text_structure.xml 83.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejSzarawarski">Na dzisiejszym posiedzeniu zapoznamy się z problemami lotnictwa cywilnego w naszym kraju i perspektywami jego rozwoju.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#AndrzejSzarawarski">Mam nadzieję, że obecny na dzisiejszym posiedzeniu Komisji Handlu i Usług minister B. Liberadzki, prezes PLL „LOT”, J. Litwiński oraz naczelny dyrektor Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze, Z. Sałek wyjaśnią wszelkie problemy, jakie wynikną podczas poselskiej dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#AndrzejSzarawarski">Proponuję, aby na początku posiedzenia wprowadzenia w tematykę obrad dokonał dyrektor departamentu Lotnictwa Cywilnego Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej, R. Zaremba. Następnie przejdziemy do pytań poselskich.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#AndrzejSzarawarski">Po wyjaśnieniu wszelkich wątpliwości znajdzie się czas na dyskusję pomiędzy posłami a przedstawicielami instytucji zajmujących się problemami lotnictwa cywilnego w Polsce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#RyszardZaremba">Modernizacja portów lotniczych, w celu dostosowania ich do standardu europejskiego, natrafia na brak środków finansowych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#RyszardZaremba">W budżecie centralnym nie można było znaleźć pieniędzy na ten cel. Wobec tego podjęte zostały działania, zmierzające w kierunku przeniesienia ciężaru utrzymywania terenowych portów lotniczych na władze lokalne. Jest to realizowane poprzez nawiązywanie w tych portach, przez Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze spółek prawa handlowego z udziałem wojewodów, gmin i podmiotów gospodarczych, reprezentujących polski kapitał lokalny.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#RyszardZaremba">Do chwili obecnej utworzono trzy takie spółki. Są to: Port Lotniczy Wrocław S.A. we Wrocławiu, Górnośląskie Towarzystwo S.A. w Katowicach i Port Lotniczy Gdańsk-Rębiechowo w Gdańsku.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#RyszardZaremba">Od kilku lat trwa modernizacja Portu Lotniczego Okęcie tak, aby sprostał wymogom europejskiego transportu powietrznego.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#RyszardZaremba">Jeżeli odnieść politykę państwa do przedsiębiorstwa Porty Lotnicze i do wszystkich portów lotniczych, to Warszawa traktowana jest przyszłościowo jako centralny port lotniczy dla Polski i ważny punkt transportu lotniczego dla Europy Centralnej. Temu, między innymi, służyć ma porozumienie podpisane dnia 10 maja z American Airlines.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#RyszardZaremba">Administracja państwowa będzie wspierała dążenia przedsiębiorstwa Porty Lotnicze do rozwinięcia kolejnych połączeń z Warszawy i do rozwinięcia siatki połączeń regionalnych. Chodzi o to, aby pasażerowie mogli samolotami dolecieć do Warszawy i tutaj przesiąść się na samoloty kursujące na liniach o dalekim zasięgu.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#RyszardZaremba">W ciągu ostatnich lat modernizacja Okęcia pochłonęła znaczne środki budżetowe oraz środki Państwowego Przedsiębiorstwa Porty Lotnicze. Nadal trwa wiele robót, inne zostały już ukończone. Te działania są niezbędne, aby w przyszłości port lotniczy Okęcie uzyskał rangę portu europejskiego. Lotnisko Okęcie ma poważne perspektywy rozwojowe.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#RyszardZaremba">Oceniamy, że już obecnie mogłoby ono przyjmować 10–12 mln pasażerów rocznie. Natomiast, jeżeli zwiększyłoby się pojemność startujących i lądujących samolotów, Okęcie mogłoby obsługiwać nawet 14–15 mln pasażerów w skali roku.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#RyszardZaremba">Podstawowym mankamentem w funkcjonowaniu portu Okęcie jest uciążliwy dojazd, zwłaszcza w rejonie ulicy Żwirki i Wigury. W godzinach zwiększonego ruchu miejskiego, podróż z nieodległego śródmieścia Warszawy trwa kilkadziesiąt minut.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#RyszardZaremba">Aby usunąć ten poważny niedostatek, ograniczający atrakcyjność lotniska, Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej omawia z władzami stolicy plany dotyczące zmian układu komunikacyjnego Warszawy. Nie da się usprawnić ruchu na lotnisko bez całościowej modernizacji i przebudowy sieci komunikacyjnej miasta.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#RyszardZaremba">Posłowie sejmowej Komisji Handlu i Usług obejrzeli terminal, który był projektowany dla obsługi 3,5 mln pasażerów rocznie. Istnieje możliwość dalszej rozbudowy terminalu tak, aby docelowo mógł przyjmować nie 3,5 a 8 mln pasażerów, a może nawet więcej. Obecnie trwają prace nad sporządzeniem planu rozbudowy tego obiektu.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#RyszardZaremba">Możliwości rozwoju i odbudowy mają też inne obiekty portu lotniczego, między innymi, Cargo. Zaprojektowane one zostały z myślą o rosnącym ruchu lotniczym i mają rezerwy, po które będzie można, w razie potrzeby, sięgnąć.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#RyszardZaremba">Przemianom podlegają również regionalne porty lotnicze, przekształcające się w spółki eksploatacyjne.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#RyszardZaremba">W perspektywie kilku najbliższych lat regionalne porty lotnicze będą się rozwijać nie tylko w oparciu o ruch krajowy, ale krótkie połączenia regionalne mają się wiązać z połączeniami międzynarodowymi.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#RyszardZaremba">Chodzi tu głównie o połączenia lotnicze z Niemcami, Słowacją, Ukrainą. Białorusią i państwami nadbałtyckimi.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#RyszardZaremba">Za kilka lat połączenia regionalne mają związać poszczególne regiony i miasta kraju z sąsiadami. Port warszawski ma być podstawowym punktem, z którego będą prowadziły powietrzne linie ruchu międzynarodowego, połączone liniami regionalnymi z ważniejszymi ośrodkami w kraju.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#RyszardZaremba">Polityka nasza polega na wspieraniu PLL LOT w różnorakich jego działaniach. Nie kryjemy faktu pewnego protekcjonalizmu w stosunku do tego największego przewoźnika, w zakresie połączeń z innymi państwami oraz w zakresie eksploatacji. Jest to zrozumiałe z uwagi na fakt, że państwo włożyło w LOT pieniądze i chce to przedsiębiorstwo utrzymać, aby w przyszłości odzyskać swój wkład finansowy.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#RyszardZaremba">Jest to nie tylko ochrona LOT, ale również ochrona polskiego rynku i państwowych pieniędzy. Głośno było o konflikcie LOT z British Airlines. W sprawie tej chodziło o pieniądze, co może nie zostało wyraźnie przedstawione w publikacjach.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#RyszardZaremba">O to samo chodzi KLM, czyli o pasażerów i pieniądze, o to też idzie Lufthansie i liniom Swissar.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#RyszardZaremba">Chodzi o tych pasażerów, których można wywieźć do jakiegoś państwa zachodniego i tam przesadzić na samolot do Stanów Zjednoczonych. Obecnie trwa ostra walka znanych firm lotniczych. Nie zamierzamy ustępować w tej walce. Nie wynika to tylko z protekcjonalizmu stosowanego wobec LOT, ale z konieczności ochrony naszego rynku i wpływów budżetowych.</u>
          <u xml:id="u-2.20" who="#RyszardZaremba">Jeżeli odstąpimy część przewozów, pieniądze trafią do zagranicznych towarzystw lotniczych i na tym stracimy. Natomiast jeżeli lot będzie tym przewoźnikiem pieniądze, uzyskane tą drogą, trafią do skarbu państwa w różnoraki sposób.</u>
          <u xml:id="u-2.21" who="#RyszardZaremba">Na najbliższe lata najważniejszą sprawą dla resortu transportu jest oddłużenie LOT, a także oddłużenie Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze. Przyznaję, że sytuacja ekonomiczna jest sprawą trudną. Chcę przypomnieć, że w grudniu 1992 r. powstała jednoosobowa spółka skarbu państwa Polskie Linie Lotnicze LOT. Przejęła ona wszelkie długi poprzedniej firmy.</u>
          <u xml:id="u-2.22" who="#RyszardZaremba">Nie została automatycznie oddłużona jak np. FSO, tylko weszła w nową formę organizacyjno-prawną z olbrzymim bagażem długów.</u>
          <u xml:id="u-2.23" who="#RyszardZaremba">Podobnie jak LOT, również Państwowe Przedsiębiorstwo Porty Lotnicze obciążone jest ogromnymi długami. Przedsiębiorstwo to zadłużone jest nie tylko wobec skarbu państwa, ma również zobowiązania płatnicze wobec banków zagranicznych. Obciążenia te wynikają z kredytów inwestycyjnych. Posłowie Komisji Handlu i Usług mieli okazję obejrzeć wiele obiektów budowanych za kredyty zagraniczne.</u>
          <u xml:id="u-2.24" who="#RyszardZaremba">Zainwestowane w ostatnich latach, przez przedsiębiorstwo Porty Lotnicze, środki pochodzące głównie z kredytów zagranicznych i dotacji budżetowych przyczyniły się do poprawy standardu usług lotniczych, do podwyższenia komfortu obsługi pasażerów, zwłaszcza w porcie lotniczym Okęcie, a także do unowocześnienia wyposażenia kontroli ruchu lotniczego.</u>
          <u xml:id="u-2.25" who="#RyszardZaremba">Jednakże obsługa zaciągniętych kredytów zagranicznych na realizację programu inwestycyjnego, jak również ponoszenie niezbędnych wydatków na zapewnienie bezpieczeństwa ruchu lotniczego, powoduje poważne obciążenie przedsiębiorstwa, które już w roku bieżącym może odczuć niedobór finansowy.</u>
          <u xml:id="u-2.26" who="#RyszardZaremba">Ważna dla przyszłości lotnictwa w Polsce jest też nowelizacja prawa lotniczego. Jest to cały pakiet aktów prawnych. Najważniejsze z nich, to tzw. krótka nowelizacja prawa lotniczego i duża nowelizacja tegoż prawa.</u>
          <u xml:id="u-2.27" who="#RyszardZaremba">Obecnie obowiązujące prawo lotnicze jest aktem nieadekwatnym do aktualnej sytuacji gospodarczej państwa. W naszym kraju istnieje cała masa firm i podmiotów prawnych, działających w lotnictwie cywilnym, które wymagają nowych uregulowań prawnych.</u>
          <u xml:id="u-2.28" who="#RyszardZaremba">Jest to sprawa tzw. krótkiej zmiany prawa lotniczego. Natomiast duża zmiana prawa lotniczego będzie polegała na dostosowaniu naszego prawa do prawa lotniczego zjednoczonej Europy. Czeka nas też negocjowanie umowy lotniczej z Europą. Wszystko to, co jest swojego rodzaju protekcjonalizmem skończy się w momencie zjednoczenia z Europą.</u>
          <u xml:id="u-2.29" who="#RyszardZaremba">Wówczas bowiem obejmą nas prawa zjednoczonej Europy. Politykę protekcjonalizmu możemy stosować jeszcze przez 5–7 lat.</u>
          <u xml:id="u-2.30" who="#RyszardZaremba">Zdajemy sobie sprawę z tego, że będą olbrzymie naciski na to, abyśmy nasz rynek przewozów lotniczych udostępniali jak najszerzej partnerom europejskim i aby jak najwięcej mogli z tego rynku przejąć. Natomiast my musimy starać się, aby w okresie przejściowym oddać z tego rynku jak najmniej.</u>
          <u xml:id="u-2.31" who="#RyszardZaremba">Umowa lotnicza z Europą prawdopodobnie będzie negocjowana w tym i w przyszłym roku, a jej podpisanie postawi pewne bariery. Od momentu podpisania umowy będziemy musieli udostępniać partnerom europejskim nasze porty lotnicze i dodatkowe połączenia częstotliwości i rozkłady lotów i wszystko to, co łączy się z funkcjonowaniem cywilnego lotnictwa.</u>
          <u xml:id="u-2.32" who="#RyszardZaremba">Bronimy się jak możemy, ponieważ uważamy, że musimy strzec pieniędzy naszego przewoźnika, skarbu państwa i naszych portów lotniczych,</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JanLitwiński">Obiekty powstające na Okęciu są obiektami budowanymi ze środków PLL LOT. Decyzje o budowie zostały podjęte w latach 80, kiedy jeszcze nie słyszało się o kryzysie.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#JanLitwiński">Obecnie LOT musi spłacić ponad 100 mln dolarów. Roczne spłaty wynoszą 9 mln dolarów i jest to suma wynikająca z kredytów zaciągniętych tylko na budowę Cargo i zespołu gastronomicznego. Ten ostatni projektowany był na 20 tys. posiłków dziennie, a obecnie produkujemy dziennie tylko 4,5 tys. posiłków. Obydwa te obiekty nie są wykorzystane zgodnie ze swymi możliwościami.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#JanLitwiński">W 1993 r. Polskie Linie Lotnicze LOT, po raz pierwszy od trzech lat, osiągnęły zysk netto, wynoszący 42 mld zł. Jednak sytuacja finansowa nadal jest bardzo trudna.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#JanLitwiński">Inwestujemy w wielki program wymiany floty powietrznej. Cały ten program wymaga zainwestowania 8 bln zł. Program ten jest realizowany bez gwarancji rządowych.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#JanLitwiński">Obecnie pokrywamy deficyt wynikający z funkcjonowania komunikacji na liniach krajowych. W 1992 r. deficyt ten przekraczał kwotę 130 mld zł, a w ub. roku było to niewiele ponad 100 mld zł, ale nadal jest to olbrzymia kwota.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#JanLitwiński">LOT nie korzysta z dotacji państwowych, czym różni się od innych gałęzi publicznego transportu. Zatem sprawą pilną jest pokrycie deficytu powstałego na liniach krajowych.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#JanLitwiński">Następną trudnością są olbrzymie kwoty, jakie musi wnieść LOT z tytułu opłat celnych, Drogie są samoloty i części zamienne do nich.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#JanLitwiński">W ub. roku, z tytułu cła, LOT zapłacił 100 mld zł. Samoloty kupowane przez LOT nie stanowią konkurencji dla rodzimego przemysłu lotniczego. Gdybyśmy mogli kupić samoloty w Polsce, u nas wyprodukowane, na pewno kupilibyśmy je.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#JanLitwiński">Większość firm przewozowych na świecie zwalniana jest zarówno z cła, jak i z innych podatków. Jest to pośrednią formą pomocy państwa.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#JanLitwiński">Kwestię do rozwiązania stanowią też przeloty pracowników sfery budżetowej. Co prawda nastąpił w tym względzie pewien postęp, ale jeszcze nie załatwia to całej tej sprawy do końca. Na Zachodzie funkcjonuje nakaz podróżowania pracowników sfery budżetowej samolotami, u nas na razie jest to tylko zalecenie.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#JanLitwiński">LOT przygotował bardzo atrakcyjną propozycję, mającą zainteresować pracowników sfery budżetowej tą linią, ale czasy się zmieniają i LOT nie jest już monopolistą, a sfera budżetowa otrzymuje lepsze oferty od innych przewoźników.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#JanLitwiński">Nie ma sensu abyśmy w nieskończoność obniżali taryfy i w ten sposób starali się zwyciężyć konkurencję. Uważamy natomiast, że powinien być jasny zapis nakazujący podróżowanie samolotami przewoźnika krajowego.</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#JanLitwiński">Kolejną trudną sprawą, jaką mamy rozwiązać, jest zakończenie eksploatacji sprzętu rosyjskiego. Od 1 kwietnia br. praktycznie z rozkładów lotów zniknęły ostatnie samoloty produkcji rosyjskiej.</u>
          <u xml:id="u-3.13" who="#JanLitwiński">Mimo, iż posiadamy zgodę rady nadzorczej na sprzedaż samolotów rosyjskich nie możemy ich sprzedać.</u>
          <u xml:id="u-3.14" who="#JanLitwiński">Obecnie na rynkach obserwuje się olbrzymią nadwyżkę zarówno samolotów rosyjskich, jak i zachodnich. Potencjalny rynek, czyli Finlandia i państwa - byłe republiki radzieckie, dosłownie zawalone są samolotami.</u>
          <u xml:id="u-3.15" who="#JanLitwiński">Na lotnisku Okęcie 13 samolotów czeka na sprzedaż. Pociąga to olbrzymie koszty. Wydatki na konserwację idą w dziesiątki miliardów zł, bo każdy samolot musi być przeglądany i uruchamiany raz w tygodniu. Musi być w stałej gotowości do lotu, gdyż inaczej nastąpi trwałe uszkodzenie poszczególnych elementów.</u>
          <u xml:id="u-3.16" who="#JanLitwiński">Te czekające na nabywców samoloty uniemożliwiają nam przeprowadzenie głębszej restrukturyzacji firmy, gdyż ich konserwacja pochłania olbrzymie sumy. Gdy pozbędziemy się ich będziemy mogli przystąpić do restrukturyzacji służb technicznych, obecnie zatrudnionych przy konserwacji. Mamy setki ludzi, nie tylko mechaników, związanych z tymi samolotami, choć one nie latają.</u>
          <u xml:id="u-3.17" who="#JanLitwiński">Rok obecny rozpoczął się dla LOT niezbyt szczęśliwie. Ostatniego dnia 1993 r. uszkodzony został samolot 767. Na szczęście udało się go naprawić, ale trzeba było odwołać ponad 57 rejsów dalekiego zasięgu, co przyniosło firmie straty. Na zmniejszenie się dochodów LOT miał wpływ trwający do kwietnia konflikt z British Airlines.</u>
          <u xml:id="u-3.18" who="#JanLitwiński">Wielkie koszty pociąga też remont pasa startowego. Obecnie z pasa jakim dysponuje Okęcie, nie mogą wystartować samoloty typu 767 z pełnym udźwigiem. Z tego powodu muszą pośrednio lądować w Oslo.</u>
          <u xml:id="u-3.19" who="#JanLitwiński">Liczymy, że w lipcu i sierpniu, a więc w miesiącach największego nasilenia ruchu atlantyckiego pas, obecnie remontowany, zostanie oddany do użytku. W tym roku dodatkowo wydzierżawiamy dwa samoloty dalekiego zasięgu. W sumie będziemy mieli 5 samolotów dalekiego zasięgu.</u>
          <u xml:id="u-3.20" who="#JanLitwiński">Program atlantycki jest bardzo rozbudowany. W jego ramach przewidziano 10 połączeń tygodniowo do Nowego Jorku oraz 8 do Chicago.</u>
          <u xml:id="u-3.21" who="#JanLitwiński">Gdybyśmy mieli nadal lądować w Oslo, ponieślibyśmy straty sięgające 15–17 mln dolarów.</u>
          <u xml:id="u-3.22" who="#JanLitwiński">Mimo tych trudności i zagrożeń sądzimy, że obecny rok uda się zamknąć lepszym wynikiem niż ubiegłoroczny.</u>
          <u xml:id="u-3.23" who="#JanLitwiński">Mamy problem z personelem, dowodem czego jest ostatni strajk. Był on pośrednio związany z tymi samolotami, których nie możemy sprzedać. Cały zarząd związku zawodowego personelu latającego składa się z osób latających wcześniej na tych samolotach. Chodzi o samoloty TU-154. Historia się powtarza. Nie tak dawno mieliśmy problem z samolotami IŁ-62. Wówczas Sejm debatował przez 45 min. czy podjęliśmy właściwą decyzję o sprzedaży, czy też nie. Raz jeszcze muszę powtórzyć, że była to jedyna słuszna decyzja. Gdybyśmy wówczas nie sprzedali samolotów IŁ-62, nie sprzedalibyśmy ich nigdy. Teraz Ukraina żałuje, że samoloty te od nas kupiła. Trzy spośród nich latają do tej pory, cztery trzeba było przeznaczyć na części zamienne.</u>
          <u xml:id="u-3.24" who="#JanLitwiński">W momencie, gdy przeprowadzaliśmy transakcję Ukraina deklarowała, że kupi wszystkie samoloty produkcji rosyjskiej, dzisiaj już nie jest zainteresowana taką transakcją, gdyż latają Boeingami. Podobnie Litwa, Estonia i Tadżykistan mają Boeingi. Demagogią jest argumentowanie, że samoloty rosyjskie były tańsze. Spalały one o 20% paliwa więcej. Są też droższe, jeżeli chodzi o starty i lądowania, gdyż opłaty te związane są z wagą samolotów. Gdyby rosyjskie samoloty były tanie w eksploatacji nie mielibyśmy problemów z ich sprzedażą. W sprawie sprzedaży rozmawiamy z ponad 100 firmami na świecie, jak do tej pory, bezskutecznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ZbigniewSałek">Praca Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze jest niewidoczna, ale bardzo odpowiedzialna. W skład personelu Porty Lotnicze wchodzą pracownicy Agencji Ruchu Lotniczego. Oni to właśnie kontrolują, nadzorują loty tak, aby przelot nad Polską był bezpieczny, aby zarówno start jak i lądowanie odbywało się nie tylko zgodnie z przepisami, ale przede wszystkim bezpiecznie.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#ZbigniewSałek">W skład naszego przedsiębiorstwa wchodzi port lotniczy Warszawa oraz regionalne porty lotnicze. Port Warszawa stale się rozbudowuje, natomiast porty regionalne nie są w dobrej sytuacji finansowej. Od kilku już lat trwa proces przekształcania terenowych portów lotniczych.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#ZbigniewSałek">Do współfinansowania tych obiektów zaprasza się wojewodów, burmistrzów oraz silne podmioty gospodarcze dysponujące odpowiednimi środkami finansowymi.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#ZbigniewSałek">Chodzi o to, aby lokalna władza również zainteresowana była utrzymaniem i modernizacją portów lotniczych, znajdujących się w poszczególnych regionach, gdyż przedsiębiorstwo Porty Lotnicze, nie może udźwignąć wszystkich kosztów jakie płyną z ich utrzymania oraz remontów.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#ZbigniewSałek">Obecnie porty lotnicze w Gdańsku i Wrocławiu są spółkami akcyjnymi, a pozostałe, tzn. Szczecin, Rzeszów i Kraków są nadal utrzymywane w 100% przez przedsiębiorstwo Porty Lotnicze.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#ZbigniewSałek">Aby racjonalnie rozmawiać o dalszych perspektywach rozwoju lotnictwa, trzeba przedstawić potrzeby jakie wynikają z funkcjonowania tego lotnictwa. Oprócz szybkich, nowoczesnych maszyn niezbędne są znaczne nakłady po to, aby samoloty mogły się bezpiecznie poruszać w powietrzu.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#ZbigniewSałek">Aby spełnić ten podstawowy warunek niezbędne są inwestycje. W bieżącym roku przedsiębiorstwo Porty Lotnicze realizuje:</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#ZbigniewSałek">- budowę na Służewcu Centrum Kontroli Ruchu Lotniczego,</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#ZbigniewSałek">- Centrum ATC w Warszawie,</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#ZbigniewSałek">- zautomatyzowany system kontroli i ruchu,</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#ZbigniewSałek">- rozbudowę sieci łączności UKF dla kontroli obszaru powietrznego,</u>
          <u xml:id="u-4.11" who="#ZbigniewSałek">- instalację i uruchomienie 6 sztuk DME,</u>
          <u xml:id="u-4.12" who="#ZbigniewSałek">- budowę wielopoziomowego parkingu,</u>
          <u xml:id="u-4.13" who="#ZbigniewSałek">- stanowisko do odladzania samolotów,</u>
          <u xml:id="u-4.14" who="#ZbigniewSałek">- monitoring hałasu lotniczego,</u>
          <u xml:id="u-4.15" who="#ZbigniewSałek">- oświetlenie lotniska Warszawa-Okęcie,</u>
          <u xml:id="u-4.16" who="#ZbigniewSałek">- rozbudowę Dworca Lotniczego Kraków,</u>
          <u xml:id="u-4.17" who="#ZbigniewSałek">- zakończenie pierwszego etapu Dworca Lotniczego Poznań,</u>
          <u xml:id="u-4.18" who="#ZbigniewSałek">- modernizację hangaru dla samolotu pomiarowego,</u>
          <u xml:id="u-4.19" who="#ZbigniewSałek">- modernizację aparatury kontrolno-pomiarowej ASI 2300.</u>
          <u xml:id="u-4.20" who="#ZbigniewSałek">Koszt tych inwestycji wyniesie 420,5 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-4.21" who="#ZbigniewSałek">Nie ma możliwości, aby PLL LOT wygospodarował aż tak znaczne środki. Realizacja wymienionych inwestycji musi odbywać się przy współudziale instytucji finansujących.</u>
          <u xml:id="u-4.22" who="#ZbigniewSałek">Modernizowany Port Lotniczy Warszawa, dla przeprowadzenia inwestycji, musiał zaciągnąć kredyty w Europejskim Banku Inwestycyjnym.</u>
          <u xml:id="u-4.23" who="#ZbigniewSałek">Dochody przedsiębiorstwa Porty Lotnicze to przede wszystkim wpływy z LOT. Stanowią one około 60% wszystkich wpływów finansowych. Pozostałe 40% naszych wpływów, to dochody od pozostałych towarzystw lotniczych. Z przedsiębiorstwem Porty Lotnicze stale współpracują 22 towarzystwa, podpisuje się też jednorazowe umowy z 18 towarzystwami.</u>
          <u xml:id="u-4.24" who="#ZbigniewSałek">Kondycja ekonomiczna tych towarzystw jest zróżnicowana, niekiedy bardzo niekorzystna. Wobec tego rysują się, na razie, niewielkie zaległości płatnicze i przedsiębiorstwo Porty Lotnicze nie zawsze otrzymuje należne kwoty. Dotyczy to nie tylko LOT, ale również innych towarzystw.</u>
          <u xml:id="u-4.25" who="#ZbigniewSałek">Rozmowy i negocjacje finansowe są bardzo trudne, gdyż towarzystwa powstałe w nowych państwach naciskają na to, aby dać im szanse rozwoju i abyśmy nie egzekwowali w sposób zdecydowany zaległości. Ani Ukraina, ani podobne jej nowe państwa nie mają praktycznie środków na bieżące wnoszenie opłat.</u>
          <u xml:id="u-4.26" who="#ZbigniewSałek">Przez niektórych przewoźników, z wymienionych krajów, traktowani jesteśmy jako doskonały bank, który daje nieoprocentowany kredyt bez terminu jego spłaty.</u>
          <u xml:id="u-4.27" who="#ZbigniewSałek">Co prawda w latach 1991–1992 uzyskaliśmy pewne zyski, ale nie oddają one rzeczywistej sytuacji finansowej przedsiębiorstwa Porty Lotnicze.</u>
          <u xml:id="u-4.28" who="#ZbigniewSałek">Jest około 200 osobowa grupa kontrolerów ruchu lotniczego, którzy praktycznie ustawicznie powinni się kształcić. Jednak, aby było to możliwe niezbędne są środki finansowe. Praca, którą wykonują jest szalenie odpowiedzialna. Aby w pełni wykorzystać kontrolera ruchu i powierzyć mu samodzielne stanowisko, trzeba 3–4 lat. Wiele osób w trakcie szkolenia nie wytrzymuje trudów, jakie ono narzuca, i odchodzi.</u>
          <u xml:id="u-4.29" who="#ZbigniewSałek">Zawód ten powinien być traktowany w sposób szczególny, a rzeczywistość jest taka, że zarobki nie są adekwatne do zarobków osiąganych przez innych pracowników nie mówiąc już o zarobkach osiąganych przez pracowników tego typu, zagranicznych towarzystw lotniczych.</u>
          <u xml:id="u-4.30" who="#ZbigniewSałek">Mimo przedstawionych w największym skrócie kłopotów finansowych przedsiębiorstwo Porty Lotnicze nie tylko rozwija się doraźnie, ale także planuje dalszy rozwój na lata następne.</u>
          <u xml:id="u-4.31" who="#ZbigniewSałek">Liczymy, że do końca tego roku powstanie wreszcie generalny plan rozbudowy lotniska Okęcie.</u>
          <u xml:id="u-4.32" who="#ZbigniewSałek">Wokół Okęcia jest 2 tys. ha. Rodzą się możliwości podjęcia wspólnych przedsięwzięć mających na celu rozbudowę portu Okęcia z tymi wszystkimi, którzy są zainteresowani tą sprawą.</u>
          <u xml:id="u-4.33" who="#ZbigniewSałek">Port Okęcie położony jest w strategicznym punkcie rejonu Warszawy. Kiedyś wielką uciążliwością dla okolicznych mieszkańców był hałas. Dzięki zainstalowaniu nowoczesnych urządzeń hałas staje się coraz mniej uciążliwy. Stało się to możliwe, gdyż przedsiębiorstwo Porty Lotnicze wykłada bardzo znaczne środki z własnego budżetu na inwestycje ekologiczne.</u>
          <u xml:id="u-4.34" who="#ZbigniewSałek">Będzie budowana np. wielka oczyszczalnia, trwają już prace przy budowie stanowiska dla odladzania samolotów itd., itd.</u>
          <u xml:id="u-4.35" who="#ZbigniewSałek">Staramy się tam, gdzie jest to możliwe, zatrudniać przy robotach prowadzonych przy realizacji inwestycji firmy polskie. Musimy podpisywać umowy z kontrahentami zagranicznymi, gdyż polskie firmy w niektórych przypadkach nie są konkurencyjne wobec zagranicznych. Poziom usług i jakość sprzętu nie odpowiadają w wielu wypadkach wymogom, jakie nakłada realizacja inwestycji w porcie Okęcie.</u>
          <u xml:id="u-4.36" who="#ZbigniewSałek">Aby Okęcie mogło się rozwijać bez przeszkód również porty regionalne muszą mieć nowoczesny sprzęt. Dlatego też ostatnio podjęto decyzję o kupnie dwóch nowoczesnych radarów przewidzianych do zainstalowania w Krakowie i w Gdańsku. Instalacja ich bardzo usprawni pracę w portach Gdańska i Krakowa.</u>
          <u xml:id="u-4.37" who="#ZbigniewSałek">Przedsiębiorstwo Porty Lotnicze zatrudnia 2,3 tys. osób i w tym roku zarobi 2, 8 bln zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejSzarawarski">Przechodzimy do pytań poselskich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JanWołek">Proszę o wyjaśnienie, jaki jest udział przychodów LOT w dochodach ogółem i czy przedsiębiorstwo Porty Lotnicze ma płynność finansową.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#JanWołek">Chciałbym się też dowiedzieć, kto jest kredytobiorcą pożyczki, udzielonej przez Citibank we Frankfurcie, przeznaczonej na inwestycje na Okęciu.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#JanWołek">Interesuje mnie też informacja od jakiego czasu występują trudności w regulowaniu należności LOT wobec przedsiębiorstwa Porty Lotnicze oraz jaki jest stan zadłużenia LOT i przedsiębiorstwa Porty Lotnicze.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#JanWołek">Mam jeszcze uwagę mniejszej wagi. Z moich obserwacji wynika, że nie jest dobrze z obsługą na liniach krajowych. Zaniechałem podróży samolotami ze Szczecina, gdyż wiązały się z niepewnością czy samolot odleci, a także pociągały stratę czasu. Kilka razy czekałem godzinami na zapowiedziany lot.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#JanWołek">Czasami potrzebowałem wielu starań, aby kupić bilet ze Szczecina do Warszawy, a gdy mi już się to udało i wsiadam do samolotu okazało się, że zajęte są tylko nieliczne miejsca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#StanisławStasiak">Proszę o wyjaśnienie jak wysokie są zobowiązania budżetu państwa wobec przedsiębiorstwa Porty Lotnicze.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#StanisławStasiak">Interesuje mnie też ile kredytów otrzymało przedsiębiorstwo Porty Lotnicze i na co kredyty te zostały przeznaczone.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JanZaborowski">Interesuje mnie jaka jest rentowność przedsiębiorstwa Porty Lotnicze, a także samego LOT.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#EdwardGnat">Interesuje mnie z jakimi doradcami związany jest port Okęcie i jacy doradcy są przewidywani w przyszłości.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#EdwardGnat">Mam też pytanie do wiceministra transportu B. Liberadzkiego o politykę resortu wobec zadłużenia LOT oraz przedsiębiorstwa Porty Lotnicze w budżecie państwa. Prezydium rządu podjęło decyzję o inwestycjach na Okęciu. Czy wobec tego przewiduje się jakieś ulgi finansowe dla portów lotniczych, prowadzących te inwestycje.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#EdwardGnat">Chciałbym też poznać stanowisko Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie przewozów na liniach krajowych. Interesuje mnie też czy LOT będzie jedynym przewoźnikiem na tych liniach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#TadeuszGawin">W materiale przekazanym posłom czytamy, że zobowiązania LOT, na koniec listopada 1993 r., wyniosły 3.454,3 mld zł, w tym zobowiązania wobec budżetu z tytułu zaległości podatkowych 1.054,6 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#TadeuszGawin">Proszę o wyjaśnienie z jakich podatków powstały te zadłużenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#ZbigniewSałek">Padały pytania o zobowiązania przedsiębiorstwa Porty Lotnicze wobec budżetu państwa. Mamy odroczone terminy płatności z tytułu podatku od ponadnormatywnych wynagrodzeń za lata 1991 i 1992 oraz z tytułu podatku dochodowego za 1991 r. Łączna suma tych zobowiązań wynosi 270 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#ZbigniewSałek">Za 1993 r. i 1994 r. płacimy wszelkie zobowiązania na bieżąco.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#ZbigniewSałek">Posłowie pytali o kredyty. W Citibanku został zaciągnięty kredyt na budowę dworca lotniczego, zaplecza gastronomicznego oraz Cargo.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#ZbigniewSałek">Dzięki temu kredytowi w 1992 r. zostały zakończone te trzy inwestycje. W tej chwili spłacamy ten kredyt do Citibanku.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#ZbigniewSałek">Główne obciążenie z tytułu spłat, w tym przypadku, ponosi przedsiębiorstwo Porty Lotnicze oraz częściowo LOT. Spłata kredytu powinna być zakończona w 2001 r. Do tej chwili nie było kłopotu ze spłacaniem zobowiązań.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#ZbigniewSałek">Mamy również kredyt z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. W ub. roku został podpisany kontrakt na 50 mln ECU. W tej chwili wydaliśmy niespełna 25 mln ECU. W głównej mierze, pieniądze te, są wykorzystywane na modernizację dworca lotniczego. W skład inwestycji modernizacyjnych wchodzi przebudowa drogi startowej. Jest to bardzo kosztowna inwestycja, gdyż nie chodzi tylko o położenie nawierzchni asfaltowej. Znaczne koszty pociąga oświetlenie i okablowanie. Po zakończeniu modernizacji droga ta będzie miała jedno z najnowocześniejszych na świecie świateł.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#ZbigniewSałek">Tak kosztowne wyposażenie modernizowanej drogi startowej jest niezbędne nie tylko dla utrzymania odpowiedniego standardu, ale również do zakwalifikowania do wyższej kategorii.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#ZbigniewSałek">Europejski Bank Inwestycyjny zalecił nam wykonanie inwestycji ekologicznych. Chodzi tu m. in. o budowę nowoczesnej oczyszczalni ścieków.</u>
          <u xml:id="u-11.8" who="#ZbigniewSałek">Otrzymanie tych kredytów obwarowane zostało wieloma warunkami. Cały czas trwa nadzór nad wykorzystywaniem kredytów.</u>
          <u xml:id="u-11.9" who="#ZbigniewSałek">Mamy też kredyty na oświetlenie oraz zainstalowanie nowocześnie wyposażonej wieży, pomocnej w pracy Agencji Ruchu Lotniczego. W sumie kredyty zagraniczne przekraczają kwotę 3 bln zł.</u>
          <u xml:id="u-11.10" who="#ZbigniewSałek">Zgodnie z umowami kredyty te mamy spłacić do 2005 r. Płynność finansowa przedsiębiorstwa Porty Lotnicze zależeć będzie od tempa, w jakim będą spływały środki finansowe należne z tytułu wykonanych przez nas usług.</u>
          <u xml:id="u-11.11" who="#ZbigniewSałek">Citibank, który nam udzielił kredytów zastrzegł sobie, że wszelkie wpływy od narodowych towarzystw lotniczych, korzystających z naszych usług idą na jego konto. Są to opłaty za przeloty, starty, lądowania. Dopiero w momencie, gdy uzbiera się kwota niezbędna dla spłacania kolejnej raty kredytu, Citibank po potrąceniu raty, zwalnia nadwyżkę finansową.</u>
          <u xml:id="u-11.12" who="#ZbigniewSałek">Płynność finansowa przedsiębiorstwa jest trudna do uchwycenia, gdyż pieniądze wpływają na konto Citibank.</u>
          <u xml:id="u-11.13" who="#ZbigniewSałek">Od jesieni ub. roku, z trudem, utrzymujemy tę płynność. 60% usług, świadczonych przez nas, dotyczy LOT. Nasza sytuacja finansowa zależy w znacznej mierze od tego, jak LOT będzie się wywiązywał wobec nas z powinności finansowych.</u>
          <u xml:id="u-11.14" who="#ZbigniewSałek">Ponieważ LOT boryka się z trudnościami płatniczymi również nasza sytuacja nie jest dobra. Bez rozwiązania tego problemu nie możemy mówić o niezbędnej dynamice rozwoju przedsiębiorstwa Porty Lotnicze.</u>
          <u xml:id="u-11.15" who="#ZbigniewSałek">Nowoczesny sprzęt wymaga wysoko kwalifikowanej kadry, a tę trzeba ustawicznie szkolić, co pociąga bardzo znaczne koszty. Nasi kontrolerzy muszą np. znać płynnie język angielski. Jest to język powszechnie używany w międzynarodowych kontaktach między portami lotniczymi.</u>
          <u xml:id="u-11.16" who="#ZbigniewSałek">Padały też pytania o doradców z jakimi związało się przedsiębiorstwo Porty Lotnicze. Stara to zasada, że ten kto pożycza swoje pieniądze, chce mieć nadzór nad sposobem ich wykorzystania tak, aby dług ten uregulowany został w terminie.</u>
          <u xml:id="u-11.17" who="#ZbigniewSałek">Europejskie grupy finansowe udzielając nam kredytów, jako jeden z warunków ich przyznania postawiły wymóg gwarantowania pożyczonych kwot przez państwo. Innym było korzystanie z zaleceń europejskiej grupy doradczej, która będzie brała udział w zarządzaniu przedsiębiorstwem.</u>
          <u xml:id="u-11.18" who="#ZbigniewSałek">Od 1992 r. w przedsiębiorstwie Porty Lotnicze pracuje grupa doradców irlandzkich. Dzięki wielkiemu wysiłkowi polskich fachowców i wkładowi pracy irlandzkich specjalistów, port lotniczy w Warszawie został bezawaryjnie uruchomiony i funkcjonuje do dzisiaj.</u>
          <u xml:id="u-11.19" who="#ZbigniewSałek">Zaznaczyć trzeba, że konsultujemy tylko te problemy, które nie mają klauzuli tajności.</u>
          <u xml:id="u-11.20" who="#ZbigniewSałek">Wielkim problemem jest przyszłość regionalnych portów lotniczych, które w przyszłych latach mają odegrać znaczącą rolę w przewozach pasażerskich. Obecnie w skład przedsiębiorstwa Porty Lotnicze wchodzi 9 portów regionalnych i musimy zabiegać o to, aby nie zniknęły z mapy Polski. Port regionalny w Koszalinie, usytuowany koło Słupska już wypadł z zarządzania przedsiębiorstwa Porty Lotnicze. Są problemy z następnym z regionalnych portów, w Zielonej Górze. W tej chwili placówka ta istnieje tylko na mapie, nie odbywają się tam żadne loty.</u>
          <u xml:id="u-11.21" who="#ZbigniewSałek">Mamy też kłopoty z systemem podatkowym, jaki obowiązuje od ub. roku. Wprowadzenie podatku VAT spowodowało znaczne perturbacje. Chcemy być przedsiębiorstwem, które rzetelnie wywiązuje się z powinności wobec skarbu państwa, ale niestety, napotykamy na trudności.</u>
          <u xml:id="u-11.22" who="#ZbigniewSałek">Usługa, która zostanie wykonana jest fakturowana i najdalej do końca miesiąca przysyłana jest do LOT lub innego towarzystwa lotniczego. Z tego tytułu od razu płacimy podatek dochodowy. Ponieważ pieniądze za wykonane usługi nie wpływają w ustalonych terminach na nasze konto, niejako dotujemy działalność poszczególnych towarzystw lotniczych.</u>
          <u xml:id="u-11.23" who="#ZbigniewSałek">Jest to olbrzymi problem. Przedsiębiorstwo Porty Lotnicze w terminie, zgodnie z umowami, wykonuje usługi, a później czeka na uregulowanie należności. Ta sprawa rzutuje na płynność finansową przedsiębiorstwa, o którą pytali posłowie.</u>
          <u xml:id="u-11.24" who="#ZbigniewSałek">Chciałem jeszcze wyjaśnić, że rolą przedsiębiorstwa Porty Lotnicze jest obsługiwanie pasażerów w porcie. Natomiast na czas podróży, opiekę nad nimi obejmuje LOT.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JanLitwiński">W 1998 r. udział LOT w przewozach wynosił 67%, w 1990 r. było to tylko 60%, a w 1991 r. udział wyniósł 55%, w 1992 r. wyniósł 56%, a w 1993 r. udział ten wyniósł 55,7%.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#JanLitwiński">Po wprowadzeniu gospodarki rynkowej nastąpiło załamanie przewozów LOT. Do 1990 r. na terenie byłych krajów socjalistycznych obowiązywały specjalne taryfy, które nie miały nic wspólnego z faktycznie ponoszonymi kosztami funkcjonowania linii lotniczych.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#JanLitwiński">Natomiast od 1990 r. na całym obszarze powietrznym obowiązują taryfy JATA. Po 1990 r. nastąpił gwałtowny spadek przewozów na trasach wiodących przez byłe kraje demokracji ludowej. Dla zilustrowania sytuacji trzeba podać, że do 1990 r. LOT przewoził 2,3 mln pasażerów rocznie, a po tej dacie liczba pasażerów zmniejszyła się do około 1 mln rocznie.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#JanLitwiński">Poseł J. Wołek mówił o niepunktualnych lotach z portu szczecińskiego. Punktualność rejsów krajowych sięga 98%, a w I kwartale br. regularność ta jest jeszcze wyższa. Być może było to incydentalne zdarzenie. Mam nadzieję, że sytuacje takie nie będą się już powtarzały. Jest to możliwe dlatego, że LOT uzyskał od rządu holenderskiego środki na szkolenie personelu. Podjęliśmy decyzję, aby w pierwszej kolejności przeszkolić tych pracowników, którzy zajmują się obsługą pasażerów.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#JanLitwiński">Szkolimy obecnie ponad 1400 osób, wśród nich właśnie są pracownice informacji na lotniskach, stewardesy itd., a przeszkolenie przeszło już ponad 700 pracowników.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#JanLitwiński">Konkurencja pomiędzy towarzystwami lotniczymi rozgrywa się głównie na płaszczyźnie standardu obsługi pasażerów.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#JanLitwiński">Zgadzam się, że mogą być nieporozumienia i zadrażnienia, jeśli chodzi o rezerwację miejsc i jej wykorzystanie. Pasażer, który rezerwuje miejsce i później z niego zrezygnuje nie ponosi z tego tytułu żadnych konsekwencji. A więc mogły zajść takie przypadki, o jakich mówił pan poseł J. Wołek, że mimo anonsowanego wcześniej przez lotnisko braku miejsca, samolot podczas lotu był wypełniony tylko częściowo. Nie ma u nas zwyczaju odwoływania rezerwacji, nie pobiera się też kar z tytułu niewykorzystania zamówionego wcześniej miejsca.</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#JanLitwiński">Może też być, choć zdarza się to niezwykle rzadko, sytuacja odwrotna, że pasażer zarezerwowane przez siebie miejsce znajdzie zajęte. Dzieje się tak dlatego, że linie lotnicze chcąc uniknąć odbywania rejsów z niewykorzystanymi miejscami i mając na uwadze fakt, że część pasażerów rezygnuje zazwyczaj z lotu, nie odwołując rezerwacji, przyjmuje zamówienia na większą liczbę miejsc niż rzeczywiście jest ich w samolocie.</u>
          <u xml:id="u-12.8" who="#JanLitwiński">Padło pytanie o rentowność LOT. W 1991 r. rentowność netto wynosiła -12,8%, w 1992 r. było to -9,7%, a w 1993 r. - 0,64%.</u>
          <u xml:id="u-12.9" who="#JanLitwiński">W roku ubiegłym, po raz pierwszy od trzech lat, osiągnęliśmy zysk netto.</u>
          <u xml:id="u-12.10" who="#JanLitwiński">Kolejne pytanie dotyczyło zadłużenia w stosunku do budżetu państwa. W tej chwili zadłużenie to sięga 1 bln zł. Największą pozycję, bo 800 mld zł, stanowią zaległe wpłaty z tytułu podatku od ponadnormatywnych wynagrodzeń za lata 1991–1992. W 1993 r. firma nie była obciążona tym podatkiem.</u>
          <u xml:id="u-12.11" who="#JanLitwiński">Jako spółka przejęliśmy zadłużenia i teraz szukamy rozwiązania, jak z nich wyjść. Do tego dochodzi jeszcze dywidenda od kapitału założycielskiego. Gdy byliśmy przedsiębiorstwem państwowym dywidenda ta wynosiła 6,2 mld zł, z chwilą przekształcenia w spółkę musimy zapłacić dywidendę od kapitału założycielskiego w kwocie 66 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-12.12" who="#JanLitwiński">Kwota ta wynika wyłącznie z tytułu przekształcenia LOT. Odwołujemy się od tej decyzji, gdyż naszym zdaniem, zwłaszcza w tak trudnej jak nasza sytuacja finansowa, nie widzimy uzasadnienia dla płacenia tak olbrzymiej sumy tylko z racji zmian własnościowych przedsiębiorstwa.</u>
          <u xml:id="u-12.13" who="#JanLitwiński">Zalegamy też z wpłatami z tytułu dzierżawy gruntów, ale są to niewielkie pozycje.</u>
          <u xml:id="u-12.14" who="#JanLitwiński">Jeżeli chodzi o zaległe płatności wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych osiągnęliśmy porozumienie i zaległości mamy rozłożone na raty i staramy się dotrzymać wyznaczonych terminów ratalnych płatności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JerzyDziewulski">Mam kilka pytań do wiceministra transportu. O ile wiem, LOT nie jest monopolistą, jeżeli chodzi o przewóz pasażerów. Mamy także działające u nas zagraniczne towarzystwa lotnicze. Jest zatem możliwość wyboru przewoźnika. Natomiast zastanawia mnie pozycja przedsiębiorstwa Polskie Porty Lotnicze jako monopolisty na terenie kraju. Monopolista ten dyktuje warunki Polskim Liniom Lotniczym LOT.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#JerzyDziewulski">Dlatego chciałbym prosić wiceministra B. Liberadzkiego o dokładną informację, jak wygląda sprawa świadczeń, które muszą płacić Polskie Linie Lotnicze LOT, czy i o ile zostały one zwiększone od 1991 r.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#JerzyDziewulski">Interesuje mnie też, jak te powinności mają się do możliwości negocjowania z przedsiębiorstwem Porty Lotnicze, dotyczącego realnego przedstawienia poszczególnych składników kwot, które LOT musi wpłacać.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#JerzyDziewulski">Pytanie to kieruję do wiceministra transportu mając świadomość, że ani jedno, ani drugie przedsiębiorstwo nie wyjaśni tej sprawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#TadeuszGawin">W materiale przedstawionym posłom jest obszerna informacja na temat rozwoju współpracy naszego przewoźnika z krajami Europy Zachodniej. Prosiłbym zatem o wyjaśnienie jaką strategię rozwojową przyjął LOT na najbliższe lata.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#TadeuszGawin">Przed kilkoma laty prasa rozpisywała się na temat budowy wielkiego lotniska transportowego w okolicach Modlina. Później wszystko ucichło. Chciałbym wiedzieć czy odstąpiono od budowy tego obiektu, a jeśli tak, to dlaczego, bo podkreślano wielką rolę modlińskiego obiektu, jego znaczną wagę dla naszego handlu i gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#TadeuszGawin">Chciałbym też wiedzieć czy w przyszłości nasz kraj ma być lotniskiem docelowym, czy też tranzytowym, czy kierunek rozwoju naszych kontaktów lotniczych ze Wschodem, jest traktowany tylko doraźnie, czy też są plany długofalowej współpracy.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#TadeuszGawin">Pytam o to, gdyż dość niefrasobliwie, w wielu dziedzinach odwróciliśmy się od Wschodu wybierając Zachód, z czego skwapliwie skorzystali inni, widząc właśnie w kontaktach ze Wschodem szansę na robienie dobrego interesu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JanuszWierzbicki">Interesuje mnie, co warunkuje możliwość rozpoczęcia już obecnie procesu prywatyzacji obydwu przedsiębiorstw, to jest Portów Lotniczych i LOT. Prosiłbym też o wyjaśnienie, w jaki sposób proces prywatyzacji będzie przebiegał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#AndrzejSzarawarski">Rozwój rolnictwa cywilnego nie zależy tylko od Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej, ale także od współdziałania z innymi resortami. Interesuje mnie zatem, jak w chwili obecnej wygląda współpraca z Ministerstwem Obrony Narodowej w zakresie utrzymania i modernizacji lotnisk, co jest problemem bardzo ważnym dla funkcjonowania lotnictwa. W tym samym kontekście interesujące jest współdziałanie w zakresie kontroli przestrzeni powietrznej nad Polską.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#AndrzejSzarawarski">Tak się składa, jeżeli idzie o uregulowania prawne, że to do tej pory kontrolę powietrzną, także w dziedzinie lotnictwa cywilnego, sprawuje wojsko. Dzieje się tak w sytuacji, gdy ruch pasażerski staje się co najmniej równoprawny, jeżeli idzie o liczbę wykonywanych lotów.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#AndrzejSzarawarski">Czy w tym kierunku podejmowane są działania, które przynosiłyby korzyść zarówno wojsku, jak i lotnictwu cywilnemu.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#AndrzejSzarawarski">Jest też niezwykle ważna sprawa łączności. Rozwój nowoczesnego lotnictwa nie jest możliwy bez rozwoju nowoczesnej radiolokacji, a także bez nowoczesnych środków komunikacji i telekomunikacji.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#AndrzejSzarawarski">Awaria kabla telekomunikacyjnego, która praktycznie wyłączyła Okęcie z lotów na cały dzień świadczy, że jest w tym zakresie jeszcze wiele do zrobienia. Rodzi się zatem pytanie, jak zabezpieczyć lotnisko przed tego typu incydentami.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#AndrzejSzarawarski">Pozostaje też otwarty problem przebudowy polskiej floty powietrznej. Mówimy o przebudowie floty głównie w aspekcie rejsów międzynarodowych. Przy tej okazji rodzi się pytanie czy LOT musi obsługiwać także linie krajowe, czy nie byłoby korzystniejsze stworzenie innego przedsiębiorstwa przewozowego, które obsługiwałoby trasy krajowe małymi, tańszymi w eksploatacji samolotami. Inne kraje mają w tym względzie dobre doświadczenia. Przy takim rozwiązaniu nie byłoby problemu wolnych miejsc w samolotach, a podróż byłaby tańsza i dla przewoźnika, i dla pasażerów.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#AndrzejSzarawarski">Z materiałów dostarczonych posłom wynika, że w dziedzinie transportu krajowego ustępujemy od 7 do 20 razy państwom rozwiniętym.</u>
          <u xml:id="u-16.7" who="#AndrzejSzarawarski">Z tych spostrzeżeń rodzi się pytanie, jakie działania w kierunku ożywienia i promocji transportu krajowego pasażerskiego i Cargo, będą podejmowane.</u>
          <u xml:id="u-16.8" who="#AndrzejSzarawarski">Po wojskach radzieckich w Polsce pozostało wiele lotnisk z odpowiednią infrastrukturą. Z licznych sygnałów napływających do sejmowej Komisji Handlu i Usług wynika, że wojewodowie i społeczności lokalne mają olbrzymie problemy z przejęciem i zagospodarowaniem tych lotnisk. Samorządy terytorialne mają wiele aspiracji wiążących się z planami wykorzystania tych obiektów, chociażby do celów Cargo.</u>
          <u xml:id="u-16.9" who="#AndrzejSzarawarski">Stąd pytanie czy Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej dostrzega możliwości współdziałania z władzami lokalnymi w zakresie zagospodarowania tych obiektów, które pozostały po wyprowadzeniu wojsk lotniczych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#GrzegorzFigura">Jednym z najsłabszych punktów w pracy lotniska Okęcie, jest obsługa celna i współpraca z Głównym Urzędem Ceł. Czy planuje się takie usprawnienia organizacyjne, aby odprawa celna przestała być długotrwałym i nużącym procederem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#TadeuszGawin">Chciałem prosić o wyjaśnienie czy plany budowy lotniska w okolicach Trzebini zostały zarzucone bezpowrotnie, czy coś się w tej sprawie dzieje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#StanisławWójcik">Przed trzema miesiącami byłem interesantem na lotnisku Cargo i wówczas na lotnisku spędziłem trzy dni. Na odprawę celną i załatwienie innych formalności czekali również interesanci z odległych rejonów Polski.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#StanisławWójcik">Agencje, które ulokowały się w Cargo, w niczym nie ułatwiają obsługi klientów, czego doświadczyłem na własnej skórze. Za niedowład w pracy tego dworca i fatalną obsługę klientów ludzie obwiniają LOT, jako przedsiębiorstwo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#BogusławLiberadzki">Spotkanie z Komisją Handlu i Usług jest znaczące dla resortu z kilku powodów. Najważniejszy z nich, to możliwość zapoznania posłów ze strategią rozwoju lotnictwa cywilnego w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#BogusławLiberadzki">Przed lotnictwem cywilnym w kraju otwierają się perspektywy, wynikające z faktu, iż ukształtowała się grupa zamożnych osób, dla których podróżowanie samolotami, z racji prowadzonych interesów, staje się koniecznością. Ci ludzie z klasy średniej, propagują nowy styl życia, w którym podróżowanie samolotami staje się sprawą powszednią.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#BogusławLiberadzki">W 1990 r. w ONZ opracowano prognozę natężenia ruchu lotniczego do i z Polski. Prognoza ta, przy założeniu, że Polska będzie się sukcesywnie rozwijała gospodarczo, a granice nie będą stanowiły barier, przewidywała, że w 2000 r. granice naszego kraju przekroczy 100 mln osób. Natomiast rzeczywistość przeszła wszelkie oczekiwania i w ub. roku nasze granice przekroczyło już 170 mln osób, z czego ponad 2 mln osób podróżowało drogą powietrzną.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#BogusławLiberadzki">W innych krajach ruch pasażerski kształtuje się w sposób następujący: w Szwecji, liczącej 8 mln mieszkańców, lotnisko w Arlanda przyjęło i odprawiło 17 mln pasażerów, Lufthansa przewiozła ponad 30 mln pasażerów, przy czym towarzystwo to ma 60% udziałów na rynku przewozowym.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#BogusławLiberadzki">Patrząc na te proporcje widać, że w krajach rozwiniętych pasażerski ruch samolotowy odgrywa olbrzymią rolę. Można przypuszczać, że za dwa, trzy lata również u nas nastąpi eksplozja liczby przejazdów lotniczych.</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#BogusławLiberadzki">Spodziewamy się, że od chwili przyjęcia Polski do Wspólnoty Europejskiej dysproporcje będą się w szybkim tempie wyrównywać. Dotyczy to nie tylko pasażerskiego ruchu powietrznego. Szacuje się, że po przyjęciu Polski do Wspólnoty Europejskiej, również gwałtownie wzrośnie liczba zagranicznych samochodów osobowych, przekraczających nasze granice.</u>
          <u xml:id="u-20.6" who="#BogusławLiberadzki">Jesteśmy przekonani, że przed nami jest wielki wzrost liczby pasażerskich przejazdów.</u>
          <u xml:id="u-20.7" who="#BogusławLiberadzki">U podłoża tego spodziewanego wzrostu ruchu leżała przyczyna wojny z British Airlines. Szacuje się, że w najbliższych latach natężenie ruchu u nas wzrośnie o 40%. Zatem zagranicznemu przewoźnikowi chodziło o wejście na tak dobrze rokujący rynek.</u>
          <u xml:id="u-20.8" who="#BogusławLiberadzki">Zatem już teraz, nieomal w przededniu spodziewanego gwałtownego wzrostu liczby przejazdów, potrzebne są niezbędne zabezpieczenia, chroniące w przyszłości nasz rynek transportowy. W najbliższym czasie resort transportu przedłoży stosowny dokument rządowi.</u>
          <u xml:id="u-20.9" who="#BogusławLiberadzki">Chcemy zastosować takie regulacje prawne, jakie obowiązują, w tej chwili, w Unii Europejskiej. Później dopiero będzie można pomyśleć o ewentualnej liberalizacji uregulowań prawnych.</u>
          <u xml:id="u-20.10" who="#BogusławLiberadzki">Będziemy się stosować do rozwiązań i rekomendacji europejskiej konferencji ministrów transportu w odniesieniu do lotnictwa, stosować europejskie normy i standardy, normy JATA.</u>
          <u xml:id="u-20.11" who="#BogusławLiberadzki">Jesteśmy przekonani, że będziemy w stanie konkurować z równorzędnym partnerem pod warunkiem, że przejdziemy okres ochronny, obejmujący najbliższe 4–5 lat. Okres ochronny musi funkcjonować do momentu, w którym będziemy w stanie udowodnić, że jesteśmy jednakowo efektywni i że na jedno miejsce w samolocie, jesteśmy w stanie sprzedać taką samą liczbę biletów pasażerskich, a na jednego zatrudnionego osiągnąć podobną wydajność w pracy.</u>
          <u xml:id="u-20.12" who="#BogusławLiberadzki">Jeżeli w którymś z wymienionych elementów uda nam się pójść dalej niż zagranicznym towarzystwom lotniczym, będzie to czynnikiem decydującym o naszej atrakcyjności. Chcemy, chroniąc w najbliższym czasie nasz rynek, szukać rozwiązań, które spowodowałyby ekspansję rozwojową.</u>
          <u xml:id="u-20.13" who="#BogusławLiberadzki">Mamy dylemat wynikający z niepełnego wykorzystania naszych obiektów. Na przykład w zapleczu gastronomicznym lotniska (cateringu) można przechowywać trzy razy tyle posiłków, Cargo jest wykorzystywane tylko w 1/5, można by znacznie zwiększyć obroty tego dworca. Dworzec lotniczy Okęcie obsługuje rocznie 2,3 mln pasażerów, a mógłby przyjąć ich ponad dwa razy więcej.</u>
          <u xml:id="u-20.14" who="#BogusławLiberadzki">Te przykłady dokumentują, że mamy poważne nadwyżki, jeżeli chodzi o wydolność przedstawionych obiektów. Utrzymanie ich pociąga znaczne koszty stałe, a więc jedynym ratunkiem jest wzrost ruchu pasażerskiego i towarowego. Szansą o zasadniczym znaczeniu dla przyszłości polskiego lotnictwa cywilnego, jest wzrastający udział naszych przewoźników w obsłudze pasażerów, przyjeżdżających do Polski i wyjeżdżających z Polski.</u>
          <u xml:id="u-20.15" who="#BogusławLiberadzki">LOT ma 56,7% udziału w ruchu lotniczym do i z Polski. W tym zakresie w 1993 r. udział ten wzrósł o 3%.</u>
          <u xml:id="u-20.16" who="#BogusławLiberadzki">W latach 80 obce towarzystwa przewoziły 300–400 tys. osób udających się do Polski lub wyjeżdżających z niej, my 2,6 mln osób. W tej chwili proporcje te rozkładają się po połowie dla LOT i firm zagranicznych. W ostatnich latach LOT stracił 50% pasażerów, podczas gdy inni osiągnęli przyrost o ponad 100%.</u>
          <u xml:id="u-20.17" who="#BogusławLiberadzki">Zatarg z British Airlines powtórzony został bez takiego rozgłosu z KLM, z SAS, z Air France, wycofała się Lufthansa, żądająca pierwotnie dodatkowego udziału w przewozach pasażerskich itd.</u>
          <u xml:id="u-20.18" who="#BogusławLiberadzki">Walka z konkurencją zagranicznych przewoźników dokumentuje, że polskie lotnictwo nie zamierza zrezygnować ze znaczącej roli w transporcie lotniczym, chociażby ze względu na niezwykle korzystne położenie geograficzne. W naszym kraju krzyżują się drogi ze Wschodu na Zachód. Zagraniczne towarzystwa lotnicze widzą w tym możliwość robienia dobrych interesów.</u>
          <u xml:id="u-20.19" who="#BogusławLiberadzki">Musimy długofalowo ustalić strategię rozwojową naszego największego przewoźnika, jakim jest LOT. Chcielibyśmy, aby LOT koncentrował się na rejsach o średnim i dalekim zasięgu, czyli na lotach kontynentalnych i międzykontynentalnych.</u>
          <u xml:id="u-20.20" who="#BogusławLiberadzki">Konieczne do tego jest wzbogacenie floty o kolejne Boeingi 767. Może się uda w przyszłości kupić również Boeinga 777, który jest modelem najnowocześniejszym.</u>
          <u xml:id="u-20.21" who="#BogusławLiberadzki">Obok lotnictwa o tak znacznym zasięgu musimy również rozwijać rejsy krajowe, brakuje nam jednak samolotów o niewielkiej liczbie miejsc, zabierających 20–30 pasażerów. Eksploatacja takich samolotów jest znacznie tańsza. To niekoniecznie musi prowadzić LOT, powinni również na rynek krajowych przelotów wejść inni przewoźnicy.</u>
          <u xml:id="u-20.22" who="#BogusławLiberadzki">Trzeba przyzwyczajać ludzi do korzystania z komunikacji samolotowej na krajowych trasach, ale za rozsądnie skalkulowaną cenę. W dobie gwałtownego rozwoju gospodarczego możliwość szybkiego przenoszenia jest sprawą podstawową, przy czym przelot samolotem nie może być luksusem.</u>
          <u xml:id="u-20.23" who="#BogusławLiberadzki">Do czasu, gdy za średnią pensję można kupić 4 bilety lotnicze na krajowe trasy pasażerskie, nie można mówić ani o nawyku, ani o powszechności korzystania z samolotów jako wygodnych środków transportu. Powinny być zachowane proporcje między kosztami, jakie ponosi przedsiębiorstwo lotnicze, a cenami biletów. Jest to sprawa zasadnicza. Musimy brać pod uwagę, jaką cenę będą skłonni zapłacić potencjalni pasażerowie za przelot samolotem w sytuacji, gdy kolej wprowadza coraz szybsze pociągi.</u>
          <u xml:id="u-20.24" who="#BogusławLiberadzki">Wydaliśmy 60 koncesji na wykonywanie przewozów lotniczych w kraju. Oprócz LOT, w chwili obecnej, w przewozach krajowych funkcjonują dwaj przewoźnicy. Można by uruchomić przewozy krajowe choćby w oparciu o samoloty produkowane w Mielcu.</u>
          <u xml:id="u-20.25" who="#BogusławLiberadzki">Trzeba próbować tworzyć komplementarny system lotów regionalnych, powiązany z lotami o dalekim zasięgu.</u>
          <u xml:id="u-20.26" who="#BogusławLiberadzki">Musimy rozstać się z mitami, że pozostałe po radzieckich wojskach lotniczych pasy startowe, a jest ich 60, pozwalają na budowanie w poszczególnych regionach lotnisk o zasięgu międzynarodowym. Regionalne ośrodki mają olbrzymie ambicje, ale muszą one być dostosowane do strategicznych planów rozwoju polskiego lotnictwa cywilnego.</u>
          <u xml:id="u-20.27" who="#BogusławLiberadzki">Do resortu transportu wpłynęło 18 propozycji w sprawie założenia nowych lotnisk na bazie obiektów pozostałych po armii radzieckiej. Propozycje te składają ośrodki regionalne.</u>
          <u xml:id="u-20.28" who="#BogusławLiberadzki">Przy powierzchni naszego kraju i spodziewanym w najbliższych latach wzroście ruchu, zbudowanie takiej liczby lotnisk nie byłoby rozsądne.</u>
          <u xml:id="u-20.29" who="#BogusławLiberadzki">Musimy jasno powiedzieć, że centralnym portem lotniczym o znaczeniu międzynarodowym nadal pozostanie Okęcie. Jesteśmy za tym, aby powstawały regionalne firmy przewozowe, ale nie mogą one mieć międzynarodowych ambicji. Nie możemy przystać na propozycje, aby np. Poznań miał koncesję na loty do Frankfurtu, Krakowa, Wiednia, a Warszawa pozostałaby w środku kraju jako wyspa odcięta od międzynarodowych połączeń.</u>
          <u xml:id="u-20.30" who="#BogusławLiberadzki">Chcemy stworzyć jeden zintegrowany, zharmonizowany system lotnictwa cywilnego. W takim układzie nasze porty regionalne muszą być powiązane z centralnym portem o zasięgu międzynarodowym.</u>
          <u xml:id="u-20.31" who="#BogusławLiberadzki">W systemie połączeń lotniczych porty regionalne mają olbrzymią rolę do odegrania, ale pod warunkiem zsynchronizowania ich z portem Okęcie.</u>
          <u xml:id="u-20.32" who="#BogusławLiberadzki">W tej chwili rysują się wyraźnie dwa regiony lotnicze: północny i południowy. Chcielibyśmy, aby Gdańsk był północnym portem lotniczym oferującym przeloty, trwające 40–50 minut, dysponującym małymi i tanimi samolotami pasażerskimi.</u>
          <u xml:id="u-20.33" who="#BogusławLiberadzki">Trzeba dążyć do tego, aby pasażer, korzystając z połączeń łączonych, mógł w ciągu jednego dnia polecieć za najbliższą granicę, załatwić tam interesy i tego samego dnia wrócić do kraju. Przy planowaniu podziału lotów, między poszczególne porty, muszą być zachowane rozsądne rozwiązania. Nie byłoby dobrze, gdyby z Gdańska do Sztokholmu trzeba było lecieć przez Warszawę. Regionalne połączenia mają bowiem w założeniu usprawnić komunikację lotniczą, a nie przyczyniać się do komplikowania jej.</u>
          <u xml:id="u-20.34" who="#BogusławLiberadzki">Podobne założenia powinny dotyczyć regionu południowego. Marzy nam się np., aby w ciągu godziny zebrać pasażerów z pięciu małych samolotów, ulokować ich w większym samolocie i szybko przerzucić z północy na południe kraju, wstępując po drodze do Warszawy.</u>
          <u xml:id="u-20.35" who="#BogusławLiberadzki">Takiemu rozwiązaniu chcemy podporządkować także politykę w odniesieniu do umów międzynarodowych, negocjacji międzynarodowych, wydawania zezwoleń.</u>
          <u xml:id="u-20.36" who="#BogusławLiberadzki">Powinniśmy przyjąć założenia strategiczne, mające na względzie ochronę własnego regionu, a także integrację połączeń lotniczych między poszczególnymi lotniskami regionalnymi.</u>
          <u xml:id="u-20.37" who="#BogusławLiberadzki">Aby można było myśleć o nowoczesnym, dobrze zorganizowanym lotnictwie, niezbędna jest modernizacja kontroli lotniczego, w tym centrum, kierowania ruchem powietrznym. Wkrótce będziemy instalowali radary produkcji brytyjskiej.</u>
          <u xml:id="u-20.38" who="#BogusławLiberadzki">Kolejną sprawą jest pełniejsza integracja wojskowej i cywilnej przestrzeni powietrznej. Utrudnienia polegają na tym, że są odrębne procedury oraz odrębne wyposażenia.</u>
          <u xml:id="u-20.39" who="#BogusławLiberadzki">Państwo w tej chwili szkoli grupę kilkudziesięciu kontrolerów ruchu powietrznego. Szkolenie to obejmuje sprawę procedur, jak i języka. W lotnictwie cywilnym powszechnie stosowanym językiem jest język angielski. W nieodległej przyszłości zarówno służby wojskowe i cywilne kontrolujące przestrzeń powietrzną, z racji fachowego przeszkolenia, uzyskają możliwość wypełniania podobnych funkcji.</u>
          <u xml:id="u-20.40" who="#BogusławLiberadzki">Na kontrolę ruchu powietrznego patrzyć trzeba w kilku aspektach. Pierwszym z nich jest bezpieczeństwo ruchu. Aspektem drugim, jest zapewnienie suwerenności powietrznej Polski. Z punktu widzenia transportowego, to nie jest 312 tys. km2.</u>
          <u xml:id="u-20.41" who="#BogusławLiberadzki">To, czym my się zajmujemy, to jest owe 321 tys. km2, plus obszar powietrzny nad morzem. Łącznie jest to nieco ponad 450 tys. km2.</u>
          <u xml:id="u-20.42" who="#BogusławLiberadzki">Trzecim aspektem kontroli ruchu powietrznego jest obsługa tranzytu powietrznego odbywającego się nad terytorium naszego kraju. Tego rodzaju działalności nie zubaża środowiska i nie powoduje zagrożeń w ruchu powietrznym, pod warunkiem, że jest dobrze prowadzony.</u>
          <u xml:id="u-20.43" who="#BogusławLiberadzki">Aby można było przeprowadzić te długofalowe zamierzenia, mające na celu wprowadzenia systemu lotów regionalnych połączonych przez Okęcie w jeden spójny system, niezbędne jest właściwe prowadzenie procesów restrukturyzacyjnych i prywatyzacyjnych w odniesieniu do Polskich Linii Lotniczych LOT oraz do przedsiębiorstwa Polskie Porty Lotnicze. Nie zakładamy prywatyzacji w tradycyjnym tego słowa znaczeniu, w odniesieniu do przedsiębiorstwa Polskie Porty Lotnicze. Przewidujemy natomiast restrukturyzację, która polegałaby na wydzieleniu trzech obszarów gospodarczych.</u>
          <u xml:id="u-20.44" who="#BogusławLiberadzki">Obszarem pierwszym jest port lotniczy Okęcie z uwzględnieniem jego roli, jaką ma odegrać w najbliższych latach, obszarem drugim będą porty regionalne, również z uwzględnieniem ich przyszłej roli jako krajowego przewoźnika. Obszarem trzecim jest kontrola ruchu powietrznego, traktowana wieloaspektowo.</u>
          <u xml:id="u-20.45" who="#BogusławLiberadzki">Trzeba tu wziąć pod uwagę zarówno działalność gospodarczą, konieczność zapewnienia bezpieczeństwa w ruchu powietrznym, a także zapewnienie suwerenności przestrzennej Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
          <u xml:id="u-20.46" who="#BogusławLiberadzki">Przewidujemy w związku z tym, że infrastruktura lotnicza pozostanie zawsze w rękach Polski, port lotniczy Okęcie będzie własnością skarbu państwa, a także kontrola ruchu powietrznego nadal będzie miała charakter państwowy.</u>
          <u xml:id="u-20.47" who="#BogusławLiberadzki">Sprywatyzowane zostaną kawiarnie, restauracje, taksówki, sklepy. Utrzymanie obiektów, sprzątanie itd., również przejdzie do firm prywatnych.</u>
          <u xml:id="u-20.48" who="#BogusławLiberadzki">Natomiast w odniesieniu do Polskich Linii Lotniczych LOT przewiduje się w najbliższym czasie działania prywatyzacyjne, polegające na zmniejszaniu obecnie stuprocentowego udziału skarbu państwa w Polskich Liniach Lotniczych LOT S.A.</u>
          <u xml:id="u-20.49" who="#BogusławLiberadzki">Przy czym niekoniecznie będzie to polegało na tym, że skarb państwa będzie miał wpływy gotówkowe do kasy. Być może przeprowadzi się to metodą powiększenia kapitału założycielskiego PLL LOT.</u>
          <u xml:id="u-20.50" who="#BogusławLiberadzki">Przed dwoma miesiącami podjęte zostały prace nad ustaleniem założeń prywatyzacyjnych. Prace te prowadzone są zarówno w LOT, jak i w departamencie prywatyzacji Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej. Padały tu zarzuty, że Porty Lotnicze i LOT są monopolistami. Wyjaśnić trzeba, że Polskie Linie Lotnicze LOT nie mają pozycji monopolistycznej. LOT w ogóle ma bardzo mały udział na rynku transportowym. Ogółem, poza przewozami komunikacją miejską i samochodami osobowymi, w skali roku na terenie Polski przewozi się ponad 2 mld osób. Są to głównie przejazdy środkami komunikacji PKP i PKS oraz prowadzone przez innych przewoźników.</u>
          <u xml:id="u-20.51" who="#BogusławLiberadzki">Zatem udział transportu lotniczego jest niewielki, gdyż np. w ub. roku Polskie Linie Lotnicze LOT przewiozły 23 mln pasażerów.</u>
          <u xml:id="u-20.52" who="#BogusławLiberadzki">W przewozach międzynarodowych nasze granice, różnymi środkami transportu, przekracza rocznie 170 mln osób i w tym przypadku 1,4 mln osób, które przewozi LOT, też stanowi znikomy procent.</u>
          <u xml:id="u-20.53" who="#BogusławLiberadzki">Zatem nie można mówić o sytuacji monopolistycznej LOT, jako przewoźnika.</u>
          <u xml:id="u-20.54" who="#BogusławLiberadzki">Natomiast przedsiębiorstwo Polskie Linie Lotnicze, rzeczywiście jest jedynym podmiotem gospodarczym, który zawiaduje wszystkimi polskimi portami cywilnymi. Trzeba sobie zdawać sprawę, że warszawski port lotniczy Okęcie, zgodnie ze strategią rozwojową polskiego lotnictwa cywilnego, pozostanie jako jedyny krajowy port centralny i jest to swojego rodzaju monopol naturalny, gdyż siłą rzeczy, nie może być kilka lotniczych portów centralnych.</u>
          <u xml:id="u-20.55" who="#BogusławLiberadzki">Takim samym przedsiębiorstwem o cechach monopolistycznych są Polskie Koleje Państwowe, a także Państwowa Komunikacja Samochodowa, czyli te przedsiębiorstwa, które spełniają rolę użyteczności publicznej.</u>
          <u xml:id="u-20.56" who="#BogusławLiberadzki">Natomiast w nowej ustawie lotniczej chcielibyśmy wprowadzić większe kompetencje dla ministra transportu i gospodarki morskiej w dziedzinie ustalania cen, zwłaszcza przez przedsiębiorstwo Porty Lotnicze. Głównie chodzi o kwoty, jakimi przedsiębiorstwo Porty Lotnicze obciąża przewoźników, a zwłaszcza Polskie Linie Lotnicze LOT.</u>
          <u xml:id="u-20.57" who="#BogusławLiberadzki">W obecnym stanie prawnym minister transportu nie ma możliwości skutecznej regulacji obciążeń płatnościami LOT.</u>
          <u xml:id="u-20.58" who="#BogusławLiberadzki">Trzeba by podzielić majątek lotnictwa cywilnego między przedsiębiorstwo Porty Lotnicze, a PLL LOT. Są jednak również inwestycje niepodzielne, takie jak Cargo, cały obiekt terminalu czy zaplecza gastronomicznego (cateringu). Jedynym wyjściem jest wsparcie ze strony rządu, co umożliwi ekspansję gospodarczą LOT.</u>
          <u xml:id="u-20.59" who="#BogusławLiberadzki">Padały pytanie ze strony posłów o współpracę lotnictwa cywilnego z Ministerstwem Obrony Narodowej. Z Ministerstwem Obrony Narodowej dzielimy się lotniskami. Z naszego punktu widzenia jest konieczne, abyśmy wiedzieli przez jaki okres i na jakich zasadach będziemy te lotniska nadal dzielić.</u>
          <u xml:id="u-20.60" who="#BogusławLiberadzki">Najbardziej drastyczna sytuacja wytworzyła się na lotnisku Kraków. Trzeba będzie wyłożyć ponad 640 mln zł na modernizację pasa startowego. Naprawy wymagają też drogi kołowania i drogi postojowe.</u>
          <u xml:id="u-20.61" who="#BogusławLiberadzki">Chcielibyśmy w tym roku, za 24 mld zł, pokrywane solidarnie z Ministerstwem Obrony Narodowej, wykonać niezbędne projekty i prace przygotowawcze. Otrzymałem niedawno sygnały, że Ministerstwo Obrony Narodowej ma zamiar wycofać się ze wspólnego przedsięwzięcia. Nie mam potwierdzenia ani wiążącej decyzji w tej sprawie, ale jeżeli jest to prawdą. to powstanie bardzo znaczne zagrożenie dla wykonania zaplanowanych prac.</u>
          <u xml:id="u-20.62" who="#BogusławLiberadzki">Konsekwencją może być wyłączenie tego portu lotniczego z ruchu. Rozpatrywać musimy możliwość przejęcia przez lotnisko w Katowicach, na okres przejściowy, lotniczego ruchu z Krakowa.</u>
          <u xml:id="u-20.63" who="#BogusławLiberadzki">Padały również pytania o łączność, jaką dysponuje lotnisko Okęcie. Dowodem na niedoskonałości w jej działaniu była niedawna awaria kabla telekomunikacyjnego, co skomplikowało ruch na lotnisku na cały dzień.</u>
          <u xml:id="u-20.64" who="#BogusławLiberadzki">Wypłynęła także, w trakcie zadawania pytań, sprawa straży granicznej. Mamy bardzo wiele komplikacji w miejscu, gdzie stykają się : straż graniczna, odprawa celna i nasze służby.</u>
          <u xml:id="u-20.65" who="#BogusławLiberadzki">Niezbędna jest formuła prawna, która ściśle podzieli kompetencje tych służb oraz ich odpowiedzialność za poszczególne etapy pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JacekGadomski">Telekomunikacja Polska jest właścicielem kabla łączącego lotnisko z centrum radiokomunikacji. Natomiast nie możemy odpowiadać za pracę tego urządzenia, które może w jakimś momencie ulec awarii.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#JacekGadomski">Nieszczęściem jest, że Okęcie jako jedyne lotnisko o randze międzynarodowej miało w tym czasie jego połączenie. Normalnie muszą istnieć rezerwowe połączenia, a awaria kabla telekomunikacyjnego nie powinna mieć najmniejszego wpływu na łączność lotniska ze światem.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#JacekGadomski">Słyszeliśmy o poważnych kłopotach finansowych lotniska, co może być pewnym wytłumaczeniem. Od przeszło dwóch lat trwały prace nad budową radiolinii między Okęciem a centrum radiokomunikacji. Dzięki staraniom władz Okęcia, budowa tej linii została ukończona w kilka dni po głośnej awarii kabla.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#JacekGadomski">Telekomunikacja Polska S.A. nie miała nic wspólnego z awarią na Okęciu.</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#JacekGadomski">Posłowie pytali też o przyznawanie częstotliwości. Sprawą tą zajmuje się Polska Agencja Radiokomunikacji, działająca przy ministrze łączności. My również o przyznanie częstotliwości musimy się zwracać do tej agencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#StanisławStasiak">Usłyszałem na dzisiejszym spotkaniu, że już w niedługim czasie grozi nam eksplozja przewozów pasażerskich. Jednak z materiałów dostarczonych posłom wynika co innego. Jeżeli do 2000 r. nie osiągniemy (tak mówią prognozy) pułapu przelotów, jaki mieliśmy w 1989 r., to nie ma mowy o jakiejkolwiek eksplozji.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#StanisławStasiak">Z przedstawionych nam danych wynika natomiast, że musimy czynić olbrzymie starania, aby wrócić do stanu sprzed kilku lat.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#StanisławStasiak">Rozumiem, że ewentualny wzrost liczby kursów LOT może wiązać się tylko z polepszeniem sytuacji ekonomicznej kraju. Przeloty będą wynikały z konieczności prowadzenia interesów. Jeżeli do naszego kraju będzie po co przyjeżdżać, to wówczas zwiększy się liczba przelotów.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#StanisławStasiak">Dane, a więc i prognozy LOT, mówią nam o spodziewanym wzroście liczby lotów, a więc i o przyroście gospodarczym, ale odczucia społeczne są zupełnie odmienne. Sądzę, że jeszcze jest zbyt wcześnie, aby mówić o wzrastającej zamożności społeczeństwa, o zmianie modelu życia i przyzwyczajeń, co dzisiaj usłyszałem.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#StanisławStasiak">Sprawą, która mnie niepokoi, a dotyczy również LOT, jest prawidłowość, że wszelkie inwestycje chcemy robić za kredyty. Obawiam się, że pewnego dnia LOT, obciążony kredytami, stanie się po prostu niewypłacalny. A jeżeli do tego dojdzie, to wówczas LOT z jego zadłużeniem będzie musiał wziąć na siebie budżet państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#TadeuszGawin">Zastanawiam się czy jest sens lokować olbrzymie kwoty w modernizację portu lotniczego, który co prawda od centrum miasta nie jest zbyt oddalony, ale dojazd do niego jest bardzo uciążliwy i długotrwały i praktycznie dostanie się na lotnisko trwa dłużej niż lot na krajowej trasie. Rozpoczyna się niezwykle kosztowny remont tego portu lotniczego, mnożą się komplikacje i kłopoty.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#TadeuszGawin">Podobnie jest z dojazdem do krakowskiego lotniska Balice. Zatem wracam znów do poprzedniego pytania o Trzebinię. Jeżeli mamy remontować Balice, przenosić ruch do Katowic, aby potem znów skierować do krakowskiego portu, to czyż nie lepiej wybudować lotnisko w Trzebini, leżącej w odległości pół godziny jazdy zarówno od centrum Krakowa, jak i centrum Katowic?</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#TadeuszGawin">Czy budowa nowego lotniska nie kosztowałaby mniej niż remont już istniejącego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#BogusławLiberadzki">Wydatki inwestycyjne w LOT mamy już poza sobą, nie ma programu wzrostu nakładów inwestycyjnych, opartych o kredyty, o co wyraził obawę poseł S. Stasiak.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#BogusławLiberadzki">PLL LOT mają jedną drogę wyjścia z trudnej sytuacji finansowej - muszą więcej latać. Tylko tym sposobem mogą spłacić kredyty i uzyskać płynność finansową, o którą w tej chwili jest im bardzo trudno.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#BogusławLiberadzki">Poseł T. Gawin pytał czy lepiej modernizować istniejące lotnisko krakowskie, czy też może korzystniejsza byłaby budowa nowego. Muszę wyjaśnić, że wybór miejsca na budowę lotniska jest to nie tylko wybór miejsca, ale i konfiguracji przestrzeni. Nad nami przebiegają korytarze przestrzenne. Sama budowa musi być poprzedzona bardzo kosztownymi pracami przygotowawczymi. Zanim zacznie się kłaść beton pod pasy startowe trzeba bardzo rzetelnie teren odwodnić, wyrównać. Pochłania to setki miliardów w przypadku budowy tylko jednego pasa startowego.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#BogusławLiberadzki">Wchodzi też w grę bardzo kosztowna infrastruktura, urządzenia związane z ochroną środowiska oraz urządzenia energetyczne. Znacznie tańsza będzie modernizacja krakowskiego lotniska, o którym mówił pan poseł T. Gawin niż rozważać budowę nowego obiektu od podstaw.</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#BogusławLiberadzki">Aby Polska mogła zostać połączona siecią krajowych tras regionalnych niezbędna jest budowa kilku nowych portów lotniczych, prowadzona równolegle z modernizacją już działających.</u>
          <u xml:id="u-24.5" who="#BogusławLiberadzki">Są trzy propozycje otwarcia nowych lotnisk w regionie południowym kraju. Najpilniejszą sprawą jest otwarcie lotniska w Częstochowie. Łączy się z pytaniem posła T. Gawina o planowaną przed laty budowę lotniska w Trzebini. Jest to zbyt mała odległość od Częstochowy i tak blisko położonym obok siebie lotniskom nie można by zapewnić pełnego bezpieczeństwa przy startach, samoloty mogłyby się zderzyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#AndrzejSzarawarski">Transportowi, jako gałęzi gospodarki w ogóle, a transportowi lotniczemu w szczególności, w najbliższych latach trzeba poświęcić wiele uwagi i zaangażowania ze strony państwa, a także ludzi biznesu. Jest to bowiem dziedzina, która ma w naszym kraju znaczne perspektywy rozwojowe.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#AndrzejSzarawarski">Transport lotniczy należycie zorganizowany i postawiony na odpowiednim poziomie nie tylko przysporzy Polsce dochodów, ale także rozsławi jej dobre imię w świecie.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#AndrzejSzarawarski">Dla środowiska polonijnego za oceanem LOT jest swojego rodzaju wizytówką ojczyzny, Polacy mieszkający w Stanach Zjednoczonych są wierną klientelą tego towarzystwa lotniczego.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#AndrzejSzarawarski">Mamy bardzo dogodne dla transportu lotniczego położenie geograficzne, wiele państw chce, przy istniejących perspektywach rozwojowych państw Europy Środkowej, zrobić na tym dobry interes. Sądzę, że byłoby wielką nierozwagą, gdybyśmy tak dogodnego położenia nie wykorzystali dla rozwoju gospodarczego kraju. Transport lotniczy ma w tym względzie wielką rolę do odegrania.</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#AndrzejSzarawarski">Sądzę, że zarówno LOT, jak i całe polskie lotnictwo cywilne najgorszy okres mają już za sobą. Klaruje się powoli zarówno sytuacja inwestycyjna, jak i finansowa. Uważam, że rząd powinien przyspieszyć prace nad oddłużeniem przedsiębiorstwa LOT i Porty Lotnicze, mając na względzie ich dalekosiężną perspektywę rozwoju.</u>
          <u xml:id="u-25.5" who="#AndrzejSzarawarski">Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej jest w tej chwili jedynym ministerstwem, które opracowało długofalowy program polityki państwa w dziedzinie transportu, gdzie wszystkie gałęzie transportu, w tym także lotnictwo cywilne, zostały ujęte kompleksowo z uwzględnieniem perspektyw gospodarczych kraju. Gdy ma się przygotowany plan długofalowy wówczas łatwiej pokonywać kolejne etapy rozwoju, bez popełniania błędów.</u>
          <u xml:id="u-25.6" who="#AndrzejSzarawarski">Przed Komisją Handlu i Usług, jak również przed resortem transportu, stoi bardzo pilne dostosowanie naszego prawodawstwa do standardów europejskich. Niedoskonałość naszego prawa i jego anachroniczny charakter są najtrudniejszą do pokonania barierą, jeżeli chodzi o komplementarny rozwój lotnictwa cywilnego.</u>
          <u xml:id="u-25.7" who="#AndrzejSzarawarski">W tym zakresie pośpiech nie jest wskazany, każdy przepis musi mieć charakter zsynchronizowany z prawem europejskim. Jako sejmowa Komisja dołożymy wszelkich starań, aby zrobić to dobrze i z pożytkiem dla sprawy.</u>
          <u xml:id="u-25.8" who="#AndrzejSzarawarski">Pilną sprawą jest unormowanie zasad współpracy pomiędzy różnymi resortami, od których zależy sukces rozwoju transportu lotniczego. Chodzi tu o współpracę między Ministerstwem Transportu i Gospodarki Morskiej z Ministerstwem Obrony Narodowej, Ministerstwem Łączności i Głównym Urzędem Ceł. W dziedzinie współpracy można, przy dobrej woli, bez żadnych nakładów inwestycyjnych, uzyskać postęp.</u>
          <u xml:id="u-25.9" who="#AndrzejSzarawarski">Są znaczne rezerwy, jeżeli chodzi o polski rynek lotniczy. Tutaj jest rola dla prasy, która do tej pory pisała o lotnictwie i dużo i źle. Mam nadzieję, że dzisiejsze spotkanie będzie przełomowym i o polskim lotnictwie zacznie się pisać dużo i dobrze. Od tego bowiem zależy rozwój rynku lotniczego, także rozwój transportu lotniczego towarowego. Są tu wielkie potencjalne możliwości, do dzisiaj niewykorzystane.</u>
          <u xml:id="u-25.10" who="#AndrzejSzarawarski">Port Cargo zbudowany na 50 tys. ton ładunków przewozi obecnie niewiele ponad 20 tys. ton, a możliwości jego rozwoju pozwalają mówić o 250 tys. ton przewożonych rocznie towarów. Trzeba jeszcze zrobić bardzo wiele dla lepszej atmosfery w tym zakresie, położyć nacisk na marketing i reklamę.</u>
          <u xml:id="u-25.11" who="#AndrzejSzarawarski">Po dzisiejszym naszym spotkaniu wiem dokąd chcemy iść i mam świadomość niedostatków z jakimi się boryka lotniczy transport w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-25.12" who="#AndrzejSzarawarski">Mam wrażenie, że mamy podstawy po temu, aby sporządzić dobry, długofalowy program rozwoju lotnictwa cywilnego w Polsce, który znajduje się w fachowych rękach, co dobrze rokuje na przyszłość. Mam nadzieję, że w Ministerstwie Transportu i Gospodarki Morskiej lotnictwo cywilne w naszym kraju będzie traktowane priorytetowo, tak aby wkładany w rozwój lotnictwa wysiłek przynosił efekty. Początkowe prognozy pochodzące sprzed kilku lat mówiły m. in. o zagrożeniu, jakim dla naszego lotnictwa są renomowane, doskonale wyposażone zagraniczne towarzystwa lotnicze, wróżono nam, że zostaniemy przez nich wchłonięci. To się na szczęście nie stało.</u>
          <u xml:id="u-25.13" who="#AndrzejSzarawarski">Dziękuję za udział w dzisiejszym posiedzeniu i deklaruję w imieniu Komisji Handlu i Usług otwartość na wszelkie problemy przedsiębiorstw lotniczych.</u>
          <u xml:id="u-25.14" who="#AndrzejSzarawarski">Na tym zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>