text_structure.xml 54.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MirosławaWąsowicz">Dnia 13 stycznia 1981 r. Komisja Przemysłu Lekkiego, obradująca pod przewodnictwem posła Bolesława Koperskiego (PZPR) rozpatrzyła:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#MirosławaWąsowicz">- projekt planu i budżetu na 1981 rok w części dotyczącej Ministerstwa Przemysłu Lekkiego.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#MirosławaWąsowicz">W posiedzeniu udział wzięli: minister przemysłu lekkiego Władysław Jabłoński, przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów i Urzędu Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#MirosławaWąsowicz">Podstawą dyskusji była informacja resortu oraz koreferat posła Zenona Szulca (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#MirosławaWąsowicz">Jak wynika z informacji resortu przy konstrukcji planu na 1981 rok przyjęto założenie, że w 1980 r. plan dostaw rynkowych z resortu przemysłu lekkiego będzie przekroczony o 1,4 mld zł. Aktualne szacunki wskazują na to, że w bieżącym roku dostawy rynkowe będą wyższe i plan może być przekroczony o ok. 4,0 mld zł. Obok pomyślnej realizacji planu w kwotach globalnych przewiduje się zrealizowanie również dostaw w układzie rzeczowym.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#MirosławaWąsowicz">W planie na 1981 r. założono, że dostawy na rynek wyniosą 220,3 mld zł, w tym z resortu przemysłu lekkiego 157,0 mld zł; stanowi to wzrost w stosunku do przewidywanego wykonania 1980 r. o 1,2%. Starano się zapewnić w pierwszej kolejności dostawy na rynek wyrobów skonfekcjonowanych, a więc wyrobów dziewiarskich i odzieżowych.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#MirosławaWąsowicz">W celu złagodzenia deficytu na rynku wewnętrznym podjęto działania dla zwiększenia dostaw rynkowych poprzez ograniczenie dostaw eksportowych do krajów I obszaru płatniczego. W niektórych przypadkach propozycje te naruszają istniejące zobowiązania kontraktów w stosunku do krajów socjalistycznych. Pomimo przyjęcia założeń maksymalizacji dostaw na rynek wewnętrzny w podstawowych wyrobach nie zabezpiecza się potrzeb handlu.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#MirosławaWąsowicz">Dostawy na cele zaopatrzeniowo-kooperacyjne w planie na 1981 r. kształtują się na poziomie roku ubiegłego, tj. w wysokości ca 160 mld zł. Wielkość ta nie pokrywa potrzeb odbiorców pozarynkowych niemal we wszystkich podstawowych grupach asortymentowych. W tej sytuacji resort dąży do zapewnienia priorytetowych dostaw: tkanin na cele produkcji rynkowej i eksportowej dla przedsiębiorstw przemysłu odzieżowego państwowego i spółdzielczego; tkanin zamułkowych dla górnictwa oraz tkanin bawełnianych dla resortu chemii celem zapewnienia produkcji wyrobów rynkowych co najmniej na poziomie 1980 roku. Powiększa się o kilka procent dostawy gazy. Środków opatrunkowych i waty dla resortu zdrowia. Nadal jednak nie nastąpi poprawa w zaopatrzeniu rolnictwa w sznurek snopowiązałkowy (maksymalne wykorzystanie zdolności produkcyjnych przemysłu), przemysłu motoryzacyjnego w tkaniny oponowe oraz inne do produkcji samochodów. Niedostateczne będą również dostawy worków i filców dla wielu gałęzi przemysłu (chemiczny, spożywczy, motoryzacyjny, rolnictwo i inne). Zwiększeniu dostaw tych wyrobów stoją na drodze ograniczone zdolności produkcyjne.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#MirosławaWąsowicz">Resort nie otrzyma 14 tys. ton włókien chemicznych w porównaniu do ilości, przyjętych w planie. Pokrycie brakujących ilości krajowych surowców zwiększonym importem z krajów II obszaru płatniczego wymaga wydatkowania - ponad ustalony limit dewizowy - kwoty ok. 90 mln dew. zł. Niezależnie od ograniczenia produkcji i dostaw rocznych, przemysł włókien sztucznych sygnalizuje niedobory węgla, energii i półfabrykatów chemicznych w I kwartale 1981 roku, co może spowodować poważne ograniczenie produkcji włókien chemicznych w tym okresie, nie do odrobienia w dalszych kwartałach 1981 roku. Występować będą również niedobory dostaw samych surowców włókienniczych i skór produkcji krajowej.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#MirosławaWąsowicz">Nakłady na import surowców w 1981 roku wzrosną o 4,0% w stosunku do wykonania roku 1980. Przy opracowywaniu planu importu na 1981 rok z II obszaru płatniczego uwzględniono pełne wykorzystanie krajowej bazy surowców naturalnych i chemicznych oraz optymalne możliwości skupu surowców i materiałów z krajów zaliczonych do I obszaru płatniczego.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#MirosławaWąsowicz">Zgodnie z uchwałą nr 118/80 Rady Ministrów zmieniają się dotychczasowe zasady w zakresie planowania zatrudnienia i funduszu płac na 1981 r. Przedsiębiorstwa powinny dostosowywać poziom zatrudnienia do aktualnych potrzeb. Oszczędności funduszu płac wynikające z obniżenia poziomu zatrudnienia, mogą być w całości przeznaczone na wzrost średnich płac.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#MirosławaWąsowicz">Działalność w zakresie poprawy warunków pracy i socjalno-bytowych uwzględniać będzie zagadnienia, które wynikają z wniosków i postulatów zgłoszonych w ostatnim okresie przez załogi. Z wniosków tych wynika jednoznacznie, że mimo podejmowanych działań w ostatnich latach, które poprawiały systematycznie warunki pracy i wpływały na wzrost świadczonych usług socjalnych, w wielu przedsiębiorstwach warunki pracy są nadal bardzo trudne. W roku 1981 działalność w tym zakresie będzie intensyfikowana w przedsiębiorstwach i ma dotyczyć w szczególności wydziałów i stanowisk pracy o największych zagrożeniach. Kierunki prac będą koncentrowały się na: likwidacji zagrożeń budowlanych w wyniku prac remontowo-zabezpieczających i modernizacyjnych oraz ograniczeniu występujących czynników szkodliwych dla zdrowia, w tym ze szczególnym uwzględnieniem ograniczenia hałasu, (aktualnie w warunkach przekroczonej normy natężenia hałasu pracuje 90 tys. osób). Działalność socjalno-bytowa w 1981 r. zostanie ukierunkowana na: dalszy rozwój usług, głównie w drodze lepszego wykorzystania bazy materialnej i prawidłowego gospodarowania funduszami przeznaczonymi na poszczególne dziedziny działalności; z wczasów pracowniczych w 1981 r. skorzysta ponad 198 tys. osób (wzrost i 2,4%) ponadto z wypoczynku skorzysta ponad 86 tys. dzieci; intensyfikowanie działalności służącej ochronie zdrowia pracowników; rozwój żywienia zbiorowego ze szczególnym zwróceniem uwagi na objęcie żywieniem pracujących w trudnych warunkach i w porze nocnej; poprawę stanu technicznego bazy służącej celom socjalnym i bytowym, a zwłaszcza wypoczynkowi załóg, poprzez remonty i modernizację, w miarę posiadanych środków oraz stosowanie społecznych priorytetów w rozdziale świadczeń z zakładowego funduszu socjalnego.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#MirosławaWąsowicz">Koreferat przedstawił poseł Zenon Szulc (PZPR): Przedłożony przez Ministerstwo Przemysłu Lekkiego projekt Narodowego Planu Społeczno-Gospodarczego stanów i w zasadzie założenia planowe przekazane podległym zjednoczeniom i przedsiębiorstwom w celu opracowania planu zgodnie z uchwałą rządu z dn. 17.XI.1980 r. (nr 118/80). Z uchwały wynika inny niż w ubiegłych latach sposób opracowywania rocznych planów. Przedsiębiorstwa przemysłowe opracowują projekty planów przy szerokiej konsultacji z załogami, co winno się przyczynić do ujawnienia wszelkich rezerw i możliwości produkcyjnych. Planowanie odbywa się przy pełnej współpracy z innymi przedsiębiorstwami w zakresie wzajemnych dostaw surowców i półfabrykatów oraz produktów na podstawie umów handlowych regulujących wielkości i rytmikę tych dostaw, a także inne warunki realizacyjne.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#MirosławaWąsowicz">Opracowywanie planów przy współudziale załóg fabrycznych i samorządów robotniczych winno z jednej strony przyczynić się do realności tych planów, z drugiej - zwiększyć odpowiedzialność załóg za ich realizację. Zadania dyrektywne przekazywane przedsiębiorstwom przez resort i zjednoczenia obejmują: wielkość produkcji; wartość dostaw eksportowych liczoną w złotych dewizowych przy podziale na I i II obszar płatniczy; wielkość dostaw towarów na rynek w asortymentach określonych uchwałą; nakłady inwestycyjne z podziałem na poszczególne przedsięwzięcia oraz wielkość dostaw towarów i usług na rzecz obronności.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#MirosławaWąsowicz">Dla umożliwienia przedsiębiorstwom realizacji planowych zadań uchwała nr 118/80 zobowiązuje resort i zjednoczenia do zapewnienia odpowiednich środków - takich jak: dostawy węgla i energii elektrycznej, wełny, bawełny, skór surowych, środków dewizowych na import surowców, części zamiennych i artykułów technicznych z I i II obszaru płatniczego oraz dostaw materiałów pomocniczych z centralnego rozdzielnictwa (wyroby walcowane, blachy, tworzywa sztuczne, papier i inne).</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#MirosławaWąsowicz">W przeciwieństwie do lat ubiegłych dyrektywne wskaźniki nie obejmują wielkości zatrudnienia i funduszu płac. Wielkość funduszu płac wynikać będzie z relacji do produkcji liczonej netto i będzie korygowana w górę o 0,3% za każdy procent przekroczenia planu lub o 0,3% w dół za każdy procent obniżenia planu. Bazę porównawczą stanowi wielkość produkcji liczona netto, wykonana w 1980 r.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#MirosławaWąsowicz">Ponieważ wygospodarowany - poprzez zmniejszenie zatrudnienia - fundusz płac pozostaje w przedsiębiorstwie i może być przeznaczony na podwyżki płac; należy się spodziewać, że załogi będą zainteresowane ograniczeniem wielkości zatrudnienia do niezbędnego dla wykonania zadań produkcyjnych. Ostateczny projekt NPSG i budżetu resortu przemysłu lekkiego zostanie w zakresie działalności gospodarczej opracowany w oparciu o plany przedsiębiorstw i przedstawiony przez resort do 30 kwietnia 1981 r.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#MirosławaWąsowicz">Założona w projekcie planu na 1981 r. wielkość produkcji własnej i usług liczona w cenach zbytu wynosi 364 mld złotych i jest wyższa o 1 mld zł od przewidywanego wykonania w 1980 r. Co stanowi 100,3% wzrostu. Dostawy na rynek wewnętrzny założono w wysokości 157 mld zł, co stanowi 1,2% wzrostu w stosunku do przewidywanego wykonania w roku 1980. Z zawartej w projekcie planu listy ważniejszych wyrobów wynika, że na 25 pozycji aż w 19 wielkość produkcji będzie niższa w 1981 r. w stosunku do wy konania z roku 1980. W ocenie społecznej miarą prawidłowości pracy resortu jest stopień pokrycia potrzeb ludności na wyroby produkowane przez resort. W wyniku szeroko realizowanych podwyżek płac wzrasta siła nabywcza ludności, co przy braku zwiększenia dostaw towarów na rynek powoduje pogłębienie niedoborów, a tym samym wzrost niezadowolenia społeczeństwa.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#MirosławaWąsowicz">W przedstawionym projekcie planu nie pokazano, jak wzrasta zapotrzebowanie na wyroby przemysłu lekkiego i jaki jest stopień pokrycia tych potrzeb. Takie opracowanie winno być podstawą do planowania rozwoju branży. Dostawy pozarynkowe na cele zaopatrzeniowo-kooperacyjne planuje się na 1981 r. w wysokości 160 mld złotych, tj. podobnie, jak w roku 1980. W ramach tej kwoty 105 mld złotych przeznacza się na obrót w skali resortu oraz 55 mld zł na pozaresortowe cele kooperacyjno-zaopatrzeniowe.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#MirosławaWąsowicz">Zarówno wielkość produkcji na zaopatrzenie wewnątrzresortowe, jak i na pozaresortowe, nie pokrywa w pełni potrzeb i często uniemożliwia wykonywanie potrzebnej produkcji przez inne resorty. Plan eksportu Ministerstwa Przemysłu Lekkiego w 1981 r. wynosi 3.652 mln zł dew. i jest niższy od wykonania w 1980 r. o 90 mln zł dew., to jest o 2,4%. W ramach całego eksportu przewiduje się wzrost do II obszaru płatniczego o 5,5% w stosunku do wykonania w roku 1980, tj. w wysokości 1.680 mln zł dew. Wzrost ten planuje się zwiększenia uzyskać w dwóch trzecich z tytułu zwiększenia średnich cen dewizowych, a w jednej trzeciej z tytułu wzrostu ilości towarów. Istotne zmniejszenie, bo o 8,3%, eksportu do I obszaru płatniczego w stosunku do 1980 r. podyktowane zostało koniecznością skierowania części produkcji pierwotnie eksportowanej na potrzeby rynku wewnętrznego dla złagodzenia deficytu. Opłacalność eksportu do II obszaru płatniczego jest już graniczna, a w niektórych przypadkach wskaźnik opłacalności został przekroczony. Wymaga to z jednej strony doskonalenia działalności handlowej, z drugiej - podjęcia skutecznych działań w celu obniżenia kosztów produkcji. W tym celu należałoby w większym niż dotąd stopniu wykorzystać placówki badawcze należące do resortu oraz środki z funduszu rozwoju na dobrze przygotowaną modernizację.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#MirosławaWąsowicz">Dla wykonania przyjętej w projekcie planu wielkości produkcji resort przewiduję zaopatrzenie przemysłu w surowce i materiały zarówno ze skupu krajowego, jak i z importu; zapewnienie dla zakładów produkcyjnych rytmicznych dostaw surowców i materiałów oraz czynników energetycznych (węgiel, energia elektryczna); stanowi to podstawowy warunek przyjęcia planów produkcyjnych przez załogi i zapewnienia ich realizacji. Należy pamiętać, że wiele przedsiębiorstw pracuje na granicy swoich możliwości produkcyjnych i zakłócenia w dostawach surowców lub energii powodują straty w produkcji praktycznie nie do odrobienia.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#MirosławaWąsowicz">Na odcinku poprawy warunków pracy oraz warunków socjalno-bytowych projekt planu przewiduje podobną działalność jak w latach ubiegłych. Z doświadczeń ostatnich miesięcy wiemy, że wymogi załóg na tym odcinku wzrosły i poważne jeszcze zaniedbania na wielu stanowiskach pracy nie będą tolerowane. Wymaga to podjęcia natychmiastowego i skutecznego działania wszędzie tam, gdzie warunki pracy są nieodpowiednie i zagrażają zdrowiu lub życiu pracowników.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#MirosławaWąsowicz">W zakresie kosztów produkcji projekt planu zakłada przekroczenie ogółem o 3,1%, co stanowi 8,2 mld złotych. Wynika to z podwyżki płac w resorcie, nie poprzedzonej wzrostem wydajności pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#MirosławaWąsowicz">Zakłada się obniżkę kosztów materiałowych o 1,6%, co stanowi 2,8 mld złotych. W konsekwencji powoduje to zmniejszenie akumulacji finansowej, o ponad 3,8 mld zł w stosunku do wykonania w roku 1980.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#MirosławaWąsowicz">Porównując szereg rodzimych technologii z zagranicznymi w zakresie zużycia surowców, energii lub jakości produkcji (co powoduje podwyżkę cen) dostrzega się duże różnice na naszą niekorzyść. Zachodzi więc konieczność lepszego niż dotąd wykorzystania kadry technicznej zatrudnionej zarówno w placówkach badawczych, jak i w przedsiębiorstwach dla doskonalenia procesów technologicznych. W placówkach badawczych i w przedsiębiorstwach zatrudniani są inżynierowie, którzy przez wiele lat pracy nie wdrożyli niczego, co by przyczyniło się do poprawy efektywności gospodarowania. Doskonalenie metod kierowania kadrą inżynieryjno-techniczną jest więc pilną koniecznością. Należy wyrazić nadzieję, że reforma zarządzania gospodarką narodową przyczyni się do poprawy sytuacji również na tym odcinku.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#MirosławaWąsowicz">Dla zapewnienia rozwoju potencjału produkcyjnego resortu Komisja Planowania przy Radzie Ministrów przyznała na 1981 r. nakłady inwestycyjne ogółem w wysokości 2.740,0 mln zł, w tym na roboty budowlano-montażowe 1.560,0 mln zł oraz na zakupy maszyn do wymiany i modernizacji 3.200,0 mln zł. Nakłady te będą skierowane w całości na realizację inwestycji kontynuowanych. Spośród 761 zadań inwestycyjnych kontynuowanych w 1981 r., 48 przewiduje się przekazać do eksploatacji w roku bieżącym. Według opinii przedsiębiorstw wielkość nakładów inwestycyjnych nie pokrywa uzasadnionych potrzeb i nie zapewni wymaganego tempa rozwoju resortu.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#MirosławaWąsowicz">Brak w przedłożonym przez resort projekcie planu oceny stopnia wykorzystania istniejącego potencjału produkcyjnego oraz oceny stopnia pokrycia potrzeb społecznych na produkowane wyroby. Nie pozwala to jednoznacznie określić uzasadnionych potrzeb wielkości nakładów inwestycyjnych, jak i kierunków inwestowania, tym bardziej, że na stopień wykorzystania potencjału produkcyjnego mają wpływ również braki surowców i czynników energetycznych, jak węgiel i energia elektryczna, a także skracanie czasu pracy członkom załóg produkcyjnych.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#MirosławaWąsowicz">Podobnie jak w latach ubiegłych, przewiduje się realizację inwestycji pozalimitowych, szybkozwrotnych, szybkorentujących się w wysokości 1.500 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#MirosławaWąsowicz">Na prawidłowe wykorzystanie zainstalowanych maszyn poważny ujemny wpływ ma brak części zamiennych, szczególnie do maszyn importowanych. Znane są liczne przykłady demontowania jednych maszyn, aby uzyskać części do innych pracujących. Z kontraktów zakupu maszyn najczęściej wynika, że dostawca zapewnia części zamienne na okres dwóch lat. W tym czasie jednak nie rozwija się produkcji tych części w kraju i przedsiębiorstwo jest skazane na stały ich import. Wielokrotnie zostało stwierdzone, że dostawcy maszyn największe zyski czerpią ze sprzedaży części zamiennych. Wprawdzie resort załatwił możliwość zakupu części do maszyn z limitów importowych na zakup surowców, jest to jednak tylko złagodzenie problemu. W naszych warunkach jedynym skutecznym sposobem załatwienia tej kwestii jest rozwijanie w kraju produkcji części zamiennych w większym niż dotąd stopniu, a tym samym uniezależnienie się od dostawców zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#MirosławaWąsowicz">W zakresie budownictwa mieszkaniowego przewiduję się kontynuowanie rozpoczętych obiektów, z których w 1981 r. zostaną oddane do użytku 484 mieszkania o powierzchni użytkowej 22,4 tys. m2 oraz w r. 1982 - 326 mieszkań o powierzchni użytkowej 17,3 tys. m2. Na ten cel został przydzielony limit w wysokości 270 mln zł, w tym w robotach budowlano-montażowych 250 mln zł. Zbyt skromny limit przyznany na rok bieżący nie pozwala na rozpoczynanie nowych inwestycji mieszkaniowych. Dla wielu przedsiębiorstw przemysłowych budownictwo mieszkaniowe stanowi podstawowy warunek dla utrzymania załogi i uzupełnienia niedoborów w zatrudnieniu. Przy tak dużym niedoborze mieszkań wstrzymanie nowo rozpoczynanych inwestycji mieszkaniowych jest nie do przyjęcia.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#MirosławaWąsowicz">Przedłożony przez Ministerstwo Przemysłu Lekkiego projekt Narodowego Planu Społeczno-Gospodarczego na 1981 r. może być przekazany Sejmowi do zatwierdzenia po uprzednim skonfrontowaniu go z opracowanymi przez podległe przedsiębiorstwa projektami planu i uwzględnieniu w nim stąd wynikłych wniosków oraz po uwzględnieniu uwag i wniosków zawartych w niniejszej opinii.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#BolesławKoperski">Jaki system pracy nad projektem planu przyjął resort?</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#BolesławKoperski">Na ile i jakimi metodami resort zamierza oddziaływać na politykę zatrudnienia w przedsiębiorstwach? Czy istnieje na ten temat kompleksowy program resortowy?</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#BolesławKoperski">Poseł Irena Lipińska (PZPR) : Jak w nowym planie rysuje się problem produkcji „S”? Wydaje się, że zakłady są za bardzo obciążone produkcją z tego tytułu na niekorzyść produkcji rynkowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#BarbaraSzulc">Zaniepokojenie budzi informacja na temat niezaspokojenia potrzeb wsi w zakresie sznurów snopowiązałkowych. Kiedy resort w pełni zabezpieczy potrzeby rolnictwa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#LidiaJackiewiczKozanecka">Kiedy resort będzie w stanie w pełni pokryć zapotrzebowań na odzież ochronną?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#DorotaDuda">Podobne niedostatki i braki, jak w przypadku odzieży ochronnej występują w zakresie obuwia ochronnego. Nie można aktualnie dostać na rynku nawet butów gumowych. Kiedy obecna sytuacja ulegnie zmianie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#BolesławKoperski">W sprawie obuwia gumowego musimy zwrócić się do resortu przemysłu chemicznego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#DobromiłaKulińska">Informacja resortu nie wspomina o zaopatrzeniu w środki chemiczne i barwniki. Konieczne jest rozwinięcie tego tematu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#HelenaPorycka">Poważnym problemem jest zła jakość surowców. Przy użyciu złych barwników uzyskane na tkaninach wzory rozmazują się. Jakość tkanin jest także niedostateczna.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#HelenaPorycka">Jak resort zamierza rozwiązać problem mieszkaniowy? Województwo siedleckie, które reprezentuję, jest pod tym względem bardzo zaniedbane. Jedyną drogą wyjścia wydaje się rozwiniecie budownictwa zakładowego, ale przyznane na ten cel limity są rażąco niskie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#BarbaraGawdulska">Uważam, że należy zmniejszyć minima produkcyjne, obecne są niedostosowane do możliwości produkcyjnych zakładów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MariaŁapuć">Bardzo dokuczliwy jest brak na rynku zimowego obuwia damskiego. W naszym regionie (białostockie) w ogóle nie można zakupić tego artykułu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#DorotaDuda">Olbrzymich trudności nastręcza nabycie obuwia dziecinnego na niskim obcasie. Wiejskie dzieci muszą godzinami stać na przystankach; w tej sytuacji brak odpowiednich zimowych butów na niskim obcasie niekorzystnie wpływa na ich zdrowie. W sklepach można nabyć tylko buty na słupku, zupełnie nieodpowiednie dla dzieci.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#DorotaDuda">W szkołach jest zimno, wiejskie dzieci uczą się w fatalnych warunkach.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#DorotaDuda">Minister przemysłu lekkiego Władysław Jabłoński: Nasz system prac nad planem jest ściśle dopasowany do dyspozycji uchwały RM nr 118/80. Szczególną uwagę zwracamy na niepowodowanie żadnych ograniczeń poprzez wskaźniki i dyrektywy. Nie chcemy w żaden sposób ograniczać swobody, jaką uchwała dała jednostkom gospodarczym. Należy jednak zauważyć, że spotkaliśmy się już z krytyką przedstawicieli zakładów, że tychże wskaźników nie dajemy. Staramy się w pełni zapewnić środki realizacji planów produkcyjnych. Do powyższych założeń musimy w pełni dopasować strukturę i metody działania resortu. Oznacza to także ograniczenie zatrudnienia w naszych komórkach.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#DorotaDuda">Przestaje występować pojęcie produkcji sprzedanej wyrażanej w cenach zbytu. Kategorią zasadniczą jest produkcja netto, ona także stanowi podstawę do naliczania funduszu płac. Wytypowaliśmy także grupę 60-ciu odpowiednio przeszkolonych osób - ekspertów - których zadaniem jest służyć pomocą przedsiębiorstwom przy opracowywaniu planów i zawieraniu umów między przedsiębiorstwami.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#DorotaDuda">Do nowych założeń pragniemy także dopasować naszą sprawozdawczość i statystykę, odciążając zakłady także i pod tym względem.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#DorotaDuda">Samorządy robotnicze są atakowane jako niekompetentne w opiniowaniu i ustalaniu planów. Tę sprawę rozwiąże w przyszłości nowa ustawa o samorządach robotniczych. Obecnie staramy się włączyć do pracy nad planem przedstawicieli załóg robotniczych i związki zawodowe.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#DorotaDuda">Nie mogę zapewnić, że suma planów przedstawionych rządowi będzie równa sumie planów przyjętych przez samorządy robotnicze przedsiębiorstw. Z pewnością jednak będą to plany w maksymalnym stopniu akceptowane przez załogi. Do czasu uchwalenia nowej ustawy o samorządach robotniczych, jest to rozwiązanie prowizoryczne, ale jedyne możliwe.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#DorotaDuda">Przedstawiony Komisji projekt planu został opracowany przy założeniu 42,5-godzinnego tygodnia pracy. W przypadku przyjęcia wolnej od pracy co drugiej soboty w miesiącu, plan jest realny. Gdyby nie udało się przyjąć tego założenia, plan musiałby ulec zmniejszeniu, co oznaczałoby zmniejszenie dostaw na rynek o 10 mld zł i to w tak poszukiwanych asortymentach, jak tkaniny i dzianiny bawełniane i wełniane, jedwabne, wyroby pończosznicze, obuwie itp. Stąd opowiadamy się za utrzymaniem 42,5-godzinnego tygodnia pracy. Nie możemy sobie w chwili obecnej pozwolić na takie ograniczenie czasu pracy, a co za tym idzie zmniejszenie produkcji na rynek wewnętrzny.</u>
          <u xml:id="u-11.8" who="#DorotaDuda">Straty, wynikłe z przestojów w szeregu zakładów w dniu 10 stycznia, mogą i powinny być odrobione. Prowadzimy obecnie na ten temat rozmowy ze związkami zawodowymi. Wydaje się, że są szanse uzyskania porozumienia w tej sprawie. Zarysowała się koncepcja, żeby wprowadzić wszystkie soboty robocze w okresie zimowym, natomiast w okresie letnim wszystkie soboty ustalić wolnymi od pracy. Inaczej planu me uda się zrealizować. Wierzymy, że rozsądne argumenty w tej sprawie przemówią do przedstawicieli załóg.</u>
          <u xml:id="u-11.9" who="#DorotaDuda">Trudno obecnie przewidzieć, jakie wielkości towarów trzeba wyprodukować i dostarczyć, ażeby zapewnić równowagę na rynku. Deficyt występuje we wszystkich niemal asortymentach. Nasze założenia planowe idą w kierunku zrównoważenia tych deficytów. W najbliższym czasie zamierzamy uruchomić 5 nowych, niewielkich zakładów produkcyjnych.</u>
          <u xml:id="u-11.10" who="#DorotaDuda">Decyzje Komisji Planowania dotyczące planów inwestycji w naszym resorcie, są pomyślne. Wstrzymane zostały dwie duże inwestycje (wytwórnia sztucznych futer w Białymstoku oraz przędzalnia włókien czesankowych). Jednakże resort otrzymał środki dewizowe na kontynuację rozpoczętych przedsięwzięć inwestycyjnych.</u>
          <u xml:id="u-11.11" who="#DorotaDuda">W resorcie przemysłu lekkiego nie ma żadnych zbędnych zapasów maszyn, poza koniecznymi rezerwami.</u>
          <u xml:id="u-11.12" who="#DorotaDuda">Uruchamiamy konsekwentnie mechanizmy w sprawie polityki zatrudnienia wynikające z uchwały RM 118/80. Nie sterujemy zatrudnieniem przedsiębiorstw, nie narzucamy limitów. Będziemy jednak zachęcać do dokonywania wewnętrznych przemieszczeń załóg w zakładach pracy w celu uzupełnienia niedoborów w produkcji. Taka polityka dotyczy zatrudnienia wewnątrz przedsiębiorstw. Natomiast starannie przeanalizujemy i w miarę potrzeby zmniejszymy zatrudnienie w biurach administracji i biurach projektowych do minimum niezbędnie potrzebnego.</u>
          <u xml:id="u-11.13" who="#DorotaDuda">W sprawie produkcji „S” mogę udzielić szczegółowych informacji w terminie późniejszym, indywidualnie. Pragnę jednak zaznaczyć, że jesteśmy jako resort atakowani za zbyt małą wielkość tej produkcji.</u>
          <u xml:id="u-11.14" who="#DorotaDuda">Zakładowe budownictwo mieszkaniowe może być realizowane tylko jako towarzyszące inwestycjom. Nie można inaczej traktować tego budownictwa, bo nie takie są jego założenia. W zasadzie w ramach budownictwa zakładowego powstają tylko mieszkania służbowe. Istnieją pod tym względem ścisłe limity. Dlatego w tej sprawie można i trzeba liczyć przede wszystkim na spółdzielcze budownictwo mieszkaniowe.</u>
          <u xml:id="u-11.15" who="#DorotaDuda">Wiceminister przemysłu lekkiego Wiesław Szymczak: W roku ubiegłym przemysł chemiczny nie wykonał w 5% planowanych dostaw surowców dla przemysłu lekkiego. Największe niedobory wystąpiły w okresie IV kwartału. Decyzja o wyłączeniu z produkcji włókien sztucznych w Widzewie (nastąpiło to w wyniku interpelacji poselskiej) pogłębiła trudności resortu. Podjęto w tej sytuacji decyzję o dodatkowym imporcie uzupełniającym m.in. z Austrii oraz o zwiększeniu produkcji włókien sztucznych w innych zakładach przemysłu chemicznego.</u>
          <u xml:id="u-11.16" who="#DorotaDuda">Obecnie uzgadniamy z resortem przemysłu chemicznego wielkości dostaw surowców do produkcji jedwabiu i materiałów kordowych. Zapewniono nas, że plan dostaw w I kwartale br. będzie zrealizowany.</u>
          <u xml:id="u-11.17" who="#DorotaDuda">Dostawy barwników i środków pomocniczych kształtować się mają w br. na poziomie wykonania roku ubiegłego.</u>
          <u xml:id="u-11.18" who="#DorotaDuda">W 1980 roku plan dostaw sznurka do snopowiązałek wynosił 29 tys. ton. Zrealizowane dostawy były o 6 tys. ton niższe. Uzupełniono niedobory importem z Jugosławii i w zasadzie nie było z tego powodu zahamowań w pracy rolnictwa. Mamy zamiar w br. wykonać plan na poziomie wykonania roku ubiegłego. Planujemy uruchomienie dodatkowej produkcji w Świebodzicach i Skarbkowie.</u>
          <u xml:id="u-11.19" who="#DorotaDuda">Wielkość produkcji worków zarówno z juty, jak i folii propylenowej planowana jest w r. 1981 na poziomie 76 mln sztuk. Nie mamy możliwości zwiększenia tej produkcji i trzeba liczyć się z koniecznością naprawiania worków jutowych.</u>
          <u xml:id="u-11.20" who="#DorotaDuda">Wiceminister przemysłu lekkiego Stanisław Bajur: Zdolność produkcyjna przemysłu lekkiego przy obecnych uwarunkowaniach planu i niejasnym parametrze czasu pracy, jest zapięta na „ostatni guzik”. Nadal odczuwamy poważne niedobory dostaw niektórych podstawowych surowców oraz dostaw kooperacyjnych. Nasze działania zmierzają zatem do szybkiego usuwania trudności i przezwyciężania „wąskich gardeł”.</u>
          <u xml:id="u-11.21" who="#DorotaDuda">W niektórych branżach posiadany dobrze już rozbudowany potencjał produkcyjny, ale nie możemy go w pełni wykorzystać; tak jest np. w przemyśle skórzanym, gdzie niedorozwój zdolności produkcyjnej w garbarniach nie pozwala na rozwinięcie pełnej produkcji. Podobna sytuacja jest w przemyśle włókienniczym m.in. w tkaninach bawełnianych, gdzie niedorozwój produkcji finalnej spowodowany jest niedostateczną bazą produkcyjną przędzalni.</u>
          <u xml:id="u-11.22" who="#DorotaDuda">Dopływ środków inwestycyjnych dla przemysłu lekkiego w ostatnich latach był daleko niewystarczający. Powodowało to niedorozwój zdolności produkcyjnych. Taka sytuacja utrudnia nam szybkie dostosowanie produkcji rynkowej do potrzeb mody i zapotrzebowania rynku; musielibyśmy na to mieć przynajmniej 5 do 10% wolnej mocy produkcyjnej.</u>
          <u xml:id="u-11.23" who="#DorotaDuda">W roku ubiegłym przemysł skórzany wyprodukował wyroby (obuwie i inne) na sumę 14 mld zł. Przy istniejących ograniczeniach surowcowych zrobiliśmy bardzo duży wysiłek. W r. 1981 dostawy z przemysłu skórzanego wzrosną o 3 mld zł (w tym obuwia skórzanego o 3 mln par). Zmniejszy się ilość obuwia produkowanego z tworzyw sztucznych i obuwia tekstylnego na korzyść obuwia skórzanego. Import skór wzrośnie o 40%. Badania wykazują, że po to, aby zaspokoić w pełni potrzeby rynku produkcja obuwia powinna zwiększyć się o 6 do 10 mln par i to szczególnie obuwia jesienno-zimowego. Nie pozwala na to zbyt niski import skór.</u>
          <u xml:id="u-11.24" who="#DorotaDuda">Będziemy dążyć do poprawy struktury produkcji obuwia i lepszego dostosowania jej do potrzeb wiekowych i płci. Dla młodzieży rozwijać będziemy produkcję obuwia typu college. Będą to baleriny, mokasyny, trzewiki i botki. Nie będziemy jednak w stanie zaspokoić wszystkich potrzeb dla tej grupy społecznej. Zabezpieczymy natomiast w pełni potrzeby dzieci do lat 10.</u>
          <u xml:id="u-11.25" who="#DorotaDuda">Wielki wysiłek podejmuje się na rzecz poprawy jakości wyrobów przemysłu lekkiego. Planuje się dalszy rozwój wzornictwa i lepsze dostosowanie produkcji do trendów mody, tak ażeby doprowadzić do maksymalnego złagodzenia trudności w kompleksowym ubiorze obywatela. Dążyć będziemy do lepszego skoordynowania działania przemysłu produkującego tkaniny z przemysłem produkującym dodatki celem jak najlepszego wykończenia wyrobów.</u>
          <u xml:id="u-11.26" who="#DorotaDuda">Zakłada się modyfikację systemu kontroli jakości wyrobów poprzez szersze wprowadzenie kontroli kompleksowej w podstawowych ogniwach produkcji, zwłaszcza tam, gdzie obserwuje się obecnie największe niedobory w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-11.27" who="#DorotaDuda">Zakładamy pełniejszą realizację uchwały rządu nr 118, według której głównym miernikiem produkcji jest produkcja netto i w związku z tym przyrost produkcji jest uzależniony przede wszystkim od jej jakości. Zła jakość bowiem zwiększa koszty produkcji, a więc zmniejsza produkcję netto.</u>
          <u xml:id="u-11.28" who="#DorotaDuda">Zamierzamy dokonać zasadniczych przeobrażeń w systemie sterowania rozwojem produkcji, poszczególnych wzorów i asortymentów. Projektowanie produkcji musi odpowiadać zapotrzebowaniu społecznemu i światowym trendom mody. Będziemy eliminować bezwzględnie wszystkie niedostosowane do życia wzory.</u>
          <u xml:id="u-11.29" who="#DorotaDuda">Resortowi przemysłu lekkiego przypisano rolę koordynacyjną w zakresie produkcji odzieży ochronnej; dotyczy to zwłaszcza produkcji i dostaw materiałów do wytwarzania tej odzieży. Głównymi producentami odzieży ochronnej są przemysł drobny i przemysł chemiczny; resort przemysłu lekkiego wykonuje tylko nieznaczny procent tej produkcji. W tej sytuacji resort będzie dążył do podniesienia jakości produkowanych materiałów każących do wytwarzania odzieży ochronnej.</u>
          <u xml:id="u-11.30" who="#DorotaDuda">Przy barwieniu materiałów z uwagi na wymogi technologiczne istnieje konieczność komasowania zamówień odbiorców i po zebraniu większych partii podejmowanie barwienia, jest to uzasadnione wymogami ekonomicznymi i technologicznymi.</u>
          <u xml:id="u-11.31" who="#DorotaDuda">Dla złagodzenia zaopatrzenia w części zamienne wykorzystywać będziemy wszystkie istniejące możliwości. Mamy zamiar zwiększyć własną produkcję części zamiennych w naszych przedsiębiorstwach zaplecza technicznego i skoordynować ją ze strukturą potrzeb zakładów. Będziemy również rozwijać produkcję części zamiennych w warsztatach przyzakładowych. Zwiększamy zapotrzebowanie na części zamienne w stosunku do Zjednoczenia Maszyn Włókienniczych i domagać się będziemy, żeby wszystkie wolne moce skierowane były dla zwiększenia produkcji części zamiennych. Resort otrzymał w br. 500 mln zł dewizowych na import części zamiennych, ale w I kwartale przyznano nam zaledwie 11 mln zł dew. Tak nikły dopływ środków hamuje możliwości kontraktowania dostaw, które można realizować jedynie za gotówkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#BarbaraSzulc">Nie zadowala mnie odpowiedź w sprawie dostaw sznurka do snopowiązałek. Rok poprzedni był nietypowy z uwagi na trudne warunki atmosferyczne. Szeroko stosowano koszenie ręczne, a na podmokłe grunty nie mogły wjechać kombajny i dlatego zapotrzebowanie było trochę mniejsze. Sprawę tę należy nadal uważać za otwartą.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#BarbaraSzulc">Minister przemysłu lekkiego Władysław Jabłoński: Zakładamy, że kampania żniwna w 1981 r. przebiegać będzie w warunkach ciężki i że planowane dostawy powinny zaspokoić potrzeby rolnictwa. Jak już wspomniano uruchamiamy dodatkowe linie produkcyjne sznurka w Świebodzicach i Skarbkowie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#LidiaJackiewiczKozanecka">Nie zadowala mnie odpowiedź resortu odnośnie wykorzystania postanowień uchwały Rady Ministrów nr 118, która określa nowe warunki zarządzania przedsiębiorstwami. Według wyjaśnień wykorzystanie postanowień tej uchwały ogranicza się tylko do problemu poprawy jakości produkcji, a nie do rozwoju nowej produkcji.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#LidiaJackiewiczKozanecka">W roku przyszłym w dalszym ciągu będziemy mieli do czynienia z rynkiem producenta, a - jak wiemy - taka sytuacja nie sprzyja podnoszeniu jakości produkcji.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#LidiaJackiewiczKozanecka">Niedobrze, że komórki kontroli jakości produkcji podlegają dyrektorowi zarządzającemu produkcją. W ostatnim okresie prawie o połowę zmniejszyła się ilość kontrolowanych wskaźników jakościowych i użytkowych. Nie chodzi mi tylko o pogłębianie kontroli produkcji, ale o szybsze wdrażanie postępu technicznego i organizacyjnego. Czy ta górna granica produkcji w roku przyszłym uwzględnia już wykorzystanie wszystkich efektów płynących z postanowień uchwały nr 118?</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#LidiaJackiewiczKozanecka">Podobno resort powołał specjalną komisję dla zbadania stanu starych budynków przemysłowych. Przy zmniejszonych nakładach inwestycyjnych trzeba właściwie wykorzystać środki przeznaczone na modernizację. Nie należałoby ich rozpraszać, a skoncentrować na wybranych obiektach i do końca doprowadzić proces modernizacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#ZenonSzulc">Z oceny resortu wynika, że przy obecnych uwarunkowaniach wykorzystuje on w pełni zdolności produkcyjne. Na tym tle rodzi się refleksja, że niedobór wyrobów przemysłu lekkiego wskutek skracania czasu pracy wyniesie w roku przyszłym blisko 26 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#ZenonSzulc">Niedostateczne są nakłady inwestycyjne na rozwój przemysłu lekkiego. Mamy zaakceptować plan, z którego wynika, że pogłębią się niedobory w zaopatrzeniu rynku w wyroby przemysłu lekkiego, a przy skracaniu czasu pracy sytuacja ulec może dalszemu pogorszeniu. Musimy taką rzetelną informację przedstawić społeczeństwu, trzeba o tym pisać, a Sejm musi zdawać sobie sprawę, jaki plan zatwierdza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JózefWojtala">W roku ubiegłym resort przemysłu lekkiego nie wywiązał się ze swoich zobowiązań w zakresie dostaw surowców wobec spółdzielczości inwalidzkiej, co spowodowało zmniejszenie planu produkcji i ograniczone możliwości zatrudniania inwalidów. Podstawowym celem spółdzielczości inwalidzkiej jest prowadzenie rehabilitacji ludzi, którzy ulegli wypadkom przy pracy. W roku ubiegłym kierownictwa spółdzielni inwalidów zmuszone były odmawiać zatrudnienia nowo napływającym inwalidom. W r. 1981 dostawy dla spółdzielczości inwalidzkiej muszą być przedmiotem szczególnej troski kierownictwa resortu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MariannaStaniewska">W roku przyszłym planuje się zmniejszenie dotacji budżetowej dla resortu przemysłu lekkiego o blisko 700 mln zł. Dotowane były m.in. takie wyroby, jak gaza, wata, środki opatrunkowe; jak wobec tego zabezpieczymy dostawy tych wyrobów w roku przyszłym?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#WładysławaJabrzyk">W roku bieżącym zapewnić trzeba pełne dostawy kooperacyjne dla przemysłu lekkiego.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#WładysławaJabrzyk">Ustalić trzeba jak najszybciej program wolnych sobót w roku bieżącym. Przed każdą sobotą odbywają się dyskusje, czy będziemy, czy nie będziemy pracować, zdania są podzielone. W ostatnią sobotę w zakładach opoczyńskich do 270 krosien przyszła tylko jedna tkaczka. Nie można do tego dopuszczać, trzeba podjąć wiążące decyzje w tej sprawie i konsekwentnie ich przestrzegać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#LechGrobelny">Mam wątpliwości, czy moce produkcyjne w przemyśle lekkim są rzeczywiście w pełni wykorzystane, tak jak to przedstawił resort. Wiemy, że plany roczne są wykonywane zwykle już w początkach grudnia. Wydaje się, że raczej zaopatrzenie surowcowe limituje produkcję.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#LechGrobelny">W projekcie planu dokonuje się zmniejszenia wielkości zaopatrzenia rynku, zmniejszenia całości produkcji. Przy tak wysokim stopniu zmniejszenia produkcji trudno chyba wyłącznych przyczyn takiego stanu rzeczy upatrywać w dwóch wolnych sobotach w miesiącu.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#LechGrobelny">Zjednoczenie „Polmatex” zmniejszyło plan o 10%, jednocześnie nie przyjmuje dalszych zamówień. Podobno jednak zmniejszenie planu nastąpiło z powodu braku zamówień.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#LechGrobelny">O planach produkcyjnych zakładów winny decydować gusty klientów, a nie opłacalność produkcji.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#LechGrobelny">W sprawie produkcji odzieży roboczej, głównym mankamentem jest brak odpowiedniej jakości surowców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#IrenaLipińska">W dalszym ciągu rząd traktuje przemysł lekki gorzej niż inne gałęzie przemysłu, mimo że przemysł ten ma największy wpływ na zaopatrzenie rynku wewnętrznego. Przemysł lekki pracuje w oparciu o bardzo starą bazę i wyposażenie. Niewielki jest także postęp techniczny, tymczasem zmniejsza się na te cele nakłady.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#IrenaLipińska">Z zagranicy sprowadzamy złej jakości przędzę. W rezultacie tkaniny mają wiele wad (niedodruki, prześwity) i nie można produkować z nich odzieży. Jeśli już sprowadzamy surowiec, to jego jakość musi być odpowiednia, a dostawy rytmiczne.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#IrenaLipińska">Nie można ograniczać produkcji sznurka, na którego brak cierpi nie tylko rolnictwo. Przemysł także potrzebuje sznurka, gdyż brak go do pakowania gotowych wyrobów.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#IrenaLipińska">Zarówno na rynku, jak i w szpitalach oraz przychodniach brak jest środków opatrunkowych.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#IrenaLipińska">W zakładach lniarskich zgłaszano postulaty dotyczące lepszej organizacji zbytu. Ceny eksportu od przeszło 10 lat są niezmienne, a koszty wytwarzania stale rosną.</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#IrenaLipińska">Trudno na razie zauważyć w przedsiębiorstwach nowe tendencje w zakresie polityki zatrudnienia. Personel nie ulega redukcji, bywa nawet odwrotnie. Konieczne jest zdecydowane zmniejszenie zatrudnienia w administracji na korzyść produkcji.</u>
          <u xml:id="u-19.6" who="#IrenaLipińska">W materiałach mówi się o nakładach na naukę, na badania w ośrodkach badawczo-rozwojowych. W praktyce organizuje się różne kursy, których celowość pozostaje pod znakiem zapytania. Tymczasem obecnie łatwiej w zakładzie o inżyniera niż sprzątaczkę. Dlatego zwiększanie nakładów na naukę nie wydaje się właściwe. Osoby z odpowiednim przygotowaniem pracujące w zakładach mogłyby w ramach swoich obowiązków prowadzić poradnictwo bez dodatkowych kursów i wysokich wynagrodzeń. Postulowałabym zmniejszenie nakładów na te cele.</u>
          <u xml:id="u-19.7" who="#IrenaLipińska">Praca w przemyśle lekkim, np. w tkackim, jest bardzo ciężka. Duży hałas, zła klimatyzacja, niedostateczna mechanizacja - wiele z tych mankamentów można usunąć poprzez modernizację zakładów.</u>
          <u xml:id="u-19.8" who="#IrenaLipińska">Żałuję, że wstrzymano budowę wytwórni tkanin futerkowych.</u>
          <u xml:id="u-19.9" who="#IrenaLipińska">W województwie skierniewickim, które reprezentuję, większość głosów w sprawie wolnych sobót jest za wprowadzaniem ich stopniowo. Pracownicy godzą się na dwie wolne soboty w miesiącu. W żadnym wypadku nie chcą przystać na 8,5-godzinny dzień pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JadwigaBecelewska">Prasa podała ostatnio, że jedynie przemysł lekki wykonał ubiegłoroczny plan, a także że jedynie przemysł lekki nie przystąpił do pracy 10 stycznia. Ta opinia wydaje mi się krzywdząca. Przemysł lekki zatrudnia przede wszystkim kobiety, które wiele potrafią zrozumieć, co wielokrotnie udowodniły, a ich praca, zwłaszcza w warunkach złego zaopatrzenia, jest szczególnie ciężka.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#JadwigaBecelewska">Na posiedzeniu Komisji Pracy i Spraw Socjalnych resort przedstawił tylko jeden wariant rozwiązania sprawy pracy w soboty. Zażądaliśmy większej ilości wariantów. W listopadzie i grudniu szeroka konsultacja społeczna dotyczyła wszystkich wolnych sobót. Potem przedstawiono jeden wariant rozwiązania i decyzję. Ta niekonsekwencja odbiła się niekorzystnie na nastrojach społeczeństwa. W naszym zakładzie od roku wprowadziliśmy eksperymentalnie pracę w soboty tylko do południa, ponieważ badania od dawna wykazywały spadek wydajności pracy w sobotę na drugiej zmianie. Ten eksperyment zdał egzamin, będziemy go kontynuować w bieżącym roku. Za wiele jest niepotrzebnych, nic niedających dyskusji w sprawie wolnych sobót, które rodzą tylko konflikty wewnątrz załóg w zakładach pracy. Decyzje w tej sprawie powinny być podejmowane na odpowiednich szczeblach i konsekwentnie realizowane. Poszczególne resorty winny w tej sprawie wcześniej uzgodnić stanowiska, a dopiero potem ewentualnie przedstawić wynik pod publiczną dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#JadwigaBecelewska">Minister przemysłu lekkiego Władysław Jabłoński: Decyzje w sprawie nieograniczania wskaźnikami działalności przedsiębiorstw nie powinny powodować spadku jakości produkcji. Na wypadek takich zjawisk uchwała 118 przewiduje kary umowne i inne konsekwencje finansowe, np. zmniejszenie funduszu płac w przypadku zbytniego obniżenia jakości produkcji. Niewątpliwie przy nowych założeniach problematyka jakości wymaga szczególnej uwagi. Będziemy starali się przeciwdziałać obniżeniu jakości m.in. poprzez kontrolę ekspertów.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#JadwigaBecelewska">W chwili obecnej problemem jest również wielkość produkcji. Zakłady jeszcze nieprzystosowane do nowego systemu, zaniżają planowaną produkcję. Odpowiednie mechanizmy przewidziane w uchwale, przede wszystkim zależność funduszu płac od wielkości produkcji, powinny takim zjawiskom w przyszłości zapobiec.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#JadwigaBecelewska">30 grudnia zawarliśmy porozumienie ze wszystkimi związkami zawodowymi działającymi w naszym resorcie w sprawie poprawy warunków pracy. Wiele elementów trwałej bazy, tj. poszczególnych obiektów, budynków, trzeba będzie zlikwidować, ponieważ nie nadają się już do remontu, a ich zły stan techniczny stwarza zagrożenie dla zdrowia i życia zatrudnionych.</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#JadwigaBecelewska">Dla wielu asortymentów produkowanych przez przemysł lekki, z braku dotacji, trzeba będzie w przyszłości podwyższyć cenę. Nie będzie to dotyczyć artykułów podstawowych. W bieżącym roku odnosi się to do środków opatrunkowych i sanitarnych, których produkcję chcemy wydatnie zwiększyć, mimo jej nieopłacalności, ze względu na duże potrzeby społeczeństwa. Komisja Planowania zapewniła nam możliwość zakupu odpowiednich maszyn i urządzeń oraz zwiększenie dotacji na ten cel. W dalszym ciągu będą także dotowane wyroby przemysłu skórzanego, np. obuwie dziecięce.</u>
          <u xml:id="u-20.6" who="#JadwigaBecelewska">W roku ubiegłym wytworzyliśmy produkty za sumę 363 mld zł. Tylko wolne soboty powodują zmniejszenie zdolności produkcyjnej naszego przemysłu o 23 mld zł. Dlatego w r. 1981 nie spodziewamy się w tym zakresie wielkiej poprawy.</u>
          <u xml:id="u-20.7" who="#JadwigaBecelewska">Rząd zamierza przygotować 3-letni program stabilizacji gospodarki narodowej. Nasz resort również pracuje nad tym programem. Odpowiednie wyniki staramy się uzyskać nie przez budowę nowych obiektów, ale poprzez modernizację zakładów i lepsze wykorzystanie istniejących środków i możliwości.</u>
          <u xml:id="u-20.8" who="#JadwigaBecelewska">Wielce nas niepokoi fakt, że sytuacja, jaka miała miejsce 10 stycznia, prowadzi do rozdarcia wewnętrznego załóg. Problemu tego jednak nie można rozwiązać jedną decyzją rządu. Musimy mleć możliwość realnej rozmowy z poważnymi partnerami. Dlatego właśnie prowadzimy obecnie dyskusje resortowe. Chcemy uporządkować definitywnie sprawę sobót, żeby podobna sytuacja nie powtórzyła się 24 stycznia. Musimy znaleźć takie rozwiązanie, żeby nie było dalszych zadrażnień.</u>
          <u xml:id="u-20.9" who="#JadwigaBecelewska">Sprawa nieprzyjmowania zamówień na części zamienne przez „Polmatex”, to nieporozumienie administracyjno-urzędnicze. Należy to wyjaśnić.</u>
          <u xml:id="u-20.10" who="#JadwigaBecelewska">W sprawie zatrudnienia nie zamierzamy przeprowadzać żadnych regulacji administracyjnych.</u>
          <u xml:id="u-20.11" who="#JadwigaBecelewska">Resort dokonuje analizy i oceny działalności własnego zaplecza naukowo-technicznego. Staramy się likwidować jego biurokratyczną nadbudowę. Jednakże należy stwierdzić, że przemysł lekki w ubiegłym okresie prawie że nie zakupywał nowych licencji, a jednak w wielu asortymentach produkcja jego nie odbiegała w sposób zasadniczy od poziomu światowego. Zapewniała to dobra praca naszego zaplecza naukowo-technicznego.</u>
          <u xml:id="u-20.12" who="#JadwigaBecelewska">Generalnie zaplecze naukowe resortu jest stosunkowo skromne. Będą czynione starania, ażeby jego strukturę lepiej dostosować do potrzeb poszczególnych branż.</u>
          <u xml:id="u-20.13" who="#JadwigaBecelewska">Jeżeli chodzi o dezorganizację pracy w dniu 10 stycznia, to obserwowaliśmy przypadki, np. w Tomaszowie czy w zakładach „Modus” w Bydgoszczy, że ludzie przyszli do pracy, a nie pozwoliły jej podjąć pikiety. Nie był to więc plebiscyt wśród pracowników, a występowały przypadki wymuszania. Pikietowali zarówno przedstawiciele NSZZ „Solidarność”, jak i związku odzieżowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#MariaŁapuć">Zjednoczenie Przemysłu Jedwabniczego przysłało do zakładów, w których jestem zatrudniona (zakłady „Biruna” w Białymstoku), nową instrukcję rozliczeniową surowców i materiałów. Instrukcja ta została wdrożona od półrocza roku ubiegłego. Przesłano nam nowe formularze, które nie zawierają więcej informacji niż poprzednio przez nas stosowane, natomiast objętościowo są dwu-, a nawet trzykrotnie większe. To samo dotyczy wielkości nowych recept farbiarskich, które również są dwukrotnie większe od dotychczas stosowanych. Gdzie tu wobec tego troska o oszczędność papieru?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#BolesławKoperski">Komisja Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska zwróciła się do nas z zapytaniem - jakie środki przeznacza przemysł lekki na ochronę środowiska?</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#BolesławKoperski">Minister przemysłu lekkiego Władysław Jabłoński poinformował, że są to tylko te środki, które przypadają na urządzenia ochrony środowiska w nowych inwestycjach. Resort jednak zbada tę sprawę i przekaże dokładną informację Komisji.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#BolesławKoperski">Jak wynika z przedstawionych materiałów resortu, koreferatu i dyskusji, produkcja przemysłu lekkiego w roku bieżącym w wielu asortymentach będzie niższa niż w roku ubiegłym. W tej sytuacji nie będą w pełni zaspokojone potrzeby społeczne, toteż słusznie postulowano w dyskusji konieczność zwiększenia produkcji w najbardziej poszukiwanych asortymentach.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#BolesławKoperski">W związku z wprowadzeniem uchwały Rady Ministrów nr 118/80 zakłady pracy, którym pozostawia się dużą swobodę w kształtowaniu planów produkcyjnych, szukać będą wyjścia najbardziej dogodnego dla siebie nie zawsze oznaczać to będzie właściwe dostrzeganie potrzeb rynku. W tych warunkach resort musi więcej uwagi poświęcić kontroli struktury asortymentowej produkcji w poszczególnych zakładach i tam, gdzie będzie to potrzebne, interweniować dla pełnego zabezpieczenia potrzeb rynku i eksportu.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#BolesławKoperski">W nadesłanych materiałach mówi się o dobrej koniunkturze cen światowych na wyroby przemysłu lekkiego. Trzeba dołożyć starań, abyśmy potrafili wynegocjować te dobre ceny, gdyż w obecnej sytuacji gospodarczej wyłaniają się niejednokrotnie trudności w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#BolesławKoperski">Istnieje potrzeba poinformowania społeczeństwa o stratach, jakie powstaną w produkcji przemysłu lekkiego w wyniku skrócenia czasu pracy.</u>
          <u xml:id="u-22.6" who="#BolesławKoperski">Niepokoi wysoki spadek skupu skór w roku bieżącym, który planowany jest na poziomie o 1/3 niższym niż w roku ubiegłym.</u>
          <u xml:id="u-22.7" who="#BolesławKoperski">W dyskusji wiele miejsca poświęcono problemom produkcji i dostaw części zamiennych. Jak wynika z wyjaśnień, resort podejmuję wszelkie możliwe kroki dla zwiększenia tej produkcji w ramach działalności resortu. Konieczne jest jednak przedsięwzięcie bardziej konkretnych działań i ustaleń szczegółowych z przedsiębiorstwami i instytucjami produkującymi części zamienne w innych resortach.</u>
          <u xml:id="u-22.8" who="#BolesławKoperski">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na 1981 rok w części dotyczącej Ministerstwa Przemysłu Lekkiego w brzmieniu przedłożenia rządowego. Upoważniono prezydium Komisji do opracowania opinii, wynikającej z przebiegu obrad, która wraz z wnioskiem o przyjęcie planu zostanie przesłana do Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>