text_structure.xml
27.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 8 grudnia 1978 r. Komisja Spraw Wewnętrznych i Wymiaru Sprawiedliwości, obradująca pod kolejnym przewodnictwem posłów Franciszka Sadurskiego (ZSL) i Pawła Dąbka (PZPR), rozpatrzyła projekt planu i budżetu na 1979 r. w częściach dotyczących Ministerstwa Sprawiedliwości, Urzędu ds. Kombatantów oraz Głównego Urzędu Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Sprawiedliwości z wiceministrem Zdzisławem Jędrzejczakiem, Urzędu ds. Kombatantów z ministrem Mieczysławem Grudniem, Głównego Urzędu Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk z prezesem Stanisławem Kosickim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Projekt planu i budżetu na 1979 r. Ministerstwa Sprawiedliwości omówiła poseł Barbara Surma (PZPR): Charakterystyczną cechą projektu planu i budżetu na rok 1979 resortu sprawiedliwości jest to, że stanowi on kontynuację podjętych już w latach poprzednich i konsekwentnie realizowanych wielokierunkowych działań, wynikających z uchwały VII Zjazdu PZPR.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Polityka karna resortu jest nadal ukierunkowana na zwiększanie dolegliwości ekonomicznej, zwłaszcza w postaci kar grzywien samoistnych, a polityka penitencjarna na rozwijanie wszystkich form zatrudnienia skazanych oraz poprawę wydajności i jakości wykonywanej przez nich pracy.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Udział resortu sprawiedliwości w realizacji zadań planu wyraża się głównie działalnością inwestycyjną oraz działalnością gospodarczą przywięziennych przedsiębiorstw przemysłowych.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Zakrada się wzrost wartości produkcji o 200 mln zł, co w stosunku do przewidywanego wykonania w 1978 r. oznacza zwiększenie zadań o 3,7%. Wartość produkcji przeznaczonej na rynek osiągnie 1.210 mln zł, przy ogólnej wartości całej produkcji resortu w wysokości 5.650 mln zł. Największy udział w produkcji rynkowej mają meble i obuwie. Godzi się podkreślić, że artykuły rynkowe produkowane w przedsiębiorstwach przywięziennych są wysoko oceniane przez odbiorców. Dynamika rozwoju tej produkcji jest jednak determinowana ograniczonymi dostawami niektórych surowców.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Projekt budżetu resortu sprawiedliwości zamyka się po stronie dochodów kwotą 5.450 mln zł, a po stronie wydatków kwotą 5.269 mln złotych. Dynamika wzrostu dochodów w resorcie sprawiedliwości jest w ostatnich latach bardzo duża (np. w 1975 r. dochody resortu wynosiły 3.333 mln zł).</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Osiągane dotychczas i planowane na rok przyszły zwiększenie wpływów budżetowych dotyczy wszystkich podstawowych źródeł, a więc kar grzywien, opłat sądowych i notarialnych, dochodów z tytułu zatrudnienia skazanych oraz zysków osiąganych przez przywięzienne przedsiębiorstwa przemysłowe.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Wydatki resortu na rok 1979 zostały zaplanowane w sposób szczególnie oszczędny i uwzględniający daleko idącą hierarchizację potrzeb.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełJanMalinowski">Aby móc otrzymać emeryturę, rolnik obowiązany jest przekazać gospodarstwo rolne następcy za pośrednictwem naczelnika gminy. Jeśli uczyni to za pomocą aktu notarialnego - traci prawo do emerytury. Powstają w związku z tym dwa problemy. Po pierwsze - czy sytuacja taka nie wpływie na zmniejszenie wpływów z tytułu opłat notarialnych. Po drugie - czy było rzeczywistą intencją ustawy o emeryturach dla rolników, aby rolnik tracił uprawnienia do emerytury, jeśli skorzysta on z tradycyjnej, cieszącej się społecznym uznaniem drogi postępowania notarialnego.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełJanMalinowski">Poseł Antoni Korzycki (ZSL) poinformował, że zwrócono się do niego z kilkunastoma zażaleniami na postępowanie władz, gdyż gospodarstwo rolne przekazane zostało bez zgody właścicieli komuś obcemu - nawet, jeśli byli członkowie rodziny posiadający kwalifikacje rolnicze.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełJanMalinowski">Poseł Alojzy Czarnecki (SD) prosił o informację w sprawie zmian w rejestrze skazanych oraz o stanie realizacji grzywien w roku bieżącym. Czy zaległości w rozpatrywaniu spraw cywilnych mają znaczenie dla ewentualnego nie wykonania planu w tym zakresie?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełJadwigaGiżyckaKoprowska">W związku z reformą władz terenowych powstało szereg nowych sądów. Czy są już one należycie wyposażone w meble itp. Sądy to nie są zwykłe lokale biurowe. Muszą one mieć szczególny wystrój, ze względu na powagę realizowanych w nich czynności. Ile jest jeszcze sądów wojewódzkich, które pracują poza stolicami swoich województw i czy są realne szanse na ich przeniesienie?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełFranciszekSadurski">Uwaga o zaniepokojeniu rolników wywołanym odejściem od stosowania przy przekazywaniu ziemi tradycyjnej formy aktu notarialnego potwierdza się. Wiele jest sygnałów o tym świadczących.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełFranciszekSadurski">W projekcie planu na rok przyszły przewiduje się spadek liczby więźniów zatrudnionych w przywięziennych zakładach przemysłowych. Czym jest to spowodowane?</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełFranciszekSadurski">Wiceminister sprawiedliwości Zdzisław Jędrzejczak poinformował, że do ubiegłego roku przekazywanie nieruchomości rolnych odbywało się w zasadzie w formie aktu notarialnego. Ustawa o emeryturach dla rolników wprowadziła tu szczególny, uproszczony tryb postępowania. Były na ten temat dyskusje, zgłoszono wątpliwości, ale, ze względu na masowość aktów tego rodzaju, uznano, że przyjęcie takiej właśnie formy jest konieczne. Rolnik może więc ubiegać się o emeryturę jedynie po przekazaniu gospodarstwa za pośrednictwem naczelnika gminy. Ze względu na niedostateczną znajomość tego przepisu wśród rolników Ministerstwo Sprawiedliwości przekazało do biur notarialnych pismo zalecające, aby każdy zgłaszający się w sprawie oddania nieruchomości był informowany o przepisach ustawy. Weszliśmy także w kontakt z ZUS, aby w przypadkach, kiedy rolnik omyłkowo przekaże gospodarstwo bez zachowania trybu przewidzianego przez ustawę emerytalną - na razie, w pierwszym okresie działania ustawy, przyjmować, że tryb ten został zachowany. Rolnik po dokonaniu czynności w urzędzie gminnym może następnie powtórnie załatwić sprawę w drodze aktu notarialnego.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PosełFranciszekSadurski">Zwracając się do posła Korzyckiego, minister stwierdził, że chodzi tu o występowanie jakichś nieprawidłowości i że w każdym przypadku, bez względu na rodzaj procedury, wymagany jest udział zainteresowanych, a więc nie może zdarzać się, żeby gospodarstwo zostało przekazane bez uzyskania podpisu właściciela na odpowiednim akcie.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PosełFranciszekSadurski">Według stanu na dzień 1 października 1978 r. ściągnięto 725 mln złotych grzywny, co w zasadzie odpowiada założeniom. W porównaniu z latami ubiegłymi wysokość orzekanych obecnie grzywien Jest duża, co jest wynikiem jednoznacznej polityki resortu w tym zakresie, zmierzającej do zwiększenia roli represji ekonomicznej w karaniu. Są tu jednak ograniczenia (np. ustawowe - wysokość samodzielnej grzywny nie może przekraczać 25 tys. zł). Średnia wysokość orzekanych grzywien samoistnych wynosi obecnie 13–14 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PosełFranciszekSadurski">Długość postępowania sądowego w sprawach cywilnych jest różna i zależy od charakteru sprawy, zakresu niezbędnego postępowania dowodowego itp. (średnio w skali krajowej - 2–3 miesiące). Sprawy ze stosunku pracy rozpatrywane są szybciej, bo w przypadku połowy z nich czas rozpoznawania nie przekracza 2 tygodni. Resort usilnie dąży do maksymalnego podniesienia sprawności postępowania sądowego. Przy pomocy pracowników nauki rozważa się możliwość usprawnienia postępowania cywilnego. Doświadczenia szybkiego rozpoznawania spraw ze stosunku pracy są tu pomocne.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#PosełFranciszekSadurski">Ministerstwo ma duże trudności z nowymi budynkami dla sądów, ale jeśli nowy gmach powstanie, to oczywiście zostaje już w pełni wyposażony. W chwili obecnej troską resortu jest wystrój sądów rodzinnych, ze względu na szczególne znaczenie ich działalności profilaktycznej np. w postaci mediacji. Skuteczność wychowawczej funkcji sądu rodzinnego zależy m.in. od nastroju, jaki można stworzyć w pomieszczeniu, do którego zaprasza się strony. Obecnie tylko sądy dla województw: sieradzkiego, skierniewickiego i chełmskiego mają swoje siedziby poza miastami wojewódzkimi. W budowie znajdują się gmachy dla sądów wojewódzkich w Sieradzu i Skierniewicach. Po zakończeniu tych prac pozostanie więc jedynie problem woj. chełmskiego.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#PosełFranciszekSadurski">Następnie minister Jędrzejczak omówił główne kierunki działania resortu w roku przyszłym. W polityce karnej zakłada się kontynuowanie tendencji występujących już w roku bieżącym, polegających na stosowaniu surowej represji w stosunku do sprawców przestępstw poważniejszych oraz zróżnicowania form odpowiedzialności w odniesieniu do osób, które popełniły przestępstwa mniejszej wagi. W tym ostatnim przypadku duża rola przypadać będzie represji ekonomicznej. W rozpatrywaniu spraw cywilnych zwracać się będzie uwagę na to, aby rola sądu nie ograniczała się do funkcji arbitra, lecz by wiązała się z działalnością profilaktyczną, zwłaszcza przy wykorzystaniu instytucji sygnalizacji. Chodzi o czynną rolę sądów w ochronie własności społecznej. W sprawach rolnych preferowany będzie kierunek, zgodnie z którym, w przypadku istnienia kilku kandydatów, ziemię powierzać się będzie tym, którzy mogą zapewnić maksymalne jej wykorzystanie. Sądy będą także przejawiać troskę o ochronę gruntów rolnych. W sprawach ze stosunku pracy stosować się będzie zasadę jedności praw i obowiązków pracowniczych. Z ochrony prawnej powinien korzystać ten pracownik, który na nią zasługuje.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#PosełFranciszekSadurski">Niezależnie od tradycyjnej działalności orzeczniczej, szczególne znaczenie w pracy resortu sprawiedliwości w roku przyszłym będzie miała działalność związana z doskonaleniem i porządkowaniem prawa, w tym zwłaszcza przepisów resortowych. Poważną rolę odgrywa tu rejestr przepisów resortowych. Na podstawie jego funkcjonowania można sformułować wstępne oceny. W zasadzie są one pozytywne. W szczególności obserwuje się zmniejszenie ilości aktów resortowych, na co ma wpływ już samo istnienie rejestru. Prócz tego resorty konsultują się z Ministerstwem Sprawiedliwości niekiedy jeszcze przed wydaniem poszczególnych aktów. W roku przyszłym podjęte będą prace mające na celu ujednolicenie formy przepisów resortowych. W ramach prac legislacyjnych szczególną wagę ma opracowywanie projektów ustaw o przedsiębiorstwach państwowych oraz o tworzeniu prawa. Zamierza się też zintegrować postępowanie egzekucyjne, administracyjne i sądowe w jednolitych organach egzekucyjnych.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#PosełFranciszekSadurski">Rejestr skazanych w dotychczasowej postaci jest przestarzały. Będzie się go doskonalić przy pomocy zmian o charakterze technicznym, ale prace te są trudne i kosztowne, dlatego też jesteśmy dopiero na początku drogi.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#PosełFranciszekSadurski">Ograniczenie zatrudnienia skazanych związane jest ze wzrostem wydajności pracy w zakładach przywięziennych, których ze względu na kłopoty surowcowe i inne nie można rozwijać. Stale rośnie natomiast liczba więźniów pracujących poza zakładami karnymi, np. w budownictwie, przy budowie dróg itp.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#PosełFranciszekSadurski">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na 1979 r. w części dotyczącej Ministerstwa Sprawiedliwości w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#PosełFranciszekSadurski">Projekt budżetu na 1979 r. Urzędu ds. Kombatantów przedstawił poseł Franciszek Sadurski (ZSL).</u>
<u xml:id="u-4.13" who="#PosełFranciszekSadurski">Realizacja przez Urząd oraz zarządy główne związków kombatantów ustaw z dnia 29 maja 1974 roku o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin, z dnia 24 października 1975 r. o dalszym zwiększeniu świadczeń dla kombatantów i więźniów obozów koncentracyjnych spowodowała, że otoczenie kombatantów szerszą opieką korzystnie wpłynęło na nastroje środowiska oraz kształtowanie odpowiednich postaw. Nastąpił znaczny wzrost ilościowy organizacji kombatanckich, a głównie ZBoWiD-u, który w chwili obecnej liczy ponad 640 tys. członków i podopiecznych (w 1978 r. przyjęto prawie 50 tys. nowych członków).</u>
<u xml:id="u-4.14" who="#PosełFranciszekSadurski">W ciągu 11 miesięcy br. kombatantom znajdującym się w stosunkowo trudnych warunkach materialnych minister do spraw kombatantów przyznał lub podwyższył w trybie wyjątkowym 7200 rent. Do końca br. liczba ta zwiększy się do około 8 tys.</u>
<u xml:id="u-4.15" who="#PosełFranciszekSadurski">Liczba byłych więźniów obozów koncentracyjnych, którzy po uzyskaniu grupy inwalidzkiej, otrzymują zgodnie z ustawą z 23 października 1975 r. renty inwalidy wojennego wynosi już ponad 32 tys. Przewiduje się wzrost tej liczby w 1979 r. o około 3–4 tys. Szeroką i skuteczną działalność prowadzi Urząd w zakresie Innych form pomocy socjalnej, na którą przeznaczono w 1978 r. 100 mln zł. Dla kombatantów wymagających leczenia uzdrowiskowego zakupiono 7213 skierowań sanatoryjnych i wczasowych, co jest nadal niewystarczające. Dlatego ważnym zadaniem Urzędu jest budowa własnej bazy sanatoryjno-uzdrowiskowej i domów spokojnej starości dla kombatantów. Urząd napotyka na poważne trudności w realizacji inwestycji, co wynika ze znanych ograniczeń.</u>
<u xml:id="u-4.16" who="#PosełFranciszekSadurski">Minister do spraw kombatantów udzielił kilkaset, a związki kombatanckie kilkanaście tysięcy zapomóg pieniężnych kombatantom znajdującym się w trudnych warunkach. W ostatnim okresie zwrócono uwagę na sytuację materialną kobiet - byłych żołnierzy. Kilkudziesięciu inwalidów otrzymało dotacje na zakup wózków inwalidzkich lub samochodów małolitrażowych.</u>
<u xml:id="u-4.17" who="#PosełFranciszekSadurski">W 1978 roku rozpatrzono ponad 10 tys. listów, interwencji i próśb. Przeprowadzono 2 tys. rozmów z osobami, które zgłosiły się do Urzędu i udzielono wielu porad prawnych.</u>
<u xml:id="u-4.18" who="#PosełFranciszekSadurski">Na wnioski Urzędu Rada Państwa nadała w 1978 roku ponad 5 tys. orderów, Minister Obrony Narodowej 573 medale za zasługi dla obronności kraju. Rada Najwyższa ZSRR przyznała 100 medali „60 lat Armii Radzieckiej”. Na podkreślenie zasługuje działalność organizacyjno-propagandową, która koncentrowała się wokół dalszej zawodowej i społecznej aktywizacji środowisk kombatanckich, głównie z okazji obchodów 35 rocznicy powstania ludowego Wojska Polskiego oraz wokół przygotowań do mającego się odbyć w maju 1979 roku VI Kongresu ZBoWiD. We współdziałaniu z ZG TPPR i GZ PWP zorganizowano kombatancki podciąg przyjaźni do rejonów formowania i walk jednostek LWP na terenie ZSRR. Równolegle przyjęto w Polsce 114 osobową grupę radzieckich weteranów II wojny światowej.</u>
<u xml:id="u-4.19" who="#PosełFranciszekSadurski">W mijającym roku zrealizowano wiele przedsięwzięć inspirujących podejmowanie i popularyzację problematyki kombatanckiej w środkach masowego przekazu i w pracach naukowo-badawczych.</u>
<u xml:id="u-4.20" who="#PosełFranciszekSadurski">Środowisko kombatanckie wielokrotnie reprezentowało dojrzałość postaw obywatelskich i jedność stanowisk w zasadniczych kwestiach polityki państwowej, gospodarczej i obronnej. Na uwagę zasługuje działalność Urzędu w rozszerzaniu dwustronnych form współpracy z instytucjami i związkami kombatanckimi innych krajów.</u>
<u xml:id="u-4.21" who="#PosełFranciszekSadurski">Całokształt działalności Urzędu zasługuje na pozytywną ocenę. Operatywne, konsekwentne i systematyczne realizowanie planowych i doraźnych zadań, właściwe koordynowanie i oddziaływanie na prace związków kombatanckich oraz prawidłowe wykorzystywanie przyznanych środków sprawiły, że działalność Urzędu jest coraz bardziej odczuwalna i z pełną aprobatą przyjmowana przez środowiska kombatanckie naszego kraju.</u>
<u xml:id="u-4.22" who="#PosełFranciszekSadurski">Rozpatrując w tym świetle projekt budżetu Urzędu należy podkreślić, że został on opracowany w sposób rzeczowy i przemyślany, z troską o właściwą gospodarkę środkami finansowymi. Zasadniczą pozycję budżetową stanowi dotacja dla Państwowego funduszu Kombatantów i Więźniów Obozów Koncentracyjnych, przeznaczona na pokrycie świadczeń społecznych w wysokości ponad 7.040 mln zł.</u>
<u xml:id="u-4.23" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
<u xml:id="u-4.24" who="#PosełFranciszekSadurski">Poseł Michał Grendys (SD) złożył na ręce ministra Grudnia podziękowanie stwierdzając, że działalność Urzędu do Spraw Kombatantów stanowi piękną kartę, jest społecznie niezwykle potrzebna, jej efekty są odczuwalne w terenie.</u>
<u xml:id="u-4.25" who="#PosełFranciszekSadurski">Tą samą opinię wyraził poseł Antoni Korzycki (ZSL), stwierdzając równocześnie, że zachodzi potrzeba rozważenia, czy w wobec wielkich społecznych potrzeb nie zachodzi konieczność powiększenia środków, jakimi dysponować ma Urząd.</u>
<u xml:id="u-4.26" who="#PosełFranciszekSadurski">Poseł Paweł Dąbek (PZPR) podkreślił osobiste zaangażowanie ministra Grudnia oraz jego zasługi dla dobrej działalności Urzędu do Spraw Kombatantów, czego dowodem jest także każdorazowa obecność ministra na posiedzeniu Komisji, gdy rozpatruje ona budżet Urzędu.</u>
<u xml:id="u-4.27" who="#PosełFranciszekSadurski">Rok 1979 będzie rokiem jubileuszu 35-lecia powstania Polski Ludowej. Wymaga to należytego podkreślenia wkładu pokolenia kombatantów w wyzwolenie i odbudowę naszego kraju. Rocznica ta musi uzyskać odpowiednią oprawę. Organizowane z tej okazji uroczystości i zgromadzenia (np. przewidywane stukilkudziesięciotysięczne zgromadzenie na Majdanku) dadzą zarazem odpór tendencjom imperialistycznym i rewizjonistycznym, jakie nasilają się na Zachodzie, a zwłaszcza w RFN. Dużą zasługą Urzędu do Spraw Kombatantów oraz Rady do Spraw Pomników Walki i Męczeństwa jest stała troska o właściwe upamiętnienie miejsc walki i martyrologii naszego narodu, tak w kraju jak i za granicą. Służy to utrwalaniu się w społeczeństwie postaw szacunku dla kombatantów oraz patriotycznemu wychowywaniu młodzieży.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełAntoniKorzycki">Zgodnie z ustaleniami w 1979 r. zmniejszeniu ulega zatrudnienie w Urzędzie oraz fundusz płac. Wzrost zadań oraz liczby członków ZBoWiD-u wskazywałoby, że to zmniejszenie nie ma uzasadnienia. Zbyt mała jest też planowana kwota wydatków na nagrody dla aktywistów społecznych, którzy niejednokrotnie sami opłacają swą działalność (koszty wyjazdów itp.).</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełAntoniKorzycki">Opinia publiczna jest głęboko zaniepokojona podjętą ostatnio decyzją w sprawie hitlerowskiego zbrodniarza wojennego Mentena, jak też wiadomościami o zamiarze zaprzestania ścigania zbrodni wojennych i zbrodni przeciwko ludzkości w RFN. W tej sprawie ZBoWiD podjął uchwałę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełFranciszekSielańczuk">Należy się zastanowić czy kombatanci w dostatecznym stopniu uczestniczą w pracy wychowawczej w społeczeństwie, a zwłaszcza wśród młodzieży. Z 600 tys. kombatantów połowa może być wykorzystana jako „żywa literatura”. Wydaje się, że zwłaszcza wśród starszej młodzieży organizować trzeba spotkania z ludźmi, którzy na własne oczy widzieli wojnę. Należałoby sporządzić wykaz prelegentów i korzystać z ich pracy tam, gdzie to jest potrzebne.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MinisterdosprawkombatantówMieczysławGrudzień">Sejm uchwalając ustawę o zwiększeniu świadczeń na rzecz kombatantów i byłych więźniów obozów koncentracyjnych, zakładał przeznaczenie na te cele 16 mld zł w latach 1976–80. Jednakże na bieżącą pięciolatkę trzeba będzie 28–29 mld zł więcej niż zakładano. Przeciętne renty w 1973 r. wynosiły 1200 zł, a w roku bieżącym 3.300 zł. Urząd w ciągu 6 lat przyznał 45 tys. rent wyjątkowych (osobom niemającym zabezpieczenia rentowego lub też otrzymującym rentę o niskim wymiarze). Minister do spraw kombatantów ma prawo przyznać wdowie po kombatancie rentę w wysokości 1.400 zł, a kombatantowi 2.000 zł. Z reguły renty te podnoszone są o 500–600 zł. Po 1980 r. trzeba będzie powrócić do tego problemu. Być może, należałoby podnieść te renty o 300 czy 500 złotych. Zwraca uwagę fakt, że podobnego rozwiązania nie ma w innych krajach byłej koalicji antyhitlerowskiej.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#MinisterdosprawkombatantówMieczysławGrudzień">Resort dąży do rozwinięcia bazy sanatoryjno-wypoczynkowej. Do 1980 r. wybudować miano 6 sanatoriów, z czego zostanie uruchomione tylko sanatorium w Kołobrzegu. Pozostałe obiekty nie będą oddane przed 1985 r. Rozpoczęto prace przy obiekcie w Nałęczowie. Do planu inwestycyjnego na rok 1979 będzie włączona inwestycja w Inowrocławiu.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#MinisterdosprawkombatantówMieczysławGrudzień">Rozwija się sieć domów zasłużonych kombatantów. Jest ich obecnie siedem. W rezultacie porozumienia z Centralnym Związkiem Spółdzielni Budownictwa Mieszkaniowego buduje się spółdzielcze domy kombatanta, różniące się od zwykłych doborem wyposażenia, zapleczem, istnieniem ambulatorium i punktu żywienia zbiorowego. Pierwszy dom tego rodzaju zostanie uruchomiony w grudniu b. roku w Kaliszu.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#MinisterdosprawkombatantówMieczysławGrudzień">Problemy pracy z młodzieżą poruszane są w obradach odbywających się aktualnie wojewódzkich zjazdów ZBoWiD-u. Związki kombatanckie rozwijają szeroką działalność na rzecz patriotycznego i internacjonalistycznego wychowania. W ciągu roku odbywają się dziesiątki tysięcy spotkań, a w zarządach wojewódzkich i w kołach znajdują się odpowiednie listy prelegentów.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#MinisterdosprawkombatantówMieczysławGrudzień">W roku przyszłym odbędzie się VI Kongres ZBoWiD. Wszystkie wnioski i postulaty zgłaszane w czasie zjazdów będą rozpatrzone na Kongresie.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#MinisterdosprawkombatantówMieczysławGrudzień">Mówca podzielił pogląd posła Franciszka Sadurskiego, co do wzrostu autorytetu ZBoWiDu i środowisk kombatanckich w ostatnim okresie. Z reguły terenowe władze wychodzą na przeciw potrzebom kombatantów.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#MinisterdosprawkombatantówMieczysławGrudzień">Budżet Urzędu wzrośnie w 1979 r. o 1 mld zł, co biorąc pod uwagę możliwości państwa, trzeba uznać za wielkość właściwą. Zmniejszenie o 51 tys. zł. funduszu osobowego wynika z decyzji Rady Ministrów o zmniejszeniu etatowym we wszystkich ogniwach administracji. Dla Urzędu nie będzie to miało decydującego znaczenia, gdyż potrzebuje on małego, sprawnie działającego aparatu. Zmniejszenie nagród dla aktywu odzwierciedla brak potrzeb w tym zakresie. Dla działaczy zbowidowskich utrzymuje się fundusz nagrodowy na poziomie roku bieżącego. Ponadto nagradza się aktyw wysokimi odznaczeniami, udziałem w zagranicznych wczasach i innymi formami.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#MinisterdosprawkombatantówMieczysławGrudzień">W związku z informacją o wykonaniu ustaw dotyczących zakresu działania Urzędu, jaka ma zostać przedstawiona w styczniu roku przyszłego, Urząd opracuje również kompleksową informację o swej działalności i przedstawi ją Komisji.</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#MinisterdosprawkombatantówMieczysławGrudzień">Komisja przyjęła projekt budżetu na rok 1979 w części dotyczącej Urzędu do Spraw Kombatantów w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
<u xml:id="u-7.9" who="#MinisterdosprawkombatantówMieczysławGrudzień">Projekt budżetu na rok 1979 Głównego Urzędu Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk omówił poseł Adam Kuć (PZPR).</u>
<u xml:id="u-7.10" who="#MinisterdosprawkombatantówMieczysławGrudzień">Po szczegółowej analizie wszystkich pozycji projektu budżetu poseł referent stwierdził, że zaplanowane są one w sposób uzasadniony i oszczędny, a równocześnie dostatecznie zabezpieczają warunki dla prawidłowej pracy Urzędu. Przy opracowywaniu planu budżetu Urzędu kierowano się obowiązującymi uchwałami i postanowieniami Rady Ministrów dotyczącymi racjonalnego i oszczędnego gospodarowania środkami budżetowymi.</u>
<u xml:id="u-7.11" who="#MinisterdosprawkombatantówMieczysławGrudzień">Po wysłuchaniu dodatkowych wyjaśnień prezesa GUKPPiW Stanisława Kosickiego udzielonych na pytania i uwagi posłów Alojzego Czarneckiego (SD), Pawła Dąbka (PZPR) i Jerzego Zygmanowskiego (PZPR), Komisja przyjęła projekt budżetu na 1979 r. Głównego Urzędu Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
<u xml:id="u-7.12" who="#MinisterdosprawkombatantówMieczysławGrudzień">W kolejnym punkcie obrad Komisja przyjęła dodatkową poprawkę do rozpatrzonego w dniu 29 listopada 1978 r. projektu ustawy o odznakach i mundurach.</u>
<u xml:id="u-7.13" who="#MinisterdosprawkombatantówMieczysławGrudzień">Komisja przyjęła następującą redakcję art. 17: „1. Odznaki ustalane na podstawie dekretu, o którym mowa w art. 16 mogą być nadawane i używane na dotychczasowych zasadach. 2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do mundurów ustalonych na podstawie dotychczasowych przepisów, gdy chodzi o używanie tych mundurów”.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>