text_structure.xml
23 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 1 grudnia 1967 r. Komisja Kultury i Sztuki, obradująca pod przewodnictwem posła Stanisława Kaliszewskiego (SD), rozpatrzyła projekt planu i budżetu na 1968 r. oraz podstawowych założeń planu na rok 1969, jak również sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu z 1966 r. w części dotyczącej Ministerstwa Kultury i Sztuki.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli:</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- przedstawiciele Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów;</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">- przedstawiciele Ministerstwa Kultury i Sztuki z Ministrem - Lucjanem Motyką i podsekretarzem stanu - Tadeuszem Zaorskim, dyrektor Zespołu NIK - Jan Dominiewski oraz przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministerstwa Finansów.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Komisja otrzymała przed posiedzeniem materiały na piśmie opracowane przez Ministerstwo Kultury i Sztuki na temat założeń planu resortu na lata 1968-1969. Informację o projekcie planu i budżetu na rok 1968 oraz podstawowych założeń planu na rok 1969 w resorcie kultury i sztuki przedstawił Minister Kultury i Sztuki - Lucjan Motyka.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">(Streszczenie informacji zamieszczamy na kartkach z numeracją rzymską)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#StanisławKaliszewski">Uwagi podkomisji do spraw upowszechniania kultury przedstawił poseł Józef Knapik (bezp. „Pax”).</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#StanisławKaliszewski">Komisja w ciągu roku bieżącego wielokrotnie miała okazję konfrontowania w terenie projektu planu na rok bieżący z jego realizacją. Pozwoliło to na wysunięcie pewnych uwag i wniosków, które nie tracą aktualności w odniesieniu do planu na rok przyszły.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#StanisławKaliszewski">Co roku powtarzającym się zjawiskiem jest wykonywanie w terenie planu i budżetu w kwotach wyższych niż preliminowane. Władze terenowe część wygospodarowanych nadwyżek przeznaczają w ciągu roku na dofinansowanie działalności na polu upowszechnienia kultury. Jest to wymownym świadectwem troski tych władz o rozwój kultury masowej, Wydaje się jednak, że należy zjawisko to traktować jako przejściowe i w przyszłości dokładać starań, by bardziej precyzyjnie ustalać wysokość wydatków, co pozwoli na bardziej prawidłowe planowanie działalności kulturalnej.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#StanisławKaliszewski">W toku wizytacji terenowych, podkomisja skonstatowała zjawisko dużych dysproporcji między poziomem upowszechnienia kultury w poszczególnych terenach. Charakterystyczne jest, że na terenach wysoko zagospodarowanych działalność kulturalna jest otoczona opieką ogniw terenowej administracji kulturą; na terenach zacofanych i gospodarczo, i kulturalnie nie odczuwa się tej troski. Należałoby pilnie obserwować prace wydziałów kultury zarówno działających samodzielnie, jak i w połączeniu z wydziałami oświaty, i w oparciu o tę analizę, ustalać najlepsze rozwiązania organizacyjne dla skutecznej realizacji mecenatu państwa nad kulturą.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#StanisławKaliszewski">Obserwuje się w terenie stały rozwój różnego typu placówek kulturalnych: domów kultury, świetlic, klubów; rośnie ich sieć, funkcje przez nie spełniane nabierają wagi w środowisku, wzrasta ich rola kulturotwórcza. Zaakcentować należy zwłaszcza rolę gromadzkich ośrodków kultury, które powinny zapewnić koordynację działalności kulturalnej na swym terenie, odpowiedni instruktaż i poradnictwo. Pozostawienie kierownikom terenowych placówek kulturalnych większej swobody działania stworzyło możliwości wyzwalania różnych cennych inicjatyw.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#StanisławKaliszewski">Nadal jednak daje się zauważyć, że nie wszystkie domy kultury, świetlice itp. właściwie pojmują swą rolę. Bodąc jednostkami budżetowymi, koncentrują się na wypracowywaniu dochodów własnych, tracąc z oczu merytoryczną działalność.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#StanisławKaliszewski">Placówki kulturalne w terenie nadal odczuwają brak kwalifikowanej obsady kadrowej. Należałoby przy uruchamianiu nowych placówek równolegle zabezpieczać dla nich niezbędną ilość etatów.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#StanisławKaliszewski">Rozwój sieci bibliotek uznać należy za prawidłowy. Zadowalająco również rysują się w planie możliwości uzupełniania księgozbiorów. Problem tkwi w tym, że nie zawsze można środki przeznaczone na zakup książek wydatkować na najpotrzebniejsze, najbardziej poczytne pozycje. W projekcie planu nie znajduje wyrazu konieczna poprawa sytuacji lokalowej bibliotek.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#StanisławKaliszewski">Projekt planu przewiduje pewne zmniejszenie ilości imprez organizowanych przez „Estradę”. Trzeba zanalizować, czy wpłynie to na podniesienie poziomu tych imprez i lepszą politykę ich organizowania w przekroju terenowym.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#StanisławKaliszewski">W terenowym planie inwestycyjnym niepokoi ograniczona kwota na nowe budownictwo i remonty. Wiele placówek kulturalnych mieści się w lokalach zastępczych, w warunkach uniemożliwiających im prowadzanie prawidłowej działalności. Kwota przeznaczona na remonty nie zabezpieczy konserwacji lokali działających placówek.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#StanisławKaliszewski">Pogłębiać należy koordynacyjną działalność w dziedzinie upowszechniania kultury. Tą drogą - wobec skromnego rozmiaru środków przeznaczonych na ten cel - można wiele poprawić. W tym zakresie szczególna rola przypada wydziałom kultury oraz komisjom kultury rad narodowych.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#StanisławKaliszewski">Uwagi podkomisji do spraw wydawnictw przedstawiła poseł Krystyna Marszałek-Młyńczyk (SD).</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#StanisławKaliszewski">Projekt planu wydawniczego Ministerstwa Kultury i Sztuki na rok 1968 zakłada dalszy wzrost produkcji wydawniczej; wzrośnie ilość wydanych tytułów, objętość książek i nakłady. Wydawnictwa powinny podjąć wysiłki zmierzające do sprawniejszego i terminowego opracowania rękopisów przyszłych wydawnictw. Należałoby zbadać, czy przeznaczony na honoraria fundusz wzrasta proporcjonalnie do rosnącego planu wydawniczego. Projekt planu wydawniczego na rok 1968 charakteryzuje się tendencją dotarcia z książką do czytelnika dorosłego, młodzieżowego i dzieci, dostosowaniem programu wydawniczego do potrzeb czytelnika masowego, do pobudzenia jego zainteresowania książką społeczno-polityczną. Największe jest zapotrzebowanie na literaturę piękną, klasyczną, literaturę dziecięcą i młodzieżową, na wydania encyklopedyczne, słowniki, poradniki. Przewiduje się wydanie wielu cennych pozycji autorów dawnych i współczesnych, polskich i obcych. W dziale literatury dziecięcej i młodzieżowej na uwagę zasługuje położenie nacisku na książkę o walorach wychowawczych, rozbudzającą uczucia patriotyczne i umiłowanie rodzinnego kraju.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#StanisławKaliszewski">Z okazji 50 rocznicy Rewolucji Październikowej zostały wydane pozycje książkowe, które ukazały się w odpowiednim czasie i zdołały wytworzyć odpowiedni klimat wokół obchodów. Na uznanie zasługuje terminowość ukazywania się tego rodzaju wydawnictw; jeśli nie nadążają one za jubileuszami, nie spełniają swej roli.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#StanisławKaliszewski">Zwrócić trzeba uwagę na pogarszającą się stale jakość papieru stosowanego do wydawnictw książkowych. Niezbędne wydaje się zacieśnienie współpracy wydawnictw z drukarniami, co pozwoli na poprawę jakości książek.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#StanisławKaliszewski">Należy dążyć do wydatnego skrócenia cyklu produkcyjnego książek, zwłaszcza naukowo-technicznych. Cykl ten wynosi obecnie 2 lata i jest on stanowczo za długi; wiele książek dezaktualizuje się przed wydaniem.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#StanisławKaliszewski">Żywot książki jest u nas często za krótki, powinien być przedłużony przez bardziej praktyczną oprawę.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#StanisławKaliszewski">Na pozytywną ocenę zasługuje akcja budowy pawilonów księgarskich w miastach i na wsiach.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#StanisławKaliszewski">Rozmiary akcji wydawniczej uzależnione są od ilości posiadanego papieru. Prawidłową gospodarkę papierem utrudnia w poważnej mierze brak odpowiednich magazynów na jego przechowywanie.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#StanisławKaliszewski">Uwagi podkomisji do spraw kinematografii przedstawiła poseł Maria Lipka (ZSL):</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#StanisławKaliszewski">Inwestycje kinematografii planowane na rok 1967 będą w pełni wykonane. Pozwala to na osiągnięcie znacznej poprawy warunków pracy w wytwórniach filmowych. Plan na rok 1968 w niewielkim tylko stopniu uwzględnia potrzeby tego działu.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#StanisławKaliszewski">Mimo ustalonego przed paru laty programu modernizacji kin, stan ich, zwłaszcza w mniejszych miastach, ulega pogorszeniu. Obserwuje się też spadek ilości widzów i dochodów, co pociąga za sobą konieczność zwiększania dopłat. Na terenach, gdzie włożono wiele wysiłków w poprawę wyposażenia technicznego kin, frekwencja znacznie wzrosła i placówki te stały się samodzielne finansowo (np. woj. wrocławskie). Świadczy to o dużej opłacalności tych inwestycji.</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#StanisławKaliszewski">W roku bieżącym nie zostanie wykonany plan produkcji filmów fabularnych; jedną z głównych przyczyn jest brak odpowiednich scenariuszy. Stwarza to uzasadnione obawy co do realności wykonania założonych w planie na 1968 r. filmów. Do jedenastu z nich brak jeszcze scenariuszy. Zjawisko to wymaga przeanalizowania i zastanowienia, jakie bodźce i warunki stworzyć należy autorom. Niezadowalająco też kształtuje się sytuacja w dziedzinie produkcji filmów dla dzieci i młodzieży.</u>
<u xml:id="u-2.23" who="#StanisławKaliszewski">Uwagi podkomisji do spraw teatrów i instytucji muzycznych przedstawił poseł Bohdan Czeszko (PZPR).</u>
<u xml:id="u-2.24" who="#StanisławKaliszewski">Podkomisja stwierdza pozytywne zjawisko polegające na stabilizacji widowni teatralnej, dążeniu do utrzymania ambitnego repertuaru, modernizacji pomieszczeń, na szerszym zakresie remontów, budowie nowych obiektów.</u>
<u xml:id="u-2.25" who="#StanisławKaliszewski">Za niepokojące zjawiska podkomisja uważa niedostateczny rozwój współczesnej polskiej dramaturgii, nieuregulowanie do końca sprawy „Estrady”. Zastrzeżenia budzi repertuar czołowej polskiej sceny - Teatru Wielkiego w Warszawie. Teatr ten planuje co prawda w 1968 r. 5 nowych premier, wydaje się jednak niedopuszczalne, by scena o tej randze nie miała długofalowego programu repertuarowego.</u>
<u xml:id="u-2.26" who="#StanisławKaliszewski">Niezadowalająco kształtuje się działalność kulturalna w uzdrowiskach. Resort powinien sprawę tę otoczyć większą troską.</u>
<u xml:id="u-2.27" who="#StanisławKaliszewski">Uwagę podkomisji zwróciła gospodarka materiałowa w teatrach muzycznych. Mimo nagromadzonego w nich od lat dużego bogactwa kostiumów i dekoracji, uważa się za niezbędne wykonywanie do każdej premiery nowych. Tylko nieliczne teatry wykazują jakąś gospodarność w tej dziedzinie.</u>
<u xml:id="u-2.28" who="#StanisławKaliszewski">Poseł Alicja Musiałowa (PZPR) - przypomniała wnioski zgłoszone przez podkomisję szkolnictwa artystycznego na ostatnim posiedzeniu Komisji poświęconym ocenie sytuacji w szkolnictwie artystycznym, które odbyło się w dniu 22 listopada br. (por. BPS) 471/IV kad.).</u>
<u xml:id="u-2.29" who="#StanisławKaliszewski">Na pytania posłów Ryszarda Hajduka (PZPR), Teresy Król (ZSL), Jarosława Iwaszkiewicza (bezp.), Mariana Kubickiego (ZSL), Romana Kaczmarka (SD), Marii Lipki (ZSL) i Stanisława Kaliszewskiego (SD) - odpowiedzi udzielili Minister Kultury i Sztuki Lucjan Motyka i podsekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Sztuki - Tadeusz Zaorski.</u>
<u xml:id="u-2.30" who="#StanisławKaliszewski">Pytania dotyczyły m.in.: polityki wydawniczej, zabezpieczenia odpowiedniej jakości papieru oraz farb drukarskich, rozwoju placówek kulturalnych w terenie i środków na ich utrzymanie, polityki repertuarowej teatrów i wysokości dopłat do cen biletów teatralnych, organizacji festiwali i wpływu resortu na ich program, opieki resortu nad polską dramaturgią współczesną, sytuacji lokalowej bibliotek, zainteresowania polską książką zagranicą, możliwości modernizacji wytwórni nagrań płyt, realizacji programu modernizacji kin, planu produkcji filmów, współpracy filmu polskiego i telewizji.</u>
<u xml:id="u-2.31" who="#StanisławKaliszewski">Dyskusja:</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JanKaczor">Rady gromadzkie wznoszą nowe budynki, nie przewiduje się w nich jednak pomieszczeń dla bibliotek gromadzkich. Warunki lokalowe w jakich znajdują się te biblioteki są bardzo złe. Za małe są również środki na zakup książek do bibliotek powiatowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MarianKubicki">Niepokój budzi kształtowanie się stosunków między Filmem Polskim, a Telewizją. Film Polski jest placówką usługową dla Telewizji, zabezpieczającą ją w filmy produkcji krajowej i z importu. Niesłuszne wydają się dążenia Telewizji do organizacji własnego biura dla zakupu i wymiany filmów z zagranicą oraz do organizowania własnego studia do produkcji filmów telewizyjnych.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#MarianKubicki">Parę lat temu Komisja, szczegółowo analizowała projekt zwiększenia cen biletów kinowych i zgodziła się z tą podwyżką wobec zapewnienia, że środki tą drogą gromadzone przeznaczane będą na modernizację kin. Tymczasem stan wielu kin nadal budzi poważne zastrzeżenia. Realizacja programu w tej dziedzinie ulega opóźnieniom.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#MarianKubicki">Należałoby zwrócić większą uwagę na poziom artystów prezentujących się w Festiwalu Sopockim, jak również nie dopuszczać do tworzenia wokół tego festiwalu niezdrowej atmosfery.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#StanisławMojkowski">W pełni doceniając dążenie do uwspółcześnienia widowisk cyrkowych, do nadania im nowego charakteru, nie można zaprzepaszczać zdobyczy i tradycyjnych form tego gatunku artystycznego, który ma bardzo wielu miłośników.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#StanisławMojkowski">Z zadowoleniem przyjąć należy zapewnienia resortów w sprawie otoczenia większą troską produkcji farb drukarskich. Nowoczesna poligrafia stawia tu wysokie wymagania, tymczasem jakość farb krajowych jest niezadowalająca.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#StanisławMojkowski">Środowisko dziennikarskie zostało głęboko usatysfakcjonowane przyznaniem po raz pierwszy w roku bieżącym nagród Ministra Kultury za twórczość dziennikarską.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#StanisławKaliszewski">Trudno zrozumieć, dlaczego jesteśmy tak bardzo opóźnieni w modernizacji zakładów nagrań płyt. Na całym świecie kładzie się wielki nacisk na ten kierunek upowszechniania kultury muzycznej. Komisja na problem ten zwraca uwagę od wielu lat. Projekt planu na 1968 r. również nie zabezpiecza dostatecznych środków na ten cel. Zastrzeżenia budzi również organizacja sprzedaży płyt, a zwłaszcza brak katalogów Polskich Nagrań. Profil produkcji Polskich Nagrań jest zbyt jednostronny. Ostatnio przyznaje się priorytet muzyce staropolskiej, której wartości należy doceniać; należy dążyć jednak do zachowania bardziej prawidłowych proporcji.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#StanisławKaliszewski">W pełni można zrozumieć trudności, z jakimi boryka się Teatr Wielki w Warszawie. Nie jest to placówka łatwa do prowadzenia. Tym nie mniej powinniśmy wreszcie doprowadzić do ukształtowania długofalowego planu repertuarowego tego teatru. Nadzór resortu kultury nad tym teatrem musi ulec wzmocnieniu.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#StanisławKaliszewski">Projekty planu i budżetu na rok 1968 zabezpieczają podstawowe potrzeby w dziedzinie kultury; konieczne jest jednak zwiększenie dyscypliny ich realizacji, bardziej oszczędne gospodarowanie na wielu odcinkach działalności kulturalnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#BohdanCzeszko">Działalność powiatowych domów kultury, mimo ich dużego rozwoju i rosnącej roli, wymaga wnikliwego spojrzenia. W ciągu ostatnich lat utarło się przekonanie, że organizacja tej placówki automatycznie rozwiąże wszystkie problemy związane z upowszechnianiem kultury na danym terenie. Tymczasem działalność wielu domów jest zbyt sformalizowana, nie wychodząca naprzeciw potrzebom terenowym. Zarówno resort kultury, Najwyższa Izba Kontroli jak i Komisja powinny tej działalności poświęcić więcej uwagi i prześledzić rezultaty dzięki niej osiągane.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#BohdanCzeszko">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na rok 1968 oraz podstawowych założeń planu na 1969 r. w części dotyczącej Ministerstwa Kultury i Sztuki. Komisja przyjęła również sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w 1966 r., uznając je za zgodne z rozpatrzonym w dniu 28 czerwca br. (por. BPS) 414/IV kad.) sprawozdaniem resortu kultury.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#BohdanCzeszko">Komisja uchwaliła dezyderaty dot. szkolnictwa artystycznego, który to problem rozpatrywała na posiedzeniu w dniu 22 listopada br. (por. BPS) 471/IV kad.) oraz dezyderat w sprawie przyspieszenia budowy centralnych magazynów papieru.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#BohdanCzeszko">O PROJEKCIE PLANU I BUDŻETU NA ROK 1968 I PODSTAWOWYCH ZAŁOŻENIACH PLANU NA ROK 1969 W CZĘŚCI DOTYCZĄCEJ MINISTERSTWA KULTURY I SZTUKI</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#BohdanCzeszko">Streszczenie informacji złożonej przez Ministra Kultury i Sztuki - Lucjana Motykę na posiedzeniu Komisji Kultury i Sztuki w dniu i grudnia 1967 r.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#BohdanCzeszko">Resort zdaje sobie w pełni sprawę, że przedstawiony projekt planu i budżetu nie stanowi pełnej odpowiedzi na zapotrzebowanie społeczne. Możliwości ograniczone są limitami finansowymi i hierarchią potrzeb państwowych.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#BohdanCzeszko">Wydatki przewidziane w budżecie centralnym i terenowym na rok 1968 mają być o 13 proc. wyższe aniżeli przewidziane w ustawie budżetowej na rok bieżący.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#BohdanCzeszko">Plan wydawniczy przewiduje wzrost ilości tytułów, objętości wydanych książek i - co zasługuje na szczególne podkreślenie - wzrost nakładów. Szczególnie szybko rosnąć będą nakłady literatury społeczno-politycznej, technicznej, dla dzieci i młodzieży oraz literatury pięknej. Cechą charakterystyczną planu wydawniczego na rok 1968 jest wyraźna koncentracja wysiłków wydawnictw na rozwijaniu tych działów i typów literatury, które stanowią przedmiot najbardziej masowego zapotrzebowania czytelników.</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#BohdanCzeszko">Wydatnie wzrośnie ilość wydawanych podręczników akademickich i książek pomocniczych do studiów wyższych, szczególnie w grupie nauk społecznych i studiów technicznych. Wysiłek autorów i kolektywów autorskich pozwoli na wydanie wielu oryginalnych podręczników w wielu dyscyplinach. Podejmowany jest również ogromny wysiłek autorów i wydawnictw zmierzający do zaspokojenia potrzeb zreformowanego szkolnictwa średniego.</u>
<u xml:id="u-7.9" who="#BohdanCzeszko">Rok bieżący nie był pomyślny dla produkcji filmowej zaważył na tym brak nadających się do realizacji scenariuszy. Mimo to kinematografia ma do zanotowania kilka ciekawych osiągnięć natury programowej i ambitne zamierzenia repertuarowe na rok 1968 i 1969. Zamierzenia programowe akcentują problematykę obrazującą walkę o wyzwolenie kraju, osiągnięcia polityczne, społeczne, gospodarcze i kulturalne w związku z XXV rocznicą Wojska Polskiego i XXV-leciem PRL.</u>
<u xml:id="u-7.10" who="#BohdanCzeszko">O ile rok 1967 przebiegał w działalności instytucji podległych, resortowi pod znakiem 50-lecia Wielkiej Rewolucji Październikowej, o tyle rok 1968 będzie w działalności repertuarowej okresem przygotowań do uczczenia XXV-lecia Polski Ludowej prezentacją najcelniejszych utworów z dziedziny polskiej twórczości muzyczno-scenicznej.</u>
<u xml:id="u-7.11" who="#BohdanCzeszko">Projekt budżetu przewiduje 457 mln zł na działalność bibliotek; umożliwi to uruchomienie 85 nowych bibliotek miejskich, 101 bibliotek wiejskich oraz zakupienie do księgozbiorów ok. 4 mln książek.</u>
<u xml:id="u-7.12" who="#BohdanCzeszko">Na działalność, związaną z upowszechnieniem kultury, realizowaną w domach i ośrodkach kultury, świetlicach, klubach i wiejskich domach kultury - przeznacza się w budżetach rad narodowych na rok 1968–235 mln zł.</u>
<u xml:id="u-7.13" who="#BohdanCzeszko">Środki finansowe na działalność kulturalną w terenie są i będą nadal uzupełniane środkami związków zawodowych, przedsiębiorstw państwowych i spółdzielczości. Szacuje się, że w roku 1968 te dodatkowe środki osiągną kwotę ok. 1 000 mln zł. i przeznaczone będą głównie na prowadzenie świetlic, klubów przyzakładowych i międzyzakładowych oraz bibliotek zakładowych.</u>
<u xml:id="u-7.14" who="#BohdanCzeszko">Struktura planu inwestycyjnego resortu kształtuje się analogicznie jak w latach poprzednich. Główny nacisk kładzie się na inwestycje w przemyśle poligraficznym.</u>
<u xml:id="u-7.15" who="#BohdanCzeszko">Nie ulega wątpliwości, że przyznane na rok 1968 środki nie zapewnią pokrycia wszystkich potrzeb w zakresie uzupełnienia sieci obiektów kulturalnych i wydatnej poprawy stanu bazy materialnej kultury. Niemniej, znajomość hierarchii potrzeb ogólnogospodarczych i ogólnogospodarczych interesów kraju pozwala na stwierdzenie, że środki przeznaczone na dalszy rozwój kultury są poważne i stanowią wyraz mecenatu państwa w stosunku do kultury i sztuki narodowej.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>