text_structure.xml
8.43 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#WiesławaZiółkowska">Zanim zaczniemy właściwe posiedzenie trzech Komisji, chciałabym uprzejmie zwrócić uwagę posłom z Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów, że otrzymaliście państwo grafik prac nad absolutorium. Jest to grafik tematyczny, a nie terminowy. Członkowie prezydium Komisji zaproponowali posłów do referowania i opiniowania poszczególnych części budżetu. Jeśli ktoś z państwa nie może podjąć się tej roli, prosimy o skontaktowanie się z sekretariatem Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów, aby mogła ona wyznaczyć innego posła do wykonania tego zadania.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#WiesławaZiółkowska">Przystępujemy teraz do właściwego tematu posiedzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JerzyOsiatyński">Kiedy rozpoczynamy prace nad budżetem?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#WiesławaZiółkowska">Komisja Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów rozpoczyna prace w dniu 8 sierpnia. Zaczniemy od rozpatrywania własnych części budżetowych. Odpowiedni grafik czasowy prac nad budżetem państwo dopiero otrzymają. Jeśli pan poseł pozwoli, to sprawę tę zaraz wyjaśni sekretarz naszej Komisji. We wszystkich sprawach prosimy kontaktować się z sekretariatem Komisji.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#WiesławaZiółkowska">A więc ponownie przystępujemy do właściwego tematu dzisiejszego posiedzenia trzech Komisji: Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej; Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów oraz Ustawodawczej. Mam państwu do zakomunikowania ustalenia prezydiów komisji. Wobec uzyskania pisma pana wicepremiera Grzegorza Kołodki, datowanego 28 czerwca br., w którym ustosunkowuje się on do projektu ustawy o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, zwrocie bankom wypłaconych premii gwarancyjnych oraz zmianie niektórych ustaw, proponujemy państwu dwie sprawy.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#WiesławaZiółkowska">Po pierwsze - skierowanie pytania do pana wicepremiera - ministra finansów G. Kołodki o konsekwencje finansowe dla budżetu państwa wynikające z propozycji zawartych w sprawozdaniu podkomisji, powołanej do rozpatrzenia poselskiego projektu wspomnianej ustawy.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#WiesławaZiółkowska">Po drugie - odpowiedź ministra finansów na konsekwencje finansowe wynikające z propozycji pierwotnej, to znaczy poselskiego projektu ustawy zawartej w druku nr 939.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#WiesławaZiółkowska">Takie pismo do wicepremiera - ministra finansów pana G. Kołodki jest już przygotowywane i jeszcze dzisiaj zostanie skierowane do adresata. Główna motywacja tego pisma wynika z twierdzenia zawartego w piśmie wicepremiera G. Kołodki skierowanym do pana prof. Tadeusza Bilińskiego, przewodniczącego Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej, że rozwiązanie przyjęte przez podkomisję stanowi duże obciążenie dla budżetu. Szkoda, że pan premier nie precyzuje jakie to jest obciążenie.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#WiesławaZiółkowska">W związku z tym poprosimy Ministerstwo Finansów o szczegółowe szacunki tych obciążeń w wersji pierwotnej oraz w wersji przygotowanej przez podkomisję. Proponujemy państwu również, aby konkretne propozycje zmian zawarte w piśmie pana wicepremiera G. Kołodki do przewodniczącego Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej posła T. Bilińskiego, które państwo posiadacie, skierować do podkomisji do rozpatrzenia.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#WiesławaZiółkowska">Czy jest zgoda na takie procedowanie? Jeśli jest taka zgoda państwa, to oznacza, że ciąg dalszy prac nad ustawą o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, zwrocie bankom wypłaconych premii gwarancyjnych oraz o zmianie niektórych ustaw, może się odbyć dopiero wówczas, kiedy podkomisja ustosunkuje się do propozycji ministra finansów i kiedy otrzymamy szacunki obciążeń budżetu państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WitMajewski">Sądzę, że w tej sytuacji zgoda taka musi być wyrażona przez połączone Komisje. Ale mam uwagi do postępowania rządu, którego przedstawiciele, w tym również przedstawiciel Ministerstwa Finansów, uczestniczyli w pracach podkomisji. Dlaczego ujawniają się tego rodzaju uwagi na końcowym etapie pracy podkomisji, a właściwie już po zakończeniu tej pracy?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#WiesławaZiółkowska">Podzielam pogląd pana posła W. Majewskiego, ale zdaję sobie sprawę, że chciałaby coś powiedzieć przedstawicielka Ministerstwa Finansów.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#GrażynaGrzyb">Spróbuję się wybronić z postawionego zarzutu. Rzeczywiście od samego początku, aż do zakończenia prac podkomisji uczestniczyliśmy w jej pracy. Ale dopiero na końcu oznajmiono nam, że sprawozdanie idzie wprost z podkomisji na posiedzenie połączonych Komisji i było ono w nadzwyczaj krótkim czasie rozpatrywane. Nie wszystkie uwagi merytoryczne, które zgłaszałam w trakcie prac podkomisji i które zostały zawarte w piśmie wicepremiera G. Kołodki, zostały uwzględnione w sprawozdaniu podkomisji. Właściwie zostały one pominięte. Dotyczy to również uwag szczegółowych dołączonych do wspomnianego pisma.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#GrażynaGrzyb">Podam tylko jeden z przykładów. Na ostatnim posiedzeniu podkomisji uzgodniliśmy, że art. 9, który określa rodzaje warunkowych umorzeń, zostanie doprecyzowany w ust. 2, tzn. że będzie określone o jaki wskaźnik chodzi dla urealnienia wartości mieszkania. Z pewnym zdziwieniem skonstatowałam, że niestety w wersji sprawozdania podkomisji przedkładanej państwu tego nie ma.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#WiesławaZiółkowska">Myślę, że sprawa jest oczywista. Musimy najpierw dysponować szacunkami obciążeń budżetowych. Bez tego w sposób odpowiedzialny żadnego takiego rozwiązania przyjąć nie możemy, zwłaszcza że nie jest to rozwiązanie na jeden rok, a na wiele lat. Muszą być takie szacunki, bez nich nie można podjąć decyzji.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#WiesławaZiółkowska">Co na ten temat ma do powiedzenia Biuro Legislacyjne Kancelarii Sejmu?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Mam uwagę do wypowiedzi pani dyrektor G. Grzyb odnośnie art. 9. Osobiście zwróciłam się do pani dyrektor o to, by zgłoszone przez nią uwagi przekazać nam na piśmie, bo posłowie w głosowaniu odrzucili propozycję pani G. Grzyb. Niestety, pani dyrektor nie przekazała swoich uwag na piśmie, chociaż prosił o to przewodniczący podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#WiesławaZiółkowska">Apeluję do podkomisji, aby unikała tego typu kontrowersji. Apeluję także do rządu, aby spełniał wszystkie prośby kierowane w trakcie prac nad ustawą.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#WiesławaZiółkowska">Panie ministrze J. Kubik bardzo pana proszę, aby dokument, który prześle Ministerstwo Finansów do podkomisji był naprawdę rzetelnym i szczegółowym szacunkiem kosztów budżetowych dla obu wersji projektów. Czy można o to prosić?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JanKubik">Dostarczymy z pewnością takie szacunki.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#WiesławaZiółkowska">Bardzo panią przepraszam pani dyrektor, ale już dosyć pani powiedziała. Tu się już nic pogorszyć nie da. Czy w takim razie możemy zakończyć nasze posiedzenie? Bo chyba innego wyjścia po prostu nie mamy. Jeśli jest zgoda, to bardzo dziękuję państwu za udział w obradach.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#WiesławaZiółkowska">Na tym kończymy posiedzenie trzech Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>