważna dyrektywa, także z waszego punktu widzenia, ponieważ znajdą się w niej zapisy określające możliwości kontroli spalarni odpadów. Komisja środowiska ma świadomość, że z każdym dniem zwiększamy ilość regulacji prawnych, które Polska i inni kandydaci będą musieli przejąć do swojego prawodawstwa. Z pewnością niewłaściwe jest, że teraz podczas rozmów nad kolejnymi aktami prawa rzadko kto zastanawia się, jaki wpływ może mieć przyjęty akt na sytuację państw, które wkrótce staną się członkami Unii. Staram się zaradzić tej nieprawidłowości, jednak w tym celu musimy zacieśnić współpracę między parlamentarzystami w Warszawie i Brukseli. Powiedzcie nam, jakie trudności napotyka Polska w czasie wdrażania prawa europejskiego w zakresie ochrony środowiska.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#CarolineJackson">Latem 1999 roku w Parlamencie Europejskim zasiadła większość centroprawicowa. Tworząc nowe prawo troszczymy się, aby było ono dobre i funkcjonalne, ale jednocześnie zajmujemy się prawem już istniejącym. Poszerzenie Unii jest dla nas tym bardziej interesującym procesem, ponieważ pokazuje drogę implementacji regulacji europejskich w nowych państwach. Pozwala obserwować funkcjonalność prawa wspólnotowego.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#CarolineJackson">Proszę państwa o przemyślenie pewnej kwestii. Musimy być ostrożni, aby nie doszło do tego, że w Unii po rozszerzeniu znajdzie się 12 podmiotów, które dadzą nam alibi dla zaniechania jakichkolwiek działań wdrożeniowych w zakresie środowiska. Jeżeli Włosi nie mogą poradzić sobie z realizacją dyrektywy o ściekach komunalnych, to od razu wykorzystają jako argument fakt, że Polska ma mieć 7 lat okresu przejściowego w tym zakresie. Portugalia, która nie może poradzić sobie z wdrożeniem dyrektywy dotyczącej składowania odpadów, stwierdzi, że nie musi tego robić, ponieważ Polska ma 7 czy 10 lat okresu przejściowego w tej dziedzinie. To ogromny problem. Rozszerzenie może dodatkowo utrudnić prowadzenie wspólnej polityki środowiskowej. Mamy słabą ewidencję faktycznego wdrażania ustawodawstwa w księgach statutowych nowych krajów. Mam nadzieję, że podane państwu informacje będą przedmiotem przemyśleń i asumptem do dyskusji na temat ochrony środowiska. Oddaję teraz głos pani komisarz, która bardzo pracowicie spędza czas w trakcie jednej z pierwszych swoich wizyt w krajach kandydujących.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MargotWallstrom">Dziękuję za zaproszenie na spotkanie z przedstawicielami parlamentu. Cieszę się, że do niego doszło.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#MargotWallstrom">Prowadzony obecnie proces poszerzenia jest jednym z największych wyzwań w historii Unii Europejskiej i krajów członkowskich.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#MargotWallstrom">Występuję przed państwem jako nowy komisarz do spraw środowiska. Rozpocznę więc od prezentacji moich priorytetów. Jest ich pięć.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#MargotWallstrom">Pierwszy związany jest z kwestiami zdrowia i ochrony środowiska. Dostrzegamy to połączenie tematyczne w świetle kryzysów ostatnich lat, takich jak choroba wściekłych krów, zatrucia środowiska w dużych miastach itp. Pokazują one związek między zdrowiem a środowiskiem.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#MargotWallstrom">Drugi obszar dotyczy jakości wody. Sprawa ta jednoczy wszystkich członków Unii i kraje kandydujące. Musimy mieszkańcom Europy zagwarantować dobrą wodę, a dysponujemy wspólną pulą wody. Nasze kraje leżą w dorzeczach tych samych rzek, więc ich czystość interesuje wszystkie kraje europejskie.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#MargotWallstrom">Kolejny priorytet dotyczy opracowania strategii w odniesieniu do produkcji środków chemicznych. Obecnie na rynku występuje ok. 20.000 produktów, a tylko niektóre zostały przetestowane. W tej chwili Komisja Europejska zajmuje się zaledwie czterema produktami chemicznymi. Nie można w dłuższej perspektywie czasowej utrzymywać takiej strategii postępowania. Należy usprawnić przepływ informacji w Unii Europejskiej w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#MargotWallstrom">Czwarty priorytet, jakim kieruję się w mojej pracy, dotyczy rozszerzenia Unii. To bardzo ważny cel i wyzwanie dla krajów przygotowujących się do akcesji. Musimy doprowadzić do określenia jednorodnego poglądu na sprawy środowiskowe. Przyłączenie nowych państw oznacza większe urozmaicenie biologiczne Unii Europejskiej, stwarza szansę na rozwój ekologii, jest wyzwaniem dla lepszej ochrony przyrody. Oznacza więc wzbogacenie Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#MargotWallstrom">Piąty priorytet można było wymienić jako pierwszy. Jest to walka z przyczynami i następstwami zmiany klimatycznej. Realizacja tego zadania wymaga wiele pracy w najbliższych latach. Myślę, że wszystkie zadania priorytetowe zostały dobrze ujęte w programie Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#MargotWallstrom">Rozpoczynając ocenę sytuacji środowiska w Polsce, zacznę od strony pozytywnej. Poświęcacie państwo dużą uwagę sprawom ekologicznym. Wystarczy wspomnieć o zapisie Konstytucji RP dotyczącym zrównoważonego rozwoju. Społeczeństwo prezentuje wysoki poziom świadomości w sprawach ochrony środowiska. Działa wiele organizacji pozarządowych, toczy się żywa dyskusja na ten temat. Polska podejmuje największe w krajach OECD wysiłki inwestycyjne w zakresie poprawy sytuacji ekologicznej. Ostatnio intensyfikacji uległa praca nad dostosowaniem ustawodawstwa krajowego do standardów europejskich. Z zadowoleniem przyjmuję decyzję o zastosowaniu szybkiej ścieżki legislacyjnej. Stratą czasu będzie uchwalanie ustaw niezgodnych z ustawodawstwem unijnym.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#MargotWallstrom">W ciągu ostatnich lat Polska zrobiła wiele w dziedzinie ochrony środowiska. Poprawiła się jakość środowiska Polski. Zmniejszyły się znacznie emisje szkodliwych substancji do środowiska, chociażby w przypadku dwutlenku siarki. Poziom zanieczyszczenia jest stały mimo zwiększonego zagrożenia cywilizacyjnego. Polska zasadnie szczyci się troską o stan środowiska i różnorodnością przyrody.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#MargotWallstrom">Jednak w dalszym ciągu borykacie się z wieloma problemami. Nadal poziom emisji dwutlenku siarki jest na wyższym poziomie niż w większości krajów europejskich. Władze polskie oceniają, że ok. 70% tej emisji trafia poza granice kraju. Jakość wód powierzchniowych jest niska. Podobnie problem stanowi sprawa utylizacji odpadów.</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#MargotWallstrom">Wymienione problemy są poważne, a pełne przyjęcie acquis communautaire w dziedzinie środowiska jest warunkiem przystąpienia Polski do Unii. Macie przed sobą wiele pracy, aby spełnić wszystkie wymagania. W dalszym ciągu czeka was uchwalenie najważniejszych aktów prawnych. Szczególnie martwi mnie zbyt wolny przebieg prac nad regulacjami w sprawie zasobów wodnych i odpadów. Konieczne jest uchwalenie przepisów dotyczących aspektu środowiskowego produktów. Ma to duży związek ze wspólnym rynkiem.</u>
<u xml:id="u-3.12" who="#MargotWallstrom">Wszystkie te zagadnienia znalazły się w raporcie okresowym Komisji Europejskiej. Podkreślono w nim konieczność przyspieszenia prac legislacyjnych. Należy zwrócić większą uwagę na poprawę sprawności administracji zajmującej się ochroną środowiska, szczególnie w nowych województwach i powiatach. Na barki władz lokalnych przeniesiono ciężar odpowiedzialności za sprawy ekologii.</u>
<u xml:id="u-3.13" who="#MargotWallstrom">Polska musi utrzymywać wysoki poziom nakładów kapitałowych na rozbudowę infrastruktury środowiskowej. Czynicie wiele wysiłków, o czym świadczy poziom 1,7% PKB środków inwestowanych w dziedzinie ochrony środowiska. Poziom ten musi być zachowany, jeśli Polska chce spełnić wszystkie wymogi unijne w omawianym zakresie.</u>
<u xml:id="u-3.14" who="#MargotWallstrom">Działania proekologiczne mają poważny wpływ na ocenę Polski w okresie przedakcesyjnym. Są też ściśle związane z rozwojem gospodarki rynkowej.</u>
<u xml:id="u-3.15" who="#MargotWallstrom">Wdrożenie przepisów unijnych w dziedzinie środowiska przynoszą krajom kandydującym poważne korzyści. Ochrona środowiska oznacza lepsze zdrowie obywateli i konkurencyjność polskiej gospodarki. Dobra jakość wody pitnej, czyste powietrze w miastach itp. - do tego uprawnieni są Polacy, nawet jeśli Polska nie myślałaby przystąpić do Unii Europejskiej. Koszt wdrożenia wymogów środowiskowych jest dość duży we wszystkich krajach kandydujących. Ocenia się, że w Polsce będzie to kosztować ok. 30 mld euro. Jednak pamiętając o kosztach, nie można zapomnieć o korzyściach. Bank Światowy obliczył, że straty wynikające z niewdrożenia przez Polskę wymogów środowiskowych wyrażają się kwotą 3–4% PKB. To bardzo poważne sumy.</u>
<u xml:id="u-3.16" who="#MargotWallstrom">Komisja Europejska analizuje wciąż zakres korzyści, jakie krajom kandydującym przyniesie wdrożenie przepisów europejskich. Mogę podać kilka przykładów. Dla wszystkich kandydatów spełnienie wymogów Unii Europejskiej w dziedzinie ochrony wód i powietrza może przynieść korzyści rzędu 10 mld euro rocznie. Dla Polski zmniejszenie emisji związków siarki i tlenków azotu do poziomu krajów unijnych może przynieść korzyści przewyższające 1,5 razy lub nawet 1,7 razy koszty. Nie mówię już o korzyściach dla zdrowia obywateli, ponieważ ochrona zdrowia kosztowałaby ok. 1 mld euro rocznie. Konkurencyjna gospodarka może też wygenerować więcej miejsc pracy. Nie mówimy więc o luksusowym pomyśle Unii, lecz o konieczności wdrożenia przepisów środowiskowych dla zapewnienia krajowi postępu gospodarczego.</u>
<u xml:id="u-3.17" who="#MargotWallstrom">Kraje kandydujące mogą skorzystać z naszych doświadczeń, aby nie powtarzać błędów, które przydarzały się obecnym krajom członkowskim.</u>
<u xml:id="u-3.18" who="#MargotWallstrom">W stanowisku negocjacyjnym Polski pojawiło się najwięcej wniosków o okresy przejściowe. Uważamy, że Polska powinna starać się przyjąć w jak największym zakresie dyrektywy unijne, zaś okresy przejściowe powinny być ograniczone w czasie i zakresie. We wszystkich przypadkach Polska powinna przedstawić szczegółowe programy implementacyjne wraz z harmonogramem działań i wskazaniem odpowiedzialnych za ich realizację instytucji. Komisja Europejska oczekuje takich informacji od Polski. W trakcie dzisiejszych spotkań przeprowadziłam wiele konstruktywnych rozmów w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-3.19" who="#MargotWallstrom">Jestem pewna, że Polska dołoży wszelkich starań, aby zwiększyć zgodność prawa krajowego do standardów europejskich ochrony środowiska. Jestem przekonana, że będzie do tego dążył polski parlament. Pierwsze przepisy regulujące tę dziedzinę są opracowywane w Sejmie. Będą one stanowić narzędzie w rękach społeczeństwa polskiego do walki o lepsze środowisko. Ustawa będzie także określać priorytety w działaniach rządu. Ponownie dziękuję za stworzenie mi możliwości spotkania z państwem. O wielu sprawach mówiłam otwarcie. Komisja Europejska podkreśla wagę szybkiego wdrażania przepisów dotyczących ochrony środowiska. Mam nadzieję, że będą państwo równie otwarci w swoich wypowiedziach.</u>
<u xml:id="u-3.20" who="#MargotWallstrom">Na zakończenie pragnę zapewnić, że Polska nie jest osamotniona w działaniach na rzecz ochrony środowiska. W waszym kraju pracują nasi eksperci. Będziemy wspierać państwa wysiłki z Brukseli. Oferujemy pomoc techniczną i finansową. Zachęcam obie izby polskiego parlamentu do odwiedzenia nas w Brukseli. Spotkania takie byłyby na pewno korzystne dla obu stron. Z niecierpliwością oczekuję dnia, w którym Polska stanie się pełnoprawnym członkiem Unii Europejskiej i aktywnie włączy się w prace na rzecz naszej wspólnoty.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#TadeuszMazowiecki">Dziękujemy bardzo za obszerne wprowadzenie. Ostatnie pani słowa dotyczące niecierpliwego oczekiwania pani na osiągnięcie przez Polskę członkostwa są szczególnie istotne dla nas w ostatnich dniach. Niektóre poprzednie wypowiedzi polityków niepokoiły Polaków i martwiły. Cieszymy się, że z pani ust usłyszeliśmy tak ciepłe zapewnienie.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#TadeuszMazowiecki">Pani komisarz podkreśliła, że Polska posiada konstytucyjnie zagwarantowaną realizację zasady zrównoważonego rozwoju i zasada ta nas zobowiązuje. Świadomość ekologiczna wzrosła w ostatnich latach znacząco. Przykładem są liczne organizacje pozarządowe. Jednak przeciętny Polak również rozumie wagę ochrony środowiska.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#TadeuszMazowiecki">Sądzę, że naszym zadaniem na najbliższy czas jest przekonanie polskiego społeczeństwa, że wejście Polski do Unii oznacza podwyższenie standardów w wielu dziedzinach, m.in. środowiska. To bardzo ważna sprawa, ponieważ to społeczeństwo będzie podejmować decyzję o przystąpieniu do Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#TadeuszMazowiecki">W zakresie ekologii zapóźnienie naszego kraju sięga kilkudziesięciu lat. Budowano w tym czasie wielkie zakłady przemysłowe nie dbając o ochronę środowiska. Zlikwidowanie zapóźnień i ich skutków następuje powoli, ale trzeba zauważyć, że w ogóle następuje. Przykładem niech będzie sytuacja w Krakowie, gdzie teraz oddycha się już znacznie lepszym powietrzem.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#TadeuszMazowiecki">Potrzebujemy czasu i pieniędzy dla realizacji tak obszernych i ważnych zadań. Liczymy na pomoc Unii. Na wstępie pozwolę sobie na pytanie. Powiedziała pani, że powinniśmy unikać błędów, które popełniały w przeszłości kraje członkowskie w zakresie ochrony środowiska. Prosiłbym o rozwinięcie tej myśli. Jakich błędów mamy unikać?</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#TadeuszMazowiecki">Jak pani komisarz ocenia polskie przygotowanie do absorpcji środków z funduszu ISPA? Czy widzi pani możliwość wsparcia ogromnych zadań proekologicznych w Polsce z innych źródeł finansowych Unii? Czy warto byłoby rozważyć taką możliwość?</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#TadeuszMazowiecki">O głos poprosił przewodniczący sejmowej Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, pan poseł Śleziak.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#CzesławŚleziak">Pani komisarz wypowiedziała dziś bardzo ważne słowa. Polski parlament aktywnie uczestniczy w przedsięwzięciach związanych z dostosowaniem prawa i systemu ochrony środowiska do wymagań Unii Europejskiej. Podzielamy tezę, że stratą czasu byłoby uchwalanie ustaw niezgodnych z prawem unijnym.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#CzesławŚleziak">Polski parlament, pomimo opóźnień podkreślanych w raportach Komisji Europejskiej, dołoży starań, aby prawo dostosować jak najszybciej. Dzisiaj w Sejmie znajduje się pięć projektów ustaw, będących na różnych etapach zaawansowania legislacyjnego, w tym projekt ustawy o ocenach oddziaływania na środowisko i społecznym dostępie do informacji o środowisku.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#CzesławŚleziak">Proces dostosowania polskiego prawa do standardów europejskich traktujemy w bardzo szerokim wymiarze. Pamiętamy, że w 1997 roku Komisja Europejska zaznaczyła, że nie jest to tylko kwestia dostosowania litery prawa, lecz także struktury organizacyjne i środki służące wdrożeniu tego prawa. Mam nadzieję, że - zgodnie z przyjętą ostatnio przez Sejm uchwałą - zarówno koalicja, jak i opozycja staną po jednej stronie w dążeniu do przygotowania Polski do integracji europejskiej. Prawo ekologiczne dostosujemy jak najszybciej. Czekamy jeszcze na przedłożenie przez rząd projektów niektórych ustaw, m.in. ustawy o ochronie i kształtowaniu środowiska. Rzeczywistym problemem jest sprawa kosztów faktycznego dostosowania do poziomu europejskiego. Pani komisarz wymieniła sumę 30 mld euro. My twierdzimy, że to może być jeszcze więcej, biorąc pod uwagę przyrost liczby dyrektyw unijnych w czasie okresu dzielącego nas od akcesji. Jeżeli dzisiaj Polska wydaje rocznie 2 mld euro na ochronę środowiska, a dzieje się to wielkim wysiłkiem, a na ten cel musimy przeznaczyć ok. 35 mld euro, to widać że przy takim tempie dostosowanie do poziomu Unii trwałoby bardzo długo, a na to nie zgodzi się Unia. Skąd wziąć potrzebne środki? Z niecierpliwością Sejm czeka na przekazanie przez rząd projektu ustawy o opłatach produktowych i depozytowych. Moja komisja wskazuje na potrzebę modyfikacji systemu opłatowo-redystrybucyjnego. W świecie uznanym instrumentem są tzw. zielone podatki. W szerszym zakresie należy spojrzeć na politykę podatkową państwa, na system ulg podatkowych itd. Proszę o wskazanie, jakie inne źródła pomocy widzi pani komisarz, szczególnie po akcesji Polski?</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#CzesławŚleziak">Polska i parlament mają świadomość naszych zapóźnień. Jednak dostrzegamy też pewną winę Komisji Europejskiej. Do dziś nie ma aktów wykonawczych dla programu ISPA i nie wiemy, na podstawie jakich szczegółowych kryteriów będą przyznawane pieniądze. Samorządy upominają się o takie informacje. Wiem, że Unia proponuje 3–4 duże projekty ekologiczne. Sądzę, że jest to temat do przemyśleń. Połowę ogromnej sumy musimy przeznaczyć w najbliższych latach na poprawę gospodarki wodno-ściekowej. Podzielamy tezę, że jakość wody jest jednym z kluczowych problemów obecnej Europy. Mówimy otwarcie, że brudne rzeki dzielą nas od Europy. Ale wiemy, ile potrzeba na to pieniędzy. Im szybciej Komisja Europejska upora się z problemami dotyczącymi ISPA, tym szybciej my będziemy mogli rozpocząć działania w zakresie ochrony środowiska. Dziękujemy za zaproszenie nas do Brukseli. Sądzę, że kolejne rozmowy są wskazane. Rok temu odbyliśmy w Sejmie poważną debatę, w konkluzji której przyjęliśmy istotną uchwałę zobowiązującą rząd do przedstawienia nam do 30 czerwca 2000 roku strategii zrównoważonego rozwoju Polski do 2025 roku. To dowód, że myślimy w kategoriach zrównoważonego rozwoju mając świadomość, że nie wszystko przekłada się na razie na praktykę.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#CzesławŚleziak">Zaproszenie przyjmujemy z wdzięcznością. Mamy nadzieję, że pani komisarz będzie w Komisji Europejskiej orędownikiem Polski w dziedzinie ochrony środowiska.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#SenatorBachledaKsiędzulorz">Oba wystąpienia pań są przez nas przyjmowane z radością. Cieszy, że polskie wysiłki dostosowawcze są dostrzegane w Brukseli. Dowodem na zainteresowanie Unii postępami przygotowawczymi są wizyty w Warszawie przedstawicieli Komisji i Parlamentu Europejskiego. Nasze marzenia o udziale w zjednoczonej Europie spełniają się szybciej, niż niedawno się spodziewaliśmy. Mamy też świadomość, że przyjęcie każdego uregulowania przybliża nas do Unii Europejskiej. Jesteśmy przekonani, że musimy podnieść jakość polskich wód, powietrza i ziemi dla poprawy jakości życia w Polsce bez względu na obraną przez rząd drogę. Znamy ogrom wysiłku, jaki musimy ponieść w dziedzinie środowiska. Spotkanie z panią komisarz jest istotnym fragmentem naszej pracy, ponieważ mobilizuje nas do jeszcze intensywniejszej pracy.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#SenatorBachledaKsiędzulorz">Dołączam się do wypowiedzi moich przedmówców w sprawie wysiłku dostosowawczego. Parlament ma świadomość konieczności szybkiego uporania się z implementacją prawa europejskiego, aby nasze prawo nie odbiegało od standardów europejskich. Pochodzę z górzystego południa Polski. Interesują mnie kwestie norm unijnych związanych z obszarami górskimi. Cieszę się, że Polska Akademia Nauk utrzymuje stałe kontakty z naukowcami zajmującymi się problemami terenów górskich. Korzystamy z wiedzy Unii w każdej dziedzinie i jestem przekonany, że wyciągnięta do nas przyjazna dłoń pani komisarz pozostanie taką w kolejnych latach. Wymiana zdań i mobilizacja ze strony pani komisarz będzie motorem naszych wzmożonych wysiłków dla poprawy jakości środowiska w Polsce.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#CzesławŚleziak">Pragnę poinformować jeszcze panią komisarz, że 11 kwietnia br. w parlamencie polskim odbędzie się seminarium z udziałem przedstawicieli Komisji Europejskiej na temat stanu przygotowań polskiego prawa do wymagań Unii Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JanuszOkrzesik">Pan przewodniczący Śleziak wspomniał o problemach związanych z uruchomieniem programu ISPA. Przez stronę polską została podjęta inicjatywa poparta przez część deputowanych Parlamentu Europejskiego, której celem jest zmiana niektórych zasad przyznawania funduszy ISPA. Chodzi o obniżenie progu, który dziś umożliwia finansowanie z tego programu tylko wielkich inwestycji. Zależy nam, aby istniała możliwość finansowania także mniejszych przedsięwzięć ekologicznych.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#JanuszOkrzesik">Czy pani komisarz uważa, że taka zmiana zasad przyznawania środków z programu ISPA jest możliwa, a jeśli tak, to w jakiej perspektywie czasowej?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JerzyMadej">Wyrażam zadowolenie z faktu, że członkowie parlamentu mają możliwość spotkania się z panią komisarz i przedstawicielką Parlamentu Europejskiego. Zaznaczyły panie, że najważniejszą sprawą dla parlamentu jest legislacja. Za nią jesteśmy odpowiedzialni. Polska musi bezwzględnie implementować dyrektywy europejskie do swojego ustawodawstwa. Czy warunek ten warunek w zakresie ochrony środowiska musi być spełniony przed uzyskaniem członkostwa w Unii, czy może być realizowany także na początku naszego członkostwa? Cieszę się, że podkreślała pani znaczenie współpracy parlamentów. Chociaż negocjacje prowadzi rząd, to kwestie legislacyjne interesują także Sejm i Senat. Bardzo ważne byłoby nawiązanie kontaktów z komisją środowiska Parlamentu Europejskiego w celu poznania opinii drugiej strony. Zapowiedź przyszłych spotkań jest dla nas bardzo ważna.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MargotWallstrom">Dziękuję państwu za te miłe i zachęcające słowa. Postaram się odpowiedzieć na państwa pytania.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#MargotWallstrom">Pan przewodniczący poruszył sprawę niepowtarzania błędów państw członkowskich. Dlatego bardzo istotne jest wykorzystanie wiedzy i doświadczenia Unii. Pozwala to wprowadzić energooszczędne, najbardziej przyjazne środowisku systemy, posiłkując się praktyczną wiedzą naszych członków. To doskonała okazja do prawidłowego przeprowadzenia ogromnych inwestycji ekologicznych czekających Polskę.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#MargotWallstrom">Uważam, że przed nami jeszcze wymiana doświadczeń, analiz i badań, które przygotują was do dokonania skoku cywilizacyjnego. Istnieje możliwość tworzenia tzw. zielonych miejsc pracy, ponieważ zwiększy się zainteresowanie produkcją ekologicznej żywności. Ludzie poszukują zdrowych produktów, a środki na rozwój takiego wytwórstwa istnieją, np. w zakresie wspólnej polityki rolnej Unii. Należy przedstawić dobre projekty i sądzę, że Polska ma szansę przewodzić w produkcji ekologicznej żywności.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#MargotWallstrom">W tej chwili można już grupować małe projekty w celu pozyskania środków z ISPA. Tę kwestię omawiałam w trakcie dzisiejszych spotkań. Istnieje wiele możliwości zdobycia środków z PHARE i ISPA. Zapewne realizacja programów będzie wymagać także z naszej strony zaangażowania, abyśmy nie pominęli żadnego dobrego projektu z Polski. Chcemy przeznaczyć więcej środków dla waszego kraju i postaramy się z wami współpracować. Przy grupowaniu projektów należy zapewnić programowi monitorowanie wydatkowania środków, ale jest to zadanie realne.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#MargotWallstrom">W państwach członkowskich obserwuję tendencję do wprowadzania zielonych podatków w celu zmniejszenia obciążeń podatkowych robocizny, jednocześnie zwiększając obciążenie dla działań szkodzących środowisku. Być może to także uda się zastosować w Polsce. Tak wynikało z rozmowy z polskim ministrem finansów.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#MargotWallstrom">Jeśli chcemy zrealizować wszystkie postawione przed Unią zadania, nie wystarczą stosowane obecnie środki. Musimy dysponować silnymi narzędziami.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#MargotWallstrom">Polska będzie musiała przyjąć wszystkie dyrektywy w zakresie ochrony środowiska przed przystąpieniem do Unii. Wiem, że parlament zajmuje się tym już teraz i mam nadzieję, że projekty będą rozpatrywane szybko. Będzie się to odbywać z pożytkiem dla wszystkich, ponieważ Unia posiada naprawdę dobre ustawodawstwo środowiskowe. Ponawiam moje zaproszenie do Brukseli. Sądzę, że pani przewodnicząca Caroline Jackson przyłączy się do mojego zaproszenia. Dziękuję za to miłe spotkanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#TadeuszMazowiecki">Dziękuję wszystkim za przyjęcie naszego zaproszenia i udział w dyskusji. Mam nadzieję, że była ona inspirująca i dała obraz stanu świadomości polskich parlamentarzystów o istocie spraw ekologicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#CzesławŚleziak">Chcąc, aby pani komisarz wyjechała z przekonaniem, że polska przyroda jest wspaniała, przekazuję pani album, który przypomni pani chwile spędzone w Polsce.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#TadeuszMazowiecki">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>