text_structure.xml
10.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 23 listopada 1972 r. Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi, obradująca pod przewodnictwem posła Floriana Wichłacza (PZPR) rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- problemy polityki kadrowej Polskich Linii Oceanicznych i Polskiej Żeglugi Morskiej;</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- realizację ustawy o bezpieczeństwie i higienie pracy w portach, stoczniach i przedsiębiorstwach połowowych.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Żeglugi z ministrem Jerzym Szopą, Ministerstwa Finansów - dyrektor Zespołu NIK - Wacław Kosicki oraz kierownik Inspektoratu Pracy Zarządu Głównego Związku Zawodowego Marynarzy i Portowców.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Podstawą dyskusji na temat polityki kadrowej PLŻ i PLO był opracowany przez Ministerstwo Żeglugi materiał informacyjny i analityczny.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Sprawozdawcą był poseł Michał Trejgis (ZSL).</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Omawiając założenia polityki kadrowej w przedsiębiorstwach armatorskich podkreślił on, że specyfika pracy na morzu wymaga od ludzi zatrudnionych na jednostkach pływających nie tylko wysokich kwalifikacji, lecz również wyższej niż w innych zawodach odporności psychicznej i fizycznej. Wiele uwagi poświęcił on warunkom jakie stworzyć trzeba by zapewnić dopływ młodych i stabilizację istniejących kadr.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli posłowie: Jan Mendalka (PZPR), Jan Mendel (PZPR), Jerzy Piskorz-Nałęcki (PZPR), Bolesław Rakowski (PZPR), Tadeusz Stadniczeńko (SD), Ryszard Wasik (PZPR), Florian Wichłacz (PZPR) i Józef Wojtala /SD.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Zarówno w referacie, jak w dyskusji podkreślano, że w interesie żeglugi leży zapewnienie dopływu wysokokwalifikowanych kadr. Celowi temu powinno służyć m.in. utworzenie zasadniczych szkół marynarskich. Młody marynarz obok sentymentu do morza i entuzjazmu do zawodu, musi być w pełni przygotowany do pełnienia swych obowiązków, zwłaszcza przy wzrastającej mechanizacji i automatyzacji naszej żeglugi. System angażowania młodych ludzi do zawodu marynarza z tzw. „wolnego naboru” należałoby utrzymać tylko do czasu pełnego zabezpieczenia napływu kwalifikowanych kadr.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Zwracano uwagę na szczególnie dużą fluktuację kadr w żegludze trampingowej. Zapobiec można by temu poprzez tworzenie bardziej skutecznych form materialnej zachęty, poprzez różnicowanie zarobków marynarzy trampingu oceanicznego i floty tankowców, w zależności od czasu i rejonu pływania. Należałoby także zwiększyć płatną rezerwę marynarską.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">W celu poprawienia dyscypliny na statkach należy - zdaniem posłów - wyeliminować z floty ludzi przypadkowych, którzy trafili do niej w pogoni za wyższymi zarobkami.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Posłowie w dyskusji szczególną uwagę zwrócili na konieczność otoczenia opieką młodzieży studiującej w szkołach morskich i stworzenie jej lepszych warunków nauki i wypoczynku. Absolwenci tych szkół winni mieć zapewnioną praktykę, która przyniosłaby im efektywne korzyści w dalszej pracy. Powinni być oni szybciej awansowani na stanowiska oficerów.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Ponieważ polityka kadrowa ustalana jest na długie okresy czasu, musi być dokładnie analizowana i prowadzona pod ścisłą kontrolą. Zadanie to należy do armatorów.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Udzielając dodatkowych wyjaśnień minister żeglugi - Jerzy Szopa stwierdził, że wiele poruszonych w dyskusji problemów stanowi przedmiot bieżących prac resortu; pozostałe postulaty wysunięte przez posłów zostaną przez resort wzięte pod uwagę.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Zabierając głos na zakończenie dyskusji przewodniczmy Komisji poseł Florian Wichłacz (PZPN) stwierdził, że dyskusja potwierdziła słuszność określonych przez resort kierunków polityki kadrowej przedsiębiorstw armatorskich.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisje rozpatrzyła stan realizacji ustawy o bezpieczeństwie i higienie pracy w portach, stoczniach i przedsiębiorstwach połowowych.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Podstawą dyskusji były informacje opracowane na piśmie przez resort żeglugi oraz przez Najwyższą Izbę Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">W toku przygotowań do posiedzenia posłowie przeprowadzili wizytację portów, stoczni i przedsiębiorstw połowowych; na terenie woj. gdańskiego - w wizytacjach udział brali posłowie: Władysław Gaweł (PZPR), Jan Król (PZPR), Jan Mendel (PZPR), Jan Mendalka (PZPR), Florian Wichłacz (PZPR) i Mirosław Żurek (ZSL); na terenie woj. szczecińskiego w wizytacjach udział brali posłowie: Władysław Gaweł (PZPR), Józef Malina (PZPR), Wiesław Mróz (PZPR), Jerzy Piskorz-Nałęcki (PZPR), Alfred Przydatek (bezp.), Bolesław Rakowski (PZPR), Tadeusz Stadniczeńko (SD) i Władysław Trybus (ZSL).</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Koreferat przedstawił poseł Jerzy Piskorz-Nałęcki (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli posłowie: Jan Mendel (PZPR), Michał Trejgis (ZSL), Jan Mendalka (PZPR), Alfred Przydatek (bezp.), Jan Szymański (PZPR), Władysław Gaweł (PZPR), Władysław Trybus (ZSL), Ryszard Wasik (PZPR) i Florian Wichłacz (PZPR), dodatkowych wyjaśnień udzielił minister żeglugi - Jerzy Szopa.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Jak wynika z referatu i z dyskusji w ostatnich latach osiągnięto pewien, choć wciąż jeszcze niedostateczny, postęp w dziedzinie poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy w portach, stoczniach i przedsiębiorstwach połowowych. Problemy bhp są rozliczane na równi z zadaniami produkcyjnymi. Nie wszystkie zaległości w tej dziadzinie zostały już zlikwidowane. Nadal odczuwa się brak jednolitych, pełnych, dostosowanych do potrzeb poszczególnych branż i przedsiębiorstw przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy. Wyrazem wciąż jeszcze niezadowalającego stanu bhp jest zrost ilości wypadków oraz ilości dni absencji spowodowanej wypadkami. Przyczyną tego stanu rzeczy jest m.in. powstawanie nowych zagrożeń wskutek szybkiej mechanizacji prac w portach, na statkach i w stoczniach.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Wiele uwagi poświęcono problemowi ograniczenia zapylania powstającego przy przeładunkach towarów masowych. Dzięki mechanizacji tych prac ilość ludzi zatrudnionych przy przeładunku towarów masowych zmniejszyła się; stopień zapylania nie uległ jednak zmniejszeniu. Zapylenie to nie tylko pogarsza stan bezpieczeństwa i higieny pracy, lecz również zagraża środowiska. Niezadowalający - zdaniem posłów - jest postęp badań nad ograniczeniem hałasu i wibracji.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Wskazywano na potrzebę wzmożenia działalności profilaktycznej w zakresie ochrony zdrowia i przeciwdziałania czynnikom powodującym choroby i schorzenia; za niezbędne uznano również zrewidowanie norm przydziału odzieży ochronnej oraz poprawę jakości tej odzieży.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Dyrektor Zespołu NIK - Wacław Kosicki stwierdził, że przeprowadzone przez Najwyższą Izbę Kontroli badania stanu realizacji ustawy o bezpieczeństwie i higienie pracy wskazują, że w resorcie żeglugi notuje się w ostatnich latach istotny postęp w tej dziedzinie. Nakłady wykorzystywane były w zasadzie celowo, wystąpiła wyraźna poprawa warunków socjalno-bytowych pracowników zatrudnionych w portach i stoczniach. Nadal notuje się jednak zaniedbania w zakresie organizacji pracy oraz porządku na placach załadunkowych, w halach fabrycznych. Słaba jest również dyscyplina realizacji nalotów inspekcji pracy.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Kierownik inspektoratu pracy Zarządu Głównego Związku Zawodowego Marynarzy i Portowców Z. Rzenny:</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">W r. 1970 w wyniku wspólnej narady resortu i związków zawodowych opracowano podstawowe kierunki działania, mające na celu poprawę warunków socjalno-bytowych w resorcie żeglugi, jak również poprawę stanu bezpieczeństwa i higieny pracy. Realizacja tych ustaleń przebiega na ogół prawidłowo. Poprawie uległ stan urządzeń socjalnych w portach i stoczniach, lepiej wykorzystywane są nakłady na bezpieczeństwo i higienę pracy.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">Powołano resortową komórkę psychologii i socjologii pracy, oraz laboratoria zakładowe i międzyzakładowe, które prowadzą badania nad środowiskiem pracy i jego wpływem na człowieka. Wydaje się jednak, że wyniki tych badań nie są dostatecznie szybko wykorzystywane w praktyce.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">Niepokojącym zjawiskiem jest wzrost wskaźnika wypadkowości przy pracy. Podstawowymi przyczynami tego stanu rzeczy jest zła organizacja pracy i niedostateczny nadzór ze strony średniego personelu technicznego.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">Więcej uwagi skoncentrować należy na poprawie stanu zdrowia osób zatrudnionych w przedsiębiorstwach podległych resortowi żeglugi. Brak aktualnego wykazu chorób zawodowych występujących u pracowników podległych resortowi jednostek, nie prowadzi się systematycznych badań w tym zakresie. Problem ten powinien znaleźć się w programie prac Instytutu Medycyny Morskiej.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">Przewodniczący Komisji - poseł Florian Wichłacz (PZPR) zwrócił uwagę resortu na konieczność uwzględnienia w toku dalszych prac uwag i wniosków, jakie wysunięte zostały w czasie obrad.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">Komisja rozpatrzyła i przyjęła odpowiedzi resortów na dezyderaty uchwalone na poprzednich posiedzeniach oraz wysłuchała odpowiedzi ministra żeglugi na skierowane pod jego adresem niezwiązane z porządkiem dziennym pytania.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>