text_structure.xml 17.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JanSzczepaniak">Rozpoczynamy posiedzenie połączonych Komisji. Witam posłów, przedstawicieli strony rządowej oraz zaproszonych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JanSzczepaniak">Otrzymaliście państwo zawiadomienie o dzisiejszym posiedzeniu, którego porządek obrad przewiduje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustaw: Prawo budowlane, o zagospodarowaniu przestrzennym oraz innych ustaw.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JanSzczepaniak">Czy są uwagi do porządku obrad? Jeśli uwag nie ma, to uznaję, że porządek został przyjęty. Rozpatrujemy projekt rządowy ustawy, do reprezentowania którego jest upoważniony wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Józef Kalisz. Proszę o w miarę krótkie przedstawienie projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JózefKalisz">W pierwszej części wystąpienia chciałbym przedstawić nowelizację ustawy Prawo budowlane, natomiast w przypadku drugiej nowelizacji, dotyczącej ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym, prosiłbym pana przewodniczącego o zezwolenie, aby projekt ustawy zaprezentował inż. Andrzej Urban.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JózefKalisz">Przedkładana obecnie przez rząd nowelizacja ustawy Prawo budowlane opracowana została na podstawie doświadczeń pierwszego okresu jej stosowania. Proponowane zmiany mają na celu wyeliminowanie niejasności, doprecyzowanie lub racjonalizację poszczególnych uregulowań ustawy. Ułatwią one właściwe stosowanie ustawy oraz zwiększą jej skuteczność.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#JózefKalisz">Nowelizacja ma więc charakter techniczny, co oznacza, że nie narusza podstaw i filozofii obowiązującego już prawa budowlanego.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#JózefKalisz">Autorzy nowelizacji przyjęli założenie, że do wprowadzenia zmian bardziej zasadniczych brak jest podstaw w obecnym, wczesnym etapie wdrażania ustawy. W okresie tym występują bowiem negatywne skutki niedostatecznej znajomości ustawy w organach rządowych i samorządowych oraz wśród uczestników procesu inwestycyjnego i przedsiębiorstw budowlanych.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#JózefKalisz">W tej sytuacji proponowanie zmian systemowych byłoby niecelowe, gdyż nie można by bez większej wątpliwości stwierdzić, czy określone negatywne zjawisko jest wynikiem nieznajomości lub złego zrozumienia ustawy, czy też przyczyną są braki merytoryczne samego przepisu. Dlatego w dalszym ciągu prowadzony będzie monitoring ustawy. Na podstawie jego wyników i przy szerokim udziale wszystkich zainteresowanych przygotowana zostanie nowelizacja. Jeśli to okaże się niezbędne, obejmie ona także zmiany o charakterze systemowym, rodzącym skutki w innych ustawach lub w organizacji bądź sposobie funkcjonowania innych sektorów gospodarki. Niektóre z tych problemów zostały wstępnie zasygnalizowane w rządowym dokumencie znanym państwu pod nazwą założeń polityki budowlanej państwa.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#JózefKalisz">Źródłem obecnie proponowanych zmian są uwagi podmiotów gospodarczych różnego rodzaju oraz jednostek administracyjnych stosujących ustawę, przekazywane do ministerstwa i Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego oraz usterki zauważone przez te organy, wynikające z ich własnej praktyki.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#JózefKalisz">Ze względu na techniczny charakter nowelizacji zmiany dotyczą różnych artykułów ustawy i są nierównomiernie rozłożone w jej tekście.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#JózefKalisz">Ograniczę się do wymienienia ważniejszych elementów nowelizacji. Należą do nich uzupełnienia i modyfikacje artykułów 3, 29 i 30, racjonalizujące zakres obiektów wymagających pozwolenia na budowę lub zgłoszenia budowy bądź robót budowlanych. Chodzi m.in. o zwolnienie od obowiązku uzyskiwania pozwolenia na budowę niektórych obiektów zagrodowych i gospodarczych związanych z produkcją rolną, a także niektórych tymczasowych obiektów budowlanych.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#JózefKalisz">Proponowana modyfikacja artykułów 37 i 57 powinna ułatwić i zdyscyplinować postępowanie występujących często w praktyce przypadkach wprowadzania zmian do zatwierdzonego projektu budowlanego.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#JózefKalisz">Z kolei zmiany i uzupełnienia artykułów 54, 57 i 59 powinny przyczynić się do zdyscyplinowania inwestorów, na których ciąży obowiązek zawiadamiania o zakończeniu robót budowlanych i o podłączeniu się do sieci elektroenergetycznej, gazowej, cieplnej oraz do źródeł wody niezbędnych dla eksploatowania obiektu budowlanego.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#JózefKalisz">Nowelizacja dotyczy także art. 80, który zostanie na nowo zredagowany, a także modyfikacji artykułów 81, 82, 85 i 86. Wszystkie one dotyczą organizacji i funkcjonowania nadzoru budowlanego. Proponowana zmiana polega na ustanowieniu przez ustawodawcę terenowych jednostek specjalistycznych nadzoru budowlanego, czego nie zawierały obecne uregulowania ustawy, a co nie było zgodne z zasadami legalizacji.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#JózefKalisz">Nowelizacja zawiera cztery nowe delegacje dla ministra spraw wewnętrznych i administracji do wydania zarządzeń lub rozporządzeń. Najbardziej rozbudowaną treść o charakterze techniczno-budowlanym będzie miało zarządzenie wynikające z delegacji art. 34. Będzie ono zawierać szczegółowe zasady ustalania geotechnicznych warunków posadawiania obiektów budowlanych. Wstępny projekt tego zarządzenia został załączony do projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#JózefKalisz">Pozostałe delegacje porządkują i dyscyplinują wydawanie pozwoleń na budowę; zawierają m.in. wzory wniosku i decyzji w tej sprawie. Ponadto delegacje ułatwiają prowadzenie książki obiektu budowlanego oraz prowadzenie ewidencji obiektów rozpoczynanych i oddawanych do użytkowania.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#JózefKalisz">Ze względu na znaczną liczbę już wprowadzonych i proponowanych w nowelizacji zmian do ustawy, w przypadku jej uchwalenia, zostanie przygotowany i wydany jednolity tekst ustawy Prawo budowlane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejUrban">Podobnie, jak ustawa Prawo budowlane, również ustawa o zagospodarowaniu przestrzennym funkcjonuje od 7 lipca 1994 r. Na podstawie uzyskanych doświadczeń oraz licznych uwag zgłaszanych do ustawy, autorzy projektu nowelizacji proponują trzy grupy zmian, które wydawały się najistotniejsze. Podobnie jak w przypadku Prawa budowlanego, zmiany te nie wpływają w sposób znaczny na istotę i filozofię ustawy.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#AndrzejUrban">Pierwsza grupa zmian ma charakter techniczny, druga wiąże się z uściśleniem już obowiązujących norm prawnych, trzecia zawiera propozycje nowych rozwiązań. Jak powiedziałem na wstępie, nie są one na tyle istotne, żeby zmieniły sens i filozofię dotychczas obowiązującej ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#AndrzejUrban">Dosyć trudno jest prezentować proponowane zmiany, jako że odnoszą się one nie do całości ustawy, ale tylko do niektórych przepisów. Przytoczę zatem tylko niektóre proponowane zmiany, które wydają mi się najbardziej istotne, w pewnym sensie jako ilustrację treści zawartych w projekcie.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#AndrzejUrban">Jeszcze jedna uwaga ogólna: impulsem proponowanych zmiany były sygnały napływające do byłego Ministerstwa Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa oraz innych instytucji. Były one skrupulatnie rejestrowane i analizowane.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#AndrzejUrban">W swoich pracach nad nowelizacją przyjęliśmy założenie, że począwszy od roku 1997 będzie już prowadzony stały monitoring ustawy. Zapewni to stały dopływ informacji na temat funkcjonowania ustawy, które można będzie poddać gruntownej analizie. Pierwsze takie analizy już zostały wykonane.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#AndrzejUrban">Wracając do proponowanych zmian, chciałbym stwierdzić, że istotna wydawała się korekta artykułu 39, w którym chcieliśmy bardziej precyzyjnie ustalić przypadki uzyskiwania decyzji o warunkach zabudowy. Istniejący do tej pory przepis określał, że zmiana dotycząca zagospodarowania terenu, w szczególności jego zabudowy, wymaga decyzji.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#AndrzejUrban">W propozycji zmiany art. 39 określono bardzo szczegółowo i jednolicie, zgodnie z Prawem budowlanym, te przypadki, w których rzeczywiście istnieje konieczność uzyskiwania decyzji o warunkach zabudowy.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#AndrzejUrban">Kolejna zmiana wiąże się również z decyzjami o warunkach zabudowy. Określiliśmy wszystkie organy właściwe do wydawania takich decyzji. Dotychczas były one wymienione w sposób niepełny, nie obejmowały dwóch obszarów, a mianowicie terenów zamkniętych, wód wewnętrznych oraz morza terytorialnego. Po zmianie artykuł 39 wydaje się być bardziej klarowny.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#AndrzejUrban">Drugi zestaw zmian dotyczy raczej kwestii porządkowych. W ustawie dotyczącej reformy administracji centralnej zmieniono treść zapisów dotyczących kompetencji b. Centralnego Urzędu Planowania, a obecnie Rządowego Centrum Studiów Strategicznych. Dociekaliśmy, skąd właściwie ta zmiana nastąpiła i okazało się, że właściwie nikt nie potrafi tego wyjaśnić. Tak więc proponowane przez nas zapisy stanowią powrót do wersji funkcjonującej poprzednio w ustawie o zagospodarowaniu przestrzennym. Używam czasu przeszłego, ponieważ obecnie, po reformie centrum te zapisy ustawy nie funkcjonują.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#AndrzejUrban">Nową rzeczą w nowelizacji są proponowane przez nas dwa rozporządzenia wykonawcze. Opierając się na własnych doświadczeniach i obserwacjach Najwyższej Izby Kontroli, doszliśmy do wniosku, że pewnym brakiem ustawy jest niewystępowanie programów rządowych. Zwracaliśmy się do wojewodów i resortów wskazując, że często postępują one niezgodnie z ustawą o zagospodarowaniu przestrzennym. Doszliśmy zatem do przekonania, że trzeba by w rozporządzeniu Rady Ministrów określić tryb sporządzania programów rządowych.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#AndrzejUrban">Druga delegacja zwarta w nowelizacji ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym wynika z realizacji postanowień czy też ustaleń Komitetu Obrony Kraju. Komitet zdecydował, aby Rada Ministrów określiła sposób uwzględnienia w zagospodarowaniu przestrzennym potrzeb obronności i bezpieczeństwa państwa.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#AndrzejUrban">Wymieniłem niektóre tylko propozycje zawarte w nowelizacji. Jak zapewne państwo zauważyliście czytając nasze propozycje, nie naruszają one w istotny sposób dotychczasowych zapisów ustawy. Sądzę zatem, że wszystkie ewentualne uwagi i wątpliwości wyjaśnimy sobie podczas szczegółowej dyskusji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JanSzczepaniak">Otwieram dyskusję i proszę o zadawanie pytań wnioskodawcom projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JanKomornicki">Nie tak dawno, bo zaledwie dwa lata temu, uchwaliliśmy dwie, jakie ważne ustawy: Prawo budowlane i o zagospodarowaniu przestrzennym. W podobnym składzie, w jakim debatujemy dzisiaj, przygotowaliśmy sprawozdania na temat obu projektów.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#JanKomornicki">Przypomnę, że nad projektami ustaw pracowaliśmy w dwóch podkomisjach. Tak się składa, że siedzący za stołem prezydialnym przewodniczący Komisji poseł Tadeusz Biliński prezentował Sejmowi w imieniu połączonych Komisji Prawo budowlane, a poseł Kazimierz Szczygielski ustawę o zagospodarowaniu przestrzennym.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#JanKomornicki">Wszyscy jesteśmy świadomi konieczności zmian zaproponowanych przez rząd. Być może nasza świadomość jest nieco szersza, bowiem także otrzymujemy sygnały o konieczności dokonania zmian i poprawek w funkcjonujących ustawach. Podyktowało je przede wszystkim samo życie.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#JanKomornicki">Nie wszystkie znalazły się w propozycjach rządowych, ale nowelizacja daje posłom okazję zgłoszenia własnych uwag i wniosków.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#JanKomornicki">Dla oszczędności czasu i z uszanowaniem kompetencji wszystkich osób, które pracowały i będą jeszcze musiały pracować nad projektami obu ustaw, chciałbym zaproponować, aby bez zbytnich długich dyskusji i ceregieli, powołać podkomisję. Zespół ten powinien składać się przede wszystkim z tych osób, które już pracowały nad tymi dwoma ustawami w swoim czasie w podkomisjach kierowanych przez posłów Bilińskiego i Szczygielskiego.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#JanKomornicki">Nie wyobrażam sobie, aby tych dwóch posłów zabrakło w składzie podkomisji. Proponuję, aby po powołaniu podkomisji nastąpił taki podział organizacyjny jej pracy, aby można było za miesiąc wysłuchać sprawozdania.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#JanKomornicki">Może to z mojej strony jest trochę niegrzeczne, jako że moja propozycja, będąca także wnioskiem formalnym, niejako ucina możliwość zadawania pytań i szerszej dyskusji na dzisiejszym posiedzeniu. Wszyscy jednak jesteśmy zmęczeni dzisiejszymi obradami Sejmu i zaproponowane formalne rozwiązanie przyczyniłoby się do sprawnej pracy nad nowelizacją ustawy i przybliżyło moment otrzymania sensownego sprawozdania podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#JanKomornicki">W imieniu Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa jestem gotów zgłosić kandydatów do podkomisji. Proponuję posłów: Kazimierza Szczygielskiego, Mirosława Małachowskiego oraz Krzysztofa Wolframa. Wszyscy ci posłowie pracowali w swoim czasie w podkomisji do ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JanSzczepaniak">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze przemówić w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#SiergiejPlewa">Popieram wniosek pana posła Komornickiego. Wydaje się, że merytoryczna dyskusja na temat zakresu nowelizacji, jak i poszczególnych zmian, powinna odbyć się w podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JanSzczepaniak">Czy jest zgoda na powołanie podkomisji? Czy ktoś jest przeciw? Nie widzę. Proszę wobec tego o zgłaszanie dalszych kandydatur do składu podkomisji. Mamy już kandydatów z Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#JanSzczepaniak">Czy panowie posłowie zgłoszeni przez posła Komornickiego zgadzają się na członkostwo w podkomisji? Sprzeciwów nie widzę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PiotrPankanin">W imieniu Komisji Samorządu Terytorialnego chciałbym zgłosić do podkomisji posła Andrzeja Bobera, więcej kandydatów chwili nie mamy. Może jeszcze pani poseł Grażyna Kotowicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JanSzczepaniak">Rozumiem, że zgłoszeni kandydaci wyrażają zgodę? Kto kandyduje z komisji budownictwa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#TadeuszBiliński">Jestem w wielkim kłopocie, ponieważ była bardzo liczna reprezentacja naszej Komisji przy tworzeniu obydwu podkomisji: do prawa budowlanego i do ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym. Teraz ma działać jednak podkomisja. Aby zachować parytet, musimy dokonać ostrej selekcji kandydatów. Proponuję jednak posłów Jana Szymańskiego i Krzysztofa Brzezińskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JanKomornicki">I oczywiście również pana posła Tadeusza Bilińskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PiotrPankanin">Jako trzecią osobę z Komisji Samorządu Terytorialnego, proponuję posła Czesława Fiedorowicza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JanSzczepaniak">Czy wszyscy zgłoszeni kandydaci wyrażają zgodę? Nie widzę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#JanSzczepaniak">W imieniu prezydium Komisji Ustawodawczej proponuję panią poseł Elżbietę Pielę-Mielczarek, która wyraziła zgodę, pana posła Wita Majewskiego oraz posła Tadeusza Gajdę.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#JanSzczepaniak">W składzie podkomisji znalazło się 12 posłów. Czy akceptujemy zgłoszonych kandydatów? Nie widzę sprzeciwu, a zatem dokonaliśmy wyboru podkomisji do rządowego projektu ustawy o zmianie ustaw Prawo budowlane oraz o zagospodarowaniu przestrzennym.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#JanSzczepaniak">Członków podkomisji proszę o pozostanie w sali celem ukonstytuowania się.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#JanSzczepaniak">Dziękuję za udział. Zamykam wspólne posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>