text_structure.xml
45 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 4 grudnia 1979 r. Komisja Pracy i Spraw Socjalnych, obradująca pod przewodnictwem posła Ireny Sroczyńskiej (PZPR), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- projekt narodowego planu społeczno-gospodarczego oraz - budżet na r. 1980 w części dotyczącej Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych z ministrem Marią Milczarek, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Podstawą dyskusji były materiały resortowe przedstawione na piśmie oraz koreferat posła Teresy Liberadzkiej (ZSL).</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Jak wynika z informacji Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych podstawowe zadania resortu będą sprowadzały się do zapewnienia zgodnej z założeniami planu na 1980 r. redystrybucji dysponowanych zasobów pracy, ze szczególnym uwzględnieniem zapewnienia kadr dla dziedzin preferowanych i dla obiektów nowo uruchamianych oraz pełnego i efektywnego zatrudnienia absolwentów szkół ponadpodstawowych. Równolegle kontynuowane będą działania zmierzające do dalszej racjonalizacji zatrudnienia i bardziej efektywnego wykorzystania kadr, zwłaszcza kwalifikowanych.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Uwaga resortu koncentrować się będzie na zadaniach związanych z lepszym wykorzystaniem czasu pracy oraz na działaniach dotyczących doskonalenia organizacji pracy w przedsiębiorstwach i normowania pracy. Przeprowadzone będą analizy i oceny zmianowości pracy. Uściślony zostanie długofalowy program skracania czasu pracy po 1980 r. w oparciu o ustalenia VIII Zjazdu Partii.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">W zakresie polityki płac do naczelnych zadań należało będzie, podobnie jak w roku bieżącym, zapewnienie pełnej odpowiadającej założeniom planu, dyscypliny w gospodarowaniu funduszem płac oraz lepszego wykorzystywania zasad wynagradzania dla realizacji zadań społeczno-gospodarczych. Kontynuowane będą prace w dziedzinie usprawniania systemów płacowych oraz systemu taryfikacji. W dziedzinie pieniężnych świadczeń społecznych podstawowe zadania zostaną sprecyzowane po VIII Zjeździe PZPR.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Z innych prac przewidzianych do realizacji w 1980 r. należy wymienić:</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">- zapewnienie warunków instytucjonalnych i organizacyjnych oraz nadzór nad wdrożeniem w pełnym zakresie systemu ubezpieczeń społecznych rolników,</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">- przygotowanie opracowań zawierających propozycje realizacyjne zapowiedzianych w Wytycznych na VIII Zjazd PZPR modyfikacji i rozszerzenia niektórych świadczeń, takich jak: zasiłki wychowawcze dla matek przebywających na urlopie bezpłatnym dodatki na nie pracujące żony emerytów i rencistów, fundusz alimentacyjny, zasiłki rodzinne dla rodzin wielodzietnych i niepełnych,</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">- zmianę przepisów o zaopatrzeniu emerytalnym twórców i artystów,</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">- uporządkowanie przepisów dotyczących uprawnień rentowych z tytułu zatrudnienia za granicą,</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">- przygotowanie propozycji zmian przepisów o zaopatrzeniu emerytalno-rentowym inwalidów wojennych i wojskowych oraz zmian zasad ubezpieczenia pracowników nieuspołecznionych zakładów pracy.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">W dziedzinie warunków pracy działania resortu koncentrować się będą na dalszej poprawię bezpieczeństwa i higieny pracy załóg pracowniczych, doskonalenia szkolenia i nauczania w zakresie bhp, podwyższania kwalifikacji służb bhp, zabezpieczenia wymogów bhp w projektach inwestycji oraz instalowanych maszynach i urządzeniach.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Kontynuowana będzie działalność resortu na rzecz doskonalenia działalności socjalnej zakładów pracy, ze szczególnym zwróceniem uwagi na stwarzanie warunków dla lepszego wykorzystania urządzeń socjalnych i bytowych oraz racjonalnego wydatkowania środków funduszu socjalnego.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Działania resortu w zakresie ustawodawstwa pracy będą miały na celu ocenę prawidłowego stosowania prawa pracy. Służyć temu będzie m.in. - ocena podstawowych instytucji prawa pracy na tle dotychczasowych doświadczeń z uwzględnieniem porównań międzynarodowych, - analiza sporów ze stosunku pracy w 1979 r. na tle lat 1976-1978, - analiza wyników rewizji nadzwyczajnych wniesionych do Sądu Najwyższego przez MPPiSS w latach 1975-19 79, - opracowanie materiałów informujących o zasadach i kierunkach wykładni prawa pracy w latach 1975-1979.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Projekt budżetu resortu pracy, płac i spraw socjalnych na 1980 r. przewiduje po stronie dochodów wzrost o 6,7%, a po stronie wydatków o 21%. Udział dochodów ZUS w budżecie resortu stanowi 99,8%, a wydatków - 98,6%.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">W planie na 1980 r. założono wzrost wpływów funduszu alimentacyjnego o 14,5%.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Wydatki na zasiłki rodzinne zmniejszają się o 2,3% w stosunku do przewidywanego wykonania w 1979 r. a związane to jest ze zmniejszeniem przeciętnej wysokości zasiłku, co wiąże się z wygasaniem uprawnień do podwyższonych zasiłków w wyniku wzrostu dochodów rodzin.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Wydatki na zasiłki macierzyńskie, opiekuńcze, porodowe, jednorazowe z tytułu urodzenia dziecka i inne wzrastają o 11,9% i uwzględniają rezerwę 200 mln zł na zasiłki opiekuńcze, w przypadku gdyby przyjęte w budżecie na ten cel środki okazały się niewystarczające.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Na leczenie sanatoryjno-klimatyczne ubezpieczonych zaplanowano kwotę o 17,5% wyższą w stosunku do przewidywanego wykonania 19 79 r., co związane jest z planowanym wzrostem liczby skierowań o 7,7%.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Świadczenia finansowe z funduszu emerytalnego na 1980 r. będą o 16,4% wyższe niż przewidywane wykonanie w 1979 r.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Planowane zwiększenie wydatków na emerytury i renty jest związane z założeniem przyrostu liczby emerytów i rencistów oraz przeciętnej miesięcznej emerytury-renty w ciągu roku o 239 zł, tj. do 2.749 zł (wzrost o 9,4%) .</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">W planowanym wzroście przeciętnej wysokości emerytury-renty uwzględniono skutki reform z 1974 r. i z 1977 r. oraz skutki zmian w portfelu emerytur-rent wynikające m. in. z wyższej wysokości świadczeń nowo- przyznawanych.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">W 1980 r. wchodzą w życie istotne zmiany w uprawnieniach do świadczeń rolników (niezależnie od dotychczas wypłacanych świadczeń będą przysługiwały zasiłki na dzieci kalekie, zasiłki porodowe, a także świadczenia dla rolników, którzy przekazali przed 1.1.19 78 r. swe gospodarstwa zstępnym lub zrzekli się nieruchomości na podstawie prawa cywilnego). Spośród wydatków na świadczenia dla rolników najpoważniejszą pozycję stanowią świadczenia emerytalne, które planuje się w 1980 r. na poziomie 11.307, 5 mln zł, co w stosunku do roku bieżącego oznacza wzrost o 4.768,1 mln zł.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Planowane zwiększenie wydatków na emerytury i renty dla rolników wiąże się ze wzrostem przeciętnej miesięcznej liczby emerytur i rent przyznawanych na podstawie nowej ustawy oraz wzrostem przeciętnej miesięcznej wysokości emerytury-renty o 276 zł w skali rocznej do poziomu 1.935 zł.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">Koreferat przedstawiła poseł Teresa Liberadzka (ZSL).</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">Należy pozytywnie ocenić te zamierzenia rządu, które mają na celu ochronę celów społecznych, a zwłaszcza wzrostu płac, pieniężnych świadczeń społecznych i budownictwa mieszkaniowego oraz poziomu wyżywienia narodu, a także rozwoju ochrony zdrowia i opieki socjalnej, rozwoju oświaty i kultury.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">Założenia planu na przyszły rok przewidują zatrudnienie w gospodarce uspołecznionej 10.992 tys. osób, co oznacza zmniejszenie w stosunku do stanu w roku bieżącym o 84 tys. osób. Zaś zatrudnienie w całej gospodarce narodowej (bez rolnictwa indywidualnego) wyniesie ogółem 12.989 tys. osób i będzie niższe o 24 tys. osób w porównaniu z br. Ustalenia te wynikają ze zmniejszającej się podaży zasobów pracy (niż demograficzny oraz wcześniejsze przechodzenie na emeryturę) oraz świadomego oddziaływania na rzecz zapewnienia kadr dla rolnictwa indywidualnego. Będziemy mieć do czynienia z nadwyżką miejsc pracy. Konieczna jest więc racjonalizacja zatrudnienia. Nie jest to równoznaczne z uniknięciem problemów pełnego zatrudnienia.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">Potrzebna jest zmiana struktury kształcenia, zgodnie z potrzebami gospodarki. To z kolei rodzi konieczność dokładnego określania zapotrzebowania na kadry z odpowiednim wykształceniem. Na tym odcinku mamy wciąż jeszcze wiele do zrobienia. Z zadowoleniem należy odnotować zapowiedź zmniejszenia zatrudnienia w administracji gospodarczej. Wyzwalaniu rezerw pracy musi towarzyszyć racjonalne ich zagospodarowanie zapewniające pełne wykorzystanie rosnącego potencjału produkcyjnego.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">Zadania produkcyjne i usługowe objęte przyszłorocznym planem będą realizowane głównie w oparciu o wzrost wydajności pracy, poprawę jakości i organizacji, lepsze wykorzystanie czasu pracy i ograniczenie fluktuacji zatrudnienia. Zakłada się wzrost wydajności pracy w przemyśle o 4, 4%, a w budownictwie o 6,5%. Prezentowane kierunki działań w zakresie zatrudnienia w roku 1980 należy ocenić pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">Utrzymanie tempa wzrostu wydajności pracy jest warunkiem utrzymania tempa wzrostu płac i pozostałych świadczeń pracowniczych oraz społecznych.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#komentarz">Trudno nie zgodzić się z opinią, że poprawa efektywności gospodarowania jest najpilniejszym zadaniem ekonomicznym w naszym kraju.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#komentarz">Wiele krytycznych uwag budzi organizacja i normowanie pracy, które nie pozostają bez wpływu na gospodarkę funduszem płac. Uznajemy, że utrzymywanie norm pracy na niezmienionym poziomie jest jedną z przyczyn powstawania społecznie nieuzasadnionych dysproporcji płac.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#komentarz">Projekt uchwały Sejmu słusznie zaleca Radzie Ministrów, aby podjęła przedsięwzięcia zapewniające zwiększenie dyscypliny realizacji planu dochodów pieniężnych ludności, ze szczególnym uwzględnieniem przestrzegania ustalonych wielkości wypłat z funduszu płac i innych dochodów pozapłacowych oraz zachowania właściwych proporcji między wzrostem płac a wzrostem produkcji i wydajności pracy.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#komentarz">Planowane zwiększenie wydatków na emerytury i renty jest związane z rosnącą liczbą emerytów i rencistów o 199,4 tys. osób (o 6,3% więcej niż w br.) oraz wzrostem przeciętnej miesięcznej emerytury-renty w ciągu roku o 239 zł; tj. do 2.749 zł (wzrost o 9,4% w stosunku do 1979 r.). Świadczenia te wypłacane są z funduszu emerytalnego i nie należy ich łączyć z funduszem emerytalnym rolników, który planuje się na 1980 r. w wysokości 11.307, 5 mln zł, co w stosunku do roku poprzedniego oznacza wzrost o 4. 768,1 mln zł. Będziemy wypłacać rolnikom 428,1 tys. emerytur o średniej wysokości 193 5 zł (wzrost o 276 zł).</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#komentarz">W 1980 r. zwiększą się inne pieniężne świadczenia społeczne; dotyczy to przede wszystkim zasiłków opiekuńczych i macierzyńskich, świadczeń z funduszu alimentacyjnego. Wprowadzone zostaną od 1. VII.1980 r. niektóre świadczenia z ustawy o emeryturach dla rolników i ich rodzin, np. dodatki na dzieci kalekie, zasiłki porodowe.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#komentarz">Pomniejszeniu natomiast ulegną wydatki na zasiłki rodzinne o 2,3% w stosunku do 1979 r. Ma to związek z wygasaniem uprawnień do podwyższonych zasiłków w wyniku wzrostu dochodów rodzin.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#komentarz">Reasumując można z zadowoleniem stwierdzić, że w następnym roku państwo będzie prowadziło nadal aktywną politykę w zakresie pieniężnych świadczeń społecznych. Sprawą otwartą pozostają tylko zasiłki wychowawcze dla matek wychowujących dzieci do lat 3. W związku z tym nasuwa się pytanie, czy w r. 1980 problem ten zostanie rozwiązany.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#komentarz">Projekt planu na przyszły rok zwraca uwagę na dalszą poprawę warunków pracy załóg. W zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy jest w naszym kraju jeszcze sporo do zrobienia. Uznać trzeba, że kierunki pracy prezentowane przez MPPiSC na 1980 wychodzą na przeciw tym potrzebom.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#komentarz">Przewiduje się doskonalenie zakładowej działalności socjalnej, dostosowywanie jej do żywotnych potrzeb socjalnych załóg i ich rodzin. W związku z generalnym ograniczeniem inwestycji w 1980 r. większą troską należy otoczyć istniejącą bazę wypoczynkową i racjonalniej niż do tej pory wykorzystywać ją do celów wczasów i rekreacji pracowników.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#komentarz">Należy wzmóc nadzór i kontrolę nad stosowaniem prawa pracy w praktyce.</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#komentarz">Zadania objęte planem na 1980 r. są trudne, ale realne i zakrojone na miarę obecnych możliwości MPPiSS. Wszystkie instytucje i jednostki podporządkowane temu resortowi mają określone zadania i pełne zabezpieczenie ich realizacji w budżecie. Projekt budżetu zakłada bardzo oszczędne gospodarowanie środkami. Nie stwierdza się pozycji niejasnych lub rodzących wątpliwości co do celowości ich przeznaczenia. Jest zgodność między planem i budżetem.</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełAnnaKochanowska">W roku przyszłym przypada 5-lecie uchwalenia Kodeksu pracy. W środowisku prawników wiele mówi się o potrzebie szkolenia w tym przedmiocie załóg, a przede wszystkim kierownictw zakładów pracy. Potrzebna jest dobra informacja prasy na ten temat, w tym również prasy zakładowej. Z obserwacji wynika, iż komisje do spraw przyjęć do pracy nie działają najlepiej. A mogłyby one wiele zrobić dla zmniejszenia fluktuacji kadr. Sprawą niepokojącą jest poważny wzrost ilości godzin nadliczbowych. Przepisy dotyczące tworzenia stanowisk pracy chronionej, w czym szczególnie zainteresowane są kobiety w ciąży, nie są realizowane, zwłaszcza w małych zakładach, w których organizowanie takich stanowisk jest prawie niemożliwe. Należałoby doprowadzić do wydania zbioru wszystkich obowiązujących przepisów dotyczących ubezpieczeń społecznych, ponieważ występują trudności ze stosowaniem ich w praktyce. Uporządkowania wymagają zasady przydzielania premii. Dążyć trzeba do tego, aby premii tzw. uznaniowych było coraz mniej, ponieważ przy ich przyznawaniu występują często nieprawidłowości.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełAnnaKochanowska">Na uwagę zasługuje praca terenowych komisji rozjemczych. Tylko 20% ich orzeczeń jest zmieniana przez sądy. Nie powinno się zmieniać składu osobowego tych komisji w roku przyszłym, co pozwoliłoby zachować ciągłość ich działania.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełAnnaKochanowska">Występuje w kraju zjawisko braku rąk do pracy; czy słuszne jest więc umożliwianie coraz szerszym kręgom osób wcześniejszego przechodzenia na emeryturę?</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełAnnaKochanowska">Należy wprowadzać szersze profile kształcenia, zgodnie z potrzebami gospodarki narodowej.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PosełAnnaKochanowska">Czy zmiana przepisów dotyczących zasiłków chorobowych obejmie również twórców kultury? Przeanalizowania wymaga sprawa wysokości zasiłków rodzinnych, szczególnie w przypadkach rodzin wielodzietnych. Niepokojąco mała jest wysokość rent i emerytur dla rolników.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełEwaKwiatkowska">Działalność komisji rozjemczych nie jest aż tak niedoskonała, jak często się sądzi. Niektóre zakładowe komisje rozjemcze pracują bardzo dobrze, wydając orzeczenia, których nie powstydziłby się sędzia zawodowy. Zdarzają się jednak wypadki nieprzestrzegania podstawowych zasad działania tych organów. Dotyczy to szczególnie kolektywności rozpatrywania spraw. Czasami decyzje podejmuje sam przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełEwaKwiatkowska">O uporządkowaniu układów zbiorowych pracy słyszy się od lat. Do tej pory jednak nic nie zostało zrobione. Jest to problem poważny i wymagający szybkiego załatwienia.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PosełEwaKwiatkowska">Ostatnio zetknęłam się ze sprawą, która mnie głęboko oburzyła. Pracownikowi, który był inwalidą drugiej grupy, zlecano pracę nadliczbową mimo że nie powinien on wykonywać nadmiernie przeciążających obowiązków. W efekcie umarł na stanowisku pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełMarianMatera">W czasie spotkań z wyborcami często pada pytanie na czym będzie polegała tzw. redukcja etatów administracyjnych w przemyśle i jakich grup pracowników będzie ona dotyczyła.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełMarianMatera">Podejmować trzeba wszystkie niezbędne działania, aby dopuszczalne normy szkodliwości w procesie pracy nie były przekraczane. Również parametry maszyn muszą być zgodne z obowiązującymi przepisami. Pozwoli to na uniknięcie większości wypadków na stanowiskach pracy, a w efekcie mniej osób będzie odchodzić na rentę inwalidzką.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełMarianMatera">Szkolenie z zakresu bezpieczeństwa pracy i ergonomii nie powinno ograniczać się tylko do wyższych uczelni, ale należy je prowadzić w całym procesie szkolenia poczynając od szkoły podstawowej. Należy przemyśleć zagadnienia dotyczące zainteresowania poszczególnych zakładów pracy oraz załóg pracowniczych oszczędzaniem odzieży ochronnej przez ustalenie odpowiednich bodźców w tym kierunku.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PosełMarianMatera">Częste zmiany pracy, uchylanie się od niej przez ludzi z marginesu społecznego budzi społeczne niezadowolenie. Wyborcy postulują organizowanie dla takich osób zakładów przystosowania społecznego.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełJaninaWaśniowska">Mówi się o nadwyżce w niektórych rejonach kraju absolwentów wyższych uczelni specjalizujących się w zagadnieniach żywienia. Czy rzeczywiście nadwyżka taka istnieje? Program żywnościowy stwarza szerokie możliwości zatrudniania takich specjalistów.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełJaninaWaśniowska">Gruntownego rozważenia wymaga sytuacja rolników, którzy przekazali gospodarstwa przed wejściem w życie ustawy o rentach i emeryturach. Są to ludzie, którzy przez całe życie ciężko pracowali, a obecnie gdy stan zdrowia nie pozwala już im na to, nie mają zabezpieczenia finansowego. Osobiście znam kobietę w wieku ok. 60 lat, która, mając wysokie nadciśnienie, nie może wykonywać żadnych prac polowych i nie otrzymuje żadnego zasiłku. W roku przyszłym dostawać będzie 700 zł miesięcznie. Suma ta nie pozwala absolutnie na zabezpieczenie podstawowych potrzeb.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełJózefaWojtkowska">Zdajemy sobie sprawę jak potrzebna jest odzież ochronna do prac polowych. W sklepach GS brak jest dobrych, funkcjonalnych ubrań. Spotykamy tam zaś wiele bubli, które nie znajdują nabywców. W efekcie zmusza to rolników do kupowania takich ubrań u różnych pokątnych handlarzy.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełJózefaWojtkowska">Emerytury dla rolników są bardzo niskie. Szczególnie niepokojąca, jest sytuacja osób nie posiadających rodziny, które muszą się utrzymać z niewielkich kwot otrzymywanych od państwa.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PosełJózefaWojtkowska">W wielu wypadkach nie przestrzega się podstawowych zasad dotyczących bezpieczeństwa pracy. Dotyczy to również rolnictwa. Wielu pracowników tego działu gospodarki pracuje znacznie dłużej niż przewidują to normy pracy. Np. traktorzyści kółek rolniczych, mający niskie stawki płac w ten sposób powiększają swoje zarobki.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PosełJózefaWojtkowska">Z obserwacji wynika konieczność zlikwidowania nadmiernych przerostów administracyjnych w wielu przedsiębiorstwach terenowych. W przedsiębiorstwach obsługujących rolnictwo rozrasta się aparat kierowniczy. Tymczasem potrzebujemy ludzi, którzy będą wykonywać konkretną efektywną pracę. Środki którymi obecnie dysponujemy muszą być wykorzystywane po gospodarsku.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PosełJózefaWojtkowska">Trzeba wyeliminować wszelkie przejawy marnotrawstwa i złej pracy, z przykładami której spotykamy się chociażby przy rozładunku, tak cennego przecież, zboża.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełStanisławRoziewicz">W Zakładach Urządzeń Przemysłowych w Nysie, w których poseł pracuje, od dłuższego czasu toczą się dyskusje na temat wynagrodzenia za wolne soboty i wolne dni od pracy pracowników zatrudnionych w systemie akordowym. Pracownicy dniówkowi i umysłowi otrzymują za te dni wynagrodzenie, natomiast pracownicy zatrudnieni w akordzie, ponieważ nie pracują, mają zaniżony zarobek. Problem dyskutowany jest już od dłuższego czasu i zamierza się nawet poprzez organizację związkową skierować w tej sprawie petycję do CRZZ. Zgłasza się propozycje, ażeby pracownicy akordowi pracowali dłużej (9 godzin), ażeby mogli nadrobić stracony czas w wolne dni.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosełStanisławRoziewicz">Tydzień temu zakładom wyłączono w ciągu jednego dnia dopływ energii i w związku z tym zarządzono wolny dzień od pracy. Odbiło się również na zarobkach pracowników akordowych.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PosełStanisławRoziewicz">Z przedstawionej Komisji informacji resortu Pracy, Płac i Spraw Socjalnych wynika, że zarówno w roku przyszłym, jak i 1981 r. nie przewiduje się dla zakładów pracy dotacji z Centralnego Funduszu Inwestycji Socjalnych. Wiele zakładowych domów wczasowych wymaga modernizacji i przebudowy, a z uwagi na stosunkowo niskie odpisy na fundusz socjalny w tych zakładach nie można będzie tego dokonać w ramach własnych środków.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełHenrykaFrąc">Słusznie zamierza się rozszerzać kształcenie kadr dla rolnictwa. Jednakże ci wyszkoleni ludzie powinni zasilać przede wszystkim produkcję a nie administrację. Obecnie mamy już taką sytuację, że w niektórych kółkach rolniczych na 1 robotnika przypada 1 pracownik administracyjny. Jeszcze większe przerosty administracyjne występują w niektórych spółdzielniach produkcyjnych.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełHenrykaFrąc">Na wypłatę rent i emerytur dla rolników mamy wydzielony odrębny fundusz celowy. Czy będzie on podwyższany w związku z rozważanymi propozycjami dokonywania rewaloryzacji rent?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełCecyliaModeracka">Jak wynika z przedstawionych informacji w roku przyszłym nadal będziemy mieli do czynienia z niedoborem rąk do pracy. Przewiduje się w planie wydzielony fundusz interwencyjny, który ma być wykorzystywany na cele szkolenia, przysposobienia do pracy, na organizację robót interwencyjnych dla osób pozostających czasowo bez pracy. Chyba dotyczy to przede wszystkim kobiet. Jak zamierza tworzyć się dla nich stanowiska pracy, czy będzie to praca chałupnicza? Czy potrzebne są wyodrębnione nakłady na tzw. przysposobienie do pracy? Mamy już szeroko rozbudowany system szkolnictwa zawodowego i chyba w ramach tego systemu jesteśmy w stanie przygotować dobrze ludzi do pracy.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełCecyliaModeracka">Wydaje się celowe rozbudowanie punktów poradnictwa zawodowego w terenie. Problemy preorientacji zawodowej na terenie województwa należą do obowiązku kuratoriów oświaty, w gminie nie jest to właściwie zorganizowane. Kto ma to robić? Powinny robić to szkoły i tam należy przenieść fundusze przeznaczone na prowadzenie akcji preorientacji zawodowej.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PosełCecyliaModeracka">W każdej dziedzinie formy edukacji są co jakiś czas nowelizowane, gdyż starzeją się i nie odpowiadają już nowym warunkom. Takie zmiany powinny być również dokonane w dziedzinie szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Obecnie ściągamy ludzi na kursy szkolenia BHP z różnych zakładów pracy, gdzie przekazuje się im duży ładunek wiedzy teoretycznej, ale nie zawsze dostosowanej do warunków poszczególnych zakładów pracy. Czy nie należałoby zbliżyć tego szkolenia bezpośrednio do zakładu pracy. Powinni go prowadzić inspektorzy związków zawodowych. Samym szkoleniem nie rozwiąże się jednak problemu bezpieczeństwa pracy. Niezbędne jest również zapewnienie takich maszyn i urządzeń, których konstrukcja gwarantuje bezpieczną pracę. Jeśli np. warunki bhp wymagają aby taśmy przy maszynach górniczych wytwarzane były z materiałów niepalnych, to warunek ten musi być bezwzględnie przestrzegany.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PosełCecyliaModeracka">Z uznaniem podkreślić należy dużą poprawę w organizacji pracy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Uruchomiono wiele nowych punktów informacyjnych w terenie. Zakłady pracy powinny propagować istnienie takich punktów, ażeby zainteresowani nie zwracali się tylko do oddziałów wojewódzkich czy też do Centrali ZUS.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PosełCecyliaModeracka">W swoim czasie, przed wprowadzeniem przepisów Kodeksu pracy, przeprowadzono szeroką akcję szkolenia wśród pracowników służb pracowniczych oraz członków komisji rozjemczych. Wiemy, że w naszej gospodarce nadal mamy do czynienia z dużą fluktuacją kadr, wielu spośród przeszkolonych przeszło do pracy w innym zakładzie i nie zawsze podjęło pracę w komisji rozjemczej. Trzeba zatem nadal prowadzić to szkolenie, a obowiązkiem tym obciążyć należałoby radców prawnych w przedsiębiorstwach.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#PosełCecyliaModeracka">Podstawowe kierunki działania resortu pracy, płac i spraw socjalnych na 1980 r. uznać należy za prawidłowe. Obejmują one szereg istotnych przedsięwzięć m.in. opracowanie zasad wypłaty zasiłków opiekuńczych dla kobiet wychowujących małe dzieci i inne. Życzyć należałoby sobie, ażeby wszystkie zawarte w projekcie planu na rok 1980 zamierzenia zostały pomyślnie zrealizowane.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełAleksanderZając">Zaprezentowany nam projekt planu opracowany jest z dużą rozwagą i przestrzeganiem zasady oszczędności. Te cechy planu uznać należy za jego stronę dodatnią.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełAleksanderZając">W działalności wielu przedsiębiorstw obserwuje się brak gospodarności, rozrzutność. Ta niegospodarność trafiła już i do takich jednostek jak SKR-y. Niektórzy kierownicy fundują sobie w swoich gabinetach szafy grające, wygodne fotele, rozbudowują administrację. Tym objawom trzeba radykalnie przeciwdziałać.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PosełAleksanderZając">W terenie mówi się, że mamy wiele dobrze opracowanych ustaw, tylko droga do ich realizacji jest zbyt długa.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PosełAleksanderZając">Ta część rolników, która przed wejściem w życie ustawy emerytalnej zdała swoje gospodarstwa otrzymuje przeciętną rentę w wysokości 1.600 zł; często jest to renta na dwie osoby. A przecież są to ludzie starzy, którzy swoim wysiłkiem postawili podwaliny pod rozwój dzisiejszego rolnictwa. Problem wymaga rozważenia. Należałoby powołać specjalny zespół do opracowania wniosków i przedstawienia propozycji aktualizacji niektórych przepisów ustawy emerytalnej dla rolników. Czy nie byłoby np. słuszne, rozszerzenie kręgu zstępnych na zięciów i synowe, którzy niejednokrotnie pomagali przez całe życie rolnikowi w pracy, a w świetle obowiązujących przepisów nie mogą być spadkobiercami gospodarstwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełZuzannaPołaska">Jak wynika z przedstawionych Komisji materiałów, koreferatu i dyskusji plan przyszłoroczny realizowany będzie w trudnych warunkach. W dyskusji wskazywano, że przy występującym niedoborze rąk do pracy, nie należałoby tak szeroko stosować przyznanego kobietom przywileju do przechodzenia na wcześniejsze emerytury. Trzeba jednak brać pod uwagę, że w wiek poprodukcyjny wchodzą obecnie ludzie, którzy przeżyli wojnę, pracowali często w trudnych warunkach, przywilej wcześniejszego uzyskania emerytury jest dla nich bardzo ważny. Trudno w tej grupie upatrywać rezerw pracy.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PosełZuzannaPołaska">Podzielam zdanie, co do konieczności ograniczenia pracy w godzinach nadliczbowych, a już karygodne jest zatrudnienie poza godzinami inwalidów i ludzi chorych.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PosełZuzannaPołaska">Trzeba podjąć wszelkie możliwe działania, ażeby zmusić do pracy ludzi z tzw. marginesu społecznego, którzy nie pracując korzystają z dóbr wytworzonych ciężkim trudem uczciwie pracujących.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełEdwardSieradzki">Wykonanie zadań przyszłorocznych wymagać będzie podjęcia całego szeregu działań na rzecz podniesienia wydajności pracy, poprawy jej organizacji. Nie można przyczyn niewykonywania planu widzieć tylko w ograniczeniach dostaw energii elektrycznej i w innych czynnikach obiektywnych. Ważą tu i sprawy bezpośrednio zależne od ludzi.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PosełEdwardSieradzki">Przykładów nieróbstwa i bałaganu podać można wiele. Obserwuje się marnotrawstwo, brak gospodarności. Większego zaangażowania wymagać trzeba od kierowników przedsiębiorstw w zakresie właściwego organizowania procesu produkcyjnego. Przy sprawnej działalności administracji i lepszej współpracy z dyspozytorami mocy energetycznych w terenie można by było uniknąć wielu wyłączeń, czy też zorganizować pracę wówczas, gdy nie będzie ograniczeń w dostawach energii.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PosełEdwardSieradzki">Konieczne jest dokonanie rewizji norm pracy, gdyż w niektórych zakładach są one nadmiernie napięte, a w innych zbyt liberalne. Od szeregu lat nie dokonywano ich zmiany, mimo istniejących ku temu warunków m.in. w związku z poprawą wyposażenia technicznego i modernizacji zakładu, Szerzej wykorzystywać trzeba dla poprawy organizacji pracy i usprawnienia procesów produkcyjnych wnioski racjonalizatorskie.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PosełEdwardSieradzki">Wzmóc należy działania na rzecz poprawy dyscypliny pracy. W wielu zakładach nie wykorzystuje się w pełni czasu przeznaczonego na pracę, a niewłaściwa organizacja pracy, brak surowców powodują przestoje. Nierzadkie są również przypadki lekceważącego podchodzenia do pracy przez poszczególnych pracowników.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#PosełEdwardSieradzki">Nadal zbyt dużo reklamacji zgłasza się co do jakości poszczególnych wyrobów. Dotyczy to np. lodówek, samochodów i innych. Spowodowane to jest niewłaściwą pracą nadzoru i kontroli technicznej.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#PosełEdwardSieradzki">Przepisy dotyczące oszczędzania energii elektrycznej dotyczą nas wszystkich i muszą być bezwzględnie przestrzegane. Niestety przykłady ich lekceważenia można mnożyć.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#PosełEdwardSieradzki">Poprawa gospodarowania zależy przede wszystkim od nas samych, od zmiany lekceważącego stosunku do własności społecznej niektórych pracowników, od walki o dobrą organizację pracy, o wykorzystanie czasu pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełZofiaŁadyńska">Zasiłek z funduszu alimentacyjnego przyznawany jest wtedy, jeżeli dochody w rodzinie nie przekraczają 1.400 zł na osobę. Przy wzrastających kosztach utrzymania jest to zasiłek bardzo niski. Należałoby zastanowić się też nad możliwością podwyższenia pułapu dochodów upoważniających do uzyskania zasiłku. Podjąć trzeba skuteczne działania dla wyegzekwowania przysługujących kobietom roszczeń alimentacyjnych.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PosełZofiaŁadyńska">Wiele miejsca w dyskusji poświęcono sprawom występujących u nas przerostów w administracji. Zakładamy w planie zmniejszenie zatrudnienia w tym dziale, ale jak będzie wyglądała w praktyce realizacja tego postanowienia. Często ukrywa się pracowników administracyjnych na stawkach pracowników fizycznych. Wpływa to na zaniżenie wydajności pracy. Jest to temat, który już wielokrotnie był poruszany na posiedzeniach Komisji i często na spotkaniach w terenie. Rzadziej mówi się o tym w zakładach produkcyjnych, gdyż ludzie nie chcą narażać się swoim kierownikom.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PosełZofiaŁadyńska">W zakładach przemysłu lekkiego, gdzie pracują w większości kobiety, sprawa wolnych sobót budzi wiele kontrowersji. Przepisy stanowią, iż warunkiem uzyskania wolnej soboty w zakładzie produkcyjnym jest wykonanie planu. Co ma zrobić zakład, jeżeli z powodu braku surowców, ograniczeń energii elektrycznej i innych obiektywnych przyczyn mimo wielkiego zaangażowania pracowników i wysokiej wydajności pracy plan nie jest zrealizowany. Pojawiają się różne komentarze. Nasiliły się one w listopadzie, kiedy w związku z trudnościami energetycznymi, przyznano dodatkowy wolny dzień. Mówiono, że w tym przypadku stopień wykonania planu nie był czynnikiem decydującym. Pracownicy zakładów przemysłowych podnoszą też, że zatrudnieni w zjednoczeniach otrzymują wolne dni od pracy nawet wtedy, gdy podległe im zakłady nie wykonały planu. Powoduje to niezadowolenie i uznaje się to za niesprawiedliwe.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PosełZofiaŁadyńska">Coraz częściej słyszy się krytyczne uwagi na temat rosnącej u nas dysproporcji płac. Można zrozumieć, że w stosunku do niektórych pracowników stosuje się system różnego rodzaju dodatków, nagród itp., które powodują uzyskiwanie przez nich bardzo wysokich wynagrodzeń. Robotnicy obserwują, jak w Radziejowicach, położonych niedaleko Żyrardowa buduje się piękne wille, do których przyjeżdżają właściciele drogich samochodów i zadają sobie pytanie, skąd na to biorą pieniądze. Przy trudnościach mieszkaniowych mamy już wielu takich, którzy obok mieszkania w mieście mają piękne wille letniskowe, za pieniądze nie zawsze uczciwie zarobione.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełZenonChudy">Czy zabezpieczone będą etaty dla placówek służby zdrowia w terenie, zwłaszcza dla nowo uruchamianych ośrodków zdrowia. Z powodu braku etatów, zdarzają się przypadki nie zatrudniania absolwentek szkół pielęgniarskich, zwalnia się sekretarki medyczne, które miały odciążyć lekarzy od papierkowej pracy.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PosełZenonChudy">Nie mogę zgodzić się ze stanowiskiem posła Sieradzkiego, że pracujemy tak źle. W moim zakładzie (Zakłady „Predom-Romet” w Bydgoszczy) zatrudnionych jest 6 tys. robotników, którzy pracują z dużym zaangażowaniem i uczciwie wykonują swoje obowiązki. Nie można zatem negatywnych zjawisk uogólniać.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełHenrykWiśniewski">Nadmierne stosowanie zatrudnienia w godzinach nadliczbowych wynika m. in. z tego, że w pierwszej i drugiej dekadzie miesiąca przedsiębiorstwa nie otrzymują odpowiedniej ilości materiałów i surowców do produkcji. Następuje spiętrzenie dostaw dopiero w III dekadzie i wtedy nadgodzinami nadrabia się plan miesiąca. Zdarzają się również sporadyczne przypadki nieuczciwego dopisywania godzin nadliczbowych.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PosełHenrykWiśniewski">Należałoby przeanalizować płace kierowców. Obecnie obowiązujące stawki są za niskie i nie w pełni rekompensują trudne warunki pracy w tym zawodzie.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PosełHenrykWiśniewski">Słusznie twierdzono w dyskusji, iż mamy nadmiernie rozbudowaną administrację, ale też mnożymy dla niej zadania, żądając różnego rodzaju danych i sprawozdań, a nie efektywnej, organizacyjnej pracy.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PosełHenrykWiśniewski">Kierownik powinien posiadać wysokie kwalifikacje i pracować zgodnie z wyuczonym zawodem. Zbyt często mamy do czynienia z faktami, że na kierowniczych stanowiskach są ludzie, którzy nie potrafią organizować pracy, gdyż nie są fachowcami w danej dziedzinie. Natomiast zdarza się, że na stanowiskach nie wymagających tego zatrudniamy ludzi z wyższym wykształceniem.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#PosełHenrykWiśniewski">Pracownicy zatrudnieni w systemie akordowym nie otrzymują wynagrodzenia za wolną sobotę. Należałoby rozważyć możliwość przyznawania im za ten dzień wynagrodzenia obliczonego na takich zasadach, jak za okres urlopu.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MinisterMariaMilczarek">W naszych rozważaniach nie możemy zapominać, iż rok bieżący jest bazą wyjściową dla roku przyszłego, a wyniki jakie uzyskamy teraz będą oddziaływać na warunki, w jakich będziemy pracować w 1980 r.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#MinisterMariaMilczarek">Obecnie na rynku pracy mamy 220 tys. wolnych miejsc pracy i 10 tys. Aktualna sytuacja na rynku pracy osób poszukujących pracy. Aktualna sytuacja na rynku pracy wymaga więc oszczędnego gospodarowania siłą roboczą. W okresie 10 miesięcy br. udało się obniżyć zatrudnienie o 55 tys. osób w stosunku do planu. Projekt planu na 1980 r. zakłada zatrudnienie niższe od wykonania w br. o 80 tys. osób. Musimy uczynić ogromny wysiłek, aby doprowadzić do równomiernego rozmieszczenia zasobów pracy. W wielu gałęziach produkcyjnych przejawiają się niestety nieuzasadnione tendencje do wzrostu zatrudnienia. Uzyskiwane efekty są osiągnięte głównie przez wzrost wydajności pracy oraz dobre techniczne uzbrojenie stanowisk pracy. Musimy tworzyć warunki dla szeregu dziedzin, które wymagają wzrostu zatrudnienia m. in. usługi, zdrowie, oświata, transport, energetyka, rolnictwo. Aby pokryć istniejące zapotrzebowanie na kadry, niezbędne jest pogłębienie racjonalizacji zatrudnienia we wszystkich pozostałych działach gospodarki narodowej. Lepiej musimy dyscyplinować rynek pracy. Corocznie mamy do czynienia ze zjawiskiem samowolnego porzucania przez ok. 400 tys. osób ich dotychczasowego miejsca pracy. Działania ograniczające tego rodzaju praktykę muszą być różnorodne. Zastanawiamy się, czy nie obciążać funduszu płac tych zakładów pracy, które przyjmują osoby porzucające pracę w innych przedsiębiorstwach.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#MinisterMariaMilczarek">Negatywnie oceniamy dotychczasowe osiągnięcia w zakresie organizacji pracy. Rok przyszły musi przynieść znaczną poprawę w tej dziedzinie.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#MinisterMariaMilczarek">W tym roku wspólnie z ministrem nauki, szkolnictwa wyższego i techniki doprowadziliśmy do likwidacji w uczelniach technicznych około 70 specjalizacji. Działania w tym kierunku będziemy kontynuować w przyszłości.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#MinisterMariaMilczarek">Przytaczane przez posłów w czasie dyskusji przykłady postulatów przeciw dniom wolnym od pracy pochodzą głównie od osób pracujących na akord. Daty dni wolnych muszą być znane z odpowiednim wyprzedzeniem, pozwalającym na poczynienie przygotowań organizacyjnych do prawidłowego i pełnego wykonywania zadań. Musimy wcześniej ustalać maksymalną liczbę dni wolnych w ciągu roku.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#MinisterMariaMilczarek">Sprawa płac jest regulowana na szczeblu centralnym jedynie w głównych zarysach. Szczegóły są ustalane na szczeblu zakładów. Stwierdziliśmy, że rozwiązania branżowe są niekiedy niekomunikatywne. W roku przyszłym kontynuować będziemy analizy działań zakładów w tej mierze. Jak wiadomo, ma miejsce przekroczenie funduszu płac, które wyniesie około 19–20 mld zł. Śledzić musimy nieuzasadnione dysproporcje płacowe w poszczególnych branżach. Sądzę, że w roku przyszłym będą odpowiednie warunki do tego, aby zlikwidować istniejące jeszcze nieprawidłowości.</u>
<u xml:id="u-16.6" who="#MinisterMariaMilczarek">Środki wydatkowane na ubezpieczenia społeczne z roku na rok wzrastają, w tym również wzrasta wysokość rent dla rolników. Podejmując sprawy rent dla rolników kierowaliśmy się m.in. aspektami ekonomiczno-produkcyjnymi i społecznymi. Pamiętać trzeba, że na 3 mln indywidualnych gospodarstw rolnych ok. 0, 5 mln nie sprzedaje państwu nic. Następne 0,5 mln nie osiąga wartości sprzedaży powyżej 15 tys. zł. Nie możemy tolerować sytuacji, gdy rolnik przekazuje gospodarstwo synowi, a ten dalej pracuje w pobliskim mieście, nie zajmując się ziemią.</u>
<u xml:id="u-16.7" who="#MinisterMariaMilczarek">W roku przyszłym na poprawę warunków pracy i odzież ochronną przeznaczymy nie mniej niż 60 mld zł. Nie są to fundusze dyrektywne i limitowane. Kontrola nowo zainstalowanych maszyn (ostatnie 3 lata) wykazała, że wiele typów nie było dostosowanych do obowiązujących warunków bhp i ergonomii. Zgłosiliśmy postulat pod adresem Międzynarodowej Organizacji Pracy dotyczący niezbędności atestacji nowych maszyn.</u>
<u xml:id="u-16.8" who="#MinisterMariaMilczarek">Wspólnie z Centralną Radą Związków Zawodowych dokonaliśmy wnikliwej oceny funkcjonowania Kodeksu pracy. Okazało się, że przyjęte w nim rozwiązania, choć jeszcze nie w pełni urzeczywistnione w praktyce, nie nasuwają zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-16.9" who="#MinisterMariaMilczarek">Dyskusję podsumowała przewodnicząca Komisji poseł Irena Sroczyńska (PZPR): Jak zawsze tematyka naszych obrad, dotycząca ludzi pracy, wywołuje duże zaangażowanie dyskutantów. Mimo dokonanych osiągnięć, mamy jeszcze do czynienia z wieloma brakami, jak np. złą organizacją pracy, występowaniem nadmiernej ilości godzin nadliczbowych, zaniedbaniami w dziedzinie warunków pracy, czy przerostami administracyjnymi. Stan zatrudnienia administracji musi być adekwatny do aktualnych potrzeb.</u>
<u xml:id="u-16.10" who="#MinisterMariaMilczarek">Generalnie można stwierdzić, że założenia kodeksu pracy realizowane są prawidłowo.</u>
<u xml:id="u-16.11" who="#MinisterMariaMilczarek">Należy żałować, że pieniądze z Centralnego Funduszu Inwestycji Socjalnych nie zostały w pełni wydatkowane. Środki te winny być w większym stopniu wykorzystywane na remonty i modernizację dotychczas funkcjonujących obiektów.</u>
<u xml:id="u-16.12" who="#MinisterMariaMilczarek">Wyrazić trzeba zadowolenie, że projekt planu na rok 1980 zapewnia prawidłową realizację zadań socjalnych, znaczną poprawę warunków pracy i należytą ochronę rodziny. Słusznie znalazły się w nim sprawy związane z racjonalizacją zatrudnienia i kształcenia. Sprawiedliwy musi być wzrost płac i dochodów ludności. Musi on być zgodny z wkładem pracy społecznie użytecznej.</u>
<u xml:id="u-16.13" who="#MinisterMariaMilczarek">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na 1980 r. w części dotyczącej Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>