text_structure.xml
25.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 5 grudnia 1977 r. Komisja Spraw Wewnętrznych i Wymiaru Sprawiedliwości obradująca pod przewodnictwem posła Franciszka Sadurskiego (ZSL), rozpatrzyła projekty planu i budżetu na 1978 r. w częściach dotyczących: Ministerstwa Sprawiedliwości, Sądu Najwyższego, Prokuratury Generalnej PRL oraz Państwowego Arbitrażu Gospodarczego.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Sprawiedliwości z wiceministrem Adamem Zborowskim, Sądu Najwyższego z I Prezesem Włodzimierzem Berutowiczem, Prokuratury Generalnej z z-cą Prokuratura Generalnego PRL Kazimierzem Kukawką Państwowego Arbitrażu Gospodarczego z wiceprezesem Czesławem Urą, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów i Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Podstawy dyskusji nad projektem planu i budżetu na 1978 r. Ministerstwa Sprawiedliwości była informacja resortu. Koreferat przedstawił poseł Jerzy Jóźwiak (SD):</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Charakterystyczną cechą rozpatrywanego projektu planu i budżetu resortu sprawiedliwości jest to, że stanowi on kontynuację wielokierunkowych działań zmierzających do wcielenia w życie uchwał przyjętych na VII Zjeździe PZPR oraz uchwał IV, V i IX Plenum KC PZPR.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Projekt budżetu resortu sprawiedliwości na r. 1978 po raz pierwszy przewiduje nadwyżkę dochodów nad wydatkami. Zwiększenie wpływów budżetowych dotyczy w szczególności wzrostu wpłat z tytułu grzywien orzekanych jako kary samoistne lub obok kar pozbawienia wolności. Łączny wzrost dochodów z tytułu orzeczonych grzywien ma być w r. 1978 wyższy o 9,7 proc. Ważną pozycję dochodów stanowią również wpływy z odpłatnego zatrudniania skazanych i z tytułu zysków osiąganych przez przywięzienne przedsiębiorstwa przemysłowe. Jest to związane z naszą polityką penitencjarną, rozwijaniem wszystkich form zatrudnienia skazanych oraz poprawę wydajności i jakości wykonywaj przez nich pracy. Zmniejszono w budżecie nakłady na niektóre wydatki rzeczowe w więziennictwie, co podyktowane jest zmniejszeniem stanu więźniów w związku z amnestią.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Nakłady na inwestycje i kapitalne remonty są niższe o 8,1 proc.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Główny wysiłek inwestycyjny koncentrować się będzie na rozbudowę i remonty, na kontynuowanie budów rozpoczętych w latach poprzednich.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Wzrost produkcji przedsiębiorstw przywięziennych wyniesie 5,5 proc. w stosunku do wykonania zadań roku bieżącego, przy wzroście zatrudnienia o 3,3 proc. Działalność produkcyjna prowadzoną będzie w branżach: drzewnej, metalowej, skórzanej, odzieżowej i produkcji prefabrykatów. Wartość produkcji rynkowej wyniesie 1.030 mln zł.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Przedsiębiorstwa rolne resortu sprawiedliwości koncentrują swoją działalność w zakresie zagospodarowania gruntów położonych w rejonach górskich województwa krośnieńskiego i przemyskiego, na hodowli oraz na produkcji na terenach Pomorza Zachodniego. Wartość sprzedaży produkcji i usług przedsiębiorstw rolnych w 1978 r. wzrośnie o 13,7 proc. w stosunku do wykonania r. 1977.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełAlojzyCzarnecki">Jak przedstawia się wykonanie wpływów z grzywien przewidzianych w budżecie na br.? Czy przewidywany wzrost dochodów z grzywien na r. 1978 nie jest za niski do wzrostu przestępczości? Planowany przyrost pogłowia na r. 1978 z gospodarstw rolnych w Bieszczadach jest za mały w stosunku do areału jakim resort dysponuje.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełJaninaBanasik">Zmniejszanie wydatków na więziennictwo wydaje się uzasadnione z punktu widzenia przeprowadzonej amnestii. Czym jest uzasadniony wzrost etatów służby więziennej?</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełJaninaBanasik">Nie wydaje się słuszne obniżenie w budżecie na 1978 r. wydatków na sądownictwo pracy i ubezpieczeń społecznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełFranciszekSadurski">Przewiduje się wzrost etatów o 561 osób w resorcie. Dla kogo przeznacza się nowe etaty? W stosunku do potrzeb nie jest to duży wzrost.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełFranciszekSadurski">Z zestawienia ilości sądów i prokuratur rejonowych wynika, że sądów jest o 28 mniej niż prokuratur. Czy jest to słuszne?</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełFranciszekSadurski">Poseł Antoni Korzycki (ZSL) interesował się czym podyktowane jest zmniejszenie wydatków na inwestycje i kapitalne remonty oraz na działalność kulturalną. Opinia publiczna uważa, że zbyt powściągliwie posługujemy się rewizją nadzwyczajną w sprawach o ustalenie ojcostwa.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PosełFranciszekSadurski">Poseł Antoni Połowniak (PZPR) zwrócił uwagę na konieczność dalszego zmniejszenia deficytu gospodarstw rolnych oraz bardziej sprawnego egzekwowania zasądzonych grzywien.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PosełFranciszekSadurski">Wyjaśnień udzielili wiceminister sprawiedliwości Adam Zborowski i zastępca dyrektora Zarządu Przedsiębiorstw i Gospodarstw Pomocniczych w Centralnym Zarządzie Zakładów Karnych Jan Honczarenko.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PosełFranciszekSadurski">Wiceminister Zborowski wyjaśnił m.in., że resort przekazał wytyczne w teren, które powinny spowodować bardziej trafne wymierzenie grzywien oraz zapewnić większą ich ściągalność.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#PosełFranciszekSadurski">Czyni się starania nad poprawą rozmieszczenia sądów i prokuratur w terenie - jako generalną zasadę przyjęto zbliżenie ich do ludności. Istnieją nadal duże trudności z wygospodarowaniem lokali na ten cel.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#PosełFranciszekSadurski">Niższe wydatki budżetowe w dziale „kultura” wiążą się ze zmniejszeniem dotacji na pokrycie deficytu wydawnictw prawniczych.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#PosełFranciszekSadurski">Sprawy o ustalenie ojcostwa są szczególnie trudne do rozstrzygnięcia, w każdym jednak przypadku bierze się pod uwagę ochronę interesów rodziny.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#PosełFranciszekSadurski">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na 1978 r. w części dotyczącej Ministerstwa Sprawiedliwości w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#PosełFranciszekSadurski">Koreferat do projektu budżetu na 1978 r. w części dotyczącej Sądu Najwyższego przedstawił poseł Adam Kuć (PZPR). Projekt zabezpiecza podstawowe potrzeby finansowe Sądu Najwyższego w roku przyszłym.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#PosełFranciszekSadurski">Niemniej zadania te będą wykonywane w warunkach znacznego obciążenia, na co istotny wpływ ma trudna sytuacja kadrowa Sądu Najwyższego. Niedostateczna liczba pracowników administracyjnych powoduje zbyt duże obciążenie sędziów pracami o charakterze przygotowawczym i administracyjnym.</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#PosełFranciszekSadurski">Nadal nierozstrzygnięta została sprawa zakończenia budowy nowego gmachu Sądu Najwyższego. Czy ustalony jest orientacyjny termin realizacji tej inwestycji?</u>
<u xml:id="u-4.13" who="#PosełFranciszekSadurski">Referent zaproponował przyjęcie projektu budżetu na 1978 r. w części dotyczącej Sądu Najwyższego w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
<u xml:id="u-4.14" who="#komentarz">(Pytania i dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełAlojzyCzarnecki">Jaka liczba spraw przypada miesięcznie na jednego sędziego Sądu Najwyższego?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełMariaKotlicka">Na terenie województwa łódzkiego istnieje problem zatrudnienia absolwentów wydziału prawa zgodnie z uzyskanymi kwalifikacjami. Jak kwestia ta wygląda na terenie całego kraju, i czy przewiduje się ograniczenie naboru na pierwszy rok studiów prawniczych?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełAntoniPołowniak">Problem niedostatecznej liczby pracowników administracyjnych zatrudnionych w Sądzie Najwyższym istnieje od dawna. Nie można zatrudniać sędziów przy pracach przygotowawczych i administracyjnych.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosełAntoniPołowniak">Poseł Antoni Korzycki (ZSL) zwrócił uwagę na konieczność przyspieszenia budowy gmachu Sądu Najwyższego.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PosełAntoniPołowniak">Poseł Franciszek Sadurski (ZSL) podkreślił wpływ wytycznych Sądu Najwyższego na kształtowanie praktyki sądowej i zapytał o program prac w tym zakresie na najbliższy okres.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełJadwigaGiżyckaKoprowska">Problem zatrudnienia absolwentów wydziału prawa wygląda inaczej niż przedstawiła to poseł Kotlicka. Część absolwentów nastawia się na pracę wyłącznie w organach sądowych lub notariacie, gdzie ilość miejsc jest i zawsze była ograniczona. Poza tym większość absolwentów nie chce opuszczać dużych miast. W terenie, a zwłaszcza na wsi, w dalszym ciągu istnieje duże zapotrzebowanie na prawników.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełJadwigaGiżyckaKoprowska">Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego Włodzimierz Berutowicz przypomniał, że w połowie bieżącego roku rozpoczęła się nowa kadencja Sądu Najwyższego.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PosełJadwigaGiżyckaKoprowska">Ostatnio Sąd Najwyższy rozpatrywał wiele spraw dotyczących m.in. działalności Izby Pracy i Ubezpieczeń Społecznych, np. problem wynagradzania za godziny nadliczbowe wachtowych na barkach żeglugi śródlądowej, wynagrodzenia za czas, pracy w okresie wakacji nauczycieli zatrudnionych na podstawie umowy-zlecenia.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PosełJadwigaGiżyckaKoprowska">Liczba spraw cywilnych wynosi około 2,5 tys. rocznie i od szeregu lat utrzymuje się na tym samym poziomie. Liczba spraw karnych wykazała ostatnio pewien spadek (z 3,6 tys. do 3,4 tys.). Natomiast poważny wzrost ilości spraw odnotowujemy w przypadku rozstrzygnięć związanych ze stosunkiem pracy (z 1,8 tys. do ponad 2 tys.). Okazało się, że uchwalony w 1976 r. kodeks pracy nie był regulacją w pełni zsynchronizowaną z innymi aktami istniejącymi w tej materii.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#PosełJadwigaGiżyckaKoprowska">Od 3 lat pułap przyjęć na pierwszy rok wydziału prawa jest ustabilizowany. W Biurze Orzecznictwa Sądu Najwyższego można zatrudnić nie tylko sędziów, ale każdego absolwenta studiów prawniczych z ukończoną aplikacją sądową. W chwili obecnej na 101 sędziów Sądu Najwyższego przypada tylko 177 urzędników i sprzątaczek.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#PosełJadwigaGiżyckaKoprowska">Obecnie Sąd Najwyższy pracuje nad uchwałami w przedmiocie wieczystego użytkowania domów mieszkalnych oraz w sprawie stosowania prawnych środków ochrony środowiska naturalnego.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#PosełJadwigaGiżyckaKoprowska">Komisja przyjęła projekt budżetu na 1978 r. w części dotyczącej Sądu Najwyższego w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#PosełJadwigaGiżyckaKoprowska">Koreferat do projektu budżetu na 1978 r. w części dotyczącej Prokuratury Generalnej przedstawił poseł Franciszek Sielańczuk (PZPR).</u>
<u xml:id="u-8.8" who="#PosełJadwigaGiżyckaKoprowska">Organa prokuratury kontynuują kierunki działania mające na celu realizacją zadań wynikających z uchwał VI i VII Zjazdu PZPR.</u>
<u xml:id="u-8.9" who="#PosełJadwigaGiżyckaKoprowska">W postępowaniu karnym dotyczy to np.:</u>
<u xml:id="u-8.10" who="#PosełJadwigaGiżyckaKoprowska">- zdecydowanego ścigania sprawców przestępstw najgroźniejszych, - rozszerzania stosowania środków nieizolacyjnych w przypadku sprawców innych przestępstw, a środków wychowawczych - w przypadku sprawców przestępstw o niewielkim stopniu społecznego niebezpieczeństwa Doskonalona jest także działalność profilaktyczna. Istotne znaczenie dla ochrony państwa i praw obywateli mają czynności prokuratorów podejmowane w trybie prokuratorskiej kontroli przestrzegania prawa, z których wiele przeprowadzano z inspiracji instancji partyjnych oraz rad narodowych. Oceniając generalnie nasilenie przestępczości poseł stwierdził, że przestępczość u nas już od kilku lat stopniowo maleje. Na 100 tys. mieszkańców notuje się obecnie przeciętnie około 940 przestępstw.</u>
<u xml:id="u-8.11" who="#PosełJadwigaGiżyckaKoprowska">W dziedzinie regulowanej prawem cywilnym, głównym kierunkiem działania Prokuratury była ochrona mienia społecznego.</u>
<u xml:id="u-8.12" who="#PosełJadwigaGiżyckaKoprowska">Wydatki budżetowe prokuratury na rok 1978 wzrastają o 4 proc. w stosunku do wykonania w roku bieżącym.</u>
<u xml:id="u-8.13" who="#PosełJadwigaGiżyckaKoprowska">Zwiększono m.in. nakłady na działalność Instytutu Badania Problematyki Przestępczości.</u>
<u xml:id="u-8.14" who="#PosełJadwigaGiżyckaKoprowska">Nakłady na inwestycje i kapitalne remonty pozwolą na zaspokojenie niezbędnych potrzeb w zakresie zwiększenia środków transportu i sprzętu techniczno-biurowego.</u>
<u xml:id="u-8.15" who="#PosełJadwigaGiżyckaKoprowska">Referent stwierdził, że projekt budżetu prokuratury na 1978 r. został opracowany przy uwzględnieniu zasady oszczędności i w sposób kompleksowy zabezpiecza on utrzymanie działalności merytorycznej w r. 1978.</u>
<u xml:id="u-8.16" who="#komentarz">(Pytania i dyskusja.)</u>
<u xml:id="u-8.17" who="#PosełJadwigaGiżyckaKoprowska">Poseł Barbara Surma (PZPR) prosiła o poinformowanie jakie środki podejmują jednostki prokuratury celem zwalczania spekulacji i handlu dewizami, czym w „Pewexie” w Łodzi handluje się niemal oficjalnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełJaninaBanasik">Zjawisko spekulacji trzeba rozpatrywać szerzej. Powstaje ono na tle braków rynkowych. Poseł zapytała, czy występuje tendencja do zwiększania się rozmiarów spekulacji?</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełJaninaBanasik">Poseł Alojzy Czarnecki (SD) stwierdził, że projekt budżetu Prokuratury PRL na rok 1978 przewiduje za małe środki na remonty kapitalne i zakup środków transportu.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PosełJaninaBanasik">Jakie środki zamierza podjąć Prokuratura w celu zwalczania spekulacji mięsem?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełFranciszekSadurski">Czy prokuratury rejonowe są dostatecznie wyposażone w środki transportu?</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełFranciszekSadurski">Jakie względy powodują, że budżet Prokuratury przewiduje przyznanie tylko 24 studenckich stypendiów fundowanych, czy wynika to z braku chętnych do pracy w Prokuraturze?</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PosełFranciszekSadurski">Jakie oceny zostały przez Prokuratura Generalnego zaprezentowane Radzie Państwa w przedstawionym przed kilku dniami sprawozdaniu na temat zwalczania przestępczości gospodarczej?</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PosełFranciszekSadurski">Poseł Antoni Antoszewski (PZPR) wyraził pogląd, że kwota przewidywana na fundusz socjalny i mieszkaniowy dla pracowników Prokuratury jest zbyt niska.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PosełFranciszekSadurski">Zastępca Prokuratora Generalnego PRL Kazimierz Kukawka poinformował, że walka ze spekulacją została uznana za czołowy problem działalności Prokuratury. Przestępczość w naszym kraju systematycznie maleje, także w przypadku przestępstw szczególnie niebezpiecznych społecznie. Natomiast w przypadku przestępczości gospodarczej można mówić co najwyżej o spadku przestępczości jednostkowej i tylko w przypadku mniejszych przestępstwo Niedowład działania administracji gospodarczej stwarza warunki do rozszerzenia się przestępczości. W niektórych branżach od szeregu lat odkrywamy wielkie afery gospodarcze. Dotyczy to zwłaszcza skupu płodów rolnych (oszustwa na szkodę dostawcy) oraz przemysłu mięsnego (fałszowanie receptur).</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#PosełFranciszekSadurski">Zapobieganiu przestępczości tego typu sprzyja:</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#PosełFranciszekSadurski">- złe funkcjonowania, albo też niefunkcjonowanie w ogóle kontroli wewnętrznej przedsiębiorstwa, - fakt, że działalność przestępcza tego rodzaju częsta nie pozostawia po sobie zewnętrznych śladów, - występowanie przestępczości gospodarczej równolegle z ogólnym marnotrawstwem (tylko z powodu produkcji złej jakości gospodarka narodowa poniosła w 1977 r. straty rzędu 17,5 mld zł.).</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#PosełFranciszekSadurski">Zjawisko spekulacji obecnie rozpowszechnia się, co wynika z określonych braków i trudności gospodarczych. Nastawiamy się na silniejsze współdziałanie z kontrolą społeczną (zwłaszcza w handlu i gastronomii). Uaktywniania i nadzorowanie działalności kontroli wewnętrznej przedsiębiorstw.</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#PosełFranciszekSadurski">W sprawach związanych z przestępczością gospodarczą stosuje się bezwzględną windykację roszczeń wszędzie tam, gdzie udowodniono szkody dla gospodarki narodowej. Wymaga to każdorazowego zabezpieczenia majątku sprawcy jeszcze w toku postępowania przygotowawczego. Zdaniem prokuratury, polityka sądowego wymiaru kary w sprawach o przestępstwa gospodarcze jest słuszna i nie wymaga zaostrzenia.</u>
<u xml:id="u-10.9" who="#PosełFranciszekSadurski">Komisja przyjęła projekt budżetu na 1978 r. w części dotyczącej Prokuratury Generalnej w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
<u xml:id="u-10.10" who="#PosełFranciszekSadurski">Koreferat do projektu budżetu na 1978 r. w części dotyczącej Państwowego Arbitrażu Gospodarczego przedstawiła w zastępstwie chorego posła Jana Malinowskiego (ZSL) poseł Jadwiga Giżycka-Koprowska (SD):</u>
<u xml:id="u-10.11" who="#PosełFranciszekSadurski">Szybkiemu wzrostowi potencjału gospodarczego towarzyszy wyższy stopień specjalizacji i kooperacji produkcji, co przy jednoczesnym rozszerzeniu zakresu uprawnień i odpowiedzialności jednostek i organizacji gospodarczych za podejmowane decyzje pogłębia stopień współzależności między tymi organizacjami. W rezultacie tych procesów działalność orzecznicza, profilaktyczno-sygnalizacyjna oraz udział w działalności legislacyjnej Państwowego Arbitrażu Gospodarczego, staje się jednym z podstawowych instrumentów organizowania i oddziaływania na stosunki gospodarcze zarówno w sferze produkcji, jak i obrotu zapewniającego realizację planów społeczno-gospodarczych.</u>
<u xml:id="u-10.12" who="#PosełFranciszekSadurski">Istotny wpływ na prawidłowe kształtowanie stosunków prawnych między jednostkami gospodarczymi, wywiera inicjowanie przez Arbitraż regulacji prawnych i współdziałanie w ich opracowywaniu, analizowanie działalności mediacyjnej jednostek nadrzędnych, usprawnianie obsługi prawnej oraz upowszechnianie znajomości prawa, a także działalność w zakresie przygotowania kadr do obsługi prawnej jednostek gospodarki uspołecznionej i doskonalenia pracy tej obsługi. Odczuwany jest jeszcze znaczny niedobór kadr radcowskich Zwłaszcza w wielu nowoutworzonych województwach. Przedsięwzięcia w celu rozwiązania tego problemu podejmowane przez Arbitraż zasługują na uznanie, a planowane wydatki na szkolenie aplikantów radcowskich są konieczne i uzasadnione.</u>
<u xml:id="u-10.13" who="#PosełFranciszekSadurski">W r. 1978 Arbitraż będzie koncentrował swoją działalność na zapewnieniu właściwego urzeczywistnienia w dziedzinie stosunków między jednostkami uspołecznionymi uchwały IX Plenum KC PZPR, a zwłaszcza przestrzegania zasady pełnej odpowiedzialności producenta za jakość produkcji oraz za terminowość wykonania zobowiązań wynikających z umów.</u>
<u xml:id="u-10.14" who="#PosełFranciszekSadurski">Dalszemu doskonaleniu podlegał będzie system umów. Nastąpi dyscyplinowanie stosunków umownych, szczególnie na odcinkach związanych z zaopatrzeniem rynku, rolnictwem i gospodarką żywnościową, produkcją eksportową i realizacją planów inwestycyjnych.</u>
<u xml:id="u-10.15" who="#PosełFranciszekSadurski">W tym celu obok odpowiedniego kształtowania praktyki rozstrzygania sporów zwłaszcza tych, które dotyczą zawarcia, zmiany, rozwiązania lub ustalenia treści umowy, albo porozumienia w sprawie współpracy, będą podejmowane inicjatywy dotyczące aktualizacji oraz opracowania nowych ogólnych i branżowych warunków dostaw.</u>
<u xml:id="u-10.16" who="#PosełFranciszekSadurski">Działalność Arbitrażu, będzie się koncentrowała na pełniejszym i bardziej wnikliwym ujawnianiu przyczyn, rozmiaru i skutków nieprawidłowości w funkcjonowaniu jednostek gospodarki uspołecznionej, w tym również przyczyn sporów, aby na tej podstawie stymulować odpowiednie przedsięwzięcia zmierzające do usunięcia tych nieprawidłowości i zapobiegania ich powstawaniu.</u>
<u xml:id="u-10.17" who="#PosełFranciszekSadurski">Kontynuowana i poszerzana będzie działalność polegająca na upowszechnianiu i pogłębianiu znajomości prawa w zakresie stosunków między jednostkami gospodarki uspołecznionej. Badać się również będzie prawidłowości postępowania mediacyjnego, które prowadzą jednostki nadrzędne, współdziałać z organami administracji państwowej, organami kontroli i ścigania. Rozwijana będzie także współpraca z wojewódzkimi sztabami do spraw usprawnienia przewozów oraz sprawowanie patronatów nad inwestycjami szczególnie ważnymi dla gospodarki narodowej.</u>
<u xml:id="u-10.18" who="#PosełFranciszekSadurski">Planowane wydatki budżetowe zabezpieczają realizacją zadań Państwowego Arbitrażu Gospodarczego w 1978 r.</u>
<u xml:id="u-10.19" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełJadwigaGiżyckaKoprowska">W dostarczonych materiałach podkreśla się, że dochody arbitrażu 3-krotnie przewyższają wydatki. Wiadomo, że stronami postępowania arbitrażowego są jednostki gospodarki uspołecznionej. Pieniądze przepływają więc między poszczególnymi przedsiębiorstwami i nie jest to dobre zjawisko. Z drugiej strony ilość sporów rośnie ponieważ następuje stały rozwój gospodarki.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełMichałGrendys">Jakie są przyczyny trudności etatowych Arbitrażu w terenie? Realizacja planu zatrudnienia w tym roku nie uległa poprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełAlojzyCzarnecki">Przyjęcie w roku 1978 tylko 650 aplikantów jest niewystarczające w stosunku do potrzeb. Czy stan ten uwarunkowany jest szczupłością środków, czy też innymi względami.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#WiceprezesPaństwowegoArbitrażuGospodarczegoCzesławUra">Dochody Arbitraży trzykrotnie przekraczają wydatki. Spory arbitrażowe są przejawem nieprawidłowości w życiu gospodarczym. Arbitraż służy nie tylko rozstrzyganiu sporów. Prowadzi on również działalność profilaktyczną, sygnalizacyjną, obok profilaktyczno-orzeczniczej. Prowadzi się także działalność mediacyjną zmierzającą do ograniczenia sporów.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#WiceprezesPaństwowegoArbitrażuGospodarczegoCzesławUra">W przyszłym roku prowadzona będzie ewidencja sporów w układzie przedmiotowym i resortowym, co pozwoli lepiej analizować strukturę sporów i najczęściej występujące podmioty. Ogółem w okręgowych komisjach arbitrażowych zatrudnionych jest 250 arbitrów, 11 aplikantów etatowych, 211 pracowników administracyjnych i 43 pracowników obsługi, a w Głównej Komisji Arbitrażowej 62 pracowników orzeczniczych, 49 pracowników administracyjnych i 10 pracowników obsługi. Obciążenie pracą jest poważne.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#WiceprezesPaństwowegoArbitrażuGospodarczegoCzesławUra">Szkolenie 650 aplikantów obciąża arbitrów zajęciami teoretycznymi i praktycznymi, nie można więc rozszerzyć tego szkolenia, Niedostatki w obsłudze prawnej, zwłaszcza w województwach peryferyjnych są nadal poważne. Toteż priorytet przyjęć przyznano miejscowościom odczuwającym największe niedobory w obsłudze prawnej. Brak jednakże stamtąd odpowiednich kandydatów. Natomiast w dużych miastach jest nadmiar zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#WiceprezesPaństwowegoArbitrażuGospodarczegoCzesławUra">Komisja przyjęła projekt budżetu na 1978 r. w części dotyczącej Państwowego Arbitrażu Gospodarczego w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#WiceprezesPaństwowegoArbitrażuGospodarczegoCzesławUra">Komisja uchwaliła opinię opracowaną w wyniku dyskusji nad problemem ochrony mienia społecznego.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>