text_structure.xml 21.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 18 października 1973 r. Komisja Komunikacji i Łączności, obradująca pod przewodnictwem posła Eugeniusza Grochali (PZPR), rozpatrzyła stan przygotowania transportu do przewozów jesienno-zimowych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Komunikacji z ministrem Mieczysławem Zajfrydem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz dyrektor Zespołu NIK - Julian Gnoiński.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Informację o stanie przygotowania transportu do przewozów jesienno-zimowych przedstawił minister komunikacji - Mieczysław Zajfryd (streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Uwagi podkomisji do spraw PKP przedstawił poseł Ignacy Strzyszcz (bezp.). Podkomisja zapoznała się ze stanem przygotowań do przewozów jesienno-zimowych na węzłach kolejowych DOKP Kraków, Rzeszów, Wrocław, Gdańsk i Katowice.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Mimo dużych wysiłków ze strony Ministerstwa Komunikacji na terenie całego kraju zarysowują się dysproporcje między stale wzrastającym zapotrzebowaniem na usługi kolei a jej zdolnością przewozową.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Ta trudna sytuacja wymaga zaostrzenia dyscypliny przewozów i to zarówno ze strony kolei, jak i jej kontrahentów. Niezbędne jest skrócenie średniego postoju wagonów na bocznicach.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">W czasie wizytacji stwierdzono, że wiele zakładów przemysłowych dokonuje wyładunku i załadunku wagonów tylko w okresie I zmiany. Zabezpieczyć trzeba organizowanie całodobowych wyładunków.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Drugim istotnym problemem jest przyspieszenie mechanizacji prac za- i wyładunkowych. O ile można mówić o pewnym postępie w uporządkowaniu placów ładunkowych, to wyposażenie w sprzęt i urządzenia mechaniczne stacji kolejowych nadal nie jest wystarczające. Problem ten występował prawie na wszystkich wizytowanych stacjach i punktach przeładunkowych, nawet na stacjach granicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Postulować należy rozbudowę sieci szkół zawodowych i techników - tu tkwi bowiem główne źródło zapewnienia dopływu młodych kadr dla kolejnictwa.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Przy stałym niedoborze siły roboczej, problem mechanizacji prac ładunkowych jest problemem pierwszorzędnej wagi.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Szkoli się specjalistów dla obsługi dźwigów, suwnic, jednak stan mechanizacji prac na kolei nie gwarantuje pełnego zatrudnienia wszystkich wyszkolonych.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Wzrost zadań przewozowych na kolei wymaga przyspieszenia realizacji planowanych inwestycji i kapitalnych remontów. Należałoby zabezpieczyć priorytet ich realizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Wizytacje w terenie wykazały, że w dziedzinie przygotowania do walki ze śniegiem i mrozem nie uzyskaliśmy większego postępu w stosunku do roku ubiegłego. W dalszym ciągu podstawowym narzędziem pracy w walce ze śniegiem będzie miotła i łopata. Stopień mechanizacji tych prac jest niewspółmierny do potrzeb. W czasie wizytacji kolejarze wskazywali na występujące braki w takim sprzęcie, jak grzejniki do rozmrażania rozjazdów, pługi odśnieżne itp. Brak jest części zamiennych do tego sprzętu. W ostatnim okresie zakupiono 6 wysokiej wydajności kombajnów do usuwania śniegu i oczyszczania międzytorzy; takie kombajny posiadać powinny wszystkie stacje rozrządowe.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Zabezpieczyć trzeba pełną realizację zawartych z radami narodowymi umów w sprawie zapewnienia niezbędnej ilości pracowników do odśnieżania dróg i torów kolejowych.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Więcej uwagi poświęcić trzeba poprawie warunków socjalno-bytowych pracownikom resortu, szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Chodzi przede wszystkim o zapewnienie dostaw posiłków profilaktycznych w czasie zimy, przygotowanie pomieszczeń dla wypoczynku, odzieży ochronnej itp.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JózefDrzewiecki">Wizytacje wykazują, że w woj. bydgoskim nastąpiły istotne zmiany w wyposażeniu placów przeładunkowych. Wiele z nich utwardzono i oświetlono; niedostateczna jest jednak nadal mechanizacja prac za- i rozładunkowych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JózefDrzewiecki">Na duże trudności w realizacji zadań przewozowych napotyka PKS. Wielu klientów nie przejawia zrozumienia dla tych trudności. Np. szereg magazynów przy cukrowniach czynnych jest tylko do godz. 14.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#JózefDrzewiecki">Nadal występuje poważny niedobór części zamiennych, ogumienia do samochodów, nadal dotkliwie odczuwa się niedobór kierowców. Niedostateczne są dostawy samochodów o wysokim tonażu.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#JózefDrzewiecki">Komunikaty meteorologiczne dla kierowców zimą powinny być podawane przez radio nawet w nocy, gdy wyjeżdżają oni z baz transportowych we wczesnych godzinach rannych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#StanisławSzczepaniak">W ślad za rosnącymi zadaniami przewozowymi kolei nie idzie wzrost dyscypliny ładunkowej klientów. Rozwiązanie tego problemu uwarunkowane jest podjęciem radykalnych decyzji na szczeblu centralnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#WitoldLubiński">Służba trakcji przejęła konserwację i obsługę sygnałów końcowych zainstalowanych na ostatnim wagonie składu pociągu. Pomocnik maszynisty, do którego obowiązków to należy, nie jest jednak zabezpieczony w odpowiednią odzież ochronną; niejednokrotnie musi on z ciepłego parowozu wychodzić na deszcz i mróz.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#WitoldLubiński">Wzrasta ilość taboru trakcyjnego, natomiast nie zwiększa się powierzchnia lokomotywowni. Pracują one zwłaszcza w zimie w szczególnie trudnych warunkach; w wielu brak ogrzewania, a zła wentylacja uniemożliwia wprowadzanie lokomotyw do hal. W tych warunkach dokonywanie przeglądów okresowych nie jest zadaniem łatwym. W zimie np. każdą lokomotywę trzeba odmrozić po jej zejściu z trasy. Brak jednak możliwości przeprowadzania tych prac.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#RomanRutkowski">Sprawne funkcjonowanie kolei w okresie zimy zależy w dużej mierze od dostatecznej ilości pługów odśnieżnych; nie naw wszystkich trasach pługi te działają sprawnie.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#RomanRutkowski">Należałoby zbadać, w jakim stopniu środki chemiczne stosowane na drogach w okresie zimy wpływają ujemnie na środowisko naturalne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#TadeuszBochenek">Wobec znanych trudności przewozowych kolei wynikających z dynamicznie rosnących zadań, z zadowoleniem należy przyjąć fakt powołania rządowej komisji, której jednym z zadań, jest koordynowanie działalności kolei i jej kontrahentów. Sprawa jest tym ważniejsza, że następne lata mogą przynieść pogłębienie dysproporcji między zapotrzebowaniem na usługi kolei i jej zdolnościami przewozowymi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejSzubar">Stworzenie możliwości sprawnego przewiezienia stale rosnącej masy towarowej leży w interesie gospodarki narodowej. O randze tej sprawy świadczą decyzje podjęte we wrześniu br. przez Biuro Polityczne KC PZPR. Coraz większe jest zrozumienie dla potrzeb kolejnictwa. Rezultatem tego jest powołanie komisji rządowej.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#AndrzejSzubar">Działalność przewozową resortu w roku bieżącym trzeba ocenić pozytywnie. Mimo nieznacznego stosunkowo wzrostu taboru, dzięki poważnym wysiłkom organizacyjnym, przedsięwzięciom modernizacyjnym, dzięki ofiarności i sprawnemu działaniu pracowników - kolej realizuje w roku bieżącym tak trudne zadania. Przedstawiona przez resort informacja, jak też wyniki wizytacji poselskich wskazują, że przygotowanie do szczytu przewozów w okresie jesienno-zimowym jest lepsze niż w latach poprzednich.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#AndrzejSzubar">Pełna realizacja programu przewozów jesienno-zimowych będzie możliwa jednak tylko wtedy, jeżeli włączą się do tego wszyscy klienci kolei. Wiele spraw jest bowiem niezależnych od działania resortu.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#AndrzejSzubar">Niezbędne jest podniesienie dyscypliny przeładunkowej. Podkreślić trzeba, że na drodze stosowania najsurowszych nawet represji karnych nie osiągnie się zdecydowanego postępu. Niezbędne byłoby opracowanie przez kolej i jej klientów wspólnego programu działania. Chodzi nie tylko o skracanie czasu przeładunku, lecz również o poprawę metod informowania klientów kolei o terminach podstawiania wagonów.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#AndrzejSzubar">Rozważając kierunki usprawniania przewozów w kraju nie dość uwagi poświęca się możliwości wykorzystania w tym celu dróg wodnych, nawet przy obecnym stanie żeglugi śródlądowej. A jest to przecież jeden ze środków odciążania transportu lądowego.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#AndrzejSzubar">Znaczne usprawnienie i ułatwienie transportu zapewniłoby odpowiednie urządzenie punktów skupu, przede wszystkim buraków, ich wyposażenia w utwardzone powierzchnie i trwałe drogi dojazdowe. Inwestycje te są wysoce opłacalne. Resort przemysłu spożywczego i skupu zbyt wolno na tym odcinku działa, nie wykorzystuje w pełni środków na modernizację punktów skupu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#LudwikJarosik">Służby remontowe kolei postulują zwiększenie ilości wagonów do naprawy trakcyjnej sieci elektrycznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#FranciszekBłachut">Na podstawie przeprowadzonej w węźle krakowskim wizytacji można stwierdzić duże zaangażowanie załóg, wzrost dyscypliny i operatywności działania. Pracownicy kolei zapytują, jakie kroki zamierza podjąć resort, aby złagodzić coraz bardziej odczuwalny na kolei deficyt siły roboczej. Zbyt wolno postępuje poprawa warunków pracy w kolejnictwie, nie dość szybki jest postęp w zakresie wprowadzania urządzeń do małej mechanizacji prac.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#FranciszekBłachut">Przydzielane poszczególnym rejonom środki na walkę ze skutkami zimy nie są właściwie rozdzielane. Trudno znaleźć uzasadnienie, dlaczego jedne rejony otrzymują ich więcej, inne mniej. Tereny podgórskie, nawet w warunkach łagodnej zimy, znajdują się w trudniejszej sytuacji niż inne rejony kraju. Należałoby zrewidować zasady rozdziału tych środków.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#FranciszekBłachut">W walce ze skutkami zimy utrzymuje się tendencja do opierania się przede wszystkim na ludzkiej sile roboczej. Tymczasem coraz trudniej werbować ludzi do tych prac.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#FranciszekBłachut">Trudności kadrowe odczuwają również ekipy zajmujące się oczyszczaniem i przygotowywaniem wagonów osobowych. Niedostateczne jest zaopatrzenie tych ekip w sprzęt mechaniczny. Dodatkowych wyjaśnień udzielili: dyrektor Centralnego Zarządu Utrzymania Kolei - Andrzej Gołaszewski, wicedyrektor Centralnego Zarządu Dróg Publicznych - St. Nowakowski, dyrektor Centralnego Zarządu Handlowo-Przewozowego - Ryszard Pająk oraz minister komunikacji - Mieczysław Zajfryd.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#FranciszekBłachut">Z wyjaśnień tych wynika m.in., że kolej dysponuje w zasadzie wystarczającą ilością pługów odśnieżnych. Część z nich nie jest jednak dostatecznie sprawna; można je wykorzystywać, tylko do wstępnego przecierania torów w okresach mniejszych opadów. W opracowanym przez resort długofalowym programie uzbrajania kolei do walki ze skutkami zimy przewidziana jest wymiana tego sprzętu. Zgodnie z tym programem dyrekcje kolei zostały zaopatrzone w kombajny do zbierania śniegu, w roku bieżącym wejdzie do eksploatacji 17 nowych odśnieżarek dostosowanych do potrzeb mniejszych stacji i węzłów.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#FranciszekBłachut">W trakcie realizacji jest też program elektrycznego ogrzewania zwrotnic, obejmujący docelowo ponad 16 tys. rozjazdów; 4.500 rozjazdów wyposażono już w takie ogrzewanie; w roku bieżącym uzyska je dalsze 3 tys. Hamulcem szybszej realizacji tego programu są trudności z dostawą energii elektrycznej na wielu stacjach.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#FranciszekBłachut">W roku bieżącym poprawi się wyposażenie w lekki sprzęt do walki ze skutkami zimy, m.in. wzrośnie ilość lekkich miotaczy ognia do rozmrażania zwrotnic.</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#FranciszekBłachut">Trwają intensywne prace profilaktyczne mające na celu eliminowanie zagrożeń wynikających z pękania szyn w czasie mrozów.</u>
          <u xml:id="u-9.8" who="#FranciszekBłachut">Chemiczne środki zabezpieczające powierzchnię dróg przed zamarzaniem stosowane są na całym świecie. Badania prowadzone przez placówki naukowe resortu nie stwierdzają szkodliwego wpływu tych środków na środowisko przyrodnicze. Dąży się do ograniczenia wielkości stosowanych dawek tych środków. Stosowane rozsypywarki dozują jeszcze zbyt dużą ilość tych środków; wprowadza się do nich ulepszenia konstrukcyjne.</u>
          <u xml:id="u-9.9" who="#FranciszekBłachut">W roku bieżącym wystąpiły tendencje pogarszania dyscypliny ładunkowej. Przetrzymywanie wagonów ponad ustalone normatywy dotyczyło przede wszystkim przedsiębiorstw podległym resortom budownictwa, przemysłu spożywczego oraz CRS „Samopomoc Chłopska”. Podjęte zostały przez rząd decyzje nakładające rygorystyczne obowiązki i sankcje na wszystkich użytkowników kolei. Środki te przyniosły już pewne efekty. Dyscyplina ładunkowa od września br. uległa znacznej poprawie.</u>
          <u xml:id="u-9.10" who="#FranciszekBłachut">W celu usprawnienia prac przeładunkowych opracowuje się koncepcje wspólnych - kolei oraz głównych jej kontrahentów - inwestycji mających na celu przyspieszenie prac ładunkowych, tworzenie wspólnych baz ładunkowych itp.</u>
          <u xml:id="u-9.11" who="#FranciszekBłachut">W roku ubiegłym kolej odczuwała szczególne trudności kadrowe. Wprowadzona od stycznia br. regulacja płac poprawiła w pewnym stopniu sytuację. Ponadto resort podejmuje szereg dodatkowych środków zachęcających do pracy na kolei. Rozwija się szkolnictwo resortowe, do którego zgłasza się coraz większa ilość kandydatów. Podejmuje się szereg przedsięwzięć na rzecz poprawy bazy socjalnej. Jednakże zaniedbania w tej dziedzinie nie są łatwe do odrobienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#EugeniuszGrochal">Konsekwencją dynamicznego rozwoju gospodarki, zwiększania obrotów handlu zagranicznego, wzrostu produkcji w wyniku dodatkowych zobowiązań załóg robotniczych jest wzrost zadań transportowych. Transport w kraju znajduje się w trudnej sytuacji. Tym większej mobilizacji i przygotowań organizacyjnych wymaga przystosowanie transportu do przewozów jesienno-zimowych.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#EugeniuszGrochal">Nie będzie to w roku bieżącym łatwe zadanie dla wszystkich pionów naszego transportu. Zaprezentowany przez resort program tych przygotowań nie budzi zastrzeżeń. Trzeba tylko w pełni go zrealizować. Należałoby postulować pod adresem resortu udzielanie operatywnej pomocy dyrekcjom okręgowym kolei. Konieczne jest też tworzenie w terenie klimatu doceniania trudnej pracy kolei. Chodzi o to, aby rady narodowe i kontrahenci kolei w pełni byli przekonani, że sprawne działanie transportu leży w ich własnym interesie. Należałoby dla tworzenia takiego klimatu wykorzystać działalność poselską w terenie, sesje rad narodowych, posiedzenia wojewódzkich zespołów poselskich itp.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#EugeniuszGrochal">Z uwagi na niedostateczną dyscyplinę ładunkową w resortach budownictwa oraz przemysłu spożywczego, jak też w CRS „Samopomoc Chłopska” Komisja zwróci się o uzyskanie informacji, jak te resorty i instytucje działają na rzecz usprawnienia współpracy z PKP i PKS.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#EugeniuszGrochal">[STRESZCZENIE]</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#EugeniuszGrochal">O PRZYGOTOWANIU TRANSPORTU DO PRZEWOZÓW JESIENNO-ZIMOWYCH.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#EugeniuszGrochal">Streszczenie informacji złożonej przez ministra komunikacji - Mieczysława Zajfryda na posiedzeniu Komisji Komunikacji i Łączności w dniu 18 października 1973 r.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#EugeniuszGrochal">Dynamiczny rozwój naszej gospodarki powoduje poważny wzrost ilości przewożonych towarów; szczególnie szybko wzrastają przewozy towarów przeznaczonych na eksport i towarów importowanych, jak również materiałów budowlanych oraz płodów rolnych.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#EugeniuszGrochal">W okresie pierwszym trzech kwartałów br. uspołecznione przedsiębiorstwa transportowe przewiozły łącznie około 780 mln ton towarów, to jest o około 80 mln ton więcej niż w roku ubiegłym. Pozwoliło to na zaspokojenie potrzeb gospodarki narodowej w tym okresie.</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#EugeniuszGrochal">Przewiduje się, że przewozy towarów wszystkimi środkami transportu będą w IV kwartale br. o około 40 mln ton większe, aniżeli w analogicznym okresie roku ubiegłego i znacznie przekroczą założenia planu.</u>
          <u xml:id="u-10.9" who="#EugeniuszGrochal">Szczególnie szybko wzrasta zapotrzebowanie na usługi transportu kolejowego, równocześnie notuje się zmiany w kierunkach i strukturze przewozów, powodujące wydłużenie średniej odległości przewozu, zwiększenie próżnych przebiegów wagonów, wydłużenie czasu ich obrotu. Wszystko to sprawia, że zapotrzebowanie znacznie przekracza zdolności przewozowe kolei, mimo, że w wyniku lepszego wykorzystania posiadanych środków kolej znacznie te zdolności zwiększa.</u>
          <u xml:id="u-10.10" who="#EugeniuszGrochal">Przewozy ziemiopłodów dokonywane będą na podobnych jak w latach ubiegłych zasadach organizacyjnych; przewozy lokalne odbywać się będą przy użyciu samochodów i ciągników oraz koleją tylko w zwartych grupach wagonów, głównie wagonów o ograniczonej zdolności technicznej na liniach o małym obciążeniu ruchem.</u>
          <u xml:id="u-10.11" who="#EugeniuszGrochal">Przewozy towarów między województwami wschodnimi i zachodnimi odbywać się będą na zasadach kursowania pociągów marszrutowych. W transporcie samochodowym główny ciężar przewozu ziemiopłodów spoczywać będzie na PKS i własnym transporcie resortów.</u>
          <u xml:id="u-10.12" who="#EugeniuszGrochal">Przygotowania kolei do pracy w warunkach zimowych koncentrują się na zabezpieczeniu niezbędnej ilości sprzętu i brygad pracowników do odśnieżania stacji i szlaków kolejowych oraz do ustawiania zasłon przeciwśnieżnych. Niezbędna będzie pomoc ze strony rad narodowych, a nawet wojska przy organizowaniu brygad do odśnieżania w okresach obfitych opadów śnieżnych.</u>
          <u xml:id="u-10.13" who="#EugeniuszGrochal">Realizowany jest harmonogram prac związanych z przygotowaniem taboru samochodowego i zaplecza technicznego PKS w okresie zimowym, jak również planu konserwacji i utrzymania dróg w sezonie zimowym.</u>
          <u xml:id="u-10.14" who="#EugeniuszGrochal">Wzorem lat ubiegłych wszystkie drogi państwowe podzielone zostały według 4 kolejności odśnieżania; dostateczna jest ilość wyposażanych w pługi samochodów lekkich, odczuwa się natomiast niedobory samochodów średnich i ciężkich. Niezbędne będzie w okresach szczególnie trudnych wykorzystywania dla celów akcji odśnieżania obcego sprzętu transportowego. Najbardziej narażone na zawiewanie śniegiem odcinki dróg zabezpieczone zostaną zasłonami przeciwśnieżnymi, zwiększa się o 1000 km długość ekonomicznych i łatwych w ustawianiu zasłon. Podobnie jak w ubiegłych sezonach prowadzone będą stałe obserwacje w mikrostacjach meteorologicznych i podawane komunikaty meteorologiczne dla kierowców.</u>
          <u xml:id="u-10.15" who="#EugeniuszGrochal">Prace przygotowawcze w drogownictwie do sezonu zimowego zostaną zakończone w dniu 1 grudnia 1973 r. natomiast pewna część sprzętu niezbędna w przypadku wczesnego wystąpienia śniegu przygotowana będzie do 25 października br.</u>
          <u xml:id="u-10.16" who="#EugeniuszGrochal">Zadania przewozowe transportu w IV kwartale bieżącego roku są bardzo napięte, a ich realizacja wymagać będzie poważnego wysiłku zarówno ze strony przewoźników jak i klientów.</u>
          <u xml:id="u-10.17" who="#EugeniuszGrochal">Szczególnie trudna jest sytuacja transportu kolejowego, którego zadania przewozowe w okresie ostatnich trzech lat wzrastały szybciej, aniżeli efekty inwestycji kolejowych. Powołana została komisja rządowa, która ma określić niezbędną zdolność przewozową transportu i drogi racjonalizacji przewozów. Wyniki prac tej komisji będą podstawą do dokonania aktualizacji planów inwestycyjnych i modernizacyjnych kolei.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>