text_structure.xml
27.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 31 marca 1978 r. Komisja Kultury i Sztuki obradująca pod przewodnictwem posła Witolda Lassoty (SD) rozpatrzyła problemy rozwoju wzornictwa przemysłowego.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Kultury i Sztuki z wiceministrem Józefem Fajkowskim. Ministerstwa Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki z wiceministrem Mieczysławem Kaźmierczukiem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Min. Finansów, Rady Wzornictwa Przemysłowego oraz Zarządu Głównego Związku Polskich Artystów Plastyków.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Podstawą dyskusji były materiały przygotowane przez Radę Wzornictwa Przemysłowego we współpracy ze Związkiem Polskich Artystów Plastyków. Jak wynika z tych materiałów obraz sytuacji potrzeb w zakresie wzornictwa przemysłowego ujęty został w opracowaniu „raport o stanie wzornictwa przemysłowego” z października 1972 r. Raport ten przyśpieszy podjęcie odpowiednich prac i decyzji, które stanowią początek stałego rozwoju polskiego wzornictwa przemysłowego.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W marcu 1975 r. Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie powołania Rady Wzornictwa Przemysłowego, a 12 sierpnia 1975 r. prezes Rady Ministrów wydał zarządzenie ustalające stan osobowy i regulamin działalności Rady. Jest to organ opiniodawczo-doradczy rządu w sprawach wzornictwa. Opracowywano kompleksowy program kształcenia i doskonalenia kadr dla wzornictwa przemysłowego oraz rozwoju wzornictwa przemysłowego. Programy te zostały opracowane przez zespoły specjalistów, w skład których wchodzili naukowcy projektanci i przedstawiciele zainteresowanych resortów. Nowe programy kształcenia i doskonalenia kadr dla wzornictwa przemysłowego, oraz rozwoju wzornictwa przemysłowego. Programy te zostały opracowane przez zespoły specjalistów, w skład których wchodzili naukowcy, projektanci i przedstawiciele zainteresowanych resortów. Nowe programy kształcenia i doskonalenia kadr dla wzornictwa przemysłowego wprowadzono w życie poczynając od roku akademickiego i szkolnego 1977-1978. Zalecono również Ministerstwu Kultury i Sztuki uzgodnienie projektu uchwały Rady Ministrów w sprawie rozwoju wzornictwa przemysłowego z zainteresowanymi resortami i przedłożenia go do rozpatrzenia rządowi w pierwszym kwartale 1977. Uznano za konieczne, aby problematyka wzornictwa znalazła się w odpowiednim zakresie w programach resortowych ośrodków doskonalenia kadr kierowniczych.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">W 1977 r. Rada Wzornictwa Przemysłowego eksponuje szczególnie w swoich pracach ekonomiczne i społeczno-kulturalne funkcje wzornictwa. Znalazło to wyraz w Uchwale Rady Ministrów z 8 kwietnia 1977 r. w sprawie rozwoju wzornictwa przemysłowego, w której zobowiązano ministrów: kultury, nauki, szkolnictwa wyższego i techniki oraz oświaty i wychowania do zapewnienia realizacji programów kształcenia i doskonalenia kadr na potrzeby wzornictwa przemysłowego, a ministra budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych do sformułowania kompleksowego programu rozwoju wzornictwa dla potrzeb budownictwa. Rada Wzornictwa Przemysłowego poświęcała wiele uwagi wpływowi wzornictwa przemysłowego na podwyższenie efektywności i aktywizację eksportu. Zajmowano się również problemem współpracy z zagranicą opracowano projekt Uchwały Rady Ministrów w sprawie zasad zatrudniania i wynagradzania projektantów.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Wydane dotychczas przepisy prawne oraz ustalenia, wytyczne i działania Rady stwarzają warunki i możliwości dalszego rozwoju wzornictwa i zwiększenia jego roli w życiu społeczno-gospodarczym. Należy jednak mieć świadomość, iż wzornictwo jest jednym z integralnych czynników kompleksowo pojmowanej jakości wytwarzanych wyrobów przemysłowych, że bez jego udziału nie może być mowy o pełnym zaspokojeniu potrzeb społecznych, a także optymalnych efektów ekonomicznych w działalności gospodarczej i handlowej na rynku wewnętrznym i zagranicznym.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Obecnie zbyt wiele towarów złej jakości trafia jeszcze na rynek. Tylko nieliczne resorty posiadają program działania poprawy wzornictwa przemysłowego uwzględniającej wszystkie elementy jego realizacji. Nie przejawiają zainteresowania spółdzielnie budownictwa mieszkaniowego sprawami wzornictwa. Brak jest informacji o postępie prac nad przygotowaniem programu rozwoju wzornictwa dla potrzeb budownictwa.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">W roku bieżącym Rada Wzornictwa Przemysłowego rozpatrzy rolę i zadania wzornictwa przemysłowego w jednostkach przemysłu maszynowego, rolę i działalność handlu wewnętrznego i usług w zaspakajaniu potrzeb społeczeństwa, zastosowanie wzornictwa przemysłowego w resortach produkujących sprzęt, urządzenia, elementy informacji wizualnej dla potrzeb transportu, zapozna się również z informacją Ministerstwa Kultury i Sztuki oraz Ministerstwa Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki o realizacji uchwały w sprawie doskonalenia kadr dla potrzeb wzornictwa, wprowadzenia w życie ochrony prawnej wzorów przemysłowych, a także dokona oceny wykonania wytycznych dotyczących działalności Instytutu Wzornictwa Przemysłowego.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Koreferat przedstawiła poseł Maria Lorentz (SD) stwierdzając, iż wzornictwo przemysłowe na tle przeobrażeń społeczno-gospodarczych i unowocześnienia przemysłu nabiera szczególnego znaczenia w kształtowaniu modelu szeroko pojętej konsumpcji społeczeństwa.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Oceniając efekty działalności wzorniczej w postaci gotowego wyrobu na rynku na podstawie odczucia społecznego trzeba stwierdzić, że wiele z nich budzi zastrzeżenia szczególnie w takich grupach towarów jak: tapety, wykładziny podłogowe, tkaniny dekoracyjne i ubraniowe, obuwie czy upominki. Wiele wyrobów jest niefunkcjonalnych, a nowe wzory eksponowane na ogólnopolskich targach nie trafiają do produkcji seryjnej.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Wiele resortów, zjednoczeń i zakładów przemysłowych nie docenia rangi wzornictwa. Występują trudności z organizacją służb wzornictwa w zakładach pracy. Jedynie resorty: przemysłu lekkiego, maszynowego oraz leśnictwa i przemysłu drzewnego mają opracowaną koncepcję i program działania w dziedzinie wzornictwa.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Zdaniem podkomisji, jednym z warunków wprowadzenia wzornictwa jest poszerzenie zakresu i właściwe wykorzystanie w praktyce przemysłowej działalności naukowo-badawczej. Szczególna rola przypada tu Instytutowi Wzornictwa Przemysłowego. Zapewnić trzeba ściślejsze powiązanie programu badań z życiem.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Nadal zbyt duża ilość wzorów nie spełnia podstawowych kryteriów jakości. Projektanci unikają opracowywania ambitnych wzorów ze względu na pracochłonność, oraz trudności z wprowadzaniem ich do produkcji. Unikają oni wiązania się z zakładami przemysłowymi, gdyż napotykają na niesprzyjającą atmosferę pracy oraz nie znajdują satysfakcji z wykonywanego zawodu. Zdarzają się przypadki zatrudniania projektantów przy pracach nie związanych z wzornictwem, dokonywania zmian wzorów w toku produkcji bez udziału projektanta. Anonimowość stosowanych w produkcji wzorów, braku zaplecza w postaci wydzielonych wzorcowni maszyn i urządzeń do wykonywania wzorów i prototypów produkcji modelowej to również czynniki nie zachęcające do podejmowania pracy w przemyśle.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Zakłady pracy powinny stworzyć projektantom warunki do korzystania z różnych źródeł informacji fachowej, umożliwić kontakty z zagranicą dla wymiany doświadczeń, odstąpić od zasady nie ujawniania w handlu autora danego wzoru.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Niedostateczne są wysiłki w zakresie propagowania dobrego wzornictwa, poradnictwa, oddziaływania na społeczeństwo w kształtowaniu gustów i upodobań. Szczególna rola przypada tu środkom masowego przekazu, które docierają do najszerszych nas społeczeństwa.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">W oparciu o zebrane materiały Podkomisja zgłosiła wnioski, w których postuluje m.in.:</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">- przyśpieszenie prac związanych z wprowadzeniem w życie uchwały Rady Ministrów w sprawie rozwoju wzornictwa przemysłowego;</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">- spowodowanie skutecznej kontroli realizacji zaleceń Rady Wzornictwa Przemysłowego przez resorty;</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">- opracowanie programu prac naukowo-badawczych;</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">- dokonanie oceny stanu i wykorzystania służb wzornictwa przemysłowego w poszczególnych resortach;</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">- nawiązanie współpracy międzyresortowej w zakresie opracowywania wzorów wyrobów przemysłowych;</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">- rozszerzenie zakresu wzajemnej informacji pomiędzy poszczególnymi branżami i przemysłem i handlem;</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">- wprowadzenie i rozszerzenie na wyższych uczelniach technicznych specjalizacji i studiów podyplomowych zarówno dla plastyków, jak i osób z przygotowaniem technicznym w zakresie wzornictwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JózefFajkowski">Ministerstwu Kultury i Sztuki pełniącemu patronat nad środowiskiem twórczym przypada wiodąca rola w rozwoju wzornictwa przemysłowego. Resort zdaje sobie sprawę ze znaczenia wzornictwa dla rozwoju ekonomicznego naszego kraju, jak również dla estetycznej i kulturalnej edukacji społeczeństwa.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JózefFajkowski">W ciągu ostatnich lat przygotowano właściwie normatywne zaplecze dla rozwoju wzornictwa. Obecnie należy skoncentrować wysiłki na realizacji zaleceń wynikających z poszczególnych aktów normatywnych.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JózefFajkowski">Najważniejszym zadaniem jest przygotowanie wysokokwalifikowanych kadr projektantów. We wszystkich szkołach sztuk pięknych wykształcono od 1945 r. ponad 1,5 tys. projektantów wzornictwa przemysłowego różnych specjalności. Potrzeby w tym zakresie są jednak nadal ogromne, sam przemysł maszynowy gotów jest zatrudnić do 1980 r. ponad 200 projektantów, a przemysł lekki w tym samym okresie będzie potrzebował znacznie więcej specjalistów. Rozwiązaniu problemu dopływu kadr projektantów służyć będzie utworzenie w bieżącym roku akademickim wydziału wzornictwa przemysłowego na Warszawskiej i Krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych oraz opracowanie nowego programu studiów i programu kształcenia dla tych wydziałów. Prowadzi się również prace nad właściwą lokalizacją kierunków studiów oraz unowocześnieniem programów studiów z dziedziny wzornictwa przemysłowego w innych szkołach plastycznych. Podejmuje się starania o zwiększenie limitów przyjęć na studia w dziedzinie wzornictwa przemysłowego. Efekty tych działań będą odczuwalne za kilka lat, a przemysł odczuwa już obecnie poważny niedobór specjalistów. Toteż wiele uwagi koncentruje się na tworzeniu możliwości doskonalenia umiejętności i podwyższania kwalifikacji przez zatrudnionych już w przemyśle projektantów.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JózefFajkowski">Współpraca w dziedzinie wzornictwa pomiędzy centralnymi ośrodkami wzornictwa realizowana jest na zasadzie porozumień. Przykład mogą stanowić doświadczenia branżowych ośrodków wzornictwa przemysłowego w przemyśle maszynowym czy okrętowym, które wypracowały wspólnie z Instytutem Wzornictwa Przemysłowego szereg rozwiązań dotyczących problemów merytorycznych czy kadrowych. Najlepiej jednak układa się współpraca w zakresie zadań związanych z podniesieniem poziomu wzornictwa w budownictwie mieszkaniowym i wyposażeniem mieszkań. Zaangażowane są w nią ośrodki wzornictwa w przemyśle: drzewnym, maszynowym, chemicznym, budownictwie i przemyśle materiałów budowlanych.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JózefFajkowski">Poszczególne ośrodki wzornictwa podejmują również współpracę z wyższymi uczelniami plastycznymi. Rozwija się także współpraca pomiędzy odpowiednimi ośrodkami handlu wewnętrznego i zagranicznego z resortami przemysłu lekkiego i maszynowego.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#JózefFajkowski">Rozwiązania wymaga problem rozwoju wzornictwa przemysłowego w rzemiośle. Potrzebna jest tu pomoc w zakresie technologii, dekoratorstwa handlowego, a także umożliwienie kontaktów z firmami zagranicznymi.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#JózefFajkowski">Wspólnym zadaniem wszystkich resortów zainteresowanych problemami wzornictwa, a szczególnie Ministerstwa Kultury i Sztuki jest szeroko rozumiana akcja upowszechniania idei i osiągnięć wzornictwa przemysłowego. Dbać trzeba również o podniesienie rangi zawodu projektanta przemysłowego. Działalność tę realizować się będzie w drodze wystawiennictwa, konkursów, publikacji, filmów i w innych formach. Dobrym przykładem są prace przygotowawcze do Ogólnopolskiej Wystawy Wzornictwa Przemysłowego oraz organizacja konkursu na szkic monograficzny poświęcony wzornictwu przemysłowemu.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#JózefFajkowski">W Ministerstwie Kultury i Sztuki powołano Zespół Konsultacyjny do Spraw Wzornictwa Przemysłowego. Do jego zadań należy w szczególności podejmowanie działań mających na celu wykorzystanie wzornictwa jako formy upowszechniania kultury, analiza i ocena stanu wzornictwa oraz jakości wyrobów w jednostkach gospodarczych podporządkowanych resortowi. Jednocześnie resort będzie dążył do stworzenia warunków formalno-prawnych i materialnych dla twórczej pracy projektantów.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AnnaKochanowska">Do przyczyn, które rzutują na niepowodzenia w dziedzinie wzornictwa przemysłowego zaliczyć należy: brak kadry projektantów oraz nienależyte jej przygotowanie, złe wykonawstwo projektów przez przemysł oraz niekompetencja pracowników handlu przy składaniu zamówień na konkretne towary.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#AnnaKochanowska">Ranga projektantów przemysłowych tak w środowisku twórczym, jak i przemysłowym jest niska. Młodzież rozpoczynająca naukę na kierunkach form przemysłowych jest z góry nastawiona na pracę w zawodach raczej artystycznych. Podstawowym motywem podejmowania studiów w dziedzinie form przemysłowych jest większa ilość miejsc na tych wydziałach w porównaniu do takich kierunków jak malarstwo czy rzeźba. Rozmowy z młodzieżą studiującą i środowiskiem twórczym wskazują, iż podstawowym czynnikiem zniechęcającym do podejmowania pracy w przemyśle jest normowany czas pracy, uniemożliwiający osiągnięcie twórczej niezależności. Wydaje się, iż opory te trudne będą do przełamania i dlatego też należałoby raczej wyjść na przeciw dążeniom i aspiracjom środowiska twórczego. Można by to osiągnąć poprzez utworzenie odrębnej puli limitów na prace zlecone dla plastyków, przygotowujących wzory przemysłowe oraz poprzez zorganizowanie laboratoriów, w których tego rodzaju działalność mogłaby być realizowana. Baza laboratoryjna powinna być tworzona przez przemysł ze względu na znane trudności inwestycyjne w szkolnictwie wyższym. Baza ta mogłaby służyć tak nauce zawodu jak i działalności zawodowej przyszłych projektantów.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#AnnaKochanowska">Należy również rozszerzyć różnorodne możliwości dokształcania artystów plastyków poprzez stypendia zagraniczne, czy wreszcie lepiej wykorzystywać twórcze inicjatywy samych plastyków.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#AnnaKochanowska">W życiu gospodarczym powstają nowe zjawiska, które powinny być jak najszybciej włączone w sferę wzornictwa przemysłowego. Jednym z przykładów jest odkrycie atrakcyjnych złóż alabastru. Niestety jednak brak jest specjalistów, którzy potrafiliby zapewnić atrakcyjne i efektywne wykorzystanie tego cennego surowca.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#AnnaKochanowska">Jedną z przyczyn małej atrakcyjności estetycznej towarów oferowanych przez handel jest brak wykwalifikowanych pracowników, którzy mogliby podejmować decyzje o zakupach. Większość placówek handlowych wysyła na giełdy czy targi pracowników przypadkowych nie mających dostatecznego rozeznania w dziedzinie jakości, mody i estetyki zakupywanych towarów.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#AnnaKochanowska">Niepokojącym ze społecznego punktu widzenia zjawiskiem jest pogłębiający się podział na towary atrakcyjne i bardzo drogie oraz brzydkie i stosunkowo tanie. Każdy obywatel - niezależnie od swoich możliwości finansowych, powinien mieć możność dokonania zakupu rzeczy ładnych, estetycznych i użytecznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WojciechŻukrowski">O niskiej randze zawodu projektanta przemysłowego czy eksperta w dziedzinie wzornictwa świadczą przykłady przypadkowego trafiania ludzi na tego rodzaju stanowiska.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#WojciechŻukrowski">Wzornictwo powinno w sposób niemalże agresywny oddziaływać na gusty społeczeństwa oraz na funkcjonowanie naszej gospodarki. Wydaje się, iż obecna koniunktura światowa na tkaniny bawełniane stwarza nam pomyślne perspektywy eksportu. Należałoby jednak zdobyć rozeznanie, co do mody i upodobań ewentualnych partnerów. Wyjazdy zagraniczne powinny jednak stać się udziałem samych plastyków, nie zaś jak to ma miejsce do tej pory, urzędników z ministerstwa.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#WojciechŻukrowski">Wzornictwo przemysłowe powinno w większym zakresie sięgać do wzorów rodzimych, wynikających z osiągnięć narodowej plastyki i sztuki regionalnej. Dlaczego na przykład można bez trudności kupić reprodukcje obcych malarzy natomiast zupełnie nieosiągalne są pocztówki czy reprodukcje dzieł malarzy polskich.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#WojciechŻukrowski">Podniesienie rangi zawodu projektanta nastąpi wtedy, gdy będzie on równorzędnym partnerem dla kierownictwa zakładu przemysłowego. Należy mu w związku z tym zabezpieczyć możliwość odwołania się od decyzji dyrektora, odrzucającej proponowany wzór przemysłowy, czy też sankcjonującej odstąpienie od realizacji tego wzoru.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#TadeuszOrlof">Na aprobatę zasługują wysiłki resortu mające na celu nadanie odpowiedniej rangi problemom wzornictwa przemysłowego. Cenne przede wszystkim wydaje się powołanie Rady Wzornictwa Przemysłowego koordynującej wszelkie w tym zakresie poczynania. Słuszną też tendencją jest stworzenie specjalistycznych ośrodków wzornictwa przemysłowego, działających w oparciu o dorobek nauki i regionalne tradycje przemysłowe. Taki specjalistyczny ośrodek w zakresie tkanin utworzono na przykład w Łodzi. Zatrudnia się tam ludzi o dużych ambicjach i możliwościach. W dalszym ciągu jednak występują poważne braki kadr wysoko wykwalifikowanych specjalistów w zakresie wzornictwa przemysłowego. Składa się na to szereg przyczyn. Między innymi za niskie uposażenia projektantów, nie stworzenie im możli0wości permanentnego dokształcania oraz niezagwarantowanie im wpływu na decyzje ściśle produkcyjne. Należy pamiętać, iż twórca w zakresie wzornictwa przemysłowego jest jednocześnie artystą i technologiem. Dlatego też jego pozycja w zakładzie pracy powinna podkreślać jego rolę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MieczysławTarnawa">Wzornictwo przemysłowe jest ważnym elementem kultury materialnej społeczeństwa. Słusznym jest nawiązywanie i wykorzystywanie we wzornictwie wzorów zagranicznych. Trzeba jednak również wykorzystywać i to w większym zakresie rodzime wzory ludowe. Możliwości w tym zakresie powstają nie tylko dla rzemiosła czy Cepelii, lecz również dla wszystkich przemysłów produkujących na potrzeby rynku. W oparciu o wzory ludowe można by projektować meble, odzież., buty i szereg przedmiotów osobistego użytku. Znaczne możliwości w tym zakresie istnieją również w budownictwie indywidualnym, które powinno odzwierciedlać specyfikę regionalną.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MariaŁopatkowa">Postęp w dziedzinie produkcji łączy się nieuchronnie z tendencjami unifikującymi. Naturalnym dążeniem każdego człowieka jest jednak zachowanie swojej indywidualności. Ludzie chcieliby różnić się przynajmniej ubiorem. Dążeniom tym powinno wyjść na przeciw wzornictwo przemysłowe. Chodzi więc o to, ażeby projektanci mieli większe rozeznanie gustów i potrzeb estetycznych człowieka, a w ślad za tym żeby przemysł nasz oferował większą ilość wzorów bardziej zróżnicowanych i w krótkich seriach. Ażeby opracować atrakcyjny dla młodzieży wzór tkaniny czy ubrania należy znać to środowisko i orientować się w jego upodobaniach. Dotyczy to także innych grup społeczeństwa.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#MariaŁopatkowa">Pewną specyfikę stanowi produkcja zabawek. Ich znaczenia dla wychowania dziecka nie można nie doceniać. Jeżeli prawdą jest, że w naszym kraju brakuje specjalistów z tej dziedziny należałoby jak najszybciej zdobyć odpowiednie rozeznanie za granicą lub nawet sprowadzić specjalistów z innych krajów.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JanuszPrzewoźny">Wiele zakładów przemysłowych niegospodarnie obchodzi się z limitami przeznaczonymi na wzornictwo, niektóre wyczerpały już limity przeznaczone na rok bieżący. Spowodowane jest to nieodpowiednią gospodarką limitami, jak również koniecznością honorowania zadłużeń roku poprzedniego w roku bieżącym. Wykazały to przeprowadzone kontrole. Powołano komisję, która zajmie się rozdziałem limitów oraz prawidłową polityką ich wykorzystania. Limity z roku na rok rosną, ale większe są też potrzeby.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#JanuszPrzewoźny">Konieczne wydaje się powiązanie plastyka z zakładem produkcyjnym, łatwiej będzie można rozwiązać zaistniałe napięcia.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#JanuszPrzewoźny">Wyjazdy zagraniczne przyczyniłyby się zapewne do rozwoju plastyków zajmujących się wzornictwem. Ministerstwo Kultury i Sztuki nie ma możliwości organizowania takich wyjazdów. Powinny je organizować poszczególne resorty.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#JanuszPrzewoźny">Ministerstwo posiada pewien skromny limit stypendiów, który częstokroć nie może być wykorzystywany ze względu na rygorystyczne bariery językowe wprowadzone przez kraje fundujące stypendia.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MieczysławKaźmierczuk">Rada Wzornictwa Przemysłowego, którą reprezentuję jest nie tylko ciałem doradczym, ale również ma możliwości konkretnego działania. Na bardzo szerokim i kompetentnym gremium dyskutuje się zamierzenia poszczególnych resortów i uzgadnia odpowiednią politykę wzornictwa.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#MieczysławKaźmierczuk">Merytorycznie należy zgodzić się z większością wniosków zgłoszonych w referacie i podczas dyskusji.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#MieczysławKaźmierczuk">Ważnym elementem w procesie rozwoju wzornictwa przemysłowego jest ściślejsze związanie projektanta z zakładem wytwórczym.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#MieczysławKaźmierczuk">Konieczne jest również lepsze zintegrowanie działalności twórczej plastyków z możliwościami wytwórczymi przemysłu.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#MieczysławKaźmierczuk">Wciąż borykamy się z występującym brakiem wielu materiałów wysokiej jakości, bez użycia których nawet najlepsza pozycja plastyczna traci na wartości. Problem ten wymaga generalnego rozwiązania.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#MieczysławKaźmierczuk">Plastycy zatrudnieni w fabrykach muszą posiadać również określone kwalifikacje techniczne. Wydaje się na przykład słuszne przeszkolenie techników zajmujących się sprawami wzornictwa w zakresie plastyki, a plastyków zatrudnianych w zakładach przemysłowych doszkalać w zakresie techniki.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#MieczysławKaźmierczuk">Obecnie opracowany jest nowy program studiów stacjonarnych, który uwzględnia szerzej potrzeby rozwoju wzornictwa przemysłowego, powinno to zapewnić dopływ kadr specjalistycznych w większym niż obecnie stopniu.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#MieczysławKaźmierczuk">Nie należy przeceniać pracy naukowców w zakresie wzornictwa. Wydaje się, iż pewnych problemów nie rozwiążą księgi uczonego, a jedynie warsztat artysty plastyka.</u>
<u xml:id="u-9.8" who="#MieczysławKaźmierczuk">Konieczne są natomiast prace z dziedziny metodologii wzornictwa, ponieważ w obecnej sytuacji każdy twórca zajmując się tym problemem musi odkrywać pewne prawdy oczywiste, które po opracowaniu odpowiednich materiałów metodycznych byłyby już rozwiązane.</u>
<u xml:id="u-9.9" who="#MieczysławKaźmierczuk">Konieczne jest dalsze wzmocnienie kontroli nad realizacją postanowień Rady Wzornictwa Przemysłowego przez poszczególne resorty. W projekcie przygotowywanej ustawy o jakości powinny znaleźć się przepisy eksponujące znaczenie funkcji estetycznych wyrobów. Resort zgłosi w tym zakresie odpowiednie uwagi.</u>
<u xml:id="u-9.10" who="#MieczysławKaźmierczuk">Nie w pełni wykorzystują swoje możliwości w dziedzinie popularyzacji wzornictwa środki masowego przekazu, a zwłaszcza telewizja. Działalność tę należałoby lepiej wykorzystać.</u>
<u xml:id="u-9.11" who="#MieczysławKaźmierczuk">Przewodniczący obradom poseł Witold Lassota (SD) podsumowując dyskusję stwierdził, iż dała ona przegląd aktualnego stanu rozwoju wzornictwa przemysłowego. Dyskusja wykazała, iż w dziedzinie wzornictwa jest jeszcze wiele do zrobienia i że stworzono ku temu odpowiednie warunki. Trzeba zatem wybrać tylko najodpowiedniejszą drogę rozwoju, a osiągnięcie pozytywnych efektów może być szybkie i realne.</u>
<u xml:id="u-9.12" who="#MieczysławKaźmierczuk">W drugim punkcie porządku dziennego Komisja rozpatrzyła odpowiedź ministra kultury i sztuki na dezyderat dotyczący realizacji inwestycji kulturalnych. Komisja nie przyjęła tej odpowiedzi uznając ją za niezadowalającą. Postanowiono opracować w tej sprawie dezyderat i skierować go do przewodniczącego Komisji Planowania przy RM.</u>
<u xml:id="u-9.13" who="#MieczysławKaźmierczuk">Komisja uchwaliła dezyderat opracowany w wyniku dyskusji nad sytuacją w teatrach dramatycznych i lalkowych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>