text_structure.xml
31.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 30 maja 1973 r. Komisja Zdrowia i Kultury Fizycznej, obradująca pod przewodnictwem posła Henryka Rafalskiego (ZSL), rozpatrzyła działalność Ludowych Zespołów Sportowych oraz Towarzystwa Krzewienia Kultury Fizycznej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli: przedstawiciele Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki z przewodniczącym — Bolesławem Kapitanem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, przewodniczący Rady Głównej Zrzeszenia LZS — Tadeusz Haładaj, prezes Zarządu Głównego Towarzystwa Krzewienia Kultury Fizycznej — Feliks Kędziorek, sekretarz Ogólnokrajowej Federacji Sportu, Wychowania Fizycznego i Turystyki CRZZ — Włodzimierz Wilczek oraz dyrektor Zespołu NIK — Eugeniusz Polakowski.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">Posłowie otrzymali przed posiedzeniem materiały opracowane na piśmie przez GKKFiT.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">Koreferat zespołu poselskiego przedstawił poseł Gabriel Filipczak (PZPR); w skład zespołu wchodzili ponadto posłowie: Jan Kwakszyc (ZSL) i Lucjan Pychyński (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">Zespół zapoznał się z działalnością Ludowych Zespołów Sportowych oraz Towarzystwa Krzewienia Kultury Fizycznej na terenie województw: warszawskiego, łódzkiego oraz koszalińskiego.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">Obecnie na terenie kraju działa 17.760 ludowych zespołów sportowych zrzeszających ponad 910 tys. członków. Do najbardziej umasowionych dyscyplin sportu wiejskiego należy zaliczyć: piłkę nożną, piłkę siatkową, kolarstwo, lekkoatletykę, strzelectwo, narciarstwo, jeździectwo, tenis stołowy, szachy itp.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Wyniki działalności Zrzeszenia LZS w głównej mierze uzależnione są od pracy dobrze przygotowanego aktywu społecznego oraz kadry trenersko-instruktorskiej. Stan ten kadry w stosunku do potrzeb jest daleko niewystarczający. Niezbędne jest systematyczne szkolenie i doszkalanie instruktorów i trenerów. Zrzeszenie LZS dysponuje stosunkowo szczupłą bazą 319 większych obiektów sportowych oraz kilku tysiącami drobnych (boiska i bieżnie). Stan techniczny części tych obiektów jest niezadowalający.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Obiekty sportowe na wsi budowane są przeważnie w ramach czynów społecznych; dotacje państwa na ten cel są niskie. Brak funduszów na remonty i konserwacje wiejskich ośrodków i urządzeń sportowych powoduje ich dekapitalizację.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">W rezultacie przeprowadzanej ostatnio weryfikacji gruntów na wsi z punktu widzenia ich przydatności rolniczej, część obiektów sportowych zlokalizowanych na gruntach lepszych klas likwiduje się, bądź przenosi na grunty gorsze, często nie nadające się do tego celu.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Nierozwiązana do końca jest sprawa gestii nad urządzeniami sportowo-rekreacyjnymi na terenie wsi. LZS-y w woj. wrocławskim są właścicielem jedynie drobnych obiektów; wybudowany przez Zrzeszenie LZS w woj. koszalińskim ośrodek sportowo-rekreacyjny nad jeziorem w Czaplinku został przekazany Spółdzielni „Gromada”, gdyż uznano, że jest za duży dla Zrzeszenia.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">Osiągnięcia LZS-ów zarówno w sporcie masowym, jak i wyczynowym są bezsporne. 5 członków Zrzeszenia LZS reprezentowało nasz kraj na Olimpiadzie w Monachium w 1972 r., 4 zdobyło tytuły Mistrza Polski, w kolarstwie członkowie LZS zdobyli w 1972 r. 13 tytułów Mistrza Polski. Zawodnicy z LZS stanowią 33 proc. członków kadry narodowej seniorów, 50 proc. kadry młodzieżowej oraz 50 proc. kadry torowej.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">Osiągnięcia w sporcie kwalifikowanym są konsekwencją masowej działalności w środowisku wiejskim. Dążyć należy, aby kontakt mieszkańców wsi z kulturą fizyczną stale się zacieśniał, aby opierał się nie tylko na udziale w imprezach, ale na stałym uczestnictwie w działalności zespołów szkoleniowych i grup ćwiczebnych.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">Skuteczną formą utrwalenia zainteresowań sportowych wśród młodzieży wiejskiej jest współzawodnictwo sportowe; należy więc rozwijać i doskonalić system imprez i zawodów w gminach, organizować cieszące się popularnością turnieje w rożnych dyscyplinach sportowych.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">LZS winny wspólnie ze Związkiem Socjalistycznej Młodzieży Wiejskiej opracować jednolity program działalności sportowej i turystycznej dla mieszkańców wsi. Więcej uwagi i troski poświęcić trzeba sprawie turystyki w zasadniczych i średnich szkołach rolniczych, w szkołach przysposobienia rolniczego, szkołach przyzakładowych przedsiębiorstw rolnych itp. Działalność sportowa i turystyczna w szkołach stanowić musi kontynuację zajęć wychowanie fizycznego, utrwalać nawyki ruchowe, służyć podnoszeniu zdrowia i sprawności fizycznej młodzieży.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">Zadaniem towarzystwa Krzewienia Kultury Fizycznej jest organizowanie wypoczynku turystyczno-rekreacyjnego i sportowego w dni wolne od pracy. W okresie 16 lat istnienia Towarzystwa nastąpił dynamiczny rozwój ognisk TKKF w poszczególnych środowiskach; zwiększą się systematycznie ilość uczestników różnorodnych zawodów, imprez i festynów.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#Sprawozdawca">W prowadzonych przez TKKF zespołach ćwiczebnych o charakterze ogólnorozwojowym i specjalistycznym uczestniczy ponad 346 tys. osób.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#Sprawozdawca">System organizacyjny Towarzystwa nie sprzyja prawidłowemu kierowaniu całokształtem działalności. Na ogół ogniska zakładowe są lepiej wyposażone w sprzęt i urządzenia sportowe niż ogniska terenowe. Ogniskom tym udzielić trzeba większej pomocy. Istotną rolę powinny tu odegrać rady narodowe.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#Sprawozdawca">Niezbędne jest rozwijanie szkolenia kadry społecznych działaczy TKKF, zwłaszcza demonstratorów ćwiczeń rekreacyjnych i instruktorów sportowych. Przy kierowaniu na takie kursy zwracać należy uwagę na zaangażowanie się kandydata oraz przywiązanie do danego środowiska.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#EugeniuszPolakowski">Udział TKKT i Zrzeszenia LZS w rozwoju kultury fizycznej w środowisku miejskim i wiejskim był przedmiotem badań kontrolnych NIK w ub. roku. Stwierdzono, że mimo niewątpliwych osiągnięć obu organizacji, nadal utrzymuje się dysproporcja między społecznym zapotrzebowaniem dorosłych i młodzieży na zorganizowane i ogólnie dostępne formy sportu i rekreacji, a możliwościami zaspokojenia tego zapotrzebowania.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#EugeniuszPolakowski">W wielu powiatach do wyjątków należało organizowanie ćwiczeń gimnastycznych, czy nauki pływania; poradnictwa w zakresie rekreacji fizycznej nie prowadzono w ogóle.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#EugeniuszPolakowski">Organizacje terenowe TKKF i LZS najczęściej nie miały skonkretyzowanych programów działania w swoich środowiskach, zastrzeżenia budziła również polityka kadrowa. Nie w pełni wykorzystane były możliwości szkolenia kadr instruktorsko-sędziowskich, nieskutecznie przeciwdziałano odpływowi wykwalifikowanego personelu. Występowały zjawiska niegospodarności, nieprawidłowego wykorzystywania sprzętu i urządzeń sportowych.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#EugeniuszPolakowski">W działalności obu organizacji występowały tendencje do koncentrowania uwagi na uzyskiwaniu efektów ilościowych. Dlatego też we wnioskach pokontrolnych NIK wskazuje na konieczność lepszego zabezpieczenia realizacji zadań statutowych LZS i TKKF. Wyniki kontroli sprawdzających świadczą, że oba stowarzyszenia podjęły działania na rzecz poprawy sytuacji.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#EugeniuszPolakowski">Utworzenie gmin stwarza konieczność opracowania programu działalności sportowej i rekreacyjnej w gminie i zabezpieczenia warunków organizacyjnych, kadrowych i finansowych do realizacji tego programu. Wydaje się celowe, ażeby realizację tego programu powierzyć w całości Zrzeszeniu LZS.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MariaRiemen">Działalność LZS na wsi nie może koncentrować się na sporcie wyczynowym; głównym celem powinna być dbałość o rozwój fizyczny dzieci i młodzieży. W realizacji zadań dotyczących wyrównywania poziomu szkół w mieście i na wsi nie może zabraknąć LZS, przed którymi staje poważny obowiązek rozwijania kultury fizycznej na terenie szkół wiejskich.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#MariaRiemen">Ludowe Zespoły Sportowe obejmują zróżnicowane środowisko, w skład którego wchodzą dzieci, młodzież i dorośli; wymaga to organizowania różnorodnych wielokierunkowych form działania, a do tego niezbędne jest zapewnienie LZS środków finansowych sprzętu sportowo-turystycznego i wykwalifikowanej kadry instruktorów i trenerów. Wyborcy na spotkaniach wskazują na poważny niedobór bazy sportowej i rekreacyjnej na wsi.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#MariaRiemen">Środki na działalność sportową i turystyczną powinny być koncentrowane w gminnej radzie narodowej; należy też opracować w każdej gminie program rozwoju turystyki i sportu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JózefaJaninaKruszka">Mimo szczupłych środków, organizacja LZS na terenie wsi rozwija się. Jednakże za wzrostem ilości członków LZS nie nadążają środki, którymi to zrzeszenie dysponuje. Powoduje to stopniową dekapitalizację wielu obiektów sportowych, nie pozwala na rozszerzenie form pracy z dziećmi i młodzieżą. A właśnie ten odcinek działania LZS wymaga szczególnej troski, gdyż znaczny procent dzieci wiejskich ma wady postawy, skrzywienia kręgosłupa, płaskostopie. Praca w polu nie zastąpi im gimnastyki i ćwiczeń sportowych.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JózefaJaninaKruszka">Obserwuje się przypływ kadr instruktorskich i trenerskich z LZS do zakładowych ośrodków sportowych i klubów, które zapewniają lepsze warunki materialne.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#JózefaJaninaKruszka">Dotacje dla organizacji sportowych i turystycznych działających na terenie wsi są niewystarczające. Nawet CRS „Samopomoc Chłopska” w ostatnich latach ograniczyła dotacje dla LZS.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#JózefaJaninaKruszka">Słusznie podkreślano konieczność skoncentrowania środków na działalność sportową i turystyczną w gminie. Należałoby stworzyć gminny fundusz rozwoju kultury fizycznej - takie wnioski zgłaszają działacze społeczni na wsi.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JanKwakszyc">Zrzeszenie LZS na terenie Dolnego Śląska ma duże osiągnięcia. Z tego terenu wywodzi się czołówka kwalifikowanego sportu. Ludność tego rejonu ofiarnie świadczy na rzecz rozbudowy bazy sportowej i rekreacyjnej; ludności tej trzeba udzielać większej pomocy, gdyż budowa obiektów sportowych w terenie górzystym jest i trudniejsza i bardziej kosztowna.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#JanKwakszyc">Zaledwie 350 wykwalifikowanych trenerów i instruktorów obsługuje 75 tys. członków klubów LZS na terenie Dolnego Śląska. Oblicza się, że powinno być ich ok. 2 tys. Nakłady na inwestycje sportowe, mimo stopniowego wzrostu, nie zaspokajają potrzeb.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#JanKwakszyc">Członkowie klubów LZS mają trudności z zaopatrzeniem w niezbędny sprzęt i odzież sportową; na wsi nie można kupić butów, dresów czy nawet piłki, trzeba te zakupy realizować w mieście. Świadczenia przedsiębiorstw i instytucji działających na terenie wsi na rzecz LZS są niskie i stale zmniejszają się. Na poparcie zasługują wnioski w sprawie powołania gminnego funduszu kultury fizycznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#LucjanPychyński">Ożywia się działalność sportowa i turystyczna na terenie powiatów; coraz częściej organizowane są spartakiady, zawody, które spotykają się z dużym zainteresowaniem mieszkańców.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#LucjanPychyński">Obserwuje się trudności w uzyskiwaniu lokalizacji na obiekty sportowe; niejednokrotnie LZS wydzierżawiają na ten cel grunty od prywatnych właścicieli.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#LucjanPychyński">Organizując szkoły gminne, nie wolno zapominać o wyposażeniu ich w niezbędne obiekty sportowe, które mogłyby być wykorzystywane również przez kluby i ogniska sportowe. W myśl podjętych decyzji nowo budowane szkoły powinny dysponować pełnowymiarowymi salami gimnastycznymi. Tymczasem wiele szkół buduje się w oparciu o projekty opracowane według starych założeń. Dokonać trzeba przeglądu tej dokumentacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#HalinaKiliś">W krzewieniu kultury fizycznej wśród młodzieży widzieć musimy nie tylko przejaw troski o jej zdrowie, ale również jeden z czynników oddziaływania wychowawczego.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#HalinaKiliś">Satysfakcje z osiągnięć uzyskiwanych w sporcie wyczynowym, nie może prowadzić do zaniedbywania tak ważnego odcinka działalności organizacji sportowych, jaką jest rozwój masowego sportu wśród młodzieży. W szerszym niż dotychczas zakresie skupiać trzeba młodzież w klubach, ogniskach sportowych, w organizacjach turystycznych. Tam kształtować trzeba zainteresowanie sportem i turystyką, odciągać młodzież od złych nawyków i towarzystwa. Problem jest dużej wagi. Badania wykazują, że mamy obecnie ponad 160 tys. młodzieży zagrożonej alkoholizmem.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#HalinaKiliś">Wychowanie fizyczne musi stanowić integralną część programu wychowawczego. Szkoły gminne powinny stać się centrum życia oświatowego, kulturalnego i sportowego na danym terenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#ZygmuntHuszcza">W materiałach przedstawionych Komisji przez Główny Komitet Kultury Fizycznej i Turystyki niedostatecznie podkreślone zostało znaczenie prawidłowej działalności organizacji sportowych i turystycznych jako czynnika pomocnego w wychowaniu dzieci i młodzieży.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#ZygmuntHuszcza">Mamy liczne grupy młodzieży nieprzystosowanej, znaczna część tej młodzieży znajduje się pod kuratelą sądów, czeka na miejsca w domach poprawczych. Wielu młodych przerwało naukę i nigdzie nie pracuje. Młodzieżą tą należy się zająć, zorganizować jej czas, zapewnić właściwą rozrywkę, oderwać od złego towarzystwa, rozbudzić zainteresowania.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#ZygmuntHuszcza">Wiele uwagi zwrócono w dyskusji na konieczność zapewnienia dopływu wykwalifikowanych instruktorów i trenerów, jak również działaczy sportowych dla wsi. Niezbędne jest przeszkolenie tej kadry na specjalnych obozach i kursach. Resort oświaty i wychowania szkoli obecnie 100 nauczycieli wychowania fizycznego dla 100 wzorcowych szkół gminnych. Mają oni być organizatorami sportu na wsi.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#ZygmuntHuszcza">Zbiorcza szkoła gminna powinna stać się ośrodkiem nie tylko życia oświatowego i kulturalnego, lecz również sportowego. Program rozwoju sportu na wsi opracowany powinien być w oparciu o doświadczania i w porozumieniu z działającym na tym terenie Zrzeszeniem ZLS.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#ZygmuntHuszcza">Umasowienie sportu uzależnione jest od równoczesnej rozbudowy bazy. W swoim czasie podjęto piękną akcję zbudowania „tysiąca boisk na tysiąclecie”. Niestety, większość tych obiektów niszczeje, gdyż brak środków na konserwację i remonty.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#ZygmuntHuszcza">Resort oświaty wydał zarządzenia, ażeby sprzęt sportowy i turystyczny, jakim dysponują szkoły, był udostępniony członkom LZS i TKKF. Realizować się będzie również zasadę otwartych sal gimnastycznych i hal sportowych, do których młodzież powinna mieć dostęp.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#ZygmuntHuszcza">Organizować należy w LZS więcej sekcji pływania. Problem jest dużej wagi, gdyż co roku tonie około 500 dzieci; wśród nich poważną część stanowią dzieci wiejskie.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#ZdzisławNowak">Badania lekarskie ogółu młodzieży wykazują słabszy rozwój fizyczny młodzieży wiejskiej, niż miejskiej. Przyczyniły się do tego m.in. zaniedbania w dziedzinie wychowania fizycznego na wsi.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#ZdzisławNowak">Koncentracja środków i działalności sportowo-turystycznej na szczeblu gminy jest prawidłowa. Wzorcowym szkołom gminnym zapewnić trzeba obiekty sportowe, zlokalizowane w pobliżu szkoły, przy czym lokalizacja nie może być limitowana klasą grantu.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#ZdzisławNowak">Mimo zapewnień GKKFiT, że dążyć się będzie do wyrównywania dysproporcji w rozwoju bazy sportowej między poszczególnymi rejonami kraju, praktyka wykazuje, że najbardziej zaniedbane województwa otrzymują nadal zbyt szczupłe środki na ten cel.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WacławAuleytner">Kto ma być głównym inwestorem obiektów sportowych na wsi? Obecnie inwestycje takie podejmują najczęściej szkoły, które jednak nie dysponują na ten cel dostatecznymi środkami. Konieczna jest koncentracja wszystkich nakładów i prawidłowe dysponowanie nimi. Najlepszym dysponentem byłoby Zrzeszenie LZS.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#WacławAuleytner">Ponad 60 proc. dzieci i młodzieży na wsi nie umie pływać. Organizowanie lekcji pływania jest sprawą pilną; naukę pływania powinny organizować szkoły, kluby, ogniska i ośrodki LZS.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JózefNagórzański">Mimo wielu niedomagań, osiągnięcia LZS w okresie 20 lat są poważne.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#JózefNagórzański">Za realizację programu wychowanie fizycznego w szkołach odpowiedzialny jest i resort oświaty, i GKKFiT; występuje potrzeba opracowania wspólnego programu działania, skoordynowania podejmowanych przedsięwzięć.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#JózefNagórzański">Rozdział środków między poszczególne LZS nie jest prawidłowy; niektóre z nich mają tych środków w nadmiarze nie zawsze w sposób gospodarny je wykorzystują.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#JózefNagórzański">Wszystkie nowo budowane szkoły powinny mieć pełnowymiarowe sale gimnastyczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#HenrykRafalski">Gminna rada narodowe w nowym układzie administracyjnym, ma stać się centrum życia społeczno-gospodarczego na swoim terenie. Obejmować musi wszystkie dziedziny życia, a więc i działalność sportową i turystyczną. Byłoby pożądane, ażeby Główny Komitet Kultury Fizycznej i Turystyki opracował wzorcowy program działania, przynajmniej dla 100 wzorcowych gmin. Program ten musi być poparty środkami finansowymi umożliwiającymi rozbudowę obiektów sportowych oraz zakup niezbędnego sprzętu i urządzeń. Ustalić trzeba najbardziej celową dla danego środowiska lokalizację obiektów.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#HenrykRafalski">W dyskusji podkreślano potrzebę rozwijania zarówno przez LZS, jak i TKKF przede wszystkim masowego sportu. Jest to wniosek słuszny. Nie można jednak zaprzepaścić bogatego dorobku LZS w sporcie kwalifikowanym.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#HenrykRafalski">1/4 kadry naszych wyczynowców - to zawodnicy z klubów LZS - zabezpieczenie warunków szkolenia tej kadry jest zetem sprawą niemałej wagi.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#HenrykRafalski">Z przedstawionych Komisji materiałów wynika, że GKKFiT chętnie patronuje organizacji LZS, że szczyci się jej wynikami nawet poza granicami kraju. Jednak za tym poparciem moralnym nie idzie poparcie materialne.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#HenrykRafalski">W dyskusji wskazano, z dużą treską i znajomością rzeczy na wiele niedostatków i trudności w działaniu obu organizacji, wysunięto szereg konkretnych wniosków zmierzających do usprawnienia tej działalności, wnioski te powinny być pomocne przy opracowywaniu programu rozwoju kultury fizycznej i turystyki na najbliższe lata.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#BogusławRyba">W celu dostosowania struktury organizacyjnej LZS do nowej struktury administracji państwowej, powołane zostały rady gminne LZS. W opracowaniu są zasady tworzenia gminnego funduszu rozwoju kultury fizycznej. Rady gminne LZS nie posiadając osobowości prawnej, nie mogą finansować przedsięwzięć inwestycyjnych i sportowych; konieczna jest zmiana przepisów idąca w kierunku nadania tym radom odpowiednich uprawnień.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#BogusławRyba">GKKFiT docenia znaczenie programu wychowania fizycznego w ogólnym procesie wychowawczym dzieci i młodzieży. Za proces ten odpowiedzialny jest resort oświaty i wychowania, GKKFiT i całe społeczeństwo. Program wychowanie fizycznego w szkole musi być racjonalnie wspierany przez działalność organizacji i zrzeszeń sportowych. Nawyk do uprawiania sportu musi być jednak wyrobiony w szkole.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#BogusławRyba">Wiele uwagi przywiązuje GKKFiT do zapewnianie właściwych warunków rozwoju sportu kwalifikowanego.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#RomanGarbaczewski">Niedostatek bazy urządzeń sportowych występuje nie tylko na wsi. Możliwości poprawy tego stanu są ograniczone i każda decyzje o budowie nowego obiektu musi być z konieczności wnikliwie analizowana.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#RomanGarbaczewski">Przyjęta była zasada budowania kompleksowych obiektów sportowych na wsi; doświadczenie wykazały, że był to program zbyt szeroki, wiele tych obiektów nie nadaje się obecnie do użytku, gdyż brak środków uniemożliwia konserwację i remonty. Poza tym społeczne wykorzystanie tych obiektów było stosunkowo małe. Teraz buduje się mniejsze obiekty sportowe dostosowane do potrzeb i zainteresowań określonego środowiska i terenu.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#RomanGarbaczewski">50 proc. wpływów z Totalizatora Sportowego przeznacza się na inwestycje i kieruje przede wszystkim na te tereny, gdzie nie ma obiektów sportowych; pozostałe 50 proc. - na remonty istniejących już obiektów.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#WłodzimierzWilczek">Zakładowe ognisk mają zabezpieczony stoły dopływ środków, rozwijają się na ogół szybciej niż ogniska terenowe.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#WłodzimierzWilczek">Obiekty sportowo-turystyczne, które wykorzystuje TKKF nie są własnością Towarzystwa, lecz dzierżawione. Ta ponadmilionowa organizacja ma zaledwie jeden własny ośrodek w Sierakowie przeznaczony do celów szkoleniowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#FeliksKędziorek">Program działania Towarzystwa opracowany został w porozumieniu ze związkami zawodowymi i organizacjami młodzieżowymi. W programie tym przede wszystkim kładzie się nacisk na rozwijanie sportu masowego. Ponadto rozwijane są ośrodki ćwiczeń specjalnych np. dla zawałowców, matek ciężarnych, dla osób odchudzających się, dla dzieci z wadami postawy itp.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#FeliksKędziorek">Uchwała o powołaniu samorządów osiedlowych wyzwoli nową inicjatywę społeczną; Towarzystwo musi wyjść tej inicjatywie naprzeciw, rozwijając ogniska TKKF w osiedlach.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#FeliksKędziorek">W swoim czasie TKKF podjęło próby objęcia działalnością młodzieży trudnej na terenie Wrocławia, Łodzi, Gdyni. Aby przyciągnąć taką młodzież nie wystarczy udostępnienie jej boisk sportowych, trzeba podejmować różnorodne formy pracy z młodzieżą, np. tworzyć pracownie sprzętu sportowego, organizować ciekawe wycieczki itp. Brak środków uniemożliwia prowadzenie tej akcji.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#TadeuszHaładaj">Powołanie gminnych rad ZSL, stwarza temu Zrzeszeniu możliwości rozwijania szerszej działalności na terenie wsi. Rady te powinny uzyskać prawo dysponowania wszystkimi funduszami przeznaczonymi na rozwój kultury fizycznej i sportu na swoim terenie. Obecnie do dysponentów takich należą obok rady gminnej, również i gminny komitet kultury fizycznej.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#TadeuszHaładaj">Centrum życia sportowego na wsi powinna stanowić zbiorcza szkoła gminna. Dobrze, że wyznaczono 100 wzorcowych gmin, które otoczone będą szczególną opieką. Trzeba jednak równocześnie rozwijać działalność sportową i turystyczną i w pozostałych gminach.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#TadeuszHaładaj">Słusznie zwracano uwagę, że szkoła jeszcze w niedostatecznej mierze oddziałuje na wykształcenie nawyków sportowych wśród młodzieży.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#TadeuszHaładaj">Wprawdzie realizuje się zasadę decentralizacji środków przeznaczonych na rozwój sportu, jednak interwencje ze szczebla nadrzędnego jest nadal zbyt duża. Osłabia to odpowiedzialność społeczną.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#TadeuszHaładaj">Podejmuje się wiele dużych inwestycji gospodarczych na terenie wsi. W obiektach tych równocześnie przewidzieć trzeba budowę obiektów sportowych i turystycznych.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#TadeuszHaładaj">Wszystkie zgłoszone w toku dyskusji uwagi i postulaty posłów będą wykorzystane w praktycznej działalności LZS.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#BolesławKapitan">Nie tylko u nas, ale i na całym świecie coraz wyraźniej występuje zjawisko dominacji sportu wyczynowego nad masowym. Polityka finansowa, organizacyjna, a nawet badania naukowe podporządkowane są głównie potrzebom sportu wyczynowego. Tendencje te odczuwa się również w prasie, radiu i telewizji, które kładąc nacisk przede wszystkim na osiągnięty wynik, a nie na człowieka, na rolę wychowawczą sportu. Działalność organizatorska w zakresie rozwoju kultury fizycznej i sportu jest niesłychanie trudnym odcinkiem pracy, niełatwym do ramowego ujęcia, a na wszelkie niedociągnięcia szybko reaguje opinia społeczna.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#BolesławKapitan">GKKFiT pracuje nad programem rozwoju sportu i turystyki do 1990 r. Programu takiego dotychczas nie było. Wydaje się, że łatwiej jest realizować cele doraźne w oparciu o długofalowe koncepcje. Wnioski i uwagi posłów znajdą swoje odbicie w tym programie.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#BolesławKapitan">W skali krajowej mamy obecnie ponad 11 tys. wykwalifikowanych nauczycieli wychowania fizycznego i trenerów. Potrzeby szacuje się na około 30 tys. Przy obecnym tempie szkolenia potrzeby te można by zaspokoić dopiero około 2000 r. Opracowano koncepcje rozwojowe wyższych uczelni wychowania fizycznego, przewiduje się wzrost nakładów na rozbudowę niektórych uczelni.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#BolesławKapitan">GKKFiT jest świadomy niedostatków rozwoju bazy sportowej zarówno na terenie wsi, jak i w mieście. Odrobienie tych zaległości wymaga lat. Nie sama baza jednak decyduje o rozwoju kultury fizycznej.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#BolesławKapitan">Ilość godzin wychowania fizycznego w szkołach ulegnie zwiększeniu. Powinny one być przeznaczone nie tylko na gimnastykę w salach czy korytarzach, ale również na najęcia ruchowe organizowane na świeżym powietrzu, mające decydujący wpływ na ogólny rozwój fizyczny i służące rekreacji.</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#BolesławKapitan">Nasz przemysł produkujący sprzęt sportowy, jest w stanie zabezpieczyć potrzeby krajowe. Nie zawsze dobra jest jednak jakość tego sprzętu, a ceny zbyt wysokie. Konieczne jest rozwijanie wypożyczalni tego sprzętu.</u>
<u xml:id="u-18.6" who="#BolesławKapitan">W ostatnim czasie zgłoszono wiele krytycznych uwag w sprawie organizacji naszego sportu. Podejmuje się działanie dla poprawy sytuacji; powołanie Federacji Polskich Związków i Klubów Sportowych z pewnością przyczyni się do tego.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#HenrykRafalski">Komisja podjęła dyskusję nad ważnym problemem. Musimy zdawać sobie sprawę, że jesteśmy już społeczeństwem, które je do syta, niestety nie umie racjonalnie godzić procesu jedzenia z ruchem.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#HenrykRafalski">Prawidłowe sterowanie rozwojem kultury fizycznej nabiera szczególnego znaczenia z punktu widzenia zdrowotnego. Jeżeli nie potrafimy uporać się z tym zagadnieniem, będziemy żyli długo, ale w niesprawności fizycznej.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#HenrykRafalski">Wzrost tężyzny fizycznej naszej młodzieży stwarza określone problemy zdrowotne i wychowawcze. Niezbędne staje się racjonalne zagospodarowanie czasu wolnego zorganizowaną pracą i wysiłkiem fizycznym. W przeciwnym przypadku będziemy mieli młodzież wysoką, dobrze zbudowaną, ale o słabych mięśniach.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#HenrykRafalski">Komisje powinna wyrazić uznanie dla Zrzeszenia LZS i TKKF, które poszczycić się mogą dużym dorobkiem w dziedzinie organizowania masowego sportu i turystyki.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#HenrykRafalski">We wnioskach należałoby zwrócić szczególną uwagę na:</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#HenrykRafalski">- konieczność uwzględnianie w projektach zabudowy terenów wiejskich obiektów sportowych i rekreacyjnych;</u>
<u xml:id="u-19.6" who="#HenrykRafalski">- sprecyzowanie obowiązków dyrekcji zakładów, jak i zarządów osiedlowych w zakresie popieranie działalności sportowej i turystycznej;</u>
<u xml:id="u-19.7" who="#HenrykRafalski">- powołanie ośrodków kształcenia organizatorów kultury fizycznej.</u>
<u xml:id="u-19.8" who="#HenrykRafalski">Komisja złożyła na ręce przewodniczącego GKKFiT gratulacje dla drużyny polskich kolarzy, którzy zdobyli pierwsze miejsce w XXVI Wyścigu Pokoju.</u>
<u xml:id="u-19.9" who="#HenrykRafalski">Komisja uchwaliła dezyderaty wynikające z dyskusji nad działalnością Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego (por. BPS Nr 245/VI kad. z dnia 29 marca br.).</u>
<u xml:id="u-19.10" who="#HenrykRafalski">W dezyderatach tych Komisja zwraca m.in. uwagę na konieczność rozwiązanie szeregu problemów zawodowych i socjalno-bytowych pracowników GOPR.</u>
<u xml:id="u-19.11" who="#HenrykRafalski">Ponadto Komisja uchwaliła dezyderat dotyczący fluorowanie wody pitnej dla przeciwdziałania próchnicy zębów.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>