text_structure.xml 10.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">W dniu 18 listopada 1965 r. Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, obradująca pod przewodnictwem posła Wiktora Obolewicza (PZPR), rozpatrzyła projekt uchwały o NPG na 1966 r. i podstawowych założeniach na 1967 r. oraz projekt ustawy budżetowej na rok 1966 w częściach dotyczących Państwowej Komisji Cen i Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu uczestniczyli: przedstawiciele Państwowej Komisji Cen z prezesem Juliuszem Strumińskim, przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli z wiceprezesem Bolesławem Gałęzą i przedstawiciele Ministerstwa Finansów z podsekretarzem stanu Julianem Kole.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Projekt uchwały o NPG na 1966 r. i podstawowych założeniach na 1967 r. oraz projekt ustawy budżetowej na r.1966 w części dotyczącej Państwowej Komisji Cen zreferował poseł Władysław Kuszyk (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Referent podkreślił zwiększone zadania Państwowej Komisji Cen w świetle uchwał IV Plenum KC PZPR, mające na celu wzmocnienie roli systemu cen, jako jednego z głównych instrumentów polityki gospodarczej państwa. Ceny mają elastycznie nadążać za zmianą kosztów produkcji oraz popytu, stawać się tym czynnikiem, który winien pobudzać rozwój produkcji w kierunku najbardziej ekonomicznie celowym. Ceny powinny być w warunkach naszej gospodarki poważnym narzędziem kształtowania struktury spożycia. Polityka cen powinna być ściśle zgodna z polityką płac; zgodność taka wymaga nie tylko przestrzegania ogólnych proporcji, lecz również zapewnienia, by strukturalne zmiany zachodzące w dochodach ludności postępowały równolegle ze strukturalnymi zmianami masy towarowej.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">W dziedzinie zadań bieżących Państwowa Komisja Cen powinna prowadzić prace analityczno-badawcze, zwłaszcza w zakresie ruchu cen, a wnioski wynikające z tych badań stosować w celu zrównoważenia popytu i podaży. Państwowa Komisja Cen powinna także prowadzić kontrolę prawidłowości i rzetelności kalkulacji cenowych oraz nadzorować instytucje uprawnione do ustalania cen. Poważną pomoc da Państwowej Komisji Cen w jej pracy Zakład Badania Cen, który w 1966 roku zostanie powołany przy PKO.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Na pytania posłów: Jana Frankowskiego (Chrz. Stow. Społ.), Michaliny Tatarkówny-Majkowskiej (PZPR), Ewy Trojanowskiej (bezp.), Władysława Piłatowskiego (PZPR), Józefa Łastowskiego (PZPR), Wiktora Obolewicza (PZPR), Zdzisława Siedlewskiego (SD), Eugeniusza Witka (ZSL) dotyczące między innymi przestrzegania ustalonych cen towarów, regulacji cen zaopatrzeniowych, badań nad opłacalnością produkcji poszczególnych towarów i głównych kierunków pracy mającego powstać Zakładu Badania Cen - odpowiedzi udzielił Prezes Państwowej Komisji Cen - Juliusz Strumiński.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli posłowie: Władysław Piłatowski (PZPR), Józef Raźny (SD), Stanisław Hasiak (PZPR), Czesław Burski (ZSL), Feliks Starzec (ZSL), Jan Frankowski (Chrz. Stów. Społ.), Józef Łastowski (PZPR) i Ewa Trojanowska (bezp.).</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Oceniono pozytywnie wysiłki rządu zmierzające do uporządkowania cen i dostosowania cen artykułów do ich wartości. Wskazano jednak, że w tej dziedzinie jest jeszcze wiele do zrobienia. Szczególnie duże krytyki ze strony społeczeństwa - stwierdzili dyskutanci - wywołuje częsta jeszcze praktyka producentów obniżania jakości towarów bez zniżenia ceny oraz wprowadzenia na rynek towarów droższych przy jednoczesnym wycofywaniu tańszych. W stosunku do tych praktyk obserwuje się jeszcze zbyt duży liberalizm terenowych ogniw Państwowej Komisji Cen i aparatu kontroli. Wskazano, że niedostateczna jest jeszcze elastyczność cen w zależności od sezonu i podaży, że często jeszcze zbyt długi jest proces zatwierdzania cen nowych wyrobów przez Wojewódzkie Komisje Cen. Podkreślono także, że nieprawidłowości występują w pracy niektórych ogniw aparatu skupu płodów rolnych, stosowane przez aparat skupu kryteria oceny są zbyt skomplikowane, a ocena - niejednokrotnie dowolna.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Ustosunkowując się do wypowiedzi posłów, prezes Państwowej Komisji Cen - Juliusz Strumiński stwierdził, że odpowiedzialność za jakość towarów musi spoczywać przede wszystkim na producencie. Organa kontroli będą musiały intensywniej weryfikować towary znajdujące się na rynku z wzorcami, jakie zakłady produkcyjne przedstawiały przy wnioskach o zatwierdzenie cen artykułów. Celowe jest także angażowanie do tego kontroli społecznej. Kontrola społeczna powinna także odegrać dużą rolę w dziedzinie przestrzegania prawidłowości i uczciwości w stosunkach pomiędzy rolnikiem a aparatem skupu.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Przewodniczący obradom poseł Wiktor Obolewicz (PZPR) stwierdził, że prowadzona przez rząd polityka cen jest prawidłowa, niemniej jednak w realizacji tej polityki występuje jeszcze szereg niedociągnięć. Państwowa Komisja Cen powinna wykazywać więcej inicjatywy w zakresie kontroli rzetelności cen oraz pobudzać w tym zakresie cały istniejący w kraju system kontroli, włącznie z czynnikami społecznymi. Szczególną uwagę należy zwrócić na walkę z ukrytymi podwyżkami cen.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Komisja przyjęła projekt uchwały o NPG na 1966 r. i podstawowych założeniach na 1967 r. oraz projekt ustawy budżetowej na 1966 r. w części dotyczącej Państwowej Komisji Cen.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Projekt uchwały o NPG na 1966 r. i podstawowych założeniach na 1967 r. oraz projekt ustawy budżetowej na 1966 r. w części dotyczącej Najwyższej Izby Kontroli zreferował poseł Jan Frankowski (Chrz. Stow. Społ.).</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Podobnie jak w roku bieżącym, NIK koncentruje swą działalność na głównych problemach realizacji Narodowego Planu Gospodarczego i budżetu państwa na przestrzeganiu dyscypliny gospodarczej i finansowej oraz na zabezpieczeniu mienia społecznego.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Z ogólnej liczby 144 tematów przewidzianych do kontroli w okresie rocznym, najwięcej - bo 31 - dotyczy dziedziny przemysłu. 21 kontroli dotyczyć będzie inwestycji i budownictwa, 16 - handlu zagranicznego, eksportu i importu, 15 - rolnictwa, 16 - gospodarki budżetowej i finansowej, 17 - urządzeń kulturalnych i socjalnych, 10 - gospodarki mieszkaniowej i komunalnej, 7 - handlu wewnętrznego, 8 - transportu. M. in. przewidziano sprawdzenie sposobu ustosunkowania się do wniosków i postulatów ludności zgłoszonych w toku kampanii wyborczej do Sejmu i rad narodowych.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">W porównaniu z ubiegłym okresem, zwiększono ilość i zakres kontroli przemysłu i handlu zagranicznego ze zwróceniem szczególnej uwagi na wdrażanie postępu technicznego, realizację wybranych zadań rozwoju techniki, wykonanie zadań produkcji eksportowej, jakość produkcji przeznaczonej na kooperację, zaopatrzenie rynku krajowego, na wybrane zagadnienia produkcyjne, jak: wykonawstwo, asortyment itp. Kontrole obejmą również jakość i terminowość dostaw eksportowych oraz efektywność ekonomiczną eksportu. Dużą uwagę koncentrować będzie NIK na profilaktyce ochrony mienia społecznego, na problematyce doskonalenia systemu zarządzania i organizacji administracji gospodarczej i ogólnej, legalności, gospodarności i celowości działania organów administracji gospodarczej i ogólnej i wykonania przez administrację zakładów pracy uchwał konferencji samorządu robotniczego.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Na realizację przyszłorocznych zadań NIK projekt budżetu przewiduje kwotę około 92 mln zł, z czego podstawową pozycję stanowi fundusz płac. Projekt budżetu NIK cechuje oszczędność, niemniej planowane wydatki zapewnią prawidłową działalność Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Na pytania posłów: Michaliny Tatarkówny-Majkowskiej (PZPR), Ewy Trojanowskiej (bezp.), Zdzisława Siedlewskiego (SD) Feliksa Starca (ZSL), Czesława Burskiego (ZSL), Stanisława Kozioła (ZSL), Franciszka Blinowskiego (PZPR), dotyczące konkretnych tematów kontroli w przyszłym roku, współdziałania NIK z innymi organami kontroli oraz skuteczności zaleceń pokontrolnych NIK - odpowiedział wiceprezes Najwyższej Izby Kontroli - Bolesław Gałęza.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">W dyskusji wzięli udział posłowie: Ewa Trojanowska (bezp.), Eugeniusz Witek (ZSL), Stanisław Kozioł (ZSL), Franciszek Blinowski (PZPR), Władysław Kuszyk (PZPR), Czesław Burski (ZSL), Józef Łastowski (PZPR), Jan Pysz (PZPR) i Jan Frankowski (Chrz. Stow. Społ.).</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Najwyższa Izba Kontroli z roku na rok rozszerza i pogłębia zakres swojego działania, podejmuje coraz nowe formy współdziałania z organizacjami społecznymi i samorządami robotniczymi. Niemniej jednak egzekutywa wyników kontroli NIK-u nie jest jeszcze zadowalająca. Dalszego rozwijania wymaga też działalność NIK-u w dziedzinie zapobiegania nadużyciom i nieprawidłowościom oraz postulowania usuwania przyczyn, które te nadużycia i nieprawidłowości umożliwiły.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Przewodniczący obradom poseł Wiktor Obolewicz (PZPR) stwierdził: Nie uzurpując sobie prawa do pełnej oceny działalności Najwyższej Izby Kontroli, które to prawo przysługuje Sejmowi, Komisja w toku dyskusji wydała pozytywną ocenę pracy NIK-u. Z uznaniem należy stwierdzić, że z roku na rok praca NIK-u ulega doskonaleniu, nabiera też coraz bardziej cech działalności wychowawczo-społecznej. Rozszerzają się formy pracy NIK-u, spośród których szczególnie cenne jest współdziałanie ze związkami zawodowymi i samorządami robotniczymi w kierunku rozwijania kontroli społecznej. W trosce o dalsze podnoszenie poziomu pracy NIK, należy jednak zwrócić uwagę na potrzebę wzmożenia wysiłków w celu zwiększenia efektywności kontroli; dyskusja wskazała wyraźnie na potrzebę zaostrzenia kontroli wykonania zaleceń NIK-u.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Komisja przyjęła projekt uchwały o NPG na 1966 r. i podstawowych założeniach na 1967 r. oraz projekt ustawy budżetowej na 1966 r. w części dotyczącej Najwyższej Izby Kontroli.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>