text_structure.xml 66.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JerzySzmajdziński">Otwieram posiedzenie Komisji Obrony Narodowej i witam serdecznie wszystkich obecnych. Porządek obrad i stosowny materiał na piśmie został doręczony posłom. Uwag i sprzeciwów do porządku obrad nie słyszę, przystępujemy do realizacji pierwszego punktu obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JerzySzmajdziński">Otrzymaliśmy dzisiaj załącznik nr 3 stanowiący uzupełnienie do wspomnianej informacji. Proponuję rozpocząć od wystąpienia pana ministra Grabowskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#TadeuszGrabowski">Uchwalona w dniu 22 czerwca ub. roku znowelizowana ustawa o zakwaterowaniu sił zbrojnych generalnie obejmuje trzy zagadnienia. Wprowadza państwową jednostkę organizacyjną, posiadającą osobowość prawną, tj. Wojskową Agencję Mieszkaniową jako gestora wojskowego zasobów nieruchomości.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#TadeuszGrabowski">Reguluje również zasady zabezpieczenia potrzeb rozwoju resortu obrony narodowej w zakresie obiektów i terenów niezbędnych do funkcjonowania jednostek organizacyjnych oraz zasady zakwaterowania przejściowego. Ustawa zobowiązała ministra obrony narodowej do wydania stosownych regulacji prawnych, umożliwiających powołanie z dniem 1 stycznie br. Wojskowej Agencji Mieszkaniowej.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#TadeuszGrabowski">Stosownie do delegacji zawartych w ustawie, dotychczas wydano siedem aktów rozporządzeń i dwa zarządzenia ministra obrony narodowej, które stanowią komplet aktów wykonawczych w obszarze mieszkalnictwa wojskowego. Ponadto w końcowej fazie prac jest również projekt zarządzenia ministra obrony narodowej, zgodnie z delegacją ustawową zawartą w art, 1 ust. 2 oraz w art. 7 obejmującego nowe rozmieszczenie jednostek i instytucji wojskowych, sposób zarządzania budynkami i gruntami przeznaczonymi na zakwaterowanie sił zbrojnych, właściwości organów wojskowych w sprawach związanych z zakwaterowaniem sił zbrojnych, właściwości i normy zakwaterowania żołnierzy służby zasadniczej we wspólnych kwaterach stałych.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#TadeuszGrabowski">Z uwagi jednak na reorganizację Ministerstwa Obrony Narodowej, powodującą m.in. zmianę dotychczasowych obszarów odpowiedzialności organów wojskowych w dziedzinie zarządzania nieruchomościami wojskowymi, wydanie tego zarządzenia przewidujemy po zakończeniu reorganizacji resortu obrony narodowej, a więc pod koniec br.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#TadeuszGrabowski">Jeżeli chodzi o najistotniejszą zmianę, która została wprowadzona nową ustawą dotyczącą powołania Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, chciałem poinformować, że zostały wydane wszystkie akty normatywne umożliwiające powołanie i funkcjonowanie Wojskowej Agencji Mieszkaniowej.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#TadeuszGrabowski">Stosownie do ustawy Wojskowa Agencja Mieszkaniowa miała do 30 czerwca br. przejąć określony obligatoryjnie katalog nieruchomości od organów wojskowych. Chciałem zameldować, że do 31 sierpnia br. Wojskowa Agencja Mieszkaniowa przejęła 8772 budynki, co stanowi 99,4% zasobów oraz 2614 ha gruntów, tj, o 97% zasobu uzgodnionego do przekazania, z tego warunkowo 2130 obiektów.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#TadeuszGrabowski">Warunkowość przekazania polegała na spisaniu umowy między stronami, tj. Ministerstwem Obrony Narodowej, a Wojskową Agencję Mieszkaniową, gdzie wojsko zobowiązało się w określonym terminie do uregulowania stanu prawnego nieruchomości. Związane to jest m.in. z poniesieniem dodatkowych nakładów na uregulowanie tych spraw.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#TadeuszGrabowski">Łącznie oceniamy, że będzie to kosztowało 1,8 mln zł. W tym roku wydatkowaliśmy już na ten cel 800 tys. zł. W następnym roku przewidujemy dalsze wydatki i uregulowanie tego stanu.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#TadeuszGrabowski">Wojskowa Agencja Mieszkaniowa nie przejęła 52 obiektów budynków i 81 ha ziemi. Spowodowane to było złym stanem technicznym oraz innymi zastrzeżeniami zgłoszonymi przez Wojskową Agencję Mieszkaniową. Do końca br. zostanie ostatecznie rozstrzygnięty problem przekazania tych nieruchomości Wojskowej Agencji Mieszkaniowej.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#TadeuszGrabowski">Ministerstwo Obrony Narodowej zostanie zobowiązane do uregulowania tych spraw, które były powodem nie przyjęcia 52 budynków. Wiąże się to również z dodatkowymi nakładami, które musimy ponieść, ażeby te obiekty doprowadzić do stanu możliwego do przejęcia przez Wojskową Agencję Mieszkaniową.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#TadeuszGrabowski">Przy ocenie powołania i funkcjonowania Wojskowej Agencji Mieszkaniowej należy uwzględnić, że I półrocze br. główny wysiłek był skierowany na ustalenie struktur organizacyjno-funkcjonalnych, tworzenie systemu prawnego, finansowo-ekonomicznego oraz przejmowanie nieruchomości zasobów wojska, a także ocena stanu technicznego, ekonomicznego, celem opracowania dalszego planu działania Wojskowej Agencji Mieszkaniowej.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#TadeuszGrabowski">Ten szeroki aspekt problemów został zakończony w zasadzie na koniec I półrocza i Wojskowa Agencja Mieszkaniowa przystąpiła do wykonywania swoich statutowych obowiązków. Kadra zawodowa oraz użytkownicy kwater wojskowych wiązali nadzieję na szybką poprawę rozwiązania narastającego od lat problemu braku kwater. W tej chwili jest około 14,5 tys. żołnierzy zawodowych, którzy nie mają kwater, czekają na poprawę stanu technicznego, szybką sprzedaż kwater i usprawnienie administrowania oraz gospodarowania zasobami.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#TadeuszGrabowski">Oczekiwania te, z uwagi na wspomniany już okres organizacyjny Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, jak i ograniczone środki finansowe nie zostały w pełni spełnione. Stąd też pod adresem Wojskowej Agencji Mieszkaniowej kierowanych było sporo krytycznych uwag, szczególnie w pierwszych miesiącach funkcjonowania ze strony użytkowników, kadry, jak również dowódców jednostek wojskowych.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#TadeuszGrabowski">Wszystkie uwagi były poddawane szczegółowej analizie, zarówno w zarządzie, w Radzie Nadzorczej Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, jak również przez kierownictwo Ministerstwa Obrony Narodowej. Chcę poinformować Komisję, że w ocenie kierownictwa Ministerstwa Obrony Narodowej powołanie Wojskowej Agencji Mieszkaniowej jest rozwiązaniem właściwym, stwarzającym podstawę do usprawnienia zarządzania zasobami mieszkaniowymi, racjonalizację gospodarowania tymi zasobami stosownie do potrzeb sił zbrojnych, z jednoczesnym obniżeniem kosztów funkcjonowania.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#TadeuszGrabowski">Naszym zdaniem, powstanie Wojskowej Agencji Mieszkaniowej stworzyło przesłanki do rozwiązania w najbliższych kilku latach problemu mieszkaniowego kadry zawodowej sił zbrojnych. Na razie tyle chciałem powiedzieć. Na temat problemów Wojskowej Agencji Mieszkaniowej w okresie jej rozruchu i opracowanego - również przez Zarząd Wojskowej Agencji Mieszkaniowej i przyjętego przez Radę Nadzorczą - programu działania do roku 2002, poinformuje pan generał Goliszewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JerzySzmajdziński">Dziękuję, proszę pana generała Goliszewskiego, aby mówił głównie o problemach, o tym z czym są kłopoty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AntoniGoliszewski">Informacja, którą otrzymali posłowie jest z czerwca br. Po 3 miesiącach nastąpiły pewne zmiany. Proces przejmowania przez Wojskową Agencję Mieszkaniową mienia od jednostek wojskowych został w zasadzie zakończony.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#AntoniGoliszewski">Pan minister Grabowski podniósł niektóre sprawy, dla zaspokojenia ciekawości podam, że w tym zasobie jest 6235 budynków mieszkalnych, 192 budynki internatowe i hotelowe, 135 budynków administracyjnych i magazynowych oraz 2190 budynków infrastruktury technicznej, w tym 492 kotłownie.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#AntoniGoliszewski">Zakończony proces przejmowania nie jest jednoznaczny z zakończeniem przejęcia tego na własność. Na dziś około 15% przejętych obiektów Wojskowa Agencja Mieszkaniowa posiada już na własność, z zapisem w księgach wieczystych. Proces ten będzie trwał jeszcze około 1 roku ze względu na ograniczone możliwości sądów rejonowych.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#AntoniGoliszewski">W tym miejscu widzimy również zahamowanie oczekiwań kadry zawodowej na szybką sprzedaż tychże obiektów. W br. przewidujemy jeszcze sprzedaż ok. 3 tys. kwater, w następnym roku ok. 10 do 15 tys. Kandydatów aktualnie jest ponad 9 tys. osób.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#AntoniGoliszewski">Ceny kształtują się - w zależności od miejscowości - od 400 do 1200 zł za m2. Po bonifikacie, jaką maksymalnie może uzyskać kadra zawodowa - cena będzie wynosić od 80 do 250 zł za m2 powierzchni normatywnej.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#AntoniGoliszewski">Wojskowa Agencja Mieszkaniowa przejęła wszystkie inwestycje, ogólne inwestycje prowadzą obecnie organy wojskowe za pieniądze, które Agencja przekazuje tym organom. W przyszłym roku wszystkie inwestycje będą prowadzone przez Wojskową Agencję Mieszkaniową.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#AntoniGoliszewski">Wiele było krytycznych głosów, że Wojskowa Agencja Mieszkaniowa traci pieniądze na płace. Pragnę poinformować, że średnia płaca wynosi za I półrocze br. 695 zł i jest porównywalna do płac sfery budżetowej w wojsku.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#AntoniGoliszewski">Zatrudnienie w Wojskowej Agencji Mieszkaniowej zmalało i nie przyjęliśmy z organów wojskowych 926 pracowników. Obecnie zatrudniamy prawie 7 tys. osób i zabezpieczamy taką masę zasobów mieszkaniowych, jak poprzednio. Przeszliśmy w wielu miejscach na system zleconej obsługi.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#AntoniGoliszewski">Wojskowa Agencja Mieszkaniowa zamierza w przyszłym roku zmienić system wynagradzania pracowników i połączyć go z osiągniętymi efektami w dziedzinie gospodarczej. Egzekucją należności czynszowych, działalnością gospodarczą, sprzedażą kwater, obniżeniem kosztów własnych itd. zajmować się będzie Agencja. Jest to w opracowaniu i będzie tworzone w ramach zakładowego układu zbiorowego pracy.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#AntoniGoliszewski">Realizacja planu finansowego za I półrocze br. wykazała, że mamy wynik ujemny w wysokości 3,9 mln zł. Na dziś Wojskowa Agencja Mieszkaniowa posiada płynność finansową i nie zaciągnęła kredytów. Ujemny wynik finansowy związany jest z tym, że Wojskowa Agencja Mieszkaniowa rozpoczęła działalność od 1 stycznia br. bez żadnego funduszu rezerwowego. Zima była długa, w związku z tym koszty ogrzewania były o wiele większe niż normalnie.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#AntoniGoliszewski">Prawdą jest również, że zadłużenie czynszowe lokatorów wynosi ponad 21 mln zł. Jest to zadłużenie płytkie, tzn. do 3 miesięcy, niemniej jednak suma ta się utrzymuje. Odradza się jak przysłowiowa hydra. Podjęte przez organa Wojskowej Agencji Mieszkaniowej działania pozwalają zakładać, że powinniśmy na koniec br. osiągnąć wynik zerowy.</u>
          <u xml:id="u-4.11" who="#AntoniGoliszewski">Z założeń Ministerstwa Obrony Narodowej na przyszły rok wynika, że Wojskowa Agencja Mieszkaniowa może liczyć na taką samą dotację budżetową, jak w br. Pozwoli to na zrealizowanie tylko części chętnych do rezygnacji z kwatery, w zamian za ekwiwalent. Na bieżący rok mamy już 3 tys. wniosków i załatwimy ok. 42%. Pozostali przejdą na rok następny. Przy posiadanych pieniądzach znów pozostanie niezrealizowany problem i dojdą kolejni chętni.</u>
          <u xml:id="u-4.12" who="#AntoniGoliszewski">Otrzymaliśmy pieniądze na podnajem kwater. Ta forma załatwiania spraw mieszkaniowych na dziś nie znalazła jeszcze szerokiego oddźwięku, m.in. dlatego że kadra obawia się zrezygnować z mieszkania, a poza tym w małych garnizonach nie ma co wynająć. Problem dotyczy tylko dużych miejscowości, miast wojewódzkich, gdzie można znaleźć wolne mieszkania i wynająć je dla kadry zawodowej.</u>
          <u xml:id="u-4.13" who="#AntoniGoliszewski">Przed Wojskową Agencją Mieszkaniową stoi wiele problemów, a nasza działalność jest pod obserwacją i krytyką 150 tys. naszych lokatorów. 40 lat niedoinwestowania okazało się zgubne dla Wojskowej Agencji Mieszkaniowej. Wszystko obraca się przeciwko nam, uważa się, iż jesteśmy przeciwko ludziom.</u>
          <u xml:id="u-4.14" who="#AntoniGoliszewski">Oczekiwania w stosunku do Wojskowej Agencji Mieszkaniowej nie zostały spełnione i będą mogły być spełnione w najbliższym czasie. Jesteśmy pośrednikiem, który zbiera wiele pieniędzy poprzez opłaty czynszowe, które ustala gmin, ale odium spada na nas. Mamy 60 miejscowości, gdzie czynsze wnoszą od 18 do 55 groszy za 1 m2, co oznacza, że w tych miejscowościach nic generalnie nie będzie można zrobić. Przed nami stoi problem, jak zabezpieczyć podstawowe potrzeby tych garnizonów.</u>
          <u xml:id="u-4.15" who="#AntoniGoliszewski">Prawo, które funkcjonuje pozwala gminom na obejście wysokości czynszów. Tam, gdzie jest większość mieszkań wojskowych gminy nie chcą brać na siebie dodatków mieszkaniowych, ponieważ one pokrywają jednak 50% tych dodatków mieszkaniowych. Problem ten narasta.</u>
          <u xml:id="u-4.16" who="#AntoniGoliszewski">Nasza przejęta substancja, nie doinwestowana, wymaga wielu remontów. Potrzeby remontowe sięgają aktualnie jednorocznego budżetu, co oznacza, że wyjście na prostą będzie trwało co najmniej kilka lat.</u>
          <u xml:id="u-4.17" who="#AntoniGoliszewski">Spotkaliśmy się z problemem, którego nie mają np. spółdzielnie mieszkaniowe. Otrzymały one dotację na docieplanie budynków zbudowanych z wadami technologicznymi. U nas pozostał ten problem, a jest to skala dotycząca ok. 1 tys. budynków. Każdy budynek, to kwota kilku lub kilkunastu miliardów starych złotych żeby go ocieplić.</u>
          <u xml:id="u-4.18" who="#AntoniGoliszewski">Jest to problem, który przez kolejne lata trzeba rozwiązać, a nie mamy na ten cel dotacji, tak jak spółdzielnie mieszkaniowe. Dalej nie mamy dopłat do centralnego ogrzewania i do ciepłej wody, co mają spółdzielnie mieszkaniowe.</u>
          <u xml:id="u-4.19" who="#AntoniGoliszewski">Do końca roku zamierzamy jednak zahamować tendencję spadkową zaspokajania potrzeb kadry, poprawić sytuację w energetyce poprzez uderzenie inwestycyjno-remontowe, dotyczące kotłowni. Ponad 160 z nich powinno być zamkniętych już dzisiaj, ponieważ mają zbyt wysokie koszty wytwarzania energii i nadmiernie zanieczyszczają środowisko.</u>
          <u xml:id="u-4.20" who="#AntoniGoliszewski">Przed nami stoi problem mieszkań zajętych przez innych użytkowników, np. przez pracowników Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. Te sprawy są do rozstrzygnięcia, mogę jednak stwierdzić, że ustawa i Wojskowa Agencja Mieszkaniowa spełniają swoje zadanie, ponieważ od 1 stycznia br. utrzymujemy zasoby w stanie zdatnym do użytku.</u>
          <u xml:id="u-4.21" who="#AntoniGoliszewski">Ustawa i Wojskowa Agencja Mieszkaniowa jest to jedyna droga do poprawy sytuacji i wyjścia z impasu mieszkaniowego. Sądzę, że ustawa wymaga pewnych poprawek, np. w zakresie internatów i odpłatności za ich użytkowanie. W internatach muszą być miejsca rezerwowe, które oczekują puste na przyszłych lokatorów, a to podraża koszty utrzymania.</u>
          <u xml:id="u-4.22" who="#AntoniGoliszewski">Część kadry, szczególnie starszej, której dzieci już wyszły z domu została w dużych mieszkaniach, za które musi wiele płacić. Oczekuje, że zmienią się może zasady odpłatności za całą powierzchnię zajmowanej kwatery.</u>
          <u xml:id="u-4.23" who="#AntoniGoliszewski">Wojskowa Agencja Mieszkaniowa wystąpiła do rządu w sprawie egzekucji należności. Na dziś możemy korzystać tylko z drogi sądowej, a to przedłuża cały proces windykacji należności. Liczymy na to, że uzyskamy pomoc w ciepłownictwie, w odtworzeniu właściwego stanu naszych budynków.</u>
          <u xml:id="u-4.24" who="#AntoniGoliszewski">Lista problemów jest o wiele dłuższa, ale będziemy je rozwiązywać. Oczekujemy jednak cierpliwości i życzliwości ze strony posłów. Jestem optymistą i wydaje mi się, że pierwsze miesiące naszej pracy pozwalają na snucie optymistycznych prognoz na przyszłość.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JerzySzmajdziński">Dziękuję. Otwieram dyskusję oraz możliwość pytań i wypowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JanuszZemke">Chciałbym się odnieść do materiału załączonego i czuję się zobowiązany do nieco szczegółowszej jego analizy. Z woli Komisji Obrony Narodowej byłem posłem sprawozdawcą tej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#JanuszZemke">Chcę zwrócić uwagę na kilka elementów. Zdecydowaliśmy się wspólnie na tę ustawę w sytuacji pewnej już zapaści, która trwała już praktycznie od 10 lat. Co roku liczba absolwentów szkół wojskowych przewyższała w coraz większym stopniu liczbę oddawanych kwater w wojsku.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#JanuszZemke">Następowało i następuje przemieszczanie jednostek, głównie na tereny wschodnie. Bezsilnie obserwowaliśmy co roku, że liczba oczekujących na kwatery rośnie z 4–5 tys. wzwyż. Kiedy rozpoczynaliśmy prace nad ustawą było oczekujących 12 tys., dzisiaj jest ich już 14 tys.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#JanuszZemke">Decyzja nasza polegała na tym, że trzeba przeciąć to w radykalny sposób. Ustawa ma charakter rewolucyjny, co jest dość rzadko uświadamiane, a co rodzi też kilka problemów.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#JanuszZemke">Przed dzisiejszym posiedzeniem Komisji odbyłem razem z panem generałem Goliszewskim spotkania, głównie na terenie Pomorskiego Okręgu Wojskowego. Dobrze, że tę ustawę analizujemy dzisiaj, bo jest to jedną z naszych podstawowych funkcji kontrolowania, jak są ustawy przyjęte i wprowadzane do praktyki.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#JanuszZemke">Odbiór tej ustawy ma takie trzy płaszczyzny. Po pierwsze, ustawa jest przyjmowana z dużą nadzieją, zwłaszcza przez młodszą kadrę. Przyjmowana jest natomiast z totalną krytyką części wyższych dowódców. Krytyka wynika z faktu, że część z dowódców zorientowała się, iż traci wpływ i możliwości decyzji w dziedzinie, która stanowiła jeden z głównych instrumentów władczych.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#JanuszZemke">Po drugie, kiedy nie ma środków na szkolenie, na ćwiczenia przeznacza się coraz mniej czasu i środków, były to jeszcze instrumenty władcze w sferze materialnej. Nagle dowódcy ci zorientowali się, że jest to zupełnie inny model.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#JanuszZemke">W związku z tym z ich strony ustawa jest krytykowana. Mówi się, że nie rozwiązaliśmy wszystkich spraw, tzn. nie ma mieszkań i nie ma środków na remonty. My założyliśmy przecież, że nie uda się załatwić tych trudnych spraw w ciągu roku.</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#JanuszZemke">Po trzecie, ustawa jest przyjmowana z dużymi obawami także w środowisku wojskowym. Burzy ona bowiem święty spokój. Było lepiej lub gorzej, ale była garnizonowa administracja mieszkaniowa, ktoś odpowiadał za remonty, za ogrzewanie, ciepłą wodę itd.</u>
          <u xml:id="u-6.9" who="#JanuszZemke">Nagle ten święty spokój burzymy, mówiąc, że gospodarka mieszkaniowa w wojsku będzie poddana normalnym regułom rynkowym. To są stany, które są odczuwane i wszelkie pytania oraz uwagi wynikają z podejścia indywidualnych osób do ustawy.</u>
          <u xml:id="u-6.10" who="#JanuszZemke">Co uczyniono w ciągu kilku miesięcy i gdzie mamy słabe punkty? Podzielałbym opinię wyrażoną przez pana ministra Grabowskiego i pana generała Goliszewskiego, że udało się w ciągu kilku miesięcy, a więc stosunkowo szybko, przygotować całe nie łatwe oprzyrządowanie prawne tej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-6.11" who="#JanuszZemke">Problemy zaczynają się natomiast w punkcie, który przewidzieliśmy. Punkt ten polega na uporządkowaniu stanów prawnych budynków, które zarządzane były przez wojsko. Mamy tu dokładnie taką sytuację, jak w miastach i nie jest to żadne novum.</u>
          <u xml:id="u-6.12" who="#JanuszZemke">Mamy często nie unormowane stany prawne, nie ma ksiąg wieczystych, bo takie było kiedyś podejście do własności. Wojsko nie jest temu winne, to jest pochodna pewnego szerszego stanu uporządkowania spraw własności w naszym kraju.</u>
          <u xml:id="u-6.13" who="#JanuszZemke">Dotykamy bardzo istotnej sprawy, bo hamuje to procedury sprzedaży, zamiany i wiele innych działań. Stawiam pytanie, które ma szerszy charakter, czy nie ma jednak takich możliwości, by w drodze porozumienia między Ministerstwem Obrony Narodowej, a Ministerstwem Sprawiedliwości uzyskać, przynajmniej w sądach, pewną szansę na szybsze decyzje.</u>
          <u xml:id="u-6.14" who="#JanuszZemke">Pracując nad tą ustawą zakładaliśmy, że na szczeblu centralnym zostaną przygotowane pewne wzorcowe dokumenty. Czy tego typu wzorcowe dokumenty zostały przygotowane i spopularyzowane w sądownictwie? Jest to bariera, która będzie narastała zwłaszcza w dużych miastach.</u>
          <u xml:id="u-6.15" who="#JanuszZemke">Z pewnym niepokojem obserwuje się dziś, że przedstawiciele Ministerstwa Obrony Narodowej i Wojskowej Agencji Mieszkaniowej mówią, iż ich główną troską jest sprawa inwestycji, remontów, modernizacji kotłowni itp. Rozumiem, że bieżące sprawy cisną, ale założenia tej ustawy i jej radykalność miały polegać na tym, że tworzymy warunki prawne i zachęty ekonomiczne, aby jak największa liczba kwater znalazła się poza wojskiem.</u>
          <u xml:id="u-6.16" who="#JanuszZemke">Na tym polega rewolucja, że zarabiamy dwukrotnie. Uzyskujemy kilkanaście procent środków, ale główny zysk polega na tym, że przestaniemy ponosić koszty idące w biliony starych złotych i na tym polega ta rewolucja.</u>
          <u xml:id="u-6.17" who="#JanuszZemke">Rewolucja będzie powodowała po kilku latach „zwijanie” się Wojskowej Agencji Mieszkaniowej. Będzie taki efekt, że w miejsce Wojskowej Agencji Mieszkaniowej będą musiały powstawać wspólnoty mieszkaniowe, spółdzielnie itd. Główny zysk polega na radykalnym zmniejszaniu kosztów i na tym, że zamiast budowy nowych mieszkań idziemy na udzielanie ekwiwalentów.</u>
          <u xml:id="u-6.18" who="#JanuszZemke">Z niepokojem obserwuję, że zadanie, które wydawało nam się kluczowe w całej operacji i które rozłożyliśmy na 4 lata, znajduje się już na 3 lub 4 miejscu. W związku z tym chciałbym sformułować pytania do pana ministra i do pana generała.</u>
          <u xml:id="u-6.19" who="#JanuszZemke">Co możemy zrobić wspólnie, żeby ten radykalny proces przyspieszyć?</u>
          <u xml:id="u-6.20" who="#JanuszZemke">Chciałem zasygnalizować problemy, które pojawiły się w czasie kilku miesięcy funkcjonowania ustawy. Analizy na terenie Pomorskiego Okręgu Wojskowego, które mam, wskazują, że nie jest atrakcyjne kupno kwater w tzw. zielonych garnizonach.</u>
          <u xml:id="u-6.21" who="#JanuszZemke">Jest to natomiast bardzo atrakcyjne w dużych i znanych miastach, gdzie jest rynek mieszkań i mają one wysoką cenę. Największe koszty utrzymania ponosimy właśnie w zielonych garnizonach. Czy nie powinniśmy wspólnie rozważyć pewnych, bardziej radykalnych pociągnięć, większych preferencji w zielonych garnizonach?</u>
          <u xml:id="u-6.22" who="#JanuszZemke">Atrakcyjność mieszkania w Warszawie, Krakowie, Kołobrzegu czy Gdyni jest inna niż w środku lasów. Warto byłoby pomyśleć o dalszych preferencjach, np. nie 15%, a 10%, żeby to wypchnąć z wojska. Inaczej będziemy przeznaczali setki miliardów starych złotych na utrzymanie bazy w miejscowościach, w których w ogóle kasujemy garnizony.</u>
          <u xml:id="u-6.23" who="#JanuszZemke">Martwy okazał się pewien przepis, z którym wiązaliśmy spore nadzieje. W zasobach wojska mieszka wiele osób nieuprawnionych. Na siłę z tych mieszkań ich nie usuniemy, i nikt tego nie robi, dlaczego by miało to robić wojsko?</u>
          <u xml:id="u-6.24" who="#JanuszZemke">Pierwotnie w projekcie ustawy nie przewidywaliśmy w ogóle możliwości sprzedaży mieszkań dla osób nieuprawnionych. W dyskusji przyjęliśmy założenie, że mogą oni wykupić mieszkanie za 35% wartości rynkowej, ale pod warunkiem, że co najmniej połowa mieszkańców danego bloku wyrazi na to zgodę.</u>
          <u xml:id="u-6.25" who="#JanuszZemke">Okazuje się, że zapis jest martwy i analizy wykazują, iż jest to możliwe wyłącznie w sytuacji, gdyby był to dom jednomieszkaniowy. Jeśli są już dwa mieszkania, ludzie są bystrzy i jeden kupi, a drugi nie. Wtedy wojsko musi tym dalej zarządzać.</u>
          <u xml:id="u-6.26" who="#JanuszZemke">Okazało się, że próg 35% jest zdecydowanie wyższy od tego, co stosują władze lokalne. W gminie Warszawa-Centrum oscyluje to np. w granicach 20%. Warunki, które proponujemy są w sumie nieatrakcyjne. Czy kierownictwo Ministerstwa Obrony Narodowej i Wojskowej Agencji Mieszkaniowej zastanawiają się nad propozycją, która byłaby bardziej radykalna?</u>
          <u xml:id="u-6.27" who="#JanuszZemke">Osoby nieuprawnione zajmują ponad 20 tys. mieszkań i dla potrzeb wojska ich nie mamy. Może lepiej stworzyć bardziej preferencyjne warunki po to, aby uzyskać środki dla kilku tysięcy rodzin wojskowych i pozbyć się wydatków.</u>
          <u xml:id="u-6.28" who="#JanuszZemke">Mamy do czynienia z utyskiwaniem na ustawę, wszystko co zrobimy w Sejmie i co ogranicza wpływy generałów, na pewno będzie źle przyjmowane i totalnie krytykowane przez pewną grupę generałów. Pytanie, czy można by uzyskać szczegółową informację o tym, jakie są rzeczywiste tendencje w br., jeżeli chodzi o zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych wojska?</u>
          <u xml:id="u-6.29" who="#JanuszZemke">W materiale na str. 12 czytam, że w bieżącym roku Wojskowa Agencja Mieszkaniowa zapewni kwatery dla 5250 rodzin. Jak to się ma do sytuacji w ubiegłym roku i w latach poprzednich?</u>
          <u xml:id="u-6.30" who="#JanuszZemke">Boję się, że znowu mamy do czynienia z manipulowaniem danymi wewnątrz wojska. Do tej pory było tak, że problemy rozwiązane były wtedy, kiedy dawało się komuś kwaterę. Myśmy przecież zmienili model, chcemy dawać jak najmniej kwater, a jak najwięcej ekwiwalentów pieniężnych i musi to być rozpatrywane łącznie. W związku z tym pytaniem, jak liczba 5250 ma się do podobnych danych w ubiegłym roku i 2 lata temu?</u>
          <u xml:id="u-6.31" who="#JanuszZemke">Przewiduję, że w przyszłym roku będzie znowu 7 tys. i będziemy znowu słuchali, iż jest źle, a nawet jeszcze gorzej i w ciągu roku wszystko powinno być załatwione. Prośba o szczegółowsze informacje w tej dziedzinie.</u>
          <u xml:id="u-6.32" who="#JanuszZemke">Być może jest to miernik, czy ustawa jest akceptowana w środowisku, czy nie, ale wiem, że posłowie z Komisji Obrony Narodowej - niezależnie od przynależności klubowej - pełnią dosyć solidnie dyżury w swoich okręgach. Nie wiem, czy panowie macie podobne spostrzeżenia, ale przed rokiem lub nawet wcześniej pewna liczba osób przychodzących na poselskie dyżury, były to osoby niezadowolone z działalności garnizonowych administracji mieszkaniowych i bały się tej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-6.33" who="#JanuszZemke">Od pewnego czasu mam znacznie mniej takich skarg. Głównie skarżą się osoby nieuprawnione, ale pracujące np. w lotniczych zakładach remontowych, funkcjonariusze Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, którzy w obecnym stanie prawnym nie mogą kupić kwater, które zajmują.</u>
          <u xml:id="u-6.34" who="#JanuszZemke">Są to przeważnie tego typu skargi, a inna fala skarg opadła, co świadczyłoby o tym, że ustawa - wbrew różnym głosom krytycznym - zaczyna funkcjonować. Część obaw i uwag wynika jednak z pewnego niedoinformowania.</u>
          <u xml:id="u-6.35" who="#JanuszZemke">Chcę się zwrócić z pewnym apelem do Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, który wynika z tego, że powinniśmy „grać czysto” z użytkownikami kwater wojskowych. Ludzie ci powinni wiedzieć co ich czeka. Zastanawiam się, czy nie powinno się publicznie w poszczególnych oddziałach Wojskowej Agencji Mieszkaniowej mówić, że w danym roku ze względu na uwarunkowania prawne jesteśmy w stanie sprzedać tyle mieszkań, a w przyszłym roku domy przy ulicy X, za 2, 3, 4 lata domy przy ulicy Y.</u>
          <u xml:id="u-6.36" who="#JanuszZemke">Kiedy ludzie będą wiedzieli, co ich czeka, jeżeli dotrzymamy terminu - będziemy wobec tych ludzi w porządku. Będziemy w stanie ograniczyć część krytyki, która wynika z obaw i niewiedzy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#TomaszNałęcz">Naszym nadziejom, żeby utrzymać się w konwencji, którą zaproponował pan poseł Zemke, towarzyszyło takie przekonanie, a rozumiałem wtedy, że nawet pewna obietnica ze strony wojskowych, iż powołanie Wojskowej Agencji Mieszkaniowej pozwoli utrzymać środki państwowe przeznaczone na cele mieszkalne na tym samym poziomie, a może nawet z czasem je obniżać -wierzyliśmy.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#TomaszNałęcz">Tymczasem w przedstawionym materiale znajduje się oczekiwanie, że w roku przyszłym środki powinny być zwiększone o 17%, co przeczytałem na str. 15. Rodzi się pytanie, czy to są jakieś nieoczekiwane, nieprzewidywane kłopoty, bo zwiększenie kwoty w cenach stałych, a nie w wyniku inflacji.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#TomaszNałęcz">Czy tamte nadzieje były formułowane na wyrost i były tylko zasłoną dymną przy rozpatrywaniu tych kwestii?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#KrystynaŁybacka">Sprawa pierwsza, pan poseł Zemke wskazywał na pewne kierunki ewentualnej nowelizacji ustawy o zakwaterowaniu sił zbrojnych. W materiale dotyczącym pracy Wojskowej Agencji Mieszkaniowej również o tym wspominacie. Stąd pytanie, czy macie projekt tego typu nowelizacji, bowiem nie ma sensu zwlekanie z nią i czekanie aż minie pewien okres. Doświadczenia spływają w szybszym tempie, aniżeli oczekiwano w momencie tworzenia ustawy.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#KrystynaŁybacka">Po drugie, wykazujecie również konieczność nowelizacji ustaw towarzyszących tej działalności, jak chociażby ustawy o najmniej lokali i dodatkach mieszkaniowych. Prośba o to, abyście państwo szybko przygotowali projekt tego rodzaj nowelizacji, aby z nią nie zwlekać i jak najszybciej skorelować działalność gmin również w obrębie tych mieszkań, które podlegają zasobom Wojskowej Agencji Mieszkaniowej.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#KrystynaŁybacka">Sprawa trzecia, wspominacie o tym, że garnizon poznański jest przykładem bardzo złego stanu uregulowań prawnych dotyczących gruntów. Jest to jeden z najczęstszych powodów skarg oczekujących na ewentualne mieszkania lub ekwiwalenty w ramach Wojskowej Agencji Mieszkaniowej.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#KrystynaŁybacka">Niejednokrotnie osoby te wskazują na opieszałość, a może zbyt mało zdecydowaną postawę w próbie uregulowania tego stanu prawnego. Ze swej strony chcę ofiarować pomoc, jeśli zgodzicie się na to, aby w garnizonie poznańskim przyspieszyć pewne procesy. Tym bardziej że pewnymi księgami wieczystymi również dysponuję. Wydaje się, że pewne sporne grunty, nie małe są dosyć łatwe do wyjaśnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#WłodzimierzNieporęt">Przy pracy nad ustawą byliśmy pełni optymizmu, że rozwiąże ona wiele problemów, przynajmniej z punktu widzenia państwa. W sposób zdecydowany odciąża budżet państwa. Sprawozdanie pokazuje, że niekoniecznie tak się stanie.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#WłodzimierzNieporęt">Mam przy sobie zawiadomienie o przeznaczeniu lokalu do sprzedaży, wystawione przez Urząd Dzielnicy Wola gminy Warszawa Centrum. W tym dokumencie czytamy, że jeżeli lokator nabywa lokal za gotówkę, korzysta ze zniżki 80%, a jeżeli na raty - 60%. Pan generał Goliszewski bardzo swobodnie przedstawił liczby, nie wiem o jaką przesłankę się opierał.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#WłodzimierzNieporęt">Wypowiedział pogląd, że jeśli 1 m2 mieszkania kosztuje 400 zł, to żołnierz zapłaci 80 zł od normy. Trzeba o tym powiedzieć bardzo konkretnie. W przypadku 33 m2 mieszkania samotny żołnierz zapłaci 60% ceny, a w Gminie-Centrum zapłaci tylko 20%. To jest przepis ustawy.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#WłodzimierzNieporęt">Z drugiej strony mamy nieuprawnionego, który zapłaci 35%, a będzie on prowadził do takich działań, aby Wojskowa Agencja Mieszkaniowa przekazała lokale do Zarządu Budynków Komunalnych i potem zapłaci 20%. Symulacja skutków finansowych była niepoprawna, jakie koszty ponosi Wojskowa Agencja Mieszkaniowa w związku z tym, że mieszkają ludzie nieuprawnieni?</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#WłodzimierzNieporęt">Być może lepiej jest oddać te mieszkania, jeżeli ponosimy koszty i w ten sposób pozbyć się tych kosztów. Biorąc pod uwagę liczb, o których wspomniałem, została zaprezentowana nadzieja, że tysiące ludzi zadeklarowały chęć kupna mieszkania.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#WłodzimierzNieporęt">Pan poseł Zemke wskazał na pewną specyfikę mieszkań wojskowych. Z punktu widzenia celu ustawy zależałoby nam na tym, ażeby podoficerowie i chorążowie oraz najstarsi żołnierze wykupili mieszkania, ponieważ oni się nie ruszają. Młodsi oficerowie powinni być w ruchu.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#WłodzimierzNieporęt">Pojawia się problem, kiedy podoficer nie chce kupić mieszkania w zielonym garnizonie. Znowu pojawiła się jakaś nie do końca zrozumiała symulacja. Być może znowu trzeba przyjąć inną logikę.</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#WłodzimierzNieporęt">Porównanie liczb odnosi się do Zarządu Budynków Komunalnych dzielnicy Warszawa-Mokotów i oddziału rejonowego Wojskowej Agencji Mieszkaniowej garnizonu Warszawa. Zarząd Budynków Komunalnych, administrujący 42 tysiącami lokali, w tym 15,5 tys. sprzedanych - zatrudnia 694 osoby.</u>
          <u xml:id="u-9.8" who="#WłodzimierzNieporęt">Wojskowa Agencja Mieszkaniowa administrująca 28 tys. lokali, w tym 4 tys. prywatnych, zatrudnia około 1 tysiąca osób. Uwzględniając bazę internatową i hotelową do obsługi lokali pozostaje około 850 osób. Porównanie wskazuje, że różnica wynosi w zatrudnieniu ok. 150 osób na korzyść wojska, pomimo dużo mniejszej liczby lokali administrowanych. Podaję ten przykład, być może są tu jakieś nieścisłości w liczbach, co można sprawdzić.</u>
          <u xml:id="u-9.9" who="#WłodzimierzNieporęt">Chciałbym zwrócić uwagę, że w przypadku zasobów komunalnych nie ma żadnej struktury ponad Zarządem Budynków Komunalnych zarządzającej zasobem mieszkalnym. Specyfika armii wymaga zapewne scentralizowanego sterowania budownictwem mieszkaniowym i remontami, ale ma to nieco inny charakter.</u>
          <u xml:id="u-9.10" who="#WłodzimierzNieporęt">Ostatnie pytanie hipotetyczne. Co by się stało, gdyby wszystkie mieszkania, będące w dyspozycji Wojskowej Agencji Mieszkaniowej zostały sprzedane?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#StanisławDzienisiewicz">Mam trzy sprawy. Pierwsza dotyczy nowelizacji ustawy o zakwaterowaniu sił zbrojnych, ponieważ w wielu zielonych garnizonach nigdy nie dojdziemy do tego, iż stawka bazowa czynszu będzie przynajmniej porównywalna do jakiegokolwiek małego miasta lub do kosztów, jakie trzeba tam ponieść.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#StanisławDzienisiewicz">W tych gminach mieszkania samorządowe zajmują głównie lekarze i nauczyciele, a ludzi ci zasiadają przeważnie w radach gmin, więc sami sobie nie będą automatycznie podnosić stawek. Nie są też aż tak zainteresowani, że wojsko musi dopłacać.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#StanisławDzienisiewicz">O ile jest to prawnie możliwe, czy nie byłoby stosowne, aby w nowelizacji ustawy wprowadzić zapis „nie mniej niż...”. Jeśli się tego nie zrobi, w tych garnizonach do niczego nie dojdziemy.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#StanisławDzienisiewicz">Druga sprawa dotyczy tzw. rezygnacji z kwaterunku wojskowego. Otrzymuję bardzo dużo skarg i próśb w tej sprawie, że nie są załatwiane wnioski. Słyszę dziś, że zostało rozpatrzonych 42% spraw ze względu na brak środków.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#StanisławDzienisiewicz">Myślę, że nie musimy czekać na nowelizację ustawy. Pytanie do pana ministra Grabowskiego, jak jest to przewidziane na przyszły rok? Czy będzie możliwe załatwianie tych spraw, żeby nadal nie leżały w teczkach?</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#StanisławDzienisiewicz">Trzecia sprawa dotyczy garnizonu, gdzie są internaty wojskowe. Stawkę za osobodzień lub miesiąc liczy się według właściwych kosztów utrzymania danego internatu. Dowódcy jednostek i garnizonów proszą, a nawet żądają zarezerwowania miejsc dla żołnierzy zawodowych, którzy przyjdą do służby. Koszty za to muszą ponieść ci, którzy tam mieszkają.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#StanisławDzienisiewicz">Myślę, że w budżecie Ministerstwa Obrony Narodowej należałoby przewidzieć środki na dofinansowanie - w miarę potrzeb - w poszczególnych okręgach wojskowych, ażeby te sprawy uregulować. Kadra jest świadoma, że mieszka w internacie i płaci za to, za co - w zasadzie - nie powinna płacić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PiotrChojnacki">Przysłuchując się wypowiedzi poprzedników chciałbym delikatnie zasygnalizować przedstawicielom Ministerstwa Obrony Narodowej, aby nie odbierali tych głosów jako nakłaniających resort do rezygnacji z mieszkań. Należałoby je eksploatować i utrzymywać w stanie używalności.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PiotrChojnacki">Chciałem postawić pytanie, czy nie byłoby słuszniejszym aniżeli sprzedaż po cenach jeszcze bardziej preferencyjnych - jak proponował pan poseł Zemke - zastąpić jednak znalezieniem możliwości wykwaterowania osób nieuprawnionych, zajmujących mieszkania. Tych zwłaszcza, którzy mieszkania niszczą, dewastują i czynszu nie płacą?</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PiotrChojnacki">Czy nie byłoby prościej przeznaczyć określone środki na adaptację obiektów wojskowych, np. koszar lub innych tego typu budynków, na mieszkania zastępcze lub socjalne, do których można by przekwaterować tych uciążliwych i utrudniających gospodarowanie mieniem wojskowym?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#TadeuszGrabowski">Jeśli chodzi o zakres problemów zgłoszonych przez pana posła Zemke, w pełni podzielam zdanie, że istnieje potrzeba dokonania nowelizacji ustawy. Mamy już nawet przygotowany projekt, będziemy nad nim dyskutować i najpóźniej na początku IV kwartału br. zajmiemy ostateczne stanowisko w tej sprawie i przedstawimy stosowną nowelizację.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#TadeuszGrabowski">Jest kilkanaście problemów, które wymagają rozpatrzenia. Niektóre z nich są bardzo kontrowersyjne i musimy je rozważyć w kierownictwie Ministerstwa Obrony Narodowej. Wiążą się m.in. ze zwiększeniem ulgi, a więc ze zmniejszeniem wpływów z tytułu upłynnienia kwater.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#TadeuszGrabowski">Jest to problem ekonomiczny oraz problem rozwiązania spraw mieszkaniowych, bo jedną z form rozwiązywania tego problemu miały być wpływy z upłynnianych kwater, a zmniejszająca się dotacja. Jeżeli przyjąć większe ulgi to znaczy wpływy będą mniejsze i żeby rozwiązać ten narosły problem mieszkaniowy liczący 14,5 tys. kwater, trzeba zwiększyć dotację.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#TadeuszGrabowski">Jest to sprawa, którą trzeba spokojnie rozważyć. Na początku IV kwartału przedstawimy konkretny materiał w tej mierze. Skorzystamy z wszystkich podniesionych dzisiaj uwag, mamy je zewidencjonowane i mamy nawet pewien projekt przygotowany, ale wymaga on jeszcze głębokiej analizy.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#TadeuszGrabowski">Pan poseł Zemke i pani poseł Łybacka poruszyli problem uporządkowania stanu prawnego. Podzielam zdanie, że trzeba tu działać jak najszerzej, z tym, że wszelkie porozumienia między ministrami, są to porozumienia formalne, Wojskowa Agencja Mieszkaniowa praktycznie uruchomiła system może bardziej zdecydowanie pomagający w miarę możliwości tej sprawie. Zatrudniła na umowie-zleceniu różnych pracowników właśnie w tych obszarach, które stanowią utrudnienia dla tych spraw.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#TadeuszGrabowski">Musimy sobie zdać z tego sprawę, że upłynie pewien okres, który pozwoli na uporządkowanie tych zagadnień. Oświadczenie pana prezesa Goliszewskiego, iż będzie to w maksymalnie trudnych przypadkach 2 lata, jest chyba pesymistyczne.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#TadeuszGrabowski">Uważam, że powinniśmy zrobić wszystko, aby jak najszybciej rozwiązać ten problem. Będzie to wymagało czasu, niemniej proces sprzedawania kwater nastąpi. W wielu przypadkach jest on już uregulowany.</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#TadeuszGrabowski">Istotą jest to, co powiedziała pani poseł, żeby była dokładna informacja. Na ostatnim spotkaniu uzgodniliśmy, że Wojskowa Agencja Mieszkaniowa opracuje szczegółowy informator, przede wszystkim w zakresie sprzedaży. Ludzie niewiele wiedzą, będą konkretne przykład, jak i co się oblicza, jakie są warunki oraz wymienione wszystkie wymogi formalne.</u>
          <u xml:id="u-12.8" who="#TadeuszGrabowski">Drugi informator postara się przygotować Wojskowa Agencja Mieszkaniowa w zakresie ustalenia harmonogramu. Żeby w danej miejscowości było wiadomo, który dom lub mieszkanie będzie sprzedawane w określonej kolejności. Również podany będzie przybliżony termin, uregulowania stanu prawnego, aby uspokoić środowisko na temat zbywania kwater.</u>
          <u xml:id="u-12.9" who="#TadeuszGrabowski">Co do dotacji generalnie zdania są podzielone. Były głosy, żeby dotacje zwiększyć, a także, żeby dotacje wygaszać. W kierownictwie Ministerstwa Obrony Narodowej przyjęto następującą politykę - w najbliższych latach chcemy zachować dotacje na poziomie 1995 r., ażeby najpóźniej do 2002 roku, a maksymalnie 2004 roku rozwiązać problem mieszkaniowy w Wojsku Polskim.</u>
          <u xml:id="u-12.10" who="#TadeuszGrabowski">Podstawą ustawy było dążenie do rozwiązania problemów mieszkaniowych. Wymaga to pewnego dotowania, ponieważ nałożył się tu poważny stan techniczny kwater, wymagających remontu. Okazało się to dopiero przy przejmowaniu zasobów mieszkalnych, jak głęboki jest problem i jakich nakładów potrzeba na remonty. Kiedy gospodarka była budżetowa pieniądze rozdzielano między mieszkaniówkę, a budownictwo i remonty zasobów koszarowych.</u>
          <u xml:id="u-12.11" who="#TadeuszGrabowski">Środki przesuwało się wówczas w zależności od potrzeb i jakoś się to łatało. Dopiero po przejęciu przez Wojskową Agencję Mieszkaniową okazało się, jakie potężne są obszary w zakresie tak podstawowych spraw, jak ocieplenie, wymiana określonych instalacji, np. gazowych, wodnych, kanalizacyjnych itd.</u>
          <u xml:id="u-12.12" who="#TadeuszGrabowski">Według wstępnych wyliczeń są to nakłady, które w tej chwili szacuje się na około 260 mln zł. Są to więc potężne pieniądze i bez wysiłku dotacyjnego w najbliższych latach na realnym poziomie 1995 r. nie bylibyśmy w stanie rozwiązać problemu mieszkaniowego, który jest najważniejszy.</u>
          <u xml:id="u-12.13" who="#TadeuszGrabowski">Istnieje dosyć istotny postęp w zakresie zmniejszania kosztów. Zostało sformułowane na początku przez Wojskową Agencję Mieszkaniową i przez nas, że przejętych zostanie 7200 pracowników. W tej chwili Wojskowa Agencja Mieszkaniowa określiła to na 6900 pracowników, co stanowi pewną oszczędność.</u>
          <u xml:id="u-12.14" who="#TadeuszGrabowski">Dalsze racjonalizowanie m.in. systemu wynagrodzeń odpowiednio do efektów, spowoduje również konieczność zmniejszenia zatrudnienia. Większe efekty, większe korzyści będą się wiązały ze zmniejszeniem kosztów, a koszty osobowe są znaczącą pozycją funkcjonowania samych struktur Wojskowej Agencji Mieszkaniowej.</u>
          <u xml:id="u-12.15" who="#TadeuszGrabowski">Przyczyni się to do znaczącej poprawy. Poza tym Wojskowa Agencja Mieszkaniowa jest wciąż w okresie organizacyjnym. Trzeba pamiętać, że przejęła struktury urzędnicze Ministerstwa Obrony Narodowej, a mają to być w praktyce struktury menadżerskie.</u>
          <u xml:id="u-12.16" who="#TadeuszGrabowski">Wymiana pracowników, zmiana ich mentalności wymaga co najmniej roku, ażeby pewne mechanizmy i pewne rezerwy w tych strukturach uruchomić. Prezes Wojskowej Agencji Mieszkaniowej i my podzielamy ten pogląd, ale na to trzeba trochę czasu. Najlepszym elementem wyzwolenia rezerw i energii będzie nowy system wynagrodzeń, który zwiąże człowieka nie z etatem, tylko z efektami ekonomicznymi jego pracy.</u>
          <u xml:id="u-12.17" who="#TadeuszGrabowski">Co stałoby się, gdyby sprzedać wszystkie kwatery? Nie możemy tego zrobić, ponieważ realizujemy określone prawo do kwatery. Co roku przychodzą nowi żołnierze, drzemiące niektórzy żołnierze i tym żołnierzom trzeba od razu zapewnić jakąś kwaterę.</u>
          <u xml:id="u-12.18" who="#TadeuszGrabowski">Nie można tego robić głównie w małych, leśnych garnizonach, bo tam właśnie ci, którzy są do służby pierwsi zostają kierowani do jednostek wojskowych. Musimy im zapewnić określone kwatery.</u>
          <u xml:id="u-12.19" who="#TadeuszGrabowski">Razem z Wojskową Agencją Mieszkaniową obliczyliśmy nasze potrzeby. Będą się one oczywiście zmieniały, w zależności od struktury kadry zawodowej, od tego jak reorganizowana będzie armia, które w garnizony będą likwidowane lub rozbijane itd. Jest to zasób ok. 80 tys. - tak oceniamy i tyle musimy mieć mieszkań w dobrym stanie, które będą spełniały ten podstawowy warunek.</u>
          <u xml:id="u-12.20" who="#TadeuszGrabowski">Ci, którzy będą odchodzili do rezerwy i będą nabywali prawo, będą mogli kupić mieszkania. Jednocześnie z tych środków musimy budować nowe mieszkania, ale już w takich garnizonach i w tym miejscu, gdzie rzeczywiście - z punktu widzenia wojska - mieszkania te będą istotnie potrzebne.</u>
          <u xml:id="u-12.21" who="#TadeuszGrabowski">Następuje tu również pewne inne rozmieszczenie regionalne, garnizonowe. Są to sprawy, które trzeba wziąć pod uwagę. Nie możemy dopuścić takiej myśli, że sprzedamy wszystkie kwatery. Jest to niemożliwe z punktu widzenia zabezpieczenia podstawowego prawa, które wynika z ustawy.</u>
          <u xml:id="u-12.22" who="#TadeuszGrabowski">Było pytanie, czy możemy zabezpieczy wszystkie potrzeby w zakresie równoważnika dla tych, którzy chcą rozwiązać problem mieszkaniowy we własnym zakresie. Niestety, nie możemy, bo wymagałoby to gwałtownego zwiększenia dotacji.</u>
          <u xml:id="u-12.23" who="#TadeuszGrabowski">Mogę powiedzieć, że bieżący rok znacząco tę sytuację poprawił. Rozwiązaliśmy wszystkie problemy i zaległości roku 1995. Jesteśmy „do przodu” w stosunku do ub. roku o ponad 2000 osób.</u>
          <u xml:id="u-12.24" who="#TadeuszGrabowski">Ta forma jest znakomita, bo odzyskujemy kwaterę, którą posiada osoba, a jednocześnie nie ponosimy pełnego kosztu związanego z procesem inwestycyjnym. Z punktu widzenia Wojskowej Agencji Mieszkaniowej i polityki mieszkaniowej, a nade wszystko zlikwidowanie nawisu potrzeb mieszkaniowych, jest to jedno z najbardziej efektywnych rozwiązań w tej ustawie. Robimy wszystko, aby środki w ramach tej dotacji i na ten cel były jak największe.</u>
          <u xml:id="u-12.25" who="#TadeuszGrabowski">W ramach projektowanej przez rząd ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych udało nam się uzyskać zwolnienie w momencie wypłacenia ekwiwalentu - od opodatkowania. Będzie on dopiero opodatkowany w ramach rozliczeń z tytułu nakładu poniesionego na budownictwo w ramach tych ulg.</u>
          <u xml:id="u-12.26" who="#TadeuszGrabowski">Obecnie było tak, że wypłata powodowała natychmiast opodatkowanie. Jeśli ktoś wziął ekwiwalent, to połowę zabierał mu fiskus i praktycznie nie mógł rozpocząć procesu inwestycyjnego.</u>
          <u xml:id="u-12.27" who="#TadeuszGrabowski">Przekonaliśmy ministra finansów, że jest to istotne z punktu widzenia ponoszenia pierwszych kosztów budowy. Potem, przy rozliczeniu ulgi można to opodatkować, tak jak się opodatkowuje na zasadach ogólnych.</u>
          <u xml:id="u-12.28" who="#TadeuszGrabowski">Nastąpiło zrozumienie przez ministra finansów i taka poprawka została uwzględniona w przygotowanym projekcie zmiany ustawy o opodatkowaniu dochodów osobistych. Jest to bardzo istotne z punktu widzenia rozwiązania tego problemu.</u>
          <u xml:id="u-12.29" who="#TadeuszGrabowski">Sądzę, że do innych spraw, technicznych, dotyczących bardziej szczegółowych zagadnień ustosunkuje się prezes Wojskowej Agencji Mieszkaniowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#AntoniGoliszewski">Tendencje w bieżącym roku. Na stronie, którą przedstawiał pan poseł Zemke, rubryka „wynajęte lokale” wynosi 2000. Tego nigdy nie było, to są właśnie wynajęte lokale, na które mamy pieniądze i sądzimy, że do tego dojdziemy. Będzie to właśnie różnica w stosunku do poprzednich lat.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#AntoniGoliszewski">To znaczy, ktoś wynajmie mieszkanie i czeka na lepsze czasy w wynajętym mieszkaniu. Nie będzie problemu z przejściem do innego garnizonu, bo w nowym garnizonie wynajmie mieszkanie i będzie ten stan utrzymywany.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#AntoniGoliszewski">Jest to novum, które obecnie w małych garnizonach trudno wprowadzić w życie, ponieważ tam nie ma rynku mieszkaniowego. Prawda jest taka, że wynajmujący płacą od razu podatek od dochodu i w tej dziedzinie są kontrowersje.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#AntoniGoliszewski">Uważam, że jest to właśnie postęp i rubryka „wypłacony ekwiwalent” za rezygnację z kwatery - 1200 zł już dzisiaj - do końca roku być może pewne środki zostaną jeszcze dołożone, w zależności od sytuacji, jak to się rozwinie.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#AntoniGoliszewski">Chciałem poinformować, że we wszystkich garnizonach i dyrekcjach są wywieszone wykazy budynków do sprzedaży. Tu też jest pewna kontrowersja, ponieważ budynki do sprzedaży Wojskowa Agencja Mieszkaniowa może przedstawi tylko te, na które zgodzi się dowódca garnizonu.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#AntoniGoliszewski">Mamy ich ponad 300, bo w tylu miejscowościach mamy mieszkania. Być może moje dyskusje z dowódcami okręgów przyniosą jakąś poprawę. Uważamy, że są jeszcze garnizony, gdzie można tych budynków i mieszkań przedstawić więcej.</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#AntoniGoliszewski">Procenty i ulgi. Jest to problem do dyskusji. My też uważamy, że potrzebne są tutaj poprawki, ponieważ ulga 35% dla osoby nieuprawnionej dotyczy również oficera, który ma małą wysługę lat i też mieszka w takim budynku. Do tego trzeba podejść w sposób zdecydowany.</u>
          <u xml:id="u-13.7" who="#AntoniGoliszewski">Z drugiej strony kierownictwo Ministerstwa Obrony Narodowej i Wojskowa Agencja Mieszkaniowa nie chcą, aby młodzi kupowali mieszkania. Zablokuje się w ten sposób oficer, który może być kiedyś generałem, kiedy przejdzie przez 15stanowisk. Naciski rodziny, żony, teściowej są takie, że młodzi oficerowie chcą kupować mieszkania i dlatego jest to kłopotliwe.</u>
          <u xml:id="u-13.8" who="#AntoniGoliszewski">Nie chcemy porównywać się z gminami, bo tam jest trochę inaczej. Tutaj jest specyfika wojska i młody oficer nie powinien kupować mieszkania. Trzeba mu to nawet wręcz zablokować. Ustawa wyraźnie mówi, że kto kupił lub wziął pomoc - rozwiązuje problemy mieszkaniowe w dalszym ciągu we własnym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-13.9" who="#AntoniGoliszewski">W Wojskowej Agencji Mieszkaniowej ceny wynikają z tego, że lokal jest zajęty. Dlatego to nie jest to samo, co cena rynkowa, bo tam jest lokal wolny. Kiedy lokal jest zajęty, wtedy ceny są inne.</u>
          <u xml:id="u-13.10" who="#AntoniGoliszewski">Ulgę maksymalną otrzymuje oficer z pełną wysługą emerytalną - 80% ulgi od powierzchni normatywnej, zgodnie z ustawą. Okazuje się, że kadra, której dzieci wyszły np. z domu, za część ponadnormatywną płaci więcej niż za część normatywną.</u>
          <u xml:id="u-13.11" who="#AntoniGoliszewski">Mój osobisty przykład. Zostałem sam z żoną, mam mieszkanie 80-metrowe. 20 m2 jest ponad normę i za te 20 metrów we Wrocławiu zapłacę więcej o 50 mln starych złotych niż za pozostałe 60 m2. I taka jest rzeczywistość.</u>
          <u xml:id="u-13.12" who="#AntoniGoliszewski">Problem pozostał i dla kadry, która przeżyła lata z dziećmi w ciasnym mieszkaniu, nagle stała się posiadaczami mieszkań ponadnormatywnych. Nie uprawnieni generalnie mieszkają we wszystkich rodzajach budynków.</u>
          <u xml:id="u-13.13" who="#AntoniGoliszewski">Na 6000 budynków jest tylko 1, w którym mieszkają sami nieuprawnieni, tzn. dzieci kadry. Budynek ten przypuszczalnie przekażę gminie. Gmina się przed tym broni, bo trzeba budynek remontować, chociaż ustawa mówi, iż gmina musi budynek przyjąć. Nie robi tego jednak z entuzjazmem.</u>
          <u xml:id="u-13.14" who="#AntoniGoliszewski">W naszej polityce na przyszłość przewidujemy przekwaterowywania ludzi nie płacących czynszów do mieszkań socjalnych. Najpierw muszę jednak te mieszkania przygotować, a dopiero skończyliśmy ich przejmowanie.</u>
          <u xml:id="u-13.15" who="#AntoniGoliszewski">Muszę mieć na to pieniądze, a dzisiaj mam wynik ujemny, ponieważ taki mam stan faktyczny. Są przykłady, że mieszkanie socjalne działa jak przysłowiowy „kubeł zimnej wody” u osoby nie płacącej czynszu.</u>
          <u xml:id="u-13.16" who="#AntoniGoliszewski">Podjąłem decyzję o oddłużaniu. Jeśli ktoś zobowiąże się, że będzie płacił należności na raty, to umarzam mu odsetki do wysokości pięciokrotnej średniej pensji. Jest to stan, który zastaliśmy, i będzie to proces mimo wszystko długotrwały.</u>
          <u xml:id="u-13.17" who="#AntoniGoliszewski">Nieuprawnieni stanowią 21% i połowa z tych, którzy nie płacą, są to nieuprawnieni. Nie zamierzam nikogo wyrzucić na bruk, ale będę przesiedlał. Zrobi się znów wielki krzyk.</u>
          <u xml:id="u-13.18" who="#AntoniGoliszewski">Niskie czynsze, o których mówiłem, będzie to kolejny krzyk kadry w tych garnizonach, które mają małe czynsze i nie mają pieniędzy na utrzymanie budynków. Nie przesunę przecież czynszu z Warszawy, który wynosi 1,5 zł za m2 lub nawet więcej do Babimostu, gdzie czynsz wynosi 30 gr.</u>
          <u xml:id="u-13.19" who="#AntoniGoliszewski">Rezerw nie mam, a problemy są większe. Musimy inwestować w energetykę, bo są to bardzo wysokie koszty. Już dziś trzeba by zamknąć 161 kotłowni, ponieważ są kosztowne i zatruwają znacznie środowisko.</u>
          <u xml:id="u-13.20" who="#AntoniGoliszewski">Mając w perspektywie najbliższego roku ustawę o ochronie środowiska, gdzie kary będą ok. 10-krotnie większe, a jednocześnie wymagania w zakresie ochrony środowiska zostaną 3-krotnie zaostrzone. Jest to więc jedyny ratunek i w bieżącym roku wyremontujemy ponad 40 kotłowni, z tego prawie 40 będzie automatycznych.</u>
          <u xml:id="u-13.21" who="#AntoniGoliszewski">Powstanie problem dla pana ministra Bączkowskiego, ponieważ zwolnią z pracy dość znaczną liczbę palaczy. Mamy już kotłownie automatyczne, gazowe i olejowe, i taka jest perspektywa na przyszłość.</u>
          <u xml:id="u-13.22" who="#AntoniGoliszewski">W sprawie zatrudnienia chcę poinformować, że w garnizonie Warszawa działa 7 dyrekcji, które mają mieszkania w różnych dzielnicach, bardzo rozrzucone. Od Rembertowa, po Żoliborz, Bemowo, a także nawet Zielonkę. Zatrudniamy obecnie 915 pracowników, ale z tego 104 zatrudnionych jest w hotelach działających na własnym rozrachunku.</u>
          <u xml:id="u-13.23" who="#AntoniGoliszewski">Przejąłem w spadku 346 dozorców, chronionych oddzielnym rozporządzeniem Rady Ministrów, zajmujących swoje mieszkania i mających określone gwarancje. Przechodzę obecnie na zlecony system sprzątania, ale dozorcy spełniają również wiele innych czynności, czego nie robi firma.</u>
          <u xml:id="u-13.24" who="#AntoniGoliszewski">Jesteśmy w tej chwili przed wyborem, co dalej robić, chociaż słyszę, że nasze klatki są czyściejsze od komunalnych. Trzeba więc się zdecydować i coś wybrać. W Wojskowej Agencji Mieszkaniowej zajętych jest około 1500 mieszkań przez czynnych dozorców, a ok. 300 mieszkań przez tych, którzy już nie są dozorcami. Mamy z tym wiele kłopotów, ponieważ część z nich zamieniła się w meliny, na co uskarżają się lokatorzy.</u>
          <u xml:id="u-13.25" who="#AntoniGoliszewski">Wydaleni oni zostali z pracy, ponieważ nie wykonywali obowiązków. Jest to dylemat na przyszłość i musimy sprawy rozstrzygnąć. Zamierzamy inaczej ich nazywać, może konserwatorami, żeby nie wpaść w szpony dokumentów ochraniających dozorców.</u>
          <u xml:id="u-13.26" who="#AntoniGoliszewski">Ceny przy sprzedaży ustala biegły z uprawnieniami Ministerstwa Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa wybrany w drodze przetargu. Do cen podchodzi całościowo, w zależności od wieku mieszkania, jego utrzymania, stanu po remoncie, strony świata, piętra, a nawet czy jest od ulicy lub od ogrodu. Lokale traktowane są jako zajęte i tym różnimy się od gmin. Być może nowelizując ustawę trzeba będzie jeszcze na ten temat podyskutować.</u>
          <u xml:id="u-13.27" who="#AntoniGoliszewski">Pytanie, co będzie, gdy wszystko sprzedamy? Pan minister powiedział już, że nie sprzedamy wszystkiego. Chcę poinformować, że na ok. 1000 wspólnot mieszkaniowych, tylko 1,5% do dzisiaj wystąpiło z naszego zarządu.</u>
          <u xml:id="u-13.28" who="#AntoniGoliszewski">Dopóki nie będzie sprzedana większość mieszkań w budynku, administruje nim zarząd Wojskowej Agencji Mieszkaniowej. Dopiero wspólnota mieszkaniowa może wystąpić z administracji zarządu. Praktyka wykazuje jednak, że ludzie są przyzwyczajeni i zostają przy administracji zarządu.</u>
          <u xml:id="u-13.29" who="#AntoniGoliszewski">Odciążenie budżetu - o czym mówili posłowie. Przyjęłem z mieszkalnictwa wojskowego 926 osób, reszta została zwolniona. Co robią teraz - nie wiem, ale budżet został o tę liczbę nieprzyjętych osób odciążony.</u>
          <u xml:id="u-13.30" who="#AntoniGoliszewski">Wszyscy pracownicy Wojskowej Agencji Mieszkaniowej są na jej utrzymaniu. Nie ma tu nic z budżetu, łącznie z pensją prezesa. Są to pieniądze, które zarabia Wojskowe Agencja Mieszkaniowa. Dotacje z budżetu są tylko celowe na ekwiwalenty, równoważniki i inwestycje.</u>
          <u xml:id="u-13.31" who="#AntoniGoliszewski">Jestem po dyskusji z panem ministrem Grabowskim na temat internatów. Zlikwidowaliśmy kilkanaście małych internatów, w których koszty osobowe były podstawowym czynnikiem kosztów internatowych. Internaty będą teraz na zasadach mieszkania, kiedy to oficer dostanie klucz i ma mieszkanie, które utrzymuje i sprząta.</u>
          <u xml:id="u-13.32" who="#AntoniGoliszewski">Po reorganizacjach koszty wynoszą średnio do 80 gr za m2 w najdroższym hotelu i jest to maksymalna stawka. Część internatów stoi pustych, bo czekają na kadrę. W miejscowościach większych i atrakcyjnych wynajmuje się je jako hotele, ale w niektórych garnizonach hoteli nie trzeba, bo nie ma chętnych.</u>
          <u xml:id="u-13.33" who="#AntoniGoliszewski">Koszty utrzymania pokrywa ten, który mieszka, bo trudno nawet wydzielić to dokładnie. Jest np. jeden licznik energii elektrycznej na cały internat, podobnie z ciepłą wodą itd. W perspektywie może będzie inaczej i lepiej.</u>
          <u xml:id="u-13.34" who="#AntoniGoliszewski">Wykwaterowanie nieuprawnionych. Nie przewidujemy wyrzucania ludzi na bruk, ale planujemy przygotowanie mieszkań socjalnych i zastępczych. Wymaga to pieniędzy i określonych rozwiązań. Okazuje się, że przegotowując mieszkania zastępcze stosujemy indywidualny system ogrzewania, np. elektryczne lub gazowe. Amortyzuje się to w przeciągu 2 lat, bo zakładamy, że delikwent i tak nie będzie płacił, więc to się nam opłaca. Mamy jednak określoną hierarchię potrzeb.</u>
          <u xml:id="u-13.35" who="#AntoniGoliszewski">W Warszawie dysponujemy gruntami na budownictwo na 5 lat. Potem musimy szukać gruntów poza Warszawą lub kupować grunty. W Poznaniu tak się stało, że tereny zostały przygotowane pod budownictwo i nagle znaleźli się właściciele. Na terenach, gdzie stoją już domy mieszkalne, otrzymali oni rekompensatę, a reszta została zablokowana i rozpoczęto procesy sądowe. Prawdopodobnie uzbrojone tereny zostaną przekazane z wojska komu innemu. Jest nadal zahamowanie i za 2 lata będziemy musieli szukać terenów na Biedrusku, bo tam mamy jeszcze własną ziemię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JanuszOnyszkiewicz">Dziękuję. Czy są jeszcze jakieś pytania lub prośby o dodatkowe wyjaśnienia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#WłodzimierzNieporęt">W pewnym momencie zabrzmiała tego typu retoryka, że jak się sprywatyzuje, to będzie się zmniejszała Wojskowa Agencja Mieszkaniowa. Podzielam pogląd pana prezesa, że nie będzie to na pewno żaden skutek ustawowy i jest to nieporozumienie, kiedy się formułuje taki pogląd.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#WłodzimierzNieporęt">Na dowód podam Zarząd Budynków Komunalnych, o którym mówiłem. Jest tam w administracji 15,5 tys. mieszkań prywatnych i nie stało się tak, że Zarząd Budynków Komunalnych zmniejszył administrację. Jeżeli gdziekolwiek formułowane jest to jako skutek ustawy, jest to nieprawdziwe. Jak się przejaskrawi pytanie, to uzyskuje się wtedy poprawny efekt.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JanuszOnyszkiewicz">Dziękuję w imieniu wszystkich zebranych za poradę dla nas na przyszłość, jak zadawać pytania. Czy są jeszcze jakieś wątpliwości?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#TomaszNałęcz">Byłoby chyba znacznie prościej załatwić tak, że jeśli panowie będziecie mieli zaawansowane projekty legislacyjne, nie przedkładać ich jako propozycje rządowe, bo popadniemy w żmudny proces uzgodnień międzyresortowych i stracimy pół roku lub więcej. Może przejęlibyśmy te propozycje i przedstawili je jako propozycje Komisji Obrony Narodowej.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#TomaszNałęcz">Pan przewodniczący Szmajdziński prosił, aby dotyczyło to mechanizmów roboczych, finansowych, żebyśmy już nie wracali do kwestii organizacyjnych i decyzyjnych. Wtedy bowiem trudno byłoby nam takie propozycje uznawać za komisyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#TadeuszGrabowski">Serdecznie dziękuję za tę inicjatywę panu przewodniczącemu Szmajdzińskiemu. Skorzystamy oczywiście z tej propozycji, co znakomicie przyspieszy tryb opracowywania. Będziemy w tej sprawie w kontakcie bezpośrednim z panem posłem Zemke.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JanuszOnyszkiewicz">Punkt 1 obrad możemy uznać za wyczerpany. Dziękujemy bardzo naszym gościom z resortu obrony narodowej i Wojskowej Agencji Mieszkaniowej.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#JanuszOnyszkiewicz">Przechodzę do punkt 2, w którym mamy mówić na temat proponowanej tematyki posiedzeń Komisji Obrony Narodowej w II półroczu br. Chciałem zapytać, czy są jakieś uwagi do przedstawionego na piśmie projektu propozycji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#WłodzimierzNieporęt">Proponuję zmianę redakcji w pkt. 9 ppkt b) na następującą: „informacja Ministerstwa Obrony Narodowej o możliwościach podejmowania stosownych działań w zmieniającej się sytuacji zewnętrznej (kryzysu)”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JanuszOnyszkiewicz">Proszę o sformułowanie wniosku na piśmie i przekazanie do sekretariatu Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#StanisławDzienisiewicz">Mam propozycję, aby jednym z punktów posiedzeń Komisji Obrony Narodowej było zapoznanie się z problemami emerytów i rencistów wojskowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#JanuszOnyszkiewicz">Ten problem najprawdopodobniej w sposób naturalny pojawi się na naszych obradach, ponieważ z informacji, które do mnie docierają i docierają chyba szerzej, są jakieś propozycje nowelizacji emerytalnej. W sposób naturalny powinno się to znaleźć na naszym porządku dnia i pozwolę sobie tę sprawę dopisać.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#JanuszOnyszkiewicz">Czy są jeszcze jakieś inne propozycje? Nie ma propozycji. Dziękuję wszystkim obecnym za udział. Zamykam posiedzenie Komisji Obrony Narodowej.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>