text_structure.xml 24.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(W dniu 10 lipca 1980 r. Komisja Handlu Zagranicznego, obradująca pod przewodnictwem posła Stanisława Gębali (PZPR), rozpatrzyła informację ministra handlu zagranicznego i gospodarki morskiej o realizacji zadań handlu zagranicznego w I półroczu br. i o zmianach w planie wynikających z uchwały sejmowej z dnia 25 czerwca br. oraz wysłuchała informacji zespołu poselskiego wizytującego 52 MTP.)</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej z wiceministrem Stanisławem Długoszem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Najwyższej Izby Kontroli, Ministerstwa Finansów i Polskiej Izby Handlu Zagranicznego.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#Sprawozdawca">Informację resortu handlu zagranicznego i gospodarki morskiej o wykonaniu planu w zakresie handlu zagranicznego w I półroczu br. oraz o korektach przyjętych w wyniku uchwały Sejmu 23 czerwca br. przedstawił wiceminister Stanisław Długosz.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#Sprawozdawca">Jak stwierdził mówca, eksport do I obszaru w I półroczu wykonano w 50,5% zadań zaktualizowanego NPSG, import został zrealizowany w 44,2%. Oznacza to, że opóźnienie dostaw importowych przekracza 1,6 mld zł dew., dotyczy to m.in. rudy i surówki żelaza, soli potasowych, węgla koksującego, tarcicy iglastej i innych ważnych surowców wartości ok. 1 mld zł dew. Niezadowalająco przebiega także realizacja importu przemysłowych towarów rynkowych z ZSRR (m.in. lodówek, telewizorów, aparatów fotograficznych, zegarków i farmaceutyków) Czechosłowacji, Rumunii i NRD. W celu przyspieszenia importu z tego obszaru, resort zobowiązał radców handlowych do stałej kontroli dostaw podstawowych towarów oraz przeprowadził odpowiednie rozmowy interwencyjne.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#Sprawozdawca">W obrotach z krajami II obszaru, plan eksportu na I półrocze został wykonany w 103,7%. Dobre wyniki są rezultatem uzyskania korzystniejszych cen od założonych w planie; w ciągu 5 miesięcy uzyski cenowe osiągnęły kwotę 617 mln zł dew. Pozwoliło to na pokrycie ilościowych niedoborów w eksporcie takich towarów jak cement, węgiel, siarka, nawozy azotowe (gdyby towary te dostarczono w planowanych ilościach, wpływy z tego tytułu wyniosłyby 145 mln zł dew.).</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#Sprawozdawca">Na niepełnym wykonaniu planu importu w I półroczu zaważyło uzyskanie kredytów finansowych w planowanej wysokości. Mimo to, plan importu surowców i materiałów do produkcji został wykonany prawie w 100% w wyniku przestrzegania ustalonych priorytetów zakupów (przyspieszono m.in. zakupy zboża i nawozów potasowych). Nie wykonany został natomiast plan importu wyrobów przemysłu elektromaszynowego, gdzie wskaźniki realizacji wahają się w granicach 70%.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#Sprawozdawca">W II kwartale br. dokonana została korekta NPSG w zakresie obrotów z krajami II obszaru. Pierwotnie planowano eksport w wysokości 23,7 mld zł dew., a import w wysokości 25,2 mld zł dew. co dawało łącznie saldo ujemne w wysokości 1,5 mld dolarów. Po zmianach wynikających z uchwały Rady Ministrów nr 36 i uchwały Sejmu z dnia 23 czerwca, eksport podwyższono o 2,7 mld do poziomu 26,4 mld zł dew., import zmniejszono o 1,1 mld do poziomu 24,1 mld zł dew. co daje saldo dodatnie w wysokości 2,3 mld zł dew. Zwiększenie planu eksportu powoduje wzrost jego dynamiki z 12,5% według pierwotnych założeń do 25,4% obecnie. Wzrost eksportu założono w Ministerstwie Hutnictwa o 830 mld zł dew., w Ministerstwie Przemysłu Chemicznego o 657 mln dew., (w tym wyroby naftowe o 452 mln zł dew.), w Ministerstwie Przemysłu Maszynowego o 448 mln zł dew., w Ministerstwie Górnictwa o 198 mln zł dew. i w Ministerstwie Przemysłu Spożywczego i Skupu o 160 mln zł dew. Na drugie półrocze w eksporcie do II obszaru pozostają do wykonania zadania w wysokości 14 mld zł dew., tj. 53% zaktualizowanych uchwałą sejmową zadań rocznych. Realizacja tych zadań będzie bardzo trudna, oznacza to bowiem wzrost w stosunku do I półrocza o 13%, a w stosunku do wykonania w II półroczu 1979 r. o 21%. Podstawowym warunkiem powodzenia Jest zapewnienie rytmiczności dostaw z przemysłu. W I półroczu dostawy były realizowane nierytmicznie: w I kwartale wykonano eksport wartości 5,8 mld zł dew., w samym zaś miesiącu czerwcu 2,7 mld zł dew., czyli 40% dostaw w całym II kwartale. Średnie miesięczne dostawy w II półroczu powinny wynieść ponad 2,3 mld zł dew., a więc prawie tyle, ile w czerwcu.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#Sprawozdawca">W celu pełnej realizacji NPSG opracowano plan na 3 kwartały, który w eksporcie zakłada realizację 74% zadań rocznych, uwzględniając sezonowość dostaw niektórych towarów, np. rolno-spożywczych i statków. W imporcie założono wykonanie w ciągu 3 kwartałów 73% zadań rocznych, uwzględniając aktualne możliwości płatnicze. Import zbóż założono w 100%, a import dla resortów zdrowia i opieki społecznej oraz handlu wewnętrznego na poziomie 75% limitów rocznych.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#ZdzisławMalicki">Informacji resortu słuchałem z mieszanymi uczuciami. Niepokoi mnie niskie wykonanie importu wyrobów przemysłu maszynowego i nie rozumiem przyczyn optymistycznej oceny resortu tego faktu. Na III kwartał również przewiduje się niepełne wykonanie zadań w tym zakresie. Tymczasem produkcja wielu zakładów, w znacznej części przeznaczona na eksport jest uzależniona od dostaw z importu. Obecnie praca wielu przedsiębiorstw jest zatrzymana z braku dostaw części i materiałów do produkcji. Katastrofalnie wygląda sprawa wysyłki towarów przeznaczonych dla I obszaru płatniczego. W transporcie do ZSRR od pewnego czasu występują ogromne trudności, które nadal się spiętrzają i w każdym razie nie ustąpią przed końcem lipca. Powoduje to kłopoty z magazynowaniem gotowych wyrobów przeznaczonych na eksport.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#ZdzisławMalicki">W wielu środowiskach coraz częściej mówi się o błędnej polityce kredytowej. Za wszelką cenę walczymy o miano solidnego dłużnika, spłacie rat kredytów podporządkowujemy wszystkie nasze wysiłki, gdy tymczasem sytuacja naszego kraju jest znana i terminowe spłacanie zadłużeń kosztem pogłębienia trudności surowcowych przemysłu nie poprawia naszej pozycji w ocenie zagranicy, pogarsza nasze możliwości bardziej systematycznych spłat w przyszłości. Interesuje mnie jaki jest stan kontraktacji napiętych zadań eksportowych przyjętych na II półroczu? Od tego zależy przecież ich realność. Ponadto przemysł musi wiedzieć co ma produkować. Zawierane są jakieś kontrakty, my potem musimy je realizować, o. czym dowiadujemy się w ostatniej chwili. A tymczasem nie możemy realizować kontraktów wcześniej zawartych. Przykładem mogą być nasze umowy z Jugosławią: nie otrzymujemy zezwolenia na wysyłkę wcześniej uzgodnionych, już wyprodukowanych i specjalnie dostosowanych do potrzeb tamtejszego odbiorcy towarów, których on oczekuje. U producentów powstaje rozgoryczenie i przekonanie, że decyzje co i gdzie wysyłać, podejmowane są przypadkowo. Obecna polityka pogarsza naszą opinię jako solidnego partnera i budzi przekonanie, że wyniki poszczególnych producentów i central zależne są od układów i stosunków w resorcie, a nie od konkretnych poczynań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JózefGórniak">W I półroczu uzyskaliśmy w eksporcie znaczny postęp, lecz czy jesteśmy w stanie zapewnić dalszy planowany wzrost. Takiego tempa przyrostu eksportu nigdy dotąd nie było, zwłaszcza w III kwartale. Czy przytoczone przez resort liczby mają pokrycie w zamówieniach?</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#JózefGórniak">Bardzo często brak importowanych części powoduje nierytmiczność produkcji i magazynowanie prawie gotowych wyrobów na placach. Jak odbija się brak dostaw rudy i surowców hutniczych na możliwościach produkcyjnych hutnictwa? Czy nie spowoduje to zwolnienia tempa produkcji, zwłaszcza szlachetniejszych gatunków stali?</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#JózefGórniak">Tradycyjnym dostawcą ciągników do Jugosławii jest „Ursus”. Ciągniki te były przewidziane w planie, zostały wyprodukowane zgodnie z wymogami tamtego rynku, a obecnie od 3 miesięcy stoją na placu. Trzeba je przezbrajać i wysyłać gdzie indziej. Jest ważne, aby tego rodzaju zadania, zwłaszcza jeśli chodzi o kontrakty na dużą skalę, a do takich należy dostawa rzędu 15 tys. ciągników rocznie, były załatwiane ze szczególną solidnością, odpowiedzialnością i bez biurokratycznych perturbacji. Zawiadomienia o dostawach na 2 tygodnie przed faktem uniemożliwiają wywiązanie się z zamówień i uwzględnienie żądań klienta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JerzyKorzonek">Ponad 90% eksportu do II obszaru płatniczego przechodzi przez porty morskie i tu widać jak nasze zamiary urzeczywistniają się. W tej chwili w portach importu raczej nie widać a do zamierzonego eksportu wiele brakuje. Niewykonanie dostaw eksportowych dotyczy głównie węgla koksującego. Prowadzi to do przestojów statków i płacenia wysokich kar umownych. Planowanie zadań przeładunkowych sięga 10 dni - nikt nie jest w stanie podać, jakie towary nadejdą w dalszej kolejności. Przyczynia się to do wzrostu trudności z przeładunkiem i transportem. Oto przykład nierytmiczności naszej pracy: W pierwszych 10 dniach lipca wpłynęły do portu w Świnoujściu 2 masowce; już wiemy, że w ciągu następnych 10 dni wpłynie ponad 10 statków ze 400 tys. ton rudy i surowców, co zablokuje port do końca lipca. Trudno także uznać za normalną sytuację, gdy na pytania portu armator oświadcza, że ma potwierdzenie załadunku jedynie dla czterech statków. Jeszcze jeden przykład: przez ponad miesiąc nie było żadnych dostaw cementu, a potem nagle w ciągu 2 dni bez uprzedzenia nadeszło 10 tys. ton. Trzeba szukać statków, bo te przecież nie czekają, trzeba zajmować statki przeznaczone do transportu innych towarów. Równocześnie stoi w porcie statek, którym czeka na cement i saletrę, nie można go jednak załadować gdyż brak saletry, a zajęcie części ładowni przez cement spowodowałoby niebezpieczny przechył. Nie ulega wątpliwości, że II półrocze wymagać będzie lepszej koordynacji dostaw i przeładunków zarówno w imporcie jak i w eksporcie towarów drogą morską.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#JerzyKorzonek">Porty posiadają potencjał przeładunkowy oparty głównie na urządzeniach importowanych z II obszaru. Połowa tych urządzeń stoi z braku części. Straty z tego tytułu są większe od wartości tych części. Tych urządzeń nie można zastąpić pracą ludzką, bo wymagałoby to tysiąca ludzi, a ponadto współczesna technika transportu nie dopuszcza tego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#ZygmuntJędrzejewski">Pracuję w porcie gdańskim. Przez ostatnie 3 dni byłem na codziennych odprawach u naczelnego dyrektora portu. Główny dyspozytor codziennie stwierdza, że statki czekają, że są ludzie, że jest towar, lecz brakuje załadowarek i podobnego drobnego sprzętu, który stoi z braku części zamiennych. Obecnie na redzie stoi 9 statków, a na składzie czeka 15 tys. ton węgla. Port płaci za to wielkie kwoty. Jeśli nie wykonamy zadań przeładunkowych w lipcu i sierpniu, to nie podołamy i później.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#ZygmuntJędrzejewski">W ostatnich dniach na budowie pirsu węglowego Portu Północnego pracowało średnio trzech robotników. Plan zakłada ukończenie budowy za 2 lata, ale w takim tempie nie będzie to możliwe. W dodatku budowa utrudnia tam normalną pracę. Co będzie gdy zacznie się sztorm?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#StanisławDługosz">Jeśli moja wypowiedź otwierająca posiedzenie została odczytana przez posłów jako optymistyczna, jest to bez wątpienia pomyłka. Borykamy się z wieloma trudnościami. W pierwszej połowie tego roku mimo kłopotów, handel zagraniczny dobrze wywiązał się z nałożonych nań zadań. Trudności występują w zakresie pozyskiwania kredytów, ponadto wielkim utrudnieniem jest brak rytmiki w ich uzyskiwaniu. Według obecnych przewidywań, kredyty otrzymamy w większości w IV kwartale. Stąd też mogą wyniknąć trudności w realizacji zadań importowych. Uczynimy wszystko, aby zapis w planie w maksymalnym stopniu był zrealizowany.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#StanisławDługosz">Sytuacja płatnicza jest trudna. Nie tylko mamy poważne zadłużenia, ale wzrasta również liczba niskich rachunków, które musimy realizować.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#StanisławDługosz">Aby przeciwdziałać trudnościom płatniczym powołano dwa zespoły: Jeden pracuje pod przewodnictwem ministra T. Rudolfa i zajmuje się zagadnieniami w skali kraju, drugi pod moim przewodnictwem zajmuje się przydziałem środków finansowych na najbardziej palące płatności.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#StanisławDługosz">Czy import jest w całości zbilansowany? Nie Jest. Brak nam około 1 mld zł dew. w planie III kwartału. Istnieją ponadto znaczne luki w zbilansowaniu importu w IV kwartale. Zdecydowaliśmy się, aby preferować import żywności, zaopatrzenia materiałowego dla przemysłów produkujących na eksport i zaopatrzenie rynku, części zamiennych oraz elementów kooperacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#StanisławDługosz">Polityka kredytowa jest zagadnieniem złożonym. Musimy realizować taki plan, jaki na nas nałożono. Opowiadamy się za utrzymaniem naszej pozycji solidnego partnera finansowego. Ostatnio zgłaszane są do nas sugestie ogłoszenia moratorium. Byłby to krok błędny. Co prawda w sytuacji, gdy ograniczyliśmy front, inwestycyjny, mógłby on przynieść pewne doraźne efekty. Jednakże stracilibyśmy bezpowrotnie zaufanie partnerów. Nastąpi przecież moment, gdy powrócimy do polityki intensywnego rozwoju naszego potencjału produkcyjnego. Będą nam potrzebne kredyty. Pamiętając o tym, nie możemy dopuścić do zerwania kontaktów z naszymi dotychczasowymi partnerami.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#StanisławDługosz">Faktem jest, że porty z powodu zbyt późno rozesłanych założeń planu, przeżywały trudności; dopiero w ostatnich dniach skończono opracowywanie dokumentów w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#StanisławDługosz">Kłopoty w wymianie handlowej z Jugosławią spowodowane są trudnościami, jakie przeżywa to państwo. Znajduje się ono w podobnej sytuacji płatniczej jak Polska i wprowadziło ostrą dyscyplinę importu. W chwili obecnej jesteśmy zadłużeni w Jugosławii na kilkadziesiąt milionów dolarów i kraj ten żąda uregulowania tej kwoty. W najbliższym czasie zostaną przeprowadzone negocjacje, które prawdopodobnie doprowadzą do rozwiązania trudności.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#StanisławDługosz">W związku z ograniczeniem dostaw rudy ze Związku Radzieckiego, zwiększyliśmy import tego surowca z krajów II obszaru płatniczego. Korekta planu zakłada zmniejszenie tego importu o 500 tys. ton. Import ropy naftowej zostanie ograniczony o 2 947 tys. ton w stosunku do roku ubiegłego.</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#StanisławDługosz">Części zamienne były problemem trudnym do rozwiązania od lat. Obecnie zawarliśmy umowy na dostawy części zamiennych z RFN, Włoch, Francji, USA, W. Brytanii i Austrii. Oznacza to, iż problem ten powinien zostać załatwiony.</u>
          <u xml:id="u-7.9" who="#StanisławDługosz">W ocenie resortu, plan eksportu jest możliwy do wykonania, pod warunkiem dostarczenia odpowiedniej masy towarowej. Obawy budzi natomiast wykonanie planu importu. Będziemy dążyć do tego, aby w maksymalnym stopniu zbliżyć się do wielkości zapisanych w planie.</u>
          <u xml:id="u-7.10" who="#StanisławDługosz">Przewodniczący Komisji poseł Stanisław Gębala (PZPR): Korekta planu była koniecznością. Musimy w pełni zrealizować zamierzenia, jakie zostały przedstawione na ostatnim posiedzeniu Sejmu, przede wszystkim osiągnąć dodatnie saldo obrotów z krajami II obszaru płatniczego. Dlatego też konieczne jest rozwijanie proeksportowości naszej gospodarki. Chodzi o to, aby wygospodarować 4 mld zł dew. nadwyżki w wymianie handlowej. Musimy zdawać sobie sprawę, że jest to plan - zamierzenie. Jego realizacja nie będzie rzeczą łatwą.</u>
          <u xml:id="u-7.11" who="#StanisławDługosz">Słusznie handel zagraniczny będzie koncentrował się w imporcie na dostarczaniu podstawowych surowców dla gospodarki narodowej, które decydują o produkcji eksportowej i rynkowej.</u>
          <u xml:id="u-7.12" who="#StanisławDługosz">Podkreślić trzeba potrzebę przyspieszenia realizacji importu z krajów I obszaru płatniczego. Wystąpiły tam poważne zaległości; jeśli my wywiązujemy się z naszych zobowiązań, nasi partnerzy muszą postępować analogicznie.</u>
          <u xml:id="u-7.13" who="#StanisławDługosz">Należy doprowadzić do zakończenia kontraktacji towarów na obu obszarach płatniczych. Proces ten nie został jeszcze ukończony. Konieczne jest przestrzeganie ustalonych terminów w zakresie ekspediowania towarów za granice kraju. Obecne zablokowanie dróg transportowych na południu i wschodzie jest wynikiem nie przestrzegania dyscypliny w tym zakresie. W dalszym ciągu należy dążyć do racjonalizacji importu. Chodzi o to, aby nie pogłębiać obecnych trudności. Pomimo oświadczenia wiceministra S. Długosza, nadal występują braki w zakresie zaopatrzenia w części zamienne. Poczyniono odpowiednie starania, ale w dalszym ciągu szwankuje realizacja; składy konsygnacyjne są puste, aparat handlu zagranicznego musi w tym zakresie działać bardziej operatywnie.</u>
          <u xml:id="u-7.14" who="#StanisławDługosz">W kolejnym punkcie porządku dziennego poseł Wit Drapich (PZPR) przedstawił informację o wizytacji 52 Międzynarodowych Targów Poznańskich przez podkomisję poselską w składzie: Krystyna Dukielska, Zdzisława Sudyka, Bronisław Antczak, Bogusław Droszcz, Józef Górniak, Jerzy Korzonek oraz Wit Drapich - przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-7.15" who="#StanisławDługosz">Mówca przypomniał, że celem 52 MTP było zrealizowanie aktualnych celów gospodarczych: intensyfikacji naszego eksportu, utrzymania i rozwijania szerokich kontaktów handlowych i kooperacyjnych zarówno z krajami RWPG, jak i kapitalistycznymi, prezentacji dorobku i możliwości gospodarki narodowej, możliwości technicznych i technologicznych oraz zaprezentowania rodzimej kadrze technicznej naszych wyrobów i wyrobów innych krajów.</u>
          <u xml:id="u-7.16" who="#StanisławDługosz">Na Targach zaprezentowało swoje wyroby 1 500 polskich przedsiębiorstw za pośrednictwem 40 przedsiębiorstw handlu zagranicznego. Prezentacja wyrobów krajowych nastąpiła w ujęciu branżowym.</u>
          <u xml:id="u-7.17" who="#StanisławDługosz">Uczestnicy zagraniczni przygotowali stoiska narodowe. Targi wizytowało 10 oficjalnych delegacji zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-7.18" who="#StanisławDługosz">W ocenie mówcy 52 MTP były starannie przygotowane pod względem organizacyjnym, co uwidoczniło się m.in. w dobrej prezentacji naszej oferty eksportowej, Jak również w celnym doborze, przygotowaniu i fachowej kompetencji kadry central handlu zagranicznego.</u>
          <u xml:id="u-7.19" who="#StanisławDługosz">W trakcie Targów zawarto około 2000 kontraktów. Wolumen obrotów wyniósł 5 110 mln zł dew.; umów eksportowych zawarto na 3 830 mln zł dew. zaś importowych na 1 280 mln zł dew. Świadczy to, iż cele promocyjne postawione przed PIHZ były należycie realizowane. Większość kontraktów zawarto z krajami I obszaru płatniczego. Mniej więcej 1/3 umów zawarto z krajami strefy dolarowej.</u>
          <u xml:id="u-7.20" who="#StanisławDługosz">Do central handlu zagranicznego najciekawiej prezentujących swoje wyroby, mówca zaliczył „Metaleksport”, „Elektrim”, „Metal impex”, „Skórimprex”, Cepelię, „Unitrę” oraz „Pewex”. Ekspozycje polskich central handlu zagranicznego obejmowały wyroby na dobrym poziomie technicznym preferując te, które mogą mieć znaczenie dla specjalizacji eksportu. Duży akcent położono na promocję nowości. Dobry był również poziom estetyczny i plastyczny. Najlepsze wrażenie pod względem nowoczesności czyniły stoiska polskiej elektroniki i elektrotechniki, a także przemysłu maszynowego, przemysłu maszyn ciężkich, górniczych, przemysłu silnikowego i lotniczego.</u>
          <u xml:id="u-7.21" who="#StanisławDługosz">Z pozytywną oceną posłów spotkała się organizacja konkursu na „mistera eksportu” oraz przyznanie złotych medali Targów. Na 50 przyznanych medali - 20 otrzymały polskie wyroby.</u>
          <u xml:id="u-7.22" who="#StanisławDługosz">Wydawnictwa przygotowane z okazji 52 MTP były skromne (brak papieru), jednakże dobrze reklamowały Targi.</u>
          <u xml:id="u-7.23" who="#StanisławDługosz">52 MTP zaprezentowały dwie nowości. Pierwsza z nich, to międzynarodowy salon samochodowy; w salonie ukazano kompleksowo polskie możliwości eksportowe w tym zakresie. Wydaje się, że jest to dobra koncepcja. Drugie novum, to ekspozycja rolnicza, na której zaprezentowano całość oferty handlowej polskiego przemysłu ciągnikowego oraz rolno-spożywczego. Efektownie wypadła prezentacja ciągników z Ursusa, a także kombajnów zbożowych, buraczanych i ziemniaczanych.</u>
          <u xml:id="u-7.24" who="#StanisławDługosz">Podkomisja przeprowadziła szereg rozmów z przedstawicielami central handlowych na Targach. Informowali oni posłów m.in. o tendencjach na rynkach światowych, wykazując dobrą znajomość rzeczy, dobrze znali również realia naszej gospodarki. Rozmówcy podkreślali, że mimo znacznych trudności na rynkach zagranicznych, są dobre możliwości rozwoju polskiego eksportu. Podstawowym warunkiem jest jakość i terminowość dostaw z przemysłu.</u>
          <u xml:id="u-7.25" who="#StanisławDługosz">Spośród wniosków, jakie nasunęły się posłom w trakcie wizytacji, poseł W. Drapich wymienił:</u>
          <u xml:id="u-7.26" who="#StanisławDługosz">- Targi są bardzo ważnym instrumentem promocji, kontrakcji, informacji i propagandy naszych możliwości eksportowych. Należy nadal pieczołowicie rozwijać i doskonalić samą koncepcję MTP;</u>
          <u xml:id="u-7.27" who="#StanisławDługosz">- przyjęte kierunki doskonalenia Targów wydają się prawidłowe;</u>
          <u xml:id="u-7.28" who="#StanisławDługosz">- należy systematycznie wzbogacać infrastrukturę terenów targowych, (zwłaszcza Naramowice);</u>
          <u xml:id="u-7.29" who="#StanisławDługosz">- należy bardziej dbać o utrzymanie i konserwację budynków i urządzeń;</u>
          <u xml:id="u-7.30" who="#StanisławDługosz">- poziom estetyczny Targów był dobry; należy dbać o jego utrzymanie;</u>
          <u xml:id="u-7.31" who="#StanisławDługosz">- poziom organizacyjny 52 MTP był dobry, należy dążyć do jego doskonalenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#StanisławGębala">W pełni zgadzam się z wnioskami zespołu poselskiego, pokrywają się one również z moimi osobistymi obserwacjami 52 MTP. Koncepcja tych Targów, treść i forma naszej ekspozycji były prawidłowe z punktu widzenia obecnej sytuacji i potrzeb gospodarczych kraju.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>