text_structure.xml
10.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MarekMazurkiewicz">Otwieram posiedzenie połączonych Komisji poświęcone powołaniu podkomisji do rozpatrzenia projektów ustaw: o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, o zmianie ustawy o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, o zmianie ustawy o narodowych funduszach inwestycyjnych i ich prywatyzacji. Wszystkie te akty przeszły przez pierwsze czytanie w izbie i zostały skierowane do połączonych Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MarekMazurkiewicz">Jest propozycja powołania 12-osobowej podkomisji, po 4 osoby z każdej Komisji, przy czym kandydatów zaproponują prezydia Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#BogdanPęk">Czy w podkomisji będzie reprezentowany każdy klub parlamentarny?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MarekMazurkiewicz">Powtórzę raz jeszcze, że kandydatów proponują prezydia Komisji. Jest dobry obyczaj, którego nigdy nie łamano, że prezydia starały się zachować określony parytet. Ustalony był on zazwyczaj na korzyść małych ugrupowań, w tym sensie, że liczba ich reprezentantów w podkomisjach była większa niż gdyby zachowane zostały proporcje między liczebnością poszczególnych klubów.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#MarekMazurkiewicz">Czy sama zasada utworzenia podkomisji jest przyjęta przez połączone Komisje? Nie widzę sprzeciwu. Rozumię, że zaakceptowana została zasada powołania 12-osobowej podkomisji, w której każdą z 3 Komisji będzie reprezentowało 4 posłów.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#MarekMazurkiewicz">Proszę o zgłaszanie kandydatur.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MarekOlewiński">Prezydium Komisji Przekształceń Własnościowych w rozszerzonym składzie proponuje następujących posłów: Jan Wyrowiński, Wojciech Borowik, Bogdan Pęk, Marek Olewiński.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#BogdanPęk">Moją kandydaturę odstępuję panu posłowi Bartoszkowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MarekMazurkiewicz">Czy pan poseł Bartoszek wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#StanisławBartoszek">Wyrażam.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JózefŁochowski">Prezydium Komisji Systemu Gospodarczego i Przemysłu proponuje, aby Komisję tę reprezentowali następujący posłowie: Zbigniew Mączka, Andrzej Wiśniewski, Zbigniew Kaniewski i Józef Łochowski.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#JózefŁochowski">Proponuję rozszerzyć skład podkomisji o jedną osobę. Uważam bowiem, że jej członkiem powinien być przewodniczący Komisji Nadzwyczajnej do spraw Paktu o przedsiębiorstwie państwowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MarekMazurkiewicz">Pan poseł Janas jest członkiem Komisji Systemu Gospodarczego i Przemysłu, więc prezydium tej Komisji mogło zaproponować tego kandydata w ramach 4 kandydatów. Ponadto przypomnę, jakie względy proceduralne przemawiają przeciwko propozycji pana posła Łochowskiego. Sejm skierował projekty ustaw do 4 komisji i inne komisje nie mogą być reprezentowane w podkomisji. Ich przedstawiciele mogą uczestniczyć w pracach, ale nie na prawach członków podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#BogdanPęk">Okazuje się, że nie bez powodu zadałem pytanie na początku posiedzenia, bowiem w podkomisji nie ma reprezentantów KPN, BBWR i PPS.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MirosławMałachowski">Nie mamy pana posła Wiśniewskiego. Proponujemy, by na miejsce tego kandydata wszedł pan poseł Henryk Hajduk.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MarekMazurkiewicz">Proponuję wysłuchać propozycji Komisji Ustawodawczej, a potem zastanowimy się nad reprezentantami liczebnie małych klubów parlamentarnych.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#MarekMazurkiewicz">Prezydium Komisji Ustawodawczej zgłasza następujących posłów: Anna Skowrońska-Łuczyńska, Ignacy Jurecki, Eugeniusz Januła i Wiesław Opęchowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PiotrIkonowicz">Chciałbym brać udział w pracach podkomisji, na prawach jej członka, gdyż PPS bardzo interesują projekty ustawy, które ta podkomisja będzie rozpatrywała. Proponuję więc aby skład podkomisji rozszerzyć o przedstawicieli ugrupowań politycznych, które są w parlamencie.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PawełSaar">Popieram propozycję mojego przedmówcy i w imieniu BBWR zgłaszam kandydaturę pana posła Szyca na członka podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JanWyrowiński">Proponuję, aby panią poseł Skowrońską-Łuczyńską zastąpił pan poseł Krzysztof Budnik.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#SergiuszKarpiński">Proszę o wyjaśnienie sytuacji z którą spotykam się po raz pierwszy. W pracach 3 Komisji nad projektami ustaw uczestniczy pierwszy zespół Komisji Ustawodawczej, zaś do podkomisji proponowane są osoby z drugiego zespołu.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MarekMazurkiewicz">Projekty 3 ustaw zostały skierowane m.in. do całej Komisji Ustawodawczej. Sprawę kandydatów uzgodniłem z kierownictwem drugiego zespołu, a kandydatura pani poseł Skowrońskiej-Łuczyńskiej wzięła się stąd, że ona jedna z Komisji Ustawodawczej pracowała w Komisji Nadzwyczajnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#WojciechBorowik">W imieniu Unii Pracy chcę zaproponować pana posła Kaczmarka.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MarekMazurkiewicz">Unia Pracy ma już swojego reprezentanta w podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JaninaKraus">W imieniu KPN zgłaszam kandydaturę pana posła Błasiaka.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#MarekOlewiński">Uważam, iż powinniśmy przyjąć propozycję panów posłów Ikonowicza i Saara oraz pani poseł Kraus i wówczas rozszerzymy skład podkomisji do 15 osób.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#TadeuszZając">Uważam, że połączone Komisje powinny w drodze głosowania zdecydować, czy opowiadają się za rozszerzeniem składu podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#MarekMazurkiewicz">Jestem tego samego zdania.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#MarekMazurkiewicz">Kto jest za rozszerzeniem składu podkomisji do 15 osób?</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#MarekMazurkiewicz">Wniosek został przyjęty 22 głosami przy 9 głosach przeciwnych, 3 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#MarekMazurkiewicz">Rozumiem, że dla 3 kandydatur zgłoszonych przez przedstawicieli BBWR, PPS i KPN nie ma kontrpropozycji.</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#MarekMazurkiewicz">Połączone Komisje powołały podkomisję w składzie - wymienię nazwiska: Wyrowiński, Borowik, Bartoszek, Olewiński, Mączka, Wiśniewski, Kaniewski, Łochowski, Budnik, Jurecki, Januła, Opęchowski, Ikonowicz, Szyc i Błasiak.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JanWyrowiński">Proponuję, aby połączone Komisje ukierunkowały pracę podkomisji, z tej racji, że przedmiotem jej prac są 3 różne projekty ustaw. Uważam, że w pierwszej kolejności należy znowelizować ustawę o narodowych funduszach inwestycyjnych i ich prywatyzacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#MarekMazurkiewicz">Propozycja pana posła wkracza w kompetencje podkomisji. O preferencjach rozstrzyga izba podczas pierwszego czytania projektów ustaw. Izba takich preferencji nie ustaliła i skierowała wszystkie 3 projekty do połączonych Komisji. Podkomisja jest na tyle liczebna i reprezentatywna, że będzie działała zgodnie ze zdrowym rozsądkiem i sama potrafi rozstrzygnąć tę sprawę w granicach swojego umocowania. Propozycję pana posła przyjmujemy jako sugestię dla podkomisji. Po stwierdzeniu przez izbę 3 projektów do połączonych Komisji, nie możemy dokonywać selekcji.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#JanWyrowiński">Nie mówię o selekcji, lecz o pewnej sekwencji przedstawiania Komisjom owoców pracy podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#MarekMazurkiewicz">Pan poseł jest członkiem podkomisji, która będzie rozstrzygała o procedurze i trybie jej pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#BogdanPęk">Uważam, iż wniosek pana posła Wyrowińskiego jest nietrafny z uwagi na to, że do Trybunału Konstytucyjnego zostało skierowane pytanie, czy ustawa o narodowych funduszach inwestycyjnych i ich prywatyzacji jest zgodna z konstytucją.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#MarekMazurkiewicz">Proponuję, byśmy nie prowadzili bezprzedmiotowej dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#BogdanPęk">Oczywiście zdecyduje podkomisja, ale ze względu na potrzeby gospodarki, w pierwszej kolejności należy się zająć projektem ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. Dopóki ta ustawa nie wejdzie w życie, blokowany będzie przydział pracownikom przedsiębiorstw 15% akcji, co może być powodem poważnych reperkusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#JanWyrowiński">Konkludując, połączone Komisje cedują na podkomisję prawo do ustalenia, w jakiej sekwencji będą przedstawiane projekty ustaw.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#MarekMazurkiewicz">Komisje nie cedują takiego prawa, ale zlecają podkomisji wykonanie zadań zgodnie z Regulaminem Sejmu. Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>