text_structure.xml
67.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#RyszardGrodzicki">Otwieram posiedzenie Komisji. Rozpoczynamy dziś pracę nad budżetem na 1997 rok. Witam na dzisiejszym posiedzeniu zaproszonych gości.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#RyszardGrodzicki">Rozpoczynamy od projektu budżetu Kancelarii Sejmu. Przypominam, że przyszły rok jest rokiem nietypowym z punktu widzenia budżetowania, ponieważ odbędą się w nim wybory do Sejmu i Senatu. Spowoduje to z pewnością wiele komplikacji organizacyjnych. Należy likwidować stare biura poselskie, utworzyć nowe, przygotować pracę posłów następnej kadencji.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#RyszardGrodzicki">W przyszłym roku planowane jest także referendum konstytucyjne, które także będzie rzutować na wydatki Kancelarii Sejmu. Panie ministrze, proszę o przedstawienie projektu budżetu Kancelarii Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MaciejGraniecki">Projekt budżetu Kancelarii Sejmu został państwu dostarczony wcześniej. Nie będę więc szczegółowo powtarzał wszystkich wskaźników i propozycji.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MaciejGraniecki">Chciałbym tylko scharakteryzować kilka pozycji i danych budżetu. Zamyka się on w 1997 roku kwotą 214.361.547 zł, co stanowi wzrost w stosunku do 1996 roku o 35,5%. Patrząc na tegoroczny budżet i jego dynamikę w stosunku do budżetu 1995 roku, to wynosiła ona 42%.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MaciejGraniecki">Relatywnie wzrost budżetu na 1997 rok jest mniejszy w sensie dynamiki niż tegoroczny.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#MaciejGraniecki">W cenach porównywalnych, tzn. po przeliczeniu cen z 1996 roku na prognozowane na 1997 rok, budżet ten wzrasta o 13,9%.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#MaciejGraniecki">We wskaźnikach do budowy budżetu na przyszły rok minister finansów przyjął dynamikę dla wszystkich jednostek sfery pozarządowej na poziomie 17,3%. W relacji do tych założeń budżet Kancelarii Sejmu, w części dotyczącej samej Kancelarii jako urzędu, cechuje się wzrostem na poziomie 15,8%. Jest więc wyraźnie poniżej założonego przez ministra finansów wskaźnika.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#MaciejGraniecki">W części dotyczącej świadczeń poselskich i kosztów zmiany kadencyjnej budżet charakteryzuje się dynamiką rzędu 62,9%.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#MaciejGraniecki">W sierpniu br., po zapoznaniu się z opinią Komisji, Prezydium Sejmu uchwaliło projekt budżetu Kancelarii Sejmu na 1997 rok. Jednak w październiku, na skutek wystąpienia ministra finansów, który zalecił zweryfikowanie planowanych kwot, Prezydium Sejmu zleciło Kancelarii korekcyjne przejrzenie budżetu.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#MaciejGraniecki">Z przeglądu tego wynikło, że możemy skorygować projekt wydatków o 5,5 mln zł przede wszystkim w części inwestycyjnej. Przyjęliśmy też sztywny wskaźnik wzrostu płac w sferze budżetowej na poziomie 115. Zostało to zaaprobowane przez Prezydium Sejmu i przekazane ministrowi finansów. Spowodowało to blisko 2% korekty wzrostu budżetu już w październiku.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#MaciejGraniecki">Chciałbym przypomnieć państwu, że Prezydium udzieliło Kancelarii Sejmu wytycznych do budowy budżetu, które można nazwać bez żadnej przesady wytycznymi oszczędnościowymi. Mając na względzie przyszłoroczną zmianę kadencji i wybory, czyli okres transformacji, który musi wiązać się z częściową wymianą bazy technicznej, niezbędnymi remontami, nakładami na świadczenia poselskie, Prezydium Sejmu stanęło na stanowisku, iż oszczędnościowe podejście jest szczególnie wskazane w 1997 roku.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#MaciejGraniecki">Zalecono nam, abyśmy trzymali się wszystkich wskaźników ministra finansów, również dotyczących poszczególnych paragrafów, a więc nie tylko paragrafu 11 dotyczącego zatrudnienia, ale też innych jak np. paragraf 36 - remonty, 72 - inwestycje.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#MaciejGraniecki">Wszyscy wiemy, że w przyszłym roku czekają nas wybory parlamentarne. Warto tylko powiedzieć, że zmiana kadencji będzie pociągała za sobą konieczność dodatkowych środków na wyposażenie posłów, na wypłatę świadczeń posłom, którzy zakończą pracę w parlamencie.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#MaciejGraniecki">Zgodnie z sugestią Komisji, Prezydium Sejmu przyjęło proponowane proporcje zakładające wymianę składu Sejmu na poziomie 75%, a więc 2/3. Oznacza to proporcję 150 posłów do 310 posłów.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#MaciejGraniecki">Kolejna wytyczna przy budowie budżetu dotyczy potrzeby zapewnienia środków finansowych na pełne wdrożenie zapisów ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora. W szeregu świadczeń ustawa ta skutkuje znacznymi wydatkami budżetowymi. W III kadencji mają szansę wejść w życie uposażenia poselskie na poziomie wynagrodzeń podsekretarzy stanu. Oznacza to znaczny wzrost wydatków na wynagrodzenia w przyszłym roku.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#MaciejGraniecki">Mimo planowanych uprzednio środków do rezerwy celowej na 1996 rok, Kancelaria wykorzystała wyłącznie przewidziane w budżecie środki na wzrost tegorocznych świadczeń. Powiadomiliśmy Ministerstwo Finansów, że z rezerwy celowej budżetu państwa Kancelaria Sejmu korzystać nie będzie. Oszczędności zagospodarowaliśmy przy realizacji zapisów ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora w 1996 roku.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#MaciejGraniecki">Kolejną wytyczną jest utrzymanie substancji budynków struktury sejmowej. Nie planujemy tutaj żadnych przedsięwzięć wychodzących poza pewien elementarny standard wyposażenia, jakości infrastruktury, estetyki budynków i ich utrzymania.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#MaciejGraniecki">Jeśli chodzi o inwestycje, zostało tu nakreślone bardzo ostre kryterium. Nakazano nam zredukować plany do niezbędnego minimum. Zakłada się tu rozpoczęcie w przyszłym roku inwestycji energetycznej, czyli budowy nowego systemu zasilania gmachów sejmowych, zwłaszcza budynku K - starego domu poselskiego.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#MaciejGraniecki">Zalecono nam - podzielamy ten pogląd - etapową realizację tej inwestycji. Ogólnie zamyka się ona w kwocie 7 mln zł, zaś w przyszłym roku planujemy wydanie niewiele ponad 2 mln zł.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#MaciejGraniecki">Drugą pokaźną pozycją inwestycyjną jest kontynuacja zabezpieczania gmachów sejmowych, co nazywa się hasłowo bezpieczeństwem w budynkach Sejmu. Inwestycja ta nie ma na celu ogradzania i izolowania Sejmu, lecz wprowadzenie kolejnych elektronicznych systemów bezpieczeństwa, obserwacji itp.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#MaciejGraniecki">Kolejna pozycja inwestycyjna związana jest z nabywaniem nowego sprzętu dla biur poselskich posłów III kadencji. Są to przede wszystkim kserokopiarki, których nabycie jest konieczne i bardzo uzasadnione. Jest to sprzęt wyeksploatowany, gdyż 99% używanych teraz kserokopiarek nabyto podczas I kadencji Sejmu. Biorąc pod uwagę parametry eksploatacyjne, należy dokonać zakupu partii nowych kserokopiarek dla biur poselskich.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#MaciejGraniecki">Kolejne wytyczne są zgodne z opinią Kancelarii Sejmu i wynika z naszej analizy sytuacji. Pozostajemy na niezmiennym poziomie zatrudnienia, nie prosimy o zwiększenie etatowe, mimo że ilość zadań wzrasta. Musimy sobie dać radę z wykonywaniem obowiązków Kancelarii przy obecnym stanie kadrowym.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#MaciejGraniecki">Fundusz wynagrodzeń jest średnią z 1996 roku skorygowaną o wskaźnik inflacyjny.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#MaciejGraniecki">Następnym kryterium budowy budżetu są koszty prac konstytucyjnych. Wszystko wskazuje na to, iż w przyszłym roku Komisja Konstytucyjna zakończy pracę. Działalność tej Komisji wiąże się z wydatkami na ekspertów, seminaria itp. Zabezpieczamy też pokaźną kwotę ponad 400 tys. zł na wydatki związane z referendum konstytucyjnym. Chodzi o promocję problematyki referendalnej. Nie są to środki na organizację referendum, ponieważ te przewiduje się w budżecie Krajowego Biura Wyborczego. W naszym budżecie zawarto środki na kampanię tematyki referendalnej.</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#MaciejGraniecki">Pokaźnym wydatkiem w 1997 roku będzie przeprowadzenie w Warszawie pierwszej tak dużej konferencji międzynarodowej. Jej organizacja spoczywa na Sejmie. Będzie to Zgromadzenie Parlamentarne Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie. Jest to blisko 400 tys. zł na bezpośrednią organizację konferencji. Częściowo w kosztach będzie partycypować Kancelaria Senatu, która w swoim budżecie przewidziała także pewną sumę.</u>
<u xml:id="u-2.23" who="#MaciejGraniecki">Koszty konferencji to również wydatki na infrastrukturę i dofinansowanie Kancelarii Sejmu, zwłaszcza w sprawach związanych z poligrafią. Nasze wnioski w tym względzie są zbieżne z opinią Rady Wydawniczej Wydawnictwa Sejmowego, która sugerowała doinwestowanie sprzętowe naszego zakładu poligrafii. Zbiega się to z potrzebami związanymi z konferencją.</u>
<u xml:id="u-2.24" who="#MaciejGraniecki">Przechodząc do kolejnej kwestii chciałbym powiedzieć, że układ budżetu Kancelarii Sejmu został zatwierdzony przez Prezydium Sejmu. Chodzi o pokazanie dwóch planów budżetu - planu urzędu Kancelarii oraz planu finansowania zadań związanych ze świadczeniami poselskimi i zmianą kadencji.</u>
<u xml:id="u-2.25" who="#MaciejGraniecki">Kancelaria Sejmu analizuje wciąż założenia budżetowe i stara się urealniać proponowane tu kwoty.</u>
<u xml:id="u-2.26" who="#MaciejGraniecki">Biorąc pod uwagę przewidywane wykonanie i potrzeby w nowym roku, nie wykluczamy możliwości ewentualnych przesunięć między paragrafami. Jest to dość rutynową czynnością. Z drugiej strony staramy się zmitygować pewne potrzeby, a zwłaszcza je urealnić.</u>
<u xml:id="u-2.27" who="#MaciejGraniecki">Kolejny rok stosowania ustawy o zamówieniach publicznych, jej procedur i wymogów, pokazuje, jakim dobrodziejstwem są owe tryby zamówień publicznych, ale z drugiej strony - jak znakomicie wpływa to na wydłużanie procedur i realizację przedsięwzięć w sferze inwestycji. Mówiąc otwarcie, czasami „kruszejemy” pod wpływem procedur ustawy i weryfikujemy plany wyjściowe. Nawet przeprowadzenie skomplikowanego przetargu kontrahent potrafi się wycofać z różnych powodów i wtedy tracimy kolejne 4–5 miesięcy na realizację nowych procedur.</u>
<u xml:id="u-2.28" who="#MaciejGraniecki">W rozmowie z panią poseł Danutą Ciborowską dokonaliśmy wstępnej wspólnej analizy. Myślę, że pani przewodnicząca podkomisji przedstawi państwu nasze ustalenia.</u>
<u xml:id="u-2.29" who="#MaciejGraniecki">Kancelaria dokonała kolejnych korekt. Proponujemy w paragrafie 72 zrezygnować z inwestycji dotyczącej kupna dwóch magnetowidów typu Beta za 603, 5 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.30" who="#MaciejGraniecki">W tym roku kupiliśmy już dwa profesjonalne magnetowidy i wydaje się, że jest to wystarczające na nasze potrzeby. Na marginesie chciałbym powiedzieć, że magnetowidy są nam potrzebne ze względu na archiwizację posiedzeń Sejmu. Będziemy instalować wkrótce profesjonalną kamerę rejestrującą posiedzenia i potrzebujemy wtedy równie profesjonalnych magnetowidów. Jednak te dwa wystarczą.</u>
<u xml:id="u-2.31" who="#MaciejGraniecki">W trybie pilnym Sejm uchwalił ostatnio nowelizację ustawy o kształtowaniu wynagrodzeń w sferze budżetowej. Przyjęto zamrożenie płac tzw. R-ki na przyszły rok na poziomie grudnia br. Oznacza to, że uposażenia poselskie w III kadencji, czyli za październik, listopad i grudzień, naliczone w budżecie według pensji podsekretarza stanu przemnożonej wskaźnikiem inflacji, są w projekcie zawyżone. Stąd w tym miejscu korygujemy również naliczenie o 15%. Konkretną kwotę poda państwu później pan dyrektor Glaza.</u>
<u xml:id="u-2.32" who="#MaciejGraniecki">Do rozważenia pozostaje kwestia - mówię otwarcie - paragrafu 29 czyli wyjazdów zagranicznych. Nasze plany oparte są o plan wymiany międzynarodowej i udziału w wielu konferencjach i innych wyjazdach poselskich.</u>
<u xml:id="u-2.33" who="#MaciejGraniecki">Trzeci rok kadencji jest najpełniejszym rokiem w pracach Sejmu. Bierzemy czynny udział w międzynarodowych zjazdach i spotkaniach. Planowane wyjazdy w układzie bilateralnym, a więc wyjazdy marszałka Sejmu, Prezydium Sejmu, grup bilateralnych nie są realizowane tak dynamicznie, jak to zakładano na bieżący rok. W tym roku będziemy zwracać do budżetu państwa ok. 30% środków z tytułu niewykorzystania ich na opłacenie wyjazdów zagranicznych posłów.</u>
<u xml:id="u-2.34" who="#MaciejGraniecki">Można się więc zastanawiać, czy skalkulowana na 1997 rok kwota w tym paragrafie będzie wykorzystana? Zalecałbym jednak daleko posuniętą ostrożność. Można dokonywać szacunków na podstawie praktyki i wypracować w tej części pewne oszczędności.</u>
<u xml:id="u-2.35" who="#MaciejGraniecki">Budżet 1997 roku - w mojej ocenie - optymalnie zabezpiecza potrzeby Sejmu i posłów, a przede wszystkim w części urzędu - zabezpiecza potrzeby Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-2.36" who="#MaciejGraniecki">W 1997 roku będziemy kontynuować studia rozwojowe. Wystąpiliśmy już o rozbudowę gmachów sejmowych. Jest to - moim zdaniem - nieodzowne. Nikt jednak nie zamierza w przyszłym roku przystępować do budowy, być może za dwa lata też będzie to niemożliwe. Wysiłek należy podjąć w tym stuleciu.</u>
<u xml:id="u-2.37" who="#MaciejGraniecki">Proszę pamiętać, że pod tym dachem mieszczą się dwie izby parlamentu. Obie rozwijają się w sposób naturalny. W pełni podzielamy pogląd, który ktoś z państwa wypowiedział na sierpniowym spotkaniu, że nie jest to już muzeum demokracji, lecz fabryka demokracji. Tak jak każde przedsięwzięcie wymaga ona inwestowania kapitałowego i ludzkiego.</u>
<u xml:id="u-2.38" who="#MaciejGraniecki">Już w tym roku wystąpiliśmy o przejęcie od gminy centrum działki na rogu ulic Matejki i Wiejskiej. Jest to parking używany już teraz przez Sejm. Chciałbym, abyśmy mogli w kolejnych latach realizować inwestycję rozbudowy gmachów Sejmu. Być może w przyszłym roku rozpiszemy konkurs architektoniczny na zabudowę tej działki. Mamy za sobą pewne prace studialne. Jeśli wszystko się powiedzie, będziemy planować już na 1998 rok jakieś środki na ten cel.</u>
<u xml:id="u-2.39" who="#MaciejGraniecki">Zwracam jeszcze uwagę państwa na fakt konieczności poczynienia inwestycji energetycznej. Zarząd Energetyki Miejskiej wciąż odmawia rozmowy z nami, ponieważ budynki są już energetycznie wyeksploatowane Musimy wybudować nowe złącza, transformatory itp.</u>
<u xml:id="u-2.40" who="#MaciejGraniecki">W 1997 roku chcemy zrealizować pierwszy etap tej inwestycji. Przetarg na wykonanie prac energetycznych trwał 8 miesięcy, ale dzięki temu znaleźliśmy kontrahenta, który zaproponował cenę niższą od wyjściowej o ponad 30 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.41" who="#MaciejGraniecki">Chcemy kontynuować rozbudowę, rozwój i utrzymanie infrastruktury informatycznej. Dar Kongresu Stanów Zjednoczonych z 1991 roku już się wyczerpuje. Sprzęt jest wyeksploatowany, choć nadaje się do codziennego użytku. Dlatego darujemy go szkołom i innym placówkom oświatowym.</u>
<u xml:id="u-2.42" who="#MaciejGraniecki">W bieżącym i najbliższym roku chcemy wymienić ok. 130 komputerów, a jednocześnie nasycać sieć nowoczesnym sprzętem. Będzie ona mogła działać w sieci w Kancelarii Sejmu oraz w łączności z biurami poselskimi. Inwestycja będzie realizowana w zależności od potrzeb zgłaszanych przez biura i posłów. Nie planujemy każdego zakupu w odniesieniu do liczby 460 posłów. Każdy inaczej eksploatuje sprzęt, zgłasza inne wymagania.</u>
<u xml:id="u-2.43" who="#MaciejGraniecki">Prosiłbym, aby Komisja spojrzała łaskawym okiem na sprawy dofinansowania tej „fabryki demokracji”. Mówiłem już kilkakrotnie, ale powtórzę jeszcze raz. Budżet Kancelarii Sejmu to zaledwie 1,3 promila budżetu państwa. Z pobieżnych wyliczeń widać, ile obywatela polskiego kosztuje utrzymanie parlamentu. Miesięcznie pracującą osobę kosztuje on 80 groszy, zaś nie pracującą - 50 groszy. Moim zdaniem jest to kontrybucja na zupełnie sensownym poziomie. Nie jest to ostateczny argument, jednak można go wziąć pod uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#RyszardGrodzicki">Zanim oddam głos pani poseł Ciborowskiej, która jest posłem koreferentem, przypominam, iż w kosztach utrzymania Kancelarii Sejmu ukryte są również koszty utrzymania Kancelarii Senatu. Np. koszt eksploatacji budynków księgowany jest w znacznej części po stronie Kancelarii Sejmu. Dotyczy to także kosztów ochrony budynków.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#DanutaCiborowska">Po bardzo konkretnej wypowiedzi pana ministra mnie nie zostało już wiele do dodania. Pozwolę sobie jednak na kilka uwag.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#DanutaCiborowska">Oprócz obciążenia budżetu Kancelarii Sejmu niektórymi kosztami utrzymania Kancelarii Senatu, pragnę podkreślić, że w tym budżecie zawarte są również wydatki na rzecz Rady Ochrony Pracy, Trybunału Stanu i Rady Programowej Wydawnictwa Sejmowego.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#DanutaCiborowska">Kwoty te nie stanowią wielkiego procentu, ale trzeba te wydatki ponosić.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#DanutaCiborowska">Pragnę powtórzyć za panem ministrem, że projekt budżetu Kancelarii Sejmu na 1997 rok został po raz pierwszy podzielony na projekt budżetu Kancelarii jako urzędu i projekt budżetu świadczeń na rzecz posłów. Przy tym ostatnim ważne jest pełne wdrożenie przepisów ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#DanutaCiborowska">W projekcie dominuje ważny element - zmiana kadencji Sejmu, co będzie się odbywać w tym samym czasie i wymaga zdwojonych wysiłków pracowników Kancelarii Sejmu. Powoduje to wzrost wydatków w części poselskiej i rzutuje na poziom wzrostu o 35,5%.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#DanutaCiborowska">Do grupy najważniejszych wydatków należą uposażenia i diety poselskie, dodatki do uposażeń wraz z pochodnymi, a także odprawy parlamentarne, emerytalne i rentowe posłów. Stanowią one 23,9%.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#DanutaCiborowska">Wydatki na biura poselskie, klubów parlamentarnych i kół poselskich stanowią 17,4%.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#DanutaCiborowska">Podróże krajowe i zagraniczne - a szczególne wątpliwości zawsze budzą te ostatnie - stanowią 3,6%. Podkreślam, iż przy podróżach krajowych zostały wynegocjowane dość korzystne warunki opłat za przejazdy poselskie.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#DanutaCiborowska">W przypadku wynagrodzeń pracowników Kancelarii Sejmu należy pamiętać, że ilość etatów pozostaje bez zmian. Jest to 1160 średnio wyliczalnych etatów. Pan minister i Prezydium Sejmu gwarantują pełne zabezpieczenie II i III kadencji Sejmu oraz momentu zmiany kadencji.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#DanutaCiborowska">Inwestycje stanowią 8,5% budżetu. Przewidziane są tu głównie kontynuacje rozpoczętych prac. Wynika to ze skromności projektu budżetu na przyszły rok.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#DanutaCiborowska">Należy pamiętać, że budżet Kancelarii Sejmu jest bardzo oszczędny, maksymalnie ograniczony, choć bardzo realny i zapewniający optymalne funkcjonowanie urzędu. Inne pozycje to wydatki na energię cieplną i elektryczną - 1,7% oraz pozostałe wydatki to 1,4%.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#DanutaCiborowska">Projekt budżetu opracowywany był od sierpnia. Propozycje wciąż się zmieniały. Już od dwóch lat dyskusje nad budżetem trwają dłużej i są bardziej szczegółowe. Ostatnia wersja projektu była poddana głębokiej analizie ze strony podkomisji, przy udziale pana ministra Granieckiego i przedstawicieli Ministerstwa Finansów.</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#DanutaCiborowska">W wyniku analizy, rozmów i dyskusji pojawiła się szansa obniżenia jeszcze o pewną sumę wydatków Kancelarii Sejmu. Przedstawię teraz propozycję zmian.</u>
<u xml:id="u-4.13" who="#DanutaCiborowska">Paragraf 36 - Usługi materialne. Na usługi transportowe przewidziano tu 393.466 zł. Pod tym pojęciem kryją się różnego typu usługi, w tym przewóz posłów innymi środkami transportu niż tymi, którymi dysponuje Kancelaria Sejmu. Ustaliliśmy, iż istnieje tu możliwość zmniejszenia tej kwoty o 100 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-4.14" who="#DanutaCiborowska">Paragraf 72 - Wydatki na finansowanie inwestycji. W wyniku systematycznej wymiany taboru samochodowego istnieje możliwość zweryfikowania projektu budżetu o całą kwotę 603 tys.zł.</u>
<u xml:id="u-4.15" who="#DanutaCiborowska">W przypadku paragrafu 28 - Podróże służbowe krajowe, istnieje pozycja pt. Noclegi posłów poza miejscem stałego zamieszkania i Warszawą. Proponujemy zmniejszenie tej kwoty o ok. 50%, tzn. o 979.524 zł. Wynika to z analizy wykorzystania tych pieniędzy. W 1994 roku było to ok. 13%, w 1995 roku było to ok. 17%, w 1996 roku nie będzie więcej niż 30% do października. Stąd proponowane zmniejszenie kwoty.</u>
<u xml:id="u-4.16" who="#DanutaCiborowska">Paragraf 72 - Wydatki na finansowanie inwestycji. W pozycji pt. III kadencja Sejmu (nowe wyposażenie w związku z zakończeniem II kadencji) przewidziano kwotę 5.153.890 zł. Chcę zatrzymać się na podpunkcie - rozbudowa konfiguracji sprzętowej w biurach poselskich. Pan minister wspomniał już, że inwestycję taką można poczynić po pełnym rozpoznaniu potrzeb poselskich. Dlatego też ta pozycja będzie szersza w projekcie na 1998 rok, kiedy w pełni rozpozna się konieczność zaopatrzenia w sprzęt biur poselskich.</u>
<u xml:id="u-4.17" who="#DanutaCiborowska">Proponuję więc zdjęcie w całości kwoty 965.600 zł.</u>
<u xml:id="u-4.18" who="#DanutaCiborowska">W jeszcze jednym miejscu istnieje możliwość oszczędności. Długo nad tym dyskutowaliśmy w podkomisji. W paragrafie 84 - Fundusz dyspozycyjny, istnieje pozycja pt. Nagrody za wieloletnią pracę dla pracowników biur poselskich. Obejmuje on 579.600 zł, z tego na III kadencję przypada 82.800 zł. Można założyć, że nie będzie to 100 pracowników do wypłacenia nagrody.</u>
<u xml:id="u-4.19" who="#DanutaCiborowska">Podobnie wielkość 600 pracowników przewidzianych do nagród w II kadencji jest zawyżona. Proponuję zmniejszenie tej pozycji o 289.800 zł.</u>
<u xml:id="u-4.20" who="#DanutaCiborowska">Pan minister zgłosił tu propozycję rezygnacji z zakupu 2 magnetowidów Beta, co daje oszczędność rzędu 603.500 zł. Ogółem proponowane zmniejszenie wydatków wynosi 2.937.924 zł.</u>
<u xml:id="u-4.21" who="#DanutaCiborowska">Sądzę, że sytuacja wymaga zwiększenia niektórych pozycji w projekcie budżetu Kancelarii Sejmu na 1997 rok.</u>
<u xml:id="u-4.22" who="#DanutaCiborowska">Przyszły rok to praca nad konstytucją, referendum konstytucyjne, praca nad wieloma ustawami dotyczącymi ubezpieczeń społecznych i innych równie ważnych dziedzin. Wiąże się to ze zwiększonym zapotrzebowaniem na ekspertyzy.</u>
<u xml:id="u-4.23" who="#DanutaCiborowska">Proponuję więc, aby zwiększyć w paragrafie 37 kwotę na umowy zlecenia i umowy o dzieło na ekspertyzy realizowane przez BSE o 200 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-4.24" who="#DanutaCiborowska">W paragrafie 72 proponuję dołożenie kwoty 400 tys. zł na zakup kopiarki wielonakładowej. Już od 2 lat mówi się o konieczności zakupu takiego sprzętu. Wiemy, że jest ona niezbędna, szczególnie podczas przygotowań do sesji Zgromadzenia Parlamentarnego OBWE. Zwiększenie obejmuje łącznie kwotę 600 tys. zł. Po odliczeniu tej sumy, projekt budżetu Kancelarii Sejmu zostałby zmniejszony o 2.337.924 zł.</u>
<u xml:id="u-4.25" who="#DanutaCiborowska">Chciałabym jeszcze na chwilę zatrzymać się przy dochodach Kancelarii Sejmu. Zaplanowano dochody w wysokości 3.085.571 zł. składają się na nie m.in.: dochody z dzierżaw, wpływy z tytułu świadczonych usług hotelarskich przez Dom Poselski na rzecz Kancelarii Senatu, wpływy z tytułu usług pralniczych, kserograficznych, poligraficznych, itp, co daje łącznie 1.927.000 zł.</u>
<u xml:id="u-4.26" who="#DanutaCiborowska">W paragrafie 43 łączna wartość dochodów to 682 tys. zł. Są to wpływy Wydawnictwa Sejmowego ze sprzedaży publikacji własnych i obcych, z odsprzedaży samochodów wycofanych z eksploatacji, itp.</u>
<u xml:id="u-4.27" who="#DanutaCiborowska">W paragrafie 77 wartość dochodów to 476.571 zł. Są to dochody Domu Poselskiego z tytułu opłat za rozmowy telefoniczne oraz energię elektryczną oraz spłaty pożyczek zaciągniętych przez posłów. Podkreślam, że posłowie płacą rachunki za rozmowy w pokojach hotelowych.</u>
<u xml:id="u-4.28" who="#DanutaCiborowska">Po dokładnej analizie i wielu rozmowach proponuję Komisji pozytywne zaopiniowanie projektu budżetu Kancelarii Sejmu na 1997 rok z uwzględnieniem zmian, jakie przed chwilą przedstawiłam.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#RyszardGrodzicki">Czy są uwagi i pytania dotyczące projektu budżetu?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#AndrzejŁodyga">Nie zgłaszam żadnych uwag. Proszę jedynie Kancelarię Sejmu o odpowiedź na pytanie dotyczące paragrafu 72, czyli wydatków na inwestycje.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#AndrzejŁodyga">Czy sporządzając zapotrzebowanie na środki inwestycyjne na 1997 rok brany był pod uwagę stan środków na rachunku inwestycyjnym Kancelarii?</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#AndrzejŁodyga">Proszę także o informację, o jaką kwotę chodzi, gdy mówimy o rachunku inwestycyjnym?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#RyszardGrodzicki">Proszę o kolejne pytania, po których oddam dopiero głos przedstawicielom Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#RyszardGrodzicki">Komisję Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów reprezentuje dziś na naszym posiedzeniu pan poseł Wielowieyski. Czy chce pan teraz zabrać głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#AndrzejWielowieyski">Dziękuję panie przewodniczący, mam kilka uwag.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#AndrzejWielowieyski">Moja opinia jest tylko wstępną przymiarką, ponieważ pracę nad projektem budżetu Kancelarii Sejmu rozpocząłem nieco za późno.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#AndrzejWielowieyski">Projekt budzi zaufanie i podzielam zdanie pani poseł Ciborowskiej, że w ten właśnie sposób powinniśmy podejść do tego dokumentu.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#AndrzejWielowieyski">Chcę zadać kilka pytań. Najpierw zwracam się do pani poseł Ciborowskiej. Pani propozycja zwiększenia o 200 tys. zł na ekspertyzy pozostaje w pewnej relacji do propozycji pani prof. Piotrowskiej-Marczak.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#AndrzejWielowieyski">Muszę jeszcze to przemyśleć, ale sygnalizuję wstępnie, że moje odczucie jest odwrotne. Wykonanie budżetu w tej pozycji w tym roku jest dość niskie. W całym paragrafie 37 wynosi ono 39% w pierwszym półroczu br.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#AndrzejWielowieyski">Obserwując pracę klubów poselskich widzę, np. u nas, iż trzeba namawiać posłów do zlecenia ekspertyzy. Jednocześnie posłowie, którzy zostaną wybrani na III kadencję Sejmu będą kontynuować prace, zaś nowi nie rozpoczną tak szybko zlecania zadań.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#AndrzejWielowieyski">Jest to moje odczucie, przyjrzę się jeszcze tej sprawie bliżej, popytam w innych klubach.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#AndrzejWielowieyski">Teraz chcę skierować kilka pytań do pana ministra. Wielka pozycja w paragrafie 11 dotyczącym wynagrodzeń. Wykonanie jest tu dość niskie - ok. 42%. Jakie wykonanie za 1996 rok państwo przewidują w tej pozycji? Dopiero takie dane będą wyjściem do dyskusji.</u>
<u xml:id="u-8.8" who="#AndrzejWielowieyski">W stosunku do czego aplikujemy tu 15% inflacji? Paragraf 72 w części dotyczącej świadczeń poselskich. Nie rozumiem podanego w nawiasie przy nowym wyposażeniu dla posłów III kadencji skrótu HDD/Procesor.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#RyszardGrodzicki">Chodzi o wymianę na lepsze części komputera, dopasowanie go do sieci.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#AndrzejWielowieyski">Jest to duża pozycja. Czy konieczna jest ona w budżecie na ten rok?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#DanutaCiborowska">Zaproponowałam już zdjęcie jej z projektu budżetu na 1997 rok.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#AndrzejWielowieyski">Kolejna moja wątpliwość dotyczy odpraw dla pracowników biur klubów i kół w związku z zakończeniem II kadencji. Zatrudnionych jest ponad 100 pracowników. Czy w przypadku, gdy część pracowników zostanie w klubach i kołach, też otrzymają odprawy?</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#AndrzejWielowieyski">Podobny spór dotyczy liczby posłów, którzy nie wejdą do przyszłego Sejmu. Moim zdaniem nie powinno się mówić o liczbie większej od 50%. W pozycjach związanych ze stopniem wymiany składu Sejmu również wiążą się oszczędności. Należy ich dokonać.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MaciejGraniecki">W odniesieniu do odpraw pragnę poinformować, że - bez względu na fakt, czy dany pracownik zostanie na III kadencję - otrzymuje odprawę na zakończenie II kadencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#AndrzejWielowieyski">Wydaje mi się to dziwne, ale skoro takie jest prawo...</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#AndrzejWielowieyski">Rozumiem, że odprawy dotyczą w takim samym stopniu pracowników biur poselskich.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#AndrzejWielowieyski">Są to w tym momencie wszystkie wątpliwości. Zwracam uwagę na niezwykle trafne spostrzeżenie pani profesor, która przedstawiła nam ekspertyzę i w pkt 3 stwierdza, że głębokiego zastanowienia wymaga sprawa wydatków przeznaczonych dla posłów.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#AndrzejWielowieyski">Jeszcze raz na zakończenie podkreślam, że jestem przekonany, iż wymiana posłów nie obejmie liczby 390. Z tym wiąże się też koszt szkoleń. Proszę jeszcze zauważyć, że część nowych posłów zapewne było już posłami w poprzedniej, pierwszej kadencji. Tak raczej ułoży się wynik wyborów.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#RyszardGrodzicki">Chcę dodać jeszcze kilka swoich uwag.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#RyszardGrodzicki">Co kryje się w paragrafie 36? Zawarto tam znaczną kwotę na roboty budowlane. Co się pod tym kryje?</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#RyszardGrodzicki">W paragrafie 37 znajdują się środki na wynajem lokali biurowych i magazynowych. Nie wiadomo, gdzie i jakie lokale wynajmujemy. Proszę o wyjaśnienia.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#RyszardGrodzicki">W paragrafie 62 mamy ogólną kwotę na podatek od towarów i usług. Czy chodzi o VAT?</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#RyszardGrodzicki">Od strony 17 projektu zaczyna się część dotycząca wydatków w zakresie świadczeń poselskich. Czy wzięto pod uwagę fakt, iż ustawa wykluczyła wzrost płac w R-ce, co rzutuje także na aktualne wynagrodzenia posłów? Moim zdaniem można tu zdjąć owe planowane 15%.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#RyszardGrodzicki">Jeśli przyjmujemy, że cała R-ka nie ma w przyszłym roku podwyżek płac, to obecni posłowie też nie będą mieć podwyżek. Kolejna kadencja będzie mieć inaczej naliczane wynagrodzenia.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#RyszardGrodzicki">Przyjmowanie do kalkulacyjnego wyliczenia pensji na poziomie 2.600 zł, podczas gdy wynosi ona 2.800 zł jest nieporozumieniem. Nie można mówić, że to średnioroczne wyliczenie, ponieważ wiemy, iż w 1997 roku wynagrodzenie wyniesie 2.800 zł i ani złotówki mniej.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#EdmundGlaza">W 1996 roku posłowie mieli podwyższone uposażenia. Braliśmy więc nie kwotę 2.800 zł - według stanu - lecz średnio kwotę 2.600 zł. Do tego dokładaliśmy wskaźnik 15%, który nieco przewyższa inflację. W 1997 roku niewiele pieniędzy zostaje na podwyżkę wynagrodzeń. Można mówić o 5–6%.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#RyszardGrodzicki">Toczymy spór z panem posłem Wielowieyskim na temat sposobu kształtowania budżetu. Przyjmowanie średniorocznego szacunku jest absurdem. Pan poseł twierdzi, że jest to tradycja planowania budżetowego. Jednak tworzy się wtedy niepotrzebne wskaźniki, a można przyjąć kwotę 2.800 zł i tak będzie przecież przez cały rok.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#RyszardGrodzicki">Jeżeli nawet z wyliczeń wyjdzie, że jest to kwota mniejsza, to i tak trzeba wpisać 2.800 zł, ponieważ obniżyć tej kwoty nie można. Jest to suma analogiczna do R-ki. Dla posłów III kadencji następuje skok wynagrodzeń na poziom pensji podsekretarza stanu i tutaj nie ma przymiarki, lecz wiemy, że nie będzie podwyżki w czerwcu ze względu na zamrożenie płac. Obliczenia odbywają się na podstawie stanu z grudnia 1996 roku.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#RyszardGrodzicki">Dla posłów również grudzień 1996 roku jest bazą do naliczania wynagrodzeń. Ani dieta, ani uposażenie nie mogą być podwyższone. Dlaczego więc stosuje się tu przelicznik 15%?</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#RyszardGrodzicki">Po przeliczeniu z pewnością w paragrafach 11 i 25 znalazłyby się znaczne oszczędności.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#AndrzejWielowieyski">Chciałbym uzupełnić jeszcze pytanie pana posła Grodzickiego dotyczące paragrafu 36. W 1995 roku wykonanie w tej pozycji było znacznie niższe niż założenie. Wynika to z opóźnień. W pierwszym półroczu 1996 roku wyniosło ono 32%. Ile wyniesie ono na zakończenie 1996 roku i jak to rzutuje na wydatki w 1997 roku?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#RyszardGrodzicki">Jeśli nie ma więcej pytań, oddaję głos panu ministrowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MaciejGraniecki">W odpowiedzi przedstawicielowi Najwyższej Izby Kontroli pragnę powiedzieć, że przede wszystkim wzięliśmy pod uwagę opinie NIK do wykonania budżetu Sejmu za 1995 rok. Staraliśmy się urealnić głównie planowanie w zakresie paragrafu 62.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#MaciejGraniecki">Wynikiem takiego urealniania, które wciąż ma miejsce, jest rezygnacja z magnetowidów, z zakupu środków transportu w 1997 roku, ponieważ z tegorocznych środków kupiliśmy 2 samochody i autobus. Zostało nam ponad 200 tys. zł, z których zaraz na początku roku możemy kupić z kontyngentu 4–5 samochodów.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#MaciejGraniecki">Część środków inwestycyjnych przechodzi na przyszły rok. Nie potrafię powiedzieć, ile ich będzie. Rozliczenia wciąż trwają, kończymy niektóre prace.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#MaciejGraniecki">W sferze informatycznej rozbudowa sprzętowa komputerów w biurach poselskich odbyła się np. w tym roku. Mieliśmy możliwość okazyjnie kupić poszerzone płyty pamięci komputerowej, a będziemy je montować w przyszłym roku.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#MaciejGraniecki">Wykonanie paragrafu 11 w części dotyczącej urzędu odbędzie się na poziomie ok. 100%. Dla przykładu, pensja zastępcy szefa Kancelarii Sejmu zostaje w całości do oddania ministrowi finansów.</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#MaciejGraniecki">W części poselskiej wykonanie paragrafu 11 jest niepełne. Jednak na początku mówiłem już, że z oszczędności pokrywamy wszystkie świadczenia, jakie są skutkiem wprowadzenia ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora. Nie ruszamy rezerwy celowej budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-20.6" who="#MaciejGraniecki">Dla przykładu poselskie 13-ki będziemy też płacić ze środków z paragrafu 11. Szczegółowe wyliczenie tej pozycji w 1996 roku może państwu przedstawić na przyszłym posiedzeniu pan dyrektor Glaza.</u>
<u xml:id="u-20.7" who="#MaciejGraniecki">Ze sprzętu z paragrafu 72, tzn. HDD/Procesor rezygnujemy w całości. Wydatek ten dotyczyć ma III kadencji, a nie znając zapotrzebowania posłów, nie można tego planować. Nie zrealizowalibyśmy tego i tak w IV kwartale 1997 roku.</u>
<u xml:id="u-20.8" who="#MaciejGraniecki">W tej chwili mamy 60 biur kooperujących z Kancelarią Sejmu intensywnie. „Wyciskają” one z nas, co tylko można. Środki na ten cel mamy w paragrafie 72 w pozycji dotyczącej posłów II kadencji. Wszyscy zainteresowani techniczną poprawą jakości sprzętu posłowie otrzymają od nas odpowiednie oprogramowanie.</u>
<u xml:id="u-20.9" who="#MaciejGraniecki">Pan poseł Grodzicki pytał o prace budowlane. Przyznaję, że w tym roku nie wszystko nam się udało zrealizować. Niektóre pozycje musimy zaplanować jeszcze raz na przyszły rok. Nie byliśmy w stanie wykonać prac w 1996 roku, ponieważ długo trwało opracowanie dokumentacji technicznej i zdarzało się niedopatrzenie, szczęśliwie były to nieliczne przypadki.</u>
<u xml:id="u-20.10" who="#MaciejGraniecki">Przykrym przypadkiem jest remont chodnika przed głównym budynkiem Sejmu. Obiecałem już wszystkim, a zwłaszcza paniom posłankom, że nie będą niszczyć obcasów na kostce chodnikowej. Wszystko było już załatwione, ale kontrahent przeszacował koszty i stwierdził, że nie da sobie rady z wykonaniem. Po 3 miesiącach zwłoki i 3 miesiącach przetargu nie uda nam się rozpocząć teraz remontu, ponieważ zaczęła się zima.</u>
<u xml:id="u-20.11" who="#MaciejGraniecki">Pozycja ta przechodzi na przyszły rok. Roboty budowlane to przede wszystkim:</u>
<u xml:id="u-20.12" who="#MaciejGraniecki">- naprawa, wymiana stolarki okiennej w budynkach C i D, jest to 150 okien do wymiany;</u>
<u xml:id="u-20.13" who="#MaciejGraniecki">- roboty izolacyjne przejść podziemnych między budynkami C i K, J i D;</u>
<u xml:id="u-20.14" who="#MaciejGraniecki">-remonty posadzek w piwnicach w gmachu głównym, które są w skandalicznym stanie;</u>
<u xml:id="u-20.15" who="#MaciejGraniecki">- sukcesywna modernizacja pomieszczeń w budynku K, czyli w starym domu poselskim, chcemy estetyzować kolejne pomieszczenia; będzie to ok. 118 tys. zł;</u>
<u xml:id="u-20.16" who="#MaciejGraniecki">- osuszanie ścian piwnicznych metodą termoiniekcji, przede wszystkim w budynku na ul. Zagórnej, który ma ponad 100 lat i fundamenty sali posiedzeń, a wymaga to specjalistycznych prac, przeznaczamy na to 295 tys. zł;</u>
<u xml:id="u-20.17" who="#MaciejGraniecki">- roboty malarskie, stolarskie, murarskie toczące się sukcesywnie, jest to 414 tys. zł;</u>
<u xml:id="u-20.18" who="#MaciejGraniecki">- remont izolacji parkingu podziemnego pod budynkiem H, w czerwcu trzeba będzie zerwać nawierzchnię nad garażem, ponieważ wieloletnie łatanie nic nie dało i dach nadal przecieka, jest to 212 tys. zł;</u>
<u xml:id="u-20.19" who="#MaciejGraniecki">- remont „kamieniarki” za 177 tys. zł, chodzi o elewację, schody, podejścia, a wszystko to znajduje się pod nadzorem konserwatora zabytków. Zrezygnowaliśmy np. z remontu fontanny, choć może uda nam się to zrobić z oszczędności;</u>
<u xml:id="u-20.20" who="#MaciejGraniecki">- wymiana wykładziny pól akustycznych w sali posiedzeń, jest to 354 tys. zł, a ponad 300 tys. zł przechodzi na ten cel z 1996 roku, chodzi o fotele, wykładziny;</u>
<u xml:id="u-20.21" who="#MaciejGraniecki">- remont schodów zewnętrznych przy budynku B;</u>
<u xml:id="u-20.22" who="#MaciejGraniecki">- remont stropu sufitowego w salach restauracyjnych w hallu Domu Poselskiego, jest to 177 tys. zł;</u>
<u xml:id="u-20.23" who="#MaciejGraniecki">- wewnętrzna elewacja kamienna Domu Poselskiego, to 41 tys. zł;</u>
<u xml:id="u-20.24" who="#MaciejGraniecki">- wymiana okien w pokojach hotelowych, to 177 tys. zł;</u>
<u xml:id="u-20.25" who="#MaciejGraniecki">- remont pomieszczeń ośrodka odnowy biologicznej przy basenie, to 47 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-20.26" who="#MaciejGraniecki">Tak przedstawiają się roboty budowlane w 1997 roku.</u>
<u xml:id="u-20.27" who="#MaciejGraniecki">Jeśli chodzi o czynsze za wynajem biur poselskich, jesteśmy w kłopocie, ponieważ koledzy mechanicznie wracają do czasów z 1993 roku, kiedy między kadencjami była blisko 4-miesięczna przerwa i można było w komfortowych warunkach przygotować się do II kadencji. Dzięki zmianom w Konstytucji II kadencja ubiega z dniem pierwszego posiedzenia III kadencji Sejmu.</u>
<u xml:id="u-20.28" who="#MaciejGraniecki">Z pewnością ktoś powie, że jakaś przerwa będzie. Jednak konieczność skończenia prac spowoduje, że nowi posłowie będą wchodzić do „ciepłych łóżek”. Nie będzie czasu na wyremontowanie pomieszczeń. Musimy np. wynająć miejsca w hotelu na mieście na naturalną wymianę osób w Domu Poselskim. Nie możemy popędzać posłów, którzy nie zostaną wybrani do kolejnego Sejmu, aby wyprowadzili się natychmiast.</u>
<u xml:id="u-20.29" who="#MaciejGraniecki">Polecono nam zakładać taką wymianę składu Sejmu i stąd kwoty na magazynowanie i biura. W październiku będziemy musieli wynająć biura poselskie na nasz koszt. Musimy coś zrobić ze sprzętem i meblami.</u>
<u xml:id="u-20.30" who="#MaciejGraniecki">Kwota jest lekko przesadzona i mamy tego świadomość. Zakładamy jednak, że na miesiąc będziemy musieli wynająć 428 biur. Nie możemy zabrać posłowi w przeddzień wyborów kopiarki czy innego sprzętu.</u>
<u xml:id="u-20.31" who="#MaciejGraniecki">Prowadzimy też rozmowy z administracją rządową i samorządową. Jeśli uda nam się namówić ich do bezpłatnego odstąpienia pomieszczeń, to wówczas ta kwota spadnie. Gwarancji pomyślności tych rozmów nie mamy. Wstępne dyskusje pokazują, że samorządy pytają nas, za ile chcemy wynająć. Muszę mieć więc pieniądze.</u>
<u xml:id="u-20.32" who="#MaciejGraniecki">Pozycja usług transportowych też wiąże się ze zmianą kadencji. Środki będą potrzebne na przewiezienie sprzętu i mebli z biur poselskich.</u>
<u xml:id="u-20.33" who="#MaciejGraniecki">Jeżeli Komisje zaakceptują zakup nowych kopiarek, chcielibyśmy jednocześnie do przetargu postawić usługi serwisowe i transportowe. Być może będzie to mniejszy koszt, ale teraz nie mogę tego przewidzieć.</u>
<u xml:id="u-20.34" who="#MaciejGraniecki">Próbujemy przewidzieć koszty transformacji kadencyjnej, ale obawiamy się, iż mogą pojawić się wydatki związane z „zakładkowym” październikiem.</u>
<u xml:id="u-20.35" who="#MaciejGraniecki">Pan poseł Grodzicki zwrócił uwagę na uposażenia poselskie. Rozumiem, że chodzi tu o postulat dotyczący tej sprawy. Ustawa o ukształtowaniu środków na uposażenia została dopiero uchwalona i zamrożenie płac w niej się znalazło. Należy zdjąć z tej pozycji 1.346.223 zł i można to dopisać do rachunku redukcyjnego.</u>
<u xml:id="u-20.36" who="#MaciejGraniecki">Jeśli Komisja zdecyduje, że zamraża się w istocie uposażenia poselskie, to postulat ten zgłosicie państwo do Prezydium Sejmu i Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów. Mając świadomość, że żadnych podwyżek w 1997 roku nie będzie, można taki ruch wykonać.</u>
<u xml:id="u-20.37" who="#MaciejGraniecki">Wracając do średniej kalkulacji, chcę dodać, że kwota ta jest mnożona przez 430 osób. Dziś 360 posłów pobiera uposażenia, w tym nieco ponad 60 posłów - niepełne uposażenie. Nadwyżka, która powstaje po przemnożeniu przez 430 osób pozwoli na ewentualną korektę do kwoty 2.800 zł.</u>
<u xml:id="u-20.38" who="#MaciejGraniecki">Jeśli Sejm zdecyduje, że w 1997 roku ma nie być podwyżek, koszty w tej pozycji się zmienią.</u>
<u xml:id="u-20.39" who="#MaciejGraniecki">Przy szacowaniu uposażeń Prezydium Sejmu proponujemy zostawić wskaźnik 115, chociaż wynagrodzenie nie wzrośnie. Może się jednak zdarzyć, że członkowie Prezydium mogą nie zostać wybrani do Sejmu III kadencji. Przysługuje im wówczas odprawa, jak na stanowisku kierowniczym w postaci 3 wynagrodzeń. Sądzimy, że rezerwa w tej pozycji może pokryć wydatek w takiej sytuacji.</u>
<u xml:id="u-20.40" who="#MaciejGraniecki">Jeśli chodzi o wykonanie paragrafu 36, to w październiku br. wykonanie było na poziomie 49%. Szczegółowe wyliczenie możemy przedstawić po dokonaniu rachunku. Pewne niewykonanie w tej pozycji będzie na pewno.</u>
<u xml:id="u-20.41" who="#MaciejGraniecki">Kwoty w paragrafie 36 są preliminowane po dyskusjach z moimi pracownikami pod pewien plan działania i dokumentacji. Sądzę więc, że jest to realne wyliczenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#AndrzejWielowieyski">Chcę jeszcze wrócić do sprawy wynagrodzeń, czyli do paragrafu 11.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#AndrzejWielowieyski">Nie jesteśmy zobowiązani do przestrzegania 15% wzrostu inflacyjnego. Stwierdzam, że Senat przewiduje np. ponad 20%. Uważam, że tworzy nam się tu rezerwa, która może się przydać. W 1996 roku będziemy mieli mniejsze wykonanie niż 100%. Nie zwiększamy ilości etatów.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#AndrzejWielowieyski">Jak ma wyglądać wykonanie paragrafu 11?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#EdmundGlaza">W paragrafie 11 wymienione przez pana posła wykonanie za pierwsze półrocze jest tylko fragmentem. Od lipca nastąpiła podwyżka w Kancelarii Sejmu, która zwiększy wykonanie w Kancelarii. W części poselskiej mamy zaś wynagrodzenia dodatkowe, które będą płacone do 20 grudnia br.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#EdmundGlaza">Fundusz płac zaplanowany w części poselskiej będzie wykorzystany prawie w 100%. Pewne środki zostają z uwagi na fakt, że w 1996 roku nastąpiła pewna stagnacja wynagrodzeń w części poselskiej.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#EdmundGlaza">W części pracowniczej zaplanowane środki zostaną wykorzystane z wyjątkiem środków przewidzianych na wynagrodzenia dla podsekretarza stanu, zastępcy szefa Kancelarii, ponieważ stanowisko to wakuje do dzisiaj.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#AndrzejWielowieyski">W 1996 roku w paragrafie 11 w części urzędu, czyli suma ok. 27.255.000 zł, będzie w zasadzie wykonana.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#AndrzejWielowieyski">Dlatego jeszcze raz pytam, czy rzeczywiście zakładamy, że dla pracowników Kancelarii Sejmu nie stosujemy żadnego wskaźnika ponadinflacyjnego?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#EdmundGlaza">Nie. Wcześniej wynagrodzenia były przeliczone wskaźnikiem 118,6. Takie były wytyczne ministra finansów do tworzenia budżetu na 1996 rok. Później został on obniżony na skutek porozumień Komisji Trójstronnej dla sfery rządowej do poziomu 115% i wszystkie wynagrodzenia, zarówno pracownicze, jak i poselskie, prze-liczyliśmy współczynnikiem 115. Oddaliśmy do Ministerstwa Finansów ponad 5 mln zł.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#EdmundGlaza">Mamy dla pracowników wskaźnik do wykonania za 1996 rok tylko 115%. Zapisano tam 15,8%, ponieważ 0,8% przeznaczono na 8 niewykorzystanych etatów. Chcemy je wypełnić w przyszłym roku.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#EdmundGlaza">To co zostało zapisane w wytycznych ministra finansów, Prezydium zdecydowało się przyjąć w wynagrodzeniach na 1997 rok. Według tego został przeliczony fundusz wynagrodzeń dla pracowników.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#EdmundGlaza">W części poselskiej zweryfikowaliśmy uposażenia dla posłów III kadencji. Mieliśmy pomnożone 5.153 zł razy współczynnik inflacji. Gdy uchwalono ustawę o kształtowaniu wynagrodzeń w sferze budżetowej, odjęliśmy tę kwotę i pan minister mówił już o sumie 1.346.223 zł. Jest to kwota do zdjęcia. Dotyczy to III kadencji.</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#EdmundGlaza">Jeżeli zaś chodzi o II kadencję, zdjęcie 15% pozostaje w państwa gestii. Policzę wtedy 2.800 zł razy ilość posłów razy 10 miesięcy. Od tego policzone zostaną pochodne. Jeśli taka decyzja zapadnie, przeliczymy kwoty. Wynik przeliczeń zostanie uwzględniony przy zmniejszaniu środków na 1997 rok.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#MaciejGraniecki">Pan poseł Wielowieyski pytał, czy chcemy zapewnić tylko 15% wzrostu funduszu wynagrodzeń. W mojej ocenie Kancelaria Sejmu zupełnie przyzwoicie opłaca swoich pracowników. Wynika to również z porównania płac w innych urzędach. Wydaje się nam, że w tym roku uzyskaliśmy przyzwoite wskaźniki.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#MaciejGraniecki">Proszę się nie sugerować wyłącznie Senatem, który opłaca tylko pracowników merytorycznych. Cała obsługa znajduje się u nas.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#RyszardGrodzicki">Przechodzimy do etapu wypowiedzi i zgłaszania postulatów pod adresem projektu budżetu Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#RyszardGrodzicki">Przypominam, że zawarte w postulatach kwoty muszą być przeliczone i dopiero przedstawione w opinii Komisji.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#RyszardGrodzicki">Pozwolę sobie pierwszy zabrać tu głos. W nawiązaniu do pytania dotyczącego środków na inwestycje budowlane, zadawałem je nie bez kozery. Z tego, co wiem Kancelaria Prezydenta planuje przekazanie nam garażu, co nastąpi nie później niż do końca pierwszego kwartału 1997 roku.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#RyszardGrodzicki">Chciałbym się dowiedzieć, czy mamy jakieś środki na remont garażu? Będzie to konieczne. Być może uda nam się gdzieś zaoszczędzić, ale niektóre pozycje być może trzeba będzie powiększyć.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#RyszardGrodzicki">Od 3 lat istnieje problem remontu płyty nad tym garażem. Zdjęliśmy taką pozycję kiedyś z projektu budżetu, jednak wcześniej czy później remont musi być wykonany. Jest to chyba sprawa dość pokaźnego remontu.</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#RyszardGrodzicki">Kiedy Kancelaria Sejmu przejmie garaż, zakres prac remontowych stanie się większy. Problem leży w tym, kiedy zostanie oddana do użytku Augustówka i garaże Kancelarii Prezydenta tam się przeniosą.</u>
<u xml:id="u-26.6" who="#RyszardGrodzicki">Wrócę do uposażeń posłów II kadencji w 1997 roku, prezentuję następujące stanowisko: jeśli Sejm uchwalił ustawę, w której dla R-ki wprowadza regułę niepodwyższania poborów w następnym roku, a jednocześnie Sejm uchwalił ustawę, w której przyjął status posła zawodowego, to moralnym nakazem posłów, którzy kształtują tak prawo jest przyjęcie w budżecie na 1997 rok także takiej zasady niepodwyższania poborów.</u>
<u xml:id="u-26.7" who="#RyszardGrodzicki">Należy przez 10 miesięcy zatrzymać stan uposażeń i diet na poziomie grudnia 1996 roku. Powoduje to określone konsekwencje dla wyliczeń.</u>
<u xml:id="u-26.8" who="#RyszardGrodzicki">Teraz szybko policzyłem oszczędności dla paragrafu 11 w pozycji 2a na stronie 17 i wyszło mi, że tylko tam oszczędności wynoszą ok. 900 tys. zł. Liczyłem to mnożąc 2.800 zł razy 430 i razy 10 miesięcy.</u>
<u xml:id="u-26.9" who="#RyszardGrodzicki">Sądzę, że ok. 1 mln zł można zaoszczędzić w paragrafie 11. Jest to moje stanowisko.</u>
<u xml:id="u-26.10" who="#RyszardGrodzicki">W trakcie dyskusji zgłaszano inne propozycje oszczędności. Z mieszanymi uczuciami przyjmuję propozycję pana ministra dotyczącą ograniczenia inwestycji w rozbudowę pamięci komputerowej. Niektóre kategorie komputerów nie będą w stanie pracować z nowym oprogramowaniem w Sejmie. Dotyczy to szczególnie podłączenia do sieci.</u>
<u xml:id="u-26.11" who="#RyszardGrodzicki">Proponuję raczej zmniejszyć tę kwotę o połowę niż rezygnować z niej w ogóle. Wiem, że większe upusty można otrzymać w przypadku dużych przetargów. Strach przed nową techniką powoduje, że część osób rezygnuje z nowocześniejszego sprzętu.</u>
<u xml:id="u-26.12" who="#RyszardGrodzicki">Mówiono tu o możliwości oszczędności na ekspertyzach. Nasza Komisja musi ocenić sposób korzystania z tej kwoty, ponieważ trzeba przejść przez dwóch pośredników, aby dojść do eksperta. Większość kolegów rezygnuje z tej drogi.</u>
<u xml:id="u-26.13" who="#RyszardGrodzicki">Jeśli zmienią się procedury, wykorzystanie może być znacznie efektywniejsze. Teraz pani poseł Ciborowska proponuje zwiększenie kwoty w paragrafie 37, inni - jej zmniejszenie. Może więc należy zostać przy obecnej propozycji. Zmiana trybu korzystania z ekspertyz spowoduje zapewne większe spożytkowanie kwoty.</u>
<u xml:id="u-26.14" who="#RyszardGrodzicki">Kiedy rozpoczynaliśmy II kadencję, nastąpiła dość znaczna wymiana posłów. Podejmujący decyzję o rozwiązaniu Sejmu nie przewidzieli tak dużej wymiany i zaskakujących decyzji wyborców.</u>
<u xml:id="u-26.15" who="#RyszardGrodzicki">Planowanie budżetowe musi zakładać także takie nieoczekiwane sytuacje. Stąd nasz postulat zakładania wymiany 2/3 liczby posłów. Pieniądze nie przepadają, wracają do budżetu i w końcu roku można będzie przekazać je ministrowi finansów. Lepiej tak zostawić środki, ponieważ zdarzało się, że nie można było dokonać zwiększenia pozycji budżetowej, choć było to konieczne.</u>
<u xml:id="u-26.16" who="#RyszardGrodzicki">Wysokość jeszcze jednej kwoty budzi moje wątpliwości. Mówię o wydatkach na akcję propagandową w ramach referendum konstytucyjnego. Planujemy w innej części budżetowej rezerwę na drugie referendum zarządzone przez Sejm, a związane z tematami okołokonstytucyjnymi.</u>
<u xml:id="u-26.17" who="#RyszardGrodzicki">Uważam, że w tej pozycji lepiej jest zaplanować więcej środków i nawet ich nie wykorzystać, niż szukać pieniędzy w innych częściach.</u>
<u xml:id="u-26.18" who="#RyszardGrodzicki">Prace nad budżetem przebiegają teraz szybciej i sprawniej niż na początku kadencji, kiedy trzeba było wyjaśniać wiele zapisów. Podkomisja pracowała nad projektem budżetu Kancelarii Sejmu od sierpnia br. Poszukiwania oszczędności w tej chwili są ograniczone do przepisów, które pojawiły się przez ten czas.</u>
<u xml:id="u-26.19" who="#RyszardGrodzicki">Niektóre projekty ustaw, będące w opracowaniu, również mogą rzutować na sposób realizacji pewnych elementów budżetu Kancelarii.</u>
<u xml:id="u-26.20" who="#RyszardGrodzicki">Odejście od tradycji budżetowej liczenia średniej tam, gdzie mamy stawki stałe, da na pewno oszczędności.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#ReginaPawłowska">Chciałabym odnieść się do wypowiedzi pana posła Wielowieyskiego. Nie wiem, dlaczego zakłada się, że posłowie nie korzystają z ekspertyz. Jednocześnie chcę zaznaczyć, iż przykłada się zbyt małą wagę do szkolenia posłów, a mówię to jako osoba pierwszy raz zasiadająca w parlamencie.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#ReginaPawłowska">Mija parę miesięcy zanim zorientujemy się, jakie mamy możliwości korzystania z ekspertyz. Dlatego chciałabym, aby przeznaczano więcej środków na szkolenie nowych posłów. Powinno się ich zapoznawać z tajnikami pracy Kancelarii Sejmu. Jednodniowe szkolenie jest absolutnie niewystarczające.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#ReginaPawłowska">Sądzę, że zbyt małe korzystanie z ekspertyz jest również wynikiem braku wiedzy i doświadczenia.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#ReginaPawłowska">Tak samo późno dowiedziałam się, że w Sejmie jest już zainstalowany Internet.</u>
<u xml:id="u-27.4" who="#ReginaPawłowska">W paragrafie 72 przewiduje się wymianę wszystkich 460 kserokopiarek w biurach poselskich. Co stanie się z tymi wycofanymi urządzeniami?</u>
<u xml:id="u-27.5" who="#ReginaPawłowska">Chciałabym też dowiedzieć się, co przewiduje się jako środki trwałe w wyposażeniu Domu Poselskiego? Nie chciałabym być świadkiem kolejnej dyskusji, czy wózek hotelowy powinien być kupiony za 2.500 zł, czy za 3.00 zł?</u>
<u xml:id="u-27.6" who="#ReginaPawłowska">Proszę mi jeszcze wyjaśnić, czy pocztę rozlicza się według nadanych kopert, czy pobieranych przez posłów? Pytam, ponieważ obserwuję dużą rozrzutność w przesyłaniu nam poczty z Sejmu. Dostaję czasami 5 kopert w tym samym projektem lub ustawą, a wszystkie z nadrukiem „opłata zryczałtowana”. To przecież kosztuje.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#DanutaCiborowska">Chciałam odpowiedzieć panu posłowi Wielowieyskiemu, który ma inny pogląd na temat ekspertyz. Przemyślimy tę kwestię i sprawdzimy jeszcze raz. Pana pogląd jest inny niż mój, ponieważ ja mam inne dane.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#DanutaCiborowska">Ilość ekspertyz w tym roku jest znacznie wyższa niż wcześniej. Należy domniemywać, że w przyszłym roku ilość ekspertyz jeszcze wzrośnie. Będzie to związane z intensywnością prac Sejmu. Być może zostaną w tej pozycji jakieś pieniądze, ale należy mieć pewną rezerwę. W moim klubie zdarza się, że oszczędza się na ekspertyzach obawiając się, że zabraknie na nie pieniędzy.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#DanutaCiborowska">Podtrzymuję mój wniosek o zwiększenie kwoty na ten cel.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#AndrzejWielowieyski">Zobowiązuję się także do sprawdzenia tej sprawy. W moim klubie sekretarz namawia posłów do korzystania z ekspertyz, środki nie są z pewnością wyczerpane. Sprawdzę jeszcze sytuację w innych klubach. Zgadzam się z panem przewodniczącym, że tryb utrudnia nieco sprawę, choć jest on racjonalny.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#AndrzejWielowieyski">Mam jeszcze pytanie do wszystkich posłów. Jest to moją tradycją, że interesuje mnie paragraf 29 - Podróże zagraniczne. Zwracam uwagę na niskie wykonanie ok. 29,5%. Jednocześnie w przyszłym roku są wybory. Nie będziemy intensywnie pracować do samego końca, a z pewnością nie będziemy utrzymywać już tak szerokich kontaktów zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#AndrzejWielowieyski">Posłowie w kampanii wyborczej wracają do swoich okręgów, nie jeżdżą po świecie. Kwota prawie 3,3 mln zł jest zbyt wysoka. Aktywność posłów będzie z pewnością niższa.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#MaciejGraniecki">Z pewnością mają państwo rację mówiąc, że jest możliwy zanik aktywności posłów w okresie kampanii wyborczej w odniesieniu do wyjazdów zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#MaciejGraniecki">Jednak proszę pamiętać, że nasza delegacja do Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy będzie miała mandat, mimo wyborów. Dopóki Sejm III kadencji nie skonstruuje delegacji, obecna delegacja ma mandat do Zgromadzenia. Można przypuszczać, iż posłowie, którzy nie zostaną wybrani na następną kadencję będą korzystać z możliwości wyjazdów do końca.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#MaciejGraniecki">Nie upatrywałbym w pozycji dotyczącej podróży zagranicznych wielkich oszczędności.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#MaciejGraniecki">Między nami panuje pełna zgodność w sprawie zmniejszenia budżetu do realnych rozmiarów. Jednak my obawiamy się zawsze, że dynamika wykonania może nagle się zwiększyć, a środków już nie będzie.</u>
<u xml:id="u-30.4" who="#MaciejGraniecki">Chcę dodać kilka słów do dyskusji o kosztach ekspertyz. Proszę mi wybaczyć, może jestem już za bardzo naszpikowany różnymi danymi, ale musimy zróżnicować dwa stany - jeden to środki na opinie dla posłów, co stanowi wydatek rzędu 850 zł na osobę na rok i pieniądze te powierza się klubom przy zaleceniu Prezydium Sejmu „pilnowania kasy”.</u>
<u xml:id="u-30.5" who="#MaciejGraniecki">Po drugie są to koszty dla Biura Studiów i Ekspertyz, które w ramach prac zleconych zagospodarowuje ok. 400 tys. zł rocznie. Każdy poseł ma prawo zwrócić się o przygotowanie ekspertyzy przez BSE. Średnio biuro przygotowuje ok. 1.800 opinii, a do tej liczby dochodzi spora liczba ekspertyz monotematycznych i opracowań związanych z projektami ustaw.</u>
<u xml:id="u-30.6" who="#MaciejGraniecki">Pani poseł Pawłowska ma rację narzekając na zbyt ogólne szkolenia posłów na początku kadencji. Dzielimy jednak winę z klubami poselskimi, które powinny poinformować posłów o ich uprawnieniach, możliwościach korzystania z różnych form pomocy, itp.</u>
<u xml:id="u-30.7" who="#MaciejGraniecki">Przygotowujemy teraz monotematyczne przewodniki dla nowych posłów związane z komputeryzacją, ekspertyzami itd.</u>
<u xml:id="u-30.8" who="#MaciejGraniecki">Na przyszły rok przewidujemy znakomity wzrost zapotrzebowania na opinie i ekspertyzy. Będzie to związane m.in. z tematami poruszanymi w kampanii wyborczej, z ważnymi ustawami, nad którymi będzie pracować Sejm.</u>
<u xml:id="u-30.9" who="#MaciejGraniecki">Kwota 200 tys. zł, którą chcielibyśmy przesunąć na opłacanie zleceń, wynika z faktu, że trwają rozmowy z Komitetem Integracji Europejskiej, podczas których staramy się znaleźć w naszym budżecie środki na ekspertyzy dotyczące harmonizacji polskiego prawa z prawem Unii Europejskiej. Te właśnie pieniądze posłużyłyby stworzeniu jednej bazy ekspertów w Komitecie Integracji Europejskiej, jednak Kancelaria Sejmu płaciłaby za swoje ekspertyzy do poselskich projektów ustaw i uchwał.</u>
<u xml:id="u-30.10" who="#MaciejGraniecki">Prosimy więc o przydzielenie tej kwoty na potrzeby harmonizacji prawa.</u>
<u xml:id="u-30.11" who="#MaciejGraniecki">Nie umiem od razu odpowiedzieć na pytanie związane z zakupami dla Domu Poselskiego. Pani dyrektor przekonywała mnie, że są one racjonalne i nie powinny budzić wątpliwości. Postaram się poinformować panią poseł szczegółowo w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-30.12" who="#MaciejGraniecki">Kolejna kwestia to koszty korespondencji. Płacimy ryczałtowo za wychodzącą korespondencję. Z ubolewaniem stwierdzam, że teoria nie zbiega się tu z praktyką. Analiza przedstawia nam dobry obraz sytuacji, zaś posłowie mówią mi, że dostają taką samą korespondencję z trzech źródeł.</u>
<u xml:id="u-30.13" who="#MaciejGraniecki">Postaram się przyjrzeć tej sprawie jak najszybciej. Wiem, iż ten sam dokument mogą wysyłać klub, sekretariat Komisji i inne działy. Posłowie podają też czasami kilka adresów, co powiela wysyłaną korespondencję.</u>
<u xml:id="u-30.14" who="#MaciejGraniecki">Jesteśmy już w tej chwili w stanie wyposażyć wszystkie biura w odpowiednią aparaturę sieciową, przez którą można wysyłać do biur poselskich każdy druk sejmowy. Zainteresowanie kształtuje się jednak teraz na poziomie ok. 20 posłów, którzy wyrazili chęć posiadania u siebie dostępu do sieci.</u>
<u xml:id="u-30.15" who="#MaciejGraniecki">Pytała pani o stare kserokopiarki. Mamy nadzieję odzyskać 10% ich wartości przez sprzedaż na części, część nadaje się na złom, zaś sprzęt średniej jakości oddamy do szkół i placówek wychowawczych.</u>
<u xml:id="u-30.16" who="#MaciejGraniecki">W odniesieniu do referendum konstytucyjnego czekamy na państwa sugestie. Wydawało nam się, że 400 tys. zł to kwota na propagandę referendalną i tyle wystarczy. Jeśli pan przewodniczący zaproponuje korektę tej sumy, sądzę że będzie to uzasadniona propozycja.</u>
<u xml:id="u-30.17" who="#MaciejGraniecki">Nie mam tak pełnych informacji na temat garażu Kancelarii Prezydenta jak pan przewodniczący. Cieszylibyśmy się, gdyby Kancelaria oddała nam garaż. Jednak dotychczasowe kontakty z Kancelarią Prezydenta każą nam być wstrzemięźliwymi. Nie mogę zapewnić, że garaż zostanie przekazany w przyszłym roku. Jesteśmy już zarządcą tego garażu, ale przedstawiciele Kancelarii Prezydenta negocjowali z nami współkorzystanie nie widząc jeszcze niedawno perspektywy 5 lat. Jeśli teraz mówią oni, iż przekażą garaż w grudniu br., to trudno mi w to uwierzyć.</u>
<u xml:id="u-30.18" who="#MaciejGraniecki">Z tegorocznych środków dokonujemy zakupu nowych płyt pamięci komputerowej i będzie ona wymieniana, ale w zakresie, w jakim możemy obsłużyć wszystkie systemy baz, którymi dysponują posłowie. Planowana kwota miała być przeznaczona na zakup kolejnej generacji sprzętu.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#RyszardGrodzicki">Mam pytanie do pana dyr. Glazy. Kiedy możemy otrzymać na piśmie przeliczenia, o które dzisiaj prosiliśmy?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#EdmundGlaza">Zmniejszenia budżetowe, podawane w czasie dyskusji, przygotuję na jutro. Jeśli chodzi o zmniejszenia wynikające ze zmiany sposobu naliczania wynagrodzeń i pochodnych dla posłów II kadencji, to potrzebuję nieco więcej czasu, np. do środy.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#RyszardGrodzicki">Zaplanujmy więc drugie spotkanie w sprawie projektu budżetu Kancelarii Sejmu na środę.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#RyszardGrodzicki">Dzisiaj przerywamy omawianie projektu. Jutrzejsze posiedzenie w sprawie Kancelarii Sejmu nie odbędzie się.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#AndrzejWielowieyski">Proszę jeszcze o wyjaśnienie sprzeczności między paragrafem 28 pkt 1e a paragrafem 37 pkt 2. W obu punktach mowa jest o tej samej sumie.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#RyszardGrodzicki">Tę wątpliwość wyjaśnią panowie na następnym posiedzeniu. Dziękuję państwu za udział w dyskusji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>