text_structure.xml 48.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 1 marca 1979 r. Komisja Handlu Wewnętrznego, Drobnej Wytwórczości i Usług, obradująca pod przewodnictwem posła Zbigniewa Rudnickiego (SD), rozpatrzyła:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- odpowiedzi na dezyderaty Komisji w sprawie produkcji artykułów stanowiących wyposażenie mieszkań oraz w sprawie rozszerzenia ratalnej sprzedaży niektórych artykułów przemysłowych;</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- realizację inwestycji handlu i usług towarzyszących budownictwu mieszkaniowemu.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z wiceministrem Zdzisławem Drozdem, Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z wiceministrem Leszkiem Kałkowskim, Ministerstwa Handlu Wewnętrznego i Usług z wiceministrami: Lucjanem Jaskólskim, Markiem Wieczorkiem oraz Edwardem Wiszniewskim, Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego z wiceministrem Józefem Kardysiem, Ministerstwa Przemysłu Lekkiego z Wiceministrem Wiesławem Szymczakiem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Urzędu Rady Ministrów, Najwyższej Izby Kontroli, Centralnego Związku Spółdzielni Rolniczych „Samopomoc Chłopska”, Centralnego Związku Spółdzielni Budownictwa Mieszkaniowego, Centralnego Związku Rzemiosła, Centralnego Związku Spółdzielczości Pracy/ Centralnego Związku Spółdzielni Spożywców „Społem”, Komisji Zaopatrzenia Ludności i Usług Rad Narodowych Warszawy i Łodzi.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Komisja rozpatrzyła i przyjęła odpowiedź na dezyderat w sprawie rozszerzenia ratalnej sprzedaży niektórych artykułów przemysłowych oraz na dezyderaty w sprawie produkcji artykułów stanowiących wyposażenie mieszkań. Referentem była poseł Barbara Koziej-Żukowa (SD). Odpowiedzi Prezesa Rady Ministrów i ministra przemysłu lekkiego zostały przyjęte. Natomiast odpowiedzi udzielone przez ministra budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych oraz ministra leśnictwa i przemysłu drzewnego poseł referent Barbara Koziej-Żukowa (SD) uznała za niewyczerpujące i wymagające uzupełnienia. Po wysłuchaniu dodatkowych wyjaśnień wiceministra budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych Leszka Kałkowskiego oraz wiceministra leśnictwa i przemysłu drzewnego Józefa Kardysia - Komisja przyjęła również te odpowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Komisja otrzymała przed posiedzeniem materiały informacyjne na temat realizacji inwestycji handlu i usług towarzyszących budownictwu mieszkaniowemu opracowane przez resort Z materiałów tych wynika, że realizacja inwestycji handlu i usług towarzyszących budownictwu mieszkaniowemu odbywa się w oparciu o postanowienia uchwały Rady Ministrów z dnia 10.XII.1971 r. w sprawie zasad realizacji uspołecznionego budownictwa mieszkaniowego. Zgodnie z uchwałą w ramach uspołecznionego budownictwa mieszkaniowego dla ludności nierolniczej planowane, finansowane i realizowane są z nakładów i środków budownictwa mieszkaniowego podstawowe urządzenia towarzyszące socjalno-usługowe m. in.: sklepy z artykułami pierwszej potrzeby, kioski PP „Ruch”, zakłady gastronomiczne, lokale dla zakładów usługowych. Uchwała przewiduje realizację i finansowanie sieci podstawowej handlu i usług w granicach następujących normatywów: sklepy, zakłady gastronomiczne i kioski - 170 - 220 m2 na 1000 mieszk. oraz lokale dla zakładów usługowych - 100 - 150 m2 na 1000 mieszk. Od 1976 r. zarządzeniem ministra gospodarki terenowej i ochrony środowiska te normatywne wskaźniki zostały podwyższone do wysokości 300-450 m2 na 1000 mieszkańców łącznie dla handlu, gastronomii i usług. Sprawy planowania rozwoju i nadzoru nad realizacją podstawowej sieci handlowo-usługowej znajdują się w gestii Ministerstwa Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska jako resortu koordynującego budownictwo mieszkaniowe dla ludności nierolniczej, w tym i budownictwo towarzyszące. Ministerstwo Handlu Wewnętrznego i Usług nie ma więc bezpośredniej możliwości dokonywania analizy planów sieci podstawowej i stopnia ich realizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">W planie 5-letnim na lata 1976-80 założono, że podstawową sieć handlu i usług powiększy się ogółem o 1.444, 5 tys. m2 pow. użytkowej, w tym: handel i gastronomia - 973, 5 tyś. m2 oraz usługi - o 471 tyś, m2 ustalony na 1976 r. plan w wysokości 260, 8 tys. m2 powierzchni użytkowej został wykonany w 49,3%, a w 1977 r. plan w wysokości 313,2 tyś. m2 pow. użytkowej zrealizowano w 69,5%. Opóźnienia te spowodowały, że wskaźnik urbanistyczny zrealizowanej sieci podstawowej na 1000 mieszkańców kształtował się w 33 województwach znacznie poniżej dolnej granicy normatywu, a tylko w 16 województwach w granicach lub powyżej poziomu obowiązującego normatywu.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">W wyniku niepełnej realizacji ustalonych planów budowy sieci podstawowej handlu, gastronomii i usług na przestrzeni lat 1976-1977 powstały zaległości wynoszące 227, 6 tys. m2 powierzchni użytkowej. Rok 1978 nie przyniósł oczekiwanej poprawy w tym zakresie. Na ustalone w planie 329, 7 tys. m2 wykonano w okresie trzech kwartałów 117 tys. m2 tj. 35,5%. W 6 województwach inwestorzy budownictwa mieszkaniowego nie zrealizowali żadnego obiektu handlowo-usługowego (elbląskie, krośnieńskie, płockie, przemyskie, skierniewickie, toruńskie). W 13 województwach wskaźnik wykonania planu rocznego w okresie 3 kwartałów br. nie przekroczył 20%. W 20 województwach uzyskano wskaźnik zaawansowania planu rocznego w granicach od 20-50%. Tylko w 10 województwach realizacja sieci podstawowej przebiegała prawidłowo. Do województw tych zalicza się: chełmskie, kaliskie, leszczyńskie, łomżyńskie, nowosądeckie, opolskie, ostrołęckie, sieradzkie, wrocławskie, zamojskie.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Dysproporcje między realizacją budownictwa mieszkaniowego, a wykonawstwem urządzeń handlowych stwarzają trudności w zaopatrzeniu mieszkańców nowo budowanych osiedli w niezbędne artykuły codziennego użytku lub w zaspokajaniu ich potrzeb w zakresie usług bytowych. Mając na względzie te niezadowalającą sytuację resort widzi konieczność podjęcia działań, które przyczyniłyby się do równomiernego oddawania do użytku obiektów budownictwa mieszkaniowego oraz podstawowych urządzeń handlowo-usługowych. Wydziały handlu i usług, w porozumieniu z zainteresowanymi jednostkami, winny dokonać wnikliwej oceny stanu, na terenie nowo powstałych osiedli, biorąc pod uwagę nasycenie ich placówkami handlowo-usługowymi. Minister handlu wewnętrznego i usług wystąpi do ministra administracji gospodarki terenowej i ochrony środowiska, aby projekt planu budowy sieci podstawowej handlu, gastronomii i usług był udostępniany Ministerstwu Handlu Wewnętrznego i Usług do zaopiniowania przed przekazaniem go Komisji Planowania przy R. M.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">W uchwale o narodowym planie społeczno-gospodarczym należałoby zamieścić wskaźniki dotyczące oddawania do użytku lokali handlowych, gastronomicznych i usługowych, realizowanych z nakładów na budownictwo mieszkaniowe. Wskaźniki te mogą być ustalane w wielkościach ogólnych, bez rozbicia na sieć handlową i usługową. Rozważyć trzeba możliwość wyodrębnienia w uchwale o narodowym planie społeczno-gospodarczym z nakładów inwestycyjnych na budownictwo mieszkaniowe nakładów na sieć podstawową handlu i usług, do rozdziału przez ministra handlu wewnętrznego i usług, który mógłby również w trakcie roku w zależności od sytuacji dokonywać zmian pomiędzy województwami.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Koreferat przedstawił poseł Roman Oleksin (SD): Z dynamicznym rozwojem budownictwa mieszkaniowego związany jest ściśle problem kompleksowego zabezpieczenia potrzeb socjalno-bytowych mieszkańców nowych osiedli. Do podstawowych urządzeń towarzyszących budownictwu mieszkaniowemu, które powinny być oddane równolegle z przekazywanymi do użytku budynkami mieszkalnymi należą lokale handlowo-usługowe. Od 1976 r. obserwuje się rażącą dysproporcję między realizacją budownictwa mieszkaniowego i urządzeń handlowo-usługowych. Sytuacja taka pogłębia trudności w zaopatrzeniu mieszkańców nowo budowanych osiedli w niezbędne artykuły codziennego użytku i w podaży usług bytowych. W latach 1976-78 inwestorzy uspołecznionego budownictwa mieszkaniowego przekazali do zagospodarowania przyszłym użytkownikom powierzchnię użytkową lokali handlowo-usługowych wynoszącą 573 tys. m2, podczas gdy plan przewidywał 903, 7 tys. m2.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">W aktualnej sytuacji pieniężno-rynkowej sprawność funkcjonowania handlu wyraźnie nie nadąża za szybko rosnącymi potrzebami społecznymi, co powoduje, że występujące braki towarowe ujawniają się w sposób bardziej ostry, niż by to wynikało z faktycznego poziomu zaopatrzenia. Na stan ten nakłada się ponadto szereg nienowoczesnych rozwiązań ekonomiczno-systemowych w samym handlu. Tak więc niedostatki wyposażenia handlu w środki materialne pogłębiane są niską sprawnością działania sieci handlowej. Odczuwa to zarówno konsument, jak i gospodarka. Z porównania odpowiednich wskaźników wynika, iż stan sieci handlowej u nas jest stosunkowo niski w porównaniu z innymi krajami socjalistycznymi. Wywołuję to określone skutki psychologiczne i straty gospodarcze, a w konsekwencji kształtuje niepożądane zjawiska społeczno-polityczne.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Szczególnie niepokojąca sytuacja jest w tych województwach, w których najbardziej intensywnie rozwija się budownictwo mieszkaniowe, tzn. stołecznym-warszawskim, gdańskim, krakowskim, katowickim, łódzkim, poznańskim, szczecińskim i wrocławskim. W sytuacji poważnych niedoborów w stanie sieci handlowo-usługowej i ograniczonych nakładów inwestycyjnych, terminowe przekazywanie do użytku podstawowych urządzeń handlowo-usługowych zgodnie z założeniami planu nabiera szczególnego znaczenia.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Niezwykle istotną sprawą w chwili obecnej jest budowanie magazynów i przechowalni żywności. W celu poprawy sytuacji resort próbuje wprowadzać takie rozwiązania, które pozwolą na efektywniejsze wykorzystanie posiadanych zasobów w ramach ograniczonego zatrudnienia. Wśród działań podejmowanych dla poprawy funkcjonowania i wykorzystania sieci detalicznej należy wymienić przekazywanie małych punktów sprzedaży w ajencje. Ważnym problemem w eliminowaniu przerw w sprzedaży jest usprawnienie organizacji dostaw. Modernizacji wymagają istniejące zasoby bazy materialno-technicznej handlu.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">W rocznych i wieloletnich planach społeczno-gospodarczego rozwoju kraju należałoby wyodrębnić z ogólnej wielkości urządzeń socjalno-usługowych również zadania w zakresie sieci podstawowej handlu i usług. Szczegółowo rozliczać trzeba w okresach 5-letnich, rocznych i kwartalnych realizację zadań w zakresie sieci handlu i usług towarzyszących budownictwu mieszkaniowemu. W pierwszej kolejności podjąć trzeba działania zmierzające do poprawy nasycenia jednostkami handlowymi osiedli zaniedbanych pod tym względem do tej pory. Pogłębiać trzeba synchronizację działań pomiędzy inwestorem a przyszłym użytkownikiem w procesie inwestycyjnym obiektów handlowych. Szybciej i sprawniej oddawane muszą być przez wykonawców realizowane obiekty handlowe. Należy zwrócić uwagę na podnoszenie jakości lokali handlowych.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Należy przypuszczać, że wyraźnie sprecyzowane zadania w planie i systematyczne rozliczanie ich wykonania będzie jednym z czynników zabezpieczających prawidłową realizację programu rozwoju i unowocześnienia sieci handlowej. Celem nadrzędnym tych zamierzeń jest uczynienie lżejszym życia każdej polskiej rodziny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#StanisławWróbel">Komisją Handlu Wewnętrznego, Drobnej Wytwórczości i Usług tematem realizacji inwestycji handlowych i usługowych, które towarzyszą budownictwu mieszkaniowemu, zajmowała się wielokrotnie, poświęcając temu zagadnieniu wiele uwagi.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#StanisławWróbel">Na przestrzeni ostatnich lat dokonał się pewien postęp. Powstaje wiele nowych miast i osiedli, których poprzednio nie było na mapach.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#StanisławWróbel">Wraz z nimi powstaje odpowiednia sieć pawilonów handlowych. Jest to pozytywna strona tego zagadnienia. Jednakże należy dostrzegać, że budownictwo mieszkaniowe rozwija się szybciej niż towarzyszące mu obiekty handlowe i usługowe.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#StanisławWróbel">Istniejące na terenie osiedli sklepy borykają się z wieloma trudnościami. Należy do nich brak odpowiedniej powierzchni magazynowej. Towarów jest dużo i nie ma gdzie ich składować. Występują również kłopoty z obsługą. Trudności pogłębiane są poprzez niedomogi transportu. Tabor jest mały a dostawy do sklepów realizowane są najczęściej codziennie lub co drugi dzień.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#StanisławWróbel">Pomiędzy budownictwem a handlem istnieje istotna rozbieżność. Budownictwo chciało by realizować jak największą ilość mieszkań, natomiast handel dąży do uzyskania jak największej ilości placówek usługowo-handlowych. Istnieje konieczność pilnego rozwiązania tej sprzeczności z obopólną korzyścią.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#StanisławWróbel">Użytkownicy nowo wznoszonych budynków skarżą się na spotkaniach poselskich, iż montowane w niektórych budynkach urządzenia i agregaty (np. chłodnicze) nie są w odpowiedni sposób zabezpieczone i tym samym są bardzo uciążliwe dla mieszkańców. Należy to zagadnienie rozwiązać, ponieważ w tej sprawie otrzymują posłowie wiele sygnałów.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#StanisławWróbel">Należy szerzej spojrzeć na zagadnienie modernizacji sieci handlowej. Wiele sklepów nie nadaje się w chwili obecnej do modernizacji. Są to sklepy małe, poważnie już zużyte, męczące dla obsługującego je personelu, nie posiadające odpowiedniej powierzchni magazynowej. Modernizowane winny być tylko te placówki, które w pełni odpowiadają wymogom dzisiejszej doby. Jak można dobrze przeprowadzić modernizację przekonali się posłowie w czasie wizytacji w Szczecinie. Nie chodzi tu tylko o przeznaczenie odpowiednich limitów, ale o przemyślane i planowe działanie, przeprowadzone sprawnie. Zbyt często dochodzi do poważnych strat, zwłaszcza materiałów budowlanych, przy tego typu remontach. Zasadniczą kwestią jest więc poprawa organizacji pracy.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#StanisławWróbel">Częstokroć zdarza się, że na drzwiach sklepu personel umieszcza wywieszkę „sklep zamknięty z powodu braku obsługi”. Tym samym placówka wyłączona jest z obrotu i uszczupla o określoną powierzchnię sieć handlową na danym obszarze. Należy poczynić odpowiednie kroki w celu unikania tego typu sytuacji. Będzie można w ten sposób rozładowywać choćby pośrednio trudności, jakie w tej chwili napotykamy w handlu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#ZenonKomender">Na realizację obecnego planu 5-letniego w zakresie inwestycji handlu i usług towarzyszących budownictwu mieszkaniowemu należy spojrzeć także z punktu widzenia terenu, ponieważ częstokroć realizacja globalna nie oznacza zaspokojenia potrzeb wycinkowych, nie spełnia wymogów społecznych poszczególnych regionów. W związku z tym jest potrzeba generalnego zinwentaryzowania sieci handlowej i w oparciu o tę analizę wyłapania wszystkich anomalii handlowych, jakie spotykamy w kraju.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#ZenonKomender">Wykonanie planu 5-letniego w zakresie inwestycji handlowo-usługowych jest poważnie zagrożone. Globalnie w skali kraju zaawansowanie tego planu może być nawet wysokie. W niektórych regionach - bardziej operatywnych - być może zostanie on nawet przekroczony, ale będą także tereny, gdzie istniejące w tej chwili niedobory pogłębią się. Terenów takich jest bardzo dużo. Jednym z założeń planu jest równomierna realizacja budownictwa towarzyszącego w skali całego kraju i postulat ten będzie bardzo trudno osiągnąć. Z problemem tym wiążę się zagadnienie przekształcania placówek, które początkowo miały służyć handlowi bądź usługom, do innych celów. W wyniku tego typu decyzji musi następować przebudowa obiektów. Pochłania to dodatkowy trud robotników, czas oraz materiały budowlane. Jest to więc marnotrawstwo, którego należy unikać. Na wszystkich etapach, począwszy od planu a zakończywszy na przekazaniu obiektu do użytku, obowiązywać powinno kryterium potrzeb ludności i tylko ono decyduje o tym czy dany obiekt potrzebny jest na tym terenie czy nie.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#ZenonKomender">Wiele obiektów przekazywanych jest w stanie niekompletnym. Np. do nowo wybudowanych dużych sklepów nie zapewnia się możliwości dojazdu. Komplikuje to bardzo pracę obsłudze. Realizacja tego typu inwestycji powinna być kompleksowa, a więc obejmować także i teren dookoła obiektu.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#ZenonKomender">Dlaczego nie realizuje się sieci placówek handlowo-usługowych wraz z budownictwem mieszkaniowym? Najczęściej stosowanym tłumaczeniem jest to, że to właśnie mieszkania mają priorytet. Przecież mieszkanie to pojęcie bardzo szerokie, obejmujące m. in. również infrastrukturę osiedla. Jeżeli użytkownicy obejmują mieszkania w osiedlu bez odpowiedniej sieci usługowej, to z miejsca pojawia się duża ilość problemów. Mieszkańcy odczuwają trudności, bo nie mają możliwości realizowania nawet najbardziej podstawowych zakupów, a dojazdy do nowych osiedli są bardzo uciążliwe. Dlatego też budownictwo towarzyszące musi być traktowane jako integralna część budownictwa mieszkaniowego.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#ZenonKomender">Często dyskutowany jest problem rozszerzenia skali oferowanych ludności usług. Jednakże nie będzie usług bez lokali. Dochodzą sygnały, że Centralny Związek Spółdzielczości Pracy na terenach niektórych województw nie otrzymuje wcale lokali przeznaczanych na punkty usługowe, jak więc w tej sytuacji można zakładać rozwój usług? Wiele pomieszczeń zajmowanych przez zakłady usługowe w miarę upływu czasu „wypada” z sieci, ponieważ budynki w których się znajdują są wyburzane. Umowa podpisana pomiędzy Centralnym Związkiem Spółdzielczości Pracy a Centralnym Związkiem Spółdzielni Budownictwa Mieszkaniowego, dotycząca oddawania lokali usługowych nie jest realizowana. W opinii jaką Komisja uchwali na podstawie posiedzenia, powinien znaleźć się również ustęp traktujący o tym zagadnieniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#EugeniaKempara">Integralną częścią budownictwa mieszkaniowego na osiedlach jest budownictwo handlowe, usługowe, socjalne, komunalne i inne. Tymczasem grozi nam niewykonanie planu w tym zakresie. Uchwalony przez Sejm narodowy plan społeczno-gospodarczy nawet w swej nazwie posiada określenie „społeczny”, a więc kładzie nacisk nie tylko na zagadnienia gospodarcze. Jednakże ta drugą sfera pozostaje w tyle od lat Posiadamy wspaniałe projekty nowych osiedli. Należą one do najlepszych w świecie. Ale w realizacji ich napotykamy na olbrzymie trudności. Należy zastanowię się więc co powoduje te trudności. Odpowiedź jest następująca: Przedsiębiorstwa budowlane rozlicza się z izb i tym samym budownictwo handlowe jako bardziej pracochłonne i zmuszające przedsiębiorstwa wykonawcze do zintensyfikowania wysiłków schodzi na drugi plan.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#EugeniaKempara">Na zagadnienie braków w sieci handlowej i usługowej towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu należy spojrzeć z kilku punktów widzenia. Mieszkanie to nie tylko pomieszczenie, w którym się śpi, w którym grupuje się rodzina. A rodzina polska jest specyficzna. Około 85% kobiet pracuje zawodowo. Osiedle więc musi spełniać wielorakie funkcję, zaspokajające niezbędne potrzeby rodziny. Drugim zagadnieniem jest sprawa rynku. W ciągu ostatnich lat poważnie zintensyfikowaliśmy produkcję na rzecz rynku wewnętrznego. W związku z tym istnieje konieczność rozprowadzenia tej masy towarowej, co jest utrudnione ponieważ brak odpowiedniej ku temu sieci handlowej.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#EugeniaKempara">Mieszkańcy wielotysięcznych osiedli nie dysponujących odpowiednią siecią sklepów zmuszeni są zaopatrywać się we wszystkie potrzebne im produkty w starszych częściach miast, gdzie jest ograniczona ilość sklepów. Personel tych placówek nie zawsze może poradzić sobie z nawałem zadań. Ponadto występują braki towarowe, z uwagi na małą powierzchnię starych placówek, co powoduje określone negatywne nastroje społeczne. Osiedla z zasady są oddalone od centrów miast, komunikacja nie jest najlepsza. Codziennie tysiące ludzi przemierza w zatłoczonych środkach komunikacji długą drogę z pracy do domu. W dodatku obciążeni są oni ciężkimi siatkami z zakupami, zwłaszcza kobiety. Tylko 25% ludności kraju stołuje się poza domem. A więc kobiety wykonują olbrzymią ilość nieracjonalnej pracy. Muszą dokonywać zakupów, a wiemy, że są z tym trudności, gotować obiady. Gotują je szybko, drogo, nieracjonalnie, gdyż nie mogą na miejscu, w osiedlu zdobyć odpowiednich artykułów żywnościowych. Wynikają z tego określone skutki społeczne.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#EugeniaKempara">Jeśli program Partii ma być w zakresie usług i handlu prawidłowo realizowany, jeżeli wytyczne w tej kwestii mają nie pozostać wyłącznie na papierze, to musimy uporać się z rozwiązaniem tego problemu. Potrzeba stworzyć bodźce sprzyjające wykonawstwu budownictwa handlowo-usługowego, zrównujące je z budownictwem mieszkaniowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Trudności związane z inwestycjami w dziedzinie handlu i usług towarzyszących budownictwu mieszkaniowemu można uwidocznić na przykładzie Warszawy, Miasto jest bardzo duże, a jednocześnie jego sieć usługowo-handlowa jest słaba. Do tego dochodzi problem trudności w realizacji zakładanych planów budowy nowych obiektów. W latach 1976–1980 planowano wybudowanie 172, 7 tys. m2 powierzchni obiektów usługowo-handlowych. W ciągu 3 lat 5-latki zdołano realizować 51, 3 tys. m2 powierzchni. W 1976 roku wybudowano 9, 2 tys. m2 powierzchni, w 1977 - 20, 6 tys. m2, a w 1978 - 21, 5 tys. m2. Daje to razem sumę 121 tys. m2 jeszcze do wykonania. Jeśli nawet w 1979 roku, jak zakładają plany, będzie wybudowanych 36 tys. m2 powierzchni, to pozostanie jeszcze ponad 80 tys. m2. Sytuacja ta rodzi bardzo poważne trudności. W jaki sposób mają się zaopatrywać ludzie? Trzeba przeprowadzić analizę potrzeb i możliwości, jakimi dysponujemy przy planowaniu tego typu inwestycji. W tej chwili planowanie sprowadza się do tego, że „wrzucamy” do planu pewną ilość cyfr, które następnie muszą być korygowane. Problem ten wymaga odpowiedniego przemyślenia. Jest to zadanie tym ważniejsze, że Warszawa zaopatruje nie tylko mieszkańców stolicy, lecz przyjeżdżają tu po zakupy również z terenu woj. stołecznego i z dalszych okolic.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Jak wynika z przeprowadzonej przez resort oceny wartości użytkowej mieszkań - nie ma chętnych do zajmowania mieszkań usytuowanych na parterach budynków. Lokatorzy otrzymujący je w przydziale od razu dążą do ich zamiany. Czy nie lepiej byłoby przeznaczać partery budynków na placówki handlowe czy usługowe zamiast budować oddzielne pawilony, tak szpecące nasze osiedla. Budowa takich pawilonów wymaga dodatkowego doprowadzenia do nich światła i gazu. Tworzymy „Polskę pawilonową”. Jest to obecnie zło konieczne, z którym godzimy się, gdyż jesteśmy pod presją fetyszu izb mieszkalnych. Powinniśmy przejść na budownictwo lepiej podpiwniczone, rozpoczynać budowę mieszkań od I piętra a partery przeznaczyć na zagospodarowanie siecią placówek handlowych i usługowych.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Należy uczynić wszystko, aby współpraca pomiędzy Centralnym Związkiem Spółdzielni Budownictwa Mieszkaniowego a Centralnym Związkiem Spółdzielczości Pracy i Centralnym Związkiem Rzemiosła układała się jak najlepiej. Jest to koniecznością chwili. Centralny Związek Rzemiosła powinien być współinwestorem w budowie lokali usługowych zlokalizowanych na parterach budynków mieszkalnych. On też decydowałby komu taki lokal przydzielić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#HenrykŚwiderski">Słusznie w dyskusji zwrócono uwagę, że na rozwój sieci handlowej i usługowej towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu należy spojrzeć ze społecznego punktu widzenia.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#HenrykŚwiderski">Planowanie w zakresie rozwoju sieci handlowej i usługowej znajduje się w kompetencji Ministerstwa Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska, Ministerstwo Handlu Wewnętrznego, Drobnej Wytwórczości i Usług nie ma w tej sprawie wiele do powiedzenia. Nic więc dziwnego, że pierwszy z wymienionych resortów odpowiedzialny za ogólną ilość budowanych mieszkań preferuje oddawanie jak największej ilości izb a sprawy sieci handlowej i usługowej znajdują się na drugim planie. Przecież wyłącznie resort handlu wewnętrznego ma rozeznanie, gdzie i w jaki sposób rosną obroty, a więc również jakie potrzeby, jeśli chodzi o rozwój sieci, mają poszczególne regiony. Niezrozumiałe jest, że Komisja Planowania przy Radzie Ministrów nie dostrzega tego zagadnienia.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#HenrykŚwiderski">Biuro Polityczne we wrześniu 1978 roku zaleciło, aby we wszystkich województwach rozpatrzono program rozwoju sieci handlowo-usługowej. Poseł brał udział w obradach na ten temat W czasie dyskusji nad zagadnieniem nikt nie umiał udzielić precyzyjnej odpowiedzi kto i w jaki sposób zabezpiecza środki na rozwój sieci handlowo-usługowej i jak ten program będzie realizowany. Wydaje się, że zachodzi konieczność, aby do opracowywanych przez poszczególne urzędy wojewódzkie programów rozwoju sieci handlowej włączony został również resort handlu oraz centrale handlowe.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#HenrykŚwiderski">Istnieje pilna potrzeba dokładniejszego przyjrzenia się funkcjonowaniu baz remontowo-budowlanych przedsiębiorstw handlowych. Decydują one o sprawnym i terminowym oddawaniu do eksploatacji placówek.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#HenrykŚwiderski">Obecnie wyposażeniem nowych sklepów nie ma kto się zajmować. Należałoby powołać specjalistyczne przedsiębiorstwo. Województwa we własnym zakresie nie podołają temu zagadnieniu. Potrzebna jest pomoc Komisji Planowania przy R. M.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#EdwardWiśniewski">Jak wynika z materiałów resortu oraz koreferatu problem inwestycji handlowo-usługowych na etapie programowania i projektowania wygląda optymistycznie. Nie zaniża się normatywów przewidzianych dla tych inwestycji, uwzględnia się poprawę geografii sieci handlowo-usługowej. Niestety wykonanie tych programów przebiega znacznie gorzej.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#EdwardWiśniewski">W okresie trzech lat bieżącego 5-lecia zrealizowano zaledwie 40% zadań inwestycyjnych w sieci handlowo-usługowej. Sytuacja W budownictwie rozproszonym wygląda jeszcze gorzej, gdyż tutaj nie przestrzega się nawet na etapie projektowania obowiązujących normatywów.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#EdwardWiśniewski">Nie mają żadnego wpływu na realizację planów budownictwa towarzyszącego ani terenowe komisje planowania, ani też wydziały handlu i usług w urzędach terenowych. W tej sytuacji domagać się trzeba, ażeby obowiązujące dyrektywy co do rozwoju sieci usługowo-handlowej na najbliższe lata znalazły odbicie w planie inwestycyjnym, i ażeby plany te miały zabezpieczoną pełną realizację.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#EdwardWiśniewski">Przedsiębiorstwa budowlane rozliczane są przede wszystkim z wykonania zadań budownictwa mieszkaniowego i za to otrzymują premie. Nie są karani za niepełną realizację inwestycji towarzyszących, a więc i usługowo-handlowych. Domagać należy się rozliczania przedsiębiorstw budowlano-montażowych z pełnej realizacji planów budownictwa mieszkaniowego tj. łącznie z inwestycjami towarzyszącymi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#CzesławSłowek">Niedorozwój bazy materialnej handlu, gastronomii i usług jest coraz bardziej odczuwalny. Pogłębia się dysproporcja pomiędzy wzrostem obrotów handlowych, a rozwojem sieci. Przyczyną tego stanu rzeczy jest niewykonywanie od lat planów inwestycyjnych.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#CzesławSłowek">W zasadzie na etapie programowania przestrzegane są obowiązujące normatywy inwestycji towarzyszących, ale bywa i tak, że już na tym etapie programy rozwoju sieci handlowo-usługowych są zaniżane. Nie uwzględnia się bowiem niewykonanych zadań w poprzednich latach.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#CzesławSłowek">Jednym z czynników wpływających na obniżenie zakresu budownictwa towarzyszącego jest stały wzrost kosztów budownictwa mieszkaniowego. Przy szczupłości środków eliminuje się z planu obiekty handlowe i usługowe. Ponadto, jak podkreślano w dyskusji, wykonawca nie jest zainteresowany realizacją tych obiektów, gdyż premiowany jest tylko za terminowe oddanie do użytku mieszkań. Trzeba tak ustawić bodźce materialnego zainteresowania, ażeby zmuszały do oddawania osiedli mieszkaniowych, łącznie z inwestycjami handlowymi, gastronomicznymi, usługowymi i innymi obiektami towarzyszącymi.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#CzesławSłowek">Wydziały handlu i usług w urzędach wojewódzkich otrzymują od zarządów rozbudowy miast i osiedli 5-letni plan rozbudowy sieci, ale nie uwzględnia się w nim rozbicia branżowego, nie jest on konsultowany na etapie tworzenia z zainteresowanymi organizacjami handlowymi. Toteż mają one tylko ogólną orientację co do wielkości powierzchni użytkowej, którą otrzymają do. zagospodarowania. Informacje te są niejednokrotnie przekazywane zbyt późno, nie umożliwiają zatem przygotowania się do właściwego zagospodarowania obiektów handlowo-usługowych. Np. w 1978 r. wydział handlu i usług w Zielonej Górze otrzymał taką informację dopiero w czerwcu.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#CzesławSłowek">Obecnie koncentrujemy budowę lokali handlowo-usługowych przede wszystkim w specjalnie przeznaczonych dla tego celu pawilonach. Trzeba rozważyć zgłoszone w dyskusji propozycje zagospodarowania lokali na parterze budynków mieszkalnych na cele handlowe i usługowe. Trzeba złamać opory w tym zakresie i przystosować odpowiednią do tego technologię budynków mieszkalnych.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#CzesławSłowek">Przewodnicząca Komisji Zaopatrzenia i Usług Rady Narodowej m. Łodzi Janina Suska-Jankowska: Łódź jest miastem pracujących kobiet Kobiety stanowią w zakładach przemysłu lekkiego 80% załogi, Wiele z tych zakładów pracuje w systemie 3-zmianowym. Toteż problem właściwego zaopatrzenia w podstawowe artykuły tego rozwijającego się dynamicznie miasta ma ogromne znaczenie.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#CzesławSłowek">W okresie przedwojennym w Łodzi dominowały małe domy czynszowe, w których sieć handlowa była słabo rozwinięta. Po wojnie przystąpiono do szybkiej rozbudowy miasta i do przystosowywania struktury sieci handlowej i usługowej dla potrzeb mieszkańców.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#CzesławSłowek">Wiele kobiet wracających do domu po pracy na trzeciej zmianie zaopatruje się w podstawowe artykuły żywnościowe w centrum miasta. Przy niedorozwoju sieci komunikacyjnej muszą z tymi zakupami wędrować czasem po kilka kilometrów. Toteż duży nacisk kładzie się na rozbudowę sieci handlowej w osiedlach, odległych od centrum miasta.</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#CzesławSłowek">Słusznie wskazywano w dyskusji na konieczność rozliczania wykonawców z realizacji pełnego planu budownictwa mieszkaniowego, łącznie ze wszystkimi inwestycjami towarzyszącymi. Zgodzić należy się z pro pozycją zasiedlania na cele handlowe lokali na parterze bloków mieszkalnych. Niezrozumiałe wydają się obiekcje, co do wynikających stąd trudności w zasiedlaniu mieszkań na I piętrze nad sklepami.</u>
          <u xml:id="u-8.9" who="#CzesławSłowek">Łódź boryka się z dużymi trudnościami w piekarnictwie. Wszystkie piekarnie pracują bez remontów i wyłączenie z produkcji chociażby jednej z nich może spowodować duże perturbacje w zaopatrzeniu miasta w pieczywo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JanWierzbiński">Dyskusja poselska pozwoliła odsłonić wiele źródeł i niedociągnięć występujących w organizacji handlu oraz niedomagania w realizacji planu inwestycji handlowo-usługowych.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#JanWierzbiński">Na terenie Warszawy mamy do czynienia z pogłębiającymi się trudnościami w realizacji inwestycji towarzyszących. W budowie obiektów handlowych, gastronomicznych i usługowych osiągnięto w okresie 3 lat bieżącej 5-latki zaledwie 29% planu. Wiele do życzenia pozostawia geografia sieci handlowej.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#JanWierzbiński">W Warszawie zaopatrują się nie tylko mieszkańcy tego miasta, ale również dojeżdżający z terenu całego województwa, a w okresach przedświątecznych takie mieszkańcy innych województw, którzy przyjeżdżają po zakupy świąteczne. Na przestrzeni ostatnich lat mamy również do czynienia ze wzrostem krajowego i zagranicznego ruchu turystycznego, co również obciąża sieć handlową.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#JanWierzbiński">Z inicjatywy przewodniczącego Stołecznej Rady Narodowej tow. Alojzego Karkoszki powołany został zespół do opracowania programu rozwoju sieci usług dla wsi w woj. warszawskim. W tej dziedzinie mamy jeszcze wiele „białych plam”. Propagujemy rozwój gminnych ośrodków kultury i jest to słuszne, ale trzeba również podjąć inicjatywę rozbudowywania gminnych ośrodków handlu, gastronomii i usług.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#JanWierzbiński">W referacie słusznie stwierdzano, że dopływ młodych kadr do handlu jest niewystarczający. Znikoma tylko część absolwentów szkół handlowych podejmuje pracę w swoim zawodzie. Szacuje się, że w Warszawie stanowią oni około 10% kończących szkoły handlowe. Powiększa się fluktuacja kadr w handlu.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#JanWierzbiński">Uruchomiliśmy cały szereg środków mających na celu przyśpieszenie rozwoju usług dla ludności. Jeżeli postęp ten nie jest jeszcze dostateczny, to m. in. z braku lokali usługowych. Inwestycje wykonywane nawet ze środków własnych rzemiosła napotykają na duże trudności realizacyjne.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#JanWierzbiński">W planach i programach perspektywy rozwoju sieci handlowo-usługowej są optymistyczne, ale realizacja ich daleko odbiega od zamierzeń. Problem inwestycji towarzyszących wymaga generalnego rozważenia i decyzji. Usuwać trzeba piętrzące się przeszkody, uprościć system planowania i zaostrzyć kontrolę wykonywania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#EdwardWiszniewski">Rozpatrywany na dzisiejszym posiedzeniu problem ma kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju działalności handlowej i usługowej, jest to problem o dużej wymowie społecznej.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#EdwardWiszniewski">W polityce inwestycyjnej resortu podejmuje się wszelkie możliwe działania, służące uzyskiwaniu w możliwie najkrótszym czasie dodatkowych powierzchni użytkowych. Zasadnicza część lokali handlowych i usługowych umieszczona jest w planie rozbudowy osiedli i miast Pewną część środków przeznacza również na ten cel resort Dotyczy to przede wszystkim budowy dużych obiektów handlowych i magazynów. Z uwagi na szczupłość tych środków budowę dużych obiektów ograniczono tylko do hal targowych. Obecnie buduje się 6 hal, a w końcu 1980 r. rozpocznie się budowę dalszych 10.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#EdwardWiszniewski">Daleko niewystarczające są plany rozbudowy powierzchni magazynowych. Na terenie Katowic - Załęże buduje się duży, nowoczesny magazyn, wyposażony w niezbędne urządzenia, pracujący w oparciu o elektroniczną technikę obliczeniową.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#EdwardWiszniewski">Nie przewiduje się budowy nowych sklepów spożywczych o powierzchni mniejszej niż 200 m2, a przemysłowych o powierzchni 180 m2.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#EdwardWiszniewski">Wszystkie organizacje handlowe zgodziłyby się na zagospodarowanie lokali na parterze budynków mieszkalnych na cele handlowe i usługowe.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#EdwardWiszniewski">Resort nie może w pełni realizować programów rozwoju sieci handlowej, w związku z opóźnieniami w wykonawstwie. Chcemy np. zorganizować w miastach wojewódzkich sieć sklepów Mody Polskiej, ale do tego potrzebne są odpowiednie lokale. Nasze wystąpienia w tej sprawie do wojewodów nie odnoszą skutku. Podobnie jak starania o uzyskanie w miastach wojewódzkich lokali na sklepy delikatesowe i jubilerskie.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#EdwardWiszniewski">Trzeba zdawać sobie sprawę, że wyjazdy po zakupy do dużych miast dotyczą nie tylko artykułów spożywczych, ale także artykułów konsumpcyjnych i to trzeba uwzględniać w planowaniu sieci.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#EdwardWiszniewski">Zastanowić należałoby się, czy nakłady inwestycyjne przeznaczone na rozbudowę sieci handlowo-usługowej w osiedlach nie powinny znaleźć się w planie inwestycyjnym resortu. Pozwoliłoby to lepiej nimi dysponować i kontrolować realizację inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#EdwardWiszniewski">Resort podejmuje wszelkie możliwe działania na rzecz skrócenia cyklu zagospodarowania nowych obiektów handlowych i usługowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#LeszekKałkowski">Inwestycje handlowe i usługowe stanowią 2/3 planu inwestycji towarzyszących. Nie jest zadaniem resortu budownictwa wypowiadać się na temat rozmieszczenia sieci handlowo-usługowej, wyboru koncepcji czy lokale te powinny mieścić się w specjalnych pawilonach, czy też w pomieszczeniach parterowych budynków mieszkalnych, decyzje w tej sprawie należą do innych organów.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#LeszekKałkowski">W okresie trzech lat bieżącej 5-latki zrealizowano 40% planowanych inwestycji handlowo-usługowych, z tego tylko 27% inwestycji handlowych. W układzie terytorialnym wygląda to jednak nieco inaczej. W 32 województwach wykonano w ciągu 3 lat 60% zadań, a więc niedobór wykonawstwa dotyczy 14 województw. Z tego połowa niewykonanych zadań przypada na Warszawę. Poważne trudności występują również w realizacji inwestycji handlowych i usługowych na terenie Gdańska i Wrocławia. Nie wykonano m. in. 250 pawilonów handlowych, z czego 80 na terenie Warszawy, a resztę w pozostałych 13 województwach.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#LeszekKałkowski">Resort budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych nie jest jedynym wykonawcą tych inwestycji, realizuje on 80% ogólnych zadań.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#LeszekKałkowski">Na przestrzeni ostatnich 3 lat musieliśmy realizować postanowienia manewru gospodarczego, który przewiduje poważne ograniczenie inwestycji przemysłowych i przekazanie zwolnionego potencjału wykonawczego na inwestycje mieszkaniowe i towarzyszące. Na realizacji tych zadań skoncentrowano znaczną część potencjału wykonawczego resortu budownictwa. Niestety nie byliśmy w stanie sprostać wszystkiemu, zwłaszcza na terenie dużych miast. Jesteśmy zobowiązani do realizacji w pierwszej kolejności inwestycji dla szkół, w związku z reformą szkolnictwa, tylko o 3% niżej planu zrealizowano inwestycje przedszkolne, a o 7% budowę żłobków.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#LeszekKałkowski">Inwestycje handlowe i usługowe są uciążliwe zarówno dla inwestora jak i wykonawcy. Wybudowanie jednego pawilonu handlowego kosztuje tyle, co budowa 1, 6 mieszkania o średniej powierzchni. Ten przelicznik waży się na szali decyzji, co wykonywać w pierwszej kolejności. Trzeba bowiem wyważać proporcje i cele społeczne aby odpowiedzieć na pytanie, który z obiektów wykonywać w pierwszej kolejności: szpital, szkołę, przedszkole, czy lokal handlowo-usługowy.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#LeszekKałkowski">Głównymi przyczynami niepełnej realizacji inwestycji handlowych i usługowych było niewłaściwe przygotowanie ich przez inwestorów, niedobór wykonawstwa i dający się odczuć, zwłaszcza ostatnio, brak materiałów ściennych dla budowy pawilonów handlowych.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#LeszekKałkowski">W okresie najbliższych 2 lat nie przewiduje się możliwości budowania obiektów handlowych w parterowych pomieszczeniach budynków mieszkalnych, głównie z przyczyn technicznych. Wymagałoby to budowania innego rodzaju fundamentów oraz dodatkowych umocnień nad stropami sklepów. Zastosowanie tej techniki wydłuża cykl oddawania mieszkań o 3 miesiące.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#LeszekKałkowski">W planie na 1979 rok przewiduje się oddanie do użytku 310 tys. m2 powierzchni handlowej i usługowej. W roku ubiegłym resort wykonał 263 2 tys. m2.</u>
          <u xml:id="u-11.8" who="#LeszekKałkowski">Należy przypuszczać, że w roku bieżącym i przyszłym programowanie inwestycji dla celów handlowo-usługowych będzie lepsze. Bardziej przemyślane będzie również określanie priorytetów inwestycyjnych.</u>
          <u xml:id="u-11.9" who="#LeszekKałkowski">Wiceminister administracji, gospodarki terenowej i ochrony środowiska Zdzisław Drozd: Fazy programowania i projektowania obiektów towarzyszących opanowaliśmy w stopniu zadowalającym. Poprawy wymaga natomiast końcowa faza tzn. realizacja obiektów. Normatywy urbanistyczne określają inwestycje towarzyszące w skali wewnątrzosiedlowej w postaci placówek handlowych, usługowych i tak zwanej małej gastronomii. Istniejące normatywy wydają się wystarczające. Posiadane przez nas środki finansowe na realizację inwestycji towarzyszących są dostateczne. Rysuje się niebezpieczeństwo, że program usług w obecnym 5-leciu może być nie wykonany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#StanisławWoźniak">Po raz pierwszy od trzech lat spółdzielczość wykonała plan.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#StanisławWoźniak">Z 270 tys. m2 powierzchni pawilonów wybudowanych w roku ubiegłym, około 168 tys. m2 to tzw. powierzchnia podstawowa. Ponieważ nie buduje się obecnie centrów handlowych, chcemy na tych terenach wznosić budynki mieszkalne z placówkami handlowymi na parterze, przy czym koszty ich będą jednak o 30% wyższe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#HenrykŚwiderski">Nowoczesny magazyn wzniesiony w Katowicach jest zapewne unikatem i nie zmienią sytuacji ogólnej, która budzi duży niepokój.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#HenrykŚwiderski">Manewr gospodarczy nie powinien przeszkadzać w realizowaniu budownictwa mieszkaniowego i towarzyszącego jak wynikałoby to z wypowiedzi przedstawiciela Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#BarbaraKoziejŻukowa">W jakiej technologii wybudowany jest dom Urzędu Rady Ministrów na ulicy Bonifraterskiej czy też dom na ulicy Franciszkańskiej, na parterze których usytuowano placówki usługowe? Czy rozwiązania tego nie możną by upowszechnić?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#LeszekKałkowski">Nie ma przeszkód w umieszczaniu punktów handlowych na parterach domów mieszkalnych. Spowoduje to jednak zmniejszenie oddawanych do użytku ilości mieszkań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#ZbigniewRudnicki">Do problemów będących tematem posiedzenia podchodzić musimy przede wszystkim pod kątem potrzeb społecznych. Zakłócenia w realizacji procesu inwestycyjnego w poszczególnych województwach uwidoczniły się szczególnie silnie po reorganizacji systemu administracji terenowej. Trzeba lepiej rozwijać i koordynować poczynania władz w terenie. W dwóch nadchodzących latach, w których sygnalizuje się pewne odejście od centralizacji zarządzania, powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na zwiększanie samodzielności, a co za tym idzie również ryzyka działania władz terenowych.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#ZbigniewRudnicki">W toku dyskusji wskazano na nieprawidłowości i brak dostatecznej spójności naszego systemu handlowego. Z dużym niepokojem wysłuchaliśmy opinii na temat realności wykonania planu. Należy uczynić wszystko, aby uratować wskaźniki wyjściowe 5-latki, gdyż mógłby powstać niebezpieczny precedens dla innych działów gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#ZbigniewRudnicki">Z pewnością wskaźniki te można wykonać. Należy zwiększyć wysiłki i wykazać więcej inicjatywy a nie poddawać się biernie ogromowi istniejących trudności. Chodzi o to, aby obecnie występujących błędów nie popełniać w przyszłości.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#ZbigniewRudnicki">Komisja postanowiła opracować opinię i dezyderaty w oparciu o przebieg posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#ZbigniewRudnicki">W kolejnym punkcie porządku dziennego Komisja przyjęła opinię w sprawie wykorzystania potencjału drobnej wytwórczości dla zwiększenia produkcji na potrzeby rynku. Uwagi i wnioski z tego posiedzenia Komisja postanowiła ponadto przekazać Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów jako Komisji wiodącej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Czy resort handlu wewnętrznego nie mógłby podjąć odpowiednich decyzji w przedmiocie przewozu towarów ód producenta do sieci handlowej? Władze stolicy robią wszystko, aby przybliżyć towar konsumentowi, ale mają ograniczone możliwości.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Do tej pory nie przedstawiono nam zasad nowego modelu spółdzielczości rzemieślniczej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#MarekWieczorek">Resort pomaga w miarę możliwości władzom miasta. W roku ubiegłym przewieźliśmy 3 mln ton towarów (w tym 1, 5 mln ton artykułów spożywczych), wyręczając inne jednostki organizacyjne. Sytuacja dla naszego transportu jest wyjątkowo niedogodna. Ponad 100 samochodów dziennie przeznaczamy w stolicy w ramach pomocy innym resortom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#MieczysławMarynowicz">Ministerstwo Rolnictwa zobowiązało małe zakłady masarskie i wędliniarskie w woj. gdańskim do opłaty 24 tys. zł. rocznie za usługi świadczone tym zakładom przez punkty weterynaryjne. Decyzja ta może oznaczać likwidację wielu małych zakładów rzemieślniczych świadczących usługi dla ludności. Sprawa ta powinna zostać rozpatrzona.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>