text_structure.xml
32.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 1 czerwca 1979 r. Komisja Rolnictwa i Przemysłu. Spożywczego, obradująca pod przewodnictwem posła Janiny Szczepańskiej (ZSL) rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- sprawozdanie Rady Ministrów z wykonania narodowego planu społeczno-gospodarczego rozwoju i budżetu w 1978 r. w części dotyczącej Ministerstwa Przemysłu Spożywczego i Skupu.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Przemysłu Spożywczego i Skupu z wiceministrem Marianem Dębogórskim, Centralnego Związku Spółdzielczości Rolniczej z wiceprezesem Tadeuszem Szelążkiem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów i Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Podstawą dyskusji były przygotowane przez resort materiały sprawozdawcze oraz koreferat posła Ryszarda Sochy (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Jak wynika z materiałów resortu przemysłu spożywczego i skupu, podstawowym czynnikiem określającym możliwości produkcyjne, a w konsekwencji efektywność gospodarowania jest poziom i jakość skupowanych surowców rolniczych. W 1978 r. korzystny był przebieg skupu produktów zwierzęcych (zrealizowano 108,4% planu), przy niższym o 4,7% od planowanego skupie produktów roślinnych. Na wyniki działalności resortu w 1978 r. szczególnie duży wpływ miał spadek zapotrzebowania rynku na napoje alkoholowe, a przede wszystkim na wyroby spirytusowe, charakteryzujące się znacznie niższą, od średniej resortowej, pracochłonnością i kosztochłonnością produkcji. Tak więc, aby obiektywnie ocenić działalność resortu za 1978 r. trzeba nie tylko uwzględniać wyniki w skali całego resortu, ale także wyłączyć przemysł spirytusowy.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Zrealizowana w 1978 r. sprzedaż wyrobów własnej produkcji i usług w faktycznych cenach zbytu przekroczyła zdania NPSG o 15 mln zł, natomiast w cenach przyjętych do planu była niższa ogółem o 5,2 mld zł, a wyłączając przemysł spirytusowy - wyższa w stosunku do planu o 4,2 mld zł.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Wykonana w 1978 r. produkcja i jej sprzedaż pozwoliła zwiększyć dostawy na rynek w stosunku do założeń planu o 6,0 mld zł - poza wyrobami spirytusowymi. Uwzględniając podwyżkę cen na spirytualia, łączna wartość dostaw na rynek w cenach bieżących przekroczyła zadania planu o 7,9 mld zł osiągając dynamikę 110,1%. Na podkreślenie zasługuje fakt przekroczenia planowanego eksportu do II obszaru płatniczego, co przy jednoczesnym ograniczeniu importu, pozwoliło na zmniejszenie ujemnego salda obrotów z krajami tego obszaru o 265,5 mld zł dew. tj. o 7,4%.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Po wyłączeniu przemysłu spirytusowego - w porównywalnym układzie cenowym - resort uzyskał dalszą poprawę efektywności gospodarowania w stosunku do 1977 r. Poprawa ta wyraziła się głównie: we wzroście wydajności pracy o 6,7%, obniżeniu wskaźnika udziału kosztów ogółem o 0,2% i kosztów materiałowych o 0,5%. Postęp techniczny ukierunkowany był na optymalne wykorzystanie surowców, dalszą poprawę jakości i nowoczesności produkcji oraz jej mechanizację i automatyzację. Na podkreślenie zasługuje zmniejszenie wskaźnika reklamacji z 0,20 w 1977 r. do 0,17 w 1978 r.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">W 1978 r. wystąpiły trudności w realizacji zadań inwestycyjnych, co spowodowało konieczność przesunięcia terminów zakończenia niektórych zadań, a w konsekwencji niepełne wykonanie planu. Natomiast wszystkie te obiekty, które przekazano do użytku zakończyły osiąganie projektowanych zdolności produkcyjnych w dyrektywnym terminie. Średni faktyczny okres osiągania projektowanych zdolności produkcyjnych wyniósł 4,1 miesiąca (średni okres dyrektywny wynosi 5,4 miesiąca).</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Równolegle z działalnością gospodarczą, wiele uwagi resort poświęcał problemom bezpieczeństwa i higieny pracy oraz warunków socjalnych załóg. Zmniejszyła się ilość wypadków, a przede wszystkim wypadków śmiertelnych (odpowiednio o 22,9% i 18,5%). Nakłady na działalność socjalno-bytową wzrosły w stosunku do 1977 r. o 4,1%.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">W koreferacie, poseł Ryszard Socha (PZPR) stwierdził, że podobnie jak w latach poprzednich, również w roku 1978 zasadniczym celem resortu było zapewnienie optymalnego wykorzystania zasobów surowcowych i wykonanie założonych dostaw artykułów żywnościowych na rynek. Przy ocenie realizacji tych zadań trzeba wziąć pod uwagę, że rok 1978 był trudny pod względem warunków atmosferycznych. Przygotowanie do skupu artykułów rolnych było staranniejsze niż w latach poprzednich i w normalnych warunkach pogodowych byłoby możliwe bardzo sprawne zagospodarowanie masy surowcowej. Tymczasem nietypowa pogoda spowodowała wiele perturbacji, m.in. pogłębienie się deficytu mocy suszarniowych, ogromne kłopoty z przedłużającym się sprzętem i skupem zbóż i okopowych. Mimo to i mimo trudności surowcowych (niższy od planowanego skup żywca wołowego, mleka, jaj oraz buraków cukrowych, warzyw, owoców) osiągnięto korzystniejsze od planowych założeń wyniki w sprzedaży produkcji i dostawach towarów żywnościowych na rynek (bez przemysłu spirytusowego).</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Rok 1978 w realizacji programu poprawy wyżywienia narodu charakteryzował się znacznym wzrostem skupu żywca i produktów pochodzenia zwierzęcego, niewykonaniem planów skupu surowców pochodzenia roślinnego, pogorszeniem ich jakości, zmniejszeniem zapotrzebowania społeczeństwa na napoje alkoholowe oraz trudnościami w realizacji inwestycji.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Mimo wzrostu spożycia mięsa i przetworów mięsnych o 2,2% w porównaniu z 1977 r. najtrudniejsza sytuacja utrzymywała się nadal w zaopatrzeniu rynku w te artykuły. Skup zwierząt rzeźnych (w przeliczeniu na mięso) osiągnął w roku 1978 ogółem 2526,7 tys. ton i był wyższy od planowanego o 1,3% oraz o 10,9% od uzyskanego w roku 1977. Przekroczenie planowanego wskaźnika uzyskano głównie w żywcu drobiowym (o 4,6%) oraz wieprzowym (o 1,2%), nie wykonano zadań w skupie bydła (o 3,1%). Skup żywca wołowego, ogółem był niższy w porównaniu do roku 1977 o 0,4%, zaś w gospodarce indywidualnej aż o 27,1%. Udział gospodarki indywidualnej w skupie żywca wołowego ogółem zmniejszył się z 80,5% w 1977 r. do 58,9% w roku 1978. Przyczyny tego gwałtownego spadku wymagają szczegółowego zbadania, aby umożliwić pilne podjęcie skutecznych działań na rzecz poprawy tej sytuacji.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">W pozostałych grupach żywca, zarówno w sektorze indywidualnym, jak i uspołecznionym skup był wyższy od planowanego i od uzyskanego w roku ubiegłym: żywca wieprzowego o 17,1%, a drobiowego o 14,2%. W skupie mleka plan zrealizowany został w 99,8% przy osiągnięciu dynamiki 103,1%. Niewykonanie skupu jaj, a nawet spadek w porównaniu do roku poprzedniego (2,4%) przy jednoczesnym dynamicznym wzroście skupu z produkcji fermowej o 9%, świadczyć może o zmniejszonym zainteresowaniu tą produkcją drobnych gospodarstw rolnych i zwiększonym spożyciem własnym.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">W omawianym roku nastąpiła dalsza poprawa warunków ekonomicznych, organizacyjnych i technicznych skupu oraz dostaw surowców rolnych. Nie sposób nie docenić osiągniętego postępu w zakresie poprawy organizacji odbioru produktów rolnych. Uwidoczniło się to w rozszerzeniu systemu odbioru produktów rolnych bezpośrednio z gospodarstw, w usprawnieniach organizacyjnych przy odbiorze zwierząt rzeźnych, w dalszym pogłębianiu obiektywizacji oceny zwierząt rzeźnych, w zakresie towarowości i specjalizacji gospodarstw, w modernizacji technicznej bazy skupu. Wśród usprawnień organizacyjnych w zakresie skupu płodów rolnych należy wyliczyć postulowany od dawna przez rolników zwrot kosztów ze strony jednostek skupu kosztów własnego transportu tzw. trzytonówek. Nastąpił wzrost pojemności magazynowej zbóż i surowców, lecz w dalszym ciągu zaplecze magazynowe nie zabezpiecza sprawnego odbioru i właściwego przechowywania ziarna. Rozbudowa magazynów i suszarni zbóż musi być kontynuowana, a ich lokalizacja bardziej uwzględniać warunki i potrzeby terenowe.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Niezbędna jest dalsza rozbudowa przemysłu paszowego, rozszerzenie produkcji koncentratów i komponentów paszowych, dodatków, mieszanek mineralnych i polfamixów niezbędnych do prawidłowego żywienia zwierząt gospodarskich. Wiele niedociągnięć występuje w dystrybucji zbóż i przetworów zbożowych, powodując nadmierne obciążenie transportu, podnosząc koszty i przedłużając czas trwania odbioru i dostaw.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">W całej gałęzi przemysłu rolno-spożywczego sprzedaż wyrobów własnej produkcji i usług w cenach zbytu osiągnęła sumę 435,6 mld zł, wyższą w stosunku do 1977 r.- o 16,4 mld zł, tj. o 3,7%. Zmniejszone zapotrzebowanie na wyroby spirytusowe wpłynęło na niewykonanie sprzedaży przemysłu spirytusowego o 9,4 mld zł. Uzasadnione wydaje się stwierdzenie, że ubiegłoroczna podwyższa cen napojów alkoholowych przyniosła pożądane efekty społeczne. Po wyłączeniu przemysłu spirytusowego ponadplanowa sprzedaż wyniosła 4,2 mld zł, co stanowi wzrost w porównaniu z 1977 r. o 7%. Najwyższą dynamikę sprzedaży osiągnęły przemysły: mięsny, drobiarski, zbożowo-młynarski, cukierniczy i paszowy. Dostawy mięsa i przetworów mięsnych były w porównaniu do 1977 r. wyższe o 75,8 tys. t, tj. o 4% i umożliwiły wzrost spożycia na 1 mieszkańca do 70,6 kg rocznie.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Nastąpiła znaczna poprawa w dostawach takich wyrobów jak: mąka pszenna, makaron, konserwy warzywno-mięsne, groszek konserwowy, fasolka szparagowa, mrożone wyroby kulinarne, owoce, soki pitne i koncentraty obiadowe. Niższe natomiast były dostawy koncentratu pomidorowego, ogórków konserwowych i mączki ziemniaczanej.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">W wyniku działalności naukowo-badawczej, wdrożono do praktyki oraz wprowadzono do produkcji 762 nowych wyrobów o wartości 29,8 mld zł w cenach zbytu, co stanowi 6,6% globalnej wartości sprzedaży towarów i usług. Zdarza się jednak, że nadal pojawiają się na rynku wyroby niezasługujące na miano nowości. Jest konieczne, by resort w dalszym ciągu skutecznie wpływał na poprawę asortymentowej struktury produkcji, zgodnie z potrzebami ludności, i doszedł do bardziej widocznych rezultatów co do rytmiczności dostaw na rynek.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Zadania w zakresie eksportu zostały wykonane w 108,2% przy dynamice 103,6%. Przekroczenie eksportu do II obszaru płatniczego pozwoliło uzyskać wpływy wyższe od planowanych o 24,2 mld zł dew. Przekroczenie eksportu przy jednoczesnym zmniejszeniu planowanego importu wpłynęło na poprawę salda obrotów handlu zagranicznego. Należy przy tym zaznaczyć, że import zbóż, pasz i komponentów paszowych wyniósł 74,8% wartości całego importu rolno-spożywczego. Stawiało przed rolnictwem i przemysłem rolno-spożywczym określone zadania zmierzające do zwiększenia produkcji pasz.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Nakłady na inwestycje w roku 1978 były niższe od wykonania w roku 1977 o 613,8 mld zł. Na niepełną realizację nakładów inwestycyjnych wpłynęło przede wszystkim nieoddanie do użytku wytwórni pasz w Bobrowie i w Kętrzynie, elewatora zbożowego w Bartoszycach, rzeźni drobiu w Toruniu i Poznaniu oraz innych mniejszych zakładów.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Na uwagę zasługuje rozwój chłodnictwa. W stosunku do 1977 r. niedobór pojemności składowej zmniejszony został o 124 tys. m3. Wyeliminowanie w tym roku tego niedoboru umożliwi zwiększenie odbioru surowców łatwo psujących się, ich dłuższe przechowywanie i właściwe wykorzystanie, wpłynie na obniżenie ubytków i strat.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Mówca podkreślił, że środki przeznaczone na rozwój i unowocześnienie przemysłu spożywczego wykorzystane były dobrze. Każda zainwestowana w latach 1970-1978 złotówka przyniosła przyrost produkcji równy 1,10 zł. Widoczny jest także postęp w wydajności pracy: w latach 1971-1975 ok. 67% przyrostu produkcji uzyskano poprzez wzrost wydajności pracy.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Na zakończenie, poseł R. Socha przedstawił wnioski, których realizacja przyczynić się może do poprawy efektywności gospodarowania w przemyśle spożywczym. Do pierwszoplanowych zadań należy bardziej efektywne wykorzystanie planowanych nakładów na rozwój tego przemysłu. Duże możliwości poprawy efektywności tkwią w wykorzystywaniu surowców, w skupie, magazynowaniu, transporcie i przetwórstwie. Waga problemu wynika z faktu, że w przemyśle spożywczym surowce stanowią ok. 75% kosztów produkcji. Konieczne jest dalsze pogłębianie badań nad optymistycznymi wielkościami nakładów w ujęciu branżowym, z punktu widzenia pozysku surowca bezpośrednio z zaplecza.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełJerzyOzdowski">Rozpatrujemy dziś jedną z najważniejszych gałęzi gospodarki narodowej. Sektor przemysłu spożywczego powinien być w naszym kraju podobnie jak i w innych krajach, motorem wprowadzania nowych odmian i stymulować produkcję surowcową.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełJerzyOzdowski">Do pozytywów roku 1978 zaliczyć należy nadwyżki w skupie, spadek sprzedaży wyrobów alkoholowych, przekroczenie zadań w eksporcie. Niemniej trzeba dostrzegać również słabości, z którymi boryka się resort. Należy do nich przede wszystkim niewykonanie planu inwestycyjnego. Brak jest również dostatecznego postępu w dziedzinie suszarnictwa i wdrażania postępu technicznego, modernizacji aparatu skupu itd.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełJerzyOzdowski">Jeżeli chodzi o zaopatrzenie rynku, to o ile zrozumiałym jest brak przetworów pomidorowych, o tyle niezrozumiałe są braki mączki ziemniaczanej. Stale odczuwamy te same trudności w produkcji pasz. Osobną sprawę stanowi jakość towarów i ich porcjowanie. Zarówno co do opakowań, jak i możliwości kupienia różnej wielkości porcji w zależności od potrzeby sytuacja pozostawia wiele do życzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełMieczysławZiętek">Od dawna obserwujemy zaniedbania w dziedzinie skupu produktów rolnych małych gospodarstw. Dotyczy to przede wszystkim małych sadów, w których marnuje się dużo owoców. W przypadku jabłek nie zawsze są to owoce najwyższej jakości, ale nadają się do wykorzystania w przetwórstwie. Zastrzeżenia budzi jakość mleka i jego przetworów.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełMieczysławZiętek">Spadek spożycia alkoholu jest zjawiskiem bardzo korzystnym pod względem społecznym. Ale podwyżka cen sprzedaży nie przyniosła lepszych cen dla producenta, które by mogły zachęcić do potrzebnej także w tym przemyśle modernizacji.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PosełMieczysławZiętek">Wydaje się, że nie wykorzystaliśmy pełnej podaży ziemniaków. Zbyt częste są zmiany składu pasz. Ile wynosi eksport żywca przez przedsiębiorstwo obrotu zwierzętami hodowlanymi?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełEugeniuszObuchowski">O efektywności przemysłu spożywczego decyduje jakość i ilość surowców dostarczanych z rolnictwa. W związku z tym, na szczególne podkreślenie zasługuje fakt, że w 1978 r. resort poprawił wyniki skupu, zapewniając sobie jednocześnie większy wpływ na jakość surowca dostarczanego przez rolnictwo.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełEugeniuszObuchowski">W 1978 r. nastąpiła dalsza modernizacja bazy skupu: aż 80% prac w punktach skupu zostało zmechanizowanych. Uzyskano przez to oszczędność czasu, a także ograniczono straty surowców. W dalszym ciągu można jednak stwierdzić zbyt duże ubytki wagowe żywca w punktach skupu. Przyczyną tego stanu rzeczy jest nienależyta opieka nad zwierzętami, wydłużający się okres pomiędzy zakupem a dostarczeniem do rzeźni oraz przerzucanie zwierząt do odległych zakładów mięsnych. Zbyt duże straty w skupie dotyczą również warzyw i owoców.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełEugeniuszObuchowski">Szczególnie niepokojące jest powtarzające się zjawisko pozornych klęsk urodzaju, związane z niewydolnością naszej bazy przetwórczej. W ub. roku obserwowano w całym kraju sprzedaż kapusty w głowach na paszę. Jest to rażący przykład marnotrawstwa, tym bardziej, że uzyskiwana z kapusty pasza nie posiada odpowiednich wartości odżywczych.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PosełEugeniuszObuchowski">Panujące ostatnio warunki atmosferyczne oraz dość wysoka cena przyczyniły się do wzrostu podaży ziemniaków. W ub. roku pojawiły się nawet tu i ówdzie trudności ze znalezieniem nabywców na ziemniaki i znaczną ich część przeznaczono na spirytus gorzelniany. Nie wydaje się jednak, aby byt to najlepszy sposób zagospodarowania tego surowca.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PosełEugeniuszObuchowski">Na wsi panuje sporo nieporozumień w związku z problemem pasz. Rolnicy są w stanie zrozumieć, że dokonywanie zmian w recepturach pasz jest konieczne, gdy brak niektórych komponentów. Natomiast w żadnym razie nie można ani zrozumieć ani tolerować licznych wypadków takiego „modyfikowania” receptur, które czyni paszę trującą i przyczynia się do chorób, a nawet śmierci zwierząt.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PosełEugeniuszObuchowski">Ostatnio wystąpiły poważne trudności w zaopatrzeniu rolnictwa w mleko zastępcze dla cieląt. Jeśli dostawy mlekopanu nie wzrosną i nie będą rytmiczne, to należy oczekiwać w najbliższym czasie zdecydowanego zmniejszenia podaży mleka.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełAndrzejTochowicz">Rolnicy sygnalizują poważne zaległości w skupie maku. Należy wyjaśnić jaką skalę przyjęło to zjawisko i kiedy odbierze się nagromadzone zapasy.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełAndrzejTochowicz">Naukowcy zwracają uwagę na realne możliwości poprawienia pasz wysłodkowych; należałoby w tym celu podnieść zawartość cukru w wysłodkach z 3 do 6%. Czy resort brał pod uwagę takie możliwości?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełKrystynaŻaczek">Ostatnio dokonano przeglądu stanu odzieży roboczej pracowników przemysłu spożywczego. Stwierdzono, że faktyczny okres używania odzieży jest znacznie krótszy aniżeli przewidują to odpowiednie normatywy. Podobno podjęto działania zmierzające do poprawy zaopatrzenia w odzież ochronną. Jakiego rodzaju są to działania i kiedy będzie osiągnięta poprawa?</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełKrystynaŻaczek">Pracownicy przemysłu chłodniczego występują z postulatem skrócenia wieku emerytalnego o 5 lat dla kobiet i mężczyzn w związku ze szczególnie uciążliwymi warunkami pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełEdwardGłodowski">Ostatnio wystąpiły pozytywne tendencje w strukturze spożycia artykułów spożywczych. Satysfakcjonuje przede wszystkim wyraźne ograniczenie spożycia alkoholu. Niepokoi natomiast fakt słabszej niż zaplanowano dynamiki wzrostu spożycia owoców i warzyw. Wątpliwe jest, czy przyczyną tego stanu rzeczy było niewykonanie planu skupu owoców i warzyw. Okazuje się bowiem, iż znacznej części skupionych owoców i warzyw nie udało się we właściwy sposób zagospodarować, ze względu na brak popytu. Duże ilości wysokogatunkowych jabłek trzeba było przeznaczyć w okresie wiosennym na przetwory. Czy nie należałoby dokonać korekty planu spożycia warzyw i owoców? Większy nacisk należy położyć na inwestycje w dziedzinie przechowalnictwa owoców i warzyw oraz chłodnictwa. Uchroni to nas od pozornych klęsk urodzaju.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosełEdwardGłodowski">Wiele strat ponosimy na skutek niedostatecznego rozwoju przemysłu utylizacyjnego. Co roku wiele padłych zwierząt zakopuje się w ziemi ze względu na niedostateczne możliwości przerobowe „Bakutilu”. W ten sposób marnuje się ogromne ilości cennych komponentów paszowych (np. mączki kostnej), które obecnie musimy importować.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełCzesławJaroszewicz">W 1978 r. wykonano plan skupu żywca z wyjątkiem żywca wołowego. Nastąpiło zdecydowane ożywienie w produkcji wieprzowiny. Rolnicy sygnalizują jednak pewne niepokojące zjawiska, które w przyszłości mogą doprowadzić do zahamowania tempa wzrostu hodowli trzody, m.in. w punktach skupu zaniechano podwójnej wyceny żywca wieprzowego pod względem wagi i ogólnego stanu zwierzęcia, pozostawiając wyłącznie kryterium wagowe.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełCzesławJaroszewicz">Niepokój budzi niewykonanie planu skupu jaj. Produkcja jaj jest przecież niezależna od czynników atmosferycznych. Należałoby zbadać sytuację i odpowiedzieć na pytanie, czy spadek produkcji jaj dotyczy dużych ferm kurzych, czy też małych hodowli gospodarczych.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PosełCzesławJaroszewicz">W roku 1978 wyraźnie wzrosła podaż ziemniaka jadalnego i przemysłowego, a w tym roku można się liczyć wręcz z rekordowymi zbiorami. Przyczyną tego stanu rzeczy jest korzystna cena skupu ziemniaka oraz warunki atmosferyczne: śnieg leżał zbyt długo na polach, co uniemożliwiło w wielu wypadkach terminowe zasiewy zbóż.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PosełCzesławJaroszewicz">Rolnicy zwracają uwagę, że cena skupu tytoniu jest skalkulowana zbyt wysoko. W wielu rejonach Polski producenci przerzucają się na produkcję tytoniu, zaniedbując inne, mniej opłacalne, ale bardzo potrzebne uprawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełJaninaSzczupak">Przemysł piwowarski nie wykonał planu sprzedaży piwa, z powodu trudności transportowych. Konieczne jest dokonanie uzgodnień na szczeblu centralnym pomiędzy przemysłem a handlem określających warunki sprzedaży piwa. Należy również wzmóc kontrolę nad jakością sprzedawanego piwa; np. przy obecnych upałach ciepłe, niesmaczne piwo nie może satysfakcjonować klientów. Pracownicy przemysłu piwowarskiego dotkliwie odczuwają braki odzieży ochronnej; przyznawane talony na odzież ochronną nie znajdują pokrycia.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełJaninaSzczupak">Wiele resortów uroczyście obchodzi swoje święta pracownicze. Trudno zrozumieć, dlaczego równie wysokiej rangi nie uzyskało święto pracownika przemysłu spożywczego.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełDanutaBartosz">Na podkreślenie zasługuje fakt, że przemysł spożywczy należy do tych nielicznych przemysłów, które wykonały plan produkcji na rynek wewnętrzny. Nieodzownym warunkiem dalszego rozwoju przemysłu spożywczego jest intensywna rozbudowa przechowalnictwa i chłodnictwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełJaninaSzczepańska">Resortowi przemysłu spożywczego i skupu należy złożyć wyrazy uznania za ogromny wysiłek osiągnięcia z dziedziny poprawy wyżywienia narodu. Wnioski z dzisiejszej dyskusji powinny stać się stymulatorem dalszych działań resortu.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#WiceministerMarianDębogórski">Przemysł rolno-spożywczy staje przed nowymi zadaniami. Ze służebnej pozycji wobec rolnictwa zapewnia sobie wpływ na procesy jakie się w nim dokonują, może np. sterować ilością i jakością dostarczanego surowca.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#WiceministerMarianDębogórski">Produkcja zwierzęca w Polsce opiera się na bardzo dobrym materiale genetycznym. Można mieć jedynie zastrzeżenia co do jakości wołowiny, ale przyczyną tutaj jest niewłaściwa jakość pasz. Najszlachetniejszy jest materiał genetyczny w drobiarstwie; nasz drób osiąga najwyższe parametry światowe. Gorzej jest z jakością produktów roślinnych. Należy w najbliższym czasie podjąć wysiłki w celu zwiększenia plonów i poprawienia jakości buraka cukrowego, rzepaku oraz ziemniaka.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#WiceministerMarianDębogórski">W ciągu ostatnich 2 lat nie wykonano planu produkcji ziemniaka i dlatego wystąpiły przejściowe kłopoty z zaopatrzeniem w mączkę ziemniaczaną. Trzeba było nawet importować kosztowne produkty zastępcze.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#WiceministerMarianDębogórski">Obecnie zgromadzono już zapasy mączki ziemniaczanej na okres 2 miesięcy.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#WiceministerMarianDębogórski">Jednym z najtrudniejszych zadań przemysłu spożywczego jest ustabilizowanie sytuacji paszowej. W ostatnich latach zaszła konieczność importu pasz za około 1 mld dolarów rocznie. Są to ogromne masy surowca, które przysparzają wielkich trudności magazynowaniu i przewożeniu. W związku z tym podejmuje się różnego rodzaju posunięcia doraźne, które obniżają jakość pasz.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#WiceministerMarianDębogórski">Przemysł mięsny stosuje substytuty do wyrobów mięsnych w ograniczonych ilościach. Udział substytutów w wyrobach mięsnych i wędlinach jest mniejszy aniżeli w krajach wysoko rozwiniętych. W wielu wypadkach stosowanie substytutów przyczynia się do poprawy jakości wyrobów, często jednak prowadzi do jej obniżania. Resort przywiązuje dużą wagę do opracowywania właściwych receptur na wyroby mięsne i wędliny. Zdarzają się wypadki nieprzestrzegania tych receptur, są szybko wykrywane.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#WiceministerMarianDębogórski">Resort opracował wspólnie z handlem wewnętrznym ogólny program paczkowania artykułów spożywczych. Program ten przewiduje, iż w ciągu najbliższych lat przemysł spożywczy będzie paczkował wszystkie artykuły sypkie. W tym celu niezbędne jest jednak dokonanie dość kosztownych zakupów maszyn i urządzeń do paczkowania oraz pewne przedsięwzięcia inwestycyjne. Więcej kłopotów przysparza problem paczkowania artykułów mięsnych. Korzyści z paczkowania tych wyrobów są niewątpliwe. Osiąga się w ten sposób znaczne oszczędności surowca i uzyskuje poprawę jego jakości. Wszystkie urządzenia do paczkowania oraz folia i tacki pochodzą jednak z importu, a ceny ich na rynkach światowych ostatnio bardzo zwyżkują.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#WiceministerMarianDębogórski">Resort sprawuje kontrolę nad nielegalną produkcją bimbru, obserwuje poziom zakupu cukru i drożdży i może z całą pewnością stwierdzić, że spadek spożycia alkoholu nie jest kompensowany wzrostem spożycia bimbru.</u>
<u xml:id="u-12.8" who="#WiceministerMarianDębogórski">Eksport mięsa i wędlin kształtował się kilka lat temu na poziomie 300 tys. t rocznie, obecnie ustabilizował się na poziomie 200 tys. t. Eksportujemy mięso do krajów, z którymi zawarliśmy długoletnie umowy. Jest to eksport opłacalny i konieczny w związku z rosnącymi wydatkami na import rolno-spożywczy.</u>
<u xml:id="u-12.9" who="#WiceministerMarianDębogórski">Osiągnięto ostatnio dobre rezultaty w zagospodarowaniu żywca. Rozbudowano znacznie przemysł mięsny oraz zmodernizowano punkty skupu. Zdarzają się jednak sporadyczne wypadki przetrzymywania zwierząt w niewłaściwych warunkach oraz nieuzasadnione przewożenie na znaczne odległości.</u>
<u xml:id="u-12.10" who="#WiceministerMarianDębogórski">Podniesienie zawartości cukru w wysłodkach zmusiłoby do ograniczenia opłacalnego eksportu cukru. Rachunek ekonomiczny rozstrzyga tę sprawę.</u>
<u xml:id="u-12.11" who="#WiceministerMarianDębogórski">Czynimy starania o zmiany norm i lepsze zaopatrzenie w odzież ochronną, szczególnie jeżeli chodzi o pracowników chłodnictwa. Problem obniżenia wieku emerytalnego tych pracowników jest wnikliwie badany.</u>
<u xml:id="u-12.12" who="#WiceministerMarianDębogórski">Między założeniami XV Plenum KC PZPR a realnym spożyciem artykułów żywnościowych są nieznaczne odchylenia, z przyczyn obiektywnych. Niższe mamy spożycie mięsa, owoców i warzyw - produktów witaminowych. Niemniej spożycie mięsa na jednego mieszkańca w Polsce wynosi 70 kg, podczas gdy średnia światowa wynosi 30 kg. W sumie dieta nasza wynosi przeciętnie 3900 kalorii i jest zdaniem specjalistów o ok. 300 kalorii za duża.</u>
<u xml:id="u-12.13" who="#WiceministerMarianDębogórski">Zaplecze produkcyjne dla utylizacji jest rozbudowywane. Aktualnie w budowie znajduje się 7 nowych obiektów, które w przyszłości produkować będą mączkę mięsną itp.</u>
<u xml:id="u-12.14" who="#WiceministerMarianDębogórski">Spadek skupu jaj dotyczy wyłącznie producentów indywidualnych. W dużych fermach nie obserwujemy tego zjawiska. Poprawiła się sytuacja w kontraktacji tytoniu. Jest to zaledwie 90 tys. t, ale gdyby nie krajowy surowiec, musielibyśmy sprowadzać te ilości z II obszaru płatniczego.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#WiceprezesCZSRTadeuszSzelążek">Na inwestycje w br. w naszym pionie przeznacza się 12 mld zł: 8 mld zł to inwestycje w mleczarstwie i przetwórstwie owocowo-warzywnym, a 2 mld na transport.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#WiceprezesCZSRTadeuszSzelążek">W skupie mleka mamy zaległości sięgające 150 mln l i nic nie wskazuje na to, aby można je było szybko odrobić. Słabe wyposażenie producentów mleka w urządzenia do chłodzenia mleka sprawia, iż teraz, w okresie upałów jakość surowca dostarczanego do przetwórni jest bardzo niska i obniża jakość przetworów. Dużo uwagi koncentrujemy na zabezpieczeniu mlekopanu przede wszystkim dla cieliczek.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#WiceprezesCZSRTadeuszSzelążek">Jeżeli chodzi o wykorzystanie zbioru ziemniaków, to zainteresowani jesteśmy wyłącznie ziemniakiem jadalnym, którego na potrzeby rynku skupujemy 1,5 mln t. Nie można po cenie skupu ziemniaka jadalnego skupować pozostałej części ziemniaków. Co do maku: aktualnie skupuje się jeszcze ze zbiorów ub. roku, prowadzi się także kontraktację na rok bieżący. Ale jest to uprawa bardzo wahliwa w urodzajach.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#WiceprezesCZSRTadeuszSzelążek">Przy wszystkich kłopotach jakie mieliśmy w produkcji pasz doszły błędy technologiczne, dostarczanie mieszalniom surowców przeterminowanych i in.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#WiceprezesCZSRTadeuszSzelążek">Przyjmując krytyczne uwagi posłów pragnę poinformować, że Centralny Związek Spółdzielni Rolniczych jest trzecim w kraju dostawcą artykułów rynkowych, po przemyśle spożywczym i lekkim. Roczna wartość dostaw produktów żywnościowych z tego pionu wynosi 120 mld zł.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#WiceprezesCZSRTadeuszSzelążek">Komisja jednomyślnie przyjęła sprawozdanie z wykonania narodowego planu społeczno-gospodarczego i budżetu państwa w 1978 r. w części dotyczącej Ministerstwa Przemysłu Spożywczego i Skupu.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#WiceprezesCZSRTadeuszSzelążek">Następnie posłowie zapoznali się z przedstawionym przez posłankę Eweliny Szyszko (SD) projektem opinii nr 23 dotyczącej prawa wodnego. Opinia została zaakceptowana.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>