text_structure.xml
32.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 30 marca 1983 r. Komisja Skarg i Wniosków, obradująca pod przewodnictwem posła Wita Drapicha (PZPR), rozpatrzyła: skuteczność interwencji - poselskich w skargach obywateli.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Urzędu Rady Ministrów oraz Ministerstwa Finansów.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">Referat przedstawił poseł Franciszek Dąbal (ZSL).</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#FranciszekDąbal">Materiał został przygotowany w oparciu o informacje otrzymane od Zespołów Poselskich w Katowicach, Kielcach, Łodzi, Szczecinie i Rzeszowie. Wykorzystano również uwagi i wnioski zebrane w czasie wyjazdu do województwa kieleckiego. W Kielcach przeprowadzono rozmowy z posłami w Wojewódzkim Zespole Poselskim oraz na terenie województwa - z przewodniczącymi rad narodowych i naczelnikami gmin.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#FranciszekDąbal">Z zebranych informacji wynika, że różnorodne są formy przyjmowania i załatwiania skarg i wniosków obywateli przez posłów. Znaczna ilość spraw jest przedstawiana przez zainteresowanych obywateli w czasie dyżurów poselskich w siedzibach poszczególnych okręgów wyborczych, dyżurów w terenie lub przy okazji spotkań poselskich, w miejscu pracy albo zamieszkania. Część skarg przesyłana jest listownie bądź telefonicznie do WZP, a często również bezpośrednio do posłów.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#FranciszekDąbal">Częstotliwość dyżurów poselskich jest różna (1 raz w tygodniu np. w Katowicach, czy 1 raz w miesiącu np. w Szczecinie). Znacznie też zróżnicowana jest liczba skarg zgłaszanych przez obywateli bezpośrednio do posłów lub do wojewódzkich zespołów poselskich. Np. w woj. katowickim w okresie od marca 1980 r. do grudnia 1982 r. wpłynęło 760 skarg, wniosków i uwag, w woj. kieleckim w okresie od marca 1980 r. do września 1982 r. w WZP zostało zarejestrowanych 416 spraw oraz posłowie bezpośrednio podjęli 821 interwencji, w woj. łódzkim w tym samym czasie wniesiono 927 spraw, natomiast w woj. szczecińskim za okres od stycznia 1981 r. do października 1982 r. rozpatrzono łącznie 216 spraw.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#FranciszekDąbal">W zależności od specyfiki poszczególnych województw dominuje określona tematyka skarg. W województwach zurbanizowanych występuje przewaga spraw mieszkaniowych, socjalno-bytowych, spraw wynikających ze stosunków pracowniczych. W województwach o charakterze rolniczym, poza sprawami mieszkaniowymi, występują sprawy regulacji własności gospodarstw i nieruchomości rolnych, scalania i klasyfikacji gruntów, przydziałów maszyn rolniczych, materiałów budowlanych, zaopatrzenia w pasze, opał itp. W województwie katowickim wpłynęły 203 sprawy dotyczące mieszkań, 33 sprawy dotyczące remontów, 55 - stosunków pracowniczych, 21 - stosunków międzyludzkich, 53 odwołań od wydanych decyzji władz, instytucji- sądów itp., 51 spraw z dziedziny rolnictwa, 110 wniosków, postulatów i uwag.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#FranciszekDąbal">W woj. łódzkim sprawy mieszkaniowe stanowiły 45% ogółu wniesionych spraw, natomiast sprawy rolnictwa niewiele ponad 1%. W województwie kieleckim sprawy z dziedziny rolnictwa stanowiły kolejną pozycję po sprawach mieszkaniowych. W województwie rzeszowskim dominowały sprawy rolnictwa. Z zakresu spraw mieszkaniowych najwięcej dotyczyło przydziału, przyspieszenia i zamiany mieszkań, wstrzymania eksmisji, podziału lokali dla małżeństw rozwodzonych, remontu domków i mieszkań itp. Z dziedziny rolnictwa skargi dotyczyły uregulowania własności gospodarstw rolnych i innych nieruchomości, scalania i wymiany gruntów rolnych, sprzedaży nieruchomości rolnych, wykonywania inwestycji melioracyjnych itp.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#FranciszekDąbal">Zestaw problemów, z którymi wyborcy zwracali się do posłów, jest bardzo szeroki. Poza wymienionymi, wiele spraw dotyczyło rent i emerytur, działalności służby zdrowia, stosunku pracy, stosunków międzyludzkich, stosunków urząd-obywatel, odznaczeń i nagród, pomocy społecznej, odszkodowań repatriacyjnych, przydziału maszyn rolniczych, materiałów budowlanych, zaopatrzenia w opał, przewlekłego załatwiania spraw przez administrację terenową itp. Wyborcy poza sitarzami zgłaszają do posłów szereg wniosków o załatwienie spraw osobistych, a także różnych spraw społecznych, szczególnie w zakresie działalności gospodarczej, w tym inwestycyjnej. Przyczyny powstania skarg i wniosków są bardzo różnorodne. Można do nich zaliczyć m.in.:</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#FranciszekDąbal">- niewłaściwe stosowanie przepisów prawa i brak kompetencji wielu pracowników administracji państwowej i gospodarczej, zwłaszcza stopnia podstawowego, - niedostateczne rozpoznawanie spraw w toku postępowania administracyjnego, - niewystarczające uzasadnienie decyzji administracyjnych, - niewłaściwy stosunek pracowników administracji państwowej i gospodarczej do obywateli, często brak zwykłej, ludzkiej życzliwości, - niedomagania i braki w gospodarce komunalnej i mieszkaniowej, - niewłaściwości w obsłudze wsi i rolnictwa, - dotkliwe braki w zaopatrzeniu ludności w towary i usługi, - trudna sytuacja ludzi w podeszłym wieku i nie w pełni sprawnych, - skutki błędów w polityce rolnej, zaniedbania na odcinku zaopatrzenia wsi w środki do produkcji pochodzenia przemysłowego, - nieprawidłowości w komasacji, regulacji gruntów, obrocie ziemią, w działalności wojewódzkich biur geodezji i urządzeń rolnych, - wadliwości procesu legislacyjnego, szczególnie opóźnienia w wydawaniu niektórych zarządzeń wykonawczych, - narastanie zagrożenia środowiska przyrodniczego, - przewlekłe załatwianie spraw oraz niedostateczna obsługa informacyjna obywateli przez urzędy i instytucje.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#FranciszekDąbal">W woj. kieleckim przyczyny wielu skarg to nieprawidłowości przy wywłaszczaniu pod budowę linii kolejowej hutniczo-siarkowej, wypłacie odszkodowań oraz szacunku szkód na polach rolników. Wiele przyczyn także miało źródło w narastaniu kryzysu społeczno-ekonomicznego, politycznego i moralnego w naszym kraju oraz kumulowanie się jego skutków. Niesłuszna jest również praktyka w ministerstwach i urzędach centralnych przesyłania spraw kierowanych do nich w trybie odwoławczym ponownie do tego samego organu, który podjął pierwotnie decyzję. Rodzi to zwykle przedłużanie załatwiania spraw i nie zawsze obiektywne ich załatwienie przez tych samych pracowników.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#FranciszekDąbal">Skuteczność interwencji poselskich w sprawach skarg i wniosków obywateli jest stosunkowo wysoka, chociaż zróżnicowana. Założy to od osobistego zaangażowania posłów, ich pozycji społeczno-politycznej, zawodowej, doświadczenia, rangi spraw i wielu innych czynników.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#FranciszekDąbal">Podkreślić należy, że wyborcy z reguły kierowali do posłów i wojewódzkich zespołów poselskich sprawy trudne, często już wielokrotnie rozpatrywane, wymagające ponownego, wnikliwego badania. Nierzadko są przypadki spraw, które zostały już wcześniej załatwione ze skutkiem negatywnym lub też uległy przedawnieniu.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#FranciszekDąbal">Pomimo szeregu trudności znaczną ilość spraw w ramach interwencji poselskich udało się załatwić pozytywnie, np. w WZP w Katowicach na 760 zarejestrowanych skarg 33% zostało załatwionych pozytywnie, 8% negatywnie, 32% wyjaśniająco, 9% nie przyjęto, natomiast sprawy przyjęte przez posłów poza dyżurami w WZP w 61,4% zostały załatwione pozytywnie, 11,4% negatywnie, 22,14% wyjaśniająco. W WZP w Kielcach na zarejestrowanych 416 spraw, ok. 50% zostało załatwionych pozytywnie, szereg spraw, które nie były zarejestrowane w WZP posłowie załatwiali bezpośrednio. WZP w Łodzi ma zarejestrowanych 927 spraw, w 156 sprawach, tj. 17% posłowie nie podjęli interwencji, z pozostałych skarg 27,6% zostało załatwionych pozytywnie, 24% wyjaśniająco, 23% negatywnie i 22% wstępnie.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#FranciszekDąbal">WZP w Łodzi wykazuje zmiany w skuteczności interwencji poselskich np. w latach 1976-1979 uzyskano 57% odpowiedzi pozytywnych, w tym w sprawach mieszkaniowych 62,2%, natomiast w latach 1980-1982 odpowiedzi pozytywne stanowiły 29,6%, a w sprawach mieszkaniowych 28,5%. WZP Szczecin nie wykazuje szczegółowej analizy skuteczności interwencji poselskich w skargach obywateli, jedynie w sprawach mieszkaniowych podaje, że w 1981 r. 33% spraw mieszkaniowych załatwiono pozytywnie, natomiast w okresie 10 miesięcy 1982 r. - 16% spraw.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#FranciszekDąbal">Na podstawie informacji WZP można stwierdzić, że ilość poszczególnych rodzajów skarg ma charakter zmienny i wynika z różnych powodów mających swoje źródła w sytuacji społeczno-politycznej, gospodarczej, w sferze stosunków międzyludzkich, w poziomie pracy administracji państwowej i instytucji gospodarczych. Posłowie podejmujący interwencje nie tylko korzystali z pośrednictwa WZP, ale załatwiają je sami w bezpośrednich kontaktach z różnymi urzędami i instytucjami terenowymi i centralnymi. Wiele spraw było przedmiotem interpelacji i zapytań poselskich oraz wiele wniosków wykorzystano w pracach poszczególnych komisji sejmowych.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#FranciszekDąbal">Należy również stwierdzić, że w wielu przypadkach były formalno-prawne warunki do pozytywnego załatwienia żywotnych spraw obywateli w normalnym trybie i określonych terminach przez organy pierwszej instancji.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#FranciszekDąbal">Działalność indywidualna posłów oraz w ramach WZP, przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków obywateli, pomoc w rozwiązywaniu różnych problemów poszczególnych środowisk przyczynia się do kształtowania stosunków społecznych i gospodarczych, do usuwania różnego rodzaju nieprawidłowości, działa na rzecz łagodzenia uciążliwości w życiu obywateli, a także umacniania praworządności społecznej. Posłowie utrzymują szerokie kontakty z organami samorządu terytorialnego, organizacjami społecznymi, samorządem wiejskim, załogami zakładów pracy, gdzie najpowszechniej są prezentowane opinie i potrzeby ludności, zdobywając sobie wysoki autorytet i szacunek. Bezpośrednia interwencja i rozmowy posłów z kierownictwami organów administracji państwowej oraz innych jednostek przyczyniają się do usprawniania załatwiania skarg i wniosków obywateli.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#FranciszekDąbal">W oparciu o zebrany materiał informacyjny nasuwają się następujące wnioski:</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#FranciszekDąbal">- na wszystkich szczeblach organizacyjnych niezbędne jest pogłębienie analizy źródeł i przyczyn powstawania skarg obywateli oraz sposobów i skuteczności ich rozpatrywania i załatwiania;</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#FranciszekDąbal">- więcej uwagi należałoby zwrócić na skuteczność usuwania przyczyn powstawania skarg obywateli;</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#FranciszekDąbal">- wprowadzić obligatoryjny obowiązek znajomości przepisów prawnych dotyczących załatwiania skarg obywateli przez odpowiednich pracowników administracji państwowej oraz innych instytucji gdzie się rodzą i są rozpatrywane te skargi;</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#FranciszekDąbal">- należałoby rozszerzyć udział czynnika społecznego w rozpatrywaniu i załatwianiu skarg i wniosków obywateli;</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#FranciszekDąbal">- spowodować, aby skargi wnoszone w trybie odwoławczym były wnikliwie badane przez odpowiednich pracowników wyższej instancji bez odsyłania spraw do rozpatrzenia temu organowi, który w tej sprawie podjął decyzję;</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#FranciszekDąbal">- podjąć szeroką działalność szkoleniowo-informacyjną na rzecz podnoszenia wiedzy i kultury prawnej społeczeństwa;</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#FranciszekDąbal">- konieczne jest doskonalenie systemów organizacyjnych przyjmowania, ewidencjonowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków obywateli. Pożyteczne byłoby zorganizowanie wymiany doświadczeń pomiędzy poszczególnymi jednostkami w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-2.23" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AntoniSeta">Województwo katowickie jest specyficznym regionem. Dane dotyczące spraw mieszkaniowych, ujęte w tym wykazie, nie ujawniają rzeczywistej skali występujących trudności. Trwa stały napływ siły roboczej z zewnątrz na teren województwa i osoby te w praktyce mają pierwszeństwo w pozyskiwaniu mieszkań. Powoduje to konflikty między ludnością miejscową i napływową. Równocześnie w wyniku szkód górniczych stale ubywa mieszkań, co szczególnie drastyczne rozmiary przybrało w Bytomiu. W ostatnich latach na Śląsku mniej buduje się nowych mieszkań niż ulega zniszczeniu w wyniku działalności górniczej. Powoduje ona także kłopoty z zaopatrzeniem w wodę i z kanalizacją. Zdarza się, że w wyniku obniżenia się terenu na pewnym odcinku następuje odwrócenie kierunku spływu w przewodach kanalizacyjnych i w rezultacie ścieki wypływają w niżej położonych pomieszczeniach.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#AntoniSeta">Wszystko to powoduje szczególne nasilenie skarg na stan remontów i napraw substancji mieszkaniowej. Najgorsza sytuacja jest w domach administrowanych przez ADM, która zarządza najstarszymi budynkami. Nieco lepiej jest w spółdzielniach mieszkaniowych, a względnie dobrze w budownictwie zakładowym.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#AntoniSeta">Całkowicie tragiczna jest natomiast sytuacja w budynkach prywatnych, w których czynsz nie przekracza nawet drobnej części potrzebnych wydatków na remonty.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#AntoniSeta">Wiele skarg dotyczy rent i emerytur. Najlepiej posłużyć się tutaj przykładem: napisał do mnie były wieloletni dyrektor Huty Batory, który wraz z żoną otrzymuje łącznie niewiele ponad 13 tys. zł z tytułu emerytur. Zapytał się mnie, dlaczego, mimo podniesienia ceny węgla do ponad 2 tys. zł za tonę, on ciągle otrzymuje ekwiwalent w wysokości odpowiadającej cenie 500 zł za tonę.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#AntoniSeta">Znaczna grupa skarg dotyczy pracy służby zdrowia. Są to skargi niezwykle trudne, gdyż trudno przedstawić lekarzowi i udowodnić zarzut, że miejsca w szpitalach i salach operacyjnych rezerwuje dla tych, którzy dają wyższe łapówki.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#AntoniSeta">Wiele nieprawidłowości wiąże się też ze sprawą osób działających w byłym Zw. „Solidarność” a zwolnionych w sposób nieformalny z pracy na początku 1982 r. Ludzie ci, nie mogą znaleźć pracy, przychodzą ze skargami do wojewódzkiego zespołu poselskiego. Jestem byłym przewodniczącym Zw. Zawodowego Hutników i z pewnością nie darzę sympatią „Solidarności”, ale pozostawianie tych ludzi bez możliwości pracy w zawodzie jest działaniem oburzającym i jako poseł często czuję się zmuszony występować w obronie ich praw. Są to w końcu wysoko wykształceni fachowcy i ich kwalifikacje powinny służyć krajowi.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#AntoniSeta">Z żalem patrzę, jak skutecznie potrafimy ze Ślązaków robić Niemców, co nie udało się samym Niemcom przez 200 lat zaboru. Z drugiej jednak strony wyjazdy do Niemiec wiążą się z lawiną skarg ze strony pozostałych w Polsce członków ich rodzin. Zdaję sobie sprawę, że nie można wszystkich naraz wypuścić, ale pewne sytuacje losowe powinny być uwzględnione.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#AntoniSeta">Podawano tu informacje, że spośród 760 skarg, jakie trafiły do WZP pozytywnie zostało załatwionych 248, a za bezzasadne zostało uznanych zaledwie 131. Jeśli wziąć pod uwagę fakt, że obywatel przychodzi na ogół do wojewódzkiego zespołu poselskiego po wykorzystaniu wszelkich innych możliwości odwołania się widać jasno, że pretensje do administracji są w znacznym stopniu uzasadnione.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#UrszulaPłażewska">Nie chciałabym tutaj powtarzać danych przedstawionych w informacjach zespołów poselskich. Chcę jednak podzielić się obawą wynikającą z doświadczeń z dyżurów poselskich oraz z materiałów komisji. Otóż główną grupą skarg są skargi dotyczące spraw mieszkaniowych - przede wszystkim mieszkań spółdzielczych i mieszkań zastępczych. Tymczasem wzrastają 4-krotnie koszty wkładów do spółdzielni mieszkaniowych. W zeszłym roku wkład na mieszkanie o pow. 50 m2 wynosił 45 tys. zł, teraz 125 tys. zł, a w roku przyszłym ma wynosić 190 tys. zł. Jest to przy obecnych zarobkach praktycznie nieosiągalne dla robotnika czy emeryta, bo i tacy czekają na mieszkania. Ciężar skarg przesunie się więc na przydziały mieszkań komunalnych. Wzrośnie liczba spraw o eksmisję itp. A przecież budownictwo komunalne praktycznie nie istnieje. Zasoby starego budownictwa są znikome, a mieszkania zastępcze są to pomieszczenia bez wody, gazu i podstawowych wygód pozwalających na prowadzenie normalnego życia rodzinnego. Wobec tych skarg jesteśmy zupełnie bezradni.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#SzczepanStyranowski">Chciałbym od innej strony spojrzeć na problem skarg wpływających do wojewódzkich zespołów poselskich. Zajmujemy się tym od dawna i np. dzisiaj dyskutujemy na ten temat cały dzień. Uważam więc, że zjawiska te są nam doskonale znane. Powinniśmy skoncentrować się na szukaniu form rozwiązywania tych problemów, bo możemy je oczywiście przyjmować, ale co potem?</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#SzczepanStyranowski">W naszym wojewódzkim zespole poselskim w Olsztynie przeprowadzaliśmy analizę napływających skarg. Mamy tam sytuację specyficzną, gdyż spotykamy się z dużą liczbą skarg na decyzje w sprawie wyjazdów do RFN i innych krajów w ramach łączenia rodzin. Przychodzą do mnie ludzie, którym odmówiono pozwolenia na wyjazd i nic nie mogę w tej sprawie pomóc. Jedynie dla formalności piszę o ponowne rozpatrzenie sprawy. Jak ją w takiej sytuacja wyglądam jako poseł? Chodzi przecież o to, abyśmy przyjmując skargi dawali dowody wiarygodności.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#SzczepanStyranowski">Mam przed sobą informację przedstawioną przez wojewódzki zespół poselski z Łodzi. Tabela I tej informacji wygląda tak samo jak we wszystkich innych - dominują sprawy mieszkaniowe. Można zadać sobie pytanie jak poseł może dokonać pozytywnego rozpatrzenia jakiejś skargi, lub nadać jej dalszy bieg, jeżeli wszystko jest lege artis. Mogę tylko petentowi wyjaśniać, że musi czekać. Albo polega to na tym, że wysyłam jakieś pismo, zwykle bezskutecznie.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#SzczepanStyranowski">Z informacji wojewódzkiego zespołu poselskiego w Łodzi wynika, że bardzo mało skarg dotyczy problematyki rolnictwa, komunikacji, spraw pracowniczych. W 156 sprawach posłowie nie podjęli interwencji, ale nie wyjaśniono z jakiego powodu. Czy dlatego, że sprawa ograniczyła się jedynie do wyjaśnienia zainteresowanemu jego sytuacji.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#SzczepanStyranowski">Należy w skali kraju podjąć decyzje, które ostatecznie zakończyłyby wpływ stale powtarzających się skarg; dotyczy to np. odszkodowań za eksperymenty pseudomedyczne przeprowadzane w obozach hitlerowskich, za mienie pozostawione na terytorium ZSRR itp. Rozpatrywaliśmy te sprawy, przesyłaliśmy wnioski do Ministerstwa Administracji, ale nic się nie dzieje. Ostatnio oglądałem w telewizji zapowiedź reportażu dotyczącego ofiar eksperymentów pseudomedycznych. Muszę przyznać, że jestem tym zaniepokojony. Znowu rozdmuchana zostanie sprawa, którą już się zajmowaliśmy i znowu posypią się skargi. Myślę, że powinniśmy dać jakiś wyraz naszej poprzedniej działalności w tych sprawach, może nawet w tym samym programie.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#SzczepanStyranowski">Trzeba przeprowadzać kontrolę wykonywania decyzji wynikłych z uwzględnionych skarg. Mam przed sobą informację z Ministerstwa Handlu. Jest to wyczerpująca informacja, pod którą mógłbym się podpisać obiema rękami, ale jest ona sucha i odbiegająca od rzeczywistości. Brak w niej danych o efektach przeprowadzonych kontroli, o efektach naszych działań wynikających ze skarg. Wiele fragmentów jest po prostu hasłowych, nierealistycznych. Musimy zapoznawać społeczeństwo z naszą rzeczywistą sytuacją gospodarczą. Musimy jako posłowie kontrolować jak skarga jest realizowana. Niestety wiele przykładów działalności naszego handlu nie nastraja optymistycznie. Powinniśmy szukać dróg zaspokajania potrzeb podstawowych. Stwierdzenia zawarte w informacji Ministerstwa Handlu są słuszne, ale chodzi nam przede wszystkim o realizm i o efekty załatwiania skarg.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#TadeuszOlszewski">Do przekonania trafia mi wniosek referenta o potrzebie szkolenia i doinformowania pracowników administracji terenowej o zakresie ich obowiązków. Wszyscy wiemy, że poseł o wiele szybciej dostanie się do ministra niż do wojewody czy kierownika wydziału.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#TadeuszOlszewski">Uważam, że błędem jest, że niektóre sprawy traktujemy jako skargi, a nie jako prośby. Ze skargą mamy do czynienia np. w przypadku, gdy spółdzielnia mieszkaniowa nie respektuje uprawnień przyznanych przez Sejm inwalidzie wojennemu. I takich problemów związanych z gospodarką mieszkaniową jest wiele.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#TadeuszOlszewski">Najważniejsze dla mnie w tej chwili jest to, że społeczeństwo chce spotykać się z posłami. W terenie jest ogromne zapotrzebowanie na takie spotkania i nie możemy z tego zrezygnować, mimo nawału obowiązków. Właśnie na spotkaniach poselskich wychodzi wiele spraw administracyjnych, które wymagają interwencji.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#TadeuszOlszewski">Nie jest do końca wyjaśniona sprawa kompetencji władz terenowych i kompetencji innych organów władzy. Dotyczy to np. wykorzystywania obiektów, które na koszt władz terenowych są remontowane, a następnie zjawia się prawowity właściciel i chce wejść w swoje prawa.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#TadeuszOlszewski">Zgadzam się, że najważniejszą dla nas posłów sprawą jest budownictwo komunalne. Pojawiają się i będą się jeszcze pojawiać coraz liczniejsze sprawy o eksmisji. Niestety, nie możemy nic tutaj zrobić.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#TadeuszOlszewski">Chciałabym podkreślić, że wiele skarg wpływających do posłów jest nierejestrowanych, gdyż posłowie spotykają się z nimi poza wojewódzkimi zespołami poselskimi. Gdyby je uwzględniać, statystyka wyglądałaby zupełnie inaczej.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#TadeuszOlszewski">Administracja powinna traktować nas jako przedstawicieli naszych wyborców, a tymczasem często spotykamy się ze skargami, iż poseł zachowywał się niegrzecznie w stosunku do administracji, ponaglał ją itp.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#BolesławKapitan">Wydaje mi się, że skuteczność pozytywnego załatwiania skarg przez posłów jest coraz mniejsza. Wrażenie to opieram na informacjach pochodzących od zespołów poselskich oraz na własnym doświadczeniu. Przypuszczam także, że w najbliższych latach skuteczność ta będzie malała, gdyż narodzą się nowe przyczyny niezadowolenia społecznego. Przede wszystkim będą to sprawy mieszkaniowe, gdyż w ciągu roku tego problemu się nie rozwiąże, oraz sprawy zaopatrzenia i funkcjonowania handlu. Powstaną przypuszczalnie także inne przyczyny skarg, których nie będziemy w stanie zlikwidować. Chodzi o to, abyśmy jako komisja mieli świadomość tego faktu i tego, że w związku z brakiem skuteczności załatwiania skarg maleje autorytet posła jako jednostki.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#BolesławKapitan">Chciałbym teraz poruszyć problem warsztatu pracy posła. Praktycznie w terenie on nie istnieje i poseł nie może sobie często poradzić ze wszystkimi napływającymi doń sprawami. W ciągu miesiąca spotykamy się z kilkunastu lub kilkudziesięcioma sprawami, a wymagają one nie tylko przekazania dalej, ale i określenia swojego własnego stosunku. W wojewódzkich zespołach poselskich znajdują się co prawda maszyny do pisania, ale poseł bardzo często mieszka daleko od zespołu. Nie mamy pieniędzy nawet na znaczki pocztowe. Co prawda jest to wkomponowane w dietę, ale ceny znaczków nieustannie rosną. Poseł powinien mieć możliwość zatrudnienia ekspertów.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#BolesławKapitan">Chciałbym poprzeć stanowisko posła S. Styranowskiego w sprawie tego programu telewizyjnego. Też zaniepokoiła mnie informacja, że będzie on nadany, tym bardziej że mówiący o tym dziennikarz wydawał się bardzo niekompetentny. Temat eksperymentów pseudonaukowych został przez komisję w jakiś sposób załatwiony i trzeba ten fakt ujawnić. Tymczasem dziennikarz swoim programem może stworzyć całkiem nowy problem.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KazimieraPiezia">Całkowicie zgadzam się z opinią przedmówcy nt. programu o eksperymentach pseudomedycznych.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#KazimieraPiezia">Główną przyczyną fali skarg w latach ubiegłych była utrata zaufania obywateli do władz. Kryzys gospodarczy jest tu również skutkiem kryzysu społecznego, a nie jego przyczyną.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#KazimieraPiezia">W tym kontekście z przykrością muszę przypomnieć, że już w pierwszej połowie 1977 r. Komisja Prac Ustawodawczych szeroko zajmowała się problematyką roli władzy terenowej i administracyjnej wobec obywatela oraz poziomem prawa tworzonego przez rady narodowe. W uchwalonych wówczas dezyderatach pisaliśmy jasno i wyraźnie o potrzebie zmiany stylu sprawowania władzy państwowej w terenie. Gdyby nasze ówczesne dezyderaty potraktowano poważnie sądzę, że kryzys byłby mniej głęboki.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#KazimieraPiezia">Ważnym źródłem skarg jest także, niestety, nie najwyższy poziom działalności ustawodawczej naszego Sejmu. Prawo tworzymy obecnie w takim tempie, że nie potrafimy uniknąć przepuszczania przepisów niejasnych i niemożliwych do jednoznacznego wprowadzenia w życie, co staje się źródłem skarg obywateli. Drastycznym przykładem może być tu ustawa o obniżeniu zasiłków chorobowych za pierwsze 3 dni zwolnienia, co do której od początku jasne były wątpliwości nt. możliwości konsekwentnego jej stosowania.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#KazimieraPiezia">Na obniżenie autorytetu Sejmu wpływają też takie działania, jak zapowiedź decyzji o zawieszeniu wprowadzania w życie uprawnień przewidzianych w ustawie Karta nauczyciela. Sądzę, że takie działania godzące w autorytet Sejmu mają poważną wagę polityczną.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#KazimieraPiezia">Uważam, że posłowie wchodzący w skład naszej komisji oraz komisji merytorycznych powinni swój udział w ich pracach wykorzystywać dla przedstawienia spraw najczęściej powtarzających się we wpływających do Sejmu skargach i wnioskach. Musimy także zwrócić się do Prezydium Sejmu z wnioskiem o przyspieszenie prac nad niektórymi ustawami, dotyczącymi dziedzin powodujących szczególnie dużo wątpliwości i skarg. Należą do nich m.in. ustawa paszportowa i ustawa o zasadach postępowania wywłaszczeniowego. Dla przykładu obecny stan prawny jest tego rodzaju, że osoba dobrowolnie godząca się na wywłaszczenie otrzymuje 6-krotnie niższe odszkodowanie niż osoba wywłaszczana w trybie przymusowym, po wykorzystaniu wszystkich instancji. Taki stan prawny wprost zachęca do pieniactwa. Tymczasem obecnie w pierwszej kolejności przygotowywane są ustawy niemające bezpośredniego wpływu na stosunki między władzą a obywatelem.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#KazimieraCzechowska">Dwa lata temu zajęłam się sprawą budowy szkoły gminnej w woj. koszalińskim, która jest przygotowywana od 25 lat. Budowa miała być rozpoczęta w 1983 r. Następnie władze oświadczyły, że budowa rozpocznie się w 1984 r., jeśli ludność zbierze 20% potrzebnych nakładów, a więc 7 mln zł. Mieszkańcy gminy zebrali te pieniądze, a tymczasem władze oświatowe przesunęły termin realizacji na 1985 r. W ten termin ja też nie wierzę. Tego typu działania podrywają autorytet władzy. Co mam powiedzieć tym ludziom? Tyle razy przedstawiciele rady narodowej obiecywali im, że ta sprawa będzie załatwiona.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#SzczepanStyranowski">Zgadzam się z postulatem poseł K. Plezi, by posłowie z naszej komisji zapoznawali się ze skargami dotyczącymi komisji merytorycznych, w których pracach uczestniczą, lecz jest to niemożliwe, gdyż skargi te są natychmiast odsyłane do odpowiednich resortów.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#KazimieraPlezia">Ze skargami z ostatniego miesiąca zawsze można się zapoznać.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#WitDrapich">Uważam, że powinniśmy pozytywnie ocenić sposób załatwiania skarg przez posłów i zespoły poselskie. Skarg tych jest ponad 15 tys. łącznie i niewątpliwie wnikliwe ich rozpatrywanie przyczynia się do poprawy autorytetu władzy oraz praworządności. Poprawia się też w rezultacie jakość działania najniższych szczebli administracji. Skuteczność wystąpień poselskich obniża się ostatnio, lecz nadal jest znaczna, co przyczynia się do umocnienia roli Sejmu. Na spadek skuteczności w ostatnim okresie wpływ ma m.in. brak środków niezbędnych do zrealizowania postulatów obywatela. Dotyczy to głównie mieszkań.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#WitDrapich">Z mieszkaniami też wiąże się inny, trudny często do rozstrzygnięcia problem skarg na zły stan budynków, a z drugiej strony na brak środków ze strony właścicieli na ich remonty. Trzeba więc jak najszybciej powrócić do budownictwa komunalnego rad narodowych, aby rodziny o najniższych dochodach mogły otrzymać mieszkania w budynkach państwowych.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#WitDrapich">Posłanka K. Plezia postulowała o zwrócenie się do Prezydium Sejmu w sprawie przyspieszenia prac nad niektórymi ważnymi społecznie ustawami. Proponuję sprecyzowanie tego wniosku. Opracować też trzeba i inne wnioski wynikające z dyskusji dotyczącej np. współpracy z komisjami sejmowymi (m.in. w zakresie emerytur, zatrudnienia, gospodarki ziemią). Należałoby też wyodrębnić kwestie dotyczące organizacji i funkcjonowania WZP. Proponuję, aby zajęli się tym: referent - poseł Franciszek Dąbal oraz posłanka Kazimiera Plezia. Przygotowany przez nich projekt rozpatrzymy na następnym posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#WitDrapich">Wynika też z dzisiejszych obrad, że wojewódzkie zespoły poselskie oraz posłowie bardzo rzetelnie odnoszą się do skarg obywateli, wykazują wiele zrozumienia i życzliwości.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#WitDrapich">W kolejnym punkcie porządku dziennego Komisja uchwaliła opinię w sprawie funkcjonowania systemu skarg i wniosków w resorcie rolnictwa i gospodarki żywnościowej.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#WitDrapich">Komisja przyjęła też odpowiedź ministra administracji, gospodarki terenowej i ochrony środowiska oraz ministra handlu wewnętrznego i usług dotyczące funkcjonowania systemu skarg i wniosków oraz nadzoru nad nim, postanawiając powrócić do poruszonych w nich spraw po upływie pewnego czasu.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>