text_structure.xml
16.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">W dniu 7 czerwca 1979 r. Komisja Spraw Wewnętrznych i Wymiaru Sprawiedliwości obradująca pod przewodnictwem posła Franciszka Sadurskiego (ZSL) rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- sprawozdanie rządu z wykonania budżetu państwa w 1978 r. w częściach dotyczących: Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, Urzędu ds. Kombatantów oraz Gł. Urzędu Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk;</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- odpowiedź Prezesa Rady Ministrów na dezyderat nr 13 w sprawie produkcji nowoczesnych urządzeń ochrony obiektów oraz Ministra Sprawiedliwości na opinię nr 11 dotyczącą ochrony własności społecznej.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Spraw Wewnętrznych z wiceministrem Mirosławem Milewskim, Urzędu ds. Kombatantów z Wiceministrem Stanisławem Kujdą, Gł. Urzędu Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk z Prezesem Stanisławem Kosickim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Najwyższej Izby Kontroli Ministerstwa Finansów.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Koreferat do sprawozdania Ministerstwa Spraw Wewnętrznych z wykonania budżetu w 1975 r. przedstawił poseł Witold Jarosiński (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Mówca podkreślił, że wkład organów milicji funkcjonariuszy służby bezpieczeństwa w ochronę zdobyczy i dorobku naszego państwa zyskał wysoką ocenę władz partyjnych, państwowych oraz społeczeństwa. Nasze organa porządku i bezpieczeństwa wiele starań poświęcają ujawnieniu źródeł przestępczości i innych szkodliwych zjawisk społecznych oraz gospodarczych, a także rozpoznawaniu mechanizmu ich powstawania. Zwracają uwagę różnorodne formy współpracy milicji z resortami, instytucjami centralnymi, organami kontroli i ścigania, organizacjami społecznymi, wojskiem, załogami zakładów pracy, nauczycielami oraz rodzicami, podejmowana w celach kontrolnych, zapobiegawczych i wychowawczych.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Kierunki i metody działania organów resortu spraw wewnętrznych oraz sposoby rozwiązywania przez nie problemów politycznych i społecznych, zgodne są z duchem pryncypiów stanowiących podstawę działania władzy ludowej oraz z zasadami demokracji socjalistycznej.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">W imieniu zespołu obrony narodowej i spraw wewnętrznych Najwyższej Izby Kontroli, uwagi przedstawił wicedyrektor Tadeusz Rut.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Mówca stwierdził, że ustalenia kontrolne upoważniają do oceny, że budżet resortu spraw wewnętrznych był w okresie sprawozdawczym realizowany w sposób prawidłowy, z zachowaniem zasad legalności oraz gospodarności.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełAdamŁopatka">Resort spraw wewnętrznych dysponuje własnym systemem kształcenia na poziomie wyższym. Wydaje się, że dla zapewnienia odpowiednio wysokiego poziomu kształcenia uczelni resortowych, niezbędne jest rozszerzenie form ich współdziałania z innymi placówkami naukowymi na terenie kraju. Nawiązanie współpracy z tymi placówkami, a zwłaszcza z uczelniami wyższymi sprzyjać będzie też niewątpliwie podwyższeniu efektywności prac naukowych.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełAdamŁopatka">Niektóre Komendy Wojewódzkie MO mają swoje siedziby poza stolicą województwa. Sytuacja taka stwarza trudności w prawidłowym wykonywaniu zadań przez organa milicji. Czy przewiduje się podjęcie działań zmierzających do likwidacji tego stanu rzeczy?</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełAdamŁopatka">Działalność funkcjonariuszy MO oraz służby bezpieczeństwa spotyka się na ogół z sympatią społeczeństwa. Wydaje się jednak, że nadal zbyt mało robi się na rzecz przybliżenia społeczeństwu problemów związanych z działalnością organów MO. W tym zakresie istnieją szerokie, a niewykorzystywane w należytym stopniu możliwości oddziaływania na postawy społeczeństwa za pośrednictwem literatury, filmu, telewizji, radia oraz prasy.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełAdamŁopatka">Poseł Barbara Surma (PZPR) zwróciła uwagę na opóźnienia w dostawach sprzętu przeciwpożarowego dla jednostek straży pożarnej i postawiła pod adresem resortu pytanie, czy w tym zakresie spodziewana jest w najbliższym okresie jakaś poprawa?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełJerzyJóźwiak">Każdego roku w okresie wzmożonego ruchu turystycznego wyjeżdżający za granicę narażeni są często na długie oczekiwania w kolejkach po paszport oraz inne niedogodności związane z załatwieniem licznych formalności poprzedzających wyjazd. Wydaje się, że problemy te wymagają kompleksowego rozwiązania. Dotyczy to więc nie tylko funkcjonowania biur paszportowych, ale także banków oraz innych instytucji, w których załatwiane są formalności wyjazdowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WiceministerMirosławMilewski">W kształceniu kadr na poziomie wyższym, resort przywiązuje dużą wagę do współdziałania z innymi uczelniami. Sprawy współpracy nie są jednak jeszcze należycie rozwiązane. Zbyt mały jest przede wszystkim dopływ kadr naukowych do wyższych uczelni resortu. W resorcie podjęte zostaną prace nad nowymi założeniami i modelu kształcenia kadr dla potrzeb milicji i służby bezpieczeństwa. Należy w tym zakresie uwzględnić fakt, że wielu funkcjonariuszy resortu w coraz większym stopniu korzysta ze szkolnictwa otwartego.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#WiceministerMirosławMilewski">W celu ułatwienia formalności załatwianych w biurach paszportowych w okresach wzmożonego ruchu turystycznego, resort podejmuje szereg działań. Podkreślić tu wypada m.in. wydłużenie czasu pracy wydziałów paszportowych, a także przydzielenie dodatkowej pomocy biurowej. Mówca podzielił opinię posła J. Jóźwiaka w sprawie kompleksowego rozwiązania problemów związanych z załatwianiem formalności wyjazdowych. W resorcie podjęte będą dalsze prace mające na celu dalszą poprawę sytuacji w tej dziedzinie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#KomendantGłównyStrażyPożarnejZygmuntJarosz">W celu rozwiązania problemów zaopatrzenia jednostek straży pożarnej w niezbędny sprzęt (przede wszystkim w ciężkie samochody gaśnicze) przygotowywany jest obecnie projekt uchwały Rady Ministrów. Zmiana, w stosunku do stanu dotychczasowego, zasad zaopatrzenia w sprzęt jednostek straży pożarnej winna przynieść poprawę.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#KomendantGłównyStrażyPożarnejZygmuntJarosz">Komisja uchwaliła jednogłośnie wniosek o przyjęcie sprawozdania Ministerstwa Spraw Wewnętrznych z wykonania budżetu państwa w 1978 r.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#KomendantGłównyStrażyPożarnejZygmuntJarosz">Następnie Komisja rozpatrzyła sprawozdanie rządu z wykonania budżetu państwa w 1978 r. w części dotyczącej Urzędu ds. Kombatantów. Koreferat przedstawił poseł Franciszek Sadurski (ZSL):</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#KomendantGłównyStrażyPożarnejZygmuntJarosz">Budżet Urzędu ds. Kombatantów na 1978 r. opracowany był z uwzględnieniem rosnących zadań związanych z realizacją ustawy z dnia 29 maja 1974 r. o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych i ich rodzin oraz ustawy z dnia 23 października 1975 r. o dalszym zwiększeniu świadczeń dla kombatantów i więźniów obozów koncentracyjnych.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#KomendantGłównyStrażyPożarnejZygmuntJarosz">Mówca podkreślił prawidłowość gospodarowania Państwowym Funduszem Kombatantów i Więźniów Obozów Koncentracyjnych, z którego środki przeznaczone są na całokształt pomocy socjalnej dla środowiska kombatanckiego, w tym wypłaty świadczeń rentowych, finansowanie budowy ośrodków sanatoryjnych i domów kombatanta. W 1978 roku przyznano lub podwyższono blisko 8 tys. rent wyjątkowych kombatantom i członkom ich rodzin, znajdującym się w trudnych warunkach. W ogólnej ilości rent przyznawanych w roku 1978 w 67% partycypowali kombatanci, a w 30% - członkowie rodzin po poległych i zmarłych kombatantach. Łączna ilość wypłacanych rent przyznanych w trybie wyjątkowym wynosi ponad 63 tys., a średnia ich wysokość wraz z dodatkami - ponad 2.000.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#KomendantGłównyStrażyPożarnejZygmuntJarosz">Ogólna liczba świadczeń rentowych i emerytalnych wypłacanych z Funduszu Kombatanckiego wynosi 178 tys. Szeroko stosowaną formą pomocy dla środowiska kombatanckiego jest udzielanie doraźnych zapomóg oraz przydział skierowań sanatoryjnych i wczasowych. Wysokość świadczeń finansowych na ten cel sięgała w 1978 100 mln zł. Znaczne kwoty przeznaczone są na zakup sprzętu rehabilitacyjnego i pomocniczego dla ociemniałych żołnierzy, na dotacje dla inwalidów zakupujących wózki inwalidzkie oraz małolitrażowe samochody osobowe. W ub. roku nastąpiło poszerzenie opieki zdrowotnej m.in. poprzez zorganizowanie w kilku województwach społecznych poradni lekarskich, rozszerzanie poradnictwa ze strony specjalistów i utworzenie przy Akademii Medycznej w Warszawie przychodni lekarskiej dla kombatantów. Na ukończeniu znajduje się budowa sanatorium w Kołobrzegu, które zostanie oddane do użytku w 1980 roku. Rozpoczęto budowę kolejnego sanatorium w Nałęczowie. W trakcie budowy znajdują się domy kombatanta w Rzeszowie i Opolu. W porozumieniu ze Związkiem Spółdzielni Budownictwa Mieszkaniowego przystąpiono do budowy spółdzielczych domów kombatanta (pierwszy oddany został w grudniu ub. roku w Kaliszu).</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#KomendantGłównyStrażyPożarnejZygmuntJarosz">Pomimo ustawowego uregulowania problemów zaopatrzenia socjalnego kombatantów oraz ich rodzin, wiele osób zwraca się do Urzędu o pomoc w indywidualnych sprawach, życiowych; w 1978 roku rozpatrzono ponad 12 tys. listów i przeprowadzono ok. 2 tys. rozmów z tymi osobami i udzielono ok. 900 porad prawnych.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#KomendantGłównyStrażyPożarnejZygmuntJarosz">W pracach Urzędu i związków kombatanckich ważne miejsce zajmują także inne formy działalności, np. współpraca z zagranicznymi instytucjami i organizacjami kombatanckimi, praca wśród młodzieży, organizacja szeregu uroczystości jubileuszowych i okolicznościowych, propagowanie postępowych tradycji walk i kształtowanie świadomości społecznej.</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#KomendantGłównyStrażyPożarnejZygmuntJarosz">W ub. roku nastąpiło dalsze zacieśnienie współpracy Urzędu z szeregiem instytucji centralnych i terenowymi organami administracji. Odnotować należy postęp we współpracy Urzędu z Ministerstwem Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki oraz szeregiem wyższych uczelni w zakresie opracowywania i popularyzacji dziejów walk naszego narodu o niepodległość i wyzwolenie społeczne.</u>
<u xml:id="u-5.9" who="#KomendantGłównyStrażyPożarnejZygmuntJarosz">W celu dalszej realizacji zadań w zakresie opieki nad liczącą ponad 700 tys. rzeszą kombatantów, Urząd koncentruje uwagę na następujących zagadnieniach:</u>
<u xml:id="u-5.10" who="#KomendantGłównyStrażyPożarnejZygmuntJarosz">- doskonalenie zasad przyznawania i podwyższania rent oraz innych świadczeń socjalnych kombatantom znajdującym się w trudnych warunkach lub wdowom po zmarłych lub poległych;</u>
<u xml:id="u-5.11" who="#KomendantGłównyStrażyPożarnejZygmuntJarosz">- przeprowadzenie studiów nad problemami dotyczącymi potrzeb i form sprawowania opieki socjalnej oraz zdrowotnej nad kombatantami znajdującymi się w szczególnej sytuacji życiowej ze względu na stan zdrowia, osamotnienie lub ograniczoną sprawność;</u>
<u xml:id="u-5.12" who="#KomendantGłównyStrażyPożarnejZygmuntJarosz">- oddziaływanie na sprawną budowę obiektów sanatoryjno-uzdrowiskowych oraz domów kombatanta;</u>
<u xml:id="u-5.13" who="#KomendantGłównyStrażyPożarnejZygmuntJarosz">- honorowanie zasłużonych kombatantów odznaczeniami państwowymi z jednoczesnym poszerzeniem innych form;</u>
<u xml:id="u-5.14" who="#KomendantGłównyStrażyPożarnejZygmuntJarosz">- rozwinięcie i pogłębienie pracy politycznej i propagandowo-informacyjnej w związkach kombatanckich, wśród młodzieży i społeczeństwa w celu zapewnienia właściwego udziału środowiska kombatanckiego w obchodach 35-lecia Polski Ludowej;</u>
<u xml:id="u-5.15" who="#KomendantGłównyStrażyPożarnejZygmuntJarosz">- podejmowanie przedsięwzięć służących dalszej integracji środowiska kombatanckiego i usprawniających działalność organizacji kombatanckich, ze szczególnym uwzględnieniem uchwał i treści VI Kongresu ZBoWiD;</u>
<u xml:id="u-5.16" who="#KomendantGłównyStrażyPożarnejZygmuntJarosz">- rozwijanie kontaktów z instytucjami kombatanckimi innych państw oraz współdziałaniu z Polonią i na forum organizacji międzynarodowych.</u>
<u xml:id="u-5.17" who="#KomendantGłównyStrażyPożarnejZygmuntJarosz">Na zakończenie poseł F. Sadurski wyraził opinię, że przyznane w budżecie na 1978 r. środki finansowe zostały wykorzystane w sposób rzeczowy i korzystny dla środowiska kombatanckiego oraz zgodnie z celem działania Urzędu ds. Kombatantów.</u>
<u xml:id="u-5.18" who="#KomendantGłównyStrażyPożarnejZygmuntJarosz">Komisja uchwaliła wniosek o przyjęcie sprawozdania Urzędu ds. Kombatantów, wykonania budżetu w 1978 r.</u>
<u xml:id="u-5.19" who="#KomendantGłównyStrażyPożarnejZygmuntJarosz">Następnie Komisja rozpatrzyła sprawozdanie Głównego Urzędu Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk z wykonania budżetu w 1978 r. Koreferat do sprawozdania przedstawił poseł Michał Grendys (SD). Komisja uchwaliła wniosek o przyjęcie sprawozdania.</u>
<u xml:id="u-5.20" who="#KomendantGłównyStrażyPożarnejZygmuntJarosz">W kolejnym punkcie porządku dziennego Komisja rozpatrzyła odpowiedź Prezesa Rady Ministrów na dezyderat nr 13 dotyczący podjęcia produkcji nowoczesnych urządzeń ochrony obiektów gospodarki uspołecznionej oraz odpowiedź Ministra Sprawiedliwości na opinię nr 11 dotyczącą ochrony własności społecznej. Uwagi do tych odpowiedzi przedstawił poseł Jerzy Jóźwiak (SD).</u>
<u xml:id="u-5.21" who="#KomendantGłównyStrażyPożarnejZygmuntJarosz">Mówca stwierdził, że w odpowiedzi Prezesa Rady Ministrów na dezyderat nr 13 postulaty Komisji zostały zaakceptowane przez rząd i w latach 1981–85 nastąpi rozwój profesjonalnych urządzeń sygnalizacyjnych zabezpieczających obiekty gospodarki uspołecznionej.</u>
<u xml:id="u-5.22" who="#KomendantGłównyStrażyPożarnejZygmuntJarosz">Odpowiedź Ministra Sprawiedliwości wnikliwie i wszechstronnie naświetla aktualną sytuację oraz przedstawia kompleks działań podejmowanych na rzecz ochrony mienia społecznego. Zgodność propozycji zawartych w opinii Komisji oraz odpowiedzi resortu dotyczy przede wszystkim polityki karnej, w ramach której coraz większy nacisk położony być powinien na rozszerzanie stosowania kar typu majątkowego, związanych z obowiązkiem naprawienia szkód wyrządzonych w mieniu społecznym.</u>
<u xml:id="u-5.23" who="#KomendantGłównyStrażyPożarnejZygmuntJarosz">Resort w pełni podziela pogląd Komisji o konieczności rozszerzania działalności profilaktycznej sądów.</u>
<u xml:id="u-5.24" who="#KomendantGłównyStrażyPożarnejZygmuntJarosz">Szerokie pojmowanie pojęcia gospodarności powinno znaleźć swoje odbicie w stałym podwyższaniu jakości produkcji, wykorzystaniu przez zakłady pracy przepisów ustawy o jakości. Wydaje się, że temu ważnemu zagadnieniu wszystkie jednostki gospodarcze powinny poświęcić znacznie więcej uwagi. Skuteczność działań resortów gospodarczych w dziedzinie ochrony mienia społecznego nie jest jeszcze w pełni zadawalające i wymaga pełnej koordynacji wszystkich szczebli zarządzania.</u>
<u xml:id="u-5.25" who="#KomendantGłównyStrażyPożarnejZygmuntJarosz">Komisja przyjęła odpowiedź Prezesa Rady Ministrów na dezyderat nr 13 i odpowiedź Ministra Sprawiedliwości na opinię nr 11.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>