text_structure.xml 39.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#ZbigniewKaniewski">Otwieram posiedzenie Komisji poświęcone rozpatrzeniu rocznego sprawozdania z działalności Agencji Techniki i Technologii za rok 1999. Witam państwa posłów i zaproszonych gości. Proszę pana prezesa o przedstawienie informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#ZbigniewWrzesiński">Chciałem pokrótce przedstawić sprawozdanie z działalności Agencji za rok 1999. Podstawowe zadania Agencji, sformułowane w ustawie, są następujące. Po pierwsze, jest to promowanie i wspomaganie wdrażania innowacyjnych technik i technologii oraz komercjalizacja i konkurencyjność polskich produktów.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#ZbigniewWrzesiński">Po drugie, jest to działanie na rzecz realizacji założeń i programów polityki państwa w dziedzinie wykorzystania nowych technik i technologii w gospodarce.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#ZbigniewWrzesiński">Po trzecie, jest to wyszukiwanie, ocena i promocja nowych rozwiązań technicznych i technologicznych w celu ich gospodarczego wykorzystania zarówno przez podmioty krajowe, jak i zagraniczne. Po czwarte, jest to opracowywanie propozycji rozwiązań pobudzających innowacyjność w działalności przedsiębiorców.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#ZbigniewWrzesiński">Agencja realizuje swoje zadania przez gromadzenie i analizowanie informacji o nowoczesnych rozwiązaniach w zakresie techniki i technologii oraz udostępnianie tych informacji, za zgodą uprawnionych, podmiotom zainteresowanym wdrożeniem lub wykorzystaniem tych rozwiązań. Agencja podejmuje przedsięwzięcia o charakterze inspirującym, doradczym i informacyjnym w zakresie technicznych i ekonomicznych perspektyw, możliwości i warunków wykorzystania nowych technik i technologii w gospodarce. Agencja udziela pomocy w finansowaniu prac wdrożeniowych.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#ZbigniewWrzesiński">W zakresie wykonywania swoich zadań Agencja może udzielać pożyczek zaciągniętych w celu gospodarczego wykorzystania nowoczesnych rozwiązań w zakresie techniki i technologii. Może udzielać poręczeń spłaty pożyczek i kredytów zaciąganych w celu gospodarczego wykorzystania nowoczesnych rozwiązań technicznych i technologicznych oraz dokonywać dopłat do oprocentowania takich pożyczek i kredytów. Agencja ma prawo prowadzić działalność gospodarczą w zakresie swoich zadań ustawowych, a przede wszystkim obejmować udziały i akcje w spółkach oraz wydawać opinie o technicznych i ekonomicznych perspektywach, możliwościach i warunkach wykorzystania nowych technik i technologii w gospodarce, które mogą służyć uzyskaniu pożyczki lub kredytu.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#ZbigniewWrzesiński">Prezes Agencji bierze czynny udział w pracach komisji konkursowych na targach i wystawach poświęconych promocji rozwiązań technologicznych i nagradza najlepsze produkty i technologie polskie. Ponadto Agencja wspiera - jako jeden z realizatorów rządowego programu - instytucje regionalne działające na rzecz transferu technologii oraz promuje tworzenie infrastruktury innowacyjnej, w tym parków technologicznych, inkubatorów biznesu i centrów transferu technologii. W tym zakresie Agencja w 1999 roku współpracowała z Programem „Fabrykat 2000”, finansowanym przez United States Agency for International Development (USAID). W wyniku tej współpracy pomoc otrzymały cztery ośrodki regionalne transferu technologii.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#ZbigniewWrzesiński">Rok 1999 był okresem stabilizowania się działalności Agencji. Dokonano drobnych zakupów i dostosowano sprzęt techniczny do potrzeb prawidłowego funkcjonowania Agencji, a także dokonano kilku niezbędnych inwestycji sieciowych oraz przygotowania serwerowni do działań internetowych. Poszerzono kontakty z prasą i innymi mediami w celu przekazywania opinii publicznej informacji dotyczących powstania, celów i prac prowadzonych w Agencji. Publikowano w prasie materiały, wywiady i ogłoszenia przedstawiające dofinansowywanie projektów innowacyjnych oraz ogłoszenia reklamowe i konkursowe. W 1999 r. ukazało się około 180 publikacji prasowych prezentujących w różny sposób działalność Agencji i realizację jej zadań oraz wspierane przez Agencję projekty. Działalność Agencji prezentowana była na ponad 100 krajowych i 14 zagranicznych sympozjach, seminariach, konferencjach naukowych, gospodarczych i technicznych. Agencja zorganizowała również 55 spotkań konsorcjalnych w ramach 5 Programu Ramowego.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#ZbigniewWrzesiński">Agencja bierze udział we wdrażaniu rządowego programu „Wspierania rozwoju instytucji regionalnych, działających na rzecz transferu technologii”. Agencja promuje na seminariach i konferencjach ideę tworzenia parków i regionalnych ośrodków innowacji, prowadzi współpracę z Krajową Grupą Inicjatywną Parków Technologicznych Stowarzyszenia Organizatorów Innowacji i Przedsiębiorczości.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#ZbigniewWrzesiński">Agencja prowadziła robocze kontakty ze wspomnianą już Agencją USAID poprzez współpracę z Programem „Fabrykat 2000”. Mówię o tym, że prowadziła, ponieważ USAID zakończyła już swoją misję w Polsce w tym roku. Agencja włącza się aktywnie do realizacji programu Międzynarodowych Targów Intertechnology w Łodzi, tj. targów nowoczesnych technologii, wzornictwa przemysłowego, innowacji technologicznych i wynalazków oraz programu Międzynarodowych Targów Poznańskich.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#ZbigniewWrzesiński">W zakresie szerokiej działalności o charakterze informacyjnym, inspirującym, doradczym, organizacyjnym i promocyjnym Agencja uczestniczy w licznych przedsięwzięciach służących gromadzeniu i selekcjonowaniu informacji, których celem jest tworzenie nowoczesnego systemu przekazu informatycznego, zwłaszcza dla potrzeb rynku innowacji technologicznych, ze szczególnym uwzględnieniem małych i średnich przedsiębiorstw. Ponadto Agencja działa na rzecz współtworzenia i współpracy w ramach informatycznego środowiska innowacji technologicznych, skupiającego partnerów zwłaszcza ze sfery naukowo-badawczej, a także sfery aktywnej przedsiębiorczości oraz regionalnych funduszy inwestycyjnych, kapitału zwiększonego ryzyka, jak również banków zainteresowanych uczestnictwem w strategicznych przedsięwzięciach innowacyjno-inwestycyjnych - takich, jak np. parki technologiczne lub regionalne strefy ekonomiczne, tworzone z udziałem przedstawicieli innowacyjnej przedsiębiorczości gospodarczej.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#ZbigniewWrzesiński">Szczególną uwagę w 1999 r. Agencja skoncentrowała na rozpoczęciu prac przy tworzeniu, wspieraniu i współpracy z regionalnymi ośrodkami interaktywnej komunikacji przeznaczonych głównie dla środowisk innowacji technologicznych. Obecnie Agencja rozwija działalność w ponad 30 lokalnych punktach kontaktowych i bierze udział w regionalnych projektach innowacyjnych, w tym także międzynarodowych - takich, jak 5 Program Ramowy we współpracy z Krajowym Punktem Kontraktowym i Fundacją Nauki Polskiej, Programu „Eureka” we współpracy z Komitetem Badań Naukowych, Programy Regionalne RIS i RITTS we współpracy z Fundacją na rzecz Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Agencja brała udział w ponad 100 przedsięwzięciach, szkoleniach, targach i spotkaniach krajowych i zagranicznych dotyczących promocji i technologii. Rozpowszechniała informacje techniczne, inicjowała, przekazywała i wymieniała doświadczenia dotyczące różnorodnych rozwiązań i wyników badań rynku innowacyjnego oraz motywowała środowiska wynalazcze do poszukiwania nowych, lepszych działań o charakterze innowacyjnym na rzecz zrównoważonego wzrostu gospodarczego kraju.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#ZbigniewWrzesiński">W ramach międzynarodowej wymiany informacji technicznej Agencja współpracowała z wieloma organizacjami krajowymi, a także zagranicznymi Europy, Ameryki i Azji oraz była organizatorem lub uczestnikiem międzynarodowych spotkań roboczych i misji zagranicznych przygotowujących szeroką wymianę i współpracę partnerską w ramach programów regionalnych w dziedzinie rozwoju dóbr kulturalnych i ochrony życia, informatycznego społeczeństwa, zrównoważonego wzrostu technologicznego oraz energii i ekologii.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#ZbigniewWrzesiński">System Informatyczny Agencji Techniki i Technologii jest jednym z narzędzi rynku innowacyjnego w zakresie technik i technologii w kraju. Zapewnia on wzajemne „odszukiwanie” się i „poznanie” partnerów, a dzięki pośrednictwu i promocji Agencji nawiązanie kontaktów oraz współpracy przy tworzeniu konsorcjów naukowo-przemysłowych, których celem jest opracowanie i wdrożenie nowych technik i technologii lub modernizacja i wykorzystanie już istniejących.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#ZbigniewWrzesiński">W drugiej połowie 1999 roku utworzono przy Agencji jeden z branżowych Punktów Kontaktowych, współpracujący z siecią informatyczną, promocyjną i doradczą 5 Programu Ramowego Badań, Rozwoju Technologicznego i Prezentacji Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#ZbigniewWrzesiński">Działania prowadzone w Agencji podporządkowane są poszukiwaniu, promocji i wspomaganiu wszelkich działań innowacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień technicznych i związanych z nimi problemów organizacyjno-menedżerskich. Celowi temu służy System Informatyczny ATT, który zawiera kompleksowe i spójne dane dotyczące innowacyjnych przedsiębiorstw produkcyjnych z uwzględnieniem ich profilu, potencjału, kondycji finansowej, stanu zatrudnienia, działalności firmy, jej partnerów oraz opisu współpracy międzynarodowej. System zawiera informacje dotyczące projektów nowoczesnych technologii i wyrobów - od projektów w fazie wstępnej do projektów gotowych do wdrożenia. W grupie tej znajdują się projekty zgłaszane do Agencji w poszukiwaniu wsparcia finansowego, pomocy doradczej lub w celu promocji i publikacji tych projektów. Są tam też informacje o firmach poszukujących lub posiadających nowoczesne technologie i wyroby lub poszukujących partnerów do współpracy. W tej grupie instytucji i firm znajdują się potencjalni współpartnerzy do krajowych i międzynarodowych konsorcjów tworzonych w ramach 5 Programu Ramowego Unii Europejskiej, Programu „Eureka” czy przyszłego regionalnego programu innowacyjnego NUTS. System informatyczny ATT, uruchomiony w 1998 roku, został w roku 1999 w fazie rozruchu użytkowego poddany kontroli gwarancyjnej. Główny osprzęt zakupiony był ze środków Japońskiej Agencji Współpracy Międzynarodowej, zaś podstawowe narzędzia programowe systemu „Progress” zakupiono ze środków polskich. System ten jest obecnie rozbudowywany i podlega weryfikacji funkcjonalnej. W systemie informatycznym ATT wyróżnia się osiem modułów.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#ZbigniewWrzesiński">Pierwszy moduł to Bank Technologii i Wyrobów zawierający informacje o technologiach i wyrobach gotowych do wdrożenia. Opisy te, poza danymi technicznymi, zawierają dane finansowe i rynkowe produktu oraz pełne informacje o zgłaszających je podmiotach.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#ZbigniewWrzesiński">Drugi moduł - Wspomaganie Finansowe Wdrożeń - zawiera informacje o projektach nowoczesnych technologii i wyrobów zgłaszanych przez firmy ubiegające się o pomoc finansową Agencji Techniki i Technologii przy ich wdrożeniu. Pozwala to na pełną obsługę zgłoszeń o pomoc finansową dzięki przedstawianiu ocen i informacji finansowych wraz z informacjami o realizacji zawartych umów.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#ZbigniewWrzesiński">Trzeci moduł to Polski Produkt Przyszłości. Zawiera on informacje o projektach zgłaszanych przez firmy pod tym samym tytułem w dwóch kategoriach: „wyrób przyszłości” i „technologia przyszłości”. Dodatkowo zawiera też pełną informację o wynikach konkursu.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#ZbigniewWrzesiński">Kolejny, czwarty moduł zawiera informacje o instytucjach zgłaszających projekty, o instytucjach zgłaszających się po informacje i pomoc do ATT, o jednostkach badawczo-rozwojowych z ofertą technologiczną, o ośrodkach innowacyjnych lub zajmujących się transferem technologii, o organizacjach zainteresowanych wspieraniem finansowym, w tym venture capital. Dodatkowo służy do monitorowania form współpracy firm z ATT.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#ZbigniewWrzesiński">Piąty moduł - kojarzenie partnerów - stanowi narzędzie funkcjonalnie wspomagające proces decyzyjny przy kojarzeniu partnerów, wyszukiwaniu projektów dla poszukujących je firm.</u>
          <u xml:id="u-2.20" who="#ZbigniewWrzesiński">Szósty moduł zawiera informacje o ekspertach zewnętrznych współpracujących z ATT w zakresie prac wykonywanych na zlecenia Agencji.</u>
          <u xml:id="u-2.21" who="#ZbigniewWrzesiński">Siódmy moduł zawiera informacje o imprezach, w tym o targach, seminariach, konferencjach i spotkaniach, w których brała udział Agencja, wraz z krótką charakterystyką tych imprez.</u>
          <u xml:id="u-2.22" who="#ZbigniewWrzesiński">Wreszcie ósmy moduł rejestruje zasoby wewnętrzne Agencji zgromadzone w formie opracowań, książek, baz danych, oprogramowania, a także rejestruje zasoby będące w posiadaniu innych instytucji, w tym branżowe bazy danych interesujące z punktu widzenia działalności Agencji.</u>
          <u xml:id="u-2.23" who="#ZbigniewWrzesiński">W 1999 roku skoncentrowano się na wypełnianiu poszczególnych modułów systemu oraz na jego testowaniu w praktycznej działalności, zgodnie z regulaminowymi i ustawowymi wymaganiami zachowania bezpieczeństwa informacji określonego w ustawie o ochronie danych osobowych. W pierwszych trzech modułach znajduje się około 400 opracowanych merytorycznie i sklasyfikowanych projektów technologii i wyrobów. Agencja utrzymuje bezpośredni kontakt z podmiotami zgłaszającymi te projekty. W systemie zarejestrowano ponad 1550 instytucji, które nawiązały kontakt z ATT, w tym około 200 innowacyjnych przedsiębiorstw produkcyjnych, 500 instytucji wspierających, 300 placówek naukowo-badawczych.</u>
          <u xml:id="u-2.24" who="#ZbigniewWrzesiński">Wydajność systemu informatycznego ATT jest systematycznie powiększana. Wzrasta również umiejętność korzystania z jego możliwości zarówno w relacji z klientami zewnętrznymi, jak i wewnętrznymi. W 1999 roku udzielono przy wykorzystaniu systemu ponad 1200 informacji i obecnie notuje się trwałą tendencję wzrostową. Ułatwieniem w porozumiewaniu się z klientami jest kontakt elektroniczno-pocztowy (e-mail) z przydziałem adresowym indywidualnym dla pracownika Agencji oraz zespołowym dla każdej jednostki strukturalnej Agencji. Oprócz aplikacji internetowej udostępniającej dane systemu, rozbudowywane są statyczne strony internetowe. Każdy klient może znaleźć pod naszym adresem prezentacje firmy, regulaminy wspomagania, formularze zgłoszeniowe, informacje dotyczące Branżowego Punktu Kontaktowego w zakresie 5 Programu Ramowego Unii Europejskiej oraz informacje bieżące.</u>
          <u xml:id="u-2.25" who="#ZbigniewWrzesiński">Należy podkreślić fakt pozytywnie rozwijającej się współpracy w zakresie działalności doradczo-organizacyjnej z Krajowym Biurem UNIDO w Warszawie. W 1999 roku wspólnie zorganizowano i przeprowadzono dwa szkolenia tematyczne dotyczące sporządzania biznesplanów, w tym dla inwestycji innowacyjnych, oraz zarządzania technologią. Dalsze tego rodzaju działania prowadzone będą w następnych latach, tym bardziej że dofinansowanie i pomoc UNIDO są dość znaczne.</u>
          <u xml:id="u-2.26" who="#ZbigniewWrzesiński">Udzielono pomocy w przygotowaniu i organizacji dwóch seminariów dotyczących „Ścian oporowych T-Wall”, we współpracy z Fundacją Gospodarczą w Gdańsku i licencjodawcą amerykańskim, w celu rozpowszechnienia tej metody w całym kraju. Jest ona dużo szybsza w wykonaniu i tańsza od metod stosowanych dotychczas w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-2.27" who="#ZbigniewWrzesiński">W zakresie działalności promocyjnej Agencji podkreślenia wymaga nasz czynny udział w kilku bardzo ważnych imprezach targowych. Były to Targi INTERtechnology '99 w Łodzi, gdzie Agencja miała własne stoisko promujące wybrane firmy. Na Międzynarodowych Targach Poznańskich Agencja uczestniczyła w organizacji seminarium francuskiego na temat rozwoju współpracy polsko-francuskiej, także w zakresie innowacji ekologicznych. Agencja brała udział w Międzynarodowej Wystawie Wynalazków „Innowacje '99” w Gdyni. Przedstawiciele Agencji zasiadali w jury przyznającym medale i wyróżnienia. Agencja przyznała własną nagrodę specjalną, a firma wyróżniona przez Agencję otrzymała międzynarodową nagrodę specjalną World Intellectual Property Organization. Agencja miała własne stanowisko promujące firmy polskie na Targach „East-Soft” w Lipsku oraz współorganizowała Targi i „Spotkania Współpracy Niemcy-Polska” we Frankfurcie nad Odrą. Przygotowano polskie firmy do udziału w tej imprezie oraz zorganizowano wizytę studialną przedstawicieli polskich małych i średnich przedsiębiorstw w Niemczech.</u>
          <u xml:id="u-2.28" who="#ZbigniewWrzesiński">W celu zwiększenia skuteczności działań programowych Agencji podjęto ściślejszą współpracę z Komitetem Badań Naukowych w zakresie realizacji różnych programów badawczych i innowacyjnych, z Fundacją na rzecz Nauki Polskiej w zakresie promowania innowacyjności w małych i średnich przedsiębiorstwach, Fundacją Promocji i Rozwoju Małych i Średnich Przedsiębiorstw w zakresie rozwijania przedsiębiorczości innowacyjnej i transferu technologii. Agencja podjęła współpracę ze Stowarzyszeniem Polskich Wynalazców i Racjonalizatorów w zakresie wspomagania i promocji polskich wynalazków, wdrożeń, innowacji i pomysłów, z Krajowym Punktem Kontaktowym 5 Programu Ramowego Unii Europejskiej przy Instytucie Podstawowych Problemów Techniki Polskiej Akademii Nauk. Podjęto również bądź kontynuowano współpracę międzynarodową z JICA w Japonii, USAID w USA, TINA w Niemczech i Société Miditech we Francji. Nawiązane zostały bezpośrednie kontakty z przedstawicielami przedsiębiorstw innowacyjnych w Izraelu i w Chińskiej Republice Ludowej.</u>
          <u xml:id="u-2.29" who="#ZbigniewWrzesiński">Szczególne znaczenie w działalności doradczej i szkoleniowej Agencji miało funkcjonowanie Branżowego Punktu Kontaktowego 5 Programu Ramowego Badań, Rozwoju Technologicznego i Prezentacji Unii Europejskiej. Działalność tę rozpoczęto praktycznie od połowy 1999 roku. Obejmuje ona udzielenie aktywnej pomocy w zakresie organizowania międzynarodowych zespołów realizowanych, tzw. konsorcjów, umożliwiających uczestnictwo polskich jednostek badawczych i firm w 5 Programie Ramowym oraz ułatwienie ich dostępu do funduszy wspomagających z Unii Europejskiej. Prace te w roku ubiegłym miały charakter przygotowawczy i są kontynuowane w roku bieżącym. Przeprowadzono już ponad 40 spotkań zespołowych i 15 spotkań indywidualnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#ZbigniewKaniewski">Przepraszam pana prezesa, ale nie ma potrzeby, aby udzielał nam pan aż tak szczegółowych informacji. Państwo posłowie otrzymali sprawozdanie Agencji na piśmie. Może pan je uzupełnić o dodatkowe informacje bądź wskazać na najważniejsze problemy, przed którymi staje Agencja Techniki i Technologii.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#ZbigniewKaniewski">Ponieważ pan minister Tadeusz Donocik musi nas wcześniej pożegnać w związku z innymi pilnymi zajęciami, chciałbym zadać panu ministrowi pytanie. Agencja Techniki i Technologii jest jak gdyby dzieckiem Ministerstwa Gospodarki, bo Ministerstwo Gospodarki zabiegało w parlamencie o utworzenie takiej Agencji jako ważnego instrumentu wdrażania w Polsce polityki innowacyjnej. Jakie są aktualne korelacje między ministrem gospodarki a Agencją Techniki i Technologii we wdrażaniu rządowego programu rozwoju innowacyjności polskiej gospodarki oraz poprawy jej konkurencyjności na rynkach międzynarodowych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#TadeuszDonocik">Jest kilka poziomów i obszarów naszej współpracy. Formalnie minister gospodarki ma swojego przedstawiciela w Radzie Agencji, która jest organem społecznym. Druga płaszczyzna formalna to jest ustalanie budżetu Fundacji Agencji Techniki i Technologii, który jest zapisany w ustawie budżetowej w budżecie ministra gospodarki. W związku z tym minister finansów dokonuje oceny wydatków Agencji oraz przyjmuje sprawozdania finansowe. Sprawozdanie finansowe Agencji za rok 1999 zostało przyjęte. Inne związki interpersonalne służą przekazywaniu informacji, ale powinny one być ściślej określone, i temu służy przygotowana nowelizacja ustawy o Agencji w kierunku wzmocnienia bieżącego nadzoru. Myśmy dostali sprawozdanie Agencji z działalności za rok 1999 do wiadomości, w związku z czym nie wyrażę opinii na temat tego dokumentu, bo przyjąłem go do wiadomości i to są m.in. konsekwencje obecnego stanu prawnego. Będziemy się wsłuchiwać w ocenę i opinię wyrażoną przez sejmową Komisję na temat tego sprawozdania, aby wyciągnąć z tego wnioski i pracować lepiej w przyszłości oraz doskonalić to, co panie i panowie posłowie uznacie za nie dość doskonałe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#ElżbietaPielaMielczarek">Panie ministrze, jakie miał pan oczekiwania wobec Agencji Techniki i Technologii w roku 2000 i czy one są spełnione, czy też nie? Wiem, że pan złożył propozycje nowelizacji ustawy, a więc w jakimś zakresie ta współpraca z Agencją nie układała się zbyt dobrze. Proszę nam przedstawić, jaki pan ma pomysł na poprawę funkcjonowania Agencji w roku przyszłym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#TadeuszDonocik">Nigdy nie użyłem sformułowania, że ta współpraca układała się niedobrze. Nowelizacja ustawy wynika przede wszystkim z wejścia w życie ustawy o działach administracji państwowej, ponieważ ustawa o działach przyporządkowała Agencję ministrowi właściwemu do spraw gospodarki. Brak odpowiednich rozwiązań legislacyjnych uczynił tę dyspozycję ustawy o działach w tym obszarze dyspozycją martwą. Ja sobie wyobrażam, że skoro Agencja Techniki i Technologii otrzymuje rocznie 7 mln zł na realizację swoich zadań statutowych, to trzeba dokonać wyboru pewnych priorytetów, które w danym roku można zrealizować. Obecnie priorytetem parlamentu i rządu jest rozwijanie małej i średniej przedsiębiorczości, bo to są nowe miejsca pracy. I tu się nie różnimy. To jest także możliwość promocji eksportu dzięki wzrostowi konkurencyjności firm na drodze do integracji z Unią Europejską. Sugerowałbym, aby 80–90% zadań Agencji ukierunkować na ten obszar, bo wtedy pieniądze dołożone z sektora małej i średniej przedsiębiorczości i z promocji na eksport mogą dać efekt w jakiejś większej skali. Taki priorytet należałoby przyjąć na najbliższe 5 lat, ograniczając nieco inne obszary funkcjonowania Agencji.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#TadeuszDonocik">Agencja jest bardzo młodym tworem w Polsce. Powstała w 1997 roku. W związku z tym większość koniecznych wyjazdów przedstawicieli Agencji to są wyjazdy o charakterze studyjnym, bo trzeba nawiązać pierwsze kontakty, aby móc organizować współpracę. Z tych wyjazdów nie ma jeszcze pełnego pożytku czy przełożenia w postaci sprowadzania do Polski nowych technologii. Trudno jest ograniczać takie wyjazdy, mimo bardzo małych środków, jakimi dysponuje Agencja. Jeżeli można byłoby wspólnym wysiłkiem osiągnąć tyle, że ponad 80% zakresu pracy Agencji to będzie wprowadzanie i pomoc we wdrażaniu nowych technologii grupom małych i średnich firm i zwiększanie ich zdolności uczestniczenia w eksporcie, to wówczas - nawet przy niewielkiej ilości pieniędzy - można by uzyskać większe efekty. Jeżeli Agencja będzie zajmowała się wszystkim, przy tak małych środkach finansowych, to najprawdopodobniej to się rozpłynie. I choćby tu powstały trzy tomy sprawozdania, efekty nie byłyby zadowalające. Moja opinia jako pragmatyka jest taka, że trzeba koncentrować środki, zwłaszcza że jest ich za mało, i dokonywać wyboru najważniejszych zadań, które trzeba wykonać najszybciej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#ElżbietaPielaMielczarek">Czy pan, panie ministrze, formułował już wobec Agencji to zadanie, że powinna ona przyjąć takie priorytety i odpowiednio koncentrować środki, bo mała i średnia przedsiębiorczość jest tym ważnym elementem wzrostu gospodarczego kraju? Czy Agencja podejmowała próby, aby pójść w tym kierunku? Z tego, co przedstawił tu pan prezes Agencji, wynika, że zadania Agencji są bardzo rozproszone.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#GrzegorzWoźny">Panie ministrze, już po raz trzeci analizujemy sprawozdanie z działalności Agencji Techniki i Technologii i z roku na rok pojawiają się te same uwagi. Najważniejsza z tych uwag to konstatacja, że Agencja ma coraz mniejsze środki na swoją działalność, ponieważ zmniejszają się środki budżetowe przyznawane Agencji na pożyczki, na wdrożenia innowacji. W sprawozdaniu podane są kwoty środków budżetowych przeznaczonych na działalność statutową Agencji. W 1997 roku było to 8,3 mln zł, w 1998 r. było to 9 mln zł, w 1999 r. - 6,7 mln zł. Jest to kropla w morzu potrzeb Agencji. Być może teraz część tych środków będzie wracała w postaci spłat pożyczek i te pieniądze zwiększą budżet Agencji, niemniej jednak cały czas nie ma poprawy w zakresie zdecydowanego zwiększenia środków na potrzeby Agencji.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#GrzegorzWoźny">Pan minister uczestniczy w tych posiedzeniach Rady Ministrów, na których przyjmowany jest projekt budżetu państwa na kolejne lata. Czy na rok 2001 przewiduje się w budżecie państwa znaczącą poprawę w zakresie środków budżetowych przeznaczonych na Agencję?</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#GrzegorzWoźny">Mówię o tym dlatego, że niepokoi mnie dysproporcja między środkami na utrzymanie Agencji a środkami, jakimi Agencja dysponuje na wdrożenia, na innowacje, na udzielanie pożyczek. Możliwości i zadania statutowe Agencji znamy, ale z uwagi na brak środków budżetowych Agencja nie może tych zadań realizować w zakresie niezbędnym czy nawet minimalnym w stosunku do potrzeb. Pan może powiedzieć, że to przecież my w Sejmie uchwalamy budżet i decydujemy o jego poszczególnych pozycjach. Wiadomo jednak, że nam jest trudno, gdy mamy już gotowy projekt budżetu, zmieniać jego propozycje i zabierać jednym, aby dać drugim. Byłoby najlepiej, aby już w samym projekcie budżetu Rada Ministrów zdecydowała się na poważne potraktowanie potrzeb finansowych Agencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#TadeuszDonocik">Zacznę może od spraw środków budżetowych dla Agencji. W projekcie budżetu skierowanym do Sejmu przewiduje się przyznanie Agencji 8,9 mln zł, a więc jest to nieco więcej niż w roku ubiegłym, kiedy było 7,1 mln zł. W ubiegłym roku przy konstruowaniu budżetu proponowaliśmy początkowo 18 mln zł, potem 13 mln zł, a w końcu pozostało w tej pozycji budżetu 7 mln zł. W tym roku przy wstępnym podziale w lipcu nasze propozycje budżetowe zostały obcięte o 25% i nie wiadomo było, co i gdzie likwidować, a gdzie dodać środków. Np. na małą i średnią przedsiębiorczość było przewidziane 20 mln zł, a obecnie proponuje się 71 mln zł; na promocję eksportu było 40 mln zł, a jest teraz 90 mln zł. Tylko w tych dwóch pozycjach przewiduje się dość znaczny wzrost. W innych pozycjach są cięcia i to duże. Dla Agencji zaangażowanej w rozwój małej i średniej przedsiębiorczości przewiduje się jednak mały wzrost środków budżetowych, bo tylko o 20%. Potrzeby sięgają 70–100 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#TadeuszDonocik">Prawda jest jednak i taka, że Agencja, pomimo swojej krótkiej historii, po roku czy dwóch musi też zacząć zarabiać na prowadzonych przez siebie przedsięwzięciach. Pieniądze publiczne z budżetu mają być tylko pewnym zaczynem. Są to pieniądze odnawialne, tzn. w tej części przeznaczonej na pożyczki wracają po jakimś czasie i będą wzbogacały te dodatkowo dodane środki. Pieniądze, którymi dysponuje Agencja, powinny być pomnażane. Gdyby Agencja miała propozycje innowacyjnych rozwiązań dla małych i średnich przedsiębiorstw, to mogłaby uzyskać dochody, ponieważ proponowaliśmy, że takie produkty oparte o nowe technologie sfinansujemy z oddzielnych pozycji budżetowych, bo mamy takie możliwości. Niestety, nie było ani jednego produktu, w związku z czym Agencja miała 2,5 mln zł mniej i musiałem te środki wydać na inne cele, związane z edukacją, z doradztwem, a nie na wdrażanie nowych technologii.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#TadeuszDonocik">Jeżeli będą dobre projekty i dobre produkty, ta kwota 8,9 mln zł na realizację zadań Agencji może być znacznie powiększona. Można środki dla Agencji powiększać o środki z Unii Europejskiej. Są różne fundusze, np. na ochronę środowiska, i mogą one być wykorzystane. Można takich przykładów podać więcej. Trzeba jednak mieć pomysły, trzeba mieć wieloletni program działania, a takiego programu nie ma. Brakuje nam strategii i to jest, moim zdaniem, niedobre.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#TadeuszDonocik">Gdy rozmawialiśmy na posiedzeniu nadzwyczajnej Komisji o potrzebie nowelizacji ustawy o Agencji Techniki i Technologii, mówiłem, że ściślejsze powiązanie Agencji z właściwym ministrem powinno polegać na wkomponowaniu tego narzędzia, jakim jest Agencja - bo to jest typowa instytucja narzędziowa i po to ją stworzyliśmy - w różne przedsięwzięcia podejmowane przez ministra gospodarki w zakresie innowacyjności, konkurencyjności, nowoczesnych technologii. Jeżeli nie będzie jednego zarządzającego koncepcją, programem i pieniędzmi, zostanie to wszystko roztrwonione albo w najlepszym przypadku nie będzie optymalnie zagospodarowane.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#TadeuszDonocik">Mówię o tym dlatego, że powrócimy wkrótce do tego tematu. Można mówić, że ustawowe zadania Agencji Techniki i Technologii dotyczą wielu obszarów, a nie tylko tego, którym zajmuje się minister gospodarki, i tak jest, ale dopiero wówczas można to realizować, gdy w ustawie budżetowej przeznaczymy na działalność Agencji 100–200 mln zł. Gdy przeznaczamy 7–8 mln zł czy nawet 9 mln zł, to musimy koncentrować zadania i środki. Szersza nowelizacja ustawy trwać będzie kilka miesięcy, a więc na dzisiaj znowelizujemy ją w ten sposób, żeby to, co jest najważniejszym zadaniem w okresie przedakcesyjnym przystąpienia do Unii Europejskiej, móc jeszcze zrealizować w ciągu najbliższych dwóch lat, koncentrując środki. W momencie kiedy okaże się, że stać nas na więcej, to rozszerzymy obszary działania. Agencja Techniki i Technologii istnieje w USA, a więc w państwie, które ma najnowocześniejsze technologie. Istnieje też w Japonii oraz istnieje także w Polsce, tylko że w Polsce jest ona stworzona praktycznie dla innych celów, chociaż zapis ustawy jest podobny do tej w USA. Problem polega na tym, że nie ma realizacji zadań w postaci wyposażenia w środki i odpowiednie urządzenia. Tam przeznacza się na Agencję miliardy dolarów, a u nas 8 mln zł. I na tym polega główny problem. To nie jest wypowiedź przeciwko komukolwiek, ale tylko próba zrelatywizowania naszych możliwości, które posiadamy jako państwo na określonym etapie rozwoju w roku 2000 - i nic więcej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#ZbigniewKaniewski">Dziękuję panu ministrowi. Może nas pan już pożegnać. Czy pan prezes chciałby uzupełnić swoją wypowiedź o jakieś kwestie, które są z punktu widzenia Agencji szczególnie ważne i kierowane do naszej Komisji. Jeśli tak to proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#ZbigniewWrzesiński">Chciałbym jeszcze poinformować, że w 1999 roku dotacja budżetowa wynosiła 6,7 mln zł, a Agencja wypracowała dzięki swojej działalności 4,9 mln zł, czyli to nie jest tak, że my nic nie robimy i nie mamy pomysłów. My pracujemy i realizujemy nasze zadania zgodnie z zapisami ustawowymi i mamy dodatkowe środki. Wykorzystujemy środki, jakimi dysponujemy, bardzo uważnie, udzielamy pożyczek niezwykle rozważnie i niemal każdy projekt do nas zgłaszany badamy od strony wartości technicznej i technologicznej, a także od strony ekonomicznej i możliwości sprzedaży na rynku. I to robimy już dobrze. Jeżeli nawet jakiś projekt nie uda się, to mamy zabezpieczenie na majątku i budżet tych pieniędzy nie traci.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#ZbigniewWrzesiński">Jeżeli chodzi o pomysły zdobywania dodatkowych środków, to myśmy je formułowali i przekazywali do Ministerstwa Gospodarki, chociaż z różnych powodów one nie były realizowane. Będziemy to wyjaśniali w resorcie na podstawie dokumentów i korespondencji między Agencją i resortem. Jeżeli były jakieś niedociągnięcia z jednej czy z drugiej strony, to się je usunie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#ZbigniewKaniewski">Kto z państwa posłów chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#GrzegorzWoźny">Panie prezesie, zdaję sobie sprawę z tego, że mając 10 czy nawet 20 mln zł rocznie, my nie osiągniemy wyraźnego postępu we wdrożeniach i nie dogonimy państw, które mają technologie na wyższym od naszego poziomie. To, co powiedział pan minister Tadeusz Donocik, w pewnym stopniu obciąża pana i Agencję w tym sensie, że były możliwości uzyskania innych środków, a Agencja nie była przygotowana, aby skorzystać z tych środków, ponieważ nie miała odpowiedniego programu. Chciałbym, aby pan się do tego ustosunkował.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#GrzegorzWoźny">W załączniku do sprawozdania podane jest wykonanie założeń planu finansowego Agencji w zakresie przychodów i źródeł finansowania. Podane są tu dwie bardzo poważne pozycje, które nie zostały wykonane: mianowicie udział w zyskach podmiotów gospodarczych wspieranych finansowo przez Agencję, gdzie nie wykonano planu na kwotę ponad 45 tys. zł, a także wpływy pieniężne Agencji w postaci zwrotu pożyczonego kapitału, gdzie jest mniejsze wykonanie od planowanego. Proszę wyjaśnić powody tego niewykonania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#ZbigniewKaniewski">Kto z państwa chciałby zabrać głos? Na razie nikt się nie zgłasza. Proszę pana prezesa o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#ZbigniewWrzesiński">Jeżeli chodzi o to, o czym mówił pan minister, jest to sprawa nie roku 1999, ale - jak rozumiem - roku 2000. Jest tu między nami różnica zdań. Rozmawiałem już z panem ministrem na ten temat i są różne interpretacje pewnych faktów i będziemy to dopiero wyjaśniali. Nie bardzo wiem, o jakie pomysły chodzi, których realizacji nie podjęliśmy. Wszystko, co jest zgodne z ustawą, realizujemy. Jeżeli kierowane były z resortu pytania o możliwości wykorzystania środków, to myśmy aktywnie uczestniczyli w wyjaśnieniu tego i podejmowaniu różnych inicjatyw. Zgłaszaliśmy różnego rodzaju projekty, które były oceniane w Ministerstwie Gospodarki - chociaż z przyczyn obiektywnych należało zmniejszać liczbę tych projektów - aż okazało się, że tego nie da się zrealizować w tym roku w proponowanym zakresie. To musi być wyjaśnione i na pewno będzie wyjaśnione, dlatego że jeśli stwierdza się, że środki były, a nie zostały wykorzystane, to jest bardzo niedobrze. Informacje kierowane do Agencji były starannie analizowane i myśmy na każdą propozycję resortu wykorzystania środków aktywnie odpowiadali i określaliśmy, co możemy zrobić w ramach naszych planów. Na to są dokumenty i to ustalimy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JerzyZając">Czy dotyczyło to roku 1999? Mamy tu bowiem pewien zamęt informacyjny, który polega na tym, że mieszamy to, co jest przedmiotem obrad, z tym, co ma być dopiero wykonane. I nie wiem właściwie, o co chodzi i czego dotyczą te uwagi.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#JerzyZając">Proponuję skupić się na tym, co jest przedmiotem naszych obrad, a dalej możemy dyskutować po oddzieleniu tych faktów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#ZbigniewKaniewski">Przypominam, że tematem posiedzenia jest rozpatrzenie sprawozdania z działalności Agencji Techniki i Technologii za rok 1999. Ponieważ Agencja jest ważnym instrumentem w kreowaniu polityki gospodarczej państwa, stąd wynika próba poszerzenia pytań i rozszerzenia zakresu dyskusji. Nasze zadanie jest takie, aby ocenić sprawozdanie pozytywnie bądź negatywnie, jeżeli dojdziemy do takiego wniosku. I do tego sprowadza się dzisiaj nasza rola.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#ZbigniewKaniewski">Kto z państwa chciałby zadać pytania? Nie ma już pytań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#KonradWyrzykowski">Agencja ma prawo partycypować w zyskach osiąganych przy realizacji zadań o charakterze wdrożeniowym przez pożyczkobiorców. Jest to udział w zysku, jaki osiąga się z tytułu wdrożenia jakiejś innowacji. Zysk ten jest prognozowany, a następnie weryfikowany po pewnym okresie karencji, jakiego Agencja udziela pożyczkobiorcy. Jeżeli taki zysk nie jest osiągany przez pożyczkobiorcę, to i skala naszych wpływów jest mniejsza. Zawieramy odpowiednie umowy z określonymi klauzulami dotyczącymi naszego partycypowania w zyskach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#ZbigniewKaniewski">Czy ktoś jest przeciwny, aby pozytywnie zaopiniować sprawozdanie z działalności Agencji Techniki i Technologii za rok 1999?</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#ZbigniewKaniewski">Nikt się nie zgłasza, a więc Komisja pozytywnie opiniuje to sprawozdanie.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#ZbigniewKaniewski">W imieniu prezydium Komisji zgłaszam pana posła Grzegorza Woźnego jako sprawozdawcę uzasadniającego naszą decyzję. Czy ktoś się temu sprzeciwia? Nikt się nie zgłasza. Dziękuję. Zamykam posiedzenie Komisji Gospodarki.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>