text_structure.xml
30.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 6 czerwca 1979 r. Komisja Spraw Wewnętrznych i Wymiaru Sprawiedliwości, obradująca pod przewodnictwem posła Franciszka Sadurskiego (ZSL), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu państwa w roku 1978 w części dotyczącej Ministerstwa Sprawiedliwości;</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- sprawozdanie z wykonania budżetu państwa w 1978 r. w częściach dotyczących Sądu Najwyższego, Prokuratury Generalnej i Państwowego Arbitrażu Gospodarczego.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Sprawiedliwości z wiceministrem Zdzisławem Jędrzejczakiem, Sądu Najwyższego z pierwszym Prezesem Sądu Najwyższego Włodzimierzem Berutowiczem, Prokuratury Generalnej z Z-cą Prokuratora Generalnego Kazimierzem Kukawką, Państwowego Arbitrażu Gospodarczego z wiceprezesem Witoldem Pawełko. Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Najwyższej Izby Kontroli, Ministerstwa Finansów.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Koreferat do sprawozdania Ministerstwa sprawiedliwości z wykonania narodowego planu społeczno-gospodarczego i budżetu państwa w 1978 r. przedstawiła poseł Barbara Surma (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Mówczyni stwierdziła, iż zadania planowe w zakresie sprzedaży wyrobów i usług własnych, były wyższe od zadań ustalonych w planie o 355,4 mln zł, tj. o 6,8%; wartość sprzedaży wyrobów rynkowych w cenach detalicznych wyniosła w roku sprawozdawczym 1.369,6 mln zł i była wyższa o 199,6 mln zł (o 17,1%) w stosunku do zadań określonych w uchwale o NPSG.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Rzeczowy plan inwestycyjny został ustalony dla resortu sprawiedliwości na 1978 r. w ogólnej wysokości 831,9 mln zł. Wykonanie planu inwestycyjnego wyniosło w roku sprawozdawczym ogółem 647,6 mln zł, tj. 77,8%. Oddano do użytku m.in. budynek sądu wojewódzkiego w Bielsku-Białej oraz budynki sądów rejonowych w Lubartowie i Kołobrzegu.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Budżet Ministerstwa Sprawiedliwości po stronie dochodów został wykonany w 106,2%. W 1978 r. znaczne dochody osiągnięto z tytułu przekazania kary grzywny samoistnej, co wynika z prowadzonej polityki wymiaru sprawiedliwości polegającej na zaostrzeniu kar o charakterze ekonomicznym. W 1978 r. przeciętnie orzeczona grzywna samoistna wyniosła 10.990 zł. Wzrosły także opłaty notarialne. Wydatki resortu w 1978 r. zostały wykonane w 98,5% planowanych sum. Stanowi to bardzo dobry wskaźnik. Porównanie wysokości dochodów i wydatków budżetowych daje nadwyżkę dochodów o 11%. Wynika to z poprawy działalności gospodarczej resortu. Działalność resortu została pozytywnie oceniona przez Radę Ministrów a także w czasie partyjno-resortowej narady, która odbyła się w Ministerstwie pod koniec 1978 r. z udziałem wicepremiera Mieczysława Jagielskiego. Biorąc pod uwagę pozytywne rezultaty działalności gospodarczej i finansowej resortu sprawiedliwości w 1978 r. poseł B. Surma zaproponowała przyjęcie sprawozdania resortu z wykonania NPSG i budżetu państwa za 1978 r.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełJadwigaGiżyckaKoprowska">W związku z informacją w materiale resortu w 1978 r. na podstawie wyników rewizji gospodarczej skierowano 10 spraw na drogę postępowania sądowego oraz jedną sprawę do postępowania dyscyplinarnego, poseł zapytała o kategorie pracowników resortu objętych postępowaniem karnym oraz jakie sprawy zostały wszczęte.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełAlojzyCzarnecki">Gdzie i jakie nadużycia zostały popełnione w zakładach podległych resortowi? Poseł zgłosił wątpliwość co do planowego deficytu przedsiębiorstw rolnych funkcjonujących w ramach resortu. Wśród tych przedsiębiorstw są takie przedsiębiorstwa, które znajdują się w Bieszczadach i muszą być dotowane, jednak i inne przedsiębiorstwa np. Borne w woj. koszalińskim, których działalność gospodarcza jest bardzo dobra. W związku z tym deficyt jaki przynoszą przedsiębiorstwa rolne podległe resortowi nie jest zbyt wysoki. Następnie zapytał, czy w związku z rosnącymi dochodami, które resort osiąga z tytułu wymierzania kary grzywny samoistnej wzrasta ilość spraw zakończonych skazaniem na karę grzywny.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełJaninaBanasik">Czy w związku ze zmniejszeniem zatrudnienia skazanych w zakładach pracy podległych resortowi nastąpiło ogólne zmniejszenie liczby zatrudnionych więźniów?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#WiceministerZdzisławJędrzejczak">Szczególną uwagę w 1978 r. resort przywiązywał do działalności sądów rodzinnych. Było to spowodowane tym, iż rok ubiegły był pierwszym rokiem działalności tych sądów. Resort zmierzał do umocnienia ich organizacji, a także ujednolicenia orzecznictwa w sprawach rodzinnych. Specyfika orzecznictwa sądów rodzinnych wynika z faktu, że rozpatrują one zarówno sprawy karne, jak i cywilne związane z rodziną. Działalność sądów rodzinnych spotkała się z pozytywną oceną resortu i zainteresowanych stron. Sądy rodzinne rozpatrują rocznie ok. 350 tys. spraw i obecnie nie obejmują jeszcze całego terytorium kraju; działa ich 90 na ogólną liczbę 261 sądów rejonowych.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#WiceministerZdzisławJędrzejczak">Sprawy cywilne, których sądy rozpatrzyła w 1978 r. ok. 350 tys. nie zawierały jakichś nowych rodzajów spraw, które dotąd nie znajdowałyby się w kręgu zainteresowań sądów. Sądy cywilne szczególnie dużo miejsca poświęciły sprawom ochrony własności społecznej. Ilość tych spraw wzrasta. Jest to zjawisko zarówno pozytywne, jak i negatywne. Pozytywne z tego względu, iż świadczy o wzroście zainteresowania przedsiębiorstw sprawami ochrony powierzonego im mienia, negatywne z tego względu, iż powództwa w tym zakresie sądy cywilne uwzględniły w 47%, czyli że w pozostałych sprawach osoby winne nie poniosły odpowiedzialności. Ze społecznego punktu widzenia istotne jest, by wszyscy winni, którzy przyczynili się do powstania strat materialnych w przedsiębiorstwie, ponosili odpowiedzialność.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#WiceministerZdzisławJędrzejczak">Zwiększyła się także ilość spraw związanych z nabywaniem i dziedziczeniem gospodarstw rolnych. W rozstrzyganiu tych spraw sądy dążyły do oddania gospodarstw w ręce tych, którzy zapewniają prawidłową uprawę ziemi oraz poprawy struktury gospodarstw rolnych.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#WiceministerZdzisławJędrzejczak">Nieliczną, lecz ważną ze społecznego punktu widzenia część stanowiły sprawy z zakresu ochrony środowiska naturalnego. Winnymi powstania tych szkód są w zasadzie jednostki gospodarki uspołecznionej. W orzecznictwie sądy dążą do ograniczenia roszczeń odszkodowawczych do wysokości uzasadnionej realnie poniesionymi szkodami.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#WiceministerZdzisławJędrzejczak">Bardzo wzrosła także ilość spraw związanych z rozwiązywaniem umów o dożywocie, jest to jednak zjawisko przejściowe, związane z nowymi przepisami o rentach dla rolników.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#WiceministerZdzisławJędrzejczak">Występuje tendencja do ugodowego załatwiania spraw cywilnych. Resort popiera tę tendencję jako korzystniejszą ze społecznego punktu widzenia, od metody rozwiązywania sporów w drodze wyroków sądowych.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#WiceministerZdzisławJędrzejczak">Spraw karnych w 1978 r. sądy rozpatrzyły ok. 200 tys. Dąży się do dostosowania polityki w tym zakresie do aktualnie występujących kierunków zagrożenia porządku społecznego.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#WiceministerZdzisławJędrzejczak">W sprawach pracy w orzecznictwie dąży się do jednolitej oceny praw i obowiązków pracownika. Jedynie solidni pracownicy winni korzystać ze specjalnej ochrony stosunku pracy.</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#WiceministerZdzisławJędrzejczak">Wzrasta także ilość spraw ubezpieczeniowych. W 1976 r. sądy pracy ubezpieczeń społecznych rozpatrzyły ponad 45 tys. spraw; jest to duża ilość, jeżeli zważymy, że sądy te działają jako organy drugiej instancji.</u>
<u xml:id="u-5.9" who="#WiceministerZdzisławJędrzejczak">Poprawa poziomu orzecznictwa sądów jest podstawowym kierunkiem pracy resortu jednak działalność resortu nie ogranicza się tylko do tego zagadnienia. Resort prowadzi także poważną działalność w zakresie doskonalenia systemu prawa. Dotyczy to zwłaszcza racjonalizacji w wydawaniu aktów resortowych.</u>
<u xml:id="u-5.10" who="#WiceministerZdzisławJędrzejczak">Najważniejsze kierunki działalności resortu znalazły odbicie w efektywności gospodarczej resortu. Istnieją bowiem ścisłe związki między orzecznictwem i wynikami finansowymi resortu. Na osiągnięcie efektów finansowych miały wpływ różne czynniki, m.in. wzrost ilości i wysokości orzekanych grzywien, ożywienie działalności w rolnictwie, lepsze wykorzystanie pracy skazanych, oszczędne i racjonalne wydatkowanie środków finansowych.</u>
<u xml:id="u-5.11" who="#WiceministerZdzisławJędrzejczak">Odpowiadając na pytania posłów, wiceminister Z. Jędrzejczak stwierdził, iż sprawy karne skierowane na drogę sądową w wyniku rewizji gospodarczej były związane głównie z nadużyciami popełnionymi przez komorników sądowych, a w jednym wypadku - przez głównego księgowego sądu rejonowego. W tych sprawach wytoczono także powództwo o odszkodowanie. Nie było innych spraw karnych w stosunku do pracowników wymiaru sprawiedliwości.</u>
<u xml:id="u-5.12" who="#WiceministerZdzisławJędrzejczak">Jeżeli idzie o planowy deficyt gospodarstw rolnych resortu, jest on spowodowany obowiązującym resort systemem cen zbytu artykułów rolnych; ceny te nie zapewniają rentowności gospodarstw. Ponadto gospodarstwa w Bieszczadach nie są w dobrym stanie i wymagają dużych nakładów inwestycyjnych.</u>
<u xml:id="u-5.13" who="#WiceministerZdzisławJędrzejczak">Ilość kar grzywny samoistnej wzrosła w 1978 r. w stosunku do roku poprzedniego o 5 tys., wzrosła także przeciętna wysokość orzekanych grzywien.</u>
<u xml:id="u-5.14" who="#WiceministerZdzisławJędrzejczak">Zmniejszenie zatrudnienia w grupie skazanych zatrudnionych w przedsiębiorstwach podległych resortowi sprawiedliwości nie spowodowało zmniejszenia zatrudnienia skazanych ogółem, ponieważ zostali oni zatrudnieni poza resortem.</u>
<u xml:id="u-5.15" who="#WiceministerZdzisławJędrzejczak">Przewodniczący Komisji poseł Franciszek Sadurski (ZSL) przypomniał, iż w 1978 r. Komisja wielokrotnie podejmowała problematykę resortu sprawiedliwości. Zapytał, czy zdarzają się w praktyce wypadki rozwiązania przez sąd umów o dożywocie.</u>
<u xml:id="u-5.16" who="#WiceministerZdzisławJędrzejczak">Rozwiązania umowy dożywocia przez sądy zdarzają się, jednak ich ilość jest od lat stała. Uzupełniając informację o deficycie gospodarstw rolnych podległych resortowi mówca wyjaśnił, że w ciągu ostatnich lat ilość ziemi, którą zarządza resort zmniejszyła się z 39 tys. ha do 10 tys. ha w chwili obecnej. Resort regularnie przekazuje zagospodarowane użytki rolne Ministerstwu Rolnictwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełJadwigaGiżyckaKoprowska">Dlaczego w związku ze zmniejszającym się areałem gospodarstw rolnych podległych resortowi nie zmniejsza się ich deficyt?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#WiceministerZJędrzejczak">Wynika to częściowo z faktu dokonania precyzyjnych obliczeń (rok gospodarczy w rolnictwie kończy się w czerwcu) oraz z tego, że wzrost produkcji rolnej powoduje wzrost deficytu.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#WiceministerZJędrzejczak">Komisja jednogłośnie uchwaliła wniosek o przyjęcie sprawozdania Ministerstwa Sprawiedliwości z wykonania NPSG i budżetu w 1978 r.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#WiceministerZJędrzejczak">Koreferat do sprawozdania z wykonania budżetu państwa w 1978 r. w części dotyczącej Sądu Najwyższego przedstawił poseł Alojzy Czarnecki (SD).</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#WiceministerZJędrzejczak">Mówca przypomniał, że na Sądzie Najwyższym, jako naczelnym organie sądowym w naszym kraju spoczywają poważne obowiązki związane głównie z wykonywaniem nadzoru judykacyjnego. W 1978 r. dochody Sądu Najwyższego zostały wykonane z nadwyżką 18% (wskutek sprzedaży w drodze licytacji samochodów SN), natomiast wydatki w 99,3%. Gdyby można było zaliczyć po stronie dochodów sumy odprowadzone przez Sąd Najwyższy do budżetu państwa z tytułu orzeczonych kar grzywny, a także kosztów sądowych, to można by uznać, że dochody i wydatki Sądu Najwyższego byłyby zrównoważone.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#WiceministerZJędrzejczak">Dzięki dezyderatom sejmowej Komisji Spraw Wewnętrznych i Wymiaru Sprawiedliwości, Sąd Najwyższy uzyskał dodatkowo 11 etatów. Występowały trudności z zakupem środków i materiałów, a także usług. Zadania gospodarcze Sądu Najwyższego zostały w 1978 r. wykonane pomyślnie.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełBarbaraSuma">Co jest powodem zmniejszenia sum przeznaczonych w budżecie SN na stypendia?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PierwszyPrezesWłodzimierzBerutowicz">Stypendia w Sądzie Najwyższym służą w zasadzie pomocy udzielanej sędziom SN pracującym nad dysertacjami doktorskimi. Obecnie jest jedna osoba korzystająca ze stypendium i brak na razie innych kandydatów.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełJerzyZygmanowski">Jakie są przyczyny występowania rozbieżności między wydatkami planowanymi na r. 1978 a ich wykonaniem? Z czego wynika podwójne ewidencjonowanie wydatków przeznaczonych na finansowanie tych samych dziedzin?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PierwszyPrezesWłodzimierzBerutowicz">Układ budżetu wymaga przyjęcia takiej systematyki, jaka została zastosowana w sprawozdaniu, gdyż sprawozdanie powinno uwzględniać wszystkie pozycje zawarte w budżecie. W ustawie budżetowej natomiast występuje nakładanie się tych samych pozycji. Jeżeli idzie o zmniejszenie wydatków o 40 mln zł, to wynika ono ze skreślenia z budżetu sum przeznaczonych na budowę nowej siedziby Sądu Najwyższego.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełFranciszekSadurski">Jakie są szanse rozpoczęcia budowy nowej siedziby Sądu Najwyższego w przyszłym roku?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PierwszyPrezesWłodzimierzBerutowicz">Obecnie podejmowane są prace przygotowujące zaplecze budowy nowej siedziby. Sąd Najwyższy uzyskał wykonawcę budynku, którym będzie przedsiębiorstwo „Budopol” w Poznaniu i wszystko wskazuje na to, że z początkiem przyszłego roku rozpocznie się realizacja. Budowa nowej siedziby jest tym pilniejsza, iż jest prawdopodobne powierzenie w najbliższym czasie Sądowi Najwyższemu nowych obowiązków, związanych z wprowadzeniem sądowej kontroli decyzji administracyjnych. Będzie to wymagało wg wstępnych obliczeń zatrudnienia ok. 50 nowych pracowników. Ponadto, występująca obecnie praktyka orzekania w składach Sądu Najwyższego przez delegowanych sędziów sądów wojewódzkich, nie jest najwłaściwsza z punktu widzenia merytorycznego, a delegowanie sędziów jest kosztowne.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PierwszyPrezesWłodzimierzBerutowicz">Sąd Najwyższy widzi potrzebę wprowadzenia informatycznego banku danych związanych z orzecznictwem SN. Wynika to z potrzeby ujednolicenia orzecznictwa i wprowadzenia powszechnej jego znajomości wśród sędziów.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełFranciszekSadurski">Wprowadzenia sądownictwa administracyjnego wydaje się być przesądzone i rzeczywiście na Sąd Najwyższy zostaną nałożone nowe obowiązki. Jest to ważki argument na rzecz szybkiej poprawy warunków lokalowych SN.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PosełFranciszekSadurski">Na wniosek przewodniczącego, Komisja jednogłośnie uchwaliła wniosek o przyjęcie sprawozdania Sądu Najwyższego z wykonania budżetu w 1978 r.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PosełFranciszekSadurski">Następnie Komisja rozpatrzyła sprawozdanie Prokuratury Generalnej PRL z wykonania budżetu państwa w 1978 r.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PosełFranciszekSadurski">Koreferat przedstawiła poseł Kazimiera Grzegorczyk (PZPR).</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#PosełFranciszekSadurski">W okresie sprawozdawczym Prokuratura wydatkowała przyznane środki budżetowe w 99,7%. Środki te zabezpieczały działalność Prokuratury, w szczególności przeznaczone były na osobowy fundusz płac, finansowanie bezpośrednich kosztów postępowań przygotowawczych, wydatki administracyjno-gospodarcze.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#PosełFranciszekSadurski">Przeprowadzono bieżące remonty lokali i zakupiono 10 central telefonicznych różnych typów oraz 34 samochody. Zdaniem mówczyni, sytuacja w transporcie samochodowym Prokuratury nie tylko nie uległa poprawie od 1977 roku, ale przeciwnie uległa pogorszeniu.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#PosełFranciszekSadurski">W zakończeniu swego wystąpienia poseł K. Grzegorczyk stwierdziła, że wykonanie budżetu Prokuratury cechuje oszczędność w gospodarowaniu środkami, troska o ich racjonalne wykorzystanie.</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełStefaniaKamińska">Jakie środki zostaną zastosowane w celu ograniczenia pasożytnictwa społecznego? Wyborcy domagają się zdecydowanych działań. Niezbędne są samochody dla działalności prokuratury. Ile samochodów prokuratura otrzymała w bieżącym roku?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełJadwigaGiżyckaKoprowska">Jak się przedstawiają możliwości poprawy sytuacji lokalowej prokuratury?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełBarbaraSurma">Poważne sumy prokuratura wydaje na łączność. Możliwość dysponowania samochodami przyczyniłaby się do zmniejszenia tych wydatków.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełAlojzyCzarnecki">Ile prokuratur rejonowych nie dysponuje samochodami? Zapewne nie jest możliwa budowa nowego gmachu dla prokuratury. Należy jednak zastanowić się nad możliwością wygospodarowania pomieszczeń dla poprawy sytuacji lokalowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#ZastępcaProkuratoraGeneralnegoPRLKazimierzKukawka">Nie dysponujemy taką regulacją prawną, która pozwalałaby na stosowanie środków przeciw pasożytnictwu społecznemu. Liczba osób, które można objąć tym pojęciem wynosi ok. 40 tys. według danych MO, ale ewidencja milicyjna nie jest ścisła. Ostatnio Instytut Problematyki Przestępczości przeprowadził badania w Bydgoszczy, Szczecinie i Łodzi, na podstawie których stwierdzić można, że mamy w kraju ok. 200 tys. osób tej kategorii, przy czym 80% to ludzie dotknięci chorobą alkoholową, którzy powinni być leczeni, stosownie do postanowień ustawy, jeśli stwarzają zagrożenie lub naruszają porządek. Należy zrekonstruować zakłady leczenia odwykowego. Obecnie trzyma się tam pacjentów, którzy nic nie robią, a niekiedy nadal używają alkohol. Ośrodki takie należy lokować przy zakładach produkcyjnych i stosować obowiązek pracy jako ważny element leczenia odwykowego. Środki karne stosuje się tam, gdzie to jest uzasadnione dopuszczaniem się przestępstw. Uchwała Sądu Najwyższego traktuje pasożytniczy tryb życia jako okoliczność obciążającą.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#ZastępcaProkuratoraGeneralnegoPRLKazimierzKukawka">W roku bieżącym prokuratura otrzymała tylko 25 samochodów. Brak samochodów to sprawa o dużym znaczeniu. W nowej strukturze terytorialnej występuje potrzeba bezpośredniego udziału prokuratora Już na etapie podstawowego zakresu postępowania przygotowawczego z uwagi na fakt, że dochodzenia prowadzą posterunki i komisariaty MO.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#ZastępcaProkuratoraGeneralnegoPRLKazimierzKukawka">Obecnie prokuratura pilnie potrzebuje 30 samochodów dla jednostek terenowych, które nie mają środków transportu i 50 samochodów na wymianę zużytych pojazdów.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#ZastępcaProkuratoraGeneralnegoPRLKazimierzKukawka">Przewiduje się, że problemy lokalowe Prokuratury zostaną rozwiązane tymczasowo poprzez przejęcie pomieszczeń zajmowanych obecnie przez Polską Izbę Handlu Zagranicznego.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#ZastępcaProkuratoraGeneralnegoPRLKazimierzKukawka">Wysokie koszty łączności wiążą się z niedostatkami w zakresie zaopatrzenia w pojazdy, a także z podniesieniem cen na usługi w łączności. Prokuratura stara się gospodarować oszczędnie, ale wydatki odpowiadają potrzebom.</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#ZastępcaProkuratoraGeneralnegoPRLKazimierzKukawka">Komisja jednomyślnie uchwaliła wniosek o przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu państwa w 1978 r. w części dotyczącej Prokuratury.</u>
<u xml:id="u-19.6" who="#ZastępcaProkuratoraGeneralnegoPRLKazimierzKukawka">Komisja postanowiła wystosować dezyderat w sprawie zabezpieczenia środków transportu niezbędnych dla działalności prokuratury.</u>
<u xml:id="u-19.7" who="#ZastępcaProkuratoraGeneralnegoPRLKazimierzKukawka">W kolejnym punkcie porządku dziennego Komisja rozpatrzyła sprawozdanie z wykonania budżetu państwa w 1978 r. w części dotyczącej Państwowego Arbitrażu Gospodarczego.</u>
<u xml:id="u-19.8" who="#ZastępcaProkuratoraGeneralnegoPRLKazimierzKukawka">Koreferat poselski przedstawił poseł Eryk Klasek (bezp.).</u>
<u xml:id="u-19.9" who="#ZastępcaProkuratoraGeneralnegoPRLKazimierzKukawka">Mówca przypomniał, że stosunkowo niedawno Komisja zapoznała się z działalnością arbitrażu w zakresie obsługi prawnej i z działalnością profilaktyczno-sygnalizacyjną. Sprawy te były przedmiotem wizytacji oraz dwóch posiedzeń Komisji, działalność arbitrażu spotkała się z pozytywną oceną.</u>
<u xml:id="u-19.10" who="#ZastępcaProkuratoraGeneralnegoPRLKazimierzKukawka">W roku 1978 plan dochodów budżetowych Państwowego Arbitrażu Gospodarczego został wykonany w 114,7%. Głównym źródłem dochodów budżetowych są wpływy z opłat arbitrażowych w postępowaniu przed Okręgowymi Komisjami Arbitrażowymi i w postępowaniu odwoławczym prowadzonym przez Główną Komisję Arbitrażową. Budżet po stronie wydatków został wykonany w 98,9%. Środki bieżące przeznaczono na finansowanie działalności Głównej Komisji Arbitrażowej oraz Komisji Okręgowych. Główną pozycję wydatków stanowi osobowy fundusz płac. Uwzględniając środki podlegające zgodnie z obowiązującymi przepisami blokadzie oraz decyzję ministra finansów ze stycznia 1978 r. dotyczącą ograniczenia wydatków w zakresie osobowego funduszu płac, faktyczne wykonanie tego funduszu wyniosło 99,3%. Gros bezosobowego funduszu płac przeznaczono na szkolenie aplikantów radcowskich w celu zapewnienia prawidłowej obstawy stanowisk radcowskich w nowo utworzonych województwach oraz w województwach o charakterze rolniczym. Ciągły niedobór środków na szkolenie aplikantów ogranicza realizację podjętych zamierzeń. W związku z tym, w planie na 1980 rok zamierza się zmniejszyć liczbę aplikantów.</u>
<u xml:id="u-19.11" who="#ZastępcaProkuratoraGeneralnegoPRLKazimierzKukawka">Po omówieniu poszczególnych grup wydatków, z których finansowano przedsięwzięcia związane z materialnym zabezpieczeniem działalności arbitrażu oraz poprawą warunków pracy, mówca przedstawił wykorzystanie środków zakładowego funduszu socjalnego.</u>
<u xml:id="u-19.12" who="#ZastępcaProkuratoraGeneralnegoPRLKazimierzKukawka">Poseł E. Klasek podkreślił, że Państwowy Arbitraż Gospodarczy prawidłowo realizował powierzone zadania. Zwraca uwagę fakt wykonywania wielokierunkowych zadań przez stosunkowo małą grupę pracowników. Obciążenie obowiązkami w arbitrażu jest bardzo duże - arbiter rozpatruje ok. 45 spraw miesięcznie. Dochodzą do tego zadania w zakresie działalności profilaktyczno-sygnalizacyjnej oraz inne czynności określone w ustawie o arbitrażu. Mając na uwadze szerokie, nie w pełni jeszcze wykorzystane możliwości działania arbitrażu, aktualny jest wniosek dotyczący przyznania dodatkowych etatów na szkolenie aplikantów oraz odpowiednich środków na ten cel. W grudniu ub.r. Komisja uchwaliła w tej sprawie dezyderat do Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów oraz do ministra finansów. Z udzielonych odpowiedzi, zwłaszcza z odpowiedzi ministra finansów wynika, że jakkolwiek nie było możliwości zwiększenia liczby etatów w tym roku, to jednak sprawa zostanie rozważona. Dlatego też Komisja powinna ponowić dezyderat w tej sprawie. Komisje Arbitrażowe obejmują swoim zasięgiem działania od 2-ch do 4-ch województw, tymczasem tylko dwie Okręgowe Komisje dysponują po 1-ym służbowym samochodzie osobowym. Celowe jest przyznanie etatów samochodowych przynajmniej niektórym większym komisjom okręgowym.</u>
<u xml:id="u-19.13" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełAlojzyCzarnecki">Ilu jest aplikantów szkolonych na arbitrów?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosełBarbaraSurma">W województwie miejskim łódzkim ma siedzibę Okręgowa Komisja Arbitrażowa obejmująca swoim zasięgiem działania 4 województwa. Arbitrzy nie mają własnych samochodów, Okręgowa Komisja nie ma też żadnego środka transportu.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełFranciszekSadurski">Komisja niedawno zajmowała się działalnością arbitrażu. Sprawy te mamy jeszcze w pamięci.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#WiceprezesPaństwowegoArbitrażuGospodarczegoWitoldPawełko">Arbitraż dysponuje 5-cioma etatami aplikantów arbitrażowych, co nie zaspokaja potrzeb. Konieczne jest zwiększenie środków na szkolenie radców prawnych, gdyż obecne stawki utrudniają znalezienie chętnych wykładowców.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełAlojzyCzarnecki">Czy przygotowywana ustawa o obsłudze prawnej nie spowoduje zmniejszenia potrzeb w zakresie szkolenia?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#WiceprezesWitoldPawełko">Liczba radców prawnych jest mniejsza od liczby stanowisk radców. Problem jednoetatowości w zawodzie radcy powinien być rozwiązywany elastycznie w miarę wzrostu liczby radców prawnych. Z tego punktu widzenia arbitraż widzi potrzebę korekt w projekcie ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosełJadwigaGiżyckaKoprowska">Ile jest wolnych etatów arbitrów? Jak przedstawia się fluktuacja arbitrów?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#WiceprezesWitoldPawełko">Średnio rocznie nie wykorzystuje się 4-ch etatów. Po ostatniej regulacji płacowej wzrosło zainteresowanie pracą w arbitrażu. Na 275 pracowników orzeczniczych w roku 1978 zwolniło się 17 osób. Liczba aplikantów zmniejszyła się z 10 do 5 w rezultacie naturalnego procesu awansowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#WicedyrektordepartamentuwMinisterstwieFinansówJerzyMirecki">Arbitraż nie wykorzystuje posiadanych etatów. W latach 1976–78 liczba aplikantów etatowych uległa zmniejszeniu z 10 do 4. Potrzeby arbitrażu na rok 1979 są zabezpieczone. Przy dokonywaniu 2% zmniejszenia zatrudnienia w dziale „sprawiedliwość” zdjęto z arbitrażu nie 13, lecz 10 etatów. Należałoby może w większym stopniu wykorzystywać środki transportu posiadane przez jednostki gospodarki uspołecznionej, na rzecz których arbitraż działa. Uchwalenie ustawy o wykonywaniu zawodu radcy prawnego może powodować zmniejszenie potrzeb w zakresie szkolenia aplikantów.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#WiceprezesWitoldPawełko">Arbitraż niejednokrotnie korzysta z pomocy zakładów pracy, jednakże nie można spodziewać się rozwiązania problemu transportu dzięki tej pomocy.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#WiceprezesWitoldPawełko">Komisja przyjęła wnioski zawarte w koreferacie posła Eryka Klaska dotyczące etatów i środków na szkolenie aplikantów oraz etatów samochodowych dla arbitrażu.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#WiceprezesWitoldPawełko">Komisja jednomyślnie uchwaliła wniosek o przyjęcie sprawozdania Państwowego Arbitrażu Gospodarczego z wykonania budżetu w roku 1978.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#WiceprezesWitoldPawełko">KOMISJA OŚWIATY I WYCHOWANIA.</u>
<u xml:id="u-29.4" who="#WiceprezesWitoldPawełko">KOMISJA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I WYMIARU SPRAWIEDLIWOŚCI.</u>
<u xml:id="u-29.5" who="#WiceprezesWitoldPawełko">Dnia 6 czerwca 1979 r. na wspólnym posiedzeniu Komisji Oświaty i Wychowania oraz Komisji Spraw Wewnętrznych Wymiaru Sprawiedliwości obradujących pod przewodnictwem posła Franciszka Sadurskiego (ZSL) rozpatrzono odpowiedzi na dezyderaty Komisji Oświaty i Wychowania oraz Spraw Wewnętrznych i Wymiaru Sprawiedliwości dotyczące nowelizacji przepisów o aktach stanu cywilnego oraz utworzenia pogotowia rodzinnego służącego osobom wychowującym samotnie dzieci.</u>
<u xml:id="u-29.6" who="#WiceprezesWitoldPawełko">Komisje przyjęły odpowiedzi na dezyderaty.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>