text_structure.xml
55 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 30 listopada 1977 r. Komisja Rolnictwa i Przemysłu Spożywczego, obradująca pod przewodnictwem posła Jerzego Wojteckiego (PZPR), rozpatrzyła: narodowy plan społeczno-gospodarczy i budżet państwa na 1978 r. w części dotyczącej Ministerstwa Przemysłu Spożywczego i Skupu oraz dotychczasową realizację planu inwestycji w rolnictwie i przemyśle rolno-spożywczym na lata 1976-1980.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Przemysłu Spożywczego i Skupu z ministrem Emilem Kołodziejem, Ministerstwa Rolnictwa z wiceministrem Andrzejem Kacałą, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Najwyższej Izby Kontroli, Centralnego Związku Kółek Rolniczych, CZSR „Samopomoc. Chłopska”, Centralnego Związku Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Podstawą dyskusji nad pierwszym punktem porządku obrad był referat poseł Eweliny Szyszko (SD), która wystąpiła w imieniu podkomisji ds. przemysłu spożywczego i skupu.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W projekcie planu na r. 1978 najważniejsze sprawy to: poprawa sytuacji rynkowej, dalszy rozwój gospodarki żywnościowej oraz zwiększenie eksportu. W zakresie poprawy sytuacji rynkowej, uwzględniając stan skupu zbiorów w 1977 r., przewiduje się wzrost produkcji i usług o 6,5% w stosunku do r. 1977, co pozwoli zwiększyć dostawy na rynek o 8,3%. W liczbach bezwzględnych sprzedaż produkcji wyniesie 438,9 mld zł, a dostawy na rynek 333 mld zł. Poprawa sytuacji rynkowej, a następnie stabilizacja i wzbogacenie rynku zależy również od lepszego dostosowania struktury asortymentowej i jakości dostaw do potrzeb rynku. Ważny jest również postęp techniczny oraz wzrost wydajności pracy i obniżka kosztów produkcji. Resort będzie również starać się o zgodną z potrzebami ludności asortymentową strukturę produkcji i rytmiczność dostaw na rynek. Na rynku powinno znaleźć się znacznie więcej niż dotychczas półfabrykatów i wyrobów gotowych artykułów dostosowanych do potrzeb różnych grup ludności, zwłaszcza coraz więcej odpowiednio przygotowanych produktów ułatwiających prowadzenie gospodarstwa domowego pracującym kobietom. Szybko powinna być rozwijana produkcja żywności dietetycznej dla dzieci i ludzi chorych. W większym stopniu powinny być uwzględnione specyficzne potrzeby stołówek oraz szybko rozwijającej się turystyki.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Wzrost produkcji zwierzęcej wymaga poważnej rozbudowy przemysłu paszowego i dostarczania na rynek pasz przemysłowych oraz rozszerzania produkcji koncentratów i komponentów paszowych. Wymaga to rozwinięcia funkcji koordynacyjnych ze strony Ministerstwa Przemysłu Spożywczego i Skupu.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Rozwój produkcji owoców i warzyw wymaga rozbudowy przemysłu przetwórczego, by zaspokoić rosnące potrzeby ludności na wyroby tego przemysłu.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Jakość produkowanych i dostarczanych na rynek artykułów w dużym stopniu zależy od opakowania, warunków transportu i przechowania. Wszystko to wymaga unowocześnienia i udoskonalenia. Należy zwiększyć ilość towarów paczkowanych i porcjowanych, usprawnić zaopatrzenie sklepów wyspecjalizowanymi środkami transportu (samochody chłodnicze, kontenery).</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">W unowocześnianiu i poprawie jakości produktów spożywczych projekt planu dużą rolę wyznacza nauce: konieczne jest m.in. opracowanie nowych technologii produkcji wielu artykułów, opracowanie receptur nowych wyrobów dla dzieci i ludzi chorych, doskonalenie procesu wykorzystania odpadów przemysłu mięsnego i drobiowego. Ważna jest również modernizacja zakładów starych.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Dane liczbowe dotyczące zaopatrzenia rynku oraz wykazana dynamika wzrostu pozwalają zakładać, że mięsa otrzymamy więcej o 4,7%, drobiu o 12%. Dzięki temu spożycie wzrośnie o 1,5 kg w stosunku do 1977 r. i osiągnie 70 kg na osobę. O 11,1% zwiększy się dostawa jaj, o 8% mleka, o 11,7% serów i twarogów. Zaopatrzenie rynku w produkty tej grupy wzbogaci się o większe dostawy koncentratów spożywczych (19,7%) i mrożonych produktów kulinarnych (o ponad 10%). Planowane na 1978 r. dostawy tłuszczów, przetworów zbożowo-mącznych, cukru i innych artykułów żywnościowych w pełni pokryją zapotrzebowanie rynku. Jedynie wzrost dostaw czekolady i wyrobów czekoladowych o 8,9% nie pokryje zapotrzebowania społecznego, mimo że na zakup ziarna kakaowego przeznacza się więcej środków dewizowych.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">W ścisłym związku z poziomem produkcji rolno-spożywczej pozostaje rozwój eksportu. Zadania w tym zakresie zostały zmniejszone o 3,9% w stosunku do r. 1977, gdyż niższy skup produktów rolnych w 1977 r. spowodował zmniejszenie produkcji niektórych wyrobów, co przy planowanym wzroście dostaw na rynek ogranicza możliwości eksportowe. Jednocześnie musi zwiększyć się import, głównie zbóż i komponentów paszowych w związku ze znaną sytuacją w zbiorze płodów rolnych w r. 1977.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">W naszym eksporcie (88,4% do krajów drugiego obszaru płatniczego) przeważać nadal będzie mięso i jego przetwory. Także cukier, olej rzepakowy, gęsi i kaczki.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Założony na 1978 r. wzrost wartości sprzedaży produkcji i usług o 6,5% ma być realizowany przy utrzymaniu zatrudnienia na poziomie 1977 r. Wymagać to będzie dalszego wzrostu wydajności pracy o 6,5% i powinno przynieść wzrost funduszu płac i średniej płacy w resorcie o 3,2%.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Na zakończenie w imieniu podkomisji ds. przemysłu spożywczego i skupu, poseł, E. Szyszko przedstawiła zadania, których realizacja zdaniem podkomisji, wpłynie na poprawę zaopatrzenia rynku.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">- doskonalenie systemu kontraktacji,</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">- poprawa jakości opakowań wraz ze zwiększeniem ilości nowych asortymentów,</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">- doskonalenie współpracy z handlem poprzez oddziaływanie na poprawę transportu, składowania i sprzedaży produktów spożywczych,</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">- reaktywowanie małych ubojni i masarń GS dla lepszego zagospodarowania masy mięsnej z indywidualnego odchowu,</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">- skierowanie więcej wyrobów spożywczych na rynek wiejski,</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">- poprawa warunków pracy ludzi zatrudnionych w zakładach przemysłu spożywczego.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełJaninaSzczepańska">Zadanie gminnej szkoły zbiorczej ograniczają się nie tylko do wyrównania poziomu nauczania, ale polegają również na zapewnieniu kalorycznego posiłku uczniom. Niestety w bardzo wielu gminnych szkołach to zadanie nie jest realizowane w związku z brakiem stołówek szkolnych, a także dużymi kłopotami z zaopatrzeniem. Wydaje się, że na poprawę tego stanu rzeczy w istotny sposób wpłynęłoby polepszenie zaopatrzenia rynku wiejskiego w półprodukty, umożliwiające szybkie przygotowanie posiłków.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełJaninaSzczepańska">Zwraca uwagę niedobra jakość pasz. Wiele naszych mieszalni nie pracuje prawidłowo. Często komponenty paszowe nie są zgodne z recepturą. Powoduje to nawet choroby wśród pogłowia. Ta sytuacja z oczywistych względów wymaga szybkiej poprawy.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełJaninaSzczepańska">Niepokojące jest również zjawisko marnotrawstwa owoców, szczególnie jabłek i śliwek. Wydaje się, że należałoby ustalić bardziej opłacalne ceny skupu tych owoców. Poprawiłoby to zaopatrzenie rynku w przetwory.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełStefanPoznański">W Polsce mamy dobrze rozwinięty przemysł spożywczy. Jest dużo nowoczesnych, nowo wybudowanych zakładów i starych, które są systematycznie modernizowane. Niedociągnięcia w produkcji artykułów spożywczych i zaopatrzeniu rynku wynikają z szybciej rosnących potrzeb społeczeństwa, których na obecnym etapie rozwoju przemysłu spożywczego nie można w pełni zaspokoić.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełJerzyOzdowski">W 1978 r. o 4,6% ma wzrosnąć produkcja artykułów spożywczych, głównie nowych asortymentów. Ponieważ popyt konsumentów nie jest zaspokojony, czy nie należałaby zróżnicować dozowania paczkowanych produktów spożywczych? To pozwoliłoby na bardziej racjonalne zakupy.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełJerzyOzdowski">W obecnej sytuacji należy wzbogacić kontraktację elementami kooperacji. Skup powinien być aktywny i pomocniczy wobec producenta rolnego.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełJerzyOzdowski">Nawiązując do niedoborów czekolady i wyrobów czekoladowych wydaje się, że należałoby rozpatrzyć podwyżkę cen na te artykuły niebędące przecież produktami pierwszej potrzeby. Chyba lepiej, by czekolada była na rynku, choć po wyższej cenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełMieczysławRógŚwiostek">Mam pytania pod adresem ministra Emila Kołodzieja. Inwestycje mleczarskie są, według mnie, niedostatecznie uwzględnione w planie. Czy Ministerstwo ocenia, że przemysł mleczarski jest już dostatecznie rozwinięty? Wiadomo przecież, że popyt na przetwory mleczarskie jest zaspokojony w stopniu wysoce niedostatecznym.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełMieczysławRógŚwiostek">Mówca postulował modyfikację przepisów dotyczących zaopatrywania GS-ów tak, aby mogły one korzystać z własnych zasobów mięsnych.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PosełMieczysławRógŚwiostek">Jakie działania podejmuje resort w celu doskonalenia systemu kontraktacji, na czym ma polegać jego udoskonalanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełKrystynaŻaczek">Ostatnio byłam na spotkaniu w Zakładach Przemysłu Owocowo-Warzywnego w Radomiu. Pytano mnie, dlaczego nie jest ujednolicona sprawa dodatków branżowych. Proszę o wyjaśnienie dlaczego ten Zakład tych dodatków nie ma.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełKrystynaŻaczek">Czy istnieją koordynacja planów produkcji wyrobów spożywczych z planami produkcji potrzebnych dla tych wyrobów opakowań?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełKazimierzKlupś">W 1978 r. planuje się o 6,5% przyrost produkcji artykułów spożywczych, o 6,5% przyrost zbytu, oraz o 8,3% wzrost inwestycji. Zachodzi wobec tego pytanie, czy przyrost produkcji w 1978 r. chcemy zrealizować poprzez wzrost dodatkowych nakładów inwestycyjnych? Wydaje się, że nie jesteśmy do tego przygotowani. Należałoby natomiast lepiej zorganizować pracę i odpowiednio wykorzystać już istniejące zakłady produkcyjne, wybudowane w ostatnich latach. Niezbędne jest również unowocześnianie zakładów starych, z przestarzałą technologią produkcji.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełStanisławWachowski">Jak wiadomo, w 1977 r. zbiory zbóż nie były dobre, w związku z czym musimy zwiększyć ich import. W tej sytuacji powinniśmy chyba wykorzystać każdą możliwość produkcji i powiększenia zasobów pasz własnych. Wydaje się, że pełne zagospodarowanie pieczywa ze zwrotów i odpowiednio zorganizowana zbiórka pieczywa od ludności w pewnym stopniu wpłynęłaby na lepsze zaspokojenie potrzeb paszowych. W 1978 r. mają być opracowane i wprowadzone nowe technologie produkcji pasz. W jakim stadium są prace, czy rzeczywiście w 1978 r. te nowe technologie będą wprowadzone?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełLidiaWołowiec">Ceny mrożonek są dosyć wysokie, dlatego stołówki i punkty żywienia otwartego minimalnym stopniu z nich korzystają. Czy tej sytuacji nie można by zmienić?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełWładysławCabaj">Oceniając projekt planu i budżetu resortu na 1978 rok, trzeba stwierdzić, że uwzględnia on decyzje ostatniego plenarnego posiedzenia KC. W przyszłym roku dadzą się odczuć w przemyśle spożywczym skutki wejścia w życie ustawy o emeryturach dla rolników. Z pewnością zwiększy się trend skupu. Czy wobec tego manewr przegrupowań inwestycyjnych jest dla resortu wystarczający? Resort przeznaczył 19 mld zł na inwestycje, z tego 62% na wykończenie. Wydaje się, że w tej sytuacji poprawa obecnej bazy skupu będzie niedostateczna i nie będziemy należycie przygotowani do realizacji znacznie większych zadań w zakresie skupu płodów rolnych w latach następnych. Czy wobec tego, nie znalazłyby się jeszcze dodatkowe środki na inwestycje dotyczące właśnie bazy skupu?</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełWładysławCabaj">Mówca poruszył sprawę produkcji tytoniu. Nasze plantacje są atakowane przez szkodniki i plantatorzy w tym roku ponieśli ogromne straty. Istnieje obawa, czy w związku z zaistniałą sytuacją nie zmniejszy się w następnych latach liczba plantatorów tytoniu. Czy Ministerstwo Finansów nie może przyjść z większą pomocą dla tych plantatorów, którzy ponieśli duże straty? Czy nie można by w większym, niż dotychczas stopniu dofinansowywać nakładów na zwalczanie szkodników? Obecnie dotacja państwowa w tym zakresie wynosi 40%.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełJaninaSzczupak">W planach inwestycyjnych nie uwzględniono budowy nowej linii rozlewniczej w browarze Okocim. Nowa linia rozlewnicza w dużym stopniu poprawiłaby warunki, wydajność i bezpieczeństwo pracy w browarze, które obecnie są ze wszech miar niezadowalające.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PosełJaninaSzczupak">Czy resort przewiduje zmianę taryfikatora obowiązującego w przemyśle piwowarskim? W obecnej sytuacji ze względu na dosyć niskie uposażenia przemysł ten boryka się z ogromną fluktuacją kadr.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełMieczysławSolecki">W wielu przypadkach brak korelacji między dynamiką dostaw wyrobów spożywczych na rynek, a dynamiką ich spożycia. Nurtuje pytanie, czy zwrócono dostateczną uwagę na istotne zmiany, które wystąpią w przyszłym roku i w latach następnych w zaopatrzeniu rynku. W związku z ustawą emerytalną dla rolników znacznie wzrośnie skup, zwiększy się zaopatrzenie rynku, ale odbędzie się to kosztem zmniejszenia tzw. samozaopatrzenia w gospodarstwach wiejskich. Zwiększy się ilość konsumentów, a więc i popyt na towary spożywcze. Wszystko to wymaga odpowiednich działań, by należycie przygotować się do tych zmian.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełJózefBareła">Przedłużająca się w 1976 roku kampania cukrownicze spowodowała wzrost kosztów jednego kg cukru. Okresowe braki surowca spowodowały przestoje w niektórych cukrowniach (przyczyną tego stanu rzeczy był m.in. brak wagonów kolejowych). W tym roku sytuacja uległa zdecydowanej poprawie: zabezpieczono transport i rytmiczne dostawy surowca do cukrowni. Pomyślny przebieg kampanii stwarza optymistyczne perspektywy dla przemysłu cukrowniczego.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PosełJózefBareła">W ostatnich miesiącach obniżyły się podobno ceny na cukier na rynkach światowych. Czy ta niekorzystna koniunktura nie podważa opłacalności naszego eksportu?</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PosełJózefBareła">Z całym naciskiem należy stwierdzić, że likwidowanie maszyn zbędnych w spółdzielniach kółek rolniczych, lecz nadających się jeszcze po remoncie do eksploatacji, byłoby gospodarczym marnotrawstwem. Maszyny te znajdą z całą pewnością nabywców wśród rolników indywidualnych. Należy również szerzej propagować akcję zbierania wartościowego złomu.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PosełJózefBareła">Zwalczanie zarazy ziemniaczanej jest gospodarczą koniecznością i przyczyni się do znacznych oszczędności surowca.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełTadeuszMaj">Projekt planu i budżetu Ministerstwa Przemysłu Spożywczego i Skupu sporządzony został z dużą rozwagą z uwzględnieniem najważniejszych zadań i istniejących możliwości ich realizacji. Prawidłowo wyeksponowano w planie rozwój drobiarstwa i produkcji pasz. Przemysł spożywczy dysponuje sprawdzonymi technologiami produkcji drobiarskiej a cykl produkcyjny w tej dziedzinie jest stosunkowo krótki.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PosełTadeuszMaj">Warunkiem prawidłowego przebiegu skupu jest doskonalenie systemu kontraktacji. Występuje konieczność dokonania kompleksowych zmian w tym systemie uwzględniających uchwaloną niedawno ustawę emerytalną.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PosełTadeuszMaj">Przemieszanie masy towarowej dla przemysłu spożywczego wiąże się z dużymi kosztami i trudnościami organizacyjnymi. Dlatego też trzeba rozważyć możliwości tworzenia małych zakładów terenowych, oprócz dużych obiektów przemysłu spożywczego.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PosełTadeuszMaj">Moce przerobowe przemysłu mleczarskiego nie wystarczają do zagospodarowania mleka. Rosnąca podaż mleka stwarza pilną potrzebę rozbudowy tego działu przemysłu.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#PosełTadeuszMaj">Opracowano program rozwoju ryba twa śródlądowego, który zakłada znaczną dynamikę wzrostu produkcji ryb. Rolnicy chętnie zwiększyliby produkcję, jednakże spotykają się często z poważnymi trudnościami. Należy im udzielić pomocy, zwłaszcza przy zarybianiu stawów.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#PosełTadeuszMaj">Jednym z wąskich gardeł przemysłu spożywczego jest problem opakowań. Ich jakość i estetyka budzi krytyczną ocenę odbiorców. Ludność domaga się przede wszystkim produktów porcjowanych w niewielkich ilościach.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełUrszulaKozłowicz">Jakość pasz Bacutilu dostarczanych fermom drobiarskim jest zdecydowanie zła i powoduje liczne upadki drobiu. Wydaje się, iż ryzyko stosowania niewłaściwej paszy powinno obciążać nie tylko hodowców.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełBronisławaPatalas">Rolnictwo wielkopolskie charakteryzuje się wysokim stopniem intensyfikacji i co za tym idzie wysokim poziomem zużycia materiałów mineralnych. Zaopatrzenia w nawozy mineralne ciągle jednak jeszcze szwankuje. Jeśli sytuacja w tym zakresie nie poprawi się w okresie wiosennym, rolnictwo poniesie poważne straty.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PosełBronisławaPatalas">Wiceprezes Centralnego Związku Spółdzielni „Samopomoc Chłopska” Stanisław Sobczyk: W 1978 r. globalna wartość produkcji spółdzielczości rolniczej w części przemysłu spożywczego wyniesie 118 mld zł. Spółdzielczość rolnicza stanęła przed koniecznością dokonania manewru inwestycyjnego polegającego na koncentrowaniu nakładów przede wszystkim w przemyśle mleczarskim i przetwórstwie owoców i warzyw.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PosełBronisławaPatalas">Plan na 1978 r. zakłada skup mleka na poziomie 9,5 mld litrów. Zagospodarowanie tej ilości surowca wobec wykorzystanych do maksimum mocy produkcyjnych nie będzie łatwe. Przemysł mleczarski jest w stanie zaspokoić w pełni zapotrzebowanie nam mleko spożywcze, twarogi i inne przetwory mleczne. Deficyt występuje jedynie w odniesieniu do 2 artykułów, to jest masła i serów dojrzewających. Niespodziewany wzrost popytu na artykuły wiąże się z zaopatrzeniem rynku w i przetwory mięsne. Przemysł mleczarski nie wycofuje się z produkcji niektórych gatunków serów. Przeprowadzone jednak sondaże wskazują, iż niektóre gatunki serów mają szczególne powodzenie u klientów. Dlatego też postanowiono dostosować zaopatrzenie do gustu konsumenta.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#PosełBronisławaPatalas">Podjęto już starania, ażeby przemysł chemiczny rozpoczął produkcję opakowań dla przemysłu spożywczego. Nie można jednak oczekiwać szybkich efektów tych starań. Znaczną część opakowań trzeba w dalszym ciągu importować (np. nowoczesne zakłady napojów mlecznych Warszawa-Wola korzystają przede wszystkim z opakowań importowanych).</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#PosełBronisławaPatalas">Postulowane w dyskusji reaktywowanie masarni GS-ów nie wydaje się na razie uzasadnione z uwagi na brak surowca. Słuszny natomiast jest postulat zwiększenia dostaw żywca do przedsiębiorstw przemysłu mięsnego podlegających pionowi spółdzielczemu, które mają rezerwy mocy przerobowych. Spółdzielczość od dawna już zgłasza ten postulat pod adresem resortu.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#PosełBronisławaPatalas">Postulat zmodyfikowania systemu kontraktacji wydaje się w pełni uzasadniony. Obecne braki i luki tego systemu powodują nieprawidłowy przebieg skupu i marnotrawstwo cennego surowca. Przykłady można by mnożyć. M.in. w r. 1976 występowały poważne zakłócenia w skupie jabłek. Ogrodnicy celowa wstrzymywali się z zawieraniem umów kontraktacyjnych oczekując na wzrost ceny. Wpłynęło to na dezorganizację skupu i uniemożliwiło realizację zadań eksportowych. Tę same zjawiska wystąpiły wiosną 1977 r. w skupie cebuli.</u>
<u xml:id="u-16.6" who="#PosełBronisławaPatalas">[NIECZYTELNE] dostawy nawozów mineralnych. Najprawdopodobniej zaistnieją możliwości dodatkowych przydziałów nawozów dla województw o wysokim stopniu ich zużycia.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MinisterPrzemysłuSpożywczegoiSkupuEmilKołodziej">Planowany w 1978 roku wzrost zadań przemysłu spożywczego osiągnięty będzie przy niezmienionym zatrudnieniu. Wzrost wydajności pracy, podniesienie efektywności gospodarowania, oszczędności i usprawnienia organizacji pracy jest więc koniecznością.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#MinisterPrzemysłuSpożywczegoiSkupuEmilKołodziej">Przemysł spożywczy przetwarza głównie surowce krajowe. Bieżący rok był niezwykle trudny dla rolnictwa, co musiało się odbić na wynikach skupu. Dlatego też szczególne znaczenie w roku 1978 będzie miało oszczędne gospodarowanie surowcami. Oszczędności uzyskiwać się będzie na dwóch etapach; w skupie, transporcie i magazynowaniu, surowca oraz przemysłowym jego wykorzystaniu. Dokonano szacunków, z których wynika, że jeden procent oszczędności w zużyciu surowca wart jest 3 mld zł.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#MinisterPrzemysłuSpożywczegoiSkupuEmilKołodziej">Organizacje zajmujące się skupem surowców rolniczych planują nadrobienie wiosną tegorocznych deficytów skupu w odniesieniu do niektórych roślin uprawnych, m.in. ziemniaka przemysłowego.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#MinisterPrzemysłuSpożywczegoiSkupuEmilKołodziej">W przyszłym roku nastąpi znaczny wzrost skupu żywca wieprzowego (ponad 200 mln tor) oraz nieznaczny wzrost skupu bydła. Część jałówek i cieląt będzie przeznaczona przez producentów na odnowienie stad.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#MinisterPrzemysłuSpożywczegoiSkupuEmilKołodziej">Cały wysiłek central skupu zostanie skierowany na wykonanie kontraktacji. Zadaniom tym powinna sprzyjać atmosfera produkcyjna na wsi, która uległa znacznemu ożywieniu po uchwaleniu ustawy emerytalnej. Przygotowuje się ponadto opracowanie nowych zasad kontraktacji. Problem ten jest bardzo trudny, a poglądy na jego rozwiązanie diametralnie się różnią. Resort chce jasno sprecyzować warunki kontraktacji, uprościć zawieranie umów kontraktacyjnych oraz usprawnić samą organizację skupu. Jednocześnie przewiduje się pomoc finansową dla rolników w zakresie kredytów obrotowych i inwestycyjnych.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#MinisterPrzemysłuSpożywczegoiSkupuEmilKołodziej">Plan na 1978 r. przewiduje wzrost nakładów inwestycyjnych o 8,8%, co zabezpiecza realizację najważniejszych zadań. Postanowiono pytanie, czy zapewnia to wykonanie zadań inwestycyjnych 5-latki. Tym bardziej, że okres 3-letni charakteryzował się pewnym spadkiem dynamiki inwestowania. Sytuacja zgodna jest z założeniami planu 5-letniego. W 1978 r. przygotowuje się szeroki front robót, co pozwoli na znaczne zwiększenie nakładów inwestycyjnych w ostatnich 2 latach 5-latki. Należy brać także pod uwagę, że wiele starych nakładów przemysłu spożywczego wymaga pilnej modernizacji. W szeregu wypadków prace modernizacyjne wręcz przesądzają o racji bytu zakładów.</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#MinisterPrzemysłuSpożywczegoiSkupuEmilKołodziej">Zaopatrzenie młodzieży szkolnej w produkty spożywcze takie jak mleko, twarogi, pieczywo, nie przedstawia żadnych trudności. Występują natomiast trudności organizacyjne, które muszą być rozwiązywane przez zainteresowane placówki.</u>
<u xml:id="u-17.7" who="#MinisterPrzemysłuSpożywczegoiSkupuEmilKołodziej">Zła jakość pasz wynikała przede wszystkim z braku odpowiedniej ilości zboża i innych komponentów paszowych. Obecnie zaistniały możliwości zdecydowanej poprawy w tym zakresie ze względu na wzrost importu zbóż oraz możliwość importowania szeregu komponentów paszowych. Jakość pasz produkowanych przez nowoczesne zakłady nie budzi obiekcji. W małych zakładach, w których stosuje się często ręczne mieszanie, zintensyfikowano kontrolę jakości i składu pasz.</u>
<u xml:id="u-17.8" who="#MinisterPrzemysłuSpożywczegoiSkupuEmilKołodziej">Dysproporcje pomiędzy planowanym w 1978 r. wzrostem produkcji przemysłu spożywczego, a nakładami inwestycyjnymi mają charakter pozorny. Należy wziąć pod uwagę, iż znaczną część nakładów przeznaczona będzie na urządzania nieprzynoszące bezpośrednich efektów produkcyjnych, takie jak np. elewatory, magazyny i środki transportu.</u>
<u xml:id="u-17.9" who="#MinisterPrzemysłuSpożywczegoiSkupuEmilKołodziej">Posłowie kwestionowali poziom cen mrożonek, uznając, iż są one za wysokie. W odniesieniu do warzyw i owoców ceny te ustalone są na poziomie kosztów, natomiast przy innych wyrobach niezbędne są dotacje.</u>
<u xml:id="u-17.10" who="#MinisterPrzemysłuSpożywczegoiSkupuEmilKołodziej">Ze względu na duże straty w plantacjach tytoniu, przemysł tytoniowy wystąpił z szeroką akcją pomocy fachowej i rzeczowej dla plantatorów tej cennej rośliny przemysłowej.</u>
<u xml:id="u-17.11" who="#MinisterPrzemysłuSpożywczegoiSkupuEmilKołodziej">W roku 1978 nie przewiduje się gruntownej modernizacji zakładów piwowarskich w Okocimiu. Występuje konieczność zamontowania w tych zakładach nowoczesnych linii produkcyjnych, które są bardzo kosztowne. Resort zdaje sobie sprawę z konieczności tej modernizacji. Jednakże jej realizację przesunięto na lata następne.</u>
<u xml:id="u-17.12" who="#MinisterPrzemysłuSpożywczegoiSkupuEmilKołodziej">Kampania cukrownicza nie przebiega tak korzystnie, jak przewidywano. Buraki z tegorocznych zbiorów charakteryzują się mniejszą niż w latach poprzednich zawartością cukru, co przy nieznacznym jedynie wzroście plonów zapewni produkcję cukru na poziomie lat ubiegłych. Ceny cukru na rynku światowym rzeczywiście spadły i kształtują się w granicach 170–180 dolarów za tonę, jednakże w dalszym ciągu zapewniają opłacalność naszego eksportu cukru. Polska weźmie udział w międzynarodowym porozumieniu eksporterów cukru, które zapewni stabilizację cen na okres wieloletni.</u>
<u xml:id="u-17.13" who="#MinisterPrzemysłuSpożywczegoiSkupuEmilKołodziej">W 1978 r. rynek powinien być całkowicie zaopatrzony w podstawowe produkty spożywcze, oprócz mięsa i przetworów mięsnych, w którym to zakresie nastąpi jedynie nieznaczna poprawa. Mogą też wystąpić okresowe niedobory w dostawach masła.</u>
<u xml:id="u-17.14" who="#MinisterPrzemysłuSpożywczegoiSkupuEmilKołodziej">Dyskusję podsumował przewodniczący obradom Jerzy Wojtecki (PZPR). Mówca podkreślił, że posłowie uznali zadania przewidziane dla przemysłu spożywczego w roku 1978 za realne i społecznie doniosłe. Postulowano przede wszystkim rozwój przemysłu mleczarskiego, przetwórstwa warzyw i owoców, chłodnictwa oraz jak najszybsze rozwiązanie problemu opakowań i transportu. Ze względu na różnorodność zgłaszanych wniosków i opinii zachodzi konieczność ich uporządkowania i przedstawienia do akceptacji komisji w terminie późniejszym. Najważniejsze jednak uwagi poselskie zostaną niezwłocznie przekazane Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów wraz z uchwałą o przyjęciu planu społeczno-gospodarczego i budżetu państwa na rok 1978 w części dotyczącej przemysłu spożywczego i skupu.</u>
<u xml:id="u-17.15" who="#MinisterPrzemysłuSpożywczegoiSkupuEmilKołodziej">Komisja z dużym uznaniem podkreśliła wysiłek jaki uczyniła gospodarka narodowa dla rozwoju przemysłu spożywczego. Występuje jednak potrzeba dalszej rozbudowy tego przemysłu, zwłaszcza zaś przetwórstwa mleka, przechowalnictwa owoców i warzyw oraz zakładów utylizacyjnych. Na te dziedziny należałoby zabezpieczyć większe, aniżeli przewiduje to plan nakłady inwestycyjne.</u>
<u xml:id="u-17.16" who="#MinisterPrzemysłuSpożywczegoiSkupuEmilKołodziej">Niepokój posłów budzi problem jakości pasz: pasze dostarczane przez Bacutil przyczyniają się do nadmiernych upadków zwierząt. Ponieważ przyczyny złej jakości pasz wiążą się z jakością komponentów importowanych, należałoby zweryfikować plan zakupów zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-17.17" who="#MinisterPrzemysłuSpożywczegoiSkupuEmilKołodziej">Komisja przyjęła projekt narodowego planu społeczno-gospodarczego i budżetu państwa na rok 1978 w części dotyczącej przemysłu spożywczego i skupu w brzmieniu przedłożenia rządowego i postanowiła przesłać uwagi i wnioski wynikające z dyskusji do Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
<u xml:id="u-17.18" who="#MinisterPrzemysłuSpożywczegoiSkupuEmilKołodziej">W kolejnym punkcie obrad rozpatrzono realizację planu inwestycji w rolnictwie i w przemyśle rolno-spożywczym na lata 1976–1980. W imieniu wspólnej podkomisji referat opracował poseł Stanisław Gabrielski (PZPR), w zastępstwie odczytał poseł Stefan Poznański (PZPR).</u>
<u xml:id="u-17.19" who="#MinisterPrzemysłuSpożywczegoiSkupuEmilKołodziej">Kierunki rozwoju gospodarki żywnościowej ustalone zgodnie z uchwałami VI Zjazdu nie uległy zasadniczym zmianom. Spośród zadań przyjętych na okres planu perspektywicznego, w referacie podkreśla się:</u>
<u xml:id="u-17.20" who="#MinisterPrzemysłuSpożywczegoiSkupuEmilKołodziej">- przyspieszenie tempa ilościowego i jakościowego rozwoju produkcji rolniczej i przemysłu spożywczego, - przekształcenie przemysłu spożywczego w wiodące ogniwo gospodarki żywnościowej, - modernizację techniczno-organizacyjną potencjału wytwórczego, - przebudowę struktury rolnictwa przez specjalizację produkcji i umiarkowaną koncentrację organizacji i zarządzania.</u>
<u xml:id="u-17.21" who="#MinisterPrzemysłuSpożywczegoiSkupuEmilKołodziej">W rozwoju kompleksu żywnościowego ważnym ogniwem integrującym rolnictwo i przemysł jest skup, którego sprawność warunkuje efektywności produkcji rolnej.</u>
<u xml:id="u-17.22" who="#MinisterPrzemysłuSpożywczegoiSkupuEmilKołodziej">W dokumentach Ministerstwa Rolnictwa i CZKR wskazuje się na brak spójności między wykonaniem inwestycyjnych planów finansowych i rzeczowych w latach 1976 i 1977. W CZKR oraz w Ministerstwie Rolnictwa w tym okresie nastąpiło przekroczenie planów finansowych. Przyczyny mogą leżeć w nieplanowanym wzroście kosztów budownictwa oraz w zmianach struktury planu.</u>
<u xml:id="u-17.23" who="#MinisterPrzemysłuSpożywczegoiSkupuEmilKołodziej">Według danych w państwowych gospodarstwach rolnych w 1976 r. sytuacja kształtowała się korzystniej, niż w całym resorcie. Przy nieznacznym niewykonaniu planu nakładów inwestycyjnych, wykonano zadania w zakresie powierzchni dla zwierząt, nie wykonano natomiast planu budowy suszarni i wytwórni pasz. W bieżącym roku stan zaawansowania tych zadań wskazuje na zagrożenie wykonania planu.</u>
<u xml:id="u-17.24" who="#MinisterPrzemysłuSpożywczegoiSkupuEmilKołodziej">Ministerstwo Rolnictwa i CZKR podnoszą sprawę dużych trudności w zaopatrzeniu w materiały, sprzęt budowlany, środki transportu. Niewykorzystane z braku mocy przerobowej limity inwestycyjne w latach 1976–1977 kierowane są na realizację inwestycji plantacyjnych, surowcowych i innych drobnych zadań, wykonywanych sposobem gospodarczym. Brak jest danych, jak realizowany jest plan modernizacji sieci skupu.</u>
<u xml:id="u-17.25" who="#MinisterPrzemysłuSpożywczegoiSkupuEmilKołodziej">W uspołecznionych gospodarstwach rolnych szybko wzrasta liczba stanowisk dla zwierząt. Budynki inwentarskie wznoszone są głównie w układach form przemysłowych, których koszty uległy znacznemu wzrostowi. W celu ograniczenia tych kosztów, Ministerstwo Rolnictwa ustaliło w 1976 r. nieprzekraczalne normy nakładów na jedno stanowisko. Są duże zastrzeżenia odnośnie wyposażenia ferm - braki w tym wyposażeniu ujemnie odbijają się na hodowli. Tempo wdrażania przemysłowego chowu zwierząt i budownictwa fermowego, które określone zostało jeszcze w ubiegłej 5-latce na 80% całego planu budownictwa dla zwierząt, nie jest dotrzymane.</u>
<u xml:id="u-17.26" who="#MinisterPrzemysłuSpożywczegoiSkupuEmilKołodziej">Stan wyposażenia i dynamika wzrostu majątku w jednostkach gospodarczych kółek rolniczych nie są stosowane do potrzeb.</u>
<u xml:id="u-17.27" who="#MinisterPrzemysłuSpożywczegoiSkupuEmilKołodziej">Do ważnych zadań jednostek gospodarczych kółek rolniczych należą usługi na rzecz gospodarstw indywidualnych, m.in. naprawa sprzętu i usługi remontowo-budowlane. Na te cele są kierowane nadkłady inwestycyjne, ale brak ich specyfikacji w planach. Rozmiary usług świadczonych przez SKR-y wciąż jeszcze odbiegają od potrzeb, a w budownictwie są wręcz minimalne, pomimo podjętych decyzji, że powinny one obejmować co najmniej 25% budownictwa w gospodarstwach indywidualnych.</u>
<u xml:id="u-17.28" who="#MinisterPrzemysłuSpożywczegoiSkupuEmilKołodziej">Wnioski:</u>
<u xml:id="u-17.29" who="#MinisterPrzemysłuSpożywczegoiSkupuEmilKołodziej">Efektywność inwestycji należy oceniać przez porównanie faktycznie osiągniętych ilościowych i jakościowych parametrów z projektowanymi. Konieczne jest zrewidowanie tempa wdrażania przemysłowych wielkostadnych metod chowu i budowy ferm. W budownictwie ferm należy zbadać i zlikwidować przyczyny nadmiernego wzrostu kosztów. Należy zapewnić koordynację międzyresortową w budowie wytwórni pasz. Konieczne jest zwiększenie inwestycji w zakresie skupu.</u>
<u xml:id="u-17.30" who="#MinisterPrzemysłuSpożywczegoiSkupuEmilKołodziej">Zespół poselski wizytował szereg importowanych obiektów gospodarki żywnościowej. Pod względem oceny, obiekty te podzielono na 3 grupy. Do pierwszej zaliczają się te, które są prawidłowo eksploatowane, których zakup był w pełni uzasadniony i które dają wysokie efekty gospodarcze. Należą do nich m.in. Zakłady Mięsne w Czechowicach, Wytwórnia Drobiu w Opolu, Zakłady Pieczywa Cukierniczego w Płońsku. Drugą grupę stanowią obiekty importowane, które nie przewyższają rozwiązaniami technicznymi i technologicznymi podobnych obiektów produkowanych w Polsce, ale ich zakup uzasadniała konieczność zwiększenia produkcji rynkowej i inne pełne potrzeby gospodarcze (np. w SKR w Radomiu, elewator zbożowy w Płońsku i in.). Trzecią grupę stanowią obiekty, których realizacji, zdaniem posłów, nie należało podejmować.</u>
<u xml:id="u-17.31" who="#MinisterPrzemysłuSpożywczegoiSkupuEmilKołodziej">Podkomisja poselska zwróciła uwagę na niekorzystny wpływ (np. w państwowych gospodarstwach rybackich) licznych zmian organizacyjnych w zarządzaniu rolnictwem na rozwój produkcji i efektywności gospodarowania.</u>
<u xml:id="u-17.32" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełStefanPoznański">Brakuje dewiz na import części zamiennych, jednakże wiele z nich nasz przemysł mógłby sam wyprodukować.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełEwelinaSzyszko">Wizytowaliśmy Zakłady Drobiarskie w Opolu. W zakładach tych w sposób wzorowy, nawet bez wykorzystania środków przeznaczonych na rozruch technologiczny osiągnięto pełną moc produkcyjną. Zadecydowało o tym wiele spraw, m.in. wczesne zapoznanie załogi z systemem i techniką pracy, dobre wyposażenie techniczne zakładów. Doświadczenia opolskie trzeba rozpowszechniać w przemyśle spożywczym.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełJerzyOzdowski">Wiadomo, że polityka inwestycyjna należy do najtrudniejszych problemów polityki gospodarczej. Mamy bogaty materiał dotyczący polityki inwestycyjnej z różnych resortów, trzeba jednak lepiej korzystać z niego. Wydaje się, że udział resortu rolnictwa w inwestycjach jest nadal zbyt niski. Zadania związane z rekonstrukcją rolnictwa, wymagają przyspieszenia procesów inwestycyjnych.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PosełJerzyOzdowski">Duże zastrzeżenia budzi struktura własnościowa nakładów inwestycyjnych: znacznie zmalał udział gospodarstw indywidualnych w porównaniu równaniu z ub. 5-latką, a przecież chcemy rozwijać gospodarstwa specjalistyczne.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PosełJerzyOzdowski">Centralny Związek Kółek Rolniczych słusznie przystąpił do produkcji własnej materiałów budowlanych. Trzeba jednak zdać sobie sprawę z tego, że jest to zabieg zastępczy, który nie może się regułą.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#PosełJerzyOzdowski">W CZKR nie jest realizowany plan rzeczowy. Zagrożone jest wykonanie planu budownictwa inwentarskiego suszami i mieszalni. Na polepszenie bazy przemysłu spożywczego w znacznym stopniu wpłynie zwiększenie nakładów adaptacyjno-inwestycyjnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosełStanisławWachowski">Brałem również udział w pracach komisji sejmowej w terenie. Zwróciliśmy uwagę na właściwą lokalizację wizytowanych inwestycji, kompleksowe ich budowanie (np. zespół w Płońsku). Zakłady budowane są perspektywicznie, z myślą o zwiększeniu asortymentu produkcji i stopniowym wzroście jej wydajności.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PosełStanisławWachowski">Poseł zwrócił uwagę na konieczność zagospodarowania gnojowizny. Jest to cenny nawóz, który w wielu fermach PGR-ów po prostu marnuje się.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#PosełStanisławWachowski">Wielkie straty gospodarcze powoduje zbyt częsta i nie zawsze przemyślana reorganizacja gospodarstw rybackich. Ta sprawa wymaga szybkiego rozwiązania.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełStefanPoznański">Zakupy licencji dla przemysłu spożywczego zawsze są przemyślane i potrzebne. Zakupu licencji dokonuje się zbyt często nie zasięgając opinii kompetentnych fachowców, co powoduje oczywiste straty. Należy jak najszybciej unormować te sprawy.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PosełStefanPoznański">Drugi ważny problem dotyczy produkcji maszyn dla przemysłu spożywczego przez przemysł krajowy. Wiele spośród importowanych maszyn i urządzeń mogłoby być produkowanych w Polsce (np. dla przemysłu mięsnego, mleczarskiego, owocowo-warzywnego), co w dużym stopniu ograniczyłoby wydatki dewizowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PosełEdwardKondak">Niepokoją sygnały, że zbyt wysokie są koszty budownictwa przemysłowego w naszym resorcie. Konkretnie chodzi mi o budowę wielkich form dla hodowli krów. Czy rzeczywiście w tych drogich formach stworzone są optymalne warunki do rozwoju hodowli? Czy efekty produkcyjne są współmierne do poniesionych kosztów?</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PosełEdwardKondak">Program wiejskiego budownictwa mieszkaniowego nie jest ujęty w planach resortu. Wydaje się jednak, że program rozwoju budownictwa przemysłowego na wsi powinien być połączony z perspektywicznym planem rozwoju wiejskiego budownictwa mieszkaniowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełMieczysławSolecki">Chciałbym podjąć polemikę z dwiema tezami koreferatu. Nie zgadzam się z wnioskiem, że niecelowe są tak daleko posunięte umorzenia w gospodarce spółdzielczej na inwestycje. Wydaje się, że produkcja z nadwyżką pokrywa poniesione koszty.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PosełMieczysławSolecki">Nie powinniśmy mieć również zastrzeżeń co do szybkiego rozwoju dużych ferm krów dojnych. Hodowla w gospodarstwach indywidualnych nie zaspokoi zapotrzebowania ludności na mleko i przetwory mleczarskie. Dlatego rozwój tych ferm jest niewątpliwie celowy.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#PosełMieczysławSolecki">Podnosząc również sprawę kosztów inwestycyjnych, wyraził opinię, że są zbyt wysokie. Trzeba jednak pamiętać, że zwiększa się komplementarność inwestycji (co już zwiększa koszty) oraz że znacznie wzrosły ceny materiałów budowlanych.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#PosełMieczysławSolecki">Niepokojące jest to, że wiele inwestycji nie jest oddawanych do użytku na skutek niemożliwości zrealizowania prac końcowych (szczególnie armaturowo-instalacyjnych) z powodu braku niezbędnych materiałów i surowców. Tę sprawę powinna dodatkowo rozpatrzyć Komisja Planu i Budżetu.</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#PosełMieczysławSolecki">Jest wielce prawdopodobne, że wejście w życie ustawy o emeryturach dla rolników spowoduje przepływ ziemi i budynków z sektora indywidualnego do gospodarki uspołecznionej. Na pewno w wielu przypadkach, konieczne będzie wykonanie drobnych prac remontowo-adaptacyjnych w przekazywanych na rzecz państwa budynkach gospodarskich. Wnioskuję, by Komisja Planu i Budżetu poparła wniosek o dodatkowy przydział środków finansowych, na niezbędną modernizację przyjmowanych budynków, inwestorskich, jest to bowiem najtańszy sposób tworzenia nowych zdolności produkcyjnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PosełTadeuszMaj">Do pozytywów w realizacji inwestycji rolniczych należy zaliczyć przede wszystkim skrócenie i usprawnienie cykli inwestycyjnych. Zbyt długo jednak trwa faza doświadczalna związana z wyborem optymalnego wariantu fermy przemysłowej dla produkcji trzody bydła. Do tej pory właściwie nie zdecydowano o optymalnej wielkości form przemysłowych i kombinatów rolniczych. Należałoby w tym celu wykorzystać w większym stopniu naukowe zaplecze obydwu resortów.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PosełTadeuszMaj">W opracowywanym programie określającym kierunki produkcji maszyn rolniczych nie uwzględniono specjalistycznego zestawu maszyn dla rolnictwa górskiego. Wydaje się, iż problem ten dojrzał do podjęcia decyzji.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosełJózefBareła">Na terenie Ziem Zachodnich budynki przekazywane wraz z gospodarstwami na rzecz Skarbu Państwa są przejmowane przez SKR-y i przy niewielkich nakładach inwestycyjnych adaptowane do celów produkcji zwierzęcej.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PosełJózefBareła">Około 40 zatrudnionych w SKR-ach traktorzystów posiada własne gospodarstwa rolne. Traktorzyści ci nie potrafią często pogodzić obowiązków pracowniczych z prowadzeniem własnego gospodarstwa, co prowadzi do zaniedbań na jednym i drugim odcinku. W celu skompletowania ustabilizowanej załogi w SKR-ach należałoby przede wszystkim zapewnić pracownikom odpowiednie warunki mieszkaniowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PosełUrszulaKozłowicz">Pomimo wzrostu nakładów inwestycyjnych przewidzianego w planie na 1978 r. dla rolniczych spółdzielni produkcyjnych, spółdzielczość województwa kaliskiego otrzymała o 2/3 mniej środków finansowych aniżeli w roku ubiegłym.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#WiceprezesCentralnegoZwiązkuKółekRolniczychJanuszBiernacki">Inwestycje produkcyjne realizowane w pionie kółek rolniczych przyczyniają się do równoległego rozwoju produkcji zwierzęcej oraz przemieszczania zwierząt do pomieszczeń o prawidłowych warunkach. Oznacza to bezwzględny wzrost stanowisk oraz systematyczne ograniczanie tzw. tuczu sezonowego i innych prowizorycznych metod chowu. W realizacji planów inwestycyjnych nie notuje się większych opóźnień. Pewne zachwiania wystąpiły jedynie w odniesieniu do 5-ciu suszarni i 3 mieszalni pasz.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#WiceprezesCentralnegoZwiązkuKółekRolniczychJanuszBiernacki">Do pewnego wykonania zadań inwestycyjnych należałoby wykorzystać kwotę 7 mld zł, Centralny Związek Kółek Rolniczych uzyska jednak tylko 4,5 mld.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#WiceprezesCentralnegoZwiązkuKółekRolniczychJanuszBiernacki">Kółka rolnicze dysponują programem rozwoju budownictwa mieszkaniowego. Zdecentralizowano spółdzielnie budownictwa wiejskiego dążąc do zagwarantowania usług budowlanych w tych wszystkich gminach, w których inny partner nie zapewnia tych usług. Podjęto decyzje o budowle 2 fabryk domów, produkujących na potrzeby wsi, jedna znajduje się w fazie realizacji. Ogółem wartość usług i produkcji materiałów budowlanych realizowanych przez kółka rolnicze mogłaby się kształtować na poziomie 10 mld zł.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#WiceprezesCentralnegoZwiązkuKółekRolniczychJanuszBiernacki">Realizacja wiejskiego budownictwa mieszkaniowego będzie przebiegać wg 4-ch różnych koncepcji: budowa mieszkań z własnych środków kółek rolniczych, wykup budynków od rolników i ich adaptacja, współdziałanie ze spółdzielczością mieszkaniową oraz wspieranie budownictwa indywidualnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#WiceprezesCentralnegoZwiązkuRolniczychSpółdzielniProdukcyjnychWacławLuto">Problem dostaw cementu był przedmiotem uzgodnień z Komisją Planowania przy Radzie Ministrów. Postanowiono, iż cement będzie dostarczany przez spółdzielczość „Samopomoc Chłopska” nie luzem, lecz w workach.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#WiceprezesCentralnegoZwiązkuRolniczychSpółdzielniProdukcyjnychWacławLuto">Zmniejszenie limitu inwestycyjnego dla spółdzielni kaliskich wynika z przyjętej na rok 1978 polityki inwestycyjnej spółdzielczości rolniczej. Przeważającą część środków inwestycyjnych przeznaczono na kontynuację rozpoczętych inwestycji, a nieznaczny jedynie procent na inwestycje nowe. Spółdzielczość kaliska posiada stosunkowo niewiele inwestycji na etapie realizacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#WiceministerrolnictwaAndrzejKacała">Przedstawiony przez resort materiał dotyczy jedynie inwestycji realizowanych na potrzeby gospodarki uspołecznionej. Takie ograniczenie tematu było już wcześniej uzgodnione i wynika ze specyfiki inwestycji w obu działach rolnictwa.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#WiceministerrolnictwaAndrzejKacała">Realizując plan inwestycyjny w latach 1976–1977 resort koncentrował się na problemach budownictwa inwentarskiego oraz produkcji pasz.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#WiceministerrolnictwaAndrzejKacała">Nie zdołano zrealizować planu inwestycji w 1977 r. w zakresie melioracji i budownictwa wodnego. Niewykorzystane środki zostały przekazane do budżetów wojewódzkich z zastrzeżeniem ich użycia na cele rolnicze. Przyczyną niezrealizowania inwestycji melioracyjnych i wodnych były niekorzystne warunki atmosferyczne a zwłaszcza letnie powodzie.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#WiceministerrolnictwaAndrzejKacała">Początki budownictwa inwentarskiego w układzie ferm przemysłowych sięgają 5 lat. Nie jest to zbyt długi okres zważywszy, iż państwa przodujące w tych formach produkcji zwierzęcej zdobywały doświadczenia w ciągu co najmniej 12 lat. Niemniej jednak zdecydowano się już na wybór optymalnych w naszych warunkach parametrów ferm trzody i bydła. Fermy trzody chlewnej, są produkowane wg modułu 2 tys. sztuk w typoszeregu i ogółem nie przekraczają 24 tys. stanowisk. Natomiast fermy bydlęce oparte są na podstawowej wielkości 700 stanowisk w jednym typoszeregu i ogółem nie przekraczają 5 tys. sztuk bydła. W stosunku do krów mlecznych przyjęto wariant do 350 krów w jednym typoszeregu. Na wyborze takich, średnich co do wielkości ferm przemysłowych zaważyły przede wszystkim trudności związane z zagospodarowaniem gnojowicy. Należy zdać sobie sprawę, iż ferma trzody chlewnej na 30 tys. stanowisk daje ścieki równe 50 tys. miastu.</u>
<u xml:id="u-30.4" who="#WiceministerrolnictwaAndrzejKacała">Koszty stanowiska w fermie przemysłowej dla jednej krowy mlecznej są bardzo wysokie i w żadnym wypadku nie mogą stanowić konkurencji dla chowu systemem gospodarskim. Na wysokość kosztów składa się przede wszystkim wartość infrastruktury oraz wysokie ceny aparatury udojowej typu rybia ość, Alfa la-Val.</u>
<u xml:id="u-30.5" who="#WiceministerrolnictwaAndrzejKacała">Resort przywiązuje dużą wagę do zaopatrzenia w części zamienne. Pomimo rozwoju produkcji tych części oraz ich regeneracji w wyspecjalizowanych przedsiębiorstwach nie można całkowicie zrezygnować z importu niektórych rzadko spotykanych i kosztownych części zamiennych.</u>
<u xml:id="u-30.6" who="#WiceministerrolnictwaAndrzejKacała">Rozbieżności pomiędzy finansowym wynikiem realizacji planu inwestycyjnego a efektami rzeczowymi są w pewnym stopniu związane z opóźnieniem robót wykończeniowych, które uniemożliwia oddanie gotowej już prawie inwestycji. Część środków jest ponadto przeznaczana na roboty o charakterze nieprodukcyjnym.</u>
<u xml:id="u-30.7" who="#WiceministerrolnictwaAndrzejKacała">Minister Przemysłu Spożywczego i Skupu - Emil Kołodziej: W inwestycjach realizowanych przez resort przemysłu spożywczego i skupu nie występują zasadnicze trudności z terminowym osiąganiem zdolności produkcyjnych. Na 29 zakładów udanych w bież. roku do eksploatacji, 17 osiągnęły pełne zdolności produkcyjne przed terminem, 6 w planowanym terminie, a 6 miało niesmaczne jedynie opóźnienia. Inwestycje realizowane przez przemysł spożywczy na ogół nie przekraczają kosztorysu i mieszczą się w przyznanych limitach. Czasami jedynie zachodzi konieczność rewizji projektów i przygnania dodatkowych nakładów, o ile przyczyniłyby się one w przyszłości do zdecydowanego wzrostu mocy produkcyjnych.</u>
<u xml:id="u-30.8" who="#WiceministerrolnictwaAndrzejKacała">Na mechanizację punktów skupu przeznacza się rok rocznie od 1 do 2 mld zł, nie wliczając w to kosztów suszarni. Nakłady te są dość wysokie choć nie zaspokajają wszystkich potrzeb.</u>
<u xml:id="u-30.9" who="#WiceministerrolnictwaAndrzejKacała">Resort przemysłu spożywczego nie uchyla się od odpowiedzialności za import maszyn i urządzeń, wychodząc z założenia, że odpowiedzialność ta powinna zawsze obciążać inwestora. Do praktyki resortu należy importowanie maszyn i urządzeń oraz samodzielne wznoszenie odpowiednich obiektów i infrastruktury. Bardzo rzadko zakup maszyn wiąże się z zakupem licencji. Najczęściej natomiast kupuje się technologię umożliwiającą dalszą produkcję sprawdzonych maszyn i urządzeń. W 1978 r. resort wyda na zakup części zamiennych ok. 25 mln zł dewizowych. Wprowadza się wprawdzie na coraz szerszą skalę produkcję części we własnym zakresie, jednakże nie będzie można nigdy wyeliminować importu.</u>
<u xml:id="u-30.10" who="#WiceministerrolnictwaAndrzejKacała">Podsumowując obrady przewodniczący obradom poseł Jerzy Wojtecki (PZPR) stwierdził, że w dyskusji krytycznie oceniono stan koordynacji inwestycji w gminie. Każda jednostka organizacyjna realizuje samodzielnie i bez uzgodnienia z innymi różnego rodzaju przedsięwzięciami inwestycyjne, które często mogłyby być wspólnie realizowane i następnie wspólnie użytkowane. Na problem ten Komisja zwracała wielokrotnie uwagę.</u>
<u xml:id="u-30.11" who="#WiceministerrolnictwaAndrzejKacała">Słusznie w dyskusji wskazywano na potrzebę optymalizacji decyzji o lokalizacji inwestycji i starannego rozpatrywania ich założeń. Usprawnienia wymaga również proces osiągania przez nowo oddawane zakłady pełnej zdolności produkcyjnej, choć na tym odcinku osiągnięto już pewne rezultaty.</u>
<u xml:id="u-30.12" who="#WiceministerrolnictwaAndrzejKacała">Uzasadniony niepokój posłów budzi opóźnianie robót wykończeniowych, a także długo trwające zasiedlanie nowych obiektów produkcyjnych (np. przemysłowych ferm hodowlanych ze względu na brak zwierząt).</u>
<u xml:id="u-30.13" who="#WiceministerrolnictwaAndrzejKacała">Jakość oddawanych obiektów budzi często zastrzeżenia. Generalnie jakość ta jest lepsza w inwestycjach realizowanych przez przedsiębiorstwa budownictwa rolniczego, znacznie gorzej kształtuje się sytuacja w obiektach realizowanych przez przedsiębiorstwa budownictwa przemysłowego.</u>
<u xml:id="u-30.14" who="#WiceministerrolnictwaAndrzejKacała">Za słuszne uznać należy postulaty w sprawie dodatkowego przydziału środków finansowych dla przedsiębiorstw uspołecznionych, które wyrażą gotowość modernizacji budynków inwentarskich przekazanych przez rolników indywidualnych wraz z gospodarstwami rolnymi.</u>
<u xml:id="u-30.15" who="#WiceministerrolnictwaAndrzejKacała">Komisja postanowiła opracować dezyderaty w oparciu o przebieg obrad.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>