text_structure.xml
21.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 26 września 1972 r. Komisja Zdrowia i Kultury Fizycznej, obradująca pod przewodnictwem posła Henryka Rafalskiego (ZSL), rozpatrzyła stan realizacji inwestycji służby zdrowia.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej z wiceministrem Stanisławem Marcinowskim, Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z wiceministrem Edwardem Dobiją, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, dyrektor Zespołu NIK — Eugeniusz Polakowski, przedstawiciele CRZZ, wydziałów zdrowia prezydiów łódzkiej MRN i WRN oraz wiceprzewodniczący ZG Związku Zawodowego Pracowników Służby Zdrowia — Piotr Wyszogrodzki.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">Informację o wykonaniu inwestycji służby zdrowia za 8 miesięcy 1972 r. przedstawił wiceminister zdrowia i opieki społecznej — Stanisław Marcinowski (streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">Uwagi zespołu poselskiego, który badał stan realizacji inwestycji służby zdrowia, przedstawił poseł Marian Górski (bezp.).</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">Sprawy rozwoju służby zdrowia — zwłaszcza jej bazy lokalowej — zostały uznane za priorytetowe w uchwałach VI Zjazdu PZPR, Biura Politycznego oraz w decyzjach rządu. Plany resortu przewidują, że w bieżącej 5-latce przybędzie 15 tys. łóżek w zamkniętych zakładach służby zdrowia, w następnej 5-latce — 30 tys. łóżek, by po roku 1980 realizować zadania jeszcze większe — nie licząc inwestycji dla lecznictwa otwartego i opieki społecznej. Start do tych poważnych zadań budzi duże zaniepokojenie.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">Lustracja budowanych obiektów w terenie oraz materiały dostarczone przez report i zespół NIK wykazany, że problem najwyższej wagi stanowi właściwe przygotowanie inwestycji. Ono decyduję zarówno o funkcjonalności i przydatności obiektu, jak i tempie jego realizacji. Wielkie znaczenie ma więc usprawnienie prac biur projektowych, przygotowanie projektów typowych zgodnie z technologią, w jakiej będą je realizować budowlani, skrócenie cyklu adaptacji projektów do realizacji w konkretnych warunkach.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Ważną sprawą jest specjalizacja przedsiębiorstw budowlanych; wiele takich przedsiębiorstw istnieje, nie mogą się one jednak skoncentrować na budowie pracochłonnych obiektów służby zdrowia, gdyż wyłączne ich realizacja mogłaby zachwiać podstawami materialnymi przedsiębiorstwa. Stąd też traktują wykonywanie zadań na rzecz resortu zdrowia jako swego rodzaju ofiarę dla interesu społecznego. Inne budowy gwarantują szybki przerób, przekraczanie norm i związane z tym premie. Ile może więc być mowy o poprawie istniejącej sytuacji, jak długo nie zmienią się normy dla przedsiębiorstw realizujących omawiane inwestycje.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Istotnym zagadnieniem w budownictwie resortowym, ujemnie wpływającym na tok wykonywania zadań przy obiektach służby zdrowia, jest ustalenie zbyt długich cykli budowlanych; sprawia to, że przedsiębiorstwa budowlane angażują niewielkie moce przerobowe i z góry przewidują, że te właśnie inwestycje nie będą pierwszoplanowymi.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Uwagi NIK przedstawił dyrektor Zespołu NIK — Eugeniusz Polakowski.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Przeprowadzona przez NIK w I półroczu br. kontrola realizacji inwestycji służby zdrowia na terenie 11 województw oraz m. Warszawy wykazała, że wykonanie inwestycji przewidzianych na 1972 r. jest poważnie zagrożone. Wyrównanie zaległości wymagałoby szczególnego wysiłku i mobilizacji wszystkich uczestników procesu inwestycyjnego, co — zwłaszcza w zakresie robót budowlano-montażowych — jest, zdaniem NIK, mało realne. W związku z tym należy liczyć się z niepełnym wykonaniem rocznych zadań inwestycyjnych służby zdrowia w większości województw.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">W ciągu dwóch ostatnich lat resort zdrowia i opieki społecznej podjął szereg środków zmierzających do przyspieszenia realizacji inwestycji w służbie zdrowia. Dotyczyły one między innymi budowania większej ilości obiektów w oparciu o projekty typowe, usprawnienia organizacji specjalistycznych biur projektowych; tworzenia preferencji materialnych dla wykonawców. Wyniki kontroli wskazują jednak, że środki te nie przyniosły spodziewanej poprawy.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">Analiza tego stanu rzeczy wskazuje, że znaczne zaniedbania występowały w działalności inwestorów. Do wydłużania cykli inwestycyjnych przyczyniały się biura projektowe, których dobór w terenie był niejednokrotnie przypadkowy. Występowanie uchybień i zaniedbań u wszystkich trzech uczestników procesu inwestycyjnego (inwestor, projektant, wykonawca) — powodowało wzajemną tolerancję ze szkodą dla terminowości i jakości inwestycji. Powierzchowny i mało skuteczny był nadzór nad inwestycjami służby zdrowia ze strony prezydiów rad narodowych.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">Na tle wyników kontroli nasuwa się m.in. konieczność dalszego pogłębienia koordynacji działań między resortami zdrowia oraz budownictwa, a także ściślejszego współdziałania Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej z prezydiami WRN na odcinku inwestycji. Wydaje się także niezbędne nadanie w obecnej fazie inwestycjom służby zdrowia szczególnego priorytetu, który usunąłby dotychczasowe zagrożenie ich wykonawstwa.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#ZygmuntFilipowicz">Należy stworzyć system bodźców, który zachęciłby wykonawców do podejmowania i terminowego wykonawstwa inwestycji służby zdrowia. Słuszne jest przyznanie priorytetu budownictwu mieszkaniowemu. Nie wolno jednak tracić z oczu faktu, że mieszkania służą zaspokajaniu potrzeb jednostkowych, podczas gdy szpitale - to zaspokajanie potrzeb zbiorowych, potrzeb ludzi znajdujących się w najtrudniejszych sytuacjach życiowych. Stąd postulat rozważenia obowiązującego obecnie systemu priorytetów.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#TeresaLebiedzińskaTorbus">Trudności w realizacji inwestycji służby zdrowia dają się odczuć już na szczeblu powiatu, zwłaszcza przy budowie wiejskich ośrodków zdrowia. Projekty typowe tych ośrodków nie stwarzają możliwości zabezpieczenia potrzeb rozwojowych służby zdrowia na wsi, ani warunków dla prowadzenia działalności profilaktycznej. Konieczne jest adaptowanie w biurach projektowych dokumentacji typowej odpowiednio do potrzeb lokalnych. Podejmując budowę wiejskich ośrodków zdrowia należy równocześnie zabezpieczać mieszkania dla pracowników służby zdrowia.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#TeresaLebiedzińskaTorbus">W toku budowy obiektu powstają dysproporcje między projektowanymi a faktycznymi kosztami budowy. Rozbieżności te są nadmierne.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#TeresaLebiedzińskaTorbus">Biura projektowe niedostatecznie orientują się jak powinien wyglądać obiekt służby zdrowia; niejednokrotnie projektują one nie znając wymiarów aparatury, która ma być zainstalowana. Często się zdarza, że projekty przewidują stosowanie materiałów, które nie są dostępne.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#TeresaLebiedzińskaTorbus">Przedsiębiorstwa budowlane bronią się przed przyjmowaniem inwestycji służby zdrowia, opóźniają to przyjęcie, opóźniają również rozpoczęcie realizacji inwestycji. Zdarza się w rezultacie, że inwestycja zostaje skreślona z planu.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#TeresaLebiedzińskaTorbus">Ponieważ obecny system nadzoru nie zdaje egzaminu, zwłaszcza przy niewielkich inwestycjach, celowe byłoby powołanie w powiatowym wydziale zdrowia, inżyniera, który byłby odpowiedzialny za całokształt inwestycji służby zdrowia na swoim terenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MieczysławHebda">Od wielu lat w dziedzinie inwestycji służby zdrowia niewiele się zmieniło. Zasadniczą przyczyną jest powtarzający się z roku na rok brak zbilansowania mocy przerobowych planu inwestycyjnego. Szybciej rośnie plan inwestycyjny, niż możliwości przerobowe. W wyniku tego ponosimy straty moralne i zamrażamy znaczne środki finansowe. Koniecznym jest działanie na rzecz usunięcia dysproporcji między nakładami a mocami przerobowymi.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#MieczysławHebda">Można by więcej zrobić w zakresie inwestycji, gdyby były one lepiej przygotowywane. Nieodpowiednio przygotowane projekty i zmiany wprowadzane w trakcie procesu inwestycyjnego stwarzają budowlanym dodatkowe kłopoty.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#MieczysławHebda">Nie umniejszając w niczym rangi budownictwa mieszkaniowego trzeba zapewnić odpowiedni priorytet budownictwu służby zdrowia, które należy traktować jako integralną część budowy i rozbudowy miast i osiedli. Słuszne są wnioski w sprawie powołania specjalistycznych przedsiębiorstw budowlanych.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AlojzaKozłowska">Przyczyną zaległości w inwestycjach służby zdrowia jest chyba zbyt małe zainteresowanie tą sprawą resortu zdrowia. Zaległości w tej dziedzinie trudno jest odrobić, ale w przyszłości nie wolno dopuszczać do powstawania nowych. Należy zwiększyć dyscyplinę wykonawstwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JózefNagórzański">Trudno pogodzić się z tym że nie są nadal zbilansowane moce przerobowe z planami inwestycyjnymi służby zdrowia.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JózefNagórzański">Konieczne jest stworzenie silnych jednostek nadzoru inwestycyjnego w ramach służby zdrowia. Istniejące nie spełniają tego zadania. Czy np. nie byłoby słuszne utworzenie w rozbudowujących się akademiach medycznych stanowiska prorektora do spraw inwestycji. Plany budowy placówek służby zdrowia muszą być stabilne. Nie można ich stale zmieniać, jak to ma obecnie miejsce. Stosowanie dokumentacji typowej i powtarzalnej w budownictwie szpitalnym nie wydaje się słuszne. Każdy szpital musi być przystosowany do potrzeb konkretnego środowiska, do specyficznych zadań, jakie ma w tym środowisku spełnić.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JaninaSzczepańska">Inwestycje na wsi mogłyby być wykonywane przez indywidualnych rzemieślników. Nadzorem powinien kierować specjalista. Proces inwestycyjny na wsi jeśli za słabo zmechanizowany. Projektując budownictwo służby zdrowia należy uwzględniać mieszkania dla personelu medycznego.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#GabrielFilipczak">Konieczne jest powołanie, dla sprawnej realizacji inwestycji służby zdrowia, jednego przedsiębiorstwa o zasięgu ogólnokrajowym, które byłoby jednocześnie projektodawcą i wykonawcą.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#ZenonŁabędzki">Konieczne jest powołanie specjalistycznych przedsiębiorstw budowlanych w każdym województwie. W przedsiębiorstwach budowlanych istnieją odpowiednie komórki specjalistyczne, ich działalność nie przynosi jednak zadowalających efektów.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#ZenonŁabędzki">Trzeba zapewnić wpływ wydziałów zdrowia na przebieg inwestycji i obarczyć je obowiązkami w zakresie nadzoru.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#ZenonŁabędzki">Budowanie małych obiektów zdrowia natrafia na trudności. Rzemieślnicy nie zdołają zapewnić wykonawstwa, a przedsiębiorstwa budowlane nie chcą przyjmować tego typu inwestycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej powinno uzyskać uprawnienia do ingerowania w terenowe inwestycje służby zdrowia. W obiektach służby zdrowia należy szerzej wykorzystać nowoczesne materiały budowlane, a nie stosować tradycyjne - często znacznie kosztowniejsze.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#BarbaraKoziejŻukowa">Najistotniejszą sprawą w realizacji inwestycji służby zdrowia jest koordynacja planów inwestycyjnych z mocami przerobowymi.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JerzyHagmsjer">Już od lat niezadowalający jest stan realizacji inwestycji służby zdrowia. Od lat słyszy się zapewnienia, że sytuacja ulegnie poprawie. Wciąż mamy do czynienia z niedoborem mocy przerobowych. Efektem jest, że stan zainwestowania naszej służby zdrowia jest jednym z najgorszych w Europie. Trzeba stworzyć bodźce, które zapewniłyby wreszcie sprawną i terminową realizację tych inwestycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#LudwikaMieszkowska">Należy ostatecznie zdecydować gdzie i kiedy powołane zostaną specjalistyczne przedsiębiorstwa do budowy obiektów służby zdrowia.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#LudwikaMieszkowska">Przewodniczący Komisji poseł Henryk Rafalski (ZSL) stwierdził, że dyskusja dała wyraz panującej powszechnie opinii w sprawie konieczności pełnego zbilansowania zadań rzeczowych planu z mocą przerobową. Wyraz tej opinii dają zarówno środowiska specjalistyczne, tkwiące w samym procesie inwestycyjnym, a więc biura projektowe, inwestorzy i wykonawcy, jak również społeczeństwo, które rejestruje wady obecnej polityki inwestycyjnej i wskazuje na ujemne społecznie jej skutki.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#LudwikaMieszkowska">Resort zdrowia i opieki społecznej staje się trwałym partnerem polityki inwestycyjnej kraju, chociaż inwestycje służby zdrowia stanowią tylko 2 proc. ogółu inwestycji. Musi więc być dla niego zagwarantowane odpowiednie miejsce w polityce inwestycyjnej kraju. Celem tej polityki musi być uzupełnienie bazy służby zdrowia, która jest zdecydowanie niedostateczna. Do realizacji tych zadań na wszystkich etapach konieczne jest odpowiednie przygotowanie zarówno resortu zdrowia, jak i resortu budownictwa, jak dotychczas uprzemysłowienie procesu inwestycyjnego jest znikome - sprawa ta wymaga szczególnej uwagi. Szybkiej realizacji inwestycji służby zdrowia wiele może pomóc weryfikacja zasad premiowania w przedsiębiorstwach budowlanych.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#LudwikaMieszkowska">Konieczny jest budowanie obiektów mieszkalnych przeznaczonych dla personelu medycznego, co nie może zmienić zasad przydzielania mieszkań pracownikom służby zdrowia. Wybudowanie równocześnie ze szpitalem niewielkiego nawet budynku mieszkalnego stanowi ważny czynnik zapewniający prawidłowe wykorzystanie nowego obiektu.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#LudwikaMieszkowska">Słuszne wydają się postulaty w sprawie powołania specjalistycznych pionów projektowania, wykonawstwa i nadzoru.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#LudwikaMieszkowska">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: wiceminister Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych - Edward Dobija oraz wiceminister Zdrowia i Opieki Społecznej - Stanisław Marcinowski, Wiceminister Edward Dobija stwierdził m.in., że nie leży w zamiarach resortu, aby przedsiębiorstwa budowlane przekraczały plan budownictwa mieszkaniowego kosztem inwestycji służby zdrowia. Często jednak inny pogląd reprezentują władze terenowe; niektóre rady narodowe podjęły dodatkowe zadania w dziedzinie budownictwa mieszkaniowego i za wszelką cenę starają się je wykonać.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#LudwikaMieszkowska">Zdaniem resortu, nie należy powoływać odrębnych, specjalistycznych przedsiębiorstw dla inwestycji służby zdrowia; bardziej celowe wydaje się organizowanie wyspecjalizowanych grup.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#LudwikaMieszkowska">Resort dołoży wszelkich starań, aby plan na rok bieżący zrealizowano. W sierpniu nastąpiła koncentracja prac budowlanych na obiektach szkolnych. Obecnie przesunięto ją na obiekty służby zdrowia. Tym inwestycjom stworzono priorytet, a budowa poszczególnych obiektów jest pilotowana przez Ministerstwo. Od wykonania obiektów służby zdrowia uzależniono premie dyrektorów zjednoczeń i przedsiębiorstw budowlanych.</u>
<u xml:id="u-12.8" who="#LudwikaMieszkowska">Wiceminister Stanisław Marcinowski podkreślił, ponownie, że istniejący obecnie stan oceny, rozliczania i premiowania przedsiębiorstw budowlanych działa przeciwko inwestycjom służby zdrowia.</u>
<u xml:id="u-12.9" who="#LudwikaMieszkowska">Komisja zleciła podkomisji opracowanie projektu dezyderatów w oparciu o przebieg obrad.</u>
<u xml:id="u-12.10" who="#LudwikaMieszkowska">W końcowej części obrad wiceminister Marcinowski odpowiadał na pytania posłów związane z systemem płac i zatrudnienia w służbie zdrowia. Głos zabrał również wiceprzewodniczący ZG ZZPSZ - Piotr Wyszogrodzki.</u>
<u xml:id="u-12.11" who="#LudwikaMieszkowska">O REALIZACJI PLANU INWESTYCJI SŁUŻBY ZDROWIA.</u>
<u xml:id="u-12.12" who="#LudwikaMieszkowska">Streszczenie informacji złożonej przez wiceministra zdrowia i opieki społecznej - Stanisława Marcinowskiego na posiedzeniu Komisji Zdrowia i Kultury Fizycznej w dniu 26 września 1972 r.</u>
<u xml:id="u-12.13" who="#LudwikaMieszkowska">Po ośmiu miesiącach br. stan zaawansowania budownictwa inwestycyjnego obiektów służby zdrowia jest niezadowalający. Wykonano w tym czasie zaledwie 47,1 proc. przewidzianych w rocznym planie robót budowlano-montażowych. Jest to sytuacja gorsza niż w roku ubiegłym, trzeba jednak wziąć pod uwagę, że plan na rok bieżący przewiduje znacznie wyższe zadania, aniżeli zeszłoroczny.</u>
<u xml:id="u-12.14" who="#LudwikaMieszkowska">Na tle słabej realizacji planu inwestycji służby zdrowia - szczególnie niepokojącym zjawiskiem jest dalszy brak koncentracji wykonawstwa na budowach służby zdrowia. Pełna realizacja planu rocznego wymagałaby podwojenia dotychczasowych średnich miesięcznych przerobów.</u>
<u xml:id="u-12.15" who="#LudwikaMieszkowska">Różny jest stan zaawansowania robót budowlanych w poszczególnych województwach; najlepsze wyniki osiągnięto w Poznaniu (69,7 proc. planu nakładów na roboty budowlano-montażowe) oraz w województwach: łódzkim, warszawskim, opolskim, olsztyńskim i kieleckim. Najgorzej przedstawia się realizacja planów w województwach: bydgoskim (20,5 proc.), krakowskim, szczecińskim, gdańskim oraz w Warszawie.</u>
<u xml:id="u-12.16" who="#LudwikaMieszkowska">W celu uzdrowienia istniejącej sytuacji resort zdrowia i opieki społecznej podjął szereg decyzji organizacyjnych, zmierzających do poprawy przebiegu procesu inwestycyjnego oraz nasilił nadzór i kontrolę nad trwającymi budowami.</u>
<u xml:id="u-12.17" who="#LudwikaMieszkowska">Opracowano szczegółowy program budownictwa szpitalnego do roku 1975, oparty głównie o projekty typowe lub powtarzalne. Resortowi budownictwa przekazano pełny plan 5-letni budownictwa inwestycyjnego resortu zdrowia, co ma stworzyć wykonawcom możność wcześniejszego przygotowania się do realizacji zadań. Zwiększono moc przerobową resortowego biura projektowego, zaczęto tworzyć specjalne biura projektowe i pracownie o regionalnym zasięgu działania.</u>
<u xml:id="u-12.18" who="#LudwikaMieszkowska">Wspólnie z resortem budownictwa opracowano i wprowadzono system zachęt materialnych dla załóg budowlanych za terminowe i dobre jakościowo wykonawstwo obiektów służby zdrowia. Wydano również walkę nieuzasadnionym zmianom w procesie inwestycyjnym, wprowadzonym w toku budowy.</u>
<u xml:id="u-12.19" who="#LudwikaMieszkowska">Rezultaty badań, prezentowane w toku wielu narad centralnych i resortowych, wykazują słabą koncentrację przedsiębiorstw budowlanych na obiektach służby zdrowia. Wynika to ze znacznych trudności w realizacji tych obiektów: są one dwukrotnie bardziej pracochłonne niż budownictwo mieszkaniowe. Drogą do usprawnienia istniejącego stanu rzeczy wydaje się centralizacja służb inwestorskich w jednej na terenie województwa jednostce organizacyjnej, specjalizującej się w budownictwie służby zdrowia i opieki społecznej oraz funkcjonalne powiązanie tej jednostki z wydziałem zdrowia i opieki społecznej WRN. Istotne jest również opracowanie bardziej wszechstronnego i stałego systemu ekonomicznego, który zachęcałby przedsiębiorstwa wykonawcze do tego typu budownictwa.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>