text_structure.xml
14.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MirosławSekuła">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Porządek dzisiejszego posiedzenia obejmuje rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w trakcie drugiego czytania do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o doradztwie podatkowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MirosławSekuła">Czy są uwagi do proponowanego porządku dzisiejszego posiedzenia? Nie widzę. Stwierdzam, że porządek został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MirosławSekuła">Przystępujemy do rozpatrywania poprawek. Proponuję taki tryb postępowania wobec poprawek jaki zwykle stosujemy, tzn. jeżeli wnioskodawca chce - dodatkowo uzasadnia, głos za i głos przeciw, po czym głosowanie. Nie słyszę sprzeciwu, wobec tego ten tryb przyjmujemy.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#MirosławSekuła">Poprawka 1 - wnioskodawca poseł Stanisław Stec.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#StanisławStec">Poprawka ma na celu ujęcie w zapisie, że organami Krajowej Izby Doradców Podatkowych są także: Regionalny Zjazd Doradców Podatkowych, Regionalna Rada Doradców Podatkowych, Regionalna Komisja Rewizyjna, Regionalny Sąd Dyscyplinarny i Regionalny Rzecznik Dyscyplinarny. Chodzi o to, by zostało to ustawowo uregulowane.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MirosławSekuła">Czy jest głos za lub głos przeciw? Nie ma. Proszę o stanowisko rządu w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JanRudowski">Rząd opowiada się za odrzuceniem tej poprawki.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JanRudowski">W konstrukcji ustawy zostało przyjęte rozwiązanie, zgodnie z którym to sam samorząd będzie decydował o tym, czy utworzone zostaną struktury regionalne - poprzez przyjęcie odpowiednich rozwiązań w statucie. Krajowy Zjazd Doradców Podatkowych przyjmując statut określi czy takie regionalne struktury zostaną powołane.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#JanRudowski">Zatem utrzymując zasadę, iż samorząd doradców podatkowych jest obligatoryjny, jednocześnie konsekwentnie rząd opowiada się za tym, by te decyzje były podejmowane przez samorząd.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#JanRudowski">Ustawa, w swoich rozwiązaniach, taką możliwość przed samorządem otwiera. Stąd też rząd opowiada się przeciwko przyjęciu tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#StanisławStec">Jeśli Biuro Legislacyjne nie ma nic przeciwko temu, proponowałbym głosować łącznie poprawkę 1, 5 i 6.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Przede wszystkim te poprawki są zapisane błędnie legislacyjnie. W tej chwili nad nimi pracujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MirosławSekuła">Proponuję, abyśmy omówili wspólnie poprawkę 1, 5 i 6 a później poddamy je pod rozdzielne głosowanie.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#MirosławSekuła">W związku z tym proszę wnioskodawcę, by - jeśli uzna to za stosowne - wypowiedział się w sprawie poprawki 5 i 6.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#StanisławStec">Poprawka 5 ma na celu skreślenie zapisu o fakultatywnej możliwości dofinansowania funkcjonowania regionalnych oddziałów Krajowej Izby Doradców Podatkowych.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#StanisławStec">Poprawka 6 mówi o zasadzie, że wpływy ze składek idą w 30 proc. do Krajowej Rady Doradców Podatkowych, w 60 proc. do regionalnych oddziałów. Mówi także o uprawnieniach regionalnych oddziałów doradców podatkowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MirosławSekuła">Czy są uwagi do poprawki 5 i 6? Nie ma. Proszę o stanowisko rządu do poprawki 5 i 6.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JanRudowski">Poprawki 5 i 6 są konsekwencją poprawki 1, bowiem te poprawki usiłują doprowadzić do tego, by zostały wykreślone z art. 61 uprawnienia do określania sposobu finansowania, w drodze statutu, funkcjonowania regionalnych oddziałów Krajowej Izby Doradców Podatkowych.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#JanRudowski">Poprawka 6 zmierza do tego, by przynajmniej częściowo uregulować uprawnienia regionalnych oddziałów. Wobec stanowiska rządu, które jest przeciwne regulacji ustawy dotyczącej regionalnych struktur reprezentacji doradców podatkowych, również opowiadam się przeciwko przyjęciu poprawki 5 i 6, niezależnie od zastrzeżeń legislacyjnych, które powinny być postawione tym poprawkom.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MirosławSekuła">Przystępujemy do głosowania najpierw poprawki 1, potem poprawki 5 i 6 łącznie.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#MirosławSekuła">Kto jest za przyjęciem poprawki 1?</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#MirosławSekuła">Stwierdzam, że Komisja 2 głosami, przy 11 przeciwnych i 4 wstrzymujących się odrzuciła poprawkę 1.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#MirosławSekuła">Kto jest za przyjęciem poprawki 5 i 6?</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#MirosławSekuła">Stwierdzam, że Komisja 1 głosem, przy 12 przeciwnych i 4 wstrzymujących się odrzuciła poprawki 5 i 6.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#MirosławSekuła">Przechodzimy do poprawki 2, której wnioskodawcą jest poseł Stanisław Stec.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#StanisławStec">Poprawka 2 ma celu uzupełnienie ustawy o sposób wyboru delegatów na Krajowy Zjazd Doradców Podatkowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MirosławSekuła">Czy są uwagi do poprawki 2? Nie ma. Proszę o stanowisko rządu do poprawki 2.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JanRudowski">Poprawka 2 stwarzałaby warunki do tego, że skoro byłyby regionalne zjazdy doradców podatkowych to te zjazdy wybierałyby delegatów na Krajowy Zjazd Doradców Podatkowych.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#JanRudowski">Rząd opowiada się za utrzymaniem aktualnego, prezentowanego w ustawie, systemu i dlatego opowiada się przeciwko przyjęciu poprawki 2.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#StanisławStec">Może pan minister przypomniałby te zasady wyłaniania delegatów.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JanRudowski">W aktualnym brzmieniu ustawa przewiduje uprawnienie ministra finansów do wyłonienia delegatów na I Krajowy Zjazd Doradców Podatkowych i w tym względzie obowiązywałoby wydane, na podstawie delegacji ustawowej, rozporządzenie ministra finansów o sposobie przeprowadzania wyborów wyłaniających delegatów na Krajowy Zjazd Doradców Podatkowych.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#JanRudowski">Natomiast w aktualnie rozpatrywanym projekcie zmian w sprawozdaniu Komisji, znalazło się rozwiązanie, zgodnie z którym powołana zostałaby Komisja Organizacyjna Zjazdu. Tę Komisję powoływałby minister finansów w składzie: 12 przedstawicieli wskazanych przez ministra, 33 przedstawicieli wskazanych przez samorząd. Komisja przygotowałaby przeprowadzenie Zjazdu i doprowadziłaby do tego, by Zjazd podjął kluczowe decyzje w sprawie dalszego działania samorządu. Między innymi, działając w oparciu o brzmienie ustawy, Zjazd mógłby zdecydować o utworzeniu regionalnych oddziałów Krajowej Izby Doradców Podatkowych. I w takiej sytuacji - jeżeli zdecydowałby o tym - to zapewne określiłby w statucie uprawnienia dla uczestniczenia w wyłanianiu delegatów na Krajowy Zjazd Doradców Podatkowych. A zatem - te zasady, w moim przekonaniu, dostatecznie zabezpieczają uprawnienia obligatoryjnie utworzonego samorządu, a z drugiej strony mają za zadanie doprowadzenie do zwołania I Krajowego Zjazdu Doradców Podatkowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MirosławSekuła">Sądzę, że po tych wyjaśnieniach możemy przystąpić do głosowania.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#MirosławSekuła">Kto jest za przyjęciem poprawki 2? Stwierdzam, że Komisja 1 głosem, przy 10 przeciwnych i 5 wstrzymujących się odrzuciła poprawkę 2.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#MirosławSekuła">Przechodzimy do poprawki 3, której wnioskodawcą jest poseł Stanisław Stec.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#StanisławStec">Poprawka 3 zmierza do tego, by nie wybierać przewodniczącego na Krajowym Zjeździe z uwagi na to, że przewodniczący Krajowej Izby Doradców Podatkowych nie jest organem.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MirosławSekuła">Czy są uwagi do poprawki 3? Nie ma. Proszę o stanowisko rządu w sprawie poprawki 3.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JanRudowski">W zasadzie poprawka zmierza do tego, by ograniczyć uprawnienia Krajowego Zjazdu Doradców Podatkowych do wyboru przewodniczącego Krajowej Izby Doradców Podatkowych.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#JanRudowski">Rząd opowiada się przeciwko tej poprawce. W ocenie rządu kwestia wyboru przewodniczącego powinna być w zakresie uprawnień najbardziej reprezentatywnego kworum doradców podatkowych, czyli Krajowego Zjazdu Doradców Podatkowych.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#JanRudowski">Jednocześnie możemy się tu odwołać do rozwiązań stosowanych w innych ustawach korporacyjnych, gdzie tak ważna decyzja podejmowana jest właśnie na krajowych zjazdach.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#JanRudowski">Przewodniczący, poprzez określenie jego uprawnień w ustawie, jest osobą, która zapewnia nie tylko właściwe reprezentowanie samorządu doradców podatkowych na zewnątrz, ale również zapewnia właściwe funkcjonowanie organów wykonawczych samorządu doradców podatkowych. Stąd też pozbawienie Krajowego Zjazdu Doradców Podatkowych takiego uprawnienia mogłoby doprowadzić do paraliżu funkcjonowania wewnętrznych organów samorządu doradców podatkowych.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#JanRudowski">Poza tym nasuwa się od razu pytanie - skoro nie Krajowy Zjazd Doradców Podatkowych, to kto ma dokonać tego wyboru? Zwracam uwagę, że po przyjęciu poprawki 3 nie znalazłoby się w tej ustawie odpowiedzi na to pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#StanisławStec">Myślę, że jest odpowiedź - to Krajowa Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MirosławSekuła">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawki 3?</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#MirosławSekuła">Stwierdzam, że Komisja 2 głosami, przy 10 przeciwnych i 5 wstrzymujących się odrzuciła poprawkę 3.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#MirosławSekuła">Przechodzimy do poprawki 4, której wnioskodawcą jest poseł Stanisław Stec.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#StanisławStec">Chciałbym zaproponować autopoprawkę. Poprawka 4 powinna brzmieć: „skreślić zmianę 44”.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#StanisławStec">Zmiana 44 mówi o tym, że protokoły podpisuje tylko przewodniczący Krajowej Izby Doradców Podatkowych, podczas gdy w ust. 2 art. 55 mówi się, że możliwe jest prowadzenie posiedzenia przez zastępcę. Jeżeli więc zastępca ma prawo prowadzić obrady, to również powinien mieć prawo podpisania protokołu z obrad.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#MirosławSekuła">Czy są uwagi do zmiany 4 po autopoprawce? Nie ma. Proszę o stanowisko rządu w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#JanRudowski">Zarówno w poprzedniej wersji, jak i po autopoprawce rząd jest przeciwny przyjęciu poprawki 4.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#JanRudowski">W aktualnym brzmieniu poprawka 4 zmierza do tego, by nie rozszerzać uprawnienia przewodniczącego do podpisywania decyzji dotyczących ukształtowania wpisu na listę doradców podatkowych. Wobec tego, iż w pracach Komisji przyjęto rozwiązanie, że te uprawnienia minister finansów przekazuje samorządowi doradców podatkowych to sądzę, że w ustawie, wśród uprawnień przewodniczącego Krajowej Rady Doradców Podatkowych, te ważne uprawnienia, które będą przybierały formę rozstrzygnięć - powinny być opisane w art. 55.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#MirosławSekuła">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#MirosławSekuła">Kto jest za przyjęciem poprawki 4 po autopoprawce?</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#MirosławSekuła">Stwierdzam, że Komisja 2 głosami, przy 9 przeciwnych i 6 wstrzymujących się odrzuciła poprawkę 4.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#MirosławSekuła">Przechodzimy do poprawki 7, której wnioskodawcą jest poseł Krzysztof Jurgiel.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#KrzysztofJurgiel">Wycofuję poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#MirosławSekuła">Stwierdzam wycofanie poprawki 7.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#MirosławSekuła">Przechodzimy do poprawki 8, której wnioskodawcą jest poseł Stanisław Stec.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#StanisławStec">Wycofuję poprawkę 8.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#MirosławSekuła">Stwierdzam wycofanie poprawki 8.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#MirosławSekuła">W związku z tym stwierdzam również, iż zaopiniowaliśmy poprawki po drugim czytaniu do ustawy o doradztwie podatkowym.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#MirosławSekuła">Dotychczasowym sprawozdawcą był poseł Mieczysław Jedoń. Czy są inne kandydatury? Nie ma. W związku z tym stwierdzam, że Komisja w dalszym ciągu powierza posłowi Mieczysławowi Jedoniowi funkcję sprawozdawcy.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#MirosławSekuła">Proponuję termin dla KIE - do 22 lutego br. Czy jest sprzeciw? Nie ma. Stwierdzam wyczerpanie porządku obrad.</u>
<u xml:id="u-30.4" who="#MirosławSekuła">Zamykam posiedzenie Komisji Finansów Publicznych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>